Väärä otsikko

Vai mitä?

Huonekaluja ei entisöidä vaan entistetään.

21

2067

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kkkkkkkkkkkkkk

      ... ei se mitään vaikka väärässä oletkin, ei aina voi olla oikeassa

    • sana.

      Minä ainakin olen ammatiltani verhoilija-entisöijä enkä entistäjä. Entisöinnistä puhuttiin koko nelivuotisen koulutukseni ajan. Että ei nyt viilata pilkkuja turhan päiten.

      • Vai mitä?

        Kyllä minä mieluummin uudistan keittiöni kuin uutisoin sen...

        Osallistuin aikoinani ensimmäiselle Aikuiskoulutuiskeskuksen järjestämälle entisöintikurssille (noin se nimike oli). Tuolloin ainakin Kielitoimisto piti entistämistä oikeana sanana. Voihan olla, että kun koulutusta on itsepintaisesti järjestetty käyttäen entisöinti-sanaa, Kielitoimisto on antanut periksi.

        Minä en viitsi asiaa Kielitoimistosta nyt kysyä, koska se taitaa nykyisin olla maksullista kuten kaikki muukin.

        Entisöikää ja uutisoikaa siis aivan rauhassa minun puolestani...

        Niin, tehdäänkö huonekaluista entisiä vai pyritäänkö ne tekemään entisen kaltaisiksi?

        Minä olen jo siirtynyt entis... siis huonekalujen kunnostamisesta muihin hommiin, mutta tässä vielä vihje mainokseksi: "Älkää hyvät ihmiset pilatko huonekalujanne yrittämällä kunnostaa niitä itse. Antakaa meidän tehdä se!"


      • Ihan oikeesti
        Vai mitä? kirjoitti:

        Kyllä minä mieluummin uudistan keittiöni kuin uutisoin sen...

        Osallistuin aikoinani ensimmäiselle Aikuiskoulutuiskeskuksen järjestämälle entisöintikurssille (noin se nimike oli). Tuolloin ainakin Kielitoimisto piti entistämistä oikeana sanana. Voihan olla, että kun koulutusta on itsepintaisesti järjestetty käyttäen entisöinti-sanaa, Kielitoimisto on antanut periksi.

        Minä en viitsi asiaa Kielitoimistosta nyt kysyä, koska se taitaa nykyisin olla maksullista kuten kaikki muukin.

        Entisöikää ja uutisoikaa siis aivan rauhassa minun puolestani...

        Niin, tehdäänkö huonekaluista entisiä vai pyritäänkö ne tekemään entisen kaltaisiksi?

        Minä olen jo siirtynyt entis... siis huonekalujen kunnostamisesta muihin hommiin, mutta tässä vielä vihje mainokseksi: "Älkää hyvät ihmiset pilatko huonekalujanne yrittämällä kunnostaa niitä itse. Antakaa meidän tehdä se!"

        Kyllästyttää jo.

        Minä entisöin vanhat huonekaluni ihan samalla tavalla kuin ennenkin. Huonekaluja 1. kunnostetaan, 2. entisöidään ja 3. konservoidaan ja kaikissa näissä työtavoissa ja lopputuloksissa on eroja.

        1. Kunnostaminen = huonekalu korjataan käyttökelpoiseksi, ei tarvitse olla alkuperäisen näköinen eikä tehty alkuperäistä vastaavilla työtavoilla. Voidaan vaikka vaihtaa tuolin kierrejoustimet vaahtomuovipehmusteeseen ja maalata puuosat neonvihreäksi.

        2. Entisöinti (huom! ammattisana jäkätyksestäsi huolimatta) = huonekalu kunnostetaan alkuperäistä vastaavaksi käyttäen alkuperäistä vastaavia työkaluja ja materiaaleja. Yleensä suoritetaan yli 150 vuotta vanhoille huonekaluille, eli antiikille.

        3. Konservointi = huonekalua ei kunnosteta eikä entisöidä, vaan saatetaan sellaiseen kuntoon, että se kestää valvotuissa oloissa säilyttämistä, kuten museossa vaikka satoja vuosia.


      • vai mitä?
        Ihan oikeesti kirjoitti:

        Kyllästyttää jo.

        Minä entisöin vanhat huonekaluni ihan samalla tavalla kuin ennenkin. Huonekaluja 1. kunnostetaan, 2. entisöidään ja 3. konservoidaan ja kaikissa näissä työtavoissa ja lopputuloksissa on eroja.

        1. Kunnostaminen = huonekalu korjataan käyttökelpoiseksi, ei tarvitse olla alkuperäisen näköinen eikä tehty alkuperäistä vastaavilla työtavoilla. Voidaan vaikka vaihtaa tuolin kierrejoustimet vaahtomuovipehmusteeseen ja maalata puuosat neonvihreäksi.

        2. Entisöinti (huom! ammattisana jäkätyksestäsi huolimatta) = huonekalu kunnostetaan alkuperäistä vastaavaksi käyttäen alkuperäistä vastaavia työkaluja ja materiaaleja. Yleensä suoritetaan yli 150 vuotta vanhoille huonekaluille, eli antiikille.

        3. Konservointi = huonekalua ei kunnosteta eikä entisöidä, vaan saatetaan sellaiseen kuntoon, että se kestää valvotuissa oloissa säilyttämistä, kuten museossa vaikka satoja vuosia.

        Sanon tähänkin sen verran, että noistakin kävimme aikanaan keskustelua. Kurssimme oli siis entisöintikurssi, mutta pääosin opetettiin silloin kunnostamista, toki myös oikeaa entistämistä. Varsinaista antiikkia oli harvoin ja harvoin käytimme vain alkuperäisiä vastaavia työkaluja ja materiaaleja, joten esitimme (ja myös ulkopuoliset esittivät) kritiikkiä kurssimme nimestä.

        Tuo konservointihan (säilyttäminen) on nimenomaan sellaista, jossa korjauksen PITÄÄ näkyä. Jos tuolista puuttuu jalka niin että se ei pysy pystyssä, siihen täytyy tehdä jalka, jota ei voi erehtyä luulemaan alkuperäiseksi, mutta tiedetään että tuolissa on alunperin neljä jalkaa ollut.

        Voihan joskus käydä niin että joku pitää kirvestään vanhana isoisoisänsä kirveenä, vaikka isä isoisä olisi vaihtanut siihen terän ja isä varren;-)

        Noin meille opetettiin konservoinnista sanana (itse konservointia ei opetettu). Luulen kyllä tosin, että konservoinnissa mm. taidemaalausten osalta ei aina käytetä samoja kriteerejä kuin mitä meille opetettiin huonekalujen osalta.


    • Näin se on.

      Googlettamalla (vai googlaamalla? Sanopa sinä kun näköjään tiedät ja jaksat viilata pilkkuja) kävi näin:

      -Hakusanalla "entisöinti": 330 300 osumaa
      -Hakusanalla "entistäminen": 11 300 osumaa

      Tästä voi itsekukin päätellä, kumpi ilmaisu on yleisemmin käytetty. Nimittäin molemmat ovat oikein, mutta toista käytetään huomattavasti vähemmän!

      Uutisoi sinä vaan keittiösi. Ma muut jatkamme rauhassa mm. metelöintiä, naamiointia ja kopiointia.

      • on sanottu

        "Muutoksia on tullut yksittäisiin sanoihinkin, esimerkiksi uutisoida-verbiin, jonka käyttöä ei tarvitse enää vältellä. Verbiä on ollut vaikea korvata niillä sanoilla, joita tilalle on tarjottu, ja sen käytölle on ollut selvää tarvetta. Erityisesti on ollut vaikea korvata muotoa uutisointi, joka on selvästi yleisin sanasta käytetty johdos. Samassa yhteydessä suomen kielen lautakunta poisti entisöidä-sanasta annetun suosituksen ja hyväksyi sen entistää-muodon rinnalle." Lähde: Kotimaisten kielten tutkimuskeskus: "Kielenkäytön muutoksia sanakirjassa".

