Mikael on

ENKELIRUHTINAS

Ruhhtinas tarkoittaa halitsijaa, kuningasta, jolla on halusaan legioonittain enkeli joukkoja. Luultavasti hänen hallintaansa kuuluvat KAIKKI valkeuden enkelit!

Ja hänellä on ylin käskyvalta myöskin paholaiseen nähden. Jeesuksen nimessäkin on niin valtava voima, että voimme ajaa hänen nimessään pois pahoja voimia.

Ruhtinas sana yksinkertaisesti tarkoittaa HALITSIJA:)(omistaja)(esim. Monacon ruhtinas= Monakon hallitsija, kuningas)

Voisiko olla näin?

Raamattu puhuu sekä enkeliruhtinas Mikaelista, että ylienkeli Mikaelista. Eroitettiinko heidät toisistaan juuri tuon tittelin ansiosta?

Raamattu käyttää myöskin sanontaa Ylienkeli Mikael. Onko silloin kysymys tästä samasta henkilöstä, vai eri persoonasta ja ainoastaan samasta nimestä?

Voisiko olla Enkeliruhtinas Mikael

ja Ylienkeli Mikael,

kaksi eri persoonaa?

12

240

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että...

hepreankielinen alkuteksti ei tunne sanaa "enkeliruhtinas". Se on kääntäjien tulkinta. Heprean sar tarkoittaa yksinkertaisesti "ruhtinas", kuten se muualla Danielin kirjassa on käännetty.

Henk.koht. olen sitä mieltä, että ruhtinas Mikael ja ylienkeli Mikael ovat yksi ja sama persoona. Ylienkeli sanahan ei tarkoita enkeliä, vaan enkelien ylipäällikköä. Se on funktionaalinen kuvaus.

• Ei uniikki

Oheinen Danielin kirjan kohta osoittaa selvästi, että Miikael on "yksi ensimmäisistä enkeliruhtinaista", siis kollega esim. Gabrielille. Hän ei ole millään tavalla uniikki, eikä Jumalan Poikaan verrattava, kuten adventistit asian helposti vääntävät.

"5. Minä nostin silmäni ja näin, ja katso: oli eräs mies, puettuna pellavavaatteisiin ja kupeet vyötettyinä Uufaan kullalla.
        6. Hänen ruumiinsa oli kuin krysoliitti, hänen kasvonsa olivat kuin salaman leimaus, hänen silmänsä kuin tulisoihdut, hänen käsivartensa ja jalkansa kuin kiiltävän vasken välke; ja hänen sanojensa ääni oli kuin suuren kansanjoukon pauhina.
        7. Ja minä, Daniel, yksin näin sen näyn, mutta miehet, jotka olivat minun kanssani, eivät näkyä nähneet; kuitenkin valtasi heidät suuri pelko, ja he pakenivat ja lymysivät.
        8. Ja minä jäin yksin. Ja kun minä näin tämän suuren näyn, meni minulta kaikki voima; minun verevä muotoni muuttui kaamean näköiseksi, eikä minussa ollut voimaa mihinkään.
        9. Ja minä kuulin hänen sanainsa äänen; ja kuullessani hänen sanainsa äänen minä vaivuin horroksiin kasvoilleni, kasvot maata vasten.
        10. Ja katso, käsi kosketti minua ja ravisti minut hereille, polvieni ja kätteni varaan.
        11. Ja hän sanoi minulle: "Daniel, sinä otollinen mies, ota vaari niistä sanoista, jotka minä sinulle puhun, ja nouse seisomaan, sillä minut on nyt lähetetty sinun tykösi". Ja hänen puhuessansa minulle tämän sanan minä nousin vavisten.
        12. Ja hän sanoi minulle: "Älä pelkää, Daniel, sillä ensimmäisestä päivästä asti, jona sinä taivutit sydämesi ymmärrykseen ja nöyryyteen Jumalasi edessä, ovat sinun sanasi tulleet kuulluiksi; ja sinun sanojesi tähden minä olen tullut.
        13. Persian valtakunnan enkeliruhtinas seisoi vastustamassa minua kaksikymmentäyksi päivää, mutta katso, Miikael, yksi ensimmäisistä enkeliruhtinaista, tuli minun avukseni, sillä minä olin jäänyt yksin sinne, Persian kuningasten tykö.
        14. Ja minä tulin opettamaan sinulle, mitä on tapahtuva sinun kansallesi päivien lopulla; sillä vielä tämäkin näky koskee niitä päiviä."
        Dan. 10:5-14

• Eihän vaikka

"koirakouluttaja"kaan ole itse koira, näin yksinkertaista vertausta käyttääkseni. RUHTINAS tarkoittaa HALLITSIJAA(kuningasta).

• Päässäsi pörrää

Adventisti, päässäsi pörrää!

• voi olla

Eikä Kristus voi olla Miikael, koska Jeesus itse sanoo, että HÄNELLE on annettu "kaikki valta" ja Paavali kertoo ettei kenellekään enkeleistä ole sanottu "Sinä olet monun Poikani". Jo tuon mukaan Miikael ei voi olle enkeli, koska Miikael on enkeli vielä maailman loppuun asti suorittaakseen tehtävänsä. Ei maailmaa ole annettu enkelin haltuun!

• ..Mikael

Vertailemalla Danielin kirjan 10 lukua ja Ilmestyskirjan 1 lukua rinnan Danielin kirjan 9 luvun ja myös muistaen Ilmestyskirjan 10 luvun – niin johdonmukainen johtopäätös puoltaisi sitä, että Jeesus onkin Gabriel, eikä Mikael? Toisaalta Mikaelin rooli Ilmestyskirjan 12 luvussa istuisi Danielin kirjan 10 ja 12 luvun kerrontaan Gabrielin oikeana kätenä, auttajana kriisitilanteissa!

Mutta näin typeriin päätelmiin voi ainoastaan päätyä, jos Mikaelia ja Gabrielia pidetään aktuaalisina olentoina, eikä tekstimaailmaan liittyvinä protagonisteina.

On todella tärkeätä muistuttaa itseänsä siitä, että sekä Danielin kerronnassa, että Ilmestyskirjassa EI esitetä tosiasiallisia tapahtumia. Daniel tai Johannes eivät kohdanneet tosiasiallisia ”prinssejä” tai ”enkeliruhtinaita” VAAN molemmissa teksteissä kerrotaan NÄKYTILASTA. Daniel oli ”syvässä unessa” ja Johannes ”siirrettiin hengessä” – Toisin sanoen, kumpikaan ei kohdannut tai kuullut tai nähnyt mitään, mikä liittyisi aistiemme maailmaan! On jokseenkin mieletöntä kinastella kielellisen maailman protagonistien aktuaalisesta henkilöllisyydestä?

Yhtä hämmentäviä kuin Ilmestyskirjan (ja Danielin kirjan) enkelikuvaukset ja se mielikuva joka syntyy siitä, että kyse olisi mahdollisesta Jeesusta koskevasta kuvauksesta, ovat Raamatussa laajemminkin esiintyvät viittauksen Herran Enkeliin, eri asiayhteyksissä – EIKÄ vähiten se, miten Stefanos puheessansa viittaa siihen, miten silloin kuin kansa oli autiomaassa, Mooses välitti heprealaisille sen, mitä ENKELI puhui hänelle Siinainvuorella (Apt7.38)! Totutusti olemme oppineet ajattelemaan Jumalan olleen Siinainvuorella, eikä ”enkelin”?

Mitä voimme päätellä? Ensimmäinen, tärkein asia pitää mielessä on se, että Jeesus kuuluu ihka aitoon aineelliseen elämään; hän syntyi tähän maailmaan, oli todellisessa elämässä mukana, eikä ole jokin, IKÄÄN KUIN, tekstimaailman henkilö. Toinen, yhtä tärkeä näkökohta on muistaa pitää myyttien tehtävä mielessä. Todellisuus ei selitä myyttiä vaan myytin tehtävänä on kertoa jotakin koskien todellisuutta! Ikään kuin kuvaukset eivät ole koskaan yksi yhteen kuvattavan seikan kanssa
      – kokemus on aina tapahtunutta suurempi asia –

Dan 10.5-21 …………………………………..………… Ilm 1.9-20

Katsellessani ympärilleni minä …………….…… ja kun käännyin,
      äkkiä huomasin MIEHEN, …………….…….…... hahmon, joka oli IHMISEN KALTAINEN
      joka oli pellavavaatteissa, ………………..……. Hänellä oli yllään pitkä viitta   
      uumillaan vyö parasta kultaa.   ………...…... ja rinnan ympärillä kultainen vyö
      Hänen ruumiinsa säihkyi kuin krysoliitti, ….. Hänen päänsä ja hiuksensa hohtivat
      hänen kasvonsa välkehtivät kuin salama, . ja hänen silmänsä olivat hänen   
      hänen silmänsä olivat kuin tulisoihdut, ……. kuin tulen liekit   
      hänen käsivartensa ja jalkansa ………..….... Hänen jalkansa välkehtivät kuin   
      kuin kiiltävä pronssi, ……………………..…..……. sulatusuunissa hehkuva pronssi,
      ja hänen äänensä oli ……………………………….. ja hänen äänensä oli
      kuin kansanjoukon pauhu ……………..…………. kuin suurten vesien pauhu

Vain minä, Daniel, …..…………..……………….…. [Minä Johannes,
      näin sen näyn ……………………..………..………… olin hengessä Herran päivässä]
      Minä jäin yksin katsomaan
      TÄTÄ SUURTA NÄKYÄ,
      ja minun voimani katosi, ……………………..….. Hänet nähdessäni minä vaivuin
      kasvoni muuttuivat kalmankalpeiksi
      ja ruumiini kävi hervottomaksi. ………………… hänen jalkoihinsa kuin kuollut
      Minä kuulin hänen sanojensa äänen,
      ja silloin
      MINÄ VAIVUIN SYVÄÄN UNEEN, …………..…. (vrt. Ilm1.10; 4.2; 17.3; 21.10)
      kasvot maata vasten.
      Mutta käsi KOSKI MINUUN ……………..………. Mutta hän laski oikean
      ja ravisteli minua,
      ja minä kohottauduin polvieni
      ja käsieni varaan.
      Hän sanoi minulle: ………………………….……….. KÄTENSÄ PÄÄLLENI ja sanoi
      Daniel, sinä Jumalalle rakas!
      Opi ymmärtämään ne sanat,
      jotka minä sinulle puhun.
      Nouse seisomaan.
      Sinun luoksesi minut on lähetetty.
      Ja kun hän puhui tämän minulle,
      minä nousin vavisten ylös.

Hän sanoi minulle: "Älä pelkää, Daniel.………………. "Älä pelkää… "
      Sinun sanasi kuultiin
      ensimmäisestä päivästä alkaen,
      jolloin nöyrästi pyysit ymmärrystä Jumalalta.
      MINÄ OLEN TULLUT (vrt. Dan 9.21-23) ……..…..… (vrt. Ilm 1.18 MINÄ olen)
      sinun sanojesi vuoksi.

Persian prinssi [sar] on VASTUSTANUT MINUA
      kaksikymmentäyksi päivää, mutta Mikael,
      yksi suurimmista prinsseistä [sar],
      TULI AUTTAMAAN MINUA.
      Tästä syystä minä olen viipynyt siellä,
      Persian kuninkaiden luona.

Nyt olen tullut selittämään sinulle, ……………….…….. Kirjoita siis, mitä näet: se,
      mitä on tapahtuva kansallesi aikojen lopussa. ….... mikä on nyt, ja se, mikä on
      Sillä myös tämä näky koskee niitä aikoja. ………..…. myöhemmin tapahtuva.

Kun hän puhui minulle tämän,
      minä katselin maahan
      enkä pystynyt sanomaan sanaakaan.
      Silloin eräs ihmisen kaltainen kosketti huuliani,
      ja minä avasin suuni ja lausuin edessäni seisovalle:

"Herrani, näyn nähdessäni tuska kouristi minua
      ja voima pakeni minusta.
      Miten minä, vähäinen palvelija,
      voisin puhua herrani kanssa?
      Enää ei minussa ole jäljellä voimaa,
      tuskin henkeäkään!"

Ihmisen kaltainen kosketti minua uudelleen,
      antoi minulle voimaa ja sanoi:

"Älä pelkää, sinä Jumalalle rakas!
      Kaikki on hyvin. Vahvistu, ole vahva!"

Kun hän puhui minulle,
      minä vahvistuin ja sanoin:

"Nyt voit puhua, herrani, sinä olet vahvistanut minua."

Hän sanoi:
      "Tiedätkö, miksi olen tullut luoksesi?
      Nyt MINÄ palaan taistelemaan
      Persian prinssiä [sar] vastaan.
      Ja kun olen lähtenyt luotasi,
      Kreikan prinssi [sar] tulee.
      Mutta minä kerron sinulle,
      mitä on merkitty totuuden kirjaan.
      Ainoa, joka TUKEE MINUA heitä vastaan,
      on TEIDÄN PRINSSINNE [sar] Mikael,
      JOTA MINÄ AUTOIN ja suojasin
      meedialaisen Dareioksen
      ensimmäisenä hallitusvuotena."

• Mutta riittämätön

Vaikuttaa, että selityksesi on oikeansuuntainen, mutta riittämätön. Muistutan Hepr. 1. luvusta:

Kirje heprealaisille 1
        1. Sittenkuin Jumala muinoin monesti ja monella tapaa oli puhunut isille profeettain kautta,
        2. on hän näinä viimeisinä päivinä puhunut meille Pojan kautta, jonka hän on pannut kaiken perilliseksi, jonka kautta hän myös on maailman luonut
        3. ja joka, ollen hänen kirkkautensa säteily ja hänen olemuksensa kuva ja kantaen kaikki voimansa sanalla, on, toimitettuaan puhdistuksen synneistä, istunut Majesteetin oikealle puolelle korkeuksissa,
        4. tullen enkeleitä niin paljoa korkeammaksi, kuin hänen perimänsä nimi on jalompi kuin heidän.
        5. Sillä kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin"; ja taas: "Minä olen oleva hänen Isänsä, ja hän on oleva minun Poikani"?
        6. Ja siitä, kun hän jälleen tuo esikoisensa maailmaan, hän sanoo: "Ja kumartakoot häntä kaikki Jumalan enkelit".
        7. Ja enkeleistä hän sanoo: "Hän tekee enkelinsä tuuliksi ja palvelijansa tulen liekiksi";
        8. mutta Pojasta: "Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka.
        9. Sinä rakastit vanhurskautta ja vihasit laittomuutta; sentähden on Jumala, sinun Jumalasi, voidellut sinua iloöljyllä, enemmän kuin sinun osaveljiäsi."
        10. Ja: "Sinä, Herra, olet alussa maan perustanut, ja taivaat ovat sinun kättesi tekoja;
        11. ne katoavat, mutta sinä pysyt, ja ne vanhenevat kaikki niinkuin vaate,
        12. ja niinkuin vaipan sinä ne käärit, niinkuin vaatteen, ja ne muuttuvat; mutta sinä olet sama, eivätkä sinun vuotesi lopu".
        13. Kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: "Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi astinlaudaksi"?
        14. Eivätkö he kaikki ole palvelevia henkiä, palvelukseen lähetettyjä niitä varten, jotka saavat autuuden periä?

• kekleronomeken
        Mutta riittämätön kirjoitti:

Vaikuttaa, että selityksesi on oikeansuuntainen, mutta riittämätön. Muistutan Hepr. 1. luvusta:

Kirje heprealaisille 1
        1. Sittenkuin Jumala muinoin monesti ja monella tapaa oli puhunut isille profeettain kautta,
        2. on hän näinä viimeisinä päivinä puhunut meille Pojan kautta, jonka hän on pannut kaiken perilliseksi, jonka kautta hän myös on maailman luonut
        3. ja joka, ollen hänen kirkkautensa säteily ja hänen olemuksensa kuva ja kantaen kaikki voimansa sanalla, on, toimitettuaan puhdistuksen synneistä, istunut Majesteetin oikealle puolelle korkeuksissa,
        4. tullen enkeleitä niin paljoa korkeammaksi, kuin hänen perimänsä nimi on jalompi kuin heidän.
        5. Sillä kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin"; ja taas: "Minä olen oleva hänen Isänsä, ja hän on oleva minun Poikani"?
        6. Ja siitä, kun hän jälleen tuo esikoisensa maailmaan, hän sanoo: "Ja kumartakoot häntä kaikki Jumalan enkelit".
        7. Ja enkeleistä hän sanoo: "Hän tekee enkelinsä tuuliksi ja palvelijansa tulen liekiksi";
        8. mutta Pojasta: "Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka.
        9. Sinä rakastit vanhurskautta ja vihasit laittomuutta; sentähden on Jumala, sinun Jumalasi, voidellut sinua iloöljyllä, enemmän kuin sinun osaveljiäsi."
        10. Ja: "Sinä, Herra, olet alussa maan perustanut, ja taivaat ovat sinun kättesi tekoja;
        11. ne katoavat, mutta sinä pysyt, ja ne vanhenevat kaikki niinkuin vaate,
        12. ja niinkuin vaipan sinä ne käärit, niinkuin vaatteen, ja ne muuttuvat; mutta sinä olet sama, eivätkä sinun vuotesi lopu".
        13. Kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: "Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi astinlaudaksi"?
        14. Eivätkö he kaikki ole palvelevia henkiä, palvelukseen lähetettyjä niitä varten, jotka saavat autuuden periä?

Pistitpä vaikean tekstin vastineeksi! Kirje heprealaisille käyttäytyy vastaavasti kuin Ilmestyskirja; se viljelee runsaasti vihjeitä eri teksteihin, siteeraamatta kuitenkaan lähteitänsä. Tätä ilmaisua on kutsuttu midrash tyyppiseksi tekstilajiksi, jota on vaikeata taivuttaa mihinkään tiettyyn tulkintaan ja näin se välttelee itsensä haltuunottamista. Kirjeen 1.1-4 on pidetty kommenttina Joh3.13, mahdollisena asiayhteytenä Qumranin ajattelulle 4Q491 FRAGMENT 11 (4Q491C), joka lienee yhteydessä Salomonin viisaus 7.24-27? Tärkeänä vertailutekstinä on 1 Clement 36.2-5, jonka päiväyksestä ei ole tarkkaa tietoa [ensimmäisen ja toisen vuosisadan vaihteesta], mutta joka edustaa todennäköisesti heprealaiskirjeestä erillään olevaa traditiota, joka puolestansa viittaisi mahdolliseen yhteiseen alkuperään?

Alla kyseiset tekstit:

"Kukaan ei ole noussut taivaaseen, paitsi hän, joka on taivaasta tänne tullut: Ihmisen Poika. "
        Joh3.13

"Hänen loistonsa on vertaansa vailla
        ja hänen kaltaisekseen ketään ei ole korotettu."
        ---
        "Kenet voisi verratta minuun loistossa?
        Kuka kykenee hyökkäämään minua vastaan kun avaan suuni?
        Kuka voi kestää minun sanojeni virran?
        Kuka voi kohdata minut ja olla yhdenvertainen kanssani tuomioissani?"
        ---
        "Hän kantoi surut ja tuskat niin kun kukaan muu ei ole tehnyt.
        Hän on nyt taivaassa ja on istuutunut horjumattomalle valtaistuimelle,
        jolle kukaan kuninkaista ei tule istumaan ja jonka loistolle ei ole vertaistansa;
        kukaan ei ole vertaiseni, eikä yhdenkään loisto kestä vertailua.
        Minä olen jumalien joukossa."
        4Q491 FRAGMENT 11 (4Q491C)

"Viisaus liikkuu esteettömämmin kuin liike,
        puhtautensa ansiosta hän tunkeutuu ja läpäisee kaiken.
        Hän on Jumalan voiman henkäys
        ja kaikkivaltiaan aidon loiston purkauma.
        Sen vuoksi mikään epäpuhdas ei kiehdo häntä,
        sillä hän on ikuisen valon heijastuma
        ja Jumalan toiminnan virheetön ilmaus,
        hänen hyvyytensä kuva.
        Vaikka hän on yksi, hän voi tehdä kaikki asiat
        ja kun hän pysyy itsessä, hän uudistaa kaiken.
        Kaikkina aikoina hän astuu pyhiin
        ja tekee heistä, Jumalan ja profeettojen ystäviä."
        Salomonin viisaus 7.24-27

"Tämä on se Tie, rakas, jossa me löydämme Pelastajan, Jeesus Kristuksen, meidän uhrien Ylipappi, puolustajamme ja auttajamme heikkouksissamme. Hänessä me katselemme taivaan korkeuksiin. Hänessä me näemme, kuin kuvastimesta, hänen moitteetonta ja suurenmoisinta olemusta. Hänessä meidän sydämen silmät avautuvat. Hänessä meidän yksinkertainen ja hämärtynyt ymmärrys herää henkiin, kurkottaen kohti hänen ihmeellistä valoa. Hänessä Herra tahtoo meidän maistavan katoamatonta tuntemusta, "Hän, joka on Hänen majesteettisuuden sädehtivä kirkkaus ja on niin paljon enkeleitä suurempi, hankittuaan ainoalaatuisemman nimen kuin he, perintöoikeudessansa." Kirjoitettu on, "Kuka tekee Hänen enkeleistä henkiä, ja Hänen tulensa toteuttajia. "Mutta koskien poikaansa Herra on puhunut: "Sinä olet minun Poikani, tämä päivä minä sinut synnytin. Pyydä minulta ja minä annan sinulle pakanat perintöosana ja maan ääret hallintaasi." Ja Herra lisäsi: "Istu oikealle puolelleni kunnes minä teen sinun vihollisista sinun astinlautasi.” Mutta ketkä ovat Hänen vihollisia? Kaikki jumalattomat, ja nuo, joka asettuvat vastustamaan Jumalan tahtoa."
        1 Clement 36.2-5

Lähdeaineistoa kiinnostuneille:

Dan.O. Via, Revelation, Atonement and the Scope of Faith in the Epistle to the Hebrews: a Deconstructive and Reader-response Interpretation, Biblical Interpretation: A Journal of Contemporary Approaches (2003; 11 / 3-4) 515-530

J.C. O'Neill, "Who Is Comparable To Me in My Glory?" 4Q491 FRAGMENT 11 (4Q491C) and The New Testament, Novum Testamentum, (2000; 42 / 1) 24-38

Kenneth L. Schenck, A Celebration of the Enthroned Son: The Catena of Hebrews 1, Journal of Biblical Literature (2001; 3) 469-485

E. C. Lucas, Daniel: Resolving the Enigma, Vetus Testamentum, (2000; 50 / 1) 66-80

Gene R. Smillie, Contrast or Continuity in Hebrews 1.1–2?, New Testament Studies, (2005; 51 / 4) 543-560

• Mutta riittämätöntä
        kekleronomeken kirjoitti:

Pistitpä vaikean tekstin vastineeksi! Kirje heprealaisille käyttäytyy vastaavasti kuin Ilmestyskirja; se viljelee runsaasti vihjeitä eri teksteihin, siteeraamatta kuitenkaan lähteitänsä. Tätä ilmaisua on kutsuttu midrash tyyppiseksi tekstilajiksi, jota on vaikeata taivuttaa mihinkään tiettyyn tulkintaan ja näin se välttelee itsensä haltuunottamista. Kirjeen 1.1-4 on pidetty kommenttina Joh3.13, mahdollisena asiayhteytenä Qumranin ajattelulle 4Q491 FRAGMENT 11 (4Q491C), joka lienee yhteydessä Salomonin viisaus 7.24-27? Tärkeänä vertailutekstinä on 1 Clement 36.2-5, jonka päiväyksestä ei ole tarkkaa tietoa [ensimmäisen ja toisen vuosisadan vaihteesta], mutta joka edustaa todennäköisesti heprealaiskirjeestä erillään olevaa traditiota, joka puolestansa viittaisi mahdolliseen yhteiseen alkuperään?

Alla kyseiset tekstit:

"Kukaan ei ole noussut taivaaseen, paitsi hän, joka on taivaasta tänne tullut: Ihmisen Poika. "
        Joh3.13

---
        ---
        jolle kukaan kuninkaista ei tule istumaan ja jonka loistolle ei ole vertaistansa;

hänen hyvyytensä kuva.

"Tämä on se Tie, rakas, jossa me löydämme Pelastajan, Jeesus Kristuksen, meidän uhrien Ylipappi, puolustajamme ja auttajamme heikkouksissamme. Hänessä me katselemme taivaan korkeuksiin. Hänessä me näemme, kuin kuvastimesta, hänen moitteetonta ja suurenmoisinta olemusta. Hänessä meidän sydämen silmät avautuvat. Hänessä meidän yksinkertainen ja hämärtynyt ymmärrys herää henkiin, kurkottaen kohti hänen ihmeellistä valoa. Hänessä Herra tahtoo meidän maistavan katoamatonta tuntemusta, "Hän, joka on Hänen majesteettisuuden sädehtivä kirkkaus ja on niin paljon enkeleitä suurempi, hankittuaan ainoalaatuisemman nimen kuin he, perintöoikeudessansa." Kirjoitettu on, "Kuka tekee Hänen enkeleistä henkiä, ja Hänen tulensa toteuttajia. "Mutta koskien poikaansa Herra on puhunut: "Sinä olet minun Poikani, tämä päivä minä sinut synnytin. Pyydä minulta ja minä annan sinulle pakanat perintöosana ja maan ääret hallintaasi." Ja Herra lisäsi: "Istu oikealle puolelleni kunnes minä teen sinun vihollisista sinun astinlautasi.” Mutta ketkä ovat Hänen vihollisia? Kaikki jumalattomat, ja nuo, joka asettuvat vastustamaan Jumalan tahtoa."
        1 Clement 36.2-5

Dan.O. Via, Revelation, Atonement and the Scope of Faith in the Epistle to the Hebrews: a Deconstructive and Reader-response Interpretation, Biblical Interpretation: A Journal of Contemporary Approaches (2003; 11 / 3-4) 515-530

J.C. O'Neill, "Who Is Comparable To Me in My Glory?" 4Q491 FRAGMENT 11 (4Q491C) and The New Testament, Novum Testamentum, (2000; 42 / 1) 24-38

Kenneth L. Schenck, A Celebration of the Enthroned Son: The Catena of Hebrews 1, Journal of Biblical Literature (2001; 3) 469-485

E. C. Lucas, Daniel: Resolving the Enigma, Vetus Testamentum, (2000; 50 / 1) 66-80

Gene R. Smillie, Contrast or Continuity in Hebrews 1.1–2?, New Testament Studies, (2005; 51 / 4) 543-560

Kovastipa viisaita kirjoitat. Itse en osaa kuin pitäytyä Raamattuun, ja siihenkin vain näillä kotimaisilla kielillä.

Ottaisin vielä esille sen Mikaelin roolin Danielin 10:13 mukaan. Uusin käännös sanoo: "...Mikael, yksi suurimmista enkeliruhtinaista..." Toinen kotimainen taas näin: "...men då kom Mikael, en af de förnämsta furstarna..."
        Jankutan sitä, että Mikael ei ollut uniikki, tämän tekstin mukaan hänen kaltaisiaan on muitakin.

Danielin kirjassa puhutaan kyllä kuvakielellä Jeesuksestakin, mutta silloin liikutaan aivan toisissa ulottuvuuksissa:

"Minä näin yöllisessä näyssä, ja katso, taivaan pilvissä tuli Ihmisen Pojan kaltainen; ja hän saapui Vanhaikäisen tykö, ja hänet saatettiin tämän eteen. Ja hänelle annettiin valta, kunnia ja valtakunta, ja kaikki kansat, kansakunnat ja kielet palvelivat häntä. Hänen valtansa on iankaikkinen valta, joka ei lakkaa, ja hänen valtakuntansa on valtakunta, joka ei häviä."
        Dan. 7:13-14

• Living Biblessa
        kekleronomeken kirjoitti:

Alla kyseiset tekstit:

Joh3.13

---
        ---

hänen hyvyytensä kuva.

1 Clement 36.2-5

Olipa mielenkiintoinen, suorastaan hupaisa käännös Living Biblessa:

"...Then Michael, one of the top officers of the heavenly army, came to help me..."

• saamansa
        Mutta riittämätöntä kirjoitti:

Kovastipa viisaita kirjoitat. Itse en osaa kuin pitäytyä Raamattuun, ja siihenkin vain näillä kotimaisilla kielillä.

Ottaisin vielä esille sen Mikaelin roolin Danielin 10:13 mukaan. Uusin käännös sanoo: "...Mikael, yksi suurimmista enkeliruhtinaista..." Toinen kotimainen taas näin: "...men då kom Mikael, en af de förnämsta furstarna..."
        Jankutan sitä, että Mikael ei ollut uniikki, tämän tekstin mukaan hänen kaltaisiaan on muitakin.

Danielin kirjassa puhutaan kyllä kuvakielellä Jeesuksestakin, mutta silloin liikutaan aivan toisissa ulottuvuuksissa:

"Minä näin yöllisessä näyssä, ja katso, taivaan pilvissä tuli Ihmisen Pojan kaltainen; ja hän saapui Vanhaikäisen tykö, ja hänet saatettiin tämän eteen. Ja hänelle annettiin valta, kunnia ja valtakunta, ja kaikki kansat, kansakunnat ja kielet palvelivat häntä. Hänen valtansa on iankaikkinen valta, joka ei lakkaa, ja hänen valtakuntansa on valtakunta, joka ei häviä."
        Dan. 7:13-14

joo…käänsin nuo heprealaiskirjeen aikalaistekstit suomenkielelle kun en tähän hätään löytänyt valmiita käännöksiä, juuri sen takia, ettei vääränlaista murretta väännetä. Eiväthän nuo Raamatun ulkopuoliset tekstit ole niin tärkeitä, mutta jokseenkin mielenkiintoisia kommentoimaan neljännen jakeen asiayhteyttä:

”Näin hänestä ON TULLUT enkeleitä suurempi, yhtä lailla kuin hänen SAAMANSA nimi on enkelien nimiä ylhäisempi.”
        Kirje heprealaisille 1.4

Onko Jeesuksesta tullut enkeleitä suurempi, eikö hän ole sitä aina ollut? Samoin, onko Jeesus ainoastaan saanut enkeleitä suuremman aseman, eikö hänellä ole aina ollut sellainen? Yksistään Raamattua lukemalla on aika hukassa tämän heprealaiskirjeen kohdan kanssa? Saman voi sanoa Danielin ja Ilmestyskirjan kielikuvista. Mainitsemasi Danielin kirjan 7 luvun ”ihmisen pojan kaltainen” sivuaa Ilmestyskirjan 1 luvun ”ihmisen kaltaista”, joka muutoin luonnehdinnaltaan on varsin yhtenevä Danielin kirjan 10 mahdollisen Gabriel kuvauksen kanssa? Eli, nämä kuvakielen ilmaisut menevät pahasti ristiin, siitä se kivi kenkään! Niinpä kehotin pidättyvyyteen tekstimaailman ja todellisuuden sekoittamisessa, tokkopa niitä tulisikaan realisoida.

• Logoksen kautta
        saamansa kirjoitti:

joo…käänsin nuo heprealaiskirjeen aikalaistekstit suomenkielelle kun en tähän hätään löytänyt valmiita käännöksiä, juuri sen takia, ettei vääränlaista murretta väännetä. Eiväthän nuo Raamatun ulkopuoliset tekstit ole niin tärkeitä, mutta jokseenkin mielenkiintoisia kommentoimaan neljännen jakeen asiayhteyttä:

”Näin hänestä ON TULLUT enkeleitä suurempi, yhtä lailla kuin hänen SAAMANSA nimi on enkelien nimiä ylhäisempi.”
        Kirje heprealaisille 1.4

Onko Jeesuksesta tullut enkeleitä suurempi, eikö hän ole sitä aina ollut? Samoin, onko Jeesus ainoastaan saanut enkeleitä suuremman aseman, eikö hänellä ole aina ollut sellainen? Yksistään Raamattua lukemalla on aika hukassa tämän heprealaiskirjeen kohdan kanssa? Saman voi sanoa Danielin ja Ilmestyskirjan kielikuvista. Mainitsemasi Danielin kirjan 7 luvun ”ihmisen pojan kaltainen” sivuaa Ilmestyskirjan 1 luvun ”ihmisen kaltaista”, joka muutoin luonnehdinnaltaan on varsin yhtenevä Danielin kirjan 10 mahdollisen Gabriel kuvauksen kanssa? Eli, nämä kuvakielen ilmaisut menevät pahasti ristiin, siitä se kivi kenkään! Niinpä kehotin pidättyvyyteen tekstimaailman ja todellisuuden sekoittamisessa, tokkopa niitä tulisikaan realisoida.

Jospa tarkastellaan asiaa Sanan, Logoksen kautta:

"Alussa oli Sana, Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala. Hän oli alussa Jumalan luona. Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan. Ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä on syntynyt."
        Joh. 1:1-3

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen VigeIius noIasi taas itsensä

Kun uhriutui vuonna 2024 (siis persujen "vahtivuorolla") Tampereella aloittaneen perheryhmäkodin toiminnasta. ”Leviää k
      Maailman menoa
      167
      3559
    2. Oli kiva nähdä sut

vaikkakin kaukaa ja nopeasti. Tiedän kyllä tasan tarkkaan missä mennään, joten anteeksi jos pilasin päiväsi, ei ollut mi
      Suhteet
      33
      2714
    3. Joulukinkku NYT

Sian kankuista tulee vielä pula. Nyt on oikea aika hankkia joulukinkku.
      Maailman menoa
      1
      2696
    4. Työeläkkeen saamiseksi olisi tehtävä töitä

Meillä on Suomessa iso joukko ihmisiä, joilla olisi vielä työkykyä jäljellä, mutta joilta puuttuu arjesta mielekäs tekem
      Maailman menoa
      57
      2662
    5. Kohtalokas laukaus

IL 20.9.25 "Ihminen kuoli baarin edustalla Kajaanissa Poliisi ei epäile tapauksessa rikosta." "Kajaanin keskustassa on k
      Kajaani
      16
      2478
    6. Joko alkaa menemään tajuntaan tämä yliluonnollinen yhteys?

Varmaan pikkuhiljaa. Muista olla kiltisti ❤️
      Ikävä
      23
      2338
    7. Vasemmistoliitto peruisi sosiaaliturvan heikennykset

He palauttaisivat työttömyysturvan ja asumstuen suojaosat, eli saisi jälleen tienata 300 euroa kuukaudessa ilman tukien
      Maailman menoa
      87
      1996
    8. Linux Mint asennus kaatuu heti alkuun

Tulee kernel panic BIOS-tekstin jälkeen. Yritän ensimmäistä kertaa asentaa Linux Minttiä vanhalle Windows 10 -läppärill
      Apua aloittelijalle
      9
      1938
    9. Jos voisit kysyä

Kaivatultasi vielä yhden kysymyksen, mikä se olisi? Aloitan: Mitä sinä halusit minusta?
      Ikävä
      164
      1891
    10. Pesäpallo rulettaa

Hehkutin täällä aikaisemmin Mansen naisten joukkueen Suomen mestaruutta. Jostain kumman syystä kirjoitustani ei enää löy
      Tampere
      3
      1693
    Aihe