tarkoitus olisi asentaa jokin distro tuttavalleni joka ei englantia ymmärrä _ollenkaan_. itselläni ei ole (x)ubuntusta kokemusta, mutta ajattelin asentaa sen koska tuttavan kone on suht mopo.
vai mitä mieltä olette, pyörisikö uusin kde sujuvasti
athlon xp 2400 / 1 GB RAM
jos tyrkkäis opensusen?
saako xubuntun suomenkielisenä?
12
973
Vastaukset
Voisi lähteä siitä että linux kuin linux toimii hyvin jo 800Mhz 256MT lähtien
- JiiiiPeeee..
Asennuksessa valitaan kieli. Xubuntu ei ole aivan kokonaan suomennettu kuten Ubuntu, mutta riittävän kattavasti niin ,että englantia taitamatonkin pärjää kyllä.
Asennus on helppoa ja etenee samoin kuin Ubuntunkin asennus:
http://wiki.ubuntu-fi.org/Asentaminen- localisointi
"Asennuksessa valitaan kieli."
Kaikki jakelut ovat nykyisin suomenkielisiä ja lokalisoitu=kotoistettuja. Xubuntu suomettuu, jos jo asennettaessa on verkkoyhteys. Suomenkielen lisäpaketit näet noudetaan verkosta. Tuolle yhdelle asennuslevylle ei kaikki tarvittavat harvinaiset kielet (kuten suomi) millään mahdu.
Laajempien distrojen (sisältävät 3-6 asennus-CD:tä tai asennus-DVD:n) mukana seuraisi jo kielipaketit sekä/joko Gnomeen tai KDE:hen. XFCE4 käyttää näitä kielipaketteja. - lokalisointi
Kaikki jakelut ovat nykyisin suomenkielisiä ja lokalisoitu=kotoistettuja. Xubuntu suomettuu, jos jo asennettaessa on verkkoyhteys. Suomenkielen lisäpaketit näet noudetaan verkosta. Tuolle yhdelle asennuslevylle ei kaikki tarvittavat harvinaiset kielet (kuten suomi) millään mahdu.
Laajempien distrojen (sisältävät 3-6 asennus-CD:tä tai asennus-DVD:n) mukana seuraisi jo kielipaketit sekä/joko Gnomeen tai KDE:hen. XFCE4 käyttää näitä kielipaketteja. - JiiiiPeeee..
localisointi kirjoitti:
Laajempien distrojen (sisältävät 3-6 asennus-CD:tä tai asennus-DVD:n) mukana seuraisi jo kielipaketit sekä/joko Gnomeen tai KDE:hen. XFCE4 käyttää näitä kielipaketteja.Jep, oletin, että verkkoyhteys on käytössä. Ite oon aina hakenut levykyvan verkosta ja polttanut itse asennus CD:n joten oletin kaikkien tekevän niin :)
- asennus-cd:lle?
JiiiiPeeee.. kirjoitti:
Jep, oletin, että verkkoyhteys on käytössä. Ite oon aina hakenut levykyvan verkosta ja polttanut itse asennus CD:n joten oletin kaikkien tekevän niin :)
Eli miten pitäis menetellä jos haluaa tehdä Ubuntulle tai Xubuntulle muokatun asennus-cd:n jossa on kaikki nuo omankieliset lokalisoinnit (ei siis esim. mandariini-kiinaa vaan pelkkä Suomi) ja jos haluaa vaikkapa lisätä asennus-cd:lle sellaisen mainion polttosoftan kuin Graveman ja muutakin kivaa lisuketta? Eli lisäisi sellaisia joita ei vakioasennus-cd:ssä ole valmiina.
- --------------------
Taidankin asentaa opensusen niin osaan puhelimitse neuvoa paremmin.
Ja koska nettiä ei tällä hetkellä asianomaisella ole käytössä.
Tietääkö kukaan onko opensuse 10.3 1 CD:n KDE medialla tuki suomenkielelle? Toivottavasti, koska DVD-asemaa ei löydy.- susettelija
Ehei sun täytyy ladata extraa.
- seuraavat paketit
yast2-trans-fi
kde3-i18n-fi
bundle-lang-kde-fi
bundle-lang-common-fi
MozillaFirefox-translations
koffice-i18n-fi - ------------------
seuraavat paketit kirjoitti:
yast2-trans-fi
kde3-i18n-fi
bundle-lang-kde-fi
bundle-lang-common-fi
MozillaFirefox-translations
koffice-i18n-fiMites saan yastin kautta noi paketit vaikka muistitikulle toisessa koneessa asennusta varten?
Alan nyt itse tutkailemaan, mutta jos tiedätte niin kertokaa ihmeessä. - ----------------------
------------------ kirjoitti:
Mites saan yastin kautta noi paketit vaikka muistitikulle toisessa koneessa asennusta varten?
Alan nyt itse tutkailemaan, mutta jos tiedätte niin kertokaa ihmeessä.latasin http://software.opensuse.org/search
seuraavat:
bundle-lang-common-fi-10.3-44.noarch.rpm
bundle-lang-gnome-fi-10.3-61.noarch.rpm
bundle-lang-kde-fi-10.3-103.noarch.rpm
desktop-translations-10.3-64.noarch.rpm
kde3-i18n-fi-3.5.7-6.noarch.rpm
kde3-i18n-fi-3.5.8-7.1.noarch.rpm
koffice-i18n-fi-1.6.3-2.noarch.rpm
koffice-i18n-fi-1.6.3-40.3.noarch.rpm
MozillaFirefox-translations-2.0.0.6-25.i586.rpm
MozillaFirefox-translations-2.0.0.9-1.1.i586.rpm
OpenOffice_org-fi-2.3.0.1.2-3.noarch.rpm
OpenOffice_org-fi-2.3.0.1.2-5.2.noarch.rpm
yast2-trans-fi-2.15.20-2.noarch.rpm
luulis ainakin alkuun pääsevän noilla. - ne paketit
---------------------- kirjoitti:
latasin http://software.opensuse.org/search
seuraavat:
bundle-lang-common-fi-10.3-44.noarch.rpm
bundle-lang-gnome-fi-10.3-61.noarch.rpm
bundle-lang-kde-fi-10.3-103.noarch.rpm
desktop-translations-10.3-64.noarch.rpm
kde3-i18n-fi-3.5.7-6.noarch.rpm
kde3-i18n-fi-3.5.8-7.1.noarch.rpm
koffice-i18n-fi-1.6.3-2.noarch.rpm
koffice-i18n-fi-1.6.3-40.3.noarch.rpm
MozillaFirefox-translations-2.0.0.6-25.i586.rpm
MozillaFirefox-translations-2.0.0.9-1.1.i586.rpm
OpenOffice_org-fi-2.3.0.1.2-3.noarch.rpm
OpenOffice_org-fi-2.3.0.1.2-5.2.noarch.rpm
yast2-trans-fi-2.15.20-2.noarch.rpm
luulis ainakin alkuun pääsevän noilla.jotka ovat asennettuna järjestelmässä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005368662Aamuseuraa/rehevää naista
uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo5370824h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?102231Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy1671242Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja17896Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.40784Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57752Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?72744- 46725
En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.36657