Biologian opiskelun moraaliset ongelmat

turha toiveko?

Kyselenpä täältä ennen kuin alan häiriköimään yliopistojen henkilökuntaa typerillä kysymyksillä..

Olen valtavan kiinnostunut biologiasta, tarkemmin ekologiasta, joten tietenkin alan opiskelukin kiinnostaa. Nyt on vaan alkanut pelottaa että bilsan opiskelu tarkoittaisi omista periaatteistani luopumista.

En haluaisi tappaa eläimiä, mitä käsittääkseni kenttä- ja labrakursseilla kuitenkin joutuu tekemään. Jo hyttysen liiskaaminen tuntuu pahalta, saati sitten hiiren tai muun selkärankaisen. Valmiiksi kuolleiden eläinten leikkelystä ehkä selviäisin mutta itse en halua joutua ottamaan hengiltä edes hämähäkkiä. Onkohan näillä periaatteilla turha haaveillakaan biologin urasta?

Tietysti kurssitarjonnassa eri yliopistojen välillä on eroa, mutta saako missään tutkintoa kasaan ilman tuon tapaisia kursseja, tai ainakin mahdollisimman vähällä? Vai onko tuollainen näytteenotto niin olennainen osa biologiaa, että se kuuluu pakollisena tutkintoon kaikkialla..

11

3603

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • biologiassa,

      voit hyvin välttyä tuolta. Mutta mieti vielä haluaisitko opiskella jotain mikä myös työllistäisi sinut? Biologiasta kun valmistuu lähinnä kortistoon...............

      • kiinnostava ala

        Jos työllisyyden perusteella alansa valitsee, niin on syytä valita esimerkiksi lääkärin tai putkimiehen ura.

        Jos taas haluaa opiskella itseään kiinnostavaa alaa, niin on syytä valita se oikeasti kiinnostava ala, olkoon se sitten vaikka assyriologia (esimerkkinä sen vuoksi, että ko. alan tuntemuksesta ei luultavasti makseta muualla kuin yliopistoissa tutkijoille).

        Monet ihmiset valittavat kymmenien vuosien työuran jälkeen, että voi kun olisin sittenkin opiskellut sitä merihistoriaa/eksegetiikkaa/semiotiikkaa. Siinä ei paljon paina, että on hyvä ammatti, mukavat työajat ja varallisuutta kertynyt, jos työ ei kerta kaikkiaan maistu.

        Työtä tehdään koko ikä, opiskelu kestää vain hetken elämässä. Jos työtä ei loppujen lopuksi millään irtoa esimerkiksi biologian papereilla, niin toisen tutkinnon tekeminen ei ole temppu eikä mikään. Mutta jo etukäteen ja "taistelematta" ei kannata luovuttaa elämänsä haaveissa. Matalimman aidan ylittäminen ja ainainen varmistelu elämässä tuskin tuo onnea.

        Itse en päivääkään miettinyt työuraa opiskelualaani valitessa, enkä ole katunut. Ennen kaikkea opiskelen elämää varten, en työuraa varten. Työ ei ole koko elämä. Mutta mahdollisuuksia työelämässä on, joskaan alani ei ole työllistävimmästä päästä, mutta aina voi tehdä toisen tutkinnon taloustieteestä, jos ei se oma suosikkiala tällä hetkellä työllistä.

        Kauhistelen, kun silloin tällöin kuulen jonkun perustelevan alansa valintaa ilmauksin "alaa arvostetaan", "varma työpaikka", "hyvä keskipalkka" jne. En haluaisi olla sellaisen lääkärin hoidossa, joka suhtautuu ammattiinsa noin. Siitä voit olla varma, että ainutkaan professori tai alaansa mullistanut tutkija ei suhtaudu alaansa noin. Tuollainen asenne on täysin tieteen ja tieteellisen koulutuksen vastainen.


    • öajaöldk

      Tämä on vain oma käsitykseni, koska vasta aloitan biologian opiskelun syksyllä. Luulisin, että eläinten leikkelystä on selvittävä. Se kuuluu koulutukseen. Myös koe-eläimiä on luultavasti käsiteltävä. Ja tiettyjen biologian alojen tutkimukseen kuuluvat läheisesti eläinkokeet (mutta niihin aloihin ei tietenkään tarvitse erikoistua :). En tiedä, tarvitseeko itse ottaa hengiltä eläimiä, mutta luultavasti sitä ainakin joutuu katselemaan.

      Luulisin kuitenkin, että asiat ovat neuvoteltavissa. Jos vain suostut leikkelemään eläimiä, niin en usko, että joudut itse tappamaan.

      Ala on kuitenkin valtavan mielenkiintoinen ja laaja, joten harkitse toki hakemista. Ei niitä leikkelykursseja varmaan paljoa kuulu pakollisena tutkintoon. Yliopistojen välillä saattaa toki olla eroja. Minä aloitan biologian opiskelun tänä syksynä ja ekologia kiinnostaa minuakin eniten. :)

    • alkuper. kirjoittaja

      Pitää varmaan kysellä suoraan yliopistoista, kun pelkkien opinto-oppaiden kurssikuvausten perusteella ei kauhean hyvää kuvaa tunnu asiasta saavan. Vaihtoehtoni tällä hetkellä ovat lähinnä ekologiapuolen opinnot Helsingissä, Jyväskylässä tai Oulussa, joten jos joku ko. oppilaitoksessa alaa opiskeleva voisi jakaa tietonsa opintojen sisällöstä, olisin todella kiitollinen.

      No, eivätköhän nämäkin asiat vuoden mittaan jotakin kautta selviä.. :)

      • NuuskisMuuskis

        Samanlainen ihminen olen minäkin kuin sinä. Hyttysellekkään en tekisi pahaa, enkä mielellään kukkasillekkaan:) Itse aloittelen farmasian opintoja, joissa ei onneksi ole pakollisena mitään koe-eläinjuttuja. Toki lääkkeet on testattu eläimillä, mikä sinäänsä on perseestä, kun tietää millaisissa tiloissa ne pienokaiset joutuu vielä kaiken lisäksi elämänsä eleleen:( Aiemmassa opinahjossa olisi tehnty mieli läimäyttää opettajaa, kun se kehui koe-eläinkokeillaan!

        Bilsa on kyllä niin laaja juttu ja siellä opiskelee monia todellisia eläinystäviä:)


    • Biologi

      Biologin on kyettävä tappamaan eläimiä. Isoa osaa tutkimuksista kun ei voi tehdä elävillä eläimillä. Perusopintoihin kuuluu monia pakollisia kursseja joilla eläimiä käsitellään. Ekologisessa tutkimuksessakin vähintään kolmannes tutkimusaiheista edellyttää tutkimuskohteen tappamista jossain vaiheessa. Omana opiskeluaikana neuvottelemallakana ei tappamista päässyt välttämään. Armeliaiden tappamistekniikoiden oppiminenkin nimittäin kuuluu opintoihin.

      Ja ihan oikeasti, tällä hetkellä töitä ei ole edes sille alastaan innostuneelle! Katso vaikka työkkärin sivuilta. Suomessa ei tällä hetkellä ole yhtään paikkaa auki. Vuodessa valmistuu useita satoja biologeja.

      • weflnmasnkl

        Kadutko itse sitä, että luit itsesi biologiksi? (Ainakin päättelin, että olet biologi nimimerkistäsi.) Minä en katuisi koulutustani, vaikka en työllistyisi heti tai työt eivät kunnolla vastaa koulutusta. Suoria biologin paikkoja ei ehkä löydy, mutta monissa töissä voi hyödyntää tietämystään. Monet yliopiston aloista eivät myöskään työllistä suoraan mihinkään ammattiin.

        Onkohan näiden biologien työllistymisestä kirjoittavien tarkoitus yrittää "pelastaa" jatko-opintoja miettiviä nuoria, valittaa katkeroituneesti omasta tilanteestasi vai jotain muuta? Toivottavasti puheet eivät vaikuta niihin, jotka oikeasti ovat alasta innostuneita. Minä en ainakaan opiskelisi yhtä innostuneesti mitään muuta. :)


      • vastaan tässä
        weflnmasnkl kirjoitti:

        Kadutko itse sitä, että luit itsesi biologiksi? (Ainakin päättelin, että olet biologi nimimerkistäsi.) Minä en katuisi koulutustani, vaikka en työllistyisi heti tai työt eivät kunnolla vastaa koulutusta. Suoria biologin paikkoja ei ehkä löydy, mutta monissa töissä voi hyödyntää tietämystään. Monet yliopiston aloista eivät myöskään työllistä suoraan mihinkään ammattiin.

        Onkohan näiden biologien työllistymisestä kirjoittavien tarkoitus yrittää "pelastaa" jatko-opintoja miettiviä nuoria, valittaa katkeroituneesti omasta tilanteestasi vai jotain muuta? Toivottavasti puheet eivät vaikuta niihin, jotka oikeasti ovat alasta innostuneita. Minä en ainakaan opiskelisi yhtä innostuneesti mitään muuta. :)

        Kiitos vaan kysymästä: Olen työllistynyt ihan kohtuullisesti omassa yrityksessä, mutta oikeastaan valitettavasti opinnoista huolimatta. Töitä olen saanut lähinnä sen vuoksi, että jo ennen opiskelujen alkua oli minulla eräältä erikoisalalta erittäin laaja tuntemus. Ilman tätä ennen opintoja hankittua tieto ja taitopohjaa ei töitä olisi löytynyt. Opiskeluista nautin todella, vaikka iso osa opinnoista ei suoraan ollutkaan biologiaa vaan esimerkiksi kemiaa tai tilastomatematiikkaa. Biologiksi opiskelu on toki mukavaa, mutta suurimmalla osalla se hauskuus päättyy valmistumiseen.

        Opiskelutovereiden kanssa jutellessa olen törmännyt siihen, että kukaan ei ole vakinaisissa töissä, vaan tekee lähinnä lyhyitä sijaisuuksia työttömyyspätkien välissä. Maastobiologeille on kesäisi runsaasti töitä, mutta 3 kuukauden työllä ei ehdi kartuttaa rahavaroja koko vuotta varten. Ne joilla ei ole ollut jotakin erikoisalaa ovat kaikkein huonoiten työllistyneitä.

        Työtilanne on selkeästi huonontunut viimeisen 3 vuoden aikana lähinnä sen vuoksi, että ympäristöhallinnosta ja metsähallitukselta on potkittu ulos iso osa työntekijöistä ja luontoselvitykset tms. on lähes lopetettu varojen puutteessa. Jo yliopistoaikana opettajamme alkoivat varoitella erityisesti tutkijanuran mahdottomuudesta. Vain yksi sadasta biologian opiskelijasta on tarpeeksi lahjakas/röyhkeä/onnekas todella pärjätäkseen yliopistomaailmassa. Loput tutkijoiksi päätyneet tekevät 70 tuntista viikkoa alle tuhannen euron tuloilla...

        En siis itse kadu opintojani, mutta tunnen monen monta katkeraa opiskelutoveriani, jotka uskoivat puheita eläkkeelle siirtyvien virkamiesten vapauttamista työpaikoista. Töitä ei yleisbiologille kertakaikkiaan ole! Pitäkää hyvä harrastus harrastuksena tai biologia sivuaineena mutta hankkikaa sellainen koulutus, jolla on edes mahdollisuuksia työllistymiseen!

        Toki monessa muussakin työssä voi hyödyntää biologista tuntemusta, mutta niihinkin paikkoihin voi helposti olla se 30-50 hakijaa, joten voit olla varma, ettei biologia siitä joukosta valita jos alan ihmisiäkin on tarjolla.

        Älkää sitten valittako ettei teitä varoitettu!


      • sä kirjotat.

        Kyllä tappamiselta TODELLAKIN voi välttyä biologian opinnoissa. Sitten vaan täytyy pää- ja sivuaineet valita sellaisen asian mukaan.
        valmiiksi jo kuolleita elukoita todennäköisesti joutuu kuitenkin käsittelemään, mutta niistäkin ainakin osa on kuollut ihan luonnollisen kuoleman.

        Ja aika ihmeellinen toi sun kommentti työtilanteesta. Sekun on kuitenkin ihan hyvä. Siinäkin kun on suunnitelmallinen niin työttömyydeltä voi välttyä. Me eletään nykyään pätkätöiden kulttuuria. Siihen on vaan totuttava.
        Työkkärin sivuilla ei juurikaan biologeille töitä ole. Miksiköhän? Mieti sitä vaikka pikku hetki...Haloo?
        Mun biologikaverit on kyllä kaikki oman alan töissä. Pätkistähän ne koostuu, mutta se nyt vaan on pelin henki akateemisessa maailmassa. (poikkeuksena ehkä oikis ja lääkis)
        Ja täytyy toivoa, että pätkätyöläisten asioita lähdettäisiin tässä yhteiskunnassa ajamaan. Ja eiköhän jossainvaiheessa niin käy.
        Elinikäiset virat kun alkavat olla aika harvinaisuus.


    • Biologi pohojanmaalta

      Itsellä alkaa 2. vuosi biologian saralla, ja tänä kesänä tuli kahlattua kaikki kenttikset läpi. Kenttiksellä valitettavasti joutuu tappamaan elukoita: aina hyttysen toukasta myyriin. Ainakin omassa yliopistossani. En tiedä millaiset kurssit on muilla yliopistoilla. Mutta periaatteessahan juuri sinun, ei ole pakko niitä elukoita viinalla /loukuilla tappaa. Lajintunnistuksen opettelu voi vain olla vaikeaa pelkistä lapuista, jos ei halua kuolleita elikoita edes katsella. Mutta ekologian, erityisesti eläinekologin, työ voi olla vaikeaa jos ei halua yhtään lajikappaletta tutkimuksilleen uhrata. Kasvipuolihan on toinen juttu. Samoin voi ekologian ohessa opiskella esim. ympäristötieteitä, jonka saralla ei tietääkseni niin paljon elukoiden tappamista tulisi.

    • 3. vuoden bg-opiskelija

      Riippuu varmaan yliopistosta ja kursseista, joita valitsee. Ekologiaa voi opiskella ainakin Helsingissä tappamatta yhtäkään eläintä. Yhdellä kurssilla jouduttiin tappamaan torakka (minä en sitä tehnyt), mutta sekään kurssi ei taida olla ekologian pääaineessa pakollinen. Ja sielläkin kurssilla oli ihmisiä, jotka ilmoittivat etteivät periaatteessa tapa eläimiä. Eikä heidän tarvinnut niin tehdä.
      Rohkeasti vaan hakemaan yliopistoon, en usko että kenenkään on pakko tappaa yhtään eläintä jos ei halua. Kunhan vaan avaa suunsa sellaisissa tilanteissa.
      Eikä meidän kenttäkursseilla kyllä yhtään myyrää tapettu :O

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      244
      2253
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      161
      1468
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      53
      1310
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1075
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1039
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      960
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      211
      943
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      855
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      679
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      670
    Aihe