B-kortin omistava henkilö saa ajaa myös traktoria, mutta tarvitaanko pikku-e, jotta traktorilla saa vetään täyteen lastattua peräkärryä?!
B-kortti ja traktori
8
4083
Vastaukset
- mjo33400
Ei tarvita, jos peräkärryn kokonaispaino on alle 750kg.
- konsultti
Perusajot liikenteessä saa traktorilla ajaa T - ajokortilla, jonka voi suorittaa, kun ikää on 15 vuotta. Ei ole olemassa erillistä TE – ajokorttia, joka vaadittaisiin, jos traktorilla vedetään esim. yli 750 kg-massaisia perävaunuja, vaan sama T riittää, oli kärry perässä tai ei. Kärryssä voi tavaran ja aineksen lisäksi kuljettaa omaa työväkeä ja kuormausapuväkeä. Ajokortit A, B jne. oikeuttavat samaan vaikka T-kirjainta ei niihin kortteihin erikseen olekaan merkattu.
Toisaalta autolla tai traktorilla voi messu- ja muissa yleisöesityksissä vetää yksi- tai useampivaunuista henkilökuljetusyhdistelmää. Kuljetettaessa tällä tavalla henkilöitä systeemillä, jossa on ”vaunuja” kaksi tai enemmän, ei edes rekkakortti riitä, vaan vetävän ajoneuvon (siis myös traktorin) kuljettajalta vaaditaan peräti DE.
Tietolähde Tieliikennekirja 2003- Putki Notkonen
Tämä DE-knoppi on kyllä hauska ja sillä saa aina pitkiä naamoja aikaan kaikenlaisissa liikenneknoppologien besserwisser-tilanteissa, kun kysyy: Milloin traktorin kuljettamiseen tarvitaan DE-luokan ajokortti! Max nopeus on muuten silloin 20 km/h. Itse säännös on kummassa paikassa lainsäädännössä; se ei ole ajokorttiasetuksessa, eikä ao. liikenneministeriön soveltamisohjeessakaan, vaan asetuksessa ajoneuvojen käytöstä tiellä myöhempänä lisäyksenä. Ajokorttiasetuksessa taas käsitellään aura-autonkuljettajien oikeutta käyttää kuulosuojaimia!
Vielä itse kysymykseen kommenttina, että nykykalustolla traktoriyhdistelmän laillinen kokonaispaino saattaa kohota 15-20 tonnin tuntumaan ja sitä 15-vuotiaana pelkällä teoriakokeella. Huomattava tosin on, että nykyisin suuri osa maataloustraktoreistakin on katsastettu 50km/h nopeudelle eli ovat maatalous-/liikennetraktoreita, joihin siis vaaditaan C-luokan ajokortti. - Virhe kortissa
Onko kortissani virhe, kun kortin takapuolelle ei ole merkitty traktorin kohdalle ajo-oikeutta. Miten muilla?
Elikkä kortin etupuolella on ABE, mutta takana päivämäärtä vai motskarin, ha:n ja ha-peräkärryn kohdalla. Mikäli ajaisin traktoria vaikka Ruotsissa, niin kärähtäisin kortitta ajosta, kun ulkomaan pelle ei tunne etupuolen kirjaintunnuksia. - Putki Notkonen
Virhe kortissa kirjoitti:
Onko kortissani virhe, kun kortin takapuolelle ei ole merkitty traktorin kohdalle ajo-oikeutta. Miten muilla?
Elikkä kortin etupuolella on ABE, mutta takana päivämäärtä vai motskarin, ha:n ja ha-peräkärryn kohdalla. Mikäli ajaisin traktoria vaikka Ruotsissa, niin kärähtäisin kortitta ajosta, kun ulkomaan pelle ei tunne etupuolen kirjaintunnuksia.Kortin taakse merkitään ne luokat joiden kuljettajantutkinto katsotaan suoritetuksi (vanhoissa korteissa voi olla esim A ja B, vaikka samalla inssillähän ne tuli). Sensijaan esim. C1:n kohdalla ei ole merkintää vaikka olisi C. Tämä johtuu siitä, ettei ole aiemmin suorittanut ko. luokkaa erikseen. Ymmärrettävää silti on, että ensinmainittu sisältyy jälkimmäiseen. Traktorinkin kohdalla merkintä on vain, mikäli tutkinto on suoritettu erikseen (ennen muun ajo-oikeuden saamista). Traktori- ja mopokortin osalta ongelma on se, että ajo-oikeus onkin kansallinen! Eri maiden ajokorttiluokat on Euroopassa yhtenäistetty moottoripyörän, auton ja auton perävaunujen osalta lähes kokonaan. Traktoriluokat ja ajo-oikeudet säännellään kansallisissa laeissa. Joissakin maissa mm. Saksassa traktorin ajo-oikeus merkitään erikseen aina korttiin. Joissakin maissa taas kuten Suomessa kirjataan millä muilla "kirjaimilla" saa ajaa mitäkin traktoria. Ruotsissa olettaisin olevan kuten Suomessa. Virossa, jossa paljon suomalaisviljelijöitä nykyisin hääräilee, on aika monimutkainen tilanne, mutta käsittääkseni sielläkin nykyisin riittää auton korttiluokat todisteena ajo-oikeudesta. Traktoriluokkia tosin on suomen 2:n asemesta 5... Mielestäni olisi asiallista, jos kortin takasivun kuvakkeissa olisi tosiaan, vaikkapa eri värillä merkittynä kaikki luokat, joihin aktuaalinen ajo-oikeus on.
- Visailija
Putki Notkonen kirjoitti:
Tämä DE-knoppi on kyllä hauska ja sillä saa aina pitkiä naamoja aikaan kaikenlaisissa liikenneknoppologien besserwisser-tilanteissa, kun kysyy: Milloin traktorin kuljettamiseen tarvitaan DE-luokan ajokortti! Max nopeus on muuten silloin 20 km/h. Itse säännös on kummassa paikassa lainsäädännössä; se ei ole ajokorttiasetuksessa, eikä ao. liikenneministeriön soveltamisohjeessakaan, vaan asetuksessa ajoneuvojen käytöstä tiellä myöhempänä lisäyksenä. Ajokorttiasetuksessa taas käsitellään aura-autonkuljettajien oikeutta käyttää kuulosuojaimia!
Vielä itse kysymykseen kommenttina, että nykykalustolla traktoriyhdistelmän laillinen kokonaispaino saattaa kohota 15-20 tonnin tuntumaan ja sitä 15-vuotiaana pelkällä teoriakokeella. Huomattava tosin on, että nykyisin suuri osa maataloustraktoreistakin on katsastettu 50km/h nopeudelle eli ovat maatalous-/liikennetraktoreita, joihin siis vaaditaan C-luokan ajokortti.Kysymys kuuluu: millä ajo-oikeudella saa laillisesti kuljettaa kuorma-auton perävaunussa 50 henkeä?
- Putki Notkonen
Visailija kirjoitti:
Kysymys kuuluu: millä ajo-oikeudella saa laillisesti kuljettaa kuorma-auton perävaunussa 50 henkeä?
Asiaa tarkistamatta muistelisin, että asianomaisen ajoneuvon ajokortin lisäksi pitää olla 2 vuoden kokemus päätoimisesta kuorma-autonkuljettamisesta vieraan palveluksessa ja kyseessä pitää olla penkinpainajaisajelu tai vastaava yksittäisluonteinen kiertoajelu. Toinen mahdollisuus olisi armeijan asianmukaisen ajokortin ja ajoluvan omaamalla. Menikö sinne päin?
- Visailija
Putki Notkonen kirjoitti:
Asiaa tarkistamatta muistelisin, että asianomaisen ajoneuvon ajokortin lisäksi pitää olla 2 vuoden kokemus päätoimisesta kuorma-autonkuljettamisesta vieraan palveluksessa ja kyseessä pitää olla penkinpainajaisajelu tai vastaava yksittäisluonteinen kiertoajelu. Toinen mahdollisuus olisi armeijan asianmukaisen ajokortin ja ajoluvan omaamalla. Menikö sinne päin?
Epäilisin, että penkkariajeluissa väkeä ei saa olla perävaunussa, mutta armeija-arvaus osui nappiin. Eli kun sotaväessä suorittaa BECE-kortin ja saa henkilökuljetusoikeudet, saa puoliperävaunussa kuljettaa max 50 henkeä. Siis muutaman kuukauden ajokokemuksella, avolavalla, kahdeksankympin vauhdilla. Aika hurjaa...
Tosin tällaisiin kuljetuksiin en ole (onneksi) törmännyt, mutta luvallista se on.
Yleisemmin niissä piireissä sotureita kuljetetaan kuorma-auton (siis ei perävaunun) lavalla max 30 henkeä ( aseet, kirveet, kaminat yms. romut lavalla, yleensä sitomatta).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan342879Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272804- 1202278
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281422Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631316- 101209
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121063- 74969
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39902Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13782