Q:Lemmikkieläimet ja eläinten oikeudet

Itteminä

Varmaankaan kenelläkään eläinsuojelijaksi itseään kutsuvalla ei ole omaa lemmikkieläintä.
Sellainenhan sotii täysin teidän katsomustanne vastaan.

Vai kuka voi väittää että joku eläinlaji (vaikkapa koira) olisi kehitetty ihmisten lemmikiksi.
Sillä villi koirahan on ihmisen toimesta kiinniotettu ja kesytetty..
Samoin kuin mikä tahansa muu eläin, rotta, näätä tms....

Sinä jolla on lemmikki mutta meuhkaat eläinten oikeuksien puolesta:
Miten olet saanut itsellesi perustelua että kyseessä on oikeutettu teko? Onko se niin että älkää tehkö niinkuin minä teen vaan niinkuin minä sanon.

Suurin osa näistä ns. eläinten oikeuksien puolustajista on tekopyhiä, yksinkertaisia ihmisiä, joilla tarkoitus pyhittää keinot.

Päästäkää ne omat lemmikkinne irti luontoon jos on tarvetta sellaista tehdä. Putsatkaa omat nurkat ensin ennekuin lähdette kettuja vapauttamaan.

11

595

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nuppu-85

Mun koira on otettu yhelt nistiltä joka hakkas sitä.
      Ja mun puput on pöllitty labrasta, missä niille tehtiin testejä.

• päättelet?

Että ne tahtoo olla sinun lemmikkejä? Ne ei saa toteutaa luontaista käyttäytymistään kun ovat alistettuina sinun itsekkyytesi vuoksi hupilaisiksi. Päätöksen teit sinä eikä eläimillä ollut mitään vaikutusmahdollisuutta...

• Daider

No millä oikeudella sinä kahlitset ne lemmikit itseesi etkä anna niiden elää vapaata elämää?

• zoology

Parahin Itteminä,

kirjoituksesi ajatus on hyvä ja mielestäni oikea. kuitenkin käsitteistö ja koko domestikaation mekanismi tuntuu olevan sinulla sen verran hakusessa että valotan taustoja hieman.

Ensimmäiseen retoriseen kysymykseesi viitaten; koira nimenomaan ON kehitetty lemmikiksi (ja työkumppaniksi myös). Jo lajin nimi Canis lupus familiaris (hyvin vapaasti suomennettuna perhesusi) viittaa siihen.

Eläimen kesyttäminen on sitä, että villi eläin saadaan totutettua ihmiseen. Kyseessä on yhden nimenomaisen yksilön kesyyntyminen, ei lajin. Domestikaatio puolestaan on eräänlaista "lajin kesyyntymistä", jolloin vuosituhansien aikana jokin laji sopeutuu elämään ihmisen rinnalla (kotieläimenä). Ihminen nopeuttaa sopeutumista valitsemalla erityishoivaansa poikkeuksellisen kauniita ja helposti käsiteltäviä yksilöitä ja sen seurauksena kaikki domestikoidut lajit ovatkin hyvin erilaisia kuin villit sukulaisensa (vrt. kora - susi). Domestikoidun lajin edustaja on siis paitsi geneettisesti ihmisen kanssa hyvin toimeentuleva, usein myös monilta ominaisuuksiltaan sellainen, ettei se pärjäisi luonnossa. Ensimmäisenä tulee mieleen lypsylehmä. Näinollen ajatus lemmikkien "vapauttamisesta" takaisin luontoon on melko vastenmielinen. Suuri osa eläimistä menehtyisi varsin nopeasti. Oikeampi (joskin absurdi) ajatus olisi lopettaa kaikki tällä hetkellä elossa olevat lemmikkieläimet ja olla domestikoimatta yhtään uutta lajia.

P.S. Neuvostoliitossa tehtiin aikoinaan mielenkiintoisia domestikaatiotutkimuksia ainakin ketuilla (ns. Novosibirskin ketut) ja hirvillä (maidontuotantoa ym.)

• xd4

Jos kuitenkin ajatellaan eläinlajien kokonaismäärää, jota ei edes tiedetä, tai edes nisäkkäitten kokonaismäärää, niin erittäin harva, vain muutama laji on domestikoitunut.

• Itteminä

minä aiemmassa kirjoituksessa vain yritin tuoda esiin sen ristiriidan jota nämä ns. eläintensuojelijat itse toteuttavat "vapauttamalla" eläimiä samalla kuitenkin hyväksyen ja jopa itse lemmikkieläimiä pitäen.

Tietenkään koira, kissa tms. lemmikki ei selviä luonnossa, mutta mitään lajia ei ole alunperin kehitetty ihmisen lemmikiksi, vaan koirankin alkujuuret ovat varmasti villinä ja vapaana eläneissä esi-isissä.

nuppu-85 tuossa paljastaa sen oireen mitä noilla hänentyyppisillään monesti on...

Varmaankin minä tai joku muu olisimme samalla lailla oikeutettuja "vapauttamaan" hänen lemmikkinsä. Onko nisti paljon sen huonompi kuin murtovaras ja anarkisti, jollaisen kuvan nupusta saa.

Jos sulla nuppu on eläintensuojelu ihanteena, niin älä hyvä ihminen ota lemmikkiä tai romutat oman (vähäisenkin) uskottavuutesi.

Mutta niinhän tämä eläintensuojelu näyttää olevan samaa kakkaa kuin esim. vihreiden arvot. Puhutaan kauniisti luonnon suojelemisesta, mutta toisaalla ollaan miltei pahimpia luonnon kuormittajia. Tapaus Hassi ja viikottaiset lentomatkat Brysseliin ja takaisin on minusta surullinen esimerkki näiden hihhuleiden moraalista.
        Tämä siis vain yhtenä esimerkkinä...

• kaksi eri asiaa
        Itteminä kirjoitti:

minä aiemmassa kirjoituksessa vain yritin tuoda esiin sen ristiriidan jota nämä ns. eläintensuojelijat itse toteuttavat "vapauttamalla" eläimiä samalla kuitenkin hyväksyen ja jopa itse lemmikkieläimiä pitäen.

Tietenkään koira, kissa tms. lemmikki ei selviä luonnossa, mutta mitään lajia ei ole alunperin kehitetty ihmisen lemmikiksi, vaan koirankin alkujuuret ovat varmasti villinä ja vapaana eläneissä esi-isissä.

nuppu-85 tuossa paljastaa sen oireen mitä noilla hänentyyppisillään monesti on...

Varmaankin minä tai joku muu olisimme samalla lailla oikeutettuja "vapauttamaan" hänen lemmikkinsä. Onko nisti paljon sen huonompi kuin murtovaras ja anarkisti, jollaisen kuvan nupusta saa.

Jos sulla nuppu on eläintensuojelu ihanteena, niin älä hyvä ihminen ota lemmikkiä tai romutat oman (vähäisenkin) uskottavuutesi.

Mutta niinhän tämä eläintensuojelu näyttää olevan samaa kakkaa kuin esim. vihreiden arvot. Puhutaan kauniisti luonnon suojelemisesta, mutta toisaalla ollaan miltei pahimpia luonnon kuormittajia. Tapaus Hassi ja viikottaiset lentomatkat Brysseliin ja takaisin on minusta surullinen esimerkki näiden hihhuleiden moraalista.

Eläinsuojelun ja eläinoikeusaatteen. Nämä jälkimmäisen kannattajat ovat niitä hihhuleita jotka vapauttavat tuotantoeläimiä luontoon menehtymään/aiheuttamaan tuhoa. Todellisuudessa se "eläinten oikeuksien puolustaminen" on vain yksi sivujuonne näille anarkisteille.Eläimistä ja luonnosta näillä tyypeillä ei ole hajuakaan.

Meillä suomessa tuon aatteen edustaja on ollut rekisteröitymätön oikeutta eläimille yhdistys. OE on kuitenkin itse aiheutetusti saanut aika rikollisen maineen ihan syystä. Ennestäänhän jo animaliakin oli olemassa, että oliskohan tämän uuden fauna ry:n todellisen perustamisen tarkoitus luoda eläinoikeusaatteelle se todellinen "laillinen siipi" jota ei aikaisemmin ole ollut olemassa.

• Itteminä kirjoitti:

Eläinoikeusaatteen kannattaja joka hankkii OSTAMALLA lemmikin toki toimii vastoin periaatteitaan ja tämänkaltainen toiminta on ristiriidassa sen kanssa mitä eläinoikeusaate opettaa - enkä henk. koht. tunne ketään näin menettelevää "kettutyttöä".

On aivan eri asia on jos ottaa omakseen kodittoman otuksen, jota ehkä piikki odottaa, ja näin tarjoaa eläimelle turvapaikan julmassa ja eläimelle kovin kolkossa maailmassa, sen lyhyen elämän ajan (ellei sitten ole kyse kilpikonnasta).

Argumentointisi on kovin ontuvaa.

Jo pelkästään se seikka, ettet nähtävästi osaa tehdä eroa eläinsuojelijan ja eläinaktivistin välille osoittaa, että olisit voinut valmistautua hitusen paremmin eläinystäviin kohdistuvassa
        hyökkäyksessäsi.

Nyt tyydyt vain jauhamaan skeidaa aktivistien oletetuista eläintenvapautusaatteen kanssa ristiriidassa olevista eläinsuhteista, joissa ei ole mitään todellisuuspohjaa.

• Itteminä
        jtguytiooiyhvb kirjoitti:

Eläinoikeusaatteen kannattaja joka hankkii OSTAMALLA lemmikin toki toimii vastoin periaatteitaan ja tämänkaltainen toiminta on ristiriidassa sen kanssa mitä eläinoikeusaate opettaa - enkä henk. koht. tunne ketään näin menettelevää "kettutyttöä".

On aivan eri asia on jos ottaa omakseen kodittoman otuksen, jota ehkä piikki odottaa, ja näin tarjoaa eläimelle turvapaikan julmassa ja eläimelle kovin kolkossa maailmassa, sen lyhyen elämän ajan (ellei sitten ole kyse kilpikonnasta).

Argumentointisi on kovin ontuvaa.

Jo pelkästään se seikka, ettet nähtävästi osaa tehdä eroa eläinsuojelijan ja eläinaktivistin välille osoittaa, että olisit voinut valmistautua hitusen paremmin eläinystäviin kohdistuvassa
        hyökkäyksessäsi.

Nyt tyydyt vain jauhamaan skeidaa aktivistien oletetuista eläintenvapautusaatteen kanssa ristiriidassa olevista eläinsuhteista, joissa ei ole mitään todellisuuspohjaa.

Meinaatko että se nisti olisi piikittänyt myös lemmikkinsä samalla kun itsensäkin?

Millä oikeudella kukaan voi murtautua johonkin "vapauttamaan" jonkin eläimen ja sitten vangitseekin sen itse?

Mitä eroa eläinsuojelijan ja eläinaktivistin välillä oikeasti on? Kunnioittaako kumpikaan taho oikeasti eläimiä jos he pystyvät niitä lemmikkeinä pitämään eivätkä näe siinä mitään väärää.

Eikö turkistarhaaja voi vedota samaan mitä täälläkin on esiin tuotu, eli hänen kasvattamansa ketut on jalostettu siihen tarkoitukseen eivätkä muuten pärjäisi. Aivan kuten mm. kissat ja koirat ja lehmät, jotka ihminen on myös jalostanut itsestään riippuvaiseksi.

Ja minulle eläinsuojelija ja
        eläinaktivisti on todellakin sama paska eri paketissa, siis siinä tapauksessa että perustellaan lemmikin pitämistä itsellä mutta muiden vastaava toiminta halutaan kieltää.

Lopputulema minun kannaltani on se että joka itse pitää lemmikkieläimiä, ei voi mitenkään argumentoida olevansa eläinsuojelija, se on pelkkää tekopyhää paskanjauhantaa.

Pelottavaa sinänsä että useimmiten tälläiset ihmiset eivät tajua tai halua tajuta tuota ristiriitaa. Toisia kyllä ollaan valmiita tuomitsemaan ja jopa tuhoamaan heidän elinkeinonsa, mutta kun puhe kääntyy heidän omaan toimintaansa ja tekemisiinsä, korotetaan ääntä ja leimataan muut paskanjauhajiksi.

Sinänsä ymmärrettävää, niinhän se on että jos on lusikalla annettu, niin ei voi kauhalla vaatia.

• Itteminä kirjoitti:

Meinaatko että se nisti olisi piikittänyt myös lemmikkinsä samalla kun itsensäkin?

Millä oikeudella kukaan voi murtautua johonkin "vapauttamaan" jonkin eläimen ja sitten vangitseekin sen itse?

Mitä eroa eläinsuojelijan ja eläinaktivistin välillä oikeasti on? Kunnioittaako kumpikaan taho oikeasti eläimiä jos he pystyvät niitä lemmikkeinä pitämään eivätkä näe siinä mitään väärää.

Eikö turkistarhaaja voi vedota samaan mitä täälläkin on esiin tuotu, eli hänen kasvattamansa ketut on jalostettu siihen tarkoitukseen eivätkä muuten pärjäisi. Aivan kuten mm. kissat ja koirat ja lehmät, jotka ihminen on myös jalostanut itsestään riippuvaiseksi.

Ja minulle eläinsuojelija ja
        eläinaktivisti on todellakin sama paska eri paketissa, siis siinä tapauksessa että perustellaan lemmikin pitämistä itsellä mutta muiden vastaava toiminta halutaan kieltää.

Lopputulema minun kannaltani on se että joka itse pitää lemmikkieläimiä, ei voi mitenkään argumentoida olevansa eläinsuojelija, se on pelkkää tekopyhää paskanjauhantaa.

Pelottavaa sinänsä että useimmiten tälläiset ihmiset eivät tajua tai halua tajuta tuota ristiriitaa. Toisia kyllä ollaan valmiita tuomitsemaan ja jopa tuhoamaan heidän elinkeinonsa, mutta kun puhe kääntyy heidän omaan toimintaansa ja tekemisiinsä, korotetaan ääntä ja leimataan muut paskanjauhajiksi.

Sinänsä ymmärrettävää, niinhän se on että jos on lusikalla annettu, niin ei voi kauhalla vaatia.

Sillä oikeudella, että tämä vapautettu eläin ei pärjäisi kuin ihmishoivissa.

Miksi pidät lemmikkieläinten pitoa niin vastenmielisenä toimintana?
        Kannatat kai eläintenoikeuksia laajemminkin, etkä vain jauha lemmikkieläinten pidosta lämpimiksesi?

Turkistarhaaja voi toki vedota siihen, etteivät sen ketut enää menestyisi luonnon armoilla, jos sen eläimet loikoilevat kotona sohvalla, eivätkä verkkopohjaisssa häkeissä nylkyaikaa odottamassa.

• lemmikkien selviäminen
        Itteminä kirjoitti:

Itse asiassa koirat ja kissat ovat vain yhden pykälän päässä luonnossa selviämisestä, jos koira tai kissa syntyy luontoon, niin sillä on kyllä mielikuvitusta riittämiin kun tulee nälkä, no, tottakai joku koirarotu joka on liian jalostettu, voisi olla selviämättä, joku chihuahua tms, mutta sekarotuiset piskit ovat mitä mainioimpia selviäjiä, vrt. itäblokin villikoirat. Kissalla on vielä kovempi vietti, jos kattia ei ruokita pyöreäksi Sheeballa, niin se alkaa vapaana ollessaa etsiä sapuskaa tehokkaasti.

Niin, ja valitettavasti monet ihmiset eivät ymmärrä hevonpaskaa sen enempää koirista kuin kissoistakaan, he vain rakastavat niitä niiiiin kovasti kun eläin "ymmärtää" ihmistä. Rakastaisivat toisia ihmisiä yhtä paljon, niin maailmassa olisi paljon vähemmän väkivaltaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      29
      2428
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      131
      2369
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      14
      1831
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      14
      1642
    5. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      73
      1277
    6. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      106
      1234
    7. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1212
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      93
      967
    9. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      134
      877
    10. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      19
      868
    Aihe