Automaatin käyttö

Juhy

Tulevaisuuden varalle kyselisin semmosta Cee'din automaattivaihteiston käytöstä, että kun pysäköidään auto, ni sammutetaanko auto N-asennossa ja sit siirretään P, vai laitetaanko P-asento jo käynnissä?

13

1902

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • a-tomaatti

      Voit tehdä niin kuin haluat, mutta minä siirrän P:lle ja sammutan. Ei lähde vahingossa liikkeelle alamäessä.

      • Juhy

        Siis pysyykö auto pelkällä P:llä paikallaan ja voiko suht tasaisella jättää käsijarrun pois? Tykkääkö vaihteisto tuosta?


      • ohjekirja
        Juhy kirjoitti:

        Siis pysyykö auto pelkällä P:llä paikallaan ja voiko suht tasaisella jättää käsijarrun pois? Tykkääkö vaihteisto tuosta?

        kehottaa käyttämään aina seisontajarrua, eikä luottamaan pelkkään P-asentoon; käsillä on nyt vain engl.kielinen versio ohjekirjasta, suomiversio on autossa...siis Cee'dissä.
        "Always use the parking brake. Do not depend on placing the transaxle in P (Park) to keep the car from moving"


    • Sporty Wagon AT

      Kannattaako liikennevaloissa vaihtaa D:ltä N-asentoon, jotta vaihteisto ei turhaan yritä ryömittää autoa ja lisätä polttoaineen kulutusta?

      • onko eroa,

        Laita se Inst-asentoon, niin näet mikä on kulutus vapaalla tai vaihde päällä.
        Mulla manuaali, en voi verrata.
        Pitää vaan sitten muistaa laittaa D:lle ennenkuin painaa kaasua, muuten joutuu hetken odottamaan, että kierrokset laskee.
        Jos olet tottunut pitämään manuaalisessa vaihteen vapaalla punaisissa seisoessa, ei tuo liene ongelma.
        Usein tulee laitettua kässäri päälle, ettei tarvi seisoa jarrulla; kaltevalla pinnalla.
        Jalankulkijan valon vaihduttua menee yleensä 5 sek vihreään, siinä ehtii laittaa vaihteen ja löysäämään kässärin.
        Luulenpa, että mielipiteen ilmaisuja alkaa sataa...


      • ei auta.
        onko eroa, kirjoitti:

        Laita se Inst-asentoon, niin näet mikä on kulutus vapaalla tai vaihde päällä.
        Mulla manuaali, en voi verrata.
        Pitää vaan sitten muistaa laittaa D:lle ennenkuin painaa kaasua, muuten joutuu hetken odottamaan, että kierrokset laskee.
        Jos olet tottunut pitämään manuaalisessa vaihteen vapaalla punaisissa seisoessa, ei tuo liene ongelma.
        Usein tulee laitettua kässäri päälle, ettei tarvi seisoa jarrulla; kaltevalla pinnalla.
        Jalankulkijan valon vaihduttua menee yleensä 5 sek vihreään, siinä ehtii laittaa vaihteen ja löysäämään kässärin.
        Luulenpa, että mielipiteen ilmaisuja alkaa sataa...

        Ainakin semmonen mielipiteen ilmaisu, että ceedissä ajotietsikka näyttää paikallaan seistessä, sekä ryömintävauhdissa pelkkiä viivoja, joten tuon kanssa kulutuksen katsominen ei onnistu. Lukemat alkavat näytössä juosta vasta kun vauhtia tulee enemmän kuin kävelynopeus.


      • onko eroa,
        ei auta. kirjoitti:

        Ainakin semmonen mielipiteen ilmaisu, että ceedissä ajotietsikka näyttää paikallaan seistessä, sekä ryömintävauhdissa pelkkiä viivoja, joten tuon kanssa kulutuksen katsominen ei onnistu. Lukemat alkavat näytössä juosta vasta kun vauhtia tulee enemmän kuin kävelynopeus.

        Oikeassa olet, eihän se näytä seistessä/ryömiessä mitään. Näyttää sentään vapaalla rullatessa kulutuksen, mitä ei tehnyt edellinen Relluni.
        No, sitten vaatii pitemmän seurannan, viikko toisella tavalla samantyyppistä ajelua ja toinen viikko D-asennossa valoissakin. Saattaa olla, ettei selvää eroa kulutuksessa huomaa.


      • Siis automaatti ei loputtomasti kestä vaihtamista vapaalle ja D-lle.

        Ero polttoaineenkulutuksessa on niin marginaalinen että kannatta laittaa D-lle kun lähtee liikkelle ja P-asentoon kun on perillä, muun aikaa vaihteisto hoitaa kyllä itsensä.

        N-asennosta sen verran että lähinnä se on tarpeen jos veto täytyy saada poikki auton liikkuessa, esimerkiksi puskun korjaamiseksi.


    • Juhy

      Mistähän mahtaa olla peräisin autostani lohjennut muoviläppä, jossa lukee PASSEND FÜR CEE'D?

      • primmu99

        Tossa Ceed;ssa lienee ihan perinteinen automaattiloota, ei siis mikään robotti tai dsg -viritys. Noihin perinteisiin pätee sellanen logiikka että jos seisoo vain hetken valoissa niin ei ole tarpeen laittaa D asennelta N asennolle (ei ainakaan P asennolle kannata laittaa). Jos seisoo yhtään pidempään niin kannattaa vaihtaa N asennolle. Näin siksi, että vaihteistossa ei ole 'vetoa' päällä eikä vaihteistoöljy pääse kuumenemaan ja kuluttamaan vaihteisto. Polttoaineen kulutukseen ero lienee aika merkityksetön, varmaan kannattaa enemmin sulkea vaikka ilmastointilaite jos noin paljon haluaa säästää.


    • Ajokokemuksia?

      Itseäni kiinnostaa lähinnä 2.0 A
      Minkälaisia ajokokemuksia käytännön toiminnasta löytyy? Lähinnä tällaisia:

      Täyskiihdytys, kuinka vaihtaa. Entä ohitustilanne?

      Kaupunkiajo, kuinka tasaisesti voit ajaa ilman sen suurempaa keskittymistä?

      Ja kertoilkaa ihmeessä muitakin kokemuksia!

      • Juhy

        Itelläni on 1,6 A ja tyytyväinen olen ollu. Vaihtaa mielestäni juuri niinku pitääkin ja paljon haukuttu nelivaihteisuus ei haittaa yhtään. Muotivillitystä vaan nuo nykyajan kokeilut kaikenmaailman 'tronicceneen'. Ärhäkkä peli on ja ainakin monet vanhat kaksilitraiset kyllä kalpenee rinnalla.


      • ohjekirja
        Juhy kirjoitti:

        Itelläni on 1,6 A ja tyytyväinen olen ollu. Vaihtaa mielestäni juuri niinku pitääkin ja paljon haukuttu nelivaihteisuus ei haittaa yhtään. Muotivillitystä vaan nuo nykyajan kokeilut kaikenmaailman 'tronicceneen'. Ärhäkkä peli on ja ainakin monet vanhat kaksilitraiset kyllä kalpenee rinnalla.

        kuin talkkari jäiseltä peltikatolta!
        Eikä taida sutia liukkaalla, kun ESP valvoo.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1084
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      606
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      595
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      66
      548
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      535
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      512
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      476
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe