Kerron päivästäni jona heräsin pitkästä aikaan rytmihäiriöihin... Ja kerrankin otin ne vakavasti ja menin lääkäriin asti. Olen 27-v terve tytteli :)
Olen vuosien varrella kärsinyt itsekseni epämääräisistä sydänvaivoista. Luullut niitä milloin kankkusen aiheuttamiksi, milloin paniikkikohtauksiksi. Aivan yhtäkkiä sydämeni on tuplannut (tai triplannut!) lyönnit muutamaksi tunniksi-pariksi päiväksi. Vuosia sitten diagnoosi oli paniikkihäiriö vaikka en henkisistä oireista kärsinyt. Lääkitys oli masennuslääkkeet.
Nyt sitten tänään aamulla levossa pulssini lähenteli pariasataa ja huimasi kovasti, tuntui taas kuin olisi kala läpsyttelemässä kurkussa... Pystyin kuitenkin siivoilemaan ja käymään kaupassa. Poikaystäväni tuntui vähättelevän vaivojani koska vaikutin ihan normaalilta päällepäin.
Ihme kyllä kuitenkin sain mentyä lääkäriin oireiden ollessa vielä "päällä". Lääkärille pääsyä odotellessa tavallaan harmikseni oireet alkoivat helpottaa mutta kuitenkin sydänfilmissä näkyi eteisvärinää ja pulssini oli 158. Sain lähetteen sairaalaan. En olisi millään halunnut mennä kun olin lupautunut illaksi lähteä kuskiksi tärkeään hommaan. Lääkäri sai kuitenkin ylipuhuttua ja sanoi että kahden päivän sisään olisi tehtävä rytminsiirto.
Kunto oli sen verran hyvä että ajelin itse lääkäriasemalta sairaalaan ja jouduin uudestaan sydänfilmiin. Pulssi edelleen yli 150. Minulle päätettiin tehdä lääkkeellä rytminsiirto. Se oli oikeastaan tosi epämiellyttävä kokemus, kuumotti joka paikkaa ja tuntui että sydän ja keuhkot räjähtää. Alkoi hillitön yskä samalla kun ainetta pistettiin suoneen. Rytmi saatiin kuntoon mutta pulssi oli vieläkin toistasataa. Sain vielä siihen jotain lääkettä ja kotiuduin parin tunnin tarkkailun jälkeen. Mitään lääkitystä en vastaisuuden varalle saanut.
Jäi jotenkin vähän höntti olo tuosta sairaalakeikasta, vaivaamaan jäi pari asiaa. Voinko itse vaikuttaa näihin rytmihäiriöihin? Ts. vaikuttaako tupakointi, ruokavalio ym. siihen?
1. rytminsiirto takana
15
5156
Vastaukset
- kai ainakin..
Mutta lääkkeellinen jatkuva hoito auttaa aika monille.
- mulla
Tupakoinut olen puolet elämästäni, alkoholinkäyttöä en nykyisestä oikein voi vähentää kun se on jo niin olematonta. Olisikohan liikunta hyväksi?
- sh-opiskelija
mulla kirjoitti:
Tupakoinut olen puolet elämästäni, alkoholinkäyttöä en nykyisestä oikein voi vähentää kun se on jo niin olematonta. Olisikohan liikunta hyväksi?
Rytminsiirron jälkeen eteisvärinä uusiutuu ilman hoitoa 80 – 90 %:lla potilaista vuoden kuluessa.
Ja koska monet potilaat sietävät eteisvärinää huonosti, joudutaan usein harkitsemaan eteisvärinän estohoitoa.
Yleisesti käytettäviä lääkkeitä ovat mm. Beetasalpaajat, flekainidi ja Propafenoni.
Rytmihäiriölääkitys estää kuitenkin harvoin eteisvärinän kokonaan, ja realistinen tavoite on subjektiivisten oireiden lievittyminen ja kohtausten harventuminen.
Terveelliset elämäntavat auttavat, ja se on tärkeää mm. siksi ettei tauti muutu pahemmaksi.
Tupakka: Kaikista tärkeintä olisi tupakan polton lopettaminen. Tupakka altistaa monille syöpä-, sydän- ja verisuonisairauksille.
Hyviä Tupakan polton Haittavaikutuksia:
1. Vähentää veren hyvää kolesterolia eli HDL-kolesterolia
2 Lisää rasvan kertymistä valtimon seinämiin
3 Ahtauttaa valtimoita
4 Heikentää veren hapenkuljetuskykyä
5 Aiheuttaa verihiutaleiden paakkuuntumista
6 Lisää veritulpan riskiä
7. Aiheuttaa ja pahentaa verenpainetautia
8. Lisää sydämen lyöntitiheyttä
9 Aiheuttaa rasitusrintakipu eli angina pectoris
10 Lisää stressihormonien erittymistä ja hermoston ylivireyttä
11 Aiheuttaa sepelvaltimotautia
12. Voi johtaa sydäninfarktiin
13 Lisää sydänperäisen äkkikuoleman vaaraa
14 Aiheuttaa katkokävelyä
15 Aiheuttaa sydämen rytmihäiriöitä
16 Pidentää veren hyytymisaikaa
17.aiheuttaa erilaisia syöpiä esim. Keuhkosyöpää,
Ruokatorvensyöpää, Mahasyöpää
18. Aiheuttaa erilaisia keuhkosairauksia:Keuhkolaajentumaa,Keuhkoahtauma,Tupakkayskää, Hengenahdistusta
ja tässä ei ollut vielä edes kaikki.
Tupakka ärsyttää sydäntä ja keuhkoja. Se altistaa mm. sydämen lisälyönneille (myös runsas kahvin ja alkoholin nauttiminen sekä valvominen) ja voi aiheuttaa sydämen lisälyöntejä.
Alkoholi: Juo kohtuudella ja pieniä määriä kerralla.
Ruokavalio ja liikunta: Onko sinulla korkeakolesteroli. Jos on, vähennä ruokavaliossasi kovia tyydyttyneitä rasvoja ja mm. suolan määrää. Ruokavaliolla ja liikunnalla voi myös vaikuttaa korkeaan verenpaineeseen, mikä on yksi eteisvärinälle altistavista tekijöistä.
PELÄTYIN eteisvärinän seuraus on verihyytymän muodostuminen sydämen vasempaan eteiseen. Koska eteinen ei supistu normaalisti, veri viipyy eteisessä pitempään, jolloin vaara hyytymän syntymiseen lisääntyy. Hyytymä lähtee eteisestä helposti liikkeelle ja kulkeutuu veren mukana usein aivovaltimoihin. Seurauksena on aivovaltimon tukkeutuminen ja aivohalvaus.
Sinullahan ei lääkitystä toistaiseksi ollut eteisvärinään, mutta esimerkiksi tk lääkäri voi aloittaa beetasalpaajalääkityksen jolla pääsee alkuun. Erikoistunut lääkäri voi määrätä muita taudin hoidossa käytettäviä lääkkeitä.
Toivottavasti pääset näillä alkuun ja tsemppiä taudin hoitoon. Jos sinua askarruttaa tuo lääkehoito ja oireet uusiutuvat kannattaa puhua lääkärin kanssa lääkehoidon aloittamisesta.
Tupakoinnin lopettaminen olisi erityisen tärkeää, mutta tiedän että se on vaikeaa (Isäni tupakoi 20 vuotta mutta onnistui lopettamaan 2v sitten). Tänä päivänä on kuitenkin monia apukeinoja lopettamiselle mm. purukumit, laastarit, tabletit...
Jos kumppanisi polttaa kannattaa lopettamispäätös tehdä yhdessä.
Toivon että onnistut niin taudin hoidossa ja sen kuriin saamisessa että tupakoinninkin osalta. :) - jos tarpeen aloittaa
mulla kirjoitti:
lääkkeellinen hoito.
mulla kirjoitti:
estolääkitys???
Kysele uudelleen lääkäriltä asiasta!- alkuper...
Minea44 kirjoitti:
estolääkitys???
