Mikä teidän mielestänne on riittävä syy koirasta luopumiseen? Kuinka paljon täytyy olla vastoinkäymisiä että omistajalla on "oikeus" luopua koirasta?
Tiedän, jokaisen oma asia miten koiransa kanssa tekee. En kuitenkaan voi olla ajattelematta mitä esimerkiksi mieheni äiti mahtaa ajatella minusta jos lopetan koiran. Saati sitten isänsä. Saati sitten oma perheeni. Kaikkeni olen yrittänyt, mutta mistä he sen tietävät paljonko olen yrittänyt. Näkevät vain lopetetun koiran.
Ihan näin typerästi ja naiivisti kysyn. Eikö tässä ole jo tarpeeksi? Mä olen saanut hampaat käteeni. Koira on purrut ohikävelevää vierasta naista. Koira on hyökännyt kissan kimppuun. Koira on hyökkinyt lapsia päin. Se tuhoaa (syö ovenkarmit) ja huutaa yksin ollessaan. Se suoranaisesti räyhää ovesta tulijoille. Se huutaa autossa. Myös remmirähjäämisestä on kärsitty ja ongelma pysyy ruodussa vain jatkuvalla kontrollilla. Olen konstultoinut monia pitkän linjan harrastajia ja kouluttajia, käynyt kahdella ongelmakoirakouluttajalla, käynyt tottiksessa. Mikään ei auta.
Onko meillä oikeus luovuttaa? Koska jaksaminen ei enää riitä. Koira on siis 2½ -vuotias, ei enää pentu. Vaativaa rotua.
Syyt koirasta luopumiseen?
10
2828
Vastaukset
- vielä on
Nuorihan tuo vielä on, ei siis ole vielä aikuinen. Vaikea arvailla onko mitään tehtävissä, paljon olet ainakin yrittänyt. Toisaalta koira on vielä niin nuori että olisin taipuvainen suosittelemaan että koiralle annetaan vielä aikaa ja ongelmat yritettäisiin ratkaista, vaikka vuosi näin alkuun. Monesta nuorena vaikeasta koirasta on kasvanut ajan ja oikeudenmukaisen mutta määrätietoisen kovan työn jälkeen hyviä perhekoiria. Ehkä vielä olisi mahdollista löytää ulkopuolista apua, jokainen ongelmien ratkaisija on yksilö vahvuuksineen ja heikkouksineen joten ehkä vielä et ole löytänyt oikeaa auttajaa. Aina täytyy keskittyä myös omistajaan, ei vain koiraan. Omistajan on ensin löydettävä toiminnastaan ja suhteestan koiraan mahdollisia virheitä tai muuta parannettavaa ja löydettävä ja omaksuttava koiraan toimivia ratkaisuja. Jos joudutan yrittämään "kaikkea" niin koiralle täytyy varoa sekoittamasta koiraa lukuisilla vaihtuvilla toimintamalleilla.
Ehkä joku toinen pärjäisi koiran kanssa? "Ongelmakoiralle" on vain hyvin vaikea löytää uutta kotia jossa olisi oikeasti resursseja pärjätä "ongelmakoiran" kanssa ja jossa koiran hyvinvoinnin eteen todella tehtäisiin kaikki mitä tehtävissä on. Moni etsii tai ottaa vastaan "ongelmakoiria" vääristä syistä, mm säälistä tai vain koska koira on vaarallinen.
Vaarallinenhan tuo koira on joten sen pitäminen edellyttää korostunutta vastuullisuutta ja vaarojen ennaltaehkäisyä.
Tärkeimpiä asioitahan ovat koiran hyvinvointi, parhaansa yrittäminen ja että lopettamisen sijaan yritetään etsiä uusi koti. Koiraan on myös sitouduttava tosissaan, mutta jos oma hyvinvointi ja jaksaminen ja koiran hyvinvointi edellyttävät niin ei koirasta luopumisessa tai koiran lopettamista ole mitään moitittavaa. Jos joku moittii vastuullista ratkaisua niin se on hänen ongelmansa.
Koiran rodun olisin utelias tietämään. Harrastetaanko koiran kanssa muuta kuin ongelmien kanssa "taistelua" ja yksinoloa? Koira vaikuttaa hyvin voimakasluonteiselta, aktiiviselta ja ehkä on älyllisesti ja fyysisesti turhautunut ja ehkä kärsii eroahdistuksesta. Ehkä koira on myös liian eristetty laumastaan ja laumansa vieroksuma. Vaikea tietenkään arvailla tarkemmin. Onko selvitetty kunnolla syitä koiran käytökseen?- kunhan olen
Kyseessä paperiton novascotiannoutaja, ja olen kuullut niin paljon juttuja juuri tästä rodusta että parivuotiaana alkanut ongelmakäyttäytyminen ja viimeistään 5-vuotiaana lopetettu. Juurikin yksin jonka kanssa puhuin, jolla samoja ongelma, koira lopetettu kun meni vain pahemmaksi. Kovin positiiviset tulevaisuudennäkymät ei siis ole vaikka eihän tuo tietenkään tarkoita että niin kävisi myös meille.
Koiralle on nyt löytynyt uusi koti, 4 kuukautta sille etsin uutta kotia, ja nyt on löytynyt sellainen joka tahtoo yrittää. Kasvattaja joka itse kasvattaa vaativaa rotua. En maininnut sitä tuossa aloitustekstissä syystä, mutta tosiaan. Jos siellä ei koiraa saada ruotuun, en tiedä missä saataisiin. Hyvin vaikea tällaiselle on tosiaan kotia löytää, monta ottajaa löytyi kunnes kerroin enemmän millainen koira kyseessä tai sitten en itse halunnut antaa.
Koiran kanssa kävin tottiksessa, mutta se jäi kun sain hampat käteen. Sen jälkeen on menty jyrkkää alamäkeä. Uskon että osa ongelmista johtuu juuri siitä että sen kanssa ei harrasteta, mutta itselläni ei ole enää energiaa, eikä itse asiassa aikaakaan kun koulu ja työ vie kaiken. Senkin takia siitä olen luopumassa kun ei ole resursseja ratkaista ongelmia. Ei taitoa, ei energiaa, ei aikaa. Syitä ongelmakäytökseen ei ole kunnolla selvitetty, Vilanderilla on käyty joka arvioi koiran erittäin kovaksi ja dominoivaksi. - kunhan olen
kunhan olen kirjoitti:
Kyseessä paperiton novascotiannoutaja, ja olen kuullut niin paljon juttuja juuri tästä rodusta että parivuotiaana alkanut ongelmakäyttäytyminen ja viimeistään 5-vuotiaana lopetettu. Juurikin yksin jonka kanssa puhuin, jolla samoja ongelma, koira lopetettu kun meni vain pahemmaksi. Kovin positiiviset tulevaisuudennäkymät ei siis ole vaikka eihän tuo tietenkään tarkoita että niin kävisi myös meille.
Koiralle on nyt löytynyt uusi koti, 4 kuukautta sille etsin uutta kotia, ja nyt on löytynyt sellainen joka tahtoo yrittää. Kasvattaja joka itse kasvattaa vaativaa rotua. En maininnut sitä tuossa aloitustekstissä syystä, mutta tosiaan. Jos siellä ei koiraa saada ruotuun, en tiedä missä saataisiin. Hyvin vaikea tällaiselle on tosiaan kotia löytää, monta ottajaa löytyi kunnes kerroin enemmän millainen koira kyseessä tai sitten en itse halunnut antaa.
Koiran kanssa kävin tottiksessa, mutta se jäi kun sain hampat käteen. Sen jälkeen on menty jyrkkää alamäkeä. Uskon että osa ongelmista johtuu juuri siitä että sen kanssa ei harrasteta, mutta itselläni ei ole enää energiaa, eikä itse asiassa aikaakaan kun koulu ja työ vie kaiken. Senkin takia siitä olen luopumassa kun ei ole resursseja ratkaista ongelmia. Ei taitoa, ei energiaa, ei aikaa. Syitä ongelmakäytökseen ei ole kunnolla selvitetty, Vilanderilla on käyty joka arvioi koiran erittäin kovaksi ja dominoivaksi.Lisään vielä tähän, että ongelmat on tosiaan alkaneet alkukesästä, kesällä mulla oli vielä aikaa, mutta monta kuukautta väänsin ja käänsin eikä mikään tuottanut tulosta. Nyt vasta kuukauden ollut tätä ettei ole aikaa, eli se ei ole pääsyyllinen vaan syy löytyy jostain muualta. Oma villi veikkaus on että dominoiva koira joka pääsi puremaan nousi välittömästi kunnolla koko lauman pomoksi eikä hevillä antanut paikkaa takaisin, koska tuon puremisen jälkeen tuhoaminen ja huutaminenkin alkoi. Ja kaikki muut ongelmat joissa edistyttiin tuli takaisin.
Meillä tuntuu olevan ongelmana myös se että käydään usein kotopuolessa jossa ihmiset ei ymmärrä miten vaativa tämä koira on, ja tekevät kaikenlaista mitä ei tarvitsisi. Kuten äiti kuskaa koiraa ulos aina kun se sille käy kitisemässä (parin tunnin välein). Muutama päivä siellä ja tappelen taas remmirähjäämisen ja monen muun ongelman kanssa vaikka itse yrittäisin kuinka pitää saman kurin kuin meilläkin. Ei vain onnistu. Nuo kotona käymiset on koituneet ilmeisesti meillä tuhoisiksi, koska juuri niiden jälkeen on ollut vaikeita kausia, jopa muutaman kuukauden pituisia. Ja viimeisimmästä ei ole toivuttu vieläkään. En ymmärrä miten vieraat ihmiset vaikuttavat niin paljon koiran käyttäytymiseen. - vielä on
kunhan olen kirjoitti:
Koiran kanssa kävin tottiksessa, mutta se jäi kun sain hampat käteen. Sen jälkeen on menty jyrkkää alamäkeä. Uskon että osa ongelmista johtuu juuri siitä että sen kanssa ei harrasteta, mutta itselläni ei ole enää energiaa, eikä itse asiassa aikaakaan kun koulu ja työ vie kaiken. Senkin takia siitä olen luopumassa kun ei ole resursseja ratkaista ongelmia. Ei taitoa, ei energiaa, ei aikaa. Syitä ongelmakäytökseen ei ole kunnolla selvitetty, Vilanderilla on käyty joka arvioi koiran erittäin kovaksi ja dominoivaksi.Ai ai, kyseisestä rodusta olen ymmärtänyt aivan samoin että on erittäin haastava rotu, että ongelmia esiintyy paljon ja ongelmat ovat usein erittäin vaikeita.
Paljon olet yritänyt, vaikea on nyt rodun tietäen uskoa että vielä jotain voisit yrittää koska rotu on tosiaan äärimmäisen vaikea silloin kun on ongelmia.
Ehkä parasta on tosiaan omistajan vaihtaminen. Hienoa että koira saa mahdollisuuden hyvässä kodissa omistajalla joka on varmaan paras mahdollinen yrittämään ongelmien ratkaisemista. Kodin ja omistajan vaihtaminen on ehkä senkin vuoksi hyvä asia että noin vaikea koira tarvitsee mielestäni aivan uuden ympäristön, omistajan ja lauman jossa se joutuu jättämään kaiken vanhan ja sopeutumaan uuteen kotiin, omistajaan, laumaan ja omistajan asettamiin rajoihin. En osaa asiaa oikein selittää, mutta uskon että erittäin vaikealle koiralle on eduksi vaihtaa kotia ja omistajaa jos ongelmia on tuloksetta yritetty ratkaista ja jos vain löytyy uusi hyvä omistaja.
Moni varmaan kyseenalaistaa ratkaisusi, mutta mielestäni vaikutat hyvin järkevältä ihmiseltä. Tiedostat asiat laajasti ja rehellisesti ja tahdot koiralle parasta.
Varmasti itsekin koet ristiriitaisia tunteita ja ajatuksia, se on aivan normaalia, mutta mielestäni olet toiminut hyvin vastuullisesti ja et ole mihinkään vakavaan syyllinen. Jokainenhan tekee koiransa kanssa paljon virheitä, mutta ongelmissa on mielestäni suurelta osin kyse jostain sinusta riippumattomasta.
- Terrierin omistaja
Mitä ne ongelmankoirakouluttajat ovat sanoneet? Jos asutte jossain pääkaupunkiseudulla, niin kehottaisin ottaa yhteyttä Pertti Vilanderiin, vaikuttaa osaavan puuttua juuri tuon tyylisiin asioihin..
Pakko myös ehdottaa tällaista jenkkiläistä tyyliä, eli onko koira leikattu? Uros? Jos ei ole leikattu, niin ehdottomasti leikkauttaisin, vaikka se tuskin juurikaan rauhoittaa, mutta ei ainakaan ne narttujen hajut kiusaa..
Toivottavasti saatte ongelmat ratkaistua ja saatte lenmmikin mitä olette toivoneet.- kunhan olen
Vilanderilla on käyty ja hänen neuvonsa ovat ainoat jotka tähän mennessä toimineet. Mutta niilläkin koira on vain kontrollissa, kurissa, ei mitään varmuutta mistään, eikä hoitoon voi viedä. Koira on narttu, leikkaamaton.
- Miss-Bee
Siis ekana tulee mieleen ALLERGIA!
Mutta joskus miettii, että miettivätkö ihmiset tarpeeksi kauan ennen kuin ottavat koiran! Koska toiset koirat elävät yli 10vuotiaiksi. Ja tuntuu, että moni myy jo koiraa pois kun se on 5v taikka sitten 1vuojen ikäsii kun AIKA ei mukamas riitä! Mitä hittoo sitä sitten on ottanut koiran!??? Tekee kuule pahaa lukea sun juttuja.
Sinulla on vaikea ratkaisu, mutta sinun on tehtävä se. Etsi koiralle uusi koti, mutta jos tuntuu, ettei siitä tule mitään, anna sen nukkua pois. Olet ihan poikki, ja koirasi on todella hankala. Muut saavat ajatella mitä lystäävät. Tiedän, että se voi olla vaikeaa, itsekin lykkään päätöksiä siinä pelossa, mitä äitini ajattelee. Loppujen lopuksi kyseessä on sinun elämäsi ja myös sinun terveytesi. Ja koiran.
Minusta sinulla on täydet syyt luopua koirasta. Et jaksa, olet tehnyt kaikkesi. Koira aiheuttaa sinulle vain surua ja murhetta.
Itse en tiedä, missä tilanteessa luopuisin koirasta. Ehkä silloin, kun huomaisin, että en pystyisi tarjoamaan sille sen vaatimia olosuhteita ilman kohtuutonta odottamista tai muuta järjestelyä.
Terveisin Belgiter- Haa.mu.tar
Tokihan koirasta pitää joskus luopua. Esim. jos on vakivia sairauksia ja koira kärsii.
Mutta en itse ymmärrä ihmisiä jotka ottavat pennun ja sitten myyvät sitä pois kun se on 1v, kun se ei ole niin ihanan pieni pallero kuin 8vkosena!
Taikka sittne moni myös luopuu koirista kun niille tulee ikää!
Kun koira täytttää 5v ei välttämättä niin pirteä enää (rotu kohtasta) kuin 1v:nä niin etitäämpä uusi koti loppuelämäksi..
- Myötätuntoinen
Teit hienon päätöksen! Onnea koiralle uuteen kotiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1102363
- 661455
Poliisi losautti puukkohemmon hengiltä
Mitäs läks, heilumaan puukon kanssa eikä totellut käskytystä. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011361763.html2321228Nainen, huomasitko kun muutin sinua?
Niin lyhyessä ajassa niin paljon. Mutta jotain muuttui minussakin. :/971165- 111138
Tämä kesä ei ollut vielä meidän
Olisihan se ihana viettää kesäiltoja kanssasi ulkona. Ei kai ollut vielä oikea aika. Ehkä kohtaamme vielä sattumalta jos671065Mitä jos vaan tapaisit sen jota mietit
Jos se yksi henkilö on sinun mielessäsi niin entäs jos vaan menisit tapaamaan sitä, heti, samantien, miettimättä mitään.91972IS Viikonloppu 12.-13.7.2025
Viikonlopun ratoksi Skyttä ja Kärkkäinen ovat taiteilleet 3.0 arvoisen ristisanatehtävän ratkottavaksi. Kenenkään ratko56959Sofiaa ei kelpuutettu Martinan kaveriporukkaan
Ibizalla lomailee Martinan kanssa ihan muut naiset.175958Teet tämän niin
Helpoksi, mutta silti niin vaikeaksi. Vihaan omaa saamattomuuttani, vaikka kaikki olisi saatavilla. 🩷🌸43928