LapinKansa 16.12.07

Tietojeni mukaan Lapin Kansassa on 16.12.07 alakertana professori Tapio Puolimatkan kirjoitus: "Luomisteoria ja modernin tieteen vallankumous".

Kirjoituksena sisältönä on mm. historiallinen katsaus, missä tieteen kehitys kytkeytyy luomisuskoon (Margaret Osleriin viitaten), Torranceen perustuen T.P. esittää kolme kristinuskoon pohjaavaa tieteen lähtökohtaa jne.

Minulle ei tule ko. lehteä, ja tietoni artikkelista ovat vajavaiset, joten ketä kiinnostaa, niin lukekoon vaikka kirjastossa. Toivottavasti antamistani tiedoista on apua etsijöille.

17

1429

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vihdoin!

      Lapin kansassako se luomisteoria on vihdoin päätetty julkaista? Hankkikaa nyt joku edes se meille tänne kaikkien valistukseksi, kun sitä teoriaa on hitto kissojen ja koirien kanssa haettu jo vuoskaudet. Tai antakaa edes sen teorian pääkohdat ja ennusteet tänne ihmeteltäväksi. Kiitos.

      • niinpätietystiniinpätietysti

        Teorian täytyy jotenkin liittyä lumen luontiin, jos se kerran on julkaistu pohjoisen lehdessä.


    • etsii epätoivoisesti

      sellaista mitä ei kertakaikkiaan ole. Etkö ymmärrä seuraavasi ilmeisen vääriä johtolankoja, et varmaan niin kun jankkaat vaan. Maailma on mikä on, eikä se jossittelusta kummene. Kiitos kommenteista !

    • et ole moneen päivään postannut kunnollista aivopierua (ellei sitä fs juttua oteta huomioon, sekin oli puolinainen typerys) ja piilorasismisi islam-palstallakin on ollut perin vaisua.

      Onko flunssa röökinpölton ja viinajuonnin heikentämään elimistöön iskenyt, vai olet rakastunut naapurin IrmaPetteriin?

      Vai oletko alkanut opiskella ylä-asteen oppimäärää Järvenpään kansalaisopistossa ja uskosi 6000 vuotta vanhaan, litteeän, tolpillaan seisovaan maapalloon horjuu?

      Älä petä meitä, rakas tuttumies

    • vanha-kissa

      tuttumies kirjoitti:
      "Tietojeni mukaan Lapin Kansassa on 16.12.07 alakertana professori Tapio Puolimatkan kirjoitus: "Luomisteoria ja modernin tieteen vallankumous". "

      Jep. Pääsin sitä kuikuilemaan, kiitos Internetin ja Alma Median.

      "Kirjoituksena sisältönä on mm. historiallinen katsaus, missä tieteen kehitys kytkeytyy luomisuskoon (Margaret Osleriin viitaten), Torranceen perustuen T.P. esittää kolme kristinuskoon pohjaavaa tieteen lähtökohtaa jne."

      Puolimatka:
      ** käytännöllisen filosofian dosentti Helsingin yliopistossa sekä tietokirjailija.
      Vastoin yleistä oletusta moderni kokeellinen luonnontiede ei syntynyt maallistuneen naturalistisen tiedekäsityksen vaan kristillisen luomisteorian pohjalta. Tieteellisen vallankumouksen keskeiset toteuttajat 1500-1700-luvuilla tekivät tieteellistä tutkimustaan sen uskon varassa, että äärettömän älykäs, kaikkitietävä ja kaikkivaltias Jumala on luonut koko maailmankaikkeuden, niin että on mielekästä etsiä maailmankaikkeudesta kokonaisvaltaista järjestystä. Koska Jumala on luonut ihmisen kuvakseen, on perusteita luottaa ihmisen älyllisten kykyjen kuten havainnon ja järjen luotettavuuteen. Vaikka kreikkalaiseen filosofiaan sisältyi ajatus älyllisestä alkuperästä ja siten myös tarkoituksenmukaisen toiminnan käsite, moderni luonnontiede ei päässyt kehittymään pelkän kreikkalaisen älyllisen perinnön varassa, vaan sitä varten tarvittiin joitakin perustavia olettamuksia juutalais-kristillisestä maailmankatsomuksesta. **

      Tjaa, voihan tuollaisenkin mielipiteen tieteentekijöiden motiiveista päätellä. Jotenkin Puolimatka näyttäisi unohtavan muun tuona aikana tapahtuneen henkisen ja kulttuurillisen muutoksen merkityksen, nimittäin renesanssin (http://fi.wikipedia.org/wiki/Renessanssi)

      Renessanssille oli ominaista antiikin ihailu. Keskiajalla unohduksissa olleet antiikin kirjailijat ja filosofit löydettiin uudelleen.

      **On merkittävä tosiasia, että modernin tieteen räjähdysmäinen kehitys tapahtui kristillisessä Euroopassa myöhäiskeskiajalla ja uuden ajan alussa. Se ei tapahtunut esimerkiksi Rooman valtakunnassa, Kiinassa, Intiassa, Keski-Amerikassa tai islamilaisessa maailmanvallassa, jotka olivat paremmin organisoituja ja rikkaampia sekä aineellisesti että väestöltään. Monet historioitsijat ovat päätelleet, että kristillisen teismin vaikutus selittää tämän erikoisen tosiasian. (Osler & Barber (toim.) 1980; Osler (toim.) 2000.)**

      Hyvin mahdollista. Sen sijaan, että oikukkaat jumalat näpertelisivät maailmankaikkeuden kanssa olsikin joku pysyvä/muuttumaton maailmanjärjestys antaa mahdollisuuden tarkastella ilmiöitä säännönmukaisuuksina tässä maailmanjärjestyksessä.

      **Thomas F. Torrancen mukaan kristillisen ilmoituksen tieteelle tarjoamista lähtökohtaoletuksista tärkeimmät muodostivat seuraavan kolmen väitteen yhdistelmän: (1) Koska maailmankaikkeus on älykkään Persoonan luomusta, maailmankaikkeus on järjestynyt (mikä tekee mielekkääksi tutkia maailmankaikkeutta kokemusperäisesti ja induktiivisesti). (2) Koska maailmankaikkeus on vapaan äärettömän Persoonan luomusta, maailmankaikkeus on satunnainen (contingent), mikä tekee välttämättömäksi tutkia maailmankaikkeutta empiirisesti, kokemusperäisesti. (3) Maailmankaikkeuden rakenne on rationaalinen eli sellainen, että se avautuu ihmisjärjelle, koska ihminen on luotu Jumalan kuvaksi (mikä tekee mahdolliseksi järkiperäisesti ymmärtää ja selittää maailmankaikkeutta).**

      Miksipä ei tuollaistakin väitettä voisi esittää. Mitenkähän tuo eroaa Platonin ajattelusta, platonismista http://fi.wikipedia.org/wiki/Platonismi ?
      Platonin ajattelulla kun oli vaikutusta kristinuskoonkin!

      ** Viimeaikaisessa keskustelussa on usein vedottu tieteenfilosofiseen rajanvetokriteeriin ja pyritty sen avulla määrittelemään luomisteorian varaan rakentuva tieteellinen tutkimus tieteen ulkopuolelle kuuluvaksi. On huomattava, että tässä muodossa kiista on historiallisesti melko nuori, koska perinteisesti luonnontieteellistä tutkimusta on harjoitettu avoimesti luomisteorian pohjalta. Philip Kitcher kiinnittää huomiota tähän tosiasiaan:
      Lukuisat merkittävät 1800-luvun tieteentekijät kannattivat luomisteorian muunnelmia. Nämä luomisteorian kannattajat uskoivat teorioidensa olevan oikein tulkittuina sopusoinnussa Raamatun kanssa. **

      On totta, että 1800-luvun tieteentekijär kannattivat luomisteorian muunnelmia. Mutta Puolimatkan ja muidenkin kreationistien ajattelu näyttää pysähtyvän tähän, he eivät pohdi niitä syitä, miksi noista luomisteorioista on tieteenpiirissä jouduttu luopumaan.

      Ikäänkuin historiasta voitaisiin ottaa pätkä, eikä välittää lainkaan tuota pätkää edeltävistä ja seuraavista vaiheista - pitäydytään tuossa pätkässä ja yritetään tehdä väitteitä nykyajasta tuon pätkän antaman kuvan perusteella?

      Ei kait Puolimatka, tohtorismies, voi olla noin ymmärtämätön ja sokea?

      ** Oppineisuus ei takaa arvostelukykyä.
      Siksi oppineiden
      esittämät teoriat voivat
      olla hyvin kaukana
      todellisuudesta. **

      Erittäin hyvä huomio, tuo täytyy pitää jokaisen mielessään - myös Puolimatkan.

      Minulla on siis kopio tuosta Puolimatkan kirjoituksesta. Sen julkaisu tässä mediassa tarvitsisi varmaan luvan omistusoikeuksien haltijalta.

      • vanha-kissa

        Lueskelin tuota Puolimatkan kirjoitusta vielä pidemmällekin.

        Puolmatka siis kirjoittaa:
        "Lukuisat merkittävät 1800-luvun tieteentekijät kannattivat luomisteorian muunnelmia. Nämä luomisteorian kannattajat uskoivat teorioidensa olevan oikein tulkittuina sopusoinnussa Raamatun kanssa.

        Tämä ei kuitenkaan vaikuta näiden teorioiden tieteellisyyteen. Edes ei-havaittavan Luojan olettamisen ei tarvitse olla yhtään epätieteellisempää kuin ei-havaittavien hiukkasten olettamisen. Ratkaisevaa on oletusten luonne ja se tapa, miten ne muotoillaan ja miten niitä puolustetaan. 1700- ja 1800-lukujen suuret tieteelliset luomisteoreetikot tarjosivat ongelmanratkaisustrategioita monille evoluutioteorian käsittelemille kysymyksille."

        Hmm, ajatteleeko Puolimatka, että Jumala esiintyy näiden tiedemiesten teorioissa?

        Puolimatka kirjoitaa pitkään, kuinka näiden kuuluisien tiedemiesten (Maxwell, Newton etc.) motiivina oli Jumalan töiden tutkiminen.

        "Monet tieteen historian merkittävimmistä tieteentekijöistä kuten Francis Bacon, Johannes Kepler, Robert Boyle, James Clerk Maxwell, Michael Faraday ja Isaac Newton olivat luomisteorian kannattajia. He lähtivät tieteellisessä työssään liikkeelle siitä, että Jumala on luonut maailman ja että juuri siksi sitä on mielekästä tutkia tieteellisesti. Heille olisi ollut täysin vierasta ajatus, että luomisteorian varaan rakentuva tieteenharjoitus määriteltäisiin tieteen ulkopuolelle kuuluvaksi. He näkivät tieteellisen tutkimuksen saavan mielekkyytensä nimenomaan ajatuksesta, että Jumala on luonut maailman ja että hän on luonut ihmisen omaksi kuvakseen."

        Nyt kuitenkin Puolimatkalta jää huomaamatta, ettei Jumala kuitenkaan esiinny heidän teorioissaan. On ihan eri asia, mitkä motiivit näillä tiedemiehillä on teorioidensa muodostamisen tai käytön suhteen, kuin se, että näissä teorioissa Jumala olisi jotenkin teorian osana.

        Puolimatka jatkaa:
        "Isaac Newton oli ehkä kaikkein merkittävin modernin luonnontieteen perustajista. Kuitenkin Newton sanoi tekevänsä tieteellistä tutkimustaan, koska hänen tarkoituksenaan oli puolustaa uskoa Jumalaan. Sanoisimmeko, että Newton ei tehnyt tieteellistä tutkimusta luodessaan tieteellisiä teorioitaan? Sanoisimmeko, etteivät Newtonin teoriat olleet tieteellisiä, koska hän perustautui uskoon, että Jumala on luonut maailmankaikkeuden? Tämä näyttäisi liian kapea-alaiselta tiedekäsitykseltä. Näyttäisi historiallisesti aika ongelmalliselta määritellä yhden modernin luonnontieteen perustajan tutkimustyö tieteen ulkopuolelle kuuluvaksi."

        Eli nyt näyttäisi Puolimatkan motiivina olevan Jumalan saattaminen tieteen piiriin kuuluvaksi osaksi. Silloin ID ja kreationismi saataisiin ujutettua ikäänkuin historian kautta tieteeseen mukaan.

        Toki ko. tiedemiehet tekivät (sen ajan hyvää) tiedettä (osalla jopa vielä nykyistenkin mittapuiden mukaan loistavaa työtä, kuten esim. Maxwell). Osalla heillä oli myös nykyisen tieteen mitassa hiukan oudoksuttaviakin harrasteita, kuten Newtonin harrastama alkemia. Se ei tietenkään heikennä hänen mekaniikan teorioidensa arvoa, mutta osoittaa hänelläkin olleen oma harmaa puolensa.

        Mutta Puolimatka, tai muut kreationistit, voisivat tehdä asialleen palveluksen, jos he voisivat osoittaa Jumalan näiden tiedemiesten teorioissa.

        Itseasiassa kreationistit voisivat ottaa heiltä opiksi, miten evoluutioteoriakin voitaisiin ymmärtää Jumalan luomistyön työkaluna - mikäli haluaisivat jatkaa noiden tiedemiesten ajatusten jäljillä.

        Mutta loppuyhteenvetona: nyt olen siis nähnyt historiallisen perspektiivin tuonnin oikeuttamaan yliluonnollisen entiteetin sisällyttämisen tieteeseen.

        Konstit on monet, sanoi akka kun kissalla pöytää pyyhki.


      • vanha-kissa

        Lueskelin tuota Puolimatkan kirjoitusta vielä pidemmällekin.

        Puolimatka siis kirjoittaa:
        "Lukuisat merkittävät 1800-luvun tieteentekijät kannattivat luomisteorian muunnelmia. Nämä luomisteorian kannattajat uskoivat teorioidensa olevan oikein tulkittuina sopusoinnussa Raamatun kanssa.

        Tämä ei kuitenkaan vaikuta näiden teorioiden tieteellisyyteen. Edes ei-havaittavan Luojan olettamisen ei tarvitse olla yhtään epätieteellisempää kuin ei-havaittavien hiukkasten olettamisen. Ratkaisevaa on oletusten luonne ja se tapa, miten ne muotoillaan ja miten niitä puolustetaan. 1700- ja 1800-lukujen suuret tieteelliset luomisteoreetikot tarjosivat ongelmanratkaisustrategioita monille evoluutioteorian käsittelemille kysymyksille."

        Hmm, ajatteleeko Puolimatka, että Jumala esiintyy näiden tiedemiesten teorioissa?

        Puolimatka kirjoitaa pitkään, kuinka näiden kuuluisien tiedemiesten (Maxwell, Newton etc.) motiivina oli Jumalan töiden tutkiminen.

        "Monet tieteen historian merkittävimmistä tieteentekijöistä kuten Francis Bacon, Johannes Kepler, Robert Boyle, James Clerk Maxwell, Michael Faraday ja Isaac Newton olivat luomisteorian kannattajia. He lähtivät tieteellisessä työssään liikkeelle siitä, että Jumala on luonut maailman ja että juuri siksi sitä on mielekästä tutkia tieteellisesti. Heille olisi ollut täysin vierasta ajatus, että luomisteorian varaan rakentuva tieteenharjoitus määriteltäisiin tieteen ulkopuolelle kuuluvaksi. He näkivät tieteellisen tutkimuksen saavan mielekkyytensä nimenomaan ajatuksesta, että Jumala on luonut maailman ja että hän on luonut ihmisen omaksi kuvakseen."

        Nyt kuitenkin Puolimatkalta jää huomaamatta, ettei Jumala kuitenkaan esiinny heidän teorioissaan. On ihan eri asia, mitkä motiivit näillä tiedemiehillä on teorioidensa muodostamisen tai käytön suhteen, kuin se, että näissä teorioissa Jumala olisi jotenkin teorian osana.

        Puolimatka jatkaa:
        "Isaac Newton oli ehkä kaikkein merkittävin modernin luonnontieteen perustajista. Kuitenkin Newton sanoi tekevänsä tieteellistä tutkimustaan, koska hänen tarkoituksenaan oli puolustaa uskoa Jumalaan. Sanoisimmeko, että Newton ei tehnyt tieteellistä tutkimusta luodessaan tieteellisiä teorioitaan? Sanoisimmeko, etteivät Newtonin teoriat olleet tieteellisiä, koska hän perustautui uskoon, että Jumala on luonut maailmankaikkeuden? Tämä näyttäisi liian kapea-alaiselta tiedekäsitykseltä. Näyttäisi historiallisesti aika ongelmalliselta määritellä yhden modernin luonnontieteen perustajan tutkimustyö tieteen ulkopuolelle kuuluvaksi."

        Eli nyt näyttäisi Puolimatkan motiivina olevan Jumalan saattaminen tieteen piiriin kuuluvaksi osaksi. Silloin ID ja kreationismi saataisiin ujutettua ikäänkuin historian kautta tieteeseen mukaan.

        Toki ko. tiedemiehet tekivät (sen ajan hyvää) tiedettä (osalla jopa vielä nykyistenkin mittapuiden mukaan loistavaa työtä, kuten esim. Maxwell). Osalla heillä oli myös nykyisen tieteen mitassa hiukan oudoksuttaviakin harrasteita, kuten Newtonin harrastama alkemia. Se ei tietenkään heikennä hänen mekaniikan teorioidensa arvoa, mutta osoittaa hänelläkin olleen oma harmaa puolensa.

        Mutta Puolimatka, tai muut kreationistit, voisivat tehdä asialleen palveluksen, jos he voisivat osoittaa Jumalan näiden tiedemiesten teorioissa.

        Itseasiassa kreationistit voisivat ottaa heiltä opiksi, miten evoluutioteoriakin voitaisiin ymmärtää Jumalan luomistyön työkaluna - mikäli haluaisivat jatkaa noiden tiedemiesten ajatusten jäljillä.

        Mutta loppuyhteenvetona: nyt olen siis nähnyt historiallisen perspektiivin tuonnin oikeuttamaan yliluonnollisen entiteetin sisällyttämisen tieteeseen.

        Konstit on monet, sanoi akka kun kissalla pöytää pyyhki.


      • Pillunpäre, emeritus

        Tämä Jyväskylän kasvatusprofessori on äskettäin kirjoittanut kirjan
        Usko,tiede,Raamattu, jonka julkaisee hihhulien kustantamo ja jossa Puolimatka sokeasti helluntaipastoreihin ja Dembskiin luottaen työntää raamattukriitikot ubernaturalistischen reunan yli, ottaa jonkun valikoidun ristiriidan ja selittää kauniisti pois omahyväisyydessään hykertäen.
        Hän luottaa Raamatun olevan erehtymätöntä Jumalan sanaa, se on varsin selvää, jota hän varoo suoraan sanomasta.
        Evoluutio on pillusta ja harrastelija viisaampi kuin asiantuntija näille tietyillä strategisilla uskovaisen pörhomirrireviireillä. Muut sitä häpyä älköön koskettako likaisin naturalistisin sormin, on viesti.


      • Mr.K.A.T.
        vanha-kissa kirjoitti:

        Lueskelin tuota Puolimatkan kirjoitusta vielä pidemmällekin.

        Puolimatka siis kirjoittaa:
        "Lukuisat merkittävät 1800-luvun tieteentekijät kannattivat luomisteorian muunnelmia. Nämä luomisteorian kannattajat uskoivat teorioidensa olevan oikein tulkittuina sopusoinnussa Raamatun kanssa.

        Tämä ei kuitenkaan vaikuta näiden teorioiden tieteellisyyteen. Edes ei-havaittavan Luojan olettamisen ei tarvitse olla yhtään epätieteellisempää kuin ei-havaittavien hiukkasten olettamisen. Ratkaisevaa on oletusten luonne ja se tapa, miten ne muotoillaan ja miten niitä puolustetaan. 1700- ja 1800-lukujen suuret tieteelliset luomisteoreetikot tarjosivat ongelmanratkaisustrategioita monille evoluutioteorian käsittelemille kysymyksille."

        Hmm, ajatteleeko Puolimatka, että Jumala esiintyy näiden tiedemiesten teorioissa?

        Puolimatka kirjoitaa pitkään, kuinka näiden kuuluisien tiedemiesten (Maxwell, Newton etc.) motiivina oli Jumalan töiden tutkiminen.

        "Monet tieteen historian merkittävimmistä tieteentekijöistä kuten Francis Bacon, Johannes Kepler, Robert Boyle, James Clerk Maxwell, Michael Faraday ja Isaac Newton olivat luomisteorian kannattajia. He lähtivät tieteellisessä työssään liikkeelle siitä, että Jumala on luonut maailman ja että juuri siksi sitä on mielekästä tutkia tieteellisesti. Heille olisi ollut täysin vierasta ajatus, että luomisteorian varaan rakentuva tieteenharjoitus määriteltäisiin tieteen ulkopuolelle kuuluvaksi. He näkivät tieteellisen tutkimuksen saavan mielekkyytensä nimenomaan ajatuksesta, että Jumala on luonut maailman ja että hän on luonut ihmisen omaksi kuvakseen."

        Nyt kuitenkin Puolimatkalta jää huomaamatta, ettei Jumala kuitenkaan esiinny heidän teorioissaan. On ihan eri asia, mitkä motiivit näillä tiedemiehillä on teorioidensa muodostamisen tai käytön suhteen, kuin se, että näissä teorioissa Jumala olisi jotenkin teorian osana.

        Puolimatka jatkaa:
        "Isaac Newton oli ehkä kaikkein merkittävin modernin luonnontieteen perustajista. Kuitenkin Newton sanoi tekevänsä tieteellistä tutkimustaan, koska hänen tarkoituksenaan oli puolustaa uskoa Jumalaan. Sanoisimmeko, että Newton ei tehnyt tieteellistä tutkimusta luodessaan tieteellisiä teorioitaan? Sanoisimmeko, etteivät Newtonin teoriat olleet tieteellisiä, koska hän perustautui uskoon, että Jumala on luonut maailmankaikkeuden? Tämä näyttäisi liian kapea-alaiselta tiedekäsitykseltä. Näyttäisi historiallisesti aika ongelmalliselta määritellä yhden modernin luonnontieteen perustajan tutkimustyö tieteen ulkopuolelle kuuluvaksi."

        Eli nyt näyttäisi Puolimatkan motiivina olevan Jumalan saattaminen tieteen piiriin kuuluvaksi osaksi. Silloin ID ja kreationismi saataisiin ujutettua ikäänkuin historian kautta tieteeseen mukaan.

        Toki ko. tiedemiehet tekivät (sen ajan hyvää) tiedettä (osalla jopa vielä nykyistenkin mittapuiden mukaan loistavaa työtä, kuten esim. Maxwell). Osalla heillä oli myös nykyisen tieteen mitassa hiukan oudoksuttaviakin harrasteita, kuten Newtonin harrastama alkemia. Se ei tietenkään heikennä hänen mekaniikan teorioidensa arvoa, mutta osoittaa hänelläkin olleen oma harmaa puolensa.

        Mutta Puolimatka, tai muut kreationistit, voisivat tehdä asialleen palveluksen, jos he voisivat osoittaa Jumalan näiden tiedemiesten teorioissa.

        Itseasiassa kreationistit voisivat ottaa heiltä opiksi, miten evoluutioteoriakin voitaisiin ymmärtää Jumalan luomistyön työkaluna - mikäli haluaisivat jatkaa noiden tiedemiesten ajatusten jäljillä.

        Mutta loppuyhteenvetona: nyt olen siis nähnyt historiallisen perspektiivin tuonnin oikeuttamaan yliluonnollisen entiteetin sisällyttämisen tieteeseen.

        Konstit on monet, sanoi akka kun kissalla pöytää pyyhki.

        1)Luomisoppivaisten pitäisi olla vallassa ja monopolissa juuri tieteessä, jos he ovat lähinnä totuutta

        2)Luomisoppivaiset ovat kuitenkin tieteen jarruna, eivät evoluutiofaktaa, eivät edes Einsteinin teorioita puhumattakaan kvanttiteorioista ja bigbangista niele.

        3)1900-luvulla kvanttimaailma on enempi sattuman ja tilaston maailma, toisin kuin 1700-1900 luvun deterministien planeettakuntien maailma,
        sattumoisin luomis-järjestys-usko saattoi siten auttaa planeettojen liikkeen ratkomisessa.
        Mutta kuten jo Einsteinilla: "Herra ei heitä noppaa" 1900-luvun fysiikassa Luomisen Herean usko tai sen jäänne oli esteenä uuden tiedon löytämiselle.


      • vanha-kissa kirjoitti:

        Lueskelin tuota Puolimatkan kirjoitusta vielä pidemmällekin.

        Puolimatka siis kirjoittaa:
        "Lukuisat merkittävät 1800-luvun tieteentekijät kannattivat luomisteorian muunnelmia. Nämä luomisteorian kannattajat uskoivat teorioidensa olevan oikein tulkittuina sopusoinnussa Raamatun kanssa.

        Tämä ei kuitenkaan vaikuta näiden teorioiden tieteellisyyteen. Edes ei-havaittavan Luojan olettamisen ei tarvitse olla yhtään epätieteellisempää kuin ei-havaittavien hiukkasten olettamisen. Ratkaisevaa on oletusten luonne ja se tapa, miten ne muotoillaan ja miten niitä puolustetaan. 1700- ja 1800-lukujen suuret tieteelliset luomisteoreetikot tarjosivat ongelmanratkaisustrategioita monille evoluutioteorian käsittelemille kysymyksille."

        Hmm, ajatteleeko Puolimatka, että Jumala esiintyy näiden tiedemiesten teorioissa?

        Puolimatka kirjoitaa pitkään, kuinka näiden kuuluisien tiedemiesten (Maxwell, Newton etc.) motiivina oli Jumalan töiden tutkiminen.

        "Monet tieteen historian merkittävimmistä tieteentekijöistä kuten Francis Bacon, Johannes Kepler, Robert Boyle, James Clerk Maxwell, Michael Faraday ja Isaac Newton olivat luomisteorian kannattajia. He lähtivät tieteellisessä työssään liikkeelle siitä, että Jumala on luonut maailman ja että juuri siksi sitä on mielekästä tutkia tieteellisesti. Heille olisi ollut täysin vierasta ajatus, että luomisteorian varaan rakentuva tieteenharjoitus määriteltäisiin tieteen ulkopuolelle kuuluvaksi. He näkivät tieteellisen tutkimuksen saavan mielekkyytensä nimenomaan ajatuksesta, että Jumala on luonut maailman ja että hän on luonut ihmisen omaksi kuvakseen."

        Nyt kuitenkin Puolimatkalta jää huomaamatta, ettei Jumala kuitenkaan esiinny heidän teorioissaan. On ihan eri asia, mitkä motiivit näillä tiedemiehillä on teorioidensa muodostamisen tai käytön suhteen, kuin se, että näissä teorioissa Jumala olisi jotenkin teorian osana.

        Puolimatka jatkaa:
        "Isaac Newton oli ehkä kaikkein merkittävin modernin luonnontieteen perustajista. Kuitenkin Newton sanoi tekevänsä tieteellistä tutkimustaan, koska hänen tarkoituksenaan oli puolustaa uskoa Jumalaan. Sanoisimmeko, että Newton ei tehnyt tieteellistä tutkimusta luodessaan tieteellisiä teorioitaan? Sanoisimmeko, etteivät Newtonin teoriat olleet tieteellisiä, koska hän perustautui uskoon, että Jumala on luonut maailmankaikkeuden? Tämä näyttäisi liian kapea-alaiselta tiedekäsitykseltä. Näyttäisi historiallisesti aika ongelmalliselta määritellä yhden modernin luonnontieteen perustajan tutkimustyö tieteen ulkopuolelle kuuluvaksi."

        Eli nyt näyttäisi Puolimatkan motiivina olevan Jumalan saattaminen tieteen piiriin kuuluvaksi osaksi. Silloin ID ja kreationismi saataisiin ujutettua ikäänkuin historian kautta tieteeseen mukaan.

        Toki ko. tiedemiehet tekivät (sen ajan hyvää) tiedettä (osalla jopa vielä nykyistenkin mittapuiden mukaan loistavaa työtä, kuten esim. Maxwell). Osalla heillä oli myös nykyisen tieteen mitassa hiukan oudoksuttaviakin harrasteita, kuten Newtonin harrastama alkemia. Se ei tietenkään heikennä hänen mekaniikan teorioidensa arvoa, mutta osoittaa hänelläkin olleen oma harmaa puolensa.

        Mutta Puolimatka, tai muut kreationistit, voisivat tehdä asialleen palveluksen, jos he voisivat osoittaa Jumalan näiden tiedemiesten teorioissa.

        Itseasiassa kreationistit voisivat ottaa heiltä opiksi, miten evoluutioteoriakin voitaisiin ymmärtää Jumalan luomistyön työkaluna - mikäli haluaisivat jatkaa noiden tiedemiesten ajatusten jäljillä.

        Mutta loppuyhteenvetona: nyt olen siis nähnyt historiallisen perspektiivin tuonnin oikeuttamaan yliluonnollisen entiteetin sisällyttämisen tieteeseen.

        Konstit on monet, sanoi akka kun kissalla pöytää pyyhki.

        Viimeaikoina lehdissä ovat kretiinituubaa veivanneet Puolimatkan lisäksi ainakin myös Leisola ja Ojala. Lieneekö joku pikku julkisuustempauksen luonteinen ponnistus menossa.


      • biolope
        illuminatus kirjoitti:

        Viimeaikoina lehdissä ovat kretiinituubaa veivanneet Puolimatkan lisäksi ainakin myös Leisola ja Ojala. Lieneekö joku pikku julkisuustempauksen luonteinen ponnistus menossa.

        Saattapi olla; näin monen jutun yhtäaikainen ilmestyminen ei voi olla sattumaa, vaan siinä täytyy olla taustalla jokin suurempi äly. Vankka todiste sellaisen puolesta on myös alkuviikolla näkemäni uusimman Kotimaa-lehden yleisön osastossa ollut Pekka Reinikainen -nimisen henkilön kirjoittama aivan saatanallisen huono evoluuutioteorian "kumoava" kirjoitus. Surkeimpia aikoihin. Tarkkaan en muista mitä kirjeessä oli, ainakin jotain siitä, että painovoima on Maassa juuri oikean vahvuinen (siis sen on pakko olla Älykkään Suunnittelijan tekosia) ja että evoluutio = sattuma. Ja muistaakseni siinä puhuttiin älykkään suunnittelun TEORIASTA, tietenkin. Ai niin, ja maailmankaikkeuden evoluutio ja biologinen evoluutio esitettiin kuin samanlaisena evoluutiona, mitään eroa niiden välille tekemättä. Täytyy leikata talteen. Sitä voisi käyttää biologian tunnilla "etsi ainakin viisi virhettä" -tyylisesti. Tämän hupipläjäyksen vieressä oli toinen kirje, jossa veli todisti samaa asiaa.
        Heh.


      • illuminatus*
        biolope kirjoitti:

        Saattapi olla; näin monen jutun yhtäaikainen ilmestyminen ei voi olla sattumaa, vaan siinä täytyy olla taustalla jokin suurempi äly. Vankka todiste sellaisen puolesta on myös alkuviikolla näkemäni uusimman Kotimaa-lehden yleisön osastossa ollut Pekka Reinikainen -nimisen henkilön kirjoittama aivan saatanallisen huono evoluuutioteorian "kumoava" kirjoitus. Surkeimpia aikoihin. Tarkkaan en muista mitä kirjeessä oli, ainakin jotain siitä, että painovoima on Maassa juuri oikean vahvuinen (siis sen on pakko olla Älykkään Suunnittelijan tekosia) ja että evoluutio = sattuma. Ja muistaakseni siinä puhuttiin älykkään suunnittelun TEORIASTA, tietenkin. Ai niin, ja maailmankaikkeuden evoluutio ja biologinen evoluutio esitettiin kuin samanlaisena evoluutiona, mitään eroa niiden välille tekemättä. Täytyy leikata talteen. Sitä voisi käyttää biologian tunnilla "etsi ainakin viisi virhettä" -tyylisesti. Tämän hupipläjäyksen vieressä oli toinen kirje, jossa veli todisti samaa asiaa.
        Heh.

        >>Saattapi olla; näin monen jutun yhtäaikainen ilmestyminen ei voi olla sattumaa, vaan siinä täytyy olla taustalla jokin suurempi äly.


      • illuminatus kirjoitti:

        Viimeaikoina lehdissä ovat kretiinituubaa veivanneet Puolimatkan lisäksi ainakin myös Leisola ja Ojala. Lieneekö joku pikku julkisuustempauksen luonteinen ponnistus menossa.

        Opetusministeriössä vaihtui virkamiespomo, tai jotain sinnepäin, olisiko nyt kriittiset hetket, kristillisten koulujen rahallisen tuen tarve valtiolta veitsenterällä ym pohjustusta sen estoon koska viime tai toissa tammi-helmikuussa SDP:n ministeri se korkeushyppääjä, tyrmäsi kreationismin opetuksen. KD ei ole nyt hallituksessa mutta toivovatko tämän porvarihallituksen mieliä muokata ? (Poliitikot lukee lehtiä ja toisten poliitikkojen mielipiteitä).


      • biolope
        biolope kirjoitti:

        Saattapi olla; näin monen jutun yhtäaikainen ilmestyminen ei voi olla sattumaa, vaan siinä täytyy olla taustalla jokin suurempi äly. Vankka todiste sellaisen puolesta on myös alkuviikolla näkemäni uusimman Kotimaa-lehden yleisön osastossa ollut Pekka Reinikainen -nimisen henkilön kirjoittama aivan saatanallisen huono evoluuutioteorian "kumoava" kirjoitus. Surkeimpia aikoihin. Tarkkaan en muista mitä kirjeessä oli, ainakin jotain siitä, että painovoima on Maassa juuri oikean vahvuinen (siis sen on pakko olla Älykkään Suunnittelijan tekosia) ja että evoluutio = sattuma. Ja muistaakseni siinä puhuttiin älykkään suunnittelun TEORIASTA, tietenkin. Ai niin, ja maailmankaikkeuden evoluutio ja biologinen evoluutio esitettiin kuin samanlaisena evoluutiona, mitään eroa niiden välille tekemättä. Täytyy leikata talteen. Sitä voisi käyttää biologian tunnilla "etsi ainakin viisi virhettä" -tyylisesti. Tämän hupipläjäyksen vieressä oli toinen kirje, jossa veli todisti samaa asiaa.
        Heh.

        Tässäpä otteita P. Reinikaisen kirjeestä "Evoluutio Jumalan luomistyönä mieletön ajatus" (Kotimaa 13.12.2007). Numerointi ym. minun, lainaukset lainausmerkeissä. Lainaukset lähinnä biologiaa olevista kohdista, eivät irrallaa asiayhteydestä. Vastailin lämpimikseni joihinkin väitteisiin. Täydentäkää vapaasti. Alla ei kuitenkaan tule vastaan yhtään uutta evoluutiobiologista oivallusta mistään mitä tällä palstalla ei oltaisi jo nähty.

        Alla olevat väitteet siis ovat lehtikirjoituksesta, jossa kirjoittajan tarkoituksena on kumota evoluutio.

        1. "Ihmisen rakennusohje, DNA-tietonauha, ei voi syntyä itsestään alkuliemestä kemiallisen evoluution avulla."

        Ihmisen dna ei tietenkään ole ollut ensimmäisenä syntyneiden perinnöllistä tietoa siirtävien molekyylien joukossa, olemme sangen nuori laji. Ja mistä R. muka tietää, ettei DNA ole voinut mitenkään syntyä "itsestään", siis varmaan naturalistisin keinoin selitettävin tavoin?

        2. "Evoluution mekanismi, eli sattumanvarainen häiriö tietonauhassa, tuottaa näin ollen aina ohjelmointihäiriön tällaiseen tiedostoon."

        Evoluution mekanismi ei ole sama kuin mutaatio tms., johon tässä viitataan. Evoluutiossa on sattumanvaraisia alueita, kuten juuri mutaatiot, geneettisen muuntelun synnyn rekombinaatioasiat tai populaatioden geneettinen satunnaisajautuminen, mutta valinta ei ole sattumanvaraista, koska sinä nimenomaan geneettisistä syistä muita suuremman kelpoisuuden (lisääntymistehon) omaavien yksilöiden/genotyyppien alleeliyhdistelämät runsastuvat (eikä kenen sattuu).

        3. R. viittaa tässä ihmisen pystykävelyyn, yläraajan liikeratoihin, aivojen puhekeskukseen jsa sadan puhumiseen tarvittavan lihaksen yhteistoimintaan. "Jos kaikki nämä ominaisuudet ovat savannilla ylivertaisia, miksi muilla evoluution tuotteilla ei niitä ole?"

        Sama kuin kysyisi, että jos kuuman lähteen bakteerin kuumansietokyky on kuumassa lähteessä ylivertainen, miksi muilla ei tällaista ominaisuutta ole. Ja useilla savannin tai jonkin muun ympäristön lajeilla on sitä paitsi ollut näitä ominaisuuksia (ihmisen sukupuuttoon kuollet lähisukulaiset). Ja lisäksi kaikille ei voi niitä kehittyä erinäisten evolutiivisten rajoitteiden vuoksi.

        4. "Evoluutioteoria voidaan tieteellisin perustein asettaa kritiikille alttiiksi."

        Oikein. Näin tehdään tuhansissa biologian alan tutkimuksissa vuosittain, kun evoluutiopohjaisia hypoteeseja testataan.

        5. "Älykäs suunnittelu on enemmän kuin ilmeistä kaikilla maailmankaikkeuden tasoilla".

        Kuinkas sen osoitat? Katsopa vaikka eturauhasen läpi kulkevaa virtsaputkea, siinä vasta älykästä suunnnittelua! Kaikilla tasoilla!

        6. Ja nyt tulee paras: "On syytä huoleen kun evoluutiosta tehdään uskonto ja opiskelijoiden ajattelun vapautta ja luonnontieteellistä tutkimusta rajoitetaan kieltämällä vaihtoehtoinen näkökulma."

        Heh, mitäs tuohon sanoisi. Mitä luonnontieteellistä tietoa IDioottinen tutkimus on tähän mennessä tuottanut? Jos se on niin erinomaista, kumma etteivät alan parhaat asiantuntijat ole sitä ottaneet käyttöönsä, saisivat kunniaa ja mainetta roppakaupalla. Ja onha älykkään suunittelun etu sekin, että sen ymmärtää jokainen, jopa satunnainen kirkolliskokousedustaja. Ei tarvita hankalaa, vuosien opiskelua vaikeiden asioiden parissa.

        Ja viereisen palstan kirjoittaja A. Sankila pane paremmaksi: "Älykkäään suunnittelun teoriaa väitettiin.... epätieteelliseksi. Se on kuitenkin täysin tieteellinen, koska se hyväksyy kaiken luonnosta ja evoluutiosta saadun tiedon". Siis esimerkiksi, että evoluution on selitettävissä ilman henkiolentoja?

        Sikäli hauska kommentti, että reinikainen todistaa em. kirjoituksessaan, että "mahdollisuus, että Jumala olisi luonut evoluution avulla, on mieletön" , eikä näytä hyväksyvän mitään naturalistiseen, materialistiseen evoluutioon liittyvää. Tavallaan olen samaa mieltä, ei kai evoluutio jumalolentoja tarvitse (R. tarkoittaa varmaan jotain muuta...). Ja missäs se teoria on julkaistu? Mikä suunnitteli? Miten teki? Milloin? Missä? Jahve? Jumala? Sotka? Kuinka erotamma jehovan kädenjäljen riihitontun tekosista? Kuinka voimme havaita suunnittelun? Bakteerimoottori, saatana, ei kelpaa. Kunhan näihin löytyy jossain julkaistu pätevä teoria, palataan asiaan.

        Kunhan nyt kretiinit pääsisivät yhteisymmärrykseen keskenään.


      • Turkana
        biolope kirjoitti:

        Tässäpä otteita P. Reinikaisen kirjeestä "Evoluutio Jumalan luomistyönä mieletön ajatus" (Kotimaa 13.12.2007). Numerointi ym. minun, lainaukset lainausmerkeissä. Lainaukset lähinnä biologiaa olevista kohdista, eivät irrallaa asiayhteydestä. Vastailin lämpimikseni joihinkin väitteisiin. Täydentäkää vapaasti. Alla ei kuitenkaan tule vastaan yhtään uutta evoluutiobiologista oivallusta mistään mitä tällä palstalla ei oltaisi jo nähty.

        Alla olevat väitteet siis ovat lehtikirjoituksesta, jossa kirjoittajan tarkoituksena on kumota evoluutio.

        1. "Ihmisen rakennusohje, DNA-tietonauha, ei voi syntyä itsestään alkuliemestä kemiallisen evoluution avulla."

        Ihmisen dna ei tietenkään ole ollut ensimmäisenä syntyneiden perinnöllistä tietoa siirtävien molekyylien joukossa, olemme sangen nuori laji. Ja mistä R. muka tietää, ettei DNA ole voinut mitenkään syntyä "itsestään", siis varmaan naturalistisin keinoin selitettävin tavoin?

        2. "Evoluution mekanismi, eli sattumanvarainen häiriö tietonauhassa, tuottaa näin ollen aina ohjelmointihäiriön tällaiseen tiedostoon."

        Evoluution mekanismi ei ole sama kuin mutaatio tms., johon tässä viitataan. Evoluutiossa on sattumanvaraisia alueita, kuten juuri mutaatiot, geneettisen muuntelun synnyn rekombinaatioasiat tai populaatioden geneettinen satunnaisajautuminen, mutta valinta ei ole sattumanvaraista, koska sinä nimenomaan geneettisistä syistä muita suuremman kelpoisuuden (lisääntymistehon) omaavien yksilöiden/genotyyppien alleeliyhdistelämät runsastuvat (eikä kenen sattuu).

        3. R. viittaa tässä ihmisen pystykävelyyn, yläraajan liikeratoihin, aivojen puhekeskukseen jsa sadan puhumiseen tarvittavan lihaksen yhteistoimintaan. "Jos kaikki nämä ominaisuudet ovat savannilla ylivertaisia, miksi muilla evoluution tuotteilla ei niitä ole?"

        Sama kuin kysyisi, että jos kuuman lähteen bakteerin kuumansietokyky on kuumassa lähteessä ylivertainen, miksi muilla ei tällaista ominaisuutta ole. Ja useilla savannin tai jonkin muun ympäristön lajeilla on sitä paitsi ollut näitä ominaisuuksia (ihmisen sukupuuttoon kuollet lähisukulaiset). Ja lisäksi kaikille ei voi niitä kehittyä erinäisten evolutiivisten rajoitteiden vuoksi.

        4. "Evoluutioteoria voidaan tieteellisin perustein asettaa kritiikille alttiiksi."

        Oikein. Näin tehdään tuhansissa biologian alan tutkimuksissa vuosittain, kun evoluutiopohjaisia hypoteeseja testataan.

        5. "Älykäs suunnittelu on enemmän kuin ilmeistä kaikilla maailmankaikkeuden tasoilla".

        Kuinkas sen osoitat? Katsopa vaikka eturauhasen läpi kulkevaa virtsaputkea, siinä vasta älykästä suunnnittelua! Kaikilla tasoilla!

        6. Ja nyt tulee paras: "On syytä huoleen kun evoluutiosta tehdään uskonto ja opiskelijoiden ajattelun vapautta ja luonnontieteellistä tutkimusta rajoitetaan kieltämällä vaihtoehtoinen näkökulma."

        Heh, mitäs tuohon sanoisi. Mitä luonnontieteellistä tietoa IDioottinen tutkimus on tähän mennessä tuottanut? Jos se on niin erinomaista, kumma etteivät alan parhaat asiantuntijat ole sitä ottaneet käyttöönsä, saisivat kunniaa ja mainetta roppakaupalla. Ja onha älykkään suunittelun etu sekin, että sen ymmärtää jokainen, jopa satunnainen kirkolliskokousedustaja. Ei tarvita hankalaa, vuosien opiskelua vaikeiden asioiden parissa.

        Ja viereisen palstan kirjoittaja A. Sankila pane paremmaksi: "Älykkäään suunnittelun teoriaa väitettiin.... epätieteelliseksi. Se on kuitenkin täysin tieteellinen, koska se hyväksyy kaiken luonnosta ja evoluutiosta saadun tiedon". Siis esimerkiksi, että evoluution on selitettävissä ilman henkiolentoja?

        Sikäli hauska kommentti, että reinikainen todistaa em. kirjoituksessaan, että "mahdollisuus, että Jumala olisi luonut evoluution avulla, on mieletön" , eikä näytä hyväksyvän mitään naturalistiseen, materialistiseen evoluutioon liittyvää. Tavallaan olen samaa mieltä, ei kai evoluutio jumalolentoja tarvitse (R. tarkoittaa varmaan jotain muuta...). Ja missäs se teoria on julkaistu? Mikä suunnitteli? Miten teki? Milloin? Missä? Jahve? Jumala? Sotka? Kuinka erotamma jehovan kädenjäljen riihitontun tekosista? Kuinka voimme havaita suunnittelun? Bakteerimoottori, saatana, ei kelpaa. Kunhan näihin löytyy jossain julkaistu pätevä teoria, palataan asiaan.

        Kunhan nyt kretiinit pääsisivät yhteisymmärrykseen keskenään.

        täydennän erinomaista analyysiasi:

        ""1. "Ihmisen rakennusohje, DNA-tietonauha, ei voi syntyä itsestään alkuliemestä kemiallisen evoluution avulla."

        Ihmisen dna ei tietenkään ole ollut ensimmäisenä syntyneiden perinnöllistä tietoa siirtävien molekyylien joukossa, olemme sangen nuori laji. Ja mistä R. muka tietää, ettei DNA ole voinut mitenkään syntyä "itsestään", siis varmaan naturalistisin keinoin selitettävin tavoin?""

        Pääväite Reinikaisella lienee, ettei DNA ylipäätään ole voinut olla ensimmäinen itseään kopioiva molekyyli. Helppohan hänen niin on sanoa, kun biokemistit ovat myös vakaasti sitä mieltä ja pitävät DNA:n edeltäjänä RNA:ta tai mahdollisesti jopa PNA:ta, TNA:ta tai GNA:ta.

        ""3. R. viittaa tässä ihmisen pystykävelyyn, yläraajan liikeratoihin, aivojen puhekeskukseen jsa sadan puhumiseen tarvittavan lihaksen yhteistoimintaan. "Jos kaikki nämä ominaisuudet ovat savannilla ylivertaisia, miksi muilla evoluution tuotteilla ei niitä ole?"

        Sama kuin kysyisi, että jos kuuman lähteen bakteerin kuumansietokyky on kuumassa lähteessä ylivertainen, miksi muilla ei tällaista ominaisuutta ole. Ja useilla savannin tai jonkin muun ympäristön lajeilla on sitä paitsi ollut näitä ominaisuuksia (ihmisen sukupuuttoon kuollet lähisukulaiset). Ja lisäksi kaikille ei voi niitä kehittyä erinäisten evolutiivisten rajoitteiden vuoksi.""

        Tähän riittänee viittaus siihen, että harjoitus tekee mestarin. Esim. ihmisen polvilumpio ei kehity sellaiseksi, mikä mahdollistaisi normaalin pystykävelyn, jos sitä ei lapsena harjoitella. Erinomainen esimerkki simpanssista, joka harjoitteli pystykävelyä pienestä pitäen:

        http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Humanzee2.jpg


    • Nyt olen uskoakseni saanut käsiini koko prof. T. Puolimatkan artikkelin sisällön, niin ehkä jotain siitäkin uskaltaa sanoa.

      Torrancen kristilliset tieteen lähtökohtaoletukset sisältävät artikkelin mukaan myös seuraavan kohdan:
      [(2) Koska maailmankaikkeus on vapaan äärettömän Persoonan luomusta, maailmankaikkeus on satunnainen (contingent), mikä tekee välttämättömäksi tutkia maailmankaikkeutta empiirisesti, kokemusperäisesti. ]

      Esim. leipuri voi olla ihan älykäs, ja silti rusinat suunnitelman mukaisesti leivotussa pullassa ovat jokseenkin satunnaisesti. Mutta eihän tuo satunnaisuus ole välttämätöntä, vaan rusinoihin voisi kätkeä myös tarvittaessa koodin. Ja tuosta koodista voisi mielestäni päätellä paremmin leipurin älykkyyden kuin satunnaisuudesta.

      Contingent sanan voinee kääntää myös "ennustamaton", joka olisi mielestäni kattavampi ja tässä ehkä sopivampikin. Luojanhan voi nähdä myös luovana taiteilijana. Jos meille on paljastettu vaikkapa vasemman yläkulman kohdalta taulusta 10%, emme sen perusteella pysty ennustamaan lopusta taulun sisällöstä paljoakaan (olettaen, että taulu on ennestään tuntematon ja tutkimaton). Taulussa ei silti tarvitse olla mitään satunnaista, vaan se voi olla joka siveltimen vedoltaan täysin suunniteltu ja harkittu. Tässä ennustamattomuus liittyy olennaisemmin tekijän persoonallisuuteen kuin tavallisen rusinapullan rusinoissa.

      Vaikea sitten sanoa, mikä syy Puolimatkalla on ollut kyseisen käännösvaihtoehdon käyttöön. Enkä ala arvailemaankaan. Sanan valinta ei kuitenkaan tee tyhjäksi virkkeen johtopäätösosaa, vapaan persoonan luomuksen tutkimisen välttämättömyyttä, mikäli haluaa tuntea sen (tässä luomakunnan).

      • Penteles

        Eikä Puolimatka kuitenkin ainoastaan perustele tuossa sitä, miten Newtonin ja muiden tähtien tapa tutkia ei sitten ollutkaan ateistista.

        Eikö hän perustele tuossa sitä, että Jumalaan uskovalla on syitä tutkia ja ymmärtää nimenomaan ennustamattomuutta ja lakeja. Mikä on itse asiassa niin lähellä metodologisen naturalismin määritelmää kuin voi olla.

        Ja eikö hän tuossa arvioi aivan väärin? Eikö hän sekoita inspiraation lähteen ja metodologian keskenään? Tieteen teossa mielikuvituksesta on hyötyä, mutta se onko mielikuvitus tiedettä, ratkeaa sillä onko se sellaista mitä Newtonin papereihin päätyi. Eli naturalistista.

        Samoin Puolimatka perustelee sitä "ajan henkeä", joka saattaa ajaa vannoutuneen kristityn tekemään tiedettä. Aivan toinen luku onkin sitten se, noudattavatko kreationistit tälläistä samaa näkemystä kuin nämä tieteelle hyödylliset tavat olla kristitty.

        Minusta eivät yhtään. Sillä siinä missä Newton ja muut tekivät naturalistista tutkimusta, eivätkä pitäneet sitä uskon vastaisina, kreationisti ei kykene hyväksymään sellaista vaihtoehtoa että elämän synty ja kehitys olisivatkin selitettävissä tieteellä, ohjattuna lakiin ja ennustamattomuuteen. Hän hellii kalleimpana aarteenaan ja moraalisen ja henkisen elämänsä ytimessä nimenomaan sitä, mitä tiede ei hänestä osaa selittää. Eli hänen tarpeensa ohjaavat pikemminkn haittaamaan tiedettä eikä suinkaan edistämään sitä. Hän ei pohjimmiltaan halua että löydetään selityksiä. Hän päinvastoin haluaa, että nekin selitykset, jotka edes jotenkin selittävät hänestä Suuria kysymyksiä, romahtavat. Tiede ei saa hänestä selvittää sitä mekanismia kuinka ihmiset ovat maan päällä. Sillä toisin kuin Newton, he tulkitsevat "naturalistisen tuloksen" ateistiseksi.

        Samoin ihmetyttävät Puolimatkan viittaukset. Miksi ihmeessä hän korostaa nimenomaan sitä, että vallankumouksen tekivät kristityt? Miksi hän ei ole ottanut huomioon sitä, että nykyään valtaosa tieteestä tehdään ateistisesti.
        http://kspark.kaist.ac.kr/Jesus/Intelligence & religion.htm
        Emmekä ole nähneet mitään romahdusta.

        Samoin ihmetyttää kristillisyyden korostus, sillä ID:hän ei ota kantaa Suunnittelijan persoonaan. Kertooko tämä siitä, että ID:llä menee niin heikosti, että sen vannoutuneetkin seuraajat kääntyvät innolla takaisin vanhaan kreationismiinsa, jonka kannattajia he vielä vähän aikaa sitten niin kovaan ääneen kiistivät olevansa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1663
    2. 44
      1003
    3. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      62
      958
    4. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      929
    5. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      60
      908
    6. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      158
      879
    7. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      44
      840
    8. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      182
      785
    9. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      58
      768
    10. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      34
      752
    Aihe