Automaatin käyttö

Juhy

Tulevaisuuden varalle kyselisin semmosta Cee'din automaattivaihteiston käytöstä, että kun pysäköidään auto, ni sammutetaanko auto N-asennossa ja sit siirretään P, vai laitetaanko P-asento jo käynnissä?

13

1883

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • a-tomaatti

      Voit tehdä niin kuin haluat, mutta minä siirrän P:lle ja sammutan. Ei lähde vahingossa liikkeelle alamäessä.

      • Juhy

        Siis pysyykö auto pelkällä P:llä paikallaan ja voiko suht tasaisella jättää käsijarrun pois? Tykkääkö vaihteisto tuosta?


      • ohjekirja
        Juhy kirjoitti:

        Siis pysyykö auto pelkällä P:llä paikallaan ja voiko suht tasaisella jättää käsijarrun pois? Tykkääkö vaihteisto tuosta?

        kehottaa käyttämään aina seisontajarrua, eikä luottamaan pelkkään P-asentoon; käsillä on nyt vain engl.kielinen versio ohjekirjasta, suomiversio on autossa...siis Cee'dissä.
        "Always use the parking brake. Do not depend on placing the transaxle in P (Park) to keep the car from moving"


    • Sporty Wagon AT

      Kannattaako liikennevaloissa vaihtaa D:ltä N-asentoon, jotta vaihteisto ei turhaan yritä ryömittää autoa ja lisätä polttoaineen kulutusta?

      • onko eroa,

        Laita se Inst-asentoon, niin näet mikä on kulutus vapaalla tai vaihde päällä.
        Mulla manuaali, en voi verrata.
        Pitää vaan sitten muistaa laittaa D:lle ennenkuin painaa kaasua, muuten joutuu hetken odottamaan, että kierrokset laskee.
        Jos olet tottunut pitämään manuaalisessa vaihteen vapaalla punaisissa seisoessa, ei tuo liene ongelma.
        Usein tulee laitettua kässäri päälle, ettei tarvi seisoa jarrulla; kaltevalla pinnalla.
        Jalankulkijan valon vaihduttua menee yleensä 5 sek vihreään, siinä ehtii laittaa vaihteen ja löysäämään kässärin.
        Luulenpa, että mielipiteen ilmaisuja alkaa sataa...


      • ei auta.
        onko eroa, kirjoitti:

        Laita se Inst-asentoon, niin näet mikä on kulutus vapaalla tai vaihde päällä.
        Mulla manuaali, en voi verrata.
        Pitää vaan sitten muistaa laittaa D:lle ennenkuin painaa kaasua, muuten joutuu hetken odottamaan, että kierrokset laskee.
        Jos olet tottunut pitämään manuaalisessa vaihteen vapaalla punaisissa seisoessa, ei tuo liene ongelma.
        Usein tulee laitettua kässäri päälle, ettei tarvi seisoa jarrulla; kaltevalla pinnalla.
        Jalankulkijan valon vaihduttua menee yleensä 5 sek vihreään, siinä ehtii laittaa vaihteen ja löysäämään kässärin.
        Luulenpa, että mielipiteen ilmaisuja alkaa sataa...

        Ainakin semmonen mielipiteen ilmaisu, että ceedissä ajotietsikka näyttää paikallaan seistessä, sekä ryömintävauhdissa pelkkiä viivoja, joten tuon kanssa kulutuksen katsominen ei onnistu. Lukemat alkavat näytössä juosta vasta kun vauhtia tulee enemmän kuin kävelynopeus.


      • onko eroa,
        ei auta. kirjoitti:

        Ainakin semmonen mielipiteen ilmaisu, että ceedissä ajotietsikka näyttää paikallaan seistessä, sekä ryömintävauhdissa pelkkiä viivoja, joten tuon kanssa kulutuksen katsominen ei onnistu. Lukemat alkavat näytössä juosta vasta kun vauhtia tulee enemmän kuin kävelynopeus.

        Oikeassa olet, eihän se näytä seistessä/ryömiessä mitään. Näyttää sentään vapaalla rullatessa kulutuksen, mitä ei tehnyt edellinen Relluni.
        No, sitten vaatii pitemmän seurannan, viikko toisella tavalla samantyyppistä ajelua ja toinen viikko D-asennossa valoissakin. Saattaa olla, ettei selvää eroa kulutuksessa huomaa.


      • Siis automaatti ei loputtomasti kestä vaihtamista vapaalle ja D-lle.

        Ero polttoaineenkulutuksessa on niin marginaalinen että kannatta laittaa D-lle kun lähtee liikkelle ja P-asentoon kun on perillä, muun aikaa vaihteisto hoitaa kyllä itsensä.

        N-asennosta sen verran että lähinnä se on tarpeen jos veto täytyy saada poikki auton liikkuessa, esimerkiksi puskun korjaamiseksi.


    • Juhy

      Mistähän mahtaa olla peräisin autostani lohjennut muoviläppä, jossa lukee PASSEND FÜR CEE'D?

      • primmu99

        Tossa Ceed;ssa lienee ihan perinteinen automaattiloota, ei siis mikään robotti tai dsg -viritys. Noihin perinteisiin pätee sellanen logiikka että jos seisoo vain hetken valoissa niin ei ole tarpeen laittaa D asennelta N asennolle (ei ainakaan P asennolle kannata laittaa). Jos seisoo yhtään pidempään niin kannattaa vaihtaa N asennolle. Näin siksi, että vaihteistossa ei ole 'vetoa' päällä eikä vaihteistoöljy pääse kuumenemaan ja kuluttamaan vaihteisto. Polttoaineen kulutukseen ero lienee aika merkityksetön, varmaan kannattaa enemmin sulkea vaikka ilmastointilaite jos noin paljon haluaa säästää.


    • Ajokokemuksia?

      Itseäni kiinnostaa lähinnä 2.0 A
      Minkälaisia ajokokemuksia käytännön toiminnasta löytyy? Lähinnä tällaisia:

      Täyskiihdytys, kuinka vaihtaa. Entä ohitustilanne?

      Kaupunkiajo, kuinka tasaisesti voit ajaa ilman sen suurempaa keskittymistä?

      Ja kertoilkaa ihmeessä muitakin kokemuksia!

      • Juhy

        Itelläni on 1,6 A ja tyytyväinen olen ollu. Vaihtaa mielestäni juuri niinku pitääkin ja paljon haukuttu nelivaihteisuus ei haittaa yhtään. Muotivillitystä vaan nuo nykyajan kokeilut kaikenmaailman 'tronicceneen'. Ärhäkkä peli on ja ainakin monet vanhat kaksilitraiset kyllä kalpenee rinnalla.


      • ohjekirja
        Juhy kirjoitti:

        Itelläni on 1,6 A ja tyytyväinen olen ollu. Vaihtaa mielestäni juuri niinku pitääkin ja paljon haukuttu nelivaihteisuus ei haittaa yhtään. Muotivillitystä vaan nuo nykyajan kokeilut kaikenmaailman 'tronicceneen'. Ärhäkkä peli on ja ainakin monet vanhat kaksilitraiset kyllä kalpenee rinnalla.

        kuin talkkari jäiseltä peltikatolta!
        Eikä taida sutia liukkaalla, kun ESP valvoo.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taisin tehdä virheen

      Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      57
      3471
    2. Hyvä että lähdit siitä

      Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      47
      2836
    3. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

      Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      148
      2640
    4. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

      Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      57
      2331
    5. Olisitko mies valmis?

      Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      357
      2063
    6. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

      Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      158
      1747
    7. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

      Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      76
      1505
    8. vieläkin sanoa voin...

      💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      1348
    9. Nainen onko sulla supervoimmia ?

      Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      38
      1303
    10. Miksi mediheli

      Mitä on tapahtunut ku poliiseja ja ambulanssi pyöri aamusta keskustassa
      Kiuruvesi
      24
      1184
    Aihe