Anopin sanomisia - mitä tarkoittaa?

Aivan niin

Minulla on ihan ok anoppi. Ollaan tultu toimeen ihan suht hyvin. Anoppini kuitenkin sanoo mielestäni monia asioita, jotka eivät ehkä ole ihan ns. hyvää käytöstä. Tässä esimerkkejä:

-Oltiin oltu miehen kanssa pari vuotta yhdessä. Miehen pari vuotta nuorempi veli meni kihloihin. Onnittelin anoppia, anoppi sanoi, että kyllä hän odotti meidän menevän ensin kihloihin...

-Miehen veljelle odotettiin vauvaa. Kun onnittelin tästä anoppia hän sanoi, että eikö
teille nyt olisi ensin pitänyt tulla vauva..

-Häitämme vietimme samana vuonna miehen veljen kanssa. Anoppi teki meille miniöille hääpuvut; minulle perinteinen pitkä silkkinen, toiselle miniälle ultralyhyt jakkutakki. Myöhemmin ollessamme kahden anoppi tuijotteli molempia hääkuvia käsissään, tuijotti ja tuijotti kunnes huokaisi: kyllä tuosta "toisen miniän" hääpuvusta tuli sitten upea!

-Odotimme vauvaa. Tämän uutisen miehen veli kertoi anopille raskausviikolla 5! Anopin mielestä kuitenkaan miehen veli ei tehnyt mitään väärin, mutta minun mieheni ei olisi kannattanut kertoa tätä uutista veljelleen.

-Meille tuli vauva, muutama erikoinen kommentti vauvanhoidosta, niistä en nyt jaksa kirjoittaa.

-Jos anopin kanssa sovitaan jotain, niin hän aina sanoo "soitellaan vielä". Eli asia jää avoimeksi. Joko käy niin että a) anoppi ei soita tai b) kun minä soitan, niin anoppi onkin jo esim. tehnyt jotain tai lähtenyt jonnekin. Ja sitten tulee aina ilmi, että ymmärsimme väärin toisemme. Yleensä aina niin, että minä odotan sitä soittoa, jolla sovitaan vielä. Ja anoppi joko ei muista enää koko asiaa ja on jo jossain muualla, tai sanoo ymmärtäneensä toisin.

-Lapsemme 8kk, miehen veljen lapsi samanikäinen ja toinen lapsi heillä 2v. Usein kerron lapsemme uusista taidoista tai hassuista tavoista tms. Yleensä anopin seuraava kommentti on jotain näistä miehen veljen lapsista eli tavallaan vähän niin kuin vertaileekin. Käyttäytyy vähän kuin olisi näitten lasten vanhempi.

Haluaisin alkaa ymmärtää anoppiani, mutta miten? Pitäisikö minun jotenkin ymmärtää jotain rivien välistä?

Olen aina käsittänyt, että olen ns. suosikkiminiä, anoppini puheista. Mieheni veli taas on suosikkipoika, sitä ei sanota ääneen, mutta se on ilmiselvää. Appivanhemmat muutivatkin juuri miehen veljen perheen lähelle meidän läheltämme.

Näemme toisiamme ehkä noin kerran viikossa/kahdessa viikossa. Joskus soittelemme.

Voisiko joku/jotkut anopit hieman selventää minulle tätä kuviota. Olen 32v ja anoppini 58v. Tällä hetkellä ongelmana on edelleen tämä "soitellaan" juttu ja sitten välillä minua rasittaa se, että vaikka mitä sanon lapsestamme, niin hän heti alkaa puhua näistä miehen veljen lapsista jotain. Jotenkin sitä odottaa isovanhemmalta lapsenlapsen taidon ihailuja, mutta sitä ei oikein tule.

Olen itse aika suorapuheinen ja rehellinen ja toivoisin, että välimme olisivat hyvät. Mieheni on kärsinyt lapsesta alkaen siitä tunteesta, että hän on äitinsä mielestä ollut aina jotenkin huonompi kuin veljensä. Näistä asioista en ole anopin kanssa koskaan keskustellut, mutta sen seurauksena olen joitain kertoja kertonut esim. hänen ns. suosikkipoikansa kännisistä toilailuista. Kertomisen motiivina minulla varmaankin on ollut se, että halusin tiputtaa tätä suosikkiveljeä pois jalustalta. No niinhän ei käy, ja toteankin nyt, että sitä minun ei varmaankaan kannata enää harrastaa.

Uutena juttuna on nyt se, että tossa pari kk sitten olin paikalla anopin kunnolla läimäyttäessä tätä 2-vuotiasta miehen veljen lasta. Vähän siitä pelästyin, ja myöhemmin otin asian puheeksi ihan sen vuoksi, että en halua omalle lapselleni näin koskaan käyvän isovanhempien taholta. Anoppi tietenkin loukkantui, mutta saatiin asia keskusteltua. Keskusteltiin siinä myös muutama muukin asia. Jotenkin kuvittelin tämän jälkeen välejemme lähentyneen, mutta ei kuitenkaan. Anoppi on jotenkin aina pysynyt kuitenkin hieman etäällä ja hänen on vaikea kertoa tunteistaan, tai ainakaan en perhepiirissä ole koskaan näin kuullut käyvän. Yleensä perheen riitatilanteissa appiukko hoitaa sovittelemisen poikien kanssa anopin ollessa hyvin loukkantunut ja itkuinen.

28

3224

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PoliceGirl82

En ole anoppi, mutta monensorttisia nahnyt ;)

Musta tuntuu, etta anoppisi vaan sattuu olemaan tuollainen ihminen ylipaansa. Kuinka han kayttaytyy muiden kanssa? Onko mahdollista kysya, peruuko/unohteleeko han sovittuja tai auki jaaneita juttuja muiden kanssa, esim. toisen minian kanssa tai miehesi kanssa?

Ei tuo niin kamalalta kuulosta, mutta kiusallistahan se on. Luueln, ettei han vain tajua tai ajattele asioita samalla tavalla kuin sina.

Tosiaankin kannattaa olla tarkkana ja tehda selvat pelisannot mita lapseen tulee, jos kerran olet nahnyt hanen laimayttavan toista. Saattaa olla arvaamaton tapaus, ainakin jutun perusteella. Tuo vertailu taas on minusta ihan normaalia, ellei sitten ole ilkeamielista tai turhan arvostelevaa. Useinhan ihmiset vertailevat lapsiaan / lemmikkejaan ja alkavat kuin huomaamattaan puhua toisista / omista lapsistaan.

Kaikki eivat ymmarra kaikkia, vaikka kuinka yrittaisivat.

Sinuna yrittaisin sopia asiat lukkoon kerralla tai vaatia selitysta jos anoppi ei esim. soita luvattuaan. Kysya suoraan, etta eikos tassa sovittu etta soitat sitten, kohteliasta olisi pysya sanassaan. Samalla tavalla kysya, jos ei ole varma mita anoppi tarkoittaa jotain sanoessaan. Luulisi, etta han joko selventaa tai sitten lopettaa kierojen puhumisen kun tajuaa, ettet sina anna periksi vaan haluat selvyyden mita han oikein tarkoittaa.

• Aivan niin

Hyviä neuvoja tässä, ja yritänkin aina ajoittain tarkentaa anopin sanomisia kysymällä.

Ajoittain myös aina päätän, että olen vain iloinen heidän läsnäollessaan enkä anna minkään ihmeellisen kommentin vaivata. Ja näin käykin usein. Mutta sitten välillä tulee jokin juttu, joka laittaa miettimään asioita myöhemmin.

