töitä on ihan sopivasti palkkaan nähden. en ymmärrä miksi hoitajien palkoista narissaan niin paljon, eihän siellä kaupankassalla tienaa sitäkään. jos palkka ei miellytä, voi vaihtaa alaa.
Palkkaansa tyytyväinen
77
6473
Vastaukset
- Iris...
Olen varmasti tosi typerä kun tartun tähän heittoon...
Minä en vaan tienaa työhöni nähden tarpeeksi, hoitaja kun olen. Vastuu ja päivittäinen fyysinen ja henkinen kuormitus on sitä luokkaa, että tämänhetkiset korotussuunnitelmat eivät vielä paljoa lämmitä. Kun vertaa muita ammattiryhmiä ja mitä muualla saman rahan eteen tarvitsee tehdä ja millaisista asioista vastata, en voi kuin hämmästellä kommenttiasi.
Eipä silti, tekisin tätä työtä ilman korotuksiakin koska rakastan työtäni. Kunnon palkankorotus kuitenkin kertoisi paljon yleisestä arvostuksesta ja olisi yksinkertaisesti reilua!- hoitaja
hoitajien keskiansion suomessa on 2400 euroo
- kassa
hoitaja kirjoitti:
Tein vuonna 2006 kassalla työtä 10 kk. Kokonaisansioni olivat 24.000 euroa 10 kuukauden ajalta.
Kun väitetään, että kaupan työstä ei saa kunnon korvausta niin verrattuna hoitajien keskiansioon, kaupan palkat ovat huippuluokkaa työn vaativuus huomioiden.
Kaupan työssä ei läheskään aina ole kysymys asiakkaan hengestä ja asiakkaat pyyhkivät itse pyllynsä, yleensä. Nälkäkuolema tai nestevajaus harvoin johtuu myyjän virheestä. Kuitenkin pienistäkin virheistä kaupassa pidetään suhteettoman suurta meteliä. Aivan kuin henki olisi kysymyksessä.
Hoitajat tekevät hektistä työtä vuoron alusta loppuun asti. Tuoreen käytännön kokemukseni mukaan, työ on nykyisin erittäin vaativaa ja joskus myös stressaavaa, mikä ei saisi näkyä asiakkaalle. Virheitä ei saa tehdä, jos tekee virheen sitä on vaikea korjata. Yksikin kiireessä tehty virhe saattaa olla kohtalokas asiakkaalle.
Vaativasta työstä on saatava vaativuuden mukainen palkka. Nykyisin sairaanhoitajatkin alkavat olla korkeakoulutettuja.
Nimim, korkeakoulutettu entinen kauppalainen. - Iris...
hoitaja kirjoitti:
-Keskiansio, johon kuuluu asianmukaiset lisät vuorotyöstä. Peruspalkkahan on sitten reippaasti alle 2000e ja jokainen hoitaja ei suinkaan ole päiväduunissa viikonloput vapaalla systeemillä. Jos peruspalkka = tuo mainitsemasi keskiansio sitten asiat olisivat jo paljon oikemmalla mallillaan...
- sitten...
hoitaja kirjoitti:
Suurtalouskeittiön työntekijä. Ei lisiä päivätyö, päivät jalkojen päällä kannellen maitonovoja á 20 kiloa ym ym. palkka 1400,- €/kk. älkää kehatko napista jostakin 2500€ palkoista huonoina.
- ammatteihin
vertaat omaasi kun tuossa sanot, että muissa ammattiryhmissä ei ole yhtä rankkaa? Vertasitko siivojan työhön, lastenhoitoalaan, sosiaalityöhön vai mihin? Ei ne kuule ole muillakaan aloilla palkat kohdillaan. Vituttaa kun puhutaan vaan hoitajien palkkojen nostamisen puolesta.
T. matalapalkkainen myös ja työ on rankkaa - kassalla
kassa kirjoitti:
Tein vuonna 2006 kassalla työtä 10 kk. Kokonaisansioni olivat 24.000 euroa 10 kuukauden ajalta.
Kun väitetään, että kaupan työstä ei saa kunnon korvausta niin verrattuna hoitajien keskiansioon, kaupan palkat ovat huippuluokkaa työn vaativuus huomioiden.
Kaupan työssä ei läheskään aina ole kysymys asiakkaan hengestä ja asiakkaat pyyhkivät itse pyllynsä, yleensä. Nälkäkuolema tai nestevajaus harvoin johtuu myyjän virheestä. Kuitenkin pienistäkin virheistä kaupassa pidetään suhteettoman suurta meteliä. Aivan kuin henki olisi kysymyksessä.
Hoitajat tekevät hektistä työtä vuoron alusta loppuun asti. Tuoreen käytännön kokemukseni mukaan, työ on nykyisin erittäin vaativaa ja joskus myös stressaavaa, mikä ei saisi näkyä asiakkaalle. Virheitä ei saa tehdä, jos tekee virheen sitä on vaikea korjata. Yksikin kiireessä tehty virhe saattaa olla kohtalokas asiakkaalle.
Vaativasta työstä on saatava vaativuuden mukainen palkka. Nykyisin sairaanhoitajatkin alkavat olla korkeakoulutettuja.
Nimim, korkeakoulutettu entinen kauppalainen.pääsee tuollaisiin ansioihin? Olisi ihan kiva kuulla?
- tässä kauppaa,
kassalla kirjoitti:
pääsee tuollaisiin ansioihin? Olisi ihan kiva kuulla?
mutta kuuluu demarijohtoiseen valtakunnalliseen yritykseen. Työläiset maksavat työläisille kunnon palkan.
- liiton suosittelema
tässä kauppaa, kirjoitti:
mutta kuuluu demarijohtoiseen valtakunnalliseen yritykseen. Työläiset maksavat työläisille kunnon palkan.
palkka on sulla kaksinkertainen siellä Euro-marketin kassalla..jotenkin en usko tuohon vieläkään, en sitten millään..
- Iris...
hoitaja kirjoitti:
Keskiansio Suomessa!!! Miksi suomalainen sairaanhoitaja ansaitsee vähemmän kuin muun maalainen eurooppalainen sairaanhoitaja? Varsinkin, kun vastuuasiat on muualla hoidettu eri tavalla. Suomalainen sairaanhoitaja on usein vastuussa paljon enemmästä kuin ulkomaan kollegansa ja silti saa verraten pientä palkkaa...
Itse olen ainakin ansainnut kunnon korotuksen, eikä hävetä yhtään sanoa sitä ääneen. Ei vaikka kyseessä on itsellänikin kutsumustyö. Siihen vetoaminen alkaa olla jo loppuun käytetty!!! - liittoon.
liiton suosittelema kirjoitti:
palkka on sulla kaksinkertainen siellä Euro-marketin kassalla..jotenkin en usko tuohon vieläkään, en sitten millään..
Olen Akavalaisen liiton jäsen. En ole oppinut valehtelemaan, vaikka olinkin kaupan työssä. Palkkataulukotkin ovat alimpia suosituksia jotka voidaan ylittää. Hyville maksetaan aina paremmin.
- ei makseta
Iris... kirjoitti:
Keskiansio Suomessa!!! Miksi suomalainen sairaanhoitaja ansaitsee vähemmän kuin muun maalainen eurooppalainen sairaanhoitaja? Varsinkin, kun vastuuasiat on muualla hoidettu eri tavalla. Suomalainen sairaanhoitaja on usein vastuussa paljon enemmästä kuin ulkomaan kollegansa ja silti saa verraten pientä palkkaa...
Itse olen ainakin ansainnut kunnon korotuksen, eikä hävetä yhtään sanoa sitä ääneen. Ei vaikka kyseessä on itsellänikin kutsumustyö. Siihen vetoaminen alkaa olla jo loppuun käytetty!!!suomessa hoitoalalla eikä kaupan alalla. Samoin liittojen puheenjohtajat ovat hyväpalkkaisia naisia. Ei liiton puheenjohtajia kosketa pätkääkään jonkun pienipalkkaisen pätkä-tai osa-aikatyöläisen ongelmat.
Golfatessa eivät muista kenen asialla puheenjohtajat ovat.
Kannatan hoitoalan palkkavaatimuksia täysin ja olen samaa mieltä Iriksen kanssa.
Sain kokea käytännössä hoivatyön raskauden maatessani muutaman päivän sairaalassa. Ei riitä, että itse työ on vaativaa ja raskasta vaan jotkut potilaatkin ovat vielä omilla kiukkuilullaan sitä vaikeuttamassa. - anssi.
Muistatko, kun puhuin täällä aikaisemmin, että meille pitää tehdä joku suunnitelma miten hoitajien saanti turvataan niin koko, kuin lyhytaikaisiin tuurauksiin. Puhuin siitä kahdesti valtuustossakin ja KOhvakka sanoi asian olevan kunnossa. Meillä on tehovarmat ja muut joilla asia pysyy hallinnassa. Onko asia näin, että olette tyytyväisiä palkankorotukseen ainoana keinona vai onko muitakin vaikutus keinoja. Kai tajuatte, että nyt se suu pitää aukaista. Tämä asia tulee valtuustoon asti, joten aikaa on miettiä ja keskustella asiasta. Kai teidän ammattiosastolla ja muillakin on joku mielipide. Itse en ole nähnyt ainakaan mitään yhteistyöryhmän kannan ottoa asiasta.
- vittuuntu ruikutuksee
anssi. kirjoitti:
Muistatko, kun puhuin täällä aikaisemmin, että meille pitää tehdä joku suunnitelma miten hoitajien saanti turvataan niin koko, kuin lyhytaikaisiin tuurauksiin. Puhuin siitä kahdesti valtuustossakin ja KOhvakka sanoi asian olevan kunnossa. Meillä on tehovarmat ja muut joilla asia pysyy hallinnassa. Onko asia näin, että olette tyytyväisiä palkankorotukseen ainoana keinona vai onko muitakin vaikutus keinoja. Kai tajuatte, että nyt se suu pitää aukaista. Tämä asia tulee valtuustoon asti, joten aikaa on miettiä ja keskustella asiasta. Kai teidän ammattiosastolla ja muillakin on joku mielipide. Itse en ole nähnyt ainakaan mitään yhteistyöryhmän kannan ottoa asiasta.
no voi kyynel noita ruikutuksia vaihtakaa alaa jos ei palkka tyydydä nelikymppiset akat lukee itteesä lähihoitajiks ja sit itkee ku ei saa palkkaa voivoi kannattasko lukee jotai muuta
- anssi.
vittuuntu ruikutuksee kirjoitti:
no voi kyynel noita ruikutuksia vaihtakaa alaa jos ei palkka tyydydä nelikymppiset akat lukee itteesä lähihoitajiks ja sit itkee ku ei saa palkkaa voivoi kannattasko lukee jotai muuta
Älä itke kuitenkaan, anna hevosen itkeä, kun sillä on suuremmat silmätkin. Itse lähen lainmääräämiin tehtäviin. Katotaan onks kunto kohallaan.
