Valitus vanhempainrahan määrästä

Voiko olla todellista?

Olen tehnyt sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnalle valituksen Kelan viime keväänä antamasta äitiys- ja vanhempainraha päätöksestäni. Nyt metsästän mahdollisia kohtalotovereita...

Jäin melko pian raskauden varmistuttua erityisäitiysvapaalle syksyllä -06. Etuudenmääräksi laskettiin tuolloin 42€/kk, perustuen 6kk:n todistettuun työtuloon.

Hämästykseni oli suuri, kun -07 keväällä tulleessa äitiys- ja vanhempainraha päätöksessä etuuden määrä oli tippunut ollen vain 38€/kk. Minulle kun oli useaan otteeseen selitetty ja vakuutettu, että tulot tarvitsee selvittää vain kerran, ja että tuki on sama koko vanhempainrahakauden, olkoonkin että tämä kausi minun kohdallani on tavallista pidempi erityisäitiysvapaan vuoksi.

Syynä muutokseen oli, että keväällä -07 annetussa päätöksessä oli esittämäni 6kk:n työtuloja verrattu vuoden -05 vahvistettuun verotukseen (tuolloin viimeinen vahvistettu verotus), ja koska 6kk:n tulot eivät olleet vaadittua 20 prosenttia suuremmat, käytettiin laskennassa pohjana vuoden -05 työtuloja. Alunperin syksyllä -06 annetussa päätöksessä vertailukohteena oli vuoden -04 verotus, joka oli tuolloin viimeisin vahvistettu verotus.

Sairausvakuutuslain mukaan "Päivärahaetuus määräytyy vanhempainpäivärahaoikeuden alkamista edeltäneenä vuonna toimitetussa verotuksessa todettujen työtulojen perusteella".

Ja:

"Vanhempainpäivärahaoikeuden alkamisajankohtana pidetään sitä päivää, jolta vanhemmalle maksetaan ensimmäisen kerran vanhempainpäivärahaa saman lapsen perusteella."

Ja:

"Tässä laissa tarkoitetaan vanhempainpäivärahalla erityisäitiys-, äitiys-, isyys- ja vanhempainrahaa sekä osittaista vanhempainrahaa."

Vanhempainpäivärahaoikeuteni, koskien tätä raskautta ja tätä lasta, alkoi kohdallani syksyllä -06, joten myös äitiys- ja vanhempainrahapäätöksessä tulee huomioida viimeisin tuolloin voimassa ollut vahvistettu verotus, joka on vuoden 2004, ja tuolloin toimittamani selvitys työtulostani, joiden perusteella tukipäätös tuolloin aiemminkin annettiin.

Näin sanoo laki, Kelassa ovat toista mieltä ja valitus odottaa käsittelijäänsä...

10

1140

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kitsi24

... mitä tarkoitat, mutta äitiys- tai vanhempainraha todellakin pienenee parin-kolmen ensimmäisen kuukauden jälkeen (en tiedä, miten homma toimii erityisäitiysvapaan kohdalla). Itselläni parina ensimmäisenä kuukautena käteen jäi reilusti yli 1000 e/kk ja nyt vain reilu 800 e/kk. Ja ei kai kukaan oikeasti elä 38 e- 42 e/kk. Tarkoitit varmaan päiväkohtaista vanhempainrahaa?

• Eruskunta rules

Ihan on lainmukainen Kelan päätös. Harmittavaa sun kannalta, mutta näin vaan on.

• Mitta täynnä

Tarkoitin todellakin siis tuen määrää per päivä...

Sinä joka vastasit päätöksen olevan oikein, voisitko perustella? En turhaan odottaisi oikaisua, jos joku osaa minulle selittää logiikan jo annetussa päätöksessä. Itse en sitä ymmärrä, en, kun nyt taas esim. äitiysrahan korotukset eivät koske niitä äitejä, jotka ovat saaneet erityisäitiys- tai äitiysrahaa jo vuoden 2006 puolella. Eli tässä kohdin kyllä katsotaan kyseessä olevan yhtenäisen tukijakson, kun se hyödyttää Kelaa...

Käsittääkseni joillain aloilla työnantaja maksaa muutaman kuukauden äitiysloman alettua, ja ainakin silloin tuen määrässä voi olla isompikin heitto. Omalla kohdallani tästä ei ole kyse.

• eruskunta rules
        Mitta täynnä kirjoitti:

Sinä joka vastasit päätöksen olevan oikein, voisitko perustella? En turhaan odottaisi oikaisua, jos joku osaa minulle selittää logiikan jo annetussa päätöksessä. Itse en sitä ymmärrä, en, kun nyt taas esim. äitiysrahan korotukset eivät koske niitä äitejä, jotka ovat saaneet erityisäitiys- tai äitiysrahaa jo vuoden 2006 puolella. Eli tässä kohdin kyllä katsotaan kyseessä olevan yhtenäisen tukijakson, kun se hyödyttää Kelaa...

Käsittääkseni joillain aloilla työnantaja maksaa muutaman kuukauden äitiysloman alettua, ja ainakin silloin tuen määrässä voi olla isompikin heitto. Omalla kohdallani tästä ei ole kyse.

Se päivä ratkaisee, mistä lukien myöntö alkaa.
        Jos kausi alkaa esim 020107, käytetään 2005
        tuloja, jos taas kausi alkaa 311206, käytetään laskennassa ja tulojen vertailussa 2004 tuloja.

Tämän takia nyt paksuna olevien kannattais tarkistaa
        kannattaako äraha ottaa varhennettuna vai normaalisti, jos 30-50 päivän säännön mukaan
        aloituksen voi itse päättää joulukuulle 2007 tai
        tammikuulle 2008. (jos siis laskettu aika helmi-maaliskuulla 2008)
        Oikealla valinnalla voi hankkia satoja euroja.

• Mitta täynnä
        eruskunta rules kirjoitti:

Se päivä ratkaisee, mistä lukien myöntö alkaa.
        Jos kausi alkaa esim 020107, käytetään 2005
        tuloja, jos taas kausi alkaa 311206, käytetään laskennassa ja tulojen vertailussa 2004 tuloja.

Tämän takia nyt paksuna olevien kannattais tarkistaa
        kannattaako äraha ottaa varhennettuna vai normaalisti, jos 30-50 päivän säännön mukaan
        aloituksen voi itse päättää joulukuulle 2007 tai
        tammikuulle 2008. (jos siis laskettu aika helmi-maaliskuulla 2008)
        Oikealla valinnalla voi hankkia satoja euroja.

Että milloin se kausi alkaa. Lakitekstin mukaan vanhempainpäivärahakausi alkoi kohdallani jo syyskuussa -06 kun aloin saada erityisäitiysrahaa, joten huomioon tulisi ottaa -04 verotus. Kirjoitin tästä tarkemmin ekassa viestissäni.

Kelasta eivät ole osanneet selittää päätöstään muuten kuin vakiintuneella käytännöllä! Mielestäni uskomatonta, että Kelan kaltaisella laitoksella on vapaus kehitellä omia, lainvastaisia käytäntöjään ja perustella uudet rikkomukset sillä, että näin on toimittu ennenkin!

En ole yrittänyt keinotella itselleni ekstraa kikkailemalla. Silloin olisin vaihtanut työpaikkani sellaiseen, mistä en olisi joutunut jäämään erityisäitiysvapaalle, vaan olisin saanut nauttia kunnon palkkatuloista pidempään. Vaadin vain sitä mikä lain mukaan minulle kuuluu. Osin periaatekysymyskin jo.

• mnx,
        Mitta täynnä kirjoitti:

Että milloin se kausi alkaa. Lakitekstin mukaan vanhempainpäivärahakausi alkoi kohdallani jo syyskuussa -06 kun aloin saada erityisäitiysrahaa, joten huomioon tulisi ottaa -04 verotus. Kirjoitin tästä tarkemmin ekassa viestissäni.

Kelasta eivät ole osanneet selittää päätöstään muuten kuin vakiintuneella käytännöllä! Mielestäni uskomatonta, että Kelan kaltaisella laitoksella on vapaus kehitellä omia, lainvastaisia käytäntöjään ja perustella uudet rikkomukset sillä, että näin on toimittu ennenkin!

En ole yrittänyt keinotella itselleni ekstraa kikkailemalla. Silloin olisin vaihtanut työpaikkani sellaiseen, mistä en olisi joutunut jäämään erityisäitiysvapaalle, vaan olisin saanut nauttia kunnon palkkatuloista pidempään. Vaadin vain sitä mikä lain mukaan minulle kuuluu. Osin periaatekysymyskin jo.

Vakiintunut käytöntö tarkoittaa sitä, että laintulkinta on muutoksenhakuasteiden hyväksymä.
        Luultavasti saat sensisältöisen vastauksen valitukseesi.

Ensi vuoden alusta laki täsmentyy ja erityisäitirahan muuttuessa 'tavalliseksi' määrä pysyy aina samana.

• Verovuosi
        Mitta täynnä kirjoitti:

Samaa ongelmaa kuin monella isukilla isyysrahassa.
        Rautalangasta:

Isi hakee lomaa 1511-251107, perusteena 2005 tulot
        40000 e/vuosi.
        Hakee uudelleen isyysrahaa 0106-150608.
        Tulee samoilla 40000 tuloilla, vaikka isi
        vaihtoi työpaikkaa 011207 ja on ansainnu
        ajalla 011207-310508 40000 euroa eli uudet tulot on vuositasolla 80000 egee.
        Samoilla tuloilla tulee lain mukaan, vaikka mitä tapahtuu tuloissa välillä.

• Vain maksaa
        Mitta täynnä kirjoitti:

'lainvastaisia käytäntöjä'

Tuskinpa Kelassa harrastetaan laittomuuksia. Päätökset usein tuntuu laittomilta, kun asia ei mene oman oikeustajun mukaisesti.

Virheitä tietty sattu tekevälle, mutta selvät virheet korjataan kuten muuallakin julkisissa
        byrokratialaitoksissa.

Valitettavasti korkein oikeustaju on eduskunnalla ja sen mukaan Kelakin rahaa jakaa.
        Jos päätökset olis väärin, ne menis heittämällä läpi valitusasteessa ja tämän perusteella ohjeita ja lakitulkintoja varmasti muutettaisiin.

Muista kertoa tällä pastalla miten valitus ratkaistiin.

• Mitta täynnä
        Verovuosi kirjoitti:

Samaa ongelmaa kuin monella isukilla isyysrahassa.
        Rautalangasta:

Isi hakee lomaa 1511-251107, perusteena 2005 tulot
        40000 e/vuosi.
        Hakee uudelleen isyysrahaa 0106-150608.
        Tulee samoilla 40000 tuloilla, vaikka isi
        vaihtoi työpaikkaa 011207 ja on ansainnu
        ajalla 011207-310508 40000 euroa eli uudet tulot on vuositasolla 80000 egee.
        Samoilla tuloilla tulee lain mukaan, vaikka mitä tapahtuu tuloissa välillä.

Kiitos edelliselle kirjoittajalle, hyvin väännetty!

Kolme eri virkailijaa tarkasteli papereitaan ja soitteli puheluita, ja vastasivat aina samaa: etuus pysyy samana erityisäitiysrahakauden alusta vanhempainrahakauden loppuun, koska tuloselvitys tehdään vain kerran per lapsi jota varten tukia haetaan.

Rautalankamalli vaikutti luotettavalta, näinhän lakikin sanoo. Mutta jotkut Kelan virkailijoista ovat eri mieltä...

Rautalankamalli nro2:

Jos eri vanhempainpäivärahakausien välissä toteutetulla uudella tuloselvityksellä voidaan leikata etuuksia, se tehdään. Jos taas uusi tuloselvitys kasvattaisi etuutta, sitä ei tehdä. Yksinkertaista ja tehokasta kuten valtionlaitoksessa kuuluukin...

Ja joku sanoi etteivät rikkoisi lakia. Mitenkäs tässä kyseisessä tapauksessa sitten tulkitset tuota lakia että saat sen väännettyä niin kuin Kelassa sen käsittävät? Kerro minulle, koska minä en ymmärrä.

• Aloittaja
        Mitta täynnä kirjoitti:

Kiitos edelliselle kirjoittajalle, hyvin väännetty!

Kolme eri virkailijaa tarkasteli papereitaan ja soitteli puheluita, ja vastasivat aina samaa: etuus pysyy samana erityisäitiysrahakauden alusta vanhempainrahakauden loppuun, koska tuloselvitys tehdään vain kerran per lapsi jota varten tukia haetaan.

Rautalankamalli vaikutti luotettavalta, näinhän lakikin sanoo. Mutta jotkut Kelan virkailijoista ovat eri mieltä...

Rautalankamalli nro2:

Jos eri vanhempainpäivärahakausien välissä toteutetulla uudella tuloselvityksellä voidaan leikata etuuksia, se tehdään. Jos taas uusi tuloselvitys kasvattaisi etuutta, sitä ei tehdä. Yksinkertaista ja tehokasta kuten valtionlaitoksessa kuuluukin...

Ja joku sanoi etteivät rikkoisi lakia. Mitenkäs tässä kyseisessä tapauksessa sitten tulkitset tuota lakia että saat sen väännettyä niin kuin Kelassa sen käsittävät? Kerro minulle, koska minä en ymmärrä.

Huoh...

Soitin tänään tuonne sosiaaliturvan muutoksenhaku lautakuntaan kyselläkseni missä vaiheessa asiani käsittely on. Menee kuulemma pitkälle kesään.

Eksyinpä sitten tarkastelemaan netistä kyseisen tahon keskimääräisiä käsittelyaikoja. Pitkiä ovat (16kk). Asiasta olikin näemmä kohuttu paljon Hesarin johdolla helmikuun alussa. Ja aiheesta.

Odotus siis jatkuu... Ja kiukku kasvaa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1739
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      240
      1533
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      89
      1346
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      1015
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      884
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      852
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      829
    Aihe