Keskustelu susikysymyksestä, lähinnä sopivasta susien määrästä, käy kuumana. Puna-vihreä ryhmittymä tavoittelee mahdollisimman suurta susikantaa, ja vastapuoli näkee sopivan susikannan hyvin pienenä, ehkäpä alle 100 yksilön suuruisena. Yksi perustavaa laatua oleva ongelma keskusteluun kuitenkin liittyy. Korjatkaa, jos olen väärässä.
Teesit
1. 200-400 suden suuruisella populaatiolla (eristynyt) ei ole merkitystä suden geneettiseen hyvinvointiin.
2. Jotta susikanta pysyy samalla tasolla, tulisi ihmisen ampua vuosittain 1/3 kannasta pois.
3. MMM on antanut ymmärtää, ettei Suomen susikantaa olla enää kasvattamassa.
Jos tällä hetkellä Suomessa olisi 300 sutta, tulisi niistä ampua n. 100 kpl vuosittain. Nyt kaatoja tehdään vain n. 40. Kanta siis kasvaa edelleen. Kun kanta kasvaa, pitää kaatomäärää koko ajan vastaavasti korottaa. Jos Suomessa olisi 1000 sutta, pitäisi niistä ampua 330 vuosittain, jottei kanta edelleen paisuisi.
Mitä lisäarvoa on siitä, että susia ammutaan 'huvikseen'? Eli puna-vihreiden komukoiden kannapaisutustoimien vuoksi? ONko Tanja Vienosella esimerkiksi kivempi olo, kun hänen vuokseen täytyy tappaa 300 sutta 100 suden sijaan? 200 kuolemaa vain Tanjan hyvänolon tyydyttämiseksi? Vai missä se susikannan kasvattamisen lisäarvo oikein on? Miksi??
Vihreiden paradoksi
26
1443
Vastaukset
- neuvoksi
Eiköhän ole viisaampaa, että jätät ne susikantojen pohtimiset pois kokonaan. Ei sinun, eikä muittenkaan pienet aivot tarvitse vaivaantua moisten laskelmien takia. Antaa luonto hoitaa kaikki eläinpopulaatiot, niin ei mene mikään vikaan. Keskity sinä nyt vain hiomaan niitä hienon miehen elkeitä.
- pienet aivot
mutta ovat nekin tehokkaammat kuin viisaiden käyttämä selkäydinjatke. Jos metsästäjätkin olisivat vain tyytyneet ajattelemaan ydinjatkeellaan, tämä planeetta ei olisi tässä tilassa.
- pitkästä aikaa
pienet aivot kirjoitti:
mutta ovat nekin tehokkaammat kuin viisaiden käyttämä selkäydinjatke. Jos metsästäjätkin olisivat vain tyytyneet ajattelemaan ydinjatkeellaan, tämä planeetta ei olisi tässä tilassa.
loistava aloitus ja aiheuttaa tosiaan pohdintaa.lukaiseppa kuule vielä kerran se läpi niin ehkä huomaat sen itsekkin.jos syytät metsästäjiä planeettamme tilasta niin olet kyllä jo silloin jollain aineilla pilannut pääsi.eihän riistaa parempaa ja luonnossa suoraan kavanutta luomumpaa ruokaa ole olemassa.esim.luonnonturkisten käyttöä tulisi lisätä ja näin välttää keinokuitujen ym. valmistus,jolloin vähennetään mm.öljyn käyttöä.näillä konsteilla voidaan jo vaikuttaa planeettamme tilaa.
- mehtästäjäukkeli
luonto hoitaa myös ihmispopulaation? Ihminen kuuluu luontoon ja jos se hoitaa susipopulaation on luonto silloin hoitanut susipopulaation!
- hieno mies???
mehtästäjäukkeli kirjoitti:
luonto hoitaa myös ihmispopulaation? Ihminen kuuluu luontoon ja jos se hoitaa susipopulaation on luonto silloin hoitanut susipopulaation!
Neuvo vihreille: älä ota kesäsutta! Koska susikanta ei voi Suomessa kasvaa liian suureksi sen aiheuttamien ongelmien vuoksi, pitäisi kantaa rajoittaa mahdollisimman pieneksi, jotta vältyttäisiin turhalta tappamiselta. Jos kanta halutaan vakiinnuttaa 300 suteen, pitää tappaa vuosittain 100. Jos taas tänne halutaan 10 000 suden kanta, pitää vuosittain tappaa 3300 sutta, jotta kanta vakiintuu. Kuka tämän joukkoteurastuksen hoitaa? Miten se hoidetaan ojitetussa, lumettomassa ja pusikoituneessa eteläisessä Suomessa? Olisko nyt aika ottaa vihreidenkin aivot naftaliinista ja yrittää ajatella ihan vaikka tätä kysymystä järkevästi? Pahoin pelkään, että kun susikanta on paisunut 1000 yksilön tasolle ja valtaosa siitä majailee etelässä, alkaa on ratkaisuvaihtoehdot vihreillä vähissä. 1000 yksilön kanta syö yksinomaan koiria noin 400 kpl vuodessa... Taitaa olla kaikille aika selvää, ettei yleinen mielipide hyväksy tällaista raatelun määrää. Kutsutaanko silloin Tanja Vienonen apuun?
hieno mies??? kirjoitti:
Neuvo vihreille: älä ota kesäsutta! Koska susikanta ei voi Suomessa kasvaa liian suureksi sen aiheuttamien ongelmien vuoksi, pitäisi kantaa rajoittaa mahdollisimman pieneksi, jotta vältyttäisiin turhalta tappamiselta. Jos kanta halutaan vakiinnuttaa 300 suteen, pitää tappaa vuosittain 100. Jos taas tänne halutaan 10 000 suden kanta, pitää vuosittain tappaa 3300 sutta, jotta kanta vakiintuu. Kuka tämän joukkoteurastuksen hoitaa? Miten se hoidetaan ojitetussa, lumettomassa ja pusikoituneessa eteläisessä Suomessa? Olisko nyt aika ottaa vihreidenkin aivot naftaliinista ja yrittää ajatella ihan vaikka tätä kysymystä järkevästi? Pahoin pelkään, että kun susikanta on paisunut 1000 yksilön tasolle ja valtaosa siitä majailee etelässä, alkaa on ratkaisuvaihtoehdot vihreillä vähissä. 1000 yksilön kanta syö yksinomaan koiria noin 400 kpl vuodessa... Taitaa olla kaikille aika selvää, ettei yleinen mielipide hyväksy tällaista raatelun määrää. Kutsutaanko silloin Tanja Vienonen apuun?
Sie, että tule apuun Tanja? Kyllä hienomies on aivan oikeilla jäljillä susiasiassa. Kun tätä susikantaa alettiin järjestelmällisesti lisäämään Suomessa, oli tavoitteena 30-40 lisääntyvää susiparia. Näin ainakin susitutkijoiden sanelemana, eiköhän tähän tavoitteeseen ole jo päästy? Koska susikantamme on suhteellisen nuorista yksilöistä valtaosaltaan koostuvaa, uusia reviireitä perustetaan vuosittain ainakin 5-10 kpl. Joten on kait jo aika alkaa vetämään rajoitusnappulaa kannankasvun hillitsemiseksi? Tähän asti on riittänyt ns. häirikköyksilöiden poisto, mutta edessä on myös muut kaatoluvat kannan tihentymä alueilla. Toki tyhjiäkin reviirialueta vielä löytyy, mutta kuten hienomies mainitsi pääosin vain Eteläisestä Suomesta. Poronhoitoalue tulee varmaankin pysymään melkein sudettomana alueena. Kyllä tässä kohtpuoliin Tanjaa taas tarvitaan?
- olipa narsismia
pienet aivot kirjoitti:
Kaiken lisäksi vielä mieli tekee pahoja tepposia metsästäjälle.
- pystyä
Erittäin tylppä tuote tylpästä aivotoiminastasi.
- ettei ole
hieno mies??? kirjoitti:
Toivottavasti hienolla miehellä ei ole koiraa, koska se on jalostettu susi.
- rajoitusta please
kerbiili62 kirjoitti:
Sie, että tule apuun Tanja? Kyllä hienomies on aivan oikeilla jäljillä susiasiassa. Kun tätä susikantaa alettiin järjestelmällisesti lisäämään Suomessa, oli tavoitteena 30-40 lisääntyvää susiparia. Näin ainakin susitutkijoiden sanelemana, eiköhän tähän tavoitteeseen ole jo päästy? Koska susikantamme on suhteellisen nuorista yksilöistä valtaosaltaan koostuvaa, uusia reviireitä perustetaan vuosittain ainakin 5-10 kpl. Joten on kait jo aika alkaa vetämään rajoitusnappulaa kannankasvun hillitsemiseksi? Tähän asti on riittänyt ns. häirikköyksilöiden poisto, mutta edessä on myös muut kaatoluvat kannan tihentymä alueilla. Toki tyhjiäkin reviirialueta vielä löytyy, mutta kuten hienomies mainitsi pääosin vain Eteläisestä Suomesta. Poronhoitoalue tulee varmaankin pysymään melkein sudettomana alueena. Kyllä tässä kohtpuoliin Tanjaa taas tarvitaan?
Tyydy sinä vain rajoittamaan noita omia siitiöitäsi, ettei ne vaan pääse lisääntymään (moiset älykääpiöt).
rajoitusta please kirjoitti:
Tyydy sinä vain rajoittamaan noita omia siitiöitäsi, ettei ne vaan pääse lisääntymään (moiset älykääpiöt).
Harmi, kun noita vahinkoja(sinun mielestä)on sattunut jo useita. Toivottavasti heistä ei tule kaltaisiasi, sillä se vaan jouduttaisi tämän pallon tuhoa. Enkä uskokkaan lapsistani tulevan minkäänsortin hörhöjä, vaan vastuunkantavia kunnon kansalaisia.
- perintönä
kerbiili62 kirjoitti:
Harmi, kun noita vahinkoja(sinun mielestä)on sattunut jo useita. Toivottavasti heistä ei tule kaltaisiasi, sillä se vaan jouduttaisi tämän pallon tuhoa. Enkä uskokkaan lapsistani tulevan minkäänsortin hörhöjä, vaan vastuunkantavia kunnon kansalaisia.
Sanoit, että olet jo aiheuttanut vahinkoja. Onpa se surullista, että he saivat niin huonot perintötekijät. Voi luontoparkaa, kun he ensitöikseen alkavat miettiä, että minkäköhän eläinkannan he ryhtyvät hävittämään, kun kynnelle kykenevät, hehän jälkeläisinäsi pitävät ilman muuta oikeutenaan niin tehdä.
perintönä kirjoitti:
Sanoit, että olet jo aiheuttanut vahinkoja. Onpa se surullista, että he saivat niin huonot perintötekijät. Voi luontoparkaa, kun he ensitöikseen alkavat miettiä, että minkäköhän eläinkannan he ryhtyvät hävittämään, kun kynnelle kykenevät, hehän jälkeläisinäsi pitävät ilman muuta oikeutenaan niin tehdä.
Ymmärryksessäsi jotain vikaa, kun haluat vääristellä asioita. Taisin kirjoittaa sinun mielestä vahingon jo tapahtuneen, minä olen ne pannut alulle ihan tarkoitetusti. Missä ja milloin olen ollut hävittämässä ensimmäistäkään eläinlajia sukupuuttoon? Eläinkannan rajoittamisesta olen kyllä kirjoitellut. Herääkin kysymys kellähän ne huonot geenit mahtavat olla perintönä, kun lukemisenkin ymmärtäminen on noin vaikeaa?
- mutta..
Ihminen kuuluu luontoon ja jos se hoitaa susipopulaation
Jos ihminen lasketaan eläimeksi, niin silloihan kyse on juurikin tästä, mutta jos ihminen mielletään sivistyneeksi, ajattelevaksi lajiksi, niin silloin ihmisen tehtävä on säilyttää luonnon monimuotoisuus, eikä tuhota sitä lisää. Eiköhän se homma tule hoidettua ilman tahallisuuttakin.. - kuulutan
kerbiili62 kirjoitti:
Ymmärryksessäsi jotain vikaa, kun haluat vääristellä asioita. Taisin kirjoittaa sinun mielestä vahingon jo tapahtuneen, minä olen ne pannut alulle ihan tarkoitetusti. Missä ja milloin olen ollut hävittämässä ensimmäistäkään eläinlajia sukupuuttoon? Eläinkannan rajoittamisesta olen kyllä kirjoitellut. Herääkin kysymys kellähän ne huonot geenit mahtavat olla perintönä, kun lukemisenkin ymmärtäminen on noin vaikeaa?
"Harmi, kun noita vahinkoja"
Tuo em. on lainaus sinun omasta viestistäsi.Uskon kyllä, että olet tarkoituksella siittänyt, mutta mihin tarkoitukseen? Jos sinun asenteesi luontoa ja eläimiä kohtaan välittyy jälkikasvullesi, ilman, että he kyseenalaistavat arvojasi, niin siitä seuraa kyllä astetta pahempaa. Esim.jos sinä yksin metsästät kymmenen eläintä ja sinulla on esim. viisi lasta, niin paljonko eläimiä kuolee, jos he kaikki haluavat tappaa yhtä paljon,kuin sinä? Eikö eläinkannat ole todella vaarassa, jos ihmispopulaatio vain kasvaa ja kaikilla olisi tämä sinun omaksuma arvomaailmasi? kuulutan kirjoitti:
"Harmi, kun noita vahinkoja"
Tuo em. on lainaus sinun omasta viestistäsi.Uskon kyllä, että olet tarkoituksella siittänyt, mutta mihin tarkoitukseen? Jos sinun asenteesi luontoa ja eläimiä kohtaan välittyy jälkikasvullesi, ilman, että he kyseenalaistavat arvojasi, niin siitä seuraa kyllä astetta pahempaa. Esim.jos sinä yksin metsästät kymmenen eläintä ja sinulla on esim. viisi lasta, niin paljonko eläimiä kuolee, jos he kaikki haluavat tappaa yhtä paljon,kuin sinä? Eikö eläinkannat ole todella vaarassa, jos ihmispopulaatio vain kasvaa ja kaikilla olisi tämä sinun omaksuma arvomaailmasi?Sitten jälleen tarkoituksella pois tuon suluissa olleen "sinun mieletä" maininnan. Jos minun asenteeni luontoa ja eläimiä kohtaan, välittyy jälkeläisilleni, olisin siitä onnellinen. Tuohon sinun esimerkkiin senverta, en ole ampunut 10 vuoteen montaakaan eläintä. Tänäkin Syksynä vain yhden laukauksen, jolla poistin jo haavoitetun Tavin pois kärsimästä. Suottahan minä sulle selittelen, koska arvomailmamme näyttää olevan täysin eri planeetoilta kotoisin, sinänsä harmi.
- lisää. lisää
kerbiili62 kirjoitti:
Sitten jälleen tarkoituksella pois tuon suluissa olleen "sinun mieletä" maininnan. Jos minun asenteeni luontoa ja eläimiä kohtaan, välittyy jälkeläisilleni, olisin siitä onnellinen. Tuohon sinun esimerkkiin senverta, en ole ampunut 10 vuoteen montaakaan eläintä. Tänäkin Syksynä vain yhden laukauksen, jolla poistin jo haavoitetun Tavin pois kärsimästä. Suottahan minä sulle selittelen, koska arvomailmamme näyttää olevan täysin eri planeetoilta kotoisin, sinänsä harmi.
"sinun mieletä"
No nyt se seisoo siinä kaikessa komeudessaan tuo sinun olettamus minun mielestäni. Olin kyllä hyvin ilahtunut tuosta, kun kerroit, ettet ole enää harrastanut tuota tappamista enää paljoakaan. Eritoten haluan kiittää sinua siitä armollisesta teosta, kun päästit jonkun tohelon haavoittaman Tavin pois kärsimyksistä. Toivoa minussa herätti juuri tuo empatia, ehkei sittenkään kaikki ole menetetty sinun suhteesi. lisää. lisää kirjoitti:
"sinun mieletä"
No nyt se seisoo siinä kaikessa komeudessaan tuo sinun olettamus minun mielestäni. Olin kyllä hyvin ilahtunut tuosta, kun kerroit, ettet ole enää harrastanut tuota tappamista enää paljoakaan. Eritoten haluan kiittää sinua siitä armollisesta teosta, kun päästit jonkun tohelon haavoittaman Tavin pois kärsimyksistä. Toivoa minussa herätti juuri tuo empatia, ehkei sittenkään kaikki ole menetetty sinun suhteesi.Lisää, vaikka oletkin tuominnut minut raakalaiseksi tappajaksi, tuon yhden kommenttini perusteella. Otan riskin ja olen valmis ottamaan paskaa niskaan toiselta ryhmittymältä. 2005 tässä oli lähettyvillä Susipentue, jossa 7 pentua. Tapasin näitä pentuja useanpaan otteeseen metsätiellä, tulivat illan hämärtyessä, kasteen ilmestyessä syömään Sammakoita metsätieltä. Jos olisin tunteeton tappaja, olisin pystynyt teilaamaan autollani useanpia pentuja, myös alfapari näyttäytyi pariin otteeseen, lähimmillään 20m päässä. Minulle riitti noiden eläinten näkeminen ja niiden puuhien seurailu. Jos olisin sinun mainitsema tunteeton tappaja, ois laumassa käynyt armoton kato. Joten en tunnustaudu miksikään susivihaajaksi ja hyvin sovimme asusteleen samoilla reviireillä.
- tavalla kiitos
kerbiili62 kirjoitti:
Lisää, vaikka oletkin tuominnut minut raakalaiseksi tappajaksi, tuon yhden kommenttini perusteella. Otan riskin ja olen valmis ottamaan paskaa niskaan toiselta ryhmittymältä. 2005 tässä oli lähettyvillä Susipentue, jossa 7 pentua. Tapasin näitä pentuja useanpaan otteeseen metsätiellä, tulivat illan hämärtyessä, kasteen ilmestyessä syömään Sammakoita metsätieltä. Jos olisin tunteeton tappaja, olisin pystynyt teilaamaan autollani useanpia pentuja, myös alfapari näyttäytyi pariin otteeseen, lähimmillään 20m päässä. Minulle riitti noiden eläinten näkeminen ja niiden puuhien seurailu. Jos olisin sinun mainitsema tunteeton tappaja, ois laumassa käynyt armoton kato. Joten en tunnustaudu miksikään susivihaajaksi ja hyvin sovimme asusteleen samoilla reviireillä.
Et todellakaan ole tunteeton tappaja,kun tunsit hellyyttä noita luonnonarmoilla toimeentulevia kohtaan. Minun silmissäni persoonasi kohosi mieheksi, jota on helppo ihailla.
- ku naurattaa
kerbiili62 kirjoitti:
Lisää, vaikka oletkin tuominnut minut raakalaiseksi tappajaksi, tuon yhden kommenttini perusteella. Otan riskin ja olen valmis ottamaan paskaa niskaan toiselta ryhmittymältä. 2005 tässä oli lähettyvillä Susipentue, jossa 7 pentua. Tapasin näitä pentuja useanpaan otteeseen metsätiellä, tulivat illan hämärtyessä, kasteen ilmestyessä syömään Sammakoita metsätieltä. Jos olisin tunteeton tappaja, olisin pystynyt teilaamaan autollani useanpia pentuja, myös alfapari näyttäytyi pariin otteeseen, lähimmillään 20m päässä. Minulle riitti noiden eläinten näkeminen ja niiden puuhien seurailu. Jos olisin sinun mainitsema tunteeton tappaja, ois laumassa käynyt armoton kato. Joten en tunnustaudu miksikään susivihaajaksi ja hyvin sovimme asusteleen samoilla reviireillä.
,että olivat tulleet syömään sammakoita tielle.heko heko ruahahaa.nyt päästit ite sammakon suusta.
- hellä ja empaattinen
ku naurattaa kirjoitti:
,että olivat tulleet syömään sammakoita tielle.heko heko ruahahaa.nyt päästit ite sammakon suusta.
"voi perkele
ku naurattaa"
Voit hekotella kaikessa rauhassa, jos siitä saat huvia.Kielenkäyttösi paljastaa sinun sivistymättömyytesi ja kun vielä harrastat palturia, niin leimaat toisetkin samalla leimasimella. Minusta ei ole mikään ihme,jos sudet ja varsinkin pennut syövät sammakoita, pikemminkin ihan tavanomaista. Syksyisin sammakoita on paljon tiealueilla ja susi on taitava pärjäämään monenlaisella ravinnolla, silloin kun laumavoimaa ei ole suurempaan saaliiseen. Jos ihminen haluaa oikeasti sivistää itseään, hän huomioi muutakin elämää tällä telluksellamme, kuin mitä oman navan ympäristössä tapahtuu.Ihmisen älykkyydestä kertoo, miten hän kohtelee haavoittuvimpia yksilöitä, oli sitten kyse ihmisestä, tai eläimestä. Empatian ja monimuotoisen elämän ymmärtäminen ja kunnioittaminen on miehessä juuri ne asiat, jotka saavat hänessä aikaan tosimiehen, sellaisen josta kukaan nainen ei voi olla tykkäämättä. hellä ja empaattinen kirjoitti:
"voi perkele
ku naurattaa"
Voit hekotella kaikessa rauhassa, jos siitä saat huvia.Kielenkäyttösi paljastaa sinun sivistymättömyytesi ja kun vielä harrastat palturia, niin leimaat toisetkin samalla leimasimella. Minusta ei ole mikään ihme,jos sudet ja varsinkin pennut syövät sammakoita, pikemminkin ihan tavanomaista. Syksyisin sammakoita on paljon tiealueilla ja susi on taitava pärjäämään monenlaisella ravinnolla, silloin kun laumavoimaa ei ole suurempaan saaliiseen. Jos ihminen haluaa oikeasti sivistää itseään, hän huomioi muutakin elämää tällä telluksellamme, kuin mitä oman navan ympäristössä tapahtuu.Ihmisen älykkyydestä kertoo, miten hän kohtelee haavoittuvimpia yksilöitä, oli sitten kyse ihmisestä, tai eläimestä. Empatian ja monimuotoisen elämän ymmärtäminen ja kunnioittaminen on miehessä juuri ne asiat, jotka saavat hänessä aikaan tosimiehen, sellaisen josta kukaan nainen ei voi olla tykkäämättä.Täällähän oli jo "perkeleelle" annettu hyvin tyhjentävä vastaus, ei minulla tuohon ole mitään lisättävää. Näillä palstalla näyttää muutenkin liikkuvan sellaista porukkaa, jotka luulevat, tietävän asioita, mutta totuus on aivan toinen. Kiitos Sulle tuosta vastauksesta, se kelpaa minunkin puolesta epäilijöille.
- eitässoomitäänjärkee
mutta.. kirjoitti:
Ihminen kuuluu luontoon ja jos se hoitaa susipopulaation
Jos ihminen lasketaan eläimeksi, niin silloihan kyse on juurikin tästä, mutta jos ihminen mielletään sivistyneeksi, ajattelevaksi lajiksi, niin silloin ihmisen tehtävä on säilyttää luonnon monimuotoisuus, eikä tuhota sitä lisää. Eiköhän se homma tule hoidettua ilman tahallisuuttakin..Eihän se monimuotoisuus siitä mihinkään katoa jos sitä susikantaa rajoitetaan. Harvennus on eri asia kuin kokonaan hävittäminen. Tuskin tässä mihinkään niin radikaaliin voidaan ruveta.
- suojelijat,
Puhut järkeä tähän hulluun susihyysäämiseen, heti joku suojelija haukkuu pikkuaivoiseksi.
- han me
Ei se ole haukkumista, mikä on tosiasioiden tunnustamista.
- keskisuomessa,
-eivät hirvimiet ole saanneet yhtään hirveä,korpit käy raadeltujen hirvien apajalla syömässä.MIKÄ PETO ON NE TAPPANUT:suden jälkiä on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
SDP on vastuunkantaja, ja siksi suosituin kansan keskuudessa
Kiusaamiseenkin SDP puuttuu heti sellaisen tultua ilmi. Esimerkiksi persut lakaisevat nämä maton alle ja pahentavat site515876Persut on Suomen mamutuspuolue nro 1.
Heti ensimmäisenä persuvuonna 2015 maahantoivat Suomeen 35 tuhatta kunniavierastaan. Tuoreimpana persuvuonna 2025 pers714595Punavihreät puolueet haluavat Suomeen satoja tuhansia kehitysmaalaisia
SDP, vihreät ja vassarit haluavat nostaa esim. pakolaiskiintiötä todella paljon. Orpon hallituksen aikana maahanmuutto464362SDP:n johto pesi kätensä häirintäkohusta
"Suurimman oppositiopuolue SDP:n johto olisi todennäköisimmin halunnut vaieta puolueen ympärillä velloneen häirintäkohun564141SDP on selvästi paras valinta äänestyskopissa
Puolueella on arvomaailma kohdallaan, sillä on hyvä CV itsenäisen Suomen historiassa vastuunkantajana ja hyvinvointivalt913735Tytti Tuppurainen ollut aivan sekaisin viime päivinä
Pitäis varmaan tehdä huumetesti sille. "– SDP:n Tytti Tuppurainen väittää kirkkain silmin ja Antti Lindtman vierellään623283SDP:n selitykset ontuu pahasti - "On käsitelty heti, mutta kukaan ei tiedä"
Kokoomuslaiset pistää taas demareita nippuun. Tuppuraisen mukaan mukaan SDP:n useat ahdistelutapaukset on käsitelty het502453Oletko nainen turhautunut, kun en tule juttelemaan siellä?
Haluaisin tottakai tulla. Älä käsitä väärin. Ehkä ensi kerralla?352349Kähmijä puolueen kannatus romahtamassa
Erityisesti naiset ovat suuttuneet SDP:lle kertoo asiantuntijat422089En uskalla ees ajatella muru
Miten mulle ois käynyt näiden raskaiden vuosien aikana jos sua ei ois ollut 🥺😧❤️ Sä oot ollut mun henkisenä tukena iha131219