Lähtötilanne:
- Avioero vireillä, hakemus (1-vaihe) jätetty 4kk sitten.
- Omaisuuden ositusta tehdään asianajajien välityksellä parhaillaan (neuvotellaan).
Yhteistä omaisuutta:
- omakotitalo puoliksi molempien nimissä.
Muuta omaisuutta mies (minä):
- auto, markkina-arvo nyt n. 10t€
Muuta omaisuutta vaimo:
- auto, markkina-arvo nyt n. 4t€
- talletuksia n. 10t€ (oma ilmoituksensa)
- Osakkuus määräalasta ja mökistä (arvo n. 40t€)
- Osakkuus perikunnan omistuksessa olevasta kiinteistöstö (arvo ????)
- Ulkomaan lomaosake "kk-osake" (arvo ???)
Ongelmat osituksessa ja omat ajatukset:
- Vaimo saanut hillittömän korkean ositusarvion yhteisestä kiinteistöstämme (kirjallinen) johonka pohjaa omat, mielestäni kohtuuttomat, vaatimuksensa.
* Itse haluaisin lunastaa kiinteistön mutta en ko. ositushinnasta. Olen saanut 2-kirjallista arviota jotka poikkeaa toisistaan n. 2,5% (ero vaimon arvioon 19%). Lisäksi olen keskustellut usean välittäjän kanssa (5kpl) ja he ovat hyvin samoilla linjoilla kuin saamani arviot (antoivat omat näkemyksensä käyntikorttiensa taakse).
=> Onko ositushinta ok jos kaikista (8kpl) arvioista lasketaan keskihinta? Mitä jos puoliso ei hyväksy tätä?...pesänjakajalle ja pakkomyyntiin (tätä en todellakaan tahdo, voiko toinen sen vaatia, vastustuksestani huolimatta?)
- Autot arvioitu nettihinnastojen kautta ja ne molempien mielestä ok.
- Omat tilitietoni ovat kirjallisina eropäivästä asianajajien käytettävissä.
* Puoliso ei pyynnöistä huolimatta esitä omia tilitietojaan, vaan heittelee arvioita. Ilmeisesti niitä ei ole pakko esittää sovittelu tilanteessa? Saanko tiedot vain pesänjakajan vaatimuksesta pankista? (tässä vaiheessa talo on jo myynnissä... ei toivottu tilanne)
- Puolisolla kirjallinen arvio määräalan ja mökin arvosta.
* Teetätin oman arvion välittäjillä (kirjallinen)koska epäilin vaimon esitystä...oikeaan meni ero kirjalliseen 270% ja lisäksi toiseen käyntikorttiarvioon 240%. Kun on kyse osuudesta määräalaan ja mökkiin kuinka se voidaan realisoida? Ilmeisesti vaikka vaatisin, en sitä saisi myyntiin?
- Osuudet perikunnan mökistä (ei maata) ja ulkomaan lomaosakkeesta ovat siirtyneet sukulaisten nimiin. Keiden en tiedä ja nehän ovat irtainta joten tuskin sitä mistään tässä sopassa selville saadaankaan?
* Kun ko. sukuun "sotkeennuin" (18v. sitten) mökki oli täysin p..ska jonka sitten kunnostin yhteiseksi lomanvietto paikaksi kaikille. Samoin toimin vuosien varrella myös sen lomaosakkeenkin kanssa. Kiinteistö on puolison tädin omistama johon työlläni hankin perheelleni option käyttää sitä 1kk/vuosi. Tuo kk. tuli silloin laitettua puolison nimiin ja vastike-maksu tuli myös hänen nimellään.
=> Meneekö arvaukseni aivan metsään kun uskon ettei näillä meidän erossa ole mitään arvoa. 2v. sitten puoliso vielä maksoi verot yms. maksut noista paikoista mutta nyt ne eivät ole kuulema enään hänen ja siten eivät kuulu osituslaskelmaan.
Eropaperin toimitin käräjäoikeuteen 4kk sitten kuten alussa kerroin, mutta ko. paperi oli allekirjoitettuna molempien nimillä ja päiväyksillä jo 6kk aikaisemmin. Ne nimet pantiin riidan päätteeksi ja paperi jäi kaappiin lojumaan. Otettiin aikalisä ja kun asioista piti uudellen keskustella sain silmilleni haukut ja haistatukset. Vein vanhan paperin eteenpäin, jonka jälkeen vasta haloo nousi. Nyt jälkeenpäin tuntuu että taisi olla vielä "muilutukset" kesken kun niin hirveä huuto siitä nousi.