Kysele uudelleen lääkäriltä asiasta!Meinasin varata uuden ajan lääkärille ja kysellä lisää. Haluaisin kyllä jotain lääkitystä kun tänäänkin koko päivän on muljahdellut rinnassa. Mittasin verenpaineen anopin luona ja se ei koskaan ole ollu näin alhainen (106/76), lieneekö siitä johtuvaa tämä huimaus. Pulssi oli jo normaali, 67.
alkuper... kirjoitti:
Meinasin varata uuden ajan lääkärille ja kysellä lisää. Haluaisin kyllä jotain lääkitystä kun tänäänkin koko päivän on muljahdellut rinnassa. Mittasin verenpaineen anopin luona ja se ei koskaan ole ollu näin alhainen (106/76), lieneekö siitä johtuvaa tämä huimaus. Pulssi oli jo normaali, 67.
koska se laskee pulssia entisestään!
Mielessäni kävi lähinnä esim. lääkemuotoinen lievä verenohennus, johon on eri valmisteita aina Asperin/Primaspan -alkaen. Lääkärin täytyy kuitenkin se päätös tehdä!
Osta vahvoja Omega-pillereitä (ei mainos).
Synnynnäisesti sydänvikaisena voin lämpimästi niitä Sinulle suositella - pitävät verisuonet kimmoisina.- alkuper...
Minea44 kirjoitti:
koska se laskee pulssia entisestään!
Mielessäni kävi lähinnä esim. lääkemuotoinen lievä verenohennus, johon on eri valmisteita aina Asperin/Primaspan -alkaen. Lääkärin täytyy kuitenkin se päätös tehdä!
Osta vahvoja Omega-pillereitä (ei mainos).
Synnynnäisesti sydänvikaisena voin lämpimästi niitä Sinulle suositella - pitävät verisuonet kimmoisina.Tänäänkin vielä sydän hypähtelee kummasti, aivankuin säikähtäisi minuutin välein!
En ole kirjoittanut että olen kärsinyt bulimiasta yli kymmenen vuotta koska lääkäri ei kiinnittänyt siihen huomiota vaikka mainitsin asiasta. Pari kk sitten pyysin mittaamaan kalium ym. arvoni (koska mulla oli jo silloin näitä muljahduksia rinnassa) ja kunnossa olivat, ihme kyllä. Olen jo aikaisempien rytmihäiriöiden kohdalla miettinyt josko esim. kaliumvajaus aiheuttaisi niitä. Mutta ilmeisesti ei, koska lääkäri ei nyt ottanut edes verikokeita. Ostin tänään kuitenkin apteekista kalaöljykapseleita, kaliumia sekä magnesiumia. Lisäksi mulla on lesitiiniä. Banaania ja muitakin hedelmiä olen koittanut pari päivää jyrsiä. (Normiruan lisäksi) Tupakkaa en vielä ole saanut stumpattua, kaikki aikanaan :) Oksennellut en pahemmin ole viime aikoina, tänään tosin kolme kertaa mutta huomenna pitää tsempata. - Anonyymi
alkuper... kirjoitti:
Tänäänkin vielä sydän hypähtelee kummasti, aivankuin säikähtäisi minuutin välein!
En ole kirjoittanut että olen kärsinyt bulimiasta yli kymmenen vuotta koska lääkäri ei kiinnittänyt siihen huomiota vaikka mainitsin asiasta. Pari kk sitten pyysin mittaamaan kalium ym. arvoni (koska mulla oli jo silloin näitä muljahduksia rinnassa) ja kunnossa olivat, ihme kyllä. Olen jo aikaisempien rytmihäiriöiden kohdalla miettinyt josko esim. kaliumvajaus aiheuttaisi niitä. Mutta ilmeisesti ei, koska lääkäri ei nyt ottanut edes verikokeita. Ostin tänään kuitenkin apteekista kalaöljykapseleita, kaliumia sekä magnesiumia. Lisäksi mulla on lesitiiniä. Banaania ja muitakin hedelmiä olen koittanut pari päivää jyrsiä. (Normiruan lisäksi) Tupakkaa en vielä ole saanut stumpattua, kaikki aikanaan :) Oksennellut en pahemmin ole viime aikoina, tänään tosin kolme kertaa mutta huomenna pitää tsempata.Siis kärsit bulimiasta = syömishäiriö eli oksennat syömäsi ruoan pois!
Todennäköisesti samassa poistuu myös lääke jonka olet ottanut, riippuen nyt siitä milloin olet lääkkeesi ottanut.
Kummallista miten lääkäri ei ole puuttunut bulimiaasi vaikka se todellakin vaikuttaa yleiskuntoosi ja terveyteesi ja lääkkeiden imeytymiseen.
Ihmettelen lääkärin asennetta.
Kaliumvajaus vaikuttaa sydämeen, se on selvä asia. Ja on hengenvaarallinen tila siinä missä liiallinen kaliumpitoisuuskin.
Oksentelusi pahentaa tilannetta merkittävästi koska sen myötä poistuu myös kaikki ravintoaineet ja se kaliumkin. Banaani ja peruna sisältää runsaasti kaliumia mutta se ei hyödytä sinua jos oksennat syömäsi ruoan pois. Riipumatta siitä nyt milloin oksennat. Jotain syömääsi ruokaa sieltä mahalaukusta kuitenkin tulee ulos jos oksennat. Se ei voi olla pelkkää mahanestettä. Todella hengenvaarallista touhua johon lääkärin pitäisi ammattinsa puolesta ehdottomasti puuttua.
Mikä ihmeen torvelo se lääkäri oikein on? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis kärsit bulimiasta = syömishäiriö eli oksennat syömäsi ruoan pois!
Todennäköisesti samassa poistuu myös lääke jonka olet ottanut, riippuen nyt siitä milloin olet lääkkeesi ottanut.
Kummallista miten lääkäri ei ole puuttunut bulimiaasi vaikka se todellakin vaikuttaa yleiskuntoosi ja terveyteesi ja lääkkeiden imeytymiseen.
Ihmettelen lääkärin asennetta.
Kaliumvajaus vaikuttaa sydämeen, se on selvä asia. Ja on hengenvaarallinen tila siinä missä liiallinen kaliumpitoisuuskin.
Oksentelusi pahentaa tilannetta merkittävästi koska sen myötä poistuu myös kaikki ravintoaineet ja se kaliumkin. Banaani ja peruna sisältää runsaasti kaliumia mutta se ei hyödytä sinua jos oksennat syömäsi ruoan pois. Riipumatta siitä nyt milloin oksennat. Jotain syömääsi ruokaa sieltä mahalaukusta kuitenkin tulee ulos jos oksennat. Se ei voi olla pelkkää mahanestettä. Todella hengenvaarallista touhua johon lääkärin pitäisi ammattinsa puolesta ehdottomasti puuttua.
Mikä ihmeen torvelo se lääkäri oikein on?On kyllä uskomatonta! Ymmärrätkö miten tuo ruoan oksentaminen vaikuttaa terveydentilaasi?
Ensinnäkin et saa tarpeeksi kehosi ja sydämesi tarvitsemia ravintoaineita, vitamiineja ja rautaa jne. E siis ole mikään ihme jos sydän tempoilee miten sattuu.
Minkä painoinen olet? Koetko olevasi liian lihava vai oksennatko henkiseen pahaan oloosi?
Yleislääkärin lisäksi tarvitset muutakin tukea, oletko keskustellut sairaanhoitajan, psykologin tai psykiatrin kanssa?
- Anonyymi
Löydettiin sattumalta eteisen rytmihäiriö/ekg.Sähköllä pitäisi siirtää oikeaan rytmiin.Onko kokemuksia
- Anonyymi
Itsellä kuukausi takaperin elämäni toinen eteisvärinäkohtaus. Sähköistä rytminsiirtoa suunniteltiin, mutta rytmi kääntyi itsekseen sinusrytmiin .
Olen jo hieman iäkkäämpi, joten määrättiin estoon beetasalpaajaa ja aivohalvausriskin estoon verenohennuslääkitys, koska riskipisteitä on.
Kävin kardiologilla vielä varmuuden vuoksi. Lääkäri määräsi verenpaine- ja kolesterolilääkityksen ( sukurasite).
Summa summarum....ei kiva, kun tähän asti pärjännyt ilman lääkkeitä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itsellä kuukausi takaperin elämäni toinen eteisvärinäkohtaus. Sähköistä rytminsiirtoa suunniteltiin, mutta rytmi kääntyi itsekseen sinusrytmiin .
Olen jo hieman iäkkäämpi, joten määrättiin estoon beetasalpaajaa ja aivohalvausriskin estoon verenohennuslääkitys, koska riskipisteitä on.
Kävin kardiologilla vielä varmuuden vuoksi. Lääkäri määräsi verenpaine- ja kolesterolilääkityksen ( sukurasite).
Summa summarum....ei kiva, kun tähän asti pärjännyt ilman lääkkeitä.Itselläni on jatkuva eteisvärinä ja välillä menee eteislepatuksen puolelle. Siis jatkuvaa väpättämistä johon ei auta edes maksimiannos beetasalpaajaa.
Ei tehdä yhtään mitään muuta, ei rytminsiirtoja ei sydäntutkimuksia = ultratutkimuksia, ei kateriablaaioita eikä tahdistimen asennusta. Ei yhtään mitään.
Nyt on jo sydämen diastolista vajaatoimintaa joka kerää nestettä nilkkoihin ja aiheuttaa hengenahdistusta siinä määrin etten pysty normaaliin elämääni enää, ulkoilemaan ja osallistumaan mihinkään. Jo pelkkä huoneiston siivoaminen uuvuttaa niin että nukahdan välittömästi kun menen pitkäkseni.
Ei matkailua, ei juuri enää kauppakeskuksissa ja kaupungilla liikkumista, ei mitään mikä tein ennen sairastumistani useita kertoja viikossa. Olen täysin uupunut sairaidesta johtuen ja masentunut sen aiheuttamasta elämänmuutoksesta johtuen.
Siihen päättyi aktiivinen elämä ja sulkeudun kotiini neljän seinän sisälle yksinomaan
. Muisti alkaa hapertua ja henkinen hyvinvointi on matalalla. Masennus on isoin ongelma tällä hetkellä ja mikä sitten masentaa on se ettei saa tarvitsemaansa apua lainkaan oireita vähätellään eikä mitään tehdä jotta elämä olisi siedettävämpää. Ja se että elämä on muuttunut sairauden myötä täysin.
Autttako Sydänliitton liittyminen ? Ei auta, en jaksa osallistua mihinkään, eli en saa vertaistukeakaan osastumalla ryhmätapaamisiin koska en jaksa matkustaa paikan päälle.
Onko kellään neuvoa miten masennuksesta selviää? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itselläni on jatkuva eteisvärinä ja välillä menee eteislepatuksen puolelle. Siis jatkuvaa väpättämistä johon ei auta edes maksimiannos beetasalpaajaa.
Ei tehdä yhtään mitään muuta, ei rytminsiirtoja ei sydäntutkimuksia = ultratutkimuksia, ei kateriablaaioita eikä tahdistimen asennusta. Ei yhtään mitään.
Nyt on jo sydämen diastolista vajaatoimintaa joka kerää nestettä nilkkoihin ja aiheuttaa hengenahdistusta siinä määrin etten pysty normaaliin elämääni enää, ulkoilemaan ja osallistumaan mihinkään. Jo pelkkä huoneiston siivoaminen uuvuttaa niin että nukahdan välittömästi kun menen pitkäkseni.
Ei matkailua, ei juuri enää kauppakeskuksissa ja kaupungilla liikkumista, ei mitään mikä tein ennen sairastumistani useita kertoja viikossa. Olen täysin uupunut sairaidesta johtuen ja masentunut sen aiheuttamasta elämänmuutoksesta johtuen.
Siihen päättyi aktiivinen elämä ja sulkeudun kotiini neljän seinän sisälle yksinomaan
. Muisti alkaa hapertua ja henkinen hyvinvointi on matalalla. Masennus on isoin ongelma tällä hetkellä ja mikä sitten masentaa on se ettei saa tarvitsemaansa apua lainkaan oireita vähätellään eikä mitään tehdä jotta elämä olisi siedettävämpää. Ja se että elämä on muuttunut sairauden myötä täysin.
Autttako Sydänliitton liittyminen ? Ei auta, en jaksa osallistua mihinkään, eli en saa vertaistukeakaan osastumalla ryhmätapaamisiin koska en jaksa matkustaa paikan päälle.
Onko kellään neuvoa miten masennuksesta selviää?Sairauksien aiheuttama elämänmuutos lienee yksi stressaavampia asioita avioeron , puolison, lapsen jne. kuoleman. jälkeen. Aihe josta ei paljoakaan puhuta, ei edes lääkärin vastaanotolla.
Lääkäreitä ei kiinnosta potilaan henkinen hyvinvointi. Ainoastaan jos halvaannut tuo henkinen hyvinvointi voidaan ottaa puheeksi. Kuitenkin jotkut sairaudet voivat olla yhtä invalidisoivia kuin mikä muu tahansa.
Elämä joka tapauksessa muuttuu todella paljon hankalien pireiden johdosta ja taas törmätään tuohon lääkärien kylmään, piittaamattomaan asenteeseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sairauksien aiheuttama elämänmuutos lienee yksi stressaavampia asioita avioeron , puolison, lapsen jne. kuoleman. jälkeen. Aihe josta ei paljoakaan puhuta, ei edes lääkärin vastaanotolla.
Lääkäreitä ei kiinnosta potilaan henkinen hyvinvointi. Ainoastaan jos halvaannut tuo henkinen hyvinvointi voidaan ottaa puheeksi. Kuitenkin jotkut sairaudet voivat olla yhtä invalidisoivia kuin mikä muu tahansa.
Elämä joka tapauksessa muuttuu todella paljon hankalien pireiden johdosta ja taas törmätään tuohon lääkärien kylmään, piittaamattomaan asenteeseen.Mulla alkoi verenpainemittaukset olla pahimmillaan jotain 76/64, pulssi normaali. Alhaisiin verenpaineisiin ei edes silloinen lääkäri ottanut kantaa vaikka niistä huomautin ja olin tehnyt verenpaineseurantaa.
Alhaiset paineet johtuivat yksinomaan eteisvärinästä kun verenpainemittari ei ehdi löytää sitä normaalia painetta vaan aina mittaa sen flimmerin tuottaman luvun joka voi siis olla mitä tahansa.
Hoitovirheeksi katson sen ettei lääkäri ole reagoinut luonnottoman alhaisiin mittaustuloksiin ja lisännyt beetasalpaajaa vaan jätti kokonaan noteeraamatta koko tuloksen.
Lopulta, kun tilanne oli edennyt siihen asti että flimmeristä tuli pysyvä- se oli todennäköisesti muuttunut jo pysyväksi vuosia aiemmin - hän lisäsi annostusta.
Vasta vaihdettuani lääkäriasemaa ja käytyäni yksityisellä kardiologilla sain pysyvän diagnoosin eteisvärinästä.
Uusi lääkäri myös määräsi maksimiannostuksen beetasalpaajaa, kävin Holter- tutkimuksessa jossa näkyi tuo jatkuva flimmeri ja kaikki todella epämukavat ja elämää rajoittavat oireet tulkittiin johtuvan jatkuvasta rytmihäiriöstä.
Siihen se sitten jäikin, erikoissairaanhoitoon en ole saanut lähetettä tarkempiin tutkimuksiin.
Lausunto kyllä kardiologilta tuli jossa edellisen kardiologin lausunto sitten tulkittiin koska tk- lääkäri ei ymmärtänyt siitä mitään. Tuo epävirallinen diagnoosi diastolisesta vajaatoiminnasta, vaikka sydämen vajaatoiminnan arvot eivät ole hälyyttäviä vaan ilm.lieviä. Oireet ovat kuitenkin kuin pahassa vajaatoiminnassa.
Kardiologi teki ehdotuksia joista yhtäkään ei ole toteutettu, yhtä sen vuoksi koska se vaatii erikoissairaanhoidon selvityksiä ja sinne ei ole mitään asiaa minunlaisillani ilmeisesti.
Täytyy saada vakava kuolemaan johtava kammiovärinä ensin ja joutua ambulanssilla sairaalaan ja vasta sen jälkeen mahdollisesti tehdään jotain jos sittenkään. Pelkät elämänlaatua heikentävät oireet eivät ole riittävä syy mihinkään.
Vasta kuolema on tarpeeksi pätevä syy päästä erikoissairaanhoitoon ja sielläkin sitten kylmiön koppiin makaamaan.
Sellaista on julkinen terveydenhoito nyky Suomessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä841719Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa
Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.2721595Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava2881363Martina lähdössä Ibizalle
Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.1701299- 57905
- 48881
- 66874
Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em66873Miksi mies tuntee näin?
Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui40851Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg
parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤48838