Kun täällä näyttää olevan paljon ihmisiä jotka ovat olleet AA:ssa, niin
haluaisin vähän kysellä siitä.
Liittyvätkö AA-kerhot ja uskonto yhteen samalla tavalla Suomessa kuin
esim Amerikassa? Siellähän uskonto on ilmeisesti olennainen osa
koko AA-touhua?
Kysyn lähinnä siksi, että itse en ole uskonnollinen ihminen,
vaikka en mitään inhoakaan uskontoja kohtaan tunne. En kuitenkaan
halua korvata riippuvuutta toisella, eli en halua hypätä alkoholista
suoraan johonkin pakkomielteiseen Jeesuksen palvomiseen,
vaikka uskonto varmasti onkin pienempi "paha" niistä kahdesta.
Onko siis tukiryhmiä yms, joissa ei tyrkytetä Jeesusta ja Jumalaa
parannuskeinoksi alkoholismiin, vai liittyvätkö ne ylipäätään
mitenkään sen kaltaisten järjestöjen toimintaan? Itse kun pidän
sitäkin hiukan tekopyhänä, jos joissain häissä yms. kirkossa ristisin käteni
tai laulaisin virsiä, vaikka en niiden sanomaan usko.
AA-kerhot yms ja uskonto?
53
5227
Vastaukset
- Oolofi
AA.lla ja uskonnolla ei ole juurikaan tekemistä toistensa kanssa. Mua auttaa se, että saan olla seurassa muiden kaltaisteni kanssa, vertaistukea. Ei siellä mitään Jeesusta palvota, tai kukin saa omassa elämässään palvata mitä haluaa, vaikka sitä kinkkua. Korkeammasta voimasta AA.n ohjelmassa puhutaan, mutta se voi olla vaikka lämpöpatteri, jos niin päätät.
Olin kyllä kerran jossain ihmehihhuliryhmässä, missä alko ahistaa ja läksinkin sieltä kesken juomaan. Mutta niillä oli ihan erilianen ohjelma ja koko palaveri muutenkin oli ihan hämärä.- Oolofille
Mis ryhmäs oli hihhulia? Ryhmän nimi?
- Oolofi
Oolofille kirjoitti:
Mis ryhmäs oli hihhulia? Ryhmän nimi?
Joo.
- tuon
Oolofi kirjoitti:
Joo.
nimistä ryhmää
- tamasanoma
Oolofi kirjoitti:
Joo.
Yritin auttaa Oolohvia. Josko ollut tama sanoma?
Kun ei nakojaan muista mittaa.
http://www.tamasanoma-aaryhma.org/aa_uskonto.php - Oolofi
tamasanoma kirjoitti:
Yritin auttaa Oolohvia. Josko ollut tama sanoma?
Kun ei nakojaan muista mittaa.
http://www.tamasanoma-aaryhma.org/aa_uskonto.phpJoo, tuallä mää olin. Mutta ei siinä, varmaan ihan vhyä ryhmä. Mutta tosin oli ite kyllä sillon sellasessa mielenlaadussa, että teki vaan huikkaa miel.
- Pikku Pietari
Ohessa AA:n 12 askeleen ''toimintaohjelma''.
Ainakin silloin, kun itse kävin kokouksissa, luettiin säännöllisesti joku ''askel''. Itse voit vetää johtopäätökset siitä eteenpäin.
En missään nimessä tyrkytä AA:ta!
Myönsimme voimattomuutemme alkoholiin nähden ja että elämämme oli muodostunut sellaiseksi, ettemme omin voimin kyenneet selviytymään.
Opimme uskomaan, että joku itseämme suurempi voima voisi palauttaa terveytemme.
Päätimme luovuttaa tahtomme ja elämämme Jumalan huomaan -sellaisena kuin Hänet käsitimme.
Suoritimme perusteellisen ja rehellisen moraalisen itsetutkistelun.
Myönsimme väärien tekojemme todellisen luonteen Jumalalle, itsellemme ja jollekin toiselle ihmiselle.
Olimme täysin valmiit antamaan Jumalan poistaa kaikki nämä luonteemme heikkoudet.
Nöyrästi pyysimme Häntä poistamaan vajavuutemme.
Teimme luettelon kaikista vahingoittamistamme henkilöistä ja halusimme hyvittää heitä kaikkia.
Hyvitimme henkilökohtaisesti näitä ihmisiä milloin vain mahdollista, ellemme näin tehdessämme vahingoittaneet heitä tai muita.
Jatkoimme itsetutkistelua ja kun olimme väärässä, myönsimme sen heti.
Pyrimme rukouksen ja mietiskelyn avulla kehittämään tietoista yhteyttämme Jumalaan, sellaisena kuin Hänet käsitimme, rukoillen ainoastaan tietoa Hänen tahdostaan meidän suhteemme ja voimaa sen toteuttamiseen.
Koettuamme hengellisen heräämisen näiden askelten tuloksena yritimme saattaa tämän sanoman alkoholisteille sekä toteuttaa näitä periaatteita kaikissa toimissamme. - Kaiki käy
Olin valmis mihin tahansa päästäkseni alkoholin tuomista vaikeuksista ei oo ollu jumala ym. esteitä .Olen käynyt hoitolaitoksia ,uskontoa ym. kaikki hyviä mulle vain tärppäs AA.Siellä on samankaltaisia ja löytyy joka yhteiskuntaluokasta.
- voipytty
uskonkäsityksesi. Jos et hallitse alkoholinkäyttöäsi, on raitistuminen joka tapauksessa helpompaa, jos myönnät alkoholin olevan sinua vahvempi. AA:n ohjelmasta voit ottaa avuksesi ne kohdat, mitkä haluat. Halutessasi saat toveriseurastamme tukea raittiudellesi ja samalla vahvistat muiden raittiutta.
Amerikkalaisissa ryhmissä käynnistäni on jo monta vuotta, enkä muista, että siellä kukaan olisi tuonut esiin Jeesusta. - Aahistunut
Käy tutustuu AA.han paikkakunnallasi jos jumalat pelottaa ja este raitistumiselle jatka juomista.
Mut ei AA.ssa uskovaiseks käännytetä siellä on jumalan kieltäjiä ja uskovaisia ja niin sopusoinnusssa yhteisen ongelman kanssa. - calmato
AA-ohjelma ei ole uskonnollinen. Se on hengellinen, mutta sen saa kukin ymmärtää ihan omalla tavallaan. AA toimii eri puolilla maailmaa, mukana on kristittyjä, muslimeja, buddhalaisia, ateisteja ja joka sortin yksityisajattelijoita, kuten AA:n tuella raitistunut mieheni. Juuri tuossa huutelin hänelle, että oletko sä ateisti - hän vastasi että "en mää oo kai mikkää" (hämeen syvällä murteella).
Mutta kun siellä on sana vapaa, saattaa joku kertoa omassa puheenvuorossaan omista uskonnollisistakin ajatuksistaan. AA:lla ei ole mitään virallisisa kantoja tämän maailman asioihin alkoholia lukuun ottamatta. Siihen on kanta: ollaan ottamatta päivä kerrallaan ja tuetaan toisia, jotka haluavat samaa.- AA:n jäsen
calmato kirjoitti:
>>AA:lla ei ole mitään virallisisa kantoja tämän maailman asioihin alkoholia lukuun ottamatta.>>
On totta, että AA:lla ei ole virallisia eikä epävirallisiakaan kantoja "tämän maailman asioihin". Mutta, että AA ottaisi kantaa alkoholiin? - Sehän on tosi outoa, kun AA ei ole mikään raittiusjärjestö tms.
Yksittäinen AA:n jäsen sen sijaan joutuu ottamaan moneen asiaan kantaa, jos on ottaakseen.
Lyhyt johdanto AA:han (preamble) Grapevinen mukaan selvittää asiaa melko hyvin. Monet AA-ryhmäthän lukevat kokoustensa alussa tuota määritelmää, joka alkaa: "AA on miesten ja naisten yhteisö, jossa he jakavat keskenään kokemuksensa, voimansa ja toivonsa, voidakseen yhdessä..." - calmato
AA:n jäsen kirjoitti:
calmato kirjoitti:
>>AA:lla ei ole mitään virallisisa kantoja tämän maailman asioihin alkoholia lukuun ottamatta.>>
On totta, että AA:lla ei ole virallisia eikä epävirallisiakaan kantoja "tämän maailman asioihin". Mutta, että AA ottaisi kantaa alkoholiin? - Sehän on tosi outoa, kun AA ei ole mikään raittiusjärjestö tms.
Yksittäinen AA:n jäsen sen sijaan joutuu ottamaan moneen asiaan kantaa, jos on ottaakseen.
Lyhyt johdanto AA:han (preamble) Grapevinen mukaan selvittää asiaa melko hyvin. Monet AA-ryhmäthän lukevat kokoustensa alussa tuota määritelmää, joka alkaa: "AA on miesten ja naisten yhteisö, jossa he jakavat keskenään kokemuksensa, voimansa ja toivonsa, voidakseen yhdessä..."Ryhmät ovat kaikki itsenäisiä, mutta en ole kuullut AA-ryhmästä, jossa porukalla otettaisiin viinaa. Kyllä ohjelman ja toveriseuran kanta on alkoholiin ihan selvä.
Jos AA:n perinteet eivät ole AA:ta, niin mikä sitten on sitä? Kolmas perinne määrittelee jäsenyyskriteerit:
Ainoa vaatimus AA jäsenyydelle on halu lopettaa juominen. - Tietoa
calmato kirjoitti:
Ryhmät ovat kaikki itsenäisiä, mutta en ole kuullut AA-ryhmästä, jossa porukalla otettaisiin viinaa. Kyllä ohjelman ja toveriseuran kanta on alkoholiin ihan selvä.
Jos AA:n perinteet eivät ole AA:ta, niin mikä sitten on sitä? Kolmas perinne määrittelee jäsenyyskriteerit:
Ainoa vaatimus AA jäsenyydelle on halu lopettaa juominen.AA ei myöskään halua ottaa kantaa mihinkään kiistakysymykseen eikä asettua enempää puolustamaan kuin vastustamaankaan mitään.
Olet viisas ja hyvä Al-Anonilainen Calmato, mutta tällä kertaa olet väärässä. AA ei ota kantaa edes alkoholista. Olisi todella riskialtista alkaa ottamaan kantaa...
Me tahdomme pysytellä tämänkin kiistan ulkopuolella ;) - strömström
Tietoa kirjoitti:
AA ei myöskään halua ottaa kantaa mihinkään kiistakysymykseen eikä asettua enempää puolustamaan kuin vastustamaankaan mitään.
Olet viisas ja hyvä Al-Anonilainen Calmato, mutta tällä kertaa olet väärässä. AA ei ota kantaa edes alkoholista. Olisi todella riskialtista alkaa ottamaan kantaa...
Me tahdomme pysytellä tämänkin kiistan ulkopuolella ;)Koitapas ottaa puheeksi benzo-humalassa notkuvat jäsenet, niin jo otetaan kantaa.
AA onkin silloin "vain yhden asian" järjestö. - Kuurankukka.
Tietoa kirjoitti:
AA ei myöskään halua ottaa kantaa mihinkään kiistakysymykseen eikä asettua enempää puolustamaan kuin vastustamaankaan mitään.
Me tahdomme pysytellä tämänkin kiistan ulkopuolella ;)Tarkoitatko arvon AA:n jäsen, että AA:n perinteet on tehty perseenpyyhintää varten? Että siis AA ei ota kantaa alkoholiin ja alkoholismiin. Outoa... Mun kirjani kertovat ihan muuta. Ne ovat nimenomaisesti keskittyneet tuohon aiheeseen ja ottavat voimakkaasti kantaa jakaen jäsentensä kokemusta alkoholin turmiollisesta vaikutuksesta alkoholistille..
- AA:n jäsen
strömström kirjoitti:
Koitapas ottaa puheeksi benzo-humalassa notkuvat jäsenet, niin jo otetaan kantaa.
AA onkin silloin "vain yhden asian" järjestö.AA ei ole sama asia kuin AA-ryhmien kokouksissa istuvat alkoholistit. Alkoholistithan ovat kaikenmaailman ja kaikkienalojen ammattilaisia. Mutta ei heillä AA:sta välttämättä ole juurikaan käsitystä. Ei AA sitä heiltä edellytäkään.
Mutta AA-ryhmän on hyvä hieman ymmärtää AA-periaatteita. - wrong?
AA ei ole sama asia kuin AA-ryhmien kokouksissa istuvat alkoholistit. Alkoholistithan ovat kaikenmaailman ja kaikkienalojen ammattilaisia. Mutta ei heillä AA:sta välttämättä ole juurikaan käsitystä. Ei AA sitä heiltä edellytäkään.
Mutta AA-ryhmän on hyvä hieman ymmärtää AA-periaatteita."Mutta AA-ryhmän on hyvä hieman ymmärtää AA-periaatteita." kirjoitat
AA:n yksittäinen jäsen on siis eri juttu kuin jäsenet yhteensä. Hänellä ei siis tarvitse olla mitään käsitystä AA:sta. Hän on kaikkien alojen ammattilainen vaan eikä häneltä voi edellyttää muuta... Eikä AA ole mitään mieltä alkoholista, pysyttelee puolueettomana. Asiasta josta sen jäsenilläkään ei välttämättä ole juurikaan käsitystä...
Just - AA:n jäsen
wrong? kirjoitti:
"Mutta AA-ryhmän on hyvä hieman ymmärtää AA-periaatteita." kirjoitat
AA:n yksittäinen jäsen on siis eri juttu kuin jäsenet yhteensä. Hänellä ei siis tarvitse olla mitään käsitystä AA:sta. Hän on kaikkien alojen ammattilainen vaan eikä häneltä voi edellyttää muuta... Eikä AA ole mitään mieltä alkoholista, pysyttelee puolueettomana. Asiasta josta sen jäsenilläkään ei välttämättä ole juurikaan käsitystä...
JustAivan. Hieman täsmennystä:
AA:n pienin yksikkö on AA-ryhmä.
Yksittäinen jäsen pääsee hyvin alkuun AA-toiminnassa, kun hänellä on:
1) Halukkuus
2) Rehellisyys
3) Avoin mieli
Nuo kolme asiaa "edellytetään". Ja ne ovat välttämättömiä alkoholismista toipumisessa.
AA:lla ei todellakaan ole mitään mielipidettä alkoholikysymyksissä eikä muissakaan ulkopuolisissa asioissa.
Hyvä tutustua AA-perinteisiin ja ennen kaikkea niiden historiaan alkuperään.
Washington -liike oli esimerkkinä juuri tuon AA-perinteen synnyssä. W-liikehän oli 100 000:n jäsenen muodostama yhteisö, joka oli löytänyt ratkaisun alkoholismiin, mutta hajosi, kun alkoi ottaa kantaa mm. väkijuomakysymykseen.
Suomalaisten AA-jäsenten on ollut hyvin vaikea ymmärtää AA:n keskeisintä periaatetta AA-asioissa, eli käsitettä: groupconscience, ryhmäomatunto, joka on ryhmän hengellinen toimintaperiaate. - Wiljanen
Aivan. Hieman täsmennystä:
AA:n pienin yksikkö on AA-ryhmä.
Yksittäinen jäsen pääsee hyvin alkuun AA-toiminnassa, kun hänellä on:
1) Halukkuus
2) Rehellisyys
3) Avoin mieli
Nuo kolme asiaa "edellytetään". Ja ne ovat välttämättömiä alkoholismista toipumisessa.
AA:lla ei todellakaan ole mitään mielipidettä alkoholikysymyksissä eikä muissakaan ulkopuolisissa asioissa.
Hyvä tutustua AA-perinteisiin ja ennen kaikkea niiden historiaan alkuperään.
Washington -liike oli esimerkkinä juuri tuon AA-perinteen synnyssä. W-liikehän oli 100 000:n jäsenen muodostama yhteisö, joka oli löytänyt ratkaisun alkoholismiin, mutta hajosi, kun alkoi ottaa kantaa mm. väkijuomakysymykseen.
Suomalaisten AA-jäsenten on ollut hyvin vaikea ymmärtää AA:n keskeisintä periaatetta AA-asioissa, eli käsitettä: groupconscience, ryhmäomatunto, joka on ryhmän hengellinen toimintaperiaate.Nyt sulla on puurot ja vellit pahasti sekaisin...
Eihän kukaan ole puhunut "alkoholikysymyksestä", alkohopolitiikasta. "Wäkijuomakysymyksestä"...
vaan AA:n ohjelmasta, kolmannesta perinteestä. Kyllä se minustakin on kannanotto ja vahva sellainen. Käsitys siitä, että alkoholismista voi toipua.
Jos et "AA:n jäsen" tuota ryhmäomatuntoa, groupconscience ymmärrä tykönäsi niin ei se tarkoita sitä etteikö sen joku muu, vieläpä useimmat, ymmärtäisi. - Tietoa
Wiljanen kirjoitti:
Nyt sulla on puurot ja vellit pahasti sekaisin...
Eihän kukaan ole puhunut "alkoholikysymyksestä", alkohopolitiikasta. "Wäkijuomakysymyksestä"...
vaan AA:n ohjelmasta, kolmannesta perinteestä. Kyllä se minustakin on kannanotto ja vahva sellainen. Käsitys siitä, että alkoholismista voi toipua.
Jos et "AA:n jäsen" tuota ryhmäomatuntoa, groupconscience ymmärrä tykönäsi niin ei se tarkoita sitä etteikö sen joku muu, vieläpä useimmat, ymmärtäisi.3. perinne kuuluu:
"Ainoa vaatimus AA jäsenyydelle on halu lopettaa juominen."
Minä en näe siinä muuta kannanottoa, kuin omien jäsentensä raittius. Mitä sinä näet siinä??
Kertoisitko myös minulle kuka, mitä tai mikä on "ryhmäomatunto", kun tunnut olevan asioista perillä. Näkyykö se jossain, kuuluuko se jossain vai tunnetko sinä jopa "ryhmäomatunnon??? - Wiljanen
Tietoa kirjoitti:
3. perinne kuuluu:
"Ainoa vaatimus AA jäsenyydelle on halu lopettaa juominen."
Minä en näe siinä muuta kannanottoa, kuin omien jäsentensä raittius. Mitä sinä näet siinä??
Kertoisitko myös minulle kuka, mitä tai mikä on "ryhmäomatunto", kun tunnut olevan asioista perillä. Näkyykö se jossain, kuuluuko se jossain vai tunnetko sinä jopa "ryhmäomatunnon???Jep. Ihan sivullisena kirjoittelen, en kuulu sisäpiiriin.
Olen kuitenkin ymmärtänyt, että jos ihminen haluaa olla juomatta hänen tulee ottaa kantaa siihen haluaako hän jatkaa entiseen malliin vai haluaako hän muutoksen. Ja että tuo AA:n perinne käsittelisi juuri sitä. Että se olisi vaihtoehto tuolle toiselle kannalle.
Ryhmäomatunto... Ilmeisesti se tarvitsee ensin ryhmän joka on koolla samanaikaisesti. Ja että yhteiset päätökset ovat se ryhmäomatunto joka on jäsentensä omantunnon summa. Mutta edellytys ilman muuta siis on, että ollaan läsnä. Eli en usko että esim. AA voisi toimia netissä. - Tietoa
Wiljanen kirjoitti:
Jep. Ihan sivullisena kirjoittelen, en kuulu sisäpiiriin.
Olen kuitenkin ymmärtänyt, että jos ihminen haluaa olla juomatta hänen tulee ottaa kantaa siihen haluaako hän jatkaa entiseen malliin vai haluaako hän muutoksen. Ja että tuo AA:n perinne käsittelisi juuri sitä. Että se olisi vaihtoehto tuolle toiselle kannalle.
Ryhmäomatunto... Ilmeisesti se tarvitsee ensin ryhmän joka on koolla samanaikaisesti. Ja että yhteiset päätökset ovat se ryhmäomatunto joka on jäsentensä omantunnon summa. Mutta edellytys ilman muuta siis on, että ollaan läsnä. Eli en usko että esim. AA voisi toimia netissä.Tänne palstalle olisi todella mukava kirjoitella, jos kaikki pystyisivät suhtautumaan asioihin yhtä kiihkottomasti kuin sinä. Toinen syy miksi en juuri kirjoittele on tämän palstan mieletön sensuuri...
Ryhmäomantunnon etsiminen vaatii mielestäni aikaa, kärsivällisyyttä ja ryhmän jäseniltä aikuisuutta eli henkistä (hengellistä) kypsyyttä. Suomen AA toiminnassa tätä lajia ei juuri ole löydettävissä.
Olen silti itse sisäpiiriläinen ja aion pysyäkin. AA pelasti henkeni ja elämä maistuu tänään.
Hyvää jatkoa kaikille meille :)
- Starperson
Tampereella on ainakin toiminut yksi Kehä-ryhmä.
On jonkinverran samantyyppinen kuin AA, mutta hengellisyyttä ei ole Kehä-ryhmän toipumisohjelmassa.
Netistä en löytänyt Kehä-ryhmän sivuja, mutta olettaisin että A-klinikalta tai A-killasta saa tietoa.
Tampereen A-klinikan sivut:
http://www.a-klinikka.fi/tampere/
Tampereen A-kilta:
http://www.tampereena-kilta.fi/ - --tällaisia ajatuksia..
Itse suhtaudun uskontoon kanssasi jokseenkin samanlailla. AA.n teksteissä Jumalalla tarkoitettaneen Korkeampaa voimaa, jonka henkilö näkee hyväksi tunnustaa. Se voi olla vaikkapa mikä uskonto hyvänsä tai vaikkapa Aurinko, Kosminen voima, AA.n henki, Hullun tuuri, tai ihan mikä itsestä tuntuu sopivalta.
Alla hieman lainauksia:
http://www.aa.fi/ensi.html
Onko AA uskonnollinen liike?
Ei. Se ei ole liittynyt mihinkään uskonnolliseen yhteisöön.
Siellä puhutaan kuitenkin paljon Jumalasta, eikö niin?
Enemmistö AA:n jäsenistöstä uskoo löytäneensä ratkaisun juomaongelmalleen, ei tahdonvoimaa käyttäen, vaan itseämme suuremman voiman avulla. Jokainen määrittelee tämän voiman kuitenkin itse haluamallaan tavalla. Monet kutsuvat sitä Jumalaksi, toiset ajattelevat, että se on AA–ryhmä. On myös niitä, jotka kieltäytyvät uskomasta mihinkään. Kaikilla näkemyksillä on tilaa AA:ssa.- vee-e
varmasti korkeampi voima mutta minun maailmassa korkeampi voima ei varmasti ole jumala.
ei se eikä mikään muukaan.
itse on vastuu otettava ja siitä seurauksineen nautittava.
kukin tyylillään. - Korkeampi Voima
vee-e kirjoitti:
varmasti korkeampi voima mutta minun maailmassa korkeampi voima ei varmasti ole jumala.
ei se eikä mikään muukaan.
itse on vastuu otettava ja siitä seurauksineen nautittava.
kukin tyylillään.Nimittäin tuo ITSEÄNI SUUREMPI VOIMA.
Kuningas Alkoholi on itseäni suurempi voima, jos annan tilaisuuden itselleni ottaa sen tuhoisan ensimmäisen ryypyn. Tämän jälkeen tahdonvoimallani en pysty vastustamaan seuraavaa, sitä seuraavaa ja sitä seuraavaa...
Nyt kun olen saanut pysäytettyä tuon tuhoisan pakkomielteen, minulla on hyvä olla joku itseäni suurempi voima. Olkoon se vaikkapa tietoisuus tuosta Kuninkaasta, joka vaanii iskeäkseen puolustukseni heikoimmasta kohdasta.
Alkoholismi on lopultakin hengen tauti tai hengenelämäni puutostauti. Tämän hengellisyyteni vajeen täytän itseäni suuremmalla tai suuremmilla voimilla. Jokainen löytää kuitenkin sen ajan mittaan omasta sisikunnastaan, se on siellä.
Kun tarpeeksi pitkälle päästään, Hän löytyy vain sieltä. Näin ovat monet kaltaiseni alkoholistit kokeneet. Uskon, että sinullakin on Korkeampi Voimasi, sisälläsi. - calmato
Korkeampi Voima kirjoitti:
Nimittäin tuo ITSEÄNI SUUREMPI VOIMA.
Kuningas Alkoholi on itseäni suurempi voima, jos annan tilaisuuden itselleni ottaa sen tuhoisan ensimmäisen ryypyn. Tämän jälkeen tahdonvoimallani en pysty vastustamaan seuraavaa, sitä seuraavaa ja sitä seuraavaa...
Nyt kun olen saanut pysäytettyä tuon tuhoisan pakkomielteen, minulla on hyvä olla joku itseäni suurempi voima. Olkoon se vaikkapa tietoisuus tuosta Kuninkaasta, joka vaanii iskeäkseen puolustukseni heikoimmasta kohdasta.
Alkoholismi on lopultakin hengen tauti tai hengenelämäni puutostauti. Tämän hengellisyyteni vajeen täytän itseäni suuremmalla tai suuremmilla voimilla. Jokainen löytää kuitenkin sen ajan mittaan omasta sisikunnastaan, se on siellä.
Kun tarpeeksi pitkälle päästään, Hän löytyy vain sieltä. Näin ovat monet kaltaiseni alkoholistit kokeneet. Uskon, että sinullakin on Korkeampi Voimasi, sisälläsi.Ihmistä suurempia Korkeampia Voimia on vaikka millä mitalla. Kun syö suolaa, janottaa, kun juo kaljaa, kusettaa.
Kuiva orgaaninen aine jatkaa palamistaan, jos ei mikään toinen voima estä aineen yhtymistä happeen.
Joka on syntynyt, myös kuolee.
Nesteeseen upotettu esine menettää painostaan saman verran, kuin mitä sen syrjäyttämä nestemäärä painaa.
Lisääntymisen laki vetää mehiläiset kukkiin, huudattaa sammakoita keväällä ja ajaa ihmispolon yhdenlaiseen psykoosiin, jota kutsumme rakastumiseksi.
Todennäköisyys, että voideltu leipä putoaa matolle voipuoli alaspäin on suoraan verrannollinen alla olevan maton hintaan ja puhdistamisen hankaluuteen.
- mies vaam 48
Ei tietääkseni millään tavalla liity toisiinsa,, olen muutaman kerran käynyt aa jutuissa,, koskaan ei oo uskonto tullut esille,tai kukaan ei ole tyrkyytänyt asiaa sen enemmän,siit on tosian aikaa,,
- donkki
Itse olen vahvasti vakaumukseltani ateisti. Aluksi minulla tökki toi jumala käsite, mutta kun en antanut sen häiritä kaikki on ok. Yleisesti
AA:ssa puhutaan kuitenkin hyvin vähän jumalasta tai allahista saatikka muista jumalista. AAhan
on kuitenkin RYHMÄ, joilla on sama ongelma. On helpompaa kertoa ko.ryhmän jäsenelle ongelmastaan kuin normi henkilölle. Vertaistuki
on monissa muissakin ongelma ryhmissä osoittautunut
hyväksi ratkaisuksi. Tappelin viinan kanssa 20-vuotta, yritin hoitaa sitä ilokaasulla, terapialla, katkolla mehiläisessä tai Eirassa ja
rahaa meni oma-kotitalon verran Helsingin keskustasta. Menihän siinä firmat ja pari vaimokin ennen kuin alkoi riittää. Säilyi henki. Parempaa en ole keksinyt kuin AA ja se että se on ilmaista.- Budding
AA saattaa auttaa jos uskot Jumalaan. AA saattaa auttaa jos et usko Jumalaan. Mutta AA ei auta jos pidät itse itseäsi jumalana.
- pläää
Uskontotieteellisestä näkökulmasta AA-liikettä voi hyvinkin tarkastella liikkeenä, jossa on uskonnollisesta ajattelusta lainattuja elementtejä. Uskonto se ei ole, mutta siinä on kiistatta uskonnollisesta perinteestä tulevaa katsomuksellista ainesta. Sen oppeihin on koodattu sisään käsityksiä jumalasta, perisynnistä, hengellisestä kilvoittelusta, puhdistavasta kärsimyksestä, jne., ja paljon selkeämmin kuin moneen muuhun asiaan, jota uskontotieteilijät tutkivat. Tämä loputon kiistely siitä, onko AA uskonnollinen, perustuu siis maallikkojen käsitykseen siitä, mitä uskonnollisuus on. Uskonnollisuus on maallikon näkökulmasta sitä, että uskotaan henkiolentoon, jota käydään kumartelemassa kirkossa, moskeijassa tai muussa temppelissä. Uskontotieteellisesti uskonto on kuitenkin paljon monisyisempi asia, joka perustuu ihmiskäsitykseen ja muuhun katsomukselliseen ajatteluun. Vastaus kysymykseen onko AA uskonnollinen liike on toisin sanoen ei, mutta sen opeissa ilmaistaan monia uskonnollisia ajatuksia, tosin toisin kuin uskonnossa.
- aa-info
Lue ne 12 askelmaa.
Suurimmassa osassa mainitaan jumala, korkeinvoima tms. Piplian kymmenessä käskyssä vain yhdessä.
Aivan turha väittää muuta, aa on vain uskonlahko, jonka kohderyhmänä alkoholiongelmaiset.
- keh keh
Sattumalta palstalla.
Lopetin itse 8 vuotta sitten ja sen jälkeen pari-kolme kertaa
kokeillut huonoin tuloksin.
Enpä tarvinnut muuta apua kuin terveyskeskuksesta
joskus vuosia sitten pahimpaan kohmeloon.
Nyt vuosia tipaton, eikä siihen tarvitse kuin sen yksinkertaisen tosiasian
tajuaminen että juomalla asiat ei ainakaan parane,
jos elämä mättää niin raittiina kestää kolhutkin paremmin.
En kaipaa vanhojen aikojen muistelua tai muiden vanhojen juoppojen seuraa.
Sitäpaitsi krapula oli kamalaa,itseaiheutettua ja rahanmeno holtionta. - ei2 tietoa
AA kerho pitää kokea itse, jos olet apua vailla kaikkia pitää heti kokeilla.
Minulla kun olin vajonnut juomisella omaan pohjaan, oli valtavat ahdistukset, tuskat. Mietteet vain menneessä, mitä oli menettänyt. Halusin apua epätoivoisesti. Sain kun hain, ei ennakkoluuloilla ja huonolla tietämisellä totuudesta apua saa.
pidä itsesi raittiina, tavalla jos toisella
https://www.facebook.com/alkoholiongelma - tuoretta tietoa
Alkoholisoitunut tuttuni oli menossa taannoin AA-ryhmän kokoukseen ja jo eteisen pöydällä oli raamattu. Hän lähti pois saman tien.
- aa.fun
Se raamattu on perceen pyyhkimistä varten. Kokouksissa työnnellään löylykauhoja omaan tai toveriseuraleisten percereikiin. Poislähtiissä eri kiva siistiä itseään paperilla.
- Luukasx
Minä kävin kerran AA-kerhossa. Mutta minulla nauratti se homma. Siellä kerrotaan että minä olen Jussi ja olen alkoholisti....MInä olen ollut juoppo, mutta nyt en ole juonut lähes 5 vuoteen. Enkä minä tarvinnu mitään AA-kerhoja.. Siis miten onnistuin. MInä lopetin juomisen. Näin se on yksinkertaista, kun on luja tahto. Eikä haluta. Jos joku tarvii AA-kerhoa. Niin siitä vain kertomaan omat asiansa kaikille ...
- Leonardinas
Vertaistuki on se tärkein AA:n hyöty, kun oikeasti haluaa lopettaa alkoholin käytön niin se on kaikista tärkein apu.
Useat tietysti jättävät takaportin auki "kohtuukäyttöön" tai menevät pakotettuina hakemaan "apua", ei homma silloin toimi.
Kukin saa tehdä kuinka itse haluaa, AA on kuitenkin usealle toimiva ratkaisu.- AA:kerholainen
Meillä AA-kerholla on kaikilla takaluukkua aina auki, niihin työnnellään löylykauhoja!
- korkeampi-voima
aa:n perustajat olivat enimmäkseen kristittyjä, mutta huomasivat että riittää että uskotaan "johonkin itsensä ulkopuoliseen korkeampaan voimaan". siten mahdolliset uskontokiistat jätetään aa:n ulkopuolelle.
jotkus uskoo siihen että tämä "korkeampi voima" on vaikkapa aa-ryhmä tai aa-menetelmä tai aa:n historia, tai ihan mikä vain, minkä voimin voi pysyä raittiina.
itse olen kristitty joten ihan mielelläni ajattelen että kristinuskon Jumala on tämä korkeampi voima. - trdtrddrt
AA on aika hengellinen tapaud edelleenkin.
- Anonyymi
Aa kerho on uskontokerho, väittipä kuka tahansa mitä tahansa "hengellisyydestä"...
- Anonyymi
Onko AA-kerhossa pakko uskoa Jeesuksen ihmetekoihin? Koska esim. se vetten päällä kävely on toistettu taikureiden toimesta lukuisia kertoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko AA-kerhossa pakko uskoa Jeesuksen ihmetekoihin? Koska esim. se vetten päällä kävely on toistettu taikureiden toimesta lukuisia kertoja.
Miksi Jeesus muutti veden viiniksi, jos kerta Jeesuksen avulla tulisi LOPETTAA alkoholin käyttö? :o
Lisäksi olen kuullut, että Jeesus käski kaikkia kääntymään selin, ennen kuin muutti veden viiniksi, ilmeisesti sen takia, ettei jumalalliset konstit vuotaisi taviksien tietoisuuteen?
-Yksi teoria
- Anonyymi
Alkoholismi on synnynnäinen ja parantumaton sairaus.
Siihen auttaa usko korkeimpaan voimaan, jumalaan. Sekä käynti kerholla, koko loppuikänsä, päivä kerrallaan.
Mikä parasta, kerholta onkin sitten erikiva lähteä kokouksen jälkeen virkistävälle ohrapirtelölle, esson paariin, samanhenkisessä kerholais-seurassa! - Anonyymi
En minäkään satuihin usko, mun korkein voima on haluni raitista.
- Anonyymi
Mun korkein voima olen minä itte. Muita voimia ei ole.
- Anonyymi
useissa päivän teksteissä jumalaa (niin kuin hänet itse käsitämme)ja rukouskehotuksia... olisiko uskonnollista. On. Näin minä sen itse käsitän.
- Anonyymi
Itse en tiedä näistä asioista kuten toimivat mutta mielestäni asioita pitäisi hoitaa neutraaleina ilman uskonnollisia tai poliittisia asioita . Ja keskittyä ainaoastaan siihen miksi siellä ollaan
- Anonyymi
Olen käynyt kerran AA-kokouksessa. Tunnelma oli harras ja puheenvuorot järkeviä. Kokouksen lopuksi koitti yllätys, kun kaikki riisuivat vaatteensa ja ripuloivat holtittomasti ryhtyen sontapainiin.
Katsoin tätä sonnassa rypevää painivaa joukkoa ja palasin takaisin kantakuppilaan alkoholiin mieltyneen sivistyneistön pariin. - Anonyymi
Kävin yhden kerran AA kokouksessa ja se riitti.
Vaikka uskon Jumalaan, en odottanut sitä, että siellä saarnattiin.
Minun mielestäni väärä paikka ja aika sille.
Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Apua, Gogi ja Kia tippuivat TTK:sta! Oliko Gogin ja Kian tiputus mielestäsi oikein?
Gogi ja Kia tippuivat monen yllätykseksi sunnuntaina TTK:sta. Oliko tämä mielestäsi oikein näin vai kenen olisi pitänyt741862Taas poistuu ABC, nyt Salossa
Ei ole enää ihmisillä varaa ostaa nakkisämpylää myymälän puolelta. Viimeiset roposet menevät polttoaineeseen. Takana on1131732Irak aikoo laskea tyttöjen avioitumisikää yhdeksään vuoteen
Myös avioero naisen aloitteesta kielletään https://yle.fi/a/74-201236942531310Suomalaisista nuorista miehistä huolestuttava tutkimus Joka neljäs hyväksyy naisiin kohdistuvan vä
Suomalaisista nuorista miehistä huolestuttava tutkimus – Joka neljäs hyväksyy naisiin kohdistuvan väkivallan Joka neljä2421283Millainen luonne sinä olet?
Itse olen innovatiivinen ja kuunteleva, sekä avoin uusille asioille. Mieheltä1851236Oletko koskaan miettinyt miltä lähempi fyysinen
kontakti tuntuisi hänen kanssaan? Sitä menee sekaisin pelkästä olemuksesta, niin kosketus voisi olla aika räjäyttävää.451117- 2121064
Vasemmistoliiton Minja Koskela lyttäsi Halla-ahon...
...arvion Usan presidentin vaalien voiton syistä, ja löi pöytään täsmälleen oikean arvion. Koskelan arviota tukevat myös293942Aina vaan kalliimmaksi tulee NATO Suomelle
"Kaikkonen ja Kopra: Nato vaatii pian lisää panostusta jäsenmailtaan" https://www.is.fi/politiikka/art-2000010824365.htm221920- 56817