Pyöräily ja syke

Yks_tyttö_vaan

Kävin tänää pitkästä aikaa pyöräilemässä.. matka oli normaali, eli ylä ja alamäkiä..

Kertaakan matkan aikana syke ei mennyt alle 130, paitsi pitkän alamäen aikana meni 127, mutta lähes koko ajan se oli 140.. isoissa ylämäissä se oli parhaimmillaan 178 ja keskikokoisissa nousuissa 150.. käytössä oli halpis sykemittari, voiko se näyttää oikein? Aina kun syke oli 140 en ollut edes hengästynyt ja kuntoni on kuitenkin huono.. Sillonhan mun kannattaa pyöräilä mielummin kuin kävellä, koska sillon syke nousee paljon helpommin eikä tarvi hengästyä.. Voiko se tosiaan olla koko ajan noin korkea vaikka ei tunnu siltä? anteeks sekava teksti :((

11

3889

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olla

      ja itekkin saan enempi pyöräilystä tehoja irti kun syke pysyy 140 tietämis tasasella ehkä hieman vastaisessa tuulessa ja nousee kyllä helposti 160:een varsinkin kun porissa tuulee AINA :).aika reippaasti kyllä saat kävellä että saa sykkeen yli 120.Pyörällä pääsee tosi pitkän lenkin 1 1/2 tunnissa ja maisemat vaihtuu sukkelaan toisin kuin kävellessä.Niin ja ittelläni nousee syke tosi helposti vaikka huonokuntoinen en ole,180:een eikä tunnu pahalta...on se kyllä niin hieno harrastus!

      • syke...

        pyöräillessä sinne maksimiin, mut eipä kävellessä saa! ja esim 40 min ei kauas kävele mut fillarilla pääsee n.12km..


      • Yks_tyttö_vaan

        sauvakävelessä syke 140, mutta on se kyllä rankkaa! Kävellessä se on yleensä 125-145.. :O Mutta kävelen kyllä aika nopeasti, yleensä sellai 130 askelta minuutissa..

        Mutta hyvä kuulla että syke mittari näyttää siis kai ihan oikein :)) jatkan myös pyöräilyä! Se on kyllä kivaa! :) Ainut mitä inhoon on elukat mitä tuulessa lentää silmiin suuhun ja nenää :(

        Tsemppiä sulle!! :)


    • pum pum pum pum....

      Monella on käsitys että kunto nousee vain kun ravaa kieli vyön alla, silmissä mustenee ja keuhkoihin sattuu.

      Mutta ei se ole niin. 140 syke on aivan mainio treenisyke, kehittää hyvin haponottokykyä ja verisuonistoa. Matalampi syke, siinä 130 ja alle, painottuu vielä enemmän hapenottokyvyn kehittymiseen, ja siksipä kävely tai sauvakävely sykkeellä 125-135 ovat erinomaisen hyviä juuri tähän tarkoitukseen. Eräs liikuntaasvatushenkilö sanoi että kunto nousee parhaiten juuri matalalla sykkeellä, ja se pitänee paikkansa.

      Kova syke kehittää sitten yhtä ja toista, lihasten aineenvaihduntaa ja mitä kaikkea, mutta liiasn usein tapahtuvat kovan sykkeen harjoitukset syövät hapenottokykyä.

      Erittäin hyvä kunnon mittari on se miten palaudut. Jos tuon treenin jälkeen olo on vartin kuluttua lähestulkoon sellainen kuin et olisi lenkillä ollutkaan, niin silloin tiedät saavuttaneesi jotain.

      Yli sata kilsaa ajettua, keskisyke siinä 150, kun olo puolen tunnin kuluttua sellainen että vois lähteä vaikka uudelleen -upeampaaa oloa saa etsiä.

    • LAIHDUTUSKESKUSTELIJA

      Aloitin pyöräilykauden jo kuukausi sitten. Tavallisella vaihteettomalla miestenpyörällä tuli helposti 140 sykkeet kun tsekkasin lukemat sykemittarilla.

    • Yks_tyttö_vaan

      Kävin äsken 50min pyörälenkillä.. meninköhän hmm.. 12km? Syke oli ihan koko ajan 160-170.. paitsi yhdessä alamäessä 140-150.. onko järkeä? näyttääköhän sykemittari oikein? Oli kyllä paljon nousua, loivaa ylämäkeä ja vähä isompia.. voi olla että mittasin matkan väärin ku viivottimella puhelinluettelon kartasta mittasin.. Mielestäni menin todella kovaa, paitsi lopussa ku aloin jo väsyä ei meinannu enää pyörä kulkea.. muuten menin kyllä vauhdikkaasti.. mutta eihän noin isot sykkeet oo kovin hyvä..

      • Yks_tyttö_vaan

        miten muka vaan 12km? mielestäni menin kovaa :( ohitin kaikki muut pyöräilijät jne.. tyhmää, eihän tossa kuluttanut laskujen mukaan kuin 160kcal..


      • porista moro
        Yks_tyttö_vaan kirjoitti:

        miten muka vaan 12km? mielestäni menin kovaa :( ohitin kaikki muut pyöräilijät jne.. tyhmää, eihän tossa kuluttanut laskujen mukaan kuin 160kcal..

        ensinnäkin sun täytyy laskea sun maksimisyke.ikään suhteutetun maksimisykkeen voi arvioida näin 205-sun iästä puolet=sun maksimisyke.elikkä mä oon 34v ni mun lasketaan näin 205-17=188.kevyt liikunta on 50-60%mak.syk.kohtuukuormitteinen 60-70%mak.syk.aerobinen 70-80% ja anaerobinen 80-90% ja tätä viimeistä suositellaan vain niille,jotka tavoittelevat korkeaa suorituskykyä.laihduttajalle sopivin 60-70%maksimisykkeestä.täytyy muistaa kuitenkin että mak.syk.voi vaihdella yksilöllisesti suurestikin,ilman että syynä on sairaus.huono tai hyvä fyysinen suorituskyky ei myöskään merkittävästi vaikuta maksimisykkeeseen.mutta tohon matkaan tuntuu kyllä aika vähäiseltä,mulla on matkamittari fillarissa ja se on kyllä kätsy.mahtoiko tästä olla sulle mitää apua???


      • Timba....
        porista moro kirjoitti:

        ensinnäkin sun täytyy laskea sun maksimisyke.ikään suhteutetun maksimisykkeen voi arvioida näin 205-sun iästä puolet=sun maksimisyke.elikkä mä oon 34v ni mun lasketaan näin 205-17=188.kevyt liikunta on 50-60%mak.syk.kohtuukuormitteinen 60-70%mak.syk.aerobinen 70-80% ja anaerobinen 80-90% ja tätä viimeistä suositellaan vain niille,jotka tavoittelevat korkeaa suorituskykyä.laihduttajalle sopivin 60-70%maksimisykkeestä.täytyy muistaa kuitenkin että mak.syk.voi vaihdella yksilöllisesti suurestikin,ilman että syynä on sairaus.huono tai hyvä fyysinen suorituskyky ei myöskään merkittävästi vaikuta maksimisykkeeseen.mutta tohon matkaan tuntuu kyllä aika vähäiseltä,mulla on matkamittari fillarissa ja se on kyllä kätsy.mahtoiko tästä olla sulle mitää apua???

        " Kävin äsken 50min pyörälenkillä.. meninköhän hmm.. 12km? Syke oli ihan koko ajan 160-170.. paitsi yhdessä alamäessä 140-150.. onko järkeä? "

        Tuo menee vahvasti ylirasittavan puolelle.
        Mutta tuollaisiakin harjoituksia voi ja kannattaa välillä tehdä.

        http://www.kase.fi/~birgitlu/finnish/kuntoilu/maksimisyke.html


    • Anonyymi

      Mulla on sama juttu, jos pyöräilen "tosissaan" syke nousee tavallaan liikaa, mutta en edes hengästy? Näin ainakin kellon mukaan. Tunnin lenkin pystyy helposti tekemään 145 keskisykkeellä. Ja olo on aika nopeasti tuon jälkeen sellainen että voisi ajaa uudelleenkin vähän.

      Ei tuossa muuten ole ongelmaa mutta tiedän että suurin osa lenkeistä pitäisi tehdä PK alueella jos haluaa kunnon nousevan. Ja tuollaisen lenkin jälkeen urheilukelloni huutaa ylirasitustilaa, ja pitäisi huilata monta päivää, vaikka siltä ei tunnu, ja tuon vuoksi normaali viikorytmi harjoittelussa menee tietysti pilalle.

      Näyttääkö kello väärin? Ja luotanko omaan tuntemukseen treenatessa vai kelloon?

    • Anonyymi

      Ylempänä. 205 - 0,5 x oma ikä = maksimi.
      205 - 80/2 = 165. On lähellä totuutta.
      Lihasvoimaharjoitteissa olen pitänyt tapana mitoittaa palautukset siten, että sykkeen laskiessa 110:n tienoille aloitan uuden sarjan.
      Todellinen maksimini saattaa olla hieman korkeampi.
      Oma testi. Tankoon 50kg. Suoritus: Raakana rinnalle ja välitön työntö ylös taakana.
      Tanko alas polville ja sama toistaen yhtäjaksoisesti 10 kertaa. Minuutin palautus ja uusi sarja. Neljäs sarja tekee jo tiukkaa hauraalle vanhukselle ja pumppu hakkaa siten, että ranteesta tunnustellen ja seinäkellosta 15 sekunnin jaksoja katsoen en muutama vuosi sitten pystynyt mittaamaan ennen kuin pulssi oli laskenut alle 180:n
      Omassa testissä ei viitsi vetää niin viimeisilleen kuin oikeassa, valvotussa rasituskokeessa.

      Tuolla kuvaamallani menetelmällä treenaten, aloittaessani 6-kymppisenä 5krt/vko, pääsin irti verenpaine- ja kolestrolilääkkeistä. Leposyke laski +80 > +- 60 joten kai sillä oli jotain vaikutusta aerobiseen kuntoonkin?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2681
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1155
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      91
      1129
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1084
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      842
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      809
    Aihe