- Kaikista parhain vaihtoehto
anssi. kirjoitti:
Olisi että hoitajia lisää!! Ei se palkan korotus tuo minkäänlaisia supervoimia! Ennemmin lisää tekeviä käsiä kuin palkkaa!! Ja sijaisia täytyy myös saada alle kolmen päivän sijaisuuksiin! Kiitos kun laitat tietoa eteenpäin!!
- Iris...
Kaikista parhain vaihtoehto kirjoitti:
Olisi että hoitajia lisää!! Ei se palkan korotus tuo minkäänlaisia supervoimia! Ennemmin lisää tekeviä käsiä kuin palkkaa!! Ja sijaisia täytyy myös saada alle kolmen päivän sijaisuuksiin! Kiitos kun laitat tietoa eteenpäin!!
Ei ole hoitajia mistä ottaa... Parempi maksaa niille jotka asian tuntevat omissa nahoissaan tekemällä usean ihmisen työn kuin vetää asia tuolle linjalle. Kunnon tekijöitä ei enää vapailla markkinoilla ole! Se on jo nähty. Jotakin keinoja alan houkuttelvuudelle on keksittävä. Palkka on siihen loistava vaihtoehto...
- Madonnasta Kylie Minougeen
Miksi ihmeessä vihaat naisia. Mitä pohjasakkaa "nelikymppiset akat" ovat, että he eivät saisi hoitajiksi opiskella? Heillähän on noin 25 työvuotta edessään. Ja viimeistään silloin sinä olet vanha akka tai akkamainen ukko.
- anssi.
Iris... kirjoitti:
Ei ole hoitajia mistä ottaa... Parempi maksaa niille jotka asian tuntevat omissa nahoissaan tekemällä usean ihmisen työn kuin vetää asia tuolle linjalle. Kunnon tekijöitä ei enää vapailla markkinoilla ole! Se on jo nähty. Jotakin keinoja alan houkuttelvuudelle on keksittävä. Palkka on siihen loistava vaihtoehto...
Koko ajan puhutaan kumminkin, ettei kunta työnantajana pysty kilpailemaan yksityisen kanssa työhyvinvointiin vaikuttavissa asioissa. Mitkä on niitä seikkoja joista puhutaan. Minua ne kiinnostaa, koska niistä puhutaan kaikissa kunnissa. Olemme ratkaisemassa rekrytointi ongelmia Imatran osalta, joten jonkun pitää osata sanoa silloin mitkä asiat mättää. Nyt pitkät sijaisuudet on vakinaistettu, joten puhutaan ainoastaan lyhyistä sijaisuuksista. Olen itsekkin ollut joskus neuvottelupöydässä, että jos lähdet sille linjalle, että olet valmis tekemään enemmän jos saat rahaa enemmän. Tiedätkö mitä se meinaa. Se meinaa sitoutumista. Sillä päätöksellä lupaat tehdä enemmän työtä, kuin normit on. Sillä päätöksellä sitä edellytetään myöskin uusilta työntekijöiltä. Samoin niiltä, jotka nyt jo tekevät oman voimansa ylärajassa töitä. Palkan korotus tuntuu noin kaksi tilikautta ja sen jälkeen sen vaikutus unohtuu.
- vittuuntu ruikutuksee
Madonnasta Kylie Minougeen kirjoitti:
Miksi ihmeessä vihaat naisia. Mitä pohjasakkaa "nelikymppiset akat" ovat, että he eivät saisi hoitajiksi opiskella? Heillähän on noin 25 työvuotta edessään. Ja viimeistään silloin sinä olet vanha akka tai akkamainen ukko.
ei teis mitää vikaa oo vituttaa vaa ku valmistutte uudelleen koulutettuna itkemää lisää liksaa
- Iris...
anssi. kirjoitti:
Koko ajan puhutaan kumminkin, ettei kunta työnantajana pysty kilpailemaan yksityisen kanssa työhyvinvointiin vaikuttavissa asioissa. Mitkä on niitä seikkoja joista puhutaan. Minua ne kiinnostaa, koska niistä puhutaan kaikissa kunnissa. Olemme ratkaisemassa rekrytointi ongelmia Imatran osalta, joten jonkun pitää osata sanoa silloin mitkä asiat mättää. Nyt pitkät sijaisuudet on vakinaistettu, joten puhutaan ainoastaan lyhyistä sijaisuuksista. Olen itsekkin ollut joskus neuvottelupöydässä, että jos lähdet sille linjalle, että olet valmis tekemään enemmän jos saat rahaa enemmän. Tiedätkö mitä se meinaa. Se meinaa sitoutumista. Sillä päätöksellä lupaat tehdä enemmän työtä, kuin normit on. Sillä päätöksellä sitä edellytetään myöskin uusilta työntekijöiltä. Samoin niiltä, jotka nyt jo tekevät oman voimansa ylärajassa töitä. Palkan korotus tuntuu noin kaksi tilikautta ja sen jälkeen sen vaikutus unohtuu.
En osaa vertailla kuntaa ja yksityistä työnantajina, koska en ole koskaan yksityisellä ollut. Itseänikin kiinnostaa kyllä ajatus siitä että miten yksityinen puoli saa työvoiman riittämään kun kuntatyönantajakin on näin ahtaalla. Ehkä parhaat vinkit tähän asiaan saisikin yksityisiltä työnantajilta?..
Pahiten kunta-alalla mättää tällä hetkellä se ettei sijaisia ole! Edes pitkiä sijaisuuksia ei saada täytettyä ja sijaisina käytetään paljon 'ei-ammattilaisia' ja se tuntuu kyllä jokaisen 'ammattilaisen' selkänahassa, koska silloin kannat vastuun myös jonkun muun kuin itsesi tekemisistä.
Ehkä tärkein asia mikä täytyisi selvittää hoitotyöntekijöiden kohdalla on se, että missä minkäkin ammattiryhmän vastuun rajat kulkevat. Tällä hetkellä Sairaanhoitajat tekevät paljon asioita oman ammattinimikkeensä ohi, koska he paikkaavat ns. pikkujuttujen tekemisellä lääkärivajetta. Nämä jutut ovat kuitenkin sellaisia, että virheen sattuessa ja tutkintaan mentäessä voisivat hyvinkin sisältää kutsun käräjille. Jos kaikki nämä asiat saataisiin paperille, niiden hoitamiseen asianmukainen koulutus sekä niiden hoitamisesta asianmukainen korvaus, ehkä töistäänkin voisi paremmin nauttia kun ei tarvitsisi miettiä milloin kutsu Hämeenlinnan naisvankilaan napsahtaa...
Olen valmis tekemään enemmän työtä jos saan enemmän rahaa, koska joudun tekemään sen 'enemmän' määrän työtä joka tapauksessa. Vain enempi määrä rahaa puuttuu. Palkka ei ole muuttunut työn raskauden lisääntyessä. Siitä tässä onkin kysymys. Sillä päätöksellä siis minä itse lupaan selviytyä tämänhetkisistä töistäni, enkä ottaa niitä yhtään lisää. Työhöni olen sitoutunut ja aion kyllä siinä sinnitellä vaikka palkka ei nousisikaan, mutta mieluummin teen työni työn vaativuutta vastaavaa rahasummaa vasten.
Tiedän, että moni on jo voimiensa rajamailla. Niin minäkin usein satunnaisina työpäivinä. Hyvän työparin sattuessa kohdalle (lue: vastaa omista tekemisistään ja tekee oman osuutensa) työ taas sujuu kuin tanssi. Toivoisinkin, että ihmiset jotka ovat liian väsyneitä työtään tekemään pysyisivät sitten reilusti poissa eivätkä kuormittaisi työkavereitaan. Työpaikalle on turha tulla jos ei siellä aio tehdä muuta kuin valittaa. Jokaisella on kuitenkin tietty tehtävä mitä töihin on palkattu tekemään. Ei näitä töitä puhumalla saa tehtyä!!!
Kiitos Anssi mielenkiinnosta. Toivottavasti tästä saat jotakin irti. Jaksamista kollegoille! - anssi.
Iris... kirjoitti:
En osaa vertailla kuntaa ja yksityistä työnantajina, koska en ole koskaan yksityisellä ollut. Itseänikin kiinnostaa kyllä ajatus siitä että miten yksityinen puoli saa työvoiman riittämään kun kuntatyönantajakin on näin ahtaalla. Ehkä parhaat vinkit tähän asiaan saisikin yksityisiltä työnantajilta?..
Pahiten kunta-alalla mättää tällä hetkellä se ettei sijaisia ole! Edes pitkiä sijaisuuksia ei saada täytettyä ja sijaisina käytetään paljon 'ei-ammattilaisia' ja se tuntuu kyllä jokaisen 'ammattilaisen' selkänahassa, koska silloin kannat vastuun myös jonkun muun kuin itsesi tekemisistä.
Ehkä tärkein asia mikä täytyisi selvittää hoitotyöntekijöiden kohdalla on se, että missä minkäkin ammattiryhmän vastuun rajat kulkevat. Tällä hetkellä Sairaanhoitajat tekevät paljon asioita oman ammattinimikkeensä ohi, koska he paikkaavat ns. pikkujuttujen tekemisellä lääkärivajetta. Nämä jutut ovat kuitenkin sellaisia, että virheen sattuessa ja tutkintaan mentäessä voisivat hyvinkin sisältää kutsun käräjille. Jos kaikki nämä asiat saataisiin paperille, niiden hoitamiseen asianmukainen koulutus sekä niiden hoitamisesta asianmukainen korvaus, ehkä töistäänkin voisi paremmin nauttia kun ei tarvitsisi miettiä milloin kutsu Hämeenlinnan naisvankilaan napsahtaa...
Olen valmis tekemään enemmän työtä jos saan enemmän rahaa, koska joudun tekemään sen 'enemmän' määrän työtä joka tapauksessa. Vain enempi määrä rahaa puuttuu. Palkka ei ole muuttunut työn raskauden lisääntyessä. Siitä tässä onkin kysymys. Sillä päätöksellä siis minä itse lupaan selviytyä tämänhetkisistä töistäni, enkä ottaa niitä yhtään lisää. Työhöni olen sitoutunut ja aion kyllä siinä sinnitellä vaikka palkka ei nousisikaan, mutta mieluummin teen työni työn vaativuutta vastaavaa rahasummaa vasten.
Tiedän, että moni on jo voimiensa rajamailla. Niin minäkin usein satunnaisina työpäivinä. Hyvän työparin sattuessa kohdalle (lue: vastaa omista tekemisistään ja tekee oman osuutensa) työ taas sujuu kuin tanssi. Toivoisinkin, että ihmiset jotka ovat liian väsyneitä työtään tekemään pysyisivät sitten reilusti poissa eivätkä kuormittaisi työkavereitaan. Työpaikalle on turha tulla jos ei siellä aio tehdä muuta kuin valittaa. Jokaisella on kuitenkin tietty tehtävä mitä töihin on palkattu tekemään. Ei näitä töitä puhumalla saa tehtyä!!!
Kiitos Anssi mielenkiinnosta. Toivottavasti tästä saat jotakin irti. Jaksamista kollegoille!Tiedätkö kun kattelin tuota työntekijä luetteloa, niin pakko on kiinnostua. Tähän mennessä olen luullut, että en tunne hoitsuja, mutta listaa katsottuani en voi niin enää sanoa. Perhanan paljon tuttuja nimijä. Tuolla yhelläkin osastolla melkein kaikki on tuttuja. Tiedätkö mitä ne sanoo seuraavan kerran kaupassa jos nyt ei kuuntele teitä.
Puhuit tuossa, että teette paljon töitä, mitä ei kuulu teille. Osan teette lääkäreiden vajetta paikatessanne. Miten sitten onko töitä jotka voi tehdä alemman koulutuksen saannut. Teettekö niitä. Onko niitäkin valunnut vuosien mittaan niinkuin salaa teille. Muistanko nyt väärin vai tehtiinkö jo kaupungin sisällä aikaisemminkin näitä työnkuvan tarkastuksia hoitajien keskuudessa. Nimenomaan tarkoitan nyt sairaanhoitajien ja muiden työnjakoa.
Miten ihminen voi tehdä sijaistuksia, jos ei ole ammattitaitoa. Mikä koulutus niillä sitten on. - tiedonsaanti
Iris... kirjoitti:
Kiitos Anssi mielenkiinnosta. Toivottavasti tästä saat jotakin irti. Jaksamista kollegoille!on työnantajan varassa. Työntekijöillä ei ole mitään oikeutta edes puhua omista henkilökohtaisista ongelmistaan ulkopuolisille.
Vaarana on työsuhteen katkeaminen, mikäli menet kertomaan ns. luottamuksellisia asioita ulospäin.
Eli, yksityisillä menee hyvin, vaikka palkka ei olisi missään suhteessa työmäärään nähden. - ovat aina luottamuksellisia
tiedonsaanti kirjoitti:
on työnantajan varassa. Työntekijöillä ei ole mitään oikeutta edes puhua omista henkilökohtaisista ongelmistaan ulkopuolisille.
Vaarana on työsuhteen katkeaminen, mikäli menet kertomaan ns. luottamuksellisia asioita ulospäin.
Eli, yksityisillä menee hyvin, vaikka palkka ei olisi missään suhteessa työmäärään nähden.Ihmettelen kirjoitustasi että yksityisellä puolella työskentelevä ei saisi kertoa omia asioitaan kenellekkään ??? Eihän työnantaja voi sinun yksityiselämääsi valvoa.
Luottamukselliset asiat terveydenhuollossa ovat aina salassapitovelvollisuuden alaisia eikä niitä saa kertoa onko töissä sitten kunnallisella tai yksityisellä puolella! Palkka yksityisellä puolella on samalla tavalla sopimuksen mukainen, on se laki sielläkin. Hyvä kun tiedät että yksityisellä menee hyvin.
t. Yksityisen puolen tyytyväinen työntekijä - palkkaa
anssi. kirjoitti:
epäpäteviä opiskelijoita pääsääntöisesti, mutta kai työ tekijäänsä opettaa?
- anssi.
palkkaa kirjoitti:
epäpäteviä opiskelijoita pääsääntöisesti, mutta kai työ tekijäänsä opettaa?
Mutta eiks niillekkin pidä saada työharjoittelua. Varmaan tarkoitat nyt kumminkin vastuu kysymyksiä. Eli näillä ei teetettäis yksin liian vaativia töitä. Oonko oikeassa. Tämä on minulle uutta joten kysyn onko kyse ehkä liian alkuvaiheessa olevista vai koululaisista yleensä.
- palkkaa.
anssi. kirjoitti:
Mutta eiks niillekkin pidä saada työharjoittelua. Varmaan tarkoitat nyt kumminkin vastuu kysymyksiä. Eli näillä ei teetettäis yksin liian vaativia töitä. Oonko oikeassa. Tämä on minulle uutta joten kysyn onko kyse ehkä liian alkuvaiheessa olevista vai koululaisista yleensä.
Toki olet Anssi oikeassa siinä, että harjoittelua pitääkin saada, mutta miksi tämä kaupungin yksikkö joka hoitaa sijaistukset työntää opiskelijoita joilla ei vielä paljoakaan osaamista. Tuloksena on se, että se vie tuplasti osaavan hoitohenkilökunnan aikaa! Ja eihän se ole kai tarkoitus, että sijainen saa palkan ja kuitenkin sen osaavan hoitajan on oltava joko läsnä tai sitten hoidettava kyseinen asia itse. Tässä asetelmassa kärsii aina joku ja se joku on hoidettava potilas.
- anssi.
palkkaa. kirjoitti:
Toki olet Anssi oikeassa siinä, että harjoittelua pitääkin saada, mutta miksi tämä kaupungin yksikkö joka hoitaa sijaistukset työntää opiskelijoita joilla ei vielä paljoakaan osaamista. Tuloksena on se, että se vie tuplasti osaavan hoitohenkilökunnan aikaa! Ja eihän se ole kai tarkoitus, että sijainen saa palkan ja kuitenkin sen osaavan hoitajan on oltava joko läsnä tai sitten hoidettava kyseinen asia itse. Tässä asetelmassa kärsii aina joku ja se joku on hoidettava potilas.
Palkatessaan opiskelijan saadaan tilanne näyttämään siltä, että paikalla on henkilö. Totuus on kumminkin toinen, niinkuin sanoit. Tiedän työnopastajana parikymmentä vuotta olleena tilanteen.
Tuossa aikaisemmin sanoin, että onko henkilöstöä tehtävissä jonka voi tehdä joku muu. Eiks vaan ookkii. Miten on vastaanotto luukut esimerkiksi. Sitten on tehty näitä uudelleen järjestelyjä joissa hoitajia on laitettu kentälle työhön, että toiset saa heiltä tietotaitoa.
Aikanaan kirjoitin lehdessä Saimaankaupunki selvityksestä ja siinä otin esille uudet ammatit. Kysyin siinä löytyykö näihin tekijöitä.
Kun teille tulee niitä sijaisia, niin onks ne ikinä kritisoineet miksi ne ei haluais tehä meille niitä sijaisuuksia. - teillä
palkkaa. kirjoitti:
Mitenkä luulet,että opiskelijat oppisivat työn, jos eivät saisi edes sijaisuuksia tehdä?
Myös opetusalalla virassa oleva joutuu tekemään tunnit poissaolessaan - sijainen on vain paikalla...ja nostaa toki palkkaa. - Iris...
teillä kirjoitti:
Mitenkä luulet,että opiskelijat oppisivat työn, jos eivät saisi edes sijaisuuksia tehdä?
Myös opetusalalla virassa oleva joutuu tekemään tunnit poissaolessaan - sijainen on vain paikalla...ja nostaa toki palkkaa.Opiskelijat eivät saa sijaisina sitä mitä tulevat hakemaan, vaan sitä varten heillä on työharjoittelujaksot. Työharjoittelussa heille nimetään ohjaajat, tehdään suunnitelmat ja varataan aikaa. Silloin he eivät ole vahvuudessa esim. kahdesta ihmisestä se toinen, kun homman täytyy vaan yksinkertaisesti luistaa.
- kotiin liittyviä
ovat aina luottamuksellisia kirjoitti:
Ihmettelen kirjoitustasi että yksityisellä puolella työskentelevä ei saisi kertoa omia asioitaan kenellekkään ??? Eihän työnantaja voi sinun yksityiselämääsi valvoa.
Luottamukselliset asiat terveydenhuollossa ovat aina salassapitovelvollisuuden alaisia eikä niitä saa kertoa onko töissä sitten kunnallisella tai yksityisellä puolella! Palkka yksityisellä puolella on samalla tavalla sopimuksen mukainen, on se laki sielläkin. Hyvä kun tiedät että yksityisellä menee hyvin.
t. Yksityisen puolen tyytyväinen työntekijäomia asioita vaan työhön, esim. työhyvinvointiin-, työoloihin liittyviä asioita.
- anssi.
Iris... kirjoitti:
Opiskelijat eivät saa sijaisina sitä mitä tulevat hakemaan, vaan sitä varten heillä on työharjoittelujaksot. Työharjoittelussa heille nimetään ohjaajat, tehdään suunnitelmat ja varataan aikaa. Silloin he eivät ole vahvuudessa esim. kahdesta ihmisestä se toinen, kun homman täytyy vaan yksinkertaisesti luistaa.
Jos oppilas laitetaan liian heti liian vaikeaan työhön, niin voiko se olla joillekkin liian raju askel todellisuuteen.
- Iris...
anssi. kirjoitti:
Jos oppilas laitetaan liian heti liian vaikeaan työhön, niin voiko se olla joillekkin liian raju askel todellisuuteen.
Varmasti on ja asiaan liittyy molemmin puolin riskejä. Opiskelijalla on varmasti riittämättömyyden tunnetta, mutta kun miettii itseäänkin opiskelijana, joka jo silloin tein ihan mitä vaan kun kerran työtä sai... Jos olisin silloin tajunnut mistä vastaan. Huh huh! Eli jälleen palaamme vastuukysymyksiin. Ja loppupeleissähän opiskelija ei paljosta vastaa... Hän ei voi toimia ammattihenkilön tavoin koska lain edessä asia ei niin ole. Vastuu on hoitajan joka hänen kanssaan työtä tekee. Jos tilanne olisi sellainen, että opiskelija tekisi työtä ryhmässä esim. kolmantena tai neljäntenä asian kanssa olisi helpompi luovia, ja työnteko varmasti opettaisikin. Nyt vaan on niin että harvoin niitä kolmansia tai neljänsiä työnteossa näkyy ja vastuu opiskelijaparista kaatuu valmiille ammattihenkilölle. Ei ole reilua, kun oman sarkansa jokainen yrittää hoitaa...
Ja toivon nyt etten tässä leimaudu mitenkään opiskelijavastaiseksi. Sellainen en ole! Päin vastoin; opiskelijat tuovat paljon hyvää mukanaan ja pidän siitä että pääsen itse vaikuttamaan siihen millaisia kollegoita tulevaisuudessa saan. Opiskelijan kuuluu saada aikaa tutustua kenttätyöhön. Nykytilanteessa sekin on yksi asia mistä kannattaisi huolestua... - anssi.