Asioita vatvottiin jo 2v. sitten asianajajan luona huonolla menestyksellä ja vaimo on nyt kerran tunnustanut että päätti jo silloin että menkööt kaikki samaan soppaan. Ilmeisesti aloitti silloin jo järjestelyt.
Olihan vuodatus...
Mut muutama kysymyskin sinne väliin tuli ja jos jollakin on kokemusta (näkemystä) ko. tilanteesta olisin kiitollinen palautteesta.
Oma toiveeni oli että peli olisi pelattu reilusti avoimin kortein, mutta kai tämä pimittäminen ja hintojen polku on nyt sitten normaalia. mainittakoon vielä etten itse haluaisi osituksessa jakaa muuta kuin yhteisen talomme (mutta, todelliseen hintaan), pitäkööt loput maat ja mökit yms. niistä en mitään halua.
Nyt vain näyttää siltä että koko soppa on keitettävä uusiksi ja sitten meitä toisilleen katkeria on kaksin kappalein.
Korjatkaa jos olen
28
3632
Vastaukset
- vois
todeta että jos olisi ollut avioehto niin olis helpompaa.Kumpikin pitäisi oman omaisuutensa ja talo puoliksi jos kummankin nimissä.
- Yksi Eroava
Paljon asiaa, enkä osaa kokonaisuuteen vastata oikein mitenkään. Muutama huomio kuitenkin:
Omaisuuden ja varallisuuserien arvot määritellään sen päivän arvojen mukaan, jolloin avioeronne on tullut vireille käräjäoikeudessa. Olet ilmeisesti (niinkuin vaimosi) saanut käräjäoikeudelta kirjeen asiasta, ja siinä on selvästi mainittu ao. päivämäärä. Todennäköisesti teillä alkoi harkinta-aika samasta päivämäärästä, kun hakemus oli molempien allekirjoittama, mutta tämäkin asia selviää ao. kirjeestä.
Toisinsanoen pelissä ratkaisee nyt se, että mitä kumpikin on omistanut tuona päivänä, jolloin ero tuli vireille käräjäoikeudessa, ja sen päivän arvon mukaan niitä sitten osituksessa käsitellään.
Jos puolisosi on onnistunut "muiluttamaan" omaisuuttaan sukulaisille, niin se on joko voi-voi tai rikosilmoituksen paikka petoksesta tms.
Pankkisalaisuus on voimakas maassamme, et saa puolisosi pankkitietoja edes pesänjakajan avulla. Ainoa konsti on rikosilmoitus, jossa epäilet puolisoasi petoksesta, kun hän yrittää pimittää pesään kuuluvaa varallisuutta. Poliisi pääsee esitutkinnassa kyllä tilitietoihin sitten käsiksi. Todennäköisesti on niin, että tieto tästä toimintatavasta antaa puolisollesi roimasti yhteistyökykyä.
Kiinteistöjen ja asunto-osakkeiden arvon voi määrittää virallisesti pitävin paperein. Kiinteistövälittäjän puheille, ja hän laatii asiasta virallisen paperin, joka on sitten asiassa "totuus". Näin ainakin asunto-osakkeissa, kiinteistöjen osalta en ole ihan varma. Mitkään käyntikortin taakse kirjoitetut arviot tai huimat ositusarviot -vaikka kuinka juristin tekemiä olisivatkin- eivät ole juridisesti päteviä.
Ositus on asia, jonka puolisoiden pitää sopia keskenään. Mitään matikkaa ei sen kummemin ole, ns talonpoikaisjärjellä ne pitäisi synnyttää. Ja jos menee liian vaikeaksi, niin pyytää käräjäoikeduen määräämään pesänjakajan. Hän sitten hoitaa osituksen niinkuin hoitaa ja teidän tehtävänä on myöntyä siihen ja maksaa hänen palkkionsa. Tämän palkkion maksavat puolisot 50/50, ja on suuruudeltaan muutamia tuhansia euroja. Oman pärstuntuman mukaan heittäisin hintahaarukan 2000-9000 euroa. Tämäkin tieto usein lisää yhteistyökykyä puolisoiden välillä...Asiaa kirjoitit... mutta yx pikku juttu vaatii tarkennusta, koska sillä voi joskus olla suuri merkitys.
>
Ei näin.
