.
Miten määritellään maastoauto (maasturi)?
Miten määritellään kaupunkimaasturi (citymaasturi)?
Nyt erot ovat hämärtyneet, koska enää ei edellytetä voiman ulosottomahdollisuutta moottorista. Nykyään "aidoissakin" maastureissa on (erillinen) sähkövinssi tavallisempi. Onko citymaasturi vain korotettu farmari?
.
Maasturi / kaupunkimaasturi
31
6135
Vastaukset
- ei kannata
edes kokeilla mennä metsään ajamaan.
Jos maasturi tarvit, niin unohda noi katumaasturit.- Psykopatologia
.
on minulla.
Ajattelin vain yleisestä kiinnostuksesta. Taitavat nämä hienot puleeratut ja pulleat Audit, Volvot ja Mersut olla enemmän city-vehkeitä.
. - metsällä?
Mitä tarkoitat metsässä ajamisella? Kyllähän metsässä ajetaan henkilöautoillakin, jos puhutaan metsäteistä. Umpimetsässä taas ei voi ajaa ilman maanomistajan lupaa, eikä toisekseen ole mitään syytäkään.
Kyllä citymaasturit ovat juuri sopivia vehkeitä aktiivisesti luonnossa liikkuvalle. Pääsee huonompikuntoistakin metsäuraa, jossa ei kuitenkaan tarvita kovan luokan maasto-ominaisuuksia, mutta henkilöauton pohja kolistelisi kiviin ja kantoihin turhan herkästi.
Huomaa esimerkiksi kelirikkoaikaan, ettet riko niitä tiepohjia maasturillasi. Suomessa alkaa juuri melko mittava metsäteiden kunnostushanke, älkäämme pilatko kunnostettuja teitä harkitsemattomalla ajolla väärään vuodenaikaan. - citymaasturi
metsällä? kirjoitti:
Mitä tarkoitat metsässä ajamisella? Kyllähän metsässä ajetaan henkilöautoillakin, jos puhutaan metsäteistä. Umpimetsässä taas ei voi ajaa ilman maanomistajan lupaa, eikä toisekseen ole mitään syytäkään.
Kyllä citymaasturit ovat juuri sopivia vehkeitä aktiivisesti luonnossa liikkuvalle. Pääsee huonompikuntoistakin metsäuraa, jossa ei kuitenkaan tarvita kovan luokan maasto-ominaisuuksia, mutta henkilöauton pohja kolistelisi kiviin ja kantoihin turhan herkästi.
Huomaa esimerkiksi kelirikkoaikaan, ettet riko niitä tiepohjia maasturillasi. Suomessa alkaa juuri melko mittava metsäteiden kunnostushanke, älkäämme pilatko kunnostettuja teitä harkitsemattomalla ajolla väärään vuodenaikaan.Citymaasturi on nimensä mukaan valmistettu tielle. Oikea maasturi pääsee myös huonoilla teillä, hyötyä on esim. jos jotain puuta tai tavaraa tms. jos jotain pitää kuljettaa ja tie on huono. Traktoriakaan ei ole ja pitäisi ensin muutenkin ajaa 100km asflattitietä. Silloin maasturi on erinomainen ajopeli/työjuhta. Erilaisten raskaiden vaunujen vedossa, myös huonoilla teillä, maasturi on siihen erinomainen.
Citymaasturi ei kestä sellaista käyttöä, jos täytyy kytkintä luistattaa ja muoveja varoa jatkuvasti. Ei ole alennusvaihteistoa jne. Muutenkin maasturi on käytännössä täysin eri tasolla etenemiskyvyssä kuin citymaasturi. Voihan sitä olla omaakin maata, voihan sitä olla vaikka mitä käyttöä.
Mutta jos haluaa auton joka näyttää maasturilta, mutta ei tarvitse sen työkonemaisia maasto ominaisuuksia eikä etenemiskykyä, silloin voi hyvin päätyä citymaasturiin, jonka neliveto pelittää varmasti hyvin maantiellä. - mieltä
citymaasturi kirjoitti:
Citymaasturi on nimensä mukaan valmistettu tielle. Oikea maasturi pääsee myös huonoilla teillä, hyötyä on esim. jos jotain puuta tai tavaraa tms. jos jotain pitää kuljettaa ja tie on huono. Traktoriakaan ei ole ja pitäisi ensin muutenkin ajaa 100km asflattitietä. Silloin maasturi on erinomainen ajopeli/työjuhta. Erilaisten raskaiden vaunujen vedossa, myös huonoilla teillä, maasturi on siihen erinomainen.
Citymaasturi ei kestä sellaista käyttöä, jos täytyy kytkintä luistattaa ja muoveja varoa jatkuvasti. Ei ole alennusvaihteistoa jne. Muutenkin maasturi on käytännössä täysin eri tasolla etenemiskyvyssä kuin citymaasturi. Voihan sitä olla omaakin maata, voihan sitä olla vaikka mitä käyttöä.
Mutta jos haluaa auton joka näyttää maasturilta, mutta ei tarvitse sen työkonemaisia maasto ominaisuuksia eikä etenemiskykyä, silloin voi hyvin päätyä citymaasturiin, jonka neliveto pelittää varmasti hyvin maantiellä.Itse ostin citymaasturin luontoharrastuksen vuoksi, siis juuri siksi että pääsen paremmin ajamaan huonojakin teitä. Henkilöautoa suurempi maavara ja hyvin toteutettu neliveto riittävät tähän, oikeaa maasturia en ole kaivannut vielä kertaakaan.
- no joo
mieltä kirjoitti:
Itse ostin citymaasturin luontoharrastuksen vuoksi, siis juuri siksi että pääsen paremmin ajamaan huonojakin teitä. Henkilöautoa suurempi maavara ja hyvin toteutettu neliveto riittävät tähän, oikeaa maasturia en ole kaivannut vielä kertaakaan.
Kyllä puhut asiaa, en huomannut mainita. Tietysti se siis sopii huonoille teille, onhan siinä maavaraa enemmän kuin henkilöautossa ja edes jonkinlainen neliveto, joissain ihan hyväkin.
Mutta kyllä silti on tilanteita joissa nimenomaan oikea maasturi on paras vaihtoehto, esimerkkinä jos tarvitsee ajaa todellahuonoa tietä ja viedä kärryä tms usein. - Katsastusaseman värvätty
Psykopatologia kirjoitti:
.
on minulla.
Ajattelin vain yleisestä kiinnostuksesta. Taitavat nämä hienot puleeratut ja pulleat Audit, Volvot ja Mersut olla enemmän city-vehkeitä.
."Taitavat nämä hienot puleeratut ja pulleat Audit, Volvot ja Mersut olla enemmän city-vehkeitä."
Yleisesti pitää paikkaansa, mutta Mersun G-sarja on kyllä täysiverinen maasturi ja etenemiskyvyltään parhaita maastureita. ML on sitten ihan eri juttu. Ja joku Audi Q7 on aika vitsi.
Joo Landrover Defender on ihan ykkönen alallaan, mutta uusi malli hieman ylihinnoiteltu ja ei niin aito enää kuin vielä edeltäjä, jossa oli ilmanottoluukut tuulilasin alapuolella ja muita asiallisia piirteitä. On se uusikin silti verraton peli.