Iris... kirjoitti:
Varmasti on ja asiaan liittyy molemmin puolin riskejä. Opiskelijalla on varmasti riittämättömyyden tunnetta, mutta kun miettii itseäänkin opiskelijana, joka jo silloin tein ihan mitä vaan kun kerran työtä sai... Jos olisin silloin tajunnut mistä vastaan. Huh huh! Eli jälleen palaamme vastuukysymyksiin. Ja loppupeleissähän opiskelija ei paljosta vastaa... Hän ei voi toimia ammattihenkilön tavoin koska lain edessä asia ei niin ole. Vastuu on hoitajan joka hänen kanssaan työtä tekee. Jos tilanne olisi sellainen, että opiskelija tekisi työtä ryhmässä esim. kolmantena tai neljäntenä asian kanssa olisi helpompi luovia, ja työnteko varmasti opettaisikin. Nyt vaan on niin että harvoin niitä kolmansia tai neljänsiä työnteossa näkyy ja vastuu opiskelijaparista kaatuu valmiille ammattihenkilölle. Ei ole reilua, kun oman sarkansa jokainen yrittää hoitaa...
Ja toivon nyt etten tässä leimaudu mitenkään opiskelijavastaiseksi. Sellainen en ole! Päin vastoin; opiskelijat tuovat paljon hyvää mukanaan ja pidän siitä että pääsen itse vaikuttamaan siihen millaisia kollegoita tulevaisuudessa saan. Opiskelijan kuuluu saada aikaa tutustua kenttätyöhön. Nykytilanteessa sekin on yksi asia mistä kannattaisi huolestua...Aina pitää ottaa huomioon pahin tilanne. Miten käy Iris jos kesäksi ei saadakkaan esimerkiksi opiskelijoita paikkaamaan poissaoloja. Onko ne ainoita jotka tekee lyhytaikaisija sijaisuuksia. Sitten eilen oli taas saku porukka tapetilla Etelä-Saimaassa ja nimenomaan koulutuksen osalta. Meillä ei ole sielläkään tuuraajia. Tämä pitäis ainakin korjata äkkiä, koska sehän on koulutuskysymys käsittääkseni. Tämä palkankorotus koskee sitäkin porukkaa, joten päätöstä tehtäessä pitäs huomioida sen erityistarpeet. Onko näin.
- -aikainen
kassa kirjoitti:
Nimim, korkeakoulutettu entinen kauppalainen.Viime vuoden tuloni olivat reilu 19000euroa,ei lisiä.12kk plus lomaraha.Eli kaupan palkat Eivät ole huippuluokkaa,toisin kuin väität.Mutta jos olet töissä kaikki sunnuntait ja lauantai-illat ja arki-illat,tottakai tienaat paremmin,mutta sehän onkin jo ihan eri juttu,vai mitä?Myös yksityiskauppiaat maksavat paremin.Ja kaupan työ on vaativaa,tarvitaan jopa psykologiaa ja ihmistuntemusta ja empatiaa,kuten hoitajienkin pitäisi.
- selvää
-aikainen kirjoitti:
Viime vuoden tuloni olivat reilu 19000euroa,ei lisiä.12kk plus lomaraha.Eli kaupan palkat Eivät ole huippuluokkaa,toisin kuin väität.Mutta jos olet töissä kaikki sunnuntait ja lauantai-illat ja arki-illat,tottakai tienaat paremmin,mutta sehän onkin jo ihan eri juttu,vai mitä?Myös yksityiskauppiaat maksavat paremin.Ja kaupan työ on vaativaa,tarvitaan jopa psykologiaa ja ihmistuntemusta ja empatiaa,kuten hoitajienkin pitäisi.
asiaa?
Jos verottajalle ilmoitetaan vuositulo X niin se on sitä eikä siinä tarvitse ryhtyä selittelemään mitään miten ja mihin vuorokauden aikaan se on hankittu. Kun verrataan, niin verrataan kumulatiivista tuloa, ilman mitään selityksiä.
En väittänyt että kaupan palkat ovat sinällään huippuluokkaa vaan, että kaupan palkat ovat huippuluokkaa verrattuna paremmin koulutettuihin ja vaativampaa työtä tekevien hoitajien palkkoihin.
Mihin kaupassa tarvitset sitä ihmistuntemusta, empatiaa psygologiaa? Tavaraa hyllyttäessä ei paljon juurikaan jouda asiakaskontakteihin. Ei palkkaa lisää senttiäkään, vaikka olisit psykologi koulutukseltasi ja vielä sielutieteen teknikko.
Sinun arvosi on siinä, kuinka paljon käsittelet asiakkaita esim. kassalla ja paljonko saat sitä mynttiä sinne laatikkoon.
Kaupan tarkoituksena on ensisijassa saada paras mahdollinen kate myymilleen tuotteille ja näin maksimoitua voittonsa. Pienet kulut, myös palkat ja suuret tulot talon pystyssä pitää.
Tarjoukset ja markkinointikustannukset maksetaan suurelta osin työntekijän selkänahasta, joka tuntuu venyvän venymistään. Sille kukaan ei mahda mitään. Yhden nahka jos ratkeaa, niin tilalle on aina tulossa jono uusia vielä venyttämättömiä selkänahkoja. - Iris...
anssi. kirjoitti:
Aina pitää ottaa huomioon pahin tilanne. Miten käy Iris jos kesäksi ei saadakkaan esimerkiksi opiskelijoita paikkaamaan poissaoloja. Onko ne ainoita jotka tekee lyhytaikaisija sijaisuuksia. Sitten eilen oli taas saku porukka tapetilla Etelä-Saimaassa ja nimenomaan koulutuksen osalta. Meillä ei ole sielläkään tuuraajia. Tämä pitäis ainakin korjata äkkiä, koska sehän on koulutuskysymys käsittääkseni. Tämä palkankorotus koskee sitäkin porukkaa, joten päätöstä tehtäessä pitäs huomioida sen erityistarpeet. Onko näin.
Henkilöstön riittävyys on myös koulutuskysymys, mutta mistä saat oikeanlaisia hakijoita näihin töihin kun alan houkuttelevuus on nolla... Mieletön määrä työtä pienellä palkalla. Tilanne on kaikkien tiedossa, kuka enää haluaa joukkoon???
Lyhytaikaiset sijaiset ovat pääasiassa opiskelijoita tai ihmisiä, jotka ovat jo matkan varrella syystä tai toisesta jääneet palkkaamatta... Syitä on monia, toiset aiheellisia, toiset aiheettomia. Työnantajalla on kuitenkin oikeus olla palkkaamatta 'tietoista riskiä' ja hyvä niin... Jos lyhytaikaisia sijaisia ei saada, vaihdellaan hoitajien kesken vuoroja, tehdään pitkiä vuoroja tms. tai pahimmassa tilanteessa kevennetään palveluja siihen mihin paikalla olevan henkilöstön voimat riittävät. Tämä näkyy sitten mm. potilaiden hygieniatasossa.
Hyvä konkreettinen asia ajettavaksi olisi ylityökorvausten saaminen kohdalleen. Nyt voi olla, että saa tunti tunnista takaisin työaikaa jos pystyy ottamaan. (Lue; töihin jää vielä joku jos otat tunnit pois) Lisätyöstä maksetaan normaalipalkkaa. Jos ylityöstä saisi reilumman korvauksen voisi joustavuutta vielä löytyä lisää niiltä kenellä voimia vielä on. - anssi.
Iris... kirjoitti:
Henkilöstön riittävyys on myös koulutuskysymys, mutta mistä saat oikeanlaisia hakijoita näihin töihin kun alan houkuttelevuus on nolla... Mieletön määrä työtä pienellä palkalla. Tilanne on kaikkien tiedossa, kuka enää haluaa joukkoon???
Lyhytaikaiset sijaiset ovat pääasiassa opiskelijoita tai ihmisiä, jotka ovat jo matkan varrella syystä tai toisesta jääneet palkkaamatta... Syitä on monia, toiset aiheellisia, toiset aiheettomia. Työnantajalla on kuitenkin oikeus olla palkkaamatta 'tietoista riskiä' ja hyvä niin... Jos lyhytaikaisia sijaisia ei saada, vaihdellaan hoitajien kesken vuoroja, tehdään pitkiä vuoroja tms. tai pahimmassa tilanteessa kevennetään palveluja siihen mihin paikalla olevan henkilöstön voimat riittävät. Tämä näkyy sitten mm. potilaiden hygieniatasossa.
Hyvä konkreettinen asia ajettavaksi olisi ylityökorvausten saaminen kohdalleen. Nyt voi olla, että saa tunti tunnista takaisin työaikaa jos pystyy ottamaan. (Lue; töihin jää vielä joku jos otat tunnit pois) Lisätyöstä maksetaan normaalipalkkaa. Jos ylityöstä saisi reilumman korvauksen voisi joustavuutta vielä löytyä lisää niiltä kenellä voimia vielä on.Eiks tää ylityökuvio ole peruja niiltä ajoin, kun lomautettiin henkilöitä. Pelastuslaitos teki silloin kai erillisen sopimuksen tästä. En itse olis ainakaan valmis tekemään ylityötä, jos en saisi siitä mitään hyötyä. Tämä on ihme homma. Ihan sama lastenhoitopuolella. Käsittämätöntä. Ammattilaiset pitämässä vapaata, koska sitä ei voi korvata rahalla. Kyl ylitöitä silloin tällöin tekee, mutta kun siitä tulee säännöllistä, niin se näkyy toisten hermojen kiristymisenä. Mitä mieltä olet tästä työaikakokeilusta.
- Iris...
anssi. kirjoitti:
Eiks tää ylityökuvio ole peruja niiltä ajoin, kun lomautettiin henkilöitä. Pelastuslaitos teki silloin kai erillisen sopimuksen tästä. En itse olis ainakaan valmis tekemään ylityötä, jos en saisi siitä mitään hyötyä. Tämä on ihme homma. Ihan sama lastenhoitopuolella. Käsittämätöntä. Ammattilaiset pitämässä vapaata, koska sitä ei voi korvata rahalla. Kyl ylitöitä silloin tällöin tekee, mutta kun siitä tulee säännöllistä, niin se näkyy toisten hermojen kiristymisenä. Mitä mieltä olet tästä työaikakokeilusta.
Ajatus siitä, että halukkaat voisivat tehdä pitkää tai lyhyttä päivää on hyvä, mutta mihin vedetään rajat kun sopimukset on allekirjoitettu? Saako lyhyttä tai pitkää päivää teettää mielin määrin? Yksittäisten ihmisten kohdalla uudesta työaikajärjestelystä voi tulla joko erittäin toimiva tai painajainen. Miten järjestyisi 12 tunnin lastenhoito ja kuka haluaa jättää lapsensa 12 tunniksi töiden takia hoitoon? Vapaapäivät tuskin lisääntyisivät pitkien päivien teolla, vaan sitten saataisiin 'nuppilukua' työvuoroihin pätkäpäiviä teettämällä. Asiassa on liikaa kysymysmerkkejä. Mikä olisi tässä järjestelyssä yövuoron pituus? Tarvitsen lisää tietoa lopullisen kantani varmistamiseen, mutta toistaiseksi olen hyvin epäilevä...
- anssi.
Iris... kirjoitti:
Ajatus siitä, että halukkaat voisivat tehdä pitkää tai lyhyttä päivää on hyvä, mutta mihin vedetään rajat kun sopimukset on allekirjoitettu? Saako lyhyttä tai pitkää päivää teettää mielin määrin? Yksittäisten ihmisten kohdalla uudesta työaikajärjestelystä voi tulla joko erittäin toimiva tai painajainen. Miten järjestyisi 12 tunnin lastenhoito ja kuka haluaa jättää lapsensa 12 tunniksi töiden takia hoitoon? Vapaapäivät tuskin lisääntyisivät pitkien päivien teolla, vaan sitten saataisiin 'nuppilukua' työvuoroihin pätkäpäiviä teettämällä. Asiassa on liikaa kysymysmerkkejä. Mikä olisi tässä järjestelyssä yövuoron pituus? Tarvitsen lisää tietoa lopullisen kantani varmistamiseen, mutta toistaiseksi olen hyvin epäilevä...
Nais valtaisilla aloilla on tehty semmoista työaikaa esimerkiksi, että ne tekee ainoastaan viikonloppuna työtä. Meilläkin osa teki sitä. Siinä tehdään työtä esimerkiksi perjantai illasta maanantai aamun välillä. Vuorot on jotain 8-12 tuntia kerralla. Siinä lasketaan ylityöt mukaan ja saadaan näin viikon tunnit. Sitä tekee nuoret parit esimerekiksi, koska ne pystyy näin hoitamaan itse lapsensa. Vaimo hoitaa viikot ja mies viikonloput. Olen ajatellut tätä hommaa. Jos minä saisin päättää, niin tekisin tän silleen, että jakaisin homman kahtia. Ensin päätettäisiin kiireesti akuutit kysymykset. Esimerkiksi ylityöstä pidettävät vapaat lopetettaisiin, koska sillä saataisiin purettua paineita sijaisien tarpeesta. Se houkuttelee myöskin nuoria sijaisia paremmin työhön, koska rahastahan ne tulee tekemään työtä. Ei ole mitään järkeä, että sijaisetkin joutuvat pitämään näitä vapaita, jos keikka kestää pitempään. Palkankorotus kuuluu myös akuutteihin. Työaika kokeilu sinne missä sitä halutaan tehdä ja missä siitä löytyy yhteinen päätös miten sitä halutaan tehdä. Muuten se tulee rikkomaan työilmapiiriä. Sen jälkeen muut, kuten työn vastuukysymykset mistä puhuit. Tuon ylityökuvion vois tehdä määräaikaiseksi. Sen jälkeen siitä saamilla kokemuksilla vois valita jatkon. Miltä kuulostaa. Oikase jos meni väärin jossain. Luitko muuten Etelä-Saimaasta miten Lappeenranta nosti hoitajien palkkaa.
- Vai pitäisikö
ei teis mitää vikaa oo vituttaa vaa ku valmistutte uudelleen koulutettuna itkemää lisää liksaa
akkojen alistua? Ei kai sitä turhaan käydä lukemaan ja lisäämään tietoa. Usein ne jotka eivät itse enää viitsi aloittaa opiskeluja (haaveistaan huolimatta) katkeroituvat ja tulevat erittäin kateelliseksi niille, jotka taas haluavat kouluttautua. Ei se enää ole sama asia koulutuksen jälkeen, että pitäisi tyytyä huonompaan palkkaan mitä koulutuksen myötä tulisi maksaa. Kuka haluaa tehdä alipalkattuna töitä??
Mene hyvä ihminen itsekin vielä lukemaan, jos siltä tuntuu, katkeruudella et voita mitään. Ja tietysti aina joku ärsyttää tässä maailmassa, mutta varmasti löytyy pahempiakin ärsytyskohteita, eikö vaan? Esimerkiksi epäpätevät työntekijät!
Se on niin, että pelkkä tunne siitä, että on fiksu ja osaava sekä tietää paljon ei riitä, pitää olla ne ammattipaperit!!! - Iris...
anssi. kirjoitti:
Nais valtaisilla aloilla on tehty semmoista työaikaa esimerkiksi, että ne tekee ainoastaan viikonloppuna työtä. Meilläkin osa teki sitä. Siinä tehdään työtä esimerkiksi perjantai illasta maanantai aamun välillä. Vuorot on jotain 8-12 tuntia kerralla. Siinä lasketaan ylityöt mukaan ja saadaan näin viikon tunnit. Sitä tekee nuoret parit esimerekiksi, koska ne pystyy näin hoitamaan itse lapsensa. Vaimo hoitaa viikot ja mies viikonloput. Olen ajatellut tätä hommaa. Jos minä saisin päättää, niin tekisin tän silleen, että jakaisin homman kahtia. Ensin päätettäisiin kiireesti akuutit kysymykset. Esimerkiksi ylityöstä pidettävät vapaat lopetettaisiin, koska sillä saataisiin purettua paineita sijaisien tarpeesta. Se houkuttelee myöskin nuoria sijaisia paremmin työhön, koska rahastahan ne tulee tekemään työtä. Ei ole mitään järkeä, että sijaisetkin joutuvat pitämään näitä vapaita, jos keikka kestää pitempään. Palkankorotus kuuluu myös akuutteihin. Työaika kokeilu sinne missä sitä halutaan tehdä ja missä siitä löytyy yhteinen päätös miten sitä halutaan tehdä. Muuten se tulee rikkomaan työilmapiiriä. Sen jälkeen muut, kuten työn vastuukysymykset mistä puhuit. Tuon ylityökuvion vois tehdä määräaikaiseksi. Sen jälkeen siitä saamilla kokemuksilla vois valita jatkon. Miltä kuulostaa. Oikase jos meni väärin jossain. Luitko muuten Etelä-Saimaasta miten Lappeenranta nosti hoitajien palkkaa.
Hyvältä kuulostaa. Työaikajärjestelystä vielä; Jos sopimuksia ei tarvitsisi tehdä työpaikkakohtaisesti vaan ihan yksilöittäin. Etsitään muutamat vapaaehtoiset yksiköistä työaikaa kokeilemaan. Varmasti on monia joita ajatus houkuttaa ja monia kenelle se on ylipääsemätön. Jo muutaman ihmisen kokeilemana työyhteisöissä asiasta tuleva hyöty / haitta ja kokemukset selviäisivät jollakin tasolla. Syntyisi jonkinlainen sopuratkaisu, eikä kaikkia sullottaisi samaan muottiin. Ihmiset työelämässä ovat niin erilaisissa elämäntilanteissa ja hyvä niin. Palkka on kuitenkin tärkein tällä hetkellä ihan jo yleisen sovun kannalta, koska nyt jo uudet palkattavat sitä korkeampaa palkkaa saavat... Valitettavasti en ole Etelä-Saimaan innokas lukija. Täytyypä tehdä taustatutkimusta :)Hyvä Lappeenranta!!!
- vittuuntu ruikutuksee
Vai pitäisikö kirjoitti:
akkojen alistua? Ei kai sitä turhaan käydä lukemaan ja lisäämään tietoa. Usein ne jotka eivät itse enää viitsi aloittaa opiskeluja (haaveistaan huolimatta) katkeroituvat ja tulevat erittäin kateelliseksi niille, jotka taas haluavat kouluttautua. Ei se enää ole sama asia koulutuksen jälkeen, että pitäisi tyytyä huonompaan palkkaan mitä koulutuksen myötä tulisi maksaa. Kuka haluaa tehdä alipalkattuna töitä??
Mene hyvä ihminen itsekin vielä lukemaan, jos siltä tuntuu, katkeruudella et voita mitään. Ja tietysti aina joku ärsyttää tässä maailmassa, mutta varmasti löytyy pahempiakin ärsytyskohteita, eikö vaan? Esimerkiksi epäpätevät työntekijät!
Se on niin, että pelkkä tunne siitä, että on fiksu ja osaava sekä tietää paljon ei riitä, pitää olla ne ammattipaperit!!!olipa nohevaa
- anssi.
Iris... kirjoitti:
Hyvältä kuulostaa. Työaikajärjestelystä vielä; Jos sopimuksia ei tarvitsisi tehdä työpaikkakohtaisesti vaan ihan yksilöittäin. Etsitään muutamat vapaaehtoiset yksiköistä työaikaa kokeilemaan. Varmasti on monia joita ajatus houkuttaa ja monia kenelle se on ylipääsemätön. Jo muutaman ihmisen kokeilemana työyhteisöissä asiasta tuleva hyöty / haitta ja kokemukset selviäisivät jollakin tasolla. Syntyisi jonkinlainen sopuratkaisu, eikä kaikkia sullottaisi samaan muottiin. Ihmiset työelämässä ovat niin erilaisissa elämäntilanteissa ja hyvä niin. Palkka on kuitenkin tärkein tällä hetkellä ihan jo yleisen sovun kannalta, koska nyt jo uudet palkattavat sitä korkeampaa palkkaa saavat... Valitettavasti en ole Etelä-Saimaan innokas lukija. Täytyypä tehdä taustatutkimusta :)Hyvä Lappeenranta!!!
Pyydykset on osittain jo viritetty. Oletko käynnyt koskaan vetämässä uistinta Vuoksella. Tiedät, että kalaa on alla ja mikä uistin pitäs pelata. Seuraat vavan kärkeä. Kun tulet kiven kohdalle, mistä ennenkin on tullut tärppi jännitys tiivistyy käsinkoskeltavaksi. Jos vieläkään ei tärppää, niin teet uusia virityksiä. Tämä päätöksen teko on joskus samanlaista odottelua.
Tästä työaika kokeilusta. Törmäsin Kukkurilan osalta tähän muistaakseni jo toissa kesänä. Silloin tais olla siellä jo tämä kokeilu. Osa sakkia oli lomilla, kun päätös tehtiin. Eivät olleet kaikki tyytyväisiä. Nyt en tiiä miten asianlaita on.
Kesä tuo aina mukanaan omat ongelmat. Aikaisemminkin osa töistä, etenkin toimisto työt yksiköissä on jätetty sijaistamatta. Minusta ei voida sulkea kokonaisia osastoja. Mummoja siirrellessä menee aikaa ja kuka ne hoitaa kotona jos ne siirretään sinne.
Tästä lastenhoitamisesta työaikajärjestelyn avulla. Varmaan moni huomaa, että Virsusen kannattaisi maksaa tämmöisille Imatra lisää. Kaupunki saisi säästöjä, koska päivähoidon tarve pienenisi. - Iris...
anssi. kirjoitti:
Pyydykset on osittain jo viritetty. Oletko käynnyt koskaan vetämässä uistinta Vuoksella. Tiedät, että kalaa on alla ja mikä uistin pitäs pelata. Seuraat vavan kärkeä. Kun tulet kiven kohdalle, mistä ennenkin on tullut tärppi jännitys tiivistyy käsinkoskeltavaksi. Jos vieläkään ei tärppää, niin teet uusia virityksiä. Tämä päätöksen teko on joskus samanlaista odottelua.
Tästä työaika kokeilusta. Törmäsin Kukkurilan osalta tähän muistaakseni jo toissa kesänä. Silloin tais olla siellä jo tämä kokeilu. Osa sakkia oli lomilla, kun päätös tehtiin. Eivät olleet kaikki tyytyväisiä. Nyt en tiiä miten asianlaita on.
Kesä tuo aina mukanaan omat ongelmat. Aikaisemminkin osa töistä, etenkin toimisto työt yksiköissä on jätetty sijaistamatta. Minusta ei voida sulkea kokonaisia osastoja. Mummoja siirrellessä menee aikaa ja kuka ne hoitaa kotona jos ne siirretään sinne.
Tästä lastenhoitamisesta työaikajärjestelyn avulla. Varmaan moni huomaa, että Virsusen kannattaisi maksaa tämmöisille Imatra lisää. Kaupunki saisi säästöjä, koska päivähoidon tarve pienenisi.Ilmeisesti 10 tunnin työvuoroja on ollut erimittaisissa kokeiluissa eri yksiköissä ja ovat sitten hyväksi koettuja tai eivät joissakin paikoissa ovat jääneet elämäänkin. 10 tunnin vuorot ovat siinä mielessä raskaita, että niihin yleensä sijoittuvat kaikki päivän aikana fyysisesti raskaimmat ja työllistävimmät tapahtumat. Jos tätä uhrausta ei ns. ylimääräisillä vapailla palkita en näe mitään järkeä sellaisiin suostumisella. Toki aiemminkin puhuttiin 12 h vuoroista, mutta käsittääkseni liitto laittoi siinä kohtaa vastaan koska tiesi sen hetkisen toimintatavan ja niinhän siinä olisi käynyt, että niitä olisi ilman mitään porkkanaa kepitetty tulemaan. Silloin aivan kuin rangaistuksena ajettiin sisään 10 h vuorot, koska niitä työnantajalla on oikeus teettää!!! Oli kyseisten vuorojen käytössä sitten järkeä tai ei...
Leikkaussalit vielä voidaan sulkea, mutta 'Mummojen siirto' kesäaikaan ei yksinkertaisesti ole mahdollista. Ainakaan niin pitkään kun omaiset eivät ole riemusta kiljuen omiaan kotihoitoon ottamassa ;)
Kannatan kaikenlaisia joustavuudesta annettavia etuuksia... Ei ole helppoa järjestellä koko elämäänsä työmaan mukaan. Työ on vaan työtä!
Vielä kun aiemmin puhuit tehtävien teettämisestä oikeilla henkilöillä, niin hyvä asia mietittäväksi olisi myöskin se, onko kaupungilla varaa maksaa sairaanhoitajilleen esim. pyykkäyksestä ja tiskauksesta? Nekin kun tällä hetkellä monessa paikassa kuuluvat toimenkuvaan. - anssi.
Iris... kirjoitti:
Ilmeisesti 10 tunnin työvuoroja on ollut erimittaisissa kokeiluissa eri yksiköissä ja ovat sitten hyväksi koettuja tai eivät joissakin paikoissa ovat jääneet elämäänkin. 10 tunnin vuorot ovat siinä mielessä raskaita, että niihin yleensä sijoittuvat kaikki päivän aikana fyysisesti raskaimmat ja työllistävimmät tapahtumat. Jos tätä uhrausta ei ns. ylimääräisillä vapailla palkita en näe mitään järkeä sellaisiin suostumisella. Toki aiemminkin puhuttiin 12 h vuoroista, mutta käsittääkseni liitto laittoi siinä kohtaa vastaan koska tiesi sen hetkisen toimintatavan ja niinhän siinä olisi käynyt, että niitä olisi ilman mitään porkkanaa kepitetty tulemaan. Silloin aivan kuin rangaistuksena ajettiin sisään 10 h vuorot, koska niitä työnantajalla on oikeus teettää!!! Oli kyseisten vuorojen käytössä sitten järkeä tai ei...
Leikkaussalit vielä voidaan sulkea, mutta 'Mummojen siirto' kesäaikaan ei yksinkertaisesti ole mahdollista. Ainakaan niin pitkään kun omaiset eivät ole riemusta kiljuen omiaan kotihoitoon ottamassa ;)
Kannatan kaikenlaisia joustavuudesta annettavia etuuksia... Ei ole helppoa järjestellä koko elämäänsä työmaan mukaan. Työ on vaan työtä!
Vielä kun aiemmin puhuit tehtävien teettämisestä oikeilla henkilöillä, niin hyvä asia mietittäväksi olisi myöskin se, onko kaupungilla varaa maksaa sairaanhoitajilleen esim. pyykkäyksestä ja tiskauksesta? Nekin kun tällä hetkellä monessa paikassa kuuluvat toimenkuvaan.Toimenkuvan tarkistus tulee tehdä myös. Se pitää tehdä kaikille tasoille. Sen jälkeen katsotaan minkätasoisia hoitajia tarvitaan ja kuinka paljon. Nyt asiassa on lähdetty katsomaan kapeaa sektoria. Itse lähtisin katsomaan kaikki työt kenelle ne kuuluvat. Silloin vastuutkin varmaan selkiytyvät samalla.
- hoitamaan
sitten... kirjoitti:
Suurtalouskeittiön työntekijä. Ei lisiä päivätyö, päivät jalkojen päällä kannellen maitonovoja á 20 kiloa ym ym. palkka 1400,- €/kk. älkää kehatko napista jostakin 2500€ palkoista huonoina.
Mene hyvä ihminen opiskelemaan hoitajaksi ja tule sitten osastolle hoitajaksi, niin sitten voit puhua palkasta ja sen suuruudesta.
Moni nainen opiskelee vielä "vanhoilla" päivillään sairaanhoitajaksi ja täten ei koko työuransa aikana saa takaisin sitä, mitä rahallisesti (usein lainan turvin) on menettänyt. Hatun nosto näille naisille siitä, että tekevät näin, sillä heillä on TODELLA halu auttaa ja hoivata. Siksi työnantajan tulisi arvostaa terveydenhuollon alaa edes kunnollisen palkan muodossa. - hyvä
anssi. kirjoitti:
Olet valtuutettu ja voit aivan hyvin jututtaa näitä hoitajia. Mikä ihme siinä on, että valtuutetut eivät USKALLA tulla esim. sairaalaan katsomaan ja kuulemaan siellä vallitsevia olosuhteita. Tulkaa valtuutetut vähintään yhden työvuoron ajaksi katsomaan, miten helposti se pieni palkka sieltä irtoaa. Mieluummin tietysti yö-, aamu-, ja iltavuorot, kaikki ne. Usein tilanne on sellainen, että mikäli suunniteltu työvuorolista näyttää, että työvuorossa on kahdeksan hoitajaa 32- 34 huonokuntoista potilasta hoitamassa, niin todellisuudessa siellä on pahimmillaan puolet siitä sairastumisisen tai muun syyn takia. Tähän on usein syynä se, että hoitajia ei ole saatavana niissä tilanteissa. Nyt, kun lautakunnan kannanotto oli noinkin tyrmäävä (demarit entinen pääluottamusmies), niin ei ole ihme, mikäli loputkin hoitajat lähtevät muille markkinoille, sillä esim. keskussairaalassa on myöskin kova pula hoitajista. Ja mikäli joku hoitaja muuttaa sinne työhön, saattaa seurauksena olla se, että ennen pitkää koko perhe muuttaa Lappeenrantaan, kuten aikaisemminkin on käynyt ja odotettu muuttovirta Imatralle kääntyy pakkasen puolelle. Joten ottakaa päättäjät lusikka oikeaan käteen ja tehkää päätöksiä, jotka saattavat olla hyvinkin kauaskantosia suuntaan jos toiseenkin.
- on merkitystä
anssi. kirjoitti:
Anssi olet väärässä palkan suhteen. Kyllä esim. yksinhuoltajalla on sillä palkankorotuksella hyvinkin kovasti elämänlaatua parantava vaikutus eli paljon pidemmälle, kuin väität. Useinkin palkkapäivänä kukkaro on tyhjä, koska jatkuvasti juotuu elämään kädestä suuhun meningillä ja lasten kanssa on aina sellaisia ylimääräisiä menoja, joita ei voi ennakoida. Aina on tarkkaan laskettava, mihin rahan saa riittämään ja senttejä on jatkuvasti venytettävä. Asia on sitten toinen, mikäli perheessä on kaksi työssä olevaa.
- anssi.
on merkitystä kirjoitti:
Anssi olet väärässä palkan suhteen. Kyllä esim. yksinhuoltajalla on sillä palkankorotuksella hyvinkin kovasti elämänlaatua parantava vaikutus eli paljon pidemmälle, kuin väität. Useinkin palkkapäivänä kukkaro on tyhjä, koska jatkuvasti juotuu elämään kädestä suuhun meningillä ja lasten kanssa on aina sellaisia ylimääräisiä menoja, joita ei voi ennakoida. Aina on tarkkaan laskettava, mihin rahan saa riittämään ja senttejä on jatkuvasti venytettävä. Asia on sitten toinen, mikäli perheessä on kaksi työssä olevaa.
Mutta sen tuoma hyvänolon tunne kestää silti vain kaksi tilikautta.
- anssi.
hyvä kirjoitti:
Olet valtuutettu ja voit aivan hyvin jututtaa näitä hoitajia. Mikä ihme siinä on, että valtuutetut eivät USKALLA tulla esim. sairaalaan katsomaan ja kuulemaan siellä vallitsevia olosuhteita. Tulkaa valtuutetut vähintään yhden työvuoron ajaksi katsomaan, miten helposti se pieni palkka sieltä irtoaa. Mieluummin tietysti yö-, aamu-, ja iltavuorot, kaikki ne. Usein tilanne on sellainen, että mikäli suunniteltu työvuorolista näyttää, että työvuorossa on kahdeksan hoitajaa 32- 34 huonokuntoista potilasta hoitamassa, niin todellisuudessa siellä on pahimmillaan puolet siitä sairastumisisen tai muun syyn takia. Tähän on usein syynä se, että hoitajia ei ole saatavana niissä tilanteissa. Nyt, kun lautakunnan kannanotto oli noinkin tyrmäävä (demarit entinen pääluottamusmies), niin ei ole ihme, mikäli loputkin hoitajat lähtevät muille markkinoille, sillä esim. keskussairaalassa on myöskin kova pula hoitajista. Ja mikäli joku hoitaja muuttaa sinne työhön, saattaa seurauksena olla se, että ennen pitkää koko perhe muuttaa Lappeenrantaan, kuten aikaisemminkin on käynyt ja odotettu muuttovirta Imatralle kääntyy pakkasen puolelle. Joten ottakaa päättäjät lusikka oikeaan käteen ja tehkää päätöksiä, jotka saattavat olla hyvinkin kauaskantosia suuntaan jos toiseenkin.
Siksihän tässä haastellaankin, että sitä tietoo tulisi pitempiaikaisempiin päätöksiin. Kato ku se tieto mitä pitäs tehdä on teillä, mutta meidän pitää vaan muokata sitä.
- palkka
38000€ vuodessa, ei huono, ja lähäri tutkinnolla.
- KassaAlma
Mistäs voit kenekään palkkoja tietää,kassojenkaan.Heilläkin on lisät palkoissa ym.ym.Uskallan lyödä vetoa että oma palkkani on samaa luokkaa kuin hoitajan ellei parempi.Oma palkka
on ilman lisiä himpun alle 2000€, lisien kanssa reilusti yli. - hoitaja minäkin
ole myös kysymys siitä, että saataisiin hoitajat pysymään hoitotyössä, eikä lähtemään sinne kaupankassalle. Hoitajien tarve lisäänyy jatkuvasti ja nyt jo osa hoitoalan koulutuksen saaneista työskentelee muualla kuin hoitotyössä. Itsekin olen tällä hetkellä KOHTALAISEN tyytyväinen palkkaani, mutta jos paineet kasvavat riittävän suureksi, potilaita ei ehdi hoitaa kunnolla, työtä tehdään pari päivää ryhmäkodissa, kolme päivää vanhainkodissa, kaksi päivää jossain muualla...niin ehkä ajatus siitä kaupan kassasta voisi tuntua houkuttelevalta. Ja hoitotyössä on aina se vastuu toisen ihmisen hengestä ja hyvinvoinnista, jota ei voi unohtaa eikä aliarvioida!!!
- ei sh eikä kassa
Eihän sh tee muutakuin määrättyjä tehtäviä, on siis suorittaja.Ei sh paljon älyn lahjoja tarvia, sen todistaa jo ne monet sh:t joilla ei todellakaan ole luoja älyä hirveesti suonut, mutta silti toimivat ko.ammatissa. Kassa joutuu sentäs niin teknisen laitteen kanssa tekemisiin kuin kassa;) No joo, kassana olo ihan oikeasti paikka paikoin tarviaa tervämämpää päätä kuin, haavan hoitamiseen tarvitaan.
Miksi hommasta, jonka kuka tahansa osaa tehdä, pitäisi maksaa älyttömiä.Tekijöitä sh alalla riitä, sillä kukas haluaa paskahommiin, jos parempaakin on tarjolla. - mie vaan
ei sh eikä kassa kirjoitti:
Eihän sh tee muutakuin määrättyjä tehtäviä, on siis suorittaja.Ei sh paljon älyn lahjoja tarvia, sen todistaa jo ne monet sh:t joilla ei todellakaan ole luoja älyä hirveesti suonut, mutta silti toimivat ko.ammatissa. Kassa joutuu sentäs niin teknisen laitteen kanssa tekemisiin kuin kassa;) No joo, kassana olo ihan oikeasti paikka paikoin tarviaa tervämämpää päätä kuin, haavan hoitamiseen tarvitaan.
Miksi hommasta, jonka kuka tahansa osaa tehdä, pitäisi maksaa älyttömiä.Tekijöitä sh alalla riitä, sillä kukas haluaa paskahommiin, jos parempaakin on tarjolla.ei hoitajat tarvitse palkankorotuksia. Mutta odotappas sitä päivää, kun hän itse tai joku hänen läheisistään sairastuu! Silloin viimeistään huomaa, miten arvokasta työtä perus- ja sairaanhoitajat tekevät.
Ja vielä hoitajien älyn lahjoista: Jos itse ajattelisin, että sh:n työssä ei paljon älyn lahjoja tarvita, yrittäisin kyllä kaikin mahdollisin keinoin karttaa kaikkia terveydenhuolto-alan palveluita!!! Ambulanssissa työskentevistäkin suurin osa on sairaanhoitajia...APUA!!! - Minä viisas
ei sh eikä kassa kirjoitti:
Miksi hommasta, jonka kuka tahansa osaa tehdä, pitäisi maksaa älyttömiä.Tekijöitä sh alalla riitä, sillä kukas haluaa paskahommiin, jos parempaakin on tarjolla.Lääkelaskut, tipan laitto, katetrointi, lääkeannostusten tarkkailu, oireiden tunnistus, haavan hoito, vanhustyö jne. vaativat älyä ja oppimiskykyä enemmän kuin monet muut ammatit.
Lisäksi pitää olla kylmät hermot, priorisointi- ja organisointikykyä sekä nopea tilannetaju
Vaikka olen yliopistoon saakka päässyt, eivät sairaanhoitajan hommat ainakaan minulta luonnistuisi. Tulisi varmaan katetrit potilaan kurkusta ulos. - tunnen näitä hoitajia
Minä viisas kirjoitti:
Lääkelaskut, tipan laitto, katetrointi, lääkeannostusten tarkkailu, oireiden tunnistus, haavan hoito, vanhustyö jne. vaativat älyä ja oppimiskykyä enemmän kuin monet muut ammatit.
Lisäksi pitää olla kylmät hermot, priorisointi- ja organisointikykyä sekä nopea tilannetaju
Vaikka olen yliopistoon saakka päässyt, eivät sairaanhoitajan hommat ainakaan minulta luonnistuisi. Tulisi varmaan katetrit potilaan kurkusta ulos.Tuttuja on paljonkin hoitoalan hommissa ja jostain syystä siellä on sellaisia, joilla koulumenestys on ollut surkea, jopa tarkkistasoa.Silti ovat nykysellään sairaanhoitajina.Siihen koulutukseen pääsee siis helpolla kuka vaan.
Viimeeksi kun kävin terkkarissa, eipä onnistunut verikokeenkaan ottaminen siltä hoitajalta, luulinkin että on harjoittelija tms, mutta ei.Sama juttu kun nyrjäytin nilkan ja hoitaja laittoi siihen siteen, ennekun käväsin lappeessa, siellä lääkäri luuli että olin itse laittanut siteen ja alkoi moittia, kunnes kuuli sen olleen henkilökunnan työnäyttö.
Epäilemättä on hyviäkin hoitajia, mutta ne lienee ovat sitten jo korkeammalla tasolla, eivätkä tavllisia rivisairaanhoitajia. - Yks täältä jostain
Minä viisas kirjoitti:
Lääkelaskut, tipan laitto, katetrointi, lääkeannostusten tarkkailu, oireiden tunnistus, haavan hoito, vanhustyö jne. vaativat älyä ja oppimiskykyä enemmän kuin monet muut ammatit.
Vaikka olen yliopistoon saakka päässyt, eivät sairaanhoitajan hommat ainakaan minulta luonnistuisi. Tulisi varmaan katetrit potilaan kurkusta ulos.Lääkelasku ei todella ole mystinen juttu, samaten tipan tai katetrin laitto, eivät vaadi mitään erityislahjoja, jotta ne oppii. Priorisointitaitoahan tarviaa jokainen ihminen ja sitäkään ei oikeestaan opita, on osittain sisäsyntyistä.
Yliopistoopiskelu ei mitenkään ole verrattavissa hoitajan tutkintoon, ellei lue lääketiedettä.Mutta sinhän voi olla vaikka tietotekniikan älykkö tms.? - Temppumaakari
Yks täältä jostain kirjoitti:
Lääkelasku ei todella ole mystinen juttu, samaten tipan tai katetrin laitto, eivät vaadi mitään erityislahjoja, jotta ne oppii. Priorisointitaitoahan tarviaa jokainen ihminen ja sitäkään ei oikeestaan opita, on osittain sisäsyntyistä.
Yliopistoopiskelu ei mitenkään ole verrattavissa hoitajan tutkintoon, ellei lue lääketiedettä.Mutta sinhän voi olla vaikka tietotekniikan älykkö tms.?Todellakin, temput on temppuja, mutta osaako kuka tahansa tarkkailla potilaan tilaa temppujen yhteydessä. Samoin hoitaa mahdolliset komplikaatiot ja muutaman eri sairauden tilan seurannan samaan aikaan usealta potilaalta. Keskustelua käydään kuin jokaisella hoitajalla olisi kerrallaan käsissään vain yksi potilas!! Ei, kyllä niitä on usein jopa useampi kymmen. Törkeää vetää keskustelu aina sille linjalle, että itse olette alalla hakeutuneet; Se ei vähennä alan palkantarkastuksen tarvetta. Jokaisella on syynsä hakeutua itselleen sopiviin hommiin. Työn vaativuuden mukaan palkat pitäisi kuitenkin maksaa!!!
- Usko palautui kotikuntaan
Temppumaakari kirjoitti:
Todellakin, temput on temppuja, mutta osaako kuka tahansa tarkkailla potilaan tilaa temppujen yhteydessä. Samoin hoitaa mahdolliset komplikaatiot ja muutaman eri sairauden tilan seurannan samaan aikaan usealta potilaalta. Keskustelua käydään kuin jokaisella hoitajalla olisi kerrallaan käsissään vain yksi potilas!! Ei, kyllä niitä on usein jopa useampi kymmen. Törkeää vetää keskustelu aina sille linjalle, että itse olette alalla hakeutuneet; Se ei vähennä alan palkantarkastuksen tarvetta. Jokaisella on syynsä hakeutua itselleen sopiviin hommiin. Työn vaativuuden mukaan palkat pitäisi kuitenkin maksaa!!!
Siis mahtavaa, että kerrankin tehdään rohkea päätös, joka on myös oikeudenmukainen. Jaksamisia hoitsut!
Te, joita palkankorotus kismittää, menkää itse hoitoalalle, niin saatte ihan samaa palkkaa. Mutta lopettakaa kateellinen ruikutus. Kyllä se hyvän sairaanhoitajan tarpeellisuus teillekin tulee eteen tavalla tai toisella. Viimeistään silloin ymmärrätte, miksi hyvistä hoitajista on pidettävä kiinni. - öflkjlfkjg
tunnen näitä hoitajia kirjoitti:
Tuttuja on paljonkin hoitoalan hommissa ja jostain syystä siellä on sellaisia, joilla koulumenestys on ollut surkea, jopa tarkkistasoa.Silti ovat nykysellään sairaanhoitajina.Siihen koulutukseen pääsee siis helpolla kuka vaan.
Viimeeksi kun kävin terkkarissa, eipä onnistunut verikokeenkaan ottaminen siltä hoitajalta, luulinkin että on harjoittelija tms, mutta ei.Sama juttu kun nyrjäytin nilkan ja hoitaja laittoi siihen siteen, ennekun käväsin lappeessa, siellä lääkäri luuli että olin itse laittanut siteen ja alkoi moittia, kunnes kuuli sen olleen henkilökunnan työnäyttö.
Epäilemättä on hyviäkin hoitajia, mutta ne lienee ovat sitten jo korkeammalla tasolla, eivätkä tavllisia rivisairaanhoitajia.Miten peruskoulun koulumenestys tai tarkkiksella olo joskus esim. 10 - 20 vuotta sitten liittyy aikuisen ihmisen ammatin valintaan ja siinä menestymiseen? On kuules monia yliopiston käyneitä aikuisia, joiden koulumenestys on ollut peruskoulussa surkea. Eikä sairaanhoitajaksi todellakaan pääse kuka vaan. Ehkä nämä huonosti koulussa menestyneet tuttusi ovat tehneet jotain itsensä hyväksi peruskoulun jälkeen, jotta ovat päässeet sairaanhoitajakoulutukseen.
Minulla on myös tuttuja, joiden koulumenestys peruskoulussa on ollut erittäin hyvä, mutta eivät ole päässeet sairaanhoitajakoulutukseen. Myös itse hain pari kertaa ennekuin pääsin ja minulla sentään oli hyvät paperit sekä peruskoulusta että lukiosta.
Kuulostat vähän katkeralta. Oletko kenties itse hakenut kyseiseen koulutukseen etkä ole päässyt? Vai onko joku sairaanhoitaja vietellyt puolisosi?
Ja mitähän mahdat tarkoittaa tavallisilla rivisairaanhoitajilla? Ainakin keskussairaalassa jokainen sairaanhoitaja hallitsee vähintään yhden "erikoisalan", jossa on varmasti pätevämpi kuin moni "rivilääkäri". - Tunnen näitä hoitajia
öflkjlfkjg kirjoitti:
Miten peruskoulun koulumenestys tai tarkkiksella olo joskus esim. 10 - 20 vuotta sitten liittyy aikuisen ihmisen ammatin valintaan ja siinä menestymiseen? On kuules monia yliopiston käyneitä aikuisia, joiden koulumenestys on ollut peruskoulussa surkea. Eikä sairaanhoitajaksi todellakaan pääse kuka vaan. Ehkä nämä huonosti koulussa menestyneet tuttusi ovat tehneet jotain itsensä hyväksi peruskoulun jälkeen, jotta ovat päässeet sairaanhoitajakoulutukseen.
Minulla on myös tuttuja, joiden koulumenestys peruskoulussa on ollut erittäin hyvä, mutta eivät ole päässeet sairaanhoitajakoulutukseen. Myös itse hain pari kertaa ennekuin pääsin ja minulla sentään oli hyvät paperit sekä peruskoulusta että lukiosta.
Kuulostat vähän katkeralta. Oletko kenties itse hakenut kyseiseen koulutukseen etkä ole päässyt? Vai onko joku sairaanhoitaja vietellyt puolisosi?
Ja mitähän mahdat tarkoittaa tavallisilla rivisairaanhoitajilla? Ainakin keskussairaalassa jokainen sairaanhoitaja hallitsee vähintään yhden "erikoisalan", jossa on varmasti pätevämpi kuin moni "rivilääkäri".No joo,vaimo oli sh, mutta vaihtoi alaa oltuaan sillä 15vuotta. Niinettä ei vietellyt puolisoani sh, vaan toinen ala, jolla nyt viihtyy ja silleen.
- mielipidettä
Tämä ei varmaankaan ole yhdekään hoitajan mielipide tai jos on, niin hänen tulisi hakea hoitoa pikaisesti Honkaharjun osasto 1:ltä. Aikamoinen sekopää on kyseessä kuitenkin.
- Yleishullu
Oletko hoitaja? Kerro ihmeessä kenelle olet tehnyt sekopää diagnoosin ja miksi kiire Honkaharjun osasto 1:lle. Aika asiatonta, jos todella olet hoitsu...
- Omaisen puolesta
Täten julistan, että mitenkä on kesä kun aidot ja alkuperäiset hoitajat on kesälaitumilla ja vahvuus osin opiskelijoitten vastuulla.Kärsiikö hoidon taso? Vai lisääntyykö oikeitten hoitajien työnpaine? Saako meidänkin mummo oikeaa hoitoa oikeassa paikassa oikeilla tavoilla? Vai lisääntyykö keskussairaalan ylipaikat? Kesähän sen näyttää, mutta tilastoistahan sen sitten huomaa.Eihän ambulanssissakaan ole opiskelija vuorovahvuudessa kii, eihän? Hilman tytär
- Kiertonopeus
on tehokkuutta myös liiketaloudessa. Nythän markkinatalouden lait ovat tulleet myös kuntasektorille. Jos sairaalan kiertonopeus alkaa tökkiä ja ihmiset jumiutuvat sänkyihin liian hyvän hoidon vuoksi, niin jotain on tehtävä. Yksi keino kiertonopeuden lisäämiseksi on antaa hoito epäpäteville sijaisille.
Luonnollisen poistuman lisääntyessä tehokkuus lisääntyy ja tulot lisääntyvät myös seuraavilla "yrittäjillä", kuten hautaustoimistot ja krematorio.
Nimim: Tätä en allekirjoita, mutta tulihan "sanottua"
- simo-7
Kerrankin joku on kanssani asiasta samaa mieltä.On jo kaksikymmentä vuotta puhuttu ja edelleen puhutaan palkankorotuksista ei ole todennäköisesti edes mahdollista nostaa 200-300e per hoitsu per kk.Pitkään työssä olleet hankkivat vuositasolla kuitenkin 30-32000e kolmivuorotyöstä tai öistä enemmänkin,ihmetyttää marina koska kaikkihan ovat alalle tietoisina palkoista hakeutuneet.VAI MITÄ?
- *Asiaa!*
Eipä tuohon ole lisäämistä.Älkää marisko, tiesitte/tiedätte mihin läksitte!
Sitäpaitsi, sairaanhoitajan hommia on tehty iät ajat ilman palkkaakin.En niin hirveän kovaa haloota koko hommasta edes nostaisi, sillä ne hommat ei todellakaan ole mitään mystiikkaa tai vaikeasti opittavaa.Saitte mitä halusitte, joten marinat pois! - Käsi ojossa
*Asiaa!* kirjoitti:
Sitäpaitsi, sairaanhoitajan hommia on tehty iät ajat ilman palkkaakin.En niin hirveän kovaa haloota koko hommasta edes nostaisi, sillä ne hommat ei todellakaan ole mitään mystiikkaa tai vaikeasti opittavaa.Saitte mitä halusitte, joten marinat pois!Kutsumuksella ei leipää osteta! Tämän päivän kutsumuksella on hinta!!!
- simo-7
Käsi ojossa kirjoitti:
Kutsumuksella ei leipää osteta! Tämän päivän kutsumuksella on hinta!!!
Kutsui aikanaan ,siitä huolimatta en koe olevani en itse enkä nää ympärilläni työelämässä ahdinkoa,nälkää tai muuta puutetta.Uudet autot seisovat sairaalan pihalla toinen toistaan hienompina ja etelänmatkoja tehdään kilpaa siskojen kanssa jos pohjoisen laskettelu lomilta ehditään.
- saman tason
*Asiaa!* kirjoitti:
Sitäpaitsi, sairaanhoitajan hommia on tehty iät ajat ilman palkkaakin.En niin hirveän kovaa haloota koko hommasta edes nostaisi, sillä ne hommat ei todellakaan ole mitään mystiikkaa tai vaikeasti opittavaa.Saitte mitä halusitte, joten marinat pois!koulutuksen omaavat, eivät saa sen enempää palkkaa..jos hoitajille lisää palkkaa niin sitten tasavertaisesti myös muille kenellä on matala palkka.
- hoitajien
simo-7 kirjoitti:
Kutsui aikanaan ,siitä huolimatta en koe olevani en itse enkä nää ympärilläni työelämässä ahdinkoa,nälkää tai muuta puutetta.Uudet autot seisovat sairaalan pihalla toinen toistaan hienompina ja etelänmatkoja tehdään kilpaa siskojen kanssa jos pohjoisen laskettelu lomilta ehditään.
puolisot ovat hyväpalkkaisia!!!
- puolisot
hoitajien kirjoitti:
puolisot ovat hyväpalkkaisia!!!
Monet hoitajista on yksinhuoltajia, eihän monikaan mies kestä sellaista perhe- elämää, että vaimo tekee pitkiä työvuoroja kutsumuspalkalla ja kotona on uupunut, haluton ja kiukkuinen vaimo, joka ei jaksa hoitaa lapsia ja muuta normaalia perheen rutiinia. Usein vielä puoliso on tehtaalla vuorotyössä, joten vaikkakin puoliso hankkii hyvin, ei se silti takaa muuten hyvää elämää. Näin nämä hyvinkin ansaitsevat miehet käyttävät runsaastikin alkoholia, puhumattakaan sitten niistä liiton ulkopuolisista suhteista, joita kotona hyljeksitty mies tarvitsee.
- ruikutiruikuti
puolisot kirjoitti:
Monet hoitajista on yksinhuoltajia, eihän monikaan mies kestä sellaista perhe- elämää, että vaimo tekee pitkiä työvuoroja kutsumuspalkalla ja kotona on uupunut, haluton ja kiukkuinen vaimo, joka ei jaksa hoitaa lapsia ja muuta normaalia perheen rutiinia. Usein vielä puoliso on tehtaalla vuorotyössä, joten vaikkakin puoliso hankkii hyvin, ei se silti takaa muuten hyvää elämää. Näin nämä hyvinkin ansaitsevat miehet käyttävät runsaastikin alkoholia, puhumattakaan sitten niistä liiton ulkopuolisista suhteista, joita kotona hyljeksitty mies tarvitsee.
enemmän hoitjille liksaa ja ei olla enää väsyneitä pitkän päivän jälkeen???????? haloo pallopäät!!!!!!! porukkaa lisää ni päivät lyhenee ja ois haluja antaa ukollekkin jotai.ja mikä o hoitajien pitkä päivä?
- mulla vasta kirjalliset opi...
antakaa mun olla antakaa mun pätee!
- AnonyymiUUSI
muistan lukeneeni sivan kassa 40000eur,ei huono,toki hoitajat tienaa,2x.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 646227
- 635629
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise1284565- 573899
- 143815
- 323229
- 683009
- 592856
- 702609
- 471960