Epäonnistumisen kokemukset

masentavaa...

Lainasin kirjastosta Jari Sarasvuon kirjoja "Sisäinen tuli" ja "Vapaus". "Sisäinen sankari" -kirjan olen lukenut aiemmin. Aloitin tuota "Sisäinen tuli" kirjaa lukemaan eilen ja kirja vaikuttaa tosi hyvältä.

Illalla vaan iski masennus ja häpeä ja aamuyölläkin vielä piehtaroin kaiken maailman inhottavien vanhojen muistojen kourissa. Eihän tuo masennus ja häpeä välttämättä aiheudu mitenkään tuosta kirjasta, mutta tulinpahan nyt maininneeksi mitä on tarkoitus tässä lueskella.

Onnistumisen kokemukset on ihmiselle tosi tärkeitä, mutta minun elämääni sisältyy hyvin paljon epäonnistumisen kokemuksia joiden muisteleminen ei tee ollenkaan hyvää, yritän yleensä unohtaa nuo asiat. Mutta sitten joskus ne oikein rynnäköllä valtaavat pahaa-aavistamattoman mieleni.

Olen jonkun kerran opiskellut ammatteihin joissa en ole kuitenkaan voinut työskennellä johtuen työtehtävien aiheuttamasta ahdistuksesta ja stressistä, työpaikkakiusaamisesta ym. asioista. Vuosia sitten oli vielä aviomies joka syyllisti minua jos olin masentunut tai jos vaihdoin usein työpaikkaa. Elämäntyylini vuoksi olen myös "tuomittu" yksinäisyyteen. En kestäisi sitä häpeää että joku "arvostelija" olisi näkemässä jokaisen heikon hetkeni.

Haeskelen taas kerran uutta työpaikkaa ja yritän pumpata mieleeni positiivisuutta Sarasvuon kirjoista. Minkä takia minun täytyy aina hävetä niin monia asioita? En ole sentään mihinkään rikoksiin syyllistynyt... Ehkä tämä tunnetila on vain sellaista vastustusta, johon oma minäni nousee kun saa aimo annoksen positiivisuutta Sarasvuon kirjasta?

