seniori-ikä ja kamppailulajit

tapani

Onko kamppailu- (ja itsepuolustus-)lajeja, jotka sopivat seniori-ikäisille (yli 55 v.) ja joissa heitä todella on aktiivisina mukana?

Haussa on laji, jossa fyysisen kunnon vaatimustaso olla korkeampi kuin vaikkapa joogassa tai tai-chissä.

24

5674

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nuorimies

      Olen itse 23 v. mutta jo nyt mietin että mitä voisin ruveta harrastamaan sitten kun paikat ei enää välttämättä kestä nykyistä menoa (ju jutsu).

      Ollaan kavereiden kanssa tultu siihen lopputulokseen että aikido voisi olla hyvää seniori menoa. Toisaalta moni muukin laji jossa painopiste ei ole sparraamisella/kontaktilla voisi toimia.

      Ehdotan että tiedustelet rohkeasti paikkakuntasi seuroilta heidän tarjoamastaan lajista ja siitä mitä lajissa painotetaan.

      • Joku

        Itse voisin kanssa heittää Aikidon tähän. Kuulin vähän aikaa sitten eräästä keskisuomalaisesta 62v naisesta, joka aloitti Aikidon muutama vuosi sitten ja edelleenki porskuttaa.
        Aikidoa voi hyvin treenata omien "rajoitteidensa" mukaan. Meillä käy treenaamassa kaiken ikäisiä ja myös pari näkövammaista.

        Aikido ei kuitenkaan ole sinällään kamppailulaji ja siinä on moninaisia ulkopuolisen silmissä hyvinkin oudolta näyttäviä harjoitteita. Lajissa ei myöskään kilpailla koskaan, koska lajin perustaja O-Sensei Ueshiba kielsi kilpailun (koska häviö aiheuttaa vain uusia konflikteja). Aikikai Aikidosta on tosin irtautunut ainakin Tomiki Aikido -tyylisuunta, jossa sparrataan, mutta tämä tyylisuunta ei ole aikidokoiden piireissä tunnustettu aikidoksi.

        Eli aikidoa voisin suositella, mutta kannattaa ehdottomasti tutustua lajiin ennen sen aloittamista. Aikidon keskeytysprosentti alkeiskurssin jälkeen on 80-90% tuntumassa.


      • jaakko kohonen

        Suosittelen Krav magaa, ei vaadita korkeita potkuja tekniikat ovat toimivia ja alaikäraja on 18 vuotta.
        Itse olen entinen judoka ja nyt 4-kymppisenä viihdyn Krav magan piirissä hyvin.


    • flammee

      Astangajoogassa on kyllä tuo kunnon vaatimustaso aika korkea.. Sellaisissa lajeissa kuin muay thai (eli kotoisammin thainyrkkeily) ja taekwondo on jossain seuroissa ollut oma senioriryhmänsä. Muita sopivia lajeja saattaisi olla karate(ainakin wadoryu karaten perustaja harjoitteli 84-vuotiaana), aikido, kuntonyrkkeily. Lisäksi kyllä melkein missä tahansa muussakin lajissa on mahdollista harjoitella vanhana mutta se onkin ihan sitten henkilöistä ja seuroista riippuvaa..

    • Hommaa

      rollaattori.

    • Tolkidoka

      Moi!

      Itse olen 36 v. ja harrastelen Tolkidoa, ajattelin vielä muutaman vuosikymmenen harrastaa.

      Tässä olisi linkkilistaa, josta voit itse valita lajisi, lajikuvaukset löytynevät liittojen sivuilta, luulisin..
      http://www.abo.fi/~tmartika/suomi.htm

      -T

      • ben

        Tuokin osoittaa, millainen lajikirjavuus Suomessa on tällä alalla.

        Syntyy runsauden pula, mistä osoituksena ovat tälläkin palstalla jatkuvasti toistuva kysymys: Mikä on sopivin kamppailu-/taistelulaji?

        Lajien esitellessä itseään asiaa tuntematon saa kuitenkin varsin vähän irti itse harjoitusten luonteesta. Paras on mennä katsomaan.

        Senioriryhmiä näkyy kuitenkin olevan olemassa. Olisi mielenkiintoista saada tietoa niistä saaduista kokemuksista, mutta vaikuttaa siltä, etteivät tänne nyt kirjoittaneet ole joutuneet asian kanssa tekemisiin.

        Kiinnostusta kuitenkin senioripiireissä asiaan lienee. Eikö jokin laji voisi pyrkiä profiloitumaan (myös) seniori-ikäisiä kouluttavaksi silläkin uhalla, että se todennäköisesti merkitsisi - tosin tarkoituksenmukaisuussyistä - alan periaatteiden ja vaatimustason jonkinlaista vesittämistä? - Ymmärrettävää on, että rahalla ja kustannuksilla on tässä merkittävä sijansa.

        Mielenkiintoistahan olisi muuten nähdä luettelo seuroista, joilla on seniori-ikäisille tarkoitettua toimintaa, mutta sellaista ei taida löytyä.


      • Junx
        ben kirjoitti:

        Tuokin osoittaa, millainen lajikirjavuus Suomessa on tällä alalla.

        Syntyy runsauden pula, mistä osoituksena ovat tälläkin palstalla jatkuvasti toistuva kysymys: Mikä on sopivin kamppailu-/taistelulaji?

        Lajien esitellessä itseään asiaa tuntematon saa kuitenkin varsin vähän irti itse harjoitusten luonteesta. Paras on mennä katsomaan.

        Senioriryhmiä näkyy kuitenkin olevan olemassa. Olisi mielenkiintoista saada tietoa niistä saaduista kokemuksista, mutta vaikuttaa siltä, etteivät tänne nyt kirjoittaneet ole joutuneet asian kanssa tekemisiin.

        Kiinnostusta kuitenkin senioripiireissä asiaan lienee. Eikö jokin laji voisi pyrkiä profiloitumaan (myös) seniori-ikäisiä kouluttavaksi silläkin uhalla, että se todennäköisesti merkitsisi - tosin tarkoituksenmukaisuussyistä - alan periaatteiden ja vaatimustason jonkinlaista vesittämistä? - Ymmärrettävää on, että rahalla ja kustannuksilla on tässä merkittävä sijansa.

        Mielenkiintoistahan olisi muuten nähdä luettelo seuroista, joilla on seniori-ikäisille tarkoitettua toimintaa, mutta sellaista ei taida löytyä.

        Itse olen 68 ja olen sitä mieltä,että jos todella puhutaan itsepuolustuksesta pitäisi sana taistelulajit jättää pois ja keksiä sille muu nimi . Näitä raukkoja päähän potkijoita on ihan tarpeeksi joista seuraa ikuinen vamma. Jos olisi seniooreille Yli 60 kymppisille pelkästään
        suunnattu itsepuolustus laji, niin sillä olisi varmaan paljon kysyntää ja menisin sinne vielä
        itsekkin . VARMAAN TÄNNE SUUNNATTU RAHA TULISI TUPLATEN TAKAISIN !


    • mara

      Kiinnostaisi myös tietää, missä määrin seurojen edustajat ja valmentajat ovat valmiit tunnustamaan, ettei asianomaisen esim. ikänsä johdosta ole syytä tulla kyseiseen ryhmään.

      Seuran kannaltahan on ilmeisesti sitä parempi, mitä enemmän on harjoituksista maksavia.

      Olen jossakin nähnyt mainostettavankin, että kyseinen laji sopii kaikenikäisille. Tosiasia lienee kuitenkin, että kaikenikäisiä, sanokaamme 17-70 vuotiaita, tuskin löytyy mistään lajista.

      Yläikäraja sen mukaan, mitä olen kuullut, on käytännössä ollut 35 vuoden tienoilla, mikä tosin ei ainakaan periaatteessa ole ollut esteenä sitä vanhempienkin mukana olemiselle.

      Eihän tuo ihme olisi. Missä liikunnan lajissa muutenkaan on samassa ryhmässä ihmisiä, joiden ikäero mitataan vuosikymmenissä?

      • Andy

        Minä olen nähnyt paljonkin viidenkymmenen tietämissä olevia kamppailulajiharjoittelijoita - siis sellaisia, jotka ovat aloittaneet tuossa iässä. Nytkin on jo useamman vuoden käynyt yksi viisikymppinen kaveri treeneissä, jossa alaikäraja on 15v. ja keski-ikä jossain kahdenkymmenen päällä. Teknisesti hän ei ole kovin loistava, mutta ottelussa ryhmän kovimpia, ellei peräti ykkönen, koska on vahva, kestävä ja rohkea. mitä ikäihmisten aloitukseen tulee, riippuu se mielestäni pikemmin kunnosta kuin iästä. Yksi on hyvässä kunnossa ja koordinaatio kohtuullinen vielä seitsemänkymppisenä ja toisella voi olla 50kg ylipainoa ja selkävika kolmikymppisenä. Jos on aivan raihnainen, lienee joku kävely tai uinti kamppailulajeja parempi lajivalinta, se on ihan totta.


    • ninjailija

      Jos ei ole aiemmin harrastanut mitään liikuntaa, luulen aikidonkin olevan teknisesti aivan liian vaikeaa vaikkei siinä varsinaisesti voimaa tai kuntoa tarvitsekaan. Olen nähnyt yli 55-vuotiaan harjoittelevan kamppailulajia, jossa kunnon vaatimustaso on aikidon luokkaa. Siihen hänellä ei riittänyt motoriikka alkuunkaan vaikka tahtoa ja yritystä oli. Suosittelisin ei niin atleettiselle iäkkäämmälle ihmiselle vaikka juuri tuota taichi:ta ja lisäksi esim. lenkkeilyä jos vähän ruumiillisempaa liikuntaa haluaa. Ei varmaan ole montaa taistelulajien seuraa, jossa harjoittelee useampia yli 55-vuotiaita. Jos välttämättä haluaa taistelulajeihin, joutuu tekemään nuorempien, nopeampien ja parempikuntoisten kanssa.

    • Eetu

      voisi olla HMD http://www.hanmoodonet.com Laji on todella monipuolinen ja aktiivisia seniori-ikäisiä harrastajiakin löytyy. Jos lajissa haluaa kilpailla, niin seniorit kisaavat semi-kontaktilla, ja muut täyskontaktilla.... Muitakin kilpilumuotoja kyllä löytyy kts. netistä lisää...

    • tapani

      Mukava lukea noita asiantuntevia mielipiteitä, jotka kiinnostavat varmaan monta muutakin seniori-ikäistä, joita varmaan näitäkin palstoja on lukemassa.

      Aivan taustaksi ja lisäykseksi sanoisin, että kunto on ikäluokan keskitasoon verraten suhteellisen hyvä ja että aikaisemminkin on harrastettu karatea.

      Jokunen ongelma voitaisiin todeta: Vammat, pienemmätkin, paranevat iäkkäämmällä hitaammin. Ottelunomaisessa harjoittelussa iäkkäämmän ongelmana ovat hitaampi reaktiokyky ja liikkeiden vaillinaisuus, esim. potkujen mataluus tai sorminivelten jäykkyys. Myös moni nuorempi osanottaja voi oudoksua harjoittelukumppania, joka on iäkkäämpi kuin hänen omat vanhempansa.

      Voisin kuvitella, että vähemmän kontaktia sisältävä laji olisi iäkkäämmälle sopivampi.

      • Eetu

        HMD onkin hyvä laji, koska matsaamisen voi jättää harjoittelusta kokonaan pois jos niin haluaa. Esimerkiksi omassa seurassani vain noin 1/3 harjoittelijoista osallistuu matsi-treeneihin ja sitäkin pienempi osa kilpailuihin.


      • Andy

        Joillain paikkakunnilla ainakin isommissa lajeissa (karate, judo...) on ns. senioriryhmiä, joissa tyypillisesti on alaikäraja 40v. Jos paikkakunnallasi olisi sellainen, olisi se varmaan ihanteellinen vaihtoehto. Jos tietäisi paikkakuntasi, voisi ehkä suositella jotain tiettyä seuraa/lajia.

        Hyväkuntoisen 55-vuotiaan uskoisin kyllä pystyvän treenaamaan normaalissa harrasteryhmässä ilman ongelmia. Lähinnä lukisin pois vain thai- ja potkunyrkkeilyn kaltaiset kilpakontaktilajit sekä ehkä taekwondon tyyliset korkeita potkuja suosivat lajit. Treenitavat vaihtelevat kuitenkin paljon lajien sisälläkin ja kannattaa varmaan kysellä seurojen vetäjiltä tarkemmin, missä mennään.


      • tapani
        Andy kirjoitti:

        Joillain paikkakunnilla ainakin isommissa lajeissa (karate, judo...) on ns. senioriryhmiä, joissa tyypillisesti on alaikäraja 40v. Jos paikkakunnallasi olisi sellainen, olisi se varmaan ihanteellinen vaihtoehto. Jos tietäisi paikkakuntasi, voisi ehkä suositella jotain tiettyä seuraa/lajia.

        Hyväkuntoisen 55-vuotiaan uskoisin kyllä pystyvän treenaamaan normaalissa harrasteryhmässä ilman ongelmia. Lähinnä lukisin pois vain thai- ja potkunyrkkeilyn kaltaiset kilpakontaktilajit sekä ehkä taekwondon tyyliset korkeita potkuja suosivat lajit. Treenitavat vaihtelevat kuitenkin paljon lajien sisälläkin ja kannattaa varmaan kysellä seurojen vetäjiltä tarkemmin, missä mennään.

        Olen kyllä kuullut alaikärajaryhmien olemassaolosta, mutta mistään ei ole sellaisia budolajeissa käytännössä näköpiiriin osunut.

        Andyn osoittamaan valmiuteen antaa neuvoja: paikkakunta on lähinnä Vantaa.


      • Andy

      • tapani

    • ma ma hu hu

      "Haussa on laji, jossa fyysisen kunnon vaatimustaso olla korkeampi kuin vaikkapa joogassa tai tai-chissä. "

      Taiji on siitä hieno laji, että aluksi fyysisen kunnon vaatimustaso voidaan pitää hyvin matalalla (sopii näin myös heikkokuntoisille ja senioreille), mutta jatkossa harjoittelu saattaa olla fyysisesti huomattavastikin vaativampaa kuin monessa muussa kamppailulajissa.

    • senx

      Näitä taistelulajien asennevammaisia päähän potkijoita on ihan tarpeeksi ! Nyt jo todella olis aika perustaa 55 vuotiaasta ylös päin joku itsepuolustus laji, ettei kättä pitempää tarvitse etsiä .

    • bjjvaari

      55 iköisenä treenasin brassijutsua ja defendoa ja ihan hyvin pärjäsin .Sitten vain yllättäen kuuskymppisenä nivelet ,lähinnä olkapäät ja polvet alkoivar vaivata.Ei enää voinut ajatellakaan esim.ukemia tai painia,koska olkapäät ei vaan kestäneet.Brassijutsussa piti taputtaa heti kun joku vähän väänsi kättä,pystystä ei puhettakaan.'Niin se meni,ikävä kyllä ,kun muuten kunnon ja taidon puolesta olisin voinut treenata vaikka kuinka kauan,Että se v tuttaa,,kun ei vaan pysty,ei edes leuanvedot onnistu enää saati käsilläkävely.
      Mutta pystyy sentään vielä uimaan ja hiihtämäön

      • wanhana_aloittanut

        Perinteinen karate on aika hyvä vanhemmallekin. Siinä on maltillisesti alasvientejä eikä heittoja ole pakko harrastaa ollenkaan. Useimmissa karatelajeissa ne ei kuulu vyökoeohjelmaan. painiosuudetkin voi jättää vääliin. Painia ei taideta useimmissa karate-seuroissa harrasteta ollenkaan.

        Ei karatessa välttämättä korkeita potkujakaan tarvita. Kukin tekee sille korkeudelle kun kykenee. Ei se ole mikään ongelma.

        Hyvää kuitenkin on tasapaino ja yleinen koordinaatio mikä iän karttuessa on hyväksi.

        Sellainen vanhan ajan hullu mesoaminen ja kaikilta ruumiinrakenteessa riippumatta saman vaatiminen ei enää ole tätä päivää karatessakaan.
        Vielä kun muistaa että kilpaillakaan ei tarvitse niin käy mielekkäänä urheiluna kaikille.

        Tämä oikeastaan päteen suurimpaan osaan kamppailulajeista.


    • Anonyymi

      Smalltalk on kova juttu.

    • Anonyymi

      Kiitos, olipa kiva lukea erilaisia tarinoita. Totesin, että uinti ja hiihto on parasta 70 vuotiaalle, jonka olkapäät jo huutelee ja leunvetojakaan ei juuri voi tehdä. Luin netistä että sarjat nousee kun vain laittaa painoja vyölle, no laitoin 10 kg painon vuosi sitten vyötärölle. Olipa se mieltä kohottava, 7 sarjoja tein, mutta en kauan, tuli kova kipu käsivarsiin, edelleenkin , vaikka väännetty ja hierottu on.
      Potkunyrkkeily oli hienoa hommaa, kunto koheni nopeasti, olin yli 50 v, 30 v muut nuorempia, siellä sitä temmeskeltiin, kaipuu on vieläkin kova.
      Meikäläisille riittää kotona oman painon kanssa erilaiset liikkeet, uinti ja kävely sekä hiihto. Kiitos!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      57
      1922
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1672
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1594
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1425
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe