blokkari=extraaja?

mistäs löytyis..

Elikkäs ihan ensimmäisenä kysyn että onko extraus sama ku blokkaus?
Kiinnostaisi kovasti tehdä blokkaajan työtä mutta harvoin näkee missään että haetaan ''Blokkaajaa'' :p
Ja toiseksi mistäs semmosta löytyis? Siis onko joku tietty/tietyt vuokrafirmat jotka niitä välittää vai mites se homma menee? Mol.fi sivuilla kyllä harvoin semmosta työtä löytyy.. Vai pitääkö ihan paikan päälle soittaa tai mennä käymään.?
Tarviiko siihen jotain koulutusta? vaikka siin ei mitään myydä, putsataan vaan pöytiä ja poimitaan laseja etc. :D Tarkoitan että tarviiko blokkaajalla olla ravintola-alan koulutus?
Olisin kiitollinen jos joku minua viisampi vähän valaisisi :)
Kiitos etukäteen :)

30

15646

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sfnjsn

      Plokkari tulee ruotsin sanasta plocka ja tarkoittaa juuri keräilyä. Extraushan voi olla periaatteessa mitä vaan, mutta plokkarit taitaa olla melkein aina extraajia.
      Vuokrafirmaan siis ilmottautumaan :)
      Katso netistä, mitkä kaupunkisi vuokrafirmat välittävät ravintolahenkilökuntaa, kaikki eivät.

      Ei kai siinä tarvitse mitään hygieniapassia olla? Kun ei elintarvikkeiden kanssa olla tekemisissä.
      Alan koulutusta ei ainakaan.

    • Paraply*

      Oikea muoto on "plokkaaja", ei "blokkaaja". Tulee ruotsin verbistä "plocka" = "poimia, noukkia". On siis astioiden poimija.

      Ekstraaja on eri asia, katso edellinen vastaus.

      • blokkari

      • kyselyssähän
        blokkari kirjoitti:

        kyl se vaan Blokkari on!! ja ihan sama mitä ruotsin sana plocka jne tarkoittaa!

        http://www.voimahali.fi/vh/showthread.php?t=68790
        tuolla on asiasta tehty oikeein kysely :D

        on kyse vain siitä, että on kyselty kielitaidottomilta junteilta, ja he vastaavat mitä luulevat.

        Asia on niin totaalisen tuhatprosenttisen selvä, että oikean termin kuuluu olla "plokkari" kovalla p:llä. Se ei toki estä, että moni väärässä luulossa käyttää tuota b-versiota, kun kuvitellaan, että pitää yrittää olla "hieno". Huvittavintahan on, että suomenkielisethän eivät muutenkaan monesti kykene erottamaan b- ja p-kirjaimia toisistaan, vaan onnistuvat lähes aina sanomaan (ja kirjoittamaan) ne juuri toisin päin kuin pitää. Lisäksi monet suomalaiset joka tapauksessa lausuvat myös b-kirjaimen p:nä.

        Vanha vitsi on, että kokkolalainen jalkapalloseura Gamla Karleby bollklubb (GBK) vääntyy suomenkielisen suussa muotoon Kamla Garlepy pollglupp (eli g:t ja k:tkin menevät sekaisin).

        Toinen hauska vitsi on ruotsin sana "paraply", joka tarkoittaa "sateenvarjoa". Mutta kun yrittää "hienostella", sanotaan "barably", ja "bara bly" tarkoittaa "vain lyijyä"...

        Tuosta plokata/blokata vielä sen verran, että taas koripalloilussa on termi "blokata" (= estää pallon pääsy koriin). Mutta sen sanan suomenkieliset lausuvat useasti "plokata". Ja tuon astioiden keräilyn taas "blokata", kun kuuluu olla "plokata" (ruots. "plocka" = poimia, noukkia, "kerätä").

        Lopuksi arvauskilpailu: miten lausutaan kirjain Q?


      • Anonyymi
        kyselyssähän kirjoitti:

        on kyse vain siitä, että on kyselty kielitaidottomilta junteilta, ja he vastaavat mitä luulevat.

        Asia on niin totaalisen tuhatprosenttisen selvä, että oikean termin kuuluu olla "plokkari" kovalla p:llä. Se ei toki estä, että moni väärässä luulossa käyttää tuota b-versiota, kun kuvitellaan, että pitää yrittää olla "hieno". Huvittavintahan on, että suomenkielisethän eivät muutenkaan monesti kykene erottamaan b- ja p-kirjaimia toisistaan, vaan onnistuvat lähes aina sanomaan (ja kirjoittamaan) ne juuri toisin päin kuin pitää. Lisäksi monet suomalaiset joka tapauksessa lausuvat myös b-kirjaimen p:nä.

        Vanha vitsi on, että kokkolalainen jalkapalloseura Gamla Karleby bollklubb (GBK) vääntyy suomenkielisen suussa muotoon Kamla Garlepy pollglupp (eli g:t ja k:tkin menevät sekaisin).

        Toinen hauska vitsi on ruotsin sana "paraply", joka tarkoittaa "sateenvarjoa". Mutta kun yrittää "hienostella", sanotaan "barably", ja "bara bly" tarkoittaa "vain lyijyä"...

        Tuosta plokata/blokata vielä sen verran, että taas koripalloilussa on termi "blokata" (= estää pallon pääsy koriin). Mutta sen sanan suomenkieliset lausuvat useasti "plokata". Ja tuon astioiden keräilyn taas "blokata", kun kuuluu olla "plokata" (ruots. "plocka" = poimia, noukkia, "kerätä").

        Lopuksi arvauskilpailu: miten lausutaan kirjain Q?

        kuu


    • Ihan sama

      Ihan sama onko se plokkaaja vai blokkaaja ei ole vastaus kysymykseen.. :)
      Tyhmää väitellä asiasta..

      MUTTA: Staffpointissa kyllä lukee blokkari..
      Tai siellä lukee että staffpoint järjestää Baariblokkari- koulutuksia.

      • aavistustakaan

        mikä on "Staffpoint", mutta sen voin sanoa, ettei siellä osata edes oman alan työslangia suomeksi.

        Ja kyllähän kysymykseenkin vastattiin: plokkaaja EI ole sama asia kuin ekstraaja (sekin on siis ekstraaja eikä "extraaja").


      • alk.per.
        aavistustakaan kirjoitti:

        mikä on "Staffpoint", mutta sen voin sanoa, ettei siellä osata edes oman alan työslangia suomeksi.

        Ja kyllähän kysymykseenkin vastattiin: plokkaaja EI ole sama asia kuin ekstraaja (sekin on siis ekstraaja eikä "extraaja").

        Mulle on ihan sama onko se plokkaus, blokkaus, extraaja tai ekstraaja.. En kysynyt mikä on oikea termi vaan mistä sitä sais..
        Ja staffpoint on semmonen henkilöstö vuokrausfirma..


      • just näin
        aavistustakaan kirjoitti:

        mikä on "Staffpoint", mutta sen voin sanoa, ettei siellä osata edes oman alan työslangia suomeksi.

        Ja kyllähän kysymykseenkin vastattiin: plokkaaja EI ole sama asia kuin ekstraaja (sekin on siis ekstraaja eikä "extraaja").

        mikä on "Staffpoint", mutta sen voin sanoa, ettei siellä osata edes oman alan työslangia suomeksi.

        Ja kyllähän kysymykseenkin vastattiin: plokkaaja EI ole sama asia kuin ekstraaja (sekin on siis ekstraaja eikä "extraaja").


        URPO!
        jos ei tiedä Staffpointtia... ja sana on blokkari
        samoin extraaja...
        Mä ainakin oon ollut blokkaamassa extrana ravintoloissa.. te eko hipit suomenkielen mussutuksineen voitte painua vidduun ;)


    • nusnus

      Erilaiset vuokratyönvälitysfirmat välittävät extraajia eri ravintoloihin tai baareihin tarvittaessa. Usein vuokratyöfirman kanssa tehdyssä työsopparissa lukee "tarvittaessa töihin kutsuttava".

      Extraaja on ylimääräinen työntekijä jos/kun vakituiset eivät riitä. Baarit eivät yleensä hae töihin pelkästään blokkaria, koska hiljaisina iltoina baarin omat työntekijät voivat siivota pöydät itse.

      Sopimus vuokratyöfirman kanssa ei sido sinua mitenkään tekemään kaikkia niitä töitä, mitä sinulle tarjotaan. Mutta mitä useammin kieltäydyt työstä, sitä harvemmin sinulle enää soitetaan.

      Kannattaa ihan soitella esim. StaffPointiin tai Opteamiin tai Enjoylle tai Capital Multiserviceen ja kertoa että haluaisit työhaastatteluun. Työhaastattelussa voit määritellä että aluksi haluat tehdä vain blokkarin hommia. Voihan se ura siitä sitten aueta kun pääsee vähän "eteenpäin". Kouluttaudut nopeasti tarjoilijaksi (kaveri kävi muutaman viikon kurssin) ja saat vähän erilaista työtä.

      Vuokrafirman toiminnasta: baari G:n pomo katselee työvuorolistaa ja toteaa että tarvittais lauantaille yksi blokkari. Sitten tämä pomo soittaa vaikka Staffpointiin ja sanoo että haluttais tänne blokkari lauantai-illalle. Staffpointilla katsotaan työntekijälistoja ja huomataan että meillehän tuli uusi työnhakija joka halus tehdä vaan blokkarin hommia. soitetaanpa sille. Sinä saat puhelun, jossa tarjotaan työtä baari G:ssä lauantai-iltana. Vastaat kyllä tai ei. Jos vastasit kyllä, ilmestyt lauantai-iltana puoli tuntia ennen töiden alkamisaikaa paikalle, esittelet itsesi baarin pomolle, tutustut baariin, vaihdat vaatteet, hörpit sumpit tarjoilijan kanssa ja aloitat työt.

      PS ruotsinkielellä ei ole mitään tekemistä ravintolaslangin kanssa.
      Kun kerran noin tietäväisiä olette, niin kertokaapa mistä tulee sana misata?

      • Miksi ei olisi?

        >>>PS ruotsinkielellä ei ole mitään tekemistä ravintolaslangin kanssa.


      • no miksi sitten
        Miksi ei olisi? kirjoitti:

        >>>PS ruotsinkielellä ei ole mitään tekemistä ravintolaslangin kanssa.

        vain yhden sanan kirjoitustavasta väännetään niin paljon, jos kerran bongi voisi olla pelkkä bong.

        Tiesitkö että kieli muuttuu sen perusteella, miten se sanotaan väestön keskuudessa. Esimerkiksi englannin lainasanat.

        Hanki elämä.


      • on lähinnä
        no miksi sitten kirjoitti:

        vain yhden sanan kirjoitustavasta väännetään niin paljon, jos kerran bongi voisi olla pelkkä bong.

        Tiesitkö että kieli muuttuu sen perusteella, miten se sanotaan väestön keskuudessa. Esimerkiksi englannin lainasanat.

        Hanki elämä.

        säälittävää.


      • Plockaaja.

        Ranskankielestä.


    • ei kannata

      toisessa viestiketjussa kysyit, että kannattaisiko mennä työkkärin työmarkkinatuella töihin. Vastaan että ei kannata. Ei ikinä. Tuntipalkka on ihan perseestä. Joudut tekemään paljon enemmän töitä, kuin mitä siitä saat rahaa.

      Vuokratyöfimat myös tarjoavat erilaisia koulutuksia, esim. baari, tarjoilija, drinkki... Niitä kannattaa kysellä. Oma-aloitteisuutta tuossa kouluttamisessa!

      Blokkarin palkka on jotain 8,4 euron lähellä. Jotkut vuokratyöfirmat antavat parempaa palkkaa kuin mitä TES edellyttää.

      • näimpä

        Höpö höpö ! Palkka oli parempi kuin normaali TES ja sitä paitsi rafloissa EI käytetä TES joka kaupan-alan.. vaan se on MARAN (TES) ihan eri asia...
        Ja mitä ite tein niin tienasin helkutin hyvin koska normi tuntipalkka ja yölisät eli tuplana ja siihen vielä lomakorvaus..
        Kannattaa mennä BLOKKAAMAAN tai tekeemään muuta EXTRA työtä!!!


    • täällä

      on jotka luulee että se on blokkari, sehän on plokkari verbistä plokata!

      • jepulis

        täysin ammattitaidotonta höpinää täällä, ei mitään tekemistä alan kanssa. Mistähän se "blokkari" b:llä on oikein saanut alkunsa? Sitä näkee työpaikkailmoituksissakin, varsinkin Staffpointin junttifirmassa. Ja nämä sitten hakevat "ammattitaitoista henkilökuntaa". Kannattaisi tsekata se oma ammattitaito ensin...


    • Dana

      ?lokkari/?lokkaaja = astioiden kerääjä. Käytännössä tekee myös muita hommia. Mm. kantaa ruokia ja juomia
      ? = lukijasta riippuen b, p tai joku muu.
      Extra(aja) = tekee töitä töihin kutsuttaessa. Ei näy automaattisesti työvuorolistalla, mutta voidaan kutsua paikalle silloin kun vuoron työntekijä ei pääse itse paikalle ja hänen tilalleen tarvitaan joku / omaa henkilökuntaa ei ole riittävästi.
      vuokratyöfirmat: Mm. Opteam, Restel, Staffpoint, Varamiespalvelu yms. Näiltä firmoilta voidaan vuokrata työntekijöitä, nämä työntekijät ovat niitä extroja.

      • entinen extra, nykyinen vak...

        Näistä nimikkeistä vielä sen verran että ravintola-alalla puhutaan extrasta (ylimääräinen työntekjä) koska Extra oy oli 30 vuotta sitten ensimmäisiä firmoja joista vuokratyövoimaa alettiin ravintoloihin välittää ja sieltä käsite sai alkunsa.... (Extra Oy toimii nykyään nimellä StaffPoint Oy)


    • Plokkaaja

      Tämä sana on syntynyt vuosien saatossa ja sillä tiellä muuttunut. Alkujaan oli työkieli melkein aina ravintoloissa ruotsi. Piti osata sujuvaa ruotsia jotta sinne pääsisi töihin. Syntyi erilaisia ammattisanoja joita vuosien varrella sitten myös käytettiin suomeksi. Esim. piisi=spis, kalla=kallskänk ja tämä blokkaaja on alunperin ollut ruotsiksi plocka. Plocka bordet rent, elikkä kerätä astiat ja lasit pois pöydältä. Plocka svamp elikkä poimia sieniä. Koska olen ravintoloitsija ja ruotsinkielinen ja alalla ollut yli 40 vuotta niin tietty minä plockaan pöydän. Koska siitä on tullut blokkaa pöytä en tiedä. Ilmeisesti blo sopii paremmin suomenkielisen ihmisen suuhun kuin plo.

      • strblou

        Paranoid on muuten Black Sabbathin tunnetuin piisi (engl. piece).


    • Bloodraven

      teille hiton nihilisteille siellä lakatkaa ny hemmetti tommonen plocka ruotsiksi blocker englanniksi riippuu mitä kukin haluaa käyttää nenäilkää muualla

      extraaja ei ole sama kui plokkaaja/blockaaja koska tuo kyseinen on lasien kautta lautasten jne keräilijä yleeensä myös tiskari samalla kun taas extraaja eli tarvittaessa sisään kutsuttava erillinen työntekijä on joka alan ihminen jolla on koulutus tai ei

    • ex-blokkari

      Itse olen nuorempana ollut kolmessa yökerhossa plokkarina (kahdella yksityisellä ja yhdessä sedulassa) ja jokaisessa plokkarit olivat vakkareita. Eli ne vakkarit on enemmistö, ekstraajia huomattavasti vähemmän. Sitten palkkaukseen. Se nimittäin ei todellakaan ole paska. Plokkarin palkka on 8,5 yölisä (työ on lähes poikkeuksetta yötyötä) eli palkka yhteensä 10,50, joka on muuten suurempi kuin esimerkiksi myyjän tai tarjoilijan. Toki heilläkin tulee lisät päälle illasta ja yöstä, mutta pointtina se, että esimerkiksi opiskelijalle plokkarin hommat on kyllä parhaiten palkattuja mitä ilman koulutusta saa. Puhumattakaan lauantaista klo 00:00 jälkeen tai sunnuntaista. Pyhänä tuplat, eli 21e/h. Itse sain päälle satasen per lauantaivuoro, sehän oli ihan mahtava raha.
      Koulutusta ei tarvi. Ite sain töitä soittamalla ravintolapäällikölle, sedulaan laitoin netin kautta hakemuksen.

      Niin ja tosiaan, suomi24:ssa kyseisen ammattinimikkeen virallinen (verkkobirgittojen määrittelemä) on plockari/plokkari, baarien työlistoilla he ovat blokkareita.

      • BigK

        Se on ihan se ja sama miksikä näitä ammatt
        itaidottomia orjia kutsutaan. Loppupeleissähän nämä tollot on niitä joita pilkun jälkeen nussitaan tiskipöydällä. Ja ne jotka parhaiten antaa pääsevät vielä huomennakin duuniin.


    • Onbas talvibaggasta

      Haha. MInä olen Ruotsissa syntynyt suomalainen ja pyysin TE-toimistossa apua kääntämään minun ansioluetteloa ruotsista suomeen. Minä olen ollut ruotsissa ravintolan "plockare", kaupan "plockare" ja markinointisyystä netissä "bloggare".

      Kun kirjoitin että olin ollut bloggaaja (kirjoittanut blogia työkseni) sanoivat että pitäisi kirjoittaa "atk-bloggaaja" että ei tule erehdyksiä. Minä silloin sanoin että monethan silloin voisivat luulla että blogin aihe oli atk-hommat, vaikka aihe olikin opiskelu.

      Miten täällä väkisin väännetään p:n b:ksi ja sitten sanoissa kuin bensiini (bensa) b muuttuu aina p:ksi ja sanotaan "pensiini" tai "pensa"?

    • jontzzzz

      no mulle tuli kyllä ihan kirje missä työnantaja on laittanut että etsii blokkaajaa ni must tuntuu et oikee sana sille on blokkari.....

    • miten vain

      Harvinaisen viisasta ajatusten vaihtoa. Kyseistä sanaa käytetään myös molemmilla
      kirjoitusmuodoilla kuvaamaan esimerkiksi musiikin opettelemista korvakuulolta.
      Esimerkiksi "Blokkaa se riffi levyltä". Huolimatta sanan alkuperästä, on nykyinen
      muoto "blokkari" ainoa jota olen itse kuullut, ainakin helsingissä.

      Mielelläni, siis edelleenkin huolimatta sanan alkuperästä, assosioin blokkauksen
      englanninkielen sanaan "block" joka tarkoittaa paitsi korttelia tai neliskulmaista laatikkoa,
      kuten Super Mariossa,niin myös esimerkiksi torjumista.

      Tämä siksi että kolmen aikaan yöllä kerätessä laseja kaikilta viisailta, muistuttaa blokkarin työ ehkä enemmän jotain kamppailu-/urheilulajia kuin siistiä ravintolatyötä.

      Käyttäkää mitä sanaa huvittaa, totuus on että ajat muuttuvat.
      Joskus tilapäisesti, joskus pysyvästi.

      Kukin tavallaan, kaikille on yleensä tilaa, jos ei ole asennevammaa.

      Lopuksi todettakoon että kielen ääntämiseen ja kirjoitusasuun vaikuttaa suuresti maantieteellinen sijainti, kosketus ulkomaailmaan ja mahdollisiin vieraisiin kieliin,
      työympäristö ja muut vastaavat seikat. Eli jos muualla toimitaan toisin,
      onko sillä väliä ?

    • liika-aikainen

      Komppaan edellistä. Aiheeseen on pakko puuttua, vaikka alkuperäinen kysymys ei koskenut milläänlailla peetä tai beetä. Kieli elää jatkuvasti. Alkuperällä ei merkitystä. Nykysuomessa sana on blokkari. Tätä sanaa tukee myös oma mielikuvani 2,5 metrisen lasipinon kanssa pyöriminen umpikännisten asiakkaiden seassa. Lasipinon ehjänä perille vienti vaatii todellisia blokkaajan taitoja!

    • jebuuus

      blokkaaja ovella, plokkaaja sisällä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 125
      3156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      89
      2886
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2248
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      23
      1787
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1519
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1494
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1437
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1397
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1335
    Aihe