Itselläni tosin on Lada Niva kakkosautona. Varmasti kestävä ja toimiva kulkupeli ja pärjää mainiosti maastossa. Vaikka kone onkin vain 1,7 niin vääntöä on kuviteltua enemmän ja alennusvaihteisto on hyvin toimiva. Sanoisin, että maasto-ominaisuuksiltaan Lada Niva, Landrover Defender ja Mersun G-sarja on ehdotonta kärkeä. Ja tietty UAZ... ei sovi unohtaa.
- mielipiteeni
Tarvinneeko tuota kovin tarkasti edes määritellä?
Minusta maasturi on auto, joka on suunniteltu ja ostettu maastoajoon.
Citymaasturi taas on maasturilta näyttävä auto joka on ostettu sillä mielellä, ja ehkä suunniteltukin niin, ettei sillä ole edes tarkoitus ajaa maastossa.
Joka tapauksessa, lienee turha puhua maasturista jos auton alla on kestopäällysteelle tarkoitetut renkaat...- maasturisti1
Maastoautossa pitäisi olla ainakin alennusvaihteisto....kuka piru lähtis kantoja kiertämään vakiovaihteistolla!
Toiseskseen maastoautossa pitäisi olla erillinen runko,vaikkakin tämä kuulostaa vanhanaikaiselta.
Jakolaatikko ei tarvitse olla erikseen kytkettävää mallia niin kuin esim.defender.
Siitä ei saa mitään mainittavaa etua.Saapahan mainosmiehet hehkuttaa kytkettävällä lukolla.
Kiinteä jakolaatikko ja erikseen lukittavat etupyörän navat on parempi ja jopa taloudellisempi vaihtoehto.
Jäykät akselit tekevät mielestäni maastoauton,
ensiasennusrenkailla ei ole mitään tekemistä maastoauton luokittelussa sillä nehän voi vaihtaa - mielipiteeni
maasturisti1 kirjoitti:
Maastoautossa pitäisi olla ainakin alennusvaihteisto....kuka piru lähtis kantoja kiertämään vakiovaihteistolla!
Toiseskseen maastoautossa pitäisi olla erillinen runko,vaikkakin tämä kuulostaa vanhanaikaiselta.
Jakolaatikko ei tarvitse olla erikseen kytkettävää mallia niin kuin esim.defender.
Siitä ei saa mitään mainittavaa etua.Saapahan mainosmiehet hehkuttaa kytkettävällä lukolla.
Kiinteä jakolaatikko ja erikseen lukittavat etupyörän navat on parempi ja jopa taloudellisempi vaihtoehto.
Jäykät akselit tekevät mielestäni maastoauton,
ensiasennusrenkailla ei ole mitään tekemistä maastoauton luokittelussa sillä nehän voi vaihtaa"Maastoautossa pitäisi olla ainakin alennusvaihteisto"
Niin pitäisi. Toisaalta pelkkä alennusvaihteisto ei vielä tee autosta maasturia.
"Toiseskseen maastoautossa pitäisi olla erillinen runko,vaikkakin tämä kuulostaa vanhanaikaiselta."
No, itse kyllä miellän esim. Lada Nivan ennemmin maasturiksi kuin Citymaasturiksi vaikka se itsekantavalla korilla onkin.
"Jakolaatikko ei tarvitse olla erikseen kytkettävää mallia niin kuin esim.defender.
Siitä ei saa mitään mainittavaa etua.Saapahan mainosmiehet hehkuttaa kytkettävällä lukolla."
Nyt en kyllä tainnut oikein ymmärtää mitä tarkoitit. Siis Defenderissähän on nimenomaan jatkuva neliveto. Hyötyäkin siitä on tietyissä tilanteissa, esim. silloin kun pitää pehmeässä hiekassa tehdä tiukka käännös. Kiinteällä nelivedolla varustettu auto pyrkii tuollaisessa tilanteessa aina enemmän tai vähemmän puskemaan ja kaivamaan itsensä hiekkaan.
"Kiinteä jakolaatikko ja erikseen lukittavat etupyörän navat on parempi ja jopa taloudellisempi vaihtoehto."
Taloudellisempi kyllä, muuta hyötyä siitä ei olekaan. Ja taloudellisempikin se on vain siinä tapauksessa että autossa on napalukot, mitä ei läheskään kaikissa kytkettävissä nelivedoissa ole.
"Jäykät akselit tekevät mielestäni maastoauton..."
Niillä on puolensa. Vähiin kuitenkin käyvät uudet autot joissa on jäykkä akseli edessä ja takana.
"...ensiasennusrenkailla ei ole mitään tekemistä maastoauton luokittelussa sillä nehän voi vaihtaa"
Jep, ei ensiasennusrenkailla, mutta niillä mielestäni on jotka ovat auton alla. Aika vaikea kuvitella mitään 20" kromivanteelle asennettuja 50 profiilin Michelin Diamariksia tai vastaavia käytettäväksi maastoajossa vaikka ne olisivat kiinni G-sarjan Mersussa... - maasturisti1
mielipiteeni kirjoitti:
"Maastoautossa pitäisi olla ainakin alennusvaihteisto"
Niin pitäisi. Toisaalta pelkkä alennusvaihteisto ei vielä tee autosta maasturia.
"Toiseskseen maastoautossa pitäisi olla erillinen runko,vaikkakin tämä kuulostaa vanhanaikaiselta."
No, itse kyllä miellän esim. Lada Nivan ennemmin maasturiksi kuin Citymaasturiksi vaikka se itsekantavalla korilla onkin.
"Jakolaatikko ei tarvitse olla erikseen kytkettävää mallia niin kuin esim.defender.
Siitä ei saa mitään mainittavaa etua.Saapahan mainosmiehet hehkuttaa kytkettävällä lukolla."
Nyt en kyllä tainnut oikein ymmärtää mitä tarkoitit. Siis Defenderissähän on nimenomaan jatkuva neliveto. Hyötyäkin siitä on tietyissä tilanteissa, esim. silloin kun pitää pehmeässä hiekassa tehdä tiukka käännös. Kiinteällä nelivedolla varustettu auto pyrkii tuollaisessa tilanteessa aina enemmän tai vähemmän puskemaan ja kaivamaan itsensä hiekkaan.
"Kiinteä jakolaatikko ja erikseen lukittavat etupyörän navat on parempi ja jopa taloudellisempi vaihtoehto."
Taloudellisempi kyllä, muuta hyötyä siitä ei olekaan. Ja taloudellisempikin se on vain siinä tapauksessa että autossa on napalukot, mitä ei läheskään kaikissa kytkettävissä nelivedoissa ole.
"Jäykät akselit tekevät mielestäni maastoauton..."
Niillä on puolensa. Vähiin kuitenkin käyvät uudet autot joissa on jäykkä akseli edessä ja takana.
"...ensiasennusrenkailla ei ole mitään tekemistä maastoauton luokittelussa sillä nehän voi vaihtaa"
Jep, ei ensiasennusrenkailla, mutta niillä mielestäni on jotka ovat auton alla. Aika vaikea kuvitella mitään 20" kromivanteelle asennettuja 50 profiilin Michelin Diamariksia tai vastaavia käytettäväksi maastoajossa vaikka ne olisivat kiinni G-sarjan Mersussa..."Jakolaatikko ei tarvitse olla erikseen kytkettävää mallia niin kuin esim.defender.
Siitä ei saa mitään mainittavaa etua.Saapahan mainosmiehet hehkuttaa kytkettävällä lukolla."
Nyt en kyllä tainnut oikein ymmärtää mitä tarkoitit. Siis Defenderissähän on nimenomaan jatkuva neliveto. Hyötyäkin siitä on tietyissä tilanteissa, esim. silloin kun pitää pehmeässä hiekassa tehdä tiukka käännös. Kiinteällä nelivedolla varustettu auto pyrkii tuollaisessa tilanteessa aina enemmän tai vähemmän puskemaan ja kaivamaan itsensä hiekkaan......
defenderin jatkuva neliveto.Normaalikäytössä yksipyörä vetää kunnes kytketään Diff.lock.eli jakis laitetaan lukkoon jolloin etu ja takakardaanille lähtee veto ja kaksi pyörää vetää.
Yksi edessä ja yksi takana
__________________________________________________
"Maastoautossa pitäisi olla ainakin alennusvaihteisto"
Niin pitäisi. Toisaalta pelkkä alennusvaihteisto ei vielä tee autosta maasturia.
Nimenomaan jakolaatikko tekee maasturin.
Kokeileppa lähteä ajelemaan ojan toiselle puolelle pitkällä perällä eli oikeasti maastoon erkä mihinkään mökkitielle. - mielipiteeni
maasturisti1 kirjoitti:
"Jakolaatikko ei tarvitse olla erikseen kytkettävää mallia niin kuin esim.defender.
Siitä ei saa mitään mainittavaa etua.Saapahan mainosmiehet hehkuttaa kytkettävällä lukolla."
Nyt en kyllä tainnut oikein ymmärtää mitä tarkoitit. Siis Defenderissähän on nimenomaan jatkuva neliveto. Hyötyäkin siitä on tietyissä tilanteissa, esim. silloin kun pitää pehmeässä hiekassa tehdä tiukka käännös. Kiinteällä nelivedolla varustettu auto pyrkii tuollaisessa tilanteessa aina enemmän tai vähemmän puskemaan ja kaivamaan itsensä hiekkaan......
defenderin jatkuva neliveto.Normaalikäytössä yksipyörä vetää kunnes kytketään Diff.lock.eli jakis laitetaan lukkoon jolloin etu ja takakardaanille lähtee veto ja kaksi pyörää vetää.
Yksi edessä ja yksi takana
__________________________________________________
"Maastoautossa pitäisi olla ainakin alennusvaihteisto"
Niin pitäisi. Toisaalta pelkkä alennusvaihteisto ei vielä tee autosta maasturia.
Nimenomaan jakolaatikko tekee maasturin.
Kokeileppa lähteä ajelemaan ojan toiselle puolelle pitkällä perällä eli oikeasti maastoon erkä mihinkään mökkitielle."defenderin jatkuva neliveto.Normaalikäytössä yksipyörä vetää kunnes kytketään Diff.lock.eli jakis laitetaan lukkoon jolloin etu ja takakardaanille lähtee veto ja kaksi pyörää vetää.
Yksi edessä ja yksi takana"
Selvitähän nyt itsellesi miten tasauspyörästö toimii. Tasauspyörästöt huolehtivat siitä, että jokaiselle pyörälle menee yhtäsuuri vääntömomentti. Eli normaalikäytössä kaikki pyörät vetävät samalla voimalla. Laittamalla keskitasauspyörästö lukkoon saadaan voimanjakoa etu-ja taka-akselin välillä muutettua. Edelleen kuitenkin molemmat takapyörät vetävät keskenään yhtäsuurella voimalla ja molemmat etupyörät keskenään yhtäsuurella voimalla.
"Maastoautossa pitäisi olla ainakin alennusvaihteisto"
"Nimenomaan jakolaatikko tekee maasturin."
Nyt sitten menee jo alennusvaihteisto ja jakovaihteistokin sekaisin. Jakovaihteistossa voima jaetaan etu- ja taka-akselin kesken kun taas alennusvaihteistolla käytössä olevien välityssuhteiden määrä tuplataan. Jakovaihteisto on kaikissa nelivetoautoissa (poislukien ne, joissa on useampi moottori) riippumatta siitä, onko niissä alennusvaihteistoa vai ei. Ja alennusvaihteistokin löytyy myös mm. Subaru Legacyn tietyistä malleista. Mielestäni Legacyä ei silti oikein voi maastoautoksi sanoa.
"Kokeileppa lähteä ajelemaan ojan toiselle puolelle pitkällä perällä eli oikeasti maastoon erkä mihinkään mökkitielle."
Vähän samaan asiaan viittasin sillä maininnallani renkaista. Eli kokeileppa ajella sinne ojan toiselle puolelle "maasturilla", jossa on alla ne puhtaasti kestopäällysteelle tarkoitetut renkaat. Siellä kostealla heinäpellolla on sitten kiva katsella kun "maasturi" jauhaa tyhjää kaikilla neljällä pyörällä...
Fiat Pandakin menee nelivetoisena ja karkeakuvioisilla talvirenkailla pidemmälle kuin paritonnia painava "maasturi" kaikilla lukoilla mutta täysin maastoajoon soveltumattomilla renkailla. - 127
mielipiteeni kirjoitti:
"defenderin jatkuva neliveto.Normaalikäytössä yksipyörä vetää kunnes kytketään Diff.lock.eli jakis laitetaan lukkoon jolloin etu ja takakardaanille lähtee veto ja kaksi pyörää vetää.
Yksi edessä ja yksi takana"
Selvitähän nyt itsellesi miten tasauspyörästö toimii. Tasauspyörästöt huolehtivat siitä, että jokaiselle pyörälle menee yhtäsuuri vääntömomentti. Eli normaalikäytössä kaikki pyörät vetävät samalla voimalla. Laittamalla keskitasauspyörästö lukkoon saadaan voimanjakoa etu-ja taka-akselin välillä muutettua. Edelleen kuitenkin molemmat takapyörät vetävät keskenään yhtäsuurella voimalla ja molemmat etupyörät keskenään yhtäsuurella voimalla.
"Maastoautossa pitäisi olla ainakin alennusvaihteisto"
"Nimenomaan jakolaatikko tekee maasturin."
Nyt sitten menee jo alennusvaihteisto ja jakovaihteistokin sekaisin. Jakovaihteistossa voima jaetaan etu- ja taka-akselin kesken kun taas alennusvaihteistolla käytössä olevien välityssuhteiden määrä tuplataan. Jakovaihteisto on kaikissa nelivetoautoissa (poislukien ne, joissa on useampi moottori) riippumatta siitä, onko niissä alennusvaihteistoa vai ei. Ja alennusvaihteistokin löytyy myös mm. Subaru Legacyn tietyistä malleista. Mielestäni Legacyä ei silti oikein voi maastoautoksi sanoa.
"Kokeileppa lähteä ajelemaan ojan toiselle puolelle pitkällä perällä eli oikeasti maastoon erkä mihinkään mökkitielle."
Vähän samaan asiaan viittasin sillä maininnallani renkaista. Eli kokeileppa ajella sinne ojan toiselle puolelle "maasturilla", jossa on alla ne puhtaasti kestopäällysteelle tarkoitetut renkaat. Siellä kostealla heinäpellolla on sitten kiva katsella kun "maasturi" jauhaa tyhjää kaikilla neljällä pyörällä...
Fiat Pandakin menee nelivetoisena ja karkeakuvioisilla talvirenkailla pidemmälle kuin paritonnia painava "maasturi" kaikilla lukoilla mutta täysin maastoajoon soveltumattomilla renkailla.muistanpa nuoreedessa kerran nähneeni vanhalla 127 fiatilla ajettavan sellaiseen paikkaan että harva nykyisen sittarin tai kalliin maasturin omistaja ajaisi (enkä nyt tarkoita off road harrastajia). Auto on pieni ja kokoon nähden riitävä maavara ja alla oli karkeat talvirenkaat Ennenkaikkea kuskilla oli pelisilmää.
- Ihanneauto
mielipiteeni kirjoitti:
"defenderin jatkuva neliveto.Normaalikäytössä yksipyörä vetää kunnes kytketään Diff.lock.eli jakis laitetaan lukkoon jolloin etu ja takakardaanille lähtee veto ja kaksi pyörää vetää.
Yksi edessä ja yksi takana"
Selvitähän nyt itsellesi miten tasauspyörästö toimii. Tasauspyörästöt huolehtivat siitä, että jokaiselle pyörälle menee yhtäsuuri vääntömomentti. Eli normaalikäytössä kaikki pyörät vetävät samalla voimalla. Laittamalla keskitasauspyörästö lukkoon saadaan voimanjakoa etu-ja taka-akselin välillä muutettua. Edelleen kuitenkin molemmat takapyörät vetävät keskenään yhtäsuurella voimalla ja molemmat etupyörät keskenään yhtäsuurella voimalla.
"Maastoautossa pitäisi olla ainakin alennusvaihteisto"
"Nimenomaan jakolaatikko tekee maasturin."
Nyt sitten menee jo alennusvaihteisto ja jakovaihteistokin sekaisin. Jakovaihteistossa voima jaetaan etu- ja taka-akselin kesken kun taas alennusvaihteistolla käytössä olevien välityssuhteiden määrä tuplataan. Jakovaihteisto on kaikissa nelivetoautoissa (poislukien ne, joissa on useampi moottori) riippumatta siitä, onko niissä alennusvaihteistoa vai ei. Ja alennusvaihteistokin löytyy myös mm. Subaru Legacyn tietyistä malleista. Mielestäni Legacyä ei silti oikein voi maastoautoksi sanoa.
"Kokeileppa lähteä ajelemaan ojan toiselle puolelle pitkällä perällä eli oikeasti maastoon erkä mihinkään mökkitielle."
Vähän samaan asiaan viittasin sillä maininnallani renkaista. Eli kokeileppa ajella sinne ojan toiselle puolelle "maasturilla", jossa on alla ne puhtaasti kestopäällysteelle tarkoitetut renkaat. Siellä kostealla heinäpellolla on sitten kiva katsella kun "maasturi" jauhaa tyhjää kaikilla neljällä pyörällä...
Fiat Pandakin menee nelivetoisena ja karkeakuvioisilla talvirenkailla pidemmälle kuin paritonnia painava "maasturi" kaikilla lukoilla mutta täysin maastoajoon soveltumattomilla renkailla.Citymaasturipalstalla kinataan citymaastureiden tarpeellisuudesta, tällä palstalla sorrutaan riitelyyn teknisistä termeistä.
Alennusvaihteisto ja jatkuva/kytkettävä neliveto lienevät maasturin perusvaatimuksia. Kunnon joustovarat ja sopiva rengastus myös.
Mutta mutta, enpä tiedä että Land Cruiser 95/100:silla ja ML-mersuilla paljon maastossa ajettaisiin. Taitavat siinä muovipuskurit helistä palasiksi ja astinlaudat vääntyä kiharalle.
Jos minun pitäisi mennä maastoon autolla, ajokki olisi joku rakenneltu BJ40, ehkä Niva tai joku muu jota ei tarvitse sääliä.
Niinpä pysyttelen teillä ja ajelen citymaasturilla. Ei tarvitse varoa metsätien jokaista kantoa ja kiveä, katuje aurausvalleja, mutta lähtee liukkaaltakin sujuvasti liikkeelle ja pitkäkin matka taittuu mukavasti muun liikenteen tahdissa. - Psykopatologia
Ihanneauto kirjoitti:
Citymaasturipalstalla kinataan citymaastureiden tarpeellisuudesta, tällä palstalla sorrutaan riitelyyn teknisistä termeistä.
Alennusvaihteisto ja jatkuva/kytkettävä neliveto lienevät maasturin perusvaatimuksia. Kunnon joustovarat ja sopiva rengastus myös.
Mutta mutta, enpä tiedä että Land Cruiser 95/100:silla ja ML-mersuilla paljon maastossa ajettaisiin. Taitavat siinä muovipuskurit helistä palasiksi ja astinlaudat vääntyä kiharalle.
Jos minun pitäisi mennä maastoon autolla, ajokki olisi joku rakenneltu BJ40, ehkä Niva tai joku muu jota ei tarvitse sääliä.
Niinpä pysyttelen teillä ja ajelen citymaasturilla. Ei tarvitse varoa metsätien jokaista kantoa ja kiveä, katuje aurausvalleja, mutta lähtee liukkaaltakin sujuvasti liikkeelle ja pitkäkin matka taittuu mukavasti muun liikenteen tahdissa..
Eihän tämä mitään "sortumista" ole vaan normaalia keskustelua mahdollisesti epäselvistä asioista. Itselleni tiedot perustekniikoista ovat vieraita.
Muistan vain vajaan parinkymmenen vuoden takaa, että 110 tuntui maantiellä keinuvan sivuttain puolelta toisella. Ilmeisesti "aidon" maastoalustan ominaisuuksia?
. - noin mene
mielipiteeni kirjoitti:
"defenderin jatkuva neliveto.Normaalikäytössä yksipyörä vetää kunnes kytketään Diff.lock.eli jakis laitetaan lukkoon jolloin etu ja takakardaanille lähtee veto ja kaksi pyörää vetää.
Yksi edessä ja yksi takana"
Selvitähän nyt itsellesi miten tasauspyörästö toimii. Tasauspyörästöt huolehtivat siitä, että jokaiselle pyörälle menee yhtäsuuri vääntömomentti. Eli normaalikäytössä kaikki pyörät vetävät samalla voimalla. Laittamalla keskitasauspyörästö lukkoon saadaan voimanjakoa etu-ja taka-akselin välillä muutettua. Edelleen kuitenkin molemmat takapyörät vetävät keskenään yhtäsuurella voimalla ja molemmat etupyörät keskenään yhtäsuurella voimalla.
"Maastoautossa pitäisi olla ainakin alennusvaihteisto"
"Nimenomaan jakolaatikko tekee maasturin."
Nyt sitten menee jo alennusvaihteisto ja jakovaihteistokin sekaisin. Jakovaihteistossa voima jaetaan etu- ja taka-akselin kesken kun taas alennusvaihteistolla käytössä olevien välityssuhteiden määrä tuplataan. Jakovaihteisto on kaikissa nelivetoautoissa (poislukien ne, joissa on useampi moottori) riippumatta siitä, onko niissä alennusvaihteistoa vai ei. Ja alennusvaihteistokin löytyy myös mm. Subaru Legacyn tietyistä malleista. Mielestäni Legacyä ei silti oikein voi maastoautoksi sanoa.
"Kokeileppa lähteä ajelemaan ojan toiselle puolelle pitkällä perällä eli oikeasti maastoon erkä mihinkään mökkitielle."
Vähän samaan asiaan viittasin sillä maininnallani renkaista. Eli kokeileppa ajella sinne ojan toiselle puolelle "maasturilla", jossa on alla ne puhtaasti kestopäällysteelle tarkoitetut renkaat. Siellä kostealla heinäpellolla on sitten kiva katsella kun "maasturi" jauhaa tyhjää kaikilla neljällä pyörällä...
Fiat Pandakin menee nelivetoisena ja karkeakuvioisilla talvirenkailla pidemmälle kuin paritonnia painava "maasturi" kaikilla lukoilla mutta täysin maastoajoon soveltumattomilla renkailla."defenderin jatkuva neliveto.Normaalikäytössä yksipyörä vetää kunnes kytketään Diff.lock.eli jakis laitetaan lukkoon jolloin etu ja takakardaanille lähtee veto ja kaksi pyörää vetää.
Yksi edessä ja yksi takana"
Selvitähän nyt itsellesi miten tasauspyörästö toimii. Tasauspyörästöt huolehtivat siitä, että jokaiselle pyörälle menee yhtäsuuri vääntömomentti. Eli normaalikäytössä kaikki pyörät vetävät samalla voimalla. Laittamalla keskitasauspyörästö lukkoon saadaan voimanjakoa etu-ja taka-akselin välillä muutettua. Edelleen kuitenkin molemmat takapyörät vetävät keskenään yhtäsuurella voimalla ja molemmat etupyörät keskenään yhtäsuurella voimalla.
***************************
Eikös se noin mene kuten tuossa ylimmässä sitaatissa on. Jos tunkkaa yhden pyörän ylös, niin kytkimen voi nostaa vaihde päällä ja se yksi vain pyörii. Jos laittaa jakolaatikon lukon päälle, niin sitten se putoaa tässä tapauksessa tunkilta.
Joa tunkkaa toisen etusen ja toisen takasen, niin sitten ne pyörivät jakolaatikon lukon ollessa päällä.
Tasauspyörästöjä on siis kolme kappaletta: yksi jakolaatikossa, joka on lukittava ja sitten etu- ja takaperässä, joihin on saatavana lukitus lisävarusteena.
Näin ainakin Discossa. - mielestä
maasturisti1 kirjoitti:
Maastoautossa pitäisi olla ainakin alennusvaihteisto....kuka piru lähtis kantoja kiertämään vakiovaihteistolla!
Toiseskseen maastoautossa pitäisi olla erillinen runko,vaikkakin tämä kuulostaa vanhanaikaiselta.
Jakolaatikko ei tarvitse olla erikseen kytkettävää mallia niin kuin esim.defender.
Siitä ei saa mitään mainittavaa etua.Saapahan mainosmiehet hehkuttaa kytkettävällä lukolla.
Kiinteä jakolaatikko ja erikseen lukittavat etupyörän navat on parempi ja jopa taloudellisempi vaihtoehto.
Jäykät akselit tekevät mielestäni maastoauton,
ensiasennusrenkailla ei ole mitään tekemistä maastoauton luokittelussa sillä nehän voi vaihtaaErillinen runko ei tee mistään autosta sen enempää maasturia.
Mutta auto joka on suunniteltu maastoon, se selvästi on maasturi. Maasturi kallistelee mutkissa koska jousitus on pehmeä ja joustava, eli jousituksen suunnittelussa myös maastoajo ominaisuudet on otettu huomioon, poikkeus toki ilmajousitetut. Alennusvaihteisto pitää olla, kulmat pitää olla hyvät ja maavaraa tarpeeksi. Neliveto täytyy olla mahdollista kytkeä ainakin keskeltä lukkoon 50:50.
Esim. Hummer 2, ulkonäöltään voi vähän maasturilta näyttääkkin, mutta se on alustaltaan erittäin kova ja selvästi suunniteltu matkantekoon asfaltilla ja tasaisella, ei maastoon ollenkaan itse asiassa. Sama pätee moniin muihin citykoppeihin.
Esim. Uusi Pajero taas on ajettavuudeltaan hyvin pehmeä, kallistelee, joustaa, erittäin hyvä neliveto järjestelmä joka ei ole pelkästään minkään älykkäiden luistonestohömpötyksien varassa. Lukkoja x 2. Maavaraa n.23cm ja kulmat hyvät, vedessä voi mennä 70cm ilman snorkkelia, myös ARB valmistaa paljon jälkiasennus maastovarusteitam joita ei taatusti cityrimpuloihin sieltä saa. Pajero on siis ihan selvästi maastoauto. - monster
Mitä on maastoajo?
Kenellä on oikeus ajaa maastossa ja missä?
Eiköhän lähtökohta ole se, että jonkinlainen tie on, jossa maasturillakin ajetaan, ainakin Suomessa.
Citymaasturi on ihan kelpoinen peli kunhan on jonkinlainen tie. Jos taas tie on maastureilla ajettu niin huonoon kuntoon, ettei niihin citymaastureilla ole asiaa, niin se sitten on niin. Olen nähnyt metsäautoteitä, joissa lähemmäs puoli metriä syvät ajourat. Siinäpä pitääkin olla jo tosimaasturi jos vielä aikoo ajaa. Sanoisinkin näin, että citymaasturi on sopivampi kulkupeli kun huomioidaan luontokin ja tiet. Eihän tiettömille maille tietääkseni saa mennä, paitsi alueilla jotka on tarkoitettu esimerkiksi offroad-toimintaan, joka taas on mitä on.
- ominaisuudet vaihtelee
Turhan usein takerrutaan eroon maasturi vai kaupunkimaasturi. Auton tarvitsijoille on kuitenkin tärkeintä itselle sopivat ominaisuudet.
Nimityksistä viisi kunhan autosta löytyvät tarpeelliset ominaisuudet. Käsitys, että city-maasturi olisi maasturin korvike ei enää ole pätenyt koska molemmista autotyypeistä löytyy hinnallisesti sekä halpoja että kalliita autoja.- monster
Tosimaasturissa on renkaat, joissa kuviot ovat kuin traktorin renkaissa, ja niillähän ei ole kovin kivaa maantiellä ajaa, mutta maastossa, jos tosiaan maastossa saa ajaa, siellä se on yliveto.
Siispä harva todella tarvitsee tosimaasturia. Citymaasturi on useammin kuin useimmiten se oikea. - tietämätön kyselijä
monster kirjoitti:
Tosimaasturissa on renkaat, joissa kuviot ovat kuin traktorin renkaissa, ja niillähän ei ole kovin kivaa maantiellä ajaa, mutta maastossa, jos tosiaan maastossa saa ajaa, siellä se on yliveto.
Siispä harva todella tarvitsee tosimaasturia. Citymaasturi on useammin kuin useimmiten se oikea.joustovarat on niin tärkeitä ?
Siis käsittääkseni metsätraktorissa ei ole jousitusta lainkaan ja silti ne kulkee paljon pahemmassa maastossa kuin yksikään vakio maasturi.
Miksi siis lyhyillä joustovaroilla tai jäykillä jousilla olevalla maasturilla ei mielestänne tee mitään ? Eikös niitä lukkoja käyttäen pääse pois ristiriipunnasta vaikka pyöriä olis ilmassa ?
Teknisiä perusteluja siis kaipaisin tästä asiasta. - joustovarat.......
tietämätön kyselijä kirjoitti:
joustovarat on niin tärkeitä ?
Siis käsittääkseni metsätraktorissa ei ole jousitusta lainkaan ja silti ne kulkee paljon pahemmassa maastossa kuin yksikään vakio maasturi.
Miksi siis lyhyillä joustovaroilla tai jäykillä jousilla olevalla maasturilla ei mielestänne tee mitään ? Eikös niitä lukkoja käyttäen pääse pois ristiriipunnasta vaikka pyöriä olis ilmassa ?
Teknisiä perusteluja siis kaipaisin tästä asiasta.Metsätraktoreissa ei ole jousia, mutta tutkipas akseleita lähemmin. Ne eivät ole kiinteitä vaan liikkuvat, toisin sanoen ne joustavat. Joustovarat ovat erittäin olennainen osa ja ilman niitä maasturi ei mene mihinkään. Syy on hyvin yksinkertainen. Jos ei ole tasauspyörästöissä lukkoja, ja pyörät nousevat ilmaan, menee kaikki voima hukkaan ilmassa oleville pyörille. Jos on lukot, niin ne pyörät jotka ovat maassa, eivät siltikkään saa autoa välttämättä irti, koska 2 renkaan varassa pito voi olla hyvin huono ja pienestä kiinni. Kun renkaita on 4 maassa, on pito käyttännössä paras mahdollinen, jos vielä on lukot, se on erittäin hyvä. Jos ei ole joustovaroja, on auton eteneminen aina lukoista kiinni, ja aina maassa olevista renkaista kiinni, useinkaan näillä yhdellä tai kahdella renkaalla ei ole tarpeeksi pitoa saada koko autoa eteen päin. Myös tilanteet joissa auto juuttu esim pohjasta kiinni, jos akselit joustaa ulospäin, auto irtoaa hyvin suurella todennäköisyydellä jos joustovarat riittävät maahan asti. Jos joustovaroja ei tälläisessa tilanteessa ole, renkaat jäävät ilmaan pyörimään tyhjää, kaivettuaan maan altaan ensin pois. Joustovarat myös tasapainottavat auton käyttäytymistä hyvin epätasaisissa paikoissa, kun renkaat ovat koko ajan maassa. Kun auton painopiste siirtyy, joustava auto laskeutuu pehmeästi toiselle puolelle, auto jossa ei ole joustovaroja, laskeutuu ja vauhdilla voi lentää myös hyvin helposti ympäri tästä syystä.
Mutta ennenkaikkea joustovaroilla saavutetaan paras mahdollinen pito, vaikka paikka olisi kuinka epätasainen. - eli tuota
joustovarat....... kirjoitti:
Metsätraktoreissa ei ole jousia, mutta tutkipas akseleita lähemmin. Ne eivät ole kiinteitä vaan liikkuvat, toisin sanoen ne joustavat. Joustovarat ovat erittäin olennainen osa ja ilman niitä maasturi ei mene mihinkään. Syy on hyvin yksinkertainen. Jos ei ole tasauspyörästöissä lukkoja, ja pyörät nousevat ilmaan, menee kaikki voima hukkaan ilmassa oleville pyörille. Jos on lukot, niin ne pyörät jotka ovat maassa, eivät siltikkään saa autoa välttämättä irti, koska 2 renkaan varassa pito voi olla hyvin huono ja pienestä kiinni. Kun renkaita on 4 maassa, on pito käyttännössä paras mahdollinen, jos vielä on lukot, se on erittäin hyvä. Jos ei ole joustovaroja, on auton eteneminen aina lukoista kiinni, ja aina maassa olevista renkaista kiinni, useinkaan näillä yhdellä tai kahdella renkaalla ei ole tarpeeksi pitoa saada koko autoa eteen päin. Myös tilanteet joissa auto juuttu esim pohjasta kiinni, jos akselit joustaa ulospäin, auto irtoaa hyvin suurella todennäköisyydellä jos joustovarat riittävät maahan asti. Jos joustovaroja ei tälläisessa tilanteessa ole, renkaat jäävät ilmaan pyörimään tyhjää, kaivettuaan maan altaan ensin pois. Joustovarat myös tasapainottavat auton käyttäytymistä hyvin epätasaisissa paikoissa, kun renkaat ovat koko ajan maassa. Kun auton painopiste siirtyy, joustava auto laskeutuu pehmeästi toiselle puolelle, auto jossa ei ole joustovaroja, laskeutuu ja vauhdilla voi lentää myös hyvin helposti ympäri tästä syystä.
Mutta ennenkaikkea joustovaroilla saavutetaan paras mahdollinen pito, vaikka paikka olisi kuinka epätasainen.Lukoilla voi kyllä tietyissä tilanteissa hyvin korvata joustovarojen puutteita ja lukot auttavat myös monissa muissa tilanteissa, kuten muuten huono pitoisissa paikoissa.
- tietämätön kyselijä
joustovarat....... kirjoitti:
Metsätraktoreissa ei ole jousia, mutta tutkipas akseleita lähemmin. Ne eivät ole kiinteitä vaan liikkuvat, toisin sanoen ne joustavat. Joustovarat ovat erittäin olennainen osa ja ilman niitä maasturi ei mene mihinkään. Syy on hyvin yksinkertainen. Jos ei ole tasauspyörästöissä lukkoja, ja pyörät nousevat ilmaan, menee kaikki voima hukkaan ilmassa oleville pyörille. Jos on lukot, niin ne pyörät jotka ovat maassa, eivät siltikkään saa autoa välttämättä irti, koska 2 renkaan varassa pito voi olla hyvin huono ja pienestä kiinni. Kun renkaita on 4 maassa, on pito käyttännössä paras mahdollinen, jos vielä on lukot, se on erittäin hyvä. Jos ei ole joustovaroja, on auton eteneminen aina lukoista kiinni, ja aina maassa olevista renkaista kiinni, useinkaan näillä yhdellä tai kahdella renkaalla ei ole tarpeeksi pitoa saada koko autoa eteen päin. Myös tilanteet joissa auto juuttu esim pohjasta kiinni, jos akselit joustaa ulospäin, auto irtoaa hyvin suurella todennäköisyydellä jos joustovarat riittävät maahan asti. Jos joustovaroja ei tälläisessa tilanteessa ole, renkaat jäävät ilmaan pyörimään tyhjää, kaivettuaan maan altaan ensin pois. Joustovarat myös tasapainottavat auton käyttäytymistä hyvin epätasaisissa paikoissa, kun renkaat ovat koko ajan maassa. Kun auton painopiste siirtyy, joustava auto laskeutuu pehmeästi toiselle puolelle, auto jossa ei ole joustovaroja, laskeutuu ja vauhdilla voi lentää myös hyvin helposti ympäri tästä syystä.
Mutta ennenkaikkea joustovaroilla saavutetaan paras mahdollinen pito, vaikka paikka olisi kuinka epätasainen."Metsätraktoreissa ei ole jousia, mutta tutkipas akseleita lähemmin. Ne eivät ole kiinteitä vaan liikkuvat, toisin sanoen ne joustavat."
No, mielelläni tutkisin, mutkun mä oon niitä nähny vaan netissä, enkä löytänyt tarkempaa dataa. Ainakaan maataloustraktorien takapyörät ei liiku pystysuunnassa runkoon nähden lainkaan. Telkussa oon nähny tractor pullinkia, ja siellä on joskus etupyörät ilmassa tehty full pullejakin. Edelleenkään en ihan tajua, miksi maastureissa ei jäykällä alustalla ja lukoilla voisi päästä samalla lailla hyvään pitoon, vaikka joku pyörä olisikin ilmassa.
"Jos ei ole tasauspyörästöissä lukkoja, ja pyörät nousevat ilmaan, menee kaikki voima hukkaan ilmassa oleville pyörille."
Tää on ihan tyypillinen ilmaisu, mutta mun käsittääkseni tekniikan näkökulmasta virheellinen.
Siis jos ei oo lukkoja, niin tasauspyörästö jakaa voiman vakio suhteessa esim 50:50, ja koska ilmassa olevaan vakionopeudella pyörivään pyörään ei voimaa voi siirtää, menee voimanjaon takia myös maassa olevaan sama nollavoima. Eli auto ei liikahda, mutta ei voima hukkaan ilmaan mene, vaan sisäisiin vastuksiin, ja sinnehän ei paljoa mene.
Lukoilla taas voiman jako voi olla vaikka 0:100, jolloin maahan saadaan paljonkin voimaa pyörällä siirrettyä. En vaan käsitä miksi niin usein väitetään voimanjaon lukot päällä olevan aina 50:50 ?!?, jopa maahantuojien nettisaiteilla !
Paljonko maasturien joustovarat milleinä mielestänne tulisi vähintään olla, jotta ne olisi "oikeita maastureita", eikä jotain cittareita ?
Sisään- ja ulosjoustot erikseen ilmoitettuna kiitos. - tietävä vastailija
tietämätön kyselijä kirjoitti:
"Metsätraktoreissa ei ole jousia, mutta tutkipas akseleita lähemmin. Ne eivät ole kiinteitä vaan liikkuvat, toisin sanoen ne joustavat."
No, mielelläni tutkisin, mutkun mä oon niitä nähny vaan netissä, enkä löytänyt tarkempaa dataa. Ainakaan maataloustraktorien takapyörät ei liiku pystysuunnassa runkoon nähden lainkaan. Telkussa oon nähny tractor pullinkia, ja siellä on joskus etupyörät ilmassa tehty full pullejakin. Edelleenkään en ihan tajua, miksi maastureissa ei jäykällä alustalla ja lukoilla voisi päästä samalla lailla hyvään pitoon, vaikka joku pyörä olisikin ilmassa.
"Jos ei ole tasauspyörästöissä lukkoja, ja pyörät nousevat ilmaan, menee kaikki voima hukkaan ilmassa oleville pyörille."
Tää on ihan tyypillinen ilmaisu, mutta mun käsittääkseni tekniikan näkökulmasta virheellinen.
Siis jos ei oo lukkoja, niin tasauspyörästö jakaa voiman vakio suhteessa esim 50:50, ja koska ilmassa olevaan vakionopeudella pyörivään pyörään ei voimaa voi siirtää, menee voimanjaon takia myös maassa olevaan sama nollavoima. Eli auto ei liikahda, mutta ei voima hukkaan ilmaan mene, vaan sisäisiin vastuksiin, ja sinnehän ei paljoa mene.
Lukoilla taas voiman jako voi olla vaikka 0:100, jolloin maahan saadaan paljonkin voimaa pyörällä siirrettyä. En vaan käsitä miksi niin usein väitetään voimanjaon lukot päällä olevan aina 50:50 ?!?, jopa maahantuojien nettisaiteilla !
Paljonko maasturien joustovarat milleinä mielestänne tulisi vähintään olla, jotta ne olisi "oikeita maastureita", eikä jotain cittareita ?
Sisään- ja ulosjoustot erikseen ilmoitettuna kiitos.No joo, ei kaikissa maataloustraktoreissa akselit liikukkaan, niillähän ajetaan lähes tasaisella pellolla ja renkaat joustavat sen mitä tarvii. Kyllä taka akseli kuitenkin usein "keinuu", että kun toinen pyörä liikkuu alas niin toinen menee ylös jne.
Joustovaroista sen verran että, mietipäs tilanne missä auto on kahden pyörän päällä ristiriipunnassa, koska joustovarat eivät riitä. Mutta näiden kahden maassa olevan pyörän alla onkin vaikka erittäin liukas mutainen tai jäinen alusta. Auto ei saa itseään liikkeelle, vaikka ilmassa olevien pyörien kohdalla olisi täysin kuiva asfaltti. Jos joustovaroja on, auto lähtee liikkeelle ilman mitään ongelmaa tälläisissa tilanteissa joissa pito ei kaikkien pyörien alla välttämättä ole paras mahdollinen, toki tässä voidaan tarvita lukkoja avuksi, useimmissa maastureissa on kuitenkin vähintään kitkalukko vakiona. Lukot ovat kätevät, mutta kun kaikki niistä ovat päällä, voi periaattessa ajaa vain suoraan (oletetaan että voiman jako on 25:25:25:25 eli 1/4 jokaiselle pyörälle). Lukkojen kanssa se menee siis helposti värkkäämiseksi kun täytyy jatkuvasti kytkeä lukkoa päälle ja pois ja kääntyminen vaikeassa paikassa voi olla jopa mahdotonta, jos joustovaroja ei ole laisinkaan. Metsätraktoreissa ja maataloustraktoreissa isot renkaat auttavat hyvin paljon, samoin hyvä maavara ja se että renkaat ovat hyvin lähellä toisiaan suhteessa niiden kokoon.
Kai maasturiksi voi jo luokitella auton jossa on 15cm sisään joustoa ja saman verran ulosjoustoa. Yhteensä n.30cm... - jouztaa
tietämätön kyselijä kirjoitti:
"Metsätraktoreissa ei ole jousia, mutta tutkipas akseleita lähemmin. Ne eivät ole kiinteitä vaan liikkuvat, toisin sanoen ne joustavat."
No, mielelläni tutkisin, mutkun mä oon niitä nähny vaan netissä, enkä löytänyt tarkempaa dataa. Ainakaan maataloustraktorien takapyörät ei liiku pystysuunnassa runkoon nähden lainkaan. Telkussa oon nähny tractor pullinkia, ja siellä on joskus etupyörät ilmassa tehty full pullejakin. Edelleenkään en ihan tajua, miksi maastureissa ei jäykällä alustalla ja lukoilla voisi päästä samalla lailla hyvään pitoon, vaikka joku pyörä olisikin ilmassa.
"Jos ei ole tasauspyörästöissä lukkoja, ja pyörät nousevat ilmaan, menee kaikki voima hukkaan ilmassa oleville pyörille."
Tää on ihan tyypillinen ilmaisu, mutta mun käsittääkseni tekniikan näkökulmasta virheellinen.
Siis jos ei oo lukkoja, niin tasauspyörästö jakaa voiman vakio suhteessa esim 50:50, ja koska ilmassa olevaan vakionopeudella pyörivään pyörään ei voimaa voi siirtää, menee voimanjaon takia myös maassa olevaan sama nollavoima. Eli auto ei liikahda, mutta ei voima hukkaan ilmaan mene, vaan sisäisiin vastuksiin, ja sinnehän ei paljoa mene.
Lukoilla taas voiman jako voi olla vaikka 0:100, jolloin maahan saadaan paljonkin voimaa pyörällä siirrettyä. En vaan käsitä miksi niin usein väitetään voimanjaon lukot päällä olevan aina 50:50 ?!?, jopa maahantuojien nettisaiteilla !
Paljonko maasturien joustovarat milleinä mielestänne tulisi vähintään olla, jotta ne olisi "oikeita maastureita", eikä jotain cittareita ?
Sisään- ja ulosjoustot erikseen ilmoitettuna kiitos.Tässä tulee mieleen pitoa koskeva juttu muutaman vuoden takaa. Tommi Mäkinen selitti ralliauton jousituksen toimintaa näin; "jousitus pyritään tekemään kullekin alustalle mahdollisimman pehmeäksi, pidon kannalta tärkeintä on , että pyörät ovat mahdollisimman paljon maassa".
Maastoajossa paras maakosketus saavutetaan luonnollisesti pitkillä joustovaroilla.
Traktorissa etuakseli keinuu lähes vapaasti joten maaston seuraaminen tulee sitä kautta. - jouztaa
jouztaa kirjoitti:
Tässä tulee mieleen pitoa koskeva juttu muutaman vuoden takaa. Tommi Mäkinen selitti ralliauton jousituksen toimintaa näin; "jousitus pyritään tekemään kullekin alustalle mahdollisimman pehmeäksi, pidon kannalta tärkeintä on , että pyörät ovat mahdollisimman paljon maassa".
Maastoajossa paras maakosketus saavutetaan luonnollisesti pitkillä joustovaroilla.
Traktorissa etuakseli keinuu lähes vapaasti joten maaston seuraaminen tulee sitä kautta.Niin tuo Mäkisen kommentti oli ajalta jolloin aktiivilukot olivat rallissa sallittuja, silti jousitusta testattiin jatkuvasti.
Tuolla sitten autoja tuunaavat pojat laittavat autoon (myös rallistyle autoihin) mahdollisimman jäykkiä jousia, se kun on urheilullista :) - Subbe jyrää..
jouztaa kirjoitti:
Niin tuo Mäkisen kommentti oli ajalta jolloin aktiivilukot olivat rallissa sallittuja, silti jousitusta testattiin jatkuvasti.
Tuolla sitten autoja tuunaavat pojat laittavat autoon (myös rallistyle autoihin) mahdollisimman jäykkiä jousia, se kun on urheilullista :)Laitetaan tähänkin juttuun yks poikkeus. Ainakin yhdessä citymaasturissa on alennusvaihteet, eli Subaru Foresterissa. Forester on tiellä tosi hyvä, painopiste alhaalla. Maastossa on myös parempi kuin yleisesti luullaan. Siinä on oikea, jatkuva neliveto ja 20cm maavara.
Tietenkään se ei vastaa maastureita kun esim, ylitykset on pitkät ja ei ole lukkoja.. Kuitenkin useimmille riittävä etenemiskyky kunhan kuski osaa/uskaltaa ajaa. Itse olen ajanut sellaisista paikoista että oikeiden maasturien kuskit ovat ihmetelleet pääseekö tuolla tosiaan tuostakin.
- Anonyymi
TODELLISESSA MAASTOAUTOSSA ON ERILLINEN JAKOLAATIKKO, ELI
HITAAT VAIHTEET LÖYTYY KAIKKI , PAKISTA 1 - 5 - Anonyymi
Mulla on GLC mersu. Siinä on neliveto ja henkilöutoa korkeampi maavara. En sillä silti maastoon lähtisi, mutta talvella sillä pääsee eteenpäin auraamattomallakin tiellä. Eli se on hyvä talviauto, ei maastoauto.
- Anonyymi
6 §
Maastoautot
1. M1G- ja N1G-luokan maastoautoksi katsotaan M1-luokan ajoneuvo ja kokonaismassaltaan enintään kahden tonnin N1-luokan ajoneuvo, jos:
a) sen vähintään yksi etu- ja yksi taka-akseli on vetävä, jolloin yksi akselistoista voi olla irtikytkettävissä;
b) siinä on vähintään yksi tasauspyörästön lukitusmekanismi tai se on varustettu vastaavalla järjestelyllä;
c) sen laskennallinen mäennousukyky ilman perävaunua on vähintään 30 prosenttia; ja
d) se täyttää vähintään viisi seuraavista kuudesta ehdosta:
i) lähestymiskulma on vähintään 25°;
ii) jättökulma on vähintään 20°;
iii) ylityskulma on vähintään 20°;
iv) maavara etuakselin kohdalla on vähintään 180 mm;
v) maavara taka-akselin kohdalla on vähintään 180 mm; ja
vi) maavara akselien välillä on vähintään 200 mm.
2. N1G-, M2G-, M3G- ja N2G-luokan maastoautoksi katsotaan kokonaismassaltaan yli kahden tonnin N1-luokan ajoneuvo sekä kokonaismassaltaan enintään 12 tonnin M2-, M3- ja N2-luokan ajoneuvo, jos se on telavetoinen tai jokapyörävetoinen, jolloin yksi akselistoista voi olla irtikytkettävissä, tai se täyttää seuraavat kolme ehtoa:
a) vähintään yksi etu ja yksi taka-akseli on vetävä tai kytkettävissä vetäväksi akseliksi;
b) vähintään yksi ajoneuvon akselistojen tasauspyörästöistä on lukittavissa tai varustettu vastaavalla järjestelyllä; ja
c) ajoneuvon laskennallinen mäennousukyky ilman perävaunua on vähintään 25 prosenttia.
3. M3G- ja N3G-luokan maastoautoksi katsotaan N3-luokan ajoneuvo ja kokonaismassaltaan yli 12 tonnin M3-luokan ajoneuvo, jos se on telavetoinen tai jokapyörävetoinen, jolloin yksi akselistoista voi olla irtikytkettävissä, tai jos se täyttää seuraavat ehdot:
a) vähintään puolet ajoneuvon pyöristä on vetäviä;
b) vähintään yksi ajoneuvon akselistojen tasauspyörästöistä on lukittavissa tai varustettu vastaavalla järjestelyllä;
c) ajoneuvon laskennallinen mäennousukyky ilman perävaunua on vähintään 25 prosenttia; ja
d) ajoneuvo täyttää vähintään neljä seuraavista kuudesta ehdosta:
i) lähestymiskulma on vähintään 25°;
ii) jättökulma on vähintään 25°;
iii) ylityskulma on vähintään 25°;
iv) maavara etuakselin kohdalla on vähintään 250 mm;
v) maavara taka-akselin kohdalla on vähintään 250 mm; ja
vi) maavara akselien välillä on vähintään 300 mm.
4. Maastoauton mäennousukyvyn mittaus tai laskenta, lähestymis-, ylitys- ja jättökulma sekä maavara määrätään tyyppihyväksyntädirektiivin II liitteen mukaisesti.
Summasummaarum eli auton rekisterotteesta näkee onko auto maastoauto, vai henkilöauto kuten ovat kaikki ns. citymaasturit. Lava-auto voi olla ns. kaksikäyttöauto, eli on rekisteröity N1G maastoautoksi sekä pakettiautoksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581381Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491205Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä241149Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111080- 1261051
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307957- 42929
- 72895
- 73869