Lepikonsuojelu?

Metsuri

Miksi rantalepikoita suojellaan ja rauhoitetaan?
Siksikö että puutiaiset eli punkit saavat rauhassa lisääntyä ja levittää porreolista ja menginokokkia?
No siinä tavoitteessa olette töyhtöhyypät onnistuneet, tosin nyt startaa moottorisaha.
;D
Kulotus on sitten ensi keväänä

19

548

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • thymus

      Itse asiassa käsitys, että punkit elelisivät lepissä on väärä. Punkit elävät maassa ja ne tarttuvat ihmiseen tai eläimeen esim. heinistä tai muiden ruohovartisten kasvien varsilta. Eivät siis puista.

      Rantalepikoita suojellaan todennäköisesti siksi, että ne ovat käymässä harvinaisiksi. Lisäksi rannat ovat kauniimman näköisiä silloin, kun niillä on puustoa sen sijaan, että olisivat paljaaksi hakattuja.

      • Otso

        Kirjoittaja jolle kommentoit, ei mielestäni väittänytkään punkkien elelevän lepissä. Vaan lepikoissa. Rantalepikot ovat nimenomaan kasvupaikaltaan sellaisia missä viihtyy vaateliaat ruohot, saniaiset jne. Niissä taas viihtyy punkit.


      • Jaakko

        Vai ovat lepikot kauniita. Rohkenen olla eri mieltä.
        Siistitty ranta on siistimpi ja kauniimpi.


      • taidat
        Jaakko kirjoitti:

        Vai ovat lepikot kauniita. Rohkenen olla eri mieltä.
        Siistitty ranta on siistimpi ja kauniimpi.

        Yli 60-veet pitävät raivattua rantaa kauniimpana kuin luonnontilaista..nuorempien milestä asia on juuri päinvastoin..mä oon alle ja siksi pidän luonnontilaista kauniimpana kuin tylsää siistittyä...


      • Thymus
        Otso kirjoitti:

        Kirjoittaja jolle kommentoit, ei mielestäni väittänytkään punkkien elelevän lepissä. Vaan lepikoissa. Rantalepikot ovat nimenomaan kasvupaikaltaan sellaisia missä viihtyy vaateliaat ruohot, saniaiset jne. Niissä taas viihtyy punkit.

        Osittain olet oikeassa, minä puhuin enemmänkin lepistä kuin lepikoista yleensä. Tein näin kuitenkin siksi, kun alkuperäinen kirjoittaja sanoi kaatavansa lepät. Kyse oli siis puista, viestistä sai sen kuvan että muita muutoksia ei ollut tarkoitus tehdä. Heinäkasvit, joissa punkit elävät, jäisivät siis paikalleen.

        Siitä esitän eriävän mielipiteen, että lepikot olisivat jotenkin enemmän punkkirikasta aluetta kuin heinäinen maasto yleensä. En ainakaan ole törmännyt yhteenkään tällaista väitettä tukevaan tutkimukseen. Lepikon kaataminen tuskin vaikuttaa merkittävästi alueen punkkimäärään. Ja jos kyse on raakkaamattomasta lepikosta, ei sitä borrelioosia sieltä kovin moni takuulla saa, sillä harva viitsii puskea läpi tiheästä leppäryteiköstä. Harvennettu lepikko on tietysti asia erikseen, mutta yhäkin olen sitä mieltä, että se ei ole leppien "vika", jos siellä punkkikasveja elää, vaan maaperän. :)


      • Thymus
        Jaakko kirjoitti:

        Vai ovat lepikot kauniita. Rohkenen olla eri mieltä.
        Siistitty ranta on siistimpi ja kauniimpi.

        Kyllä, minusta lepikot ovat kauniita. En välttämättä tykkää kylläkään sellaisesta hirveästä ryteiköstä, jos kyseessä on mökki- tai saunaranta. Sen sijaan siistitty lepikko, josta liiat puut on karsittu pois on hyvin kaunis. Puuton ranta on surkean näköinen, ellei kyseessä ole luonnostaan kallioinen maa jossa puut eivät kasva.


    • vinouma

      Onko herra kuulut koskaan puhuttavan diversiteetistä? Jos et, niin katso sanakirjasta.

      • tukkijätkä

        Eipä sanakirjasta sen enempää.

        Metsäammattilaisena ilkeän väittää, että nämä nykydirektiivien mukaiset rantakaistat ovat lähinnä vitsi. Ajatuksena kaunis, mutta käytännössä ihan yhtä huuhaata. Jokainen, joka on hieman peruskoulun biologian tunteja enemmän perehtynyt luonnonjärjestelmiin, tietää, että aukkohakkuun jälkeen kapean "suojelukaistan" valaistusolosuhteet muuttuvat niin oleellisesti, että se ei säily ennallaan, vaan saa uuden ilmiasun lajistollisesti. Kosmetiikkaa, jolla ei ole juurikaan yhtymäkohtaa todelliseen luonnon suojeluun. Henkilökohtainen mielipiteeni siitä kosmetiikasta on se, että avoin/rantaan asti harvennettu ja hoidettu metsäala on kauniimpi kuin kapea heitteille jätetyn näköinen rytökaista talousmetsän ja rannan välissä.

        Jos suojellaan, niin tehdään se sitten niin, että siellä tosiaan on oikein oikeasti ne lajit, jotka siihen kohteeseen ovat asettuneet, eikä mitään silmän lumetta.

        Metsäsertifioinnit sisältävät useita vastaavia kohtia ns. luontokohteiden säilyttämisestä. Puronvarsia, lehtolaikkuja, lähteitä, pohjoisjyrkänteitä, kosteikkoja... Suojavyöhykkeet ovat niin kapeita, että esimerkiksi lähteestä tulee useassa tapauksessa paskalampi, josta ei todellakaan tee mieli täyttää kenttäpulloaan. Jättöpuut ovat oma hauska kategoriansa; niitähän on oltava tietty määrä/ha loppuhakattua aukkoa. Tuulenkaatojahan niistä tulee eikö lie 90%. Siltä se ainakin näyttää, kun samoaa maita ja mantuja työn ja harrastusten puitteissa. Ideahan olisi se, että jää ainesta pystyyn kuivavien puiden eliöstölle, mutta käytännössä toteutuu vain maapuiden lievä lisäys, kun hakkuutähteiden lisäksi maassa rojottaa muutama kokorunko.

        Että semmoista luonnonsuojelua.


      • Metsuri

        Olen Mies joka saa sahan käyntiin tarvittaessa, mutta herraksi en itseäni koe vaan osaksi luontoa. Minulla on tehtävä ja sen toteutan, ihan maalaisjärjen sanelemana, alkuperäiseläimistön ja kantaväestön parhaaksi.

        Ei kiinnosta enkä katso mitään diverteesejä.
        Punkki on laji jota ei Pohjanlahden rantametsissä/lehdoissa/missään sivistyssanoissa ole koskaan aikaisemmin riesaksi asti ole ilmennyt. Eli tällaisella umpeenkasvattamishaahuilulla alkuperäiskasvillisuus ja eläinkanta katoaa kokonaan. Ja kenttäpulloja sun muita en kyllä tosiaan edes minkään sivistyssanan nojalla tai pakottamana suostu täytytämään ja pilaamaan rantarapakoissa.
        Tilalle tulevat uudet lajit ja taudit, kuten luettelemani ja pannaan kaupanpäälle vielä ekinokokki.
        Vaeltava hippiäinen ei voi enää ottaa marjaa suuhunsa, tai juoda vettä.

        Varsinaista luonnonsuojelua, tosin odottakaahan uutisia...


    • Terva

      Kyllä oikean metsurin pitäisi metsätyypit ja niiden merkitys tietää... muutenkin kuin puutavaran saannin kannalta.

      • Otso

        Niin, metsätyypeillä ja rantalepikoiden suojelullahan ei ole mitään tekemistä keskenään. Kysymys on tärkeiden elinympäristöjen tunnistamisesta, ei metsätalouden metsätyyppien tai kasvupaikkatyyppien tunnistamisesta. Suojelun kannalta.


      • Metsuri
        Otso kirjoitti:

        Niin, metsätyypeillä ja rantalepikoiden suojelullahan ei ole mitään tekemistä keskenään. Kysymys on tärkeiden elinympäristöjen tunnistamisesta, ei metsätalouden metsätyyppien tai kasvupaikkatyyppien tunnistamisesta. Suojelun kannalta.

        Joopa joo, taitaa joku kulkutauti syödä järjen näemmä. Useammaltakin lehtokurpalta.


      • Otso
        Metsuri kirjoitti:

        Joopa joo, taitaa joku kulkutauti syödä järjen näemmä. Useammaltakin lehtokurpalta.

        Älä nyt mulle keuhkoo! Mähän olen sun puolella tässä asiassa. Mää olen itekkin metsäteollisuuden palveluksessa. Koetin vaan opettaa tuota "suojelijaa" puhumaan asioista niiden oikeilla nimillä. Kaverihan väitti metsätyypeillä olevan jotain merkitystä suojelun kanssa. Vt tai Mt, aivan sama. Ainut mikä suojelun kannalta ratkaisee, on tärkeät elinympäristöt. Ne on minunkin huomioitava kun hakkuutan metsiä. Joko olet joutunut käymään luonnonhoitokurssin? Ite kävin pari vuotta sitten. HIENO todistus ja tikkapinssi tuli. Aukkoja on tehty samaan malliin sen jälkeenkin.


      • zen
        Otso kirjoitti:

        Älä nyt mulle keuhkoo! Mähän olen sun puolella tässä asiassa. Mää olen itekkin metsäteollisuuden palveluksessa. Koetin vaan opettaa tuota "suojelijaa" puhumaan asioista niiden oikeilla nimillä. Kaverihan väitti metsätyypeillä olevan jotain merkitystä suojelun kanssa. Vt tai Mt, aivan sama. Ainut mikä suojelun kannalta ratkaisee, on tärkeät elinympäristöt. Ne on minunkin huomioitava kun hakkuutan metsiä. Joko olet joutunut käymään luonnonhoitokurssin? Ite kävin pari vuotta sitten. HIENO todistus ja tikkapinssi tuli. Aukkoja on tehty samaan malliin sen jälkeenkin.

        Kerropa noin alan työntekijänä, onko siitä metsäluonnonhoito tutkinnosta mitään hyötyä suojelun kannalta. Hiukan tuli sellanen fiilis sun tekstistä, että samat käytännöt pätee kuin ennenkin, oli tutkinnon tuomaa tietoa tai ei.

        Suoritan tutkinnon lähitulevaisuudessa ja ideana se on mun mielestä hyvä.


      • otso
        zen kirjoitti:

        Kerropa noin alan työntekijänä, onko siitä metsäluonnonhoito tutkinnosta mitään hyötyä suojelun kannalta. Hiukan tuli sellanen fiilis sun tekstistä, että samat käytännöt pätee kuin ennenkin, oli tutkinnon tuomaa tietoa tai ei.

        Suoritan tutkinnon lähitulevaisuudessa ja ideana se on mun mielestä hyvä.

        Kyllä kurssista on paljonkin hyötyä. Ennen kurssia suojelu tuntui "peikolta". Eli ei tohtinut toimia metsässä kun ei ollut varmuutta asioista. Tarkoitan varmuutta elinympäristöjen tunnistamiseen. Leimikon suunnittelussa meni kohtuuttomasti aikaa arpomiseen, että onko tämä tärkeä elinympäristö vai ei. Rajaukset tuli sen vuoksi tehtyä "varman päälle". Kurssi toi rutkasti varmuutta omaan työhön ja metsätalousesimiestä ei ole tarvinnut hyppyyttää metsässä kurssin jälkeen läheskään yhtä paljon. Se on totta, että samat käytännöt pätee pitkälti kuin aiemminkin. Onhan suojelua ollut ennen kurssiakin. Kurssi yhtenäistää toimintamalleja ja helpottaa siten käytännön toimintaa.


      • valta makeaa
        Otso kirjoitti:

        Niin, metsätyypeillä ja rantalepikoiden suojelullahan ei ole mitään tekemistä keskenään. Kysymys on tärkeiden elinympäristöjen tunnistamisesta, ei metsätalouden metsätyyppien tai kasvupaikkatyyppien tunnistamisesta. Suojelun kannalta.

        Niinpä metsätalousaluetta siirretään luonnonsuojelualueeksi ihan vaan ahneutta että saadaan mahdollisemman paljon hehtaareja ja niiden myötä valtaa .


      • aukkohakkaaja
        Otso kirjoitti:

        Älä nyt mulle keuhkoo! Mähän olen sun puolella tässä asiassa. Mää olen itekkin metsäteollisuuden palveluksessa. Koetin vaan opettaa tuota "suojelijaa" puhumaan asioista niiden oikeilla nimillä. Kaverihan väitti metsätyypeillä olevan jotain merkitystä suojelun kanssa. Vt tai Mt, aivan sama. Ainut mikä suojelun kannalta ratkaisee, on tärkeät elinympäristöt. Ne on minunkin huomioitava kun hakkuutan metsiä. Joko olet joutunut käymään luonnonhoitokurssin? Ite kävin pari vuotta sitten. HIENO todistus ja tikkapinssi tuli. Aukkoja on tehty samaan malliin sen jälkeenkin.

        Aukkoja on tehty samaan malliin sen jälkeenkin.

        Metsätalouden harjoittamisessa tehdään aukkoja - mitäs pahaa niissä ??


      • metsurisukua

        Oikea metsuri saa leivän ja särvintä hakkaamalla puutavaraa - ei jumaloimalla ötököitä .


    • puut vai punkit

      Punkeista puheenollen olen saanut punkin niskaani juuri rantalepikosta ja sen seurauksensa korkean kuumeen ja ties mitä muuta sillä punkki oli minussa kaksi kolme vuorokautta ennen kuin isä tuli mökille ja nappasi punkin pois puukonkärjellä. Niskassani oli pitkään punainen rengasihottuma. Tämä oli omaa tyhmyyttäni sillä kaikki tiesivät varoa tiheitä rantalepikoita mutta minä rohkeana tietysti rynnistin läpi lepikon. Hämeessä, missä makoiltiin kaiken kesää ruohikossa ja tutkailtiin perhosia ja pörriäisä ei koskaan tapahtunut mitään, ei edes mehiläisen tai ampiaisen pistoa. Mökki oli Lounais- Suomessa. Nyt punkkeja on jo Hämeessä ja jopa pohjoisessa. Kukaan ei vain halua myöntää että ilmaston muutos on myös tällä leveysasteella totaalinen. Lemmikkieläimet ovat punkkien uhreja siinä missä lapsetkin. Ei ole leikin asia antaa punkkien rauhassa levitä ja naureskella ongelmalle,

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1514
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1194
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1114
    Aihe