Kirjastot lakkautettava

Humpuukipalvelut romukoppaan

Yhteiskunnan ei pidä pitää ylläpitää verovaroin kirjastojen kaltaisia palveluita.

Kirjastot eivät ole ns. elintärkeitä palveluita sairaanhoidon yms. tapaan, joten sellaisiin ei pidä verorahaa haaskata.

Kirjastot vievät asiakkaita kirjakaupoilta, musiikkiliikeiltä, videovuokraamoilta, antikvariaateilta yms. Lisäksi kirjastot rahoitetaan yleisillä verovaroilla joten kirjastojen toimintaa joutuu maksamaan myös ne jotka ei sitä käytä.

Yhteiskunnan kustantamien kirjastojen lopettamisen jälkeen markkinat synnyttävät kaupallisia kirjastoja, jos niille on kysyntää. Parasta niissä olisi, että kyseisen palvelun käyttäjä olisi itse maksumiehenä eikä maksattaisi sitä muilla.


Kunnalla on monia oikeasti tärkeitä palveluita tuotettavanaan. Kulttuuri, liikunta yms. eivät ole niitä.

171

21876

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Veroa maksava kirjastonkäyt...

      on sulla IHMEEN TYPERIÄ kapitalistisia mielipiteitä,
      hyvä kuitenkin että et voi saada niitä toteutumaan vielä pitkiin aikoihin.

      • Humpuukipalvelut romukoppaan

        "on sulla IHMEEN TYPERIÄ kapitalistisia mielipiteitä"

        Joo, toivottavasti emme koskaan siirry sosialismiin.


      • PE4EEEE
        Humpuukipalvelut romukoppaan kirjoitti:

        "on sulla IHMEEN TYPERIÄ kapitalistisia mielipiteitä"

        Joo, toivottavasti emme koskaan siirry sosialismiin.

        jOS KUNTA EI TARJOAISI ILMAISIA HARRASTEMAHDOLLISUUKSIA, IHMISET TYLSISTYISIVÄT.
        TÄMÄKÖ SITTEN PITÄISI TAPAHTUA?


      • vjvpori
        PE4EEEE kirjoitti:

        jOS KUNTA EI TARJOAISI ILMAISIA HARRASTEMAHDOLLISUUKSIA, IHMISET TYLSISTYISIVÄT.
        TÄMÄKÖ SITTEN PITÄISI TAPAHTUA?

        Sairaalat vasta turhia ovat, kaikki kumminkin kuolee ennenpitkää. Kirjastojen lopettamisella ei ole merkitystä kansan tylsistymiseen, tylsimyksiä on jo lähes puolet kansasta, ainakin vaalitulosten mukaan (äänet SDP:lle ja vasureille) todistaa sen.


      • UKK..

        Yhteiskunnan pitää pitää ylläpitää verovaroin kirjastojen kaltaisia palveluita.

        Kirjastot ovat ns. elintärkeitä palveluita sairaanhoidon yms. tapaan, joten sellaisiin pitää panostaa verorahaa.

        Uimahallit vievät asiakkaita kirjakaupoilta, musiikkiliikeiltä, videovuokraamoilta, antikvariaateilta akvaarioilta yms. Lisäksi akvaariot rahoitetaan yleisillä verovaroilla joten akvaarioiden toimintaa joutuu maksamaan myös ne jotka ei sitä käytä.

        Yhteiskunnan kustantamien uimahallien lopettamisen jälkeen markkinat synnyttävät kaupallisia akvaarioita, jos niille on kysyntää. Parasta niissä olisi, että kyseisen palvelun käyttäjä olisi itse maksumiehenä eikä maksattaisi sitä muilla.


        Kunnalla on monia oikeasti tärkeitä palveluita tuotettavanaan. Kulttuuri, liikunta yms. ovat niitä.


      • toiset ne jaksaa
        Humpuukipalvelut romukoppaan kirjoitti:

        "on sulla IHMEEN TYPERIÄ kapitalistisia mielipiteitä"

        Joo, toivottavasti emme koskaan siirry sosialismiin.

        Näin heti alotusviestistäsi, sen tyylistä ja hyökkäävyydestä ja argumenttien epäloogisuudesta (esim kulttuuri liikunta) että kyseessä on näille palstoille niin tyypillinen PROVO. Eikä erikoisen mielikuvituksellinen sellainen, oisit voinu keksiä vähän jotain herkullisempaa, jollain tapaa perustellumpaa, kuka tahansa pystyy keksimään noin suoraviivasen ja tylsän kommentin.

        Mutta paljon olet saanut vastauksia eli ilmeisesti hauskaa sulla on ollu? Ihmettelen vaan, että hoh hoh, toisia huvittaa provoilla, ite en jaksais.


      • on lasten
        toiset ne jaksaa kirjoitti:

        Näin heti alotusviestistäsi, sen tyylistä ja hyökkäävyydestä ja argumenttien epäloogisuudesta (esim kulttuuri liikunta) että kyseessä on näille palstoille niin tyypillinen PROVO. Eikä erikoisen mielikuvituksellinen sellainen, oisit voinu keksiä vähän jotain herkullisempaa, jollain tapaa perustellumpaa, kuka tahansa pystyy keksimään noin suoraviivasen ja tylsän kommentin.

        Mutta paljon olet saanut vastauksia eli ilmeisesti hauskaa sulla on ollu? Ihmettelen vaan, että hoh hoh, toisia huvittaa provoilla, ite en jaksais.

        elkeet. Kumman paljon vaivaa ne vain näkevät.


    • Prike

      siis meeee itteeeees.!!!! Intohimoisena kirjan lukijana minulla ei kertakaikkiaan olisi varaa ostaa kaikkia kirjoja, joita ilmestyy joka vuosi runsaasti. Säästän rahaa ja voin käyttää ne muualle. Minulle kirjasto on tärkeä, ja sitä paitsi, nykypäivän kirjastot tarjoavat paljon muutakin kuin pelkästään kirjoja. Et ole nähtävästi kirjaston käyttäjä, tekstistä päätellen.... Ja toiseksi, se raha mitä kunnat "sysäävät" kirjastoihin on minimaalinen verrattuna muihin kunnan menoihin... joten mee tosiaan ittees.....

      • Humpuukipalvelut romukoppaan

        "Intohimoisena kirjan lukijana minulla ei kertakaikkiaan olisi varaa ostaa kaikkia kirjoja, joita ilmestyy joka vuosi runsaasti."

        Voi voi. On minullakin harrastuksia, mutta yhteiskunta ei tarjoa minulle jostain syystä niitä ilmaiseksi.

        "Säästän rahaa ja voin käyttää ne muualle."

        Niin ja veronmaksajat maksavat kirjaston vuoksi enemmän veroja, jotta voit säästää rahaa ja kayttää niitä muualle. Ei kauhean oikeudenmukaiselta kuullosta.

        " Minulle kirjasto on tärkeä, ja sitä paitsi, nykypäivän kirjastot tarjoavat paljon muutakin kuin pelkästään kirjoja."

        Aivan eli siis syövät monien yrittäjien leipää.

        "Et ole nähtävästi kirjaston käyttäjä, tekstistä päätellen...."

        Sillä nyt ei ole merkitystä käytänkö vai ei, lopettaa ne pitäisi kuitenkin.

        "Ja toiseksi, se raha mitä kunnat "sysäävät" kirjastoihin on minimaalinen verrattuna muihin kunnan menoihin..."

        Jokainen kirjastoon ja muihin sirkushuveihin laitettu euro nostaa joka tapauksessa veroja.


        "joten mee tosiaan ittees..... "


        Joo mä meen. Jatkuvasti saa kuulla kuinka vanhainkodeissa yms. on resurssipulaa vähän kaikesta. Tottakai minä ainakin haluaisin peruspalvelut kuntoon mielummin kuin laittaisin verorahoja siihen että joillakin on mahdollisuus lueskella ilmaiseksi kirjoja.


      • "kirjastotoukka"
        Humpuukipalvelut romukoppaan kirjoitti:

        "Intohimoisena kirjan lukijana minulla ei kertakaikkiaan olisi varaa ostaa kaikkia kirjoja, joita ilmestyy joka vuosi runsaasti."

        Voi voi. On minullakin harrastuksia, mutta yhteiskunta ei tarjoa minulle jostain syystä niitä ilmaiseksi.

        "Säästän rahaa ja voin käyttää ne muualle."

        Niin ja veronmaksajat maksavat kirjaston vuoksi enemmän veroja, jotta voit säästää rahaa ja kayttää niitä muualle. Ei kauhean oikeudenmukaiselta kuullosta.

        " Minulle kirjasto on tärkeä, ja sitä paitsi, nykypäivän kirjastot tarjoavat paljon muutakin kuin pelkästään kirjoja."

        Aivan eli siis syövät monien yrittäjien leipää.

        "Et ole nähtävästi kirjaston käyttäjä, tekstistä päätellen...."

        Sillä nyt ei ole merkitystä käytänkö vai ei, lopettaa ne pitäisi kuitenkin.

        "Ja toiseksi, se raha mitä kunnat "sysäävät" kirjastoihin on minimaalinen verrattuna muihin kunnan menoihin..."

        Jokainen kirjastoon ja muihin sirkushuveihin laitettu euro nostaa joka tapauksessa veroja.


        "joten mee tosiaan ittees..... "


        Joo mä meen. Jatkuvasti saa kuulla kuinka vanhainkodeissa yms. on resurssipulaa vähän kaikesta. Tottakai minä ainakin haluaisin peruspalvelut kuntoon mielummin kuin laittaisin verorahoja siihen että joillakin on mahdollisuus lueskella ilmaiseksi kirjoja.

        Kyllä todellakin pitää olla naivi ja sivistymätön moukka, joka kirjoittaa
        "on minullakin harrastuksia, joita yhteiskunta ei tue"
        tai, joka aivan vakavissaan luulee, että kirjastojen lakkauttaminen siirtäisi rahaa terveydenhuoltoon!
        Hah, kirjastot ovat myös sinulle mahdollisia, mikäli opettelisit lukemaan ja etenkin ajattelemaan! Ne on tarkoitettu kaikille! Myös sinulla olisi oikeus käyttää tätä palvelua, mutta nähtävästi se on liian vaikeaa!?
        Ne rahat, jotka kirjastoilta säästyisi,
        ei varmaan ohjautuisi terveydenhuoltoon, hyvin todennäköisesti tänne haalittaisiin lisää elintasopakolaisia, joita me veromarkoilla elätämme!
        Käyttäisit energiasi johonkin järkevään, mikäli sinulla on ymmärrystä sellaiseen!
        (Muuten, tosi hyvä provo oli tuo aloituksesi;) sillä eihän kukaan ajatteleva ja järkevä ihminen Tosissaan tuollaista kirjottaisi)


      • "kirjastotoukka" kirjoitti:

        Kyllä todellakin pitää olla naivi ja sivistymätön moukka, joka kirjoittaa
        "on minullakin harrastuksia, joita yhteiskunta ei tue"
        tai, joka aivan vakavissaan luulee, että kirjastojen lakkauttaminen siirtäisi rahaa terveydenhuoltoon!
        Hah, kirjastot ovat myös sinulle mahdollisia, mikäli opettelisit lukemaan ja etenkin ajattelemaan! Ne on tarkoitettu kaikille! Myös sinulla olisi oikeus käyttää tätä palvelua, mutta nähtävästi se on liian vaikeaa!?
        Ne rahat, jotka kirjastoilta säästyisi,
        ei varmaan ohjautuisi terveydenhuoltoon, hyvin todennäköisesti tänne haalittaisiin lisää elintasopakolaisia, joita me veromarkoilla elätämme!
        Käyttäisit energiasi johonkin järkevään, mikäli sinulla on ymmärrystä sellaiseen!
        (Muuten, tosi hyvä provo oli tuo aloituksesi;) sillä eihän kukaan ajatteleva ja järkevä ihminen Tosissaan tuollaista kirjottaisi)

        kinastelun "elintasopakolaisista", mutta sen sijaan kehoitan sinua, joka käytät kirjastoa ja luet, lukemaan lisää pakolaiskysymyksestä ja turvapaikanhakijoista. Voisit myös tutkia aihetta "Suomeen tulevat ulkomaiset työntekijät ja tarve saada maahanmuuttajia".

        Muuten hyvää uutta vuotta ja lisää lukuhetkiä!


      • Humpuukipalvelut romukoppaan
        sharyn kirjoitti:

        kinastelun "elintasopakolaisista", mutta sen sijaan kehoitan sinua, joka käytät kirjastoa ja luet, lukemaan lisää pakolaiskysymyksestä ja turvapaikanhakijoista. Voisit myös tutkia aihetta "Suomeen tulevat ulkomaiset työntekijät ja tarve saada maahanmuuttajia".

        Muuten hyvää uutta vuotta ja lisää lukuhetkiä!

        vaikka ei minulta kysytty.

        Humpuukipalveluiden alasajossa vapautuu tuhansia työntekijöitä paikkaamaan Suomen huutavaa työvoimapulaa ja näin emme tarvitse laajamittaista työperäistä maahanmuuttoa.


      • tutkiskeleva
        "kirjastotoukka" kirjoitti:

        Kyllä todellakin pitää olla naivi ja sivistymätön moukka, joka kirjoittaa
        "on minullakin harrastuksia, joita yhteiskunta ei tue"
        tai, joka aivan vakavissaan luulee, että kirjastojen lakkauttaminen siirtäisi rahaa terveydenhuoltoon!
        Hah, kirjastot ovat myös sinulle mahdollisia, mikäli opettelisit lukemaan ja etenkin ajattelemaan! Ne on tarkoitettu kaikille! Myös sinulla olisi oikeus käyttää tätä palvelua, mutta nähtävästi se on liian vaikeaa!?
        Ne rahat, jotka kirjastoilta säästyisi,
        ei varmaan ohjautuisi terveydenhuoltoon, hyvin todennäköisesti tänne haalittaisiin lisää elintasopakolaisia, joita me veromarkoilla elätämme!
        Käyttäisit energiasi johonkin järkevään, mikäli sinulla on ymmärrystä sellaiseen!
        (Muuten, tosi hyvä provo oli tuo aloituksesi;) sillä eihän kukaan ajatteleva ja järkevä ihminen Tosissaan tuollaista kirjottaisi)

        Kirjoitit täyttä asiaa.


    • kipalainen

      Itse opiskelen kirjasto- ja informaatiopalveluja ja voin vahvistaa, että kyllä se on niin, kuten jo mainittiinkin, että kirjastojen osuudet ovat erittäin pienet. Niillä ei ole kovinkaan suuria vaikutuksia mihinkään.

      Kirjastojen tarkoituksena on tarjota tietoa ja viihdykkeitä ihmisille. Jos tarvitsee jotakin tietoa nopeasti, on se helpompi löytää kirjastosta kuin kirjakaupasta, jossa kirjoja ei voida säilyttää monia vuosia. Olisi varmasti turhauttavaa käydä ostamassa kirja, josta täytyy katsoa yksi ainoa asia. Usein ihmiset tulevat esimerkiksi suoraan sairaalasta huolissaan tarkistamaan, onko jokin tauti vakava, josta lääkäri on puhunut.

      Toinen kirjastojen tarkoitus on säilyttää kirjoja ja niissä olevaa tietoa myöhempää tarkoitusta varten. Itselläni on monia suosikkeja, joita ei saa enää mistään muualta kuin kirjastosta (ennakoin vähän ja sanon heti, että ne ovat niin vanhoja, etten ole silloin edes syntynyt, kun ne ovat ilmestyneet. Siksi en ole voinut niitä mistään ostaa).

      Kirjastojen ideana on antaa palveluja kaikille, köyhille ja vähän varakkaammille, joten siksi kirjaston palvelujen käyttäminen ei maksa mitään. Kirjastot maksavat kaikesta materiaalistaan hieman suurempia tekijänoikeusmaksuja, ja lisäksi kirjakaupat ym. ovat ainakin tähän asti ihan hyvin pärjänneet, joten tuskin he kirjastoja huonona pitävät.

      Kirjastosta on myös helppo löytää juuri ne kirjat joista itse pitää. Usein kirja saattaa olla takakannen perusteella mielenkiintoinen, mutta kun sitä alkaa lukemaan, saattaa se ollakin sellainen, josta ei sitten pidä ollenkaan. Sekin turhauttaa, jos on ostanut kalliin kirjan, ja huomaakin, että kirja on huono ja se jää lukemattomana hyllyyn. Tätä ei käy kovinkaan usein, kun on kirjasto. Lisäksi jos jostakin kirjasta pidän oikein paljon, niin silloin kyllä sen kirjan ostan ihan omaan kirjahyllyyni, vaikka olisinkin sen jo lukenut kirjaston omistamasta kirjasta.

      Kirjailijatkin tietävät, ettei kirjojen kirjoittamisella elä kuin harvat, mutta eivät he sitä rahasta teekään. Sama on kirjaston työntekijöilläkin, että palkka on huono, mutta heilläkin syyt ovat toiset.

      Kirjastot jopa työllistävät väkeä ja tulevaisuudessa tulevat työllistämään taas lisää uutta väkeä, kun moni jää eläkkeelle. Olisiko se sitten parempi, ettei ihmisillä olisi töitä ja heille jouduttaisiin maksamaan kaikenlaisia tukia?

      Ja muuten, eikö videovuokraamotkin vie samalla tavalla asiakkaita kaupoilta ja rahoja tuotantoyhtiöiltä sekä itse elokuvien tekijöiltä?

      • Humpuukipalvelut romukoppaan

        Tässä parit vastaukset:

        "Kirjastot jopa työllistävät väkeä ja tulevaisuudessa tulevat työllistämään taas lisää uutta väkeä, kun moni jää eläkkeelle. Olisiko se sitten parempi, ettei ihmisillä olisi töitä ja heille jouduttaisiin maksamaan kaikenlaisia tukia?"

        Aina parempi että henkilö on työttömyyskorvauksella kuin yhteiskunnan palveluksessa työssä jota ei välttämättä tarvita. Työttömyyskorvaukset tulevat kuitenkin huomattavasti halvemmaksi veronmaksajille kuin kyseisen henkilön palkka. Nythän on työvoimapula joten vapailta markkinoilta kyllä löytyy töitä, joten tukien varaan ei tarvitse jäädä.

        "Ja muuten, eikö videovuokraamotkin vie samalla tavalla asiakkaita kaupoilta ja rahoja tuotantoyhtiöiltä sekä itse elokuvien tekijöiltä?"

        Käsittääkseni videovuokraamot joutuvat maksamaan tekijänoikeusmaksuja tai jotain vuokraamistaan elokuvista, joten eiköhän tuotantoyhtiötkin omansa saa.



        Pikku kuntiin ei kannata perustaa videovuokraamoa, antikvariaattia, levyliikettä yms. koska kunta veronmaksajien rahoilla tarjoaa ilmaiseksi lainattavaksi näitä kaikkia. Jos verovaroin kustannettua kirjastoa ei olisi niin nämä alat alkaisivat kukoistamaan. Ja mikä parasta verot olisivat pienemmät ja laskun huveista maksaisivat juuri he jotka näitä käyttäisivät.


      • Humpuukipalvelut romukoppaan
        Humpuukipalvelut romukoppaan kirjoitti:

        Tässä parit vastaukset:

        "Kirjastot jopa työllistävät väkeä ja tulevaisuudessa tulevat työllistämään taas lisää uutta väkeä, kun moni jää eläkkeelle. Olisiko se sitten parempi, ettei ihmisillä olisi töitä ja heille jouduttaisiin maksamaan kaikenlaisia tukia?"

        Aina parempi että henkilö on työttömyyskorvauksella kuin yhteiskunnan palveluksessa työssä jota ei välttämättä tarvita. Työttömyyskorvaukset tulevat kuitenkin huomattavasti halvemmaksi veronmaksajille kuin kyseisen henkilön palkka. Nythän on työvoimapula joten vapailta markkinoilta kyllä löytyy töitä, joten tukien varaan ei tarvitse jäädä.

        "Ja muuten, eikö videovuokraamotkin vie samalla tavalla asiakkaita kaupoilta ja rahoja tuotantoyhtiöiltä sekä itse elokuvien tekijöiltä?"

        Käsittääkseni videovuokraamot joutuvat maksamaan tekijänoikeusmaksuja tai jotain vuokraamistaan elokuvista, joten eiköhän tuotantoyhtiötkin omansa saa.



        Pikku kuntiin ei kannata perustaa videovuokraamoa, antikvariaattia, levyliikettä yms. koska kunta veronmaksajien rahoilla tarjoaa ilmaiseksi lainattavaksi näitä kaikkia. Jos verovaroin kustannettua kirjastoa ei olisi niin nämä alat alkaisivat kukoistamaan. Ja mikä parasta verot olisivat pienemmät ja laskun huveista maksaisivat juuri he jotka näitä käyttäisivät.

        Että markkinataloudessa nousisi yksityisiä kirjastoja, jossa voisi kuukausimaksulla tai kappalemaksulla vuokrata aineistoa. Siis nousisi jos olisi kysyntää. Ja jälleen maksupuolen hoitaisi asiakas eikä veronmaksajat.


        Kyllä se on niin että huvit saa jokainen maksaa omasta pussistaan.


      • tulisi enemmän
        Humpuukipalvelut romukoppaan kirjoitti:

        Että markkinataloudessa nousisi yksityisiä kirjastoja, jossa voisi kuukausimaksulla tai kappalemaksulla vuokrata aineistoa. Siis nousisi jos olisi kysyntää. Ja jälleen maksupuolen hoitaisi asiakas eikä veronmaksajat.


        Kyllä se on niin että huvit saa jokainen maksaa omasta pussistaan.

        Uskoisin että kirjastojen suurkuluttajat olisivat valmiita maksamaan kohtuusumman esim. 5 e kuukaudessa. Tai 50 senttiä per laina.


      • ketä vaan
        tulisi enemmän kirjoitti:

        Uskoisin että kirjastojen suurkuluttajat olisivat valmiita maksamaan kohtuusumman esim. 5 e kuukaudessa. Tai 50 senttiä per laina.

        vuodessa maksamalla saat uusittua lainaoikeuden, kun vuosittain olet maksanut myöhästymisestä ja/tai aineiston hävittämisestä tai turmelemisesta aiheutuneet kulut kirjastolle. Enemmän kunnioitamme kun pieni maksu, eikä ilmaista. Mielelläni maksan, jos rahoilla todellakin uutta aineistoa hankittaisiin.


      • Inka.O.
        Humpuukipalvelut romukoppaan kirjoitti:

        Että markkinataloudessa nousisi yksityisiä kirjastoja, jossa voisi kuukausimaksulla tai kappalemaksulla vuokrata aineistoa. Siis nousisi jos olisi kysyntää. Ja jälleen maksupuolen hoitaisi asiakas eikä veronmaksajat.


        Kyllä se on niin että huvit saa jokainen maksaa omasta pussistaan.

        Luulenpa, että sinun kirjastoissasi olisi runsaasti "luetuimmat kirjat" -listojen kirjoja. Tuskin olisi juurikaan kirjoja, joita tarvitsevat koululaiset esitelmiään varten (netistä ei löydy kaikkea tietoa), ei kansalaisopiston, lukion tai korkeakoulujen oppikirjoja. Ei myöskään sellaisia kirjoja, joita päiväkodit tai vanhainkotien asukkaat haluaisivat lainata. Kirjastoista löytyy myös monien harrastustusten opaskirjoja ja -lehtiä, niin golfin, käsitöiden, puutarhanhoidon, lastenhoidon kuin kuvankäsittelyn oppaita, muutamia mainitakseni. Puhumattakaan autonkorjausoppaista.

        Kirjasto ei ole mikään huvila!


      • MMJKLMS

        ITSE OLEN OLLUT KOULUN KIRJASTOSSA 2004-2005


      • menonainen
        Humpuukipalvelut romukoppaan kirjoitti:

        Että markkinataloudessa nousisi yksityisiä kirjastoja, jossa voisi kuukausimaksulla tai kappalemaksulla vuokrata aineistoa. Siis nousisi jos olisi kysyntää. Ja jälleen maksupuolen hoitaisi asiakas eikä veronmaksajat.


        Kyllä se on niin että huvit saa jokainen maksaa omasta pussistaan.

        Tyhmin kirjoitus aikoihin tai / ja halusit ehkä herättää vain ärtymystä ja keskustelua. Kirjastopalvelut ovat todella tärkeitä, eikä niitä missään nimessä tule lopettaa. TAI YKSITYISTÄÄ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
        Lukemista harrastava


      • lkjjöölk
        MMJKLMS kirjoitti:

        ITSE OLEN OLLUT KOULUN KIRJASTOSSA 2004-2005

        "ITSE OLEN OLLUT KOULUN KIRJASTOSSA 2004-2005


      • El-Tonto
        Humpuukipalvelut romukoppaan kirjoitti:

        Tässä parit vastaukset:

        "Kirjastot jopa työllistävät väkeä ja tulevaisuudessa tulevat työllistämään taas lisää uutta väkeä, kun moni jää eläkkeelle. Olisiko se sitten parempi, ettei ihmisillä olisi töitä ja heille jouduttaisiin maksamaan kaikenlaisia tukia?"

        Aina parempi että henkilö on työttömyyskorvauksella kuin yhteiskunnan palveluksessa työssä jota ei välttämättä tarvita. Työttömyyskorvaukset tulevat kuitenkin huomattavasti halvemmaksi veronmaksajille kuin kyseisen henkilön palkka. Nythän on työvoimapula joten vapailta markkinoilta kyllä löytyy töitä, joten tukien varaan ei tarvitse jäädä.

        "Ja muuten, eikö videovuokraamotkin vie samalla tavalla asiakkaita kaupoilta ja rahoja tuotantoyhtiöiltä sekä itse elokuvien tekijöiltä?"

        Käsittääkseni videovuokraamot joutuvat maksamaan tekijänoikeusmaksuja tai jotain vuokraamistaan elokuvista, joten eiköhän tuotantoyhtiötkin omansa saa.



        Pikku kuntiin ei kannata perustaa videovuokraamoa, antikvariaattia, levyliikettä yms. koska kunta veronmaksajien rahoilla tarjoaa ilmaiseksi lainattavaksi näitä kaikkia. Jos verovaroin kustannettua kirjastoa ei olisi niin nämä alat alkaisivat kukoistamaan. Ja mikä parasta verot olisivat pienemmät ja laskun huveista maksaisivat juuri he jotka näitä käyttäisivät.

        >>Käsittääkseni videovuokraamot joutuvat maksamaan tekijänoikeusmaksuja tai jotain vuokraamistaan elokuvista, joten eiköhän tuotantoyhtiötkin omansa saa.>>

        Kirjastot maksavat myös, joten eivätköhän tuotantoyhtiötkin omansa saa.

        Suomen kirjastolaitos on yksi maailman parhaista. Se että vähävaraisellakin ihmisellä on mahdollisuus sivistää itseään kertoo hyvinvointivaltiosta. Ja sen sinä haluat ilmiselvästi purkaa. Sivistys ei ole pois terveydenhuollosta.

        Kulttuuriharrastukset ylipäätään vaikuttavat myönteisesti terveyteen. Kirjasto on osa kulttuuripalveluja. Käypä kirjastossa lainaamassa vaikka neurologi Markku T Hyypän kirjallisuutta!


    • Olipas virkistävä provosointi pitkästä aikaa kuntien tehtävistä ja verovarojen käytöstä. Ajatuksesi ei ole mitenkään uusi, kirjastotoimeahan on supistettu jo vuosia lähestulkoon kaikissa kunnissa: sivukirjastoja ja kirjastoautoja on lakkautettu kautta maan.

      Mielestäni kirjastotoimi kuuluu yhteiskunnan varoin ylläpidettäviin toimintoihin, samoin kuin terveydenhuolto, sosiaalitoimi, koulutus, liikunta, kunnallistekniikka jne. Ainakin jossain mitassa. Yhteiskunnan ylläpitämä osuus vaihtelee paitsi kunnittain myös toimialoittain, ja käyttömaksuilla on siirretty kustannusvastuuta yhteiskunnalta kuluttajalle.

      Vaikka kirjasto ei olekaan samalla tavalla elintärkeä palvelu kuin esim. sairaanhoito, kirjasto- ja kulttuuritoimen merkitys ulottuu myös sairaanhoidon puolelle henkisen hyvinvoinnin ylläpitäjänä. Eikä tästä syystä ole yhtään liioiteltua väittää, että kirjasto on joillekin käyttäjilleen elintärkeä.

      Kirjastot eivät kilpaile kirjakauppojen yms kanssa, vaan täydentävät kulttuuritarjontaa. Kirjakaupoilla on aivan oma roolinsa ja kirjastoilla omansa, ne eivät ole päällekkäisiä eivätkä sulje toisiaan pois. Toistaiseksi Suomella on ollut varaa tarjota verovaroin ylläpidetty kirjastolaitos, joka on ainutlaatuinen koko maailmassa, ja myös arvostettu kulttuuritoiminnan muoto kautta maailman. Tähän saakka suomalaisilla on myös ollut tahtoa ja asennetta säilyttää kirjastolaitos, vaikka rahasta onkin alkanut tehdä tiukkaa sitä mukaa kun valtio on siirtänyt kunnille uusia tehtäviä (ja väestön ikääntymisestä johtuen sairaanhoidon menot ovat räjähdysmäisesti kasvaneet).

      Kirjasto on myös paljon paljon muuta kuin vain kirjojen lainauspaikka. Nykyisin kirjasto on informaatiokeskus, josta voi lainata kirjoja, lehtiä, levyjä, elokuvia, siellä voi myös käyttää internettiä, käyttää kirjaston tiloja opiskeluun ja kirjaston ammattitaitoisen henkilökunnan avulla etsiä tietoa mistä tahansa asiasta. Kirjasto myös säilyttää sellaista tietoaineistoa, jota muualta ei enää ole saatavissa.

      Kirjastojen toimintaan tulisi panostaa verovaroja nykyistä enemmän, siten vahvistaisimme kulttuuritarjontaa, säilyttäisimme omia kulttuurisia juuriamme ja varmistaisimme suomalaisen tietoyhteiskunnan tulevaisuuden.

      • Humpuukipalvelit romukoppaan

        "Mielestäni kirjastotoimi kuuluu yhteiskunnan varoin ylläpidettäviin toimintoihin, samoin kuin terveydenhuolto, sosiaalitoimi, koulutus, liikunta, kunnallistekniikka jne. Ainakin jossain mitassa."

        Tästä luettelosta Liikunta kuuluu kirjaston kanssa ns. humpuukipalveluihin.


        "Vaikka kirjasto ei olekaan samalla tavalla elintärkeä palvelu kuin esim. sairaanhoito, kirjasto- ja kulttuuritoimen merkitys ulottuu myös sairaanhoidon puolelle henkisen hyvinvoinnin ylläpitäjänä. Eikä tästä syystä ole yhtään liioiteltua väittää, että kirjasto on joillekin käyttäjilleen elintärkeä."

        Tottakai harrastukset pitää henkistä hyvinvointia yllä, ei ole kuitenkaan yhteiskunnan tehtävä niitä järjestää. Kun kaikki turhat palvelut Eli kulttuuri ja liikunta yms. lopetetaan niin verotusta voidaan keventää ja jokainen voi sitten itse ostaa rahoilla mitä haluaa. Nythän rahat viedään verotuksella, käytti näitä palveluita tai ei.

        "Kirjastot eivät kilpaile kirjakauppojen yms kanssa, vaan täydentävät kulttuuritarjontaa. Kirjakaupoilla on aivan oma roolinsa ja kirjastoilla omansa, ne eivät ole päällekkäisiä eivätkä sulje toisiaan pois."

        No varmasti kirjoja myydään vähemmän kun on niitä mahdollisuus ilmaiseksi lainata.


        Minusta on älytöntä että yhteiskunta tuottaa tällaisi ei elintärkeitä palveluita. Tarkoitan siis näillä uimahalleja, kirjastoja, teattereita, oopperoita, jäähalleja yms. Kaikkia näitä palveluita tuottaa markkinatalous, jos niille on kysyntää. Tällöin myös laskun maksaa käyttäjä eikä ne jotka eivät kyseistä palvelua tarvitse eivätkä käytä.

        Irvokkainta asiassa on että meillä ei ole ollut edes varaa tällaiseen. Valtiolla on n. 56 miljardia velkaa kuntien velka päälle. Valtion velan korko on tänävuonna noin 2,4 miljardia samaa luokkaa kuin koko puolustusbudjetti. Pahimmillaan korkoja makseltiin yli viittä miljardia vuodessa.

        http://www.treasuryfinland.fi/Public/default.aspx?contentid=17206&nodeid=18401

        Kun lapsemme kyselevät tulevaisuudessa että mahtoi olla tiukkaa aikaa silloin ennen kun meidän maksettavaksi on jäänyt noin älytön määrä velkaa, niin ei ole kiva vastata että ei suinkaan, rakentelimme uimahalleja, oopperoita ja lainailimme kirjoja.


      • antiutilitaristi
        Humpuukipalvelit romukoppaan kirjoitti:

        "Mielestäni kirjastotoimi kuuluu yhteiskunnan varoin ylläpidettäviin toimintoihin, samoin kuin terveydenhuolto, sosiaalitoimi, koulutus, liikunta, kunnallistekniikka jne. Ainakin jossain mitassa."

        Tästä luettelosta Liikunta kuuluu kirjaston kanssa ns. humpuukipalveluihin.


        "Vaikka kirjasto ei olekaan samalla tavalla elintärkeä palvelu kuin esim. sairaanhoito, kirjasto- ja kulttuuritoimen merkitys ulottuu myös sairaanhoidon puolelle henkisen hyvinvoinnin ylläpitäjänä. Eikä tästä syystä ole yhtään liioiteltua väittää, että kirjasto on joillekin käyttäjilleen elintärkeä."

        Tottakai harrastukset pitää henkistä hyvinvointia yllä, ei ole kuitenkaan yhteiskunnan tehtävä niitä järjestää. Kun kaikki turhat palvelut Eli kulttuuri ja liikunta yms. lopetetaan niin verotusta voidaan keventää ja jokainen voi sitten itse ostaa rahoilla mitä haluaa. Nythän rahat viedään verotuksella, käytti näitä palveluita tai ei.

        "Kirjastot eivät kilpaile kirjakauppojen yms kanssa, vaan täydentävät kulttuuritarjontaa. Kirjakaupoilla on aivan oma roolinsa ja kirjastoilla omansa, ne eivät ole päällekkäisiä eivätkä sulje toisiaan pois."

        No varmasti kirjoja myydään vähemmän kun on niitä mahdollisuus ilmaiseksi lainata.


        Minusta on älytöntä että yhteiskunta tuottaa tällaisi ei elintärkeitä palveluita. Tarkoitan siis näillä uimahalleja, kirjastoja, teattereita, oopperoita, jäähalleja yms. Kaikkia näitä palveluita tuottaa markkinatalous, jos niille on kysyntää. Tällöin myös laskun maksaa käyttäjä eikä ne jotka eivät kyseistä palvelua tarvitse eivätkä käytä.

        Irvokkainta asiassa on että meillä ei ole ollut edes varaa tällaiseen. Valtiolla on n. 56 miljardia velkaa kuntien velka päälle. Valtion velan korko on tänävuonna noin 2,4 miljardia samaa luokkaa kuin koko puolustusbudjetti. Pahimmillaan korkoja makseltiin yli viittä miljardia vuodessa.

        http://www.treasuryfinland.fi/Public/default.aspx?contentid=17206&nodeid=18401

        Kun lapsemme kyselevät tulevaisuudessa että mahtoi olla tiukkaa aikaa silloin ennen kun meidän maksettavaksi on jäänyt noin älytön määrä velkaa, niin ei ole kiva vastata että ei suinkaan, rakentelimme uimahalleja, oopperoita ja lainailimme kirjoja.

        jo voi sun... jopas loksahti suuni hämmästyksestä apposen ammolleen... kuinka voi itseäsi katsoa peiliin noine mielipiteinesi... olethan kuitenkin käyttänyt julkisia palveluja jo aikaa ennen syntymääsi... päiväkodit ja koulut ovat myös noita inhoamiasi julkisia palveluja ja eivät suinkaan elintärkeitä hengissä pysymisen kannalta... mutta elämähän on paljon paljon muutakin kuin vain hengissä pysymistä... mene ittees julkisin varoin syötetty pullamössöpentu...


      • EI todellakaan TARVITSE

        ainutlaatuista kirjastolaitosta - sen sijaan me tarvitsemme vanustenhoitajia ja lastentarhanopettajia päiväkoteihin. Kirjat ovat sen verran halpoja että ne ostetaan tienatuilla rahoilla ja lainaillaan puolin ja toisin tuttavien kesken.

        Pöyhkeilevä kirjastolaitos on todella älytöntä verorahojen törsäämistä ! Kirjastoja tulee edelleen rajusti KARSIA ja osa kirjastonhoitajista on uudelleenkoulutettava hoitotyöhön !


      • antiutilitaristi
        EI todellakaan TARVITSE kirjoitti:

        ainutlaatuista kirjastolaitosta - sen sijaan me tarvitsemme vanustenhoitajia ja lastentarhanopettajia päiväkoteihin. Kirjat ovat sen verran halpoja että ne ostetaan tienatuilla rahoilla ja lainaillaan puolin ja toisin tuttavien kesken.

        Pöyhkeilevä kirjastolaitos on todella älytöntä verorahojen törsäämistä ! Kirjastoja tulee edelleen rajusti KARSIA ja osa kirjastonhoitajista on uudelleenkoulutettava hoitotyöhön !

        Kysymys on arvoista, kultaseni... suomi on kaikilla kansainvälisillä mittareilla mitattuna rikkaampi kuin koskaan... eli siis rahaa meillä on mutta mihin sitä käytämme on päättäjiemme moraalin tason varassa...


      • valitettavasti voi
        antiutilitaristi kirjoitti:

        Kysymys on arvoista, kultaseni... suomi on kaikilla kansainvälisillä mittareilla mitattuna rikkaampi kuin koskaan... eli siis rahaa meillä on mutta mihin sitä käytämme on päättäjiemme moraalin tason varassa...

        emme voi vuomi on vapaasti valita. Käsittääkseni Suomi on velkainen maa ja nyt siis maksellaan rikkaille velkoja korkojen kera takaisin sillä Suomen kansa on halunnut toteuttaa unelmiaan rikkailta lainaamalla ... Tiedoksi myös että emme enää elä suljetussa kansantaloudessa jossa voidaan verotusta aina vaan nostaa - päinvastoin edessä on kilpailukyvyn nimissä verojen alentaminen ja silloin meidän vaan on mietittävä mistä luovutaan ...


      • Humpuukipalvelut romukoppaan
        valitettavasti voi kirjoitti:

        emme voi vuomi on vapaasti valita. Käsittääkseni Suomi on velkainen maa ja nyt siis maksellaan rikkaille velkoja korkojen kera takaisin sillä Suomen kansa on halunnut toteuttaa unelmiaan rikkailta lainaamalla ... Tiedoksi myös että emme enää elä suljetussa kansantaloudessa jossa voidaan verotusta aina vaan nostaa - päinvastoin edessä on kilpailukyvyn nimissä verojen alentaminen ja silloin meidän vaan on mietittävä mistä luovutaan ...

        Hyvä että edes joku ymmärtää missä mennään.

        Laitan tähän vähän tietoja velasta, sillä veikkaan että monikaan ei niitä tiedä.

        Valtionvelan määrä 2008(esitys) on 54,4 miljardia ja sitä lyhennetään 1 952 miljoonaa.

        http://budjetti.vm.fi/indox/indoxservlet?fullpathxpointer=/2008/TAE/he/pl37/pl37.xml#/1&documentrole=tae2008

        Korot on 2 401 miljoonaa.

        http://budjetti.vm.fi/indox/indoxservlet?fullpathxpointer=/2008/TAE/he/pl36/pl36.xml#/1&documentrole=tae2008

        Tässä taas korkohistoriaa. Näillekkin kymmenille miljardelle olisi varmaan ollut parempaakin käyttöä kuin maksaa sijoittajille.

        http://www.treasuryfinland.fi/Public/default.aspx?contentid=17206&nodeid=18401


        Elikäs kun lasketaan ensi vuoden korot ja lyhennykset yhteen niin saadaan yli neljä miljardia. Eli sen verran voisimme tällä samalla veroasteella törsätä palveluihin tai veronalennuksiin ihan miten vain haluttaisiin. Nyt rahat menevät velanhoitoon.


        Niin juu ja kuntien velat vielä tietysti päälle. Meinas ihan unohtua.


      • Humpuukipalvelut romukoppaan
        Humpuukipalvelut romukoppaan kirjoitti:

        Hyvä että edes joku ymmärtää missä mennään.

        Laitan tähän vähän tietoja velasta, sillä veikkaan että monikaan ei niitä tiedä.

        Valtionvelan määrä 2008(esitys) on 54,4 miljardia ja sitä lyhennetään 1 952 miljoonaa.

        http://budjetti.vm.fi/indox/indoxservlet?fullpathxpointer=/2008/TAE/he/pl37/pl37.xml#/1&documentrole=tae2008

        Korot on 2 401 miljoonaa.

        http://budjetti.vm.fi/indox/indoxservlet?fullpathxpointer=/2008/TAE/he/pl36/pl36.xml#/1&documentrole=tae2008

        Tässä taas korkohistoriaa. Näillekkin kymmenille miljardelle olisi varmaan ollut parempaakin käyttöä kuin maksaa sijoittajille.

        http://www.treasuryfinland.fi/Public/default.aspx?contentid=17206&nodeid=18401


        Elikäs kun lasketaan ensi vuoden korot ja lyhennykset yhteen niin saadaan yli neljä miljardia. Eli sen verran voisimme tällä samalla veroasteella törsätä palveluihin tai veronalennuksiin ihan miten vain haluttaisiin. Nyt rahat menevät velanhoitoon.


        Niin juu ja kuntien velat vielä tietysti päälle. Meinas ihan unohtua.

        "Elikäs kun lasketaan ensi vuoden korot ja lyhennykset yhteen niin saadaan yli neljä miljardia. Eli sen verran voisimme tällä samalla veroasteella törsätä palveluihin tai veronalennuksiin ihan miten vain haluttaisiin. Nyt rahat menevät velanhoitoon."


        Niin eli tarkoitin tietenkin että voisimme jos olisimme velattomia.


      • antiutilitaristi
        valitettavasti voi kirjoitti:

        emme voi vuomi on vapaasti valita. Käsittääkseni Suomi on velkainen maa ja nyt siis maksellaan rikkaille velkoja korkojen kera takaisin sillä Suomen kansa on halunnut toteuttaa unelmiaan rikkailta lainaamalla ... Tiedoksi myös että emme enää elä suljetussa kansantaloudessa jossa voidaan verotusta aina vaan nostaa - päinvastoin edessä on kilpailukyvyn nimissä verojen alentaminen ja silloin meidän vaan on mietittävä mistä luovutaan ...

        ...näin vanhakansa veisteli aikoinaan ja paikkaansa pitää edelleen... tuskin kirjastolaitos on meille nämä jättivelat on ollut aiheuttamassa... jos kansantalouden hoitoa saa verrata yksityiseen taloudenpitoon tulee ensin karsia hurhista menoista- eikö niin... no ongelmia aiheuttaa tietysti tulkinta näistä turhista menoista... ja tässä on sitten paikka näille poliittisille tulkinnoille... porvarit ovat tietysti ensimmäisenä tinkimässa ihmisoikeuksista ja kansalaisten tasa-arvoisuudesta nämä ovat heidän mielestään turhuutta... sensijaan porvarien arvoasteikossa ensimmäisenä ovat hienot kulissit...yms ulkokultaisuus... hienot, kalliit oopperatalot sun muut...vaikka ommaisuutta ei olisi kuin tuulenpyyhkimä perse nii kommelta pittää näyttää...


      • El-Tonto

        Olen täysin samaa mieltä kanssasi! Suomalaisena voin olla ylpeä kirjastolaitoksestamme.


      • Humpuukipalvelut romuk..
        Humpuukipalvelit romukoppaan kirjoitti:

        "Mielestäni kirjastotoimi kuuluu yhteiskunnan varoin ylläpidettäviin toimintoihin, samoin kuin terveydenhuolto, sosiaalitoimi, koulutus, liikunta, kunnallistekniikka jne. Ainakin jossain mitassa."

        Tästä luettelosta Liikunta kuuluu kirjaston kanssa ns. humpuukipalveluihin.


        "Vaikka kirjasto ei olekaan samalla tavalla elintärkeä palvelu kuin esim. sairaanhoito, kirjasto- ja kulttuuritoimen merkitys ulottuu myös sairaanhoidon puolelle henkisen hyvinvoinnin ylläpitäjänä. Eikä tästä syystä ole yhtään liioiteltua väittää, että kirjasto on joillekin käyttäjilleen elintärkeä."

        Tottakai harrastukset pitää henkistä hyvinvointia yllä, ei ole kuitenkaan yhteiskunnan tehtävä niitä järjestää. Kun kaikki turhat palvelut Eli kulttuuri ja liikunta yms. lopetetaan niin verotusta voidaan keventää ja jokainen voi sitten itse ostaa rahoilla mitä haluaa. Nythän rahat viedään verotuksella, käytti näitä palveluita tai ei.

        "Kirjastot eivät kilpaile kirjakauppojen yms kanssa, vaan täydentävät kulttuuritarjontaa. Kirjakaupoilla on aivan oma roolinsa ja kirjastoilla omansa, ne eivät ole päällekkäisiä eivätkä sulje toisiaan pois."

        No varmasti kirjoja myydään vähemmän kun on niitä mahdollisuus ilmaiseksi lainata.


        Minusta on älytöntä että yhteiskunta tuottaa tällaisi ei elintärkeitä palveluita. Tarkoitan siis näillä uimahalleja, kirjastoja, teattereita, oopperoita, jäähalleja yms. Kaikkia näitä palveluita tuottaa markkinatalous, jos niille on kysyntää. Tällöin myös laskun maksaa käyttäjä eikä ne jotka eivät kyseistä palvelua tarvitse eivätkä käytä.

        Irvokkainta asiassa on että meillä ei ole ollut edes varaa tällaiseen. Valtiolla on n. 56 miljardia velkaa kuntien velka päälle. Valtion velan korko on tänävuonna noin 2,4 miljardia samaa luokkaa kuin koko puolustusbudjetti. Pahimmillaan korkoja makseltiin yli viittä miljardia vuodessa.

        http://www.treasuryfinland.fi/Public/default.aspx?contentid=17206&nodeid=18401

        Kun lapsemme kyselevät tulevaisuudessa että mahtoi olla tiukkaa aikaa silloin ennen kun meidän maksettavaksi on jäänyt noin älytön määrä velkaa, niin ei ole kiva vastata että ei suinkaan, rakentelimme uimahalleja, oopperoita ja lainailimme kirjoja.

        Kohta on 100 miljardia valtionvelkaa ja huuhaa palveluista ei ole luovuttu.

        Järjen köyhyyttä.


        Noo, ainakin varoittelin asiasta jo silloin kuin vielä hyvät ajat.


      • tikittää.
        Humpuukipalvelut romukoppaan kirjoitti:

        "Elikäs kun lasketaan ensi vuoden korot ja lyhennykset yhteen niin saadaan yli neljä miljardia. Eli sen verran voisimme tällä samalla veroasteella törsätä palveluihin tai veronalennuksiin ihan miten vain haluttaisiin. Nyt rahat menevät velanhoitoon."


        Niin eli tarkoitin tietenkin että voisimme jos olisimme velattomia.

        Onkohan tulevilla sukupolvilla varaa kirjastoihin kun makselevat meidän porsasteluita?

        http://www.velkakello.fi/


    • Typerä trolli.

    • stadilainen

      tämän keskustelun aloittaja ei ole sivistyksestä ilmeisesti kuullutkaan, saati että sitä osakseen missään muodossa itselleen hankkinut. Surullista.

      • Humpuukipalvelut romukoppaan

        harrastaa jokainen ken haluaa.

        Kunhan vain maksaa itse viulut.


      • sivistyneitä

        Siis tarkoitan juuri tällaisia "sivistyneitä" ihmisiä joiden täytyy osoittaa ylimaallinen ymmärryksensä sijoittamalla väliin ihan enklannin kielinen sanominen. Olettaisin, että kaltaisenne henkilöt eivät tarvitse edes sitä piilokameraa hymyynsä, vaan se typerä virne asuu teidän kasvoillanne aina ja alati.
        Mitä tulee nimimerkki "stadilaisen" kommenttiin, niin se kuvaa aloittajan aivoituksia, korjaan tikapuuhermoituksia oikein.


      • stadilainen

        Tietääkseni stadilainen tarkoittaa samaa kuin Helsingissä syntynyt, joten "böndeläistä" ei minusta saa tekemälläkään.
        Ja mitä tulee aikaisempaan mielipiteeseeni, niin olen edelleen sitä mieltä että jos ei ihminen tajua, mikä merkitys ilmaisella yleisellä kirjastolaitoksellamme on koko kansakuntamme henkisen sivistyksen kannalta, ihminen on tosiaankin mitään ymmärtämätön, pinnallinen jaj sivistymätön - moukka.


      • Inka.O.
        Humpuukipalvelut romukoppaan kirjoitti:

        harrastaa jokainen ken haluaa.

        Kunhan vain maksaa itse viulut.

        Kaikki koulut esikouluista yliopistoihin yksityistettävä? Tai ainkin "sivistävät" aineet pois?


    • kirjastontäti

      Aloittaja miettii vaikka tilannetta, missä talo palaa ja vakuutus ei korvaakaan mitään. Siinä menee oikeutesi harrastaa yhtään mitään, kun sinulla ei ole siihen varaa. Yhteiskunnan ei kuulu omien mielipiteidesi mukaan auttaa sinua muuten kun katsoa, ettet aivan sairauteen kuole ja saat jonkun laatikon pääsi päälle.

      Esimerkiksi omassa kunnassani kirjasto vie kunnan budjetista 1,1%, koko kulttuuri- ja liikuntatoimi yhteensä n.3%, kun taas terveyspalvelut vievät jo n.70%. Kuntaa ei pelasteta lakkauttamalla kulttuuritoimea.

      Totuushan on että rahalla saa ja hevosella pääsee, mutta oikeuttaako se sitten polkemaan niiden oikeuksia sivistää itseään, joilla ei sitä rahaa ja hevosta ole.

      • Totta, kirjastontäti, juuri tuollainen on kulttuurin ja muiden kunnallisalojen suhde kautta maan. Jos kirjastot lakkautettaisiin, kuten keskustelun aloittaja esittää, yhdenkään kunnan verotus ei kevene sen ansiosta.

        Jos aloittajan logiikkaa viedään pidemmälle (ja siihen kohteeseen, mistä verotukseen vaikuttavia säästöjä saattaisi löytyä), on mietittävä hoidetaanko verovaroilla ns. itseaiheutettuja sairauksia. Esim. hoidetaanko ylipainoisten sydän- ja verisuonisairaudet, tupakoitsijoiden keuhkosyövät, varomattomien kirvesmiesten itsensä telomat jäsenet ja parsitaanko kännissä tapelleiden haavat? Vaaditaanko kolarin aiheuttajalta maksu kaikkien uhrien sairaalamenoista?

        Suomi on valinnut tässäkin asiassa tasavertaisuuden ja hyvä niin.


      • tuli mieleen
        o8o8 kirjoitti:

        Totta, kirjastontäti, juuri tuollainen on kulttuurin ja muiden kunnallisalojen suhde kautta maan. Jos kirjastot lakkautettaisiin, kuten keskustelun aloittaja esittää, yhdenkään kunnan verotus ei kevene sen ansiosta.

        Jos aloittajan logiikkaa viedään pidemmälle (ja siihen kohteeseen, mistä verotukseen vaikuttavia säästöjä saattaisi löytyä), on mietittävä hoidetaanko verovaroilla ns. itseaiheutettuja sairauksia. Esim. hoidetaanko ylipainoisten sydän- ja verisuonisairaudet, tupakoitsijoiden keuhkosyövät, varomattomien kirvesmiesten itsensä telomat jäsenet ja parsitaanko kännissä tapelleiden haavat? Vaaditaanko kolarin aiheuttajalta maksu kaikkien uhrien sairaalamenoista?

        Suomi on valinnut tässäkin asiassa tasavertaisuuden ja hyvä niin.

        Viedäkseni aloittajan arvomaailmaa eteenpäin kysäisen, miten vanhustenhoito saadaan tuottavaksi?
        Tekemällä heistä saippuaa ja käsilaukkuja.
        Niin, tämänkin totuuden luin kirjastossa.


      • tajuntateollisuudestaaan....
        tuli mieleen kirjoitti:

        Viedäkseni aloittajan arvomaailmaa eteenpäin kysäisen, miten vanhustenhoito saadaan tuottavaksi?
        Tekemällä heistä saippuaa ja käsilaukkuja.
        Niin, tämänkin totuuden luin kirjastossa.

        Kirjojen lukeminen on turmellut sieluni. Jos olisi ollut maksullista olisin säästynyt tältäkin.


      • Humpuukipalvelut romukoppaan

        "Esimerkiksi omassa kunnassani kirjasto vie kunnan budjetista 1,1%, koko kulttuuri- ja liikuntatoimi yhteensä n.3%, kun taas terveyspalvelut vievät jo n.70%. Kuntaa ei pelasteta lakkauttamalla kulttuuritoimea."

        Ehkä ei pelasteta, mutta olisipahan nämäkin kulut pois rasittamasta kuntataloutta. Kunnillahan ei mene hyvin jatkuvista veroprosentin nostoista päätellen. Ainakin säästyisi kirjastotoimen osalta 279 miljoonaa ja Liikunta ja ulkoilun osalta 485 miljoonaa. Valtio taas laittaa taiteeseen ja kulttuuriin 416 miljoonaa.

        http://www.stat.fi/til/ktt/2006/ktt_2006_2007-12-13_tie_003.html

        http://budjetti.vm.fi/indox/indoxservlet?fullpathxpointer=/2008/TAE/he/pl29/pl29ml80.xml%23/1&documentrole=tae2008

        Samasta linkistä selviää että kirjastoa käyttää vain 43% ihmisistä ja vuosikustannus per lärvi on 50 euroa. Eli viiskymppiä joutuvat maksamaan myös ne jotka ei kirjastoa käytä ja jotka haluaisivat törsätä viisikymppisensä johonkin muuhun. Käytännössähän tämä summa ei ole kaikille sama, koska kaikki ei maksa veroa lainkaan ja jotkut maksavat paljon, joten summa on joillekkin paljon suurempikin,

        Eli yhteensä yli miljardin säästöt. Ei kovin merkitysettömät.

        Sitten vasta rahaa alkaakin tulemaan kun kulttuuri ja liikuntapaikat myydään yksityisille ja työntekijä siirtyvät yksityisille työmarkkinoille huutavan työvoimapulan aukkoja paikkaamaan ja maksamaan veroja.

        Nythän veroja ei julkisen sektorin väki maksa ollenkaan, kuten seuraava kuvitteellinen esimerkki osoittaa:

        Masa käy yksityisestä metallifirmassa töissä ja saa palkkaa 3000 euroa kuussa, josta hän maksaa 1000 euroa veroa.

        Pekka taas on yhteiskunnan palveluksessa ja saa myöskin 3000 euroa kuussa ja maksaa siitä 1000 euroa kuussa veroa.

        Miten niin Pekka ei muka maksa veroa? Noh maksaahan hän tavallaan, mutta eikö olisi kätevämpää laittaa pekalle veroposentiksi 0 ja maksaa hänelle 2000 euroa palkkaa? Pekka saisi käteen täysin saman summan kuin ennenkin ja yhteiskunta menettäisi täysin saman summan kuin ennenkin. Täysin turhaan raha menee edestakaisin ja luullaan että ollaan veronmaksajia.

        Masan tilanteessa on aivan eri juttu. Hänen palkkansa maksaa metallifirman asiakkaat ja hänen veroa maksamansa tonni on todellinen ja sillähän jo maksetaan puolet Pekan palkasta.

        Yhteiskunnan kannalta on parempi ettei turhia Pekkoja ole ja että Masoja on enemmän. Siksi on kaikkien etu että yhteiskunnan huuhaa palveluita tuottavat ihmiset siirtyvät yksityiselle puolelle makselemaan veroja, ja tarkoitan ihan oikeita veroja ihan aikuisten oikeasti.


      • Humpuukipalvelut romukoppaan kirjoitti:

        "Esimerkiksi omassa kunnassani kirjasto vie kunnan budjetista 1,1%, koko kulttuuri- ja liikuntatoimi yhteensä n.3%, kun taas terveyspalvelut vievät jo n.70%. Kuntaa ei pelasteta lakkauttamalla kulttuuritoimea."

        Ehkä ei pelasteta, mutta olisipahan nämäkin kulut pois rasittamasta kuntataloutta. Kunnillahan ei mene hyvin jatkuvista veroprosentin nostoista päätellen. Ainakin säästyisi kirjastotoimen osalta 279 miljoonaa ja Liikunta ja ulkoilun osalta 485 miljoonaa. Valtio taas laittaa taiteeseen ja kulttuuriin 416 miljoonaa.

        http://www.stat.fi/til/ktt/2006/ktt_2006_2007-12-13_tie_003.html

        http://budjetti.vm.fi/indox/indoxservlet?fullpathxpointer=/2008/TAE/he/pl29/pl29ml80.xml%23/1&documentrole=tae2008

        Samasta linkistä selviää että kirjastoa käyttää vain 43% ihmisistä ja vuosikustannus per lärvi on 50 euroa. Eli viiskymppiä joutuvat maksamaan myös ne jotka ei kirjastoa käytä ja jotka haluaisivat törsätä viisikymppisensä johonkin muuhun. Käytännössähän tämä summa ei ole kaikille sama, koska kaikki ei maksa veroa lainkaan ja jotkut maksavat paljon, joten summa on joillekkin paljon suurempikin,

        Eli yhteensä yli miljardin säästöt. Ei kovin merkitysettömät.

        Sitten vasta rahaa alkaakin tulemaan kun kulttuuri ja liikuntapaikat myydään yksityisille ja työntekijä siirtyvät yksityisille työmarkkinoille huutavan työvoimapulan aukkoja paikkaamaan ja maksamaan veroja.

        Nythän veroja ei julkisen sektorin väki maksa ollenkaan, kuten seuraava kuvitteellinen esimerkki osoittaa:

        Masa käy yksityisestä metallifirmassa töissä ja saa palkkaa 3000 euroa kuussa, josta hän maksaa 1000 euroa veroa.

        Pekka taas on yhteiskunnan palveluksessa ja saa myöskin 3000 euroa kuussa ja maksaa siitä 1000 euroa kuussa veroa.

        Miten niin Pekka ei muka maksa veroa? Noh maksaahan hän tavallaan, mutta eikö olisi kätevämpää laittaa pekalle veroposentiksi 0 ja maksaa hänelle 2000 euroa palkkaa? Pekka saisi käteen täysin saman summan kuin ennenkin ja yhteiskunta menettäisi täysin saman summan kuin ennenkin. Täysin turhaan raha menee edestakaisin ja luullaan että ollaan veronmaksajia.

        Masan tilanteessa on aivan eri juttu. Hänen palkkansa maksaa metallifirman asiakkaat ja hänen veroa maksamansa tonni on todellinen ja sillähän jo maksetaan puolet Pekan palkasta.

        Yhteiskunnan kannalta on parempi ettei turhia Pekkoja ole ja että Masoja on enemmän. Siksi on kaikkien etu että yhteiskunnan huuhaa palveluita tuottavat ihmiset siirtyvät yksityiselle puolelle makselemaan veroja, ja tarkoitan ihan oikeita veroja ihan aikuisten oikeasti.

        Oletko koskaan tullut ajatelleeksi, miksi yksityisen markkinatalouden johtavassa maassa, Yhdysvalloissa, on olemassa julkisin varoin ylläpidetäviä yleisiä kirjastoja?


      • Humpuukipalvelut romukoppaan
        Erasmus kirjoitti:

        Oletko koskaan tullut ajatelleeksi, miksi yksityisen markkinatalouden johtavassa maassa, Yhdysvalloissa, on olemassa julkisin varoin ylläpidetäviä yleisiä kirjastoja?

        "Oletko koskaan tullut ajatelleeksi, miksi yksityisen markkinatalouden johtavassa maassa, Yhdysvalloissa, on olemassa julkisin varoin ylläpidetäviä yleisiä kirjastoja?"

        En ole, Mutta sinä varmasti kerrot että miksi.


      • Humpuukipalvelut romukoppaan
        tajuntateollisuudestaaan.... kirjoitti:

        Kirjojen lukeminen on turmellut sieluni. Jos olisi ollut maksullista olisin säästynyt tältäkin.

        Nyt joutuu nekin maksaan jotka katselevat muita kanavia. Ylen lakkautuksen jälkeen jää kotitalouksille noin 200 euroa käteen enemmän rahaa. Sillä voi sitten tehdä mitä lystää.


      • ..........
        Humpuukipalvelut romukoppaan kirjoitti:

        Nyt joutuu nekin maksaan jotka katselevat muita kanavia. Ylen lakkautuksen jälkeen jää kotitalouksille noin 200 euroa käteen enemmän rahaa. Sillä voi sitten tehdä mitä lystää.

        Olet tämän viestiketjun aikana ladellut jos jonkinmoista mikä on SINUSTA turhaa/lakkautettavan arvoista, niin eikö olisi jo korkea aika kertoa mikä sinusta EI ole turhaa?


      • Humpuukipalvelut romukoppaan
        .......... kirjoitti:

        Olet tämän viestiketjun aikana ladellut jos jonkinmoista mikä on SINUSTA turhaa/lakkautettavan arvoista, niin eikö olisi jo korkea aika kertoa mikä sinusta EI ole turhaa?

        Terveydenhoito, koulutus, sosiaaliturva, armeija, teiden rakentaminen yms.

        Tuossa muutamia tärkeitä palveluita.


      • koulun naapuri
        Humpuukipalvelut romukoppaan kirjoitti:

        Terveydenhoito, koulutus, sosiaaliturva, armeija, teiden rakentaminen yms.

        Tuossa muutamia tärkeitä palveluita.

        Koulutus on mielestäsi tärkeä, vai. No, sanonpa vain, että ilman kirjastolaitosta ei tule koulukaan toimeen, jos tarkemmin asiaa ajattelet. Aina pikkuipanoitten lastenkirjastoista korkeakoulukirjastoihin asti. Mitäpä tapahtuisi, jos nämä kaikki kirjastot hävitettäisiin? Ruumis ei ehkä kärsi kirjastopalveluiden lopettamisesta, mutta sielu ja henki, sosiaalinen olemus kärsii. Köyhän vatsan täyttää pelastusarmeijan leipä, köyhän hengen ravitsee kirjaston ilmaistarjonta.


    • tämäf

      Minusta tämä aihe on turha ja herra humpuuki valittaa turhasta.

    • Humpuukipalvelut romukoppaan

      ja jostain syystä minulle ei yhteiskunnan toimesta osteta polkupyörää.

      Tuossa aiemmin kävi ilmi että kirjaston kustannus per asukas on 50 euroa vuodessa. Sovitaanko niin että minä en käytä kymmeneen vuoteen kirjastoa ja yhteiskunta ostaa minulle 500 euron polkupyörän. Oikeudenmukaista eis joo?


      Nythän homma menee niin että maksan molemmat vaikka vain pyöräilisin. Normaalioikeustajulla varustettu ihminen tajuaa tässä räikeän epäkohdan.


      Verovaroin kustannettujen humpuukipalveluiden lakkauttamisen jälkeen jokainen voi tuhlata rahansa mihin haluaa. Saa siis itse päättää mihin rahat laittaa, jippii! Asian pitäisi olla itsestään selvyys, mutta neuvostosuomessa näin ei ole.

      • ei minulle

        ole kuin haittaa, joten lakkautetaan ja maksetaan minulle takaisin ne veroahat jota olen sen laitoksen ylläpitämiseen ollut pakotettu laittamaan. Lisäksi pitää maksaa minulle armeijan aiheuttamasta vapaudenriistosta kunnon korvaus, puhumattkaan henkisistä kärsimyksistä lankeavista maksuista.

        Yllä oleva teksti on tasoltaan ainakin yhtä järkevää kuin ketjun alullepanijan oiva oivallus !


      • Loskoipio

        jotta pökiöiden kanssa ei kannata inttää. Elämä on siihen hommaan liian lyhyt. Äijän oikeassa olemisen osoittaa tämäkin viestiketju.

        Parempaa uutta vuotta vaan kaikille kaksneljäläisille tasapuolisesti.


      • Humpuukipalvelut romukoppaan
        ei minulle kirjoitti:

        ole kuin haittaa, joten lakkautetaan ja maksetaan minulle takaisin ne veroahat jota olen sen laitoksen ylläpitämiseen ollut pakotettu laittamaan. Lisäksi pitää maksaa minulle armeijan aiheuttamasta vapaudenriistosta kunnon korvaus, puhumattkaan henkisistä kärsimyksistä lankeavista maksuista.

        Yllä oleva teksti on tasoltaan ainakin yhtä järkevää kuin ketjun alullepanijan oiva oivallus !

        Armeija ei ole ns. turha palvelu sen olemassa ololle kun löytyy kohtuu hyvät perustelut.

        Sinänsä olisi hyvä jos varusmiespalvelus olisi vapaaehtoinen.


      • Voimme nähdä, mitä polkupyöräily ja lukutaidon puute ovat aivoillesi tehneet.

        Sen sijaan lukemisen kehittäminen on nostanut Suomen todella korkealle kaikilla menestyksen mittareilla laskien.

        Mitä ilmeisimmin et tiedä, että ennen kunnallisia kirjastoja monet tärkeät henkilöt - esimerkiksi Tampereen Emil Aaltonen - perustivat työntekijöilleen ilmaisia kirjastoja, niin täkeäksi he ne kokivat.


      • liekään
        Humpuukipalvelut romukoppaan kirjoitti:

        Armeija ei ole ns. turha palvelu sen olemassa ololle kun löytyy kohtuu hyvät perustelut.

        Sinänsä olisi hyvä jos varusmiespalvelus olisi vapaaehtoinen.

        turhempaa, opettaa kakaroita tappamaan vaiko sivistyksen jako ilmaiseksi. Olisin erittäin halukas kuulemaan edes yhden hyvän perustelun armeijalle. Olettaisin niiden olevan samaa tasoa kuin raamatun tarinan todeksi osoittaminen sillä, että raamatussa sanotaan niin.

        ps. Hornetinhan piti olla niin maan perusteellisen hyvä, siitä huolimatta venäläiset poikkeavat vähä väliä vilkaisemassa kuinka Suomessa elellään ja ollaan.


      • Nimetön

        Ei taida 50 eurolla montaa pyörätietä saada. Vois sullakin loppua harrastus lyhyeen. Pyörää ei varmaan metsässä ole kiva kantaa...


      • pyöräilijä...

        Yhteiskunta on kuitenkin rakentanut meille pyöräijöille tiet, ettei tarvitse metsässä ajella. Sanoisin, että kyllä kelpaa sinunkin pyöräillä verorahoin rakennettua kevyen liikenteen väylää.


      • eipä osta sulle

        polkupyörää, mutta saat ajella asfaltoituja ja kunnossapidettyjä pyöräteitä pitkin. Pitäiskö tienpätkätin laittaa maksullisiksi, jotta vain ne maksaa jotka niitä pitkin ajelee?

        Samalla voitais säästää kouluissa säätämällä äidinkielen opetus maksulliseksi. Mitäpä sitä jokainen luku- ja kirjoitustaidolla tekee, kun ei kirjojakaan pysty lukeen eikä varsinkaan ymmärämään lukemaansa - ei joko kiinnosta taikka rahat ei riitä kirjoihin saakka huolimatta siitä, että kunnallisverotus olis yleisten kirjastojen lakkauttamisen jälkeen ultrakevyttä.


      • Humpuukipalvelut romukoppaan
        eipä osta sulle kirjoitti:

        polkupyörää, mutta saat ajella asfaltoituja ja kunnossapidettyjä pyöräteitä pitkin. Pitäiskö tienpätkätin laittaa maksullisiksi, jotta vain ne maksaa jotka niitä pitkin ajelee?

        Samalla voitais säästää kouluissa säätämällä äidinkielen opetus maksulliseksi. Mitäpä sitä jokainen luku- ja kirjoitustaidolla tekee, kun ei kirjojakaan pysty lukeen eikä varsinkaan ymmärämään lukemaansa - ei joko kiinnosta taikka rahat ei riitä kirjoihin saakka huolimatta siitä, että kunnallisverotus olis yleisten kirjastojen lakkauttamisen jälkeen ultrakevyttä.

        "polkupyörää, mutta saat ajella asfaltoituja ja kunnossapidettyjä pyöräteitä pitkin. Pitäiskö tienpätkätin laittaa maksullisiksi, jotta vain ne maksaa jotka niitä pitkin ajelee?"


        Kulkuväylät ovat ihmisille elintärkeitä ja niitä käyttää kaikki toisin kuin kirjastoa. Mutta jos teiden rakentaminen ja kunnossapito maksettaisiin näillä mainitsemillasi maksuilla ja siis yleistä verotusta samalla tietysti kevennettäisiin, niin se sopii minulle kyllä.


      • ne tietkin rakennetaan!!

        Eli se uusi asfaltti missä poljet on myös veromarkoilla maksettu.. Ihminen joka ajattelee tavallasi ei voi olla ihan terve.


    • Humpuukipalvelut romukoppaan

      Ilmeisesti olen näkemykseni kanssa yksin.


      Hyvät jatkot.

      • aapeli75

        Humpuukin ajatuksenjuoksulla hän lopettaisi myös armeijan. Eihän hän käytä sitäkään. Eikö niin?


      • Lahti by night

        joo, "unen näit" tällaisten storien kanssa,... kyllä suomalainen kansa tarvitsee ne verorahat juuri näihin harrastuksiin ja palveluihin. Sinun polkupyöräsi,... maksa vain itse, käytä jos käytät kunnan palveluja. Kansa on maksanut veronsa,... ja voi voi sinäkin. Katainen ja Vanhanen vaan on nyt "puhuttanut sinua" ja nyt tietysti pienyrittäjän haukkasit liian ison kakun ujuttaaksesi kansaa tällaisen "viestiketjun"!

        Asiana tämä oli kyllä hyvä!


    • luen.....

      Minäkin luen niin paljon, etten voisi kaikkia kirjoja kaappeihini ostaa. Ei ole niin paljon rahaakaan. Ja vanhempia kirjoja ei edes saa kirjakaupasta, vaikka ois halunnutkin. Ei sit vois lukea mielin määrin. Kyllä pitää olla rikas, joka kaikki kirjat aikoo ostaa. Sitä paitsi minne ne mahtuisivat? Kierrätykseen.. Oikein hyvä, että on kirjastot. Siellä voi rauhassa katsella ja ei kukaan kysele mitä sulle tulee. Kirjakaupasta ostan sellaisia kirjoja, jotka haluan lukea uudelleen tai tarpeelisia, kuten leivonta tai muita kirjoja.

      • edelliseen

        Jos kirjastot yksityistetään..Niin niidenhän käy kuten kaikkien, jotka on menny yksityisille..esim. sähkö, Hinnat ei ku nousee, eikä loppua näy. Kohta saa aggeraatin ottaa komerosta käyttöön jyrisemään pihalle.


    • Pyllystä!

      Kuulehan ..... Et ole tainnut koskaan laskeskella kuinka halpa konsti on pitää yllä kansalaisten sivistystasoa kirjastojen avulla. Ai niin, eihän maalle ole mitään hyötyä opiskelijoista, eläkeläisistä, tiedonhaluisista, lapsista, aikaansa seuraavista, tavallisesta tallaajasta joka silloin tällöin hakee kirjastosta alaansa tai harrastuksiaan käsitteleviä teoksia. Ei tietenkään mielenvirkistyskään ole ihmiselle tarpeellista; eihän?
      Jos elämässäni olisin ostanut ne kaikki kirjat, jotka olen lukenut tai selannut, niin olisin varmasti sossun luukulla, vaikken ihan rahaton olekaan. Jos kirjastoja ei olisi ollut jo iänkaikkisesta iänkaikkiseen voisin vannoa olevani kaltaisesi tampio. Entäs lapsiperheet; kaatuuko Suomen talous ja terveys siihen, että lapsi kuulee tai lukee muutakin kuin niitä paria kirjaa jotka ovat tulleet suvussa perintönä vuodelta kaksi tai kuusi?
      Toistan! Kirjasto on halvin mahdollinen tapa pitää yllä kansalaisten henkistä hyvinvointia ja sivistystä! Kyllä markkinatalous on rahoista osansa saanut kirjastoista huolimatta ja ehkäpä myös sen myötävaikutuksella. Ei kirjasto ole pelkkä hyväntekeväisyyslaitos. Kyllä sen olemassa ololla on tarkoituksensa. Mietipä sitä!

    • Lukeminen kannattaa

      Kirjasto on loistava esimerkki toimivasta yhteisöllisyydestä!

      Tosin nykyisin monet kirjastot tuhlaavat osaamattomuuttaan liikaa kiinteistöihin ja tietotekniikkaan.

    • kanssasi täysin...

      ...eri mieltä.

    • Demokratius

      Joko tuo oli provo tai sitten olet israelilainen nazi, joka ansaitsisi cia:n kidutuskuoleman, bushilla perseeseen.

    • kommentti

      Typerin kommentti minkä olen hetkeen aikaan lukenut.
      Sillä ihminenhän ei elä ainoastaan leivästä vaan myös Jumalan ja muidenkin vähän vaatimattomampien
      sanasta.Eläköön kirjastot, minä pidän teitä aivan
      ykkösluokan tajunnanlaajentajina.Siellä uinuu
      Raamattu,sota ja rauha,don quijote,dostojevski
      solzenitsyn ja monia monia muita "koninpotkuja".
      En olisi löytänyt noita kirjoja ilman ilmaista
      kirjastoa.

    • YYZ

      Viestiketjun aloittaja on varsin huolissaan yhteiskunnallisista palveluista, ilmeisimminkin hätä on mallia henk.koht.
      Toimintatavat avohoitoon ohjauksesta tuskin muuttuvat oli meillä kirjastoja eli ei, joudut valitettavasti odottamaan vielä hoitopaikkaasi.

      • A Koskela

        jos ketjun aloittaja vielä jaksaa vastata - kuinka paljon ja millaista kirjallisuutta luet itse?


    • järkeäpäähän

      Oletko miettinyt asiaa toiselta kantilta? Niin,et varmaan. Oletko ajatellut koyhiä perheitä tai kouluja. Eihän heillä ole varaa ostaa niin kalliita kirjoja. Isänikin joskus sanoi, että kirjasto on ainoa hyödyllinen paikka mitä tässä kaupungissa on.

    • Aniat1

      Et taida olla ihan järjissässi siellä = ))))
      Voi olla että itse kuulut siihen tuloluokkaan, jolla on varaa mihin vaan mut 95% maamme väestöstä ei ole yhtä onnellisessa asemassa, joten tilaa lippu Bahamalle ja palaa kesäksi.

    • ainoa84

      että voi olla elämä vaikeeta...
      ite en juurikaan kirjastoa käytä.
      kouluaikoina tuli haettua tietoa ja muutenkin
      istuttiin kavereiden kanssa kirjastossa.
      mutta empä minä siihe kuole jos joku käyttää
      kirjastoa ja minä omilla vero-euroillani sen maksan.
      mitä nykynuoret tekisi jos ei olisi kirjastoa?
      pelais silmät kovana jotain räiskintäpeliä,
      tai istuisivat pullo kädessä kadulla uhoamassa ohikulkioille.
      kirjastossa sentäs saa ilmaiseksi viettää aikaa ja lukea lehtiä,
      joita ei välttämättä joikaista pysty tilaamaan kotiin.

      ja miettikääpä mistä kaikki koulu-ammuskelut on saanu alkunsa??
      EI AINAKAAN KIRJASTOSTA!!!


      siinä olen samaa mieltä,
      että terveyspalvelut olisi tärkeämpi kuin kirjasto..
      säästyisi monta euroa jos ei tarvitsisi rakentaa
      hienoja lasipalatseja kirjastoiksi (esim.ylöjärvellä)
      miksi ei mikään vanha suojelukohteeksi jätetty talo kelpaa??
      jos ei kaikki kirjat mahtuisi yhteen niin useammassa kaupungissa
      ja kunnassa kyllä löytyisi vaikka kaksi taloa jotka tarkoitukseen sopisi.

    • Kiitollinen lukija

      Noh,
      tyypillinen viesti ihmiseltä, joka on tottunut saamaan 'sivistyksensä' viihteestä, kaupallisista tv-kanavista ja netistä, tulee taloudellisesti hyvin toimeen ja jakaa illat muiden yhtä sivistyneiden kanssa viihteen parissa. Mitäpä semmoinen kirjoilla tekisikään, kirjahyllyhän on koriste-esineitä varten? Mutta pidän sinusta kaikesta huolimatta kovasti, vaikka et kirjojen lisäksi tarvitse minun mielipidettänikään.

      Olen vilpittömän kiitollinen sinulle siitä, että et käy kirjastossa: minulle riittää enemmän hyviä kirjoja luettavaksi, kun maksan niistä verojakin. On myös mukavaa, että sinä hyvin toimeen tulevana kustannat kirjaston ja ylen lisäksi myös terveyspalvelujani ja lapseni koulutusta sekä todennäköisesti notkumalla peliautomaattien ääressä rahoitat vieläpä RAY:n avustuksia työpaikalleni. Olet hyvä ihminen, hyvinvointiyhteiskunta tarvitsee sinunlaisiasi maksajia, jotta me köyhätkin saisimme hyvinvointia. Muistan sinua lämpimästi kun seuraavan kerran lainaan hyvän kirjan kirjastosta ja nautin siitä kotisohvallani.

      Eläköön hyvinvointivaltio!

      • Hyvinvoiva kansalainen

        totta mooses,
        hyvinvointivaltiossa voidaan sietää myös niitä, joille kansansivistys ei ole merkityksellinen asia - jos heillä on paksu lompakko ja hyvät veroäyrit!


      • on kielettävä
        Hyvinvoiva kansalainen kirjoitti:

        totta mooses,
        hyvinvointivaltiossa voidaan sietää myös niitä, joille kansansivistys ei ole merkityksellinen asia - jos heillä on paksu lompakko ja hyvät veroäyrit!

        sen vaikutuksia maksetaan liikaa, nekin jotka eivät juo


      • Humpuukipalvelut romukoppaan

        Hyvinvointivaltiosta tulikin mieleeni, että Suomalaisen hyvinvointivaltion erityispiirteenä on olla Länsi-Euroopan väkivaltaisin maa ja omata korkeat itsemurhaluvut.


        En muuten ole mitenkään ihmeellisen hyvin toimeentuleva ja silläpä en halua maksaa vähistä tuloistani penniäkään ylimääräistä veroa.


    • PC:itä

      kirjastoihin. Vaaditaanhan niitä lisää taidemuseoihinkin.

    • järjen käyttö sallittu

      Tuu sitten antamaan mulle ja muille opiskelijoille 5000 euroa kirjojen ostoon. Kirjastot kun kerta on niin turhia. Ei uskos että on noin tyhmiä ihmisiä kuin sinä. Millä luulet että koulutus ja osaaminen pysyy korkealla Suomessa ei ainakaan sinun ajattelullasi!!! Yksi opiskeluissa tarvittava kirja maksaa VÄHINTÄÄN 50 yleensä se on siinä 100 euron pintaan kirjakaupassa millä hiton rahalla minä sen ostan?! On pakko kouluttautua jotta vois saada edes jonkunlaisen työpaikan, jolla on mahdollisuus elää Suomessa! Olet itse humpuuki-ihminen, joka ei tiedä mistään mitään, kun tuollaisia kirjottelet!

    • EI.

      Ehkä kirjastot eivät ole mitään elintärkeitä palveluita, mutta monet tykkää lukea kirjoja. Ja minullakaan ei olisi varaa ostaa kaikkia kirjoja mitä tahtoisin. Kirjastoista on myös hyötyä OPISKELIJOILLE joista tulee vielä työntekijöitä ja veronmaksajia. Luuletko että joillain yliopisto-opiskelijoilla olisi varaa ostaa osa niistä kirjoista mitä he tarvitsevat? Tai sitten mistä nuoret saisivat rahat lukemisharrastuksilleen?

      "Kirjastot vievät asiakkaita kirjakaupoilta, musiikkiliikeiltä, videovuokraamoilta, antikvariaateilta yms."


      Pahoitteluni tästä mutta itse lainaan ensin kirjastosta jonkun levyn ja kuuntelen sen. Jos levy on hyvä saatan ostaa sen. Jos ei, tuli säästettyä. Videoita en osta muutenkaan. Enkä elokuvia. On televisio ja elokuvat on nykyään aika huonoja.
      Kirjoihin ei ole yksinkertaisesti varaa (olen 15-vuotias vielä yläasteella). Ehkä jos säästäisin sen mitä käytän mangan ostoon niin voisin saada muutaman kirjan mutta mielummin ostan 12 mangaa per vuosi kuin 2 kirjaa per vuosi. Vähän enemmän luettavaa.

    • Nimetön

      Minä en ole suomalainen , mutta Italiassakin joku politiikko ehdotti sama asia.
      Kysyn sulta, oletko koskaan lukenut Ray Bradburyn kirjan " Fahreneit 451 "? Jos et , sulle neuvon lukea sen .
      Jos sä käytät säästäväisyyden periaatteita kulturille nii oletpa väärässä,kulttuuria ei mitata rahalle , kapitalsmi aina unohtaa sen.

    • kirjasto pelasti minut tyhm...

      niin, kunhan rahaa riittää, muusta viis? onhan se sivistys joo ihan turha asia, mitä me sillä. sinun ajattelullasi olisimme 20v. päästä kaikki täysiä idiootteja, mutta rahaa olisi se 1% tms. enemmän.

      ihmettelen suuresti, jos joku ei ole ikinä käyttänyt kirjaston palveluita. nykyään peruskoulussa kirjaston käyttö on lähes pakollista. joten ei siis ole kovin paha, jos kaikki maksavat kirjastopalveluista.

      toki jos kirjastot lakkautettaisiin, niin rikkaat saisivat yhä kirjoja. mutta köyhät eivät. kuuluuko sivistys siis vain rikkaille sinun mielestäsi?

      kirjastot, niiden tuoma sivistys, ovat niitä asioita, jotka tekevät meistä ihmisiä. jos en olisi sivistänyt itseäni kirjastossa, olisin täysi vatipää. en ymmärtäisi mitään esim. politiikasta, joten mitä tekisin äänioikeudella? en olisi voinut opiskellakaan. en kertakaikkiaan paljoa maailmasta ymmärtäisi. näin kävisi myös monelle muulle, ja se tuhoaisi yhteiskuntamme.

      • Suomi on niin pieni kielialue, että ilman kirjastojen tilaamia kirjoja useimpia kotimaisia kirjoja ei olisi varaa kustantaa, sama koskee pieniä mielipidelehtiä.

        Ja kun kotimainen kustannus romahtaisi, kohta ei olisi suomen kieltäkään.


    • "Kirjastotoukka"

      Ota selvää, miksi kirjastot on alunperin perustettu!
      Opettele lukemaan!
      Opettele ajattelemaan! (Jos sinulla siihen käytettäviä "elimiä" löytyy!)
      Joo, kyllähän tuollainen riistoporvari veisi köyhiltä ne vähäisetkin mahdollisuudet sivistyä pelkän kirjastokortin hinnalla!
      Ei kun vaan köyhät kyykkyyn taas, niinkö?
      Tee yhteiskunnalle itse palvelus ja muuta ruotsiin nuija!

      • itse Ruotsiin

        siellä niitä kirjastoja riittää runkuillekin..


      • "kirjastotoukka"
        itse Ruotsiin kirjoitti:

        siellä niitä kirjastoja riittää runkuillekin..

        Jos minä olen sosiaalipummi, niin haluaisin tietää mitä se sana merkitsee?
        Teen itse niin paljon töitä, (n.120h/kahdessa viikossa), etten ehdi kirjastossa niin paljon käymään,enkä käyttämään tätä erinomaista etuoikeutta hyväkseni, kuin haluaisin! Mutta ajattelen niitä ihmisiä, joille kirjasto todella merkitsee paljon! Minusta on upeaa että Suomessa on tuollainen mahdollisuus! Olen ainakin itse mielihyvin ja iloisella mielellä maksanut veroni, kun tiedän , että osa niistäkin rahoista menee koko kansan kirjastoon! Lisää määrärahoja kirjastoille! Lukeminen kannattaa aina!


    • mutten ihan kuitenkaan

      Itse ainakin ostan haluamani kirjat, elokuvat yms. Kirjastoa en ole käyttänyt enää vuosiin.

      Luen todella paljon ja kirjoja minulla on myös paljon, mutta kaikki harrastukset maksavat. Todella hyvät elokuvat käyn katsomassa leffateatterissa ja käytän hyvin paljon myös videovuokraamojen palveluja. Parhaimmat ostan sitten myös omaan hyllyyni. Nämäkin katson harrastukseksi, joista olen valmis myös maksamaan.

      Mielestäni kirjastoon pitäisi laittaa kuukausi/vuosimaksu tai sitten lainausmaksu/kirja. Ehkäpä tällä tavoin valikoimaa saataisiin parannettua ja hankittua myös nopeammin uutuuskirjoja.

      Kirjastojen lakkauttamisen en usko olevan kovinkaan järkevää, koska en usko kuntien käyttävän siitä vapautuvia varoja vanhustenpalvelujen yms. parantamiseen vaan johonkin aivan muuhun turhuuteen.

      • ...

        lakkauttaminen olisi varmaan yhtä hankalaa ja "tuhoisaa" kuten uskontojen kieltäminen Yhdysvalloissa tai Islamilaisissa maissa (Vitsi, mutta hankala kuitenkin)


    • "Ei kaNata!"

      Liikuntaa ja kulttuuria pitää tukea vero- yms. varoilla. Näin niiden sairaanhoidollisten palvelujen tarve jää pienemmäksi ainakin osalla kansalaisia,kun itse kuntoilemme, käytämme uimahalleja, valaistuja lenkkipolkuja ja -latuja, saamme virkistystä aivoillemme esim. konserteissa tai lukemalla hyvän kirjan.
      Liiketoimintana esim. kirjastotoiminta ei kannata. Valtavat tila- ja materiaalikustannukset ja ko. lainauspalvelulle ei kovinkaan korkeaa hintaa voi määritellä.

    • niimeetön

      No mitä mieltä olet esim. koulusta? Koulussa tehdään paljon, paljon portfolioita, projektitöitä, ryhmätöitä ym. joissa tarvitaan tietoa, jota ei itseltä löydy. Pitäisikö siis mennä kirjakauppaan, ostaa 100 eurolla kirjoja joista tarvitsee yhden kohdan työhönsä, ja sitten kauppaamaan kirjoja kirpputoreille että saisi edes pari euroa niistä takaisin? Ja nyt ei puolustukseksi kelpaa; "katso netistä". Onko kaikilla ihmisillä netti? Entä jos työhön tarvitaan kirjalähteitä?

      Ja tämä koulu asia oli VAIN YKSI, mihin kirjastoa tarvitaan, joten ietipä nyt mitä kirjoitat!

    • 1000ekr.

      ...niinku kunnalliset terveyspalvelut, katuvalot, teiden ylläpito, päivähoito- ja neuvolapalvelut, julkiset sairaalat, kunnalliset koulut, sekä varsinkin sosiaalitoimi ym. ym.. Kaikki veromarkoilla ylläpidettävät toimet aivan turhaa. Siirrytään takaisin kivikauteen, eli kellä eniten oravannahkoja ja metsästysnuoleja on selviytyjä.

      • ...

        Amerikan malliin se ajaa saman asian.


      • lisbet

        Niinku,,,mihin sä sit käyttäsit verorahat? Porvarihallitus nyt näyttää mitä äänestitte. Jo sairaala ulkoistetaan, kodinhoito on olematonta, mitään vastuuta ei TODELLAKAAN saada enää veronsa maksaneilta.Eli terveet menestykööt lue myös ahneet, ja ken ei selviä kuolkoon.Onpa kaunis elämänasenne.Mee pois Suomesta, maapallolla on paikkoja joaossa yrityksellesi.


    • Kylläpäs tästäkin tuli kuuma puheenaihe. Vastailen yleisesti. Ei rikkaatkaan voi ostaa kaikkia kirjojaan. Tai voihan ne sit myydä ne niille köyhille, joilla ei ole varaa ostaa normaalihintaan , jos tällaiseen ratkaisuun tultaisiin. Minusta on kiva mennä kirjastoon ja katsella kirjoja oikein ajatuksen kanssa. Kaikki kirjat ei sit olekkaan niin mielenkiintoisia. Niimpä ois rahat menny hukkaan, jos ois huonon kirjan ostanu kotiin lojumaan. Lapselle on taas saanut videoita kirjastosta. Älkää puhuko kirjastomaksuista. Kohtahan ne on, kun ne huomaa, et tästäkin voi saada rahaa. Pankeisssa ei ollu ennen maksuja ja kyllä ihmettelin sitä. No sekin asia korjaantu. Nyt maksetaan. Terveyskeskuksessaakaan ei ollut yhteeenaikaan maksuja. No sekin asia korjaantui. On kirjastossa varausmaksuja ja kaukolainamaksuja ja sakkomaksuja. Ei näitä kaikkia ennen ollut.

    • ...

      Onko tämä oikea parannusehdotus, vai onko tässä takana henkilökohtainen inho. Omasta mielestäni kirjastot on hyvä olla olemassa, koska ne tuo viihdettä ja ne ovat todella hyviä tiedonhakupaikkoja.

      "Kunnalla on monia oikeasti tärkeitä palveluita tuotettavanaan. Kulttuuri, liikunta yms. eivät ole niitä."

      Voisitko luetella tärkeämpiä palveluita, koska liikunta ei todellakaan ole turha, kulttuurissta en kommentoi.

    • ciwicasa

      Ilman tätä nerokasta Kirjastojärjestelmää meillä ei olisi sitä mitä meillä on nyt. Siis ei olisi yhteiskuntaa,joka olisi pystynyt kehittymään näin pienellä populalla näin pitkälle ja ylipäätään luomaan yhteiskunnalle edellytykset kustantamaan niitä muitakin palveluja....

    • Humpuukipalvelut romukoppaan

      En olisi uskonut että tämä aihe kirvoittaa näin kiivaan keskustelun, mutta tässä parit vastaukset.

      Ensiksikin pyörätiet ei kuuluu ns. turhiin palveluihin. Kevyenliikenteen väylillä ihmiset kulkevat töihin ja hoitamaan elämisen kannalta kaikenlaisia välttämättömiä asioita. Yleensä vielä jalankulkijatkin käyttävät samoja väyliä. Eli siis aivan toisen luokan asia kuin joku romaanien lainailu. Tosin pyöräilen useimmiten tien laitaa, täällä kun ei paljon pyöräteitä ole.

      Mutta jos jotakuta pyörätiet harmittaa, niin vaihdetaan sitten esimerkin polkupyörä kuntopyöräksi, siinä ei pyöräteitä tarvitse rakentaa. Siis tarkoitan tuossa linkissä olevaa pyöräily esimerkkiä:

      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=113&conference=4500000000001955&posting=22000000031560463


      Joku jo täällä mainitsikin terveyskeskusmaksut ja se onkin hyvä esimerkki arvoista. Yhteiskunnan mielestä on oikein periä maksu sairaalta, mutta samalla tarjoaa ilmaiseksi kirjojenlainailua. Minun mielestä terveyskeskukseen pitäisi edelleen päästä maksutta. Sen rahoitus onnistuu hyvin hömppäpalveluiden lopettamisella.


      Täällä on myös puhuttu kuinka köyhillä ei olisi varaa sitten kirjastopalveluihin. Sitähän varten meillä on tulonsiirrot. Jos köyhiä halutaan auttaa niin annataan niille enemmän rahaa. Köyhäkin voi sitten valita itse mihin palveluihin rahansa käyttää ja markkinat kyllä luovat palveluita, kunhan yhteiskunta lopettaa niiden keinotekoisen tuottamisen. Parastahan silloin on että silloin tuotetaan juuri niitä palveluita joita ihmiset haluavat.

      Itse laittaisin rahaa turhien palveluiden sijaan vaikka opiskelijoiden toimeentuloon. Opiskelijathan ovat ainoa ihmisryhmä, jonka elämisen yhteiskunta on katsonut oikeaksi perustua velkaantumiseen. Se on hieno sitten opintojen loputtua alkaa miettimään asuntolainaa kun on opintolainatkin jo valmiiksi niskassa. Tosin tällaisia tuskin päättäjät pähkäilevät. Olisivathan he jo nostaneet opintotuen sellaiselle tasolle jolla elää, jos he olisivat näin halunneet. Hiihtoputkiin yms. riittää rahaa.


      Meillä on kuntia joiden veroprosentti on jo 21 ja monilla paljon velkaa ja lisää otetaan. Suuretikäluokat ovat siirtymässä ja jo siirtyneet eläkkeelle, joten terveydenhuollon kustannukset kasvavat tulevaisuudessa rajusti. Lisäksi valtiolla on noin 56 miljardia velkaa, jota on ensi vuonna tarkoitus lyhentää parisen miljardia. Siis vain pari miljardia aikana jota sanotaan historiallisesti harvinaisen hyväksi taloudelliseksi ajaksi ! Mitäs sitten kun alkaa mennä huonommin? Lisää velkaako? Priorisoidaanko terveydenhoitoa?


      Tulee vielä aika jolloin päättäjät joutuvat vielä tosissaan miettimään että laitetaanko vähät varat kirjojen lueskeluun ja muuhun ei välttämättömyyteen vai ihmisistä huolehtimiseen.



      Olen puhunut.







      :)

      • Humpuukipalvelut romukoppaan

        Kun katsotaan ajan merkkejä niin ne eivät lupaa kirjastoille hyvää. Kävijämäärät ovat laskeneet jo vuosia ja tulevat laskemaan tulevaisuudessakin.

        Kahden vuoden sisään joka Jampalla on taskussaan kännykkä jossa on internetyhteys ja kännykkä-tv. Kuka sen jälkeen jaksaa lähteä minnekkään kun viihdykettä on taskussa missä ja milloin vain? Digi-tv myötä tuli kanavia lisää roimasti ja television katselu lisääntyy varmasti.

        Käyttäjämäärien romahtamisen myötä kirjastojen tarpeellisuutta aletaan kyseenalaistamaan laajemminkin ja kirjastojen alasajo alkaa.




        Viimeinen sammuttaa valot.


      • eri mieltä
        Humpuukipalvelut romukoppaan kirjoitti:

        Kun katsotaan ajan merkkejä niin ne eivät lupaa kirjastoille hyvää. Kävijämäärät ovat laskeneet jo vuosia ja tulevat laskemaan tulevaisuudessakin.

        Kahden vuoden sisään joka Jampalla on taskussaan kännykkä jossa on internetyhteys ja kännykkä-tv. Kuka sen jälkeen jaksaa lähteä minnekkään kun viihdykettä on taskussa missä ja milloin vain? Digi-tv myötä tuli kanavia lisää roimasti ja television katselu lisääntyy varmasti.

        Käyttäjämäärien romahtamisen myötä kirjastojen tarpeellisuutta aletaan kyseenalaistamaan laajemminkin ja kirjastojen alasajo alkaa.




        Viimeinen sammuttaa valot.

        Kirjoittelustasi paistaa se, ettet taida oikein ymmärtää edes mistä puhut kun mainitset "romaanien lueskelun" ja "kirjojen lainailun". On kai kirjastoilla paljon laajempi yhteiskunnallinen merkitys kuin tuollainen pikku-näpertely.

        Olisi mielenkiintoista kuulla vankempi perustelusi sille miten niin kunnossapidetyt pyörätiet olisivat yhteiskunnan kannalta tärkeät ja siten välttämättömyydessään eri asia kuin yleinen kirjastolaitos.

        Ja: mitä tulee kirjastojen kävijämäärän laskuun, olisin sinunakin siitä erityisen huolissani. Luku- ja erityisesti lukemisen ymmärtämisen taito heikentyy sitä mukaa kuin kirjojen ja sanomalehtien lukeminen vähenee. Kenen etu se on, että kansa tyhmistyy, tietämättömyys lisääntyy ja humpuukiviihteen määrä kasvaa? Banaanivaltioissa on asiat usein näin. Sellaista kehityssuuntaa sinäkin haluat Suomen malliksi?

        Sitä paitsi; Internet tiedon lähteenä on erittäin epäluotettava.


      • Humpuukipalvelut romukoppaan.
        eri mieltä kirjoitti:

        Kirjoittelustasi paistaa se, ettet taida oikein ymmärtää edes mistä puhut kun mainitset "romaanien lueskelun" ja "kirjojen lainailun". On kai kirjastoilla paljon laajempi yhteiskunnallinen merkitys kuin tuollainen pikku-näpertely.

        Olisi mielenkiintoista kuulla vankempi perustelusi sille miten niin kunnossapidetyt pyörätiet olisivat yhteiskunnan kannalta tärkeät ja siten välttämättömyydessään eri asia kuin yleinen kirjastolaitos.

        Ja: mitä tulee kirjastojen kävijämäärän laskuun, olisin sinunakin siitä erityisen huolissani. Luku- ja erityisesti lukemisen ymmärtämisen taito heikentyy sitä mukaa kuin kirjojen ja sanomalehtien lukeminen vähenee. Kenen etu se on, että kansa tyhmistyy, tietämättömyys lisääntyy ja humpuukiviihteen määrä kasvaa? Banaanivaltioissa on asiat usein näin. Sellaista kehityssuuntaa sinäkin haluat Suomen malliksi?

        Sitä paitsi; Internet tiedon lähteenä on erittäin epäluotettava.

        "Olisi mielenkiintoista kuulla vankempi perustelusi sille miten niin kunnossapidetyt pyörätiet olisivat yhteiskunnan kannalta tärkeät ja siten välttämättömyydessään eri asia kuin yleinen kirjastolaitos."

        Ilman teitä ei ihmiset pääse liikkumaan minnekkään ja joskus tien vieressä menee jalankulkijoille ja pyöräilijöille oma väylä. Jos jalankulkijat ja pyöräilijät kulkisivat jokapaikassa maantienlaitaa voisi ihmisiä kuolla huomattavasti enemmän autojen alle kuin nyt. Ihmiset voivat elää aivan hyvin ilman kirjastoa, mutta teitä käyttää kaikki.


      • kolme merkkiä

        "Itse laittaisin rahaa turhien palveluiden sijaan vaikka opiskelijoiden toimeentuloon. "

        ... ja kun kirjastot olis lopetettu niin opiskelijat sitten korotetulla toimeentulollaan ostelisivat kirjoja.... Ehdotuksesi ei kantanut kovin pitkälle.


      • InkaO

        Vielä enemmän olisi opintolainaa, jos ei olisi kirjastoja.


      • InkaO
        Humpuukipalvelut romukoppaan kirjoitti:

        Kun katsotaan ajan merkkejä niin ne eivät lupaa kirjastoille hyvää. Kävijämäärät ovat laskeneet jo vuosia ja tulevat laskemaan tulevaisuudessakin.

        Kahden vuoden sisään joka Jampalla on taskussaan kännykkä jossa on internetyhteys ja kännykkä-tv. Kuka sen jälkeen jaksaa lähteä minnekkään kun viihdykettä on taskussa missä ja milloin vain? Digi-tv myötä tuli kanavia lisää roimasti ja television katselu lisääntyy varmasti.

        Käyttäjämäärien romahtamisen myötä kirjastojen tarpeellisuutta aletaan kyseenalaistamaan laajemminkin ja kirjastojen alasajo alkaa.




        Viimeinen sammuttaa valot.

        Jo television tullessa povattiin, että kirjasto ja sitä myöten kirjastot kuolevat. Kuinkas kävikään? Suomessa julkaistaan kirjoja enemmän kuin koskaan. Televisiolupia irtisanotaan, koska on ihmisiä, joita ei huvita huvittaa itseään hengiltä. Tiedät varmaan kirjan, johon viittaan?

        Vuodesta 1999 vuoteen 2006 lainaus on lisääntynyt yli 2 miljoonalla lainalla. Välillä on käynyt tosin huomattavasti korkeammallakin. Vuoden 2004 huippuluvusta (yli 109 miljoonaa lainaa) vuoteen 2005 oli jyrkkä lasku, seuraavan vuonna lasku loiveni, viime vuoden tietoja ei luonnollisesti ole vielä saatavana.

        Niin että ovien sulkemiseen on vielä pitkä matka. Sinäkin ehdit vielä sisään :)


    • kultturelli elli

      Aika jyrkkää ajattelua! Mitkä asiat ovat tärkeimpiä kuin kirjasto ja kulttuuri ja sivistys? Monet ihmiset hakevat kirjastosta lukemista ja sitä kautta sivistystä, suomalaisethan lukevat muita maita enemmän ja se on hyvä asia, vai mitä? Itsekkin luen ja haen tietoa kirjastosta. Opiskeluaikoina sain paljon kirjaston kirjoista sitä tietoa mitä koulukirjoista ei saanut. Olisi se aika tylsää, jos Suomessa ei olisi kirjastoja, jotka kuuluvat myös osana kulttuuriimme ja päivittäiseen elämään. Olisi aika tylsää elämä ja kuivakkaa, jos niitä ei olisi. Missä ihmiset tapaisivat, jos ei olisi edes kirjastoja. Se on monelle vanhemmallekkin ihmiselle sosiaalinen paikka nähdä muita immeisiä. Mielelläni minä ne muutamat eurotr maksan palveluista. Oletko itse miettinyt vaikka erota kirkosta tai ehkä jättää muutama kalja ostamattpanostaisit kirjaston palveluihin.

    • ...rulaa!

      Tuollaiset omista lähtökohdistaan ja perusteistaan mitään tietämättömät ja ymmärtämättömät keskenkasvuiset räkänokat ne juuri viimevaaleissa auttoivat Kokoomuksen vaalivoittoon.

    • timppa21

      olen täysin erimieltä kuin edellisen viestin kirjoittaja. vaikka kirjastot rahoitetaankin verovaroin ei niitä pidä lakkauttaa. ja tuskinpa kaikki asiakkaat hupenevat musiikkiliikkeiltä, kirjastoilta ja yms. täysin omituinen ajatus on.

    • Ellipse

      Kylläpäs taas kirjoittaja loistaa mielipiteellään. Onhan kaikilla oikeus mielipiteisiin, mutta suosittelen kuitenkin kirjastossa käyntiä, ennenkuin tuollaista lateleee. Kirjakauppiaat ovat muutenkin monopoliasemassa ainakin oppikirjojen ja muiden " pakollisten " ostosten ansiosta. Ne veromarkat tai -eurot, jotka kirjastoihin menevät,ovat häviävän pieni osa veronmaksajan maksamista veroista. Aivan hyvin autoilijoillekin ja jalankulkijoille voisi määrätä liikennevalo-veron. Kulttuuriin normaalikansalaiselle kirjasto liittynee enemmän kuin oopperat tai teatterit, muista tuetuista taiteenlajeista puhumattakaan. Käykäähän kirjastossa tutustumassa, mitä veromarkoilla pitäisi oikeasti ja näkyvästi saada.

    • lisbet

      Mihin mennään nauramaan?Et taida kirjaston käyttäjiin kuulua, mieti nyt ensin miten paljon on palveluja jotka ovat myös sinun käytössä, ilmaiseksi.Muuta johkin sosiaaliseen maahan,ehkä tulemme toimeen ilman sinun verorahojasi jatkossakin.

    • ja haitat?

      Listaan tähän kirjaston hyötyjä ensin, mitä mieleeni tulee ja sitten haittoja... lopuksi jotakin vinkkiä vielä

      Hyödyt:
      - isot kirjamäärät, tuskin kukaan voisi sellaista kirjojen paljoutta kotiinsa saada muuten
      - opiskelijat saavat myös tietokirjallisuutta töihinsä sieltä helposti
      - lapsille sadut, todella tärkeä asia
      - lehdet voi käydä lukemassa ilmaiseksi, ei tarvitse ostaa, puhelinmyyällekkin voi sanoa että lukee siellä lehdet
      -cd:itä voi lainata
      - yksinäisille edes joku ilmainen paikka, jossa voi nähdä ihmisiä joissain paikoin vaikka päivittäin
      - niille, joilla ei tietokonetta, voivat käyttää siellä... myös tulostus- ja kopiointimahdollisuus maksua vastaan hyvä asia
      - monet käyttävät kirjastoa hyväkseen monipuolisesti


      haitat
      - verokulut
      - sakkomaksut, jos ei muista palauttaa ajallaan

      vinkit
      - autopaikat maksullisiksi (sillä tavalla rahaa kirjastonkäyttöön voitais kerätä ja pienentää vero-osuuksia, tietysti sakoillakin voi kerätä. Hyvänä puolena vielä se, että ne jotka tulevat kävellen/pyörällä, saavat liikuntaa... kannustaa kävelemiseen sekä vähentää autoilua kenties.. niin ja samalla tulee ajatelleeksi luonnon parasta)

    • allu

      Chokkikapitalismi. Kaikki yhteiskunnallinen on yksityistettävä. Johan osa terveyden- ja vanhusten huoltoa on yksityistetty pitkälle, koulu ja kuntaliitosia tehdään vaudilla ja kaikki mikä on yhteiskunnallista ja verovaroin ylläpidettävää on kannattamatonta. Onkohan sinunkaan pussissasi millä maksaa kun tuo kaikki toteutuu. Odotan mitä Vanhasen vierailu Amerikoissa tuo tullessaan. Toivottavasti ei Esko Ahon chokkihoitoa tai vielä pahempaa. Paljonka maksoit yksityistmisestä (tulonsiirroista )? Kunnalliset- ja valtiolliset virkamiehet ohjaavat joko tiedostaen tai tiedotamattaan näitä hommia. Pelkään kovasti tulevia 4 vuotta. Puuttuu vielä NATO.

      • Skeptikko

        Kirjastoja on joka kaupungissa, miltei joka kylässäkin. Niiden kansaa sivistävä vaikutus on kiistaton. Ihmisten lukuharrastus vaihtelee, mutta pääosin lukemisesta kiinnostuneita on kuitenkin varsin huomattava määrä. Miten on oopperan laita? Moniko suomalainen pääsee "nauttimaan" oopperan kultivoidusta atmosfääristä. Valitut, enimmäkseen hyvätuloiset ja osaiset pääkaupunkiseudun asukkaat ovat etuoikeutetussa asemassa. Vaatii melkoista asiaan vihkiytymistä ja todella paksua lompakkoa, harrastaa oopperassa käyntiä vaikkapa Rovaniemeltä, ellei ole kansanedustaja, heillehän matkat eivät maksa mitään. Kuitenkin tuohon kiljuvaan komeljenttarilaitokseen syydetään vuosittain satoja miljoonia veromarkkoja, muka kansan sivistyksen varjolla. Verrattuna kirjastojen antiin, Suomen kansallisooppera on pelkkä kankkulan kaivo, jossa ns. kerma saa käydä näyttäytymässä suhteellisen edullisten verovaroin tuettujen lippujen lunastamisen jälkeen. Jos jokin laitos on turha, niin se on juuri tuo mammuttimainen ooppera.
        Riittäköön linnan kutsut noille varakkaille narsisteille ja annettakoon rahvaan nauttia kirjastojen rauhallisesta ja sivistävästä roolista edelleenkin.


      • rahoitetaan
        Skeptikko kirjoitti:

        Kirjastoja on joka kaupungissa, miltei joka kylässäkin. Niiden kansaa sivistävä vaikutus on kiistaton. Ihmisten lukuharrastus vaihtelee, mutta pääosin lukemisesta kiinnostuneita on kuitenkin varsin huomattava määrä. Miten on oopperan laita? Moniko suomalainen pääsee "nauttimaan" oopperan kultivoidusta atmosfääristä. Valitut, enimmäkseen hyvätuloiset ja osaiset pääkaupunkiseudun asukkaat ovat etuoikeutetussa asemassa. Vaatii melkoista asiaan vihkiytymistä ja todella paksua lompakkoa, harrastaa oopperassa käyntiä vaikkapa Rovaniemeltä, ellei ole kansanedustaja, heillehän matkat eivät maksa mitään. Kuitenkin tuohon kiljuvaan komeljenttarilaitokseen syydetään vuosittain satoja miljoonia veromarkkoja, muka kansan sivistyksen varjolla. Verrattuna kirjastojen antiin, Suomen kansallisooppera on pelkkä kankkulan kaivo, jossa ns. kerma saa käydä näyttäytymässä suhteellisen edullisten verovaroin tuettujen lippujen lunastamisen jälkeen. Jos jokin laitos on turha, niin se on juuri tuo mammuttimainen ooppera.
        Riittäköön linnan kutsut noille varakkaille narsisteille ja annettakoon rahvaan nauttia kirjastojen rauhallisesta ja sivistävästä roolista edelleenkin.

        veikausvoittovaroista. Siis rahaa siirretään pienistä taskuista suuriin taskuihin.
        Eriarvoistamista, josta presidenttikin on huolisaan.


    • pekipoi

      kyllä meillä kirjastoihin,samoin kuin sairaanhoitoon ym tarpeelliseen rahaa on. on ollut ja tulee olemaan.

      Jos lopetettaisiin sosiaalidemokraattinen möhömaha politiikka jossa ihmisen itsestään ja lähimmäisestään huolehtiminen on kielletty.

      Se jos saataisiin loppumaan niin rahaa jäisi yli melkoisesti.

    • raindog

      Siis onneksi tässä maassa on näitä terveitä, kolmekymppisiä, lukutaidottomia äänestäjiä. Päästään eroon kaiken maailman tarpeettomista lastentarhoista, vanhainkodeista, sairaaloista, kirjastoista ja kouluista.

      Ei muuta ku lisää moottoritietä, Onneloita, tosi-tv -sarjoja ja markkinointikonsultteja. Ja Kilpailukykyyhteiskunta Oy talouskasvattaa menestyjiä globaalin markkina-alueen dynaamiseen ytimeen!

    • ...

      Jos koululaiset ei voisi käydä kirjastosta hakemassa tietoa niin luultavasti kouluilla täytyisi ostaa tietokirjoja yms. enemmän! Ja eikö ne rahat menisi silloinkin aloittajan taskusta.

      Ei pitäisi kirjastoa lopettaa, mutta parantaa tietenkin voisi!

      • InkaO

        Silloin kun vielä olin aktiivisesti työelämässä ja seurasin kirjastojen tasoa eri puolilla maailmaa. Eräät työtoverini kävivät säännöllisesti IFLA:n kokouksissa, pomo luennoimassa USA:aa myöten. Silloin opimme, että Suomen kirjastot ovat Pohjoismaiden parhaita (myös eniten käytettyjä), Pohjoismaiden kirjastot Euroopan parhaita, Pohjoismaiden kirjastot parempia kuin USA:n, eikä muissa maanosissa olla lähelläkään Euroopan ja Pohjois-Amerikan tasoa.

        Siis: Suomen kirjastot ovat maailman parhaita. Olkaamme ylpeitä, ja käyttäkäämme kirjastojamme.

        Lue enemmän, luulet vähemmän!


    • kysymys..

      Provosta vai puupäästä?

    • Täysin samaa mieltä

      Olen kirjoittajan kanssa täysin samaa mieltä: Ne jotka käyttää, maksakoon. Kirjojen lainauksen olisi vielä jotenkin ymmärtänyt, mutta DVD:t ja äänilevyt menee jo yli. Miksi yhteiskunnan pitää kustantaa, jotta lainaajat saavat kopioida ko. tuotteet ILMAISEKSI!!! Entä internet päätteet? Kuka maksaa koneet ja yhteydet!?

    • oimara

      Ajatteleppas kuinka paljon on sellaisia muitakin palveluja, joita tuetaan meidän verovaroilla, eikä niitä käytä läheskään kaikki veronmaksajat, esim; Oopera, jäähallit, teatterit, moottoritiet ja lukematon määrä muita asioita

      • !!!

        mistä kirjasto ostaa kirjat ja oppikirjat?Ettei vaan kirjakaupoista.DVD:n ja CD:n osalta kirjasto maksaa korkeamman tekijänoikeusmaksun,joten ei tässä kaupassa kukaan häviä.Eiköhän se muutenkin ole nykymaailmassa vaikea "polttaa" enää mitään,kun on suojaukset.Kirjastopalvelut kunniaan!


    • Harvoin käyttäjä

      Toivottavasti vietit joulusi ja uudenvuoden juhlimisen parempien ajatusten parissa, kuin että lopetuttaisit kirjastot.

      Kyllä on typerää ehdottaa sellaisen järjestelmän alasajoa, joka on mahdollistanut taiteellisen, älyllisen ja tiedollisen sivistyksen leviämisen maahamme täysin riippumatta tulotasosta.

      Kaikki mahdollinen tieto on taattava kaikelle kansalle ja siinä onkin kirjastoilla tärkeä tehtävä.

      Keksi vaikkapa mitä tehtäisiin kalliille eurolle ja miten säilytettäisiin itsenäisyyden rippeet.

    • takana

      jos on piilossa niin ei opi lukemaan,silloin ei tarvitse kirjojakaan.Eikä myöskään tiedä mistään mitään ,jos on vakava lukihäiriö.Kehottaisin silloin hakemaan apua ,että voisi nauttia sen jälkeen lukemisesta.

    • kirjasto toimenjohtajana 35 v.

      Kymmenessä vuodessa kirjastomaailma on muuttunut täysin - rekisterit koneella, tiedonhaku ja lainaus samoin ihan joka kunnassa. Työaikaa säästyy muuhun. Mutta mitä se tarkoittaa? Samassa 10 vuodessa lainausluvut tippuvat joka vuosi koko maassa, kirjastonkäyttö on muuttunut nettipäätteen käytöksi. Pienissä kunnissa ei toedonhausta juuri kannata puhuakaan.
      Samaan aikaan ammattikorkeat ovat luoneet oman kirjastoverkkonsa, joka on yleisiltä kirjastoilta pois. Tietopalvelu on siellä.
      Satutunnit koetaan vanhanaikaisiksi eikä kirjallisuuspiireihin riitä kävijöitä kuin kaupunkipaikoissa.

      Kuntien budjeteissa kirjasto on alle 1 % käyttömenoista - mutta sekin on paljon, jollei palvelulle ole käyttäjiä.

      Kirjasto on sivistyslaitos. Se tarjoaa ajanvietetta ja tietoa tyyliin jokaiselle. Mutta jos ihmiset harrastavat tietokonetta ja shoppailua niin minkäs me sille voimme ? Ajankäytöstä on kilpailu, ja sen kilpailun kirjasto häviää, koska se ei ole kyllin "tredikäs", ei kyllin "kuluttava" eikä ...

      Osa kirjastoista olisi käytön perusteella lakkautuslistalla - mutta sitten ovat tunteet ... visio "sivistys-Suomesta", joka lakkaa olemasta kirjastojen myötä. Kuntalaiset puolustavat tiukasti kirjastojaan - vaikkeivat palvelua käyttäisikään - ja päättäjät ovat arkoja koskemaan kirjastoihin. Aina ovat vaalit ovella ...

      Hyvä niin. Kansakunta saa lisäaikaa päättää unohdammeko todella sivistyksen ja lukutaidon ja keskitymme kulutusjuhlaan - ja samalla annamme Kiinalle tilaisuuden marssia meidänkin ylitsemme... Totta on, että kirjastot ja koululaitos ovat tämän maan nostaneet kansakunnaksi kansakuntien joukkoon. Nyt vain näyttää tilastojen valossa siltä, että kansalaiset eivät enää kirjastonkäytöstä välitä.

      Lakkautettuja palveluita on aina työläs perustaa uudestaan. Siksi jokainen lakkautus on tappio. Mutta käyttämättömiä palveluitakin on turha ylläpitää ! Ja käyttämätön palvelu on aina kallis, vaikka se olisikin "halpa" kirjasto.

      Minä pääsen eläkkeelle ihan pian. Miettikääpä muut kuinka kirjastojen käy.

      • InkaO

        Et ole ollut kirjastotoimen johtajana päivääkään. Jos olisit, osaisit kirjoittaa virkanimekkeesi oikein, joko kirjastotoimenjohtaja, joka on tavallisempi, tai kirjastotoimen johtaja, ei koskaan kirjasto toimenjohtaja.

        Toisekseen, nimeke kirjastotoimenjohtaja ei ole ollut käytössä 35 vuotta.

        Kolmanneksi, vuoteen 2004 asti lainaus koko maassa nousi, sen jälkeen on parin vuonna laskenut.

        Neljänneksi, tiedonhaku ei koskaan voi olla kokonaan koneella. Vai mikä kone löytää Gardbergin kirjan hansakaupungeista, jonka asiakas sanoo lukeneensa. Vain ihminen voi löytää asiakkaan tarkoittaman kirjan, joka oli Zilliacuksen kirja Europpalaisella torilla. Katsokaapa mitä kaikkea kirjastoista kysytään, vaikkapa kirjastot.fi -sivuilta tai tietohuoltoasemalta.


    • janonyymi

      Kyllä sivistys on elintärkeää yhteiskunnan kannalta, sivistys on osa koulutusjärjestelmää.
      Liikuntatoimi on elintärkeää siitä syystä että, hyvä kuntoiset ihmiset eivät sairasta niin paljon kuin huonokuntoiset. Liikuntaan sijoitettu euro säästää kaksi euroa terveydenhuolto kuluja.

      • Humpuukipalvelut romukoppaan

        "Liikuntatoimi on elintärkeää siitä syystä että, hyvä kuntoiset ihmiset eivät sairasta niin paljon kuin huonokuntoiset."

        Ihmiset jotka haluavat harrastaa liikuntaa harrastaisivat sitä luultavasti yhä edelleen, vaikka verovaroin kustannettuja liikuntapalveluita ei olisikaan. Tai jos joku ei sen jälkeen halua hoitaa kuntoaan, niin se on tietysti hänen oma asia. Turhien palveluiden alasajon jälkeen veroja voidaan laskea ja jokainen voi sitten ostaa vapailta markkinoilta liikuntapalveluita tai voi olla ostamatta.


        "Liikuntaan sijoitettu euro säästää kaksi euroa terveydenhuolto kuluja."

        Tästä väitteestä näkyy olevan monenlaisia versioita. Jos väite pitäisi paikkansa, niin kunnathan tietenkin moninkertaistaisivat liikuntaan sijoittamansa rahamäärän.

        http://www.google.com/search?sourceid=navclient&ie=UTF-8&rls=RNWE,RNWE:2005-11,RNWE:en&q=Liikuntaan sijoitettu euro


    • 5v tyttö joka osaa lukea

      kuinka valtaisat mahdollisuudet kijastoista on saada lainaksi lapsille mukavaa luettattavaa,
      Minä nautin kirjaston mielenkiitoisia sivuja katsellessa,lainaan elämänkertojaromaaneja ja satu kirjoja lapsille luettavaksi,uutuuskirjoja.
      Missä muualla on tällaiset

    • No ole rauhassa mieltäsi

      Täällä on väännetty aikalailla edestakaisin tuosta kirjastopalvelun merkityksestä suhteessa muihin palveluihin.

      Kulttuuriväki ja informaatioyhteiskunnan puolesta liputtavat tietävät, mikä on kirjastolaitoksen sivistyksellinen ja yhteiskuntaa luova merkitys.

      No sitten on pitkä rivi jotka eivät noita tiedä, ja osa uskoo vain rahan voimaan.No heille voimme kertoa, että norjalaisen tutkimuksen mukaan kunnankirjastoon sijoitettu markka tuo kuusi markkaa tuottoa. Kaskas, eli ei se sitten ihan turha laitos olekkaan.
      Suomessa kirjasto on käytetyin kunnan tarjoama palvelu (ainakin terveystoimen jälkeen..).

      No nyt tumpelo kysyy, miksi sitten ei perusteta Oy Kirjasto Ab:tä tekemään kuusinkertaista voittoa?? No, kirjasto toimii tehtävässään vasta, kun sen asema on vakiintunut, ja kynnys sen käyttöön on matala. Tämä edellyttää siis maksuttomuutta asiakkaille. Ja se kuusinkertainen hyöty ei ole suoraan merkittävissä kirjanpitoon myyntivoittona, vaan kyse on pitkäaikaisesta, ja monen eri asian kehittymisen kautta näkyvästä hyödystä.

      Tästä pieni esimerkki: Käytännössä kaikki ammattitaitoa vaativa työperustuu nykyään kirjalliseen opiskeluun. Opintomateriaalit ovat painettuina kirjoissa. Mistä tämä tieto löytyy? Kas, kirjastostahan se. Tumpelo kysyy Mitä maksaa? Vastaus on: Ei mitään sinulle, sillä tämä investointi on jo tehty. Käytä se!

    • Lukeminen on sivistystä

      Surullinen kommentti, jos tuo on kirjoitettu tosissaan eikä hupimielessä provosoivasti. Kirjaston merkitys on ihmisten terveyden edistämiselle tärkeämpi kuin terveydenhuoltojärjestelmä. Tämän ymmärtäminen edellyttää lukemista. Kunnan tehtävänä on todella tarjota asukkailleen kulttuuri- ja liikuntapalveluita. Esimerkiksi yleisten liikuntapaikkojen julkinen ylläpito on erinomainen keino terveyden edistämiseen. Julkisilla peruspalveluilla turvataan kansalaisten tasa-arvoisuutta ja ehkäistään syrjäytymistä.

      Kirjastojärjestelmä antaa kaikille samanlaisen mahdollisuuden yhteen sivistyksen peruspilareista.
      Lukenut ihminen voi ymmärtää maailman paljon monipuolisempana kuin vain kaupankäyntijärjestelmänä. Meillä on tälläkin hetkellä esimerkkejä kulttuurisesta rappeutumisesta lukutaidon ja lukeneisuuden vähenemisen vaikutuksista. Yksi välitön seuraus on taikauskon leviäminen. Toinen on ääriliikkeisiin
      eli fundamentalistisiin aatteisiin sitoutuminen.

      • Humpuukipalvelut romukoppaan

        "Kirjaston merkitys on ihmisten terveyden edistämiselle tärkeämpi kuin terveydenhuoltojärjestelmä."

        Just joo...


      • se näkyykin
        Humpuukipalvelut romukoppaan kirjoitti:

        "Kirjaston merkitys on ihmisten terveyden edistämiselle tärkeämpi kuin terveydenhuoltojärjestelmä."

        Just joo...

        miksi tällainen palvelu kuin kirjasto on joidenkin mielestä ns. humpuukipalvelu.
        Mitä sellainen henkilö joka juuri ja juuri osaa lukea mutta ei kuitenkaan ymmärrä sitä lukemaansa tosiaan tekeekään kirjastoilla.

        Haluaisin kuitenkin hieman avata tätä "Terveydenhuoltojärjestelmää" ja mitä se tekee Suomessa, sen päätarkoitus on hoitaa sairaita. Kyllä se valitettavasti on tosiasia, että kirjastoista saa erittäin hyvät tiedot terveyden ylläpitämiseen ja sen edistämiseen, niin henkisen kuin fyysisenkin. Tosin niiden käyttö, siis kirjastojen, edellyttää lukemisensa ymmärtämistä mikä ei suinkaan ole kovin helppo taito ja sinun kyvyistäsi sanoo paljon tuo kommentti, "Just joo...".


      • Humpuukipalvelut romukoppaan
        se näkyykin kirjoitti:

        miksi tällainen palvelu kuin kirjasto on joidenkin mielestä ns. humpuukipalvelu.
        Mitä sellainen henkilö joka juuri ja juuri osaa lukea mutta ei kuitenkaan ymmärrä sitä lukemaansa tosiaan tekeekään kirjastoilla.

        Haluaisin kuitenkin hieman avata tätä "Terveydenhuoltojärjestelmää" ja mitä se tekee Suomessa, sen päätarkoitus on hoitaa sairaita. Kyllä se valitettavasti on tosiasia, että kirjastoista saa erittäin hyvät tiedot terveyden ylläpitämiseen ja sen edistämiseen, niin henkisen kuin fyysisenkin. Tosin niiden käyttö, siis kirjastojen, edellyttää lukemisensa ymmärtämistä mikä ei suinkaan ole kovin helppo taito ja sinun kyvyistäsi sanoo paljon tuo kommentti, "Just joo...".

        "Kyllä se valitettavasti on tosiasia, että kirjastoista saa erittäin hyvät tiedot terveyden ylläpitämiseen ja sen edistämiseen, niin henkisen kuin fyysisenkin."

        Suomalaiset ovat aikas lihavaa kansaa ja viinakin maistuu, joten kirjastoissa olevat hyvät tiedot eivät ole kovin paljon nähtävästi vaikuttanut positiivisesti kansanterveyteen.


      • Suomen kieli on maailmalla vähemmistökieli. Jos sitä ei käytetä, se äkkiä rappeutuu ja katoaa.

        Useimmat suomen kielellä kirjoittavat lopettaisivat sen ilman kirjastomäärärahoja. Sama koskee niin kauno- kuin tietokirjallisuuttakin sekä myös ns. kulttuuro- ja pienkustannuslehtiä. Kirjastotilaukset tekevät painosmäärästä juuri ja juuri kannattavan.

        Tämä on tajuttu kirkkaasti Islannissa, jossa kirjojen painosluvut ja määrät ovat maailman korkeimmat väestömäärään nähden. Kun yritetään pitää yllä oman kansan kulttuuria, suurimmat ponnistukset kohdistetaan omakielisen kirjallisuuden ylläpitoon tai jopa synnyttämiseen.


      • sanoin
        Humpuukipalvelut romukoppaan kirjoitti:

        "Kyllä se valitettavasti on tosiasia, että kirjastoista saa erittäin hyvät tiedot terveyden ylläpitämiseen ja sen edistämiseen, niin henkisen kuin fyysisenkin."

        Suomalaiset ovat aikas lihavaa kansaa ja viinakin maistuu, joten kirjastoissa olevat hyvät tiedot eivät ole kovin paljon nähtävästi vaikuttanut positiivisesti kansanterveyteen.

        tai ainakin rivien välistä olisi ollut luettavissa jos tekstin ymmärtäminen olisi edes auttavasti hallussa mutta sanon sen vielä selkokielellä.

        Kirjastoja pitäisi käyttää jotta niistä saatava hyöty olisi hyödynnettävissä.

        Ei kirjastontäti tule luoksesi kotiin kysymään mitä saisi olla vaan ihan itse sinne on mentävä.

        Toisaalta vastasit miksi kirjastot ovat tarpeellisia, jos luet, et kuluta aikaasi nautitsemalla ylen määrin lihoittavia aineksia, et kiinteässä etkä nestemäisessä olomuodossa.


      • Humpuukipalvelut romukoppaan
        sharyn kirjoitti:

        Suomen kieli on maailmalla vähemmistökieli. Jos sitä ei käytetä, se äkkiä rappeutuu ja katoaa.

        Useimmat suomen kielellä kirjoittavat lopettaisivat sen ilman kirjastomäärärahoja. Sama koskee niin kauno- kuin tietokirjallisuuttakin sekä myös ns. kulttuuro- ja pienkustannuslehtiä. Kirjastotilaukset tekevät painosmäärästä juuri ja juuri kannattavan.

        Tämä on tajuttu kirkkaasti Islannissa, jossa kirjojen painosluvut ja määrät ovat maailman korkeimmat väestömäärään nähden. Kun yritetään pitää yllä oman kansan kulttuuria, suurimmat ponnistukset kohdistetaan omakielisen kirjallisuuden ylläpitoon tai jopa synnyttämiseen.

        "Suomen kieli on maailmalla vähemmistökieli. Jos sitä ei käytetä, se äkkiä rappeutuu ja katoaa."

        Tuskin kukaan vierasta kieltä alkaa puhumaan vaikka kirjastot lakkautettaisiinkin.

        "Useimmat suomen kielellä kirjoittavat lopettaisivat sen ilman kirjastomäärärahoja. Sama koskee niin kauno- kuin tietokirjallisuuttakin sekä myös ns. kulttuuro- ja pienkustannuslehtiä. Kirjastotilaukset tekevät painosmäärästä juuri ja juuri kannattavan."

        Juu, markkinataloudessa tuotetaan vain sitä mille on kysyntää.


      • Humpuukipalvelut romukoppaan
        sanoin kirjoitti:

        tai ainakin rivien välistä olisi ollut luettavissa jos tekstin ymmärtäminen olisi edes auttavasti hallussa mutta sanon sen vielä selkokielellä.

        Kirjastoja pitäisi käyttää jotta niistä saatava hyöty olisi hyödynnettävissä.

        Ei kirjastontäti tule luoksesi kotiin kysymään mitä saisi olla vaan ihan itse sinne on mentävä.

        Toisaalta vastasit miksi kirjastot ovat tarpeellisia, jos luet, et kuluta aikaasi nautitsemalla ylen määrin lihoittavia aineksia, et kiinteässä etkä nestemäisessä olomuodossa.

        "Kirjastoja pitäisi käyttää jotta niistä saatava hyöty olisi hyödynnettävissä."

        Niin eli ihmiset ei siis käytä tarpeeksi kirjastoja. Ehkäpä ne ovat sitten turhia, kun kerran ei ihmisillä riitä mielenkiintoa.


      • mielenkiintoista
        Humpuukipalvelut romukoppaan kirjoitti:

        "Kirjastoja pitäisi käyttää jotta niistä saatava hyöty olisi hyödynnettävissä."

        Niin eli ihmiset ei siis käytä tarpeeksi kirjastoja. Ehkäpä ne ovat sitten turhia, kun kerran ei ihmisillä riitä mielenkiintoa.

        Voiko olla totta, että suomalaisista löytyy tosiaan noin lukutaidottomia kuten tunnut olevan.
        Sen vielä sanoisin, että sanalle "pitää" löytyy Kielitoimiston suomen kielen sanakirjasta, kirja jossa on paljon sanoja ja perässä niiden merkityksiä, ainakin kahdeksantoista (18) eri merkitystä ja puolitoista sivullista esimerkkejä.

        Kiitos kiinnostavasta keskustelusta.


      • Humpuukipalvelut romukoppaan kirjoitti:

        "Suomen kieli on maailmalla vähemmistökieli. Jos sitä ei käytetä, se äkkiä rappeutuu ja katoaa."

        Tuskin kukaan vierasta kieltä alkaa puhumaan vaikka kirjastot lakkautettaisiinkin.

        "Useimmat suomen kielellä kirjoittavat lopettaisivat sen ilman kirjastomäärärahoja. Sama koskee niin kauno- kuin tietokirjallisuuttakin sekä myös ns. kulttuuro- ja pienkustannuslehtiä. Kirjastotilaukset tekevät painosmäärästä juuri ja juuri kannattavan."

        Juu, markkinataloudessa tuotetaan vain sitä mille on kysyntää.

        Vaikka tietysti sinulle pitäisi malli vääntää rautalangasta, eikä taida vihkura riittää.

        Mene hellimään tietämättömyyttäsi. Kaipa sinunlaisellesi paikka vielä löytyy, vaikka kuorma-autoissa ei enää ole repsikoita.


      • Kuikka24
        sharyn kirjoitti:

        Vaikka tietysti sinulle pitäisi malli vääntää rautalangasta, eikä taida vihkura riittää.

        Mene hellimään tietämättömyyttäsi. Kaipa sinunlaisellesi paikka vielä löytyy, vaikka kuorma-autoissa ei enää ole repsikoita.

        tarjoa tuollaista repsikkaa kuorma-autoon.

        Kuvittele nyt tilannetta, että kuski kysyy kesken matkan repsikalta seuraavasti:
        - Kuulehan sie Resu Pekka, kato kartasta misä on XXXX ja palajonko sinne on matkaa.

        Jos nyt repsikkana oleva Resu Pekka vastaa tuon aloittelijan tavoin etten minä ossoo lukkee enkä ainakaan ymmärrä lukemaani ja lykkää kartan kuskille niin mettähallituksen puolellehan siinä mentäisiin ja kallis kuormori menisi päreiksi.

        Ajattele edes hieman Sharyn mitä suustasi päästät.


    • Eikkis

      En ole yhtään samaa mieltä, koska kirjastoilla on suhteellisen pienet määrärahat eivätkä ne siten verota kirjakauppojen ja musiikkiliikeiden myntiä. Olen itse ahkera kirjastonkävijä ja pienellä eläkkeellä en sitä kirjamäärää jota käytän koskaan saisi.Kirjastot ovat sen lisäksi monipuolinen tietopaikka, josta löytyy vastauksia moneen ongelmaan.

    • Kirjastonhoitaja

      Eikös sitten älähtäisi myös terveet aikuiset, jotka eivät saa asumistukea, kuuluvat työpaikan terveyspalveluiden piiriin ja ovat niin terveitäkin yleensä, etteivät edes siellä käy.

      No mutta hehän maksavat veroja paljon! Eikös saa olla mitään palvelua, joka toimii yhtä hyvin köyhille kuin rikkaille? Ei kaikkia kirjoja ostamalla saa, vanhempia klassikoita löytyy kirjastosta. Myös filmien suhteen kirjasto hankkii kyllä enemmän vanhoja klassikoita, joita videovuokraamot eivät tarjoa. Se joka haluaa katsoa uuden leffan, ei ehkä jaksa aina odottaa kirjaston jonossa puolta vuotta vaan vuokraa sen haluamakseen ajankohdaksi.

      Toisaalta lapsiperheet käyvät paljon hakemassa lapsilleen kuvakirjoja, koska niitä luetaan nopeasti iso pino. Mutta ei kirjasto silti ole palvelu vain köyhille. Eikä pelkkä lainaamo. Koululaisille opetetaan kirjastonkäyttöä ja tiedonhakua, vanhuksille opetetaan tietokoneen käyttöä, jotta voivat käyttää vaikkapa verkkopankkia ja muita palveluita sähköisesti. Entäs lehdet? Missä voi lukea eri maiden lehtiä? Mistä löydät Savon alueen uutisia?
      Ei kai ambulanssi ole ainoa palvelu, jota verorahoilla pitäisi tarjota?

      • Kerttuli22

        Luin vasta nyt tämän mielenkiintoisen keskustelun. Humpuukipalvelu-aloittaja on aivan uskomaton tyyppi! Moista jääräpäätä on vaikea kuvitella. Hän siis haluaa jonkin yhteiskunnan kustantaman palvelun romukoppaan siksi, että ei itse satu käyttämään sitä, eli harrastamaan lukemista eikä itsensä sivistämistä? Pistämätön logiikka. "Kaikki tarvitsevat teitä" jne. No, moniko meistä tarvitsee jatkuvasti esim. terveydenhoidon palveluja? Itse en ainakaan ole tarvinnut useammin kuin kerran vuodessa, 50 vuotta on silti eletty aika terveenä. Tällä logiikalla jonka humpuukkityyppi esittää, pitäisi minun kai suu vaahdossa vaatia, että julkinen, verovaroin kustannettu terveydenhoito on viipymättä lopetettava, koska itse en käytä sitä juuri ollenkaan, ja sitä paitsi se syö 70% kuntalaisten veroeuroista, kun taas kirjastopalvelut (joita käytän harva se päivä) noin 1%:n? No, enpä ala vaahdota, ymmärrän kyllä, että vaikka itse en ole vielä paljon tarvinnut terveyspalveluja, niin monet kuntalaisista ovat noiden palvelujen tarpeessa, eikä kaikilla ole varaa yksityislääkäreihin tai -hoitolaitoksiin. Ja vielä voin tarvitakin lääkäripalveluja, joten se siitä. Samoin, minulla ei ole lapsia, mutta en vaahtoa, että koululaitos on lakkautettava, maksakoot "lapsihalukkaat" itse kersojensa neuvola-koulutus-hammaslääkärikulut! Jne. jne.

        Kun tuota sivistystä ei ole humpuukihepun tullut hankittua, niin ei häntä väkisin kannata kirjastoon raahata. Hän ostakoon kirjansa kaupasta (epäilen, ettei ole kovin kattavaa valikoimaa kotona, mutta onneksi on tv, netti ja ja muut viihdykkeet!) ja tilatkoot sanoma- ja aikakauslehdet itse. Monelle vähävaraiselle on kuitenkin henkireikänä käydä kirjastossa lukemassa edes päivän lehdet, jos ei intoa kirjoihin riitäkään. Humpuukityyppikö esitti myös, että vaikka kirjastot lakkautettaisiin, niin ei kai kukaan alkaisi puhua vierasta kieltä? Niinpä niin, asia mahtaa olla monisäikeisempi kuin hän osaa pienessä mielessään kuvitellakaan. Ei ehkä heti... mutta luetun ymmärtämisen heiketessä, lukuharrastuksen hävitessä vähitellen kokonaan, sanavaraston köyhtyessä (jota nimenomaan lukuharrastus ylläpitää, ei pelkkä koulussa mekaanisesti opittu lukutaito!)ei ajatus vieraan kielen tai käsittämättömän mongerruksen puhumisesta liene kovinkaan kaukainen? Jo nyt nuorison kielenkäytössä on piirteitä tekstarikielestä, englanninsekaisesta mongerruksesta jne.

        Humpuukiheppu lienee jo väsynyt tämän aloittamansa keskustelun seuraamiseen. Hyvästi siis hänelle, ja ajelkoon sitä rakasta pyörätietään ajatusten romukoppaan. Ei taida moni jäädä häntä suremaan?


      • hhuhhh
        Kerttuli22 kirjoitti:

        Luin vasta nyt tämän mielenkiintoisen keskustelun. Humpuukipalvelu-aloittaja on aivan uskomaton tyyppi! Moista jääräpäätä on vaikea kuvitella. Hän siis haluaa jonkin yhteiskunnan kustantaman palvelun romukoppaan siksi, että ei itse satu käyttämään sitä, eli harrastamaan lukemista eikä itsensä sivistämistä? Pistämätön logiikka. "Kaikki tarvitsevat teitä" jne. No, moniko meistä tarvitsee jatkuvasti esim. terveydenhoidon palveluja? Itse en ainakaan ole tarvinnut useammin kuin kerran vuodessa, 50 vuotta on silti eletty aika terveenä. Tällä logiikalla jonka humpuukkityyppi esittää, pitäisi minun kai suu vaahdossa vaatia, että julkinen, verovaroin kustannettu terveydenhoito on viipymättä lopetettava, koska itse en käytä sitä juuri ollenkaan, ja sitä paitsi se syö 70% kuntalaisten veroeuroista, kun taas kirjastopalvelut (joita käytän harva se päivä) noin 1%:n? No, enpä ala vaahdota, ymmärrän kyllä, että vaikka itse en ole vielä paljon tarvinnut terveyspalveluja, niin monet kuntalaisista ovat noiden palvelujen tarpeessa, eikä kaikilla ole varaa yksityislääkäreihin tai -hoitolaitoksiin. Ja vielä voin tarvitakin lääkäripalveluja, joten se siitä. Samoin, minulla ei ole lapsia, mutta en vaahtoa, että koululaitos on lakkautettava, maksakoot "lapsihalukkaat" itse kersojensa neuvola-koulutus-hammaslääkärikulut! Jne. jne.

        Kun tuota sivistystä ei ole humpuukihepun tullut hankittua, niin ei häntä väkisin kannata kirjastoon raahata. Hän ostakoon kirjansa kaupasta (epäilen, ettei ole kovin kattavaa valikoimaa kotona, mutta onneksi on tv, netti ja ja muut viihdykkeet!) ja tilatkoot sanoma- ja aikakauslehdet itse. Monelle vähävaraiselle on kuitenkin henkireikänä käydä kirjastossa lukemassa edes päivän lehdet, jos ei intoa kirjoihin riitäkään. Humpuukityyppikö esitti myös, että vaikka kirjastot lakkautettaisiin, niin ei kai kukaan alkaisi puhua vierasta kieltä? Niinpä niin, asia mahtaa olla monisäikeisempi kuin hän osaa pienessä mielessään kuvitellakaan. Ei ehkä heti... mutta luetun ymmärtämisen heiketessä, lukuharrastuksen hävitessä vähitellen kokonaan, sanavaraston köyhtyessä (jota nimenomaan lukuharrastus ylläpitää, ei pelkkä koulussa mekaanisesti opittu lukutaito!)ei ajatus vieraan kielen tai käsittämättömän mongerruksen puhumisesta liene kovinkaan kaukainen? Jo nyt nuorison kielenkäytössä on piirteitä tekstarikielestä, englanninsekaisesta mongerruksesta jne.

        Humpuukiheppu lienee jo väsynyt tämän aloittamansa keskustelun seuraamiseen. Hyvästi siis hänelle, ja ajelkoon sitä rakasta pyörätietään ajatusten romukoppaan. Ei taida moni jäädä häntä suremaan?

        Sairasta tollanen. Vai ei kulttuuria tarvita?? Kyllä aika moni ihminen sekoisi jos ei saisi rentoutua kulttuurin parissa vapaa-ajallaan... Tehokas lääke ja piristys.


      • sairasta.
        hhuhhh kirjoitti:

        Sairasta tollanen. Vai ei kulttuuria tarvita?? Kyllä aika moni ihminen sekoisi jos ei saisi rentoutua kulttuurin parissa vapaa-ajallaan... Tehokas lääke ja piristys.

        "Vai ei kulttuuria tarvita?? "

        Varmastikin tarvitaan, mutta ei verovaroin tuotettua.

        "Kyllä aika moni ihminen sekoisi jos ei saisi rentoutua kulttuurin parissa vapaa-ajallaan... Tehokas lääke ja piristys."

        Sitten ihmiset on varmaan valmiita siitä itse maksamaankin.

        Minun mielestä on sairasta että valtio tuhlaa enemmän kuin tienaa eli elää velaksi.


    • on.
    • mies hämeestä

      Kirjojen ostaminen mahdollistaa kirjojen painattamisen.
      Ts. kirjastot eivät ole kirjakauppojen kilpailija vaan kumppani.
      Kirjojen lukeminen lisää kaikenlaisten kirjojen myyntiä.
      Kirjastot ovat lähes ainoita kulttuurilaitoksia maaseudulla.
      Niiden lakkauttaminen köyhdyttää entistä enemmän autioituvaa
      Suomea.

      • Humpuukipal......

        Kyllähän se on niin että kirjoja myydään vähemmän kun niitä voi ilmaiseksi lainailla.


      • Lukutoukka
        Humpuukipal...... kirjoitti:

        Kyllähän se on niin että kirjoja myydään vähemmän kun niitä voi ilmaiseksi lainailla.

        Kuvitellaan että kirjastot lakkautettaisiin. Kirjastot ovat ostaneet suuria määriä kirjoja eri kustantamoilta. Moniko kustantamo jäisi pystyyn kirjastolaitoksen lakkauttamisen jälkeen? Kirjastojen lainausmäärät eivät missään nimessä siirry suoraan kirjakauppojen myyntiin. Ajatellaan näin: olet vähävarainen ja olet saanut esim. vaateavustusta avustusjärjestöltä. Järjestö lakkautetaan niin siirrytkö saman tien merkkivaateliikkeen asiakkaaksi? Et: päädyt tonkimaan roskalavoja.

        Itse käytän paljon kirjastoa mutta ostan myös kirjoja. Uutuuskirjoilla on kirjastoissa pitkät - jopa vuoden mittaiset - varausjonot. Uusia kirjoja ostan silloin tällöin kirjahyllyyni, mutta luen myös mielelläni vanhempaa kirjallisuutta. Entä löytyykö yli 5 vuotta vanhoja painoksia kirjakaupoista? Eipä taida juurikaan löytyä.

        Tämä koko ketju aiheutti minussa tunteita aina ilosta, raivon kautta suoranaiseen järkytykseen. Sanottakoon vielä (eli lisätään vettä myllyyn) että itse käytän kaupungin ylläpitämiä pururatoja sekä pyöräteitä. Tämän lisäksi käyn yksityisellä kuntosalilla. Olen viimeksi käyttänyt julkista terveydenhuoltoa 5 vuotta sitten. Olisikohan minullakin oikeus saada 70% maksamistani verorahoista takaisin? (vitsivitsi)

        Suomen kielen varaan on pitkälti aikoinaan kansallinen identiteettimme rakennettu. Vaalikaa siis kieltä ja sen peruskiveä - kirjastolaitosta!


      • kustantaja
        Lukutoukka kirjoitti:

        Kuvitellaan että kirjastot lakkautettaisiin. Kirjastot ovat ostaneet suuria määriä kirjoja eri kustantamoilta. Moniko kustantamo jäisi pystyyn kirjastolaitoksen lakkauttamisen jälkeen? Kirjastojen lainausmäärät eivät missään nimessä siirry suoraan kirjakauppojen myyntiin. Ajatellaan näin: olet vähävarainen ja olet saanut esim. vaateavustusta avustusjärjestöltä. Järjestö lakkautetaan niin siirrytkö saman tien merkkivaateliikkeen asiakkaaksi? Et: päädyt tonkimaan roskalavoja.

        Itse käytän paljon kirjastoa mutta ostan myös kirjoja. Uutuuskirjoilla on kirjastoissa pitkät - jopa vuoden mittaiset - varausjonot. Uusia kirjoja ostan silloin tällöin kirjahyllyyni, mutta luen myös mielelläni vanhempaa kirjallisuutta. Entä löytyykö yli 5 vuotta vanhoja painoksia kirjakaupoista? Eipä taida juurikaan löytyä.

        Tämä koko ketju aiheutti minussa tunteita aina ilosta, raivon kautta suoranaiseen järkytykseen. Sanottakoon vielä (eli lisätään vettä myllyyn) että itse käytän kaupungin ylläpitämiä pururatoja sekä pyöräteitä. Tämän lisäksi käyn yksityisellä kuntosalilla. Olen viimeksi käyttänyt julkista terveydenhuoltoa 5 vuotta sitten. Olisikohan minullakin oikeus saada 70% maksamistani verorahoista takaisin? (vitsivitsi)

        Suomen kielen varaan on pitkälti aikoinaan kansallinen identiteettimme rakennettu. Vaalikaa siis kieltä ja sen peruskiveä - kirjastolaitosta!

        "Moniko kustantamo jäisi pystyyn kirjastolaitoksen lakkauttamisen jälkeen? "

        Tuosta syystä ei kaatuisi ensimmäistäkään kustantamoa.


      • Lukutoukka
        kustantaja kirjoitti:

        "Moniko kustantamo jäisi pystyyn kirjastolaitoksen lakkauttamisen jälkeen? "

        Tuosta syystä ei kaatuisi ensimmäistäkään kustantamoa.

        Asiaan tarkemmin tutustuttuani täytyy minun myöntää olleeni väärässä. Sillä kirjastot hankkivat kirjat KIRJAKAUPPOJEN kautta, ei suoraan kustantajalta

        http://www.kirjastot.fi/kysy/arkistohaku/kysymys/?ID=992431b2-1718-468b-8346-932cff743a2f

        Eli tiedetäänkö kustantamoissa miten kirjastojen lakkauttaminen heidän toimintaansa vaikuttaisi?


      • Lukutoukka

      • Mites on?
        Lukutoukka kirjoitti:

        Kuvitellaan että kirjastot lakkautettaisiin. Kirjastot ovat ostaneet suuria määriä kirjoja eri kustantamoilta. Moniko kustantamo jäisi pystyyn kirjastolaitoksen lakkauttamisen jälkeen? Kirjastojen lainausmäärät eivät missään nimessä siirry suoraan kirjakauppojen myyntiin. Ajatellaan näin: olet vähävarainen ja olet saanut esim. vaateavustusta avustusjärjestöltä. Järjestö lakkautetaan niin siirrytkö saman tien merkkivaateliikkeen asiakkaaksi? Et: päädyt tonkimaan roskalavoja.

        Itse käytän paljon kirjastoa mutta ostan myös kirjoja. Uutuuskirjoilla on kirjastoissa pitkät - jopa vuoden mittaiset - varausjonot. Uusia kirjoja ostan silloin tällöin kirjahyllyyni, mutta luen myös mielelläni vanhempaa kirjallisuutta. Entä löytyykö yli 5 vuotta vanhoja painoksia kirjakaupoista? Eipä taida juurikaan löytyä.

        Tämä koko ketju aiheutti minussa tunteita aina ilosta, raivon kautta suoranaiseen järkytykseen. Sanottakoon vielä (eli lisätään vettä myllyyn) että itse käytän kaupungin ylläpitämiä pururatoja sekä pyöräteitä. Tämän lisäksi käyn yksityisellä kuntosalilla. Olen viimeksi käyttänyt julkista terveydenhuoltoa 5 vuotta sitten. Olisikohan minullakin oikeus saada 70% maksamistani verorahoista takaisin? (vitsivitsi)

        Suomen kielen varaan on pitkälti aikoinaan kansallinen identiteettimme rakennettu. Vaalikaa siis kieltä ja sen peruskiveä - kirjastolaitosta!

        Mites sitten kun ei ole varaa enää kaikkeen, niin jättäisitkö ihmiset vaille terveydenhoitoa vai lopettaisitko kirjojen lainaamisen ihmisille ilmaiseksi?

        Niin eihän meillä nytkään ole varaa. Elämmehän velaksi.

        http://velkakello.fi/


      • Lukutoukka
        Mites on? kirjoitti:

        Mites sitten kun ei ole varaa enää kaikkeen, niin jättäisitkö ihmiset vaille terveydenhoitoa vai lopettaisitko kirjojen lainaamisen ihmisille ilmaiseksi?

        Niin eihän meillä nytkään ole varaa. Elämmehän velaksi.

        http://velkakello.fi/

        Jos terveydenhuolto syö tällähetkellä 70% kuntien varoista ja kirjasto n. 1%, paljonko tuolla 1%:n säästöllä voidaan merkittävästi parantaa teveydenhuoltoa? Todellisuudessa ne varat eivät edes menisi terveyden huollon parantamiseen vaan "säästöön" = ei mihinkään.

        Kirjastolaitoksen tehtäviin kuuluu myös tiedon tallettaminen jälkipolville: niin sähköisesti kuin perinteisesti kirjamuodossa. Jos kirjastolaitos lakkautettaisiin, mitenkävisi esim. yliopistojen tutkimusten? Aiemmat tutkimukset homehtuisivat tutkimusten tekijöiden kirjahyllyissä, eivätkä "uusia" tutkimuksia tekevät pääsisi näihin tiedonlähteisiin käsiksi. Palattaisiin aikaan ennen keskiaikaa (kiitos munkkien tiedontallentamisesta ja sen säilyttämisestä jälkipolville). Ja jos edelleen kuvaan astuu katsomus "kirjastoista maksavat ne jotka niitä käyttävät"...miten on, kun sairastut syöpään jota ei voida hoitaa, mutta hoito olisi ollut mahdollista jos tutkijat olisivat voineet jakaa näkemyksiään kirjastojen välityksellä. Ja seuraava mahdollinen argumentti "onhan meillä netti", niin on. Internettiin kuka tahansa voi kirjoittaa mitä tahansa, eikä se tietotulva käy läpi minkäänlaista suodatusta. Itse en ainakaan menisi hoidatettavaksi sellaiselle lääkärille joka on opiskellut googlen avustuksella...varsinkaan jos hänen informaatiolukutaitonsa on samalla tasolla kuin se suurimmalla osalla on. Kirjastoja tarvitaan nykyajan informaatiotulvassa enemmän kuin kukaan osaa aavistaakaan. Internet on loistava kanava ajatusten vaihtoon, mutta esim. tutkimukset eivät voi perustua pelkästään vain sen tietotulvaan.


      • Lukutoukka
        Lukutoukka kirjoitti:

        Jos terveydenhuolto syö tällähetkellä 70% kuntien varoista ja kirjasto n. 1%, paljonko tuolla 1%:n säästöllä voidaan merkittävästi parantaa teveydenhuoltoa? Todellisuudessa ne varat eivät edes menisi terveyden huollon parantamiseen vaan "säästöön" = ei mihinkään.

        Kirjastolaitoksen tehtäviin kuuluu myös tiedon tallettaminen jälkipolville: niin sähköisesti kuin perinteisesti kirjamuodossa. Jos kirjastolaitos lakkautettaisiin, mitenkävisi esim. yliopistojen tutkimusten? Aiemmat tutkimukset homehtuisivat tutkimusten tekijöiden kirjahyllyissä, eivätkä "uusia" tutkimuksia tekevät pääsisi näihin tiedonlähteisiin käsiksi. Palattaisiin aikaan ennen keskiaikaa (kiitos munkkien tiedontallentamisesta ja sen säilyttämisestä jälkipolville). Ja jos edelleen kuvaan astuu katsomus "kirjastoista maksavat ne jotka niitä käyttävät"...miten on, kun sairastut syöpään jota ei voida hoitaa, mutta hoito olisi ollut mahdollista jos tutkijat olisivat voineet jakaa näkemyksiään kirjastojen välityksellä. Ja seuraava mahdollinen argumentti "onhan meillä netti", niin on. Internettiin kuka tahansa voi kirjoittaa mitä tahansa, eikä se tietotulva käy läpi minkäänlaista suodatusta. Itse en ainakaan menisi hoidatettavaksi sellaiselle lääkärille joka on opiskellut googlen avustuksella...varsinkaan jos hänen informaatiolukutaitonsa on samalla tasolla kuin se suurimmalla osalla on. Kirjastoja tarvitaan nykyajan informaatiotulvassa enemmän kuin kukaan osaa aavistaakaan. Internet on loistava kanava ajatusten vaihtoon, mutta esim. tutkimukset eivät voi perustua pelkästään vain sen tietotulvaan.

        Lisäksi kirjatolla on arvoa "varaston" myös yhteisöllisyyden ylläpitäjänä. Vai onko oikein että kulttuurista, kirjallisuudesta jne. saavat nauttia vain ne joilla siihen oikeasti on varaa? Miksi terveydenhuollolle ei tehdä tuolla logiikalla samoin? Mallia Yhdysvalloista, joissa et vois saada sairausvakuutusta jos sairatat jotain kroonista sairautta esim. diabetesta. Ihailette varmasti Intiaa, jossa karman lakia pitää kunnioittaa...köyhän kohtalo on ansaittu eikä siihen tule mitenkään puuttua. Tuolla 8 e:lla (minkä jokainen pelkästään kirjaston kirjoista veroina maksaa) ei kukaan itseään vuoden aikana juurikaan sivistäisi.


      • kustantaja
        Lukutoukka kirjoitti:

        Asiaan tarkemmin tutustuttuani täytyy minun myöntää olleeni väärässä. Sillä kirjastot hankkivat kirjat KIRJAKAUPPOJEN kautta, ei suoraan kustantajalta

        http://www.kirjastot.fi/kysy/arkistohaku/kysymys/?ID=992431b2-1718-468b-8346-932cff743a2f

        Eli tiedetäänkö kustantamoissa miten kirjastojen lakkauttaminen heidän toimintaansa vaikuttaisi?

        "kirjastot hankkivat kirjat KIRJAKAUPPOJEN kautta, ei suoraan kustantajalta"

        Väärin. Kirjastot hankkit kirjat kirjatukkujen kautta - pääsääntöisesti. Vain harvoissa tapauksissa kirjakauppojen kautta.

        Mistä ne kirjat muuten tulevat kirjakauppoihin? Kustantajilta.

        Kymmeniä kirjastoja on lakkautettu viime vuosia, joten sen vaikutus tiedetään. Ostot ovat vähentyneet, mutta niin ne ovat muuallakin ja tod.näk. ostot olisivat vähentyneet ilman kirjastojen lakkauttamistakin. Mutta ei se lovi kovin iso ole. Näkyvä kyllä, mutta ei kenellekään ratkaiseva.


      • Lukutoukka
        kustantaja kirjoitti:

        "kirjastot hankkivat kirjat KIRJAKAUPPOJEN kautta, ei suoraan kustantajalta"

        Väärin. Kirjastot hankkit kirjat kirjatukkujen kautta - pääsääntöisesti. Vain harvoissa tapauksissa kirjakauppojen kautta.

        Mistä ne kirjat muuten tulevat kirjakauppoihin? Kustantajilta.

        Kymmeniä kirjastoja on lakkautettu viime vuosia, joten sen vaikutus tiedetään. Ostot ovat vähentyneet, mutta niin ne ovat muuallakin ja tod.näk. ostot olisivat vähentyneet ilman kirjastojen lakkauttamistakin. Mutta ei se lovi kovin iso ole. Näkyvä kyllä, mutta ei kenellekään ratkaiseva.

        Jos kirjastot itse vastaavat että hankkivat kirjansa kirjakaupoista, ovatko he silloin väärässä? Onko kustantamoilla olemassa lukuja, paljonko hankintoja kirjastot tekevät kirjakauppojen kautta? Ja jos hankintoja viime vuonnakin tehtiin lähes 41 miljoonalla eurolla (ja tämä luku koskee vain yleisiä kirjastoja), niin kuinka tuommoisen määrän menetys ei vaikuttaisi mitenkään esim. pienimpiin kustantamoihin? Isothan porskuttavat aina.

        "Mistä ne kirjat muuten tulevat kirjakauppoihin? Kustantajilta." Niin, taisin tuossa aiemmin kirjoittaakin että _EI SUORAAN KUSTANTAJALTA_. Eli kumpi tässä nyt ei ymmärtänyt ja ketä?


      • Lukutoukka
        Lukutoukka kirjoitti:

        Lisäksi kirjatolla on arvoa "varaston" myös yhteisöllisyyden ylläpitäjänä. Vai onko oikein että kulttuurista, kirjallisuudesta jne. saavat nauttia vain ne joilla siihen oikeasti on varaa? Miksi terveydenhuollolle ei tehdä tuolla logiikalla samoin? Mallia Yhdysvalloista, joissa et vois saada sairausvakuutusta jos sairatat jotain kroonista sairautta esim. diabetesta. Ihailette varmasti Intiaa, jossa karman lakia pitää kunnioittaa...köyhän kohtalo on ansaittu eikä siihen tule mitenkään puuttua. Tuolla 8 e:lla (minkä jokainen pelkästään kirjaston kirjoista veroina maksaa) ei kukaan itseään vuoden aikana juurikaan sivistäisi.

        Lisäisin vielä että asiat eivät parane aina vain säästöjä tekemällä. Joskus pitää miettiä mihin pitää satsata jotta menot saataisiin pienenemään. Tällä hetkellä terveydenhuoltoon kuluvat menot putoaisivat roimasti jos ihmiset pitäisivät parempaa huolta itsestään: söisivät terveellisesti, joisivat alkoholia kohtuullisesti, lopettaisivat tupakoinnin sekä liikkuisivat säännölliosesti. Sieltä niitä säästöjä syntyisi. Ihmiset eivät ihmeparannut jos kirjastot lakkautettaisiin. Päin vastoin. Voisi sen jälkeen olla mielenterveyspalvelujen ovella tunkua entistä enemmän... Kirjastot ovat henkireikä monelle ihmiselle. Se on yksi niistä harvoista paikoista joiden ovella ei tarvitse ensimmäisenä alkaa kaivaa kuvetta.


      • kustantaja
        Lukutoukka kirjoitti:

        Jos kirjastot itse vastaavat että hankkivat kirjansa kirjakaupoista, ovatko he silloin väärässä? Onko kustantamoilla olemassa lukuja, paljonko hankintoja kirjastot tekevät kirjakauppojen kautta? Ja jos hankintoja viime vuonnakin tehtiin lähes 41 miljoonalla eurolla (ja tämä luku koskee vain yleisiä kirjastoja), niin kuinka tuommoisen määrän menetys ei vaikuttaisi mitenkään esim. pienimpiin kustantamoihin? Isothan porskuttavat aina.

        "Mistä ne kirjat muuten tulevat kirjakauppoihin? Kustantajilta." Niin, taisin tuossa aiemmin kirjoittaakin että _EI SUORAAN KUSTANTAJALTA_. Eli kumpi tässä nyt ei ymmärtänyt ja ketä?

        Kirjastoista valtaosa hankkii kirjansa joko Kirjavälityksen tai BTJ Finlandin kautta. Paikallisten kirjakauppojen kautta tehdään lähinnä täydentäviä ostoksia. En ole nähnyt tilastojen takana olevaa kyselyä, joten en tiedä onko siellä ollut vaihtoehtoa "kirjatukut".

        Pienien kustantamojen on aina ollut vaikea saada kirjojaan myydyksi niin kirjastoihin kuin kirjakauppoihin. Kirjastot ostavat pienten kustantajien kirjoja vain muutamia kymmeniä kappaleita/kirja - kaikki Suomen kirjastot yhteensä.

        Jos pieni kustantaja julkaisee vuodessa kymmenen kirjaa ja saa jokaista myytyä kirjastoihin 50 kpl a 15 e/kpl = 500 kirjaa ja 7500 euroa. Jos kustantamo siihen kompastuu, syynä ei ole kirjastojen ostomäärä, vaan jokin muu olennaisempi syy.

        Kirjastot.fi -sivustolta löytyvän Frank-haun avulla voit tarkistaa kuinka monta kappaletta mitäkin kirjaa löytyy kirjastoista.


      • Jebu jee
        Lukutoukka kirjoitti:

        Lisäksi kirjatolla on arvoa "varaston" myös yhteisöllisyyden ylläpitäjänä. Vai onko oikein että kulttuurista, kirjallisuudesta jne. saavat nauttia vain ne joilla siihen oikeasti on varaa? Miksi terveydenhuollolle ei tehdä tuolla logiikalla samoin? Mallia Yhdysvalloista, joissa et vois saada sairausvakuutusta jos sairatat jotain kroonista sairautta esim. diabetesta. Ihailette varmasti Intiaa, jossa karman lakia pitää kunnioittaa...köyhän kohtalo on ansaittu eikä siihen tule mitenkään puuttua. Tuolla 8 e:lla (minkä jokainen pelkästään kirjaston kirjoista veroina maksaa) ei kukaan itseään vuoden aikana juurikaan sivistäisi.

        Tuo kirjakuluhan on vain pieni osa kuluista. Kirjastot maksoi kunnille 325 miljoonaa 2010.

        http://www.stat.fi/til/ktt/2010/ktt_2010_2011-11-04_tau_001_fi.html

        Suomalaisia on noin 5400000. Kun tuo 325 miljoonaa jaetaa suomalaisten lukumäärällä saadaan kuluksi per lärvi Noin 60 euroa. Kun vielä on niin että osa väestöstä ei maksa lainkaan veroja, niin kulu niitä kohtaan jotka veronmaksua harrastavat on paljon suurempi.

        Minä ainakin käytäisin oman kuuskymppiseni ihan johonkin muuhun, jos sitä ei minulta sosialisoitaisi.


    • Velma/

      Kuinka moni teistä kirjastojen puolustajista olisi valmis maksamaan kirjaston käytöstä, jos sillä pelastettaisiin kuntien talous ja samalla kirjastojen olemassaolo? Joku tuolla sanoi, että kirjastot maksaa kunnille 50 euroopa per asukas vuodessa. Itse olisin valmis laittamaan sen rahan kirjaston käyttöön, varsinkin kun vertaa, miten vähän sillä samalla rahalla saisi kirjoja, elokuvia tai musiikkia kaupasta.

      Mutta se olisi parasta, jos jokainen saisi itse valita, että mihin omat verorahat kulutetaan. Käytän itse kirjastoa melkein joka päivä, kun taas sitten en tarvitse esim. vammais-palveluja ja julkisia pysäköintialueita (en omista autoa). Terveydenhoitoakaan en montaa kertaa vuodessa tarvitse.

    • Humpuukipalvelut...

      Ensi vuonna otetaan 10 miljardia velkaa.

      Hyviä lukuhetkiä vain.

      • kirjastosetä-

        Kirjastojen toimintaa säädellään kirjastolailla. Jos haluat kirjastoista eroon, tee kansalaisaloite kirjastojen lakkauttamiseksi, vaikkapa tuolla: https://www.kansalaisaloite.fi

        Hyvin nopeasti nähdään, onko ehdotuksellesi kannatusta.


      • Humpuukipalvelut...
        kirjastosetä- kirjoitti:

        Kirjastojen toimintaa säädellään kirjastolailla. Jos haluat kirjastoista eroon, tee kansalaisaloite kirjastojen lakkauttamiseksi, vaikkapa tuolla: https://www.kansalaisaloite.fi

        Hyvin nopeasti nähdään, onko ehdotuksellesi kannatusta.

        Ei tässä varmaan mitään kansalaisaloitteita tarvita. Suomi on sen verran huonossa jamassa että tuskin voidaan jatkossa rahoittaa verorahoilla mitään aku ankan pläräämista.

        http://www.taloussanomat.fi/politiikka/2014/01/25/nordean-kangasharju-ylelle-lisasaastotavoitteen-tulisi-olla-8-miljardia-euroa/20141238/12


    • Anonyymi

      Mitä minä kuulen? Jo on aikoihin eletty. Kirjastot on tarkoitettu kaikille. Kirjaston ei ole tarkoitus tuottaa voittoa. Kirjasto on yleinen palvelu. Monilla pienemmillä paikkakunnilla kirjasto on ainoa henkireikä. Siellä kirjaston asema korostuu.
      Tietenkin on niitä ihmisiä, jotka eivät käy kirjastossa, mutta se on heidän valintansa.
      Kun ajatellaan lapsiperheitä, niin heidän on helpompi mennä kirjastoon kuin ostaa kirjoja kotiin.
      Pienemmille lapsille ovat tärkeitä kirjaston satutunnit. Kirjasto voi olla paikka, jossa lapsi tuntee olonsa turvalliseksi. Myös opiskelija tarvitsee kirjastoa. Kirjasto on ainoa paikka, jonne voi mennä viettämään aikaa, eikä tarvitse maksaa. Kirjasto palvelee kaikkia.

    • Anonyymi

      Kannatan kirjastojen olemassaoloa, kirjastojen profiilia pitää vielä nostaa lisää. Kirjastot ovat tärkeitä paikkoja, kirjastot tarjoavat opiskelijoille opiskelukirjoja ja tämä nostaa kansakunnan oloja kaikilla tavoilla.

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1836
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1619
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe