Onko avioliittoon

hirvas

vihkiminen nykyisessä muodossaan vain muodollinen rituaali, joka ei perustu Raamattuun?

Jos kaksi ihmistä rakastaa tosiaan, menevät yhteen ja elävät yhdessä ilman muodollista vihkimistä, niin tekevätkö he huorin?

Jumala on itse rakkaus ja totesi, ettei ihmisen ole hyvä olla yksin, niin miksi ihmistekoinen sääntö tavallaan poikkeeaa Jumalan tahdosta?
Tästä olisi ihan mukavaa kuulla raamatullisia perusteita, ja miten Raamattu määrittelee tarkalleen haureuden ?

31

753

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puhuu häistä. Esm. Kaanaan häät, jossa Jeesuskin oli mukana.
      Avioliitto on Jumalan asettama.
      Joosef ja Maria olivat kuitenkin ainoastaan ,Raamatun mukaan Maria oli "kihlattu Joosefille?

      Sitten on Suomen laissa määrätty laillinen vihkinen monistakin syistä pakolliseksi, siinä mielssä, että printö oikeus tapahtuisi lain puitteissa, toisen pettäessä ja rikkoessa avion, tulee lainmukainen käytäntö omistus suhteissa esiin.
      Jomman kumman kuollessa, perinnön jakautumisen suhteen on avioliittoo edullisempi, kuin avoliitto. Ym ym.
      Avoliitossa ei ole avioliiton etua monessakaan asiassa. (Nyky tilannetta en tosin tiedä)!

      • mutta eikö sulla tule rahan sijasta mieleen että elät itse jatkuvassa aviorikoksessa joka on raamatun mukaan erittäin tuomittavaa.

        Jumala on antanut asiasta määräykset ja uusitestamenttikin sen kieltää.

        Matteus sanoo että vain haureus oikeuttaa sinut tuohon rikokseen.

        Matt.5:32 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka hylkää vaimonsa muun syyn kuin haureuden tähden, ajaa hänet aviorikokseen. Ja aviorikoksen tekee myös se, joka nai miehensä hylkäämän naisen.


    • amadiini

      jos elettäisiin paratiisissa, ei mitään rituaaleja tarvittaisi.

      Avioliittoon vihkimystä rituaaleineen ei todellakaan Raamatussa määrätä, mutta tässä synninalaisessa maailmassa on mielestäni perusteltua, että kaksi toisilleen lupautunutta ihmistä toisten ihmisten edessä antavat sitoumuksensa ja halunsa ottaa vastuu toisistaan ja lapsista, jos Jumala niitä suo.

      Ei usko ole asia, joka automaattisesti pitää ihmiset yhdessä. Valitettavasti me olemme vain ihmisiä ja "rutiinien" tultua yhteiselämään, voi uskovankin parin tie erota. Ja mielestäni eroaminen on huomattavasti "helpompaa" avoliitossa kuin että on ihmisten edessä sitouduttu.

      Mielestäni avioliiton kautta on suuremmat mahdollisuudet löytää toisensa uudelleen ja joutuu syvemmin pohdiskelemaan syitä ja seurauksia, ennen kuin pannaan kantapäät vastakkain.

      Tänä päivänä on itsekeskeisyys pop, eikä siltä uskovatkaan välty. Uskon, että Jumalan silmissä lasten asema on kuitenkin erityisen merkittävä. Tässäkin asiassa mielestäni avioliitto on parempi vaihtoehto.

    • Laritsa M

      ...jos lapsia syntyy perheeseen. Perustuipa se Raamattuun tai siviilivihkimiseen.

      Suomessa lainsäädäntö turvaa avioliittoon vihittyjen oikeudet avioeron tai kuolemantapauksessa. Ne, jotka eivät ole avioliitossa ovat toisenlaisessa asemassa. Jos perheen elättäjä kuolee tai lähtee kalppimaan, jää toinen turvattomaksi.

      Elämää suuremmissa kysymyksissä huorintekemisistä ja Jumalan tahdosta saat toimia omantuntosi mukaan, mutta turvaa lapsesi ja oma tulevaisuutesi tapauksessa, että elämänkumppanisi häipyy kuvioista. Se tehdään menemällä naimisiin.

      • hirvas

        aivan maallisiin näkökulmiin avioliitosta. Tarkoitin, että onko "maallinen" ihmissäännön tekemä avioliittoon vihkiminen pelkkä rituaali, joka on epäraamatullinen?

        Onko siis avoliitto aivan yhtä siunattu Jumalan silmissä kuin avioliittokin?


      • Laritsa M
        hirvas kirjoitti:

        aivan maallisiin näkökulmiin avioliitosta. Tarkoitin, että onko "maallinen" ihmissäännön tekemä avioliittoon vihkiminen pelkkä rituaali, joka on epäraamatullinen?

        Onko siis avoliitto aivan yhtä siunattu Jumalan silmissä kuin avioliittokin?

        Maalliset asiat ovat Suomessa tärkeitä. Jos mielitiettysi häipyy ja jättää sinut yksin lapsinesi selviytymään, ei Jeesus sinua auta. Suomen laki sen sijaan turvaa oikeutesi.


      • hirvas
        Laritsa M kirjoitti:

        Maalliset asiat ovat Suomessa tärkeitä. Jos mielitiettysi häipyy ja jättää sinut yksin lapsinesi selviytymään, ei Jeesus sinua auta. Suomen laki sen sijaan turvaa oikeutesi.

        auttaa minua, ei maalliset lait eikä asianajajat.


      • Nimetön
        hirvas kirjoitti:

        auttaa minua, ei maalliset lait eikä asianajajat.

        Lämmöllä

        Laritsa


    • hansutuulia

      on nykyisenä ihan sama kuin ennen, paperi oli todistus avioliitosta, muutenhan ei myöskään voinut kirjoittaa erokirjaa kuten Raamatussa sanotaan.
      Avioliitto oli kahden kauppa, julkisesti tai kansan tietoon astunut asia joka oli virallinen.
      Häät pidettiin, Kaanaassa jne. jos kaivat vanhoja tietoja tästä ajasta huomaat että ne olivat kaikki sen ajan lainvoimaisia, kuten tänäkin päivänä avioliitolta vaaditaan. Paperi jossa kerrotaan ketkä on liitetty yhteen jne.
      Se ei ole muodollinen rituaali, ei ainakaan uskovalle, sillä se tehdään Jumalan kasvojen edessä, joku voi pitää sitä rituaalina, mutta silti sen kuitenkin lainvoimainen.

      Sääntö ei poikkea siis Jumalan tahdosta. Puhutaan aviovuoteesta, ennen avioitumista oli kihlaus ja sitten häät. Raamatusta löytyy nuo kaikki asiat mitkä tänäänkin. Eri kulttuureissa häiden vietto on mitä monituisempaa käytäntöä. Lain voimainen se on kuitenkin, ihmisten ja Jumalan edessä.

      • Liitto on sopimus. Miten käytännössä toimitaan, lienee monia oikeita tapoja. Raamattu ei anna selkeää mallia mutta perusteet ovat selkeät: Minkä Jumala yhdistää, sitä älköön ihminen erottako. Tarkoitus on elinikäinen yhteys ja vasta leskelle UT mainitsee selkeän mahdollisuuden uuteen avioliittoon.
        VT;n aikana sopiminen liitosta oli varmaan aika yksinkertainen; mies vei naisen majaansa ja yhtyi häneen.
        Erikseen mainitaan 'morsiamenhinta' . Ehkä käytäntöä tyttären käden pyynnöstä isältä voisi verrata tähän.
        Myös lienee ollut tapa, että puolison otto tiedotettiin (oikeusistuimessa) kaupungin portissa (Ruut), jolloin se vanhimpien läsnäollessa vahvistettiin.

        Kaikkein tärkein on, että sitoumus on julkinen, jossa otetaan vastuu toiseen sukupuoleen kuuluvasta ihmisestä, jonka kanssa elämä jaetaan.
        Jumalan edessä tehtyyn sitoumukseen saadaan myös pyytää viisautta ja siunausta kaikkivaltiaalta.


      • hansutuulia
        holav kirjoitti:

        Liitto on sopimus. Miten käytännössä toimitaan, lienee monia oikeita tapoja. Raamattu ei anna selkeää mallia mutta perusteet ovat selkeät: Minkä Jumala yhdistää, sitä älköön ihminen erottako. Tarkoitus on elinikäinen yhteys ja vasta leskelle UT mainitsee selkeän mahdollisuuden uuteen avioliittoon.
        VT;n aikana sopiminen liitosta oli varmaan aika yksinkertainen; mies vei naisen majaansa ja yhtyi häneen.
        Erikseen mainitaan 'morsiamenhinta' . Ehkä käytäntöä tyttären käden pyynnöstä isältä voisi verrata tähän.
        Myös lienee ollut tapa, että puolison otto tiedotettiin (oikeusistuimessa) kaupungin portissa (Ruut), jolloin se vanhimpien läsnäollessa vahvistettiin.

        Kaikkein tärkein on, että sitoumus on julkinen, jossa otetaan vastuu toiseen sukupuoleen kuuluvasta ihmisestä, jonka kanssa elämä jaetaan.
        Jumalan edessä tehtyyn sitoumukseen saadaan myös pyytää viisautta ja siunausta kaikkivaltiaalta.

        Lisää.

        RAAMATTU JA AVIOLIITTO

        * Avioliitto on vala Jumalan edessä, Snl 2:17. (Srn 5:3-4)
        * Avioliitto on Raamatussa vertauskuva Jeesuksen ja seurakunnan yhteydestä, Ef 5:32-33.
        * Avioliitto on Jumalan asettama, 1Ms 2:18,24 ja Mk 10:6-7.
        * Yksi mies ja yksi nainen. Moniavioisuus on väärin, 1Kr 7:2.
        * Jeesus piti avioliiton pyhänä, purkamattomana, Mt 19:3-9.
        * Avioliitto on pidettävä kunniassa, Hb 13:4.

        Jarmo Sormunen

        Opetusta Onko avioliitto sen kristillisempää kuin avoliitto?

        Ja Miten elää kristittynä seksihullussa yhteiskunnassa?


        I AVOON VAI AVIOON?

        1. AVIOLIITTO ON SUOJA

        * Yksi alue, jolla kohtaamme mukautumispainetta, on kysymys avoliitoista.
        * On sanottu, että parisuhde on "kahden kauppa ja kolmannen korvapuusti". Tämä ei ole totta. Kahden ihmisen välinen suhde on aina julkinen. Se ei kosketa ainoastaan heitä, vaan myös heidän omaisiaan, sukulaisiaan ja ystäviään. Siksi sitä ei voi koskaan solmia salaa.
        * Jumala on tarkoittanut avioliiton suojaamaan kahden ihmisen välistä intiimiä suhdetta. Liitto antaa yhteisesti ja julkisesti määritellyt rajat parisuhteelle. Se tarjoaa turvallisen ympäristön keskinäiselle avautumiselle ja luottamukselle.
        * Liitto on sitoutumista. Siinä sitoudutaan rakastamaan toista niin hyvinä kuin huonoinakin aikoina. Tämä keskinäinen sitoutuminen tuo suhteen tarvitsemaa turvallisuutta.
        * Vaikka sitoutuminen tekeekin toisinaan kipeää, se suojaa parisuhdetta sisäisten ja ulkoisten paineiden keskellä.

        2. AVOLIITTO EI OLE LIITTO

        * Avoliitto on miesten keksintö. Se tarjoaa kaikki avioliiton edut, ilman vastuuta. Siinä ei sitouduta toiseen.
        * Avoliitto ei täytä yhtään liiton edellytystä.

        3. LIITON LUPAUS, EHDOT JA MERKKI

        * Raamatussa mainitaan useita liittoja ihmisten, sekä ihmisten ja Jumalan välillä. Yhteistä näille kaikille liitoille ovat vapaaehtoisuus ja julkisuus.
        * Tämän lisäksi näihin liitoihin liittyi aina kome asiaa: lupaus, ehdot ja merkki.
        * Raamatussa liitto on aina luonteeltaan lupausten liitto. Siinä annetaan lupaus. Esimerkiksi Jumalan solmiessa Aabrahamin kanssa liiton Hän lupasi siunata hänen jälkeläisiään ja antaa heille erityisaseman kansojen joukossa. Jumala lupasi pitää lupauksensa. Ihmisten välisissä maakaupoissa, jotka nekin olivat luonteeltaan liittoja, luvattiin tietyn maapalstan siirtyvän toisen omistukseen.
        * Toiseksi, liittoon liittyy aina ehto. Jumalan ja Israelin välisen liiton ehtona oli, että kansa on kuuliainen Jumalalleen, eikä ala seurata muita jumalia. Ehtona sille, että maapalsta siirtyi toiselle, oli tietty rahasumma.
        * Kolmanneksi kullekin liitolle annettiin jokin ulkoinen merkki. Tämä merkki muistutti tuosta liitosta sekä molempia osapuolia että ulkopuolisia. Aabrahamin ja Jumalan välisessä liitossa merkiksi annettiin ympärileikkaus. Se muistuttaisi Aabrahamin jälkeläisiä, kenelle he kuuluivat. Ihmisten välisissä maakaupoissa oli tapana vaihtaa sandaalia. Toisen sandaali omassa jalassa muistutti, että maapalsta oli vaihtanut omistajaa.

        4. AVIOLIITON LUPAUS, EHDOT JA MERKKI

        * Myös kristilliseen avioliittoon kuuluvat olennaisesti nämä kolme asiaa: lupaus, ehdot ja merkki.
        * Lupaus: Aviopuolisot ilmaisevat tahtovansa rakastaa toisiaan. Walter Trobisch on sanonut, että rakkaus on tunne, joka on opittava. Se opitaan tahtomisen kautta, silloinkin kun tunteet eivät kanna.
        * Ehto: Aviopuolisoiden tulee pysyä uskollisina toisilleen "...myötä ja vastoin käymisessä, kunnes kuolema teidät erottaa..." Kukaan ei saa tulla liiton väliin. Ei kukaan, paitsi Jeesus yksin. Mutta Hän ei tulekaan erottamaan, vaan yhdistämään.
        * Merkki: Sormus, jonka sulhanen pujottaa morsiamen nimettömään. Tuo sormus muistuttaa heitä, että he kuuluvat toisilleen. Sormus muistuttaa myös ulkopuolisia, että tuo kuuluu tuolle. Se julistaa avioliiton loukkamattomuutta ja puolisoiden keskinäistä sitoutumista rakastaa toisiaan. Sormuksen piilottaminen viestii liiton häpeämistä.

        5. RAAMATTU JA AVIOLIITTO

        * Avioliitto on vala Jumalan edessä, Snl 2:17. (Srn 5:3-4)
        * Avioliitto on Raamatussa vertauskuva Jeesuksen ja seurakunnan yhteydestä, Ef 5:32-33.
        * Avioliitto on Jumalan asettama, 1Ms 2:18,24 ja Mk 10:6-7.
        * Yksi mies ja yksi nainen. Moniavioisuus on väärin, 1Kr 7:2.
        * Jeesus piti avioliiton pyhänä, purkamattomana, Mt 19:3-9.
        * Avioliitto on pidettävä kunniassa, Hb 13:4.



        http://vastaus.net/luku/page.php?show=33&yk...


      • to..

        tarkoittaneet vihkimistä -ei kukaan vihkinyt, vaan kun mies oli maksanut naisesta ja avioliitosta sovittu todistajien läsnäollessa, yleensä tanssittiin ja syötiin kun nainen muutti miehen talouteen. Erokirjan Torah määrää, mutta ei sekään alunperin ollut eropaperi, eihän muinoin juuri kukaan osannnut lukea tai kirjoittaakaan. Erokirja sitten kun se tuli kirjalliseen muotoon oli naisen suojelemiseksi: hän oli vapaa ottamaan uuden miehen niin halutessaan, edellinen mies ei häntä sitonut. Ei se ollut ketään viranomaisia varten- kuka muinoin olisi pitänyt kirjaa ihmisten liitoista tai eroista ja miksi, ei siinä ollut mitään viranomaisia mukana. Lain voima oli uskonnollisen lain, jonka mukaan tuohon aikaan mies saattoi ottaa useita vaimoja niin halutessaan ja nainen joutua kuolleen miehensä veljen puolisoksi.En nyt muista oliko pakko jo korvautunut tietyllä seremonialla Jeesuksen aikaan. Todennäköisesti oli, koska yhteiskunnalliset ja ennen kaikkea maanomistusolot olivat täysin toiset kuin leviraatin syntyaikaan.


    • En viitsi kopioida enempää.

      Koska Raamattu ei suinkaan määrittele avioliittoa yhteiskunnan lainsäädännön kysymykseksi, vaan Jumalan luomistyöksi, ei voida katsoa avoliiton ja avioliiton olevan toistensa vastakohtia. Tällainen väite on pelkkä sisällöltään tyhjä sanaleikki. Raamattu ei edes käytä avioliittokäskyn yhteydessä (1. Moos. 2:24) sanaa "avioliitto." Tästä ei kuitenkaan kukaan ole vielä rohjennut päätellä, että Aatami ja Eeva olisivat eläneet haureudessa tai esiaviollisessa suhteessa. Kyse ei ole nimistä, vaan viittaussuhteista. Jeesuksenkaan mukaan merkittävää ei ole se, miltä asiat näyttävät, vaan niiden sisältö. Yleensä sitä paitsi puhutaan avopuolisoista, avomiehestä ja avovaimosta, mikä osoittaa, että avoliitossakin elävät mieltävät toisensa toistensa puolisoiksi. Avo-etuliitteellä viitattaneen yleensä suhteen juridiseen statukseen, ei siihen, etteikö minkäänlaista liittoa puolisoiden välillä vallitsisi. Itse asiassa voidaan sanoa, että avoliitossa eläminen kuuluu sen instituution piiriin, joka perustuu 1. Moos. 2:24 annetulle käskylle ja jota usein kutsutaan avioliitoksi. Siksi tällaiset avoliitot ovat teologisesti tarkasteltuina avioliittoja.

      Myöskään häät eivät ole Raamatussa avioliiton edellytys. Voitaisiin jopa ajatella, että Kristuksen ja seurakunnan suhde, jota avioliitto Paavalin mukaan kuvaa, on vielä tällä hetkellä 'vain' avoliitto, koska Karitsan häät vietetään vasta taivaassa. Sen pohjalta voimme havaita, että todellinen rakkaus ei tarvitse ulkoista pakottajaa, mutta ei myöskään pelkää julistautua toisen omaksi ja tunnustaa rakkauttaan.

      Johtopäätös: On siis olemassa suhteita, jotka ovat Jumalan edessä avioliittoja, vaikka ne yhteiskunnallisen lainsäädännön silmissä olisivatkin vain avoliittoja.

      Koska ei siis voida perustellusti katsoa, että avoliitossa eläminen olisi itsessään syntiä tai väärin, ei myöskään voida oikeutetusti kieltää kristittyjä elämästä avoliitossa. Tosin avioliiton virallinen rekisteröiminen voi olla hyödyllistä. Häät tai vihkiminen eivät kuitenkaan ole avioliiton kannalta välttämättömiä, vaan ne ovat ehdollinen yhteiskunnallinen tapa, jota voidaan noudattaa tai jättää noudattamatta. Sellaista, mikä ei ole välttämätöntä, ei voida ehdottomana vaatiakaan. Päinvastoin sellaisessa ajattelussa, että avoliitossa eläminen on syntiä, väärin tai epäkristillistä, piilee monia vaaroja.

      Minun on erittäin vaikea uskoa sellaiseen väitteeseen, että jos joku kristitty sanoo, ettei jokin kiistanalainen asia ole hänen mielestään syntiä, se johtuisi siitä, että hän haluaa näyttää synnittömältä tai saada luvan synnin tekemiseen. Fariseusten – eli ihmisten, jotka kuvittelevat pelastuksensa riippuvan heidän teoistaan, eikä uskosta Kristukseen – sekä tapakristittyjen – joita kiinnostaa vain se, miltä he näyttävät muiden silmissä, ei sisäinen todellisuus – kohdalla voi varmaan olla näin. Mutta sellainen kristitty, joka todella haluaa saada omantunnon rauhan Jumalan kanssa, ei ryhdy valehtelemaan tällaisissa asioissa. Toisaalta Vanha Aatami meissä kaikissa haluaa näyttää pyhältä ja synnittömältä, mutta uskon silti, että Kristukseen kiinni kasvaneella kristityllä ei ole mitään syytä yrittää näyttää synnittömältä omissa tai muiden silmissä. Syntisyytemme näkeminen nimittäin ajaa meitä Kristuksen luo, mutta sen kieltäminen kauemmas hänestä. Eri kristillisillä ryhmillä on erilaisia käsityksiä siitä, mikä on syntiä. Niin kauan kuin turvaamme Kristuksen sovitustyöhön, eivät virheelliset käsitykset synnistä voi koitua turmioksemme. Paljon turmiollisempi oppi on sellainen käsitys, että kristityn pelastus olisi kiinni siitä, että hänellä on tässä maailmassa täydellinen syntikäsitys, tai hänen omasta synnittömyydestään.

      Mitä tulee avioliittoon ja parisuhteisiin, ympäröivä yhteiskunta on todellakin muuttunut sitten 1800-luvun. Nykyinen herätyskristillisyyden piirissä vallitseva käsitys siitä, että lainvoimainen vihkimistoimitus synnyttää avioliiton, on ehkä saattanut toimia 1800-luvun Suomessa, jossa myös muu yhteiskunta on sen jakanut. Kuitenkin tällainen käsitys tuomitsee suuren osan historian aikana eläneiden kristittyjen ja ihmisten avioliitoista synniksi. Väitänkin, että tämä perinteinen avioliittoteoria ei toimi. Se on liiaksi sidottu tiettyihin ajallisiin ja paikallisiin yhteiskunnallisiin muotoihin. Sitä ei ole johdettu Raamatusta, vaan se on omaksuttu ympäröivältä yhteiskunnalta.

      Mikä tässä avioliittoteoriassa sitten on vikana? Esitettäköön muutamia esimerkkejä. Historian aikana on ollut ja edelleen on olemassa useita avioliittoja, joiden pätevyyttä ei kristinuskon eikä edes herätyskristillisyyden parissa ole kyseenalaistettu, vaikka niitä ei ole solmittu edellä esitetyllä tavalla.

      http://karimies.uskojarukous.net/frameredir.htm?http://karimies.uskojarukous.net/Artikkelit/Avoliitto.htm

      Olen erittäin pitkälle samaa mieltä kirjoittajan kanssa. Minusta toisiinsa sitoutuneet avoparit ovat Jumalan edessä yhtä siunatut kuin muodollisen rituaalin läpikäyneet.

      • hansutuulia

        samaa mieltä, tuet selkeästi avoliittoja joita yhteiskunnassamme on!

        Lue tuo tekstini jonka jätin viimeisessä kirjoituksessani, Jumala ei solmi avoliittoja, siitä voi tulla ja mennä. Mutta miksi Paavali olsi sanonut erokirjan antamisesta? kyllä kaikella on myös laillisuus ihmisten ja heidän omassa elämässään.
        Ei mitään hiippareita vaan tunnustavia ihmisiä, ketkä ovat virallisesti yhdessä ja ketkä eivät.

        Yhteiskuntakaan ei anna avoliittoon samoja ehtoja kuin avioliittoon sitoutuneet. Siinä pätee eri normit.
        Tuossa mitä yritit esittää on juuri laittomuuden valtaan pääsy.

        Jumala on järjestyksen Jumala, ja mistä sinä tiedät menä sanomaan vihkikö Jumala heidät vai ei.

        Kyllä sen aikaiset ihmiset pitivät huolen siitä kuka on kukin ja kenen omaisuutta, aina on merkitty jollakin tapaa omaisuus, niin karja kuten ihmisetkin. Turha vääntää asioita jotka on aikojen alussa Jumala määrännyt.
        Jo kymmenestä käskystä osoitetaan aviovuoteen merkityksestä. Heidät oli virallisesti julistettu mieheksi ja vaimoksi. Avoliittolaisilla ei ollut vaimoja, vaan he olivat kansan silmissä joko porttoja tai yksineläviä.

        Kihlaus ja morsiamenhinta oli ihan normaaleja Raamatun aikaan jo Vanhasta liitosta alkaen. Häät jne.

        Häitä ei tarvitse pitää, mutta lain velvoittama paperi on merkkinä siitä kuka on aviopari.

        Lue itse tarkasti MITÄ RAAMATTUUN ON KIRJOITETTU!!


      • to..
        hansutuulia kirjoitti:

        samaa mieltä, tuet selkeästi avoliittoja joita yhteiskunnassamme on!

        Lue tuo tekstini jonka jätin viimeisessä kirjoituksessani, Jumala ei solmi avoliittoja, siitä voi tulla ja mennä. Mutta miksi Paavali olsi sanonut erokirjan antamisesta? kyllä kaikella on myös laillisuus ihmisten ja heidän omassa elämässään.
        Ei mitään hiippareita vaan tunnustavia ihmisiä, ketkä ovat virallisesti yhdessä ja ketkä eivät.

        Yhteiskuntakaan ei anna avoliittoon samoja ehtoja kuin avioliittoon sitoutuneet. Siinä pätee eri normit.
        Tuossa mitä yritit esittää on juuri laittomuuden valtaan pääsy.

        Jumala on järjestyksen Jumala, ja mistä sinä tiedät menä sanomaan vihkikö Jumala heidät vai ei.

        Kyllä sen aikaiset ihmiset pitivät huolen siitä kuka on kukin ja kenen omaisuutta, aina on merkitty jollakin tapaa omaisuus, niin karja kuten ihmisetkin. Turha vääntää asioita jotka on aikojen alussa Jumala määrännyt.
        Jo kymmenestä käskystä osoitetaan aviovuoteen merkityksestä. Heidät oli virallisesti julistettu mieheksi ja vaimoksi. Avoliittolaisilla ei ollut vaimoja, vaan he olivat kansan silmissä joko porttoja tai yksineläviä.

        Kihlaus ja morsiamenhinta oli ihan normaaleja Raamatun aikaan jo Vanhasta liitosta alkaen. Häät jne.

        Häitä ei tarvitse pitää, mutta lain velvoittama paperi on merkkinä siitä kuka on aviopari.

        Lue itse tarkasti MITÄ RAAMATTUUN ON KIRJOITETTU!!

        huorintekokielto ei suinkaan tarkoittanut "aviovuoteen pyhyttä" vaan että mies ei saanut maata sellaisen naisen kanssa joka jo oli toisen miehen omaisuutta. Miehellä sai olla rajaton määrä vaimoja ja sen lisäksi muita suhteita, kunhan ne eivät olleet toisten miesten vaimojen tai kihlattujen kanssa. Ei mies missään luvannut "uskollisuutta" kenellekään tuohon aikaan, hänhän saattoi joutua makaamaan veljensä vaimonkin kanssa jos veli kuoli lapsettomana.Nainen kyllä maksun jälkeen kuului yksin miehelleen josta tuli hänen omistajansa "ba'al". Ei liioin ollut mitään lain velvoittamaa "avioliittopaperia".


      • hansutuulia
        to.. kirjoitti:

        huorintekokielto ei suinkaan tarkoittanut "aviovuoteen pyhyttä" vaan että mies ei saanut maata sellaisen naisen kanssa joka jo oli toisen miehen omaisuutta. Miehellä sai olla rajaton määrä vaimoja ja sen lisäksi muita suhteita, kunhan ne eivät olleet toisten miesten vaimojen tai kihlattujen kanssa. Ei mies missään luvannut "uskollisuutta" kenellekään tuohon aikaan, hänhän saattoi joutua makaamaan veljensä vaimonkin kanssa jos veli kuoli lapsettomana.Nainen kyllä maksun jälkeen kuului yksin miehelleen josta tuli hänen omistajansa "ba'al". Ei liioin ollut mitään lain velvoittamaa "avioliittopaperia".

        tuo eropaperi josta Paavali puhui. Eropaperi miksi se kirjoittaa jos avioliittopaperikaan ei ollut?


      • hirvas
        hansutuulia kirjoitti:

        samaa mieltä, tuet selkeästi avoliittoja joita yhteiskunnassamme on!

        Lue tuo tekstini jonka jätin viimeisessä kirjoituksessani, Jumala ei solmi avoliittoja, siitä voi tulla ja mennä. Mutta miksi Paavali olsi sanonut erokirjan antamisesta? kyllä kaikella on myös laillisuus ihmisten ja heidän omassa elämässään.
        Ei mitään hiippareita vaan tunnustavia ihmisiä, ketkä ovat virallisesti yhdessä ja ketkä eivät.

        Yhteiskuntakaan ei anna avoliittoon samoja ehtoja kuin avioliittoon sitoutuneet. Siinä pätee eri normit.
        Tuossa mitä yritit esittää on juuri laittomuuden valtaan pääsy.

        Jumala on järjestyksen Jumala, ja mistä sinä tiedät menä sanomaan vihkikö Jumala heidät vai ei.

        Kyllä sen aikaiset ihmiset pitivät huolen siitä kuka on kukin ja kenen omaisuutta, aina on merkitty jollakin tapaa omaisuus, niin karja kuten ihmisetkin. Turha vääntää asioita jotka on aikojen alussa Jumala määrännyt.
        Jo kymmenestä käskystä osoitetaan aviovuoteen merkityksestä. Heidät oli virallisesti julistettu mieheksi ja vaimoksi. Avoliittolaisilla ei ollut vaimoja, vaan he olivat kansan silmissä joko porttoja tai yksineläviä.

        Kihlaus ja morsiamenhinta oli ihan normaaleja Raamatun aikaan jo Vanhasta liitosta alkaen. Häät jne.

        Häitä ei tarvitse pitää, mutta lain velvoittama paperi on merkkinä siitä kuka on aviopari.

        Lue itse tarkasti MITÄ RAAMATTUUN ON KIRJOITETTU!!

        että pitää olla vihkitodistus tms. paperi. Se puhuu vaan miehen ja vaimon liittymisestä yhteen.

        Miksi Jumala valitsi Jeesuksen äidiksi Marian, joka eli kihlattuna yhdessä Joosefin kanssa.
        He eivät olleet "avioliitossa", mutta elivät ja asuivat yhdessä, siis kihloissa oleva avopari.


      • to..
        hansutuulia kirjoitti:

        tuo eropaperi josta Paavali puhui. Eropaperi miksi se kirjoittaa jos avioliittopaperikaan ei ollut?

        määrää erokirjan, mutta ei määrää mitään avioliiton solmimistavoista, ei siis ollut mitään avioliittopaperia.


      • hirvas
        to.. kirjoitti:

        määrää erokirjan, mutta ei määrää mitään avioliiton solmimistavoista, ei siis ollut mitään avioliittopaperia.

        ole enää olemassakaan, joten erokirja oli ja meni sen vanhan liiton mukana.......


      • to..
        hirvas kirjoitti:

        ole enää olemassakaan, joten erokirja oli ja meni sen vanhan liiton mukana.......

        on vedottu erokirjaan ja kymmeneen käskyyn, vastaan sen mukaan. Selväähän on että kristittyjä eivät sido juutalaisuuden lait tai käytännöt koska kyseessä on kaksi eri uskontoa.


      • hansutuulia
        hirvas kirjoitti:

        että pitää olla vihkitodistus tms. paperi. Se puhuu vaan miehen ja vaimon liittymisestä yhteen.

        Miksi Jumala valitsi Jeesuksen äidiksi Marian, joka eli kihlattuna yhdessä Joosefin kanssa.
        He eivät olleet "avioliitossa", mutta elivät ja asuivat yhdessä, siis kihloissa oleva avopari.

        Maria oli kihlattu Joosefille kun hän tuli raskaaksi.
        Minkä hän meinasi hyljätä. Raamattu ei kerro että he olisivat sitä ennen asuneet yhdessä, siis kihloissa. Joten elähän tästä tee oppia että olisivat maanneet yhdessä kuten miehen ja vaimon on laita kun ovat naimisissa. Mariahan ei miehestä tiennyt mitään. Eli eivät harrastaneet aviollisia velvollisuuksia koska eivät olleet aviossa.
        Kihlattu ja sitten aviovaimo.

        Olsi kauheata jos kerrot tuota eteenpäin että Maria ja Joosef asuivat kihlattuina jo avioparina.

        Mari ja Joosef varmasti menivät naimisiin, mutta eivät eläneet kuten miehen ja vaimon tulee olla.

        Osoitat tuolla että kaikki saavat olla avoliitossa ja liittoaan ei tarvitse eli he ovat avioliitossa jotka ovat katon alla. Niinpä, niinhän ne portotkin ovat! Avioliitto on kahden kauppa ja myöskin kaikille osapuolille suvussakin julkinen.

        Älä turhaan hae porsaanreikiä jotta voi harjoittaa esiavuollista seksiä tämän luvalla.


      • hirvas
        to.. kirjoitti:

        on vedottu erokirjaan ja kymmeneen käskyyn, vastaan sen mukaan. Selväähän on että kristittyjä eivät sido juutalaisuuden lait tai käytännöt koska kyseessä on kaksi eri uskontoa.

        huomasin. Itse olen ollut avoliittoihin suuntautuneesta uskonnollisesta ahdasmielisyydestä eri mieltä kuin kirkot ym, koska Raamattu ei opeta mitään lakisääteistä, "virallista" avioliittoa.

        Ennemmän ne säännöt ovat ihmistekoisia eri uskonnoissa.


      • hirvas
        hansutuulia kirjoitti:

        Maria oli kihlattu Joosefille kun hän tuli raskaaksi.
        Minkä hän meinasi hyljätä. Raamattu ei kerro että he olisivat sitä ennen asuneet yhdessä, siis kihloissa. Joten elähän tästä tee oppia että olisivat maanneet yhdessä kuten miehen ja vaimon on laita kun ovat naimisissa. Mariahan ei miehestä tiennyt mitään. Eli eivät harrastaneet aviollisia velvollisuuksia koska eivät olleet aviossa.
        Kihlattu ja sitten aviovaimo.

        Olsi kauheata jos kerrot tuota eteenpäin että Maria ja Joosef asuivat kihlattuina jo avioparina.

        Mari ja Joosef varmasti menivät naimisiin, mutta eivät eläneet kuten miehen ja vaimon tulee olla.

        Osoitat tuolla että kaikki saavat olla avoliitossa ja liittoaan ei tarvitse eli he ovat avioliitossa jotka ovat katon alla. Niinpä, niinhän ne portotkin ovat! Avioliitto on kahden kauppa ja myöskin kaikille osapuolille suvussakin julkinen.

        Älä turhaan hae porsaanreikiä jotta voi harjoittaa esiavuollista seksiä tämän luvalla.

        sellaista, mitä en todella tarkoittanut. Johan sinun pitäisi ymmärtää, etä jos "neitsyt" tulee raskaaksi, niin ei siellä ole muut ole silloin vierailleet.
        Mutta Raamattu kertoo, että he kulkivat yhdessä, saivat tallin majapaikakseen, niin kyllä he olivat jo kihloissa oleva avopari. Muutenhan he olisivat kulkeneet isänsä ja äitinsä kanssa

        Ja sitten vielä tärkeä asia juuri sinulle. Olen elänyt vaimoni kanssa yhdessä sen kirkollisen vihkimisrituaalin jälkeen yli 38 vuotta, että tuskin tässä enää perätään mistään esiaviollisista suhteista...


      • ***
        hirvas kirjoitti:

        sellaista, mitä en todella tarkoittanut. Johan sinun pitäisi ymmärtää, etä jos "neitsyt" tulee raskaaksi, niin ei siellä ole muut ole silloin vierailleet.
        Mutta Raamattu kertoo, että he kulkivat yhdessä, saivat tallin majapaikakseen, niin kyllä he olivat jo kihloissa oleva avopari. Muutenhan he olisivat kulkeneet isänsä ja äitinsä kanssa

        Ja sitten vielä tärkeä asia juuri sinulle. Olen elänyt vaimoni kanssa yhdessä sen kirkollisen vihkimisrituaalin jälkeen yli 38 vuotta, että tuskin tässä enää perätään mistään esiaviollisista suhteista...

        oli Marian ja Joosefin kohdalla sitoumus avioon menosta. Joosefille sanottiin ennen heidän seksuaalista yhtymistään,'älä pelkää ottaa tykösi vaimoasi, Mariaa...'

        Mariasta tuli virallisesti Joosefin vaimo senjälkeen kun Jeesus oli syntynyt.
        Sanotaan' Hän (Joosef) ei yhtynyt Mariaan ennenkuin...'


      • hansutuulia
        hirvas kirjoitti:

        sellaista, mitä en todella tarkoittanut. Johan sinun pitäisi ymmärtää, etä jos "neitsyt" tulee raskaaksi, niin ei siellä ole muut ole silloin vierailleet.
        Mutta Raamattu kertoo, että he kulkivat yhdessä, saivat tallin majapaikakseen, niin kyllä he olivat jo kihloissa oleva avopari. Muutenhan he olisivat kulkeneet isänsä ja äitinsä kanssa

        Ja sitten vielä tärkeä asia juuri sinulle. Olen elänyt vaimoni kanssa yhdessä sen kirkollisen vihkimisrituaalin jälkeen yli 38 vuotta, että tuskin tässä enää perätään mistään esiaviollisista suhteista...

        et usko Marian olevan ollut raskaana Pyhästä Hengestä: Ei seillä todellakaan ollut kukaan vieraillut ei Joosefkaan kun hän meinasi Marian jättää kun oli raskaana. Epäilys että hän on tehnyt huorin kihlausaikana, koska ei kihlattu ollut vielä vaimo.
        Luehan tarkkaan tuo Raamatunkohta miten se oikein meneekään.
        Alla oleva vastaaja on vastannut sinulle aika selkeästi mistä oli kysymys.


      • hansutuulia
        hansutuulia kirjoitti:

        et usko Marian olevan ollut raskaana Pyhästä Hengestä: Ei seillä todellakaan ollut kukaan vieraillut ei Joosefkaan kun hän meinasi Marian jättää kun oli raskaana. Epäilys että hän on tehnyt huorin kihlausaikana, koska ei kihlattu ollut vielä vaimo.
        Luehan tarkkaan tuo Raamatunkohta miten se oikein meneekään.
        Alla oleva vastaaja on vastannut sinulle aika selkeästi mistä oli kysymys.

        Luukkaan evankeliumissa näin Hannsata.

        2:36 Ja oli naisprofeetta, Hanna, Fanuelin tytär, Asserin sukukuntaa. Hän oli jo tullut iälliseksi. Mentyään neitsyenä naimisiin hän oli elänyt miehensä kanssa seitsemän vuotta,

        Tulevan vaimon piti olla neitsyt kuten Raamattu opettaa.
        Ja siksi Joosef meinasi hyljätä Marian koska eivät olleet vielä mies ja vaimo.

        Matteuksen evankeliumi:
        1:18 Jeesuksen Kristuksen syntyminen oli näin. Kun hänen äitinsä Maria oli kihlattu Joosefille, huomattiin hänen ennen heidän yhteenmenoaan olevan raskaana Pyhästä Hengestä.

        Siinä lukee ennen heidän ennen yhteen menoaan olevan raskaana. Siis kihlapari eivät olleet asuneet vielä yhdessä. Se oli suuri häpeä kun tuleva vaimo olikin jo raskaana! Ja siksi Joosef meinasikin hyljätä Marian.

        Yhteen mentiin vasta kun julkinen avioliittolupaus astui voimaan.

        Tässä sinulle hiukan Raamatun historiaa kihlauksesta.

        Kihlaus oli muinoin ennen varsinaisia häitä annettu avioliittolupaus.
        Raamatun maissa oli tapana , että sulhanen maksoi morsiamestaan tietyn rahasumman, "morsiamenhinnan" 1 Moos 34:12, 5 Moos 22:29 ja 2 Moos 22:16:n vertailu osoittaa summan olleen eräässä vaiheessa 50 hopeasekeliä. Raha annettiin kihlauksen yhteydessä morsiamen isälle, joka käytti osan siitä morsiamen kapioihin. Mikäli sulhanen purki kihlauksen, hänelle ei palautettu ostosummaa; sitä vastoin hän sai kaksinkertaisesti takaisin, jos morsiamen isä oli syyllinen välirikkoon - Tapana oli, että sulhanen antoi myös morsiamelleen lahjoja
        vrt. 1 Moos. 24:53

        Jos joku toinen mies antautui sukupuolisuhteeseen kihlatun tytön kanssa, hänet kivitettiin kuoliaaksi - samoin tyttökin ellei hän ollut ajoissa huutanut apua. 5 Moos 22:23,24

        2 Kor. 11:2 ssa Paavali sanoo kuvaannollisesti seurakuntaa Kristukselle kihlatuksi neitsyeksi.
        Vrt. ef. 5:31,32

        Eli kihalus oli lupaus avioliittoon jotka sitten myöhemmin järjestettiin. Eli avioliittoon astui puhdas neitsyt ja kun häät vietettiin otti mies vaimonsa, koska sen jälkeen neitsyt oli hänen vaimonsa. Kuten meilläkin, ensin kihlattu ja häiden jälkeen tytöstä tulee vaimo.


      • to..
        hansutuulia kirjoitti:

        Luukkaan evankeliumissa näin Hannsata.

        2:36 Ja oli naisprofeetta, Hanna, Fanuelin tytär, Asserin sukukuntaa. Hän oli jo tullut iälliseksi. Mentyään neitsyenä naimisiin hän oli elänyt miehensä kanssa seitsemän vuotta,

        Tulevan vaimon piti olla neitsyt kuten Raamattu opettaa.
        Ja siksi Joosef meinasi hyljätä Marian koska eivät olleet vielä mies ja vaimo.

        Matteuksen evankeliumi:
        1:18 Jeesuksen Kristuksen syntyminen oli näin. Kun hänen äitinsä Maria oli kihlattu Joosefille, huomattiin hänen ennen heidän yhteenmenoaan olevan raskaana Pyhästä Hengestä.

        Siinä lukee ennen heidän ennen yhteen menoaan olevan raskaana. Siis kihlapari eivät olleet asuneet vielä yhdessä. Se oli suuri häpeä kun tuleva vaimo olikin jo raskaana! Ja siksi Joosef meinasikin hyljätä Marian.

        Yhteen mentiin vasta kun julkinen avioliittolupaus astui voimaan.

        Tässä sinulle hiukan Raamatun historiaa kihlauksesta.

        Kihlaus oli muinoin ennen varsinaisia häitä annettu avioliittolupaus.
        Raamatun maissa oli tapana , että sulhanen maksoi morsiamestaan tietyn rahasumman, "morsiamenhinnan" 1 Moos 34:12, 5 Moos 22:29 ja 2 Moos 22:16:n vertailu osoittaa summan olleen eräässä vaiheessa 50 hopeasekeliä. Raha annettiin kihlauksen yhteydessä morsiamen isälle, joka käytti osan siitä morsiamen kapioihin. Mikäli sulhanen purki kihlauksen, hänelle ei palautettu ostosummaa; sitä vastoin hän sai kaksinkertaisesti takaisin, jos morsiamen isä oli syyllinen välirikkoon - Tapana oli, että sulhanen antoi myös morsiamelleen lahjoja
        vrt. 1 Moos. 24:53

        Jos joku toinen mies antautui sukupuolisuhteeseen kihlatun tytön kanssa, hänet kivitettiin kuoliaaksi - samoin tyttökin ellei hän ollut ajoissa huutanut apua. 5 Moos 22:23,24

        2 Kor. 11:2 ssa Paavali sanoo kuvaannollisesti seurakuntaa Kristukselle kihlatuksi neitsyeksi.
        Vrt. ef. 5:31,32

        Eli kihalus oli lupaus avioliittoon jotka sitten myöhemmin järjestettiin. Eli avioliittoon astui puhdas neitsyt ja kun häät vietettiin otti mies vaimonsa, koska sen jälkeen neitsyt oli hänen vaimonsa. Kuten meilläkin, ensin kihlattu ja häiden jälkeen tytöstä tulee vaimo.

        rabbiinisissa laintulkinnoissa määrätään että jos naimaton nainen tulee raskaaksi, isäksi julistetaan muita mutkitta mies jonka kanssa nainen on asunut. Kyllä sen neitsyyden voi muinoinkin menettää olematta avioliitossa, ihmisluonto kun on mikä on. Eri asia naisen osalta jos hän jo oli kihloissa tai naitu, silloin voi käydä hassusti jos puuhasi omiaan vieraan miehen kanssa.


      • hansutuulia
        to.. kirjoitti:

        rabbiinisissa laintulkinnoissa määrätään että jos naimaton nainen tulee raskaaksi, isäksi julistetaan muita mutkitta mies jonka kanssa nainen on asunut. Kyllä sen neitsyyden voi muinoinkin menettää olematta avioliitossa, ihmisluonto kun on mikä on. Eri asia naisen osalta jos hän jo oli kihloissa tai naitu, silloin voi käydä hassusti jos puuhasi omiaan vieraan miehen kanssa.

        on ollut ihmisiä jotka eivät välitä tuon taivaallista asioista kuin asioista, mutta ne eivät kuitenkaan ole esimerkkikuva meille elää avoliitossa, eivätkä myöskään seurakunnan elämässä.



        Paimenen tuli olla yhden vaimon mies. Siis vaimo, ei kihlattu. Kuten tuossa kirjoitin kihlauksesta ja häistä. Niin jokaiselle asioita kunnioittavalle järjestys menee noin.

        Esiaviollinen seksi taas oli haureudenharjoittamista.
        Raamattu puolustaa avioliittoa, ei kihlauksessa tapahtuvaa yhtymistä, vaan avioliitossa olevaa paria.

        Tässä kohtaa ilmenee mitä on kihlatun ja morsiamen ero.

        2.Mooseksen kirja:
        22:16 Jos joku viettelee neitsyen, joka ei ole kihlattu, ja makaa hänet, maksakoon hänestä morsiamenhinnan ja ottakoon hänet vaimokseen.

        kihlattu, morismen hinta ja ottakoon vaimoksi, näin myös taivaallisessa järjestyksessä.
        Olemme Kristuksessa puhtaan neitsyen kaltaisia ja odotamme ylkäämme kunnes hän tulee hakemaan meitä hääpöytään.


        22:25 Mutta jos mies tapaa kihlatun tytön kedolla, käy häneen käsiksi ja makaa hänen kanssaan, niin mies, joka makasi hänen kanssaan, kuolkoon yksin.
        22:26 Mutta tytölle älä tee mitään, sillä tyttö ei ole tehnyt kuoleman rikosta; tässä on samanlainen tapaus, kuin jos mies karkaa toisen kimppuun ja tappaa hänet.
        22:27 Sillä hän tapasi hänet kedolla; kihlattu tyttö huusi, mutta hänellä ei ollut auttajaa.
        22:28 Jos joku tapaa neitsyen, joka ei ole kihlattu, ja ottaa hänet kiinni ja makaa hänen kanssaan ja heidät siitä tavataan,
        22:29 niin mies, joka makasi hänen kanssaan, antakoon tytön isälle viisikymmentä hopeasekeliä, ja tyttö tulkoon hänen vaimokseen, koska hän raiskasi hänet; hän älköön hyljätkö häntä koko elinaikanansa.
        22:30 Älköön kukaan ottako vaimoksi äitipuoltaan älköönkä nostako isänsä peitettä."


        Tuossa oli aika kovia ohjeita, mikä tulee olemaan järjestys avioliitosta.

        Avioliitto pidettiin kunniassa, ja joka niistä poikkesi oli myös seuraamukset sen mukaiset.

        Jeesus oli kaikkein ankarin myös avioerosta, hän ei antanut myönnytystä erotakaan. Raamattu antaa vain yhden osoitteen uudelleenavioitumiseen, kunnes kuolema erottaa.


