Rakkain saamasi Joululahja?

etsivivä-amadeus

Maaseudun puutteen ja kurjuuden keskelle,sain mahakelkan enoni itse tekemän.
Siihen oli nimeni kirjoitettu,siniselle pohjalle Ritva.
Voi,että olin ylpeä.Naapurin lapsille,joille olin Isätön reppana,ylpeilin kelkastani.
Kerro omista Joululahjoistasi,luo Joulunodotusta tähän lumettomaan keskustelupalstaan,

13

647

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei tällä kertaa liity jouluun, vaan tähän päivään.

Yllätykset ovat ihania, Sinä sellaisen mulle ojensit, lämmin kiitos;))

Toivottavasti huomaat tämän viestin.

• Muistan yhden joulun,
      siinä jälkeen koulun.
      Isä sanoi vieppä suutarille tämä raha.
      Suutari Antti ovelana hääri,
      jotain sanomalehteen kääri.
      Siten jouluaaton tullen,
      sanomalehti paketissa oli nimi Matti.
      Komeat kippurakärkisaappaat oli aivan parhaat.
      Avuksi vain joulupukille olin,
      oman lahjan kotiin saatoin.

• Fanni

Koulusalkku se oli, vaikka kesti vain joulusta ensimmäiseen koulupäivään.
      Koulupaikkakunnalla oikaisimme hiekkakuopan reunaan tallattua liukasta polkua, jossa tavan mukaan kenkien luistoa kokeiltiin.
      Liukastuin ja salkku sinkoutui edellä kovaan lumitantereeseen.
      Pula-ajan materiaali, hapras tummanruskea muovi pirstoutui salkun kulmasta tuhannen nuuskaksi.
      Sen pituinen se minun unelmalahja.
      Suru oli syvä.
      Kestävämpi materiaali oli paperilanka-pahvisalkku.

• Katicat2

Ei epäilystäkään, se on SE nukke. Sota-ajan nukeilla oli paperimassa tai kuttaperkkapää.Ne päät oli heikkoja, ensimmäiseksi nenä meni lyttyyn. Niitä koetettiin vahvistaa niin, että pään sisäpuolelle laitettiin liisteriä ja sitten sahanpurua.

Siitäkö johtuu sanonta, sahanpurua päässä.

Sirkulla oli kuttaperkkapää, se oli kaunis. Äiti oli sille ruumiin tehnyt, täytteenä sahanpurua. Sirkku on monessa vanhassa valokuvassa mukana rikkinäisine nenineen.

• Kiveli
        Katicat2 kirjoitti:

Ei epäilystäkään, se on SE nukke. Sota-ajan nukeilla oli paperimassa tai kuttaperkkapää.Ne päät oli heikkoja, ensimmäiseksi nenä meni lyttyyn. Niitä koetettiin vahvistaa niin, että pään sisäpuolelle laitettiin liisteriä ja sitten sahanpurua.

Siitäkö johtuu sanonta, sahanpurua päässä.

Sirkulla oli kuttaperkkapää, se oli kaunis. Äiti oli sille ruumiin tehnyt, täytteenä sahanpurua. Sirkku on monessa vanhassa valokuvassa mukana rikkinäisine nenineen.

Minulle ei lapsuuden joululahjoja ole jäänyt mieleen varmaan siitä syystä, että niitä ei juuri ollut.
        Ne olivat jotain lehti, kirja, sukka , käsine tyyliä.
        Mieheni osti joka joulu jotain mielestään seksikästä, lähinnä yöpaitoja. Parhaiten on mieleen jäänyt Lyhyt ja leveä70-luvun alkupuolen, oliko se Baby-doll tai sen tapainen hvyvin hempeä. kumartua ei passannut se päällä ainakaan vieraiden nähden. ;-)))

• Fanni

Tilasin jo marraskuun alussa joululahjakseni tänä jouluna otetun perhekuvan, johon koko klaani 8 henkilöä suostuvat mukisematta.
      Aikuiset kyllä ottivat tänään tilanteen vastustelematta, mutta pienin pippuri oli kuin väkkärä ja vaati 10 otosta.
      Katsotaan, ehkä niistä löytyy yksi kohtalainen. Sellaista on kuvien otto.

• etsivivä-amadeus

Se Joulu ehkä oli rikkain puuttesta huolimatta.Oli rakkautta oli läheisyyttä ja se maaseudun koskemattomuus.Oli maassa hanki ja oikea Joulun tuntu..

• etsivivä-amadeus kirjoitti:

Se Joulu ehkä oli rikkain puuttesta huolimatta.Oli rakkautta oli läheisyyttä ja se maaseudun koskemattomuus.Oli maassa hanki ja oikea Joulun tuntu..

Puutetta oli niin rikkaiden kun köyhienkin tuvissa. Ei paljon joululahjoja edes osattu odottaa. Kun ei sitä rahaakaan ollut kuin ihan välttämättömään. Mutta kummitätini oli pienestä palvelijan palkastaan säästänyt, ja ostanut minulle kumipohjaiset monot, ja punaiset puuhelmet. Muistan kun istuin tuvan uunilla ne monot jalassa, ja punaiset puuhelmet kaulassa. Ja olin niin onnellinen.
        Sen jälkeen on ollut jouluja, runsaita ja rikkaitakin. Lahjoja aina liikaakin. Mutta mikään ei voita sitä joulua, ja sitä joululahjaa. Muistan sen aina, kun sytytän kynttilän kummini haudalle!

• etsivivä-amadeus
        marja-liisa41 kirjoitti:

Puutetta oli niin rikkaiden kun köyhienkin tuvissa. Ei paljon joululahjoja edes osattu odottaa. Kun ei sitä rahaakaan ollut kuin ihan välttämättömään. Mutta kummitätini oli pienestä palvelijan palkastaan säästänyt, ja ostanut minulle kumipohjaiset monot, ja punaiset puuhelmet. Muistan kun istuin tuvan uunilla ne monot jalassa, ja punaiset puuhelmet kaulassa. Ja olin niin onnellinen.
        Sen jälkeen on ollut jouluja, runsaita ja rikkaitakin. Lahjoja aina liikaakin. Mutta mikään ei voita sitä joulua, ja sitä joululahjaa. Muistan sen aina, kun sytytän kynttilän kummini haudalle!

Niin se vain oli.Äitini laivaemäntä lähetti Joulupaketissa hyastinmukuloita.Me maalaistollot ei tietenkään tietty mitä nillä olis pitäny tehdä.
        Yrittettiin syödä niitä ja pahalta maistuivat,tuvanlattialla pyörivät,kunnes hiillokokseen joutivat.
        Mummoni pääkupunkireissu,jolloin Äitini laiva oli Suomessa ja paljsastui karu totuus ja voi että meille tyhmille maalaisille kaupunkiserkut nauroivat.
        Ne mukulat olisi pitänyt laittaa multiin,jotka me heitimme hiillokseen ja tämä tarina on totta:
        takaa amateus

Niin se vain oli.Äitini laivaemäntä lähetti Joulupaketissa hyastinmukuloita.Me maalaistollot ei tietenkään tietty mitä nillä olis pitäny tehdä.
        Yrittettiin syödä niitä ja pahalta maistuivat,tuvanlattialla pyörivät,kunnes hiillokokseen joutivat.
        Mummoni pääkupunkireissu,jolloin Äitini laiva oli Suomessa ja paljsastui karu totuus ja voi että meille tyhmille maalaisille kaupunkiserkut nauroivat.
        Ne mukulat olisi pitänyt laittaa multiin,jotka me heitimme hiillokseen ja tämä tarina on totta:
        takaa amateus

Siinä vaiheessa sodanjälkeinen säännöstelyaika oli kai ohi kun Jouluksi saimme ensimmäiset suuret ja punaiset jouluomenat. Kullekin yksi joululahjapaketissa.
        Niiden tuoksu oli meille korven kakaroille niin uskomaton, että sen muistaa vieläkin. Nyt uskon, että se omena laji oli Red Delii jotai.

Siinä 'sekametelisopassa' oli joku karvainen hedelmä. Ne jätin syömättä.

• pilvi*
        capt.cöpenick kirjoitti:

Siinä vaiheessa sodanjälkeinen säännöstelyaika oli kai ohi kun Jouluksi saimme ensimmäiset suuret ja punaiset jouluomenat. Kullekin yksi joululahjapaketissa.
        Niiden tuoksu oli meille korven kakaroille niin uskomaton, että sen muistaa vieläkin. Nyt uskon, että se omena laji oli Red Delii jotai.

Siinä 'sekametelisopassa' oli joku karvainen hedelmä. Ne jätin syömättä.

on 50-luvun loppulta, kun isä ja äitini olivat meillä aattoa viettämässä. Oli sovittu, että jäävät yöksi .
        Kun jouluateria oli syöty ja joulupukkikin käynyt, siivosimme kaikki paperit ja asetuimme viettämään rauhallisempaa iltaa, nousi isäni ylös ja sanoi:Kun se pukki nyt on tuonut kaikille uudet pyjamat, eikös pueta ne päällemme ja vietetä loppuilta niissä rennosti?

Tuumasta toimeen, ja niin kaikki heitimme jo kiristävät vaatteemme yltämme, sukelsimme pyjamiimme ja niin rennon leppoisaa tunnelmaa en ole viettänyt sen jälkeen, kuin vain oman väen keskuudessa voi!
        Isä ja mieheni pelasivat vielä shakkiakin yöllä, kävivät vuolemassa kinkusta pari
        viipaletta konjakkitilkan kera ja nauttivat elämästä. Aamiaisellakin pyjamaporukka nautti pitkään yhdessäolosta.
        Onnellisiin muistoihin jäi tuo joulunvietto minulle.

• etsivivä-amadeus
        pilvi* kirjoitti:

on 50-luvun loppulta, kun isä ja äitini olivat meillä aattoa viettämässä. Oli sovittu, että jäävät yöksi .
        Kun jouluateria oli syöty ja joulupukkikin käynyt, siivosimme kaikki paperit ja asetuimme viettämään rauhallisempaa iltaa, nousi isäni ylös ja sanoi:Kun se pukki nyt on tuonut kaikille uudet pyjamat, eikös pueta ne päällemme ja vietetä loppuilta niissä rennosti?

Tuumasta toimeen, ja niin kaikki heitimme jo kiristävät vaatteemme yltämme, sukelsimme pyjamiimme ja niin rennon leppoisaa tunnelmaa en ole viettänyt sen jälkeen, kuin vain oman väen keskuudessa voi!
        Isä ja mieheni pelasivat vielä shakkiakin yöllä, kävivät vuolemassa kinkusta pari
        viipaletta konjakkitilkan kera ja nauttivat elämästä. Aamiaisellakin pyjamaporukka nautti pitkään yhdessäolosta.
        Onnellisiin muistoihin jäi tuo joulunvietto minulle.

mieleenjäävä muisto.Se oli siniseksi maalattu ja siinä oli hopeakirjaimin nimeni.
        Enoni oli sen itse tehnyt ja se oli mieleenpainuva hetki maalaispirtin hämärässä.
        Kiitos Enoni siellä jossain..

mieleenjäävä muisto.Se oli siniseksi maalattu ja siinä oli hopeakirjaimin nimeni.
        Enoni oli sen itse tehnyt ja se oli mieleenpainuva hetki maalaispirtin hämärässä.
        Kiitos Enoni siellä jossain..

kun ei niitä lahjoja ainakaan ollut meidän kodissa ,olin jäänyt isättömäksi ja äidillä oli suuri huoli lastensa syöttämisestä. Jouluna ehkä oli pikkusen erilaista kun tuotiin Joulukuusi ja ennen sotaa oli siihen ainakin omenoita ,joita kaikki koitinmme käydä maistamassa. Sitten vertailtiin hampaanjäljistä kuka oli haukannut mistäkin.
        Se onkin paras koululahjani kun vanhin sisareni oli päässyt työhön ja osti minulle pikkusiskolle sukset ,niillä sitten laskettelin isojakin mäkiä.voitinpa koulujenväliset kilpailutkin ,vaikka kaaduinkin ,oli paljon lunta ja ensimmäisenä sain pöhriä lumihangessa. Oli yhteis lähtö.
        Kirjan sain palkinnoksi.
        Kyllähän niitä joululahjoja on tähänmennessä jo saatu ,ihan liikaa. Enään en niistä paljoa piittaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      83
      2052
    2. Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä

Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu
      Maailman menoa
      395
      1831
    3. Olet nuorempi nainen aivan ihana

Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      59
      1818
    4. Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha

Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.
      Maailman menoa
      169
      1475
    5. Mitä vastaisit

Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      68
      1364
    6. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      110
      1360
    7. Rakastan ja ikävöin sinua

Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      75
      1327
    8. Vihjeketju naisille

Kirjoita tähän vihjeesi kaivatullesi.
      Ikävä
      67
      1253
    9. Kuljettajasi oy konkurssi?!

Tuliko ahnehdittua liikaa,menikö tämä kuljettajasi oy taksit siis konkurssiin?
      Iisalmi
      14
      1123
    10. KIIKKUSTUOLI

Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin
      80 plus
      101
      1107
    Aihe