5

858

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siltä, että

      sinun olisi aika opetella ajattelemaan toisella tavalla. Se, että häpeät on ihan terveen ihmisen merkki, mutta jos häpeät lähes kaikkea ja se tunne saa sinut tuntemaan itsesi aina vain huonoksi, ei ole enää normaalia.
      Mieti millaisia arvoja sinulla on. Mitä vaadit itseltäsi ja mitä vaadit muilta. .. Tämä tuli mieleeni, kun mainitsit, että ethän sentään mikään rikollinen ole. Jokainen on imenyt itseensä arvomaailman, joka rakentuu pitkälle vanhempien/kodin, asuinympäristön, koulun opettajien, hoitopaikan ja niissä elävien aikuisten sekä sillä hetkellä yhteiskunnassa olevien arvojen perusteella. Jos maailmasi on lapsena ollut hyvin ahdasarvoinen, ne ovat siirtyneet sinuun. Kun et pysty ahtaiden arvojen mukaan elämään, koet häpeää ja epäonnistumisentunteita. Niistä olisi hyvä päästä eroon ja olisi hyvä, että käsittelisit niitä terapiassa. En suosittelisi sinulle, että lähdet yksin selvittämään sellaisia asioita, jos sinulla on diagnosoitu masennus. Terapeutti osaa neuvoa sinulle uudenlaisia tapoja ajatella ja löytää kenties syynkin, mistä minkäkinlainen ajatuksesi juontaa. Ne ovat kuitenkin tavallaan ketjureaktioita ja kaikki me tiedämme, että lapsen vilkkaalla mielikuvituksella vedetään vaikka millaisia johtopäätöksiä..
      Tietenkin voit tehdä sellaista yksinkertaista hahmottelua ihan itseksesikin, että mietit millainen mielestäsi on kunnollinen ihminen. Siitä voit jatkaa, jakamalla ihmisen mieheksi ja naiseksi ja edelleen äidiksi, isäksi, mieheksi, vaimoksi, lapseksi, työntekijäksi jne. Jakoa voisi tehdä loputtomiin ja ne ovat kaikki ihmisen rooleja. Millaisia ominaisuuksia siis nämä roolit pitävät sinun mielestäsi sisällään.
      Sitten voit jatkaa hahmottelua siten, että kysyt joltakin ystävältäsi tai tuttavaltasi, johon luotat, että teet tällaista hahmotelmaa ja voisiko hän tehdä sen myös siten, että laittaisi siihen omat arvonsa. Toivottavasti sellainen löytyy. Ehkä täältä keskustelupalstalta voisi saada jotakin irti, kun osaa suodattaa sonnan joukosta ;)
      Toivottavasti pääset ylimääräisistä häpeän tunteistasi, jotta sinun ei tarvitse koko elämääsi tarkkailla itsesäsi niin kriittisesti. Kaikki häpeävät joskus ja munaavat itsensä. Toiset tekevät nk. emämunauksia ja silti siitä jatketaan, koska elämän ei pitäisi päättyä siihen.
      Loppuun palaan vielä siihen "en ole sentään mihinkään rikoksiin syyllistynyt". Oletko koskaan ajatellut, että liiallinen häpeän tunne saa rikollisissa oikeastaan kahdenlaisia asioita aikaan. Rikollinen tappaa itsensä, koska häpeä on kestämätön, eikä koe itseään sen arvoiseksi, että olisi oikeutettu elämään. Tai sitten rikollinen jatkaa toimintaansa. Miksi muuttua, kun on jo ikuisesti tuomittu. Tässä tilanteessa en nyt puhu psyykkisesti erittäin sairaista rikoksentekijöistä, vaan niistä, jotka ovat kenties pikaistuksissaan tehneet jotakin tai nuorena osuneet väärään sosiaaliseen ympyrään ja menneet porukan mukana.
      Pitääkö sen henkilön koko loppu elämänsä hävetä itseään vai kärsiä rangaistus ja muuttaa elintapojaan. Loppujen lopuksi, eihän sitä ihmistä olla tuomitsemassa, vaikka hän henkilökohtaisesti vastaakin rikoksestaan. Teko on tuomittavaa, eikä ihminen itsessään. Eikö totta? Jokaisessa meissä on näitä tekoja, joita voi hävetä, mutta niitä tuijottamalla ei voi jatkaa elämää. Siitä kai lopulta on kysymys, häpeästä yli pääsemisestä. Häpeän tarkoitus ehkä lopulta kuitenkin on, että ihminen muuttaisi käyttäytymistään jotenkin parempaan suuntaan. Häpeän tunteen ei pitäisi kuitenkaan olla elämänohjaaja nro 1.

      En tiedä menikö ihan ylitse ja saitko ajatuksistani kiinni, mutta toivottavasti siitä oli apua. Parempaa jatkoa sinulle ja aurinkoisia päiviä pitkälle syksyyn =)

      • ap.

        Minulla ei ole diagnosoitua masennusta, enkä varsinaisesti ole masentunut muuta kuin hetkittäin (onneksi)!

        Aivan totta, paljon tästä häpeämisestäni johtuu ahdasmielisestä ja ankarasta kasvatuksesta ja kodin hengestä tyyliin "aika ei muutu". Kunpa saisin unohtaa kokonaan lapsuuden ja nuoruuden muutamia niitä seuranneita vuosia!!!

        "Loppujen lopuksi, eihän sitä ihmistä olla tuomitsemassa, vaikka hän henkilökohtaisesti vastaakin rikoksestaan. Teko on tuomittavaa, eikä ihminen itsessään. Eikö totta"?

        Tuohon lainaukseen tekstistäsi sanoisin, että (vaikka en rikollinen olekaan) kyllähän yhteiskunta tuomitsee sellaisen ihmisen joka on tehnyt rikoksen (tai muuten valinnut elämässään vääriä ratkaisumalleja toistamiseen). Tuskin rikoksen tehnyt hyvin helposti pääsee hyvään työpaikkaan ja vaikeaa se on myös ihmiseltä joka on vaikkapa monta kertaa hyvin lyhyeen lopettanut jossakin aiemmissa työpaikoissa. Kyllä aika paljon entisen elämän kautta peilataan sitä, miten tulevaisuudessa pärjäisi, eikö vain?

        Ehkäpä saan Sarasvuon kirjoista uutta oivallusta siihen miten muuttaa pysyvästi omaa elämänsuuntaa paremmaksi pieni askel kerrallaan. Hyvää jatkoa sinulle myös ja kiitos vastauksesta!


    • ei pitäisi

      muistella ollenkaan. Varsinkin iltaisin väsyneenä ne huonot muistot valtaavat ajatukset ja alkavat jäytämään ja tekemään tuhojaan ihmismielelle. Noita paska-ajatuksia vastaan on vain taisteltava. Ja sitten mulla on se taktiikka, että jos joku käy aukomaan päätänsä, niin hyökkään heti takaisin niin ettei se enää ikinä uskalla sanoa mitään. Nolaan toisen perinpohjin. No, olen ehkä hieman sadistinen, mutta mitäs tuli toinen siihen sörkkimään. On tämä elämä ollut sellaista taistelua ettei halua kuunnella yhdenkään älykäpiön selvityksiä mistään.

      • ap.

        Mielestäsi siis "hyökkäys on paras puolustus". Ehkä joskus näin onkin. Olen itseäni myös puolustanut joskus jotakin turhan uteliasta sukulaistätiä kohtaan ja saanut aikaan elinikäisen loukkaantumisen. Mutta ehkä se on ollut sen arvoista. Osaan kyllä itseäni puolustaa, mutta jos ne ikävien ajatusten hyökkäykset tulevat omien muistojen kautta niin tuo konsti ei oikein toimi.

        Jokaisellahan varmaan näitä ikäviä asioita on menneisyydessä tapahtunut. Kyse on vaan siitä miten näihin suhtautuu, oppiiko niistä jotakin vai katkeroituuko. Ainakaan katkeroitua en aio. Enkä näitä kovin usein ajattele, mutta joskus näitä vastaan joutuu kamppailemaan, yön pimeinä hetkinä kun uni ei tule. Vertailukohteita myös riittää, onhan aina joku kohtalotoveri jolle on käynyt vielä huonommin (niin että voi vielä märehtiä jonkun toisenkin murheita ;))!


      • on se hyökkäys
        ap. kirjoitti:

        Mielestäsi siis "hyökkäys on paras puolustus". Ehkä joskus näin onkin. Olen itseäni myös puolustanut joskus jotakin turhan uteliasta sukulaistätiä kohtaan ja saanut aikaan elinikäisen loukkaantumisen. Mutta ehkä se on ollut sen arvoista. Osaan kyllä itseäni puolustaa, mutta jos ne ikävien ajatusten hyökkäykset tulevat omien muistojen kautta niin tuo konsti ei oikein toimi.

        Jokaisellahan varmaan näitä ikäviä asioita on menneisyydessä tapahtunut. Kyse on vaan siitä miten näihin suhtautuu, oppiiko niistä jotakin vai katkeroituuko. Ainakaan katkeroitua en aio. Enkä näitä kovin usein ajattele, mutta joskus näitä vastaan joutuu kamppailemaan, yön pimeinä hetkinä kun uni ei tule. Vertailukohteita myös riittää, onhan aina joku kohtalotoveri jolle on käynyt vielä huonommin (niin että voi vielä märehtiä jonkun toisenkin murheita ;))!

        aina välillä paras puolustus. Jos joku hyökkää, niin pakkohan siinä on jotain tehdä. Se voi myös mennä siihen, ettei kukaan uskalla sanoa mitään ja sitten ei myöskään opi itsestään mitään, mutta kohtuus kaikessa.

        En mitään muuta toivo kuin että joku joskus ymmärtäisi ja osoittaisi myötätuntoa ja hivenen rakkautta saisin osakseni. Ei muuta. Jos joku vaan halaisi ja sanoisi, että kulta pieni, älä itke, rauhoitu, kyllä se siitä, niin päivä olisi pelastettu. Täytyy vaan aina taistella yksin ja tapella hyvien asioiden puolesta. Onhan mulla toi ukko, mutta ei se minua halaile. Muuten on ihan kiltti vaikkakin niin itsekeskeinen.

        Kognitiivisessa terapiassahan opetetaan järkeistämistä, että muuttamalla omaa ajattelutapaa jostain asiasta, niin saat koko ajatuksen muuttumaan. Mähän olen käynyt kolme vuotta terapiaa, että munhan tämä asia pitäisi osata, mutta sitten kun on väsynyt, pelottaa, joku muisto kalvaa mieltä tai on vihainen, niin silloin on hieman vaikeaa toimia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3038
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1255
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1241
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1026
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1000
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      946
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      49
      916
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      904
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      806
    Aihe