      • to..
        hansutuulia kirjoitti:

        on ollut ihmisiä jotka eivät välitä tuon taivaallista asioista kuin asioista, mutta ne eivät kuitenkaan ole esimerkkikuva meille elää avoliitossa, eivätkä myöskään seurakunnan elämässä.



        Paimenen tuli olla yhden vaimon mies. Siis vaimo, ei kihlattu. Kuten tuossa kirjoitin kihlauksesta ja häistä. Niin jokaiselle asioita kunnioittavalle järjestys menee noin.

        Esiaviollinen seksi taas oli haureudenharjoittamista.
        Raamattu puolustaa avioliittoa, ei kihlauksessa tapahtuvaa yhtymistä, vaan avioliitossa olevaa paria.

        Tässä kohtaa ilmenee mitä on kihlatun ja morsiamen ero.

        2.Mooseksen kirja:
        22:16 Jos joku viettelee neitsyen, joka ei ole kihlattu, ja makaa hänet, maksakoon hänestä morsiamenhinnan ja ottakoon hänet vaimokseen.

        kihlattu, morismen hinta ja ottakoon vaimoksi, näin myös taivaallisessa järjestyksessä.
        Olemme Kristuksessa puhtaan neitsyen kaltaisia ja odotamme ylkäämme kunnes hän tulee hakemaan meitä hääpöytään.


        22:25 Mutta jos mies tapaa kihlatun tytön kedolla, käy häneen käsiksi ja makaa hänen kanssaan, niin mies, joka makasi hänen kanssaan, kuolkoon yksin.
        22:26 Mutta tytölle älä tee mitään, sillä tyttö ei ole tehnyt kuoleman rikosta; tässä on samanlainen tapaus, kuin jos mies karkaa toisen kimppuun ja tappaa hänet.
        22:27 Sillä hän tapasi hänet kedolla; kihlattu tyttö huusi, mutta hänellä ei ollut auttajaa.
        22:28 Jos joku tapaa neitsyen, joka ei ole kihlattu, ja ottaa hänet kiinni ja makaa hänen kanssaan ja heidät siitä tavataan,
        22:29 niin mies, joka makasi hänen kanssaan, antakoon tytön isälle viisikymmentä hopeasekeliä, ja tyttö tulkoon hänen vaimokseen, koska hän raiskasi hänet; hän älköön hyljätkö häntä koko elinaikanansa.
        22:30 Älköön kukaan ottako vaimoksi äitipuoltaan älköönkä nostako isänsä peitettä."


        Tuossa oli aika kovia ohjeita, mikä tulee olemaan järjestys avioliitosta.

        Avioliitto pidettiin kunniassa, ja joka niistä poikkesi oli myös seuraamukset sen mukaiset.

        Jeesus oli kaikkein ankarin myös avioerosta, hän ei antanut myönnytystä erotakaan. Raamattu antaa vain yhden osoitteen uudelleenavioitumiseen, kunnes kuolema erottaa.

        epärealistinen käsitys avioliitosta VT:n aikaan, seksi tai avioliitto ensinnäkään eivät olleet taivaallisia asioita vaan maallisia omistusasoita. Naisesta muinoin määräsi joku mies, isä , veli tai aviomies josta tuli naisen omistaja vaimon hankittuaan.
        Neitsyeen vietteleminen: koska nainen kuului jollekin miehelle tälle piti maksaa korvaus jos hänen omaisuuttaan oli vahingoitettu. Eli isälle maksettiin sama hinta jonka hän olisi saanut neitsyttyttärestään tai joissakin tapauksissa makaajan oli otettava nainen vaimokseen.Useimmat esiaviolliset suhteet eivät varmaan tulleet kenenkään tietoon elleivät päättyneet raskauteen, mutta jos tulivat oli kyse omaisuusasiasta ei siveellisyysrikoksesta.

        "Tuossa oli aika kovia ohjeita, mikä tulee olemaan järjestys avioliitosta". Järjestys avioliitossa oli tämä: mies oli omistaja, hän voi ottaa useita vaimoja ja usein teki niin, mies voi sen lisäksi käyttää hyväkseen orjattaria ja sotavankeja ja käytön jälkeen lähettää nämä pois.(5.Moos.21.11-14)Nainen voi eräisssä tapauksissa (omaisuuden turvaaminen pojalla) joutua makaamaan myös kuolleen miehensä veljen kanssa vaikka tällä jo olisi ollut omakin perhe.
        Moseksen laki sääti oli että eron SAA ottaa vaikka ei säädäkään miten avioliitto pitää solmia, Jeesus selitti että ei saa erota, hän siis kumosi Moseksen lain tuossa kohdin. Itse en ymmärrä miten ihmisten pakottaminen pysymään liitossa jossa eivät halua, parantaa mitään, mutta tässä ollaan jo kristinuskon alueella, joka muutenkin olosuhteiden muuttuessa loi oman avioliittokäsityksen.


      • hirvas
        hansutuulia kirjoitti:

        et usko Marian olevan ollut raskaana Pyhästä Hengestä: Ei seillä todellakaan ollut kukaan vieraillut ei Joosefkaan kun hän meinasi Marian jättää kun oli raskaana. Epäilys että hän on tehnyt huorin kihlausaikana, koska ei kihlattu ollut vielä vaimo.
        Luehan tarkkaan tuo Raamatunkohta miten se oikein meneekään.
        Alla oleva vastaaja on vastannut sinulle aika selkeästi mistä oli kysymys.

        Ei ole sinun tehtäväsi arvioida minun uskoani tai mitään muutakaan. Ilmiselvästi olet vain harmissasi siitä, että avioliitto kahden rakastuneen välillä on Jumalan siunaamam smoin kuin avioliittokin.
        Ja siihen kai meillä ei ole mitään sanottavaa, sanokoon sitten seurakunnan pastorit mitä hyvänsä.

        1. Kor. 13:8
        Rakkaus ei koskaan häviä; mutta profetoiminen, se katoaa, ja kielillä puhuminen lakkaa, ja tieto katoaa.


    • IslaLumia

      Avioliittoa ei tee papin sanat, se on ihmisten keksimä rituaali vaikkakin kaunis ja arvokas sellainen. Avoliitto ei ole Raamatun mukaan väärin, kun kaksi ihmistä yhdistyy rakkaudessa he tulevat yhdeksi lihaksi.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kaksi vuotta

      Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      19
      5183
    2. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

      "Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      550
      2633
    3. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

      Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      19
      2352
    4. Onko kenellekään muulle käynyt niin

      Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      151
      2220
    5. Ei tunnu, että välität yhtään

      Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      24
      2007
    6. Onko hän elämäsi rakkaus?

      Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      82
      1654
    7. Tekisin mitä vaan että

      Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      146
      1535
    8. Tietääkö kaivattusi että

      olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      127
      1241
    9. Nainen, vaikka olen ja asun yksin

      Saan silti seksiä aina kun tahdon. :/
      Ikävä
      128
      946
    10. Olisitko maailmani?

      Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik
      Ikävä
      40
      899
    Aihe