eka euroopan matka vinkkejä

rtk

ollaan perheen kanssa suunnitelemassa euroopan matkaa (saksa,ranska ym.) heinäkuun alussa.miten on kannataako mennä omalla autolla ruotsin läpi tai laivalla itämeren yli laskelin että menis ruotsin läpi ajessa noin kaks päivää ja noin 700 ekee ennen kuin on keski saksassa.ja nuo laiva liputkaan eivät ole kauheen halvat itämeren ylitykseen onko muita firmoja kuin tallink.sit olis yks vaihtoehto lentää esim.frankfurtiin ja ottaa vuokra auto mutta siinäkin hinta nousee jos jättää auton eri maahan.ois kiva kuulla muitten vinkkejä omista toteutuneista vaihtoehdoista.kiitoksia kaikille vastanneille.

41

15508

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • perheen

      kanssa, 2 aik. 2 lasta viime kesäkuussa autolla ranskassa Eurodisneyssä. Matka oli myös meidän ensimmäinen autolla ja kilometrejä tuli sinne ja takaisin tänne pohjanmaalle n.5300km. Ainut minkä varasimme oli laivaliput, Turku-Tukholma ja muutamapäivä ennen kotiin tuloa Tukholma -Turku. Menimme siis ruotsin, tanskan, saksan ja belgian läpi ranskaan.
      Matka kesti 10 päivää, olimme muutamia päiviä tuttujen luona Belgiassa.
      Periaatteena oli, että hyvillä ilmoilla nukumme teltassa leirintäalueilla ja huonoilla hotelleissa.
      Jos autolla ajamisesta pitää, se on mukava vaihtoehto.

      Perjantai-iltana yölaivalla Tukholmaan, lauantaina ajelimme eteläruotsiin Helsingborgiin, jossa yövyimme leirintäalueella mökissä, sunnuntaiaamuna lautalla yli tanskaan, ajo tanskan läpi, lautalla saksaan Purgardeniin ja sunnuntai-maanantaiyön yövyimme Bremen;ssä leirintäalueella teltassa.
      Maanantaina ajelimme Brysseliin tuttujen luokse.

      Keskiviikkona ajelimme Eurodisney;hin Ranskaan, yövyimme hotellissa ja torstaina takaisin Brysseliin.
      Muutama päivä tuttujen luona taas, sunnuntaiaamuna lähdimme kotiinpäin, yöpyminen saksassa teltassa, lähellä tanskan rajaa, maanantaina ajo tanskan läpi ja tukholmaan, yölaivalla Turkuun.

      Matkaa emme olleet suunnitelleet yhtään, vaan se oli aivan "extemporee" matka.
      Hotellien ja leirintäalueiden löytäminen oli alussa hankalaa, koska meillä ei ollut muutakuin tavalliset kartat, myöhemmin kuulin, että leirintäalueoppaita olisi voinut ostaa, paikanninta meillä ei siis ollut.
      Ranskassa oli myös tiemaksut, joihin me emme olleet täällä suomessa torttuneet.

      Onko lento ja autonvuokraaminen hyvä vaihtoehto, siihen en osaa vastata.
      Kysele lisää, jos jotain vielä haluat tietää, hauska kokemus kyllä oli, teltassakin tuli nukuttua pari yötä, lapset pitivät myös matkasta.
      Suosittelen.

      • rtk

        mitä tykkäsitte eurodisneystä? meillä tytöt jo 11 ja 14v. millainen hintataso, montako päivää kannattaa varata siellä käyntiin? oliko pitkät jonot jne. ajateltiin olla pariisissa 3-4 yötä, ja jatkaa europa-parkkiin etelä-saksaan ja ehkä myös saksan legolandiin ( munchenin ja frankfurtin välillä). minkä yhtiön lauttoja käytitte ylityksiin ruotsi-saksa välillä, ja oliko jonoja, eli menikö lautta usein yli? kannattiko käyttää lauttaa siltojen sijaan? yöpyä ajateltiin B&B- majataloissa, ja lähempänä pariisia sitten metrojen lähellä. matkaaika 10-12 päivää. ehtiiköhän kaikki suunnitellut paikat käydä läpi tällä aikataululla, vai haukataanko liian isosta omenasta..


      • perheen
        rtk kirjoitti:

        mitä tykkäsitte eurodisneystä? meillä tytöt jo 11 ja 14v. millainen hintataso, montako päivää kannattaa varata siellä käyntiin? oliko pitkät jonot jne. ajateltiin olla pariisissa 3-4 yötä, ja jatkaa europa-parkkiin etelä-saksaan ja ehkä myös saksan legolandiin ( munchenin ja frankfurtin välillä). minkä yhtiön lauttoja käytitte ylityksiin ruotsi-saksa välillä, ja oliko jonoja, eli menikö lautta usein yli? kannattiko käyttää lauttaa siltojen sijaan? yöpyä ajateltiin B&B- majataloissa, ja lähempänä pariisia sitten metrojen lähellä. matkaaika 10-12 päivää. ehtiiköhän kaikki suunnitellut paikat käydä läpi tällä aikataululla, vai haukataanko liian isosta omenasta..

        muutaman vuoden nuoremmat tytöt ja pitivät kovasti eurodisneystä. Siellä vaan on niin monta eri paikkaa minne olisi pitänyt ehtiä.
        Me saavuimme ranskaan aika myöhään keskiviikkoiltana, joten ajoimme ensin suoraan eurodisneyhin, että löytäisimme sen seuraavana aamuna aikaisin(kuulemma kannattaa mennä ennenkuin avaavat, jonottamaan, tiistai ja torstai hiljaisemmat päivät) ja sen jälkeen ajoimme takaisinpäin(Pariisiin päin) n.20km, että löytäisimme halvemmat hotellit. Löysimmekin "premiere classe" hotellin mutta heillä ei huonetta vapaana jossa sängyt neljälle, joten ystävällinen virkailija soitti saman ketjun toiseen hotelliin ja varasi meille huoneen. Enlantia ei ensimmäisessä hotellissa puhuttu mutta jälkimmäisessä kyllä, joten sain selvitettyä vartioidun paikan autolle(kameravalvonta). Hinta taisi olla hotelli yöstä n.50-60e.
        Aamulla eurodisneyhin, jonoa olikin mutta ei paljoa. Luukulta liput, aikuiset 46e kpl ja lapset 36e kpl. Me olimme vain päivän mutta kaksipäivää olisi parempi, hinta muuttuukin sitten jo jonkin verran.
        Illalla takaisin Brysseliin, olimme siellä kymmeneltä(siellä muuten kävimme waterloon sotapaikalla ja Atomiumissa).
        Lauttojenyhtiön nimiä en muista välillä ruotsi-tanska-saksa, niitä kulkee 15min välein ja kannattaa ostaa liput samalla kummallekkin välille, tulee halvemmaksi. Lautalla saa hiukan jalotella, käydä vessassa ja syödä, siksi valitsimme lautan.
        Yöpymisopas kannattaa tilata, jos ei ole navigaattoria autossa, säästyy aikaa.
        Kymmenessä päivässä ehtii paljon jos suunnittelee kuten me, eli ei ollenkaan:).
        Ehkä näistä jotain hyötyä Teille...


      • Heide-Park
        rtk kirjoitti:

        mitä tykkäsitte eurodisneystä? meillä tytöt jo 11 ja 14v. millainen hintataso, montako päivää kannattaa varata siellä käyntiin? oliko pitkät jonot jne. ajateltiin olla pariisissa 3-4 yötä, ja jatkaa europa-parkkiin etelä-saksaan ja ehkä myös saksan legolandiin ( munchenin ja frankfurtin välillä). minkä yhtiön lauttoja käytitte ylityksiin ruotsi-saksa välillä, ja oliko jonoja, eli menikö lautta usein yli? kannattiko käyttää lauttaa siltojen sijaan? yöpyä ajateltiin B&B- majataloissa, ja lähempänä pariisia sitten metrojen lähellä. matkaaika 10-12 päivää. ehtiiköhän kaikki suunnitellut paikat käydä läpi tällä aikataululla, vai haukataanko liian isosta omenasta..

        Pohjois-Saksassa on Euroopan paras huvipuisto Heide-Park. Hirmu iso, ei ehdi päivässä kaikkiin laitteisiin, ja oikeastaan mihinkään ei ole jonoja. Se on meidän perheen suosikki.


    • Kesällä Saksaan

      Ollaan myös menossa kesällä Saksaan. Menomatka mennään Turusta Tukholmaan Seawind:lla, joka on huomattavasti edullisempi kuin Viking tai Silja, ja sitten autolla Ruotsin läpi. Hintaa tulee yölaivalla 210 e asuntoauton kanssa, hintaan kuuluu aamiaiset.

      Tulomatkan tulemme laivalla Travemundestä matkustajarahtilaivalla (www.ferrycenter.fi). Tälle tulee hintaa 1050e ikkunallisella 16 neliön hytillä (mm. TV), asuntoauton kanssa. Kaikki ruoat koko perheelle (2 aamiaista, lounas, 2 päivällistä) kuuluvat hintaan. Tallink:lla olisi matkan hinta ollut hieman halvempi, mutta ruoat eivät kuulu hintaan ja hytti on aivan liian pieni nelihenkiselle perheelle, varsinkin kun meillä on vielä pieni vauva mukana.

      Henkilöautolla pääsee huomattavasti edullisemmin laivoissa.

    • Käynnyt

      Aamulaivalta ajaa kevyesti illaksi Saksaan,tosin matkalla ei pahemmin paikkoja katsella.

      • siitä

        meneekö yksin vai perheen ja pienten lasten kanssa.
        Mielestäni 800km päivässä on liian pitkä matka päivässä lapsille, varsinkin kun kesälomilla ollaan.


      • viime kesänä ollut
        siitä kirjoitti:

        meneekö yksin vai perheen ja pienten lasten kanssa.
        Mielestäni 800km päivässä on liian pitkä matka päivässä lapsille, varsinkin kun kesälomilla ollaan.

        Me ajettiin viime kesänä Ruotsin läpi Tanskaan ja sieltä Saksaan ja Itävaltaan. Ekan päivän ajo oli noin 800km, eikä ollut mielestämme mitenkään paha. Lapsille (2,5v ja 4v) oli aivan sama oliko päivämatka 80 vai 800km. Viimeiset 50km olivat aina yhtä levottomia.

        Ruotsissa ei ole mitään katsottavaa, joten mielestäni sen pakollisen läpikulkumatkan voi ajaa mahdollisamman joutuisasti ja säästää niitä yöpymisiä ja pysähdyspaikkoja muille seuduille.


      • ei ole,,,
        viime kesänä ollut kirjoitti:

        Me ajettiin viime kesänä Ruotsin läpi Tanskaan ja sieltä Saksaan ja Itävaltaan. Ekan päivän ajo oli noin 800km, eikä ollut mielestämme mitenkään paha. Lapsille (2,5v ja 4v) oli aivan sama oliko päivämatka 80 vai 800km. Viimeiset 50km olivat aina yhtä levottomia.

        Ruotsissa ei ole mitään katsottavaa, joten mielestäni sen pakollisen läpikulkumatkan voi ajaa mahdollisamman joutuisasti ja säästää niitä yöpymisiä ja pysähdyspaikkoja muille seuduille.

        kiire lomilla, meidän 8 ja 10 vuotiaille, sekä meille vanhemmille, riitti max 500-600km päivässä.
        Riippuu tietysti mistä pitää mutta esim. Gränna ruotsissa Vettern;in rannalla, kuulemma ruotsin kaunein kaupunki oli mukava taukopaikka, siellä myös hieno leirintäalue jos haluaa yöpyä, voin suositella, ellei siis ole kiire ruotsin läpi.
        Ilmastointi autossa kesäkuumalla myös helpottaa autossa istumista.
        Lapsille hommasimme myös Dvd-laitteen filmien katsomista varten, joten heilläkin aika kului paremmin.
        kannettava kylmälaukku sytyttimestä, kuuluu myös varustukseen jos henkilöautolla matkustaa.
        Paripäivää menee, ennenkuin on saksassa, tosin sinne vuorokaudessakin ehtii.


      • Ex-Pertti Expertti
        viime kesänä ollut kirjoitti:

        Me ajettiin viime kesänä Ruotsin läpi Tanskaan ja sieltä Saksaan ja Itävaltaan. Ekan päivän ajo oli noin 800km, eikä ollut mielestämme mitenkään paha. Lapsille (2,5v ja 4v) oli aivan sama oliko päivämatka 80 vai 800km. Viimeiset 50km olivat aina yhtä levottomia.

        Ruotsissa ei ole mitään katsottavaa, joten mielestäni sen pakollisen läpikulkumatkan voi ajaa mahdollisamman joutuisasti ja säästää niitä yöpymisiä ja pysähdyspaikkoja muille seuduille.

        Mentiin rahtilaivalla Tukholmaan ja säästettiin 10 euroa.
        Sitten batterya juoden, eväitä syöden ja "sorsaan" kusten ajoin Gibratarille yhtä soittoa.
        Ei varmaan tarvitse mainita että tenavat pysyivät hiljaa kun huumasimme heidät lähtiessä.

        Että sellanen sankari...


    • ajaminen

      Jos lähdette aamulla kahdeksalta Tukholmasta,niin olette taukojenkin kanssa jo iltapäivällä neljän aikaan Helsingborgissa. Siitä vielä viisi tuntia,niin olette jo vaikka Hampurissa,jossa voi sitten vaikka yöpyä.

      • noin

        Tuossa ylempänä suositellut Sea-Windin liput ja Helsinborg-Helsingör Rödby-Putgarden meno/paluu yhdistelmäliput ( huomattavasti halvemmat, voimassa kuukauden ).
        Turha kiertää sillan kautta. Ei ole edes nopeampi.

        Testattu parikymmentä meno/paluu kertaa.
        Myös useampi muu vaihtoehto.


      • Saksan matkailija

        ei enää kuulu alkuperäiseen kysymykseen mutta ihmettelen, mitä järkee on ajaa 13h putkeen(enemmän kuin ammattikuskit ajavat päivittäin) ja varsinkin kun ollaan lomilla. Ymmärrän kyllä, jos olisi kireä aikataulu mutta, että lomilla. Eipä taida enää olla turvallistakaan(perhe mukana) suurilla nopeuksilla vieraassa maassa, silmät ristissä.

        Ilta meneekin sitten hotellia etsiessä(kun kaikki on varattu) jos ei ole buukannu tietysti etukäteen.
        No, jokainen taplaa tyylillään.

        Siksi kai meitä sanotaan, maailman nopeimmaksi kansaksi.
        Me suomalaisethan olemme todella hyviä kuskeja, ainakin omasta mielestämme.


      • kesäsurffarit
        Saksan matkailija kirjoitti:

        ei enää kuulu alkuperäiseen kysymykseen mutta ihmettelen, mitä järkee on ajaa 13h putkeen(enemmän kuin ammattikuskit ajavat päivittäin) ja varsinkin kun ollaan lomilla. Ymmärrän kyllä, jos olisi kireä aikataulu mutta, että lomilla. Eipä taida enää olla turvallistakaan(perhe mukana) suurilla nopeuksilla vieraassa maassa, silmät ristissä.

        Ilta meneekin sitten hotellia etsiessä(kun kaikki on varattu) jos ei ole buukannu tietysti etukäteen.
        No, jokainen taplaa tyylillään.

        Siksi kai meitä sanotaan, maailman nopeimmaksi kansaksi.
        Me suomalaisethan olemme todella hyviä kuskeja, ainakin omasta mielestämme.

        Juuri tämän vuoksi meidän perhe onkin siirtynyt käyttämään lento vuokra-auto -yhdistelmää, tosin kohteetkin ovat siirtyneet vuosien mittaan etelämmäksi, joten ajettavaa olisi ollut aina vain enemmän. On kiva freesinä lähteä heti keskeltä matkakohdettaan nauttimaan lomasta ja maisemista, eikä ensin paahtaa tuhatta ja sataa yötä päivää muita kulkijoita tieltä pois potkien - sekin kuuluu näihin rotumme piirteisiin, eikös?

        Kun suunnittelee reissua ajoissa, saa vuokra-auton ja lennot tosi edullisesti, monena kesänä ollaan ostettu halvemmalla mitä autolautat olisivat tulleet maksamaan. On totta, että auto kannattaa jättää samaan maahan mistä sen vuokraakin, mutta Euroopassa on tosi helppo suunnitella toimivia reittilenkkejä!


      • Käynnyt
        Saksan matkailija kirjoitti:

        ei enää kuulu alkuperäiseen kysymykseen mutta ihmettelen, mitä järkee on ajaa 13h putkeen(enemmän kuin ammattikuskit ajavat päivittäin) ja varsinkin kun ollaan lomilla. Ymmärrän kyllä, jos olisi kireä aikataulu mutta, että lomilla. Eipä taida enää olla turvallistakaan(perhe mukana) suurilla nopeuksilla vieraassa maassa, silmät ristissä.

        Ilta meneekin sitten hotellia etsiessä(kun kaikki on varattu) jos ei ole buukannu tietysti etukäteen.
        No, jokainen taplaa tyylillään.

        Siksi kai meitä sanotaan, maailman nopeimmaksi kansaksi.
        Me suomalaisethan olemme todella hyviä kuskeja, ainakin omasta mielestämme.

        "ei enää kuulu alkuperäiseen kysymykseen mutta ihmettelen, mitä järkee on ajaa 13h putkeen"

        No,ei tarvitse seuraavana parina päivänä välttämättä ajaa ollenkaan ja jos kerran on menossa vaikka Saksaan niin siellähän sit kerkiää olla pidempään.

        "Me suomalaisethan olemme todella hyviä kuskeja, ainakin omasta mielestämme."

        juu,onneksi matkailu avartaa tuotakin harhaluuloa,tosin eivät ne muualla paljoa liukkaalla ajosta tiedä.


      • rtk
        kesäsurffarit kirjoitti:

        Juuri tämän vuoksi meidän perhe onkin siirtynyt käyttämään lento vuokra-auto -yhdistelmää, tosin kohteetkin ovat siirtyneet vuosien mittaan etelämmäksi, joten ajettavaa olisi ollut aina vain enemmän. On kiva freesinä lähteä heti keskeltä matkakohdettaan nauttimaan lomasta ja maisemista, eikä ensin paahtaa tuhatta ja sataa yötä päivää muita kulkijoita tieltä pois potkien - sekin kuuluu näihin rotumme piirteisiin, eikös?

        Kun suunnittelee reissua ajoissa, saa vuokra-auton ja lennot tosi edullisesti, monena kesänä ollaan ostettu halvemmalla mitä autolautat olisivat tulleet maksamaan. On totta, että auto kannattaa jättää samaan maahan mistä sen vuokraakin, mutta Euroopassa on tosi helppo suunnitella toimivia reittilenkkejä!

        mitä lentoyhtiötä suosittelet? ryanair on luullakseni edullisin, mutta lentääkö se varmasti, vai peruuko se lentoja. entäs auto; kannattaako ottaa vakuutus ilman omavastuuta,(vuokraus vähän kalliimpi) jos jotain sattuu, niin tarvi selvitellä jos joku kolhii.


      • uusmaalaisperhe
        rtk kirjoitti:

        mitä lentoyhtiötä suosittelet? ryanair on luullakseni edullisin, mutta lentääkö se varmasti, vai peruuko se lentoja. entäs auto; kannattaako ottaa vakuutus ilman omavastuuta,(vuokraus vähän kalliimpi) jos jotain sattuu, niin tarvi selvitellä jos joku kolhii.

        "mitä lentoyhtiötä suosittelet? ryanair on luullakseni edullisin, mutta lentääkö se varmasti, vai peruuko se lentoja."

        Ollaan isolla porukalla 2 2 käytetty pääasiassa Raikkua. Hahnista on jo kohtuulliset matkat joka suuntaan. En näe mitään eroa luotettavuudessa ns. perinteisiin. Jatkuva matkavakuutus toki kannattaa olla kaikkien mahdollisten tilanteiden varalta. Ollaanpa kerran menty Espanjaan yhdistelmällä Ryanair - Easyjet ja vuokrattu auto Espanjasta.

        "entäs auto; kannattaako ottaa vakuutus ilman omavastuuta,(vuokraus vähän kalliimpi) jos jotain sattuu, niin tarvi selvitellä jos joku kolhii."

        Olen ottanut aina sen riskin (sormet ristissä) ja olen laskenut että olen säästänyt jo ainakin yhden kolarin verran. Olen vain pitänyt takaraivossa, että olen valmis kolhun maksamaan jos on tullakseen. Joskus hotellien ahtaissa parkkihalleissa toki tuppaa hikeä pukkaamaan.

        Olen pitänyt tapanani, että otan digikameralla kuvan auton kaikista kolhuista ja naarmuista jo autoa vastaanottaessani, niin ei tule sitten kädenvääntöä palauttaessa. Jos on isompia kolhuja, joita vuokraustilanteessa ei kuponkiin ole merkitty, niin olen pyytänyt henkilökunnan tsekkaamaan ennen kuin ollaan lähdetty matkaan.


      • lomaa
        Saksan matkailija kirjoitti:

        ei enää kuulu alkuperäiseen kysymykseen mutta ihmettelen, mitä järkee on ajaa 13h putkeen(enemmän kuin ammattikuskit ajavat päivittäin) ja varsinkin kun ollaan lomilla. Ymmärrän kyllä, jos olisi kireä aikataulu mutta, että lomilla. Eipä taida enää olla turvallistakaan(perhe mukana) suurilla nopeuksilla vieraassa maassa, silmät ristissä.

        Ilta meneekin sitten hotellia etsiessä(kun kaikki on varattu) jos ei ole buukannu tietysti etukäteen.
        No, jokainen taplaa tyylillään.

        Siksi kai meitä sanotaan, maailman nopeimmaksi kansaksi.
        Me suomalaisethan olemme todella hyviä kuskeja, ainakin omasta mielestämme.

        Tarkoitus ratkaisee!

        Olen useamman kerran ajanut Tukholmasta Kaakkois-Espanjaan (Ranskan rajalta 750km) pelkillä tankkaustauoilla, perhe kyydissä.
        Perhe on hoitanut veskihommat tankkausten aikana.
        Penskat nukkuneet yötunnit.
        Aikaa on mennyt 32 - 36h lautoista ja Saksan tietöistä riippuen.

        Tarkoituksena on ollut viettää mahdollisimman paljon aikaa perillä.
        Jos ryhtyy pysähtelemään niin tuolla välillä menee helposti 3 - 5vrk, kuten meillä aina paluumatkoilla.

        Koskaan emme ole varanneet paluumatkoille majoituksia.
        Touko/kesäkuussa on aina löytynyt vaikeuksitta Ranskasta ja Saksasta.
        Viime vuosina olemme pari kertaa yöpyneet Etelä-Ruotsissa.
        Aikaisemmin Tanskassa.


      • Eikka 59
        Saksan matkailija kirjoitti:

        ei enää kuulu alkuperäiseen kysymykseen mutta ihmettelen, mitä järkee on ajaa 13h putkeen(enemmän kuin ammattikuskit ajavat päivittäin) ja varsinkin kun ollaan lomilla. Ymmärrän kyllä, jos olisi kireä aikataulu mutta, että lomilla. Eipä taida enää olla turvallistakaan(perhe mukana) suurilla nopeuksilla vieraassa maassa, silmät ristissä.

        Ilta meneekin sitten hotellia etsiessä(kun kaikki on varattu) jos ei ole buukannu tietysti etukäteen.
        No, jokainen taplaa tyylillään.

        Siksi kai meitä sanotaan, maailman nopeimmaksi kansaksi.
        Me suomalaisethan olemme todella hyviä kuskeja, ainakin omasta mielestämme.

        Jos aamulla pääsee Seawindistä ulos klo 7, niin Saksassa ollaan klo 17:30. Tuohon sopii vielä yksi pysähdys pakolliset pysähdykset lautoilla, 20 45 minuuttia. Ota nyt huomioon että Tukholmasta pääset moottoritietä pitkin koko matkan, nopeusrajoitus Ruotsin autiolla moottoritiellä on 110 ja Tanskassa 130. Ensimmäinen "vieras" maa jossa suomalaisella autoilijalla voi olla ongelmia on Puola, Ranska tai Italia riippuen suunnasta. Ruotsissa ja Saksassa liikenne on turvallisempaa kuin Suomessa


    • äippä

      Olemme automatkailleet n. 30 vuotta Keski-Euroopassa ja kokeilleet monia reittejä. Suosikkimme on Sea Windillä Tukholmaan yövuorolla, jolloin aamiainen kuuluu matkan hintaan eikä verota ajoaikaa heti kättelyssä. Sitten ajo Göteborgiin (selvästi lyhyempi kuin Helsingborgiin). Stena linella Kieliin ja taas olemme ostaneet aamiaisen laivasta. Sitten olemmekin Saksan moottoritien päässä klo 9 aamulla hyvin levänneinä ja vatsat täynnä valmiina kohti uusia paikkoja. Mikäli päämäärä on jossain kauempana, olemme hurauttaneet päivässä aina Moselille tai Strassbourgiin asti. Alkuaikoina, kun emme olleet tutustuneet Saksaan niin hyvin ajelimme lyhyempiä päivämatkoja, lapsetkin olivat silloin pieniä eivätkä pitäneet pikistä ajopäivistä. Nykyisin meille sopiva tyyli on muutama tosi ajopäivä (ei kuitenkaan peräkkäin) ja sitten vähintään kaksi yötä samassa paikassa ja jossain paikassa/paikoissa matkan aikana ainakin viisi päivää. Tämä edellyttää melko pitkää kokonaislomaa esim. koko kuukausi. Pitkät pysähdykset olemme sijoittaneet suosikkikohteisiimme Provenceen tai Pohjois-Espanjaan. Oma auto voittaa meillä lentokone-vuokra-auto -yhdistelmän jo senkin takia, että on mukava tuoda tuliaisia laskematta painoa ja matkalaukkujen määrää. Keski-Euroopasta saa esim. hyviä viinejä edullisesti ja aina siellä on seuraavaksi syksyksi tarjolla kivoja vaatteita, jotka Suomeen vasta tekevät tuloaan... Samaa lauttareittiä olemme käyttäneet myös paluuseen. Kieliin on kiva varata aikaa lähtöpäiväksi, sillä se on mukava ostospaikka. Auton voi ajaa suoraan sataman kentälle ja mennä vielä tutustumaan kaupunkiin. Satama on nimittäin aivan ydinkeskustassa. Hinnoista en nyt valitettavasti tiedä viimeisiä, mutta Stenan sivuilta löytyy kyllä yhdistelmäpaketti alla bilen. Olemme aina olleet tarkkoja matkakuluista ja tässä on mielestämme paras hinta-laatusuhde. Hauskaa lomaa, ei ole automatkailun voittanutta!

      • perheen

        vaihtoehto Göteborgin kautta...Matkustatteko asunto- vai henkilöautolla? Jos henkilöautolla, miten ja minkälaisissa paikoissa yövytte?
        Me liikumme mielummin myös omalla autolla.


      • äippä
        perheen kirjoitti:

        vaihtoehto Göteborgin kautta...Matkustatteko asunto- vai henkilöautolla? Jos henkilöautolla, miten ja minkälaisissa paikoissa yövytte?
        Me liikumme mielummin myös omalla autolla.

        Matkustamme henkilöautolla. Olemme vannoutuneita telttailijoita, joskin joka kesä Suomen lehdissä olevat jutut karmeista telttareissuista pienissä "Sopu-teltoissa" ovat ihan eri laji. Mitään masokisteja emme ole, siksi meillä on iso huvilateltta, johon otamme aina myös sähköt. Mukana ovat lamput, keittolevyt, hyllyköt,
        "jääkaappi". pöytä, tuolit, pumpattavat patjat jne. Kaikki tämä mahtuu kyllä, kun hankkii oikeanlaiset tarvikkeet, jotka menevät pieneen tilaan. Jos sataa tai on kylmä, menemme Zimmer freihin. Yleensä suosimme hyvätasoisia paikkoja, joissa on ranta lähellä, kunnon uima-altaat ja muut mukavuudet. Espanjassa ne eivät ole kovin halpoja paikkoja, hotellinkin saisi suunnilleen samoilla hinnoilla, mutta ei samaa mukavuutta ja tasoa vapaa-ajan viettoon. Asuntoautoilu ja -vaunuilu on sitten taas eri laji. Sadekuuron yllättäessä katselemme asuntoautoja miettiväisesti, mutta kun olemme tien päällä, nautimme matkan nopeasta taittumisesta. Eri asia olisi, jos voisi viipyä kerralla esim. kolme kuukautta, silloin hitaampikin matkavauhti riittäisi. Tämä on puhtaasti makuasia, mikä miellyttää, siitä on turha väitellä. Siihen emme koskaan aio sortua, että ajaisimme asuntoautolla ja vetäisimme perässä kärryä, jossa olisi pieni auto. Näitä näkee jo aika usein. Ainoa huono puoli tässä retkeilyssä on, että siitä on tullut liian suosittua Keski-Euroopassa. Paikat ovat jo heinäkuun puolivälistä lähtien tupaten täynnä.


      • perheen
        äippä kirjoitti:

        Matkustamme henkilöautolla. Olemme vannoutuneita telttailijoita, joskin joka kesä Suomen lehdissä olevat jutut karmeista telttareissuista pienissä "Sopu-teltoissa" ovat ihan eri laji. Mitään masokisteja emme ole, siksi meillä on iso huvilateltta, johon otamme aina myös sähköt. Mukana ovat lamput, keittolevyt, hyllyköt,
        "jääkaappi". pöytä, tuolit, pumpattavat patjat jne. Kaikki tämä mahtuu kyllä, kun hankkii oikeanlaiset tarvikkeet, jotka menevät pieneen tilaan. Jos sataa tai on kylmä, menemme Zimmer freihin. Yleensä suosimme hyvätasoisia paikkoja, joissa on ranta lähellä, kunnon uima-altaat ja muut mukavuudet. Espanjassa ne eivät ole kovin halpoja paikkoja, hotellinkin saisi suunnilleen samoilla hinnoilla, mutta ei samaa mukavuutta ja tasoa vapaa-ajan viettoon. Asuntoautoilu ja -vaunuilu on sitten taas eri laji. Sadekuuron yllättäessä katselemme asuntoautoja miettiväisesti, mutta kun olemme tien päällä, nautimme matkan nopeasta taittumisesta. Eri asia olisi, jos voisi viipyä kerralla esim. kolme kuukautta, silloin hitaampikin matkavauhti riittäisi. Tämä on puhtaasti makuasia, mikä miellyttää, siitä on turha väitellä. Siihen emme koskaan aio sortua, että ajaisimme asuntoautolla ja vetäisimme perässä kärryä, jossa olisi pieni auto. Näitä näkee jo aika usein. Ainoa huono puoli tässä retkeilyssä on, että siitä on tullut liian suosittua Keski-Euroopassa. Paikat ovat jo heinäkuun puolivälistä lähtien tupaten täynnä.

        on varmaan ihan mukava vaihtoehto, kokeilimme sitä muutaman yön viime kesänä saksassa ja myös perhe piti siitä.
        Kuumuus teltassa kesällä päivisin mietityttää...Täytyypä hankkia lisää kokemusta.
        Minkälainen huvilateltta olisi hyvä 4-5 henkiselle perheelle ja mitä kannattaisi ottaa huomioon ostaessa?


      • äippä
        perheen kirjoitti:

        on varmaan ihan mukava vaihtoehto, kokeilimme sitä muutaman yön viime kesänä saksassa ja myös perhe piti siitä.
        Kuumuus teltassa kesällä päivisin mietityttää...Täytyypä hankkia lisää kokemusta.
        Minkälainen huvilateltta olisi hyvä 4-5 henkiselle perheelle ja mitä kannattaisi ottaa huomioon ostaessa?

        Teltan valintaan vaikuttaa eniten se, missä päin aikoo pääasiassa retkeillä. Jos keskittyy lämpimiin olosuhteisiin, ei tarvitse niin tuulilta suojattua mallia. Meillä on käytössä melko pysytmallinen huvilateltta tämän vuoksi. Siinä on sisätelttana oma makuuosasto ja ulkotelttaosasto on maapohjainen, missä käytämme irtopohjaa, kuten myös ylösnostettavan lipan alla, erilaisia pohja-alustoja saa mm. muovi- ja kumiliikkeistä. Kunnon lippa on juuri kuumalla tärkeä, sillä on mukavampi ruokailla varjossa. Samoin kuumina öinä nukumme lippa ylhäällä. Teltassamme mahtuu seisomaan, ei tule selkä kipeäksi jatkuvasta kumartelusta. Päivisin emme teltan sisäosissa kyllä oleile, vaan makoilemme mieluummin mahd. päiväunet riippumatossa tai lepotuolissa. Josku myös etelässä on tosi tuulista ja tietyillä alueilla varsinkin, esim. Ranskan Espanjan läheisyydessä olevissa osissa. Aivan ehdoton edellytys onkin, että teltassa on kunnon kiinnitys maahan, muuten koti muuttuu lentäväksi matoksi. Tuulen kannalta parempi vaihtoehto on tunnelimallinen teltta, joita myös saa hyvinkin tilavina nykyään. Siinäkin voi keskiosassa olla seisomakorkeus, mutta molemmat päät madaltuvat voimakkaasti. Paloturvallisuudelta parhaimmat teltat saa Saksasta. Hintaa on runsaasti ja painoa myös. Ranskasta suurten jättimarkettien yhteydestä voi löytää edullisempaa telttamyyntiä. Jos ei ole vielä vannoutunut lajin harrastaja, voi kokeilla edullisemmilla Hobby hallin tai Elloksen malleilla, mikäli niitä tänä vuonna on vielä myynnissä, kuten takavuosina. Suomessa ja Pohjoismaissa tavallista on ainainen kosteus. Tämän vuoksi on aina oltava sekä sisäteltta että ulkoteltta. Mitä kylmemmät olosuhteet ovat, sitä pienempi teltta kannattaa hankkia, mutta vaatetavarat on kuitenkin saatava sopimaan sisätelttaan, mikäli aikoo säilyttää ne yön yli kuivana. Saksassa kannattaa myös ottaa huomioon kova yökaste, vaikka aurinko sitten äkkiä kuivattaakin aamulla. Perheen lasten lukumääräkin vaikuttaa valintaan. Kun omassa joukossamme alkoi olla yli kymmenvuotiaita, otimme toiseksi teltaksi perinteisen kupumallin. Saivat sitten lapset sotkea siellä rauhassa, eikä muilta menneet hermot. Joten ei ole yhtä ja ainoaa hyvää vaihtoehtoa telttailussakaan.


      • perheen
        äippä kirjoitti:

        Teltan valintaan vaikuttaa eniten se, missä päin aikoo pääasiassa retkeillä. Jos keskittyy lämpimiin olosuhteisiin, ei tarvitse niin tuulilta suojattua mallia. Meillä on käytössä melko pysytmallinen huvilateltta tämän vuoksi. Siinä on sisätelttana oma makuuosasto ja ulkotelttaosasto on maapohjainen, missä käytämme irtopohjaa, kuten myös ylösnostettavan lipan alla, erilaisia pohja-alustoja saa mm. muovi- ja kumiliikkeistä. Kunnon lippa on juuri kuumalla tärkeä, sillä on mukavampi ruokailla varjossa. Samoin kuumina öinä nukumme lippa ylhäällä. Teltassamme mahtuu seisomaan, ei tule selkä kipeäksi jatkuvasta kumartelusta. Päivisin emme teltan sisäosissa kyllä oleile, vaan makoilemme mieluummin mahd. päiväunet riippumatossa tai lepotuolissa. Josku myös etelässä on tosi tuulista ja tietyillä alueilla varsinkin, esim. Ranskan Espanjan läheisyydessä olevissa osissa. Aivan ehdoton edellytys onkin, että teltassa on kunnon kiinnitys maahan, muuten koti muuttuu lentäväksi matoksi. Tuulen kannalta parempi vaihtoehto on tunnelimallinen teltta, joita myös saa hyvinkin tilavina nykyään. Siinäkin voi keskiosassa olla seisomakorkeus, mutta molemmat päät madaltuvat voimakkaasti. Paloturvallisuudelta parhaimmat teltat saa Saksasta. Hintaa on runsaasti ja painoa myös. Ranskasta suurten jättimarkettien yhteydestä voi löytää edullisempaa telttamyyntiä. Jos ei ole vielä vannoutunut lajin harrastaja, voi kokeilla edullisemmilla Hobby hallin tai Elloksen malleilla, mikäli niitä tänä vuonna on vielä myynnissä, kuten takavuosina. Suomessa ja Pohjoismaissa tavallista on ainainen kosteus. Tämän vuoksi on aina oltava sekä sisäteltta että ulkoteltta. Mitä kylmemmät olosuhteet ovat, sitä pienempi teltta kannattaa hankkia, mutta vaatetavarat on kuitenkin saatava sopimaan sisätelttaan, mikäli aikoo säilyttää ne yön yli kuivana. Saksassa kannattaa myös ottaa huomioon kova yökaste, vaikka aurinko sitten äkkiä kuivattaakin aamulla. Perheen lasten lukumääräkin vaikuttaa valintaan. Kun omassa joukossamme alkoi olla yli kymmenvuotiaita, otimme toiseksi teltaksi perinteisen kupumallin. Saivat sitten lapset sotkea siellä rauhassa, eikä muilta menneet hermot. Joten ei ole yhtä ja ainoaa hyvää vaihtoehtoa telttailussakaan.

        teltta mennä vaihtoon tänä kesänä. Kiitos vinkeistä, täytyypä seurailla tarjontaa, mitä löytyy.


      • .."mainoslinkkiä"..

      • perheen
        .."mainoslinkkiä".. kirjoitti:

        .., joka ei ole vain karavaanareille. http://www.vapaa-aika.com/asp_sivut/009G.asp

        tai samat saksassa.

        http://www.fritz-berger.de/fbonline/__shop__/category/fritzberger_katalog/Trekkingzelte/detail.jsf

        ovat kyllä huomattavasti edullisempia Saksassa...
        Eräs tuttava on lähiaikoina menossa sinne, joten teltan tuonti sieltä ei ole ongelma. Kiitos linkeistä, hintoja kannattaa aina vertailla.
        Suomalaiset "teltta" liikkeet olenkin melkein kaikki jo käynyt läpi netistä.


      • perheen
        äippä kirjoitti:

        Teltan valintaan vaikuttaa eniten se, missä päin aikoo pääasiassa retkeillä. Jos keskittyy lämpimiin olosuhteisiin, ei tarvitse niin tuulilta suojattua mallia. Meillä on käytössä melko pysytmallinen huvilateltta tämän vuoksi. Siinä on sisätelttana oma makuuosasto ja ulkotelttaosasto on maapohjainen, missä käytämme irtopohjaa, kuten myös ylösnostettavan lipan alla, erilaisia pohja-alustoja saa mm. muovi- ja kumiliikkeistä. Kunnon lippa on juuri kuumalla tärkeä, sillä on mukavampi ruokailla varjossa. Samoin kuumina öinä nukumme lippa ylhäällä. Teltassamme mahtuu seisomaan, ei tule selkä kipeäksi jatkuvasta kumartelusta. Päivisin emme teltan sisäosissa kyllä oleile, vaan makoilemme mieluummin mahd. päiväunet riippumatossa tai lepotuolissa. Josku myös etelässä on tosi tuulista ja tietyillä alueilla varsinkin, esim. Ranskan Espanjan läheisyydessä olevissa osissa. Aivan ehdoton edellytys onkin, että teltassa on kunnon kiinnitys maahan, muuten koti muuttuu lentäväksi matoksi. Tuulen kannalta parempi vaihtoehto on tunnelimallinen teltta, joita myös saa hyvinkin tilavina nykyään. Siinäkin voi keskiosassa olla seisomakorkeus, mutta molemmat päät madaltuvat voimakkaasti. Paloturvallisuudelta parhaimmat teltat saa Saksasta. Hintaa on runsaasti ja painoa myös. Ranskasta suurten jättimarkettien yhteydestä voi löytää edullisempaa telttamyyntiä. Jos ei ole vielä vannoutunut lajin harrastaja, voi kokeilla edullisemmilla Hobby hallin tai Elloksen malleilla, mikäli niitä tänä vuonna on vielä myynnissä, kuten takavuosina. Suomessa ja Pohjoismaissa tavallista on ainainen kosteus. Tämän vuoksi on aina oltava sekä sisäteltta että ulkoteltta. Mitä kylmemmät olosuhteet ovat, sitä pienempi teltta kannattaa hankkia, mutta vaatetavarat on kuitenkin saatava sopimaan sisätelttaan, mikäli aikoo säilyttää ne yön yli kuivana. Saksassa kannattaa myös ottaa huomioon kova yökaste, vaikka aurinko sitten äkkiä kuivattaakin aamulla. Perheen lasten lukumääräkin vaikuttaa valintaan. Kun omassa joukossamme alkoi olla yli kymmenvuotiaita, otimme toiseksi teltaksi perinteisen kupumallin. Saivat sitten lapset sotkea siellä rauhassa, eikä muilta menneet hermot. Joten ei ole yhtä ja ainoaa hyvää vaihtoehtoa telttailussakaan.

        vielä sellainen asia....Jos leirintäalueelle olen pystyttänyt teltan useaksi päiväksi(ulkomailla)ja haluaisimme päivänaikana käydä perheen kanssa muutamantunnin ruokaostoksilla esim. lähimmässä kaupungissa, tohtiiko (tyhjää) telttaa jättää leirintäalueelle, ilman vartiointia?
        Mitä mieltä on "äippä"(jos vielä lukee tätä palstaa) tai muut kokeneet?


      • äippä
        perheen kirjoitti:

        vielä sellainen asia....Jos leirintäalueelle olen pystyttänyt teltan useaksi päiväksi(ulkomailla)ja haluaisimme päivänaikana käydä perheen kanssa muutamantunnin ruokaostoksilla esim. lähimmässä kaupungissa, tohtiiko (tyhjää) telttaa jättää leirintäalueelle, ilman vartiointia?
        Mitä mieltä on "äippä"(jos vielä lukee tätä palstaa) tai muut kokeneet?

        Kun kyse on vartioidusta leirintäalueesta, voi mielestäni teltan jättää turvallisin mielin. Olemme pitäneet sääntönä, että tavarat jätetään teltan sisään, paitsi pöytä, tuolit, päivänrarjo ym. kiinteät ulkotavarat. Hella, jääkaappi, astiat jne. teltan sisään ja vetoketju kiinni. Tosin vetoketjun sulkeminen on myös sen takia tärkeää, että koskaan ei tiedä sään muutoksista , jos viipyy poissa koko päivän. Moselilla odotti kerran märkä sisäteltta, kun palasimme hauskalta koko päivän jokiristeilyltä ja lippa oli apposen avoinna. Tavarat olivat kyllä tallessa. En tiedä, onko hyvää tuuria, mutta meiltä ei ole varastettu kuin yhdet uimalasit Espanjassa altaan reunalta ja pari miesten(!) paitaa pyykkinarulta Unkarissa kauan sitten. Läppäriä, asiapapereita, avaimia, rahaa ym. arvokkaampaa emme koskaan jätä telttaan vartioimatta. Usein telttanaapureista on se hyöty, että he kyllä pitävät silmällä asiattomia kulkijoita. Toisen "tontille" ei juuri mennä ja vetoketjun avaaminen kysyy jo isompaa röyhkeyttä. Varsinkin Saksassa ollaan tosi avuliaita kaikin puolin. Viimeksi saimme varoituksen, että öisin alueella liikkuu kettu, joten parasta pistää ruokatavarat hyvään talteen. Lukittu auton takaluukku on tähän mennessä riittänyt varmempaan säilytykseen.


      • perheen
        äippä kirjoitti:

        Kun kyse on vartioidusta leirintäalueesta, voi mielestäni teltan jättää turvallisin mielin. Olemme pitäneet sääntönä, että tavarat jätetään teltan sisään, paitsi pöytä, tuolit, päivänrarjo ym. kiinteät ulkotavarat. Hella, jääkaappi, astiat jne. teltan sisään ja vetoketju kiinni. Tosin vetoketjun sulkeminen on myös sen takia tärkeää, että koskaan ei tiedä sään muutoksista , jos viipyy poissa koko päivän. Moselilla odotti kerran märkä sisäteltta, kun palasimme hauskalta koko päivän jokiristeilyltä ja lippa oli apposen avoinna. Tavarat olivat kyllä tallessa. En tiedä, onko hyvää tuuria, mutta meiltä ei ole varastettu kuin yhdet uimalasit Espanjassa altaan reunalta ja pari miesten(!) paitaa pyykkinarulta Unkarissa kauan sitten. Läppäriä, asiapapereita, avaimia, rahaa ym. arvokkaampaa emme koskaan jätä telttaan vartioimatta. Usein telttanaapureista on se hyöty, että he kyllä pitävät silmällä asiattomia kulkijoita. Toisen "tontille" ei juuri mennä ja vetoketjun avaaminen kysyy jo isompaa röyhkeyttä. Varsinkin Saksassa ollaan tosi avuliaita kaikin puolin. Viimeksi saimme varoituksen, että öisin alueella liikkuu kettu, joten parasta pistää ruokatavarat hyvään talteen. Lukittu auton takaluukku on tähän mennessä riittänyt varmempaan säilytykseen.

        hyvistä ohjeista, saimme todella kipinän telttailuun viime kesänä. Vielä kysyisin hellasta(jos vielä jaksat vastata), siis kaasu vaiko sähköllä toimiva? Mietityttää ainakin "kaasunsäiliön" pitäminen autossa kesäkuumilla, vaikka olisi pienikin, tila-autossa kun ei ole sitä takalukkua.


      • äippä
        perheen kirjoitti:

        hyvistä ohjeista, saimme todella kipinän telttailuun viime kesänä. Vielä kysyisin hellasta(jos vielä jaksat vastata), siis kaasu vaiko sähköllä toimiva? Mietityttää ainakin "kaasunsäiliön" pitäminen autossa kesäkuumilla, vaikka olisi pienikin, tila-autossa kun ei ole sitä takalukkua.

        Meillä on ollut kaksilevyinen sähköhella käytössä. Se vie melko paljon virtaa, joten kokatessa kannattaa pitää muut sähkölaitteet poissa päältä, ettei pala "proput". Varalla on vanha pieni primuskeitin, johon kyllä lisäsäiliöitä saa yleensä vain Suomesta ja Ruotsista. Tavallisen pienen retkikeittimen saa myös butaanilla toimivana, niihin saa säiliöitä joka paikasta. Joskushan sitä voi kiehauttaa kahvit tai muutakin tien päällä, jolloin ei ole sähköä saatavilla. Nestekaasua emme ole koskaan käyttäneet. Riittävän pitkä ulkokäyttöön tarkoitettu sähköjohto kannattaa ottaa mukaan. Sähköpistoke saattaa sijaita joskus hieman kauempana omasta leirintäpaikasta. Tämän kaiken roinan mukaan mahtuminen on edellyttänyt kattoboxia, varsinkin silloin, kun meitä oli vielä viisi matkustajaa samassa autossa. Pakkaamisessa täytyy muistaa, että kevyet tavarat katolle.


      • perheen
        äippä kirjoitti:

        Meillä on ollut kaksilevyinen sähköhella käytössä. Se vie melko paljon virtaa, joten kokatessa kannattaa pitää muut sähkölaitteet poissa päältä, ettei pala "proput". Varalla on vanha pieni primuskeitin, johon kyllä lisäsäiliöitä saa yleensä vain Suomesta ja Ruotsista. Tavallisen pienen retkikeittimen saa myös butaanilla toimivana, niihin saa säiliöitä joka paikasta. Joskushan sitä voi kiehauttaa kahvit tai muutakin tien päällä, jolloin ei ole sähköä saatavilla. Nestekaasua emme ole koskaan käyttäneet. Riittävän pitkä ulkokäyttöön tarkoitettu sähköjohto kannattaa ottaa mukaan. Sähköpistoke saattaa sijaita joskus hieman kauempana omasta leirintäpaikasta. Tämän kaiken roinan mukaan mahtuminen on edellyttänyt kattoboxia, varsinkin silloin, kun meitä oli vielä viisi matkustajaa samassa autossa. Pakkaamisessa täytyy muistaa, että kevyet tavarat katolle.

        sähkölevyä tässä minäkin mietin...
        Sen verran on kokemusta on matkailusta suomesta vanhalla asuntovaunulla(joka kyllä vieläkin löytyy pihasta), että siinä olikin kaasupullo ulkopuolella mutta aina vähän arvelutti tietysti se nestekaasu.
        Ruotsissa aikoinaan liikuimme (yli 10v sitten) moottoripyörällä teltta ja silloin käytimme pientä retkikeitintä, ongelmana vaan oli, että ostin vääränlaisen pullon ruotsista(mitä nyt olikaan)ja ensimmäisenä sateisena aamuna kun teltasta heräsimme kylmissämme, ei "teeveden" keitto onnistunutkaan, keitin ei syttynyt sillä pullossa olevalla aineella.
        Tilanpuutetta autossa ei meillä viimekesän ranskan reissulla ollut, tila-autosta kun saa penkkejä irroitettua matkustajamäärän mukaan(meitä 2aik. 2lasta), joten tilaa tavaroille oli siis ruhtinaallisesti.

        Kiitos kovasti vastauksista, mukava aina saada vinkkejä kokeneilta.


      • vm.66
        perheen kirjoitti:

        on varmaan ihan mukava vaihtoehto, kokeilimme sitä muutaman yön viime kesänä saksassa ja myös perhe piti siitä.
        Kuumuus teltassa kesällä päivisin mietityttää...Täytyypä hankkia lisää kokemusta.
        Minkälainen huvilateltta olisi hyvä 4-5 henkiselle perheelle ja mitä kannattaisi ottaa huomioon ostaessa?

        Ostettiin viime kesäksi uusi perheteltta.

        Kokemukset: kaksi huoneinen (meillä mahtui isompaan 2 aikuista 2lasta) toinen huone (2hlo)jäi tarvikkeille.Keskitila mistä pitää päästä kahta puolta ulos.Keskellä mieluiten seisoma korkeus.
        Meillä on kolmikaarinen teltta josta ekalla viikolla katkesi /murtui yksi kaari mutta "roudarilla paikkasimme sen".Kaaret joutuvat tuulella koville ,mutta sateita se piti hyvin.
        Hintaluokka oli 250 euroa tarjouksessa jotenka kannattaa katsoa sillä silmällä ilmoituksia.

        Ollaan nyt äkkisistää telttaisltu europan turneilla n.4 kk ja ollaan pidetty asumis muodosta.


      • perheen
        vm.66 kirjoitti:

        Ostettiin viime kesäksi uusi perheteltta.

        Kokemukset: kaksi huoneinen (meillä mahtui isompaan 2 aikuista 2lasta) toinen huone (2hlo)jäi tarvikkeille.Keskitila mistä pitää päästä kahta puolta ulos.Keskellä mieluiten seisoma korkeus.
        Meillä on kolmikaarinen teltta josta ekalla viikolla katkesi /murtui yksi kaari mutta "roudarilla paikkasimme sen".Kaaret joutuvat tuulella koville ,mutta sateita se piti hyvin.
        Hintaluokka oli 250 euroa tarjouksessa jotenka kannattaa katsoa sillä silmällä ilmoituksia.

        Ollaan nyt äkkisistää telttaisltu europan turneilla n.4 kk ja ollaan pidetty asumis muodosta.

        noissa isommissa 6;en perheteltoissa olla vain yksinkertainen kangas. Vanhassa pienessä 4;n hengen teltassamme on sekä sisä, että ulkoteltta sateen takia ilmeisesti. Kannattaakohan edes sellaista ulkoteltallista mallia etsiäkkään, kaipa se yksinkertainen kangas pitää sadetta aivan tarpeeksi.


      • vm.66
        perheen kirjoitti:

        noissa isommissa 6;en perheteltoissa olla vain yksinkertainen kangas. Vanhassa pienessä 4;n hengen teltassamme on sekä sisä, että ulkoteltta sateen takia ilmeisesti. Kannattaakohan edes sellaista ulkoteltallista mallia etsiäkkään, kaipa se yksinkertainen kangas pitää sadetta aivan tarpeeksi.

        Meillä oleva teltta on ulkoteltta ja sisäteltta erikseen.
        Sisäosa lähinnä hyttyssuoja mallinen vetoketjullinen ovi.
        Etuna: ulkoteltta kastuu ja väliin tiivistyy kosteutta esim nukkuessa.Valuu sisäpintaa pois tippumatta nukkujien päälle.
        toiseksi: kuumalla ilmalla vähäinen tuuli kiertää välistä viilentäin tilaa.
        Lisäksi kaksi ovinen jolloinka saa läpi vedon aikaiseksi ja viilentää.


      • perheen
        vm.66 kirjoitti:

        Meillä oleva teltta on ulkoteltta ja sisäteltta erikseen.
        Sisäosa lähinnä hyttyssuoja mallinen vetoketjullinen ovi.
        Etuna: ulkoteltta kastuu ja väliin tiivistyy kosteutta esim nukkuessa.Valuu sisäpintaa pois tippumatta nukkujien päälle.
        toiseksi: kuumalla ilmalla vähäinen tuuli kiertää välistä viilentäin tilaa.
        Lisäksi kaksi ovinen jolloinka saa läpi vedon aikaiseksi ja viilentää.

        onkin sitten sellaisia sisä/ulkoteltta erikseen 6-hengen malleja, siitä olinkin epävarma, se kaksiovisuus on varmaan hyvä....Kyllä se sitten sellaiseen meilläkin kallistuu.
        Kiitos vinkistä.


    • vm.66

      Korteni kekoon.
      Heinäkuun alussa mennään ja tku-stokis seawindillä mikä edullisin.
      Ollaan kanssa liikuttu 2 2 perheenä (lapset 5&2.v)Teltta ja henkilöauto.
      Kustannuksina oli viime kesänä 4 vko =bensat noin.420e ja laivaliput jatkot saksan lautoilla 180e 90 e M/P.

      Ruotsin läpi on hurautettu aamusta ja eka yö aina Tanskassa.Matkakirjan mukaan katsottuna Tukholmaan saapumisen jälkeen ollaan osteltu lauttalippuja Tanskaan aikavälillä klo.14.30-15.30 yhden matka tauon periaatteella.
      Leirintä alueet siistejä ja kohtuu hintaisia tälle porukalle.

      kylmälaukku mukaan ,lapsille lukemista ja omat kivat yökaverit (nallukat ym) jos ovat siinä iässä viellä. meillä ainakin vanhempi tykännyt ,kun saanut valita pieneen reppuun mieleisiään tavaroita.
      Matkamaista pidän halvimpana Ranskaa ja bensan suhteen Luxenburgia. Kaikissa löytyy näkemistä ja tekemistäkin.
      Itse ollaan ajeltu tahtiin:eka pitkä ajo ,toinen lyhyt sitten tauko päivä.Mahdollisesti pitkäaja (riippuu minne menossa) sitten taas lyhyt ja tauko.
      Senjälkeen ollaan ruvettu hissuttelee tai pitämään leiriä useammankin päivän ajan samassa paikassa.Takaisin päin tullaan hitaasti ja lopuksi Taskassa taas täysi taukopäivä ennen Ruotsin läpi ajoa.
      Kaikkee saa matkalta.Lisää vaatteita,vaippoja, ruokaa, juomaa ym.Ollaan otettu vain perustarvikkeet ja "hätämuona" koska joskus lomalla menee päivät sekaisin ja kaupat ei olekkaan auki. Samoin kuin ekana menopäivä Tanskassa syöty omia ,kun ei aina pitkän ajon jälkeen jaksa ryysätä viellä kauppaankin.

      Antoisaa matkaa ja rupeankin tässä lueskelemaan näitä aikaisempia kirjoituksia ja odottelemaan 30.6 iltaa ja lomaa.

      • perheen

        seuraava keskieuroopanmatka on vasta ensikesänä, kahdelle isolle koirallemme ei ole hoitajaa täksi kesäksi, joten tänäkesänä täytyy tyytyä lyhyempään reissuun mutta toivottavasti saamme kuulla muiden matkoista tällä palstalla, toivottavasti Teidänkin.


    • jussipussi

      kannattaa lentää nürnbergiin, uusi finnairin kohde, halvat hinnat. vuokra-auto viikoksi lähtee noin kahdella sadalla (tänä kesänä avis näyttää olevan edullisin), eikä loma-aikaa mene hukkaan typerän ruotsin läpi ajaessa.

    • PersMikko
      • ----

        Tuskin tekee, suuret jutut, pienet teot, mut kesällähän se nähdään


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1757
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      71
      1567
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1273
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      68
      1102
    5. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      745
    6. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      739
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      727
    8. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      705
    9. Plösö ja synttäriruusut

      Joko Plösö sai hommattua ne 100 ruusua sankarille vai vieläkö sankarin odotus jatkuu?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      692
    10. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      688
    Aihe