Mun oli aivan pakko päästä tänne purkamaan mieltäni, kun kävin äsken aivan paskalla neuvolalääkärillä...
Olen siis viikolla 37 raskaana ja olen käynyt kaksi kertaa aiemmin lääkärissä. Tuolloin on ollut eri lääkäri kuin nyt tänään oli. Aiempi lääkäri on ollut asiallinen ja on vaikuttanut pätevältä. Tämäpäiväinen lääkäri oli täydellinen tohelo ja pelle!!
Neuvolan hoitaja on jo viikosta 31 saakka sanonut, että vauva on raivotarjonnassa. Hän on sen todennut painelemalla alavatsaani.
Mutta tämänpäiväinen neuvolalääkäri oli aivan onneton tumpelo. Hän ei osannut vatsan päältä kokeilemalla kertoa, miten päin vauva on. Hän ei painellut edes vatsaani kunnolla, "siveli" vain vähän pinnalta ja totesi, että ei hän osaa kertoa, miten päin vauva on. Sitten, kun hän teki sisätutkimuksen, niin sekin oli jotenkin todella pikaisesti tehty. Yleensä lääkäri on hetken aikaa tutkinut jalkovälissä. Muttä tämä vain kurkkasi jalkojeni väliin ja totesi, että "limakalvot on ihan ok".
Neuvolakorttiin hän merkitsi "pt" eli perätiala. Vaikka hän sanoikin minulle ja miehelleni, että hän ei tiedä miten päin vauva on. Sitten hän kirjoitti lähetteen sairaalaan, että siellä tutkitaan ultralla miten päin vauva nyt oikein on. Ja tehdään mahdollinen kääntöyritys. Niin, ja ehtihän hän jo peloitella minua myös sektiolla... Aivan kamala ämmä!!!
Minä olen itse 99-prosenttisen varma, että vauva on pää alaspäin. Ylävatsassa tuntuu selvästi jalat ja peppu.
Menen sairaalaan nyt sitten ultraan ensi torstaina. Kiva odotella sinne saakka... Niin, ja onhan minulla tässä välillä (ensi tiistaina) myös aika neuvolan hoitajalle. Kyllä mahtaa tuo neuvolan hoitajankin ihmetellä, että miten niin "pt"??? Hän varmaan taas painelee nimittäin alavatsaani ja toteaa, että pää on alaspäin...
Tuo lääkäri oli muutenkin ihan outo. Hän höpötteli vain kaikkea teoriatietoa, mutta ei siis osannut käytännössä tehdä potilaalle mitään.
KYLLÄ JÄI PASKA FIILIS!!
:(
Paska lääkäri
33
2240
Vastaukset
- osaa
ei oo hyvä päivä ollut sullakaa..joskus nuo lääkärit on tosi epäpäteviä. mulla lapsi oli pt. meinasivat synnyttää alakautta vaikka ei olisi edes oikein päin mahtunut ulos...sillon kyllä sappi kiehu
- .....
Luota vaan itseesi ja neuvolaterveydenhoitajaan. Ainakin täällä päin neuvolalääkärinä on ihan tavallinen terveyskeskuslääkäri.Terveydenhoitajalla on tod.näköisesti enemmän kokemusta raskaana olevien hoitamisesta. Itselläni myös kokemusta, että neuvolalääkäreinä voi olla täysiä tolloja. Tosi kurjaahan se on...
- RV 37 menossa
Meillä täällä kanssa on tavallinen terveyskeskuslääkäri neuvolalääkärinä. Se aiempi lääkäri, joka minulla oli, on tosiaan "kadonnut" jonnekin ja yht'äkkiä siellä oli tuo kamala ämmä!!
Olen kanssa päätellyt niin, että neuvolan hoitaja on tehnyt varmaan töitä raskaana olevien kanssa noin 10 vuotta ja osaa asiansa. Mutta tuo lääkäri ei ole tehnyt varmaan raskaana olevien kanssa töitä kuin korkeintaa 10 tuntia!!
Harmittaa vain hirveästi, kun tuntuu, että kaikki on muuten mennyt niin mukavasti raskauden aikana. Ja nyt sitten loppumetreillä tuollainen tumpelo-lääkäri osuu kohdalle... Tulee varmaan "hukkareissu" sinne sairaalan ultraan/kääntöyritykseen. Vaikka onhan se kiva käydä sairaalalla ja näkeehän sitten vauvan ultrassa! :)
Harmittaa vain hirveästi... Tuntuu, että nyt on viikonloppu piloilla (niin minulla kuin miehellänikin) ja ei ole kiva odotella ensi torstaihin, että pääsee sairaalalle saamaan 100-prosenttisen varmistuksen asiaan... - Miinnnes
RV 37 menossa kirjoitti:
Meillä täällä kanssa on tavallinen terveyskeskuslääkäri neuvolalääkärinä. Se aiempi lääkäri, joka minulla oli, on tosiaan "kadonnut" jonnekin ja yht'äkkiä siellä oli tuo kamala ämmä!!
Olen kanssa päätellyt niin, että neuvolan hoitaja on tehnyt varmaan töitä raskaana olevien kanssa noin 10 vuotta ja osaa asiansa. Mutta tuo lääkäri ei ole tehnyt varmaan raskaana olevien kanssa töitä kuin korkeintaa 10 tuntia!!
