Olenkohan minä kuuroutumassa vai mistä lienee kysymys? On joitakin mainoksia, joiden puheesta en saa mitään selvää.
Onko muilla samanlaista ongelmaa? Tai "ongelmaa"? Ei se niin suuri menetys taida olla. En ole huomannut mitään muuta erityisempää kuulon alenemista paitsi sen, etten enää kuule heinäsirkkojen siritytstä.
TV-mainokset
19
1041
Vastaukset
- kai**
lopettivat laulunsa jo vuosia sitten, vai tulikohan niitä kaikista mykkiä ?
Mitä tv.n tulee, jos kääntää kovemmalle naapuri kuulee myös. Hiljaisella ie kuule itse, hassu yhdistelmä ! - mainosten suhteen on,
että niiden volyymytaso on aina normaalia ohjelmaa suurempi.
Siispä meinaa säikähtää, kun ne alkavat.
Kaukosäädin joutuu koville.- KainoAino
Nykyisin mainokset ovat pieniä näytelmiä. Niiden tarkoitus on siis viitata mainostajan tuotteeseen taiteen keinoin.
Esim R-kiskalle tulee mies milloin missäkin asussa ja ärisee/murisee/kimittää asiansa, josta en ole tähän mennessä saanut selvää.
Näytelmän sanoma menee kuitenkin perille: R-kiskassa käy raavaat miehet.
On myös sellaisia mainoksia, joiden sanoma ei tavalliselle maatiaiselle mene perille, vaikka sen katsoisi kuinka tarkkaan tahansa. Puheesta ei saa selvää, ei ainakaan siitä viimeisimmästä kiekaisusta, jonka pitäisi tuotetta mainostaa.
Toinen asia, joka minua kuvottaa, on lastenohjelmien äänet. Kuka on mahtanut tulla siihen tulokseen, että lapsi ei tajua normaaliäänellä puhuttua puhetta, vaan on muutettava ääni kimeäksi tai honottavaksi.
Useinkaan ei tiedä, mitä piirroshahmo tarkoittaa.
Onneksi ei talossani enää nyt ole pikkulapsia. Mutta säälin perheitä, joiden on kuunneltava tätä kimitystä aamuTV:n äärellä. Menee kahvit väärään kurkkuun. - vain on
KainoAino kirjoitti:
Nykyisin mainokset ovat pieniä näytelmiä. Niiden tarkoitus on siis viitata mainostajan tuotteeseen taiteen keinoin.
Esim R-kiskalle tulee mies milloin missäkin asussa ja ärisee/murisee/kimittää asiansa, josta en ole tähän mennessä saanut selvää.
On myös sellaisia mainoksia, joiden sanoma ei tavalliselle maatiaiselle mene perille, vaikka sen katsoisi kuinka tarkkaan tahansa. Puheesta ei saa selvää, ei ainakaan siitä viimeisimmästä kiekaisusta, jonka pitäisi tuotetta mainostaa.
Toinen asia, joka minua kuvottaa, on lastenohjelmien äänet. Kuka on mahtanut tulla siihen tulokseen, että lapsi ei tajua normaaliäänellä puhuttua puhetta, vaan on muutettava ääni kimeäksi tai honottavaksi.
Onneksi ei talossani enää nyt ole pikkulapsia. Mutta säälin perheitä, joiden on kuunneltava tätä kimitystä aamuTV:n äärellä. Menee kahvit väärään kurkkuun.ongelmana ainakin minulle, että mainosten monimutkaistuessa mainostettava tuote jää taka-alalle.
Usein huomaan nähneeni saman mainoksen monta kertaa, mutten silti tiedä mitä se mainostaa.
Samoin tuo volyymi aiheuttaa sen, että ainakin minä hiljennän koko mainostauon, joten sinne jää kaikki sanallinen informaatio. - Atolfia
KainoAino kirjoitti:
Onneksi ei talossani enää nyt ole pikkulapsia. Mutta säälin perheitä, joiden on kuunneltava tätä kimitystä aamuTV:n äärellä. Menee kahvit väärään kurkkuun.En edes tiedä, mitä makkaraa siinä mainostetaan.
Siinä eukko papiljotitpäässä kirkuu ukolleen jotain vieraitten tulosta ja grillattavan puutteesta. On vallan kamalaa rääkymistä.
On mielestäni tosi ärsyttävä mainos. Yleensä käännän kanavaa oitis.
Kenellehän yleensä mainokset ovat tarkoitetut? Katsojat tuntuvat kääntävän kanavan tai poistuvan paikalta mainosten alkaessa. Turhaa rahan tuhlausta.
- Fanni
On toisinaan mainoksia ääneen ihmeteltävä 'mitä tuokin mainostaa'. Ovat melkoista salatiedettä. Siihen päälle vielä sotkuinen puhe, a vot. Katoaa halu yrittää ymmärtää.
Oletkohan se -eetu-, jolla vaalea iso noutaja kotona kartanolla ja joka puolisonsa kanssa kävellen kuntoilee uudelle mökille 2-3 km:n päähän ? Entäs ne kissat aitan vintillä kesäisin vai onko niillä talvisin sähkölämmitys ?- -eetu-
Minulla ei ole koskaan ollut koiraa, kissaa eikä kartanoa. Otin -eetu- nimimerkin vain siksi, ettei se ollut varattu.
Ne mainokset, joista ei joko saa selvää tai jota ei ymmärrä, niin saavat minun puolestani olla ymmärtämättä. Epäilin omaa kuuloani, mutta huomaan etten olekaan yksin.
Sitä vain on vaikea käsittää, että tuotteen nimi tai mainostavan yrityksen nimi sanotaan niin epäselvästi, ettei tiedä mistä oli kysymys. Toisaalta: maksakoot tyhjästä jos haluavat. Jos on varaa heittää satoja tuhanasia euroja kankkulan kaivoon, niin onhan sillä ainakin työllistävä vaikutus mainostoimistoille ja kaupalliselle TV:lle. - mainoksia
-eetu- kirjoitti:
Minulla ei ole koskaan ollut koiraa, kissaa eikä kartanoa. Otin -eetu- nimimerkin vain siksi, ettei se ollut varattu.
Ne mainokset, joista ei joko saa selvää tai jota ei ymmärrä, niin saavat minun puolestani olla ymmärtämättä. Epäilin omaa kuuloani, mutta huomaan etten olekaan yksin.
Sitä vain on vaikea käsittää, että tuotteen nimi tai mainostavan yrityksen nimi sanotaan niin epäselvästi, ettei tiedä mistä oli kysymys. Toisaalta: maksakoot tyhjästä jos haluavat. Jos on varaa heittää satoja tuhanasia euroja kankkulan kaivoon, niin onhan sillä ainakin työllistävä vaikutus mainostoimistoille ja kaupalliselle TV:lle.Nehän pitäisi kieltää kokonaan.
Ainakin osa huonosta ja epäselvästä äänenlaadusta johtuu huonoista akustisista olosuhteista.
Samaa ilmiötä olen huomannut myös haastatteluissa, jotka tapahtuvat muualla kuin studiossa.
Kovapintaisista seinistä ääni heijastuu saaden aikaan kumman kuminan.
Tuo kuulon huononeminen lienee meille kaikille tuttu. Vanhetessa kuulo hunonee nimenomaan korkeiden äänien osalta. Heinäsirkat eivät ole kuolleet vaan me emme enää kuule niiden siritystä.
Puheen selvyys kärsii, paitsi korkeiden äänien leikkautumisesta, myös kuulokäyrän kuopista, jolloin kaikki kuuluvat äänet eivät enää kuulu yhtä voimakkaina vaan jotkut taajuudeltaan matalahkotkin äänet kuuuluvat vaimentuneina.onkin sitten hyvä kuulo, kuulen nimittäin heinäsirkan sirityksen.
Onpahan yksi aisti edes hyvä, muista en sitten tiedäkkään, no näkökin lasien avulla kohtalainen.
Nuo mainokset ovat joskus huonosti oivallettu ja huono äänisiä, liian kovaa tai sitten muminaa.
Mikään äänen vahvuus ei kumminkaan voita suomalaisten vanhojen elokuvien musiikin tasoa, kun puheen vuoksi joutuu koventamaan, musiikin mukaan tultua on pakko hiljentää.
No kehitystä ainakin niiltä ajoilta on saatu aikaan.- LounaT
SkillaN kirjoitti:
onkin sitten hyvä kuulo, kuulen nimittäin heinäsirkan sirityksen.
Onpahan yksi aisti edes hyvä, muista en sitten tiedäkkään, no näkökin lasien avulla kohtalainen.
Nuo mainokset ovat joskus huonosti oivallettu ja huono äänisiä, liian kovaa tai sitten muminaa.
Mikään äänen vahvuus ei kumminkaan voita suomalaisten vanhojen elokuvien musiikin tasoa, kun puheen vuoksi joutuu koventamaan, musiikin mukaan tultua on pakko hiljentää.
No kehitystä ainakin niiltä ajoilta on saatu aikaan.olleet minun epätoivelistallani,
en ole pystynyt katsomaan niitä, 'letkauttelu' on tuntunut niin naurettavalta, sietämättömältä.
Eilen kuitenkin katselin sen ykkösen Suomi-leffan,
(F.E.Sillanpään romaniin perustuvan "Poika eli elämäänsä") - ja ihmettelin, miten Tea Ista ja Eila Roine olivatkaan nuoria ja solakoita tyttöjä!
Elokuva ei tuntunut hassummalta, sen jaksoi kyllä katsoa. Epookin henki ja kesä tulivat tykö tuoreena ja voimakkaana, vaikka kyllä ihmeteltävääkin riitti niissä saunakohtauksissa esimerkiksi.
Frans Emil Sillanpäähän se siellä sanoi viimeisen sanan sitten. Hänhän laittoi 50-vuotiaana kalotin päähänsä ja alkoi esittää 'taataa'.Opiskelut häneltä aikoinaan jäivät kesken, hän palasi Töllinmäkeen "suorittamatta mitään varsinaista tutkintoa". Hänellähän on myös tuo "Suomen laiskin mies"- titteli. Kirjailijoista ajateltiin näin aikana, jolloin vain ruumiillinen työ oli 'työtä'.
Se letkauttelu-tyyli tuli ehkä hiukan myöhempiin kuviin, luulen. En ole niitä monta minuuttia katsonut. - jutta-juulia
Vielä kuuluu heinäsirkan siritys, kuuloni on lääkärin mukaan vielä hyvä. Mainosten ajaksi vaihdan kanavaa tai vähennän ääntä. Maikkarin puolella ainakin mainokset huutavat niin, että melkein housuistaan hyppää.
Tunnustan, että en juuri katso kotimaista TV-teatteria koska on mahdotonta normaali volyymillä saada selville mitä siellä puhutaan. Äänitys on tehty niin hienolla tekniikalla, kuulemma, olen kysynyt, että oma telkkari parkani ei sitä pysty toistamaan. Kaikki kuvauksen taustaäänet, askeleet, liikenteen melu yms. kaikuvat päällimmäisenä ja puhe jää sorinana sen alle. Siitä ei tule kuin vihaiseksi, oli tekniikka sitten miten hieno tahansa.
Ykkösen kotikatsomo paikan esitykset jäävät minulta tästä syytä katsomatta. - Aivan omaa luokkaansa
jutta-juulia kirjoitti:
Vielä kuuluu heinäsirkan siritys, kuuloni on lääkärin mukaan vielä hyvä. Mainosten ajaksi vaihdan kanavaa tai vähennän ääntä. Maikkarin puolella ainakin mainokset huutavat niin, että melkein housuistaan hyppää.
Tunnustan, että en juuri katso kotimaista TV-teatteria koska on mahdotonta normaali volyymillä saada selville mitä siellä puhutaan. Äänitys on tehty niin hienolla tekniikalla, kuulemma, olen kysynyt, että oma telkkari parkani ei sitä pysty toistamaan. Kaikki kuvauksen taustaäänet, askeleet, liikenteen melu yms. kaikuvat päällimmäisenä ja puhe jää sorinana sen alle. Siitä ei tule kuin vihaiseksi, oli tekniikka sitten miten hieno tahansa.
Ykkösen kotikatsomo paikan esitykset jäävät minulta tästä syytä katsomatta.Se on teatteria, joka hämmästyttää osaamisellaan.
- Katsomatta jää
jutta-juulia kirjoitti:
Ykkösen kotikatsomo paikan esitykset jäävät minulta tästä syytä katsomatta.Monta kertaa olen ihmetellyt, mikä Ylen takoitus on, kun esittää suomalaiset näytelmät noin kehnolla äänityksellä. Luulisi, että olisivat tarkkana katsojaluvuista.
On ilmiselvää, että huono ja mumiseva puhe ärsyttää katsojat pois.
Ei ole mitään järkeä esittää puhenäytelmää, josta ei tiedä, mistä asia koskee.
Talvella tuli sarja pakolaiskeskuksen arjesta.
Äänitys oli niin kehno, että en saanut selvää, mistä hoitohenkilöiden kriisit oikein syntyivät.
Eikö näyttelijäkoulutuksessa enää kiinnitetä mitään huomiota puheeseen? Kyllä varmasti mielenliikutuksessakin voi puhua selvästi. Ei jokaisen murheen iskiessä ääni puuroudu mussutukseksi.
Olen jo vuosia ajatellut, että Yle viis veisaa katsojista. Maksavathan ne kuitenkin katselumaksut, katsovat tai ei. - Hintriika1
jutta-juulia kirjoitti:
Ykkösen kotikatsomo paikan esitykset jäävät minulta tästä syytä katsomatta.Minulla on ongelma, että puhe puuroutuu eikä yksittäisistä sanoista saa selvää. Kuulossanikin on vikaa (perintöä äidin puolelta), mutta on myös äänityksessä. Paljon pienemmällä volyymilla kuulen uutiset, koska uutistenlukijat osaavat käyttää ääntään oikein!
Nimenomaan Ykkösen kotikatsomon ohjelmat minua raivostuttivat, kunnes keksin laittaa tekstityksen päälle, sivu 333 antaa ainakin sille ohjelmalle tekstin.
Ainoa huono puoli tekstityksessä on, että kuvasuhdetta ei saa silloin oikeaksi. Mutta mieluummin katselen ylileveitä näyttelijöitä kuin kuuntelen käsittämätöntä puhetta. "Mykkä puhuu ja kansa ihmettelee", sanoi äitini aina, kun tv:stä meni ääni! Hintriika1 kirjoitti:
Minulla on ongelma, että puhe puuroutuu eikä yksittäisistä sanoista saa selvää. Kuulossanikin on vikaa (perintöä äidin puolelta), mutta on myös äänityksessä. Paljon pienemmällä volyymilla kuulen uutiset, koska uutistenlukijat osaavat käyttää ääntään oikein!
Nimenomaan Ykkösen kotikatsomon ohjelmat minua raivostuttivat, kunnes keksin laittaa tekstityksen päälle, sivu 333 antaa ainakin sille ohjelmalle tekstin.
Ainoa huono puoli tekstityksessä on, että kuvasuhdetta ei saa silloin oikeaksi. Mutta mieluummin katselen ylileveitä näyttelijöitä kuin kuuntelen käsittämätöntä puhetta. "Mykkä puhuu ja kansa ihmettelee", sanoi äitini aina, kun tv:stä meni ääni!Tällä kertaa aamu oli iltaa viisaampi, ellei tästä päivän mittaan viisastu lisää. Kiitos vinkistä!
Siis: 333.
Kuulovaikeuksia on minullakin. Olen epäillyt telkkareitamme ja olohuoneen akustiikkaa, mutta lopulta päädyin siihen, että vika on muualla. Katsoessani lauantai-illan saksalaissarjoja samasta apparaatista samassa olohuoneessa saan vaikeuksitta selvää puheesta. Niitä seuratessa ei tarvitse kaiken aikaa olla kaukosäädin kourassa.
Eipä sillä, läheltä liippaa, että kaukosäädin olisi viime vuosisadan tarpeellisin keksintö.
Se, mitä joku mainitsi lastenohjelmien kimityksestä, on harmittanut minuakin.
Raivostuttavaa on myös se, että taustamusiikki ja kaikenlainen taustahäly peittävät puheäänet.
Mainosten metelistä ja typeryydestä jääköön mielipiteeni esittämättä.
Joskus olen miettinyt, mitä pitää sisällään äänentarkkailijan toimenkuva.- Rekoosmestari
Venlastiina kirjoitti:
Tällä kertaa aamu oli iltaa viisaampi, ellei tästä päivän mittaan viisastu lisää. Kiitos vinkistä!
Siis: 333.
Kuulovaikeuksia on minullakin. Olen epäillyt telkkareitamme ja olohuoneen akustiikkaa, mutta lopulta päädyin siihen, että vika on muualla. Katsoessani lauantai-illan saksalaissarjoja samasta apparaatista samassa olohuoneessa saan vaikeuksitta selvää puheesta. Niitä seuratessa ei tarvitse kaiken aikaa olla kaukosäädin kourassa.
Eipä sillä, läheltä liippaa, että kaukosäädin olisi viime vuosisadan tarpeellisin keksintö.
Se, mitä joku mainitsi lastenohjelmien kimityksestä, on harmittanut minuakin.
Raivostuttavaa on myös se, että taustamusiikki ja kaikenlainen taustahäly peittävät puheäänet.
Mainosten metelistä ja typeryydestä jääköön mielipiteeni esittämättä.
Joskus olen miettinyt, mitä pitää sisällään äänentarkkailijan toimenkuva.Yhdyn kiitoksiin. Tuli kokeiltavaksi 333.
- Rouva Remander
Rekoosmestari kirjoitti:
Yhdyn kiitoksiin. Tuli kokeiltavaksi 333.
Kokeilimme eilen ja tänään. Kyllä toimii!
- Hintriika1
Rouva Remander kirjoitti:
Kokeilimme eilen ja tänään. Kyllä toimii!
Olen itse saanut tällä palstalla monta hyvää vinkkiä, joista on todella ollut apua jokapäiväisessä elämässä.
Jos puolestani osasin antaa hyvän vinkin, niin olenpa iloinen. Tällälailla tämä systeemi toimii hienosti!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lataus pakkaskelissä
En olisi koskaan ostanut sähköautoa jos olisin tajunnut että ne eivät lataa pakkasissa suurteholatauksella vaan istut tu1816808Kun väestö ikääntyy ja veronmaksajat vähenee, mitä sitten vasemmistolaiset?
Maahanmuutto ei vaan ole ratkaisu väestön ikääntymiseen. Maahanmuutto lykkää ja hidastaa väestön ikääntymistä ja työv1203239Miksei Trump ole kiinnostunut Suomen valloittamisesta?
Täällähän on enemmän turvetta kuin Norjalla öljyä. Eikö Ttump ole turvenuija?1101916- 191749
"Mitä sä nainen tuot sitten pöytään" ?
Jos mies provaidaa ja suojelee... Pitääkö miesten kysyä tuollaisia?471738Aktivistinainen pysäytti ICE-agentin luodin päällään USA:ssa!
Video ampumistilanteesta: https://edition.cnn.com/2026/01/07/us/video/ice-shooting-minneapolis-digvid "Media: ICE:n am651700Oikeistopuolueiden kannatus vain 37,8 %, vasemmiston 43,0 %
Keskustaan jää 17,4 prosenttia ja loput ovat sitten mitä ovat. Mutta selvästikin Suomen kansa on vasemmalle kallellaan.31655Ekologinen kommunismi tulee voittamaan fossiilikapitalismin
Kiina on mahtitekijä uusiutuvien energialähteiden kehityksessä, ja Trump osoitus viimeisestä öljyn perään itkemisestä, m161501Kyllä mä suren
Sitä että mikään ei ole kuten ennen. Ei niitä hetkiä ja katseita. Toisaalta keho lepää eikä enää tarvitse sitä tuskaa ko111340- 681323