Paluumuutto Suomeen??

takaisin suomeen

Olen vasta palannut Suomeen työskenneltyäni reilun kolme vuotta eri maissa sekä Euroopassa että USA:ssa. Huomaan kuitenkin alkuun pääsemisen olevan turhan vaikeaa: ei asuntoa, ei töitä, ei rahaa. Majailen ystävieni nurkissa ja odottelen että pääsisin johonkin töihin. Kertokaa muut paluumuuttajat, miten aloittaa "uusi elämä" kotimaassa?

70

11015

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vinkki5

      Ota yhteyttä Suomi Seuraan Mariankadulla, Helsinki.
      Siellä tietäävät!

    • ....
    • Totuus on

      ... maailman paras. Muuten ei ole takaisin tulemista.

    • uuden elämäsi

      menemällä takaisin minne tulitkin..

      ei tässä maassa mitään töitä ole tai jos onkin niin ei ainakaan edes kitupalkkaa makseta.

      mikä IHME sai sinut tulemaan takaisin? äkillinen mielenhäiriö?

      • Vastatkaa esitettyihin kysy...

        Jos joku kysyy neuvoja ja haluaa tulla takaisin, niin neuvokaa! Älytöntä kaikenlaiset pessimistiset osoittelut! Kyllä jokainen osaa päättää, minne muuttaa tai minne jäädä.
        Asun itsekin ulkomailla ja suunnittelen muuttoa Suomeen. Olen tietoinen kaikenmaailman vaikeuksista, joita tulee olemaan. Mutta päätökseni on oma ja en ole kiinnostunut neuvoista á la "pysy siellä missä olet"! Jos tulen, niin tulen tai käyn katsomassa tilanteen ja teen sitten mitä ite tykkään.
        Aina kannattaa käydä kokeilemassa! On taas yksi kokemus enemmän. Jos viihtyy ja hyvin käy, niin voi jäädä. Jos ei onnistu, niin voi mennä takaisin. Mutta huom! Ei siihen tarvita muitten neuvoja!


      • muuta
        Vastatkaa esitettyihin kysy... kirjoitti:

        Jos joku kysyy neuvoja ja haluaa tulla takaisin, niin neuvokaa! Älytöntä kaikenlaiset pessimistiset osoittelut! Kyllä jokainen osaa päättää, minne muuttaa tai minne jäädä.
        Asun itsekin ulkomailla ja suunnittelen muuttoa Suomeen. Olen tietoinen kaikenmaailman vaikeuksista, joita tulee olemaan. Mutta päätökseni on oma ja en ole kiinnostunut neuvoista á la "pysy siellä missä olet"! Jos tulen, niin tulen tai käyn katsomassa tilanteen ja teen sitten mitä ite tykkään.
        Aina kannattaa käydä kokeilemassa! On taas yksi kokemus enemmän. Jos viihtyy ja hyvin käy, niin voi jäädä. Jos ei onnistu, niin voi mennä takaisin. Mutta huom! Ei siihen tarvita muitten neuvoja!

        Ja tuntuu, että täällä kommenttejaan jakelee katkerat työttömät. Millä alalla olette? Jos olette olleet ulkomailla jossain kansainvälisessä firmassa eikö sitä kautta aina kannattaisi yrittää. Eikö teillä ole tuttuja pomoja Suomessa, jotka voisivat toimia suosittelijoina? Vaikka olenkin ulkomailla töissä, pyrin pitämään suhteita yllä Suomen päähän. Olen vieläkin yhteydessä entisen työpaikan Suomen konttorin työkavereihin ja Suomen visiitillä käyn aina moikkaamassa. Mukavia ihmisiä, ja uskon että heiltä myös saa tulevaisuudessa hyviä vinkkejä työnhakuun..


      • spanners
        Vastatkaa esitettyihin kysy... kirjoitti:

        Jos joku kysyy neuvoja ja haluaa tulla takaisin, niin neuvokaa! Älytöntä kaikenlaiset pessimistiset osoittelut! Kyllä jokainen osaa päättää, minne muuttaa tai minne jäädä.
        Asun itsekin ulkomailla ja suunnittelen muuttoa Suomeen. Olen tietoinen kaikenmaailman vaikeuksista, joita tulee olemaan. Mutta päätökseni on oma ja en ole kiinnostunut neuvoista á la "pysy siellä missä olet"! Jos tulen, niin tulen tai käyn katsomassa tilanteen ja teen sitten mitä ite tykkään.
        Aina kannattaa käydä kokeilemassa! On taas yksi kokemus enemmän. Jos viihtyy ja hyvin käy, niin voi jäädä. Jos ei onnistu, niin voi mennä takaisin. Mutta huom! Ei siihen tarvita muitten neuvoja!

        etpa olisi asiaa voinut paremmin sanoa!Olen samassa tilanteessa,harkitsen muuttoa takaisin suomeen,ja me jotka olemme asuneet pois suomesta olemme kaiketi parhaita paattamaan kannattaako menna takaisin vai ei.Oman alani toita loytyy suomesta paljon talla hetkella,ja vaikka palkasta ja elintasosta vahan joutuisi tinkimaan,niin paljon saisi tilalle....mutta mita naita turisemaan,valinta on jokaisen oma(onneksi!).On niin helppo sielta suomesta kasin arvostella ja ottaa kantaa meihin muualla asuviin...


      • päin
        spanners kirjoitti:

        etpa olisi asiaa voinut paremmin sanoa!Olen samassa tilanteessa,harkitsen muuttoa takaisin suomeen,ja me jotka olemme asuneet pois suomesta olemme kaiketi parhaita paattamaan kannattaako menna takaisin vai ei.Oman alani toita loytyy suomesta paljon talla hetkella,ja vaikka palkasta ja elintasosta vahan joutuisi tinkimaan,niin paljon saisi tilalle....mutta mita naita turisemaan,valinta on jokaisen oma(onneksi!).On niin helppo sielta suomesta kasin arvostella ja ottaa kantaa meihin muualla asuviin...

        muuttamassa takaisin? Vähän kahden vaiheilla kun miestä ei hirveästi Suomeen muutto houkuta (olisi eka kerta hänelle asua Suomessa). Tällä hetkellä asuinmaana Belgia.

        Itse voisin tykätäkin taas pitkästä aikaa Suomessa olosta, mutta mies pelkää että kulttuurishokki on hänelle liikaa (ja kylmyys myös). Ajatus Englantiin palaamisestakaan ei miellytä..ja Belgiaan jääminen on ehdoton EI!

        Ajattelin vitsinä pistää työhakemuksia ympäri maailmaa ja mistä tärppää ekana..sinne vain. Mies kun pystyy tekemään työnsä missä vain - kunhan matkustaa ja järkkää keikkansa järkevästi.


      • mikas2
        Vastatkaa esitettyihin kysy... kirjoitti:

        Jos joku kysyy neuvoja ja haluaa tulla takaisin, niin neuvokaa! Älytöntä kaikenlaiset pessimistiset osoittelut! Kyllä jokainen osaa päättää, minne muuttaa tai minne jäädä.
        Asun itsekin ulkomailla ja suunnittelen muuttoa Suomeen. Olen tietoinen kaikenmaailman vaikeuksista, joita tulee olemaan. Mutta päätökseni on oma ja en ole kiinnostunut neuvoista á la "pysy siellä missä olet"! Jos tulen, niin tulen tai käyn katsomassa tilanteen ja teen sitten mitä ite tykkään.
        Aina kannattaa käydä kokeilemassa! On taas yksi kokemus enemmän. Jos viihtyy ja hyvin käy, niin voi jäädä. Jos ei onnistu, niin voi mennä takaisin. Mutta huom! Ei siihen tarvita muitten neuvoja!

        niin pitaisi olla sen verran rahaa taskussa etta saa vuokratuksi asunnon..ja sitten tyohakijaksi ja sosiaalitoimistoon..ne selvitykset on aika vaikeita..paljoko olet tianannu ulkomailla..ymssite olen italiassa ja en suunnittele takas muuttoa.


    • A10

      Vaikeaa tietää minkä alan töitä olet hakemassa. Mutta nopeiten työtä saa erilaisten toimiala- ja varamiespalveluiden kautta. Niitä on eri aloille ja eritasoisiin hommiin. Vaihtaminen on sitten helpompaa. Työvoimatoimisto tietää tästäkin puolesta. Katsele myös yritysten nettisivuja, CV:n voi laittaa useimpiin, vaikkei siellä olisi paikkaa juuri sillä hetkellä auki. Yritykset rekrytoi tosi paljon sitä kautta. Toivottavasti tuot mukanasi jenkkiläisen positiivisen asenteen; iloisia ihmisiä tarvitaan tässä maassa!

    • tarvitaan..

      Paluumuutto on aina vaikeaa, vaikka sitten olisi työpaikka ja asuntokin kunnossa. Ihmettelen kyllä, miksi menet takaisin Suomeen jos töitä ja asuntoa ei ole? Nämä asiat pitäisi olla joka tapauksessa järjestyksessä ennen kuin jonnekin muuttaa. Et kai muuttanut ulkomaillekaan ilman tietoa asunnosta ja työpaikasta..?

      • sama asia

        En tiedä oletko muuttanut itse ulkomaille, mutta minusta ei ole lainkaan sama juttu ulkomaille/Suomeen muutto. Suomeen muuttaessani voin vaikka työnhakijana asua vanhemmillani tai veljeni vierashuoneessa. Kummatkaan eivät pistäisi tätä pahitteeksi. Olen alalla jolla saan helposti töitä, joten voisin sitten valita monesta mahdollisuudesta. Ja samalla ottaa rennosti ja etsiä mukavaa asuntoa.
        En todellakaan jäisi muiden nurkkiin ja perheeni tietää kyllä tämän. Ihan mielellään veljeni ottaisi minut lasten kanssa touhuamaan tai vanhempani seuraksi (nähdään niin harvoin). Ulkomailla minulla ei olisi tätä mahdollisuutta, joten ulkomaille en lähtisi kyllä ennen kuin työsopimus on allekirjoitettu.


      • että varman päälle

        Sadat tuhannet suomalaiset ovat muuttaneet Suomesta ilman tietoa asunnosta ja työpaikasta. Ja muuttomaan kieltä osaamattomina.

        Kekkosslovakian pakolainen.


      • ulkosuomalainen.
        että varman päälle kirjoitti:

        Sadat tuhannet suomalaiset ovat muuttaneet Suomesta ilman tietoa asunnosta ja työpaikasta. Ja muuttomaan kieltä osaamattomina.

        Kekkosslovakian pakolainen.

        Myös minä.


    • unohda hyvällä

      Itse suoritin ulkomaisessa huippuyliopistossa ylemmän tutkinnon parhain arvosanoin, ja opiskelin samassa ajassa vuoden verran extraa, joten koulutukseni on syvä että leveä. Etevyyteni ja ahkeruuteni huomasivat myös sikäläiset ja minut esimerkiksi pyydettiin paikallisen suuryhtiön hallitukseen, jossa olo on avartanut ja antanut paljon... Poliittisesti pääsin lähelle valtaapitäviä piirejä ja istuin iltaa muun muassa kansanedustajien ja ministereiden kanssa.

      Jostain kumman syystä kuitenkin ostin lennon kesäkuussa Suomeen. Ajattelin kai että Suomessa arvostettaisiin koulutettua, kielitaitoista ja kansainvälistä kokemusta ja kontakteja omaavaa nuorta kaveria. Tällä hetkellä siivoan.
      Tilanne on absurdi: palvelen vähemmän koulutettuja ihmisiä surkealla, mitättömällä palkalla. Olen täällä yhteiskunnan pohjasakkaa, vaikka vielä keväällä olin asuinmaassani osa maan ylimpiä kerrostumia. Osaamiseni valuu hukkaan ja työhakemukset tulevat bumerangina takaisin (jopa sellaisista paikoista, joihin ei vaadita korkeakoulutusta). Ei vaikka olen jopa suorittanut arvostetuissa erikoisjoukoissa varusmiespalvelukseni Suomessa. Asuinmaassani siitä ei kukaan kysellyt, täällä työnantajat sitä utelivat.
      Vanhat ystävyyssuhteet ovat kylmenneet, osa katkaisi tuttavuuden jo maasta aikanaan muuttaessani. Vaikka yritin kysellä kuulumisia, ei vastauksia tullut...

      Nyt olen tätä touhua reilun kuukauden verran katsellut. Eksotiikka on vaihtunut tympääntymiseen ja ihmettelyyn. Suomalaisiin on liki mahdotonta saada kontaktia, heti torjutaan tai aletaan tappelemaan. Kaduilla vaeltaa ryysyköyhälistöä, joka juopottelee päivät pitkät. Ihmisiä surmataan mitä typerimmistä syistä, autoilla kaahataan järjettömästi. Ihmisillä ei ole mitään käytöstapoja, tervehdin esimerkiksi bussikuskia aamuisin, joka mulkaisee vihaisesti mykkänä takaisin. Olenkin alkanut suosimaan sään salliessa pyörää. Tosin viime ajat on vettä tullut päivittäin. En tunne hahmoja, joista lehdet julkkiksina kirjoittelevat. Tuntuu kuin olisin tullut jäätyneeseen umpioon, joka hyljeksii. Tänne en selvästikään kuulu. Ostinkin paluulipun.

      • omakehulla

        ei pitkälle pötkitä. Taidat luulla itsestäsi vähän liikoja, ei tainnut "huippuylioston" tutkinto ja valtaapitävät sinua paljon auttaa Suomessa. Turhaa kitiset, painu tosiaan takaisin sinne missä sinua ja tutkintoasi niin kovasti arvostetaan. Mikä muuten on huippuyliopisto? Sellainenko jossa opiskelu maksaa maltaita? Oman tutkintoni suoritin Helsingin yliopistossa ja kyllä sitä on tähän päivään asti "arvostettu" Suomessa ja täällä ulkomaillakin. Asenteesi on kyllä vinksallaan ja kuulostat ylimieliseltä, syvä katse peiliin voisi auttaa..


      • Utopia Uni
        omakehulla kirjoitti:

        ei pitkälle pötkitä. Taidat luulla itsestäsi vähän liikoja, ei tainnut "huippuylioston" tutkinto ja valtaapitävät sinua paljon auttaa Suomessa. Turhaa kitiset, painu tosiaan takaisin sinne missä sinua ja tutkintoasi niin kovasti arvostetaan. Mikä muuten on huippuyliopisto? Sellainenko jossa opiskelu maksaa maltaita? Oman tutkintoni suoritin Helsingin yliopistossa ja kyllä sitä on tähän päivään asti "arvostettu" Suomessa ja täällä ulkomaillakin. Asenteesi on kyllä vinksallaan ja kuulostat ylimieliseltä, syvä katse peiliin voisi auttaa..

        Voi olla että suomalaiset eivät aina ymmärrä - muualla koulujaan käyneitä ?

        Resurssit on kuitenkin aivan toiset Suomessa !

        Ulkolaisilla on todella vaikeaa löytää töitä !


      • se pelleillyt
        omakehulla kirjoitti:

        ei pitkälle pötkitä. Taidat luulla itsestäsi vähän liikoja, ei tainnut "huippuylioston" tutkinto ja valtaapitävät sinua paljon auttaa Suomessa. Turhaa kitiset, painu tosiaan takaisin sinne missä sinua ja tutkintoasi niin kovasti arvostetaan. Mikä muuten on huippuyliopisto? Sellainenko jossa opiskelu maksaa maltaita? Oman tutkintoni suoritin Helsingin yliopistossa ja kyllä sitä on tähän päivään asti "arvostettu" Suomessa ja täällä ulkomaillakin. Asenteesi on kyllä vinksallaan ja kuulostat ylimieliseltä, syvä katse peiliin voisi auttaa..

        kaverihan oli kesäkuussa tullut Suomeen ja kokenut kovia ja kuukauden päästä maitojunaan...


      • varmasti

        ihan oikein, kun ostit sen paluulipun.


      • ulkomailla asuva
        omakehulla kirjoitti:

        ei pitkälle pötkitä. Taidat luulla itsestäsi vähän liikoja, ei tainnut "huippuylioston" tutkinto ja valtaapitävät sinua paljon auttaa Suomessa. Turhaa kitiset, painu tosiaan takaisin sinne missä sinua ja tutkintoasi niin kovasti arvostetaan. Mikä muuten on huippuyliopisto? Sellainenko jossa opiskelu maksaa maltaita? Oman tutkintoni suoritin Helsingin yliopistossa ja kyllä sitä on tähän päivään asti "arvostettu" Suomessa ja täällä ulkomaillakin. Asenteesi on kyllä vinksallaan ja kuulostat ylimieliseltä, syvä katse peiliin voisi auttaa..

        Pointtina tuskin oli tulla kehumaan tänne itseään nimimerkillä vaan ilmaista oma turhautuminen paluumuuttamiseen ja siihen liittyvän sopeutumisen vaikeuteen. Mainitsemasi "omakehu" on enemmänkin retoriikkaa, jolla saadaa sanoma paremmin esille. Ymmärrä konteksti!


      • x-suomalainen

        Ihmissuhdetaitoja tarvitaan niin Suomessa kuin muuallakin. Ilman niitä on vaikea löytää muuta työtä kuin siivoamista ja lehdenjakoa. Voisit ehkä käydä jotain aikuisopetuskursseja ja harjoitella ihmissuhdetaitoja. Tai muuta muualle, jossa outoutesi laitetaan ulkomaalaisuutesi piikkiin.


      • Matti2345678

        Vai niin.... No ei tuo kylla hirveesti sitten suomeen mutto kiinnosta. Ma asun itse Amsterdamissa ja monesti kay mielessa etta pitaiskohan lahtea takas suomeen mutta sitten kuulee just naita juttuja tyypeilta jotka niin on tehneet.

        Kaikki vaan selittaa sita etta suomalaiset on sisaanpain kaantyneita, tympeita juntteja, disposable income on surkeaa, asunnot on pienia koppeja ja jengi selittaa viela tana paivanakin jotain lauri torni / ukin talvi sota juttuja samalla kun vauhkoovat ulkomaalaisista (mutta ovat samaa aikaan virallisesti PC jos joku kysyy)

        Must tuntuu etta teit ihan oikein kun ostit paluulipun, pari kaveri jotka tunnen teki samoin ja ovat paljon onnellisempia takaisin ulkomailla.

        Onnea matkaan!


      • Anonyymi

        Monella on unelma kotimaasta , mutta kun katselee näitä sivuja niin huomaa ettei kateuden täyttämään maahan kannata muuttaa, koulutusta suomessa kadehditaan muulla arvostetaan.
        Joten ihmettelen että joku yleensä haluaa takaisin , maahan missä kohdellaan omiaan kaltoin.


      • Anonyymi
        omakehulla kirjoitti:

        ei pitkälle pötkitä. Taidat luulla itsestäsi vähän liikoja, ei tainnut "huippuylioston" tutkinto ja valtaapitävät sinua paljon auttaa Suomessa. Turhaa kitiset, painu tosiaan takaisin sinne missä sinua ja tutkintoasi niin kovasti arvostetaan. Mikä muuten on huippuyliopisto? Sellainenko jossa opiskelu maksaa maltaita? Oman tutkintoni suoritin Helsingin yliopistossa ja kyllä sitä on tähän päivään asti "arvostettu" Suomessa ja täällä ulkomaillakin. Asenteesi on kyllä vinksallaan ja kuulostat ylimieliseltä, syvä katse peiliin voisi auttaa..

        En näe mitään ylimielisyyttä hänessä ainoastaa kertoo faktaa . Ei suomi ole maa missä ihminen voi hyvin. Kateus ja toisten alentaminen näyttää olevan ainut mitä suomi edustaa tänä päivänä .moni muuttanut takaisin Suomeen koska ovat luulleet että omassa maassa on mukava elää, yhtä moni on palannut takaisin vieraaseen maahan jossa ei suomalaisten kateutta edes ymmärretä , joten kotimaa ei aina ole sitä mitä luullaan . Katso palstoja niin huomaat mitä tarkoitan


      • Anonyymi
        ulkomailla asuva kirjoitti:

        Pointtina tuskin oli tulla kehumaan tänne itseään nimimerkillä vaan ilmaista oma turhautuminen paluumuuttamiseen ja siihen liittyvän sopeutumisen vaikeuteen. Mainitsemasi "omakehu" on enemmänkin retoriikkaa, jolla saadaa sanoma paremmin esille. Ymmärrä konteksti!

        No niin siinä taas tyypillinen suomalainen mielipide. Hän ei mitenkään kehu kertoo vaan oman tilanteensa sellaisena kun se on. Miksi suomalainen aina vääntää faktan kehuksi , sitä on muun maalaisten vaikea ymmärtää . Että jos kertoo elämän tilanteestaan ja mainitsee esim koulutuksensa niin pöljille se on kehumista , muualla maailmassa ainoastaan faktaa siitä mikä on.
        Suomi on negatiivinen maa jossa mollataan jopa omiaan, sitä on vaikea sellaisen ymmärtää joka on asunut toisessa maassa jossa ihmiset nähdään ihan toisesta näkökulmasta se kun suomalaisen kateellinen tyyli kohdata asioita. Ja halveksia muita on asia mitä ei muualla maaailmassa ymmärretä . Joten jos joku in saanut hyvän koulutuksen niin ei saa kuulemma luulla itsestään liikoja, mitä sekin nyt tarkoittaa. Siis kateus ja ennakkoluulot ovat arvoja jota maailmaan ” onnellisessa ” maassa praktiseerataan


      • Anonyymi
        x-suomalainen kirjoitti:

        Ihmissuhdetaitoja tarvitaan niin Suomessa kuin muuallakin. Ilman niitä on vaikea löytää muuta työtä kuin siivoamista ja lehdenjakoa. Voisit ehkä käydä jotain aikuisopetuskursseja ja harjoitella ihmissuhdetaitoja. Tai muuta muualle, jossa outoutesi laitetaan ulkomaalaisuutesi piikkiin.

        Ihmis suhde taitoja pitäis kurssitta ensin suomalaisille, niistä on suuri vajaus, kun jos joku kertoo koulutuksessaan niin sitäkin sanotaan itsekehuksi, muualla maailmassa se in ihan luonnollinen asia


    • Kelassa

      Ellet vielä ole käynyt niin nyt pikaisesti lähimpään Kelaan täyttämään lomake Y77 eli hakemus Suomen sosiaaliturvan piiriin. Siitä se lähtee. Tsemppiä!

      • umpisuomalainen

        Pakko kommentoida vaikka asia ei minulle varsinaisesti kuulu. Juttuhan on niin, että Suomessa yrityselämä yms. haluaa jo valmiiksi itselleen sopivia tyyppejä töihin.

        Näin mitkään valtakunnan koulutukset ja kokemukset eivät kauheasti paina, kun riskejä ei haluta ottaa. Ja tottahan on, että aika moni on nykypäivänä opiskellut ja työskennellyt ulkomailla.

        Riippuu tietenkin alasta, mutta paljon korkeakoulutetuista paikoista menee vain ja ainoastaan suhteilla. Paras on, jos olet jo talossa ja hyväksi havaittu.

        Toisaalta meillä on kyllä tuo sosiaaliturva... Kirjoittakaa asiasta yleisönosastoon.


      • ulkomailla myos
        umpisuomalainen kirjoitti:

        Pakko kommentoida vaikka asia ei minulle varsinaisesti kuulu. Juttuhan on niin, että Suomessa yrityselämä yms. haluaa jo valmiiksi itselleen sopivia tyyppejä töihin.

        Näin mitkään valtakunnan koulutukset ja kokemukset eivät kauheasti paina, kun riskejä ei haluta ottaa. Ja tottahan on, että aika moni on nykypäivänä opiskellut ja työskennellyt ulkomailla.

        Riippuu tietenkin alasta, mutta paljon korkeakoulutetuista paikoista menee vain ja ainoastaan suhteilla. Paras on, jos olet jo talossa ja hyväksi havaittu.

        Toisaalta meillä on kyllä tuo sosiaaliturva... Kirjoittakaa asiasta yleisönosastoon.

        ymmarran kylla alkuperaista kirjoittajaa joka valitti suomeen paluusta.

        teen itse tutkintoa ulkomailla (euroopassa). ihan normaali yliopisto, normaali tutkinto. Minulla on viela vuosi opiskelua jaljella. Suomessa opiskelukaverini ovat toissa pikaruokapaikoissa, kahviloissa, kassoilla. Itse sain kesatyoksi taalta opiskelumaastani tyon, jossa palkka on noin sen mita suomessa tienaa markkinointipaallikko. Ja minulla tama on vain kesatyo.

        On totta etta ainakin omassa asuinmaassani on helpompaa saada tyota kuin Suomessa. Verot ovat vahaiset ja tyopaikkoja saatavilla paljon. On totta etta kaipaan Suomen sosiaaliturvaa PALJON, mutta aina ei voi saada kaikkea.

        En ole kenenkaan puolella nyt, mutta ymmarran etta olisi iso askel palata takaisin Suomeen. Ulkomailla asuneena tajuaa usein suomalaisten "sulkeutuneen" ja "kyynisen" asenteen. Tiedan myos sen etten tulisi Suomessa saamaan kunnon tyopaikkaa. Vaikka kokemusta olisikin.

        Ymmarran siis taysin etta sinne palatessa masentuu. Ihan turha siita suomalaisten on ottaa itseensa. Tallakin palstalla vinoillaan ja vittuillaan. Eikai alkuperainen nyt teidan takianne halua palata takaisin ulkomaille! Niin tyypillista suomalaisen asennetta, otetaan itseensa sekin jos joku ei viihdy maassa.

        Ja, toistan, en ole kenenkaan puolella tassa, olenha itsekin suomalainen ja omaan suomalaisten ajatusmaailman (vaikkakin olen siita kovasti yrittanyt paasta eroon vuosien saatossa.. suomalaisen kylmyytta ei aina ymmarreta ulkomailla).

        Luulen etta paras tapa palata Suomeen on yhteyksien ja kontaktien kautta. Itselleni ainakin olisi aika shokki palata tyhjan paalle Suomeen ja aloittaa kaikki alusta.

        Eniten kuitenkin ihmetyttaa tuo ihmisen vittuilu nailla palstoilla. Jos et ole koskaan ollut ulkosuomalainen etka ole kiinnostunut heista, miksi luet tata palstaa?


      • who cares

        Vihdoinkin ensimmäinen kunnollinen ja todellinen neuvo kaikkien mielipiteiden jälkeen!!


    • Ende64

      älä nyt hullu palaa Suomeen jos kerran olet onnistunut pääsemään sieltä pois.
      Been there, done that. Palasin 6v jälkeen Suomeen. Kestin 2 vuotta. Muutin sen jälkeen pysyvästi sosialistihelvetistä pois. Toisesta muutosta on jo nyt kulunut 7 vuotta.

      • Tarkastaja!

        Aloittaja on laittanut tämän asian 7.7.2007 17:00!


    • vuosimalli -91

      Sinuna minä menisin ensitöikseni työnvälitystoimistoon ilmoittautumaan työttömäksi. Siitä se alkaa, päivittäin kannattaa katsoa netistä Mol.fi avoimet työpaikat omalta alaltasi. Sinnikkyyttä tarvitaan. Alkuun voi tietysti tehdä muita hommia jos oman alan töitä ei riitä. Asunnon saanti tosin on vaikeaa, pitäisi tietää sun ikä , on nuorisoasuntoja, sos.viraston asuntoja, soluasuntoja, ym. Silloin jos ei ole asuntoa, voit tilata ajan Sosiaalivirastoon, ja jotenkin sitä kautta selvittää asiaa. Posterestante sinulla pitää myös olla, jolloin postisi tulevat sinulle ja voi kirjoittaa sen virallisiin papereihin. Mene myös verovirastoon hakemaan uusimmat paperisi . Nälkään ei kuole Helsingissä, Joka kirkossa on päivittäin ruokailut, saat ne selville menemällä lähimpään seurakunnan toimistoon. Kaikki järjestyy kun hoitaa perusasiat kuntoon, työkkäri, verovirasto, sosiaalivirasto, mol.fi. Nykypäivänä nettejä on joka kadunkulmassa sieltä on helppo käydä katsomassa työpaikkoja. Tsemppiä sinulle. !!!!!!paluumuuttaja vuosimallia -91.

      • Tarkastaja!

        Aloittaja on laittanut tämän asian 7.7.2007 17:00!


    • unelma ...

      Ehkä olisi itsellä kokeilla asua Suomessa, mutta muutto taitaa olla eri asia. Töitä en tarvitse vaan, jotenkin haluaisin takaisin. Tuntuu näin 60 olevan vaikea päättää. Asuminen näyttää olevan kallista. Yli 40 vuotta pois olleena, onko se vain satumaa.

      • tumput suorina

        itse tein. menin 51-vuotiaana. sain toita vain laitoshuoltajana (tstovirkailija-ammatilla). jaksoin 4v, sitten opiskelin lahihoitajaksi 2 vuotta ja sain ihanan tyopaikan. olin siina vain 4 kk ja tulin takaisin toiseen kotimaahani. aion kuitenkin elakeikaan saakka kayda toissa about 6kk suomessa ja toiset 6kk asua kotonani.
        tyttareni opiskeli silloin helsingissa, joten sain asua eka kk:n hanen pikkukampassaan. eiko muuten ole outoa, etta meille ulkosuomalaisille ei ole minkaanlaista ensikotia, mihin asettua ensi hataan, toisin kuin ulkomaalaisille suomessa on..??? heista pidetaan parempaa huolta kuin suomen omista lapsista..en ymmarra.
        en saanut myoskaan mitaan raha- tai muuta apua vaan oli mentava valittomasti toihin. oli viela joulunaika ja tosi kylma. mittari -40:ssa silloin 8 v sitten..siella odottelin junaa turhaan aamukuudelta jouluaattona kannelmaessa, missa ensimmainen oma yksioni oli..alku oli hankalaa. lopussa kiitos seisoi. suosittelen.


      • muuttolintunen

        Kesät Suomessa ovat parasta aikaa. Jos vain suinkin loydat pariksi kolmeksi kuukaudeksi majapaikan, suosittelen suuresti kotimaan kesiä. Syyspieyden alettua onkin jo enemmän kuin valmis palaamaan toisen kotiin.


      • 26
        muuttolintunen kirjoitti:

        Kesät Suomessa ovat parasta aikaa. Jos vain suinkin loydat pariksi kolmeksi kuukaudeksi majapaikan, suosittelen suuresti kotimaan kesiä. Syyspieyden alettua onkin jo enemmän kuin valmis palaamaan toisen kotiin.

        Kerran joka vuosi kun pika visiitin teen suomeen , niin minulle on terpeeksi jo huonoja mielikuvia.

        Siitta ihanasta suomesta.

        Minulle on ihan yks ja sama missa asun, se minulla on jo kylla mielessa, etten varmaan tule muuttamaan koskaan suomeen vakinaiseksi asujaksi.

        Ihmettelen mika saa jotkut paluumuuttajaksi.
        No jos ne perinot on siella niin ehka, mutta kun minun varani on asunmaassani pysyn taalla.


    • Paluu Norjasta

      Itsellä paluu Norjasta edessä. Olin vuoden mittaisella työkeikalla Oslossa. Norjasta sen verran että kaikki maksaa ihan helv*tisti, usein 2-3 kertaa sen verran mitä Suomessa. Nettopalkka on kuitenkin samasta työstä vain n. 1.5 kertaa Suomen palkka. Täällä kun ei tuppaa mikään edes toimimaan, kaupatkin kiinni sunnuntaisin ja muutenkin elintarvikkeet ovat silkkaa p*skaa, erityisesti lihatuotteet. Mielelläni palaan Helsinkiin, siellä sentään bussitkin kulkevat ajallaan!

      • Paluu Norjasta

        Tuohon kuitenkin joku vielä tarttuu niin lisätään että ei kaikki asiat maksa 2-3 kertaa niin paljon kuin Suomessa mutta tietyt jutut, esim. syöminen ulkona on todella kallista. Asumme Norjassa 25m2 neliötä pienemmässä asunnossa kuin asuimme Suomessa. Lisäksi ulkona syönnit ollaan jätetty kokonaan pois. Tällaisella elämäntyylillä on saatu säästöön 2-kertainen määrä fyrkkaa siihen nähden mitä Suomessa mutta onhan tuossa uhrauksiakin tehty.

        Tämä on nähty nyt, kiitti ja kuitti.


      • elämä pilalla

        No, on sulla murheet: kaupat kiinni sunnuntaisin.... oikein sen takia pitää muuttaa takaisin !. Kaupat on kuule kiinni sunnuntaisin suuressa osassa länsimaisia teollisuusmaita.


    • ulk0suom1nainen

      Voin kuvitella, miten vaikeaa olisi saapua matkalaukkuineen Suomeen ja alkaa pohtia, että mitä nyt.

      Minun strategiani, sinkkuna, on, että etsin netin kautta kumppanin ja muutan hänen luokseen. Sitten toivon parasta ja jos kaikki hyvin käy, sopeudun tuossa tuokiossa.

      Jos on sukulaisia, joiden luona voi asua aluksi, se on tietysti hieno asia.

    • käsityö1äinen

      Minkähänlaista olisi itsenäisen ammatinharjoittajan muuttaa Suomeen ja jatkaa samaa yritystä siellä? Muistan vuosien takaa, ja olen lueskellut netistä nykyisinkin, että Suomessa pikkuyrittäjiä ei katsella suopein silmin, vaan ennakkoverotetaan matalaksi ja vaivataan kaikenlaisella byrikratialla. Nykyisessä asuinmaassani tarvitsi vain rekisteröidä liikenimi ja raportoida mahdolliset voiton veroilmoituksessa, ja arvonlisäverot neljästi vuodessa. Helppoa. Miten Suomessa? Periaatteessa työtäni voi tehdä missä maassa tahansa, mutta miten yritysvihamielinen Suomi nykyään on?

    • Hollannikas1

      Olen harkitsemassa muuttoa takaisin Suomeen jouduttuani työttömäksi Hollannissa. Olisi kiva kuulla, muutitko ja miten muuttosi onnistui. Mistä kannattaa aloittaa? Työ ensin, vai asunto? Toivottavasti viestini tavoittaa sinut. Neuvoista olisin kiitollinen.

      • käsityö1äinen

        Minä muutin, ja olen iloinen siitä. Kohta kymmenen kuukautta Suomessa. Sen voin kyllä sanoa, että ilman ystävää muutto olisi ollut todella tyhmää. Olisin aivan puilla paljailla. Työtä ei ole löytynyt, yritystä ei Suomen säännöillä pysty perustamaan ajamatta itseään velkakierteeseen. Pimeitä töitä tekisin, mutta kun ei ole tuttujen verkostoa, sekään ei järjesty. Elän viidelläsadalla kuussa ja odottelen ulkomaalaista eläkettä, jonka saan yhtenä könttäsummana muutaman vuoden päästä.

        Tässä yhden paluumuuttajan tariaa aiheesta: http://reilusuomi.wordpress.com/2013/01/12/tiedustelukaynti-vai-kuulustelu/


      • käsityö1äinen
        käsityö1äinen kirjoitti:

        Minä muutin, ja olen iloinen siitä. Kohta kymmenen kuukautta Suomessa. Sen voin kyllä sanoa, että ilman ystävää muutto olisi ollut todella tyhmää. Olisin aivan puilla paljailla. Työtä ei ole löytynyt, yritystä ei Suomen säännöillä pysty perustamaan ajamatta itseään velkakierteeseen. Pimeitä töitä tekisin, mutta kun ei ole tuttujen verkostoa, sekään ei järjesty. Elän viidelläsadalla kuussa ja odottelen ulkomaalaista eläkettä, jonka saan yhtenä könttäsummana muutaman vuoden päästä.

        Tässä yhden paluumuuttajan tariaa aiheesta: http://reilusuomi.wordpress.com/2013/01/12/tiedustelukaynti-vai-kuulustelu/

        Minulla vei ulkomailla pari vuotta, ennen kuin sain ensimmäisen työpaikkani, koska en uskonut kykyihini ja olin arka ja ennakkoluuloinen. Nyt Suomeen palattuani huomaan, että nuo luonteenpiirteeni olivat osa suomalaisuuttani. Täällä työnantajatkin ovat ennakkoluuloisia. Ulkomaista työkokemusta ei noteerata. Ulkomailola asumisesta ei sinänsä rokoteta, koska olen tehnyt selväksi, että pidän Suomesta ja olen iloinen paluustani - mutta ei sitä erityisesti arvostetakaan. Enempi puhutaan siitä, että en tunne suomalaista työkulttuuria. Niin kuin en tunnekaan.

        Suomessa ei pääse edes siivoojaksi ilman jotain siivoojateknikon koulutusta, joka kestää puolitoista vuotta ja sisältää kuukausia palkatonta työtä harjoittelun nimellä. Palkaton orjatyö on tosiaan nyt Suomessa kaikkialla. Yritykset pyörivät sen varassa. Orjat köyhtyvät ja menettävät viimeisetkin itsekunnioituksen rippeet. Heitä "kuntoutetaan" ja heitä pidetään rikollisina, loisina. Suomessa on ehkä puolisen miljoonaa työnhakijaa, mutta se on kuulemma laiskojen työttömien oma syy. Jokaista avointa paikkaa kohti on kymmeniä tai satoja hakijoita, mutta on työnhakijan syy, kun ei saa paikkaa.

        Ei kannata tuoda maahan kaikkia säästöjään, eikä kannata kertoa, jos on ollut yrittäjänä.


      • Kanahäkki
        käsityö1äinen kirjoitti:

        Minulla vei ulkomailla pari vuotta, ennen kuin sain ensimmäisen työpaikkani, koska en uskonut kykyihini ja olin arka ja ennakkoluuloinen. Nyt Suomeen palattuani huomaan, että nuo luonteenpiirteeni olivat osa suomalaisuuttani. Täällä työnantajatkin ovat ennakkoluuloisia. Ulkomaista työkokemusta ei noteerata. Ulkomailola asumisesta ei sinänsä rokoteta, koska olen tehnyt selväksi, että pidän Suomesta ja olen iloinen paluustani - mutta ei sitä erityisesti arvostetakaan. Enempi puhutaan siitä, että en tunne suomalaista työkulttuuria. Niin kuin en tunnekaan.

        Suomessa ei pääse edes siivoojaksi ilman jotain siivoojateknikon koulutusta, joka kestää puolitoista vuotta ja sisältää kuukausia palkatonta työtä harjoittelun nimellä. Palkaton orjatyö on tosiaan nyt Suomessa kaikkialla. Yritykset pyörivät sen varassa. Orjat köyhtyvät ja menettävät viimeisetkin itsekunnioituksen rippeet. Heitä "kuntoutetaan" ja heitä pidetään rikollisina, loisina. Suomessa on ehkä puolisen miljoonaa työnhakijaa, mutta se on kuulemma laiskojen työttömien oma syy. Jokaista avointa paikkaa kohti on kymmeniä tai satoja hakijoita, mutta on työnhakijan syy, kun ei saa paikkaa.

        Ei kannata tuoda maahan kaikkia säästöjään, eikä kannata kertoa, jos on ollut yrittäjänä.

        Tuosta ulkomailla hankitun työkokemuksen arvostuksen puutteesta olen minäkin kuullut. Ikävää, että se näyttää olevan totta. Olen asunut nyt vasta n. viitisen vuotta pois Suomesta ja Euroopasta, joten olen vielä varsin "vihreä" ulkosuomalainen. Paluu Eurooppaan saattaa olla mahdollinen, sitten joskus kun EU saa kriisinsä selvitettyä ja jotain rotia hommaan, mutta Suomi tuskin olisi se ensisijainen kohde, ellei työnantajien asenteissa tapahdu muutosta parempaan. Missään nimessä en muuttaisi - Suomeen tai muuallekaan - ellei varma työpaikka ja asunto ole jo ennakoon tiedossa.


    • 9+9

      Tulipa tässä mieleen kysymys liittyen ulkomailla hankittuun työkokemukseen (ja ulkomailla asumiseen ylipäätään).

      Onko suomalaisten työnantajien suhtautuminen millään tavalla riippuvainen siitä, missä maassa on asunut ja/tai työskennellyt? Ovatko esimerkiksi Saksassa, USA:ssa tai Japanissa asuneet insinöörit suomalaisen työnantajan silmissä samanarvoisia vai arvostetaanko jostain tietystä maasta hankittua kokemusta muita enemmän? Vai onko todellakin niin, että ulkomailla vietetty aika on lähes poikkeuksetta miinus tai /-0:n arvoista, riippumatta siitä mitä on tehnyt ja missä?

    • l-h

      kaikille suomeen takaisin haikaileville kokeneen muuttajan kantapaan kautta saama viesti on===
      ennen suomeen muuttoa.. kay suomessa ja asu siella niin kauan--vaikka 1/2 vuotta ,etta silmasi avautuvat..ala vaineskaan suoraan muuta sinne,,vaan tee tiedusteluja.. vakoile,,
      ja jos muutat,, jata porttisi avoimeksi ..eli ota maasi kansalaisuus,, niin paaset takaisin ilman vaikeuksia.
      ja muista,etta suomi ei ole se sama suomi ,josta lahdit,, vallankin ,jos olet ollut kauan pois.
      sina olet muuttunut myos..

    • bnvbbbbbbbbbbbb

      Totta, totta. Suomi on muuttunut, itse on muuttunut. Suomen muutoksessa on paljon hyvää, ja jonkin verran on menty huonompaankin suuntaan. Hyvää on avoimempi ja puheliaampi keskustelukulttuuri. Huonoa se, että raha on yhä enemmän arvon mitta ja köyhyys on rikos.

      Minä aloin kauan muualla asuttuani arvostaa Suomea ja suomalaisuuttani. Olin onnekas ja löysin suomalaisen kullan, jonka luokse muutin. Työni järjestän itse ajan mittaan. En usko koskaan saavani palkkatyötä enää. No, en kyllä kauhean aktiivisesti ole hakenutkaan.

      Jos olisi ollut mahdollisuus muuttaa kokeeksi Suomeen, olisin sen tehnyt. Olisi kuitenkin ollut aika mahdotonta järjestää muuttokuorman säilytys asuinmaassa, ja asuminen Suomessa ilman tavaroita - tai sitten lähetellä tavaroita edestakaisin. Kyllä se paluupäätös oli pysyvä, kun se mieleen putkahti. Päätin, että otan mahdolliset vaikeudetkin vastaan ja hoidan ne. Ja niin olen toiminut. On kyllä ottanut pattiin varsinkin työkkärin kanssa asiointi, mutta se on toisaalta ollut kiinnostavaakin. Voihan siitä vaikka kirjoittaa...

      Ei muuten kannata antaa itsestään kovin paljon tietoja viranomaisille ennen kuin on ottanut selvää, mitä mikin yksityiskohta vaikuttaa viranomaisten päätöksiin. Kaikki, mitä kerrot, kirjataan ylös ja se näkyy henkilötunnuksesi yhteydessä, joten jos puhut liikaa, voit katua myöhemmin. Tämä asia on ollut ehkä suurin katumuksen aiheeni. Jos muuttaisin nykyisin tiedoin, olisin paljon harvasanaisempi työkkärissä ja olisin varustautunut työtodistuksin.

    • Von Berger

      Mä olen kaksi kertaa paluumuuttanut Suomeen ja molemmilla kerroilla se karahti kiville. Kolmatta kertaa ei tule.
      Suomi on todella vaikea ja kova maa elää ja jos on vielä ulkomailla asuessaan ehtinyt tottumaan kaikinpuolin parempaan elämänlaatuun, niin ne Suomessa elämisen realiteetit iskee todella lujaa päin naamaa. Ne mielikuvat suomalaisesta hyvinvoinnista karisee aika nopeasti alas.

      Riippuen tietenkin missä on asunut, mutta kannattaa pitää mielessä, että noin yleisesti muiden teollistuneiden sivistysvaltioiden normaali elämisen laatu on jo luksusta Suomessa ja suomalaiset ei tykkää, jos ne haistaa vähäänkään että olet saanut kokea ja nähdä ns. "parempaa".

      Parempi on jos ei kerro eikä näytä suomalaisille mitään kivoja yksityiskohtia siitä ulkomailla vietetystä elämästä, ennemminkin värittää jutut vähän synkemmiksi niin se kuullostaa hyvälle niille. Se automaattisesti johtaa siihen, että ne hokee sitten sitä "Jaa, et sitten pärjänny ulkomailla ja piti tulla maitojunalla takasi....?" mutta parempi se kuin että ne alkaa soittelemaan verotoimistoon, että onkohan sulla nyt vaan nyt pimitettyä omaisuutta jossakin.

      Sitten kannattaa varautua siihenkin, että jotkut suomalaiset alkaa kaivelemaan sun tietoja ulkomaalla olosta, esim. jos nimeät jonkun työpaikkasi tai ex-puolison ulkomailla, niin ne voi kaivella tiedot ja vaikka soitella sinne ja sitten keksiä ja kertoa eteenpäin "virallisena tietona" kaikenlaisia epäimartelevia juttuja. Lähinnä nyt kateuksissaan ja siihen suomalaisilla löytyy erityisen paljon vapaa-aikaa. Mulle on käynyt näin.

      Suomeen ei kannata muuttaa ilman tiedossa olevaa työ -tai opiskelupaikkaa siksi, että siitä saa "hyväksyttävän" syyn paluumuutolle. Sanoo esim. "Sain niin hyvän työtarjouksen/opiskelupaikan, että tässä vaiheessa kannattaa tulla takaisin Suomeen".
      Puheissa kuin myös oikeastikin kannattaa pitää auki mahdollinen muutto takaisin ulkomaille, kun työkomennus/opiskelu loppuu, niin sua ei pidetä loisijana tai työ/opiskelupaikan varastajana. Porukka saattaa parhaimmassa tapauksessa jopa kannustaa jäämään.

      On hyvä pitää mielessä, että ulkomailla asuttuasi et ole "suomalainen" enään muille suomalaisille ja sun on vain hyväksyttävä "rotusorto" omilta maamiehiltäsi ja suhtauduttava nöyrän mielistelevästi niihin, ja pyrittävä "maastoutumaan", eli olla mahdollisimman vähän poikkeava ja huomiotaherättävä.
      Esim. liika nauraminen ja hyväntuulisuus kalahtaa ennenpitkää omaan nilkkaan, että olet ylimielinen.
      Samoin kannattaa mahdollinen jälkeenjääminen suomenkielen kehityksessä korjata ja peitellä mahdollisimman hyvin, jos suomenkieli on ollut pitkään käyttämättä ja se kuuluu puheesta.

      Toinen huomionarvoinen asia on, että Suomessa ei käydä samalla tavalla ulkona syömässä ja viinilasillisella eikä juoda shampanjaa kuin muualla ja sillä saa aikamoisen mylläkän aikaan suomalaisten kesken, jos sitä harrastaa siellä liikaa tai mainitsee.
      Ylipäätään kannattaa tarkistaa, mikä suomalaisille ns. "luksusta" sillä hetkellä kun sinne muuttaa, ettei siihen "luksukseen" syyllisty vahingossa tietämättään ja saa paskaa niskaansa.

      Kaikenlainen esitelmöinti ja vertailu, mikä on parempaa muualla kuin Suomessa on erittäin tulenarka aihe, johon ei kannata oman hyvinvoinnin vuoksi lähteä myöskään. Tosin ne kyselee siitä taukoamatta. Kannattaa vain kehua Suomea ja suomalaisia, vaikkei se niin totta olisikaan. Pääsee vähemmällä.

      Vaikka sisäsuomalainen olisi kuinka ystävällisen oloinen udellessaan kaikkea tarinoita sun ulkomailla olosta, niin muista aina että se on hyvin usein ihminen, joka ei ole lomamatkoja pidempään ollut missään ja ystävällisen kiinnostuksen takana on selkään puukottava maamies.

      Jos sitten kestää tuon lisäksi kylmyyden, pimeyden, yksinäisyyden (ihmiset ei seurustele eikä ole niin paljoa tekemisissä toistensa kanssa) viinan ja yleisesti negatiivisen ja nujertavan ilmapiirin, niin ei muutakuin onnea matkaan!

      Mä myönnän täysin, että mä en ole niin vahva ihminen, että pärjäisin Suomessa ilman että syrjäytyisin.

      • no voi höh.

        Von Berger kuullostaa vallan vainoharhaiselta. Vai ei täällä Suomessa saa edes nauraa? tai olla ystävällisiä ilman puukkoa seläntakana?

        Voi sun kanssas ;DDDDDDDDDD (nauraa iloisesti)


      • Von Berger
        no voi höh. kirjoitti:

        Von Berger kuullostaa vallan vainoharhaiselta. Vai ei täällä Suomessa saa edes nauraa? tai olla ystävällisiä ilman puukkoa seläntakana?

        Voi sun kanssas ;DDDDDDDDDD (nauraa iloisesti)

        No eihän siellä oikein saisi, jos totta puhutaan. Suomalaiset nauraa vain vahingonilosta ja pilkatakseen muita. Ilosta nauraminen johtaa kateuteen.


      • Kiitti neuvoista

        Kiitti neuvoista!
        Oli asialla tiivistettyä tekstiä tosiaan, hyvä pitää mielessä!

        Itse en muuttaisi Suomeen. Mielessä on käynyt monta kertaa tosin.
        Miten hyvä että saa kuulla palautetta! Kiitos!


    • kokemuksella..--..

      Kannattaa ensin hankkia työpaikka ennen kuin harkitsee paluumuuttoa ja silti kun on asunut pitkän aikaa ulkomailla saa varautua kulttuurishokkiin. Paluumuutto ei ole sama asia kuin suven vietto kesämökillä. Pienille paikkakunnille ei kannata muuttaa sillä työpaikan mennessä alta joutuu kuitenkin muuttamaan muualle. Jos kaipaa maaseudun rauhaa niin sitä löytyy myös pääkaupunkiseudun tuntumassakin.

    • Helmiä sioille

      Kaikki paluumuuttoa harkitsevat, miettikää moneen kertaan ennen kuin niin idiootin päätöksen teette, että muutatte takaisin Suomeen! Varsinkaan, jos lähdöstänne on kulunut jo useampi vuosi tai jos olette minkään tason yrittäjä.

      Itse tein sen virheen, että muutin ulkomailta takaisin Suomeen. Jouduin niin kuitenkin tekemään pakon edessä perhesyistä ja nyt olen täällä totaalisessa työttömyys-köyhätkyykkyyn-itsetunnonlannistus-ansassa! Eikä puhettakaan siitä, että täältä pääsisin pikapuoliin pois, kyllä se niin tehokkaaksi on byrokratian puitteissa tehty. Hyi olkoon, että sylettää tämä meininki täällä. Väkisinkö ja pakkokeinoilla tämä maa luulee ihmiset täällä pitävänsä?

      Palattuani silmäni aukenivat kaikelle sille absurdille, typerälle, kalliille ja täysin toimimattomalle "hyvinvointivaltion" pyörittämiselle, missä alkuperäinen maankansalainen ja kunnollinen ihminen ei saa minkäänlaista apua ellei ole rikollinen, juoppo, sairas tai ihonväriltään tumma.

      Ja rahaa ei saa mistään, kun on väärä tutkinto, väärä omaisuus, väärä ajoitus, väärä sitä ja väärä tätä. Aina maksat, teet mitä tahansa tilanteesi parantamiseksi ja jos/kun ei ole rahaa mistä maksaa, olet loukussa. Eli aivan kuten aikaisemmat kirjoittajat ovat todenneet: on turha ulkomailta saadulla tutkinnolla tai työkokemuksella täältä enää hommia hakea. Unohtakaa suosiolla sellainen ja tehkää uraa ulkomailla, tulette menestymään paljon paremmin siellä oli maa mikä muu tahansa kuin Suomi!

      Ymmärrän hyvin nimimerkin "unohda hyvällä" turhautumisen ja sen tunteen, että Suomeen palaamalla menee vain hukkaan hyvä koulutus, työkokemus ja mieliala. Ja tilalle tulee ulkopuolisuus ja sen käsittäminen, ettei koe enää kuuluvan kotimaahansa, tänne ryysyläisjuoppojen ja huonotapaisten tönijöiden joukkoon.

      Ongelma paluumuutossa kaiketi ei ole siinä, että Suomi olisi muuttunut poissaolosi aikana, vaan siinä, että sinä -ulkosuomalainen- olet ja Suomi nimenomaan EI. Olen tajunnut, että Suomi ei tule koko elinaikanani muuttumaan tarpeeksi paljon, jotta täällä haluaisin vapaaehtoisesti asua. Kehitys on täällä liian hidasta ja ihmiset änkyröitä, jotka ei tajua omaa tai yhteiskuntansa parasta. Niin tavallisessa kansassa kuin päättäjienkin keskuudessa.

      Älkää siis hyvät ihmiset, jo kerran täältä jo pois päässeet, menkö siihen kultaisten muistojenne ansaan, että kuvittelette täällä asioiden olevan paremmin kuin jossain muualla. Niin on voinut olla joskus muinoin, mutta niin ei enää tänä päivänä ole, vaan monessa asiassa Suomi on ehtaa pohjasakkaa.

      Päällimmäisenä tunteena näin viime aikaisena paluumuuttajana on syvä pettymys tätä maata kohtaan. Kuvittelin, että täältä saisin apua kun elämäntilanne on vaikea, mutta mitä vielä! Omiaan potkivat. Ja tästä alistamisesta ja siitä syystä, ettei se alistaminen ja asenteet tule elinaikanani muuttumaan yhtään mihinkään, en näe muuta vaihtoehtoa kuin rimpuilla jotenkin irti ja lähteä. Vaikka sitten ilman työtä ja asuntoa, sillä eihän niitä minulla täällä nytkään ole! Ja kun täältä pois pääsen, en halua ikinä enää palata.

      • dfgfhjd

        Olen pahoillani puolestasi. Ja minäkin varoitan muuttajia harkitsemaan. Itse tulin kuitenkin suhteellisin realistisin odotuksin ja aion jäädä pysyvästi. Työkkäri on ollut kamala kokemus minullekin, mutta toisaalta suuri innoittaja, uskotkos? Olen nimittäin kirjoittamssa siitä kirjaa. Se on eräänlainen vahingon kääntäminen voitoksi.

        Suomen luonto on vielä ihana, samoin suomen kieli.


    • fiktio vai fakta

      Millaisesta kirjasta on kyse? Fiktiivinen vai fakta?

      • dfgfhjd

        Minulla ei ole kovin vilkas mielikuvitus, mutta onneksi faktat ovat usein uskomattomampia kuin fiktio. Sanotaanko, että kirjoitan faktiota;)

        Se, kannattaako se julkaista, arveluttaa. Toistaiseksi etukäteispalaute on ollut selkeää. Työssä olevat ovat arvioineet, ettei työttömyyttä käsittelevälle kirjalle löydy lukijoita. Työttömät ovat arvioineet, että aihe kiinnostaa kovasti. Työttömänä en osta kirjoja, vaikka aihe kuinka kiinnostaisi. Ehkä se on paras laittaa ilmaisena nettiin ladattavaksi. Tosin kuka jaksaa lukea digimuotoisia kirjoja. En tiedä. Jospa siihen joku ratkaisu löytyy. Ainakin olen onnistunut selkeyttämään omia ajatuksiani kirjoittamisella.


      • Katinkontit ilmaiset
        dfgfhjd kirjoitti:

        Minulla ei ole kovin vilkas mielikuvitus, mutta onneksi faktat ovat usein uskomattomampia kuin fiktio. Sanotaanko, että kirjoitan faktiota;)

        Se, kannattaako se julkaista, arveluttaa. Toistaiseksi etukäteispalaute on ollut selkeää. Työssä olevat ovat arvioineet, ettei työttömyyttä käsittelevälle kirjalle löydy lukijoita. Työttömät ovat arvioineet, että aihe kiinnostaa kovasti. Työttömänä en osta kirjoja, vaikka aihe kuinka kiinnostaisi. Ehkä se on paras laittaa ilmaisena nettiin ladattavaksi. Tosin kuka jaksaa lukea digimuotoisia kirjoja. En tiedä. Jospa siihen joku ratkaisu löytyy. Ainakin olen onnistunut selkeyttämään omia ajatuksiani kirjoittamisella.

        Miksi?

        Kirjoita kirja sillä mielellä etä saat siita tuloja!

        Tää nykyaikainen ilmaisjakelu on kammottavaa!
        Elä mee siihen piikkiin!


      • dffgsdfg
        Katinkontit ilmaiset kirjoitti:

        Miksi?

        Kirjoita kirja sillä mielellä etä saat siita tuloja!

        Tää nykyaikainen ilmaisjakelu on kammottavaa!
        Elä mee siihen piikkiin!

        Kyllähän raha kelpaisi, en toki ole rikas enkä ihan niin idealistinen. Ihmisiä ei vaan voi pakottaa ostamaan mitään. Yritän toki löytää kustantajan, kunhan käsikirjoitus valmistuu.

        Mutta on se oikeastaan niinkin, että jos tekeleeni saa edes joitakin ihmisiä ajattelemaan ja vaikkapa muuttaa maatamme edes hiukan reilumpaan suuntaan, olen tyytyväinen. Ansiot ja hyödyt voivat tulla monesta lähteestä, ei pelkästään suoraan tekijänpalkkioina. Ne voivat saapua parantuneina työmarkkinoina, esimerkiksi.


    • chinathenewpower

      Kirjoita kevyesti tieteellinen kirja, ja sen pohjalta sarja artikkeleja, jotka yrität saada eri julkaisuihin. Suomen työttömyys on rakenne-, yhteiskunnallinen-, kulttuuri- jne. onglema. Monella tapaa erilainen kuin muissa maissa. Syjäytyviä on paljon, ikäjakauma (helpompien vuosikymmenten ikäluokat) yli 45- ja alle 30 putoajat. Kansantauti alkoholismi. Kiusaamisen kulttuuri Suomessa ja tahodttomuus puuttua siihen, sairaat työyhteisöt (Sitran tutkimus) ja sitä kautta syrjäytyvät. Yrittäjyys työvoimapolitiika kikkailukonstina. Työkkärit osana paisunutta tehotonta julkista sektoria. Niiden kafkamainen toiminta. Onhan siinä aihetta, monelle taholle ihmetellä. Kyllä työttömätkin kirjoja ostavat. Onnea ja sitkeyttä kirjoittajalle !
      tuo viimeinen viesti muuten uhkuu Suomen nykytasoa. Kansa on kovaa vauhtia köytymässä, kurjistumassa ja sitä kautta mennään muutenkin alaspäin..Sääliksi käy.

    • fiktio vai fakta

      Entäs blogi ja sinne avoin keskustelu/kommentointi mahdollisuus? Voisit aina lisäillä uusia faktioita ja päivittää asioita sitä mukaa kun aihetta tulee.

      Ja Iltalööppiin vinkki, että sietäsi poliitikkojenkin sieltä kurkata miten asiat oikeasti tässä maassa ovat...

      Mä ainakin lukisin ja mainostaisin muillekin!

    • myyttienmaa

      60-80 luvulla meitä aviopestiin koulusysteemissä, että on lotto voitto syntyä Suomeen. Edelleen myyttejä viljellään: puhdas ruoka, hyvinvoitivaltio, turvallisuus jne. Fakta tiedo valossahan en ovat satuja. Kehitysmaasta muuttavat pitävät itseänsä onnekkaina. Suomesta muuttavilla on jankutettu että Suomi on hyvä maa. Pitkään luulin, että minussa, ei maassa, on jotain vialla, kun asiat Suomessa tuntuivat raskaammilta ja hankalista, muuhun maailman menoon verrattuna. Vasta viimeaikoina olen alkanut ajatella, että ehkä olenkin vain niin kuin ne monet muut kehitysmaista eteenpäin pyrkyvät, hieman yritteliäämpi, rohkeampi. Ja ehkä sen olekkaan minä teollisen makkarasukupolven ja persukoulu järjestelmän kasvatti, joka heitää, ehkä se olikin ankea ympäristö jolle fiksuna löysin vaihtoehtoja.
      Onko muilla samankaltaisia kokemuksia?

      • fgfhgfhfd jghjd

        Suomessa on hyvää tämä ihana luonto ja suomen kieli. Muuten kyllä oli helpompaa asua muualla. Siellä jossakin oli vaivatonta yrittää. Ajattele, siellä ei verotoimisto ja eläkelaitos ja vakuutusyhtiö iskenyt kiinni kuin sika limppuun aloittavaan yritykseen. Annettiin aikaa kasvaa, työn ohessa tai työttömyyden, ja vasta voitoista verotettiin, muiden tulojen mukana, kerran vuodessa.

        Ruoka oli halevempaa ja sitä puhdasta luomuruokaa löytyi. Ihmiset olivat yritteliäämpiä ja itsenäisempiä. Kaiken kaikkiaan tunsin aluksi suomalaisena olevani kuin tynnyrissä kasvanut, kun paikalliset säkenöivät keskustelullaan. Vähitellen siitä tarttui varmaan hiukan minuunkin, sen verran, että aloin ajatella itse, sen sijaan, että kyselisin "Mitä minulle tapahtuu?". Suomi on ankea holhousyhteiskunta. Köyhyysloukusta on vaikea nousta, kiitos valtion. Työntekijöiden palkkaaminen on kallista ja hankalaa, kiitos valtion. Työn vastaanottamisessa on riskinsä, samoin opiskelussa, kiitos valtion.

        Poliitikot keskittyvät omien etujensa ajamiseen. Tiesitkö, että jo yhden kauden eduskunnassa oltuaan poliitikko voi jäädä suurelle sopeuttamiseläkkeelle - siis tultuaan potkituksi pois eduskunnasta! Ja muut työttömät elävät viidelläsadalla kuussa.

        Muualla asuneissa on suuri voimavara Suomelle. Minusta heidän on hyvä palata, jos suinkin voivat - ei ehkä omaksi hyödykseen, vaan maamme. Minä ainakin aion jäädä tänne. Korjattavaa on niin paljon... ;)


      • balanssi
        fgfhgfhfd jghjd kirjoitti:

        Suomessa on hyvää tämä ihana luonto ja suomen kieli. Muuten kyllä oli helpompaa asua muualla. Siellä jossakin oli vaivatonta yrittää. Ajattele, siellä ei verotoimisto ja eläkelaitos ja vakuutusyhtiö iskenyt kiinni kuin sika limppuun aloittavaan yritykseen. Annettiin aikaa kasvaa, työn ohessa tai työttömyyden, ja vasta voitoista verotettiin, muiden tulojen mukana, kerran vuodessa.

        Ruoka oli halevempaa ja sitä puhdasta luomuruokaa löytyi. Ihmiset olivat yritteliäämpiä ja itsenäisempiä. Kaiken kaikkiaan tunsin aluksi suomalaisena olevani kuin tynnyrissä kasvanut, kun paikalliset säkenöivät keskustelullaan. Vähitellen siitä tarttui varmaan hiukan minuunkin, sen verran, että aloin ajatella itse, sen sijaan, että kyselisin "Mitä minulle tapahtuu?". Suomi on ankea holhousyhteiskunta. Köyhyysloukusta on vaikea nousta, kiitos valtion. Työntekijöiden palkkaaminen on kallista ja hankalaa, kiitos valtion. Työn vastaanottamisessa on riskinsä, samoin opiskelussa, kiitos valtion.

        Poliitikot keskittyvät omien etujensa ajamiseen. Tiesitkö, että jo yhden kauden eduskunnassa oltuaan poliitikko voi jäädä suurelle sopeuttamiseläkkeelle - siis tultuaan potkituksi pois eduskunnasta! Ja muut työttömät elävät viidelläsadalla kuussa.

        Muualla asuneissa on suuri voimavara Suomelle. Minusta heidän on hyvä palata, jos suinkin voivat - ei ehkä omaksi hyödykseen, vaan maamme. Minä ainakin aion jäädä tänne. Korjattavaa on niin paljon... ;)

        Hauska vertaus tuo "Mitä minulle kuuluu?" Juuri näin! Valtiolla ja poliitikoilla on Suomessa aivan liikaa valtaa ja sen myötä on kasvettu siihen, että kysellään omat kuulumisetkin paremmin tietäviltä.

        Kyllä Suomessa korjattavaa riittää, sitä ei käy kieltäminen. Mutta ongelma tuossa ns. yhteisen hyödyn ja maamme takia takaisin Suomeen muuttamisessa on siinä, että Suomesta poismuuttaneet kokevat ettei maalla ole heille mitään annettavaa. Miksi he palaisivat? He eivät siis koe että maa olisi aikaisemminkaan antanut sitä mitä he ovat tarvinneet ja juuri siksihän he ovat lähteneetkin. Miksi he siis palaisivat, kun kerran tietävät, etteivät tule maalta saamaan sitä mitä tarvitsevat (sitä mitä ovat muualta lähteneet hakemaan)?

        Toisinsanoen saaminen ja antaminen eivät ole Suomessa balanssissa: maa kyllä osaa ottaa, mutta ei antaa (ja niin monella tapaa, ei vain politiikassa ja verotuksessa). Siinä on ydinsyy siihen, miksi ihmiset lähtevät ja jäävät sille tielleen. He eivät yksinkertaisesti saa tarpeitaan Suomessa tyydytetyksi ja lisäksi joutuvat tyydyttymättömyytensä päälle vielä luovuttamaan omia resurssejaan (olivat ne mitä muotoa tahansa; rahaa, taitoa, tietoa...) saamatta niistäkään tarpeeksi vastinetta. Tilanne on aivan kuin huonossa avioliittossa: toinen osapuoli ottaa, toinen antaa ja kun antaja tajuaa tulleensa vain hyväksikäytetyksi, hän haluaa eron ja lähtee. Eikä useinkaan enää palaa.

        Samanlainen vetää puoleensa samanlaista. Negaatio vetää puoleensa negaatiota, hyväksikäyttö hyväksikäyttöä. Siitä hyvänä esimerkkinä erilaisilla sosiaalituilla kikkailu ja valtion hyväksikäyttö (monet eivät halua tehdä töitä tai verorahoilla tukea maan toimintaa, sillä he tietävät että vaiva ei kannata saatuun hyötyynsä eli takaisinsaamiseensa nähden). Ja niin kauan kuin epäbalanssi jatkuu, ei Suomesta poismuuttaneet yksinkertaisesti halua muuttaa takaisin. Tai sanotaanko nyt näin, että aika paljon ja radikaalisti täytyisi asioiden muuttua, että negaation kierre muuttuisi yhtäkkiä positiiviseksi. Ehkä sitten hiljalleen ajan kanssa, mene ja tiedä..?

        Onneksi nuorempi sukupolvi on ymmärtänyt, ettei tuulimyllyjen kanssa taistelu ole järkevää. Järkevämpää on äänestää jaloillaan. (Ja jättää se huono aviopuoliso, ei se tule kuitenkaan miksikään muuttumaan.)


      • nnbbvmnbv
        balanssi kirjoitti:

        Hauska vertaus tuo "Mitä minulle kuuluu?" Juuri näin! Valtiolla ja poliitikoilla on Suomessa aivan liikaa valtaa ja sen myötä on kasvettu siihen, että kysellään omat kuulumisetkin paremmin tietäviltä.

        Kyllä Suomessa korjattavaa riittää, sitä ei käy kieltäminen. Mutta ongelma tuossa ns. yhteisen hyödyn ja maamme takia takaisin Suomeen muuttamisessa on siinä, että Suomesta poismuuttaneet kokevat ettei maalla ole heille mitään annettavaa. Miksi he palaisivat? He eivät siis koe että maa olisi aikaisemminkaan antanut sitä mitä he ovat tarvinneet ja juuri siksihän he ovat lähteneetkin. Miksi he siis palaisivat, kun kerran tietävät, etteivät tule maalta saamaan sitä mitä tarvitsevat (sitä mitä ovat muualta lähteneet hakemaan)?

        Toisinsanoen saaminen ja antaminen eivät ole Suomessa balanssissa: maa kyllä osaa ottaa, mutta ei antaa (ja niin monella tapaa, ei vain politiikassa ja verotuksessa). Siinä on ydinsyy siihen, miksi ihmiset lähtevät ja jäävät sille tielleen. He eivät yksinkertaisesti saa tarpeitaan Suomessa tyydytetyksi ja lisäksi joutuvat tyydyttymättömyytensä päälle vielä luovuttamaan omia resurssejaan (olivat ne mitä muotoa tahansa; rahaa, taitoa, tietoa...) saamatta niistäkään tarpeeksi vastinetta. Tilanne on aivan kuin huonossa avioliittossa: toinen osapuoli ottaa, toinen antaa ja kun antaja tajuaa tulleensa vain hyväksikäytetyksi, hän haluaa eron ja lähtee. Eikä useinkaan enää palaa.

        Samanlainen vetää puoleensa samanlaista. Negaatio vetää puoleensa negaatiota, hyväksikäyttö hyväksikäyttöä. Siitä hyvänä esimerkkinä erilaisilla sosiaalituilla kikkailu ja valtion hyväksikäyttö (monet eivät halua tehdä töitä tai verorahoilla tukea maan toimintaa, sillä he tietävät että vaiva ei kannata saatuun hyötyynsä eli takaisinsaamiseensa nähden). Ja niin kauan kuin epäbalanssi jatkuu, ei Suomesta poismuuttaneet yksinkertaisesti halua muuttaa takaisin. Tai sanotaanko nyt näin, että aika paljon ja radikaalisti täytyisi asioiden muuttua, että negaation kierre muuttuisi yhtäkkiä positiiviseksi. Ehkä sitten hiljalleen ajan kanssa, mene ja tiedä..?

        Onneksi nuorempi sukupolvi on ymmärtänyt, ettei tuulimyllyjen kanssa taistelu ole järkevää. Järkevämpää on äänestää jaloillaan. (Ja jättää se huono aviopuoliso, ei se tule kuitenkaan miksikään muuttumaan.)

        "monet eivät halua tehdä töitä"

        Ei se useimmilla ole omasta halusta kiinni. Kukapa haluaisi kitua viidelläsadalla kuussa?! Muualla itsensä elättänyt ei tule Suomeen haaveenaan "päästä" työmarkkinatuelle, vaan hän tulee luultavasti aikomuksenaan rakentaa työllään tätä maata. Jos lait on tehty sellaisiksi, että oman yrityksen aloittaminen on järjetöntä, ei voi siitä syyttää sitä, joka ei yrittäjäksi sitten ryhdy. Korkeintaan siinä mielessä, että hän ei ehkä ole vielä tehnyt kaikkeaan korjatakseen Suomen lakeja äänestämällä oikein ja tuomalla mielipiteitään julki.

        Onko sinusta parempi sännätä suinpäin yrittäjäksi ja jäädä sitten valtion takia ulosottovelkaan? Työhön sitä toki mielellään säntäisi - jos työtä olisi saatavilla.

        Joskus paluumuutto on ainut ratkaisu, mutta niille, joille se on vain yksi harkittava vaihtoehto muiden joukossa, suosittelen tarkkaa pohtimista. Työpaikka kannattaa hankkia ennen muuttoa.


    • uyrfyitfghv

      60-80 luvulla meitä aviopestiin koulusysteemissä, että on lotto voitto syntyä Suomeen.

      juu on se vielakin 3 ja /varanumero-- 10 eu taitaa tulla

    • balanssiko?

      balanssi--. (Ja jättää se huono aviopuoliso, ei se tule kuitenkaan miksikään muuttumaan.)

      miksi aina se toinen on se huono puoliso??? entas se joka nakyy peilissa???

    • balanssi

      Mutta niin se vaan on. Ei epätasapainoinen suhde (avioliitto henkilöiden välillä tai maa-maan kansalainen-suhde) voi jatkua samanlaisena jos toinen ei ole valmis muuttumaan. Ja tässä tapauksessa se toinen -maa- ei ole valmis muuttumaan, se on jo nähty ajat sitten. Ei silloin yksinkertaisesti ole muuta vaihtoehtoa kuin äänestää jaloillaan ja lähteä! Tyhmä nyt jää päätään hakkaamaan ja tekee vaan omasta elämästään kurjaa.

      Ja tuskinpa kukaan kovin heppoisin perustein lähtee, niin maasta kuin avioliitostakaan. Eiköhän se tehdä siinä vaiheessa, kun muuta vaihtoehtoa ei enää ole.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 169
      4709
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      124
      4290
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2800
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1911
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1774
    6. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1680
    7. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1679
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      94
      1635
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1583
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1531
    Aihe