Harmittaa vain hirveästi, kun tuntuu, että kaikki on muuten mennyt niin mukavasti raskauden aikana. Ja nyt sitten loppumetreillä tuollainen tumpelo-lääkäri osuu kohdalle... Tulee varmaan "hukkareissu" sinne sairaalan ultraan/kääntöyritykseen. Vaikka onhan se kiva käydä sairaalalla ja näkeehän sitten vauvan ultrassa! :)
Harmittaa vain hirveästi... Tuntuu, että nyt on viikonloppu piloilla (niin minulla kuin miehellänikin) ja ei ole kiva odotella ensi torstaihin, että pääsee sairaalalle saamaan 100-prosenttisen varmistuksen asiaan...Harmi, jos on huonoja kokemuksia.
Neuvolalääkäri nimenomaan usein on yleislääkäri. Neuvolassa on myös päiviä, jolloin erikoislääkäri (siis gyne tässä tapauksessa) pitää vastaanottoa.
Neuvolan hoitajat toki ovat usein enemmän tekemisissä raskaana olevien kanssa, mutta hoitomääräyksiä ym. he eivät tee. Lääkärin ammattia on aina helppo arvostella silloin, kun asiat on kunnossa. Kun ongelmia tulee, pitää olla tietoa siitä mitä tehdään.
Tuosta vauvan asennosta sanoisin, että joskus vauva on todellakin "piilossa" eikä asentoa voida varmaksi todeta ilman ultraa. Olen ollut synnytyssalissa, jossa käynnissä olevaa synnytystä ollaan alettu ultrata koska vauvan asento on ollut epäselvä (vielä jopa siinä tilanteessa).
Tuollaisessa tilanteessa itse laittaisin neuvolakorttiin, että tarjonta on epäselvä, kuin laittaisin pt jos en päätä tunne.
Onnea loppuraskauteen! Kaikki menee varmasti hyvin. Älä anna yhden huonon lääkärikokemuksen stressata; todennäköisesti hänkin halusi tehdä parhaansa ja kun ei tiennyt mitä tehdä, lähetti sinut eteenpäin.
- odottaja-80
Missä ihmeessä sinä asut? Meillä tehdään viimeinen ultra synnytyssairaalassa aina. Synnytyslääkäri ultraa ja sen jälkeen katsotaan mikä on tilanne kohdun suulla. Nämä kaikki mittaukset vauvasta ja kohdun suun tilanteesta tehdään jo viikolla 36. Tässä vaiheessa päätetään synnytystapa, joka vielä varmuudeksi tietenkin tarkistetaan synnyttämään mentäessä. Eihän käsikopelolla voi edes tietää, pystytkö synnyttämään normaalisti vaikka vauva olisi oikein päin.
- RV 37 menossa
Hyvinkäällä.
Meillä on ultrat vain viikoilla 12 ja 20. Loppuraskaudessa ei ole ultraa, jollei lääkäri ole määrännyt (tai jollei lääkäri ole tuollainen kunnon tumpelo!!!) - odottaja-80
RV 37 menossa kirjoitti:
Hyvinkäällä.
Meillä on ultrat vain viikoilla 12 ja 20. Loppuraskaudessa ei ole ultraa, jollei lääkäri ole määrännyt (tai jollei lääkäri ole tuollainen kunnon tumpelo!!!)Kuvittelin, että asut jossain metsässä... ;) Aikas jännä juttu tosiaan. Mielestäni toi viimeinen ultra on tärkein, jotta tietää lapsen koon ja omat mahdollisuudet synnytyksessä. Mahdollisia vaaratilanteita pystytään ennakoimaan paremmin, kun vähän tiedetään mitä siellä kohdussa tapahtuu..
- odottaja-80
odottaja-80 kirjoitti:
Kuvittelin, että asut jossain metsässä... ;) Aikas jännä juttu tosiaan. Mielestäni toi viimeinen ultra on tärkein, jotta tietää lapsen koon ja omat mahdollisuudet synnytyksessä. Mahdollisia vaaratilanteita pystytään ennakoimaan paremmin, kun vähän tiedetään mitä siellä kohdussa tapahtuu..
Tuli vaan mieleen, että eihän päällepäin edes näy, onko esimerkiksi istukka kunnossa ja mihin se on kiinnittynyt. Puhutaan nyt kuitenkin elintärkeästä 'kapineesta'...
- RV 37 menossa
odottaja-80 kirjoitti:
Tuli vaan mieleen, että eihän päällepäin edes näy, onko esimerkiksi istukka kunnossa ja mihin se on kiinnittynyt. Puhutaan nyt kuitenkin elintärkeästä 'kapineesta'...
Olet varmaankin oikeassa. Mutta täällä meillä todettiin viikon 20 ultrassa, että "istukka on alhaalla takaseinässä, tuskin se kohdunsuun lähelle jää, siirtynee ylemmäs ennen synnytystä..."
Niin, että on minusta toisaalta ihan kiva mennä käymään ultrassa, niin asiat on ehkä varmemmalla pohjalla sen jälkeen. Mutta minua vain harmittaa aivan tavattomasti tuon neuvolalääkärin tohelointi. Sairaalassakin nyt sitten oletetaan, että vauva on perätilassa ja että sitä pitää alkaa kääntämään... No, onneksi ne siellä sairaalassa ehkä osaavat asiansa ja tietävät heti kertoa, että miten päin vauva oikeasti on. - odottaja-80
RV 37 menossa kirjoitti:
Olet varmaankin oikeassa. Mutta täällä meillä todettiin viikon 20 ultrassa, että "istukka on alhaalla takaseinässä, tuskin se kohdunsuun lähelle jää, siirtynee ylemmäs ennen synnytystä..."
Niin, että on minusta toisaalta ihan kiva mennä käymään ultrassa, niin asiat on ehkä varmemmalla pohjalla sen jälkeen. Mutta minua vain harmittaa aivan tavattomasti tuon neuvolalääkärin tohelointi. Sairaalassakin nyt sitten oletetaan, että vauva on perätilassa ja että sitä pitää alkaa kääntämään... No, onneksi ne siellä sairaalassa ehkä osaavat asiansa ja tietävät heti kertoa, että miten päin vauva oikeasti on.Onneksi pääset sairaalan ultraan. Muista mainita tumpelosta terveyskeskuslääkäristä! Tollaiseen asiaan pitää puuttua. Minä ilmoittelisin melkein johtavalle terveyskeskuslääkärille tollaisesta.
- Medisiinarinna
RV 37 menossa kirjoitti:
Niin, että on minusta toisaalta ihan kiva mennä käymään ultrassa, niin asiat on ehkä varmemmalla pohjalla sen jälkeen. Mutta minua vain harmittaa aivan tavattomasti tuon neuvolalääkärin tohelointi. Sairaalassakin nyt sitten oletetaan, että vauva on perätilassa ja että sitä pitää alkaa kääntämään... No, onneksi ne siellä sairaalassa ehkä osaavat asiansa ja tietävät heti kertoa, että miten päin vauva oikeasti on.Onko käynyt mielessä, että jossain sen lääkärinkin on opeteltava asiat? Valitettavasti ei meidänkään ammattikunta ole niin neroja, että osaisi kaiken jo valmiiksi. Neuvolassa saattaa lääkärinä olla joku, jolla ei valitettavasti ole vielä ehtinyt kertyä paljoakaan kokemusta, eikä näin ollen uskalla esim. painella riittävän kovaa satuttamisen pelossa. Siinä tapauksessa varmaan olisit äkääntynyt kovakouraisuudesta. Ja jos lääkäri ei nyt kokemattomuuttaan tai jostain muusta syystä ollut aivan varma sikiön asennosta, niin eikö parempi ole varmistaa asia ultralla tässä vaiheessa? Vai olisiko sinusta parempi, jos yllättäen olisit keskellä perätilasynnytystä? Olisiko sekin lääkärin tumpelouden syy?
- RV 37 menossa
Medisiinarinna kirjoitti:
Onko käynyt mielessä, että jossain sen lääkärinkin on opeteltava asiat? Valitettavasti ei meidänkään ammattikunta ole niin neroja, että osaisi kaiken jo valmiiksi. Neuvolassa saattaa lääkärinä olla joku, jolla ei valitettavasti ole vielä ehtinyt kertyä paljoakaan kokemusta, eikä näin ollen uskalla esim. painella riittävän kovaa satuttamisen pelossa. Siinä tapauksessa varmaan olisit äkääntynyt kovakouraisuudesta. Ja jos lääkäri ei nyt kokemattomuuttaan tai jostain muusta syystä ollut aivan varma sikiön asennosta, niin eikö parempi ole varmistaa asia ultralla tässä vaiheessa? Vai olisiko sinusta parempi, jos yllättäen olisit keskellä perätilasynnytystä? Olisiko sekin lääkärin tumpelouden syy?
Ymmärrän toki, että lääkärikään ei heti voi osata asiaansa. Mutta tällä lääkärillä oli kuitenkin ikää noin 45-50 vuotta. Luulusi jo jotain osaavan...??!!
Ja miksi neuvolaan laitetaan lääkäriksi ihminen, joka ei osaa neuvolan lääkärintarkastusta hoitaa?? Onko se minun vikani?? Ei ole. Siinä on vikaa lääkärissä ja hänen esimiehessään.
On aika vaarallista laittaa lääkäri, joka on tottunut kirjoittamaan terveyskeskuksessa antibioottireseptejä, tarkastamaan raskaanaolevia naisia. Eikö sinusta??
Olen kyllä sinänsä ihan tyytyväinen, että tohelo-lääkäri tajusi kirjoittaa lähetteen sairaalaan eli paikkaan, jossa on toivottavasti päteviä ihmisiä töissä. Mutta hän sai aiheutettua minulle ja miehelleni todella pahan mielen pelottelemalla mm. sektiolla, vaikkei hän edes tiennyt miten päin vauva on. Lisäksi hän sanoi meille, että ei tiedä miten päin vauva on, mutta kirjoitti neuvolakorttiin sitten kuitenkin "pt" = perätila. Onko se sinusta oikein?? Eikö hänen olisi tullut merkitä siihen, että ei tietoa tai "?"... - rauhoitu
RV 37 menossa kirjoitti:
Ymmärrän toki, että lääkärikään ei heti voi osata asiaansa. Mutta tällä lääkärillä oli kuitenkin ikää noin 45-50 vuotta. Luulusi jo jotain osaavan...??!!
Ja miksi neuvolaan laitetaan lääkäriksi ihminen, joka ei osaa neuvolan lääkärintarkastusta hoitaa?? Onko se minun vikani?? Ei ole. Siinä on vikaa lääkärissä ja hänen esimiehessään.
On aika vaarallista laittaa lääkäri, joka on tottunut kirjoittamaan terveyskeskuksessa antibioottireseptejä, tarkastamaan raskaanaolevia naisia. Eikö sinusta??
Olen kyllä sinänsä ihan tyytyväinen, että tohelo-lääkäri tajusi kirjoittaa lähetteen sairaalaan eli paikkaan, jossa on toivottavasti päteviä ihmisiä töissä. Mutta hän sai aiheutettua minulle ja miehelleni todella pahan mielen pelottelemalla mm. sektiolla, vaikkei hän edes tiennyt miten päin vauva on. Lisäksi hän sanoi meille, että ei tiedä miten päin vauva on, mutta kirjoitti neuvolakorttiin sitten kuitenkin "pt" = perätila. Onko se sinusta oikein?? Eikö hänen olisi tullut merkitä siihen, että ei tietoa tai "?"...Joo vaikutti ehkä vähän tohelolta tuo lääkäri, mutta ota huomioon, ettei neuvolatätisikään nyt välttämättä ole oikeassa, kun arvioi vauvan asentoa. Voi ihan hyvin olla, että lääkäri onkin oikeassa ja vauva on perätilassa. Ihan hyvä se vaan on että käy ultrassa tarkistamassa.
On sitä kuule paljon kamalampiakin neuvolalääkäreitä tullut vastaan. - RV 37 menossa
rauhoitu kirjoitti:
Joo vaikutti ehkä vähän tohelolta tuo lääkäri, mutta ota huomioon, ettei neuvolatätisikään nyt välttämättä ole oikeassa, kun arvioi vauvan asentoa. Voi ihan hyvin olla, että lääkäri onkin oikeassa ja vauva on perätilassa. Ihan hyvä se vaan on että käy ultrassa tarkistamassa.
On sitä kuule paljon kamalampiakin neuvolalääkäreitä tullut vastaan.Joo, mutta kun vauvan pään on löytänyt seuraavat hoitajat:
oma neuvolan täti 3 kertaa
tuuraava neuvolan täti 1 kerran
opiskeleva neuvolan täti 1 kerran
Ja lääkäri ei sitten löydä... - alkuperäinen RV 37 menossa
RV 37 menossa kirjoitti:
Hyvinkäällä.
Meillä on ultrat vain viikoilla 12 ja 20. Loppuraskaudessa ei ole ultraa, jollei lääkäri ole määrännyt (tai jollei lääkäri ole tuollainen kunnon tumpelo!!!)Alkuperäinen kirjoittaja asuu siis Turun seudulla. Meillä on myös normaalisti ultraäänet vain viikoilla 12 ja 20-21. Viimeisen tarkastuksen tekee neuvolalääkäri noin viikolla 36-37. Mutta tuo lääkäri, jolla kävin ei todellakaan ollut NEUVOLAlääkäri, vaan aivan tavallinen terveyskeskuslääkäri. Miksi ne olivat sellaisen laittaneet neuvolaan töihin - ilmeisesti ilman mitään opetusta ja opastusta...??!!
- Anonyymi
RV 37 menossa kirjoitti:
Olen kyllä sinänsä ihan tyytyväinen, että tohelo-lääkäri tajusi kirjoittaa lähetteen sairaalaan eli paikkaan, jossa on toivottavasti päteviä ihmisiä töissä. Mutta hän sai aiheutettua minulle ja miehelleni todella pahan mielen pelottelemalla mm. sektiolla, vaikkei hän edes tiennyt miten päin vauva on. Lisäksi hän sanoi meille, että ei tiedä miten päin vauva on, mutta kirjoitti neuvolakorttiin sitten kuitenkin "pt" = perätila. Onko se sinusta oikein?? Eikö hänen olisi tullut merkitä siihen, että ei tietoa tai "?"...Kuinka eksyinkin vanhaan ketjuun kommentoimaan. Todellakin jokaisella lääkärillä on joskus ollut se ensimmäinen kerta kussakin tilanteessa ammatiinsa liittyen. Tuskin aloittajakaan on ollut ammatissaan kaikkitietävä ja osaava heti ensi päivästä alkaen.
Ja né neuvolalääkärit ovat ihan samoja, jotka pitävät terveyskeskuksessa vastaanottoa, tekevät koulutarkastuksia, toimivat kotisairaanhoidossa, lastenneuvolassa, jne.
Monesti kesäisin on lääketieteen kandidaatteja neuvolalääkäreinä, toki heidät on vanhempi lääkäri siihen työhön perehdyttänyt. Mutta esim. meillä pari kesää sitten raskaana olevat naiset kielsivät, että tämä perehdytyksessä ollut kandidaatti saisi heitä tutkia, jotkut kielsivät koko kandin paikallaolon huoneessa. Ja kun he seuraavan kerran tulivat neuvolalääkärille, siellä olikin heitä lääkärin roolissa vastaanottamassa tämä samainen kandi.
Gynekologeja on varsin harvassa terveyskeskusessa vastaanottoa pitämässä.
Ja neli-viisikymppisetkin aloittavat lääkärin opintoja, se on itse asiassa aika tavallista.
- pinnalla?
Kuka se täällä kirjoitti että lääkäri oli tehnyt töitä tai opiskellut raskaanaolevia 10 tuntia...
Vauvan asentoa on joskus aivan mahdoton päätellä vatsan päältä ja varsinkaan sisätutkimuksessa jos vauva ei ole laskeutunut eikä tarjoutuva osa ole tunnusteltavissa. Joskus myös äidin "runsas vararavinto" haittaa tutkimusta.
Itse olin neuvolalääkärinä ja kerran sattui potilas jolla tunsin aivan selvästi pt:n. Pylly ja jalat alhaalla ja pyöreä pää ylhäällä. Lähetin äidin äippäpolille ja ultrassa selvisi että rt:ssä oli. Oliko vauva kääntynyt vai olinko "tumpelo" lääkäri joka arvioi asennon väärin? Vauva oli niin korkealla ettei sisätutkimuksesta ollut hyötyä asennon arvioinnissa. Limakalvojen ja kohdunkaulan tilanteen pystyi arvioimaan kyllä :)
Lääkärit opiskelevat naistentauteja ja synnytysoppia yhteensä 365 tuntia joka karkeasti laskettuna on 9 viikkoa (=40 tuntia viikossa). Minun laskujeni mukaan se on enemmän kuin 10 tuntia...
Kaikki eivät ole loistavia kaikessa. Olen minäkin ollut esim. hierojalla joka "silitti" niskaa ja selkää tunnin. Kunnon hierojan pitäisi kouria oikein kunnolla :D muuten ei tunnu missään. Sama pätee lääkäreihin, hoitajiin, ja muihin ammatteihin. Meitä löytyy joka lähtöön.- RV 37 menossa
Pistää vain ihmetyttämään, että miksi "neuvolan tädit" on löytäneet vauvan pään. Mutta lääkäri, joka nyt sitten on opiskellut antamasi tietojen mukaan raskauksia 9 viikkoa, ei sitä löytänyt??
"Neuvolan tädit" ottavat vatsasta kunnon otteen ja painelevat sitä perusteellisesti. Tämä lääkäri vähän siveli vatsaani ja totesi, että ei tästä ota selvää...
Miksi sitten teille lääkäreille maksetaan korkeampaa liksaa kuin hoitajille, kun ette te tunnu mitään osaavan?? Ei ainakaan osannut tuo surkea terveyskeskuslääkäri. - ihminen :)
RV 37 menossa kirjoitti:
Pistää vain ihmetyttämään, että miksi "neuvolan tädit" on löytäneet vauvan pään. Mutta lääkäri, joka nyt sitten on opiskellut antamasi tietojen mukaan raskauksia 9 viikkoa, ei sitä löytänyt??
"Neuvolan tädit" ottavat vatsasta kunnon otteen ja painelevat sitä perusteellisesti. Tämä lääkäri vähän siveli vatsaani ja totesi, että ei tästä ota selvää...
Miksi sitten teille lääkäreille maksetaan korkeampaa liksaa kuin hoitajille, kun ette te tunnu mitään osaavan?? Ei ainakaan osannut tuo surkea terveyskeskuslääkäri.Hoito-oppi ja lääketiede ovat eri asia. Lääkäri opiskelee sairauksien ehkäisyä ja sairauksien hoitoa. Hoitajat opiskelevat hoito-oppia. Lääkärit opiskelevat 6 vuotta yliopistossa ja hoitajat 3,5-4,5 vuotta opistossa.
Sen takia palkkaero, joka Tehyn lakon ansiosta jopa kaventui. Erikoistuvan lääkärin peruspalkka on 3100 euroa, hoitajien tulee olemaan noin 2900-3100. Onko niin hirveän iso ero mielestäsi? :) - JOitucan
RV 37 menossa kirjoitti:
Miksi sitten teille lääkäreille maksetaan korkeampaa liksaa kuin hoitajille, kun ette te tunnu mitään osaavan?? Ei ainakaan osannut tuo surkea terveyskeskuslääkäri.Ylläoleva lääkäri jo totesi, että se ei aina ole yksinkertaista.
Olivatko nämä hoitajat sitten osuneet oikeaan, tarkistettiinko ultralla että vauva todella on raivotarjonnassa?
Vauva voi vielä kääntyä myöhäisemmilläkin viikoilla, jospa vauva on hoitajien tutkimusten jälkeen kääntynyt?
Hoitajat neuvolassa osaavat tutkia kohdun kokoa, se on raskaana olevan perustutkimus. Mutta sen ihmeempiä raskaana olevan ongelmia he eivät käsittele. Terve vauva, ei ongelmia on helppo tilanne kaikille, siis myös hoitajille. Kun kasvussa on ongelmia, tai voinnissa tai on muita oireita, tarvii olla aika vankka taustatieto siitä, miten toimitaan. Joskus on jopa kiire.
Lisäyksenä vielä, että kaikki ihmiset on erilaisia. Jokainen lääkäri joutuu soveltamaan oppimaansa tietoa jokaisen potilaan kohdalla. Aina se ei ole yksinkertaista, vaikka päältä päin se tuntuisi siltä. Kyllähän akrobaatinkin esitys näyttää kevyeltä, mutta taidokkaan esityksen luomiseen on tarvittu rutkasti harjoittelua. Sama pätee lääkäreihin. Lukemista ja potilaskontakteja tarvitaan paljon. - odottaja myös
JOitucan kirjoitti:
Ylläoleva lääkäri jo totesi, että se ei aina ole yksinkertaista.
Olivatko nämä hoitajat sitten osuneet oikeaan, tarkistettiinko ultralla että vauva todella on raivotarjonnassa?
Vauva voi vielä kääntyä myöhäisemmilläkin viikoilla, jospa vauva on hoitajien tutkimusten jälkeen kääntynyt?
Hoitajat neuvolassa osaavat tutkia kohdun kokoa, se on raskaana olevan perustutkimus. Mutta sen ihmeempiä raskaana olevan ongelmia he eivät käsittele. Terve vauva, ei ongelmia on helppo tilanne kaikille, siis myös hoitajille. Kun kasvussa on ongelmia, tai voinnissa tai on muita oireita, tarvii olla aika vankka taustatieto siitä, miten toimitaan. Joskus on jopa kiire.
Lisäyksenä vielä, että kaikki ihmiset on erilaisia. Jokainen lääkäri joutuu soveltamaan oppimaansa tietoa jokaisen potilaan kohdalla. Aina se ei ole yksinkertaista, vaikka päältä päin se tuntuisi siltä. Kyllähän akrobaatinkin esitys näyttää kevyeltä, mutta taidokkaan esityksen luomiseen on tarvittu rutkasti harjoittelua. Sama pätee lääkäreihin. Lukemista ja potilaskontakteja tarvitaan paljon.se vauva voi vaihdella asentoja ihan synnärille asti :-)
- ehei
ihminen :) kirjoitti:
Hoito-oppi ja lääketiede ovat eri asia. Lääkäri opiskelee sairauksien ehkäisyä ja sairauksien hoitoa. Hoitajat opiskelevat hoito-oppia. Lääkärit opiskelevat 6 vuotta yliopistossa ja hoitajat 3,5-4,5 vuotta opistossa.
Sen takia palkkaero, joka Tehyn lakon ansiosta jopa kaventui. Erikoistuvan lääkärin peruspalkka on 3100 euroa, hoitajien tulee olemaan noin 2900-3100. Onko niin hirveän iso ero mielestäsi? :)Itse hoitoalalla työskentelen ja pakko mainita että palkat ei todellakaan ole tuota luokkaa mitä ilmoitit, heh. Olisikin :)Ei edes korotusten jälkeen. Omani on nyt 1800 ja korotusetn jälkeen noin 2100.
- älä valehtele
ihminen :) kirjoitti:
Hoito-oppi ja lääketiede ovat eri asia. Lääkäri opiskelee sairauksien ehkäisyä ja sairauksien hoitoa. Hoitajat opiskelevat hoito-oppia. Lääkärit opiskelevat 6 vuotta yliopistossa ja hoitajat 3,5-4,5 vuotta opistossa.
Sen takia palkkaero, joka Tehyn lakon ansiosta jopa kaventui. Erikoistuvan lääkärin peruspalkka on 3100 euroa, hoitajien tulee olemaan noin 2900-3100. Onko niin hirveän iso ero mielestäsi? :)Erikoistuvan lääkärin peruspalkka on 3100e. Niinhän se on, mutta kun lääkäreiden kuin myös hoitajienkin palkka koostuu peruspalkan lisäksi paljon muustakin. Tuttavapiirini kaikki erikoistuvat lääkärit tienaavat n. 5000-6000e kuussa todellisuudessa. Koulutukseen nähden tämä on ihan liikaa. Ei lääkärit mitään jumalia ole, vaikka itse niin kuvittelevatkin. Sitä paitsi lääkikseen pääsee n. 30% hakijoista, joten ei sinne älyäkään juurikaan tarvita
- Alkuperäinen RV 37 menossa
Hei!
Tänne on kirjoittanut nyt samalla nimimerkillä joku muukin. Alkuperäinen viesti on minun kirjoittamani ja pari muuta sen lisäksi. Osa on jonkun muun kirjoittamia. KIVA KÄYTTÄÄ SAMAA NIMIMERKKIÄ!!
Mielipiteeni lääkärin epäpätevydestä ei kyllä ole muuttunut. Olen siis sitä mieltä, mitä ekassa viestissä kirjoitin. Sekava lääkäri ja sekava lääkärikäynti.- stressaat??
Mitä väliä sillä nyt on kuinka päin se lapsi on, kyllä se selviää viimeistään kun meet synnyttämään. Ja niinkuin joku jo sanoi, lapsi voi kääntyillä siellä vielä itsekseen mihin päin tahansa. Olisit tyytyväinen että odotat ilmeisesti tervettä vauvaa ja raskaus sujuu muuten hyvin, pienistä sinäkin viikonloppusi pilaat. Jos lääkäri on mielestäsi epäpätevä niin mikset tilaa aikaa yksityiselle gynekologille ja käy siellä selvittämässä asiat?
- tunteen
Itselläni on mysö ollut tosi amatööri lääkäri kahdella viimisellä käynnillä. Kyseinen on nuori mies, joka ei todellakaan äitiysneuvolahommia osaa. Sydänääniä kuunteli noin.15 sekuntia ja totesi että kuuluuvat. Tämäkin oli kaiku, eli vauvan selkä oli aivan toisella puolella (sydänäänet pitäisi kuulua napaksasti ja niiden sävyä pitäisi kuunnella, että kaikki on ok). Sit hän ei tehnyt kunnon sisätutkimusta lainkaan, vaan kokeili ainoastaan kohdun suun... Kysyin, et oliko kaikki ok, niin hän tuumasi, että katsoo papereista.. Olin et mitä häh? Miten hän voi sen papereista nähdä, kun pitäisihän arvio osata tehdä ilman niitäkin....
Mut tosiaan ymmärrän ketjun aloittaneen ärtymyksen, koska itsellenikin jäi tosi epävarma olo tuon käynnin jälkeen. Ja tosiaan kyllä noilla viikoilla jo PITÄÄ tietää et miten päin vauva on. Ei sitä sinne synnytykseen asti voi ootella, ettei tuu sit hätä käteen...- ...
hyvänen aika; tuleva äitihän lähetettiin ultraan sen selvittämiseksi. Ja täällä jo vaaditaan päitä vadille (soittoa tk:n ylilääkärille jne.). Ei ihme, jos lääkäreillä ei ole enää aikaa hoitaa potilaita kun valituksia käsitellään tällaisistakin asioista.
En ole lääkäri enkä työskentele hoitoalalla, vain sairas odottaja. Kehottaisin nyt ottamaan hiukan perspektiiviä tällaisiin asioihin... - Nakkinen
... kirjoitti:
hyvänen aika; tuleva äitihän lähetettiin ultraan sen selvittämiseksi. Ja täällä jo vaaditaan päitä vadille (soittoa tk:n ylilääkärille jne.). Ei ihme, jos lääkäreillä ei ole enää aikaa hoitaa potilaita kun valituksia käsitellään tällaisistakin asioista.
En ole lääkäri enkä työskentele hoitoalalla, vain sairas odottaja. Kehottaisin nyt ottamaan hiukan perspektiiviä tällaisiin asioihin...Onko sinusta siis oikein, että lääkäri oli kirjoittanut neuvolakorttiin pt, vaikka ei edes tiennyt miten päin lapsi on odottajan masussa?
Vaikuttaa aika tyhmältä lääkäriltä. Eikö vain? - ...
Nakkinen kirjoitti:
Onko sinusta siis oikein, että lääkäri oli kirjoittanut neuvolakorttiin pt, vaikka ei edes tiennyt miten päin lapsi on odottajan masussa?
Vaikuttaa aika tyhmältä lääkäriltä. Eikö vain?"rikollistakaan". Tuli vain mieleen, että jospa pt-epäilyyn on kuitenkin ollut hyvä syy, siksipä laitettiin eteenpäin. Olisiko sitten pitänyt kirjoittaa "epäily perätilasta", ehkä niin..mutta eihän ketään ole vaarannettu, päin vastoin.
Lääkäri laittaa potilaan magneettikuvaan, koska epäilee/haluaa poissulkea aivokasvaimen sillä viitteitä sellaisen olemassaolosta on. Mitään löydykään, onko silloin kyseessä tyhmä lääkäri? Minusta ei.
Olen itse ollut vuosien varrella monet kerrat sitä mieltä, että lääkäri on väärässä (milloin mistäkin). Muutamaa kertaa lukuunottamatta olen saanut nokilleni. Luulen, että näin on lopulta aika monen ihmisen kohdalla.
- Kokenut olen
Minulla on kanssa kokemusta kolmen raskauden ajalta epäpätevistä neuvolalääkäreistä. Täällä meillä päin neuvolalääkärit on tavallisia terveyskeskuslääkäreitä.
Jos terveyskeskuslääkäri on tehnyt neuvolatyötä jo pitkään, niin hän on kokemukseni mukaan ihan pätevä.
Mutta sitten on tullut vastaan myös niitä, jotka on tempaistu neuvolaan kuin suoraan pystymetsästä.
Pari lääkäriä on minulla kanssa ollut sellaisia, että kun he tekivät sisätutkimuksen, niin he survoivat ja painelivat alapäätäni niin, että teki kipeää vielä tuntienkin päästä.
Sitten oli yksi tapaus, joka sanoi viikon 36 tienoilla, että lapsi on masussa poikittain - tai että niin hän ainakin epäilee. Hän sitten haki paikalle viereisen huoneen lääkärin, joka tunnusteli vatsaani ja totesi, että pää on kyllä alaspäin. Että ihan normaalissa asennossa vauva oli.
Tuollaisille lääkäreille en ole suostunut uudestaan menemään. Vaan olen ilmoittanut haluavani jonkun muun lääkärin ja niin olenkin saanut ajan jollekin toiselle lääkärille.
On mielestäni väärin, että neuvolaan laitetaan lääkäreiksi sellaisia lääkäreitä, jotka ei asiasta mitään tiedä. Heille pitäisi ainakin olla kunnon opastus asiaan etukäteen. Tavallinen terveyskeskuslääkäri kun on tosiaan tottunut kirjoittamaan vain densoille antabusta, korvasärkyisille antibioottia ja vatsakipuisille sairaslomaa. Ei heillä ole speciaaliosaamista raskauksista, vaikka he sitä olisivatkin opiskelleet joskus yliopistossa tms. Käytäntö vasta opettaa!! Mielestäni aloittelevalla neuvolalääkärillä pitäisi olla ensimmäisillä kerroilla apuna toinen lääkäri - sellainen lääkäri, jolla on kokemusta. Hän voisi sitten neuvoa tätä uutta lääkäriä.- Aloitteleva lääkäri
Aika tyhmä kommentti.
Palstan lukijat jaksavat hämmästellä, että neuvolassa on tavallinen terkkalääkäri lääkärinä. Hui kauhistus.
Hohhoijaa. Maallikoilla ei taida olla minkäänlaista käsitystä lääkärin koulutuksesta.
Neuvoloita on Suomi väärällään ja sinne nimenomaan mennään terkkalääkäreinä. Eihän lääkäreitä edes riittäisi, jos neuvoloissa pitäisi olla erikoislääkäri jatkuvasti.
Neuvolalääkärin toimi on monen aloittelevan lääkärin työpaikka, koska sen alan potilaita joutuu näkemään niin paljon, ja pääsääntöisesti kyse on tarkastuksista ja terveiden ihmisten seurannasta. Kokemattoman lääkärin tärkein taito onkin tunnistaa, onko potilaalla jokin vaiva, joka edellyttää lähettämistä erikoissairaanhoitoon.
Ja maallikon tunnistaa aina siitä, että tämä haukkuu terveyskeskuslääkäreitä. Lääkärikunnassa mielipide ko. ammattia kohtaan on yleensä erittäin arvostava. Terveyskeskuslääkäri aloittaa aina nollasta ja valikoimattomasta potilasaineksesta. Mitä vaan voi tulla vastaan. Tällainen ihminen neuvolassa on lääkäri, jolla on silmää nähdä asioita laajemminkin kuin pelkän synnytysopin mukaan. - Salli mun nauraa!
Aloitteleva lääkäri kirjoitti:
Aika tyhmä kommentti.
Palstan lukijat jaksavat hämmästellä, että neuvolassa on tavallinen terkkalääkäri lääkärinä. Hui kauhistus.
Hohhoijaa. Maallikoilla ei taida olla minkäänlaista käsitystä lääkärin koulutuksesta.
Neuvoloita on Suomi väärällään ja sinne nimenomaan mennään terkkalääkäreinä. Eihän lääkäreitä edes riittäisi, jos neuvoloissa pitäisi olla erikoislääkäri jatkuvasti.
Neuvolalääkärin toimi on monen aloittelevan lääkärin työpaikka, koska sen alan potilaita joutuu näkemään niin paljon, ja pääsääntöisesti kyse on tarkastuksista ja terveiden ihmisten seurannasta. Kokemattoman lääkärin tärkein taito onkin tunnistaa, onko potilaalla jokin vaiva, joka edellyttää lähettämistä erikoissairaanhoitoon.
Ja maallikon tunnistaa aina siitä, että tämä haukkuu terveyskeskuslääkäreitä. Lääkärikunnassa mielipide ko. ammattia kohtaan on yleensä erittäin arvostava. Terveyskeskuslääkäri aloittaa aina nollasta ja valikoimattomasta potilasaineksesta. Mitä vaan voi tulla vastaan. Tällainen ihminen neuvolassa on lääkäri, jolla on silmää nähdä asioita laajemminkin kuin pelkän synnytysopin mukaan.Bua-ah-haa!! Au-stick-stick-stick!! Kevyt mopo!!
Ei siinä mitään, että neuvolaan laitetaan lääkäriksi terkkalääkäri. Mutta kai sille terkkalääkärillekin joku voisi jo etukäteen (vaikka ns. kädestä pitäen) neuvoa, mitä ja miten neuvolassa pitäisi tehdä? Eiköstä vain?
On aivan turhaa laittaa neuvolaan (tai minnekään muuallekaan) sellaista lääkäriä, joka ei osaa asiaansa, vaan lähettää potilaan eteenpäin. Sehän tulee kalliiksi!! Jos potilas tapaisi heti lääkärin, joka osaa asiansa, se tulisi paljon halvemmaksi!!
Miksei neuvolaan voida palkata erikoislääkäreitä?? Eikös niitä rahalla saa?? Ja koko ajanhan me maksetaan kunnallisveroja... - Miinnes
Salli mun nauraa! kirjoitti:
Bua-ah-haa!! Au-stick-stick-stick!! Kevyt mopo!!
Ei siinä mitään, että neuvolaan laitetaan lääkäriksi terkkalääkäri. Mutta kai sille terkkalääkärillekin joku voisi jo etukäteen (vaikka ns. kädestä pitäen) neuvoa, mitä ja miten neuvolassa pitäisi tehdä? Eiköstä vain?
On aivan turhaa laittaa neuvolaan (tai minnekään muuallekaan) sellaista lääkäriä, joka ei osaa asiaansa, vaan lähettää potilaan eteenpäin. Sehän tulee kalliiksi!! Jos potilas tapaisi heti lääkärin, joka osaa asiansa, se tulisi paljon halvemmaksi!!
Miksei neuvolaan voida palkata erikoislääkäreitä?? Eikös niitä rahalla saa?? Ja koko ajanhan me maksetaan kunnallisveroja...Täytyy sanoa, että tyhmyys tiivistyy joukossa.
Et tainnut tietää, että lähete on sairaudenhoitoa. Se ei tarkoita sitä, että joku lääkäri ei osaa, vaan melkeinpä voisi sanoa että päinvastoin. Hyvä lääkäri näkee, että aha, tässä on joku pahempi juttu, lähetän eteenpäin. Ummikko tulkitsee, että eipä tuo vaiva ole kuin normaalia, menköön kotiin.
Lähete on siis hoitokeino, koska terveyskeskuksissa ei tietenkään ole niitä hoitomahdollisuuksia (laitteet, henkilökuntaa enemmän, osastot jne) mitä sairaaloissa on.
Suomessa on vaan päädytty tähän systeemiin, että perusterveydenhuolto karsii ne, joille riittää tk-tason hoito, ja lähettää sairaalaan ne, jotka vaativat sellaista hoitoa, jota tk:ssa ei pystytä tarjoamaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä
IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi3142861Mihin sinussa haluan koskea
Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä552640- 1201712
- 1181430
Toisen ihmisen sydämellä
leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo1461390Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."
Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://301275PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan
kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki1481234- 691090
- 741079
- 701020