Lukioko raskasta?

peacock

Oon aina kummastellu puhetta siitä että lukio ois raskasta. Mistä tälläinen väite on peräisin?

Oon tuleva abi ja en oo kokenu lukiota lainkaan raskaasti näiden kahden vuoden aikana. Oon käyny kursseja suhteellisen ahkerasti ja mulle jää vaan muutama kurssi ens vuodelle että pakolliset 75 tulee täyteen. Toki opiskelen vähän ton määrän yli. Mutta en oo kokenu lukiota raskaaksi. Aikaa jää vaikka mihin ja en ota sen suurempia paineta läksyistä ja yleensä ne jääkin tekemättä. MUTTA saan silti hyviä numeroita (=7,8) tsemppaamalla aina paria viikkoa ennen koeviikkoa. Lukio on ollu suorastaan ihanan rentouttavaa aikaa. Vähän istuskelee tunneilla, on kavereiden kanssa ja päivän kohokohta on tietty ruokailu. Ai että, voiko helpompaa olla. Toki sitä joskus vähän stressaa jostain työstä joka pitäis palauttaa seuraavana päivänä mutta ei se oo sellanen ylitsepääsemättömän raskas tunne. Kai sitä pitää välillä vähän stressata, ei kai elämästä muuten mitään tulis.

Mitä te muut ajattelette asiasta?

19

3845

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tokalle menossa

      ihan siitä miten raskaaks haluu tehä lukion! Mulla oli ekana vuonna valittuna 37 kurssia ja voin sanoo et oli kyllä ihan kauheeta, mut jotenkin sit selvisin. Nyt oon menossa tokalle ja otin 28 kurssia eli luultavasti tulee paljon helpompaa... Lopetin pitkänmatikan, vaikka menestyinkin siinä aika hyvin. Sain kaikista kursseista kasin, mutten jaksa sitä enää vaa. Sit en lue enää fysiikka kuten tein ykkösellä. Eli toivottavasti nyt tulis sitten semmosta ihanaa kuten sä sanoit!

      • helppoa

        Olen tämän kevään abi ja minustakaan lukio ei ollut mitenkään ylivoimaisen raskas. Tietenkin piti lukea kokeisiin ja tehdä läksyjä yms. mut aikaa todellakin jäi myös kaikelle muulle. Ja meille ei edes oikeastaan tullut paljon läksyä ja muutenkin jotkut kokeet olivat melkein sellaisia ettei niihin edes tarvinnut lukea..


    • hub

      no ei tosiaan ole raskasta... ittellä tuli jotain n. 36 kurssia ja ka on ihan ok, jotain vähän alle ysin, eikä tunnu raskaalta... Odotan pienellä kauhulla jos kurssit vaikeutuu, mutta ei kyllä ole toistaiseksi tuntunut pahalle yhtään! aikaa ja voimia jää vaikka miten harrastamiseen ja kavereille. :D :D Pitää vaan muistaa olla rela-asenne ja olla välittämättä jos jostain kurssista tulisi se vitonen niin kaikki menee hyvin omalla painollaan. En tosiaan ymmärrä miten osa kavereista on ihan burnoutissa ja kaikki valittaa miten raskasta on.

    • lastenleikkiä.

      Turha sitä on lukiolaisten lähteä lukion vaikeudesta, kurssikiireistä/paineista ym. purnaamaan. Aivan käsittämättömän helppo nakki koko "yleissivistyslaitos".

      Ittelläni kolme A-kieltä, pitkä matikka ja kaikki hissan kurssit ym muut mitkä siinä kulkee mukana ja parit ekstra kielikurssit päälle..yhteensä 87 kurssia. Aamulla parin tunnin treenit ennen koulua ja koulusta suoraan salille ja omiin treeneihin.. Vapaailtoina suoraan koulusta duuniin rahaa tienaamaan. Keskiarvo 9.3. Yhden lukukauden suoritin ruotsinkielisessä lukiossa - ihan vain haasteen vuoksi :)

      Aivan naurettavaa edes väittää lukion olevan vaikea. Jos ei kantti kestä (eli älliä riitä) niin valitsee suosiolla ammattikoululinjan (itsekin olin alunperin kaksoislinjalla, mutta amis tuntui liian helpolta). Lukion tarkoitushan on valmistaa yliopisto-opintoihin.

      Tsemppiä.

      Ohi on!

    • puolia

      Kaikki on suhteellista, lukion käyntikin. Jos oppilaalla on peruskoulusta hyvät tiedot - siis hyvät tiedot, ei hyvät numerot - lukio ei yleensä tuota vaikeuksia lahjakkaalle.

      Jos peruskoulusta on arvaamiseen ja ahkeruuteen perustuvia seiskoja, saattaa lukio tuntua raskaalta, etenkin jos lukee pitkää matikkaa. Lukio on toki helppo läpäistä istuskelemalla tunneilla, koska yo-kirjoitusten läpäiseminen ei edellytä nykyisin lukioasioiden hallintaa. Tähän on hiljalleen tultu lukion käyvien prosentuaalisen määrän kasvettua noin 60 prosenttiin ikäluokasta. Lukiossa on siis runsaasti oppilaita, jotka ovat älyltään keskimääräistä huonompia ikäluokassaan.

      Kokonaan toinen juttu on, että ylioppilas, joka ei ole tottunut käyttämään aivojaan lukiossa, harvoin menestyy hyvin korkeakoulussa. Yleensä hän ei suosituimpiin ja älyllisesti vaativimpiin edes pääse.

    • tuleva 2

      Mulla on eka vuosi takana, ja koko ajan oon ihmettellyt opiskelun helppoutta. Edelleen odottelen milloin se lukio vaikeutuu, kun sen kerran pitäisi olla mahdotonta... tai niin yläasteen opet väitti.

      Ok, joskus tulee pahoja paikkoja, mutta niistä selviää kyllä. Läksyihin menee joskus aikaa, mutta keskimäärin alle tunti päivässä ei ole mitenkään liikaa... vai? Aikaa jää myös muulle tekemiselle.

      Koeviikko on parasta aikaa, kun ei tarvi paljon koulussa käydä. Ei ihan loma, mutta melkein :D Viimeisen illan lukemisella pääsee yllättävän pitkälle, jos on kuunnellut tunneilla hyvin.

      kielet vaativat töitä, ainakin mulle kun en oo mikään kielinero. Kuitenkin ysin olen vääntänyt jokaisesta A-ruotsin ja enkun kurssista, ja niin on tehny moni muukin. Äidinkieli tuntuu paljon pahemmalta kuin yläasteelta, siitä ysi on jo kova saavutus.

      Pitkä matikka on ollu paljon helpompaa kuin luulin, läksyjä tekemällä kymppejä ropisee ihan kivasti. Fysiikka on vaikeempaa ja sitä oon joutunut lukemaan kunnolla, mutta toistaiseksi oon onnistunut kohtuullisella työllä saamaan 9-10.

      Jos ois tavoitteet vähän matalammalla niin ei kyllä mitään stressiä tulis lukiosta kun ei juuri tule nytkään. Toivon ettei vaikeudu hirveästi ens vuonna.

      Nykäsen Matti oli väärässä kun sano, että "elämä on ihmisen parasta aikaa". Kyllä se on niin, että LUKIO ON IHMISEN PARASTA AIKAA!!

    • ............

      Lukion raskaus kai riippuu sitä, miten kunnianhimoinen yleensäkin on. Jos läpipääsy kurssista on ainut päämäärä, niin istuminen tunnilla tosiaan riittää.

      Olen ollut lukiossa nyt vuoden. Hieman olen ollut yllättynyt siitä, miten paljon vielä sielläkin lepsuillaan peruskoulu-tyyliin. Ihan pienissäkin asioissa, esim. jos aine pitää palauttaa seuraavana päivänä, joku tuo sen kuitenkin vasta parin päivän päästä ja antaa seltykseksi sen, että en nyt vaan ehtinyt. Hups.

      • nimetön...

        Tuossa otsikossa se pääpointtini jo tulikin. Itse olen hyvin korkeatasoisessa lukiossa, enkä sano tätä mitenkään elvistelläkseni. Eräänkin tuttavuuden kanssa kerran jutustelin ja hän sattui kertomaan, että oli vaihtanut lukiota ykkösluokan jälkeen. Siellä edellisessä lukiossa oli ysejä tullut ihan tarpeeksi, mutta sitten kun vaihtoi tuonne lukioon, missä minäkin olen, niin numerot tippu heti seiskaan ja sen pinnassa ovat pysyneet melkein koko kakkosluokan ajan. Mun mielestä aikamoinen pudotus kylläkin, ja sitä se opoki oli sanonut että tuolla lukiossa on kova taso. Niin ja jos meillä palauttaa aineen tai esitelmän paria päivää myöhemmin, niin tippuu siitä aineesta / esitelmästä heti vähintääkin numero tai pari pois...Eli jos vähääkään välittää numeroistaan, ni palauttaa ne kyllä ajoissa, näin ainakin meillä.


    • pikkuinen kata

      ...jos et tiedä?? Toiset ihmiset kokevat teoreettisen opiskelun rankaksi/tylsäksi/tms ja tykkäävät enemmän käytännön opiskelusta, toiset taas toisinpäin. Luulis lukiossa psykologiaa opiskelleen tuon tietävän??

      • Miettii hän

        Miksi sitten täytyy ylipäätään lukioon mennä, jos se teoreettinen
        opiskelu ei yhtään kiinnosta ja on niin pirun rankkaa?

        Kyllä kai jokainen tietää sinne mennessään, että mitä on
        tiedossa? Eikö sitten kannattaisi ennemmin mennä vaikka ammattikouluun,
        jos se käytäntö on paljon lähempänä sydäntä? Jatkaa siitä sitten
        vaikka AMK:n puolelle, jos vielä haluaa lisää opisklella.
        Jos lukion teoreettisuuskin jo rasittaa, niin tuskin ainakaan
        yliopistoon enää kannattaa jatkaa.

        Asiaan: Ei, lukio ei ole rankka paikka. Moni pelotteli peruskoulun
        aikana kuinka lukioon mennessä kaikki kauheasti vaikeutuu ja
        arvosanat tippuvat. Melko heittämällä tuo tuntui läpi menevän,
        hyvät arvosanat ilman liiallista stressiä.


      • kips
        Miettii hän kirjoitti:

        Miksi sitten täytyy ylipäätään lukioon mennä, jos se teoreettinen
        opiskelu ei yhtään kiinnosta ja on niin pirun rankkaa?

        Kyllä kai jokainen tietää sinne mennessään, että mitä on
        tiedossa? Eikö sitten kannattaisi ennemmin mennä vaikka ammattikouluun,
        jos se käytäntö on paljon lähempänä sydäntä? Jatkaa siitä sitten
        vaikka AMK:n puolelle, jos vielä haluaa lisää opisklella.
        Jos lukion teoreettisuuskin jo rasittaa, niin tuskin ainakaan
        yliopistoon enää kannattaa jatkaa.

        Asiaan: Ei, lukio ei ole rankka paikka. Moni pelotteli peruskoulun
        aikana kuinka lukioon mennessä kaikki kauheasti vaikeutuu ja
        arvosanat tippuvat. Melko heittämällä tuo tuntui läpi menevän,
        hyvät arvosanat ilman liiallista stressiä.

        Ihmiset ovat erilaisia motivaationsa ja päämääriensä suhteen, mutta lukion selvittää helposti hyvällä suomen kielen taidolla sekä ongelmanratkaisu - ja päättelytaidoilla.
        Minulle lukio oli suurimmaksi osaksi lastenleikkiä, ainakin viimeisenä vuonna turhauduin, eikä aakkosten opettelu enää kiinnostanut, vaikka ilmapiiriltään ihanassa lukiossa olinkin...
        Melko pienellä vaivalla ka. kolmen vuoden ajan 9,5 kieppeillä ja nyt kirjoituksista keväällä 5 ällää ja yksi M, vaikka harrastustoiminta on vienyt koko lukion ajan 20-30 tuntia viikossa.
        Tiedän, että pääsisin yliopistoon sisään lukemaan melkein mitä haluaisin, mutta en tyydy niin vähään, vaan hain ja pääsin ammatilliseen oppilaitokseen musiikkialalle. Siinä on enemmän haastetta kuin yliopisto-opinnoissa minun tapauksessani, mutta näin haluan sen olevankin, jotta mielenkiinto säilyy ;)


    • BubbleGirl

      Paskanjauhntaa se, että lukio olisi raskasta. Kyllähän siitäkin raskaan saa, jos haluaa. Mutta miksi suotta??
      Minen halunnut, enkä siitä sellaista tehnyt. En yleisesti ottaen lukenut mihinkään muihin kokeisiin kuin kemian kokeisiin ja 8 :n keskiarvolla talosta lähdin. Olisin saanut paljon paremmatkin numerot ja loppuarvosanat, jos olisin halunnut, muttei hirveästi jaksanut kiinnostaa. Sillä hatulla kuitenkaan loppupeleissä tee hevonkakkaa. x)

      Nyt kun taaksepäin katson, lukio oli kolme vuotta chillailua, puupäistä porukkaa ja ilmaista ruokaa.
      Tokihan ne kemiankirjoitukset jännitti, koska sieltä halusin hyvän arvosanan. Vituiksi meni sekin turhan stressin vuoksi. Pääsen ilmeisesti silti yliopistoon opiskelemaan kemmaa, joten ei senkään sitten väliä. x)

      Se on sitten eri asia, jos haluaa väkisin saada kaikista lukemistaan ja kirjoittamistaan aineista 10:t ja L:t. Puurtakoot typerykset. Minä menen sinne, minne haluan, mutta laiskemmalla. Kaikkialle ei tietenkään laiskalla pääse, joten silloin tuleekin nähdä vähän vaivaa asian eteen. Tajusin tämän, kun katselin TKK:n matikan pääsykokeita. Olen lukenut ja kirjoittanut lyhyen ja matikan pakolliset pääsykokeet olivat pitkää. En ymmärtänyt, mitä tehtävissä edes kysyttiin. xD En lukion alussa tiennyt, mitä haluan ja jostain käsittämättömästä syystä otin silti lyhyen matikan. O_o Nyt on tyytyminen yliopistoon. Ehkä menen TKK:lle myöhemmin.

    • siitä

      miten ahkerasti opiskelee. Jos ottaa lukion rennosti niin eihän silloin opiskelu raskasta ole. Jos taas tavoittelee 9-10 joka aineesta on pakko ahertaa enemmän. Mielestäni lukiossa opiskeleminen on ylä-asteeseen nähden kuitenki "raskaampaa".

    • rouh

      En ois ikää menny lukioon jos ois tienny mille alalle ois lähteny. Lukion touhut nii tylsää ku olla ja voi. Minun mielestä. Sinne meni turhat vuodet paskoine numeroineen.

    • ellattt

      mulla on pieni lapsi ja kirjoitin nyt LEEECB-paperit (pakolliset oli niitä parempia arvosanoja) aikuislukiosta, tasan 45 kurssia tuli suoritettua. noistakin kursseista n.75% etänä eli en ihan mahdottomasti koulussa istuskellut. kotona sitten luin iltaysistä asti, kun lapsi meni nukkumaan. tietysti pingottamalla ja (päivä)lukiossa ahkerasti istumalla olisi voinut vielä parempi rivistö tulla, mutta kehtaa tuollakin jo yliopistoon haluamalleni alalle hakea. sitähän se lukio loppujen lopuksi on --> pääsylippu sinne jatkoon.

      eli ei ole niin rankkaa kuin joskus annetaan ymmärtää..:) enkä mä ainakaan stressannut kuin koeviikot ja kirjoituksia edeltävät päivät, ja hyvin meni kuitenkin.

    • Anonyymi

      Olen nyt aloitteleva abi. Eka vuosi oli raskas (34 kurssia), mutta sain ihan okei arvosanoja, enimmäkseen ysiä mut myös kymppiä ja kasia. Toisena vuonna oli paljon vähemmän kursseja, 25 kurssia. Syksy meni ihan ok, mutta kevät murskasi totaalisesti. Sain toisena vuonna n. 9.9 keskiarvon ja olin aivan kuollut. Kesällä laukesi suunnaton masennus ja ahdistus. En tiedä miten jaksan enää kolmantena ja neljäntenä vuonna.

    • Anonyymi

      Itse lukio ei ollut raskasta, viihdyin lukiossa loppua kohden aina vain paremmin ja viimeisinä aikoina se tuntui jo ihan kuin toiselta kodilta. Mutta se mikä on raskasta, on ylppäreihin lukeminen. Siihen perään vielä pääsykokeisiin lukemiset niin ahdistuspaketti on valmis. Jollain ihmeen kaupalla selvisin kummastakin, lakin sain ja yliopistonkin ovet aukeni heti ensimmäisellä yrittämällä.

    • Anonyymi

      Narsistit täällä kehuu itseään..

    • Anonyymi

      joo sillä että oon kuuntelemassa tunnilla ja teen läksyt yleensä saan kaseja ja ysejä ja muutamia kymppejäkin (kielistä ja kuviksesta). Vain fysiikka on ollut vaikeaa.
      ykkösvuoden syksyllä oli kurssit hujan hajan välillä aamuseiskan ja iltapäiväneljän aikavälillä (jouduin heräämään kuudelta junaan osana päivistä), joten unirytmi kärsi ja jouduin kahen viikon saikulle ennen joululomaa, mutta sen jälkeen on ollut 5 kurssia per periodi sekä kesälomalla suoritin 2 kurssia ja enkkua verkossa tänä vuonna. Olen alusta asti ollut nelivuotinen opiskelija.

      Kurssit itse eivät ole raskaita jos ei yritä kymppejä vaan se on aikataulutus ja tulevien tapahtumien muistaminen ulkoa mikä stressaa ja jatkuva siirtyily paikasta toiseen voi käydä hermoille, jos on iso lukio tai osa kursseista jossain toisessa lukiossa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2072
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1878
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1680
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1478
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe