Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Mitä materiaalia?

Allergikko

Voisiko joku viisas neuvoa minua?
En voi käyttää muuta, kuin kulta koruja. Jopa hopea allergisoi. Näin on ollut penskasta lähtien.
Nyt tahtoisin kuitenkin vaihteeksi hopean väriset korvakorut ja sormuksen.
Onko mitään materiaalia (esim. valkokulta tai teräs) jota voisin ostaa? Summassa kokeilu tulee niin hirmuisen kalliiksi.
Kiitos avusta etukäteen?

23

7386

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • himpula pimpun

      Monet on allergisia, mutta yleensä metalliseoksen nikkelille. Valitettavan yleistä on että, korut sisältää sitä kaikista myyjän väitteistä huolimatta. Suomessa tehdyissä hopeakoruissa ei yleensä ole nikkeliä. Valkokulta on saanut värinsä juuri nikkelillä tai palladiumista, ole tarkkana ja valitse palladium sekä pyydä myyjältä kuittiin merkintä. Teräskoruissa on paljon nikkeliä, vältä niitä.

      Ei kannata kokeilla summassa arvokkailla koruilla, vaan hanki halvat hopeakorut, joissa ei varmasti ole nikkeliä, näin testaat mahdollisen hopea-allergian (hyvin harvinainen).

      Allergiasi on todennäköisesti nikkeliallergia.

      Näistä koruista takaavat nikkelittömyyden. Pari esimerkkiä halvimmasta päästä.
      http://a-ilusion.com/kauppa/products.php?p=9f1a2a
      http://a-ilusion.com/kauppa/products.php?p=cf7475

    • Materiaali-anssi

      Aloitetaan A:sta, eli allergiasta:
      -hopealle et voi olla allerginen, koskapa itse hopea ei allergisoi. Voit olla (ja juuri todennäköisesti juuri oletkin) nikkelille allerginen. Eli hopeakoruissasi on ollut nikkeliä. Kupariallergia taas on hyvin harvinaista. Sitä seostetaan hopeaan, mutta myös kultaan, joten siitäkään ei tässä tapauksessa ole kyse.
      - voit siis käyttää: nikkelittömiä tuotteita, kuten nikkelitöntä hopeaa ja titaania.
      -valkokulta voi olla sinulle riski
      -teräs on sinulle varmasti riski!

      -pyydä myyjältä todiste korujesi nikkelittömyydestä - palauta heti allergiaa aiheuttavat korut ja vaadi rahat takaisin!
      -uhkaa vaikka kuluttajaviranomaisella jollei myyjä suostu!

    • turvallinen tuote

      tavallinen hopea jota on ijät ja ajat on myyty kaikissa kulta-alan yms liikkeissä ,sen pitoisuus 830(leimasta näet) on usein tehty siten että tämä ns työhopea pinnoitetaan puhtaalla hopeakerroksella ja että pintakerros
      tarttuisi hyvin ,väliin laittavat valitettavasti tätä nikkeliä .
      kannattaakin välttää näitä 830 pitoisia tuotteita
      useasti näin tehdyt tuotteet myös tummuvat nopeasti.
      mutta! on myös todella hyvä vaihtoehto ,925 sterling laatu ,on saman hintaista kuin tämä huonompi, mutta sitä ei tarvitse pinnoittaa ,kun se on todella puhdasta
      olen itse ollut 25 v alalla ja sinä aikana myynyt
      satojatuhansia hopeakoruja ja kukaan ei ole ikinä saanut mitään oireita myymistäni tuotteista,johtuu tästä laadusta,ja kaikki jotka ovat epäilleet samoin kuin sinä ,ovat jälkeenpäin tulleet kertomaan ja kehumaan kuinka pystyivätkin hopeaa pitämään.
      samoin tulee välttää näitä kullattuja hopearenkaita joissa on myös työhopean päälle laitettu nikkelikerros ja sitten kultaus
      kysyit myös valkokullasta ,tarkasta tutki suomessa myytävien valkokultakorujen laadun jatulos oli yllättävä,95% tuotteista oli värjätty nikkelillä valkoiseksi.voi tulla ongelma
      jos valkokultaa korviisi pistät.

      • ite kuparinen

        En ole tavannut yhtään suomessa valmistettua 830 -hopeista korua, joka olisi nikkelipinnoitettu. Mikäs tuon pinnoituksen idea mielestäsi on?

        Itse olen Suomesta löytänyt runsaasti 925 -hopeisia nikkeliä sisältäviä koruja.

        Voisinpa mainita muutamia tavarataloja, joissa tuota 925 "nikkelihopeaa" myydään.


      • hopeaseppä
        ite kuparinen kirjoitti:

        En ole tavannut yhtään suomessa valmistettua 830 -hopeista korua, joka olisi nikkelipinnoitettu. Mikäs tuon pinnoituksen idea mielestäsi on?

        Itse olen Suomesta löytänyt runsaasti 925 -hopeisia nikkeliä sisältäviä koruja.

        Voisinpa mainita muutamia tavarataloja, joissa tuota 925 "nikkelihopeaa" myydään.

        minäpä olen tavannut näitä tuotteita 830 hopeasta tehtyjä ,siis et varmaan ymmärtänyt.
        tämä työhopea päällystetään puhtaalla hopealla
        ja että hopeointi pysyy paremmin VÄLIIN laitetaan nikkelikerros.olen itsekkin hopeaseppä
        ,olen myös tutustunut suurienkin tehtaiden tuotantoon ,oletko itse alalla.kun tiedät niin paljon
        Itse kieltäisin myymästä näitä 830 hopeasta tehtyjä tuotteita.muualla maailmassa missä itse liikun ei ole edes tarjollamuutakuin 925:sta


      • Materiaali-anssi
        hopeaseppä kirjoitti:

        minäpä olen tavannut näitä tuotteita 830 hopeasta tehtyjä ,siis et varmaan ymmärtänyt.
        tämä työhopea päällystetään puhtaalla hopealla
        ja että hopeointi pysyy paremmin VÄLIIN laitetaan nikkelikerros.olen itsekkin hopeaseppä
        ,olen myös tutustunut suurienkin tehtaiden tuotantoon ,oletko itse alalla.kun tiedät niin paljon
        Itse kieltäisin myymästä näitä 830 hopeasta tehtyjä tuotteita.muualla maailmassa missä itse liikun ei ole edes tarjollamuutakuin 925:sta

        Tavis hopeaseppä tekee mitä sepän pitää. Materiaalien perustavaa laatua oleva analyysi näyttää puuttuvan teikäläisten työstä tyystin. Kun materiaalien massaspektrilaitteet tutkivat nikkelipitoisuuksia, siinä maallikko putoaa kärreiltä. "Ei pidä puhua asioista, joista ei syvällisemmin ymmärrä" Piiskaa siitä!


      • Materiaali-anssi

        Turhaa sinun on mainostaa itseäsi: nikkelitön tuote on nikkelitön vasta kun sen nikkelittömyys on todettu! Esitä siis, kuka sen nikkelittömyyden on todennut (kuka,koska a missä)! Se, että myyt 925-hopeaa todistaa ainoastaan, että korusi on tehty 92,5% hopeasta, ehkä.
        Väitellään sitten sen jälkeen lisää...


      • hopeaseppä
        Materiaali-anssi kirjoitti:

        Tavis hopeaseppä tekee mitä sepän pitää. Materiaalien perustavaa laatua oleva analyysi näyttää puuttuvan teikäläisten työstä tyystin. Kun materiaalien massaspektrilaitteet tutkivat nikkelipitoisuuksia, siinä maallikko putoaa kärreiltä. "Ei pidä puhua asioista, joista ei syvällisemmin ymmärrä" Piiskaa siitä!

        kiitos vihjauksesta ,että kaikki me muut ihmiset emme ole ajatuksiltamme yhtä korkealla tasolla kuin sinä, emmekä tiedä alasta, jolla toimimme ,mitään.
        Olenkin sen ajan ,mitä olen alalla ollut ,testauttanut tuotteeni mitä itse valmistan sekä mitä jälleenmyyn ,aina Tukesin laboratoriossa ,testaus maksaa paljon,mutta sieltä saa pitoisuudet tuhannesosien tarkkuudella.
        muutenkin tuollainen arvailu mitä aineita missäkin on ehkä tehnyt sinusta arvausalan ammattilaisen
        p.s tyhmyyteni takia minäkin jätin nämä testausalan ammattilaisille


      • Materiaali-anssi
        hopeaseppä kirjoitti:

        kiitos vihjauksesta ,että kaikki me muut ihmiset emme ole ajatuksiltamme yhtä korkealla tasolla kuin sinä, emmekä tiedä alasta, jolla toimimme ,mitään.
        Olenkin sen ajan ,mitä olen alalla ollut ,testauttanut tuotteeni mitä itse valmistan sekä mitä jälleenmyyn ,aina Tukesin laboratoriossa ,testaus maksaa paljon,mutta sieltä saa pitoisuudet tuhannesosien tarkkuudella.
        muutenkin tuollainen arvailu mitä aineita missäkin on ehkä tehnyt sinusta arvausalan ammattilaisen
        p.s tyhmyyteni takia minäkin jätin nämä testausalan ammattilaisille

        ??? Taisi tulla nyt oma tulkinta? Mitenkä niin väitin, että et tiedä alastasi mitään? Materiaalien nikkelipitoisuuksistahan tässä vain oli kysymys. Olipa johtopäätöksesi outo. Sen voin kyllä sanoa ja sanonkin suoraan, että 830-hopea ei ole yhtä kuin nikkeli. Sama pätee 925-hopeaan. Samaten jotkut (kaikesta päätellen harvat) tehtaat valmistavat samaisia hopeatuotteitaan nikkelipintaisina. Ei siinä sen kummempaa ole. Alalle olisikin TODELLA eduksi jättää nämä nikkeli-kikkailut, ennenkuin maine menee totaalisesti. Ei nimittäin ole leikin asia, että niinkin suuri määrä (42%) nuorista naisista kärsii nikkeliekseemasta. Tämäkin tutkimus on jo 12 vuoden takaa. Todellisuudessa luku lienee vieläkin korkeampi. Siihen kyllä löytyy suurempi syyllinen rihkamakorubisneksestä.

        Muuten, jos saa kysyä: minkälaisia tuloksia sait hopeasi "arvoiksi". Siis nikkelin ja koboltin osalta? Ja millä laitteella tutkittiin ja mihin liuotettiin?
        Ja hienoa, että olet noinkin huolellinen ollut tuotteittesi suhteen. Mietin vaan sitä, että etkö sitten valmista rejeerinkiäsi itse?

        Kotikonsteinhan nikkeliä ei oikeastaan saa näkyviin mitenkään, paitsi todella suuret pitoisuudet. Sitä DMG-pikatestiähän tullilaboratorio käyttää satunnaisissa alkutesteissään. Sen vuoksi tämä nikkelikorujen invaasio ja myynti jatkuukin.

        p.s. Minun ei ole tarvinnut materiaalien suhteen arvailla mitään. Kyllä nuo massaspektrometrit (esim. atomiabsorptiospektrofotometri) hommat puolestani ovat aina "arvailleet". Sikäli oma arvauksesi meni huti ;)


      • ite kuparinen
        hopeaseppä kirjoitti:

        minäpä olen tavannut näitä tuotteita 830 hopeasta tehtyjä ,siis et varmaan ymmärtänyt.
        tämä työhopea päällystetään puhtaalla hopealla
        ja että hopeointi pysyy paremmin VÄLIIN laitetaan nikkelikerros.olen itsekkin hopeaseppä
        ,olen myös tutustunut suurienkin tehtaiden tuotantoon ,oletko itse alalla.kun tiedät niin paljon
        Itse kieltäisin myymästä näitä 830 hopeasta tehtyjä tuotteita.muualla maailmassa missä itse liikun ei ole edes tarjollamuutakuin 925:sta

        "minäpä olen tavannut näitä tuotteita 830 hopeasta tehtyjä ,siis et varmaan ymmärtänyt."

        En varmaan sitten ymmärtänyt mitä pitäisi ymmärtää. Vieläkin olen aivan kysymysmerkkinä. Varmasti maailmalta löytyy vaikka mitä pinnoitettua ja pinnoittamatonta, 925 sekä 830 -hopeaa. Kirjoitin etten ole törmännyt suomalaisen tehtaan 830 -hopean nikkelipinnoitteeseen.

        Olen saanut esitteen, jossa kerrotaan aasialaisen tehtaan 925 -hopeatuotteista, jotka on pinnoitettu puhtaalla hopealla. Niin kuin Anssi tuossa huomauttaakin ei sillä ei ole nikkelin suhteen merkitystä onko hopea 925 vai 830. Puhtaalla hopealla on kai ollut tarkoitus peittää alla olevan nikkelipitoisen hopean vaikutus.

        En ole törmännyt (edelleenkään) _suomalaisen_ tehtaan 830 -hopeasta valmistamaan koruun, joka olisi nikkelillä pinnoitettu. Niin kuin jo huomautin ulkomailta löytyy kaikkea maan ja taivaan välillä ja vastuu Suomessa myytyjen korujen osalta on sen, joka sen korun kuluttajalle myy.

        Ei ole sama mistä korunsa ostaa, sen kertoo korkeat nikkeliallergiaa sairastavien määrät, eivätkä nuo myyjät näytä joutuvan lainkaan vastuuseen aiheuttamistaan pysyvistä ruumiinvammoista.


      • hopeaseppä
        Materiaali-anssi kirjoitti:

        ??? Taisi tulla nyt oma tulkinta? Mitenkä niin väitin, että et tiedä alastasi mitään? Materiaalien nikkelipitoisuuksistahan tässä vain oli kysymys. Olipa johtopäätöksesi outo. Sen voin kyllä sanoa ja sanonkin suoraan, että 830-hopea ei ole yhtä kuin nikkeli. Sama pätee 925-hopeaan. Samaten jotkut (kaikesta päätellen harvat) tehtaat valmistavat samaisia hopeatuotteitaan nikkelipintaisina. Ei siinä sen kummempaa ole. Alalle olisikin TODELLA eduksi jättää nämä nikkeli-kikkailut, ennenkuin maine menee totaalisesti. Ei nimittäin ole leikin asia, että niinkin suuri määrä (42%) nuorista naisista kärsii nikkeliekseemasta. Tämäkin tutkimus on jo 12 vuoden takaa. Todellisuudessa luku lienee vieläkin korkeampi. Siihen kyllä löytyy suurempi syyllinen rihkamakorubisneksestä.

        Muuten, jos saa kysyä: minkälaisia tuloksia sait hopeasi "arvoiksi". Siis nikkelin ja koboltin osalta? Ja millä laitteella tutkittiin ja mihin liuotettiin?
        Ja hienoa, että olet noinkin huolellinen ollut tuotteittesi suhteen. Mietin vaan sitä, että etkö sitten valmista rejeerinkiäsi itse?

        Kotikonsteinhan nikkeliä ei oikeastaan saa näkyviin mitenkään, paitsi todella suuret pitoisuudet. Sitä DMG-pikatestiähän tullilaboratorio käyttää satunnaisissa alkutesteissään. Sen vuoksi tämä nikkelikorujen invaasio ja myynti jatkuukin.

        p.s. Minun ei ole tarvinnut materiaalien suhteen arvailla mitään. Kyllä nuo massaspektrometrit (esim. atomiabsorptiospektrofotometri) hommat puolestani ovat aina "arvailleet". Sikäli oma arvauksesi meni huti ;)

        en väittänyt että 830-pitoinen hopea on yhtäkuin nikkeli vaan sitä ,että suuren kuparipitoisuuden vuoksi tämä 830 hopea tummuu hyvin nopeasti,ja tämän vuoksi tämä 830-arvoinen hopea aina pinnoitetaankin puhtaalla hopealla ,että olisi tuote kauan myyntikuntoinen .ja että tulos olisi hyvä ,nikkeliä käytetään pintojen välissä.samaa tekniikkaa käytetään kun tuote kullataan.


      • Materiaali-anssi
        hopeaseppä kirjoitti:

        en väittänyt että 830-pitoinen hopea on yhtäkuin nikkeli vaan sitä ,että suuren kuparipitoisuuden vuoksi tämä 830 hopea tummuu hyvin nopeasti,ja tämän vuoksi tämä 830-arvoinen hopea aina pinnoitetaankin puhtaalla hopealla ,että olisi tuote kauan myyntikuntoinen .ja että tulos olisi hyvä ,nikkeliä käytetään pintojen välissä.samaa tekniikkaa käytetään kun tuote kullataan.

        "tulos olisi hyvä ,nikkeliä käytetään pintojen välissä.samaa tekniikkaa käytetään kun tuote kullataan."

        Kyllä kultaus ja hopeointi pystyvät ja pysyvät aivan hyvin 830-hopean pinnassa. Vain ajattelematon oman oksansa sahaaja toimii kuvailemallasi tavalla.

        Tuota (kemiallista) nikkeliä käytetään kyllä mm. anodisoidussa teräskorussa, esimerkiksi lävistyskoruissa. Tällaisten tuotteiden myyminen on lainsäädännöllä kylläkin kielletty, mutta kun sen valvonta...

        Jotkut sepät käyttävät 830-leimaa "varmuuden vuoksi", vaikka tuote olisikin hopeapitoisuudeltaan 925.
        Tuota nikkelioletustasi en suoralta kädeltä kylläkään allekirjoita. Siitä(kin) kun sattuu myös löytymään mustaa valkoisella. En kuitenkaan väitä, etteikö joku voisi niin tehdäkin, vaikka siinä ei mitään järkeä olekaan.
        Entä ne sinun menetelmäsi ja analyysien tulokset?


      • Materiaali-anssi
        ite kuparinen kirjoitti:

        "minäpä olen tavannut näitä tuotteita 830 hopeasta tehtyjä ,siis et varmaan ymmärtänyt."

        En varmaan sitten ymmärtänyt mitä pitäisi ymmärtää. Vieläkin olen aivan kysymysmerkkinä. Varmasti maailmalta löytyy vaikka mitä pinnoitettua ja pinnoittamatonta, 925 sekä 830 -hopeaa. Kirjoitin etten ole törmännyt suomalaisen tehtaan 830 -hopean nikkelipinnoitteeseen.

        Olen saanut esitteen, jossa kerrotaan aasialaisen tehtaan 925 -hopeatuotteista, jotka on pinnoitettu puhtaalla hopealla. Niin kuin Anssi tuossa huomauttaakin ei sillä ei ole nikkelin suhteen merkitystä onko hopea 925 vai 830. Puhtaalla hopealla on kai ollut tarkoitus peittää alla olevan nikkelipitoisen hopean vaikutus.

        En ole törmännyt (edelleenkään) _suomalaisen_ tehtaan 830 -hopeasta valmistamaan koruun, joka olisi nikkelillä pinnoitettu. Niin kuin jo huomautin ulkomailta löytyy kaikkea maan ja taivaan välillä ja vastuu Suomessa myytyjen korujen osalta on sen, joka sen korun kuluttajalle myy.

        Ei ole sama mistä korunsa ostaa, sen kertoo korkeat nikkeliallergiaa sairastavien määrät, eivätkä nuo myyjät näytä joutuvan lainkaan vastuuseen aiheuttamistaan pysyvistä ruumiinvammoista.

        Veit sanat suustani. Oikeastaan tuo nikkelin kosketusekseema on jo niin universiaali vaiva, että aasialaisetkin korutehtaat ovat jo yskän ymmärtäneet. Ainakin suurimmalta osalta.

        "vastuu Suomessa myytyjen korujen osalta on sen, joka sen korun kuluttajalle myy." lisään vielä sanat "tai valmistaa".

        Pienenä sivuhuomauksena täytyy ikäväkseni mainita, että Anssin "haaviin" on juuri jäänyt yhden suomalaisen korutehtaan 830-leimalla ja nimileimalla varustettu korvakoru, joka on aiheuttnut välittömästi pahan kosketusekseeman. Toisaalta erään toisen suomalaistehtaan 830-korvakoruun vaihto rauhoitti tilanteen heti!
        Korvakoru lähtee jatkotutkimuksiin.

        " eivätkä nuo myyjät näytä joutuvan lainkaan vastuuseen aiheuttamistaan pysyvistä ruumiinvammoista."

        Koko valvotaketju tehtaasta tullilaboratorion kautta myyjälle ja edelleen kuluttajalle on, sanoisinko perin hatara.
        Tullilaboratorio (jolla on massaspektrilaitteet) käyttää koruratsioihinsa DMG-pikatestiä (surkea ja epätrkka menetelmä) ja vasta jos pikatestitulos antaa positiivisen signaalin, otetaan tuote tarkempaan analyysiin.
        Myyjä (jolla moisia laitteita ole) luottaa helposti (tai/ja ahneuttaan) tehtaan nikkelittömyysvakuutteluihin. Se on sitä takaperin puuhun kiipeämistä...

        Esimerkki: tullilaboratorion dimetyyliglyoksiimi-testatuista kolmestakymmenestä nikkelittömästä näytteestä 20 sisälsi nikkeliä!

        Ei siis ihme, että tämä nikkelivalvonta vuotaa seulan lailla. Tuntuu siltä, että kuluttajaviranomainenkin on nostanut kädet pystyyn asiassa. Luotetaan vaan, että direktiivit poistavat nikkelit tuotteista...


      • ite kuparinen
        Materiaali-anssi kirjoitti:

        Veit sanat suustani. Oikeastaan tuo nikkelin kosketusekseema on jo niin universiaali vaiva, että aasialaisetkin korutehtaat ovat jo yskän ymmärtäneet. Ainakin suurimmalta osalta.

        "vastuu Suomessa myytyjen korujen osalta on sen, joka sen korun kuluttajalle myy." lisään vielä sanat "tai valmistaa".

        Pienenä sivuhuomauksena täytyy ikäväkseni mainita, että Anssin "haaviin" on juuri jäänyt yhden suomalaisen korutehtaan 830-leimalla ja nimileimalla varustettu korvakoru, joka on aiheuttnut välittömästi pahan kosketusekseeman. Toisaalta erään toisen suomalaistehtaan 830-korvakoruun vaihto rauhoitti tilanteen heti!
        Korvakoru lähtee jatkotutkimuksiin.

        " eivätkä nuo myyjät näytä joutuvan lainkaan vastuuseen aiheuttamistaan pysyvistä ruumiinvammoista."

        Koko valvotaketju tehtaasta tullilaboratorion kautta myyjälle ja edelleen kuluttajalle on, sanoisinko perin hatara.
        Tullilaboratorio (jolla on massaspektrilaitteet) käyttää koruratsioihinsa DMG-pikatestiä (surkea ja epätrkka menetelmä) ja vasta jos pikatestitulos antaa positiivisen signaalin, otetaan tuote tarkempaan analyysiin.
        Myyjä (jolla moisia laitteita ole) luottaa helposti (tai/ja ahneuttaan) tehtaan nikkelittömyysvakuutteluihin. Se on sitä takaperin puuhun kiipeämistä...

        Esimerkki: tullilaboratorion dimetyyliglyoksiimi-testatuista kolmestakymmenestä nikkelittömästä näytteestä 20 sisälsi nikkeliä!

        Ei siis ihme, että tämä nikkelivalvonta vuotaa seulan lailla. Tuntuu siltä, että kuluttajaviranomainenkin on nostanut kädet pystyyn asiassa. Luotetaan vaan, että direktiivit poistavat nikkelit tuotteista...

        "Anssin "haaviin" on juuri jäänyt yhden suomalaisen korutehtaan 830-leimalla ja nimileimalla varustettu korvakoru, joka on aiheuttnut välittömästi pahan kosketusekseeman. Toisaalta erään toisen suomalaistehtaan 830-korvakoruun vaihto rauhoitti tilanteen heti!
        Korvakoru lähtee jatkotutkimuksiin. "

        Mielenkiintoinen tieto. Mistähän on hopeansa hankkinut, vai onko pistänyt ulkomaiseen halpatuotteeseen omat leimansa. Mainio tuo hopean rekisteröity nimileima, sillä voi valmistajan / vastuutahon löytää. Tuoteturvakeskus pitää rekisteriä Suomessa.

        Pistäpä tänne leiman kirjaimet, kun nikkelitesti varmistaa laittomuuden. Osaamme sitten varoa kyseistä valmistajaa :( häpeä heille.


      • kauppias vuodesta 85
        ite kuparinen kirjoitti:

        "Anssin "haaviin" on juuri jäänyt yhden suomalaisen korutehtaan 830-leimalla ja nimileimalla varustettu korvakoru, joka on aiheuttnut välittömästi pahan kosketusekseeman. Toisaalta erään toisen suomalaistehtaan 830-korvakoruun vaihto rauhoitti tilanteen heti!
        Korvakoru lähtee jatkotutkimuksiin. "

        Mielenkiintoinen tieto. Mistähän on hopeansa hankkinut, vai onko pistänyt ulkomaiseen halpatuotteeseen omat leimansa. Mainio tuo hopean rekisteröity nimileima, sillä voi valmistajan / vastuutahon löytää. Tuoteturvakeskus pitää rekisteriä Suomessa.

        Pistäpä tänne leiman kirjaimet, kun nikkelitesti varmistaa laittomuuden. Osaamme sitten varoa kyseistä valmistajaa :( häpeä heille.

        Ensinnäkin ulkomailta ei saa sitten millään tilattua tätä 830-pitoista hopeaa ,kun on niin huonoa(vai tiedätkö paikan )kerro minulle.Näin kauppiaana täytyy yhtyä nimim.hopeasepän juttuihin;firmani möi ennen näitä kotimaisia 830 tuotteita ,aina oli ongelmia ,sitten siirryin kokonaan näihin 925 pitoisiin tuotteisiin ,ja kaikki ongelmat hävisivät asiakkailta.tottakai näissäkon täytyy olla tarkkana mistä tuotteensa tilaa .
        on muuten kumma ,että näissä kotimaisissa jalometaalituotteissa kontrolli koskee vain pitoisuuksia ,nikkelikontrolli on vain valmistajan ja myyjän.
        ulkomailta tulevat tavarat ovat todella tarkasti
        kontrolloituja .
        Se mitä tulee näiden joidenkin nimimerkkien taholta tulleisiin epäilyksiin tarkastuksien epä-määräisyyksitä,ja huonoudesta ,jättäisin omaan arvoonsa.
        Kaupassani vierailee päivässä satoja asiakkaita ,todella paljon on sellaisia "entisiä allergiasta kärsiviä" ja nyt ihme ja kumma he pystyvätkin pitämään hopeatutteita.
        Minusta paras tietämys on meillä asiakkaista välittävillä kauppiailla,joilla on suora kontakti näihin hopeakorujen ostajiin


      • Materiaali-anssi
        kauppias vuodesta 85 kirjoitti:

        Ensinnäkin ulkomailta ei saa sitten millään tilattua tätä 830-pitoista hopeaa ,kun on niin huonoa(vai tiedätkö paikan )kerro minulle.Näin kauppiaana täytyy yhtyä nimim.hopeasepän juttuihin;firmani möi ennen näitä kotimaisia 830 tuotteita ,aina oli ongelmia ,sitten siirryin kokonaan näihin 925 pitoisiin tuotteisiin ,ja kaikki ongelmat hävisivät asiakkailta.tottakai näissäkon täytyy olla tarkkana mistä tuotteensa tilaa .
        on muuten kumma ,että näissä kotimaisissa jalometaalituotteissa kontrolli koskee vain pitoisuuksia ,nikkelikontrolli on vain valmistajan ja myyjän.
        ulkomailta tulevat tavarat ovat todella tarkasti
        kontrolloituja .
        Se mitä tulee näiden joidenkin nimimerkkien taholta tulleisiin epäilyksiin tarkastuksien epä-määräisyyksitä,ja huonoudesta ,jättäisin omaan arvoonsa.
        Kaupassani vierailee päivässä satoja asiakkaita ,todella paljon on sellaisia "entisiä allergiasta kärsiviä" ja nyt ihme ja kumma he pystyvätkin pitämään hopeatutteita.
        Minusta paras tietämys on meillä asiakkaista välittävillä kauppiailla,joilla on suora kontakti näihin hopeakorujen ostajiin

        Vihjaisit ilmeisesti kirjoitukseeni? Ja tarkastuksien epämääräisyyteen? Ei taida kauppiaalla olla kenttäkokemusta parempaa tietoa väitteilleen? 830/925 -hopean nikkelipitoisuus ei mitenkään korreloi tuon hopean pitoisuuden kanssa. Pääsääntöisesti ei hopeassa ylipäätään käytetä nikkeliä tänä päivänä. Ei 830 kuten ei 925:kään.

        "ulkomailta tulevat tavarat ovat todella tarkasti
        kontrolloituja"

        Kuka kontrolloi? Vastaan, että vain kauppias itse - jos kontrolloi!
        Ei DMG-testi todellisuudessa mitään kontrolloi:

        http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto/9803/980301/9803010196.html

        Vieläkö luotat "viranomaiskontrolliin? Anssilla sattuu olemaan tuolta puolelta melkoisesti tietoa ja kokemusta, jotta voin yhtyä ympäristökeskuksen kemistin näkemyksiin. Paljonkos kauppiaalla vm.85 on asiasta syvällisempää tietoa? Meinaan, että ei ole syytä heittää ensimmäistä kiveä ilman näyttöä!

        Juttuni eivät perustu mihinkään tuulesta temmattuihin heittoihin. Ainoa, mikä Anssia kiinnostaa ovat kylmät faktat.

        Siinä olen samaa mieltä, että pitoisuuksien ja leimojen viranomaissyyni on tietyllä tavalla vanhakantaista mentaliteettia ylläpitävää. Nikkelikontrolli olisi teoriassa hyvä. Direktiivien johdosta ongelman toivotaan poistuvan, kuten ylinopeudet nopeusrajoituksilla...

        p.s. mistä muuten kuvittelet, vai kuvitteletko, ettei Anssilla ole suoraa ja laajaa kontaktia (hopea)korujen käyttäjiin/ostajiin?


      • kauppias vuodesta 85
        Materiaali-anssi kirjoitti:

        Vihjaisit ilmeisesti kirjoitukseeni? Ja tarkastuksien epämääräisyyteen? Ei taida kauppiaalla olla kenttäkokemusta parempaa tietoa väitteilleen? 830/925 -hopean nikkelipitoisuus ei mitenkään korreloi tuon hopean pitoisuuden kanssa. Pääsääntöisesti ei hopeassa ylipäätään käytetä nikkeliä tänä päivänä. Ei 830 kuten ei 925:kään.

        "ulkomailta tulevat tavarat ovat todella tarkasti
        kontrolloituja"

        Kuka kontrolloi? Vastaan, että vain kauppias itse - jos kontrolloi!
        Ei DMG-testi todellisuudessa mitään kontrolloi:

        http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto/9803/980301/9803010196.html

        Vieläkö luotat "viranomaiskontrolliin? Anssilla sattuu olemaan tuolta puolelta melkoisesti tietoa ja kokemusta, jotta voin yhtyä ympäristökeskuksen kemistin näkemyksiin. Paljonkos kauppiaalla vm.85 on asiasta syvällisempää tietoa? Meinaan, että ei ole syytä heittää ensimmäistä kiveä ilman näyttöä!

        Juttuni eivät perustu mihinkään tuulesta temmattuihin heittoihin. Ainoa, mikä Anssia kiinnostaa ovat kylmät faktat.

        Siinä olen samaa mieltä, että pitoisuuksien ja leimojen viranomaissyyni on tietyllä tavalla vanhakantaista mentaliteettia ylläpitävää. Nikkelikontrolli olisi teoriassa hyvä. Direktiivien johdosta ongelman toivotaan poistuvan, kuten ylinopeudet nopeusrajoituksilla...

        p.s. mistä muuten kuvittelet, vai kuvitteletko, ettei Anssilla ole suoraa ja laajaa kontaktia (hopea)korujen käyttäjiin/ostajiin?

        Siirryn hieman eri aiheeseen,valkokultaan.
        Sain vuosia sitten jalometallitarkastajan tutkimaan Suomen kultasepänliikkeiden valkokultien nikkelipitoisuuksia.Tulos oli
        yllättävä ,95% kultasepänliikkeistä möi nikke-
        lillä värjättyä valkokultaa.tämä korostaa sitä
        millä lailla Suomen kultasepänliikkeet suhtautuvat asiakkaiden hyvinvointiin.
        Useat asiakkaat luulevat vieläkin ,että
        valkokulta on "kultaa" siinä missä keltakultakin
        vaikka on seostettu yleensä juuri hopealla nikkelillä
        Naurattaa joskus vanhempien ihmisten puheet vanhanhyvän ajan kultaseoksista ,kuinka tuotteet
        ovat ja pysyvät muuttumattomana vuodesta toiseen.MIKSIKÖHÄN? tiedämme syyn ni
        nämä valkokultatuotteet 830 hopeatuotteet,tuotteet jotka on Suomessa valmistettuja ,näitä tuotteita ei tosiaan kukaan
        valvo muuta kuin arvometallien puolesta.
        Tämä valkokulta-asia on se seikka ,joka saa nämä perinteiset kulta-alanliikkeet näyttämään todelliset kasvonsa.
        P.S saa näissä 925 hop tuotteissakin olla tarkkana kun niitä tilaa:esim,kysyin maailman suurimman ketjutehtaan ketjujen tekotapaa,
        on joko puhdas 925 hop ,tai hienohopeoitu 925hop
        sekä 925 hop- välissä nikkeli hienohopea

