Nyt syylistetään äitejä

ja kovaa! :(

Iltasanomista tarttui tällainen juttu silmään:
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1391179

Inequal Childhood -tutkimuksen mukaan suomalaislapset eivät ole onnellisia, koska äidit käyvät töissä!!!! Herranen aika!!!

Jutussa yritetään tyynnytellä että systeemissä on vikaa ja kaikkea sellaista, mutta itsellä jäi ainakin paha mieli tuollaisesta syyllistämisestä.

225

28975

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

No, kyllähän se tietenkin vaikuttaa lapsen elämään paljonkin jos äiti käy töissä, vai miten ajattelit järkeistää asian?

• ja esikouluikäinen lapsi

Turha syyllistää äitejä jotka käyvät töissä, yhtälailla voi syyttää isää joka käy töissä. Suurin syy lasten pahaan oloon on, että he ovat liikaa yksin päivähoidon tai koulun jälkeen. Ei se rahan antaminen ja jokailtaisiin harrastuksiin vieminen korvaa äidin tai isän läsnäoloa. Jos ei vanhemmilla ole aikaa viettää aikaa lasten kanssa illalla, niin tokihan lapsi voi huonosti. Minulla on se periaate, että koska minä olen päivän töissä ja lapseni hoidossa, niin kotiin tultuamme vietämme illan yhdessä ruoan jälkeen pihalla leikkien, lastenohjelmia katsoen, leikkien, pelaten, lukien tai vaikka vain vitsaillen ja tiskaukset, pölyjen pyyhkimiset ja pestyjen pyykkiien kuivumaan laittaminen tai viikkaaminen sujuu oikein mukavasti yhdessä. Säännöllinen rytmi on kaiken a ja o. Samat nukkumaanmenot oli arki tai viikonloppu. Paljon mukavaa yhdessäoloa.
        Minä en ole mikään täydellistä äitiä leikkivä äiti, vaan ihan tosissani yritän että lapseni saa minulta sen ajan illalla, jota päivällä jää paitsi.

Hyvää kesää kaikille äideille ja isille ja muistakaa että tekin olette olleet pieniä ja meidän lapsemme kasvavat niin nopsaan :)

• Kotiin jäänyt köyhänäkin

Jäin itse kotiin,kun lapseni syntyi.Palkkani ei olisi hoitajaan riittänytkään.Äitiyspäivärahat ja lapsinlisä ovat huipputärkeitä.Miehelläni on parin tonnin tulot.En ole katunut koskaan.Lapseni käy jo yläasteella ja niiden perheiden lapset ovat olleet aina meillä,joiden äidit ovat töissä.Ihania ystäviä pienestä asti.On hyvä,kun meistä monet eivät ryntää ansaitsemaan ellei ole äärimmäisen pakko.Minä olen tinkinyt kaikesta"ihanuudesta"mutta saanut enemmän kuin olisin uskonutkaan!Lapset tarvitsevat edes yhden äidin kotiin vaikka suuratkin kaverijoukkoa varten.Maksua ei oteta sydämestä tulevasta välittämisestä.Se tulee elämässä monin verroin takaisin kun sitä vähiten odottaa.

• Ja 12-vuotias poika kirjoit...
        ja esikouluikäinen lapsi kirjoitti:

Turha syyllistää äitejä jotka käyvät töissä, yhtälailla voi syyttää isää joka käy töissä. Suurin syy lasten pahaan oloon on, että he ovat liikaa yksin päivähoidon tai koulun jälkeen. Ei se rahan antaminen ja jokailtaisiin harrastuksiin vieminen korvaa äidin tai isän läsnäoloa. Jos ei vanhemmilla ole aikaa viettää aikaa lasten kanssa illalla, niin tokihan lapsi voi huonosti. Minulla on se periaate, että koska minä olen päivän töissä ja lapseni hoidossa, niin kotiin tultuamme vietämme illan yhdessä ruoan jälkeen pihalla leikkien, lastenohjelmia katsoen, leikkien, pelaten, lukien tai vaikka vain vitsaillen ja tiskaukset, pölyjen pyyhkimiset ja pestyjen pyykkiien kuivumaan laittaminen tai viikkaaminen sujuu oikein mukavasti yhdessä. Säännöllinen rytmi on kaiken a ja o. Samat nukkumaanmenot oli arki tai viikonloppu. Paljon mukavaa yhdessäoloa.
        Minä en ole mikään täydellistä äitiä leikkivä äiti, vaan ihan tosissani yritän että lapseni saa minulta sen ajan illalla, jota päivällä jää paitsi.

Hyvää kesää kaikille äideille ja isille ja muistakaa että tekin olette olleet pieniä ja meidän lapsemme kasvavat niin nopsaan :)

Olet aivan oikeassa. Meillä minä käyn kyllä töissä,ja äiti juuri hoitaa meidän vastasyntynyttä lasta. Ja nyt syyllistetään Suomen äitejä. :(

• ihkuliini
        Kotiin jäänyt köyhänäkin kirjoitti:

Jäin itse kotiin,kun lapseni syntyi.Palkkani ei olisi hoitajaan riittänytkään.Äitiyspäivärahat ja lapsinlisä ovat huipputärkeitä.Miehelläni on parin tonnin tulot.En ole katunut koskaan.Lapseni käy jo yläasteella ja niiden perheiden lapset ovat olleet aina meillä,joiden äidit ovat töissä.Ihania ystäviä pienestä asti.On hyvä,kun meistä monet eivät ryntää ansaitsemaan ellei ole äärimmäisen pakko.Minä olen tinkinyt kaikesta"ihanuudesta"mutta saanut enemmän kuin olisin uskonutkaan!Lapset tarvitsevat edes yhden äidin kotiin vaikka suuratkin kaverijoukkoa varten.Maksua ei oteta sydämestä tulevasta välittämisestä.Se tulee elämässä monin verroin takaisin kun sitä vähiten odottaa.

No tohon kuvaan on just otettu sellaset missä lapsi itkee ja toisessa hymyilee, ei ole mikään ongelma saada lasta näyttämään tuollaiselta, ihan normaalia pikku lapselle joka jää tarhaan muutamks tunniks päivässä, taas toi "ruotsin hymyilevä" lapsi ni heiluttaa jotain lelua siinä edessä tai pörisyttää masuun hitto vie miten vaikeeta!:D

• mutta mutta

Entäpä miten kurjaa lapsella olisi jos äiti olisi kotona ja koettaisi elättää perhettä 100€/kk tulolla (kodinhoitotuki) korotettuna sitä et saa jollei sinulla ole vakituista työpaikkaa josta olet pois tai useampaa lasta tai ennen raskautta saatuja hyviä tuloja. Joten repikää siitä. Kodinhoitotukeahan luvattiin nostaa jotta äidit voisivat hoitaa lapsiaan kotona koska se oli näiden isompien herrojen mielestä lapsen kehityksen kannalta hyvä juttu mutta miten kävikään. Asia kumottiin ja sanottiin ettei sellaista ole edes luvattu...

Eli meillä töissä käy kumpikin jotta ppöytään saadaan ruoka ja katto pidettyä pään päällä. Lapsen kanssa ollaan heti töistä päästyä tiiviisti loppu päivä että ei ainakaan meidän lapsista näe että he kärsisivät jonkun takia. Ja oikein innolla jäävät päiväkotiin koska siellä on kavereita ja vaihtelevaa tekemistä.

• isintytto

Olen kanssasi samaa mieltä että lapsille merkkaa se yhdessä vietetty aika kaikkein eniten. Kyllä Suomesta löytyy siinä suhteessa järkeviä vanhempia.Yhteistä aikaa löytyy jos on halua.Yhdessä tehdään askareet ja yhdessä vietetään vapaa-aikaa. Lapset ovat onnellisia!

• maria-krista

en minä ainakaan ole ollut sen onnettomampi vaikka äiti olikin töissä kun olin lapsi.

• viitsi

itse nykyään hoitaa kersojanne.Päivähoitoo kiikutatte ja ite maleksitte pitkin kyliä juoruamassa.Viikonloput ei tehdä muuta kuin viinaa kitataan ja sätkä huulipielessä maleksitaan kapakoissa.Kersat kiikutetaan väkisin johonkin hoitoon.Ei ihme vaikka voivat nykyään huonosti lapset tässä yhteiskunnassa.

• eienää30luku

isiäkin pitäs syyllistää yhtälailla?vai millä vuosikymmenellä elät??

• ketura

syyllistettiin jos ei käynyt töissä. itse olen ollut eka-4-luokkalaisten kerho-ohjaajana. hartain toive on, että iskällä ja äidillä olis enemmän aikaa heille (lapsille).suru on usein puserossa. jonkin verran olen saanut viestittää sitä vanhemmille ja jotkut ovat heränneet ja järjestelleet työasiansa vähän uuden näköisiksi=lisää aikaa lapsille.Olkaa lastenne kanssa.kaikki on kiinni järjestelyistä.usein pieni lapsi on esim.mieluummin äidin kanssa lukemassa kivaa kirjaa kuin harrastuksissa.miettikää yhdessä lasten kanssa näitä asioita ja keskustelkaa!ihan aiheellinen aihe.

• ....

Tutkimuksessa ei ole tullut tuollaisia tuloksia, mutta mitä väliä sillä on. Lisäksi tutkijat itse esittivät, että kyseessä ei ole tilastollisesti pätevä otosvertailu mutta ihan sama, kunhan saadaan raflaavia lehtijuttuja.

Oikeasti sanottiin niin, että Suomessa (siis kahdella tamperelaiskoululla) äitien työssäkäynnillä on isompi korrelaatio muutamaan lasten hyvinvointimittariin kuin äitien työssäkäynnillä Trondheimissa ja Upsalassa. Siis kahdessa jälkimmäisessä tulokset olivat huonoja tai hyviä siitä riippumatta käytiinkö töissä vai ei.

• mapee

onko jossakin laajemmin kuin tuo raflaava otos joka on jokaisessa lehdessä ollut?

Uutisessahan ei mainittu otoksen laajuudesta mitään eikä kohteesta jne. Jo Tampereella on alueita joiden pahoinvointiin ei tarvita tutkimusta, sen tietää kaikki muutenkin joten..

• aina yksin lähteä

Olen sydän itkien jättänyt lapseni nukkumaan ja itse lähtenyt töihin ja herättänyt puhelimalla koululaiseni, tai hän itse härättänyt itsensä!
      Talvi on pimeä ja pitkä. Aina vaan pitää jaksaa lähteä aamulla pimeään. Se on sitä töihin opettelua. MUTTA SUOMESSA PITÄISI TALVISIN MENNÄ KOULUUN 10 aikoin. Hieman pehmennystä elämään lapselle. Niin ehkä ei olisi niin paljon masennusta, ei tarvitse alkaa olemaan niin aikuinen liian aikaisin.

• marly

Ei voi kuitenkaan verrata suoraan Suomen ja Ruotsin syteemejä, koska naapurimaassa tehdään paljon puolipäivätöitä, sekin jo auttaisi ettei tarvitsisi koko päivää töissä viettää vaan jäisi perheelle/lapsille enemmän aikaa ja energiaa!! Olin itse kotiäitinä niin kauan että nuorin oli 3-vuotta, parasta aikaa se oli elämässä ja ihania muistoja on. Nyt on nuorin 13-vuotta ( eli pieni vieläkin) ja vanhin on täysi-ikäinen.

• ja lapsi

Olen samaa mieltä kanssasi. Jo nyt surettaa minuakin ajatus kun joudun jättämään lapseni ensi vuonna syksyllä aamuisin yksin kun joudun itse lähtemään töihin. Tässäkin voisi yhteiskunta tulla vastaan ja tukea esim. vanhempia jotka vaikka perustaisivat "hoitoketjun" aamupäiväksi ennen koulujen alkua tai että koululla olisi järjestetty aamupäivätoimintaa vaikkapa vanhempien avustuksella, useilla on liukuva työaika, toisilla vuorotyö....
        Muistan itse kun olin lapsi ja jouduin yksin jäämään kotiin kun isä ja äiti menivät töihin, on se aikamoinen vastuu pienelle 7-vuotiaalle huolehtia itse (vaikka äiti soittaa) kouluun lähdön lisäksi muistaa katsoa että tv on suljettu, valot sammutettu, liesi pois päältä... pieni lapsi voi kotona ollessaan ajattelemattomuuttaan keksiä vaikka mitä. Monestihan koulupäivä tosiaan alkaa vasta klo 10 tai peräti klo 11. Liian aikaisin pieni joutuu aikuistumaan.

• isintytto

Olen kokenut molemmat.Käynyt työssä ja ollut kotona.Kyllä siitäkin huolimatta vaikka käy työssä jää aikaa lapsille,omille ja vieraille.Lasten ollessa pieniä meille kerääntyi naapurinkin lapset. Sitä leikittiin vaikka lumikkia ja seitsemää kääpiötä. Minä olin lumikki ja lapset kääpiöitä siinä lomassa voitiin käydä retkellä lähimetsässä, tietenkin koirat ja eväät mukana, kaikille. Hauskaa oli. Nautin itsekin suunnattomasti katsellessani lasten kirkkaita silmiä ja kuunnellessani iloista naurua ja kalkatusta.

• äippäliini

Heippa!
      Sehän onkin kummallista, että Ruotsissa äideistä käy töissä 84% mikä on paljon enemmän kuin Suomessa. Silti ruotsalaiset lapset ovat onnellisempia....

Syyksi sanottiin, että Suomessa on kehno iltapäivähoito ja voisiko asiaan vaikuttaa ylisuuret päivähoitoryhmät ja liian vähäinen henkilökuntamäärä kouluissa ja päiväkodeissa....

Eli Suomessa on selvästikin huonommat palvelut lapsiperheille ja isäthän osallistuvat Ruotsissa huomattavasti aktiivisemmin lastenhoitoon! sen se tämä tutkimus kertoo

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1391179

• Marly

Ruotsissa käydään paljon puolipäivätöissä....

• toisinpäin...

Niin, muistan vielä sen tutkimuksen juuri Ruotsista jossa oli seurattu lasten menestymistä myöhäisemmässä elämässä eli aikuisena ja parhaiten olivat menestyneet ne jotka olivat olleet päiväkodissa ennen kouluikää joten ne lällätykset että kotihoito on vaan parasta voi jättää omaan arvoonsa. Kenenkään joka vie lapsensa päiväkotiin ei tarvitse tuntea syyllisyyttä! Siitä on vain hyötyä varmasti ainakin kun lapsi alkaa olla yli kaksi vuotias.
        Niin tosiaan Ruotsissa yli 80% käy päiväkodissa.
        Iltapäivähoitoon voisi Suomi panostaa sekä koululaisten loma-aikojen hoitoon.

• lukekaa toi

Tuo on jätetty huomiotta kun on vedetty noin ihmeellisiä johtopäätöksiä. Lehdet haluavat vain provosoivia otsikoita ja jättävät järjen sikseen..

• EI VIINAA

ruotsissa lapsia arvostataan enempi,joka TV sarjassakin lapset kuuluvat joukkoon. samoin perhe juhlissa aina huomioidaan lapset.suomalaiseilla viina ykkönen ja lapset sen takia surullisia,suomalainen äiti kylmempi kuin ruottis.SIELLÄ ANNETAAN LASTEN OLLA KAUAN LAPSIA.

• TSK
        lukekaa toi kirjoitti:

Tuo on jätetty huomiotta kun on vedetty noin ihmeellisiä johtopäätöksiä. Lehdet haluavat vain provosoivia otsikoita ja jättävät järjen sikseen..

Nyt siis hämärretään tässä keskustelussa sitä, mikä oli tutkimuksen pointti: Ruotsalaisäidit ja muut pohjoismaiset äidit voivat viedä lapsensa päivähoitoon, ja lapset voivat silti hyvin. Suomessa äidin työssäkäynti lisää lasten pahoinvointia - ei muualla! Missä vika? Päivähoidon tasossa? Siinä, etteivät isät osallistu lasten hoitoon, toisin kuin Ruotsissa? Vaiko siinä, että suomalainen työelämä ei suostu joustamaan, toisin kuin muissa maissa?

Suomessa äidit panostavat hirvittävän paljon enemmän lasten kotihoitoon kuin muissa pohjoismaissa, ja silti lasten pahoinvointi on hälyttävän korkealla. Nyt siis on aika kysyä, kenen muiden olisi syytä joustaa ja tehdä uhrauksia, kuin äitien?

• Larkka

Jotkut lapset kun joutuu olemaan päivähoidossa aamuvarhaisesta myöhälle iltaan saakka...ei sitä ainakaan hyvin herkkä lapsi henkisesti kestä. Tietenkin ihmiset ovat erilaisia. Joskus olin kahdessakin eri paikassa päiväkodissa harjoittelussa ja teki pahaa seurata kuinka muutama lapsi joutui olemaan suurimman osan ajasta yksin. Minä sitten leikin niiden kaverittomien kanssa ja tutustuin mutta kun harjoittelujakso loppui niin voi sitä murhetta kun lapset jäivät perään itkemään.

• pakko olla töissä

Korkea verotus on syynä siihen ettei yhden palkalla voi elää. Toinen vanhemmista, isä tai äiti ei voi jäädä kotiin hoitamaan lapsia kun käteenjäävä palkka ei riitä. Yksinhuoltajilla asia on todella huonosti. Asiaa on koitettu korjata ohjaamalla verovaroja päiväkotisysteemiin. No hyvä se, mutta ongelma on juuri se laitostuminen. Laitostamisen lisääminen ei lisää hyvinvointia ja se ilmenee Suomen korkeinena onnettomuustilastoina ja järkyttävinä itsemurhatilastona. Laitoksissa kasvaneet lapset sortuvat itsemurhiin ja päihderiippuvuuteen. Päiväkotisysteemi ei voi korvat luonnollista vanhemmuutta ja vaikka millä ideologialla toisin selitettäsiin.

Suomen trendinä on jo vuosikymmeniä ollut kummallinen "valtio hoitaa laitoksessa" holhousmentalitetti. Jos toinen vanhemmista jää kotiin se merkitsee yleensä köyhyysloukkua. Itsehoitamisesta yleensä rangaistaan jollain tavalla valtion puolesta.

Voin vain kuvitella millaisia ongelmia lasten käytännössä pakko-laitostamien aiheuttaa yksinhuoltajille.

• isintytto

Tuo on niin suhteellista ja henkilökohtaista, millä elää ja millä ei. On ihmisiä jotka pärjäävät hyvinkin pienellä rahalla ja toisilla menee kaikki, tienais miten paljon tahansa.Puhun taas kokemukserta, niin kuin entinen pappi.Sanottiin että paha pappi saarnaa omasta kontistaan. Jää kotiin ja osta penninvenytys kirja ja toimit vielä sen kirjan neuvojen mukaan niin huomaat miten paljon rikkaampi olet, henkisesti sekä rahallisesti. Onnea!

• Pohjan-Akka

Suomessa tulee ylhäältä päin sellainen viesti, että ihmisiä "tuotetaan" siksi, että he toteuttaisivat yhteiskunnallisen tehtävänsä: käyvät koulunsa, menevät työhön, liittyvät SAK:n ; ), valittavat ja kuluttavat, odottavat eläkettä ja lopuksi tulevat hassuiksi muoreiksi ja vaareiksi, joille lässytellään ("mitäs ME tänään syötäisiin" : ).

Jos vähänkin ajorata osuu sivuun, niin sitä on valvovan silmän alla. Joutuu vastailemaan kysymyksiin, että MIKSI ja mitä varten, oletkos "kunnon ihminen" ollenkaan.

Kunnollista sitävastoin on vetää viinaa joka viikonloppu, viedä lapset tarhaan, valittaa, pettää, valittaa, sauvakävellä, hiihtää, valittaa, käydä lapissa ja etelässä "pikarentoutumassa" (meni rahat)...jne.

Niin se homma vaan etenee....

Lapset tehdään koska niitä kuuluu ihmisellä olla pari.

Ruotsissa miehet ovat 2. "äitejä", ehkä siellä lapset ovat siksi onnellisempia. Jospa he eivät ryyppää yhtä paljon lasten nähden (tätä en tiedä). Ruotsalaiset äidit tekevät lyhempää työpäivää. Varmaan sekin heijastuu lapsiin, ettei ole niin paljon taloudellista huolta.

Maailma on mennyt vähän hulluksi, jos ajatellaan että lasten hoito ei ole oma asia. Miksi tehdä lapsia, jos hoitaminen ahdistaa, "ei kestä" jne?

Lapset voivat siksi olla "rasittavia", kun katkeaa sellainen lukulaite äidin ja lapsen väliltä.

• hyvin

kärjistää Pohjan-Akka.

Tota mäkin inhoon ku tehdään asiat niin ku ne kuuluu tehdä eikä kyseenalaisteta, et onkohan tässä järkeä! Me kai ollaan vain suomalaiset sellasta lammaslaumaa, joka menee minne käsketään.

Ja lapsista ei oteta vastuuta, ku ne on tehty. Se osoittaa sellaista lapsellisuutta että. Mutta nythän ihannoidaanki nuoruutta ja sitä, ettei koskaan tulla aikuisiksi.

Lastenhoito on kyllä loppupeleissä jokaisen VANHEMMAN omalla VASTUULLA, kuten koko LAPSEN HYVINVOINTI! Tietysti on MUUTAMIA poikkeustilanteita esim. sairaus, joissa vanhempi ei pysty huolehtimaan lapsesta ja toinenkaan vanhempi ei ole saatavilla.

• Pohjan-Akka
        hyvin kirjoitti:

kärjistää Pohjan-Akka.

Tota mäkin inhoon ku tehdään asiat niin ku ne kuuluu tehdä eikä kyseenalaisteta, et onkohan tässä järkeä! Me kai ollaan vain suomalaiset sellasta lammaslaumaa, joka menee minne käsketään.

Ja lapsista ei oteta vastuuta, ku ne on tehty. Se osoittaa sellaista lapsellisuutta että. Mutta nythän ihannoidaanki nuoruutta ja sitä, ettei koskaan tulla aikuisiksi.

Lastenhoito on kyllä loppupeleissä jokaisen VANHEMMAN omalla VASTUULLA, kuten koko LAPSEN HYVINVOINTI! Tietysti on MUUTAMIA poikkeustilanteita esim. sairaus, joissa vanhempi ei pysty huolehtimaan lapsesta ja toinenkaan vanhempi ei ole saatavilla.

Oikeassa elämässähän ei voi sanoa ajatuksiaan, ihmiset loukkaantuisivat. Ja mistä sen tietää: jollekin muulle ihmiselle sellainen elämä voi olla ihan OK, ja suurin osa ihmisiä ajattelee ettei ole muun laista elämisen mallia olemassakaan.

On olemassa sellaisia juttuja, joista keski-ikäinen tätsy ei saisi puhua. Monen ihmisen elämä olisi paljon helpompaa ja kivempaa, jos esim. laittaisivat ne lomailu, juopottely yms. rahat pörssiin. Mikään ei ole helpompi tie vaurastua. Itse olen keplotellut sillä tavoin sossun luukkujen ohi, vaikka uraputki ei ole ollut korkealta eikä kovaa. Olen aina säästänyt, nyt olen sitten "ystäviltä" kuullut, että olen rahan ahne paska, koska minua ei kiinnosta lähteä leville tai vuokrata taloa Italiasta. Tähän on tultu: olen paha kapitalisti: en varoiltani, mutta järjeltäni.

Kaipa sitten olen "hullu".

Se on kai synti saada helpolla rahaa muuten kuin valtion kassasta.

Miksi ihmiset ostaa isoja autoja, isoja asuntoja jne, velaksi? Miksi kaiken pitää näkyä ulospäin?

Jos vähän istuisi ja miettisi etukäteen, niin ei ehkä olisi pakko niin paljon räpeltää.

• kuin Ruotsissa!

Tuntuu melkein että kaikki eivät ole todellakaan lukeneet tuota juttua iltasanomista. Siis kysymys kuuluu miksi suomalaislapset voivat sitten huonommin kun 1-6 vuotiaiden lasten ruotsalaisäideistä 84% käy töissä ja suomessa vain 59%! Eli näyttää siltä että syynä ei todellakaan ole se että täällä lapset joutuvat liian varhain päiväkotiin eivätkä ole kotihoidossa. Haloo, suomessahan lapset ovat jo nyt kotihoidossa enemmän kun Ruotsissa mutta siis voivat huonommin!

• Porvari 72

Demarit ovat olleet eniten vaikuttamassa päivähoitojärjestelmään, koska he ajattelevat että valtio hoitaa ensisijaisesti yksilön tarpeet. Ideologianahan se on päin helvettiä ja kun sillä on luotu koko hoivayhteiskunta niin on selvää että "Moskovalainen" päivähoitomme tuottaa onnettomia lapsia. Hyvä että nyt meillä on porvarihallitus ja korjaa tämänkin virheen.

• töissä käyvä äiti

Jos Ruotsissa tuntuu toimivan malli, jossa äiditkin käyvät töissä ja lapset ovat tarhassa lyhyempää päivää keskimäärin kuin meillä Suomessa, missä pienet lapset joutuvat olemaan usein yhdeksänkin tuntia tarhassa kun vanhemmat käyvät töissä. Niin eikös se kerro, että ihanteisiin on päästy paremmin Ruotsissa? Tässä on kateus heärnnyt jo verotuusasioissakin plajon aiemmin hannu hanhia kohtaan..

Varsinkin kun tähän ynnätään se, että nämä osapäivätyöläiset äidit saavat käteen yhtä paljon rahaa kuin meillä kokopäivätyöläiset äidit, jotka siis hoitavat koko perheen arkitalouden useimmiten omilla rahoillaan. Miettikää vaan hetki tätäkin. Ruotsalaisten äitien ostovoima ei ainakaan muutu miksikään, kun otetaan kokonaisuus huomioon talousmenoissa ja kuluissa, silti heillä on enemmän aikaa hoitaa perheen omia asioita.

Kaiken kukkuraksi heillä lapset saavat virikkeitä sopivasti verrattuna meidän pitkään hoitopäivään jossa tulee liian ikävä päästä kotiin.

Olisi mukava jos näistä asioista puhuttaisiin niin, että mikä on oikeasti lasten ja kaikkien parhaaksi meillä Suomessa, luvatussa kurjuuttamisen kapitalismin maassa. Mentaliteetti "tilastoissa näkyvät jutut" ovat tulleet meillä tärkeämmiksi, kuin itse elämä arkipäivässä perheen ja työn kanssa.

• yep yep
        Porvari 72 kirjoitti:

Demarit ovat olleet eniten vaikuttamassa päivähoitojärjestelmään, koska he ajattelevat että valtio hoitaa ensisijaisesti yksilön tarpeet. Ideologianahan se on päin helvettiä ja kun sillä on luotu koko hoivayhteiskunta niin on selvää että "Moskovalainen" päivähoitomme tuottaa onnettomia lapsia. Hyvä että nyt meillä on porvarihallitus ja korjaa tämänkin virheen.

12 tuntiset työpäivät kaikille niin lapsetkin voi paremmin. jep jep. kyllä oikeisto hoitaa. jep jep.

• isintytto
        Porvari 72 kirjoitti:

Laitetaan syy soittajan niskoille kun ei osata tanssia ja puhutaan aidanseipäästä kun pitäisi puhua aidasta.

• Lapsi ei ole lemmikki !

syyllistää. On se kumma että kukaan ei nykyään saa olla syyllinen mihinkään. Kaikki vaan yhteiskunnan ja ympäristön vika. Ja pas--t
      sanon minä. Jos ensin hommaa lapsen ja muutaman
      kuukauden jälkeen tyrkkää yhteiskunnan hoidettavaks. On vika kyllä itsessä ei yhteiskunnassa. Kumma kyllä että yhteiskunta
      tukee tälläista hölmöyttä (0-maksuluokka, subjektiivinen päivähoito-oikeus ym..) Lapsen pahoinvointi on aikuisen itsekkyyttä ja välinpitämättömyyttä. Älkää tehkö lapsia jos ette hoida!

• nahjus-------->

Omasta lapsuudesta on runsaat 15 vuotta aikaa. Molemmat vanhemmat kävi töissä, eikä siinä mitään. Minä menin mielelläni päiväkerhoon, hoitoon ja esikouluun missä oli kavereita. Ongelma oli siinä, kun vanhemmat tulivat kotiin, molemmat lysähtivät sohvalle telkan ääreen ja loppupäivän saikin sitten olla yksin omissa oloissa. Eli ei puhettakaan mistään perheen yhdessäolosta. Viikonloput olivat samanlaisia, neljän seinän sisällä. Että ketä tässä nyt syyllistää...Kaipa ne vanhemmat sitten tekivät liian raskasta työtä 8 h päivässä.

Joskus pääsin minäkin uimarannalle tai leikkipuistoon, kun kaverin äiti tuli töistä ja lähti meitä viemään ja viettämään aikaa meidän kanssa..

Mä en edes uskalla hankkia lapsia, sillä toistaisin taatusti vanhempieni käyttäytymismallia ja olisin vaan saakelin laiska äiti.

• hoitotäti?

Menet työhön kello 7.00, ukko on jo mennyt menojaan,taitaa olla utsjokikevolla-siis kakarat ylös kuudelta,vaatteet niskaan ja baanalle,tyrkkäät äkkiä kakarat ovesta sisään-juujuu-tuun hakemaan. Pääset kolmelta töistä,äkkiä kauppaan ja ja ja sitten viideksi hakemaan kakarat. kuudelta ruoka ja seitsemältä-kahdeksalta kakarat nukkumaan...
        siis kauanko näit lapsesi?

• töissä käyvä äiti

Eletään rahayhteiskunnassa, sattumalta. Saunan takanakin on vielä paljon tilaa.. voithan lähteä katsomaan tätä teoriikkaasi miettivänä vaikka niihin maihin, missä abortti ja ehkäisyvälineet ovat melko tuntematon asia! LÖydät ehkä elävästä elämästä ja ajatusmaailmastasikin sen jälkeen jotakin tosi yllättävää. Kerro sitten meille muillekin kun viisastut.

Ne jotka lapsia tänne "hankkivat" eivät ole syypäitä hallituksen politiikkaan. Lapsia on saatu aina ja tullaan saamaan, oli yhteiskuntamalli mikä tahansa. Meillä vaan ajatellaan liikaa, valvotaan vahditaan. Eihän kenelläkään voi mennä omasta mielestä hyvin jos joku aina syyllistää kaiken yrittämisen. Valtio nipistää verot päältä samalla ajatustavalla, että kellekään ei saa jäädä hyvä mieli tehdystä asiasta. Suomi on tyly maa, jossa hölmöläiset keksivät työkseen ikäviä juttuja kaikille yhteisesti nieltäviksi, olettaen, että kaikki ovat samasta muotista. No, onhan se toisaalta niinkin, kun ajattelee, että kahdesta puolikkaastahan ihminen on tehty..

• kamelia

niin kauan kuin on mahdollista eli se kolme vuotta ; ) sen jälkeen on kyllä pakko palata töihin jos meinaa maksaa vuokrat ja ruokkia lapset. Tiedän kyllä, että ainakin omat lapseni kärsivät kun olin töissä. Kun vielä teen vuorotyötä ja olen yh - mutta mistäs sitä rahaa saisi jos jäisi kotiin sen takia kun lapset voivat huonosti...

• isintytto
        nahjus--------> kirjoitti:

Omasta lapsuudesta on runsaat 15 vuotta aikaa. Molemmat vanhemmat kävi töissä, eikä siinä mitään. Minä menin mielelläni päiväkerhoon, hoitoon ja esikouluun missä oli kavereita. Ongelma oli siinä, kun vanhemmat tulivat kotiin, molemmat lysähtivät sohvalle telkan ääreen ja loppupäivän saikin sitten olla yksin omissa oloissa. Eli ei puhettakaan mistään perheen yhdessäolosta. Viikonloput olivat samanlaisia, neljän seinän sisällä. Että ketä tässä nyt syyllistää...Kaipa ne vanhemmat sitten tekivät liian raskasta työtä 8 h päivässä.

Joskus pääsin minäkin uimarannalle tai leikkipuistoon, kun kaverin äiti tuli töistä ja lähti meitä viemään ja viettämään aikaa meidän kanssa..

Mä en edes uskalla hankkia lapsia, sillä toistaisin taatusti vanhempieni käyttäytymismallia ja olisin vaan saakelin laiska äiti.

Kuule tiedän että vanhemmat eivät todellisuudessa olleet niin väsyneitä mutta sanotaan haluttomia.Olisivat keittäneet hyvät kahvit ja levänneet hetken ja sitten kotitöihin ja lasten kanssa leikkimääm. Tein ennen kolmivuorotyössä ollessani niin että ollessani vapaalla pesin yöllä alakerrassa pyykinkin että joutuisin tekemään hommia lasten kanssa, olipa se sitten työtä tai muuta yhdessä oloa.Kyllä löytyy aikaa ja jaksamista jos on haluja.

• oikeassa

minunkin miniä työntää kersoja mailmaan oikein urakalla.Itse ei kyllä hoida niitä yhtään ylimääräistä.Jo äityslomalla kiikuttaa osan päivähoitoon ja toiset kerhoon.Kersat ovat ihan häiriintyneitä ja säälittävän väsyneitä.Pahaa oikein tekee sivusta katsoa.Siellä perheessä ei kyllä leikitä eikä anneta lapsille minkäänlaista rakkautta.

• äiti kolmelle lapselle

ole kotona nyt joulukuun loppuun, esikoinen menee 1.luokalle keskimmäinen eskarissa ja nuorin on nyt 10kk, mies JÄÄ KOTIIN tammikuun alusta kun menen kouluun takaisin, hän aikoo kotona olla ainakin puoli vuotta jos ei koko vuoden, katsotaan ensin puoli vuotta!! :)

• vastaa

http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/id63090.html

"Samalla hän muistuttaa, että pitäisi enemmän luottaa suomalaiseen äitiin ja isään, että he osaavat itse valita lapsilleen parhaan vaihtoehdon." Mutta, kun rakas Halonen tuo ei tunnu olevan monellekaan vapaa valintakysymys eli ryhtyäkö kotiäidiksi vai viekö lapset hoitoon, jotta pääsee tienaamaan. Vaadin kotiäideille palkan ja eläketurvan!

Ja Ruotsissa äidit ja isät uskaltavat tehdä puolipäivähommia, kun taas Suomessa saa puolipäiväinen äiti pian etsiä uusia töitä.

• Marly

..äitien pitäisi saada tehdä puolipäivätyötä ja osa korvattaisiin. Lapsille enemmän aikaa !!

• ole joku
        Marly kirjoitti:

..äitien pitäisi saada tehdä puolipäivätyötä ja osa korvattaisiin. Lapsille enemmän aikaa !!

lakikin, että vanhempi saa tehdä lyhempää työpäivää, kun lapsi on pieni tai pikkukoululainen?

Mutta eihän se auta, jos pitää sitten pelätä työpaikan menetystä. Eihän hyvä työntekijä niin toimisi. Ja hyvällä vanhemmuudellahan ei ole työnantajalle väliä. Eikä tunnu olevan valtiollekaan - ainakaan, jos todellisessa arvostuksessa eli rahassa mitataan!

• säälittävää
        ole joku kirjoitti:

lakikin, että vanhempi saa tehdä lyhempää työpäivää, kun lapsi on pieni tai pikkukoululainen?

Mutta eihän se auta, jos pitää sitten pelätä työpaikan menetystä. Eihän hyvä työntekijä niin toimisi. Ja hyvällä vanhemmuudellahan ei ole työnantajalle väliä. Eikä tunnu olevan valtiollekaan - ainakaan, jos todellisessa arvostuksessa eli rahassa mitataan!

Tää on taas tätä naisten syrjimistä

• naiset..
        säälittävää kirjoitti:

syrjii itse itseään! Tasa-arvon nimissä miehet ovat onnistuneet saamaan naiset haluamaan kaiken eli uran ja lapset. Nuo naiset eivät sitten vain tajua, että he joutuvat silloin "tasa-arvon" takia tekemään kaksin verroin töitä ensin töissä ja sitten kodinhoito! Onnea itsenäisen Suomen "tasa-arvoiset" naiset!

Ja todellista tuo tasa-arvo ei ole siinäkään mielessä, että naiset ansaitsevat samasta työstä vähemmän kuin miehet!

• Köyhä mutta onnellinen
        säälittävää kirjoitti:

Taloudellinen hyöty on tärkeämpää Suomessa kuin mikään muu.

Menestyä täytyy, seurauksista viis.

• kehoitti
        Köyhä mutta onnellinen kirjoitti:

Taloudellinen hyöty on tärkeämpää Suomessa kuin mikään muu.

Menestyä täytyy, seurauksista viis.

tekemään lapsia, jotta Suomessa riittäisi tulevaisuudessa työntekijöitä. Mutta eivät lapset ole työkoneita, jotka ovat heti synnyttyään valmiita töihin. Heidän pitäisi ensin saada KOKEA TURVALLINEN LAPSUUS!

• kuka puuttuu

Mikä piiri tuo jatkuvasti Nelonen TV kanavalle niitä seksuaalisesti häiriintyneitä "dokumentteja". Ohjelmat tulevat vielä sellaiseen aikaan, että lapset saattavat ovat katsomassa.

Tässä maassa lapset voivat huonosti.

Kuka oikeastaan Nelosen omistaa?

• ... he eivät saa panostaa v...
        naiset.. kirjoitti:

syrjii itse itseään! Tasa-arvon nimissä miehet ovat onnistuneet saamaan naiset haluamaan kaiken eli uran ja lapset. Nuo naiset eivät sitten vain tajua, että he joutuvat silloin "tasa-arvon" takia tekemään kaksin verroin töitä ensin töissä ja sitten kodinhoito! Onnea itsenäisen Suomen "tasa-arvoiset" naiset!

Ja todellista tuo tasa-arvo ei ole siinäkään mielessä, että naiset ansaitsevat samasta työstä vähemmän kuin miehet!

Ongelma ei ole se, että naiset haluavat sekä uran että lapset. Ongelma on se, että miehet eivät halua - eikä heidän anneta haluta! - uran ohella hoitaa lapsiaan! Naiset omivat lastenhoidon, ja se jätetään yksin äitien niskoille. Sitten on hyvä aina puhua "äidit sitä, äidit tätä" ja "uraäiti vs. kotiäiti", ja marginalisoida isien rooli, vastuu ja mahdollisuudet kokonaan!

Muissa Pohjoismaissa isät osallistuvat lastensa hoitoon selkeästi enemmän kuin Suomessa! Olisiko siinä syy siihen, että lapsetkin voivat paremmin?

Meillä on hoidettu lapsia kotona vuorotellen: menin välillä töihin, ja mies jäi kotiin vanhempainvapaalle. Nyt olen vuorostani kotona, pian taas on miehen vuoro olla hoitovapaalla. Hyvin on toiminut vuoronperään kotona ja töissä olo. Minulla tietysti on ollut joustava työ, jota on voinut tehdä myös etänä - niinpä imetän lastamme edelleen, vaikka kävin välillä olemassa muutaman kuukauden töissä. Mikseivät useammat työantajat mahdollista imetyksen ja työssäkäynnin yhdistämistä?

Meidän naisten pitää oppia antamaan miehillekin tilaa ottaa kasvatusvastuuta lapsista! Ja meidän on myös opittava vaatimaan sitä miehiltä. Jaetaan vastuu elannon hankkimisesta, ja jaetaan vastuu lasten hoidosta, ja kaikki ovat onnellisempia!

Isillekin tekee hyvää olla tasaveroisia vanhempia lapsilleen. Milloin suomalaismiehet oppivat vaatimaan, että heidän naistensa on välillä otettava elatusvastuu perheestä, jotta he saavat kokea koti-isyyden? Se on etuoikeus isille!

• totta, et
        ... he eivät saa panostaa v... kirjoitti:

Ongelma ei ole se, että naiset haluavat sekä uran että lapset. Ongelma on se, että miehet eivät halua - eikä heidän anneta haluta! - uran ohella hoitaa lapsiaan! Naiset omivat lastenhoidon, ja se jätetään yksin äitien niskoille. Sitten on hyvä aina puhua "äidit sitä, äidit tätä" ja "uraäiti vs. kotiäiti", ja marginalisoida isien rooli, vastuu ja mahdollisuudet kokonaan!

Muissa Pohjoismaissa isät osallistuvat lastensa hoitoon selkeästi enemmän kuin Suomessa! Olisiko siinä syy siihen, että lapsetkin voivat paremmin?

Meillä on hoidettu lapsia kotona vuorotellen: menin välillä töihin, ja mies jäi kotiin vanhempainvapaalle. Nyt olen vuorostani kotona, pian taas on miehen vuoro olla hoitovapaalla. Hyvin on toiminut vuoronperään kotona ja töissä olo. Minulla tietysti on ollut joustava työ, jota on voinut tehdä myös etänä - niinpä imetän lastamme edelleen, vaikka kävin välillä olemassa muutaman kuukauden töissä. Mikseivät useammat työantajat mahdollista imetyksen ja työssäkäynnin yhdistämistä?

Meidän naisten pitää oppia antamaan miehillekin tilaa ottaa kasvatusvastuuta lapsista! Ja meidän on myös opittava vaatimaan sitä miehiltä. Jaetaan vastuu elannon hankkimisesta, ja jaetaan vastuu lasten hoidosta, ja kaikki ovat onnellisempia!

Isillekin tekee hyvää olla tasaveroisia vanhempia lapsilleen. Milloin suomalaismiehet oppivat vaatimaan, että heidän naistensa on välillä otettava elatusvastuu perheestä, jotta he saavat kokea koti-isyyden? Se on etuoikeus isille!

jotkut naiset "omii" lapset ja isät jäävät ulkopuolisiksi "maksajiksi". Alusta asti pitäisi koko vanhemmuus jakaa. Äidin olisi hyvä jättää vauva välillä toviksi isälle yksikseen hoitoon, jotta isä oppisi luottamaan itseensä - ja äiti isään. Äidin pitäisi tavallaan antaa tilaa isän vanhemmuudelle ja tukea sitä, koska perinteisesti äiti on aina ollut se ykkönen - ja tulee varmaan olemaankin! Biologialle, kun ei kuitenkaan voi mitään. Mutta kuitenkin isille tilaa enemmän!

• jos koet

totuuden syyllistämisenä! Pitäisikö tutkijoiden valehdella, jotta sinulla olisi hyvä olla?

• ihminen..

reagoi. Hän aluksi kieltää epämiellyttävän asian tai uutisen. Yleensä aivotyöskentelyn jatkuttua jonkin aikaa, ihminen hyväksyy tapahtuneen ja toimii sen mukaan...

• TSK

Tässä ei kai kukaan ole ollut kiistämässä tutkimustuloksia. Nyt keskustellaan siitä, miten ne pitäisi TULKITA. Se ei ole lainkaan yksiselitteistä. Ainakaan ei ole yksiselitteistä, että "vika on äideissä, jotka vievät lapsensa hoitoon" - jos kerran sama tutkimus osoittaa, että Ruotsissa suurempi osa lapsista on hoidossa, ja silti lapset voivat paremmin kuin meillä. Mistä tämä johtuu? Kenestä pitää hakea syyllistä - tai mieluumminkin, mistä pitää hakea ratkaisua? Ei tutkimus anna siihen yksiselitteistä vastausta!

• Järkyttävää

muutenkin onnellisempia kuin Suomessa. Ei siis pelkästään lapset ole Suomessa pahoinvoivempia kuin Ruotsissa, vaan myös aikuiset. Ruotsalainen yhteiskunta on pehmeäarvoisempi, ymmärtäväisempi ja tukevampi kuin suomalainen, jossa alkaa olla vallalla käsitykset, että köyhyys on aina oma vika ja vastoinkäymisistä täytyy selvitä yksin. Vanhempien pahoinvointi heijastuu myös lapsiin. 90-luvun laman jälkeenhän me vasta aloimme mennä henkisessä hyvinvoinnissa alaspäin kuin lehmän häntä. Siinä missä Ruotsin valtio otti lisää lainaa turvatakseen hyvinvointiyhteiskunnan palvelut, Suomen vastaava pisti lapsiperheet kyykkyyn. Laman jäkiä ei ole vieläkään paikattu, vaan samalla kovalla linjalla ajetaan edelleen alas lasten neuvola-, mielenterveys-, kerho- ja päivähoitotoimintaa. Pöyristyttävää!

• olekaan

enää hyvinvointiyhteiskunta. Täällä ei huolehdita enää vähäosaisista, joihin kuuluvat lisäksi vanhukset, jotka hekin jätetään yksin kotiin oman onnensa nojaan.

Suomessa on menossa henkiinjäämistaisto, jossa vain raha ratkaisee. Ja jokainen induvidualisti saa todellakin ansaita rahansa itse. Almuja ei heru! Se empatiasta! Eli itse itse!

• hoitaa tämänkin

kunhan porvarihallitus pääsee kunnolla porskuttamaan niin kaikki maailman ongelmat haihtuu. jep jep.

• ISÄT????

mikä siinä on että lapsen tekee onnettomaksi juuri äidin töissä käyminen? mites isän töissä käynti vaikuttaa???

ei voi muuta ku nauraa koko jutulle!

• reagoida asioihin

joihin ei äly riitä tai ei vain suostu myöntämään todeksi.

• vaan

vastuu sitten isille. Tuollalaillahan politiikotkin toimii - "en se ollut minä".

Biologiaa ei voi kyllä täysin muuttaa, vaikka kaiken maailman teknologeja on. Äiti on äiti ja isä on isä.

• tekevät

yleensä uraa, ettei tarvitsi jäädä kotiin hoitamaan lapsiaan. Pyllyjen pyyhkimen on liian ällöttävää nykynaisille.

• köyhä kyykyssä

Mullakin on vallan korkealentoinen ura siivoojana ja kyllä vessanpöntön pyyhkiminen tai oksennuksen korjaaminen aina lapsen pyllyn pesemisen voittaa. Julmana äitinä olen vienyt lapset hoitoon, jotta voisin kustantaa heille kaikki elämiseen vaadittavat perusasiat kuten asunnon, ruuan ja vaatteet. Hyi mua ja räkäisy päälle eikös joo.

• maitoletkut solmuun

Vai niin. Mielestäni jos työpaikka on, sinne kuuluu palata viimeistään kun lapsi on 2-3-vuotias. Ei sekään ole oikein että työnantaja maksaa lapsentekoviulut saamatta mitään vastineeksi. Aivojakin olisi joskus hyvä tuulettaa? Jos vakinaisessa työsuhteessa tulee raskaaksi äitiyslomallaan pitäisi se olla irtisanomisen peruste. Sorry lapsentekokoneet.

• syyllinen nainen

Ja mikähän osa sillä perinteisten suomalaisten isien dokaamisella ja hakkaamisella onkaan näiden lasten pahoinvoinnissa...? Ainiin, sitähän ei lasketa?

• Aina syy on naisten!

Todellakin unohdetaan nyt se perinteinen lumihanki, kirves ja poliisi.

• huonoja äitejäkin on - oike...
        Aina syy on naisten! kirjoitti:

Todellakin unohdetaan nyt se perinteinen lumihanki, kirves ja poliisi.

hölötätte. Jostain syystä tää äiti-madonna myytti
        istuu sitkeessä kun pa--a junttilan tuvan seinässä. oli äiti sitten millane narkkari juoppo hyvänsä niin syy ei oo koskaan äidissä.
        Mies on sitä vastoin aina se heikompi osapuoli kun lapsen huoltajuudesta on kysymys. Onhan tää nähty niin monta kertaa. paitsi kun vastassa on ulkomainen mies, voi suomalainen nainenkin jäädä toiseks :) ( vertaa nää Amerikan tapaukset esim). Sais loppua jo tää "yksinhuoltajien" ( = yhteiskunnan elättien)
        tolkuton rahottaminen ja tukeminen.

• Uhriparka
        huonoja äitejäkin on - oike... kirjoitti:

hölötätte. Jostain syystä tää äiti-madonna myytti
        istuu sitkeessä kun pa--a junttilan tuvan seinässä. oli äiti sitten millane narkkari juoppo hyvänsä niin syy ei oo koskaan äidissä.
        Mies on sitä vastoin aina se heikompi osapuoli kun lapsen huoltajuudesta on kysymys. Onhan tää nähty niin monta kertaa. paitsi kun vastassa on ulkomainen mies, voi suomalainen nainenkin jäädä toiseks :) ( vertaa nää Amerikan tapaukset esim). Sais loppua jo tää "yksinhuoltajien" ( = yhteiskunnan elättien)
        tolkuton rahottaminen ja tukeminen.

Tuossa tutkimuksesa syyllistettiin äidit JOTKA KÄYVÄT TÖISSÄ. siinä ei puhuttu mitään narkkiäideistä, daiju!

Sekin vain on kumma kuinka perinteinen äijämyytti porskuttaa ja voi hyvin 2000- luvun suomessa. Äijämyytti jonka mukaan miesten dokaaminen väkivalta ja vastuunpakoilu perheessä on itsestäänselvyys ja kuuluu miehisyyteen. Mutta voi sitä naista joka syyllistyy samaan!

Kun mies myöhästyy töistä - kuten Lipponen aikoinaan - siksi koska vei lapset tarhaan, hän saa aplodit.

Kun nainen myöhästyy töistä siksi koska vei lapset tarhaan, hän on huono organisoija jota sopii katsoa halveksuen.

Mietis nyt uudelleen mistä johtuu että huoltajuuskiistoissa miehen kykyyn kasvattaa ja hoitaa lapsensa kunnolla ei uskota? Olisiko tällä miesten vastuuta pakoilevalla äijäkulttuurihistorialla jotain tekemistä asian kanssa?

• Äijät
        Uhriparka kirjoitti:

Tuossa tutkimuksesa syyllistettiin äidit JOTKA KÄYVÄT TÖISSÄ. siinä ei puhuttu mitään narkkiäideistä, daiju!

Sekin vain on kumma kuinka perinteinen äijämyytti porskuttaa ja voi hyvin 2000- luvun suomessa. Äijämyytti jonka mukaan miesten dokaaminen väkivalta ja vastuunpakoilu perheessä on itsestäänselvyys ja kuuluu miehisyyteen. Mutta voi sitä naista joka syyllistyy samaan!

Kun mies myöhästyy töistä - kuten Lipponen aikoinaan - siksi koska vei lapset tarhaan, hän saa aplodit.

Kun nainen myöhästyy töistä siksi koska vei lapset tarhaan, hän on huono organisoija jota sopii katsoa halveksuen.

Mietis nyt uudelleen mistä johtuu että huoltajuuskiistoissa miehen kykyyn kasvattaa ja hoitaa lapsensa kunnolla ei uskota? Olisiko tällä miesten vastuuta pakoilevalla äijäkulttuurihistorialla jotain tekemistä asian kanssa?

ja heidän kykynsä tunnetaan jo.
        Naisia pidetään niin suuressa arvossa, että jos he alentuvat miehen tasolle, sitä paheksutaan.
        Tärkeintä olisi kuitenkin se, ettei lapsia pantaisi maksamaan tolkuttomien vanhempiensa edesottamuksista.

• Äideille turpaan!
        Äijät kirjoitti:

ja heidän kykynsä tunnetaan jo.
        Naisia pidetään niin suuressa arvossa, että jos he alentuvat miehen tasolle, sitä paheksutaan.
        Tärkeintä olisi kuitenkin se, ettei lapsia pantaisi maksamaan tolkuttomien vanhempiensa edesottamuksista.

Tai siis tärkeintä olisi kuitenkin se, ettei lapsia laitettaisi maksamaan isiensä vastuunpakoilusta, eikä yhteiskunnan laiminlyönneistä yksinhuoltajaäitien tilanteessa.

Yksinhuoltajaäidit kuuluvat edelleenkin tässä yhteiskunnassa köyhimpään luokkaan, ja heidät kaiken huipuksi lasketaan yleensä TYÖTTÖMIKSI!

Maailmassa on hyvin harvoja yhteiskuntia joissa äidit samaistetaan työttömiin.

Yksinhuoltajaäitejä on nöyryytetty tässä yhteiskunnassa iät ja ajat eikä pelkästään asenteilla, vaan myös käytännön teoilla tekemällä heidän elämästään mahdollisimman hankalaa. Yksinhuoltajaäiti laitetaan kerjäämään, vaikka hän tekee kaikista tärkeintä työtä koko maailmassa.

Mikään ei ole tärkeämpää työtä kuin lasten hoitaminen, kasvattaminen ja ennenkaikkea rakastaminen. Yhteiskunta, vastuutaan pakoilevat selkärangattomat ja munattomat miehet jotka eivät osaa rakastaa lapsiaan, SEKÄ tällaiset perverssit ja sovinistiset "tutkimukset" joissa syy lasten pahoinvointiin laitetaan yksin äitien harteille, tekevät äitinä olemisesta tässä yhteiskunnassa erittäin vaikeaa. Tällaiset asenteet aiheuttavat myös sen ettei äitiys kiinnosta nuoria naisia jotka olisivat parhaassa lastentekoiässä. Ja ne naiset joita äitiys kiinnostaisi, ja sitä rakkautta lapsilleen olisi antaa, ovat hyvin varovaisia perheenperustamispäätöksen tekemisessä ihan vain siksi, koska kuka nyt helvetti haluaa vapaaehtoisesti alkaa maailman suurimmaksi syntisäkiksi, oksennuspussiksi yhteiskunnan silmissä?

ÄITIYS tässä yhteiskunnallisessa asennemaailmassa ei ole tavoiteltavaa jos haluaa olla täysivaltainen ja kunnioitettu yhteiskunnan jäsen.

Äitiyttä ei tässä yhteiskunnassa arvosteta pätkääkään. Tähän liittyy myös selkeä jatkumo siihen, kuinka korkealle lapsia ja lasten lapsuutta kunnioitetaan. Miettikääpä sitä.

• kipexon

Meinaakko ihan pokkana, että joka kodissa isä hakkaa lapsiaan?

• ....
        kipexon kirjoitti:

Meinaakko ihan pokkana, että joka kodissa isä hakkaa lapsiaan?

Meinaakko ihan pokkana että äidin työssä käyminen on syy lasten yleiseen pahoinvointiin?

Suomalaisella päidekulttuurilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa?

Vai onko mahdollisesti vain äidin päihteidenkäytöllä vahingollinen vaikutus lapseen? Isän päihteidenkäyttö JA siitä johtuva alentunut taipumus olla VÄKIVALTAINEN, ei vaikuta sitten mitenkään lasten yleiseen pahoinvointiin suomessa?

• kipexon
        .... kirjoitti:

Meinaakko ihan pokkana että äidin työssä käyminen on syy lasten yleiseen pahoinvointiin?

Suomalaisella päidekulttuurilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa?

Vai onko mahdollisesti vain äidin päihteidenkäytöllä vahingollinen vaikutus lapseen? Isän päihteidenkäyttö JA siitä johtuva alentunut taipumus olla VÄKIVALTAINEN, ei vaikuta sitten mitenkään lasten yleiseen pahoinvointiin suomessa?

Minä en puhunut äideistä mitään! enkä myöskään ottanut kantaa mihinkään muuhun, kuin siihen sanomaasi että isän juopottelu ja lasten hakkaaminen on syy lasten pahoinvointiin! Tiedän, että varmasti esiintyykin ko. ongelmaa, muttei niin yleisesti, että se voisi olla syy! Ehkä sinulle nyt valkeni, etten väittänyt äidin syyksi mitään, enkä edes puhunut äideistä? Vai, että oikein idiootti olen...

• jo riittää soopa
        Äideille turpaan! kirjoitti:

Tai siis tärkeintä olisi kuitenkin se, ettei lapsia laitettaisi maksamaan isiensä vastuunpakoilusta, eikä yhteiskunnan laiminlyönneistä yksinhuoltajaäitien tilanteessa.

Yksinhuoltajaäidit kuuluvat edelleenkin tässä yhteiskunnassa köyhimpään luokkaan, ja heidät kaiken huipuksi lasketaan yleensä TYÖTTÖMIKSI!

Maailmassa on hyvin harvoja yhteiskuntia joissa äidit samaistetaan työttömiin.

Yksinhuoltajaäitejä on nöyryytetty tässä yhteiskunnassa iät ja ajat eikä pelkästään asenteilla, vaan myös käytännön teoilla tekemällä heidän elämästään mahdollisimman hankalaa. Yksinhuoltajaäiti laitetaan kerjäämään, vaikka hän tekee kaikista tärkeintä työtä koko maailmassa.

Mikään ei ole tärkeämpää työtä kuin lasten hoitaminen, kasvattaminen ja ennenkaikkea rakastaminen. Yhteiskunta, vastuutaan pakoilevat selkärangattomat ja munattomat miehet jotka eivät osaa rakastaa lapsiaan, SEKÄ tällaiset perverssit ja sovinistiset "tutkimukset" joissa syy lasten pahoinvointiin laitetaan yksin äitien harteille, tekevät äitinä olemisesta tässä yhteiskunnassa erittäin vaikeaa. Tällaiset asenteet aiheuttavat myös sen ettei äitiys kiinnosta nuoria naisia jotka olisivat parhaassa lastentekoiässä. Ja ne naiset joita äitiys kiinnostaisi, ja sitä rakkautta lapsilleen olisi antaa, ovat hyvin varovaisia perheenperustamispäätöksen tekemisessä ihan vain siksi, koska kuka nyt helvetti haluaa vapaaehtoisesti alkaa maailman suurimmaksi syntisäkiksi, oksennuspussiksi yhteiskunnan silmissä?

ÄITIYS tässä yhteiskunnallisessa asennemaailmassa ei ole tavoiteltavaa jos haluaa olla täysivaltainen ja kunnioitettu yhteiskunnan jäsen.

Äitiyttä ei tässä yhteiskunnassa arvosteta pätkääkään. Tähän liittyy myös selkeä jatkumo siihen, kuinka korkealle lapsia ja lasten lapsuutta kunnioitetaan. Miettikääpä sitä.

täyttä lööperiä.
        Yhteiskunta tukee sadoilla miljoonilla
        yksinhuoltajaäitejä. Hyviä ja huonoja molempia tuetaan. Elatusmaksuja pakoilevia isiä on vain murto-osa kaikista isistä. Kukaan ei Suomessa kuole nälkään - tukea kyllä löytyy -usein liikaakin. On myös mahdollisuus muuttaa muualle,
        pois Suomesta. Joillekin se olis erittän valaiseva kokemus. Ei tämmöstä massiivista tukiverkkoa löydy kovinkaan monesta maailman maasta. Lähdepä etsimään jos et usko.

• exkotiäiti

Ei vika äideissä ole, vaan enemmänkin yhteiskunnassa. Lasten- ja kodinhoitoa ei arvosteta, sitä tekeviä pidetään laiskureina, tyhjäaivoisina kanoina.
      Eikös se ole niitä sosialismin oppeja että äidit ja lapset revitään irti toisistaan,pääset äidit rakentamaan uutta uljasta yhteiskuntaa.Näitä oppejahan Suomessa on toista vuosikymmentä sovellettu,ja tässä tulos; lapset,nuoret huonovointisia kun ei ole vanhemmat tarpeeksi läsnä.
      Olin itse pitkään kotiäiti,enkä kadu päätöstäni vaikka taloudellisesti se rasitti perhettä.Mies yksin tienasi perheelle.Mutta se turvallisuus ja onnellisuus minkä lapset saivat,sitä ei rahassa mitata.Toivon että siitä isompana lapset voivat ammentaa voimaa.Eikös se niin ole että talo ei kestä jos ei ole vahvat perustukset.
      Toivottavasti tämä uutinen vaikuttaa yhteikunnan nykypäättäjiin.
      Sinä jutun aloittaja,älä yhtään syyllistä itseäsi!!Olet vain yksi pala systeemiä, teet parhaasi minkä voit.

• tutkimustulos

oli, että naisten työssäkaynti on lapsille pahasta, niin miks nyt aletaan syyttää esim. miehiä???

• äitien

työssäkayntiä ja isien syyllistämistä. Lapsettomat tehköön mitä huvittaa. Mutta, kun perheelisetkin luulevat voivansa käyttäytyä kuin heillä ei olisi lapsia lainkaan!

Äitien työssäkäynti nyt vain on eri asia kuin isien vastaava ainakin, jos ajatellaan pidempää aikajännettä. Tämä on perusbiologiaa!

• koska

äidit eivät kestä häpeää - he pitävät itseään täydellisinä. On pakko siirtää narsistisesti ajatus miehiin, ettei tarvitse katsella ja ymmärtää omaa syyllisyyttään asiassa.

Olisi kyllä hyvä, että tällaisen keskustelun avauksen jälkeen aidosti pohdittaisiin, mitä äideissä on vikana, eikä heti huudettaisi kurkku suorana "EI SAA SYYLLISTÄÄ" ja loput laitetaan isän syyksi. Isää sitten saa syyllistää, ajattelee lapsi ja oppii äidillisen narsistisen tavan syyttää ongelmistaan muita kuin itseään. Se on tapa välttää häpeän käsittely.

Vastuulliseksi ei kukaan kasva aina menemällä toisen selän taakse joka asiassa.

Mielenkiintoiseksi asian tekee sekin, että kotihoito on tuottanut noin pahoinvoivia lapsia - todistettavasti.

Olisiko syynä myös tämä miesvastaisuus? Kai se tekee lapselle pahan ja epävarman olon, jos ainoastaan toista vanhempaa voi pitää yhteiskunnassa ihmisenä ja toisesta puhutaan pelkkää negaatiota. Kuten tämäkin ketju taas osoittaa. Isät ne syyllisiä on ja väärässä.
        Isän ryyppääminen ja hakkaamiset on pahasta, vaikka sitä ei tapahtuisikaan - niin väitetään ainakin niin.
        Niin pahaa väkivalta ei ole, että äiti ymmärtäisi ottaa lapset ja häipyä vaan hän jää mieluusti antamaan lapsille oppitunnin siitä, miten hakataan ja riidellään ja PERIKSI EI ANNETA!

• TSK
        äitien kirjoitti:

työssäkayntiä ja isien syyllistämistä. Lapsettomat tehköön mitä huvittaa. Mutta, kun perheelisetkin luulevat voivansa käyttäytyä kuin heillä ei olisi lapsia lainkaan!

Äitien työssäkäynti nyt vain on eri asia kuin isien vastaava ainakin, jos ajatellaan pidempää aikajännettä. Tämä on perusbiologiaa!

Hei. Ainoa biologinen fakta, jolla on merkitystä sen kannalta, kumpi lasta hoitaa kotona, on se, että suurin osa miehistä ei pysty imettämään. Sen jälkeen kun lapsi on vieroittunut rinnasta, ei ole mitään biologista seikkaa, jonka perusteella äiti olisi parempi hoitamaan häntä kuin isä. Vai onko muka?

Meillä on tietyt sosiokulttuuriset normit, joissa lapsia hoitaa äiti. Tämä on historiallisestikin uusi tilanne - eivät lapsia ennen muinoin hoitaneet äidit, vaan isovanhemmat tai isot sisarukset, kun äitien oli raadettava pelloilla.

Turha vedota biologiaan ja historiaan. Isät osaavat hoitaa lapsiaan aivan yhtä hyvin kuin äidit, äitimyytti joutaa romukoppaan.

• saa varmaan
        TSK kirjoitti:

Hei. Ainoa biologinen fakta, jolla on merkitystä sen kannalta, kumpi lasta hoitaa kotona, on se, että suurin osa miehistä ei pysty imettämään. Sen jälkeen kun lapsi on vieroittunut rinnasta, ei ole mitään biologista seikkaa, jonka perusteella äiti olisi parempi hoitamaan häntä kuin isä. Vai onko muka?

Meillä on tietyt sosiokulttuuriset normit, joissa lapsia hoitaa äiti. Tämä on historiallisestikin uusi tilanne - eivät lapsia ennen muinoin hoitaneet äidit, vaan isovanhemmat tai isot sisarukset, kun äitien oli raadettava pelloilla.

Turha vedota biologiaan ja historiaan. Isät osaavat hoitaa lapsiaan aivan yhtä hyvin kuin äidit, äitimyytti joutaa romukoppaan.

olla onnellinen, jos joku hoitaa lapset... Taitavat monet olla heitteillä.

• luutu

Roskan takia kannata pahottaa mieltään.
      Jokainen tekee parhaansa,
      ja joka tapauksessa aina joku joutuu kärsimään.
      Tusinpa lapsi sen onnellisempi olisi,
      jos ei olisi rahaa ja äitillä ois ressiä ja se ois hermoheikko.

• vaikka

lapsi joutus kärsimään. Kannattaa tarkkaan harkita ennen kuin tekee lapsia.

• parempihan

se on jos se lapsi on hermoheikko ja vaikka suljetulla - meinaan ettäparempi kuin se, että äiti olisi, eikö?

Mikä vittu niitä kersoja laittaa tekemään, kun ei niitä huvita hoitaa ja kantaa niistä vastuuta?

Liian hyvät tuet vai?

• luutu
        vaikka kirjoitti:

lapsi joutus kärsimään. Kannattaa tarkkaan harkita ennen kuin tekee lapsia.

Pitää puuttua yksityiskohtasesti eikä tuollain et tulee joku iltalehen juttu ja sitte rueta miettiin, et lapset voi huonosti.
        Ei tietenkään viattomien lasten pidä kärsiä,
        mutta ainahan ne lehet kirjottelee kaiken näköstä, ja kyllähän jokaisen pitää tietää ja huolehtia lastensa hyvinvointi.

• luutu
        parempihan kirjoitti:

se on jos se lapsi on hermoheikko ja vaikka suljetulla - meinaan ettäparempi kuin se, että äiti olisi, eikö?

Mikä vittu niitä kersoja laittaa tekemään, kun ei niitä huvita hoitaa ja kantaa niistä vastuuta?

Liian hyvät tuet vai?

Ja ei ne voi olla ne vaihtoehdot,
        et jompikumpi on hermoheikko.

• luutu
        parempihan kirjoitti:

Liian hyvät tuet vai?

Koskaan kuullutkaan,
        että lapsi olisi joutunut suljetulle äidin työn takia.
        Ja se on taas ihan eri asia,
        jos ei huvita hoitaa kersoja.
        Tiedän kyllä äitejä,
        jotka sekä käyvät töissä että hoitavat lapsia,
        eikä kukaan ole suljetulla. Ja onhan lapsilla isäkin, liian usein kuitenkin äiti on yh.äiti ja tämänkin takia jos ei ole syntynyt kultalusikka suussa on vähän pakko käydä töissä että on jotain mitä syöttää lapselle.

• uutinen.
        luutu kirjoitti:

Pitää puuttua yksityiskohtasesti eikä tuollain et tulee joku iltalehen juttu ja sitte rueta miettiin, et lapset voi huonosti.
        Ei tietenkään viattomien lasten pidä kärsiä,
        mutta ainahan ne lehet kirjottelee kaiken näköstä, ja kyllähän jokaisen pitää tietää ja huolehtia lastensa hyvinvointi.

Kyllä tästä suomalaislasten ja -nuorten pahoinvoinnista on ollut puhe jo vuoden pari. Hyvä, että siitä edes tän verran puhutaan julkisuudessa vaikka sitten iltalehdessä, kun on välillä ollu niin hiljasta. Mutta, kun vielä näkis poliittisia tekojakin!

• luutu
        uutinen. kirjoitti:

Kyllä tästä suomalaislasten ja -nuorten pahoinvoinnista on ollut puhe jo vuoden pari. Hyvä, että siitä edes tän verran puhutaan julkisuudessa vaikka sitten iltalehdessä, kun on välillä ollu niin hiljasta. Mutta, kun vielä näkis poliittisia tekojakin!

"Mutta, kun vielä näkis poliittisia tekojakin!"

Muuten välittävät ihmiset tekevätkin omasta takaa minkä voivat tietenkin lastensa hyväksi.
        Mutta enempää ei voi, tarvitaan poliittisiakin tekoja!

• tekoja
        luutu kirjoitti:

"Mutta, kun vielä näkis poliittisia tekojakin!"

Muuten välittävät ihmiset tekevätkin omasta takaa minkä voivat tietenkin lastensa hyväksi.
        Mutta enempää ei voi, tarvitaan poliittisiakin tekoja!

ei kannata kuitenkaan jäädä odottelemaan. Voi meidän lapset tällä menolla olla jo aikuisia ennen niitä. Itse kannattaa ne järkivalinnat tehdä lastensa hyväksi nyt.

• luutu
        tekoja kirjoitti:

ei kannata kuitenkaan jäädä odottelemaan. Voi meidän lapset tällä menolla olla jo aikuisia ennen niitä. Itse kannattaa ne järkivalinnat tehdä lastensa hyväksi nyt.

Nyt olisi turhaa odottaakaan.
        Varmaan siltä puolelta jatkossa kaikki menee vain huonompaan suuntaan.
        Jokainen tehköön minkä voi,
        enempään ei pysty.

• kattomassa
        luutu kirjoitti:

Koskaan kuullutkaan,
        että lapsi olisi joutunut suljetulle äidin työn takia.
        Ja se on taas ihan eri asia,
        jos ei huvita hoitaa kersoja.
        Tiedän kyllä äitejä,
        jotka sekä käyvät töissä että hoitavat lapsia,
        eikä kukaan ole suljetulla. Ja onhan lapsilla isäkin, liian usein kuitenkin äiti on yh.äiti ja tämänkin takia jos ei ole syntynyt kultalusikka suussa on vähän pakko käydä töissä että on jotain mitä syöttää lapselle.

nuorten suljetulla ja kysele, mistä sinne joutuminen noin pääsääntöisesti nykysin johtuu ja kysy samalla onko kuinka yleistäkin. Esim. että riittääkö valtionavut ja silleen lasten ja nuorten psykiatriseen hoitoon kunnissa.

• luutu
        kattomassa kirjoitti:

nuorten suljetulla ja kysele, mistä sinne joutuminen noin pääsääntöisesti nykysin johtuu ja kysy samalla onko kuinka yleistäkin. Esim. että riittääkö valtionavut ja silleen lasten ja nuorten psykiatriseen hoitoon kunnissa.

Käydä katselemassa.
        Ja miten todistat sen,
        että siellä ollaan nykyään enimmäkseen sen takia,
        että äiti käy töissä?
        En ole ennen kuullut,
        ja haluaisin tietää.

• joopa joo
        luutu kirjoitti:

Käydä katselemassa.
        Ja miten todistat sen,
        että äiti käy töissä?
        En ole ennen kuullut,
        ja haluaisin tietää.

Pahoinvointi johtuu jostain suomalaisten lasten kohdalla usein liian varhaisesta ja paljosta yksinolosta. Seuraa masennusta, jota nykynuoret ja lapset sairaaloissa potevat.

Toinen mielenkiintoinen sivujuoni on se, että aikana jolloin kotihoidon tukemiseen on uhrattu valtaisia summia rahaa myös lasten pahoinvointitilastot ovat entisestään synkistyneet. Miksi? Onko tukien varassa eläminen vahingollista lapselle? Syrjäyttääkö se?

Väittävät että niin olisi.

• luutu
        joopa joo kirjoitti:

Pahoinvointi johtuu jostain suomalaisten lasten kohdalla usein liian varhaisesta ja paljosta yksinolosta. Seuraa masennusta, jota nykynuoret ja lapset sairaaloissa potevat.

Toinen mielenkiintoinen sivujuoni on se, että aikana jolloin kotihoidon tukemiseen on uhrattu valtaisia summia rahaa myös lasten pahoinvointitilastot ovat entisestään synkistyneet. Miksi? Onko tukien varassa eläminen vahingollista lapselle? Syrjäyttääkö se?

On monia.
        Eikä niitä aina voi selittää niin yksinkertasesti.
        Mut on niitäki tapauksia,
        et äiti on kotiäiti ja lapsi on masentunu,
        vaikka äiti onki ns.kunnollinen.

• Äiti vain
        luutu kirjoitti:

Käydä katselemassa.
        Ja miten todistat sen,
        että äiti käy töissä?
        En ole ennen kuullut,
        ja haluaisin tietää.

Minulla on erittäin läheinen ihminen, joka on alaikäisenä sairastunut masennukseen.
        Suomalaiset elävät kovin erillisinä - jokainen omaa elämäänsä. Mitään yhteistä ei perheissä juuri ole ja kun on, se on yleensä jotain lasten harrastusta, jonka vanhemmat ovat heille valinneet. Jota lapset saattavat jopa vihata. Se ei silloin rentiuta, kun toteuttaa vain toisten mielitekoja.

Yhteistä ja rauhallista aikaa ei ole. Ja se on sääli.

Lapset totutetaan jo pienestä pitäen työpäivään, joka kaksi-kolmevuotiaalla saattaa olla jo 11 tuntia pitkä.
        Saattaa olla, että työpäivä alkaa ja päättyy pilkkopimessä, talvipakkasella, yksinhuoltaäidin pyörän tarakalla. Itkien. Ehkä itkevät molemmatkin.

Ihmisten pitäisi tarkkaan ajatella milloin on aika ottaa lapsia vastaan. Lapsesta on tehty uusien hedelmöityshoitolakien myötä oikeus, joka kuuluu kaikille. Enää ei mietitä mitä tarjottavaa minulla lapselle olisi vaan lapsi nähdää oikeutena, joka kuuluu jokaiselle. Ei tämä voi olla vaikuttamatta siihen, miten lapseen jäljempänä suhtautuu.

• tullaan
        luutu kirjoitti:

On monia.
        Eikä niitä aina voi selittää niin yksinkertasesti.
        Mut on niitäki tapauksia,
        et äiti on kotiäiti ja lapsi on masentunu,
        vaikka äiti onki ns.kunnollinen.

siihen, et rahattomuus, vaikka äiti olisikin kotona, luo omia ongelmiaan. Kotiäitiyttä pitäisi arvostaa rahallisesti enemmän.

• ei ole
        joopa joo kirjoitti:

uhrattu kotihoidon tukemiseen riittävästi. Siinä se ongelma. Siinä syrjäytyy tavallaan koko perhe köyhyyteen, kun yrittää itse hoitaa lapsensa.

• luutu
        Äiti vain kirjoitti:

Minulla on erittäin läheinen ihminen, joka on alaikäisenä sairastunut masennukseen.
        Suomalaiset elävät kovin erillisinä - jokainen omaa elämäänsä. Mitään yhteistä ei perheissä juuri ole ja kun on, se on yleensä jotain lasten harrastusta, jonka vanhemmat ovat heille valinneet. Jota lapset saattavat jopa vihata. Se ei silloin rentiuta, kun toteuttaa vain toisten mielitekoja.

Yhteistä ja rauhallista aikaa ei ole. Ja se on sääli.

Lapset totutetaan jo pienestä pitäen työpäivään, joka kaksi-kolmevuotiaalla saattaa olla jo 11 tuntia pitkä.
        Saattaa olla, että työpäivä alkaa ja päättyy pilkkopimessä, talvipakkasella, yksinhuoltaäidin pyörän tarakalla. Itkien. Ehkä itkevät molemmatkin.

Ihmisten pitäisi tarkkaan ajatella milloin on aika ottaa lapsia vastaan. Lapsesta on tehty uusien hedelmöityshoitolakien myötä oikeus, joka kuuluu kaikille. Enää ei mietitä mitä tarjottavaa minulla lapselle olisi vaan lapsi nähdää oikeutena, joka kuuluu jokaiselle. Ei tämä voi olla vaikuttamatta siihen, miten lapseen jäljempänä suhtautuu.

On pitkiä työpäiviä sehän on selvä asia,
        että lapsi kärsii.
        Syypäätäkään ei voi leimata,
        koska tilanteet ovat niin erilaisia eri ihmisillä.
        Mutta kuten on jo mainittu,
        kyllähän vanhemmat haluavat lapselleen parasta ja antavat sitä mahdollisuuksien mukaan.
        Eikä koskaan voi tietää,
        mitä tulee vastaan vaikka olisi kuinka suunnitellut asiat.
        Näin jos lapsia on jo hankittu,
        niitäkään kun ei enää takasi saa mistä ovat tulleet.
        Parempihan se on,
        että vanhemmat ovat töissä,
        kuin kotona kännissä tai huumeissaan.
        Mutta edelleenkään vaihtoehtojen ei tulisi olla sellaisia,
        että kukaan joutuisi kärsimään.
        Sitäkään kun ei voi estää.

• luutu
        tullaan kirjoitti:

siihen, et rahattomuus, vaikka äiti olisikin kotona, luo omia ongelmiaan. Kotiäitiyttä pitäisi arvostaa rahallisesti enemmän.

Näinhän se on.

• Äiti vain
        luutu kirjoitti:

On pitkiä työpäiviä sehän on selvä asia,
        että lapsi kärsii.
        Syypäätäkään ei voi leimata,
        koska tilanteet ovat niin erilaisia eri ihmisillä.
        Mutta kuten on jo mainittu,
        kyllähän vanhemmat haluavat lapselleen parasta ja antavat sitä mahdollisuuksien mukaan.
        Eikä koskaan voi tietää,
        mitä tulee vastaan vaikka olisi kuinka suunnitellut asiat.
        Näin jos lapsia on jo hankittu,
        niitäkään kun ei enää takasi saa mistä ovat tulleet.
        Parempihan se on,
        että vanhemmat ovat töissä,
        kuin kotona kännissä tai huumeissaan.
        Mutta edelleenkään vaihtoehtojen ei tulisi olla sellaisia,
        että kukaan joutuisi kärsimään.
        Sitäkään kun ei voi estää.

oma tapauksensa, sehän nyt on selvää. Mutta koska puhutaan jo massoista lasten ja nuorten masennuksessa, pakko on olla yhteinen tekijä, joka tämän selittää.

Mikään ei takaa mitään. Mutta siksi olisi hyvä selvittää, mistä tässä asiassa oikeastaan on kyse.
        Tänä päivänä on nuorten psykiatria vielä melko nuorta. Tavallaan tehdään vielä pioneerityötä, vieläpä kovan paineen alla. Potilaita on paljon.

Mitä on jäänyt huomaamatta? Vai eikö siitä vain uskalleta puhua?

• Äiti vain
        ei ole kirjoitti:

uhrattu kotihoidon tukemiseen riittävästi. Siinä se ongelma. Siinä syrjäytyy tavallaan koko perhe köyhyyteen, kun yrittää itse hoitaa lapsensa.

Kotihoidontuki pitäisi kohdistaa niille, jotka sitä nykyisellään kaikkein lyhimmän aikaa käyttävät; eli työssäkäyville äideille pelkästään ja roima korotus mukaan.

Työttömiltä kotihoidontuen oikeus kokonaan pois.

Oliko niin, että tutkimuksessa ruotsalaiset lapset olivat päivähoidossa prosentuaalisesti enemmän, mutta voivat paremmin? Silloin kotihoito pienellä rahalla ei olekaan se paras vaihtoehto. Sen verran tiedän, että Ruotsi ei maksa kotihoidontukea lainkaan.

• luutu
        Äiti vain kirjoitti:

oma tapauksensa, sehän nyt on selvää. Mutta koska puhutaan jo massoista lasten ja nuorten masennuksessa, pakko on olla yhteinen tekijä, joka tämän selittää.

Mikään ei takaa mitään. Mutta siksi olisi hyvä selvittää, mistä tässä asiassa oikeastaan on kyse.
        Tänä päivänä on nuorten psykiatria vielä melko nuorta. Tavallaan tehdään vielä pioneerityötä, vieläpä kovan paineen alla. Potilaita on paljon.

Itsessään on paljon pahaa, ja olisiko viimeaikoina pahentunut entistä enemmän,
        kun on ilmastonmuutosta ja muuta.
        Nykyään on tiedotusvälineitä,
        ja ihmiset kuulevat jos minkä ikäisistä asti jos minkälaista karseaa juttua.
        Enpä itse ole elellyt 100 tai 50 vuotta sitten,
        mutta paljon noihin aikoihin eläneet ihmiset ovat ainakin sanoneet maailman menneen kokoajan pahempaan suuntaan.
        Toki on paljon hyvääkin,
        mutta sellaisen käsityksen olen saanut,
        että enemmän on tullut pahaa.

• luutu
        Äiti vain kirjoitti:

Hyvin muuten sanottu tuo:
        "Mikään ei takaa mitään."
        Totta on =)

• Äiti vain
        luutu kirjoitti:

Itsessään on paljon pahaa, ja olisiko viimeaikoina pahentunut entistä enemmän,
        kun on ilmastonmuutosta ja muuta.
        Nykyään on tiedotusvälineitä,
        ja ihmiset kuulevat jos minkä ikäisistä asti jos minkälaista karseaa juttua.
        Enpä itse ole elellyt 100 tai 50 vuotta sitten,
        mutta paljon noihin aikoihin eläneet ihmiset ovat ainakin sanoneet maailman menneen kokoajan pahempaan suuntaan.
        Toki on paljon hyvääkin,
        mutta sellaisen käsityksen olen saanut,
        että enemmän on tullut pahaa.

Kyllä se maailma pahempaaan suuntaan on mennyt, sille ei voi mitään. Olet oikeassa.

Ystäväni poika tappoi itsensä viime kuussa. Oma poikani oli tuolloin itsemurhayrityksestä osastolla - voit vain kuvitella tuskani. Myöhemmin selvisi, että syyt yritykseen olivat sopimattomat mielialalääkkeet, joita hän käyttää masennukseensa. Hän on nyt voinut paremmin, mutta vain päivän kerrallaan eletään. Sitä ei vielä tiedä kukaan millainen on tämän tarinan loppu, mutta toivon, että se olisi pojalleni onnellinen.

Kyllä minä olen syyttänyt itseäni ja etsinyt syytä itsestäni. Aina kaiken olisi voinut tehdä paremmin, sellaista ei olekaan, että aina yrittäisi kaikkensa. Vajavuuteen ja nuoren masennukseen on vain pakko tottua ja mukautua osaksi turvaverkkoa, jottei hän jää yksin. Turha siinä on itseään ylistää ja nostaa koko tapauksen yäpuolelle. Tämmösessä asiassa ei syyttömiä olekaan...

• pitäisi
        Äiti vain kirjoitti:

Kotihoidontuki pitäisi kohdistaa niille, jotka sitä nykyisellään kaikkein lyhimmän aikaa käyttävät; eli työssäkäyville äideille pelkästään ja roima korotus mukaan.

Työttömiltä kotihoidontuen oikeus kokonaan pois.

Oliko niin, että tutkimuksessa ruotsalaiset lapset olivat päivähoidossa prosentuaalisesti enemmän, mutta voivat paremmin? Silloin kotihoito pienellä rahalla ei olekaan se paras vaihtoehto. Sen verran tiedän, että Ruotsi ei maksa kotihoidontukea lainkaan.

alkaa arvostaa rahallisesti palkan ja eläketurvan muodossa. Rahattomuus luo muita ongelmia.

• Äiti vain
        pitäisi kirjoitti:

alkaa arvostaa rahallisesti palkan ja eläketurvan muodossa. Rahattomuus luo muita ongelmia.

Kotiäitiyttä pitää arvostaa sen, joka sitä työtä tekee. Se on ainoa tapa saada hyviä tuloksi aikaan.

Rahalla siinä ei ole sijaa.

• luutu
        Äiti vain kirjoitti:

Kyllä se maailma pahempaaan suuntaan on mennyt, sille ei voi mitään. Olet oikeassa.

Ystäväni poika tappoi itsensä viime kuussa. Oma poikani oli tuolloin itsemurhayrityksestä osastolla - voit vain kuvitella tuskani. Myöhemmin selvisi, että syyt yritykseen olivat sopimattomat mielialalääkkeet, joita hän käyttää masennukseensa. Hän on nyt voinut paremmin, mutta vain päivän kerrallaan eletään. Sitä ei vielä tiedä kukaan millainen on tämän tarinan loppu, mutta toivon, että se olisi pojalleni onnellinen.

Kyllä minä olen syyttänyt itseäni ja etsinyt syytä itsestäni. Aina kaiken olisi voinut tehdä paremmin, sellaista ei olekaan, että aina yrittäisi kaikkensa. Vajavuuteen ja nuoren masennukseen on vain pakko tottua ja mukautua osaksi turvaverkkoa, jottei hän jää yksin. Turha siinä on itseään ylistää ja nostaa koko tapauksen yäpuolelle. Tämmösessä asiassa ei syyttömiä olekaan...

Itsemurha on aina yhtä jarkyttävä paukku..
        Eihän siitä voi syyttää ketään tai mitään yksittäistä asiaa, kuten sanoitkin.

Tällaisen asian yhteydessä on niin vaikea sanoa juuri mitään niin järkevää..
        On hirveää pelätä kun toinen hautoo sitä.
        Sen tunteen tiedän, joten ymmärrän sinua hyvin.

Toivottavasti poikasi tulevaisuus tulee olemaan valoisa. Toivominen on aika voimatonta, mutta kunpa hän itse uskoisi siihen, niin se olisi jo iso loikka parempaan päin.

Se lienee Herran hallussa, miten käy tässäkin tapauksessa.

Aurinkoista juhannusta ja voimia sinne jonnekin päin! :)

• no NO
        Äiti vain kirjoitti:

Kotiäitiyttä pitää arvostaa sen, joka sitä työtä tekee. Se on ainoa tapa saada hyviä tuloksi aikaan.

Rahalla siinä ei ole sijaa.

Mutta, jotta saataisiin myös suuri massa huolehtimaan paremmin lapsistaan tarkoittaa se, että myös valtiovallan pitäisi siihen ohjata tuntuvin satsautsin. Nykyisenlaisia heittäytyjä kotiäitejä, jotka uskaltavat riskeerata taloudellisen hyvinvointinsa ei ole tässä maassa paljon. Enkä sitä ihmettele.

"Kotiäitiyttä pitää arvostaa sen, joka sitä työtä tekee." ei tuo ruokaa pöytään...

• Äiti vain
        no NO kirjoitti:

Mutta, jotta saataisiin myös suuri massa huolehtimaan paremmin lapsistaan tarkoittaa se, että myös valtiovallan pitäisi siihen ohjata tuntuvin satsautsin. Nykyisenlaisia heittäytyjä kotiäitejä, jotka uskaltavat riskeerata taloudellisen hyvinvointinsa ei ole tässä maassa paljon. Enkä sitä ihmettele.

"Kotiäitiyttä pitää arvostaa sen, joka sitä työtä tekee." ei tuo ruokaa pöytään...

Mutta onko sen tarkoitus tuoda ruoka pöytään? Miksi kotiäitiys pitää yhdistää rahaan eikä kasvatustyöhön?

Eikö ihminen ole se, jonka kuuluu itsensä elättää ja lapsensa? Vastuu lapsesta tarkoittaa myös taloudellista vastuuta.

En tiedä, miten tämän niin selitän, että ymmärrät, mutta jokin järjetys ja rajat kuuluvat aina moraaliin.
        Minun moraaliini kuuluu työ ja sen kautta kunnollisen elämän raamit - en yritä luoda niitä tukirahoilla, koska tiedän ne riittämättömiksi.

Jos pienestä pitäen opetetaan siihen, että muut huolehtivat milloin milläkin perusteella, ei koskaan voi toteuttaa itseään siinä mittakaavassa, johon rahkeet riittävät, vaan pitää tyytyä siihen mitä annetaan. Tällaisessa kodissa kasvanut ihminen käyttää omaa kapasitettiaan usein alitehoisesti ja häntä uhkaa syrjäytyminen.

Lusikka kauniiseen käteen vaan ja töihin. Kunnollinen tuettu loma työssä käyville äideille ja kotiäitiys (ei ollenkaan työelämässä) vain niille, joilla siihen syystä tai toisesta on omia rahkeita riittävästi.

Silloin karsitaan peljon epätervettä materiaalia vanhemmuudesta ja tuetaan lasten tervettä kehitystä.

• toteutuu
        Äiti vain kirjoitti:

Mutta onko sen tarkoitus tuoda ruoka pöytään? Miksi kotiäitiys pitää yhdistää rahaan eikä kasvatustyöhön?

Eikö ihminen ole se, jonka kuuluu itsensä elättää ja lapsensa? Vastuu lapsesta tarkoittaa myös taloudellista vastuuta.

En tiedä, miten tämän niin selitän, että ymmärrät, mutta jokin järjetys ja rajat kuuluvat aina moraaliin.
        Minun moraaliini kuuluu työ ja sen kautta kunnollisen elämän raamit - en yritä luoda niitä tukirahoilla, koska tiedän ne riittämättömiksi.

Jos pienestä pitäen opetetaan siihen, että muut huolehtivat milloin milläkin perusteella, ei koskaan voi toteuttaa itseään siinä mittakaavassa, johon rahkeet riittävät, vaan pitää tyytyä siihen mitä annetaan. Tällaisessa kodissa kasvanut ihminen käyttää omaa kapasitettiaan usein alitehoisesti ja häntä uhkaa syrjäytyminen.

Lusikka kauniiseen käteen vaan ja töihin. Kunnollinen tuettu loma työssä käyville äideille ja kotiäitiys (ei ollenkaan työelämässä) vain niille, joilla siihen syystä tai toisesta on omia rahkeita riittävästi.

Silloin karsitaan peljon epätervettä materiaalia vanhemmuudesta ja tuetaan lasten tervettä kehitystä.

suurelta osin haluamasilainen tilanne. Eli äidit on töissä ja lapset pitkän päivän päivähoidossa tai iltapäivät yksin kotona. Induvidualismi kukkii.

Ja on nähty mihin on tultu.

• Äiti vain
        toteutuu kirjoitti:

suurelta osin haluamasilainen tilanne. Eli äidit on töissä ja lapset pitkän päivän päivähoidossa tai iltapäivät yksin kotona. Induvidualismi kukkii.

Ja on nähty mihin on tultu.

Enpä usko, että läsnäolon puute olisi yksin työssäkäyvien äitien lasten ongelma. Ei silti tarvitse olla läsnä, vaikka olisi paikalla.

Enkä ole kuullut, että olisi yhtään tutkimusta tehty siitä, ovatko pahoinvoivat lapset pääasiassa työssäkäyvien vai kotiäitien lapsia.

Sitä paitsi, ongelmilla on taipumus kerääntyä. Kun on köyhyyttä on helposti myös muita ongelmia.

• oli..
        Äiti vain kirjoitti:

Enpä usko, että läsnäolon puute olisi yksin työssäkäyvien äitien lasten ongelma. Ei silti tarvitse olla läsnä, vaikka olisi paikalla.

Enkä ole kuullut, että olisi yhtään tutkimusta tehty siitä, ovatko pahoinvoivat lapset pääasiassa työssäkäyvien vai kotiäitien lapsia.

Sitä paitsi, ongelmilla on taipumus kerääntyä. Kun on köyhyyttä on helposti myös muita ongelmia.

jo tohon kotiäitien köyhyyteen ratkaisu...

Joka tapauksessa tämä nykyinen meno ei toimi. Eli lapsille pitää pystyä antamaan enemmään aikaa.

• Äiti vain
        oli.. kirjoitti:

jo tohon kotiäitien köyhyyteen ratkaisu...

Joka tapauksessa tämä nykyinen meno ei toimi. Eli lapsille pitää pystyä antamaan enemmään aikaa.

Oli ratkaisu.

Kotihoidontuki vain työssäkäyvien äitien etuudeksi. Runsaalla korotuksella.

• näyttää
        Äiti vain kirjoitti:

Oli ratkaisu.

Kotihoidontuki vain työssäkäyvien äitien etuudeksi. Runsaalla korotuksella.

kumpi meistä oli oikeassa. Hauskaa Jussia sinulle!

• Äiti vain
        näyttää kirjoitti:

kumpi meistä oli oikeassa. Hauskaa Jussia sinulle!

Oikeassa olemisen tarvetta minulla ei ole, mutta soisin, että JOS ongelma on työssäkäyvät äidit, niin heidän lastensa asemaa kerrankin parannetaan ja annetaan heille mahdollisuus pitkään vapaaseen - palkkaan jotenkin verrannollisella kotihoidontuella.
        Nyt se ei ole vaihtoehto muille kuin työttömille ja heillekin vain sille osalle, joka ei töihin halua. Näin ollen koko tuki toimii itseään vastaan.

Ja lapset ovat hunningolla kaikella tavalla.

• TSK
        pitäisi kirjoitti:

Ei vain kotiäitiyttä, vaan kotivanhemmuutta! Isätkin kotiin lasten kanssa vuorollaan!

Jos toinen puolisoista on pitkään kotona, niin sen puolison, joka käy töissä, pitäisi ottaa eläkevakuutus sille, joka on kotona. Ei voida vaatia, että vain yhteiskunta tukee kotivanhempaa. Jos työnjako on se, että toinen tienaa, toinen tekee rahanarvoista työtä kotona, niin sen joka tienaa, on syytä osoittaa arvostuksensa toisen työtä kohtaan ihan rahallisesti.

• Eli sanotaan
        TSK kirjoitti:

Ei vain kotiäitiyttä, vaan kotivanhemmuutta! Isätkin kotiin lasten kanssa vuorollaan!

Jos toinen puolisoista on pitkään kotona, niin sen puolison, joka käy töissä, pitäisi ottaa eläkevakuutus sille, joka on kotona. Ei voida vaatia, että vain yhteiskunta tukee kotivanhempaa. Jos työnjako on se, että toinen tienaa, toinen tekee rahanarvoista työtä kotona, niin sen joka tienaa, on syytä osoittaa arvostuksensa toisen työtä kohtaan ihan rahallisesti.

sitten kotivanhemmuutta. Tästä on turha kauheasti saivarrella. Ratkaisuna voisi olla esim. tasarahamalli http://www.lapsiperheet.net/inf/tasarahamalli.htm
        Tämä on avuksi tietty vain siihen asti, kun lapsi menee kouluun.

Miksi me lapsiperheelliset ei suoraan saada tuota rahaa vaan saamme sen vain välillisesti, jos viemme lapset ulkopuoliselle hoitoon?! Koska vanhemmat pitää saada töihin.

• Pohjan-Akka

Suomalaiset karjuvat "naama punasena" lapsilleen: on sellainen tollo ajatus, että kunnon isät (ja näköjään äiditkin) huutavat rumalla äänellä lapsilleen, että se on sitä "kasvatusta". Minusta aina se, kun hermot meni oli sitä, että kontolli meni. lapsethan ovat niin ovelia, että he ajattelevat, että ahaa, nyt minä olen pomo jos aikuinen ei osaa olla coolisti. Lapsi ottaa kontrollin sellaiselta huutavalta vanhemmalta. Pari kertaa vuodessa saa hermot pettää, mutta jos ne pettää monta kertaa päivässä, niin lapselle sellainen aikuinen on pelkkää ilmaa.

Olen poikalasten äiti ja vaikka itse sanonkin, niin minulla on kontrolli pitänyt tässä "laumassa" siksi, että minulla on aikasen hyvät hermot. Vieteri on pirun pitkä.

Se huutaminen kuuluu suomalaiseen kasvatuskulttuuriin. Semmoisissa perheissä voi olla onnettomia lapsia, koska he voivat ajatella ettei heillä ole aikuista ja turvaa.

Sitten se, että lasten kunnioitus voi mennä. Lapsilla on aivot ja he näkevät ketä kannattaa kunnioittaa ja ketä ei. Jos hilluu kännissä lasten silmien edessä, niin mihinhän se arvovalta perustuu? Huutamiseen, rahaan, tavaraan?

Suomalaisten miesten ei saisi huutaa lapsille. Jotkut äiditkin ovat niin olevinaan kovaa mutsia...Näkeehän noita marketeissakin.

• luutu

Sen tietää,
        karjutaanko muissa maissa saman verran vai vähemmän.
        Monien kohdalla kasvatuksessa on toki parannettavaa.
        Mutta lapseen vaikuttavat hyvin monet seikat,
        on typerää laittaa sitä pelkästään jonku tietyn asian piikkiin.

• .........
        luutu kirjoitti:

Sen tietää,
        karjutaanko muissa maissa saman verran vai vähemmän.
        Monien kohdalla kasvatuksessa on toki parannettavaa.
        Mutta lapseen vaikuttavat hyvin monet seikat,
        on typerää laittaa sitä pelkästään jonku tietyn asian piikkiin.

Jos lapset kyselyssä ilmoittavat että he haluaisivat olla enmmän vanhempiensa kanssa (usemapi samansuuntainen tutkimustulos), se kertoo silloin siitä, että lapsia pidetään liian paljon yksin. Seura on se asia, mitä lapset kaipaavat, mutta eivät saa.
        Tästä voi johtaa ajatuksen, että yksinolo aiheuttaa masennusta ja masennus esim. itsetuhoisuutta.

Masennus on tavalliata nykynuorilla. Vaarallisen tavallista.
        Jopa viisivuotiaita hoidetaan nykyisin mielenterveysongelmista, mieti millainen elämä heitä odottaa ja millaista siihen astinen on ollut?!

Minkä muun piikkiin sen voisi laittaa, kun äidit pääasiassa ovat ne, jotka kotona ovat? Kotihoidontukea pääsääntöisesti käyttää perheen äiti.

• luutu
        ......... kirjoitti:

Jos lapset kyselyssä ilmoittavat että he haluaisivat olla enmmän vanhempiensa kanssa (usemapi samansuuntainen tutkimustulos), se kertoo silloin siitä, että lapsia pidetään liian paljon yksin. Seura on se asia, mitä lapset kaipaavat, mutta eivät saa.
        Tästä voi johtaa ajatuksen, että yksinolo aiheuttaa masennusta ja masennus esim. itsetuhoisuutta.

Jopa viisivuotiaita hoidetaan nykyisin mielenterveysongelmista, mieti millainen elämä heitä odottaa ja millaista siihen astinen on ollut?!

Minkä muun piikkiin sen voisi laittaa, kun äidit pääasiassa ovat ne, jotka kotona ovat? Kotihoidontukea pääsääntöisesti käyttää perheen äiti.

Asia on näin,
        sillon vanhempien pitäisi olla enemmän lasten kanssa.
        Ja tusin pelkkä töissäkäynti (normaalin mittaiset päivät n.8tuntia) voi yksistään selittää tommosta.

• mielenterveysongelmat
        ......... kirjoitti:

ovat todellakin lisääntyneet. Nyt pyritään hoitamaan jo oireilevia lapsia ja nuoria, mutta pitäisi pikaisesti ryhtyä löytämään syitä tähän pahaanoloon ja tehdä ennaltaehkäisevää panostusta.

Tuntuu, ettei syitä uskalleta etsiä, koska tiedetään, että siinä päädytään syyllistämään vanhempia. Mutta ei tämä laput silmillä kulkeminenkaan mitään auta.

• Äiti vain
        mielenterveysongelmat kirjoitti:

ovat todellakin lisääntyneet. Nyt pyritään hoitamaan jo oireilevia lapsia ja nuoria, mutta pitäisi pikaisesti ryhtyä löytämään syitä tähän pahaanoloon ja tehdä ennaltaehkäisevää panostusta.

Tuntuu, ettei syitä uskalleta etsiä, koska tiedetään, että siinä päädytään syyllistämään vanhempia. Mutta ei tämä laput silmillä kulkeminenkaan mitään auta.

Minä tiedän tämän, olet aivan oikeilla jäljillä.

Mutta kun oma lapsi on suljetulla, alkaa väkisin miettiä syitä, miksi tähän onkaan tultu ja miksi en ole huomannut mitään aikaisemmin. Itseltään kysyy satoja kertoja, mitä olisin voinut tehdä toisin. Syyllisyys on herätetty, halusi tai ei.

Jotkut nuoret ymmärtävät pyytää apua, mutta kaikki eivät sitä tee.
        Jotkut sortuvat viinaan ja huumeisiin pahassa olossaan ja jotkut taas alkavat rikollisen elämän. Joillakin asia tulee julki itsemurhayrityksenä ja joillakin ainoa ja olemassa oleva merkki on onnistunut itsemurha. Tämä on kaikkein tylyin tapa havahtua todellisuuteen - vastauksia ei enää saa.

Toisaalta kyllä ihmettelen näitä, joille ei saa tuoda julki ajatuksia, jotka tässä yhteydessä heräävät. Miksi äitiyden arvosteleminen on niin paha asia? Eihän mitään kehitystä voi tapahtua, jos ei saa etsiä syitä epäonnistumiseen.
        Tämä vaitiolo tapahtuu nyt lasten kustannuksella, eikä se ole oikein.

• vähän näin

Näin nuorena allekirjoitan täysin mitä sanoit huutamisesta ja kunnioituksen menettämiestä. Johtuu varmaan tämä kasvatustyyli siitä, että näiden omat vanhemmat teki myös niin, eikä osata sitten muulla lailla.

• Syyllistyä

ei tarvitse, mutta ajatella kannattaa.
      Olen varma, että jokainen äiti haluaa lapselleen parasta. On vain vaikea aina tietää, mikä sitä parasta on.
      Tämänkin kesän aikana olen kuullut asiantuntijatahojen esittävän julkisuudessa huolensa siitä, että Suomessa niin monet lapset ovat kotihoidossa, ja nyt tuli sitten tämä. Kuinka te nuoret voisittekaan tietää, mikä on parasta?
      Uskokaa minua, pienelle lapselle kaikkein tärkein asia maailmassa on oma äiti. Älkää ajatelko, ettette te osaa olla hyviä äitejä. Sen te osaatte luonnostaan. Olkaa mahdollisimman paljon lastenne kanssa niinä muutamana ohikiitävänä vuotena, kun he teitä tarvitsevat. Nauttikaa itsestänne ja lapsistanne. Muu on toisarvoista.
      Jättäkää pois alkoholi ja huumeet, yrittäkää tulla toimeen lasten isän kanssa. Leikkikää, laulakaa, lukekaa, piirtäkää, tanssikaa lastenne kanssa. Ei tarvita kalliita matkoja eikä huvipuistoja. Huushollin ei tarvitse olla viimeisen päälle, ei vaatteidenkaan. Varsinkin jos käytte töissä, kannattaa kotonaoloaika omistaa mahdollisimman täysin lapsille.
      Lapsi kaipaa äitinsä rakastavaa ja ihailevaa katsetta. Sitä ei kannata säästellä! Ja tietysti lapsi kaipaa myös opetusta. Eihän hän voi tietää, mikä on oikein ja mikä on väärin, ellette te sitä hänelle opeta. Mutta opettakaa ystävällisesti, ei raivoten eikä kiroillen.
      Nyt on kesä ja lomat alkavat. Nyt teillä kaikilla on aikaa olla täysin siemauksin lastenne kanssa. Kerätkää yhdessä ihania musitoja pitkän talven ja pitkän elämän varalle!

• nuoori

Tässä pari teoriaa lasten ja nuorten pahoinvoinnista Suomessa:
      -Suomalaiset eivät näytä tunteitaan. Kunhan vaatteet ja ruokaa hommaa niin kasvatus on siinä.
      -Lasten kanssa ei puhuta. Onhan niitä ollut sellaisiakin tutkimuksia, että suomalaiset lapset toivoisivat yhteistä aikaa enemmän.
      -On se tärkeää että vanhemmat ovat kotona, mutta tärkeintä on olla henkisesti paikalla. Monissa perheissä vaikka vanhemmat ovat kotona paljon, lapset istuu telkkarin& tietokoneen edessä. Ja niiden kasvattamina.
      -Myös suomalaisten (yleensä)miesten tyyli, jossa huonosta käyttäytymisestä saa risuja ja huutamista, mutta hyvästä ei ikinä mitään, on huono.

(En sano että kaikki vanhemmat tekevät näin, nämä ovat vain ongelmakohtia..)

• 80-luvun nuori

Hieno kirjoitus, eikä kukaan ole kommentoinut! Ihmiset haluavat täälläkin näköjään syyllistää mieluummin jotain yksittäistä ihmisryhmää, ennemmin kuin tutkia, mikä koko kulttuurissamme on vialla. Eikä vain jossain muussa ryhmässä, joka kelpaa elämäänsä tyytymättömille ihmisille syntipukiksi.

Juuri nuo ovat ne suomalaisten perheiden ydinongelmat - ehkä lisättynä liiallisella alkoholinkäytöllä, jota monissa perheissä tapahtuu. Mutta sekin juontaa juurensa todennäköisesti juuri mainitsemastasi kyvyttömyydestä näyttää tunteitaan.

Itse olin lapsi 70-80-luvuilla. Äitini oli kotona murrosikääni asti, mutta hän ei ollut henkisesti kovin läsnä. Vaatteet ja ruokaa meillä oli, ei paljon, mutta juuri ja juuri riittävästi. Ulospäin olimme "onnellinen" perhe, ei alkoholiongelmia, ja isä toimi suhtkoht arvostetussa työssä.

Fyysiset tarpeet siis kyllä hoidettiin, mutta ei juurikaan leikitty, ei luettu satuja, ei halattu jne. Itse pääasiassa sain itselleni leikit ja tekemiset keksiä, kun ikäero sisaruksiinikin oli liian suuri. Tietokoneita ei tosin ollut, enkä telkkaria saanut paljon katsella, joten itselläni sitten kirjat osittain korvasivat seuran puutteen.

Isä tuli yleensä illalla vihaisena kotiin töistä. Hän huusi ja valitti usein, mutta ikinä me lapset emme kiitoksia tai kehuja saaneet. Mietin nuorena, että jos vanhempani olisivat eronneet, olisi isäni viettänyt varmaan enemmän aikaa kanssani - joka toisena viikonloppuna ainakin. Vai olisiko hän silloinkin vain huutanut tai vaihtoehtoisesti vetäytynyt omiin oloihinsa? Sitten seurasi vielä vanhempien riidat rahasta. Budjetti kun oli äidin kotona olon takia kireä, ja isää painoi ison perheen ainoan elättäjän taakka.

Kadehdin aina kavereitani, jotka pääsivät tarhaan muiden samanikäisten pariin tekemään kaikkea kivaa. Kadehdin jopa yksihuoltajien lapsia, joiden äidit omistautuivat heille iltaisin ja viikonloppuisin. Paljon enemmän se saivat laatuaikaa vanhemmiltaan, kuin minä.

Meistä sisarusparveni kotona kasvaneista lapsista tuli arkoja ja ujoja, ja kavereistani sekä nuorimmasta sisaruksestani (joka pääsi viisivuotiaana tarhaan), tuli sosiaalisia pärjääjiä.

Omien kokemusteni perusteella sanoisin, että vanhempien kotonaoloa tärkeämpää on suhtautuminen lapseen, sen näyttäminen, että hän on tärkeä. Vaikka sitä yhteistä aikaa sitten olisi vähemmän.

• vaari88

Ennen oli varaa kun tyydyttiin vähään ja ainoat nautinnot oli hupinainti ja viina.., kaikki koreus oli köyhille syntiä. nyt täytyy olla tasa-arvon takia uudet 200m2 talot ja huvilat, kaks autoa, sekä kaikki hienot himmelit ja joka vuodenajalle omat sressimatkat etelään.kyl siin menee kaks maisterin palkkaa ja hellyys

• maketsu

Ihme kun nyt vasta ovat tuoneet esille kirjan jossa kerrotaan asioista. On se totta ettei sitä ruokaa kävyillä saa ja lapset oppivat puhumaan telvision kautta. Äitejähän on paljon helpompi syyttää tietty kuin suurempia tahoja jotka tekevät ja päättävät että mitä valintoja meidän on "vapaaehtoisesti" tehtävä että selviytyisimme. Sen jälkeen vielä "vaaditaan" että ehtisi äidit kasvattamaan lapsiaan. Kuka on päättänyt että asiat kulkee näin? Katsotaanpa ympärille.. heh, aivan oikein :D

• rinik

Näin väittää vain itsekäs ihminen. Yrittäkää ymmärtää, että kysymyksessä on tutkimus, joka osoittaa asian tällaiseksi. Äidin ja myös isän läsnäolo ainoastaan antaa lapselle tasapainoisen mahdollisuuden oikeaanlaiseen kasvuun.

• ruuperit

ovat,lapset ovat nykyisin onnettomia juuri tuon asian takia.Jos on hirveä hinku rikastua ja tienata RAHAA niin päättäkää ensin olla lapsettomia.Suomalaiseen kotiin on aiemmin kuulunut isä joka tienaa elannon perheelleen sekä äiti joka hoitaa lapset kotona.Tiedän ,kun olen kasvanut tuollaisessa perheessä ja muistelen kaiholla lapsuus aikoja.Hiiteen nyky eukot urinensa joille lapsi on rasite joka joutaa hoitoon vieraalle muutaman kk päästä syntymästään,hyi hitto!

• Äidit ei

itse tajua omaa ja lapsensa parasta. Vaan pitää odottaa, että lapsipsykiatrit ja valtio kertoo mikä on lapselle ja äidin hyvinvoinnille parasta.

Työmarkkinat - ja vielä valtio - ovat tyytyväisiä, vanhemmat puurtavat töissä rahankiilto silmissään.

• Poison.

Jep, että ämmät vain nyrkin ja hellan väliin, mitään omaa elämää saa olla helvetti. Ihmeellisen asennevammaista porukkaa Suomestakin löytyy vielä 2000-luvulla, ehkä parin sadan vuoden kuluttua ollaan pisteessä että naisetkin ovat ihmisiä jotka voivat elää omaa elämää ja käydä töissä, ilman että tämä sulkee ulos perhe-elämää. Ei ongelmana ole työ, vaan se miten vanhemmat vapaa-aikansa käyttävät. Toljotetaanko telkkua ja ryypätäänkö olutta, vai vietetäänkö aikaa perheen parissa. Koskee muuten myös miehiä, vaikka joidenkin mielestä miehillä ei ilmeisesti olekaan mitään vastuuta lapsistaan ja niiden hyvinvoinnista... Valtion pitäisi myös mahdollistaa lyhyemmät työpäivät vanhemmille, se kasvattaisi hyvinvointia oleellisesti. Pakko muuten sanoa, että lapsen hoitoon laittaminen muutaman KUUKAUDEN kuluttua syntymästä on täysin uusi tieto minulle, ei vielä ole tullut vastaan moista tapausta...

• IHAN SAMAA MIELTÄ!!!

IHAN SAMAA MIELTÄ!!!

• syyllisiä

Suomessahan on aina ollut niin, että poliitikot ovat kosiskelleet lapsiperheitä lupaamalla sitä sun tätä. SDP onkin kunnostautunut asiassa ja ryhtyi aikoinaan rakentamaan lasten ruokaloita joka niemeen ja notkoon. Nyt kun köyhien lapset ovat samassa hoitoryhmässä kuin rikkaidenkin lapset, on alkanut esiintymään lasten piirissä katellisuutta kun rikkaan lapsella on paremmat vaatteet ja lelut. Tähän ei enää SDP voi vastata muutoin kuin ohjaamalla köyhät perheet toimentulotuen piiriin. Tässä sitä ollaan kun sosialismia ollaan ihannoitu, eikä kenenkään päähän ole juolahtanut, että ollaan turmiollisella tiellä sosialismin kanssa, kun aina kaikki tapahtuu muiden rahoilla. Sitä saa mitä tilaa ja tilauksen on agitoinut sosialisti poliitikot.

• mitäs hylkäätte.

turhaan työnarkomaanit yrittää puolustautua. Huonoja äitejä olette ja sillä siisti. Ei siinä tekosyyt ja turhat puolustus paska puheet auta. ihan oikein teille.

• Luonne +ympäristö

Suomalaiset noin yleensä voivat huonosti, ovat keskivertoeurooppalaista vakavampia,hermostuvampia,ahdistuneempia jne..Ja syinä minä pitäisin muutamaa seikkaa

1.Geenit->masentuva luonne,hiljaisuus,vakavuus
      2.Historia-> Muiden maisen alaisena olo..vrt. Ruotsi ollut hyvinvointivaltio kun suomalaiset kitkutti syöden puiden kaarnaa
      3.Suorituspaineinen yhteiskunta, huvituksille,yhteisöllisyydelle, ja ihmiselämää värittäville tapahtumille ei ole sijaa.
      4.Ilmasto, suurinosa vuodesta on pimeää aikaa joka saa asiat tuntumaan surkeammilta kuin ne ovat..kesällä aurinko tuo iloa vaikka muuten ei menisikään niin hyvin.
      5.Holtiton alkoholin käyttö ja väärät arvot

Noi edelliset ei sitten olleet missään erityisessä järjestyksessä. Luulen että noista löytyy syytä suomalaisten masentuneisuuteen.

Kyllä jokaisella varmaan on kokemusta ja joku lähipiirissä joka voi ehkä allekirjoittaa ed. mainitut seikat!

• Työssäkäyneen äidin lapsi

Nykyajan suomalaiset lapset eivät ole onnettomia siksi, että äidit käyvät töissä vaan siksi, että vanhempien pitää saada elää tismalleen samanlaista elämää kuin ennen lasten syntymää. Pitää saada harrastaa kaikkea mitä aiemminkin, pitää saada tehdä yksin lomamatkoja, pitää saada lukea kirjaa rauhassa...AINA. Lapset eivät saa pitää meteliä, niistä ei saa tulla sotkua ja auta armias jos ne tulevat häiritsemään kesken kauneusunien. Tämän kaiken lisäksi suomalaisten lasten pitää päättää mitä he haluavat syödä milloinkin... suomalaiset lapset eivät saa olla lapsia ja siksi he ovat onnettomia!

• VOI KURJUUS

Suomalaiset noin yleensä voivat huonosti, ovat keskivertoeurooppalaista vakavampia,hermostuvampia,ahdistuneempia jne..Ja syinä minä pitäisin muutamaa seikkaa

1.Geenit->masentuva luonne,hiljaisuus,vakavuus
      2.Historia-> Muiden maisen alaisena olo..vrt. Ruotsi ollut hyvinvointivaltio kun suomalaiset kitkutti syöden puiden kaarnaa
      3.Suorituspaineinen yhteiskunta, huvituksille,yhteisöllisyydelle, ja ihmiselämää värittäville tapahtumille ei ole sijaa.
      4.Ilmasto, suurinosa vuodesta on pimeää aikaa joka saa asiat tuntumaan surkeammilta kuin ne ovat..kesällä aurinko tuo iloa vaikka muuten ei menisikään niin hyvin.
      5.Holtiton alkoholin käyttö ja väärät arvot

Noi edelliset ei sitten olleet missään erityisessä järjestyksessä. Luulen että noista löytyy syytä suomalaisten masentuneisuuteen.

Kyllä jokaisella varmaan on kokemusta ja joku lähipiirissä joka voi ehkä allekirjoittaa ed. mainitut seikat!

• lapsiani

kunnes olivat 3-vuotiaita. Sen jälkeen palasin vanhaan työhöni ja sain heti kenkää.
      Viimeiset kahdeksan vuotta olen tehnyt pätkätöitä ja lapset kyselevät, miksen mene kunnon töihin. Kollegat, jotka menivät heti äitiysloman jälkeen töihin tai ne, jotka eivät tehneet lapsia ollenkaan, jatkoivat uraansa. Olin välillä tosi masentunut ja haluaisin päästä takaisin ammattiini, johon opiskelin useita vuosia ja jota rakastan.
      Ammattitaitoni on nyt vanhentunut ja sen päivittäminen kursseilla maksaisi useita tuhansia euroja eikä siihen ole varaa. Eläkettä ei paljon kerry ja 100€/kk vapaaehtoisen eläkkeen maksamisesta tuntuu kukkarossa, mutta vanhuuden haluaisin turvata jotenkin.
      En usko antaneeni lapsilleni mitään erityistä pitämällä heitä kotona kaksistaan ilman kavereita, jotka olivat päivähoidossa tai -kerhoissa. Heidän mielestään päiväkodin puurokin oli parempaa kuin kotona.
      Mieheni edellytti, että kotona ollessa putsaisin ja puunaisin kotimme primakuntoon, olihan minulla aikaa. Hänen mielestä lasten kanssa ei tarvinnut erikoisesti leikkiä, hehän leikkivät toistensa kanssa(3v. ikäeroa!).

• Naiset ei välitä enää lapsi...

Aivan totta koska naiset ei enää välitä lapsistaa niin kuin ennen. Nyt halutaan olla kovempia kuin miehet ja petetään ja taas hankitaan uusia lapsia monen miehen kanssa.

Kyllä lapset siinä eniten kärsivät kun ei enää tiedä kuka on isä, äiti ja isovanhemmat sekä lapsia viedään paikasta toiseen, että äiti saa taas metsästää uusia miehiä!

Tämä on sitä naisasialiikettä ja feminismiä parhaimmillaan meillä Suomessa ei sis ole ihme jos lapset kärsivät urakehityksen yms hömpötyksen
      keskellä.

Olkaa äidit kunnon äitejä eikä mitään tehosekoittimia!

• Mikä sie oot sanomaan et naiset ei välitä lapsistansa?!!! Jokainen kyllä välittää lapsistansa joille on antanut elämän, mutta oletteko tajuneet että pakko äitienkin on tehdä töitä että tulee tässä perhanen yhteiskunnassa toimeen???
        Oletteko te koskaan katsoneet että naiset vain koittavat saada onnenkin elämässä kun miehetkin sitä hakevat ihan samalla tavalla? Ja nyt sitten mollataan naisia minkä keretään koska he eivät jää kotiin koska ei ole varaa. Sissus tätä saamarin yhteiskuntaa ja ERITTÄIN vanhoillista ajattelutapaa!

• yh-83

No itselläni on sellainen tilanne että omat lapseni taitavat olla onnettomia. En yksinkertaisesti pysty parempaan. Kyllä tässä voisi vähän syyllistää isääkin kun niille on niin oikeutettua jättää vaan lapset äidille ja kadota taivaan tuuliin. Kukaan ei tunnu moralisoivan sitä. Nuori olen eikä ole ammattiakaan vielä. Koulua yritän käydä mutta siitäkään ei tule mitään. Aika onnettomalta näyttää niin oma kuin lasten tulevaisuus kun en enää tiedä miten tästä jatkaisi. Ihan kuin kaikki olisi paremmin kun olisin vain kotona. Eihän meillä olisi edes 230e opintotukea turvana. Todella hienoa! Eikä syynä ole edes yhteiskunta vaan tää maailma on vaan nykyään tällainen että on niin helppoa erota ja jättää perhe naisen harteille... ja ehkä harvoin voi mennä toisinkin päin. En vaan tunne ketään miestä joka olisi jäänyt vastuuseen. Itse kun uskoi siihen että on hieno perhe ja ihana tulevaisuus mutta eipä se elämä tietenkään sellaista ollutkaan.

• itseäsi
        yh-83 kirjoitti:

No itselläni on sellainen tilanne että omat lapseni taitavat olla onnettomia. En yksinkertaisesti pysty parempaan. Kyllä tässä voisi vähän syyllistää isääkin kun niille on niin oikeutettua jättää vaan lapset äidille ja kadota taivaan tuuliin. Kukaan ei tunnu moralisoivan sitä. Nuori olen eikä ole ammattiakaan vielä. Koulua yritän käydä mutta siitäkään ei tule mitään. Aika onnettomalta näyttää niin oma kuin lasten tulevaisuus kun en enää tiedä miten tästä jatkaisi. Ihan kuin kaikki olisi paremmin kun olisin vain kotona. Eihän meillä olisi edes 230e opintotukea turvana. Todella hienoa! Eikä syynä ole edes yhteiskunta vaan tää maailma on vaan nykyään tällainen että on niin helppoa erota ja jättää perhe naisen harteille... ja ehkä harvoin voi mennä toisinkin päin. En vaan tunne ketään miestä joka olisi jäänyt vastuuseen. Itse kun uskoi siihen että on hieno perhe ja ihana tulevaisuus mutta eipä se elämä tietenkään sellaista ollutkaan.

toisen tempauksista.
        Lapsillasi on sentään se tärkein: rakastava äiti. Se on paljon tärkeämpää kuin raha ja tavara. Toivottavasti myös isä huomaa tekemänsä virheen ja ottaa lapsistaan hiukan vastuuta.
        Oletko käynyt keskustelemassa tilanteestasi sosiaalitoimistossa? Sitä vartenhan me veroja maksamme, että niitä käytetään tarpeen tullen. Nuori äiti ja lapset on minusta aivan tärkeimpiä auttamisen kohteita. Toivottavasti myös sukulaisesi ja ystäväsi huomaavat avuntarpeesi ja reagoivat siihen.
        Puheenvuorosi on sikäli tärkeä, että se tuo esille yhden syyn siihen, miksi äidit haluavat käydä työssä: koska he eivät voi luottaa mieheen. Tässä suhteessa maailma on mennyt tosiaan huonoon suuntaan. Vaikea on ymmärää miestä, joka hylkää lapset, jotka on itse maailmaan saattanut ja luopuu elämänsä suurimmasta asiasta noin vain.
        Olen itse jo vanha ihminen, nuorin lapseni on sinun ikäisesi. Sydäntäni särkee, kun ajattelen, millaiseen tilanteeseen olet joutunut tuossa iässä. Yritä saada jostakin apua, taloudellista ja muutakin. Keskustele koulussa tilanteestasi. Umpikujia ei saa olla.
        Kaikkea hyvää sinulle ja perheellesi.

• jepppp

Eiköhän sen näe jo näistäkin postauksista, että naisten mielestä sukupuoliroolit olivat huono asia. Ei naisilla kiinnosta jäädä sinne kotiin sen enempää kuin miehilläkään, mutta kun jotkut perähikiän vanhoilliset juntit eivät sitä tajua, vaan yrittävät vieläkin kasvattaa naisista onnettomia ylikilttejä nössyköitä ja kotiäitejä. Nainen synnyttää ja imettää lasta, mutta syntymän jälkeen hoitaminen on puoliksi myös miehen vastuulla. Jos ei ole, olet huono isä, piste.

• huttua.

Samaa vanhaa tuttua tuubaa oikeistolta; aikoinaan 90-luvulla Suomessa piipahti joukko amerikkalaisia OECD:n ekonomisteja pyörittelemässä päätään. He eivät voineen käsittää ajatusta naisten työssäkäynnistä ja totesivatkin kuin yhdestä suusta, että eihän tällaisessa järjestelmässä ole mitään järkeä, missä naiset hoitavat toisten naisten lapsia.

Jos kuitenkin jätetään taloudelliset tekosyyt sikseen, niin amerikkalaisten miesekonomistien arvostelun takaa voi myös löytää vihjauksen kommunismiin; naisten riippumattomuus taloudellisella tasolla perheestään on selkeä uhka perinteiselle ydinperhemallille, minkä tulkitaan myös helposti syyksi korkeaan avioeroprosenttiin. Lapsien kasvatus kodin ulkopuolella on väärää kommunalismia, minkä myös Hillary Clinton sai tuta nahoissaan, kun aikoinaan julkaisi kirjan "It takes a whole village to raise a child" eli vapaasti suomennettuna - lapsen kasvatus vaatii kokonaisen kylän. Amerikkalaiset konservatiivit käyttivät tätä kirjaa armotta Bill Clintonia vastaan vaaleissa.

Mikäli haluat tutustua tarkemmin siihen perhe- ja yhteiskuntamalliin, mitä amerikkalaiset konservatiivit suosivat (usein ekonomistit äänestävät juuri niitä konservatiiveja), suosittelen sinulle mm. tunnetun amerikkalaisen radio- ja tv-juontajan Dr. Laura Schlesingerin kirjoja Ten Stupid Things Women Do to Mess Up Their Lives ja The Proper Care and Feeding of Husbands. Ne antavat oikein hyvän näkökulman amerikkalaiseen asenneilmastoon, jossa nainen on kiltti kodinhengetär, jonka vastuulla on lasten ja miehen hyvinvointi.

Samantyylistä järkeilyä kuultiin vuosikymmeniä sitten myös Suomessa porvareiden suusta, kun suomalainen päivähoitojärjestelmä tuomittiin suoraksi kopioksi DDR:stä. Tuohon aikaan rakas kypäräpappipuolueemme, joka ei ollut vielä kovin moderni arvoiltaan, vastusti henkeen ja vereen myös sellaista instituutiota kuten peruskoulua, jonka nähtiin tuovan kommunismin ideaaleja suomalaiseen koulutusjärjestelmään. Nykyisin samasta asiasta käytetään hillitysti nimitystä "tasapäistävä".

• niin...

mitä tästä opimme:
        oikeistolainen on onnellinen vasta sitten kun pääsee alistamaan heikompiaan.
        on moraalisesti väärin olla oikeistolainen.

• joo...

ruotsalaiselle näytetää jäätelöö nii tottakai on ilonen ja suomalaisel hakataa vasaral päähä ni kyl ny laps rupee itkee!!

• 'kokemusta on'

kun vanhemmat eivät muuta tee kuin ryyppää.
      En ymmärrä miksi se on niin vaikeaa välittää muista. Älkää tehkö lapsia jos tajuatte itsekin olevanne itsekkäitä. Siitä ei koidu mitään hyvää kenellekkään.

• 12w

me kavereitten kaa poltetaan tupakkia puliukot hakee tupakkia jaa kaljaa vaikka 100 tokkaa jo niille vaan antaa rahaa tai tupakkia....

• järjellinen

Kyllä se on aivan yhtä lailla seurausta siitä, että isät käyvät töissä. Jos isät olisivat enemmän oikeita isejä ja hoitaisivat lapsiaan kotonaan, ongelmia ei olisi niin paljon.

Vastuu lastenhoidosta on luonnollisesti molemmilla ja kukin pariskunta järjestää asiansa niin, että isä, äiti tai molemmat ovat tarpeeksi lasten kanssa.

• on vastuullinen

tehtävä, mutta kyllä se on paremminkin etuoikeus kuin vastuu tai velvollisuus.
        On kummaa, että lastenhoitoa yritetään tyrkätä kenen tahansa muun kontolle, ettei itse tarvitsisi sitä tehdä.
        Johan tuollainen asenne on lapsille vahingollinen: että lapsi on vain vastuu ja kiusa ja riesa. Pois pois vaan toisten vastuulle.
        Hyvät äidit ja isät: tietävätkö lapsenne, että he ovat teille tärkein asia maailmassa, ja että olisitte heidän kanssaan mieluummin kuin tekisitte mitään muuta? Elleivät tiedä, niin nyt juhannuksena, jolloin useimmilla on vapaata töistä, on mainio hetki alkaa välittää heille tätä tietoa. Sehän on kuitenkin totta. Vai onko?

• ei ole projekti!
        on vastuullinen kirjoitti:

tehtävä, mutta kyllä se on paremminkin etuoikeus kuin vastuu tai velvollisuus.
        On kummaa, että lastenhoitoa yritetään tyrkätä kenen tahansa muun kontolle, ettei itse tarvitsisi sitä tehdä.
        Johan tuollainen asenne on lapsille vahingollinen: että lapsi on vain vastuu ja kiusa ja riesa. Pois pois vaan toisten vastuulle.
        Hyvät äidit ja isät: tietävätkö lapsenne, että he ovat teille tärkein asia maailmassa, ja että olisitte heidän kanssaan mieluummin kuin tekisitte mitään muuta? Elleivät tiedä, niin nyt juhannuksena, jolloin useimmilla on vapaata töistä, on mainio hetki alkaa välittää heille tätä tietoa. Sehän on kuitenkin totta. Vai onko?

Lastenhoidossa ei kuuluisi jakaa vastuuhenkilöitä jne. Mutta kai se on pakko, jotta joku muistaa heidät hakea hoidosta jne. Inhoan sitä työmaailman termit ja käytännöt tuodaan perhe-elämään. Taitaa joillain olla työnteon melskeessä menneet perusarvot pikkuisen sekaisin!

Miksi lapsia hankitaan, kun niiden hoitaminen on kuin pakkopullaa ja vastuuta pakoillaan?

• Ruotsalaisten vastaisku

ruotsalaisia pelottaa suomalaisten koululaisten ylivoima Pisa tutkimuksessa

Suomi uhkaa ajaa Ruotsin ohi kehityksessä

Siksi haluttiin todistella että suomalaisnuoret voivatkin huonosti

Tästä on vain kysymys

• niin on

Ruotsalaiset pelkää ja vihaa suomalaisia ja se näkyy kaikessa

• ei muuta

halutaan sanoa että suomalaislasten koulumenestys Pisa tutkimuksessa on arvoton

• sanookin
        ei muuta kirjoitti:

halutaan sanoa että suomalaislasten koulumenestys Pisa tutkimuksessa on arvoton

että suomalaisten koululaisten Pisa menestys on arvoton

Ruotsalaiset halusivat tälläisen tuloksen

• aina...

jos suomalaiset ovat jossakin asiassa ruotsalaisia parempia, alkaa Ruotsissa hirveä juoniminen miten tyrmätä suomalaiset

Tämä on nyt ruotsalaisten juonima tyrmäysisku Suomen koululaisten paremmuudelle Pisa tutkimuksessa

• tuo..
        sanookin kirjoitti:

että suomalaisten koululaisten Pisa menestys on arvoton

Ruotsalaiset halusivat tälläisen tuloksen

"Toinen koosteraportin kirjoittajista, Tampereen yliopistossa kymmenen vuotta lasten pahoinvointia tutkinut professori Irmeli Järventie haluaa korostaa, että suurin osa suomalaislapsista voi kaikesta huolimatta hyvin.

Siltä hän uskoo, että suomalaiskoululaisten hyvillä suorituksilla ja pahoinvoinnilla saattaa olla karmea yhteys.

- Onko pahoinvointi koulumenestyksen hinta? Järventie kysyy."

• snabel@

mitenkään muita parempia Pisa-vertailussa. Ero johtuu ainoastaan maahanmuuttajataustaa omaavien lapsien määrässä, joka on huomattavasti pienempi Suomessa kuin muissa Euroopan maissa. Pisa tutkimus kertoo vain että Suomalaiset ovat ylivoimaisesti muita rasistisempia. Tämä on myös tiedossa ulkomailla ja tämän takia hymyillään kohteliaasti, mutta vaivalloisesti, aina kuin Suomi-juntti uhoaa älykkyydellään.

• ja nuorten

pahoinvointi ei ole uusi uutinen - vaan pikemminkin jo liiankin kauan vallinnut totuus, jota ei uskalleta tutkia, koska vanhempia jouduttaisiin syyllistämään PISTE

Lisäksi työmarkkinat tarvitsevat sekä äidit että isät töihin PISTE

• asölkdaskd

instituutio nimeltä alko.

• linjoilla

Jos saisin parantaa maailmaa muuttamalla yhden asian, poistaisin alkoholin.
        Lukekaapa taas maanantain lehtiä, niin näette, mitä tuskaa ja murhetta moinen litku on tuottanut.
        Kunpa kaikki Suomen lapset saisivat olla tänä juhannuksena rauhassa ja turvassa humalaisilta vanhemmilta. Kunpa yhdenkään lapsen ei tarvitsisi pelätä örisevää ja älytöntä isää tai äitiä. Kunpa kenenkään lapsen ei tarvisisi hävetä, salailla ja suojella kännääviä vanhempiaan
        Toiveeni tuskin toteutuu. Ja lapset maksavat hinnan taas kerran.

• on meidät jättänyt

En ole juttua sen paremmin kuin tutkimustakaan nähnyt, enkä näitäkään jaksanut selata kaikkia. Kyllä totuus on, että kysymys ei ole työssäkäymisestä, vaan läsnäolosta - enkä tarkoita fyysistä läsnäoloa koko ajan. Äiti tai isä voi olla kotona, mutta tehdä ihan omiaan, tai olla hermostuneempi ja kireämpi kun on koko ajan kotona. Eikä tosiaan ole kysymys äidistä, vaan kaikista, joilla on jokin vaikutus lasten elämään - niin kuin joku sanoi yhteiskunnasta se lähtee (enkä puhu yksin siitä, että pitää käydä töissä, jotta rahat riittää, vaan myös arvoista).
      Ihan höpöhöpölööperiä

• beedu

Itse olen saanut ihanan lapsuuden (syntymästä n.10-vuotiaaksi) yh.äidin kasvattamana. Asiat muuttuivat, kun hän aloitti opiskelut (3 ½ vuotta), samalla työt ja taloudesta huolehtiminen oli todella rankkaa murrosikäiselle äitiänsä tarvitsevalle tyttärelle.

Mutta jos tässä asetelmassa olisi ollut isähahmo mukana, äidin ei olisi tarvinnut välttämättä opiskelujen ohessa käydä töissä, ja minulla toinen vanhempi jonka kanssa viettää äidiltä suljettua aikaa.

Pointtini siis on, että tottakai äidit ovat osaltaan vastuussa lapsiensa onnellisuudesta. Lapset tarvitsevat aikaa olla lapsia ja huomiota, he tarvitsevat niin äidin kun isän. Oli se sitten töissä käyvä isä ja hellatyttö äiti. Kun sanotaan, että naisen paikka on kotona, onko sekään oikein, että miehet ovat töissä niin paljon, että kotona asuminen on oikeastaan vain osa-aikaista?

Minusta naisilla on oikeus tehdä sellaista työtä, johon he itse ovat opiskelleet ja mistä ovat haaveilleet! Lapsille hoitsu(?) ja töitten jälkeen perheen voimin yhdessäolemista. Ei se hirveästi vaadi, mutta rankkaa se joskus on.

• joku

PAKKO ON KÄYDÄ TÖISSÄ EI RAHA PUISSA KASVA JA MEIDÄN TENAVA OIS VARMAAN ONNETTOMAMPI JOS EI OIS KATTOA PÄÄN PÄÄLLÄ!!!

• aika

onhan se ollut tietona aina et lapselle ei ole hyväksi kun vieras hoitaa,lapsi tuntee itsensä hylätyksi,oma äiti on paras ja rakkain, eihän eläinkään vie lastaan toisen hoitoon,nyt äkkiä saada kotihoito todelliseksi vaihtoehdoksi

• mun mielipide

Kyllä alle 3-vuotiaiden paikka on kotona,ja alle kouluikäistenkin vain osa-aikaisesti päivähoidossa.Ei kenenkään budjetti kaadu jos toinen vanhemmista on osa-aikaisesti töissä.(Tällä tarkoitan siis 2 vanhemman perheitä).On se kummallista ,jos jotain sanotaan niin se on heti syyllistämistä.(kotona voi siis olla kumpi tahansa vanhemmista)
        Ei se riitä jos työpäivän jälkeen ollaan lasten kanssa joillakin todella vain muutama tunti päivässä ennen lasten nukkumaan menoa.Lisäksi on myös kotityöt ja olisi varmaan hyvä pienten lasten vanhempienkin hoitaa parisuhdettaan.

• koppis
        mun mielipide kirjoitti:

Kyllä alle 3-vuotiaiden paikka on kotona,ja alle kouluikäistenkin vain osa-aikaisesti päivähoidossa.Ei kenenkään budjetti kaadu jos toinen vanhemmista on osa-aikaisesti töissä.(Tällä tarkoitan siis 2 vanhemman perheitä).On se kummallista ,jos jotain sanotaan niin se on heti syyllistämistä.(kotona voi siis olla kumpi tahansa vanhemmista)
        Ei se riitä jos työpäivän jälkeen ollaan lasten kanssa joillakin todella vain muutama tunti päivässä ennen lasten nukkumaan menoa.Lisäksi on myös kotityöt ja olisi varmaan hyvä pienten lasten vanhempienkin hoitaa parisuhdettaan.

Itse olen 4 vuotta lapsiani hoitanut kotona mieheni opiskellessa!, mutta kolmatta lastamme emme pysty kolmea vuotta kotona hoitamaan, jotta saamme talomme kuukausierät maksettua tässä elämässä. (Ja huom! Aivan tavallinen talo, ei mikään luksus tai ylisuuri) Enkä ainakaan tässä vaiheessa tunne huonoa omaatuntoa ajatuksesta, että lapseni olisi jossain hunningolla, jos tuttu perhepäivähoitaja häntä hoitaisi.

• sarralee

tottakin on..muutenkin kaikki elämän meno mennyt ihan kauheeksi.

• ressukoita

Ei jumalauta näitä keskusteluja. Kaikkea te ihmiset keksitte jotta saisitte taas kerran halveksia naisia. Vitun yhteiskunta saatana soikoon. HEI HALOOOO, me naisetkin ollaan ihmisiä siinä missä miehetkin, meillä on oikeus myöskin käydä töissä jos halutaan ja vitut niistä penikoista (joo, helppohan mun on näin sanoa kun en lapsista tykkää) mutta siis.. Eiköhän se homman nimi ole semmonen että lapsi tarttee sekä äitiä että isää! Ihan hyvin isäkin vois jäädä kotiin hoitamaan pentuja kun äiti käy töissä. Tulkaa ny jo jumalauta sieltä kivikaudelta tänne 2000 luvulle. Ennää ei eletä missään helvetin "Naiset kuuluvat automaattisesti kotiäideiksi" yhteiskuntaan. On tässä parannusta naisten suhteen ollut viime vuosina vaikka tasa-arvo kaukana onkin.

Ittellä on oma yritys, ikää 30v, on mies ja katto pään päällä, kolme koiraakin. Ei lasta, ONNEKSI. Kuka niitä jaksaa kahtella. Ja elämä rullaa hyvin etiäpäin. Parempi se on olla lapseton. NIIN SANON MINÄ, OLKAA MUUT MITÄ MIELTÄ HALUUTTE.

• kyllä vähän
        ressukoita kirjoitti:

Ei jumalauta näitä keskusteluja. Kaikkea te ihmiset keksitte jotta saisitte taas kerran halveksia naisia. Vitun yhteiskunta saatana soikoon. HEI HALOOOO, me naisetkin ollaan ihmisiä siinä missä miehetkin, meillä on oikeus myöskin käydä töissä jos halutaan ja vitut niistä penikoista (joo, helppohan mun on näin sanoa kun en lapsista tykkää) mutta siis.. Eiköhän se homman nimi ole semmonen että lapsi tarttee sekä äitiä että isää! Ihan hyvin isäkin vois jäädä kotiin hoitamaan pentuja kun äiti käy töissä. Tulkaa ny jo jumalauta sieltä kivikaudelta tänne 2000 luvulle. Ennää ei eletä missään helvetin "Naiset kuuluvat automaattisesti kotiäideiksi" yhteiskuntaan. On tässä parannusta naisten suhteen ollut viime vuosina vaikka tasa-arvo kaukana onkin.

Ittellä on oma yritys, ikää 30v, on mies ja katto pään päällä, kolme koiraakin. Ei lasta, ONNEKSI. Kuka niitä jaksaa kahtella. Ja elämä rullaa hyvin etiäpäin. Parempi se on olla lapseton. NIIN SANON MINÄ, OLKAA MUUT MITÄ MIELTÄ HALUUTTE.

harmittaisi olla sinun kaltainen maholehmä,tiedän,ettet lapsia saa,siksi olet ostanut koiria,jota kuksit työpäiväs jälkeen!!!!!!!!!!!! On sinulla hankalaa,kun et hedelmöity, mene hoitoon, ostat koiria lasten korvikkeeksi=) vitun uuno

• kotona forever

en todellakaan kävis töissä,jos olisi rahaa sen verran,että pärjäis kotona ja sais nyt suunnilleen mitä haluis..suomen palkat tosin on niin perseestä,että yhtä tyhjän kanssa käydä töissä,mutta omaa taloakaan ei saa,jos ei ole ylimääräistä..ja talot taas maksaa täällä helvetin paljon,niin oleppa sitten töissä 12tuntia vrk..kenelläkään ei ole sitten kivaa.itse valitsisin kotona olemisen paaaaaljon mieluummin.

• Hassulainen...

En tiedä onko esille ottamani asia syy nuorten pahaan oloon, mutta silti tahdon ottaa esille tämän epäkohdan. Siis mietin ihmisten nykyisiä arvoja, tai ainakin sitä, miten he arvonsa tuovat esille. Pitää olla iso kallis asunto, mielellään kaksi autoa, sohvakalusta sävy sävyyn kukkaistutusten kanssa, lomamatkoja, uusimman teknologian puhelimet ja kamerat, vaatteiden tulee olla kalliita ja kertoa tyylistä ja varakkuudesta... ja töitä täytyy tehdä niin paljon kuin kykenee taatakseen tämän elämäntyylin... Pitää olla omaa aikaa, useita eri harrastuksia, viikonloppulomia, kuntosalilla kolmesti viikossa ja juoksulenkit päälle... On oltava pitkä korkea koulutus ja nouseva uraputki... Statusta täytyy olla, ja sen täytyy näkyä...

Täytyy olla menossa, ei saa jäädä paikoilleen... Pysyviä asioita ei juurikaan ole, pitää saada hienompaa, parempaa, uudempaa, oli kyse sitten autosta, asunnosta tai puolisosta... Töiden perässä liikutaan paljon, muutetaan kauas sukulaisten, perhetuttujen ja ystävien luota.

Ehkä nuoria vaivaa juuri tämä irrallisuus... Mikään ei ole varmaa, kaikki saattaa kerralla muuttua, perheet eroavat, tuttu ympäristö vaihtuu, kiinteitä ihmissuhteita ei juuri ole. Kun äiti ja isä ovat töissä, mummit ja vaarit, tädit, sedät ja enot ovat kukin missäkin, kaukana ja varmasti hyvin kiireisiä... Hoitotädeillä ja -sedillä ja opettajilla on monen monta muutakin lasta huolehdittavinaan.

Kenellä on AIKAA lapselle? Kuka tuttu ja turvallinen on todella LÄSNÄ lapselle? Kuka on lapsen KÄYTETTÄVISSÄ kun lapsi tarvitsee toista ihmistä avukseen ja turvakseen, tai vain olemaan PAIKALLA? Ketä todella lapsen omat asiat KIINNOSTAVAT? Kuka KUUNTELEE? Kuka VÄLITTÄÄ?

Vaikka lapsella olisi monia ihmisiä ympärillään, äiti, isä, vanhempien mahdolliset uudet puolisot, hoitopaikan henkilökuntaa, opettajia, harrastusten ohjaajia, kenelläkään ei tunnu olevan aikaa keskittyä lapseen.

Ensin lapsi työnnetään syrjään sitteriin, puuhamatolle, leikkikehään, pois perheen normaaleiden askarten parista, siksi aikaa kun tiskataan ja imuroidaan, tehdään jumppaliikkeitä tai luetaan lehti rauhassa. Lapsen ei anneta osallistua perheen toimintaan. Sitten lapsi laitetaan hoitoon että päästään ansaitsemaan rahaa, jolla voi sitten ostella kaikkea kivaa millä lapsi voi kuluttaa aikaansa ettei olisi koko ajan vanhempiensa kimpussa kun nämä tulevat väsyneinä kotiin. Siitä hän pikkuhiljaa kasvaa koululaiseksi, joka on jo iso tyttö tai poika joka osaa itse huolehtia viihtyvyydestään ja koko koulunkäynnistään, aamuherätyksistä ja läksyistä ja tavaroistaan. Ja koulussa sietääkin pärjätä että saa hyvän ammatin itselleen. Sosiaalinen pitää olla että tulee muiden lasten kanssa toimeen ja myöhemmin työelämässä. Fiksu ja hyvännäköinen yhteiskunnan vaatimuksien mukaisesti. Vanhetessaan lapsen päälle kasautuvat paineet alkavat olla jo mahdottomia, koulu, kaverit ja mainosten ja julkkisten luomat ulkonäköpaineet.

Ei ole ketään joka auttaisi lasta koko matkan kohti aikuisuutta... Ei ketään joka auttaisi hahmottamaan maailmaa terveellä tavalla.Ei ketään joka suojelisi haavoittuvaa itsetuntoa ja kertoisi lapselle että hän kelpaa juuri omanlaisenaan täydellisenä itsenään. Kukaan ei opeta lasta kunnioittamaan itseään ja muita, arvostamaan ja auttamaan, olemaan hyvä sekä itselleen että toisille. Yhteiskunta murskaa nämä arvot.

Nuori on yksin, turvaton, hämmentynyt ja valtavien paineiden alaisena. Ei ole ketään kehen luottaa ja keneen turvautua. Onko ihme että hän oireilee ja voi huonosti?

Tulipa vuodatettua eikä varmastikaan pointtini tullut tässä esille=)

Hyvää juhannusta!

• tää homma on..
        Hassulainen... kirjoitti:

En tiedä onko esille ottamani asia syy nuorten pahaan oloon, mutta silti tahdon ottaa esille tämän epäkohdan. Siis mietin ihmisten nykyisiä arvoja, tai ainakin sitä, miten he arvonsa tuovat esille. Pitää olla iso kallis asunto, mielellään kaksi autoa, sohvakalusta sävy sävyyn kukkaistutusten kanssa, lomamatkoja, uusimman teknologian puhelimet ja kamerat, vaatteiden tulee olla kalliita ja kertoa tyylistä ja varakkuudesta... ja töitä täytyy tehdä niin paljon kuin kykenee taatakseen tämän elämäntyylin... Pitää olla omaa aikaa, useita eri harrastuksia, viikonloppulomia, kuntosalilla kolmesti viikossa ja juoksulenkit päälle... On oltava pitkä korkea koulutus ja nouseva uraputki... Statusta täytyy olla, ja sen täytyy näkyä...

Täytyy olla menossa, ei saa jäädä paikoilleen... Pysyviä asioita ei juurikaan ole, pitää saada hienompaa, parempaa, uudempaa, oli kyse sitten autosta, asunnosta tai puolisosta... Töiden perässä liikutaan paljon, muutetaan kauas sukulaisten, perhetuttujen ja ystävien luota.

Ehkä nuoria vaivaa juuri tämä irrallisuus... Mikään ei ole varmaa, kaikki saattaa kerralla muuttua, perheet eroavat, tuttu ympäristö vaihtuu, kiinteitä ihmissuhteita ei juuri ole. Kun äiti ja isä ovat töissä, mummit ja vaarit, tädit, sedät ja enot ovat kukin missäkin, kaukana ja varmasti hyvin kiireisiä... Hoitotädeillä ja -sedillä ja opettajilla on monen monta muutakin lasta huolehdittavinaan.

Kenellä on AIKAA lapselle? Kuka tuttu ja turvallinen on todella LÄSNÄ lapselle? Kuka on lapsen KÄYTETTÄVISSÄ kun lapsi tarvitsee toista ihmistä avukseen ja turvakseen, tai vain olemaan PAIKALLA? Ketä todella lapsen omat asiat KIINNOSTAVAT? Kuka KUUNTELEE? Kuka VÄLITTÄÄ?

Vaikka lapsella olisi monia ihmisiä ympärillään, äiti, isä, vanhempien mahdolliset uudet puolisot, hoitopaikan henkilökuntaa, opettajia, harrastusten ohjaajia, kenelläkään ei tunnu olevan aikaa keskittyä lapseen.

Ensin lapsi työnnetään syrjään sitteriin, puuhamatolle, leikkikehään, pois perheen normaaleiden askarten parista, siksi aikaa kun tiskataan ja imuroidaan, tehdään jumppaliikkeitä tai luetaan lehti rauhassa. Lapsen ei anneta osallistua perheen toimintaan. Sitten lapsi laitetaan hoitoon että päästään ansaitsemaan rahaa, jolla voi sitten ostella kaikkea kivaa millä lapsi voi kuluttaa aikaansa ettei olisi koko ajan vanhempiensa kimpussa kun nämä tulevat väsyneinä kotiin. Siitä hän pikkuhiljaa kasvaa koululaiseksi, joka on jo iso tyttö tai poika joka osaa itse huolehtia viihtyvyydestään ja koko koulunkäynnistään, aamuherätyksistä ja läksyistä ja tavaroistaan. Ja koulussa sietääkin pärjätä että saa hyvän ammatin itselleen. Sosiaalinen pitää olla että tulee muiden lasten kanssa toimeen ja myöhemmin työelämässä. Fiksu ja hyvännäköinen yhteiskunnan vaatimuksien mukaisesti. Vanhetessaan lapsen päälle kasautuvat paineet alkavat olla jo mahdottomia, koulu, kaverit ja mainosten ja julkkisten luomat ulkonäköpaineet.

Ei ole ketään joka auttaisi lasta koko matkan kohti aikuisuutta... Ei ketään joka auttaisi hahmottamaan maailmaa terveellä tavalla.Ei ketään joka suojelisi haavoittuvaa itsetuntoa ja kertoisi lapselle että hän kelpaa juuri omanlaisenaan täydellisenä itsenään. Kukaan ei opeta lasta kunnioittamaan itseään ja muita, arvostamaan ja auttamaan, olemaan hyvä sekä itselleen että toisille. Yhteiskunta murskaa nämä arvot.

Nuori on yksin, turvaton, hämmentynyt ja valtavien paineiden alaisena. Ei ole ketään kehen luottaa ja keneen turvautua. Onko ihme että hän oireilee ja voi huonosti?

Hyvää juhannusta!

Erittäin fiksu kirjoitus!
        Jokaisen sopisi pohtia näitä asioita.

Hyvät juhannukset kaikille!

• pointtia

Hyvää juhannusta!

"Sitten lapsi laitetaan hoitoon että päästään ansaitsemaan rahaa, jolla voi sitten ostella kaikkea kivaa millä lapsi voi kuluttaa aikaansa ettei olisi koko ajan vanhempiensa kimpussa kun nämä tulevat väsyneinä kotiin. "

Onko lapsi jotenkin onnellisempi jos raha valutetaan yhteiskunnan pussista - niiltä toisislta vanhemmilta, jotka tekevät rahat niillekin, joitten halu ei työhön riitä?

• mietteitä

Hyvää juhannusta!

sinulla tuossa mukana. Tosi hyvä kirjoitus.

Juostaan vain rahan perässä, jotta voidaan naapurille elvistellä, "et meilläpä on tällane entäs teillä?" Vertailisivat lastensa onnellisuutta mieluummin - jos jotain tarvii vertailla!

Ja kyllä ihminen tulee PALJON vähemmällä rahalla toimeen kuin jotkut luulee.

• Free Lancer

Hoitopaikka maksaa 500 eur/kk per lapsi kaupungille tai kunnalle. Miksei vaikkapa 50-75 % voi saada suoraan isä/äiti joka jää hoitamaan lasta kotiin (vähintään 3-4 v ikään asti).

Haiskahtaa demarilta koko systeemi...

• yhteiskunnan

pitäisi maksaa siitä että porukka jää kotiin hoitamaan omaa pentuaa aikana, jolloin uhkaa työvoimapula?
        Ja haluan vastauksen vain tähän kysymykseen!

Tämähän EI koske jo työssäolevia vanhempia, vaan pelkkiä työnvieroksujia, joille heillekin on syystä tai toisesta annettu (toivottavasti pian purettava) subjektiivinen päivähoito-oikeus.
        Purkamisen jälkeen ei enää voi vedota tuohon ikiaikaiseen nurinaan.

• Free Lancer
        yhteiskunnan kirjoitti:

pitäisi maksaa siitä että porukka jää kotiin hoitamaan omaa pentuaa aikana, jolloin uhkaa työvoimapula?

Tämähän EI koske jo työssäolevia vanhempia, vaan pelkkiä työnvieroksujia, joille heillekin on syystä tai toisesta annettu (toivottavasti pian purettava) subjektiivinen päivähoito-oikeus.

Siksi, että se on lapselle parempi vaihtoehto (ja toiseksi kunnalle halvempaa, vaikka todellinen rahallinen arvo mitataan vasta jälkikäteen tasapainoisten nuorten ja aikuisten pienempinä sairaus-, masennus- yms. psyykkisten ongelmien menoina.

Vaikuttaa vahvasti, että sinulla ei ole lapsia. Suomessa on riittävästi tätä lapsikielteisyyttä. Muualla maailmassa he ovat osa yhteiskuntaa ja mukana kaikkialla, Suomessa pelkkä riesa ja menoerä. Asenteesi on jännä: toisaalta demarimaisen vanhakantainen, toisaalta kvartaalimaisen lyhyt. Kirjoituksestasi kumpuaa ääni menneisyydestä. Herätyyyys parempaa maailmaa rakentamaan :)

Hyvää kesää kaikesta huolimatta...

• yks toinen
        Free Lancer kirjoitti:

Siksi, että se on lapselle parempi vaihtoehto (ja toiseksi kunnalle halvempaa, vaikka todellinen rahallinen arvo mitataan vasta jälkikäteen tasapainoisten nuorten ja aikuisten pienempinä sairaus-, masennus- yms. psyykkisten ongelmien menoina.

Vaikuttaa vahvasti, että sinulla ei ole lapsia. Suomessa on riittävästi tätä lapsikielteisyyttä. Muualla maailmassa he ovat osa yhteiskuntaa ja mukana kaikkialla, Suomessa pelkkä riesa ja menoerä. Asenteesi on jännä: toisaalta demarimaisen vanhakantainen, toisaalta kvartaalimaisen lyhyt. Kirjoituksestasi kumpuaa ääni menneisyydestä. Herätyyyys parempaa maailmaa rakentamaan :)

Hyvää kesää kaikesta huolimatta...

kyselee, että miksi lapsia pitäisi tehdä kansanosan, jolla siihen ei itsellään ole varaa?
        Köyhyys tuo tullessaan ihan yhtälailla suuria vaikeuksia ja syrjäytymistä sekä mielenterveysongelmia.
        Näköalattomuus on yksi köyhän perustrendi ja se tarkoittaa helposti vähintään keskivaikeaa masennusta - sekä vanhemmille että varsinkin lapsille.

Ei yhteiskunnalla voi olla varoja hankkia jokaiselle toimettomalle "lapsitehtaalle" niin paljon rahaa kuin he "tarvitsisivat", jotteivat masennu! Tämän ymmärtää ihan jokainen, jolla on edes alkeellinen perustieto matematiikasta ja jonkintasoinen yleissivistys.

Tällaisen verotuksen ja luusereitten hyysämisen, mitä nykyisellään on pidetty, tehdään pahaa oloa ihan jokaiselle. Vähiten kärsivät kaikkein rikkaimmat, koska heillä on rahaa omaa elämään riittävästi - kovasta verotuksesta huolimatta.
        Työssäolevat keskituloiset (joita on eniten) kupataan kuiviin luusereitten elättämisellä (=ylisuuret verot) ja luuseritkin kärsii, sillä saatava rahamäärä ON rajallinen ja riittämätön ja jaettava yhä suurenevan joukon kesken, että kaikkein kiihkeimmin lisääntyvät juuri köyhät. Tyhmyyksissään nämä eivät vaan tulleet sitä ajatelleeksi vaan puskivat maailmaan kersoja, joita eivät sittenkään pysty EDES yhteiskunnan tuella elättämään - koska omatkin menot ovat erittäin suuret näillä yksilöillä, lapsille ei riitä mitään, ei edes aikaa. Seuraa lasten masennusta. Kotihoito ei näissä tapauksissa todellakaan ole se taikasana, vaan melkein päinvastoin. Suuresta kotihoitoluvuista huolimatta lasten pahoinvointi on yleisempää kuin Ruotsissa, jossa päivähoitoa käytetään PALJON enemmän.
        Jotain vikaa on pakko olla äideissä, sillä lähes jokainen kotona oleva ihminen on äiti. Koti-isä on vieläkin erittäin harvinainen.

Tilanne on tällaisenaan täysin kestämätön ja tulevaisuudessa pitää voimavarat jakaa siten, että työssäkäynti on ainoa, jota yhteiskunta tukee.

• siksi, että
        yhteiskunnan kirjoitti:

tulevaisuudessakin riittäisi työntekijöitä.
        Työvoimapulahan johtuu juuri siitä, että lasten hankkiminen ja hoito on ollut liian hankalaa ja kallista jo pitkään. Suomalaiset naiset haluaisivat enemmän lapsia kuin saavat.
        Toinen syy on se, että lapsista kasvaisi tasapainoisempia ja he pystyisivät viemään tätä yhteiskuntaa aikanaan eteenpäin. Jo lapsina masennetuista ei siihen ole.
        Toivottavasti sinunkin vaippojasi vaihtaa muutaman vuosikymmenen päästä henkisesti terve ja vahva ihminen.

• juuri onkin
        siksi, että kirjoitti:

tulevaisuudessakin riittäisi työntekijöitä.
        Työvoimapulahan johtuu juuri siitä, että lasten hankkiminen ja hoito on ollut liian hankalaa ja kallista jo pitkään. Suomalaiset naiset haluaisivat enemmän lapsia kuin saavat.
        Toinen syy on se, että lapsista kasvaisi tasapainoisempia ja he pystyisivät viemään tätä yhteiskuntaa aikanaan eteenpäin. Jo lapsina masennetuista ei siihen ole.
        Toivottavasti sinunkin vaippojasi vaihtaa muutaman vuosikymmenen päästä henkisesti terve ja vahva ihminen.

aikana jolloin kotihoitoa on todistettavasti tuettu kaikkein eniten, lastyen pahoinvointi ja masennus ovat kaikkein yleisintä.
        Uskon edelleen, että syynä on se, etteä kotihoidontuki on liian pieni ollakseen todellinen vaihtoehto TYÖSSÄKÄYVILLE VANHEMMILLE ja riittävän suuri yllyttääkseen työtävieroksuvia entuudestaan köyhiä vanhempia lisääntymään. Asian todellinen laita selviää näillekin liian myöhään, eli vasta kun rahat riittävät juuri ja juuri omiin viinoihin ja tupakeihin.

Näin ollen työssäkäyvät eivät jää kotiin --->> lapset kärsivät.
        Ja työttömät eivät mene töihin ja köyhtyvät --->> lapset kärsivät ja syrjäytyvät.

• et koskaan
        juuri onkin kirjoitti:

aikana jolloin kotihoitoa on todistettavasti tuettu kaikkein eniten, lastyen pahoinvointi ja masennus ovat kaikkein yleisintä.
        Uskon edelleen, että syynä on se, etteä kotihoidontuki on liian pieni ollakseen todellinen vaihtoehto TYÖSSÄKÄYVILLE VANHEMMILLE ja riittävän suuri yllyttääkseen työtävieroksuvia entuudestaan köyhiä vanhempia lisääntymään. Asian todellinen laita selviää näillekin liian myöhään, eli vasta kun rahat riittävät juuri ja juuri omiin viinoihin ja tupakeihin.

Näin ollen työssäkäyvät eivät jää kotiin --->> lapset kärsivät.
        Ja työttömät eivät mene töihin ja köyhtyvät --->> lapset kärsivät ja syrjäytyvät.

joudu työttömäksi.. Mielipiteesi ovat TODELLA rasistisia eivätkä edistä ao. asiaa.

• didashi

äidit on ltava kotona 5 vuotta kun lapsi mene eskari.kiitos

• ......

Puhuvat poliitikot mitä hyvänsä, kyllä oma äiti(joka tietenkin on orientoitunut asiaan) on oman lapsensa paras hoitaja ainakin johonkin 3-4 vuoden ikään asti. Se on ihan mielestäni luonnollinen asia, siis emo-jälkeläinen suhde.
      Taitaavat ihminen ja susi olla ainoat eläinlajit,jotka uskovat pienen jälkeläisensä toisen hoitoon.
      On tässä tavaranperässä jouksemiseen perustuvassa yhteiskunnassa muitakin ihmeellisyyksiä, jotenturha kenekään on itseensä sen takia syyllistää. Elintaso- ja tavaranhankintavaateet on asetettu niin korkealle, että ei niitä pysty yhden ihmisen palkalla hankkimaan.On tietenkin toinen vaihtoehto, tinkiä hieman tasosta ja voin vakuuttaa, saattaapa elämä olla jopa onnellisempaa. Vanha hokema, raha ja tavara ei tee onnelliseksi, pitää edelleen paikkaansa.

• Kotiin jäänyt köyhänäkin

Ihana kun muitakin ihmisiä alkaa löytymään jotka ajattelevat samoin.Kyllä on ollut niin ihanaa kaikista vaikeuksista huolimatta.En koskaan vaihtaisi vuosia lapseni kanssa pois!Ihana on ollut myös seurata kavereiden iloista yhdessä oloa täällä meillä.Heidän äitinsä ovat olleet töissä.Useimmat koska ovat vaan halunneet.Minun oli pakko valita kotiin jääminen,mutta se oli mieluisa valinta.Olisin voinut mennä puurtamaan ja kouluttautumaan lisää,mutta maksun maksaisi lapseni.Muutkin lapset ovat minulle sanoneet,että"ihanaa kun meil on varaäiti".

• on erilaista

kun ennen vaikka ennenkin ovat äidit käyneet töissä.
      Nyt ravataan vielä illatkin omissa harrastuksissa ja menoissa .Lapsiakin kuskataan harva se ilta harrastamaan .Ei jää perheille juuri yhteistä aikaa.

• että jos huiskii vähän

siellä sun täällä ei missään saa aikaan kunnon jälkeä ...ja uupuu pian .
        Miten ei äidit ( biologian sanelema juttu et juur äidit ) ymmärrä et lapset eivät ole lopun elämää siinä hoitoa ja aikaa vaatimassa vaan sitä vois hyvin nauttia lasten kanssa olosta ja lasten lennettyä pesästä pois sitten muista jutuista !

• se on aina oikein
        että jos huiskii vähän kirjoitti:

siellä sun täällä ei missään saa aikaan kunnon jälkeä ...ja uupuu pian .
        Miten ei äidit ( biologian sanelema juttu et juur äidit ) ymmärrä et lapset eivät ole lopun elämää siinä hoitoa ja aikaa vaatimassa vaan sitä vois hyvin nauttia lasten kanssa olosta ja lasten lennettyä pesästä pois sitten muista jutuista !

Novaikka siksi että jos äiti on liian kauan kotona ei hän pääsee enää jyvälle työstään ja työelämästä. Kaikilla ei ole ukkoja peltoineen elättäjinä.

• nuori nainen .

kyllä minä ainakin lapsena olin hyvin surullinen siitä ettei äitiä nähnyt koskaan, oli aina töissä..
      Ei se nyt vaan kuulu mennä niin, anteeks vaa..

• kiiruduunatar

itsekin pohdiskelen, että miksi hankkisin lapsia kun ei aika tunnu riittävän edes koiralle..
        Olettaisin ainakin että lapsi vaatii aikaa hiukan enemmän kuin koira.... vai olenko väärässä?
        No, joka tapauksessa, en halua hankkia lapsia jollei minulla kerran ole heille aikaakaan=(
        Mielelläni toki haluaisin lapsia, mutta se vaan ei nyt ole mahdollista.

• Vanha harppu

Tässä taas yksi todistus siitä, että tieteen nimissä tehtävät tutkimuksen ainakin sosiologian alalla riippuvat erittäin paljon kulttuuriympäristöstä. Varmaankin tuonkin tutkimuksen on tehnyt joku sellainen ihminen, jonka mielestä naisten ja varsinkin äitien paikka on kotona hellan ääressä.
      Kulttuurieroista siis tässä on kyse. Kun on totuttu ajattelemaan tietyllä tavalla eikä yritetäkään ajatella muuta vaihtoehtoa, niin tuloksena on tällaiset typeryydet, joita vielä markkinoidaan muka tieteellisinä totuuksina.

Olisi kiva tarkemminkin tutustua tuohon "tutkimukseen" eli tietää vähän enemmän siitä, miten se on suoritettu ja minkälaisella otoksella.
      En näet löytänyt enää alkuperäistä tekstiä.

• Tebbe

Totuus on tullut julki, suomalaiset naiset osaa vain tuojottaa itsekkäästi peiliin ja laskea rahojaan, jopa omat lapset joutaa "roviolle" itsekkyyden ja turhamaisuuden vallatessa tilaa.

• pahoita mieltäsi..

En jaksanut edes lukea tätä keskusteluketjua..
      Jäi jotenkin niin vahvaksi noiden lukujen ja oman kokemuksen perusteella tunne siitä, että parempi onnellinen ja tasapainoinen töissäkäyvä äiti (olettaen että aikaa JÄÄ myös lapselle) kuin kotona oleva ehkä masentunut ja alakuloinen äiti. Itse olin aikaisemmin juuri sitä.
      Koti oli lähes kliinisen siisti, mutta äiti ikävä ja nuiva. Hellyyttä riitti kyllä ja perusasiat muutenkin kohtalaisen ok, mutta aktiviteetti, seura yms puuttui..
      Ei ollut ketään kenen kansssa puuhata, pelata, askarrella tms vaikka äiti oli koko ajan paikalla.. Rahaa ei ollut juuri käydä missään, saati että olis saanu puristettua itsestään puhtia lähteä johonkin muualle kuin pakolliseen ruokakauppaan..
      Ja vastaavia tapauksia kuin itse olin, on PALJON! Tilanteen näkee selvästi vasta jälkeenpäin..

• kotiäiti masentuu

hän fiksuna hakee apua siihen .Itse en ole törmännyt masentuneisiin tai laiskoihin kotiäiteihin, päinvastoin tuntemani kotiäidit eivät ole suinkaan työtävieroksuvia lastentekokoneita vaan lapsistaan välittäviä ja heidän eteensä parhaansa tekeviä superäitejä :)He ottavat hommansa vakavasti ja kasvattavat yhteiskunnalle kelpo työntekijöitä .
        Lasten kanssa keksii yllinkyllin puuhaa johonka ei tarvita rahaa ! Lapsille löytyy myös seuraa ,ei siihen tarvita päiväkoteja .
        Sitävastoin tunnen montakin työelämässä uupunutta ja pitkillä sairaslomilla ollutta jopa työkyvyttömyyseläkkeen saanutta äitiä joiden lapset sitten ovat mitä ovat ja nähtäväksi jää kenen lapset pärjäävät tulevaisuudessa ja kenen eivät !

• Yoyo

Onhan tästä jo monet tutkimukset tehty, että lapsille on parasta, kun äiti on kotona. Miksi ihmeessä sellaiset ihmiset hankkivat lapsia, jotka eivät jaksa sitten niitä hoitaa. Itäblokin maista meillekin tullut aate oli, että äitien on käytävä töissä ja "ammatti-ihmiset" hoitavat lapset. Tulokset näkyvät nyt lasten mielenterveysongelmina ja häiriökäyttäytymisinä ja yleisenä pahoinvointina. Lapsi tarvitsee yhden kiinteän kokopäiväisen ihmissuhteen, joka yleensä on äiti. Tätä ei kukaan "lastentarhatäti" voi korvata!

• huora&madonna

Ahaa, siis kaikki naiset joukolla kotiin ja miehet töihin. Olenkin odottanut mielenkiinnolla, milloin tällaisia ajatuksia aletaan esittämään :) Niitähän kuuli sieltä oikeistosta vielä parisen vuosikymentä sitten paljonkin. Seuraavaksi aletaankin sitten puhumaan naisen roolista, mikä on naiselle sopivaa ja mikä on naisen rooli ja paikka yhteiskunnassa... Pyhä äitimyytti taas kunniaan ja tietysti se madonna ja huora -ajattelu. Siinä sitä ollaankin pian 50-luvun mielipideilmastossa. Porvari on porvari, vaikka voissa paistaisi.

• Ukkelivaa

Eli elämä on kovaa jos pitää käydä töissä?

suomi24 sivuilla on paljon tälläisiä aivan tyhjänpäiväisiä pläräyksiä jotka nyt sitten vaan alkavat ahdistaa viestejä lukevaa. ainakin minua

Tottakai pitää olla lapsella vanhemmat ( siis kun nykyisin on aika harvalla )

Tietysti pitää olla rahaa, sen verran kun kukin tarvii. ( Lue että ei tarvi musertavasti velkaa )

Mutta kaikista tärkein on se että on aikaa.

aika vähenee suhteessa työntekoon ja näillä tasapainottelee myös perheen tulotaso. Jotenkas aikamoinen paketti kasassa pidettäväksi.

Eli mitä tästä opit, et varmaan mitään jota et jo tiennyt.

Muistakaa leikkiä lasten kanssa, se on tärkeempää kuin se raha..... laatua ei saa aina rahallakaan?

• ei ratkaisua

Yksi ongelma on suomalaisessa yhteiskunnassa myös tuo kamala pelko syylitämisestä. Tämä syyllistämiskielto on johtanut juuri siihe, etei varsinaisista ongelman ytimistä puhuta vaan keskustelu pyörii ongelman ympärillä ja näin tuudittaudutaan uskoon, että ongelmasta keskustellaan kun sitä vatvotaan.

Miksei ketään saisi syyllistää? Vastuunpakoilu on erittäin helppoa kun hoksaa, ettei "sisvistysyhteiskunnassa" ketään osoiteta sormella vaan pistetaan paneeli, neuvottelukunta tms. keskustelemaan asiasta ja asia ei näin unohdu, joskin ongelmakin säilyy.

• yksi äiti

näin on!ei syylistäminen auta asiaa!On aloitettava itsestään ja tehtävä pieniä tärkeitä tekoja lasten ja itsensä hyvinvointiin. Arjesta lähtee moni asia hyvä tai paha. Ohjaa lapsi tai nuori tekemään jotain harrastaminen yhdessä tai yksin tosi tärkeää!!!!!!On paljon ilmaista tekemistä myös.Olin onnellinen lapsi 70-luvulla ja hauskaa riitti,eläimet ,luonto,kukat,puiden tuominen,eril.ulkoleikit yms.Ja vanhemmilla oli selvät rajat kaikessa ja sosiaalinen elämä oli rikasta.Yritän soveltaa tätä tytölleni .välillä jopa onnistun siinä!!!Rakastakaa lapsianne!!!

• miksi ei ,kotona?

Kyllä kirjoitus ihan totta on. Pienten lasten äitien pitäisi olla kotona ja hoitaa lapsiaan. Nuoria olette ja kerkeätte töitä tehdä myöhemminkin! Tajuatte joskun sen ihan varmasti.

• tärkeintä

Mielestäni äitien työssäkäymistä oleellisempaa on, että lapsesta välitetään ja se myös näytetään hänelle. Niin äidin kuin isänkin taholta.

Päivähoidossa oleminen toisaalta myös sosiaalistaa ja opettaa kanssakäymistä erilaisten ihmisten kanssa. Jos minulla olisi lapsia, hoitaisin niitä mahdollisuuksien mukaan pari vuotta kotona (tai mikseipä miehenikin voisi halutessaan olla se kotiin jäävä osapuoli) tai tekisin osapäivätyötä. Sen jälkeen jo lapsen itsensä takia laittaisin hänet mielelläni edes osapäivähoitoon johonkin, missä hän tapaa paljon ikätovereitaan ja tottuu erilaisiin ihmisiin jo ennen kouluunmenoa.

Oma äitini oli kotona, ja olen ns. hyvästä perheestä. Emme eläneet tukien varassa, vaan isäni palkalla, eikä perheessämme ei ollut mitään dramaattisia ongelmia (alkoholinkäyttöä tms.). Silti ainakin puolella meistä lapsista on nuorena ja aikuisena ollut nykyään niin tavallisia mielenterveysongelmia. Mutta ei kuitenkaan nuorimmalla sisaruksellani, joka pääsi päivähoitoon ja kasvoi sosiaalisemmaksi kuin me muut.

Mielestäni ongelmiemme osasyy onkin ollut arkuus ja ujous, jota ensimmäisten 6-7 elinvuoden viettäminen lähinnä oman perheen parissa osaltaan tuotti. Ja osasyy se, ettei koti ole aina se paras paikka. Vaikka vanhemmat tekisivätkin parhaansa, eivät he ole silti täydellisiä, jolloin voi olla hyvä että kortensa kekoon tuo myös lastenkasvatuksen ammattilainen.

Kirjoitin lapsuudestani äsken tämän viestiketjun alkupuolelle vastauksena nimimerkin "nuoori" mielestäni erittäin fiksuun kirjoitukseen.
      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=116&conference=695&posting=22000000027220664

• työtön mutsi

no tietty kotona hoidettavat lapset kärsii äideistään, jotka tylsistyvät heidän kanssaan kotona. Päiväkoti on lapsen paras kasvupaikka!!!

• Maahanmuuttajaperheen

Äiti ei käy töissä.. Korkeintaan sossussa..

• yhyhyhy

inequal childhood tutkimuksen mukaan se kasvattaa riskiä 3x.

miehistä puhutaan paskaa ja syyllistetään paljon kovemmin, mut sitte ku naista pidetään syypäänä niin on piru irti!

• Kekkonen elää

Lapset eivät vaan tiedä miten ihanaan maahan ovat saannet syntyäkkään.Suomessa jossa on maailman paras ruoka, ihanin ilmasto,upeimmat ihmiset,kuuluisimmat nähtävyydet,tunnetuimmat taitelijat ja urhelijat sekä seksikkäin presidentti.Tottahan toki tämä heille selviää parikymppisinä jos vaan säilyvät elossa,koska voi aina sattua ikäviä kuten itsemurhia etenkin kaamos jazien aikoihin.

• Luontoa

Voi näin ollakin. On aika luonnollista ajatella, että jos emo on poissa pitliä aikoja niin tottahan se vaikuttaa...

• huora&madonna

Luonnossa urokset parittelevat usean naaraan kanssa, eivätkä välttämättä kanna huolta siittämistään jälkeläisistään. Juu, otetaan vaan mallia luonnosta, niin varmasti saadaan perheiden ongelmat ratkaistua.

• päivähoitoa ja kouluja

Monen lapsi viettää päivähoidossa tai koulussa puolet päivästään ja vuosia. Nykysellään opettajien virkoja ei vakinaisteta ja käy tuuri jos ala-asteen opettaja jatkaa toisena vuonna vielä saman luokan kanssa.
      Vielä huonommin on päivähoidossa. Tarhoissa virat loppuvat kesken vuoden, on sijaisuuksia paljon ja jos joku sairastuu vaikka flunssaan, ei tilalle saada ketään.Ihmiset vaihtuvat jatkuvasti pienten ihmisten elämässä. Ei tule rytmiä, ei tule turvallista suhdetta hoitajaan, ei mitään mitä voisi sanoa vakinaiseksi ja varmaksi.
      Mielestäni ei voi syyttää aina vanhempia.Kuka katsoo tätä puolta? Leikataan jatkuvasti sieltä missä on äänettömin ja yhteiskunnalle sillä hetkellä hyödyttömin porukka- eli lapset ja vanhukset.Lasten ja nuorten pahoinvoinnista kailotetaan kaiken aikaa, niin kuin myös siitä, että vanhemmat ovat liikaa töissä. Ehkä totta sekin, mutta silmiä ei saa ummistaa tältäkään puolelta- tämä osa on lasten viikosta puolet!
      Helppoahan se tietenkin on heilutella syyttävää sormea vanhempia kohtaan, mutta jos vanhempien on pakko käydä töissä, on lapsen pakko olla hoidossa ja jos senkin laatu kärsii, ei voi seurata kun pahoinvoivia lapsia.Kyllä hallitus on loppujen lopuksi kaiken tämän suunnitellut, eikä sitä suostu katsomaan. Mitä tarvitaan, että nähdään tilanne 20 vuoden kuluttua kun nämä lapset ovat aikuisia ja ennakoidaan tilanne? Nyt katsotaan tätä tilannetta, muutetaan vähän sitä ja leikataan tota, paikataan asioita alkamalla syöttämään lapsille lisää mielialalääkkeitä, niin kuin nuorille nyt jo varsin runsaasti tehdään.Äitinä jos saisin päättää annettaisiin vanhemmille hyvät puitteet olla lasten kanssa kotona, vakinaistaisin kaupungin virat ja panostaisin lasten ja nuorten työhön. Se on meidän kaikkien kannalta, kuin pistäisi säästöjä pankkiin kasvamaan korkoa.

• huora&madonna

Ei mitään hätää, tämä kaikki on jo ennalta suunniteltu ja huomioitu rakkaassa kykypuolueessamme; mitä turhaan satsaamaan kalliiksi tuleviin suomalaisiin lapsiin, perheisiin ja vanhustenhuoltoon, kun halvemmalla saadaan tuotua tulevaisuuden veronmaksajat Ukrainasta, Venäjältä, Intiasta ja Kiinasta. ne luultavasti eivät myöskään turhia valita päivähoidon puutteista vaan äidit hoitavat kiltisti piltit kotonaan.

"Suomi aikoo perustaa työvoiman värväystoimistoja ulkomaille. Maahanmuuttopoliittisen ohjelman pilottihankkeessa värväystoimistoja perustetaan Kiinan ja Intian lisäksi lähialueille Venäjälle ja Ukrainaan. Toimistoja aiotaan avata jo ensi syksynä..."
        http://www.kaapeli.fi/hypermail/suomis-list/0543.html

• Sivustakatsojana

Naisten helmasynti, ahneus ajaa monen lapsen itsemurhaan. Kaikki Heti Mulle Nyt- mentaliteetti on kätketty taidokkaasti tasa-arvon taakse. Naiset itse asiassa ei tyydy mihinkään. Ahneus kasvaa koko ajan. Mikäli naisia olisi ollut johtavilla palleilla jo satoja vuosia, Herrat Hitler ja Stalin olisi naisten rinnalla kuoripoikia..

Niin, tottakai feministi-ahnehtijat tähänkin älähtää...

Totuus ei silti pala tulessakaan.

Sirkesalon sanoin; Annoit pikkusormen, se vei koko käden..

• Nimetön

Jeesus sentään taas on väännetty kärpäsestä härkänen. Tutkimuksen otsikko: 'Inequal Childhood in the Nordic Countries' kertoo kaiken: tutkimus itsessään koskettaa vain ja ainoastaan pohjoismaita. Kun tutkitaan vain ja ainoastaan pientä joukkoa maita, toiset pakolla ovat parempia kuin toiset. Kun joukko on näin pieni ei se kerro yhtään mitään mikä todellinen tilanne on. Jos tutkimus olisi koskettanut koko maailmaa, tutkimuksen tuloksista olisi voinut huolestua. Nyt en lotkauta korvaani edes ks. tutkimukselle.

Niin ja toki syyttävä sormi osoittaa Ilta-Sanomien toimittajaan: laatu journalismia selvästi, onnitteluni.

• mapee

kun nyt asia velloo ttäällä edelleen ihan omassa liemessään niin moniko muistaa, että on kyse monisataa sivuisesta tutkimuksesta joka on tehty rajallisin otoksin ja josta nyt siteerataan kahta lausetta?

Laittakaahan hakuun tuo tutkimus ja alkakaan tutkia asiaa enemmän, myöskin Järventie on kirjoittanut lapsista ja heidän hyvinvoinnistaan kirjan jolla on paljon enemmän painoarvoa kuin tuolla tutkimuksella.

Onko joku todella niin naiivi että kuvittelee että äidin kotona olo todella tekee terveitä ja tasapainoisia lapsia? Eli jos lapsellasi on ongelmia ja hän voi huonosti etenkin jos hän on itsetuhoinen ja tyttö niin jää kotiin niinlapsesi tervehtyy? Näinhän ajatus menee jos äidin työssäolo aiheuttaa nuo ongelmat...

Sitten kannattaa tehdä huomioita omassa elinpiirissä. Moniko lapsi voi huonosti perheessä jonka äiti käy töissä ja monenko perheen lapsi voi huonosti jossa äiti on kotona?

Oikeastaanhan tutkimus kertoo jotakin vain Tamperelaisista äideistä. Otos oli tehty sieltä ja sen pitäisi kuvata koko maata. En ainakaan usko että omassa kotikunnassani ollaan samassa asemassa kuin Tampereella, meillä on paremmin. Lapsen pahoinvointiin on resursseja ja siihen puututaan. Syrjäytymisen estämiseen on keinoja jne. toisin on tuossa suuressa kaupungissa jonka lähiöissä todella on osassa elämä kurjaa ja lohtua löytyy väärästä suunnasta ja välittämistä. Tampere on jo suurkaupunki ja sillä on sen ongelmat moneessa eri mielessä.

Ja edelleen lasten pahoinvoinnin riskiä lisäsi äidin työssäolo se ei sitä aiheuta edes tuon tutkimuksen mukaan.

Ja moniko on löytänyt sen tiedon että vaikka tyttöjen itsemurhat ovat toiseksi yleisimpiä maailmassa niin poikien on viidenneksi! Johtuuko se sitten isistä? Puuttuu miehenmalli vai missä on vika? Miksei kukaan muistanut uutisoida sitä?

• yksi äiti

jaahas-taistelua ja sopimista monta vuotta takana ja jatkuu ed.Olen sitä mieltä ,että nykyinen yhteiskunta on sairastunut,eivät ihmiset.Se tuo levottumuutta ja juurettomuutta. maaseutu arvoonsa ja mahdollisuus maallemuuttoon ja kyläyhteisöjä ym.tervettä tekemistä ja luonnollista välittämistä ihmisyyteen.Työtä ja keskiolut pois kaupoista.Vertaistukiryhmiä ja ratsastusterapiaa nuorille,jonka kaupunki maksaa.Hevonen tekee onnelliseksi.!!!!!!

• Ei miehet, vanhukset

Eivät ole lapset tutkitustikaan onnellisia, eivätkä myöskään laitostuneet vanhukset, eivätkä miehet - elävätkin 8 vuotta lyhyemmän aikaa mitä narsistiset Suomen nykynaiset, tekevät maailman eniten itsareita jne jne

Täällä ovat pääsääntöisesti onnellisia vain vasemmistolaiset, miesvihaaja feministi naiset - ja he hallitsevat koko maan arvokeskustelua ja ilmapiiriä presidentin linnaa myöten.

• ...NOT

Sinä se jaksat täällä provoilla, mutta vastataan nyt kuitenkin.

Ne sukupolvet, joiden keskimääräisestä eliniästä meillä on kattavia tietoja, eivät ole nykyisiä nuoria tai keski-ikäisiä, vaan menneitä ikäpolvia, jotka ovat eläneet suurimman osan elämäänsä aivan toisenlaisessa yhteiskunnassa kuin me. Naiset ovat jo kauan eläneet miehiä pitempään lähinnä siitä syystä, että Suomessa miehet ovat aina ryypänneet enemmän, syöneet keskimäärin epäterveellisemmin sekä olleet tapaturma-alttiimpia ja tehneet enemmän itsemurhia (viimemainitut usein alkoholin vaikutuksen alaisina).

Näin on useimmissa maissa, myös esim. Japanissa, joka on paljon perinteisempi maa kuin Suomi. Sielläkin naiset elävät yli kahdeksan vuotta pitempään kuin miehet. Ruotsissa taas naisten ja miesten eliniän ero on Suomea pienempi, vaikka se on ollut pitkään Suomea feministisempi ja vasemmistolaisempi maa. Tai ehkäpä juuri siksi ihmiset voivat siellä paremmin, että siellä on yleensä ollut vallalla meitä pehmeämmät arvot.

Ja feministisyydestä ja naisten meitäkin yleisemmästä työssäkäynnistä huolimatta myös lapset voivat Ruotsissa ilmeisesti paremmin kuin Suomessa. Japanissa taas tutkitusti lapset ja nuoret voivat pahoin ja tekevät paljon itsemurhia, vaikka maassa on Suomea paljon perinteisemmät sukupuoliroolit ja naiset lopettavat yleensä työssäkäynnin lapsia saatuaan.

Elinikäerot miesten ja naisten välillä meillä ja muualla todennäköisesti kaventuvat, sitä mukaa kun sukupuolten elämäntavat lähentyvät toisiaan. Miesten itsemurhat ovatkin jo Suomessa viime vuosina lähteneet laskuun. Naisten itsemurhat ovat sen sijaan lisääntyneet - mutta nyyh, nyyh, sekin on tietysti feminismin ja vasemmiston syy ;-)

• EEIIII!

En halua syyliä, en halua syyliä, en halua syyliä!

• neitax

Juu, olen huono äiti. Käyn töissä puol kahdesta puol kymmeneen. Mulla on kaks kaunista lasta jotka voivat todella hyvin. Ei mitään ongelmia puheenkehityksessä, ei ongelmia ymmärryksessä, ei masentuneisuutta saatikka muitakaan ongelmia.

5- vuotiaani lukee, kirjoittaa, rakastaa leikkiä muiden kanssa, osaa myös leikkiä itsekseenkin, piirtelee laulelee ja rakastaa esiintymistä jne erittäin onnellinen ja tyytyväinen lapsi.

1,5 vuotiaani on kehittynyt myös ikää vastaavasti ja tyytyväinen tytöntyllerö hänkin, ja erittäin suloinen sellainen.

Vapaapäivinä me olemme yhdessä puistoissa, leivomme, leikimme ja laulamme, ostamme ANSAITSEMILLANI RAHOILLA jätskit, shoppailemme yms. Aamupäivät ollaan yhdessä kotona. Useasti ovat illalla vielä hereillä kotiin tullessani joten saan peiteltyä ja pusuteltua tytöt nukkumaankin.

Ja arvatkaas mitä?

Enkä koe minkäännäköistä syyllisyyttä siitä että käyn töissä. Meidän perhe on tyytyväisempi näin kun ei tarvi murehtia et millä maksaa vuokran ja muut laskut. Ollaan onnellisia ja nautitaan siitä mitä on.

Lapsetkin tietää ettei aina ole aikaa kaikkeen mihin olisi jos olisin kotona, mutta sitten kun sitä aikaa on se on pyhitetty heille. Ja sekös pieniä tyttäriäni ilahduttaa, osataan yhteistä aikaa arvostaa paremmin.

• Honey baby

Elä sinä herranen aika sentään ihminen heti ota itseesi. Kehitä itsetuntoasi. Anna mennä toisesta sisään ja toisesta ulos, se toimii! Tutkimuksia tehdään ja niistä kerrotaan. Mistä sitä tietää, ei mistään. Loppuenlopuksi.

Elä sinä hyvä elämä, se on lyhyt.

• Syynä

koko yhteiskuntamme pahaanoloon on tuo työmaailmasta perhe-elämäänkin vaikuttava ja siirtynyt tehokkuus ajattelu.

Kaikki niin työ kuin lastenkasvatus pitää SUORITTAA TEHOKKAASTI JA NOPEASTI! Kaikki tehot irti vanhemmista ja lapsista - töihin, harrastuksiin jne.

Myös osa kotiäideistä pätee tuolla tehokkuuudellaan puunaten hevilla kotiaan ja rahdaten lapsiaan harrastuksista toiseen, vaikka lapsi olisi mieluummin kotona leikkimässä.

Näin siirrämme tehokkkaasti tehokkuusajattelun lapsiimme.

Vanhemmat hei, ottakaa rennommin ja uskokaa, että ELÄMÄ KANTAA! Älkääkä välittäkö vaikka naapuri tulee esittelemään uusinta hankintaansa -huippu kamerakännykkää tai iskän uutta moottoripyörää. Hymyilkää vain tyhmänä ja ottakaa opiksenne...

Ilokseni olen huomannut, että täällä on herätty puolustamaan kotiäitiyttä, vaikka aikaisemmin täällä sai lähinnä kylmänsuihkun päällensä, jos niin uskalsi tehdä ;)

• SilMark

Miksi niitä lapsia pitää hankkia jos ne eivät sovi elämäntilanteeseen? Vanhemmat harrastelevat lapsien pukkaamista yhteiskunnan kustannuksella. Häpeäisitte!

• päippä

Oon ehottomasti samaa mieltä! Pitää olla paha ihminen, jos hankkii 5 lasta ja haluaa myös loistavan uran. Se on joko tai! Ei sillon voi olla koko ajan töissä jos on monta lasta, se pitäis kieltää lailla. Lapsia niille jotka pystyvät niistä huolehtimaan ja joilla on aikaa ja halua siihen!

• astonmartin äippä

Ajat ovat muuttuneet, kolme vuotta sitten oli kurjaa.

• aina noin tehty

äitejä on syyllistetty aina ja jopa oma ex mies tekee niin kun uusikko niin käskee ja vaatii.

Äidit ovat kaikkee syyllisiä, joten eipä ihmetystä aihetuttanu.

Ketjusta on poistettu 19 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      148
      2483
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      176
      1704
    3. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1588
    4. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      69
      1543
    5. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      80
      924
    6. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      6
      915
    7. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      68
      861
    8. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      59
      835
    9. Milloin viimeksi

Tunsit perhosia vatsassa? 🦋🦋
      Ikävä
      61
      798
    10. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      160
      773
    Aihe