liikaa kokeita!

niin totta

37

6743

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oppinut..

      Joo kyllä olen tuon huomannut itsenikin kohdalla. Ei tule mitään kun kirjaa uuden jakson alkaessa kaikki tapahtumat muistikirjaan, niin melkosta rytäkkää on. Joka viikolle löytyy usea "etappi", joka meinaa tällaista:

      -aineen/esseen palautus
      -esitelmä valmiina
      -kuuntelukoe
      -jonkun harjoituksen palautus
      -mielipidekirjotelma valmiina
      -kysely-vastaukset valmiina
      -muistiinpanot valmiina kappaleista 1-5.
      -muistiinpanot valmiina kappaleista 6-11 jne..
      -1."välikoe"
      -2."välikoe"
      -(oikea)KOE

      Tuohon päälle aina niin mukavat kotiläksyt, jotka onneksi ovat yleensä helppoja, koska osa noistakin on ns. kotitehtäviä, jotka kuitenkin annetaan tietoon heti kurssin alussa. Kuitenkin pistää ahdistamaan tuollainen, ja ajankäyttö on erittäin rajallista, suunnittelua vaativaa ja hankalaa.

      Toiseksi nuo ryhmätyöt pistävät hermot kireälle.
      Yleensäkin koulussa on liian vähän aikaa tehdä ryhmätyötä, ja porukkaa ei tietenkään kiinnosta vapaa-ajalla väkertää homman parissa. Ja kun työ ei valmistu ajoissa eikä kunnolla, niin jokainen on ihan tulisilla hiilillä. Ihaninta on jos työ pitää esittää, tai siitä saa oikein numeron!

      En myöskään tykkää yhtään siitä, että tunnilla mennään tietokoneelle. Se olisi toki mahtavaa, jos nenän eteen tuotaisiin joku paperi, joka on täynnä kysymyksiä ja sinun tehtäväsi on etsiä vastaukset netistä. Siinähän oppii ihan kivasti, tietokin löytyy hikoilematta.
      Mutta kun siellä vain istutaan ja opettaja hölisee olemattomia, niin väkisinkin sitä ajautuu "viihteen" pariin sähköpostia lukemaan, katsastamaan päivän uutiset ja juorut jne.
      Ja oikein mukavaa on, jos opettaja antaa tietokoneilla jonkun ison kirjoitustehtävän, joka pitää nyt alottaa, ja jos jää kesken, voi tehdä kotona loppuun(luetaan ne ensi kerralla!).
      Itse en siinä tilanteessa saa aikaiseksi kuin avattua tyhjän asiakirjan.

    • Kaali

      niin. Ainakin meillä amk:ssa ei ole ongelmia mitä vapaa-ajallaan tekisi. Ensin on pitkät koulupäivät ja illalla pitäisi tehdä vielä muut kouluhommat. Voisi sanoa, että on kouluhommia melkeinpä 24/7, kun viikonloputkin yleensä menevät kouluhommissa tai tentteihin lukiessa. Välissä kerkeää muutaman tunnin nukkua. Koulua saattaa olla joskus jopa 7:n asti illalla. Teeppä sen jälkeen vielä jotakin. Meilläkin ryhmätöitä tehdään aivan liikaa, ihan vaan että on ryhmätöitä ja ne pitää yleensä tehdä omalla ajalla, jota ei kauheana ole! Tentteihin on kauheaa lukea, kun opukset eivät ole mitään kaikkein ohuimpia....Välillä tuntuu, että loppuunpalaminen häämöttää. Ja ainakin hemmetinmoinen stressi! Onneksi opiskelut alkavat olla loppusuoralla. Ei tule kouluelämää yhtään ikävä!!!!!

      • Bücherwurm

        En tiedä, ovatko muut lukeneet linkin kautta artikkelin, jossa kerrottiin kansainvälisestä väitöskirjasta, jonka mukaan tutkija uskoo (!), että koulussa - ainakin luonnontieteellisissä aineissa - on liikaa kokeita ja ohjaamattomia ryhmätöitä. Olisi mielenkiintoista tietää tarkemmin, mitä tuloksia väitöskirjatutkimuksessa tuli esille.

        Niin tai näin, koskaan ei ole hyvä! Keväällä medioissa hehkutettiin, kuinka oppilaat saavat eri arvosanan eri kunnissa ja arviointi ei ole tasapuolista ja vertailukelpoista. Muun muassa perusopetuslaissa todetaan, että arvioinnin on oltava monipuolista, minkä vuoksi kouluissa ja jatko-opinnoissa mitataan oppilaiden ja opiskelijoiden oppimista monin eri tavoin.

        Itse olen valmistunut vuonna 2001, mutta sen jälkeenkin on koko ajan pitänyt osallistua jatko- ja täydennyskoulutukseen, jotta pysyy työelämässä kilpailukykyisenä. Jos opintojen loppusuoralla ajattelee, että eipä tarvitse tämän jälkeen enää ikinä opiskella, saattaa olla melkoisen väärässä. Yhteiskunnassamme suositaan tällä hetkellä elinikäisen oppimisen periaatetta, mikä näkyy myös uudessa koulutuksen kehittämissuunnitelmassa.

