Steiner ja koulun synty

Filosofi_x

Olen lueskellut jokseenkin runsaasti Steinerin kirjallisuutta, ja myös hänen Suomessa julkaisemattomia teoksiaan. Steinerin pääteos on Vapauden filosofia. Filosofisessa keskustelussa teos luokitellaan eksistentialistiseen filosofiaan. Varsin nuorella iällä kirjoitettu ansioitunut teos teki Steinerista hetkessä historiaan jäävän suuren filosofin.

Mikä sai R.Steinerin hylkäämään tieteellisen tarkastelunäkökulman? Mikä sai hänet kuulemaan ääniä, ja näkemään asioita, jota muut eivät näe? En halua uskoa, että Steiner olisi ollut huijari, joka lähtee kehittelemään omaa maailmankatsomustaan ja sen sovelluksia rikastuminen mielessään. Mikään Steinerin persoonassa ei viitannut siihen. Steiner oli vakuuttava puhuja, ja mitä todennäköisimmin itse uskoi asiaansa.

Steiner kirjoitti uuden evankeliumin, ja kertoi keskusteluistaan maahisten, vetehisten sekä muiden mielikuvitusolentojen kanssa. Hän uskoi pystyvänsä lukemaan näkymättömästä maailmanmuistista kaikkia menneitä ja tulevia tapahtumia.

Jos hän eläisi nykypäivänä, hänet olisi mitä todennäköisimmin saatettu hoitoon. Tuolloin aika oli kuitenkin toinen. 1900 luvun vaihteessa analyyttinen tiede oli syrjäyttämässä kaiken henkisen, ja monien ihmisten mielessä oli tyhjiö, jonka Steinerin hengentiede pystyisi täyttämään.

Vuonna 1861 syntyneen Steinerin kirjoitukset muuttuvat kategorisesti entistä taikauskoisempaan suuntaan hänen vanhetessaan. Steinerin 1891 valmistunut väitöskirja on sen ajan mittapuun mukaan varsin tieteellistä tekstiä, kuten myös heti seuraavana vuonna valmistunut pääteos. Sitä vastoin esimerkiksi Steinerin luennoista koottu ”Yleinen ihmisoppi” (1989) on suorastaan uskomatonta New age puppua, ja sen rinnalla Jehovan todistajien YEC-kreationismikin näyttää nerokkaalta. Kautta linjan Steinerin vanhetessa, teokset muuttuvat entistä hurjemmiksi, ja mitä oudoimpia henkimaailman asioita esiintyy hänen kirjoituksissaan. Steinerin kirjalliseen tuotantoon tutustuminen herättää väistämättä mieleen ajatuksen, että hän sairastui skitsofreniaan, ja tauti paheni hoitamattomana normaalin taudinkuvauksen mukaisesti.

Valitettavasti Steinerkoulujen (Waldorfkoulu) kasvatusmenetelmät on osa Steinerin myöhäisempää hengentieteen tuotosta. Steiner ei ollut koskaan opiskellut kasvatustieteitä, mutta selvännäköisyyden avulla hän sai tietää miten lasta tulee kasvattaa. LAPSEN KASVATUS
HENGENTIETEEN KANNALTA -teos on perusteos, josta steinerkouluissa sovellettava opetus on ammennettu. Teos on luettavissa suomenkielisenä osoitteessa http://www.teosofia.net/antropos/steiner-teosofia.htm

Arvoisat vanhemmat, mikäli lapsenne on Steinerkoulussa, tai harkitsette Steinerkoulua vaihtoehtona, on teidän syytä lukea kyseinen teos sanasta sanaan. Opettajat eivät tule teille teosta tarjoamaan, eikä koulun taustalla vaikuttavaa ideologiaa selvitetä syvällisemmin vanhemmille. Kehoittaisin samalla muistamaan, että Steiner oli uskonnollinen johtaja, joka perusti myös oman uskontokuntansa Kristiyhteisön. Hänen myöhäisemmät oppinsa perustuvat vahvasti uskonnollisuuteen, joten valitessanne Steinerkoulun valitsette myös lapsellenne opetettavan maailmankatsomuksen. Mistä minä tiedän tämän? Siitä, että olen käynyt Steinerkoulun ja ollut elävässä antroposofisessa uskossa olevan opettajan oppilaana. Koin omakohtaisesti, kuinka Steinerin hurjimmatkin ajatukset välittyivät opetukseen täytenä totena.

6

1329

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...................

      Olet selvästi perehtynyt Steinerin ajatusmaailmaan. Itselläni on samanlaisia negatiivisia kokemuksia ko. koulusta. En voi suositella kenellekään.

    • on yhä ajankohtainen

      Olet oikeassa siinä, että Steiner oli suuri filosofi ja hänen pääteoksensa Vapauden filosofia on ansiokas teos. Suosittelit kuitenkin lukemaan myös Steinerin hengentieteellistä tuotantoa. Mikäs siinä, mutta ongelmallista on sen vanhahtava ja osittain teosofiasta lainattu terminologia. Sen yli kun pääsee, voi lapsen kasvatus hengentieteen kannalta -kirjasestakin löytyä jotakin puhuttelevaa esim. ikävaiheisiin liittyen. Toisaalta kaikilla Steinerin maailmoja syleilevillä teorioilla ei myöskään ole yhteyttä nykypäivään, saatikka steinerkouluihin. Myös vapauden filosofiassa on lähtökohtana selvästi henkinen ontologia ja se on edelleen suorastaan hämmentävän ajankohtainen kokonaisuus. Jos haluaa, niin siitä voi ihan järkevästi johtaa steinerkoulujen taustalla olevan tietoteorian, oppimiskäsityksen sekä käsityksen eettisyydestä.

      • antron tie

        Kun nyt Steinerin hallusinaatioista on ilmestynyt runsaasti nykykielelle enemmän päivitettyjä variaatioita ja Steinerin näkyjen sovelluksia, niin kertoisitko - sntroposofiasta perillä kun ilmeisesti olet - steinervanhemmalle, mitä yhteiskunnallista, antroposofista (hengentieteellistä) kehitystietä steinerkoulun kasvatuksessa nykyisin noudatetaan?

        Kuun eli tiedon tiessä henki ilmenee kuvana (imaginaationa), ja itsetuntemuksen kasvu lähtee siitä, että tunnistetaan itsessä olevat puutteet.

        "Vapauden filosofiassa" Steiner esittelee Saturnuksen tien, jossa toimitaan ensin ja sitten katsotaan, toimiko antroposofinen idea vai ei. Tästä Saturnuksen tiestä on kirjoittanut paljon mm. Bernard Lievegoed, talouselämän johtajien ym. hollantilainen kouluttaja.

        No sitten on se Auringon tie. Onko sillä joitain uskontofilosofisia
        yhteyksiä mm. antroposofiaa muistuttavaan liikkeeseen, sellaiseen kuten Auringon termppeli?

        http://www.uskontojenuhrientuki.fi/solar.html

        Astrologia, vaihtoehtoiset hoitomuodot ja homeopatia ainakin ovat Steinerin antamia virikkeitä ja keskeisiä antroposofiassa eivätkä vieraita myöskään steinerkasvatuksessa. Yhteistä näyttää olevan myös se, että sekä Auringon temppelin että antroposofian kannattajien joukossa näyttäisi olevan enemmistö varakkaalla yhteiskuntaluokalla.

        Onko nyt niin, että "Wiisaat" vievät hyväuskoisia lampaita minne ja miten haluavat? Yhtenä väylänä tarkoin varjeltu salaisuus steinerkoulujen antroposofisesta kasvualustasta.


      • ....
        antron tie kirjoitti:

        Kun nyt Steinerin hallusinaatioista on ilmestynyt runsaasti nykykielelle enemmän päivitettyjä variaatioita ja Steinerin näkyjen sovelluksia, niin kertoisitko - sntroposofiasta perillä kun ilmeisesti olet - steinervanhemmalle, mitä yhteiskunnallista, antroposofista (hengentieteellistä) kehitystietä steinerkoulun kasvatuksessa nykyisin noudatetaan?

        Kuun eli tiedon tiessä henki ilmenee kuvana (imaginaationa), ja itsetuntemuksen kasvu lähtee siitä, että tunnistetaan itsessä olevat puutteet.

        "Vapauden filosofiassa" Steiner esittelee Saturnuksen tien, jossa toimitaan ensin ja sitten katsotaan, toimiko antroposofinen idea vai ei. Tästä Saturnuksen tiestä on kirjoittanut paljon mm. Bernard Lievegoed, talouselämän johtajien ym. hollantilainen kouluttaja.

        No sitten on se Auringon tie. Onko sillä joitain uskontofilosofisia
        yhteyksiä mm. antroposofiaa muistuttavaan liikkeeseen, sellaiseen kuten Auringon termppeli?

        http://www.uskontojenuhrientuki.fi/solar.html

        Astrologia, vaihtoehtoiset hoitomuodot ja homeopatia ainakin ovat Steinerin antamia virikkeitä ja keskeisiä antroposofiassa eivätkä vieraita myöskään steinerkasvatuksessa. Yhteistä näyttää olevan myös se, että sekä Auringon temppelin että antroposofian kannattajien joukossa näyttäisi olevan enemmistö varakkaalla yhteiskuntaluokalla.

        Onko nyt niin, että "Wiisaat" vievät hyväuskoisia lampaita minne ja miten haluavat? Yhtenä väylänä tarkoin varjeltu salaisuus steinerkoulujen antroposofisesta kasvualustasta.

        Olen lukenut aika huolellakin sekä Steinerin väitöskirjan Totuus ja tiede sekä pääteoksen Vapauden filosofia. Kummassakaan ei puhuta mistään Saturnuksen tai auringon tiestä, mitä Lievegoed tai kumppanit niillä sitten tarkoittavatkaan.

        En ole ihan varma mitä kysymykselläsi "mitä kehitystietä noudatetaan" haet. Steinerkoulun teoreettisena alkuvirikkeenä on ollut R. Steinerin filosofinen ja antroposofinen ajattelu. Oleellisimpana lähtökohtana ja kasvatustavoitteena tästä vapauden filosofiassa hahmotettu vapauden idea ja eettisen individualismin teoria. Pyritään mm. vapauteen kasvattamiseen eli siihen että jokainen itse luo omat päämääränsä, arvonsa ja oman maailmankatsomuksensa. Jonkun valmiin ajattelumallin tai katsomuksen välittäminen olisi siis vapauden idea vastaista. Steinerin mukaan ihminen on vapaa silloin kun hän toteuttaa omaa eettistä oivallustaan, toimii rakkaudesta tekoon.


      • minä itte
        .... kirjoitti:

        Olen lukenut aika huolellakin sekä Steinerin väitöskirjan Totuus ja tiede sekä pääteoksen Vapauden filosofia. Kummassakaan ei puhuta mistään Saturnuksen tai auringon tiestä, mitä Lievegoed tai kumppanit niillä sitten tarkoittavatkaan.

        En ole ihan varma mitä kysymykselläsi "mitä kehitystietä noudatetaan" haet. Steinerkoulun teoreettisena alkuvirikkeenä on ollut R. Steinerin filosofinen ja antroposofinen ajattelu. Oleellisimpana lähtökohtana ja kasvatustavoitteena tästä vapauden filosofiassa hahmotettu vapauden idea ja eettisen individualismin teoria. Pyritään mm. vapauteen kasvattamiseen eli siihen että jokainen itse luo omat päämääränsä, arvonsa ja oman maailmankatsomuksensa. Jonkun valmiin ajattelumallin tai katsomuksen välittäminen olisi siis vapauden idea vastaista. Steinerin mukaan ihminen on vapaa silloin kun hän toteuttaa omaa eettistä oivallustaan, toimii rakkaudesta tekoon.

        Vapauden filosofiaa kaikessa rakkaudessa, steinerkasvatuksessakin(ko)?

        http://uncletaz.com/


      • se jorpakkoon vie
        antron tie kirjoitti:

        Kun nyt Steinerin hallusinaatioista on ilmestynyt runsaasti nykykielelle enemmän päivitettyjä variaatioita ja Steinerin näkyjen sovelluksia, niin kertoisitko - sntroposofiasta perillä kun ilmeisesti olet - steinervanhemmalle, mitä yhteiskunnallista, antroposofista (hengentieteellistä) kehitystietä steinerkoulun kasvatuksessa nykyisin noudatetaan?

        Kuun eli tiedon tiessä henki ilmenee kuvana (imaginaationa), ja itsetuntemuksen kasvu lähtee siitä, että tunnistetaan itsessä olevat puutteet.

        "Vapauden filosofiassa" Steiner esittelee Saturnuksen tien, jossa toimitaan ensin ja sitten katsotaan, toimiko antroposofinen idea vai ei. Tästä Saturnuksen tiestä on kirjoittanut paljon mm. Bernard Lievegoed, talouselämän johtajien ym. hollantilainen kouluttaja.

        No sitten on se Auringon tie. Onko sillä joitain uskontofilosofisia
        yhteyksiä mm. antroposofiaa muistuttavaan liikkeeseen, sellaiseen kuten Auringon termppeli?

        http://www.uskontojenuhrientuki.fi/solar.html

        Astrologia, vaihtoehtoiset hoitomuodot ja homeopatia ainakin ovat Steinerin antamia virikkeitä ja keskeisiä antroposofiassa eivätkä vieraita myöskään steinerkasvatuksessa. Yhteistä näyttää olevan myös se, että sekä Auringon temppelin että antroposofian kannattajien joukossa näyttäisi olevan enemmistö varakkaalla yhteiskuntaluokalla.

        Onko nyt niin, että "Wiisaat" vievät hyväuskoisia lampaita minne ja miten haluavat? Yhtenä väylänä tarkoin varjeltu salaisuus steinerkoulujen antroposofisesta kasvualustasta.

        "No sitten on se Auringon tie. Onko sillä joitain uskontofilosofisia
        yhteyksiä mm. antroposofiaa muistuttavaan liikkeeseen, sellaiseen kuten Auringon termppeli? "

        - Ei. Onko sinulla jotain yhteyksiä ko. järjestöön?



        "Astrologia, vaihtoehtoiset hoitomuodot ja homeopatia ainakin ovat Steinerin antamia virikkeitä "

        - Eivät ole.



        "Yhteistä näyttää olevan myös se, että sekä Auringon temppelin että antroposofian kannattajien joukossa näyttäisi olevan enemmistö varakkaalla yhteiskuntaluokalla."

        - Näytät siis tuntevan Auringon temppelin tarkemminkin. Ilmeisesti olet ollut järjestön kanssa tekemisissä tai muuten vaan (sairaanko) kiinnostunut itsemurhakultista.

        Mitä tulee tuohon "varakkaaseen yhteiskuntaluokkaan" niin perustuuko tietosi johonkin faktaan - sinulla on vaikkapa lista "kannattajista" ja heidän varallisuudestaan - vai vain omiin luulotteluihisi?



        "Onko nyt niin, että "Wiisaat" vievät hyväuskoisia lampaita minne ja miten haluavat?"

        - Onko nyt niin, että luulottelet hieman liikaa?



        "tarkoin varjeltu salaisuus steinerkoulujen antroposofisesta kasvualustasta."

        - Mistä lähtien yleistieto on ollut salaisuus? Jos tarkoitus olisi salailla jotain, eikö viisaampaa olisi ollut antaa kouluille ihan toinen nimi, vaikkapa peruskoulu? Ja olla julkaisematta aineistoa kaikkien vapaasti saataville.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      574
      3814
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2719
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2114
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1917
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1770
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1729
    Aihe