        Siis molemmat ovat oikeita ilmaisuja. Jokohan siirrytään itse asiaan?


      • vai mitä?

        Kysymys ei ollut yleisemmästä käytöstä vaan siitä, että silloin kun tuota entisöinti-sanaa alettiin laajemmin käyttää (1980-luvun alkupuolella), kielitoimisto ei sitä hyväksynyt huonekalujen kunnostamisen yhteydessä.

        Jos tässä tapauksessa on muutos tapahtunut se on johtunut nimenomaan käytön yleistymisestä, jolloin sitä ei voida kieltää. Samoin on käynyt sanonnan "alkaa satamaan" suhteen. Ennenhän sitä ei missään nimessä hyväksytty, mutta kun sitä ei saatu kitkettyä, nykyisin se hyväksytään. Silti minusta molemmat (entisöinti, alkaa satamaan) ovat väärin.

        Käyttämissäsi esimerkeissä on otettava huomioon sanojen lähtökohdat; metelöidä - meteli, naamioida - naamio, kopioida - kopio. Ne on siis johdettu substantiiveista. Vastaavasti entisöidä juontuu sanasta entinen, siis tehdä entiseksi. Uutisoidakin on johdettu sanasta uutinen, ei siis sanasta uusi.

        Jos jotain tehdään uuden KALTAISEKSI tai entisen KALTAISEKSI, silloin kuuluisi käyttää sanoja: uudistaa, entistää eikä suinkaan uutisoida, entisöidä.

        Valitettavasti kielioppi ja sen (jäljellä oleva) loogisuus pilataan sillä, että aletaan hyväksyä (tai hyväksymään;-) logiikasta poikkeavia ilmaisuja niiden yleistymisen tähden.

        Tuolloin 80-luvun alussa entisöinti-sanan käytöstä kyllä kirjoiteltiin jonkin verran, mutta olisi nähtävästi pitänyt silloin painaa täysillä päälle niin ei nyt tarvitsisi harmitella.


      • vai mitä?
        on sanottu kirjoitti:

        "Muutoksia on tullut yksittäisiin sanoihinkin, esimerkiksi uutisoida-verbiin, jonka käyttöä ei tarvitse enää vältellä. Verbiä on ollut vaikea korvata niillä sanoilla, joita tilalle on tarjottu, ja sen käytölle on ollut selvää tarvetta. Erityisesti on ollut vaikea korvata muotoa uutisointi, joka on selvästi yleisin sanasta käytetty johdos. Samassa yhteydessä suomen kielen lautakunta poisti entisöidä-sanasta annetun suosituksen ja hyväksyi sen entistää-muodon rinnalle." Lähde: Kotimaisten kielten tutkimuskeskus: "Kielenkäytön muutoksia sanakirjassa".

        Siis molemmat ovat oikeita ilmaisuja. Jokohan siirrytään itse asiaan?

        Tuo viestisi ilmestyi näkyviin ennen kuin kirjoitin oman vastaukseni. Juuri noinhan siinä arvelin käyneen. Ensin ei hyväksytty tuota väärää sanaa, sitten annettiin periksi.


      • on sanottu
        vai mitä? kirjoitti:

        Kysymys ei ollut yleisemmästä käytöstä vaan siitä, että silloin kun tuota entisöinti-sanaa alettiin laajemmin käyttää (1980-luvun alkupuolella), kielitoimisto ei sitä hyväksynyt huonekalujen kunnostamisen yhteydessä.

        Jos tässä tapauksessa on muutos tapahtunut se on johtunut nimenomaan käytön yleistymisestä, jolloin sitä ei voida kieltää. Samoin on käynyt sanonnan "alkaa satamaan" suhteen. Ennenhän sitä ei missään nimessä hyväksytty, mutta kun sitä ei saatu kitkettyä, nykyisin se hyväksytään. Silti minusta molemmat (entisöinti, alkaa satamaan) ovat väärin.

        Käyttämissäsi esimerkeissä on otettava huomioon sanojen lähtökohdat; metelöidä - meteli, naamioida - naamio, kopioida - kopio. Ne on siis johdettu substantiiveista. Vastaavasti entisöidä juontuu sanasta entinen, siis tehdä entiseksi. Uutisoidakin on johdettu sanasta uutinen, ei siis sanasta uusi.

        Jos jotain tehdään uuden KALTAISEKSI tai entisen KALTAISEKSI, silloin kuuluisi käyttää sanoja: uudistaa, entistää eikä suinkaan uutisoida, entisöidä.

        Valitettavasti kielioppi ja sen (jäljellä oleva) loogisuus pilataan sillä, että aletaan hyväksyä (tai hyväksymään;-) logiikasta poikkeavia ilmaisuja niiden yleistymisen tähden.

        Tuolloin 80-luvun alussa entisöinti-sanan käytöstä kyllä kirjoiteltiin jonkin verran, mutta olisi nähtävästi pitänyt silloin painaa täysillä päälle niin ei nyt tarvitsisi harmitella.

        Hyvin perustellusti asian esitit ja kieliopillisesti juuri noin se on! Siteerasin kielitoimiston julkaisua krittiikiä esittämättä. Itse olen tästä asiasta samaa mieltä kanssasi. Kieliopin annetaan joustaa turhan helposti yleisen käytännön paineessa.


      • vai mitä?
        vai mitä? kirjoitti:

        Tuo viestisi ilmestyi näkyviin ennen kuin kirjoitin oman vastaukseni. Juuri noinhan siinä arvelin käyneen. Ensin ei hyväksytty tuota väärää sanaa, sitten annettiin periksi.

        Tarkoitus oli tietysti kirjoittaa, että viestisi ilmestyi näkyviin sen jälkeen kun olin lähettänyt oman viestini, ei ennen...


      • vai mitä?
        on sanottu kirjoitti:

        Hyvin perustellusti asian esitit ja kieliopillisesti juuri noin se on! Siteerasin kielitoimiston julkaisua krittiikiä esittämättä. Itse olen tästä asiasta samaa mieltä kanssasi. Kieliopin annetaan joustaa turhan helposti yleisen käytännön paineessa.

        Aloitusviestissäni siis epäilin, että palstan otsikko on väärä. Koska entisöinti-sana nykyisin hyväksytään, arveluni oli siis väärä.

        Kielihän muuttuu ja meikäläinen vain on sellainen, että kielen muuttuminen joskus ärsyttää, vaikkei varsinaista virhettä aina olisikaan.

        Muistaakseni tapahtui myöskin 80-luvulla se, että eräs jalkapallokommentaattori käytti sanaa "selkeesti" sanan "selvästi" sijaan. Hänen käyttämänään se oli ihan piristävä persoonallinen tyyli. Mutta se tarttui erääseen urheiluselostajaan muodossa "selkeästi" ja pian lähes kaikki alkoivat käyttää ennen harvinasehkoa, lähinnä vain säätilassa käytettyä selkeä-sanaa. Minusta "selvästi" olisi edelleen sujuvampi sana kuin "selkeästi", joka tuntuu jotenkin kankealta.

        Lopetan sanaston käsittelyn tähän. Ehkäpä kirjoittelen itse aiheesta jos asiaa ilmenee puuttumatta enää entisöinti-sanaan, kun se kerran on nykyisin hyväksytty muoto.


    • ???

      ?!?!?

      • Wikipediasta:

        " entistäminen eli restaurointi pyrkii säilyttämään tai palauttamaan entisiä arvoja tai rakennustapoja, eli pyritään pääsääntöisesti säilyttämään rakennuksen arkkitehtuuri. Konservoinnilla säilytetään olemassa olevaa rakennusta ja rekonstruoinnilla tehdään uudelleen kokonaan tai osittain hävinnyttä säilyneiden jäänteiden tai asiakirjojen perusteella.

        Nimitystä peruskorjaus käytetään korjausrakentamisesta, jossa rakennus korjataan yhtä hyväksi kuin se oli uutena."

        Tuossa restauroinnista puhutaan siis ENTISTÄMISEN synonyyminä rakennuspuolella. Puhutaanko sitten huonekalupuolella restauroinnista?


      • vaan
        Wikipediasta: kirjoitti:

        " entistäminen eli restaurointi pyrkii säilyttämään tai palauttamaan entisiä arvoja tai rakennustapoja, eli pyritään pääsääntöisesti säilyttämään rakennuksen arkkitehtuuri. Konservoinnilla säilytetään olemassa olevaa rakennusta ja rekonstruoinnilla tehdään uudelleen kokonaan tai osittain hävinnyttä säilyneiden jäänteiden tai asiakirjojen perusteella.

        Nimitystä peruskorjaus käytetään korjausrakentamisesta, jossa rakennus korjataan yhtä hyväksi kuin se oli uutena."

        Tuossa restauroinnista puhutaan siis ENTISTÄMISEN synonyyminä rakennuspuolella. Puhutaanko sitten huonekalupuolella restauroinnista?

        huonekalujen ENTISÖINNISTÄ.


      • on.
        vaan kirjoitti:

        huonekalujen ENTISÖINNISTÄ.

        Valitettavasti tuota sanaa käytetään, vaikka se on johdettu virheellisesti.


      • restaurointiannuliina
        Wikipediasta: kirjoitti:

        " entistäminen eli restaurointi pyrkii säilyttämään tai palauttamaan entisiä arvoja tai rakennustapoja, eli pyritään pääsääntöisesti säilyttämään rakennuksen arkkitehtuuri. Konservoinnilla säilytetään olemassa olevaa rakennusta ja rekonstruoinnilla tehdään uudelleen kokonaan tai osittain hävinnyttä säilyneiden jäänteiden tai asiakirjojen perusteella.

        Nimitystä peruskorjaus käytetään korjausrakentamisesta, jossa rakennus korjataan yhtä hyväksi kuin se oli uutena."

        Tuossa restauroinnista puhutaan siis ENTISTÄMISEN synonyyminä rakennuspuolella. Puhutaanko sitten huonekalupuolella restauroinnista?

        Kyllä puhutaan huonekalupuolella restauroinnista!

        Terkuin huonekalurestauroinnin artesaani ;)


    • Viilari

      Yhtä hyvin täällä voisi keskustella siitä, mennäänkö kävelylle vai kävelemään. Noh, mikäs on Kielitoimiston mielipide, kumpi on oikein?!

      • oikein.

        Ei tuosta ole ollut koskaan epäselvyyttä. Kävelylle ja kävelemään on kumpikin oikein johdettu.


    • ....

      Konservointi tarkoittaa rakennuksen, rakennusosien tai pintakäsittelyjen säilymisen turvaamiseksi tarvittavia toimenpiteitä.

      Restaurointi on korjaamista tai entiselleen palauttamista.

      Rekonstruointi on kokonaan tai osittain hävinneen rakennuksen, rakennusosien tai pintakäsittelyjen tekemistä uudelleen tai täydentämistä säilyneiden osien tai asiakirjojen pohjalta.

      Entistäminen on rakennuksen, rakennusosien tai pintakäsittelyjen palauttamista aikaisempaan asuunsa.

      Restauroinnissa voidaan käyttää kaikkia yllämainittuja toimenpiteitä, mutta saneeraustoimet eivät kuulu restaurointiin.
      (www.restaurointi.net)

      Eli huonekaluja entisöidään mielummin restauroidaan ja rakennuksia entistetään

      Itse olen restaurointi maalauksen artesaani

    • Entisöijä

      Meidän firmassa ainakin on entisöity 20 vuotta jo.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5195
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3257
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1847
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1810
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1675
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1521
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1385
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1287
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe