Syksy tuo mukanaan harrastuspiirejä,aloititko sinä jonkun uuden harrastuksen?Itseäni kiinnostaisi joku lasitöihin liittyvä ja samoin joku uusi kieli voisi tulla kysymykseen.
Aloitiko uuden harrastuksen?
20
1040
Vastaukset
- hankittua
Heinäkuussa jäin eläkkeelle ja innostuin kuvaamaan still- ja videokameroilla. Videoiden leikkaus tietsikalla vielä tökkii, kun ohjelmani on enkuksi enkä sitä oikein hallitse.
Tallinnassa ihastuin Vanhaan kaupunkiin, Kadriorgin puistoon ja Piritaan. ...ja taisinpa ihastua Viron presidentin nättiin puolisoonkin, kun käveli Kadriorgissa heidän presidentin linnansa lähellä koiransa kanssa vastaan :))
Nyt täytyisi hankkiutua kansalaisopiston kurssille, että "oppis rääkii eesti keelt". Olisi mukavampi käydä katselemassa niitä paikkoja, mistä sukuni juuret jostain 1100-luvulta ovat. Isäni puoleinen luultavasti Saarenmaalta ja äitini mantereen puolelta Läänemaalta. Satoja vuosia se valuminen Suomeen ja Rautalammen emäpitäjän Saarijärvelle kesti, kunnes suvut kohtasivat ja minä synnyin.- Fridanna
Liityin espanjan kielen ryhmään. Kieli on minulle aivan uusi kieli. Mielenkiintoista on ja mukava opettaja.
- jatta
Kyllä teillä on hienot suunnitelmat. Lasimaalaus on antoisaa hommaa. Harrastin joskus ennen muinoin.
Eesti keele räägimises on opettelemista. Siinä on aika hankala grammatiikka (kielioppi). Vaikka puhuisi kuinka vähän kieltä sekin taito kannattaa käyttää. Eestiläiset on tosi ihania ihmisiä. Auttavat jos vähänkin vinkkaat siihen suuntaan. Ihanin sana on "paluun" (olkaa hyvä), se on kuin musiikkia korville. Herttaisen kaunis.
Ja sitten se sukututkimus. Vau, muuta en voi sanoa. Sairauteni pahentuessa fiksu lapseni käski tekemään netissä sukutukimusta. Hurahdin siihen täysillä. Isän puolelta suku on kotoisin Karjalasta. Tosi ihanaa löytää juurensa. ONNEA TUTKIMUKSILLESI. Olen hengessä mukana.
Viime vuodet on mennyt sairastamisen merkeissä. Nyt ajattelin aloittaa kuntosalilla käymisen. Pi-tää aloittaa hiljaa ja hartaasti. Kunnon kohentamisen jälkeen voisi ajatella jotain käsillä tekemistä. Jos ne vielä sattuvat toimimaan.
Hyvää harrastesyksyä kaikille. jatta kirjoitti:
Kyllä teillä on hienot suunnitelmat. Lasimaalaus on antoisaa hommaa. Harrastin joskus ennen muinoin.
Eesti keele räägimises on opettelemista. Siinä on aika hankala grammatiikka (kielioppi). Vaikka puhuisi kuinka vähän kieltä sekin taito kannattaa käyttää. Eestiläiset on tosi ihania ihmisiä. Auttavat jos vähänkin vinkkaat siihen suuntaan. Ihanin sana on "paluun" (olkaa hyvä), se on kuin musiikkia korville. Herttaisen kaunis.
Ja sitten se sukututkimus. Vau, muuta en voi sanoa. Sairauteni pahentuessa fiksu lapseni käski tekemään netissä sukutukimusta. Hurahdin siihen täysillä. Isän puolelta suku on kotoisin Karjalasta. Tosi ihanaa löytää juurensa. ONNEA TUTKIMUKSILLESI. Olen hengessä mukana.
Viime vuodet on mennyt sairastamisen merkeissä. Nyt ajattelin aloittaa kuntosalilla käymisen. Pi-tää aloittaa hiljaa ja hartaasti. Kunnon kohentamisen jälkeen voisi ajatella jotain käsillä tekemistä. Jos ne vielä sattuvat toimimaan.
Hyvää harrastesyksyä kaikille.saisi edes vanhatkaan valmiiksi...
Sukututkimusta on kesken vaikka kuinka paljon. Tietokoneelle siirrettynä vasta reilut 30000 henkilöä, mutta homma jatkuu...
Pappamopon kunnostus (3 kpl) edelleen kesken. Moottoripyörän entisöinti aloittamatta. Puutyöt kesken. Kirjansidontatyökalujen teko kesken, kirjansidonta aloittamatta. Kieliopinnot kokonaan aloittamatta.
Ei tule mitään, pitäisikö luovuttaa suosiolla edes haaveilu?- viivi-karoliina
sitroen kirjoitti:
saisi edes vanhatkaan valmiiksi...
Sukututkimusta on kesken vaikka kuinka paljon. Tietokoneelle siirrettynä vasta reilut 30000 henkilöä, mutta homma jatkuu...
Pappamopon kunnostus (3 kpl) edelleen kesken. Moottoripyörän entisöinti aloittamatta. Puutyöt kesken. Kirjansidontatyökalujen teko kesken, kirjansidonta aloittamatta. Kieliopinnot kokonaan aloittamatta.
Ei tule mitään, pitäisikö luovuttaa suosiolla edes haaveilu?Älä ihmeessä luovuta,vähän kerralla hyvää tulee.Ystäväni on entisöinyt vanhaa autoa jo 24v.ja nyt auto on pian valmis,ehkä vielä tänä syksynä pääsen ajelulle.Moottoripyörä odottaa hällä myös entisöijää,että haastetta on.Varmaan monella on "töitä"jotka ovat kesken jossain komeron hyllyillä,itselläkin muutama homma odottaa tekijäänsä.
- älä nyt
sitroen kirjoitti:
Ei tule mitään, pitäisikö luovuttaa suosiolla edes haaveilu?ainakaan haaveilua lopeta. Vanha sanonta ”köyhän ainut huvitus on vilkas mielikuvitus”. Haaveilu on elämän rikkaus. Ne työt, mitkä on tarkoitus valmistua ne myös valmistuu. Ei meistä kukaan tätä maailmaa valmiiksi saa. Tuolle korvien välyksellekin on parempi että on töitä tiedossa. Se pitää aivonystyrät toiminnassa. Ei pääse ainakaan se muotitauti tementia iskemään. Ja myöhän ei suosiolla luovuteta yhtään mitään. Harataan vastaan vaikka vaan periaatteen vuoksi.
- Fridanna
sitroen kirjoitti:
Ei tule mitään, pitäisikö luovuttaa suosiolla edes haaveilu?Olen pitkään jo ajatellut, jotta olis mielenkiintoista tuo kirjansidonta. Näin työssäni hajoamassa olevia sidoksia, jotka olisin halunnut korjata. ei ole kuitenkaan minkäänlaista taitoa siihen.
- RöNsykkä**
Fridanna kirjoitti:
Liityin espanjan kielen ryhmään. Kieli on minulle aivan uusi kieli. Mielenkiintoista on ja mukava opettaja.
Espanja on nyt toista kertaa alussa...katsotaan nyt miten pitkäjännitteinen olen!
Toisen uuden juttuni=onkohan se nyt harrastus?
Saan huomenna tietää ..mitä ryhmää rupean ohjaamaan!
Entiset harrastukset tai oikeastaan elämäntapa on edelleen linnut ja eläimet,kirjoituksen ja lukemisen lisäksi.
Liikuntaa pitäisi vielä ottaa vaihtoehdoin joka päiväiseksi,uinnin,kävelyn,tanssin muodossa.
Kun päästään jouluun...palataan asiaan;D
Yritän kasvattaa pitkäjännitteisyyttäni. - RöNsykkä**
Fridanna kirjoitti:
Olen pitkään jo ajatellut, jotta olis mielenkiintoista tuo kirjansidonta. Näin työssäni hajoamassa olevia sidoksia, jotka olisin halunnut korjata. ei ole kuitenkaan minkäänlaista taitoa siihen.
mutta minun persoonallani ei sitä pysty tekemään.Ei mitään noin tarkkaa ja pitkään kestävää.
Minulla on kuitenkin hyvin vanha kuva Raamattu,jonka takakansi on irronnut.
Ehkä joku muu;/tekis sen kuntoon..... - epäilevä "eestiläinen...
miten olet onnistunut sukujuuriasi noin pitkälle selvittämään.Kyllä meillä ainakin katkesivat yhteydet menneeseen,kun kirkonkirjoja ei ollut enää saatavilla 1700-luvulta taaksepäin.Kirkoissa näetsen säilytettiin ennen nämä tiedot,mutta kirkkojen hyvinkin usein palaessa,tiedot hävisivät sen siliän tien.Erittäin epäilevä olen antamasi tiedon suhteen noin pitkälle menevien sukujuurien tietämisestä.Pikkuisen on liioittelevaa puhua virolaisista sukujuurista,tuhannen vuoden takaa...!Kyllä me itsekukin voimme keksiä "luultavasti" olevamme kotoisin mistä hyvänsä.
- sitroen.
epäilevä "eestiläinen... kirjoitti:
miten olet onnistunut sukujuuriasi noin pitkälle selvittämään.Kyllä meillä ainakin katkesivat yhteydet menneeseen,kun kirkonkirjoja ei ollut enää saatavilla 1700-luvulta taaksepäin.Kirkoissa näetsen säilytettiin ennen nämä tiedot,mutta kirkkojen hyvinkin usein palaessa,tiedot hävisivät sen siliän tien.Erittäin epäilevä olen antamasi tiedon suhteen noin pitkälle menevien sukujuurien tietämisestä.Pikkuisen on liioittelevaa puhua virolaisista sukujuurista,tuhannen vuoden takaa...!Kyllä me itsekukin voimme keksiä "luultavasti" olevamme kotoisin mistä hyvänsä.
En ole tutkinut sukuani 30 000 vuotta taaksepäin vaan 30 000 henkilöä on koneella. Esivanhempia muutama lonkero jonnekin 1500-luvun alun kahta puolta, mutta suurin osa vuoden 1700 kahta puolta. Sitten näitten jälkeläisiä muutamissa sukupolvissa. Äkkiä siitä porukkaa kertyy...
Nuo vanhimmat on minua viisaampien tutkimuksia muista lähteistä kuin kirkonkirjoista. Näihin olen sitten itse löytänyt yhteyden.
Tässäpä tuo lyhyesti. - sitroen.
RöNsykkä** kirjoitti:
mutta minun persoonallani ei sitä pysty tekemään.Ei mitään noin tarkkaa ja pitkään kestävää.
Minulla on kuitenkin hyvin vanha kuva Raamattu,jonka takakansi on irronnut.
Ehkä joku muu;/tekis sen kuntoon.....20-luvun kirjansidontatyökalut, tosin vähän rapistuneessa kunnossa. Ja antoi se äitimuori opitkin ja muutaman lehden vuosikerran sidoin noin 45 vuotta sitten. Ehjiä ovat vielä...
Sen raamattusi korjaa joku kirjansitoja kuntoon joten vie sellaiseen liikkeeseen. Puhelinluettelosta tai kyselemällä löydät korjaajan.
mennä ATK-kurssille alkeista eteenpäin, jos taas vähän saisi tietoa lisää tämän koneen käyttöön.
Kyseinen kurssi alkaa vasta tammikuussa, että vanhoilla opeilla mennään siihen asti.- Zirkonia
joku uusi juttu, mutta vanhaan malliin menee, eli vaan jumpparyhmä kerran viikossa.
Espanjaa olen yrittänyt jo pitemmän aikaa aloitella, mutta aina vaan jää. On sen verran vaikeaa ja haasteellista aivan uutta kieltä alkaa opiskella.
Joka Espanjan matkallakin on oppikirja mukana,mutta vähäiseksi opinnot ovat jääneet.Oikein harmittaa tämä saamattomuus ja velttous itsessäni.
ATK-kurssikin voisi olla ok, mutta kun olen täysin toope koneiden kanssa, ei ole oikein uskallusta mennä.
- Ibiza*
on ollut pilvin pimein. Omakotitalo puutarhoineen työllistää kesän ja talvella puutyö tuolla verstaassani. Minulla on lisäksi paljon 8 mm fimimateriaalia ja vhs- ja dv- materiaalia lähinnä perhepiiristä. Jälkimmäiset olen editoinut viime talvena pinnacle Studio plus ohjelmalla. Ongelmaa on tuottaneet nuo 8 mm filmit. Kansalaisopisto meillä hankki huippulaitteet kaitafilmien tuottamiseksi "digimuotoon". Jonkinverran myös tällä näppyläpuolella värkänneenä lupauduin opettajaksi ko. piiriin. Tuli "jenkeistä" huippulaitteet. Haastetta on, mutta saanhan minä myös omat tosi vanhat 8 mm filmini "eloon" ja ääneen jaettavaksi jälkipolville....
- aureliina
kursseille menen. Tänään alkaa englannin kakkoskurssi ja huomenna kotihieronta. Englantia olen lukenut joskus keskikoulun aikaan,joten muistelemista on! Hierontaa ajattelin ihan vaan mielenkiinnosta opetella. Kehuvat sormiani napakoiksi, joten jos vaikka eläkepäiviksi lisätuloja...
- 1943
eläkkeellä ja parilla kurssilla kansalaisopistossa. En ole vielä kypsä aikatauluihin, vaan haluan vapaasti tehdä mitä huvittaa. Ja tekemistä riittää yllin kyllin. Sukututkimuskin saa odottaa, on liian aikaavievää.
- Vauhtia
Aloitimme systerin kanssa sauvakävelyn ,asutaan n 4 km toisistamme,lähdemme samaan aikaan kotoa ja tapaamme puolessa välissä ja tehdään lenkki kaikkea kivaa jutellen ,yhteisen lenkin jälkeen lähdetään sauvomaan taas tahoillemme.
Tulee tavattuakin ainakin kerran viikossa ja kunto kasvaa siinä samalla.- nikito*
Ajattelin vilkaista, mitä mielenkiintoista toiset harrastaa, kun itselleni ei tullut mieleen mitään.
Mutta ostinhan minä kävelysauvat kirppikseltä. Tyttäreni luokse on 4 km, jota väliä ajattelin kävellä.
Nyt on auto korjaamolla ja sauvat viellä takapenkillä, jossa ne ovat odottaneet 2 vko, joten se harrastuksista.
- lupiini
taijin harrastamisen. Hyvältä tuntuu. Näin eläkkeellä ollessa kertaan myös kieliä, englantia ja saksaa. Tuosta sauvakävelystä sanoisin, että kannattaa hankkia tarpeeksi lyhyet sauvat. Itse aloitin sauvakävelyn 7 vuotta sitten ja silloin ostin aivan liian pitkät sauvat ja niskani jännittyi. Mutta parin vuoden päästä ostin matalammat ja ne ovat tosi hyvät.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k313874- 412599
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut422558Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s82345- 292148
- 381779
Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta461623Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.3011505Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t461468- 1411467