Universumin tomu

Cassie94

Onko kukaan lukenu semmosta kirja sarjaa kuin Universumin tomu? Se on aivan ihana! Kannattaa lukea! Niit on Kolme mutta kaks on uudelleen panettu. kolmas ilmestyy lähi aikoina.

5

785

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Merryweather

      Joo, tuttu sarja. Omistan kaikki kirjat, ja kolmaskin on julkaistu jo vuonna 2001 syksyllä suomeksi. Jos uutta painosta tarkoitat, niin se siis varmaan tulee nyt myöhemmin. Kolmannen nimi on "Maaginen kaukoputki". Ihan loistava sarja minunkin mielestäni! :)

      -M.

      • Cassie94

        Mä tykkään siitä. no kirja kaupassa sanottiin että tässä lähiaikoina julkastaa. mulle ostetaan kaikki. sain ekan joululahjaks, eka mietin että en varmaan lue tota mut sitkun avasin sen kirja niin jäin kiinni.


    • bokmal

      Luin yläasteikäisenä koko trilogian ensimmäisen kerran, myöhemmin vielä toistamiseen, suomeksi. Viime kesänä tuli luettua kaksi ensimmäistä kirjaa englanniksi ja kolmas on nyt pienellä katkolla (40 sivua jäljellä). Suosittelen kyllä todella tutustumaan alkuperäiskielisiin versioihin, jos vain seikkailunhalua, lue 'kielitaitoa', riittää. Enkuksi lukeminen on kyllä aluksi (minullekin yhä) raskasta. Fantasiakirjat tuottavat vielä ylimääräistä päänvaivaa erikoissanastonsa takia. Mutta tässä tapauksessa väitän, että vaiva kannattaa nähdä. Englanninkielisistä löytää paljon sellaista, mitä suomennoksissa ei näy. Huomasin esimerkiksi suureksi ilokseni Pullmanin lainanneen jopa joitain sanoja meidän eksoottisesta suomenkielestämme. Tuollaisia hauskoja yksityiskohtiahan ei suomennoksista voi hoksata. Muutenkin tajusin vasta englanniksi kahlattuani, miten hupaisan mystisenä Pohjola kirjoissa kuvataan. Kirjoittaessaan Pullman on taatusti plärännyt Pohjoismaiden karttoja ja ainakin suomalaisia ja norjalaisia nimilistoja. Sitä paitsi ne suomennokset, jotka minä aikoinani luin, ovat melko ontuvia. Pidän paljon koko Universumien Tomu -trilogiasta. Pullman on mahtava sanankäyttäjä, ja upean, monikerroksisen symboliikkansa takia sarja uppoaa kyllä vähän varttuneempaankin lukijaan.

      PS. Tiesitkö, että trilogiaan kuuluu lisäkirja, suom. "Lyran Oxford"? Pikkuopus ei itsenäisesti ole ehkä maailmoja räjäyttävä lukukokemus, mutta muiden sarjan kirjojen rinnalla se syventää tarinaa mukavasti. Jos kuulut fantasiadikkareihin, jotka nauttivat penkoessaan kirjan maailmasta esille kaikenlaista nippelitietoa, "Lyran Oxford" on sinua varten: se nimittäin sisältää kartan Lyran Oxfordista. Lukunautintoa toivotan!

    • Fanein:D

      Ihan huippu sarja! Ensimmäisen kerran kahlasin kirjat läpi joskus kymmenen vuoden ikäisenä itkukurkussa. Sen jälkeen olen lukenut uudestaan melkempä joka kesäloma ja oon nyt 16:D. Olen hankkinut myös tuon Lyran Oxford lisän mutta oletteko kuulleet että olisi enemmänkin jatkoa sarjalle kuin nämä;
      kultainen kompassi, salaperäinen veitsi, maaginen kaukoputki, lyran oxford?
      Englannin kielisen lukeneelle että onko siinäkin sen noitakuningattaren nimi Serafina PEKKALA? :----D

      • Lukevainen

        Hei Fanein ja muutkin!

        Kyllä se noita on tosiaan Serafina Pekkala. Itse ymmärsin sen niin, että hän asuu alueella, joka on meidän maailmassamme Suomi. Eikös kirjassa tainnut olla Enare-järvi tai vastaava, sehän voisi olla "oikeassa maailmassa" Inari-järvi Lapissa. Serafina voisi olla vanhanaikainen suomalainen nimi, ja eivätkös ne noidat elä kevyesti ainakin muutamia satoja vuosia. ;) Tosin tunnelmaa kyllä pilaa se, että muistelen Pullmanin käyttäneen nimien keksimiseen aika paljon suomalaista puhelinluetteloa (aika outoa kyllä, jos se Serafinakin löytyi sieltä. Kaunis nimi, mutta tuskin mitenkään yleinen). Varmaan tästä loistavasta lähdemateriaalin hyödyntämisestä johtuu, että kirjoissa on sellainenkin ihme kuin uroshanhi Kaisa. :)

        Lyran Oxford -kirjan lisäksi on ilmestynyt toinenkin suunnilleen samankokoinen pikkukirja. Minulla on se itselläni englanniksi, mutta se on nyt jossain tuolla hyllyssä muiden kirjojen seassa. Muistaakseni se kertoo sivuhenkilöiden elämästä ennen Lyraan tutustumista. Kirjan nimeä en nyt saa päähäni, mutta se varmasti löytyy vaikkapa nettikirjakaupoista. Jossakin vaiheessa kai Pullman aikoi myös kirjoittaa jonkin näitä "tarinakirjoja" isomman, samaan maailmaan sijoittuvan kirjan "Book of Dust", mutta en tiedä, onko se ilmestynyt.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 130
      3694
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      95
      3358
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2438
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1851
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1698
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1589
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1544
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1496
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1461
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1420
    Aihe