        Itse seoksessa harvemmin on tätä ni ,mutta mennäänpä 830 pitoisen hop hienohopeointiin, kultauksiin .Tiedät varmasti kultausesta sen verran ;että normaali hienokultaus ei ole myyvä väri suomessa,tuote on liian keltainen ,thats the point ,miksi nikkeliä käytetään välissä
        Hyvää joulua kaikille


      • hopeinenoon

        Niin siis uuno, 925 hopea on huonompaa. Oletko joku trokarikauppias jossain kauppakeskuksessa joka myy paskaa?


    • Materiaali-anssi

      Pahasti hakoteillä koko sakki:
      Anssi on tutkinut nikkelipitoisuuksia runsain mitoin, mutta täällä näyttää olevan vain kuppikuntaista porukkaa jotka saivartelevat vääristä asioista.

    • ...:)

      Ajattelin ohimennen sotkea oman lusikkani tähän soppaan myös:)Itse olen kultasepänalan artesaani (suoritan kultasepän ammattitutkintoa parhaillaan) ja aika paljon olen hopean kanssa ollut tekemisissä, seostamisesta lähtien.

      Ihmeen sitkeässä on urbaanilegenda, että hopeassa (..Puhutaan nyt sitten mistä vain hopeasta joka on Suomessa pitoisuusleimoilla leimattu..) on nikkeliä joka puolestaan allergisoi. Kaupat myyvät "nikkelivapaata hopeaa" ikäänkuin se olisi jotenkin hienompaa, ja antaa kuvan että hopeassa on nikkeliä. Myyntikikka näyttää toimivan.

      Tosiasiassa hopeaa ja nikkeliä ei voida seostaa keskenään. Niiden sulamispisteet ja ominaisuudet ovat liian erilaiset. Jos seostaminen kuitenkin onnistutaan tekemään,ja saadaan yhtenäinen klöntti valettua, metallin itsensä muokkaaminen ei onnistu lainkaan. Levy murtuu kuin näkkileipä kun se laitetaan menemään valssin läpi.. Metallin kiderakenne ei kestä, johtuen juuri tästä sulamispisteestä.

      Sopii tietysti yrittää ja saada hopeapitoisuus pysymään sallituissa rajoissa.

      ..Sitäkään en oikein ymmärrä, miksi hopeaa pitäisi pinnoittaa nikkelillä (ja onnistuuko se edes?)? Minulle aivan uusi asia tämä.
      Hopea itsessään on jalometalli, miksi pinnoittaa sitä epäjalolla..?

      • ..:)

        Jos nikkeliallergiaa alkaa olemaan, on helppo syyttää sitä hopeasormusta joka on kokoajan silmien alla.

        Nikkeliä on melkein vähän jokapaikassa kun katsoo vähän ympärilleen. Allergisointi voi tapahtua pikkuhiljaa
        esim. silmälasin sangat, farkkujen nappi joka on paljasta ihoa vasten.. Kolikot.. ruokailuvälineet, avaimet, ovenkahvat. Ei allergiat puhkea viikossa, parissa, kaikki olemme yksilöitä? (En tietenkään ole sairaanoitaja vastaamaan tässä asiassa)

        Alkup.kirjoittajan ongelmaan mietin myös vastausta, liekö titaani tuttu materiaali? Siitä saa tehtyä yksilöllisiä koruja, ja on allergeeniton, eikä mikään huippuhintainen kuitenkaan:)


    • tuuti58

      Voiko joku selittää tyhmälle, että miksi tup 830 on painavampaa hopeaa kun 950?

    • Anonyymi

      Tulinpa minäkin kertomaan tarinani. Nuorena 80-luvulla ollessani hopeiset korvarenkaat olivat kaikki 830 hopeaa. Eivät tummuneet käytössä sitten millään. Sittemmin ostin 925 hopeisia, tummuivat viikossa. Ja nyt löysi jälleen 830 seosta olevat, korvissani olleet yötä päivää kuukauden ajan ja vieläkin kiiltävät kuin rasiasta otettuina, eivät siis tummu. Ja olen nikkelille hyvin allerginen että ei näilläkään pitoisuuksilla ole mitään allergisoivaa eroa.

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2257
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2083
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1698
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1510
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1506
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1407
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1374
    8. 52
      1268
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1200
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1196
    Aihe