eräänlainen

musiikkikalluppi

Millainen on se musiikkikappale, joka mielestänne on paras ja sitä kuunnellessanne olette aivan sen lumoissa? Juuri äsken kuuntelin MediaPlayerin kautta Kirkan "Tunnetko" kappaletta. Se nostaa "karvani pystyyn", siis hyvässä mielessä. Minusta se on Kirkan paras kappale. Teillä voi tietysti olla muunlaisia musiikkimakuja, kuka tykkää klassisesta, kuka humpasta jne. Olen kopioinut tämän "Tunnetko" myös kännykkääni (N73). Olenko vähän lapsellinen, ikää on jo 62 vuotta?

17

1006

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ukko 59v

Vera Telenius laulaa Miljoona ruusua ja Arja Havakka Lokki.
      Tässä parhaat monen muun lisäksi.

ps.kyllähän sinä ihan nuorelta tunnut:-)

• löytyy

Kielon jäähyväiset tulee ensimmäisenä mieleen. En muista kuka laulaa. Mielentilasta riippuen menee melkein kaikki. Klassinen sytyttää harvakseltaan. Joku aika sitten tuli muistaakseni yle teemalta Rauli Bägging Somerjoen elämästä. Yllättäen huomasin miten upea lauluääni hänellä oli. Ja se sanoitukset osui suoraan sieluun.

Uusista menee räppi mutta ei tämä rokki. Olenhan vasta -65 v. En ole vielä sinne aikuisuuten asti ennättänyt.

• 1943
        löytyy kirjoitti:

Kielon jäähyväiset tulee ensimmäisenä mieleen. En muista kuka laulaa. Mielentilasta riippuen menee melkein kaikki. Klassinen sytyttää harvakseltaan. Joku aika sitten tuli muistaakseni yle teemalta Rauli Bägging Somerjoen elämästä. Yllättäen huomasin miten upea lauluääni hänellä oli. Ja se sanoitukset osui suoraan sieluun.

Uusista menee räppi mutta ei tämä rokki. Olenhan vasta -65 v. En ole vielä sinne aikuisuuten asti ennättänyt.

Baddingin musiikista, esim. Paratiisi, Tähdet, tähdet. Muistan tuon pienen pojan keskikoulusta muutamaa luokkaa alempana. Ei olisi luullut, että tulee luomaan tällaista musiikkia.

• 57 v mies

Siinä iässä naisen parhaat ominaisuudet rupeaa
      vasta rohkeasti tulemaan esiin.Ja sen naisen
      todellinen kauneus miehen sielun ja sydämen ulottuville!
      Kaunis kappale tuo Kirkan "tunnetko"
      Minä niissä romanttisissa fiiliksissä,kun
      62 vuotiasta hehkuvaa naista ajattelen...
      on Andre Bocellin "Besame Mucho"

• ulkonainen

Kun nyt tykkän oopperamusiikista yli kaiken. Joku sanoo, että sinä se tas yrittää hienostella, mutta mitäs hienostelua se on. Ennen vanhaan myös oopperamusiikin piti vastata rahvaan makua. Niin, Puccini on lempparisäveltäjä yli kaiken ja oopperansa La Boheme on kauttaaltaan ihaninta musiikkia ever. Kun Rodolfo laulaa aariansa eli kertoo Mimille, kuka on ja mitä tekee, se ... ei sitä voi sanoin kuvata. Naurakaa vaan vapaasti, makua on erilaista. Sitä Bohemea voi muuten tänä syksynä kaydä Kansallisoopperassa kuuntelemassa pitkästä aikaa.

• OliviaKoo

Miksi sinä oletat ilman muuta, että sinulle nauretaan tai pidetään hienostelijana, kun kerrot pitäväsi oopperamusiikista?
        Miksi otat heti alkuun puolustuskannan?

Se on sinun mielimusiikkiasi, minun on jotain muuta ja muilla taas vielä jotain muuta.

Näinhän se menee, meillä itse kullakin on omat mieltymyksemme.
        Ei niitä tarvitse mitenkään puolustella.

• ulkonainen
        OliviaKoo kirjoitti:

Miksi sinä oletat ilman muuta, että sinulle nauretaan tai pidetään hienostelijana, kun kerrot pitäväsi oopperamusiikista?
        Miksi otat heti alkuun puolustuskannan?

Se on sinun mielimusiikkiasi, minun on jotain muuta ja muilla taas vielä jotain muuta.

Näinhän se menee, meillä itse kullakin on omat mieltymyksemme.
        Ei niitä tarvitse mitenkään puolustella.

Suomessahan on luokkajako, vaikka sitä julkisesti ei tunnusteta. Paitsi aineellisen välillä, myös kulttuurisesti. Työväenluokasta kotoisin olevana ei minun nuoruudessani (eikä vanhuuskaan näytä ihmeemmältä) sopinut oopperoita kuunnella tai tietää niistä ylipäätään mitään,koska humpat, tangot, valssit ja polkat,jenkat olivat mitä mainiointa musiikkia ja muuta ei sopinut olla. Nuorena kuuntelin oopperoita radiosta, ensimmmäisen kausilipun ostin työtienesteillä 18- vuotiaana. Muistan vieläkin äitini paheksunnan, koska "olisihan rahoille muutakin käyttöä ollut". Niin kai.

Olen koko ikäni peitellyt, joskus aiheellisesti, joskus aiheetta sitä, että tykkään tästä musiikinlajista. Sukuni pitää minua hienostelijana mm. tämän vuoksi samoin aikanaan mieheni,sain appivanhemmiltani oikein saarnan, siitä että yritän olla hienompi kuin muut, kun minulla oli kausilippu oopperaan. Työpaikalla samoin. Ystäväni ovat iskelmämusiikin ystäviä.

Olen aikuisen ikäni tavannut ihmisiä, jotka sanoutuvat klassisen musiikin ja oopperan ystäviksi, mutta eivät nukkumatta kestä konserttia, oopperoista puhumattakaan. Käydään vain näyttäytymisen takia, musiikki on sivuseikka. Klassista musiikkia pidetään ns. sivistyneenä musiikkina, ikäänkuin muita parempana lajina, mitä jaottelua en ymmmärrä, mutta katsopa vaikka kulttuurimäärärahoja ja niiden suhdetta kevyelle musiikille contra oopperataloille.

Miksi otan puolustuskannan? Siksi, että poikkeava mielipide yleensä täällä ja muualla teilataan. Kun itse sanoo, että sopii nauraa, katkaisee jo kärjen siltä, että on monen mielestä sitä ja tätä, yleensä jotakin hyvin negatiivista. Siksi ja sen vuoksi. Olen jo tottunut taistelemaan pienestäkin ollakseni sitä mieltä kuin olen. Onhan se tavallaan huvittavaa demokraattisessa Suomessa.

Elämä menee kullakin latujaan. Olemassaolo omana itsenään on etuoikeus, joka sittenkin on harvalla hallinnassa, sillä siihen hyvin usein tarvitaan valtava määrä rohkeutta. Vaikka olisi niin pienestä asiasta kyse kuin musiikkimausta. Ulkomaalaissyntyiset ovat tästä kyllä puhuneet ja olen täysin samaa mieltä. Ehkä Suomessa sota ja kovat kasvatusmallit painavat vieläkin, mutta ei meillä kovin herkästi suvaita erilaisuutta.

• hienoa
        ulkonainen kirjoitti:

Suomessahan on luokkajako, vaikka sitä julkisesti ei tunnusteta. Paitsi aineellisen välillä, myös kulttuurisesti. Työväenluokasta kotoisin olevana ei minun nuoruudessani (eikä vanhuuskaan näytä ihmeemmältä) sopinut oopperoita kuunnella tai tietää niistä ylipäätään mitään,koska humpat, tangot, valssit ja polkat,jenkat olivat mitä mainiointa musiikkia ja muuta ei sopinut olla. Nuorena kuuntelin oopperoita radiosta, ensimmmäisen kausilipun ostin työtienesteillä 18- vuotiaana. Muistan vieläkin äitini paheksunnan, koska "olisihan rahoille muutakin käyttöä ollut". Niin kai.

Olen koko ikäni peitellyt, joskus aiheellisesti, joskus aiheetta sitä, että tykkään tästä musiikinlajista. Sukuni pitää minua hienostelijana mm. tämän vuoksi samoin aikanaan mieheni,sain appivanhemmiltani oikein saarnan, siitä että yritän olla hienompi kuin muut, kun minulla oli kausilippu oopperaan. Työpaikalla samoin. Ystäväni ovat iskelmämusiikin ystäviä.

Olen aikuisen ikäni tavannut ihmisiä, jotka sanoutuvat klassisen musiikin ja oopperan ystäviksi, mutta eivät nukkumatta kestä konserttia, oopperoista puhumattakaan. Käydään vain näyttäytymisen takia, musiikki on sivuseikka. Klassista musiikkia pidetään ns. sivistyneenä musiikkina, ikäänkuin muita parempana lajina, mitä jaottelua en ymmmärrä, mutta katsopa vaikka kulttuurimäärärahoja ja niiden suhdetta kevyelle musiikille contra oopperataloille.

Miksi otan puolustuskannan? Siksi, että poikkeava mielipide yleensä täällä ja muualla teilataan. Kun itse sanoo, että sopii nauraa, katkaisee jo kärjen siltä, että on monen mielestä sitä ja tätä, yleensä jotakin hyvin negatiivista. Siksi ja sen vuoksi. Olen jo tottunut taistelemaan pienestäkin ollakseni sitä mieltä kuin olen. Onhan se tavallaan huvittavaa demokraattisessa Suomessa.

Elämä menee kullakin latujaan. Olemassaolo omana itsenään on etuoikeus, joka sittenkin on harvalla hallinnassa, sillä siihen hyvin usein tarvitaan valtava määrä rohkeutta. Vaikka olisi niin pienestä asiasta kyse kuin musiikkimausta. Ulkomaalaissyntyiset ovat tästä kyllä puhuneet ja olen täysin samaa mieltä. Ehkä Suomessa sota ja kovat kasvatusmallit painavat vieläkin, mutta ei meillä kovin herkästi suvaita erilaisuutta.

että meillä on monenlaista musiikkimakua. Ymmärrän hyvin että olet puolustuskannalla heti alkuun. Vuosien varrella saatu negatiivinen palaute ei unohdu. Sen kanssa joutuu tekemään paljon työtä. Käsittääkseni tänne voit kirjoittaa omat mieltekosi ja -piteesi juuri sellaisena kun ne koet. Emme ole tuomareita emmekä kaiken taitavia musiikkiarvostelijoita. Hellitä hiukan kun tänne kirjoitat.

Lapsuudessani niin iskelmät kuin muukin musiikki oli synbti. Ainut oikea musiikki on virsien veisaaminen. Siitä huolimatta kuuntelen kaikenlaista musiikkia. Oopperassakin olen kerran käynyt. Ei johdus siitä että en ole sen lajin suuri ihailija, vaan pelkästä laiskuudesta. Yksin kun ei viitsi sellaiseen paikkaan mennä.

Juttelin kerran sukulaiseni (oopperalaulaja) kanssa sen musiikkilajin ymmärätmisessä. Sanoin "en ymmärrä siitä mitään, minä vain tunnen sen". Tähän hän totesi "useimmat jotka sanovat ymmärtävänsä klassista musiikkia eivät sitä todellisuudessa ymmärrä. On parempi tuntea kun teeskennellä ymmärtävänsä".

Älä missään tapauksessa aliarvoi omaa musiikkimakuasi. Nauti täysin rinnoin omasta maustasi.

• KristaTee
        hienoa kirjoitti:

että meillä on monenlaista musiikkimakua. Ymmärrän hyvin että olet puolustuskannalla heti alkuun. Vuosien varrella saatu negatiivinen palaute ei unohdu. Sen kanssa joutuu tekemään paljon työtä. Käsittääkseni tänne voit kirjoittaa omat mieltekosi ja -piteesi juuri sellaisena kun ne koet. Emme ole tuomareita emmekä kaiken taitavia musiikkiarvostelijoita. Hellitä hiukan kun tänne kirjoitat.

Lapsuudessani niin iskelmät kuin muukin musiikki oli synbti. Ainut oikea musiikki on virsien veisaaminen. Siitä huolimatta kuuntelen kaikenlaista musiikkia. Oopperassakin olen kerran käynyt. Ei johdus siitä että en ole sen lajin suuri ihailija, vaan pelkästä laiskuudesta. Yksin kun ei viitsi sellaiseen paikkaan mennä.

Juttelin kerran sukulaiseni (oopperalaulaja) kanssa sen musiikkilajin ymmärätmisessä. Sanoin "en ymmärrä siitä mitään, minä vain tunnen sen". Tähän hän totesi "useimmat jotka sanovat ymmärtävänsä klassista musiikkia eivät sitä todellisuudessa ymmärrä. On parempi tuntea kun teeskennellä ymmärtävänsä".

Älä missään tapauksessa aliarvoi omaa musiikkimakuasi. Nauti täysin rinnoin omasta maustasi.

Mainitsin Junnun tuossa aikaisemmin, koska Albatrossi tuli ensimmäisenä mieleeni. Klassinen musiikki ja ooppera ovat kuitenkin etusijalla.

Nuorempana oli pakko muka pitää siitä mikä kulloinkin oli muodissa. En koskaan kehdannut sanoa, etten oikein siitä pidä. Nykyään kyllä kuuntelen vanhoja iskelmiä ja sellaista. Mutta tämä nykymusiikki on minulle liikaa. Ainahan sitä joutuu kuuntelemaan, kun sitä tavallaan pakkosyötetään kaikkialla.

Tämän pakkosyötön ansiosta tosin tiedän melko paljon nykymusiikistakin, joten jotain hyötyä siitäkin on ollut. En jää keskusteluissa häntäpäähän.

Valitettavasti on todella olemassa käsitys, että klassisesta ja oopperasta pitävät ovat hienostelijoita ja jotenkin outoja.

• hienoa
        hienoa kirjoitti:

Kylläpä ilmaisin ajatukseni kehnosti. Se ”useimmat jotka sanovat ymmärtävänsä klassista musiikkia eivät sitä todellisuudessa ymmärrä.” Tarkoittaa juuri tätä sinun ”jotka sanoutuvat klassisen musiikin ja oopperan ystäviksi, mutta eivät nukkumatta kestä konserttia.”

Anteeks ny vaan kun meinasin leimata kaikki samalla leimalla.

• löytyy
        ulkonainen kirjoitti:

Kaikkea ei yhdellä kertaa muista. Onhan ne kolme tenoria (Pavarotti, Carreras ja ?) aivan upeaa kuunneltavaa. Samoin ne miehet, joita jokin aika sitten mainostettiin paljon telkkarissa. Heitä kun kuuntelee niin siinä ihan sielu lepää. Eikä kaikki ooppera ole pelkkää kirkumista. Kuten jotkut asian ilmaisevat.

Tapasin kerran Kari Tapion. Sanoin hänelle; ”kun sinua kuuntelee livenä niin sielu jää soimaan”. Hän tuumasi "tuo oli mukavaa kuulla. Silloin tietää antaneensa kuulijoille jotain". Sama on klassisen musiikin kohdalla. Kaikkea tulee kuunneltua enemmän radiosta ja telkkarista. Siinä ei saa samaa tunnelmaa kun livenä kuunnellessa.

• ulkonainen
        hienoa kirjoitti:

Jaa-a, en minä omaa makuani aliarvioi,se on sitä mitä on. Mielipiteet toki voi kirjoittaa juuri
        sellaisina kuin ne ovat, ellei lakia riko, mutta avarakatseisuus ei vain ole kovin monen hyve.

Oopperan piiristä on nyt poissa eräs kaikkein upeimmista laulajista, Luciano Pavarotti. Caruson äänestä sanottiin, että se oli kuin hopeatiukujen helinää ja upea oli myös Jussi Björlingin ääni. Pavarotti oli parhaimmillaan täydellinen elämys. Sellaisia laulajia syntyy harvoin, hyvä jos yksi vuosisadassa.

Miten taidetta voi ymmärtää? Mielestäni sitä ei nimenomaan pidä ryhtyä ymmärtämään,oli kyse musiikista, maalaustaiteesta, teatteritaiteesta jne. Taide tunnetaan itsessään,se herättää elämyksiä, impulsseja, naurattaa, itkettää, kyllästyttää, vihastuttaa, ihastuttaa. Taide on tunnevaltaista, musiikissa säveltäjän voi kuulla puhuvan. Eräs teostensa kautta "puhuvimmista" säveltäjistä on Mozart.

Mielikuvitus kulkee kautta linjan mukana, jotta taiteista saisi mahdollisimman paljon irti. Henkilö, joka on saanut myötäsyntyisenä lahjana hyvän mielikuvituksen, on onnekas, vaikka tätä ominaisuutta ei tämä aika osaa arvostaa. Paradoksi onkin, että mm. kaunokirjallisuutta tuotetaan ja luetaan enemmän kuin koskaan. Laji, joka vaatii tekijältään ja lukijaltaan - mitäpä muuta kuin mielikuvitusta.

• KristaTee

Vainion Albatrossi saa minut aina kyyneliin. En tiedä, onko se kaikista kappaleista paras, mutta hyvä se on.

• Hopeinen kuu ja Olavi Virta!

On se niin hieno kappale, se on aina ollut mulle ykkönen!

Huomenna täyttää ensimmäinen idolini Lasse Liemola seitsemänkymmentä vuotta.
      Silloin soi Anna pois, Diivaillen, Diana ja olihan niitä muutama muukin.

Onnea vaan Lasselle jo näin ennakkoon!

• 61v

olen 61 v.mies ja eläkkeellä jo.vaimoni on
      5 v nuorempi ja kiireen ja ressin vaivaama
      joskus.lauleskelen silloin, oi katsele lintua
      oksalla puun se laulaa niin kauniisti aina
      se korkeimman kiitokseen aukaisee suun sen
      mieltä ei huolet ne paina.....tämä laulu
      tuottaa minulle suurta mieli hyvää.

• Fridanna

Kuuntelen (ei siis taustamusiikkina) musiikkia aivan mielialasta johtuen. Menee aikoja, etten yhtäkään cd:tä laita soimaan ja sitten taas etsin ne kappaleet, joita huomaan kaipaavani juuri nyt kuultavaksi. Jo vuosia olen kuunnellut blues-musiikia kaikkein mieluimmin ja Gary Mooren lähes kaikki blues-cd:t omistan. Hänen äänensä sopii bluesiin ja kitara soi aivan sieluun saakka.
        Rämäkkä rock joskus on myös paikallaan ja sieltä 50-luvulta. Omistan yhden cd:n virsimusiikkiakin ja sitäkin tuntuu joskus hyvältä kuunnella. Siis laidasta laitaan musiikkia.

• Pisara/stakin

....tuota olen laulanut lapsilleni,osaan sen täysin ulkoa,minulla on lintuja;)
        Musiikkia,mistä pidän on paljon,mielialasta riippuen kuuntelen:
        - Elviksen rauhallisia melodisia lauluja,pidän Elviksen äänen soundista ja muistoista mitä niihin liittyy
        -Esa Ruuttusen :"Kahden maan kansalainen" rauhoittaa jos olen uupunut
        -Hime Kami..pelkää instrumentaalimusiikkia
        -Motzart A:W.monet hänen pianookappaleistaan
        -kaikken koskettavin on poikani minulle säveltämä,jonka hän itse myös laulaa ja soittaa ;"Läpi surun"

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      35
      4193
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      55
      2905
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      47
      2827
    4. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2583
    5. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      8
      2555
    6. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      321
      2521
    7. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      2119
    8. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      54
      1855
    9. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      46
      1673
    10. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      141
      1517
    Aihe