        Uskon, että jokaisessa opinahjossa opinnot ja niiden oppimistulosten mittaaminen on mitoitettu jokseenkin oikein, mutta etenkin jatko-opinnot edellyttävät itseltä hyvää organisointikykyä ja asioihin ryhtymistä. En koe, että olisin tähän päivään mennessä joutunut luopumaan vapaa-ajastani ja itselle tärkeistä asioista, vaikka olen opiskellut jo 14 vuotta lukion jälkeen.


      • dfye
        Bücherwurm kirjoitti:

        En tiedä, ovatko muut lukeneet linkin kautta artikkelin, jossa kerrottiin kansainvälisestä väitöskirjasta, jonka mukaan tutkija uskoo (!), että koulussa - ainakin luonnontieteellisissä aineissa - on liikaa kokeita ja ohjaamattomia ryhmätöitä. Olisi mielenkiintoista tietää tarkemmin, mitä tuloksia väitöskirjatutkimuksessa tuli esille.

        Niin tai näin, koskaan ei ole hyvä! Keväällä medioissa hehkutettiin, kuinka oppilaat saavat eri arvosanan eri kunnissa ja arviointi ei ole tasapuolista ja vertailukelpoista. Muun muassa perusopetuslaissa todetaan, että arvioinnin on oltava monipuolista, minkä vuoksi kouluissa ja jatko-opinnoissa mitataan oppilaiden ja opiskelijoiden oppimista monin eri tavoin.

        Itse olen valmistunut vuonna 2001, mutta sen jälkeenkin on koko ajan pitänyt osallistua jatko- ja täydennyskoulutukseen, jotta pysyy työelämässä kilpailukykyisenä. Jos opintojen loppusuoralla ajattelee, että eipä tarvitse tämän jälkeen enää ikinä opiskella, saattaa olla melkoisen väärässä. Yhteiskunnassamme suositaan tällä hetkellä elinikäisen oppimisen periaatetta, mikä näkyy myös uudessa koulutuksen kehittämissuunnitelmassa.

        Uskon, että jokaisessa opinahjossa opinnot ja niiden oppimistulosten mittaaminen on mitoitettu jokseenkin oikein, mutta etenkin jatko-opinnot edellyttävät itseltä hyvää organisointikykyä ja asioihin ryhtymistä. En koe, että olisin tähän päivään mennessä joutunut luopumaan vapaa-ajastani ja itselle tärkeistä asioista, vaikka olen opiskellut jo 14 vuotta lukion jälkeen.

        jos et tiennyt niin ihmiset ovat erinlaisia.joillekkin kuten minulle koulun käytni tuottaa vaikeuksia,saatan tehdä läksyjäkin koko päivän,mutta jotku osaavat ja tekevät tehtävät 10min


      • hmm...

        Uskon ja allekirjoitan itsekin opiskelleena, että opiskelijoilla ei ole tekemisen puutetta monessa oppilaitoksessa. Tämän keskustelupalstan otsikkona on kuitenkin "Lapsi koulussa", ja sinähän olet jo aikuinen, kun opiskelet ammattikorkeakoulussa.

        Ystävällisesti huomauttaa hän :)


      • -tuleva yomerkonomi-

        En jaksa tajuta miksi tänäkin päivänä meille "isoille" vanhoille opiskelijoille täytyy tunkea joka väliin pari ja ryhmätöitä.
        Ymmärtää että ala-asteella ja yläasteen alussa, kun pitää lapsosia saattaa yhteen, ja kasvattaa vielä niitä kehittymättömiä yhteistyötaitoja, niin pitää ryhmätöitä olla, mutta että ammattikoulussa, ja lukiossakin vielä. Vieläköhän yliopistossa tai ammattikorkeassa??

        Aiheuttaa vaan hankaluuksia, kun porukka on sieltä täältä, ympäri Suomea, yleensä jokaisella on jo omat kaverit, ystävät, tuttavat jne.
        Että turha edes kuvitella että ruvetaan vapaa-aikanamme toisiamme tapailemaan ja sopimaan milloin kenties voisimme hommailla tehtävien parissa. Viime jaksossakin sain tehdä yhteistyötä ikiteini-biletipu-ihan sama-tyypin kanssa, ja minähän ne hommat yksin tein, ja koita siinä päälle vielä löytää aikaa hoitaa kotityöt, tehä ruoka viideksi töistä tulevalle miehelle ja tapailla 10 vuotta vanhoja oikeita, hyviä ystäviä..


      • kaali
        -tuleva yomerkonomi- kirjoitti:

        En jaksa tajuta miksi tänäkin päivänä meille "isoille" vanhoille opiskelijoille täytyy tunkea joka väliin pari ja ryhmätöitä.
        Ymmärtää että ala-asteella ja yläasteen alussa, kun pitää lapsosia saattaa yhteen, ja kasvattaa vielä niitä kehittymättömiä yhteistyötaitoja, niin pitää ryhmätöitä olla, mutta että ammattikoulussa, ja lukiossakin vielä. Vieläköhän yliopistossa tai ammattikorkeassa??

        Aiheuttaa vaan hankaluuksia, kun porukka on sieltä täältä, ympäri Suomea, yleensä jokaisella on jo omat kaverit, ystävät, tuttavat jne.
        Että turha edes kuvitella että ruvetaan vapaa-aikanamme toisiamme tapailemaan ja sopimaan milloin kenties voisimme hommailla tehtävien parissa. Viime jaksossakin sain tehdä yhteistyötä ikiteini-biletipu-ihan sama-tyypin kanssa, ja minähän ne hommat yksin tein, ja koita siinä päälle vielä löytää aikaa hoitaa kotityöt, tehä ruoka viideksi töistä tulevalle miehelle ja tapailla 10 vuotta vanhoja oikeita, hyviä ystäviä..

        niitä ryhmätöitä on ammattikorkeassa ainakin. Ja niitähän sitä vasta riittääkin. Joku jakso saattaa olla sellainen, ettei ole yhtään ryhmätyötä ja sitten joku muu jakso että niitä koko ajan. Ja ihan turhistakin asioista. Olen huomannut, että se on opettajalle helpompaa. Annetaan ryhmätyö ja lähdetään itse omaan työhuoneeseen; tulkaa sieltä kysymään, jos neuvoa tarvitsette. Ja ei tarvitse kaikkia tunteja suunnitella, kun oppilaat esittävät omia ryhmätöitään, siinähän tunnit mukavasti kuluu..


      • sdfdsfdf
        -tuleva yomerkonomi- kirjoitti:

        En jaksa tajuta miksi tänäkin päivänä meille "isoille" vanhoille opiskelijoille täytyy tunkea joka väliin pari ja ryhmätöitä.
        Ymmärtää että ala-asteella ja yläasteen alussa, kun pitää lapsosia saattaa yhteen, ja kasvattaa vielä niitä kehittymättömiä yhteistyötaitoja, niin pitää ryhmätöitä olla, mutta että ammattikoulussa, ja lukiossakin vielä. Vieläköhän yliopistossa tai ammattikorkeassa??

        Aiheuttaa vaan hankaluuksia, kun porukka on sieltä täältä, ympäri Suomea, yleensä jokaisella on jo omat kaverit, ystävät, tuttavat jne.
        Että turha edes kuvitella että ruvetaan vapaa-aikanamme toisiamme tapailemaan ja sopimaan milloin kenties voisimme hommailla tehtävien parissa. Viime jaksossakin sain tehdä yhteistyötä ikiteini-biletipu-ihan sama-tyypin kanssa, ja minähän ne hommat yksin tein, ja koita siinä päälle vielä löytää aikaa hoitaa kotityöt, tehä ruoka viideksi töistä tulevalle miehelle ja tapailla 10 vuotta vanhoja oikeita, hyviä ystäviä..

        Riippuu vähän alasta, et kuinka motivoituneita jengi on tekemään noita ryhmätöitä omalla ajallaan. Meiän ala on niin haluttu ja sisäänpääsy vaikeaa et jengi tekee ihan marisematta ryhmätöitä ja omii töitä jopa kellon ympäri tarvittaessa ilman unta. Mutta toisaalta tommosii harjotustehtävii ei oo ku yks kerrallaan ja siihen päälle on vaa joitaki luentoja ja muita harjotuksii, joista ei hirveesti tartte stressata, eli harvoin on sellanen tunne et on 100 asiaa tekemättä.

        Eniveis, jos kaikki ryhmän jäsenet on motivoituneita ja osaavia, niin kyllähän niiden tekeminen on varsin hauskaa ja mielenkiintosta. Mutta semmosia paikkoja, jossa kaikki opiskelijat on tommosii, ei varmaan oo kovin paljoo.


      • hunajaajahuumoria
        -tuleva yomerkonomi- kirjoitti:

        En jaksa tajuta miksi tänäkin päivänä meille "isoille" vanhoille opiskelijoille täytyy tunkea joka väliin pari ja ryhmätöitä.
        Ymmärtää että ala-asteella ja yläasteen alussa, kun pitää lapsosia saattaa yhteen, ja kasvattaa vielä niitä kehittymättömiä yhteistyötaitoja, niin pitää ryhmätöitä olla, mutta että ammattikoulussa, ja lukiossakin vielä. Vieläköhän yliopistossa tai ammattikorkeassa??

        Aiheuttaa vaan hankaluuksia, kun porukka on sieltä täältä, ympäri Suomea, yleensä jokaisella on jo omat kaverit, ystävät, tuttavat jne.
        Että turha edes kuvitella että ruvetaan vapaa-aikanamme toisiamme tapailemaan ja sopimaan milloin kenties voisimme hommailla tehtävien parissa. Viime jaksossakin sain tehdä yhteistyötä ikiteini-biletipu-ihan sama-tyypin kanssa, ja minähän ne hommat yksin tein, ja koita siinä päälle vielä löytää aikaa hoitaa kotityöt, tehä ruoka viideksi töistä tulevalle miehelle ja tapailla 10 vuotta vanhoja oikeita, hyviä ystäviä..

        SIIS RYHMÄTÖITÄ on vielä aikuisoppilaitoksissakin. ainakin missä minä oon, ja ryh,ä,,e on riitaisa ja epäystävällinen, niin työelämässä emme suostuisi edes puhumaan paljöa toisillemme nyt on pakko.
        ja myös opettajista on koko ajan joku pois milloin milläkin syyllä ettei heistä ryhmänhenkeen ym ole apua.
        eli surullista mutta totta sama tahti vielä 40llekkin!


    • ei mikään 10 oppilas

      ei tuosta koulun käynnistä tuu yhtään mitään ko joka tunti joutuu tekemään jonkin näköisen kokeen.Koulussa ollaan ensin 6 tuntia tai enemmän ja sitten pitäisi syödä ja tehdä läksyt sitten mä vielä harrastan jääkiekkoa niin miten sitä vielä kerkeää lukea kokeisiin?

    • Pimennossa

      Linkki, joka aukesi otsikon "Liikaa kokeita!" -viestistä, ei kyllä paljon asiaa valaise. Mitä tämä heppu oli tutkinut? Mihin hänen tutkimuksensa perustuvat? Mikä on määrä kokeita on liikaa? Miksi ja miten opettajien tulisi kyseenalaistaan opetusmenetelmiään?

      Asiahan on niin, että jollekin jokainen koe on liikaa eli myös se ensimmäinen. Elämässä (niin koulu- kuin työelämässäkin) asiat vaan menevät siten, että tuloksiin päästäkseen on tehtävä töitä. Mikään ei tule ilmaiseksi. Mitä heikompaa oppimiskyky on, sitä enemmän täytyy tehdä tehtäviä ja sama pätee päinvastoin. Oikopolkuja onneen ei usein löydy.

    • ei ainuttakaan taukoa

      Lapsillani 2 alle teini-iän ja yksi just päälle on joka ainut viikko joku koe läpi vuoden. Jouluna ei tietysti ole koulua ja ole koettakaan mutta heti sen jälkeen onkin sitten nippu.
      Mitä ihmettä?

      • Hölmistynyt ope

        Onko todellakin niin, että lapsellasi on oikeasti JOKA viikko AINAKIN yksi koe? Miten se on mahdollista? Pitäähän asioita opiskellakin jossain välissä. Ovatko kokeet "oikeita" isoja kokeita vai onko kyseessä läksyn kuulusteluun tarkoitettu pistokoe esim. englannin sanakoe tai biologian läksyn pistokoe? Nämä tällaiset "kuulustelukokeet" kuuluvat tavalliseen kouluarkeen, koska läksythän on tehtävä - myös lukuläksyt. Mutta jos lapsellasi todellakin on joka viikko "oikea" koe, ihmettelen asiaa suuresti. Ei minulla ainakaan ole mahdollisuuksia pitää kokeita joka viikko - ei sitten millään.


      • 878
        Hölmistynyt ope kirjoitti:

        Onko todellakin niin, että lapsellasi on oikeasti JOKA viikko AINAKIN yksi koe? Miten se on mahdollista? Pitäähän asioita opiskellakin jossain välissä. Ovatko kokeet "oikeita" isoja kokeita vai onko kyseessä läksyn kuulusteluun tarkoitettu pistokoe esim. englannin sanakoe tai biologian läksyn pistokoe? Nämä tällaiset "kuulustelukokeet" kuuluvat tavalliseen kouluarkeen, koska läksythän on tehtävä - myös lukuläksyt. Mutta jos lapsellasi todellakin on joka viikko "oikea" koe, ihmettelen asiaa suuresti. Ei minulla ainakaan ole mahdollisuuksia pitää kokeita joka viikko - ei sitten millään.

        Kyllä meilläkin on joka viikko 1 tai 2 koetta. No okei, ehkä pari kokeetontan viikkoa on puolen vuoden aikana, mutta se ei paljoa lämmitä. Ja kokeet todellakin on ihan kunnollisia kokeita, joissa monissa on ihan tajuton koe alue. Lisäksi koko ajan on meneillään ainakin 2 esiteltää/projeksityötä, joita pitäisi tehdä vapaa ajallakin. Niin ja vielä sen lisäksi on pistokokeet ja sanakokeet, kyllä työtä riittää. (Mainittakoon vielä, että olen yhdeksännellä luokalla)

        Kokeita todellakin on liikaa!


      • liikaa on
        Hölmistynyt ope kirjoitti:

        Onko todellakin niin, että lapsellasi on oikeasti JOKA viikko AINAKIN yksi koe? Miten se on mahdollista? Pitäähän asioita opiskellakin jossain välissä. Ovatko kokeet "oikeita" isoja kokeita vai onko kyseessä läksyn kuulusteluun tarkoitettu pistokoe esim. englannin sanakoe tai biologian läksyn pistokoe? Nämä tällaiset "kuulustelukokeet" kuuluvat tavalliseen kouluarkeen, koska läksythän on tehtävä - myös lukuläksyt. Mutta jos lapsellasi todellakin on joka viikko "oikea" koe, ihmettelen asiaa suuresti. Ei minulla ainakaan ole mahdollisuuksia pitää kokeita joka viikko - ei sitten millään.

        Kun vanhin lapsi oli ekalla luokalla ei ollut mitään kokeita.
        Keskimmäisellä lapsella oli kaksi koetta ja nuorimmalla oli kait neljä koetta lukuvuonna. Opettaja myös jätti luokalle huonosti menestyneitä mikä oli minusta yllättävää. Mitähän niiden vanhempien lapset ajattelivat kun lapsi jäi ekalle luokalle! Kaikki lapset on tavallisia lapsia.

        Kyllä koulussa pitäisi niin olla että ensin opitaan ja sitten on kokeet. Nyt on niin, että lukukauden alussa elokuun ensimmäisenä päivänä ilmoitetaan mahdollisesti jo seuraavalla viikolla oleva koe.

        Kun elokuun on ohi ei sellaista viikkoa elo ollut etteikö olisi yksi tai kaksi koetta.
        Kokeet ovat siis "normaalikokeita" eikä pistareita.


      • Nimetön
        liikaa on kirjoitti:

        Kun vanhin lapsi oli ekalla luokalla ei ollut mitään kokeita.
        Keskimmäisellä lapsella oli kaksi koetta ja nuorimmalla oli kait neljä koetta lukuvuonna. Opettaja myös jätti luokalle huonosti menestyneitä mikä oli minusta yllättävää. Mitähän niiden vanhempien lapset ajattelivat kun lapsi jäi ekalle luokalle! Kaikki lapset on tavallisia lapsia.

        Kyllä koulussa pitäisi niin olla että ensin opitaan ja sitten on kokeet. Nyt on niin, että lukukauden alussa elokuun ensimmäisenä päivänä ilmoitetaan mahdollisesti jo seuraavalla viikolla oleva koe.

        Kun elokuun on ohi ei sellaista viikkoa elo ollut etteikö olisi yksi tai kaksi koetta.
        Kokeet ovat siis "normaalikokeita" eikä pistareita.

        näin on näin on näppylät juu! Kokeita on täälläkin useita viikossa (viime viikolla ruotsin, englannin, historian ja äidinkielen koe) (vaikkakin äidinkielen koe oli pistokoe...)

        Ja samaan aikaan päällä biologiasta ryhmätyö.


      • abi08
        Hölmistynyt ope kirjoitti:

        Onko todellakin niin, että lapsellasi on oikeasti JOKA viikko AINAKIN yksi koe? Miten se on mahdollista? Pitäähän asioita opiskellakin jossain välissä. Ovatko kokeet "oikeita" isoja kokeita vai onko kyseessä läksyn kuulusteluun tarkoitettu pistokoe esim. englannin sanakoe tai biologian läksyn pistokoe? Nämä tällaiset "kuulustelukokeet" kuuluvat tavalliseen kouluarkeen, koska läksythän on tehtävä - myös lukuläksyt. Mutta jos lapsellasi todellakin on joka viikko "oikea" koe, ihmettelen asiaa suuresti. Ei minulla ainakaan ole mahdollisuuksia pitää kokeita joka viikko - ei sitten millään.

        Mietipä itsekin järkevästi. Tuo on hyvin mahdolllista, koska ala-asteella, ja yläasteella ei ole lukion tavoin koeviikkoja, niin kokeet sirotellaan yks kappale kerralla per viikko, eli käytännössä isot kokeet tulisi esimerkiksi näin:

        1. viikko: matikka ( äidinkielen sanaluokat-pistari)
        2. viikko: äidinkieli ( englannin sanakoe)
        3. viikko: englanti
        4. viikko: musiikki
        5. viikko: maantieto ja biologia
        6. viikko: matikka ja historia (tuossa ajassa kerkee käsittelemään matikasta jo seuraavan aiheen)
        7. viikko: äidinkieli ja fysiikka
        jne. jne.

        Ja sitten alkoi alusta sama kierros.

        Hyvin mahdollista on sujautta noihin viikkoihin toisten aineiden pistareita ja muita projekteja. Jo ala-asteella yritetään sulloa pikkulasten päähän, että teistä ollaan tekemässä HULLUJA! (hiukan liioiteltua, mutta miettikää itsekin vähän, käytännössä näin se menee.) Ei lapset kerkee harrastaa nykyään mitään. Aika yksipuolinen kuva syntyy opiskelusta. Eipä ihme, että ammattikoulujen suosio nousemassa kasvuun. (Ei vielä selkeitä tuloksia tällä hetkellä, mutta katsotaan tulevaisuudessa..)


    • Katariina 11w

      Olen vasta viidennellä ja minulla on ainakin joka toinen viikko kokeet. Minulla meni huonosti matikan kokeet, koska en ollut ehtinyt harjoitella niihin tarpeeksi ja edellis päiväiänä oli ollut englannin sana kokeet. Minulla on ollut myös tänävuonna yhtenä viikkona englannin sanarit, biologian ja matematiikan kertotaolu testi sekä matematiikankoe. Mielestäni tämä on jo liikaa olenhan vasta viidennellä. Olen aina halunnut saada hyviä numeroita mutta opettajat näköjään haluavat että lapset saavat vain huonoja numeroita. Äitini ja isäni sanovat että kokeisiin pitää harjoitella ahkerasti ja minä yritän harjoitella mutta minulla ei ole vaan tarpeeksi aikaa...

      • koululainen

        meillä on joka viikko tai ainakin joka toinen viikko joku koe tai testi ja läksyäkin tulee paljon.. MITEN IHMEESSÄ EHTII LÄHES JOKA PÄIVÄ LUKEEN KOKEESEEN TAI TESTIIN KUN PITÄÄ TEHDÄ LÄKSYT..JA KAVEREIDENKIN KANSSA OLEMINEN ON TÄRKEÄÄ.. PITÄIS NIIDEN OPETTAJIEN TAJUTA ETTÄ EI MEILLÄKÄÄN OO AINA SITÄ ENERGIAA.OLLAAN MEKIN JOSKUS IHAN VÄSYNEITÄ.. NUMERONI ON LASKENEET,KOSKA TULI UUSI OPETTAJAKIN JA SITTEN KOKEITA ON JOKA VIIKKO TAI AINAKIN MELKEIN.VIIKOSSA VÄH.1 KOE.. pliis opettajat ajatelkaa oppilaitakin..!!


    • koululainen

      viime viikolla oli matikan ja bilsan kokeet ja tällä viikolla peräkkäin torstaina englannin koe ja perjantaina uskonnon koe.. ei kerkee oleen kavereiden kanssa ollenkaan ja joutuu aina jättää harrastuksenkin väliin... TÄÄ ON KIDUTUSTA.. tajuispa meidän opettaja sen.. mut eipä tajua.. mua alkaa välillä pelottaa koulunkäynti kun opettaja huutaa ja raivoo..

    • seon

      nykyään yritetään tyrkyttää tietoa liikaa liian vähässä ajassa, ei heikoimmat ehdi oppimaan mitään. lisäksi asetetaan paineita (kokeita), jotka vie loputkin innosta opiskella, kun ei vaan yksinkertaisesti ole ehtinyt sisäistää asiaa. Sit niitä kasaantuu niitä hylättyjä, ja siitä tuleekin tapa.

      • välitodistus

        En oikein jaksa uskoa, että koko syksy on ollut joka viikko kokeita, unohtui ehkä jotain tai tahallaan jätettiin pois tosiasiaa.

        Välitodistuksen takia teillä on nyt kokeita. Sitten on kokeet ennen joulutodistusta jne.

        Mielestäni isoja kokeita on liian harvoin, ja sen tähden niihin pitää lukea uskomattoman paljon. Sitten kun luettavaa on paljon, ei sitä jaksa lukea ja saada asiasta kokonaiskuvaa, ei edes nippelitietoa jne.

        Kun olin itse koulussa, siihen aikaan oli keskikoulu ja luko, niin lukuaineista oli kahdet kokeet joka väliarvostelun välillä. Joskus jopa kolmet, eli syyslukukaudella saattoi olla matikassa 6 kokeet yhteensä. Se tarkoitti, ettei ollut luettavaa paljoa,koska kokeen tietomäärä kirjasta ei ollut suuren suuri. Näin oppilaan jaksaminen oli inhimillistä, opettajan - no en osaa sanoa. Luulisin silti, että arvostelukin oli helpompaa, olihan koealue suppeampi.

        Näin nämä mielipiteet menevät ristiin. Mutta - ennen vanhaan ei ollut ryhmätöitä, ei tietsikkaa, mutta sanakokeita oli parit viikossa, se kannatti, isoon kokeeseen ei tarvinnut päntätä paljoa. Ei ole helppoa kellään eikä koskaan.


    • Ikuinen opiskelija

      Asiahan on näin: kokeet ovat oppimisen mitta ja ainoastaan laajempi kysely jo opetetusta. So what´s the problem?! Turha valitus pois, lenkille ja lukemaan! Opiskele kerralla kunnolla ja vältä stressi. =)

    • abi08

      ..itsekullakin on kokemuksia tästä ongelmasta!! Pitäs laittaa opetusministeriöön iso adressi, että maikat sais uuden opetussuunnitelman/ tavan opettaa, ilman että jo lukioikäisenä on palanut loppuun ja kulkee mustat silmänaluset koko loppuikänsä. ÄLYTÖNTÄ!!

      No varmana tulokset heikkenee, ku ei voi panostaa mihinkään täysillä ku on niin paljon panostamisen kohteita, mutta kun ei puhti riitä!! Joo, ei opiskelijoilla oo elämää! Koska on ollut? Varmaan parikyt vuotta sitte, en usko että sillo mentii samaa vauhtia kuin nyt. Nykyään kun pitäs osata kaikki asiat niin hiivatin hyvin, tekniikat ja muut. Nuoret on nykyajan käveleviä tietosanakirjoja tuommosen jälkeen. Eli ei enää ihmisiä, vaan robotteja. Sekö on tavoitteena?!?!

      Itelläki kirjotukset tänä vuonna. Tässä jaksossa neljä kurssia, tuntuu tosi HIRVEELTÄ tuo työnmäärä, mitä joutuu tekeen. En tajuu, kui oon joskus jaksannu ekalla ja tokalla vetää 7 kurssia per jakso. Muistan ne hetket kyllä yllättävän hyvin, tunnilla nukutti, aamulla oli nukkuva naama, oma elämä jäi taka-alalle. Elämä on. Vai onko kuitenkaan?!

      Toinen vaihtoehto on olla tekemättä tehtävii. Kuka sellasia opiskelijoita haluaa toisen asteen laitoksiin? Nobody, unfortunately.

      • Pidä pintasi

        Olen opettajana samaa mieltä siitä, että useat lapset ovat liian väsyneitä ylisuuriin työmääriinsä viimeistään lukioissa. Vanhempana olen sitä mieltä, että koulu ei aina arvosta tarpeeksi lapsen vapaata leikkiaikaa ja kavereiden kanssa oloa.

        Haastaisinkin vanhemmat miettimään sitä, painostavatko he lapsiaan liikaa lukemaan kokeisiin? Työssäni näen, ettei viime hetken panostaminen kokeisiin yleensä tuota huipputuloksia. Varmemmin hyvää koetulosta ennustaa, jos oppilas tulee aina kouluun tarpeeksi levänneenä jaksaakseen seurata oppitunneilla sekä tekee läksyt säännöllisesti. Lepääminen puolestaan ei tarkoita pelkästään unen määrää, vaan sopivaa suhdetta oman vapaa-ajan ja ohjatun harrastustoiminnan ja koulun välillä - eli "omaa aikaa" sopivasti joka päivälle. Sitä paitsi koulumenestys ei muodostu yksin koetuloksista, vaan myönteisestä, kiinnostuneesta läsnäolosta ja osaamisesta.

        Koululaisia voisi rauhoittaa tässä paniikinomaisessa suoritusoravanpyörässä sanomalla, että kohtuus kaikessa on kultainen tie, sen pitäisi riittää. Pitää muistaa, että elämässä enemmän kantaa se, jos ihminen on sinut itsensä kanssa kuin se, että hampaat irvessä suorittaa lapsena aikomuksenaan suoriutua aikuisuudesta.

        Otetaan näitä asioita puheeksi vanhempainilloissa.


      • werwer

        Lukiossahan käydään siksi, että voidaan mennä yliopistoon tai amk:hon. Ei siellä oteta ketään sisään kurssiarvosanojen perusteella. Ainoo paperi millä vähän tekee jotain on yo-todistus. Silläkään ei aina tee mitään jos vetää pääsykokeis tarpeeks hyvin. Mä pääsin arvostettuun kouluun pelkillä pääsykoepisteillä, joten lukion paperit oli loppujen lopuks ihan turhat, vaikka ne sinänsä ihan kohtuulliset oliki.


    • illoo

      Onkohan koulunkäynnin tahti sitten viime vuosien aikana kiihtynyt?

      Itse käyn nyt toivottavasti viimeistä vuotta ammattikorkeakoulua ja olen oikeastaan yllättynyt kuinka vähän koulussa tarvitsee istua. Suurempi kiire lukiossa oli. Käytännössä viimeinen vuosi on varattu opinnäytetyölle ja muutamalle kurssille. En koe, että koulu on liian aikaavievää, koska ehdin hyvin roikkua iltaisin netissä ja sunnuntait krapulassa. En ole edes mikään lahjakas ja saan silti kohtuullisen hyviä numeroita.

      Koulunkäynnistä ei minusta kannata stressata ylettömiä määriä. Peruskoulun päättötodistuksellahan ei lopulta ole muuta merkitystä kuin se, että pääsee lukioon. Edelleen mistä tahansa lukiosta pääsee yhtä helposti lukemaan lakia tai mitä vaan. Täydellisyyteen pyrkivällä kyllä varmasti on vapaa-aika vähissä, sitä en epäile hetkeäkään.

      Nyky-yhteiskunnassa kuitenkin ns. duunariammatit ovat kysyttyjä ja amiksen käynyt voi hyvinkin päästä paremmille palkoille kuin yliopistokoulutettu. Jos koulunkäyntiin ei ole lahjoja, niin ei ole häpeä mennä ammattikouluunkaan. Eikä peli ole vieläkään menetetty, sillä ainahan opintoja voi jatkaa vanhempanakin!

    • erimieltä...

      Mielestäni koulutuksen pitäisi mennä seuraavasti:

      Ensin kolme tuntia jotain asiaa, jonka jälkeen kolmen tunnin koe samasta asiasta.

      Tämä varmistaisi, että testattaisiin onko opittu se asia jota alku päivä on opetettu vaiko onko vain luettu ulkoa asiat.

      On tietysti jotain asioita, joita täytyy opiskella ulkoakin, mutta niin vähän kuitenkin, että edellä mainittu tapa on paljon parempi kuin nykyinen, jossa opetetaan kuukauden tai kahden asiat ensin ja sitten testataan onko ne eilis iltana luettu ja unohdettu.

      Tuohon mainitsemaani parempaan tapaan olen törmännyt Päivölän lukiossa, joten se ei voi olla huono tapa.

      • haloo....

        ei mitään järkee !!!


    • äiti -67

      Kyllä kokeita on liikaa. Tyttäremme on 8 ja 5 luokalla. Viimeviikko oli syyslomaviikko ja tälle viikolle olí luvassa 2 koetta. Näin ollen lomasta ei voinut puhua kun täytyi lukea kokeisiin. Lomaviikot olisi hyvä välillä lomaillakin eikä miettiä kouluasioita jotta taas jaksaisi. Olisi ladattava akkuja.
      Tunnolliset lapset lukevat. Ei hyvä.LOMA KAIKILLE JA EI KOKEITA HETI LOMANJÄLKEISELLE VIIKOLLE.

      • ammattioppilass

        Ja kyllä Äiti-67 on ihan oikeassa.Kyllä lomat pitäis olla lomia varten.Joskus ku olin seiskalla nii piti joskus joulu- tai hiihtolomalla lukea pariin kokeeseen,en kylläkään lukenu ja sanoin suoraan opettajalle että en lukenu ku oli loma.
        Kokeista tuli varmaan jotku 6 tai enintään -7


      • Sap

        Jos lapsi on 8-vuotias hän ei todellakaan ole 5. Luokalla


    • ammattioppilaitos

      Joo kyllä ainakin minun peruskouluaikoina ainakin liikaa kokeita ja jotain helevetin kirjotelmia.
      Pahin mitä muistan oli että piti kirjottaa vähintään 10 sivunen kirjotelma Urho Kekkosesta,Kuviteltu matka 5 euroopan maassaa (jotain 8 sivua kait)ja sitte vielä matikan ja ruotsin koe päälee sanakokeet,ja kaikki oli samalle viikolle.
      Ei siinä paljo kokeisiin kerenny lukea

      • hjkhlhjlh

        samanlaista oli itelläni yläasteella, joten tein vain niin että en yksinkertaisesti lukenut joihinkin kokeisiin yhtään. esim. historia koe, en lukenut, ei edes kiinnostanut koko helkutin aihe ja mitähän helvataa mä sillä historialla muutenkaan teen myöhemmin elämässäni(siis just jotain mitä joku napoleon teki joskus vuodella nakki ja makkara).

        äidinkielen kokeisiin en ole koskaan lukenut, en peruskoulussa enkä amiksessa, enkä myöskään matikankokeisiis(ja amiksessa tuli silti todistukseen vitonen molemmista, huom!asteikko 1-5).


    • aijjaaaa

      viime viikon ohjelma:3koetta ruotsi enkku bilsa
      2pistokoe uskonto ja kemia
      ja paljon kotitehtäviä

    • Kuismanen

      Meillä lukiossa on muutama koe aina jakson lopussa ja sitten jotain pienempiä juttuja aina välillä. Mutta eihän esim. semmoiset pienet sanakokeet mitään kokeita ole eikä niihin nin hirveesti tarvitse lukea. Ei niillä niin hirveesti väliäkään ole. Satsaa vaan kokeisiin ja projekteihin niin se on siinä. Läksyt voi tehdä koulumatkalla jos menee bussilla tai jollain, tai sitten ennen tunnin alkua.

    • mitään

      vikaa ole.
      kun kuuntelee tunnilla ja lukee / tekee hyvin läksynsä, niin mikäs siinä on, vaikka päivittäin vastaisi kokeisiin.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      139
      7800
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      41
      1999
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1940
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1653
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1575
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1030
    7. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      949
    8. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      50
      945
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      830
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      822
    Aihe