Nytkin olimme juuri risteilyllä kaikki: me lapsi, anoppi ja appi, ja miehen veli ja vaimo (heidän lapset eivät olleet). Koska lapsemme ainoa lastenlapsi risteilyllä, niin ajattelin, että nyt appivanhemmilla aikaa olla hänen kanssaan. Asia ei kuitenkaan mennyt niin. Hytit oli myös toinen poika järjestänyt niin, että heillä molemmilla isot sviitit vierekkäin, me lapsen kanssa pienessä hytissä jonkin matkan päässä. Oli sovittu, että lähdetään Tukholmaan yhdessä aamupäivällä, "Soitellaan". Kun mies soittaa, niin ovat jo kaupungilla miehen veljen vaimon kanssa, ja me siis juuri lähdössä hytistä. (Samalla tavoin kävi edellisvuonna risteilyllä. He eivät saaneet meihin yhteyttä puhelimella (meidän hytti silloin sen verran alempana ettei puhelin toiminut jostain syystä), ja olivat lähteneet taas yhdessä kaupungille ennen meitä.)
        Oli sovittu, että mennään yhdessä lounaalle n klo 13. No lounas siirretiinkin myöhemmäksi ja tavattiin vasta silloin. Syömisen jälkeen taas lähdimme eri teille, mutta sitten appivanhemat olivatkin taas olleet yhdessä miehen veljen kanssa.

No, aina ei voi voittaa.

• äitikin
        Aivan niin kirjoitti:

Hyviä neuvoja tässä, ja yritänkin aina ajoittain tarkentaa anopin sanomisia kysymällä.

Ajoittain myös aina päätän, että olen vain iloinen heidän läsnäollessaan enkä anna minkään ihmeellisen kommentin vaivata. Ja näin käykin usein. Mutta sitten välillä tulee jokin juttu, joka laittaa miettimään asioita myöhemmin.

Nytkin olimme juuri risteilyllä kaikki: me lapsi, anoppi ja appi, ja miehen veli ja vaimo (heidän lapset eivät olleet). Koska lapsemme ainoa lastenlapsi risteilyllä, niin ajattelin, että nyt appivanhemmilla aikaa olla hänen kanssaan. Asia ei kuitenkaan mennyt niin. Hytit oli myös toinen poika järjestänyt niin, että heillä molemmilla isot sviitit vierekkäin, me lapsen kanssa pienessä hytissä jonkin matkan päässä. Oli sovittu, että lähdetään Tukholmaan yhdessä aamupäivällä, "Soitellaan". Kun mies soittaa, niin ovat jo kaupungilla miehen veljen vaimon kanssa, ja me siis juuri lähdössä hytistä. (Samalla tavoin kävi edellisvuonna risteilyllä. He eivät saaneet meihin yhteyttä puhelimella (meidän hytti silloin sen verran alempana ettei puhelin toiminut jostain syystä), ja olivat lähteneet taas yhdessä kaupungille ennen meitä.)
        Oli sovittu, että mennään yhdessä lounaalle n klo 13. No lounas siirretiinkin myöhemmäksi ja tavattiin vasta silloin. Syömisen jälkeen taas lähdimme eri teille, mutta sitten appivanhemat olivatkin taas olleet yhdessä miehen veljen kanssa.

No, aina ei voi voittaa.

tuolta pisti silmään ...Nyt heillä olisi ollut aikaa lapsen lapselle... Jos ymmärrän oikein, ajattelit ettähe voisivat hetken olla lapsenne kanssa. Mutta ethän vaan odottanut heitä lapsenvahdiksi, jotta te pääsisitte olemaan vapaana.

Älä tykkää pahaa vaikka tälläisen nostan esille. Monesti olen nimittäin huomannut, että matkoilla isovanhemmat toimivat lapsenvahteina ja nuoret vanhemmat menevät omia menojaan. tietysti tämä voi olla isovanhempien oma valinta.

• Aivan niin
        äitikin kirjoitti:

tuolta pisti silmään ...Nyt heillä olisi ollut aikaa lapsen lapselle... Jos ymmärrän oikein, ajattelit ettähe voisivat hetken olla lapsenne kanssa. Mutta ethän vaan odottanut heitä lapsenvahdiksi, jotta te pääsisitte olemaan vapaana.

Älä tykkää pahaa vaikka tälläisen nostan esille. Monesti olen nimittäin huomannut, että matkoilla isovanhemmat toimivat lapsenvahteina ja nuoret vanhemmat menevät omia menojaan. tietysti tämä voi olla isovanhempien oma valinta.

En tarkoittanut isovanhempia lapsenvahdiksi, vaan lähinnä edellisellä tarkoitin sitä, että he olisivat voineet viettää enemmän aikaa lapsenlapsensa (ja myös minun ja poikansa) kanssa. Eli olisimme kuljeskelleet vaikka suurimman osan ajasta kaupungilla yhdessä, laivalla myös he olisivat syöneet vaikka meidän kanssa ja muuta sellaista yhteistä puuhaa.

Anoppi sanoi itse, että voisi olla lapsenvahtina illalla että pääsemme yökerhoon (minulla itsellä nyt ei yökerho ollut tullut edes mieleen). Ekana iltana lapsi ei nukahtanut heidän hytissään vaan vain huusi, enkä saanut nukahtamaan meidänkään hyttiin. Ja oli ihan yliväsynyt ja nukahti syliin. Enkä sitten mennyt minnekään.
        Toisena iltana onneksi älysin laittaa vaunuihin ja annoin anopille, joka keinutti uneen. Ja lapsi nukkui pari tuntia heidän hytissään, käväistiin miehen kanssa istuskelemassa hetken muualla, ja haettiin sitten lapsi omaan hyttiimme.

• Ei mielestäni

teidän välillänne ole mitään erityistä.

Suosikkilapsia on ollut aina ja tulee olemaan, siihen on tyytyminen.
      Vaikka näyttäisikin siltä että kaikki lapset ovat samanarvoisia, eivät kaikki ihmiset näköjään tunteilleen mitään voi.
      Jostain se paistaa läpi.
      Älä ajattele noin paljon anoppisi sanomisia, niistä osa voi olla ihan viattomia "sammakoita".
      Joillakin on vain tapana möläyttää se mikä muilla pysyy ajatusten tasolla.

Tuo vauvojen vertailu on vain sellaista puhumista mielestäni, jos anoppisi ei keksi muuta sanomista.
      Mutta myös lapsenlapsissa on yleensä lemmikit.

Olen joutunut kokemaan aika kovia elämässäni, siksi suodatan kuulemistani vain sen minkä haluan noteerata.
      Muuten olisin seonnut päästäni.

• Aivan niin

Joo, tottakai ensimmäinen lastenlapsi on aina erityinen. Ja tietenkin voi olla, että suosikkipoikansa lapset tulevat olemaan myös erityisempiä, ainakin tällä hetkellä näyttää siltä.

Osa näistä anopin sanomisista on tosiaan aika pahoja "sammakoita" ja ne huvittaakin ajoittain. Enkä niitä jää niin miettimään, muuten kuin siinä mielessä, että miten hän ei voi tavallaan huomata, että kommentti on jotenkin ns. eitahdikas.

Haluaisin kuitenkin oppia ymmärtämään anoppiani. Välillä meneekin ihan hyvin, välillä sitten ollaan ihan eri aaltopituuksilla. Hän tykkää jutella paljon esim. sisustuksesta, siinä hän aina oikein innostuu.

Mainitsin tossa jo toisalla, että tosiaan toinen miniä on tehnyt sen päätöksen, ettei vieraile enää appivanhempien luona ollenkaan. Hän kyllästyi kommentteihin lapsen ulkonäöstä sekä siihen, että anoppi aina esimerkiksi ihaili hänen sisaruksiaan. Mielestäni toinen miniä halusi lähinnä arvostusta appivanhemmiltaan, arvostusta siitä, että hän on hyvä. Heillä käytiinkin jo pitkään keskustelua miniä-poika-anoppi/appi-poika-miniä linjalla asioitten selvittelyssä. Eli esimerkiksi appivanhemmat tupsahtaneet yllättäin kylään, pojan perhe ollut saunomassa. Miniä sitten pessyt rauhassa itsensä loppuun, rasvaillut yms. Kun sitten päässyt muitten pariin, niin pian appivanhemmat jo lähteneet. Kohta sen jälkeen anoppi soittanut pojalleen, että oliko ollut huono hetki olla kylässä, kun miniä niin viipyi saunassa ja oli hiljainen. Ja sitten tieto taas menee miniälle, joka ihemettelee ja pahastuu jne.

Tähän minä en ole halunnut, eli haluan itse keskustella asioistani appivanhempien kanssa, en mieheni välityksellä. Pari kertaa on nyt käynyt myös niin, että miehen veli juttelee minun asioistani heidän kanssaan ja tekevät omia päätelmiään minun sanomisistani eli esim. tässä lapsen läimäytys-jutussa sekä juuri näissä "Soitellaan"-jutuissa.

Yhdessä välissä minä jopa olin anopin ja toisen miniän sanansaattaja toisillensa, koska molemmat puhuivat minulle mutta eivät osanneet puhua toisilleen. Tällä hetkellä en nyt oikein ole yhtyksissä toiseen miniään ollenkaan, mikä ehkä parempi, niin ei tule toisen miniän kanssa kummasteltua mitään appivanhempien tekemisiä.

• tai elettävä
        Aivan niin kirjoitti:

Joo, tottakai ensimmäinen lastenlapsi on aina erityinen. Ja tietenkin voi olla, että suosikkipoikansa lapset tulevat olemaan myös erityisempiä, ainakin tällä hetkellä näyttää siltä.

Osa näistä anopin sanomisista on tosiaan aika pahoja "sammakoita" ja ne huvittaakin ajoittain. Enkä niitä jää niin miettimään, muuten kuin siinä mielessä, että miten hän ei voi tavallaan huomata, että kommentti on jotenkin ns. eitahdikas.

Haluaisin kuitenkin oppia ymmärtämään anoppiani. Välillä meneekin ihan hyvin, välillä sitten ollaan ihan eri aaltopituuksilla. Hän tykkää jutella paljon esim. sisustuksesta, siinä hän aina oikein innostuu.

Mainitsin tossa jo toisalla, että tosiaan toinen miniä on tehnyt sen päätöksen, ettei vieraile enää appivanhempien luona ollenkaan. Hän kyllästyi kommentteihin lapsen ulkonäöstä sekä siihen, että anoppi aina esimerkiksi ihaili hänen sisaruksiaan. Mielestäni toinen miniä halusi lähinnä arvostusta appivanhemmiltaan, arvostusta siitä, että hän on hyvä. Heillä käytiinkin jo pitkään keskustelua miniä-poika-anoppi/appi-poika-miniä linjalla asioitten selvittelyssä. Eli esimerkiksi appivanhemmat tupsahtaneet yllättäin kylään, pojan perhe ollut saunomassa. Miniä sitten pessyt rauhassa itsensä loppuun, rasvaillut yms. Kun sitten päässyt muitten pariin, niin pian appivanhemmat jo lähteneet. Kohta sen jälkeen anoppi soittanut pojalleen, että oliko ollut huono hetki olla kylässä, kun miniä niin viipyi saunassa ja oli hiljainen. Ja sitten tieto taas menee miniälle, joka ihemettelee ja pahastuu jne.

Tähän minä en ole halunnut, eli haluan itse keskustella asioistani appivanhempien kanssa, en mieheni välityksellä. Pari kertaa on nyt käynyt myös niin, että miehen veli juttelee minun asioistani heidän kanssaan ja tekevät omia päätelmiään minun sanomisistani eli esim. tässä lapsen läimäytys-jutussa sekä juuri näissä "Soitellaan"-jutuissa.

Yhdessä välissä minä jopa olin anopin ja toisen miniän sanansaattaja toisillensa, koska molemmat puhuivat minulle mutta eivät osanneet puhua toisilleen. Tällä hetkellä en nyt oikein ole yhtyksissä toiseen miniään ollenkaan, mikä ehkä parempi, niin ei tule toisen miniän kanssa kummasteltua mitään appivanhempien tekemisiä.

Tuon toisen miniän valitsema taktiikka, "kukin elää tavallaan", sopisi ainakin minulle, jos olisin vastaavassa tilanteessa. Anoppi muuttaa käytöstään, kun ja jos hän itse havaitsee tarvetta muutokseen. On kaksi tapaa lähestyä asiaa: voimme joko keskustella asiasta kyseisen henkilön kanssa ja jos tämä epäonnistuu, voimme keskustella lisää tai koetamme vaan jatkaa elämää, eläen omilla, oman ydinperheen ehdoilla.

En ole koskaan "keskustellut" anoppini kanssa, olemme puhuneet vain neutraaleista asioista: mitä lehdestä luimme, miten tehdään tiettyä ruokaa. Hänellä on suosikkinsa, kuten kaikilla äideillä, mieheni ei kuulu näihin, paitsi erityistapauksissa, kun hänen neuvojaan kaivataan. Nämä muut, viralliset suosikit ovat vähitellen alkaneet elää omaa elämäänsä, kuitenkin edelleen jatkavat vanhalla linjalla, en ymmärrä heitä. Soittelevat joka päivä anoppilaan, kertovat pienimmätkin asiansa äidilleen. Ihmettelevät, miksi kumppani hermostuu tällaisesta.

Olet koettanut keskustella asiasta anopin kanssa, se on hyvä. Pelkkä keskustelu ei aina valitettavasti riitä muuttamaan ihmisen käytöstä, siihen yleensä tarvitaan jotain muuta, dramaattisempaa, sellaista, joka pakottaa huomaamaan asian. Aiemmassa viestissäsi kerroit, että miehesi on huomannut saman vertailun veljesten välillä, tällainen tapa on juurtunut syvälle ja siitä kertovat nämä anopin möläytykset.

Anoppisi muistuttaa omaa anoppiani aika tavalla, hänkin möläyttää, ei aivan tuolla lailla kuin sinun, mutta möläyttää kuitenkin. Puuttuu mieheni sisarusten asioihin, jotka eivät hänelle kuulu, mutta koska hänelle kerrotaan niistä, hän ei voi olla puuttumatta niihin. Sekametelisoppa on valmis. Sisarukset kertoilevat siten meille, mitä anoppini sanoi heille, kun he olivat ensin sanoneet anopille näin ja näin, ja minä vaan vastaan ymh ymh ja nyökyttelen vieressä.

Tuntuu, että anopiltani ja apelta on jäänyt ihmissuhdekoulun alkeet väliin, he eivät ole olleet paljoakaan tekemisissä ulkopuolisten kanssa, ohimennen tietenkin työelämässä, mutta ne hetket ovat olleet pieniä. He eivät ole onnistuneet rakentamaan suhdetta ulkopuolisiin, käyvät kylässä vain naapureilla ja sukulaisissa, he vain ovat mitä ovat. Heitä ei kiinnosta muiden, meidän, elämä oikeasti. Koskaan ei ole tullut mitään, "hei, mitä sulle kuuluu" -puhelua. Menisin varmaan mykäksi ihmetyksestä. Enkä edes odota sitä heiltä enää. He vain ovat tällaisia. Enkä pysty muuttamaan heitä. Ihminen on mitä on.

• Aivan niin
        tai elettävä kirjoitti:

Tuon toisen miniän valitsema taktiikka, "kukin elää tavallaan", sopisi ainakin minulle, jos olisin vastaavassa tilanteessa. Anoppi muuttaa käytöstään, kun ja jos hän itse havaitsee tarvetta muutokseen. On kaksi tapaa lähestyä asiaa: voimme joko keskustella asiasta kyseisen henkilön kanssa ja jos tämä epäonnistuu, voimme keskustella lisää tai koetamme vaan jatkaa elämää, eläen omilla, oman ydinperheen ehdoilla.

En ole koskaan "keskustellut" anoppini kanssa, olemme puhuneet vain neutraaleista asioista: mitä lehdestä luimme, miten tehdään tiettyä ruokaa. Hänellä on suosikkinsa, kuten kaikilla äideillä, mieheni ei kuulu näihin, paitsi erityistapauksissa, kun hänen neuvojaan kaivataan. Nämä muut, viralliset suosikit ovat vähitellen alkaneet elää omaa elämäänsä, kuitenkin edelleen jatkavat vanhalla linjalla, en ymmärrä heitä. Soittelevat joka päivä anoppilaan, kertovat pienimmätkin asiansa äidilleen. Ihmettelevät, miksi kumppani hermostuu tällaisesta.

Olet koettanut keskustella asiasta anopin kanssa, se on hyvä. Pelkkä keskustelu ei aina valitettavasti riitä muuttamaan ihmisen käytöstä, siihen yleensä tarvitaan jotain muuta, dramaattisempaa, sellaista, joka pakottaa huomaamaan asian. Aiemmassa viestissäsi kerroit, että miehesi on huomannut saman vertailun veljesten välillä, tällainen tapa on juurtunut syvälle ja siitä kertovat nämä anopin möläytykset.

Anoppisi muistuttaa omaa anoppiani aika tavalla, hänkin möläyttää, ei aivan tuolla lailla kuin sinun, mutta möläyttää kuitenkin. Puuttuu mieheni sisarusten asioihin, jotka eivät hänelle kuulu, mutta koska hänelle kerrotaan niistä, hän ei voi olla puuttumatta niihin. Sekametelisoppa on valmis. Sisarukset kertoilevat siten meille, mitä anoppini sanoi heille, kun he olivat ensin sanoneet anopille näin ja näin, ja minä vaan vastaan ymh ymh ja nyökyttelen vieressä.

Tuntuu, että anopiltani ja apelta on jäänyt ihmissuhdekoulun alkeet väliin, he eivät ole olleet paljoakaan tekemisissä ulkopuolisten kanssa, ohimennen tietenkin työelämässä, mutta ne hetket ovat olleet pieniä. He eivät ole onnistuneet rakentamaan suhdetta ulkopuolisiin, käyvät kylässä vain naapureilla ja sukulaisissa, he vain ovat mitä ovat. Heitä ei kiinnosta muiden, meidän, elämä oikeasti. Koskaan ei ole tullut mitään, "hei, mitä sulle kuuluu" -puhelua. Menisin varmaan mykäksi ihmetyksestä. Enkä edes odota sitä heiltä enää. He vain ovat tällaisia. Enkä pysty muuttamaan heitä. Ihminen on mitä on.

Tuntui hieman samalta appivanhempiesi elämä noissa ihmiskuvioissa. Poikiensa mukaan appivanhemmat eivät esim. yleensä ole koskaan niin sanotusti kyläilleet missään, he eivät vain sitä tehneet, eivät edes perheenäkään. Ehkä heillä on niin paljon omassa elämässään (ovat yrittäjiä) että eivät sitten jaksa muuta.

Tämä keskustelu on kuitenkin ollut ajatuksia avartavaa. Meitä on moneksi.

• qwertyu

Aika vainoharhaiselta kyllä kuulostat... Ihmiset nyt vain ovat erilaisia.

> -Oltiin oltu miehen kanssa pari vuotta yhdessä. Miehen pari vuotta nuorempi veli meni kihloihin. Onnittelin anoppia, anoppi sanoi, että kyllä hän odotti meidän menevän ensin kihloihin...

No kun se sinun poikasi on vanhempi, ehkä anoppisi oli ajatellut jotenkin luonnollisesti, että vanhemmasta päästä ne lähtevät...

> -Miehen veljelle odotettiin vauvaa. Kun onnittelin tästä anoppia hän sanoi, että eikö
      teille nyt olisi ensin pitänyt tulla vauva..

Katso edellä

> -Häitämme vietimme samana vuonna miehen veljen kanssa. Anoppi teki meille miniöille hääpuvut; minulle perinteinen pitkä silkkinen, toiselle miniälle ultralyhyt jakkutakki. Myöhemmin ollessamme kahden anoppi tuijotteli molempia hääkuvia käsissään, tuijotti ja tuijotti kunnes huokaisi: kyllä tuosta "toisen miniän" hääpuvusta tuli sitten upea!

Tekijä siinä kriittisesti itse arvosteli omaa kädenjälkeään ja nyt vain sattui olemaan tyytyväisempi tuohon toiseen tekemäänsä pukuun.

> -Odotimme vauvaa. Tämän uutisen miehen veli kertoi anopille raskausviikolla 5! Anopin mielestä kuitenkaan miehen veli ei tehnyt mitään väärin, mutta minun mieheni ei olisi kannattanut kertoa tätä uutista veljelleen.

Mitäs tekemistä anopilla tämän asian kanssa on? Ei kai se hänen vikansa ole, jos miehesi on lörpötellyt veljelleen ja tämä edelleen äidilleen?!

> -Jos anopin kanssa sovitaan jotain, niin hän aina sanoo "soitellaan vielä". Eli asia jää avoimeksi. Joko käy niin että a) anoppi ei soita tai b) kun minä soitan, niin anoppi onkin jo esim. tehnyt jotain tai lähtenyt jonnekin. Ja sitten tulee aina ilmi, että ymmärsimme väärin toisemme. Yleensä aina niin, että minä odotan sitä soittoa, jolla sovitaan vielä. Ja anoppi joko ei muista enää koko asiaa ja on jo jossain muualla, tai sanoo ymmärtäneensä toisin.

No voi voi, niin käy joskus, ja ihmiset tosiaan ovat erilaisia. Kaikki ei kuitenkaan pyöri sinun napasi ympärillä.

> -Lapsemme 8kk, miehen veljen lapsi samanikäinen ja toinen lapsi heillä 2v. Usein kerron lapsemme uusista taidoista tai hassuista tavoista tms. Yleensä anopin seuraava kommentti on jotain näistä miehen veljen lapsista eli tavallaan vähän niin kuin vertaileekin. Käyttäytyy vähän kuin olisi näitten lasten vanhempi.

Olisikos ihan normaalikeskustelua? Anoppi varmaan näistä kaikista lapsenlapsistaan tykkää, niin miksi ei niistä puhuisi? En nyt osaa kommentoida tuohon "käyttäytyy kuin olisi lasten vanhempi", kun et siitä enempää kerro, mutta ettet vain olisi tätäkin ylitulkinnut?

> Haluaisin alkaa ymmärtää anoppiani, mutta miten? Pitäisikö minun jotenkin ymmärtää jotain rivien välistä?

Ehkä ei kannattaisi niin ylianalysoida?

> Olen aina käsittänyt, että olen ns. suosikkiminiä, anoppini puheista. Mieheni veli taas on suosikkipoika, sitä ei sanota ääneen, mutta se on ilmiselvää. Appivanhemmat muutivatkin juuri miehen veljen perheen lähelle meidän läheltämme.

Tuskin he nyt sen takia muuttivat pelkästään. Turhaa miettiä tuollaisia kilpailuasetelmia. Ei aikuinen, terveellä itsetunnolla varustettu aikuinen ihminen noita yökausia pohdi.

> Näemme toisiamme ehkä noin kerran viikossa/kahdessa viikossa. Joskus soittelemme.

Kuulostaa siltä, että teillä on ihan läheiset välit. Harvat miniä-anopit noin useinkaan tekemisissä ovat. Olisit iloinen, että anoppi haluaa viettää kanssasi aikaa ja puhua kanssasi. Huomaisit kyllä, jos hän EI haluaisi!

> Mieheni on kärsinyt lapsesta alkaen siitä tunteesta, että hän on äitinsä mielestä ollut aina jotenkin huonompi kuin veljensä.

Tietysti sinun tulee tukea miestäsi, mutta tämä asia on loppujen lopuksi miehesi ja hänen äitinsä välinen, ja aikuisten ihmisten tulisi itse selvittää suhteensa.

> Näistä asioista en ole anopin kanssa koskaan keskustellut, mutta sen seurauksena olen joitain kertoja kertonut esim. hänen ns. suosikkipoikansa kännisistä toilailuista. Kertomisen motiivina minulla varmaankin on ollut se, että halusin tiputtaa tätä suosikkiveljeä pois jalustalta. No niinhän ei käy, ja toteankin nyt, että sitä minun ei varmaankaan kannata enää harrastaa.

No eikös ole PIKKUISEN lapsellista ja kypsymätöntä käytöstä. Käyttäydyt ihan kuin olisit mustankipeä sisaruskateudesta kärsivä pikkulapsi. Varsinkin, kun kyse ei edes ole omasta sisaruksestasi.

> Uutena juttuna on nyt se, että tossa pari kk sitten olin paikalla anopin kunnolla läimäyttäessä tätä 2-vuotiasta miehen veljen lasta.

Tuohon asiaan puuttuessasi olit ihan oikeassa! Lapsen lyömistä ei tule hyväksyä, ja tämä asia kuuluu sinulle. Hyvä, jos saitte keskusteltua ja toit oman kantasi esille.

Ja olen muuten ikäisesi miniä, jolla samanikäinen anoppi kuin sinullakin. Etteivät taas anopit saa syitä päälleen tästäkin kirjoituksesta...

• AIvan niin

Kiitos vastauksista, vastaanpa nyt ainakin tähän. Selvennän vielä, että en minä näitä niin kauheasti mieti. Ja esimerkit oli ehkä osaksi huonoja, mutta noi tuli mieleen.

Perheenperustamiskommenteilla tarkoitin lähinnä sitä, että eikö se kuitenkin ole miniän ja pojan välinen asia, milloin suhteessa edetään, eikä anopin tulisi niitä kommentoida muutoin kuin onnitella sitten tarvittessa. Kun olimme menneet naimisiin (2,5 vuotta seurustelun alusta) niin parin kuukauden kuluttua anoppi lähetti kortin lomamatkaltansa ja siinä luki näin: Katselen tässä parvekkeelta vastapäisellä katolla olevaa haikaraa pesässään, ettei sillä vain olisi uutisia vau... Lomaterveisin... Mitään muuta siinä kortissa ei siis lukenut. Mielestäni tämä kommentointi ei ole kohteliasta.

Mieheni veli kertoi meille heti raskauden alussa, kun heille odotettiin vauvaa. Me emme tietenkään paljastaneet sitä, vaan annoimme heidän kertoa sen ajallaan. Ja niin tietenkin olisimme miehen veljenkin toivoneet tekevän. Olin tietenkin vihainen miehen veljelle, kerroin sen hänelle, hän pyysi anteeksi. Tässä ehkä sitten korostui se, että taas olisin halunnut anopinkin myöntävän, että hänen suosikkipoikansa teki jotain väärin. Toisen pojan suosiminen on ihan päivittäistä, siinä asiassa en ole kyllä vainoharhainen. Olen yrittänyt siihen tottua.

Tämä anopin "soitellaan" kommentti luo vain usein ns. turhia tilanteita, joissa me odotamme heitä jonnekin tms. Ja sitten anoppi joutuu selittelemään, miten hän ei tarkoittanut niin. Haluan juuri päästä eroon kaikenlaisesta selittelystä.

He tietenkin muuttivat isompaan asuntoon sen vuoksi, että me kaikki mahdumme sinne paremmin lapsinemme. Olin anopin kanssa aikaisemmin puhunut, miten sitten menen töihin aika aikaiseen ja jos anoppi sitten katsoo lasta, ainakin aluksi ennen kuin laitetaan hoitoon. Nyt he asuvat toisella puolella pääkaupunkia, ja meidän on ihan mahdoton saada lapsemme esim. heidän luo aamuruuhkassa. Heidän luo kestää ajaa illalla klo 18 noin 45min, niin aamuruuhkassa vielä pahempi.

Muutenkin nyt näemme harvemmin, sillä enää en pääse heille kävellen kuin aiemmin. Meillä on yksi auto, jolla mieheni käy töissä ja auto siis hänellä yleensä arkisin klo 8-18. Meillä on myös iltaisin omia sovittuja harrastuksia. Näkemiset painottuu sitten viikonloppuun, eikä aina sitten siihenkään, sillä joskus haluamme myös muuta menoa itsellemme tai olla vain kotona. Aikani yritin kutsua heitä meille vauvan ollessa vastasyntynyt-muutamia kuukausia, aina meni niin, että meidän oli mentävä heille. Ja myöhemmin anopin kanssa keskustellessa tuli ilmi, että he haluavat meidän käyvän heillä eikä toisinpäin.

Joten he tavallaan muuttivat kauemmaksi meistä, ja jotenkin nyt olettavat minun samalla lailla vierailevan, vaikka välimatka muuttui aika hankalaksi (julkisilla menee ainakin 1,5 tuntia suuntaansa). Aikaisemmin siis kävelymatka 10 min.

Haluaisin ymmärtää anoppia, mutta tosiaan tuntuu että olemme ns.törmäyskurssilla välillä. Toinen miniä on saanut tarpeekseen anopin kommenteista, ja ei nykyään enää vieraile heillä ollenkaan, vaikka tosiaan asuvat lähellä heitä.

• Miniä minäkin

Anoppisi on "pahassa iässä" eli elämä on muutoksessa monilta osin: hänellä on vaihdevuodet, eläkeikä lähestyy ja lisäksi perhesuhteet muuttuvat kaiken aikaa.

Hän ei ehkä ole kovin joustava ihminen vaan haluaa tehdä asiat oman aikataulunsa mukaan ja siksi ei vaivaudu soittelemaan tai selittelemään omia ratkaisujaan. Hän on vanhan kansan ihminen, joka haluaa säilyttää ihmissuhteisaan jonkinlaisen johtaja-aseman. Käyttäytyminen on tyypillistä "hajoita ja hallitse" -tyyliä eli sattumanvaraisesti suodaan suosiota ja odotetaan samalla, että häntä kunnioitetaan. Usein se kunnioitus kuitenkin karisee matkan varrella sellaisten tapausten vuoksi, joista juuri kirjoit eli tehdään ohareita, möläytetään ärsyttäviä kommentteja ja pahinhan on tuo lapsen lyöminen.

Koita ymmärtää, että anopilla on ehkä ikäkriisi.
      Paras on puhua ja kysyä suoraan, ehkä hän sitten itsekin huomaa omat puutteensa.

Muuten sanoisin, että anoppisi on aika inhimillinen verrattuna omaan kaamean ihanaan ja ärsyttävään anoppiini. Hän vaatii kunnioitusta ihan ääneen lausuttuna, vaikka kukaan ei voi ajatella, että hän olisi vähimmässäkään määrin sitä ansainnut...

Sori, mut en mä nähnyt noissa kommenteissa mitään kummallista. Kylläpä sitä jokainen ihminen sanoo elämänsä aikana monta sellasta asiaa joka toista ei miellytä tai loukkaa. Vaikkakaan itse sitä ei välttämättä tajua.

Multa meni kyllä ihan ohitse. Minusta teet nyt kärpäsestä härkäsen ja vähän liian helposti yrität etsiä anopin heittämistä asioita "sitä piikkiä".

Olette kuitenkin kaksi erillistä ihmistä, eri aikakaudelta. Tietenkään te ette ole samaa mieltä monestakaan asiasta. Muttei siitä kannata steressiä ottaa tai yrittää ymmrtää perin juurin mitä toinen tarkoitti.

Anna olla vaan, turha tollasilla on päätään vaivata.

Hyvää kevättä sulle!

• Eräs ihminen

Minä en kyllä näe noissa asioissa minkäänlaista ikäkriisin aikaansaamaa ilmiötä? Mikä siellä nyt kertoo, että ko. anopilla olisi "ikäkriisi?" Haloo!

Vaihdevuodet - no ne on kyllä useimmilla 58-vuotiailla naisilla jo olleet ja menneet.

Älkää selitelkö joka ikistä asiaa millään hemmetin ikäkriiseillä. Kyllä suurin osa tavallisista naisista ikääntyy ihan luonnollisesti ilman sen kummempia kriisejä.

Tähän varsinaiseen asiaan sanoisin minäkin, että oikein mikään noista esimerkeistä ei kerro, että anopissa olisi jotain vikaa. Miksi hänen tekemisiään ja sanomisiaan täytyy tuolla lailla kaiken aikaa analysoida? Entä jos anopilla olisikin itsellään vihko, johon hän kirjoittaisi kaikki miniöitten sanomiset ja ilmeet yms. Niitä sitten vatkaisi ja analysoisi ystäviensä kanssa, että mikä sillä miniällä oikein on ja mitä se milläkin tarkoitti.

Aika tavalliselta ihmiseltä vaikuttaa anoppisi.

• Aivan niin
        Eräs ihminen kirjoitti:

Minä en kyllä näe noissa asioissa minkäänlaista ikäkriisin aikaansaamaa ilmiötä? Mikä siellä nyt kertoo, että ko. anopilla olisi "ikäkriisi?" Haloo!

Vaihdevuodet - no ne on kyllä useimmilla 58-vuotiailla naisilla jo olleet ja menneet.

Älkää selitelkö joka ikistä asiaa millään hemmetin ikäkriiseillä. Kyllä suurin osa tavallisista naisista ikääntyy ihan luonnollisesti ilman sen kummempia kriisejä.

Tähän varsinaiseen asiaan sanoisin minäkin, että oikein mikään noista esimerkeistä ei kerro, että anopissa olisi jotain vikaa. Miksi hänen tekemisiään ja sanomisiaan täytyy tuolla lailla kaiken aikaa analysoida? Entä jos anopilla olisikin itsellään vihko, johon hän kirjoittaisi kaikki miniöitten sanomiset ja ilmeet yms. Niitä sitten vatkaisi ja analysoisi ystäviensä kanssa, että mikä sillä miniällä oikein on ja mitä se milläkin tarkoitti.

Aika tavalliselta ihmiseltä vaikuttaa anoppisi.

... on siis kuitenkin oppia ymmärtämään anoppiani. Kerroin noita esimerkkejä sen vuoksi, että josko siitä jotain selviäisi.

Minua harmittaa noi niin sanotukset pienet törmäykset. Niinkuin tuota viimeistä "Soitellaan"-juttua selvittelivät mieheni, miehen veli, anoppi ja luultavasti siihen väliin on appiukkokin jotain jyrähtänyt. Minä en siis pyytänyt ketään selvittelemään. Sanoin miehelleni, että äitinsä sanoi vielä soittelevansa ennen kuin lähtevät. Meidän lähtökiiressään mies soitti veljelleen, ja selvisi, että he kaikki olivat jo lähteneet, vaikka piti lähteä yhdessä. Mieheni sitten sanoi, että äitinsä oli sanonut soittavansa ennen kuin lähtevät... ja keskustelua. Ja sitten miehen veli vielä soitti uudelleen samasta asiasta miehelle.

Tavatessamme sanoin kuitenkin anopille, että luulin hänen vielä soittavan ennen lähtöä. Hän taas sanoi minun sanoneen, että meillä menee vielä tunti pari (näin olin sanonutkin, ja siihen anoppi minulle vastasi silloin, että eivät hekään vielä lähde). Ja sen jälkeen anoppi sanoi Soitellaan. Eli minä jäin selkeästi siihen vaikutelmaan, että soitellaan ennen lähtöä. Ja anoppi sitten ilmeisesti ajatteli, että meillä menee niin kauan, että he lähtevät aikaisemmin ja tarkoitti varmaan soittelemisella, että soitellaan sitten myöhemmin.

Juuri tällaisista ns. yhteentörmäyksiä haluan välttää. Ja tätä sattuu siis usein ja eri asioissa.

• seuraillut
        Aivan niin kirjoitti:

... on siis kuitenkin oppia ymmärtämään anoppiani. Kerroin noita esimerkkejä sen vuoksi, että josko siitä jotain selviäisi.

Minua harmittaa noi niin sanotukset pienet törmäykset. Niinkuin tuota viimeistä "Soitellaan"-juttua selvittelivät mieheni, miehen veli, anoppi ja luultavasti siihen väliin on appiukkokin jotain jyrähtänyt. Minä en siis pyytänyt ketään selvittelemään. Sanoin miehelleni, että äitinsä sanoi vielä soittelevansa ennen kuin lähtevät. Meidän lähtökiiressään mies soitti veljelleen, ja selvisi, että he kaikki olivat jo lähteneet, vaikka piti lähteä yhdessä. Mieheni sitten sanoi, että äitinsä oli sanonut soittavansa ennen kuin lähtevät... ja keskustelua. Ja sitten miehen veli vielä soitti uudelleen samasta asiasta miehelle.

Tavatessamme sanoin kuitenkin anopille, että luulin hänen vielä soittavan ennen lähtöä. Hän taas sanoi minun sanoneen, että meillä menee vielä tunti pari (näin olin sanonutkin, ja siihen anoppi minulle vastasi silloin, että eivät hekään vielä lähde). Ja sen jälkeen anoppi sanoi Soitellaan. Eli minä jäin selkeästi siihen vaikutelmaan, että soitellaan ennen lähtöä. Ja anoppi sitten ilmeisesti ajatteli, että meillä menee niin kauan, että he lähtevät aikaisemmin ja tarkoitti varmaan soittelemisella, että soitellaan sitten myöhemmin.

Juuri tällaisista ns. yhteentörmäyksiä haluan välttää. Ja tätä sattuu siis usein ja eri asioissa.

Vaikutat todella joustavalta ihmiseltä, joka haluaa olla sovussa ja väleissä kaikkien kanssa :)

Mitäpä jos keskittyisit välillä vähän enemmän vain omaan elämään, omaan parisuhteeseen ja omaan lapseen. Unohda ne anopit ja apet, veljet ja muut sen semmoiset.

Tärkeintä elämässä on nimittäin sinä itse, lapsesi ja oma parisuhteesi - siinä kohteet jotka kantavat läpi elämän, pitkälle.

Jos nuo sukulaiset haluavat tavata, niin tehkää se kerrankin omilla ehdoillanne. Varautukaa tietty mahdollisiin vastoinkäymisiin, jos tätä neuvoani noudatatte. Mielestäni on kuitenkin parempi puhdistaa pöytä omaa elämää varten kuin vähitellen katkeroitua kaikenmaailman parempihuonompi -erottelujen myötä. Tsemppiä!

• väännän

..."soitellaan vielä"...

Jos sovitte jotain, niin kysy suoraan, pidetäänkö asia nyt sovittuna vai varmistetaanko vielä - ja kumpi soittaa.

Selvitä joka kerta
      1. Onko sopimus pitävä, jos kumpikaan ei soita (siis kummallekaan ei ole tullut estettä)
      2. Soittaako se, jolle tulee este
      3. Soitatko sinä ja varmistat, että anoppi muistaa ja sinulle ei ole tullut estettä
      4. Soittaako anoppi, että alustavasti sovittu aika pitää ja hän muistaa ja ehtii kyllä

• katkera mutta kuitenkin...

Yleensä haluavat sitä omaa epäonnistunutta elääänsä, nyt väkisin päteä sen uuden puolison
        kautta. Kyllä minä tiedän miten pitää tehdä,
        vaikka itse olisi tehnyt kaikki päin P.tä oman
        puolisonsa kanssa.

• Varmistus

Minä soittaisin, jos tarvitsisin anopin apua, ja se jäisi soiton päähän.

Mutta jos soitteleminen tulee tavaksi, niin että ei voi koskaan sopia mitään varmuudella, niin hakisin avun muualta.
        Minä haluan, että asiat on selvästi päätetty, ja näin sitten edetään.

• Aivan niin
        Varmistus kirjoitti:

Minä soittaisin, jos tarvitsisin anopin apua, ja se jäisi soiton päähän.

Mutta jos soitteleminen tulee tavaksi, niin että ei voi koskaan sopia mitään varmuudella, niin hakisin avun muualta.
        Minä haluan, että asiat on selvästi päätetty, ja näin sitten edetään.

Minäkin haluaisin mieluummin, että asiat olisi sovittu. Mutta anoppi sanoo melkein aina että "Soitellaan vielä". Ja sitten tosiaan joudumme törmäyskurssille milloin mistäkin. Eli vaikka anoppi edellisenä päivänä, että he voisivat tulla meille illalla käymään, mutta "Soitellaan vielä".

No sitten ostan vaikka jotain kahvin kanssa kaupasta tms. Seuraavana päivänä klo 19 heitä ei vieläkään kuulu ja soitan anopille: "Me ollaan täällä lenkillä. Ei, ei me sitten tultukaan, kun ajateltiin nyt lähtee lenkille."

Että en sitten nykyään enää valmistele mitään erikoista, kun ei ikinä tiedä tulevatko he vai eivät. Appiukkokin tekee vähän samaa eli sanoo tulevansa, ja sitten iltayhdeksältä huomataan, että eipä sitten näkynyt. Olemme aika paljon kotona viihtyvää sorttia, mutta olisihan se kuitenkin kohteliasta ilmoittaa, jos ei tulekaan.

• asiat selviksi
        Aivan niin kirjoitti:

Minäkin haluaisin mieluummin, että asiat olisi sovittu. Mutta anoppi sanoo melkein aina että "Soitellaan vielä". Ja sitten tosiaan joudumme törmäyskurssille milloin mistäkin. Eli vaikka anoppi edellisenä päivänä, että he voisivat tulla meille illalla käymään, mutta "Soitellaan vielä".

No sitten ostan vaikka jotain kahvin kanssa kaupasta tms. Seuraavana päivänä klo 19 heitä ei vieläkään kuulu ja soitan anopille: "Me ollaan täällä lenkillä. Ei, ei me sitten tultukaan, kun ajateltiin nyt lähtee lenkille."

Että en sitten nykyään enää valmistele mitään erikoista, kun ei ikinä tiedä tulevatko he vai eivät. Appiukkokin tekee vähän samaa eli sanoo tulevansa, ja sitten iltayhdeksältä huomataan, että eipä sitten näkynyt. Olemme aika paljon kotona viihtyvää sorttia, mutta olisihan se kuitenkin kohteliasta ilmoittaa, jos ei tulekaan.

Juuri niin, tuevat jos tulevat.
        Kutsuja ei minun puoleltani satelisi, ja jos kysymyksessä olisi vaikka lastenhoitokeikka tärkeän menonn vuoksi, niin hakisin hoitajan ilman vaiheita muualta.

Ei appivanhempien tarvitsekaan olla ja tulla. Sanoisivat vain suoraan.
        Vastaisuudessa voisit tietysti sanoa, että soittakaa sitten ennen klo 18, koska jos ette tule, menemme elokuviin.

• Niin tietenkin

Olen pannut merkille, että anoppiaan moittivat miniät tuovat esiin sen, että he ovat rehellisiä ja suoraluontoisia ihmisiä, ja anoppi on kiero.

Miten muuten voisi ollakaan, koska ristiriidoistahan täällä juuri kirjoitetaan ja maristaan.

Harva varmasti kirjoittaa kieroilevansa rehellistä anoppian kohtaan ja lypsävänsä häneltä rahaa tai rakkautta.

Mutta että kaikesta sitten otetaan pultit ja loukkaannutaan sanoista, jotka toinen on päästänyt suustaan kuin sammakon.
      Ettekö itse joskus sano asioita väärällä äänenpainolla tai huonoilla sanavalinnoilla, niin että tahtomattanne ja tietämättänne loukkaatte toista?

Eikö suomalaisissa perheissä enää ole kenelläkään hauskaa? Missä on huumorinne?
      Jos joku haluaa loukata toista ehdoin tahdoin, hän nauttii, kun kohde pahastuu. Mutta kum iva otetaan vastaan huumorilla ja heitetään takaisin joku sananen, niin loukkaaja ei loukkauksiaan jaksa jaella, kun tuo toinen on niin tyhmä, että pitää sitä vaan leikinlaskuna.

Toiset ihmiset ovat tahdikkaampia kuin toiset. Kun huomataan, että joku läheinen ei valitse sanojaan, vaan töksäyttelee mitä sattuu, niin eikö ole mielekkäämpää unohtaa sanat? Miksi tehdä itselle siitä taakka, ja vatkata vanhoja sanomisia kauan ja hartaasti, ja asianomainen ei ikinä edes muista sanoneensa mitään tuollaista, jos puhe tulee.

Jos miniä sanoo olevansa suorapuheinen, se on plussaa hänelle, mutta jos anoppi on suorapuheinen, niin pitkä miinus mokomalle muijalle siitä.

• tehkää miniät perässä

Olen nelinkertainen anoppi, 58-vuotias ja työelämässä.

En minäkään pysty näkemään, mistä tässä nyt noin iso haloo on noussut. Ihan tavallista elämää muuten, mutta missä on ilo, hauskanpito ja huumori teidän suvun elämästä?

Jos se ikäkriisi tai mikä tahansa kriisi onkin tämän ketjun aloittaneella miniällä?
        No, herraisä sentään, vitsi vitsi. Sataa muuten puukkoja miniärintaman suunnalta : = )

• Aivan niin
        tehkää miniät perässä kirjoitti:

Olen nelinkertainen anoppi, 58-vuotias ja työelämässä.

En minäkään pysty näkemään, mistä tässä nyt noin iso haloo on noussut. Ihan tavallista elämää muuten, mutta missä on ilo, hauskanpito ja huumori teidän suvun elämästä?

Jos se ikäkriisi tai mikä tahansa kriisi onkin tämän ketjun aloittaneella miniällä?
        No, herraisä sentään, vitsi vitsi. Sataa muuten puukkoja miniärintaman suunnalta : = )

Osuit ehkä juuri oikeaan, ehkä sitä huumorin kukkaa tässä perheyhteisössä ei oikein olekaan... Tai ainakin voi olla, että sitä on vain vähäisessä määrin... En ole edes ajatellut asiaa. Mutta mitä enemmän sitä ajattelen, niin voipi pitää paikkansa. Lapsista iloitaan, mutta aikuisten kesken on enemmänkin sitten ehkä sitä suorittamista, ja toistensa sietämistä.

Edelleen peräänkuulutan sitä, että kirjoitin noita esimerkkejä anopin sanomista juuri sen vuoksi, että haluaisin oppia ymmärtämään anoppiani. Koska nykyään tapahtuu monia ns. väärinymmärryksiä puolin ja toisin, ja sitten on kohta koko suku selittelemässä. Inhoan sitä.

En minä noita asioita kauheasti mieti, en välttämättä ollenkaan. Mutta sitten saattaa tulla mitta täydeksi välillä, ja sellaisen puuskassa taisin tämänkin kirjoittaa.

Haluaisin vain ymmärtää anoppiani. Tiedän sen onnistuvan niin parhaiten, että kysyn asioita häneltä. Hän ei kuitenkaan helposti kerro ajatuksiaan tai tunteitaan ja usein juttelu on juuri sitä pinnallista, ja töksäyttelyä ja ymmärretään toisiamme väärin. Haluaisin kuitenkin suhteemme olevan toisenlainen ja ajattelin, että josko joku osaisi hieman valaista asioita, että mitä voisi olla anopin kommenttien ja tekemisten takana.

• Miniä minäkin
        Aivan niin kirjoitti:

Osuit ehkä juuri oikeaan, ehkä sitä huumorin kukkaa tässä perheyhteisössä ei oikein olekaan... Tai ainakin voi olla, että sitä on vain vähäisessä määrin... En ole edes ajatellut asiaa. Mutta mitä enemmän sitä ajattelen, niin voipi pitää paikkansa. Lapsista iloitaan, mutta aikuisten kesken on enemmänkin sitten ehkä sitä suorittamista, ja toistensa sietämistä.

Edelleen peräänkuulutan sitä, että kirjoitin noita esimerkkejä anopin sanomista juuri sen vuoksi, että haluaisin oppia ymmärtämään anoppiani. Koska nykyään tapahtuu monia ns. väärinymmärryksiä puolin ja toisin, ja sitten on kohta koko suku selittelemässä. Inhoan sitä.

En minä noita asioita kauheasti mieti, en välttämättä ollenkaan. Mutta sitten saattaa tulla mitta täydeksi välillä, ja sellaisen puuskassa taisin tämänkin kirjoittaa.

Haluaisin vain ymmärtää anoppiani. Tiedän sen onnistuvan niin parhaiten, että kysyn asioita häneltä. Hän ei kuitenkaan helposti kerro ajatuksiaan tai tunteitaan ja usein juttelu on juuri sitä pinnallista, ja töksäyttelyä ja ymmärretään toisiamme väärin. Haluaisin kuitenkin suhteemme olevan toisenlainen ja ajattelin, että josko joku osaisi hieman valaista asioita, että mitä voisi olla anopin kommenttien ja tekemisten takana.

Mitäpä, jos sinä ketjun aloittanut tietoisesti muutat suhtautumista anoppiisi. Tästä lähtien älä ota kuuleviin korviisi hänen kommenttejaan. Jos he lupaavat tulla kylään,älä ihmeessä varaudu mitenkään. Päin vastoin lähdet pitkälle lenkille ja saavut iloisesti naureskelle kotiin, jos vaikka olvat siellä odotelleet. Selitä heille, että kiva kun tulitte - pitikö teidän tulla? Eli kääntäen samaa käyttäytymiskaavaa: ikäänkuin unohdat kaiken mitä on sovittu ja luvattu.

Tämä on sitä valtataistelua - he haluavat päättää kaikesta ja antavat ymmärtää, että teidän mielipiteellämme ei ole merkitystä. Johtaja siis päättää asiat ja alempi kasti kestää kaiken mukisematta. Siihen kannattaa vastata täydellisellä välinpitämättömyydellä. Ei tarvitse repiä hermojaan eikä miettiä mitä ne nyt tarkoitti? Oma perhe ykköseksi eikä nöyristelyä!

• asiat selviksi
        Aivan niin kirjoitti:

Mitä vanhemmaksi tulee, sen helpompi on antaa toisen olla sellainen kuin on. Tiedän sen kokemuksesta, koska takanani on useampi vuosikymmen.

Nuorena oli käsittävinään, että toinen on sen ja sen sorttinen ihminen, ja sitten itse saatoin loukkaantua, kun hän ei ollutkaan luulemani tyyppi. Kuvittelin, että toisen luonteen tai hänen asenteensa voi kääntää pelkällä puheella.
        Yritin "keskustella".
        Mitäpä se hyödyttää.

Asioista voidaan keskustella, tapahtumia voidaan kertoa ja kerrata, mutta ei toisen luonteenpiirteitä voida miksikään muuttaa. On joustettava ja otettava toiset sellaisina kuin he ovat.
        Ainoa, jota mahdollisesti VOI muuttaa, on ihminen itse. Kuinka helppoa se sitten on, on jokaisen itsensä huomattava.
        Mielestäni ei kannata yrittää muuttaa itseään toisten mieleiseksi. Se onnistuu vain oman itsekunnioituksen kustannuksella. Olen sitäkin aikanani opetellut, ja tultuani opiskelussani tien päähän, katkesivat välini ko. ihmisiin kokonaan, koska olin heidät opettanut siihen, että olen niin mukava ja samaa mieltä joka asiassa. Vastarintani sitten vuosien päästä oli vain ihmeellistä ja heidän mielestään varmaan johtui stressistä ja vaihdevuosista.

Mutta opettele siis ottamaan ihmiset sellaisenaan. Jos ovat epäluotettavia, toimi sen mukaan. Ei mitään tärkeää heidän kanssaan sovita.
        Huumorilla vain. "Joo-joo, tavataan sitten!"

Kun olet itse järjestelmällinen ja sanasi pitävä, niin ehkä heidän asenteensa muuttuu, mutta opettamalla se ei muutu. "Joka ei pahene, ei parane", sanotaan.

• Wetabix

Olet saanut ihan hyviä neuvoja esim. että huumoria mukaan ja toiset ovat mitä ovat. Ei heitä juurikaan voi muuttaa, mutta omaa käyttäytymistään ja suhtautumistaan voi.

Näkisin tilanteesi kuitenkin hyvänä ja mielestäni teillä ei voi olla suuria ongelmia. Siitä kertoo se, että olet paljon appiväen kanssa ja haluaisit olla enemmänkin.

Jos menee appeloiden kanssa risteilylle ja on pahoillaan, kun ei kuljeta kaupungilla yhdessä, niin appelat lienevät mukavia ihmisiä. Ärsyttävät varmasti toisinaan, mutta kukapa ei ärsyttäisi.
      Koeta vaan välttää ja väistää huumorilla niitä tilanteita, jotka sapettavat.

Kaikkea hyvää sinulle. Haluat hyvät suhteet paremmiksi ja sehän on ihan Ok. Mutta helpompi sinun on säätää itseäsi kuin appeloita.

• anoppi itsekin

Hyvä naapurimme oli lomalla samoihin aikoihin kuin mekin.
      Lähtivät automatkalle, ja sovimme, että he pohjoisesta tultuaan tulevat Juhannuksen jälkeisellä viikolla meidän mökille. Alkuviikosta joskus! Piirsimme kartat ja selitimme sijainnin.
      Ei silloin vielä ollut kännyköitä.
      Kauppaan oli 10 km matka. Lähinaapuria ei ole.

Niinpä olimme koko viikon jumissa mökillä. Jos jonnekin jouduimme lähtemään, panimme lapun oveen ja ilmoitimme kauanko olemme poissa.
      Ruokaa ei voinut pitkätki aikaa säilöä, sillä kaasukäyttöinen jääkaappimme oli pieni.
      Olimme varmuuden vuoksi passissa sunnuntaista torstaihin.

Palattuamme kaupunkiin kysyimme naapurilta, mitä heille oli tapahtunut. He ihmettelivät, mitä me kyselemme oikein. Ai, eihän heillä sitten ollut aikomustakaan tulla meille, kun olivat menneetkin sinnejasinne sukuloimaan, ja olivat olleet siellä koko juhannuksen jälkeisen viikon.

Ei tullut mieleen esim. postikortti, no eii, lomallahan sitä ollaan!

Voit uskoa, että seuraavana kesänä ei kutsua uusittu, eikä sen jälkeen koskaan. Naurulla mahdolliset kesätapaamiset on kuitattu.

• vikkaa?

Olisikohan aika antaa anteeksi itselle ja muille? Monta mukavaa hetkeä menee ohi suun. Kun näyttää nimittäin siltä, että molemmissa on ollut vikaa. Ja kannat tuota asiaa mielessäsi kuin naisen joen yli auttaneen papin pappistoveri - hetkessä eläminen, tässä ja nyt, on elämisen taitoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1777
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1109
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      44
      1000
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      790
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe