Viestintäalalla ei ole töitä

200 hakemusta viisaampi

Media-alalla ei ole tällä hetkellä eikä näkymien mukaan tulevaisuudessakaan töitä. Harmittaa kun laitoin paljon rahaa ja aikaa kouluttautumiseen. Harvat työpaikat menevät täysin suhteilla. Työnantajat eivät vastaa hakemuksiin eivätkä sähköposteihin. Odottelin sitä paljon puhuttua työvoimapulaa - mutta turhaan. Liikakoulutus viestintäalalle on lopetettava heti ja ennen uusien ammattilaisten koulutusta pitäisi työllistää alalle jo koulutetut työttömät. Haloo, uusi työministeri!

68

11871

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itsekin media-alaa opiskeleva

      No tuliko tämä yllätyksenä? Omaa tyhmyyttähän se on jos kouluttautuu alalle, jolla töitä ei ole tiedossa. Ei pidä sitten ainakaan uikuttaa kun duunia ei löydy. Itsekin opiskelen alaa, mutta tiedostan realiteetit. Pitää vain varautua siihen, ettei ihan joka hetki voi olla juuri niissä oman alan töissä. Ja eiköhän suurin osa alan opiskelijoista ymmärrä, ettei alalla ole varsinaista työvoimapulaa tulossa hamassa tulevaisuudessakaan.

      • Tyhmä kai silti

        Pääsin yliopistoon viestintää opiskelemaan vuonna 1989. Kaikkien asiantuntijoiden mukaan työnäkymät alalla olivat silloin erittäin hyvät. Kukaan ei osannut ennustaa tulevan laman vaikutuksia, joista kärsin edelleen eli kymmenen vuotta valmistumiseni jälkeen. En saa työpaikkaa akateemisesta loppututkinnosta ja ulkomailla suoritetusta työharjoittelusta huolimatta.


    • medianomi

      Työtä on vaikka kuinka paljon. Itse sain heti valmistuttuani toissa keväänä vakituisen paikan ja niin sai 4 kurssikaveriakin, jotka lähemmin tunnen. Puolen toista vuoden sisällä mua on kysytty nykytyönantajalta KUUSI kertaa muualle hommiin, kaikki eri työnantajia, ja sanovat, että ei kuulemma ole tekijöitä. Aika kivasti olen tuon ansiosta saanut palkkaakin nostettua. Missä oikein asut? Ja jos nyt lähettelet sähköpostia työnantajille niin aika on kyllä mahdollisimman huono, kun kesälomat ovat päällä.

      • 200 hakemusta viisaampi

        Onnea sinulle! Satuit varmaan olemaan oikeaan aikaan ja oikealla paikalla (ja oikean ikäinen eli et yli kolmikymppinen).
        Valitettavasti vain alan työtilanne on oikeasti surkea. Sitä eivät paranna äskeiset Kauppalehden ja tulevat A-lehtien irtisanomiset. Useat päälliköt ovat sanoneet minulle soittaessani suoraan, että heillä on rekrytointikielto.
        Ja mitä hakemusten lähettämiseen tulee: olen lähettänyt niitä kaikkina eri vuodenaikoina.


      • 200 hakemusta viisaampi

        Helsingissä.


      • onhan niitä
        200 hakemusta viisaampi kirjoitti:

        Helsingissä.

        Ehkä et osaa jotakin mitä työnantajat etsii. Voit täydentää koulutusta jollakin. Eivät kaikki saa oman alan töitä ja harvat heti valmisyumisen jälkeen oli ala mikätahansa. Mikä estää oman yrityksen perustamista tai freelacerina työskentelyä? Kannattaa myös soittaa yrityksille eikä vain lähettää sähköpostia, yleensa postia tulee satoja päivässä. Ehkä voisit myös opettaa? Sinun kannattaa hakea töitä jotka liippaa lähelltä alaasi. Välillä auttaa myös lähettää CV kanssa pari kuvaa osaamisesta mikä antaa työnantajalle kuvan osaamisestasi. Jos olet lähettänyt 200 hakemusta ja kukaan ei sinulle ole soittanut sinun kannattaa muuttaa työnhakutekniikkaa.


      • avi

        Kiinnostaa tietää, millä media-alan sektorilla työskentelet ja mitä teet: oletko ohjaaja, kuvaussihteeri tai jotain muuta?


      • 200 hakemusta
        onhan niitä kirjoitti:

        Ehkä et osaa jotakin mitä työnantajat etsii. Voit täydentää koulutusta jollakin. Eivät kaikki saa oman alan töitä ja harvat heti valmisyumisen jälkeen oli ala mikätahansa. Mikä estää oman yrityksen perustamista tai freelacerina työskentelyä? Kannattaa myös soittaa yrityksille eikä vain lähettää sähköpostia, yleensa postia tulee satoja päivässä. Ehkä voisit myös opettaa? Sinun kannattaa hakea töitä jotka liippaa lähelltä alaasi. Välillä auttaa myös lähettää CV kanssa pari kuvaa osaamisesta mikä antaa työnantajalle kuvan osaamisestasi. Jos olet lähettänyt 200 hakemusta ja kukaan ei sinulle ole soittanut sinun kannattaa muuttaa työnhakutekniikkaa.

        Kiitos vastauksesta. Olen kyllä yrittänyt muitakin tekniikoita: soittoja (niistä ei tunnuta pidettävän, vaan käsketään lähettää hakemus), avoimia hakemuksia, "piilotyöpaikkojen" etsimistä...Täydennyskursseja olen käynyt muun muassa:ATK, kielikurssit, lainsäädäntö...Työnhakua olen opetellut kurssilla jos toisellakin.
        Opettamassa olen silloin tällöin myös ollut sijaisena. Sille alalle minulta kuitenkin puuttuu pedagogiset opinnot, joten olen aina epäpätevä.
        Hassua muuten, että viestintälalla (jolle minulla on ylempi korkeakoulututkinto), samanlaisia pätevyysvaatimuksia ei ole.


      • 200 hakemusta
        avi kirjoitti:

        Kiinnostaa tietää, millä media-alan sektorilla työskentelet ja mitä teet: oletko ohjaaja, kuvaussihteeri tai jotain muuta?

        eli toimittaja.


      • Puolityötön medianomi

        Mistä suo on kysytty muuanne hommiin? Itse olen juuri valmistunut medianomi kans. Pätkätyötä on ollu vaikka kuinka, mutta mistään vakinaisesta tai pidempiaikaisesta ei ole ollut tietoakaan. Teenkö jotain väärin? Vai onko töitä vain tiettyjen erikoisalojen huipuille?


      • päin

        itse olet?? pirkanmaalla ainakin heikko tilanne


      • mutta se
        päin kirjoitti:

        itse olet?? pirkanmaalla ainakin heikko tilanne

        on sitten taidoista kiinni. Ei siinä ylemmät korkeakoulututkinnot auta, jos ei ole tarpeeksi hyvä. Taitojakin voi vielä paikkailla hyvillä suhteilla, mutta jos ei niitäkään ole niin niitä pedagogisia opintoja tekemään vain!


      • höpölöö
        mutta se kirjoitti:

        on sitten taidoista kiinni. Ei siinä ylemmät korkeakoulututkinnot auta, jos ei ole tarpeeksi hyvä. Taitojakin voi vielä paikkailla hyvillä suhteilla, mutta jos ei niitäkään ole niin niitä pedagogisia opintoja tekemään vain!

        Ei se ole aina taidoista kiinni. Toimittajan paikkoja on vähän avoinna ja hakijoita paljon. -/30-vuotiaat ovat etusijalla kun paikkoja täytetään. Ja pitää olla aikaisempaa työkokemusta.


      • Onnea ja suhteita
        mutta se kirjoitti:

        on sitten taidoista kiinni. Ei siinä ylemmät korkeakoulututkinnot auta, jos ei ole tarpeeksi hyvä. Taitojakin voi vielä paikkailla hyvillä suhteilla, mutta jos ei niitäkään ole niin niitä pedagogisia opintoja tekemään vain!

        Mediakoulutuksen nykyinen määrä alan työpaikkoihin verrattuna on liiallista. Koulutuspaikat ovat kolminkertaistuneet muutamassa vuodessa. Viestintäalan koulutusmäärät ovat tilastojen mukaan yli kaksinkertaiset työvoimatarpeisiin nähden.
        Samanaikaisesti työpaikkojen määrä on kääntynyt selvään laskuun.Suuri osa opiskelijoista ei koskaan saa alan työtä ja monet joutuvat harkitsemaan ammatinvaihtoa.
        Nykyinen liikakoulutus ja harjoittelukäytäntö vinouttavat työmarkkinoita. Alan harjoittelijoita käytetään monilla työpaikoilla ilmaistyövoimana ja samalla estetään ammattilaisten työllistymistä.
        Kotimaisen radio- ja televisio-ohjelmiston tuottamiseen tarvitaan huomattavasti vähemmän henkilökuntaa kuin 1990-luvulla. Graafikkoja, graafisia suunnittelijoita ja visualisteja koulutetaan huomattavasti yli tarpeen. Myös toimittajien työpaikkojen määrä sanomalehdistössä sekä radiossa ja televisiossa on viime vuosina vähentynyt ja vähenee edelleen.
        Työpaikan saaminen onkin tällaisessa tilanteessa enemmän kiinni onnesta ja hyvistä suhteista kuin taidosta ja osaamisesta.


      • suhteista
        Onnea ja suhteita kirjoitti:

        Mediakoulutuksen nykyinen määrä alan työpaikkoihin verrattuna on liiallista. Koulutuspaikat ovat kolminkertaistuneet muutamassa vuodessa. Viestintäalan koulutusmäärät ovat tilastojen mukaan yli kaksinkertaiset työvoimatarpeisiin nähden.
        Samanaikaisesti työpaikkojen määrä on kääntynyt selvään laskuun.Suuri osa opiskelijoista ei koskaan saa alan työtä ja monet joutuvat harkitsemaan ammatinvaihtoa.
        Nykyinen liikakoulutus ja harjoittelukäytäntö vinouttavat työmarkkinoita. Alan harjoittelijoita käytetään monilla työpaikoilla ilmaistyövoimana ja samalla estetään ammattilaisten työllistymistä.
        Kotimaisen radio- ja televisio-ohjelmiston tuottamiseen tarvitaan huomattavasti vähemmän henkilökuntaa kuin 1990-luvulla. Graafikkoja, graafisia suunnittelijoita ja visualisteja koulutetaan huomattavasti yli tarpeen. Myös toimittajien työpaikkojen määrä sanomalehdistössä sekä radiossa ja televisiossa on viime vuosina vähentynyt ja vähenee edelleen.
        Työpaikan saaminen onkin tällaisessa tilanteessa enemmän kiinni onnesta ja hyvistä suhteista kuin taidosta ja osaamisesta.

        seuratkaapa niiden sukunimiä jotka pestataan

        perseestä koko touhu


      • ...
        mutta se kirjoitti:

        on sitten taidoista kiinni. Ei siinä ylemmät korkeakoulututkinnot auta, jos ei ole tarpeeksi hyvä. Taitojakin voi vielä paikkailla hyvillä suhteilla, mutta jos ei niitäkään ole niin niitä pedagogisia opintoja tekemään vain!

        Tuo on aivan totta! Ensinnäkin työnantajat harvoin edes haluavat nähdä tutkintotodistuksia!! PORTFOLIO on se mikä vaikuttaa!!!


      • töitä on
        200 hakemusta viisaampi kirjoitti:

        Helsingissä.

        Eteläisessä Suomessa on varmasti media-alalle vaikea saada töitä. Mutta pohjoisessa Suomessa heistä on pulaa. Elämäää ja lehtiä on nimittäin muuallakin kuin Kehäkolmosen sisäpuolella.


      • media-alan yrittäjä
        200 hakemusta kirjoitti:

        eli toimittaja.

        Perusta om yritys ja tee kirjoitushommia freelancerina. Opettele myös valokuvaus. Kysele sitten eri lehdistä töitä avustajana. Jos olet hyvä, joku lehti voi palkata sinut vakituiseksi.

        Toimittajan pitäsi osata myös taittotyö. Monipuolisuus on tärkeää. Nykyisin ei riitä että osaa kirjoittaa vain juttuja. Hyvä olisi myös hallita ilmoitusmyyntipuoli - ainakin jollain lailla.


    • toukopouko ...

      Se että on suorittanut media-assarin tai medianomin tutkinnon ei vielä riitä työpaikan saantiin ainakaan mainostoimisto tai leffapuolelle, joista itselläni on työkokemusta. ketään työnantajistani ei ole itseasiassa kiinnostanut todistukset vaan ainoastaan demoreeli sekä portfolio,koska niistä selviää mitä osaat oikeasti kaikki muu on sana helinää...Eli jos haluatte tekemään töitä liikkuvan kuvan kanssa tehkää demoreeli missä näkyy töitänne, jos haluatte verkkopuolelle töihin laittakaan netti portfolio missä näkyy kaikki tekemänne saitit yms...jos taas mainostoimisto kiinnostaa niin nettisaitti pystyyn missä on graafisia töitänne...

      • Puolityötön

        Tämä "osaajat saa työtä" -mantra tuntuu olevan vallalla aivan kaikilla aloilla. Media-alalla, samoin kuten monella muullakin alalla, se todellinen osaaminen saavutetaan ainoastaan työkokemuksen kautta. Tässä päästään siihen ongelmaan että töitä saadakseen pitäisi olla sitä kokemusta ennestään. Seurauksena on noidankehä, jonka vuoksi sisäänpääsy alalle on todella vaikea.


      • toukopouko ´
        Puolityötön kirjoitti:

        Tämä "osaajat saa työtä" -mantra tuntuu olevan vallalla aivan kaikilla aloilla. Media-alalla, samoin kuten monella muullakin alalla, se todellinen osaaminen saavutetaan ainoastaan työkokemuksen kautta. Tässä päästään siihen ongelmaan että töitä saadakseen pitäisi olla sitä kokemusta ennestään. Seurauksena on noidankehä, jonka vuoksi sisäänpääsy alalle on todella vaikea.

        Ei voi olla työkokemusta jos ei pääse töihin..Olen painiskellut saman ongelman kanssa itsekkin, mutta ainut tapa saada se ensimmäinen työpaikka(jos ei suhteilla saatua työpaikkaa lasketa)että tuotteesi(osaamisesi) on niin hyvä, että työnantaja mieltää sinut potentiaaliseksi, sekä kokee saavaansa rahoilleen vastinetta ottaaksesi sinut töihin...Puolityöttömälle: tämä "osaajat saa työtä" ei ole mantra vaan kylmä tosiasia, joka kannataa hyväksyä koska media-alalle on hankalaa päästä verrattuna monelle muulle alalle, ja kilpailu sitä kaautta kovaa.En tiedä taaustojasi tai mitä osaat yms...Mutta omasta puolestani voin sanoa että tein todellaa kovasti töitä päästäkseni alalle( paljon kotona opuiskelua koulun lisäksi useamman vuoden) jotta oma "tuotteeni" oli kilpailukykyinen muiden rinnalla jopa siinä määrin että sain kuparisen rikottua eli ensimmäisen työpaikan,mutta se vaati minulta kunnolisen demoreelin jota oli tehnyt yhteensä 6kk sekä webbisaitin jossa oli kaikki työnäytteeni CV:n lisäksi.


    • heräsi

      Viestintäalan koulutuksen aloituspaikat
      pudotetaan alle puoleen vuoteen 2012 mennessä!
      Viestintäalan työvoiman kasvavaan ylitarjontaan on vihdoin alettu suhtautua opetusministeriössä vakavasti. HS:n artikkelin mukaan viestintä- ja informaatiotieteissä olisi vuosina 2011-2015 vuottain alle 1 000 aloituspaikkaa. Tällä hetkellä niitä on lähes 2 400.

      • kyllä paikka löytyy

        Aloittajalle.. voisit tarjota juttujasi lehteen jos kerta olet toimittaja. Kirjotat artikkelin ja yritä myydä sitä eri lehtiin ja katso kuka nappaa. Voit aloittaa freelaceri toimittajana alussa olen myös ymmärtänyt jos osaa valokuvata saa samalla lisäkorvausta. Ja oletko ollut jossakin koulun kautta työharjoittelussa? Samaan paikkaan kannattaa yrittää mennä koska he tuntevat sinut ja sitäkautta eteenpäin. Jos oikeasti pidät työstäsi voit hakea myös ulkomaillta ymmärtääkseni siellä ei ole sama tilanne kun suomessa.


      • keinot jo kokeiltu
        kyllä paikka löytyy kirjoitti:

        Aloittajalle.. voisit tarjota juttujasi lehteen jos kerta olet toimittaja. Kirjotat artikkelin ja yritä myydä sitä eri lehtiin ja katso kuka nappaa. Voit aloittaa freelaceri toimittajana alussa olen myös ymmärtänyt jos osaa valokuvata saa samalla lisäkorvausta. Ja oletko ollut jossakin koulun kautta työharjoittelussa? Samaan paikkaan kannattaa yrittää mennä koska he tuntevat sinut ja sitäkautta eteenpäin. Jos oikeasti pidät työstäsi voit hakea myös ulkomaillta ymmärtääkseni siellä ei ole sama tilanne kun suomessa.

        Valitettavasti olen jo kaikki mainitsemasi keinot kokeillut. Juttujani on jopa
        julkaistukin. Sanomalehtien maksamat palkkiot vain ovat naurettavat. Muut lehdet maksavat enemmän, mutta heillä on jutuista valtava ylitarjonta. He ostavat myös usein ainoastaan aemmin käyttämiensä freelancereiden palveluksia. Eräs toimitussihteeri kertoi heidän saavan viikottain jopa satoja juttutarjouksia!
        Aikoinaan olin työharjoittelussa lehdessä, jossa silloin oli 9 toimittajaa, nyt he tekevät samaa lehteä neljän avulla ja käyttävät mielellään halpoja, nuoria harjoittelijoita.Työpanostani olen tietysti heille, niin kuin kaikille muillekin mahdollisille työnantajille, tarjonnut - tuloksetta.
        Ulkomaisessa lehdessä työskentely on kirjoittavalle suomalaiselle toimittajalle aika mahdotonta. Hyväkään vieraan kielen taito ei yleensä ole riittävä kirjoitustyöhön.
        Vinkkisi olisivat sinänsä hyviä, jos tilanne olisi toinen. Tällä hetkellä ainoa konkreettinen keino parantaa alan työttömyyttä olisi viestintäalan koulutuspaikkojen reilu supistaminen (joka lienee tulossakin, mutta vaikuttaa sitten tietysti työmarkkinoihin vasta usemman vuoden kuluttua). Asennekasvatus olisi toinen keino. Työnantajien asenteita pitäisi muuttaa, niin että he nuorten harjoittelijoiden sijasta joskus antaisivat mahdollisuuden myös alan kouutetuille työttömille.


      • elämä muualla
        keinot jo kokeiltu kirjoitti:

        Valitettavasti olen jo kaikki mainitsemasi keinot kokeillut. Juttujani on jopa
        julkaistukin. Sanomalehtien maksamat palkkiot vain ovat naurettavat. Muut lehdet maksavat enemmän, mutta heillä on jutuista valtava ylitarjonta. He ostavat myös usein ainoastaan aemmin käyttämiensä freelancereiden palveluksia. Eräs toimitussihteeri kertoi heidän saavan viikottain jopa satoja juttutarjouksia!
        Aikoinaan olin työharjoittelussa lehdessä, jossa silloin oli 9 toimittajaa, nyt he tekevät samaa lehteä neljän avulla ja käyttävät mielellään halpoja, nuoria harjoittelijoita.Työpanostani olen tietysti heille, niin kuin kaikille muillekin mahdollisille työnantajille, tarjonnut - tuloksetta.
        Ulkomaisessa lehdessä työskentely on kirjoittavalle suomalaiselle toimittajalle aika mahdotonta. Hyväkään vieraan kielen taito ei yleensä ole riittävä kirjoitustyöhön.
        Vinkkisi olisivat sinänsä hyviä, jos tilanne olisi toinen. Tällä hetkellä ainoa konkreettinen keino parantaa alan työttömyyttä olisi viestintäalan koulutuspaikkojen reilu supistaminen (joka lienee tulossakin, mutta vaikuttaa sitten tietysti työmarkkinoihin vasta usemman vuoden kuluttua). Asennekasvatus olisi toinen keino. Työnantajien asenteita pitäisi muuttaa, niin että he nuorten harjoittelijoiden sijasta joskus antaisivat mahdollisuuden myös alan kouutetuille työttömille.

        Kokeile Karprinttiä, ne ottaa töihin kokemattomankin, jos vain jaksat kestää jatkuvan kiusaamisen ...

        been there but not anymore


    • elena

      Kyse on laadusta, joka korvaa määrän. Medianomeja (esimerkisi) on paljon, samoin kaikenlaisia muita viestinnän koulutuksia. Mutta miksi Sanoma-konserni aloitti silti oman toimittajakoulun uudelleen? Miksi heille ei silti riitä työvoimaa?

      Oikeanlaisia ihmisiä on kuitenkin vähän, eli suosittelen hankkimaan sitä työkokemusta ja kahvitunnilla kyselemään, mistä taidoista olisi kyseisessä paikassa hyötyä.

      Ensimmäisen työpaikan saa usein tutkintoon kuuluvalla harjoittelulla, josta saa harjoitetlupalkkaa. Silloin on vaan oltava nini hyvä, että kiinnostaa jatkossakin oikeiden työpaikkojen verran.

      • syynä

        Ikärasismi syynä esim. Sanomien koulutukseen. Markkinoilla olisi pilvin pimein vapaita, koulutettuja ihmisiä. Heitä ei haluta käyttää tai lisäkouluttaa muun muassa ikärasismin ja työttömiin kohdistuvien ennakkoluulojen vuoksi.


      • opettaja/osaaja

        Sanomalehtityö on omaa maailmansa sekin. Jossain yleisessä medianomi-koulutuksessa opitaan perusasioita, mutta koulun käyneet eivät kuitenkaan osaa juuri mitään kun tulevat töihin sanomalehtialalle tai yleensä lehtialalle.

        Varmasti on helpompi täsmäkouluttaa ihmiset juuri siihen mitä työtä tulevat tekmään.

        Ainakin minulle on tullut medianomeja töihin, jotka eivät ole teinneet miten kuvat käsitellään painokelpoisiksi, ei tietoa miten esim. pdf tehdän painolle sopivaksi, ei kuvan tuontia taitto-ohjelmaan jne.

        Olen joutunut itse työnanatajan opettamaan. Siis siitä medianomikoulutuksesta on tietenkin se hyöty, että tietokone on tuttu ja ohjelmista osataan perusteet. Mutta ei muuta. Valitan.


    • medianomi myös

      Olen huomannut, että sosiaalisuus ja suhteet ovat viestinnän alalla ne asiat mitkä ratkaisee saako töitä vai ei. On tärkeää tulla toimeen kaikkien kanssa ja ainakin Helsingin suunnalla täytyy osata pinnalista suhdepolitiikkaa. Kysellään kuulumisia ja höpötetään jotain tyhjän päivästä suunnilleen kaikille, jotta sinusta jäisi positiivinen kuva. Näin se vaan menee tällä alalla. Jos on liian suora sanainen heti alussa, niin katotaan pahalla. Toinen huono tapa on, jos ei sano yhtään mitään mihinkään. Pitää olla mielipide, mutta tulee myös tietää kenen kanss kannattaa olla samaa mieltä. Alallahan toimii paljon niitä, joilla ei ole mitään koulutusta, mutta he ovatkin sitten sosiialisesti lahjakkaita ja sitä kautta menestyvät mediassa. niin se vaan menee...

      • uskon että löytyy sinulle p...

        entä jos menet oppisopimuksella tai tyoharjoittelulla ja suuntat johonkin tiettyyn? en tiedä mitä olet opiskellut tarkalleen mutta koulutus antaa laajan osaamisen mutta syventyminen puuttuu. voisit ottaa ohjelmointia tai valokuvausta fotoeditointia tai opiskella vaikka englantia vuoden jonka jälkeen voit tarjota juttujasi ulkomaille. ole kullut että jos toimittajalla on osaamista valokuvauksessta samaa ihmista voi kayttaa moneen asiaan. yksi ystävä aloitt freelancerina tarjoamalla juttujaan hänestä kinnostuttiin sen takia että hanella on 2 koulutusta joten han on asiantuntia. entä jos hankit jonkun muun työn ja sivussa teet frelace kirjotuksia niin pikkuhijaa pääset vauhtiin.


    • perustaa yrityksen..

      en tarkalleen ottaen tiedä mitä teet ja mihin näinollen olet hakenut, mutta jos oikeasti osaat jotain niin paras keino työllistää itsensä on aloittaa yritystoiminta.. koulutaustasi perusteella teille on siitä luultavasti siellä jo opastettukin, mutta pelkällä terävyydellä ja luovuudella pääsee pitkälle..

      viestintäalalla on tekijöistä puutetta nimenomaan firma tasolla, löysää rahaa on muttei ketään ottamassa. nykyiset firmat ovat liian pieniä ja arkoja palkatakseen huomattavasti lisää porukkaa ja täyttääkseen markkinoita.

      • raha sanelee

        Pienuus ja arkuus ei ole syy, vaan koska lehtialalla ei muutenkaan mene loistavaksi, ei kovin suurelle porukkaa riitä rahaa maksaa palkkaa.


    • Monnali

      Olen itsekin toimittaja ja minulla on akateeminen tutkinto alalta. Tiedostan, että kaikenmaailman medianomeja ja media-assistentteja valmistuu aivan valtavasti, mutta en koe heitä juurikaan omiksi kilpailijoikseni.

      Ainakin niissä medioissa joissa olen työskennellyt, toimittajiksi (siis nimenomaan toimittajiksi, moniin muihin viestinnän hommaan AMK kouluttaa varmasti hyvin) on valittu lähinnä yliopistossa opiskelleita. Pääaine on voinut olla muukin kuin viestintä. Valmistumisella ei ole aikaisemmin ollut niin väliä, nyt suunta näyttää ainakin muutamissa paikoissa muuttuneen siinä suhteessa. Mutta silti todella moni toimittaja on "gradua vaille valmis" :)

      Töitä olen aina saanut tehdä. Olen aloittanut viestinnän hommat heti opiskelujen alussa ja kokemusta on siis ehtinyt kertyä. Sopimukset ovat olleet määräaikaisia (monissa paikoissa kun tosiaan on rekrytointikielto vakinaisten suhteen), mutta onneksi vuoden tai yli vuoden pätkiä.

      Ja tiedoksi: YHTÄÄN työpaikkaa en ole suhteilla saanut!

      Kun olin paikkakunnan vaihdoksen jälkeen vapaaehtoisesti jättänyt edellisen työpaikkani ja etsin uutta, niin esim. viestintätoimistoista sanottiin, että "HYVIÄ freelancereita on vaikea löytää." Tekijöitä kyllä on siis tarjolla, mutta taso onkin eri juttu.

      Jos olet yli 30, eikä sinulla ole juurikaan alan työkokemusta, olet kieltämättä vaikeassa tilanteessa. Pelkkä koulutus kun ei tosiaan riitä. En osaa muuta neuvoa kuin sen, että sinun olisi keinolla millä hyvällä saatava alan työkokemusta. Tai joka tapauksessa jotain työkokemusta, joka voisi jotenkin liittyä alaan. Jos sinulla on jotain harrastustoimintaa tai asiantuntemusta johonkin, sekin voisi (kuten joku ehdottikin) saamaan töitä jonkun erikoisalan julkaisusta. Kannattaa ottaa kaikki pienetkin pätkät tai tuuraukset, koska ilman työkokemusta on tosiaan vaikea saada pidempikestoista työsuhdetta.

      Samoin alan teknistä osaamista kannattaa haalia lisää. Esim. nettipuolen hallinta lisää mahdollisuuksiasi.

    • Graafikko

      Tämän alan töitä on helpompi saada muilta paikkakunnilta kuin helsinki! Vaikka noin 95% töistä on helsingissä... Mutta ajatelkaa kuinka paljon enemmän hakijoita on helsingissä? Sinne hakevat myös kaikki ulkopaikkakuntalaiset! Mutta jos helsingistä ei voi luopua..

      • Monnali

        Tämä on ihan totta. Ellei ole yhtään työkokemusta, Helsingistä kannattaisi luopua edes siksi aikaa, että saa sitä... Muuten ei kyllä ole minkäänlaisia mahdollisuuksi kisassa niitä kahtasataa muuta vastaan, jolla työkokemusta on.


    • Pois lähtenyt

      Jotkut työpaikat media-alalla taas eivät todellakaan ole sen arvoisia, että niihin kannattaisi mennä edes kokemuksen vuoksi kääntymään. Tai no ehkä kokemuksen vuoksi, mutta jos kunnon työpaikka kiinnostaa niin kehotan välttämään ko. työpaikkaa.

      Karprint järjestyksen kourissa

      Karprintin tiloihin tehty yllätystarkastus johti Suomessa ennätysmäisiin lähes 75 000 euron korvauksiin tietokoneohjelmistojen valmistajille.

      Business Software Alliancen kanssa tehty sopimus ei ole firman ja kustantaja Eero Aholan vastoinkäymisistä ainoa. Työsuojelutarkastuksessakin löytyi paljon korjattavaa.

      Tietokoneohjelmistovalmistajien etujärjestö BSA kertoi huhtikuun alussa tehneensä sopimuksen tekijänoikeuden loukkauksesta ”eteläsuomalaisen kustannus- ja painoalan yrityksen kanssa” sen jälkeen kun oli paljastunut, että yrityksen käytössä oli huomattava määrä Adoben, Microsoftin ja Macromedian laittomia tietokoneohjelmia ja yli 500 laitonta Adoben kirjasinohjelmakopiota.

      Maksettavaksi langennut yli 74 000 euron korvaussumma oli suurin tähän saakka valmisohjelmistoihin kohdistuvasta tekijänoikeusloukkauksesta maksettu korvaus Suomessa. Lisäksi yritys sitoutui hävittämään laittomat ohjelmistokopiot tai hankkimaan asianmukaiset lisenssit niihin.

      BSA ei näitä tietoja julkistaessaan kertonut kyseisen yrityksen nimeä. Journalistin useista eri lähteistä hankkimien tietojen mukaan kyseessä on Karprint Eero Ahola Ky.

      Käräjäoikeudelta
      turvaamistoimipäätös
      BSA pääsi Karprintissä käytettyjen laittomien ohjelmistojen jäljille palkkiokampanjansa aikana annettujen vihjeiden perusteella. Ilmoittajalle se kertoo maksaneensa yli 5 000 euron palkkion.

      Prosessiin liittyi myös Lohjan käräjäoikeuden elokuun 2003 lopulla antama väliaikainen turvaamistoimipäätös, jossa hakijoina olivat Adobe Systems Incorporated ja Microsoft Corporation sekä vastaajana Karprint Eero Ahola Ky.

      Käräjäoikeus määräsi ulosottomiehen tutkimaan ja luetteloimaan Karprintin käyttämissä toimitiloissa – niin Vihdissä kuin muuallakin – firman hallinnassa tai käytössä oleville tietokoneille tai muille tallennusvälineille asennetut tai tallennetut ohjelmistot sekä näiden ohjelmistojen käyttöön oikeuttavat lisenssit ynnä näitä koskevat ostokuitit.

      Edelleen määrättiin, että kyseiset aineistot Adoben ja Microsoftin ohjelmistojen osalta on joko takavarikoitava tai vaihtoehtoisesti ulosottomiehen on otettava jäljennökset tai valokuvat tällaisesta aineistosta. Lisäksi Lohjan käräjäoikeus määräsi takavarikkoon Karprintin hallusta mahdollisesti löytyvät laittomia ohjelmistoja sisältävät cd-rom -levykkeet.


      Tiukka linja
      tarkastuksessa
      Tarkastajat iskivät Karprintiin marraskuussa 2003. Vihdissä pääkonttorin tarkastusta silminnäkijänä seurannut kuvaa tuolloin vallinnutta tunnelmaa poikkeuksellisen tiiviiksi:

      – Tarkastajia oli täällä puolenkymmentä henkilöä yhden pitäessä eteisessä vahtia, ettei kukaan päässyt poistumaan talosta. Me olimme tilanteesta aika yllättyneitä, mutta tiukka oli linja tutkijoillakin. He kävivät suoraan koneiden kimppuun, mitään ei kyselty eikä selvityksiä annettu siitä, mistä he tulevat. Yrityksiin laskea leikkiä siinä tilanteessa suhtauduttiin erittäin karusti.

      Maaliskuun 8. päivänä 2004 Lohjan käräjäoikeus antoi uuden päätöksen, jonka mukaan hakijoina olleilla ohjelmistoyhtiöillä oli kuukausi aikaa panna asiaansa koskeva kanne vireille tuomioistuimessa. Kuukautta tämän päätöksen päiväyksestä ei ehtinyt kulua, kun BSA:n julkisti tiedon sopimuksesta eteläsuomalaisen kustannus- ja painoalan yrityksen kanssa.


      Ahola ei
      kommentoi
      Karprint ilmoittaa omilla internet-sivuillaan liikevaihdokseen 5,5 miljoonaa euroa. Esimerkiksi Journalistissa keväällä 2003 julkaistusta juttukokonaisuudesta kävi ilmi yrityksen olleen viime vuosina taloudellisesti melko tiukoilla. Näissä oloissa maksettavaksi langennut yli 74 000 euron korvaus lieneekin tuntuva.

      Kustantaja Eero Aholalta olisi haluttu tätä juttua varten kommentteja syistä, jotka johtivat korvausvelvollisuuteen ja edelleen siitä, millaisia vaikutuksia tilanteella on yhtiön toimintaan ja talouteen.

      Ahola lopetti yrityksen puhelinhaastatteluksi alkuunsa sanoen, ettei hänellä ole nyt mitään keskusteltavaa.

      – Te kirjoitatte meistä aivan mitä te haluatte, niin minä en anna teidän lehdelle mitään lausuntoa.

      Työsuojelupiiri
      iski joulukuussa
      Uudenmaan työsuojelupiiri toimitti kolmen hengen voimin työsuojelutarkastuksen Karprintin päätoimipaikalla viime joulukuun 4. päivänä. Kustantaja Ahola ei kiireisiinsä vedoten osallistunut tarkastukseen. Sen sijaan paikalla oli vain kolme päivää aikaisemmin nimetty uusi työsuojelupäällikkö. Aiemmista tarkastuskerroista poiketen työ ulottui nyt myös toimitustyössä käytettäviin tiloihin.

      Työsuojelupiiri oli aikaisemmin kiinnittänyt huomiota useisiin työsuojelullisiin kysymyksiin Karprintissä. Työnantaja oli antanut niistä kirjallisen selvityksen vuoden 2002 lokakuussa, ja tässä tarkastuksessa näitäkin asioita käytiin läpi. Kahdeksansivuisesta tarkastuspöytäkirjasta käy lukuisten ongelmien lisäksi selvästi ilmi se tapa, jolla yritys on aikaisemmin työsuojelun tilaa talossa koskeviin havaintoihin suhtautunut.

      Pöytäkirjan mukaan tarkastuksessa kiinnitettiin ensinnäkin huomiota mm. työaikalain mukaisen toimihenkilöiden työaikakirjanpidon puutteisiin ja työsuojelun toimintaohjelman sekä työpaikan vaarojen selvityksien ja arviointien puuttumiseen.

      Pöytäkirja jatkuu työympäristön fysikaalisten vaaratekijöiden kuten kosteus- ja homevaurioiden sekä työpaikan valaistuksen tarkastelulla: ”Tarkastuksella voitiin todeta, että suuressa osassa painosalia valaisimet oli pimeänä ja osassa lastauslaituria sekä ulkona valaisimet oli pimeänä - - - Nyt tehdyllä tarkastuksella havaittiin, ettei kosteusvaurioita ollut vieläkään korjattu.”

      Edelleen tarkastuksen perusteella edellytetään, että työnantajan tulee välittömästi hankkia toimituksessa ja konttorissa työskenteleville työntekijöille ehjät ja kunnolliset työtuolit sekä työpöydät. Lisätilaakin näihin maisemakonttoritiloihin tulee järjestää.

      Suoraan kustantajan henkilöön liittyy sitten tarkastuksessakin esille noussut työntekijöiden henkinen kuormittuminen. Pöytäkirjan kolmanneksi viimeisen sivun toimenpide-kohdassa näet lukee:

      ”Työnantaja Eero Aholan tulee välittömästi lopettaa työntekijöiden epäasiallinen kohtelu.”

      Pekka Vehviläinen

      • eikö näitä saada kuriin?

        http://www.journalistilehti.fi/lyhy/Muut339970.htm

        ylläolevasta linkinstä löytyy lisää juttua mainitsemastasi työpaikasta ja parista muustakin alalla toimivasta hämäräyrittäjästä. Urba n P ress on jälleen kerran vaihtanut nimeä ja on tällä kertaa V isual V ision.


    • kuinka paljon

      Mikä estää yrityksen tai freelace toiminimen perustamista? Minä haen korualan töitä ja olen törmänny moneen graafisen alan yritykseen jotka ettii työntekiöitä. Kirjota googleen "avoimet työpaikat" ja tesi eri työnvälitys formojen kautta niin huomaat.

    • työtön ad hd

      Se on totta että ei ole töitä ja jos on, niin silloin työpaikka on joko:

      A) suhteella hankittu
      B) siitä ei makseta kuin v***tutuspalkkaa
      C) muutoin media-alan työntekijää käytetään hyväksi

      • tuota :)

        Ettekö voi liittyä liittoon niin teitä ei kuseteta? mol sivuilla etsittiin graafikkoja ja muillakin työnhaku sivuilla niitä etitään näyttää niitä töitä olevan. Eikö graafinen ala nykyää anna oivaa mahdollisuutta työskenellä freelancerina tai omana yrittäjänä?


    • rohkeutta ja järkeä

      Tosi ajankohtainen aihe juuri nyt. Johan päättäjätkin ovat heräämässä viestintäalan ylikoulutukseen. Saa nähdä, saadaanko koulutusta karsittua. Ihmetellä täytyy päättäjien tyhmyyttä, kun he ovat laatineet toimintatapoja oppilaitosten palkitsemiseen suoritettujen tutkintojen mukaan. Viestintäala on vetänyt opiskelijoita kuin hunaja mehiläisiä, joten oppilaitosten on kannattanut ottaa viestintä ohjelmaan.

      • piece of cake

        itse aloitin vakituisen työn 1.9. alkaen ja sain valita neljästä eri työpaikasta! Ei sitä työtä tulla teille kotiin tarjoamaan, menkää hakemaan ja etsimään!


    • 25

      Minä aloitin viestinnän opiskelun yliopistossa tässä kuussa ja minulla on jo nyt viestintään liittyvä osa-aikainen työ opiskelun ohessa. Pidin vain silmät ja korvat auki ja tarjosin itseäni reippaasti. Palkka nyt ei ole huikea, mutta työkokemus on erittäin arvokasta.

      Yritän sisällyttää tutkintooni mahdollisimman monipuolista osaamista, jotta olisi mahdollista saada edes jotain töitä. Luulisin, että kauppa- ja tietotekniikkaosaaminen voivat parantaa työmahdollisuuksia. Toimittaja ei todellakaan ole ainoa mahdollinen vaihtoehto.

      • vapaaehtoisesti

        Juurin tästä on kyse; ilmaisia työntekijöitä on liikaa. Ei kannata tai tarvitse palkata ketään oikeasti töihin, kun toisilla on hinku päästä arvokkaaseen työharjoitteluun vaikka ilmaiseksi.
        Vaatimusten tasosta kertoo sekin, että pystytään ottamaan aina uusi tilalle.


      • --
        vapaaehtoisesti kirjoitti:

        Juurin tästä on kyse; ilmaisia työntekijöitä on liikaa. Ei kannata tai tarvitse palkata ketään oikeasti töihin, kun toisilla on hinku päästä arvokkaaseen työharjoitteluun vaikka ilmaiseksi.
        Vaatimusten tasosta kertoo sekin, että pystytään ottamaan aina uusi tilalle.

        vituttaa tää ilmaistyöntekijäsysteemi. Monet työnantajat ottavat koko ajan ilmaisia, ja oikeita työntekijöitä ei sitte tarvi palkata. Jotain tarttis tehdä tälle järjettömyydelle.


    • AD

      Et siitä voi jo päätellä kuinka maailma muuttuu.

      Kaikenmoisia medianomenja ja assareita mahtuu 13 tusinaan, ruvekkaa sairaanhoitajiks, siivoojiks ja putkimiehiks niin kyllä duunia löytyy.

    • Gäräm93

      Graafisel alal ainakaan koulutus ei vastaa sitä mitä duunissa vaaditaa.... opet vaihtoo?

      • Kiinnostaisi tietää

        Graafisel alal ainakaan koulutus ei vastaa sitä mitä duunissa vaaditaa.... opet vaihtoo?

        -Kertoisitko tarkemmin, mitä kaipasit lisää koulutukseen?
        Oletko päässyt töihin ja mitä sellaista siellä vaaditaan, mitä et koulussa oppinut?


    • Arsenalinho

      Medianomi on löyhä käsite. Itse olen medianomi enkä tiedä printti -tai verkkomediasta juuri mitään, mutta töitä sain melko pian valmistumiseni jälkeen. Kuukauden päivät kituutin työttömyysrahalla ja etsin stressaantuneena hommia ympäri palloa. Eräästä firmasta irtosi 3D-nörtin freelancepaikka jossa väänsin hommia reilun kuukauden. Vähäisen tuntimäärän takia hain ja sain vakihommia muualta. Halusivat pitää edellisessä mestassa ja lupasivat vakipaikkaa ja korotettua palkkaa, mutta nykyinen firma tarjosi enemmän liksaa, kansainvälisyyttä ja enemmän vastuuta heti kättelyssä. Kun jalan saa ensimmäisen oven väliin niin työllistyminen on paljon helpompaa. Suosittelen ottamaan kaikki friikkuhommatkin mitä vain irtoaa. Jos ne tekee hyvin niin kyllä joku jossain tykkää.
      Harmi kyllä että tälle alalle koulutetaan niin paljon jengiä. Viestinnän AMK-tutkintokin on vähän kuin autokoulu: kaikki pääsee läpi, mutta monikaan ei oikeasti vaan osaa.

    • Musta Pantteri

      Graafisella alalla toisella asteella amatsuissa on opettajat opettavat enää, huom. enää, sitä mitä osaavat opettaa. Ei sitä, mitä pitäisi työllistymiseksi opettaa. Näin, koska opeilta puuttuu työelämätuntemus.
      Kuka tarvitsee graafisella alalla design ja prepress-työssä EXCELiä, tietokantaohjelmia ja painotekniikan ja jälkikäsittelyn kursseja?
      Alalla ylikoulutetaan, mutta samalla väärin. What a waste!

      • .......

        Samaa on tullut huomattua omassa koulussa... koulussa opetellaan kaikkea muuta muttei esim. nettisivujen tekoon uhrata kuin pari opintoviikkoa yhteensä koko kolmenvuoden opiskelun ajalta. Mitä noita graafisen alan työpaikkailmoituksia on lukenut niin juuri nettisivujen tekoa pitäisi opettaa kaiken muun ohessa yhtä paljon koska sitä nykyään graafikolta vaaditaan... joutunen koulun päätyttyä ottamaan kursseja missä nettisivuja koodataan jos ikinä haluan töitä tältä alalta...


    • graa-alalainen

      Totuus on se että graafiselle alalle EI ENÄÄ tulisi kouluttaa yhtään opiskelijaa. TÖITÄ EI YKSINKERTAISESTI OLE EIKÄ TULE tälle alalle!! On se kumma että päättäjät ei sitä tajua. Ja näyttää siltä että nykyiset amisopettajat halutaan päästää luonnollisen poistuman kautta eläkkeelle jonka jälkeen uusia opettajia ei alalle oteta. Toisaalta se on hyvä juttu, mutta olisi järkevämpää lopettaa jo kys. alalle kouluttaminen kerralla.

    • töissä on hyvä

      Mitä te oikein höpisette??? Pääsin itse graafikon tuuraajaksi sanomalehteen, olivat hakeneet tuuraajaa yli puoli vuotta eikä olleet saaneet ketään hommiin. Outoa sillä palkka on erittäin kohtuullinen ja sijaisuus kestää kuitenkin melkein vuoden. Medianomi olen ja valmistuin 3 vuotta sitten ja määräaikaisia hommia olen siitä lähtien tehnyt, työttömänä en ole ollut kuin yhden parin viikon jakson. Monella mediatalolla tai graafisen alan yrityksellä on kyllä tarjota työtä mutta eivät ne välttämättä hae väkeä missään mol.fi:ssä, pitää mennä itse kysymään ja esittelemään taitonsa työnäytteiden kera. Sillä tavalla olen saanut kaikki työni, tämänkin joka tosin oli molin kautta, mutta noi muut eivät olleet.

    • hyvä hyvä

      Työssäoppiminen vie joillakin viestintäalan paikkakunnilla kaikki loputkin työpaikat.
      Kaikki alan oulutus pitäisi lopettaa kolmeksi vuodeksi kokonaan.
      Eka koulutetaan ja työssäopitaan. Sitten koulun jälkeen ei työllisty, kun on taas uus työssäoppija tekemässä ilmasex duunit. Ei synny työpaikkoja. Näin menee Mansessa.

    • vastausf

      media-asssitentti joo, onneksi en aikoinaan päässyt pääsykokeista eteenpäin, koska nykyiset media-assistentit ovat siwan kassoilla.

    • tuleva medianomi

      Aloitus on vanha, ja olot varmasti siitä muuttuneet, mutta tekisi mieli tietää millainen hakemus ja taito tyypillä on ollut, jos 200 hakemusta lähettänyt eikä vastausta ole kuulunut.

      Omasta mielestäni viestintäalalla on oltava joko todella hyvä (paras) siinä mitä tekee, tai sitten hyvät suhteet alan ihmisiin.

      • 54232

        Juuri näin! Ne jotka osaavat hommansa, saavat asiakkaita ja töitä. Tällä alalla ei riitä pelkkä nätti naama ja hyvät sosiaaliset taidot.


    • kiinnostaa tulevaisu

      Mites sitte kymmenen vuoden päästä.
      Joko silloin on töitä media alalla?
      Mitäs luulette?

    • graagraa

      Ei ole töitä eikä tule. Ei myöskään graafisella alalla.

    • Makkelitar

      Jouduin työttömäksi v2009 graafiselta alalta ja voin kertoa, että töitä ei ole eikä tule.
      Kuoleva ala. Kannattaa unohtaa koko graafinen ala. Piste

    • kesäheinä89

      hassu juttu, minä olen kesätoimittajana maakuntalehdessä ja pitäisi lähteä opintoja jatkamaan syksyllä mutta työnantaja tarjosi just kahden vuoden määräaikaista sopimusta syksystä alkaen, palkkakin on kohtuullinen joten taidan suostua ja opiskella tutkintoni valmiiksi työn ohella

    • työtöngraafikko

      Graa ala on oikeasti menneen talven lumia. ÄLKÄÄ missään tapauksessa opiskelko tälle alalle ellette halua työttömäksi

    • sxs31

      Tein nyt tänä kesänä elokuvaa ja minulla oli tekoporukassa mukana media-alan opiskelija. Se tuli ainakin selväksi että tärkeintä on suhteiden luonti, eli pitää alusta asti olla mukana tekemässä kaikenlaista, kuvaamassa vaikka musiikkivideoita yms ja koko ajan luoda kontakteja ja ylläpitää niitä.

      Sama päti mm. projektissa mukana olleeseen make-up artistiin ja itse asiassa projektin kautta osa henkilöistä sai heti lisää hommia, ihan palkallisiakin.

      Eli sosiaalisuus, hyvät käytöstavat ja kontaktien luominen tuntui olevan tällä alalla kaiken tärkeintä. Jos valmistut esim media-assariksi etkä ole koulun ohella tehnyt mitään projekteja, niin nahkeaksi menee työn saanti yksinkertaisesti sen vuoksi, että kontakteja ei ole mitä hyödyntää työn hakemisessa.

    • 31

      Aloitin juuri osa-aikatyön kaupunkilehdessä opiskelujen ohessa. Lehdestä lähes tulkoon pyydettiin minua töihin, kun avustajista on kuulemma usein pulaa, vaikka kaupunki on yliopistokaupunki, jossa opetetaan viestintää!

    • työlistäjä mielellää

      Millaisia työpaikkojahan media-alalta haetaan? Itse on yrittäjä ko. alalla ja onpa erittäin vaikea saada osaavaa työntekijää. Jotain harjoittelijoita on ollut, mutta kun alkavat jotain osata, jäävät äitiyslomalle. Ja taas on uuden työntekijän opettaminen edessä.

      Otaksun, että alalle oppia saaneet ovat niin vaativia ja luulevat työpaikkojen olevan jotenkin erilaisia ja ihania. Totuushan on että työ on työtä, oli se mitä tahansa ja siihen kuuluu yksitoikkoisiakin tehtäviä. Jotka on vain tehtävä vaikka "ei minua kiinnosta".

    • Free-kynäilijä

      Itse valmistuin medianomiksi viime keväänä, mutta työpaikat olivat tiukassa jopa kesätoimittajan duuneihin. Olen pystynyt kuitenkin tienaamaan mukavasti freenäkin. Kirjoitustöitä kyllä riittää, kunhan tietää oikeat paikat. Esim. moni ulkomaalainen toimeksiantaja tarvitsee käännösapua suomeksi. Ammattitaidosta kaikki on kiinni. Itse löysin hommia tätä kautta:

      http://www.ansaitsekotona.info/2012/02/tienaa-rahaa-kirjoittamalla.html

      • moeiujkjud

        toimittajilta vaaditaan nykyisin yliopistokoulutus joten ei ole ihme ettei medianomi ole päässyt alalle


      • ofdsjifans
        moeiujkjud kirjoitti:

        toimittajilta vaaditaan nykyisin yliopistokoulutus joten ei ole ihme ettei medianomi ole päässyt alalle

        Ensi keväänä valmistun maisteriksi viestinnän pääaineesta. Ei ole aikomustakaan jäädä alalle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1514
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1194
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1104
    Aihe