Ositusperusteen syntymisen hetkellä (I-vaiheen hakemus kirjattu saapuneeksi käräjäoikeuteen) määritetään MITÄ on mukana osituslaskelmassa. Velkasaldo on selvä tapaus, se tosiaan on ko. päivän saldo, samoin tilitiedot. Mutta esimerkiksi pörssiosakkeille EI määritetä arvoa ko. päivän mukaan, vaan montako Nokian osaketta esim. on mukana osituksessa kun se aikanaan tehdään. Tai, että mukana on 50% talosta, jonka arvo määritetään myös sitten joskus.
Eli, jos ositusperusteen syntypäivänä minulla on 1.000 KiikiRukkiTehtaan osaketta, niiden ko. päivän arvolla ei merkitystä (sanotaan että se olisi tuolloin 10 EUR/kpl.). Osituksen teemme vuoden myöhemmin, sinä aikana olen saanut tädiltäni lahjaksi 800 osaketta lisää. Kun ositussopimus laaditaan, on osakearvo noussut 15 EUR/kpl. ... minun nettovarallisuuttani korottaa 1.000 osakkeen arvo, eli 15.000 EUR- Yksi Eroava
M36 kirjoitti:
Asiaa kirjoitit... mutta yx pikku juttu vaatii tarkennusta, koska sillä voi joskus olla suuri merkitys.
>
Ei näin.
Ositusperusteen syntymisen hetkellä (I-vaiheen hakemus kirjattu saapuneeksi käräjäoikeuteen) määritetään MITÄ on mukana osituslaskelmassa. Velkasaldo on selvä tapaus, se tosiaan on ko. päivän saldo, samoin tilitiedot. Mutta esimerkiksi pörssiosakkeille EI määritetä arvoa ko. päivän mukaan, vaan montako Nokian osaketta esim. on mukana osituksessa kun se aikanaan tehdään. Tai, että mukana on 50% talosta, jonka arvo määritetään myös sitten joskus.
Eli, jos ositusperusteen syntypäivänä minulla on 1.000 KiikiRukkiTehtaan osaketta, niiden ko. päivän arvolla ei merkitystä (sanotaan että se olisi tuolloin 10 EUR/kpl.). Osituksen teemme vuoden myöhemmin, sinä aikana olen saanut tädiltäni lahjaksi 800 osaketta lisää. Kun ositussopimus laaditaan, on osakearvo noussut 15 EUR/kpl. ... minun nettovarallisuuttani korottaa 1.000 osakkeen arvo, eli 15.000 EURMinä olen aina luullut, ja jostain lukenutkin, että omaisuuserien arvot määritellään sen päivän mukaan, milloin ero on tullut vireille käräjäoikeudessa. Näemmä luulo ei ole tiedonväärti, mutta olisiko sinulla jotain lähdettä tälle faktalle?
Tällä on eniten merkitystä osakkeissa ja jos osituksen siirtyminen siirtyy ja siirtyy. Osakekurssit kun voi heilahdella miten sattuu, kuten erään suomalaisen teleoperaattorin osakkeille kävi tässä taannoin. Saksasta ostettu ilmatila kun ei ollutkaan hyvä sijoitus ao. firmalle... Yksi Eroava kirjoitti:
Minä olen aina luullut, ja jostain lukenutkin, että omaisuuserien arvot määritellään sen päivän mukaan, milloin ero on tullut vireille käräjäoikeudessa. Näemmä luulo ei ole tiedonväärti, mutta olisiko sinulla jotain lähdettä tälle faktalle?
Tällä on eniten merkitystä osakkeissa ja jos osituksen siirtyminen siirtyy ja siirtyy. Osakekurssit kun voi heilahdella miten sattuu, kuten erään suomalaisen teleoperaattorin osakkeille kävi tässä taannoin. Saksasta ostettu ilmatila kun ei ollutkaan hyvä sijoitus ao. firmalle...Tietoni perustuu aikanaan nimim. "nix nax" oikaisuun, ohessa muutama muu korjaus aiheesta jonka tehnyt, ja mielestäni aika hyvin perustellut. Jos tahdot häneltä perusteellisemman vastauksen (mihin lainkohtaan perustuu), aloitapa aiheesta oma keskustelu "avioehto palstalla" ... uskon että hän antaisi lisävaloa aiheeseen nopeiten siltä.
Tässä asia todetaan:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000005&conference=4500000000000299&posting=22000000028523031#22000000028523031
Ja tämän muuten meko hedelmättömän mega-ketjun lopussa kuviota vähan enemmän valottaa:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000005&conference=4500000000000299&posting=22000000028494930- Yksi Eroava
M36 kirjoitti:
Tietoni perustuu aikanaan nimim. "nix nax" oikaisuun, ohessa muutama muu korjaus aiheesta jonka tehnyt, ja mielestäni aika hyvin perustellut. Jos tahdot häneltä perusteellisemman vastauksen (mihin lainkohtaan perustuu), aloitapa aiheesta oma keskustelu "avioehto palstalla" ... uskon että hän antaisi lisävaloa aiheeseen nopeiten siltä.
Tässä asia todetaan:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000005&conference=4500000000000299&posting=22000000028523031#22000000028523031
Ja tämän muuten meko hedelmättömän mega-ketjun lopussa kuviota vähan enemmän valottaa:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000005&conference=4500000000000299&posting=22000000028494930Omalta osaltani ositukset on suoritettu, mutta mielenkiinnosta asiaa kohtaan tämä jäi vaivaamaan.
Nopealla silmäilyllä Avioliittolaki ei ota kantaa, vaan ohjaa Perintökaaren puoleen:
--------------------
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1929/19290234
Avioliittolaki
2 LUKU
Osituksen toimittaminen
98 §
Ositus on toimitettava siinä järjestyksessä, kuin perinnönjaosta on säädetty, noudattamalla sen ohessa, mitä tässä luvussa sanotaan.
----------------
Ja tuo Perintökaari kyllä on minun, harrastelijan, tietotaidoille ja osaamiselle äkkipäätään vähän turhan iso pala kakkua. Siellä kait se lymyilee jossain... kait?
>>
Esimerkillisesti kerrottu tilanne, tuota olsi ollut helppo tehdä osituslaskelma ja tasingon määritys jo olisi kysytty... ;-)
>
Tuo on hänen "oikeutensa", ja sinun on esittää oma arviosi ... molemmat perustellaan ja neuvotellaan, ja toivottavasti sovitaan millä summalla launastetaan. Ellei päästä sopuun, niin ei sen sen kummempi tilanne ole kuin missä muussa kaupassa tahansa ... ellei ostaja ja myyjä pääse yhteisymmärrykseen hinnasta, kauppa ei toteudu. Mutta onko se sitten tässä tapauksessa vaimosikaan etu, JOS pyyntinsä oikeasti ei ole tästä maailmasta?
>
On, jos sovitte niin.
>
No silloin et tietenkään voi lunastaa hänen osuuttaan... Et voi pakottaa hyväksymään sinun esittämää summaa ( = jättää "myymättä"), eikä hän voi pakottaa sinua hyväksymään hintavaatimustaan ( = jätät "ostamatta")
>
Kyllä voi vaatia pesänjakajaa ellei ositus muuten etene... tai sinä voit vaatia, riippumatta hänen vaatimuksestaan lunastushinnasta.
>
Pankkisalaisuus on hyvin vahva... avioerossa ei edes pesänjakaja saa tilitietoja ellei toinen niitä anna. Veikkaan että puolisosi tiesi tämän etukäteen...
Pesänjakajankin toimittava osituksessa sen summaan kanssa minkä vaimosi antaa, vaikka sitten itse kirjoittamallaan paperilla. Se tietenkin herättää epäilyt... ja JOS epäilet, että hän pimittää omaisuuttaan hyötyäkseen osituksesta ... on se petos. Voit aloituttaa siitä rikostutkinnan (Poliisi asian voi selvittää), ja aikanaan jos aihetta on, temppunsa menee käräjille ja ositusta korjataan (ja hän saa tuomion). Olen varma että lakimiehesi asian tulee kertomaan vaimollesi, miten tullaan menettelemään ellei toliotteita (uskottavia) ala löytymään.
>
Et saisi, ja tuskin pesänjakajakaan niin tekisi ... mutta hän varmasti arvioituttaisi todellisen arvon kuten sinäkin... ja tietenkin vaikuutaisi osituksessa tasingon määrään eduksesi, jos hänen puolueeton hinnan määritys lähempänä sinun tekemääsi kuin vaimosi saamaa arviota.
>
Oleellista on milloin siirtyneet (ennen vai jälkeen erohakemuksen jättämisen) ... ja mihin hintaan (jos luovuttanut vastikkeettomasti, ollaan pian tilanteessa jossa ko. sukulaisten pitäsi maksaa lahjaveroa ... perinnöstä saa toki luopua toisten perillisten eduksi, ei lahja toisille... mutta vaikuttaa heidän perintöveroonsa märään). Eli, voi hyvinkin olla että näiden kuuluu olla mukana... ja kyllä pesänjakaja voi tätäkin penkoa... mutta "tuntimittari raksuttaa"...
>
Lähtökohtaisesti olet oikeassa... mutta laissa on sovittelupykälä (AL 103b §) jota pesänjakajakin voi soveltaa... eli "pakkosovitella" ositusta ja ottaa tuonkin huomioon, tai ottaa osin, tai olla ottamatta ... ei voi tietää. Ja kuten sanottu, jos hän on avio-oikeuden alaista omaisuuttaan "hukannut" vastikkeetta avioliittonne aikana... silläkin voi olla vaikutusta osituksen tulemaan ... avioliittolaissa käsitellään tätäkin. Kuinka se sinun juristisi ei ole tätäkään kertonut sinulle?? Ans ku arvaan... oikeusaputoimistosta??
>
Mielipiteeni on, että pesänjakaja on paremminkin sinun etusi tässä osituksessa... ja jos pesänjakaja pistääkin talonne myyntiin käyvästä hinnastaan (joka tietojesi mukaan aivan muuta kuin vaimosi kuvitelma), niin ei mikään estä sinua ostamasta sitä tätä kautta... voit saada halvemmalla kuin mitä ne omatkin välittäjäsi ovat arvioineet!
Kerro asianajasi välityksellä, että ositus tehdään näin ... olet jo joustanut siinä (missä kohdin, saanet ideoita tästä kirjoituksesta). Ellei miellytä, niin ensi viikolla tulet vaatimaan oikeuden määräämää pesänjakajaa (hänen kulunsahan menevät puoliski, riippumatta kumpi sitä vaatii). Ja sinuna hieman harkitsisin juristin vaihtamiseta... joka ajaisi agressiivisemmin sinun etuasi ja kertoisi taustojakin...- väärässä
Kiitos hyvistä neuvoista ja ajatuksista.
Ja aluksi heti AUTS!!! (olen oikeusaputoimiston asiakas. Onko apu sieltä tosiaan näin ala-arvoista, kun täältä saa selkokielistä apua enemmän 5min. kirjoituksella kuin sieltä 2h istunnossa)
Laskelma tehtiin, mutta arvot on todella syvältä (minun mielipide)
Eli tilit selviää ajallaan kun teen rikosilmoituksen? Mielestäni aika "raaka veto", mutta kun hänen kaikki ilmoitukset ja arviot omaisuudestaan ovat n. 30-40% siitä mitä arvioitsija minulle antavat niin muu kai sitten ei auta.?
Siitymisaikaa en tiedä, eikä sitä minulle ole kerrottu...tietenkään.
Onko olemassa jotain kohtuullista aikaa (muuta kuin käräjäoikeuden 1-vaiheen päivämäärä), jolla asioita voidaan arvioida uudelleen. Toinen on voinut valmistella tätä "muilutusta" jo vuoden ennen kuin täytti erohakemuksen, ja saa siten ihan hyvän hyödyn nyt osituksessa.
...verottajaa varmaan kiinostaa ainakin noi omaisuuden siirrot, jos ne muuten ei kestä päivänvaloa ja rehellistä esittämistä...
>
Joo... Tää romuttaa uskottavuutta yhteiskunnan tukeman oikeusavun ammattitaidosta...ainakin mulla.
>
Mikä on kohtuullinen myyntiaika? Jos pesänjakaja voi määritellä hinnan, niin se kai on sellainen ettei tarvitse rahoja odotella 6-12kk? Kaikki kiinteistöön kohdistuvat kulut (myös yhteinen laina) kuitenkin menee tällä hetkellä minun tililtä
>
Näin minun on ehtävä...ehkä tosiaankin myös asianjajan kanssa.
Jotta soppa olisi oikein maistuvaa tiedustelen vielä lisäksi seuraavaa (unohtui aloituksesta):
Puolisolla ollut koko avioliiton ajan toiminimi yritys joka myy kesäaikaan kioskista matkamuistoja, yms. Kuinka ko. yritystoiminta huomioidaan osituksessa.
* tili? (puoliksi??)
* yritystoiminnan irtaimisto??? (tämä jouduin kesken työmatkani tulemaan antamaan pois varastosta -marraskuussa- poliisin vaatimuksesta...haittasin kuuleman vaimon liikeketoimintaa ja kiristi häntä sillä. Kioski oli suljettu elokuun lopussa)
Kiitoksia kaikille vastauksista ja ajatuksista.
Olette antaneet minulle todellakin ajattelemisen aihetta. Nyt täytyy vaan sisuuntua ja kovettaa itsensä ja ruveta tappelemaan oikeuksistaa...ei sitä kukaan muukaan taida puolestani tehdä. - Yksi Eroava
väärässä kirjoitti:
Ja aluksi heti AUTS!!! (olen oikeusaputoimiston asiakas. Onko apu sieltä tosiaan näin ala-arvoista, kun täältä saa selkokielistä apua enemmän 5min. kirjoituksella kuin sieltä 2h istunnossa)
Eli tilit selviää ajallaan kun teen rikosilmoituksen? Mielestäni aika "raaka veto", mutta kun hänen kaikki ilmoitukset ja arviot omaisuudestaan ovat n. 30-40% siitä mitä arvioitsija minulle antavat niin muu kai sitten ei auta.?
Onko olemassa jotain kohtuullista aikaa (muuta kuin käräjäoikeuden 1-vaiheen päivämäärä), jolla asioita voidaan arvioida uudelleen. Toinen on voinut valmistella tätä "muilutusta" jo vuoden ennen kuin täytti erohakemuksen, ja saa siten ihan hyvän hyödyn nyt osituksessa.
...verottajaa varmaan kiinostaa ainakin noi omaisuuden siirrot, jos ne muuten ei kestä päivänvaloa ja rehellistä esittämistä...
>
Joo... Tää romuttaa uskottavuutta yhteiskunnan tukeman oikeusavun ammattitaidosta...ainakin mulla.
>
Mikä on kohtuullinen myyntiaika? Jos pesänjakaja voi määritellä hinnan, niin se kai on sellainen ettei tarvitse rahoja odotella 6-12kk? Kaikki kiinteistöön kohdistuvat kulut (myös yhteinen laina) kuitenkin menee tällä hetkellä minun tililtä
>
Jotta soppa olisi oikein maistuvaa tiedustelen vielä lisäksi seuraavaa (unohtui aloituksesta):
Puolisolla ollut koko avioliiton ajan toiminimi yritys joka myy kesäaikaan kioskista matkamuistoja, yms. Kuinka ko. yritystoiminta huomioidaan osituksessa.
* tili? (puoliksi??)
* yritystoiminnan irtaimisto??? (tämä jouduin kesken työmatkani tulemaan antamaan pois varastosta -marraskuussa- poliisin vaatimuksesta...haittasin kuuleman vaimon liikeketoimintaa ja kiristi häntä sillä. Kioski oli suljettu elokuun lopussa)
Olette antaneet minulle todellakin ajattelemisen aihetta. Nyt täytyy vaan sisuuntua ja kovettaa itsensä ja ruveta tappelemaan oikeuksistaa...ei sitä kukaan muukaan taida puolestani tehdä.Mikäli tuota puolison firmaa ei ole suljettu avioehdolla pois, niin sinulla on avio-oikeus siihen, siinä missä mihin muuhunkin hänen varallisuuteensa.
Suomeksi sanottuna: vaimosi joutuu "ostamaan ulos" sinut tuosta toiminimestään.
Muistitko muuten periä vuokraa niiden tavaroiden säilyttämisestä? - Yksi Eroava
väärässä kirjoitti:
>
>
>
* tili? (puoliksi??)
Olette antaneet minulle todellakin ajattelemisen aihetta. Nyt täytyy vaan sisuuntua ja kovettaa itsensä ja ruveta tappelemaan oikeuksistaa...ei sitä kukaan muukaan taida puolestani tehdä.Kuulostaa todellakin siltä, että nyt kannattaa hommata itselleen kunnollinen lakimies.
Joo, maksaahan se, mutta kerrotun perusteella voin olettaa, ettei ne viimeiset siemenperunat ole menossa juristin palkkioihin... Ja voit saada aikamoisen tuoton tuolle investoinnille jo pelkästään sen takia, että ositus menee niinkuin sen pitää mennäkkin. - väärässä
Yksi Eroava kirjoitti:
Mikäli tuota puolison firmaa ei ole suljettu avioehdolla pois, niin sinulla on avio-oikeus siihen, siinä missä mihin muuhunkin hänen varallisuuteensa.
Muistitko muuten periä vuokraa niiden tavaroiden säilyttämisestä?Meillä ei ole minkäänlaista avioehtoa eikä mitään sopimusta jolla toisen oikeuksia olisi rajoitettu omaisuuteen.
>
Siis mitä????
- Jos minulla on yritys "Mikko Meikäläisen ämpäri/lapio" joudunko erotilanteessa maksamaan nimestä, siis yrityksen oletusarvosta??? vai antamaan ämpärin tai peräti lapion?
- Rahan ja tavaran jaon kyllä ymmärrän, mutta kuinka nimi hinnoitellaan???
Enhän mä mitään vuokraa ole osannut periä. Olivat n. 2,5kk varastossa eron jälkeen (1-vaiheen päivä) - väärässä
Yksi Eroava kirjoitti:
Kuulostaa todellakin siltä, että nyt kannattaa hommata itselleen kunnollinen lakimies.
Joo, maksaahan se, mutta kerrotun perusteella voin olettaa, ettei ne viimeiset siemenperunat ole menossa juristin palkkioihin... Ja voit saada aikamoisen tuoton tuolle investoinnille jo pelkästään sen takia, että ositus menee niinkuin sen pitää mennäkkin....Kiitos.
- Yksi Eroava
väärässä kirjoitti:
Meillä ei ole minkäänlaista avioehtoa eikä mitään sopimusta jolla toisen oikeuksia olisi rajoitettu omaisuuteen.
>
Siis mitä????
- Jos minulla on yritys "Mikko Meikäläisen ämpäri/lapio" joudunko erotilanteessa maksamaan nimestä, siis yrityksen oletusarvosta??? vai antamaan ämpärin tai peräti lapion?
- Rahan ja tavaran jaon kyllä ymmärrän, mutta kuinka nimi hinnoitellaan???
Enhän mä mitään vuokraa ole osannut periä. Olivat n. 2,5kk varastossa eron jälkeen (1-vaiheen päivä)Ilmeisesti tuolla puolisosi toiminimellä on jokin arvo, en tiedä miten se määritellään... veikkaan, että viimeisimmän tilinpäätöksen perusteella. Ainakin ne tavarat ovat ao. omaisuutta, ja niillä varmaan jokin rahallinen arvo on; ilmeisesti aika korkea kun poliisin avustuksella niitä perättiin sinulta.
En tiedä voitko edes periä jälkikäteen vuokraa. Voithan yrittää, jokin kohtuullinen määrä.
Joka tapauksessa: se lakimies kannattaa nyt hankkia. - väärässä
Yksi Eroava kirjoitti:
Ilmeisesti tuolla puolisosi toiminimellä on jokin arvo, en tiedä miten se määritellään... veikkaan, että viimeisimmän tilinpäätöksen perusteella. Ainakin ne tavarat ovat ao. omaisuutta, ja niillä varmaan jokin rahallinen arvo on; ilmeisesti aika korkea kun poliisin avustuksella niitä perättiin sinulta.
En tiedä voitko edes periä jälkikäteen vuokraa. Voithan yrittää, jokin kohtuullinen määrä.
Joka tapauksessa: se lakimies kannattaa nyt hankkia.Että nimelle hinta???
No onhan siihen mun suku(nimi) sotkettu, että kai siitä kohtuu korvaus täytyy saada :-)
En epäile kannanottoasi, mutta jos jollain on tohon jonkinlainen laskukaava niin kertokaa... väärässä kirjoitti:
>
>
>
* tili? (puoliksi??)
Olette antaneet minulle todellakin ajattelemisen aihetta. Nyt täytyy vaan sisuuntua ja kovettaa itsensä ja ruveta tappelemaan oikeuksistaa...ei sitä kukaan muukaan taida puolestani tehdä.>
Eipä kestä kiitellä.
>
Noh, ei tietenkään voi yleistää että KAIKISSA oikeusaputoimistoissa JOKAINEN juristi on leipääntynyt työhönsä, koska saa saman palkan ajaa asiakkaansa etua "vasemmalla kädellä" vai paneutuuko juttuun ... siellä "asikaslähtöisyys" voi tarkoitta samaa kuin "hyvä että asiakas lähti"....
Vastaavasti, eivät kaikki yksityisetkään lakimiehet ole eduksi ammattikunnalleen... mutta maksavana asiakkaana voit vaatia hieman paremmin, ja vaihtaa jos huomaat ettei kaveri tiedä tosiaan asiaansa tai ole kiinnostunut myös selvittämään sinulle missä mennään. Yksi keino on kysyä suosituksia tai "referenssejä" ennen toimeksiantoa... mutta ainahan tuossakin epävarmuutta, kuin hammaslääkärinsä valitsemisessa.
>
Niin, eivät väärät luvut laskelmaa estä tekemästä... ja ellet hyväksy lähtöarvoja ne neuvotellaan sellaisiksi että kummallekin ne käyvät. Jos ei sopua synny... niin oikeuden määräämä pesänjakaja määrittelee ihan omatoimisesti tai kuten parhaaksi katsoo.
>
Tuo rikosilmoitus ja poliisitutkinta on se vihon viimeinen keino (petosepäily)... yleensä kun lakimiehesi keskustelee hänen lakimiehensä kanssa, niin alkaa ne tiliotteetkin löytymään...
Poliisi ei tietenkään ala arvioimaan osituksenne kiinteistän arvoja (vaan selvittää onko omaisuutta piilotettu esim. pankkitileille, jos näin äärimmäiseen tilanteeseen ajaudutte) ... sen hoitaa pesänjakaja ellette te siitä pääse sopuun. Jo pesänjakajan ottaminen ositukseen on melko harvinaista... poliisin sekoittaminen ositukseen jo erittäin harvinaista.
>
Sama pätee tämän asian selviämiseen kuin tiliotteisiinkin... vaikkei siihen rikostutkintaan asti ajauduttaisikaan.
>
Selkeintä on, että allekirjoitat ositussopimuksen vasta kun olet siihen tyytyväinen (tai edes tyytyväinen syntyneeseen kompromissiin) ja olet saanut kaikki ne tiedot jotka oleellisia oikeudenmukaisen osituksen tekemiseen ... takarajaa osituksen tekemiselle ei ole.
Tehtyäkin ositussopimusta voi moittia jos se perustuu vääriin tietoihin... muistaakseni 6 kk aikana.
Jos tarkoitat muuta ositushetken määritystä kuin tuo I-vaiheen saapuninen käräjäoikeuteen... niin ei ole. Mutta, sovittelulla voidaan poiketa tulemasta jonka ko. päivä antaisi
.
>
Joka voidaan korjata osituksessa, lukaisepa aviolittolaki... ei ole niin vaikeaa tekstiä kuin voisi luulla ( http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1929/19290234 )
Jonka voi ottaa puheeksi sopivassa kohtaa neuvotteluita (tunnetaan nimellä "taktiikka")
>
Mahdoton sanoa mikä on kohtuullinen myyntiaika... riippuu kohteesta ja alueesta... mutta ei se saa merkittävästi poiketa siitä miten kohteet keskimäärin teillä päin liikkuvat. Toisaalta, pesänjakajan ajettava teidän kummankin etua... siis olla olematta puolueellinen (jonka vuoksi yleensä kumpikin puoliso tyytymätön hänen toimintaansa).
Se, että maksat myös exäsi osuutta lainasta ei ole viisasta... mutta ilmeisesti pakon sanelemaa. Pesänjakaja ottaa tämän huomioon... ja vaikka pääsisittekin sopimusositukseen (toivottavasti), on ainakin lyhennykset luettava eduksesi.
>
Yritys korottaa vaimosi nettovarallisuutta (paitsi jos sillä velkaa enemmän kuin sen myyntiarvo olisi) ... eli sille pistetään "hintalappu" osituksessa aivan kuin autollesikin...- Yksi Eroava
väärässä kirjoitti:
Että nimelle hinta???
No onhan siihen mun suku(nimi) sotkettu, että kai siitä kohtuu korvaus täytyy saada :-)
En epäile kannanottoasi, mutta jos jollain on tohon jonkinlainen laskukaava niin kertokaa...Nimihän se on usein se yrityksen arvokkain, tai ainakin yksi arvokkaimmista, omaisuus.
Googlasin hakusanoilla "yrityksen arvon määrittäminen" ja tämä oli ensimmäinen osuma:
http://www.yrittajat.fi/yritysporssi/home.nsf/pages/B949E93C35C9A893C2256E16003142B6
Maallikkona yrityksen arvo on vähintään se, mitä saadaan kun yrityksen kaikki omaisuus myydään käypään hintaan. Sitten on kaikki tuotto-odotukset ja sun muut abskadimmat asiat. Yhtäkaikki jokin hinta tuolle toiminimelle on jotenkin määriteltävissä, voihan se olla tietty miinusmerkkinen jos on velkaa. Yksi Eroava kirjoitti:
Mikäli tuota puolison firmaa ei ole suljettu avioehdolla pois, niin sinulla on avio-oikeus siihen, siinä missä mihin muuhunkin hänen varallisuuteensa.
Muistitko muuten periä vuokraa niiden tavaroiden säilyttämisestä?>
Tämä menee hieman samaan kastiin kuin kritiikki jota esitin aikaisemmin kun sekoitetaan tasinko ja lunastaminen ... huono puolustus jos "puhekielessä" tai "käytännössä..."
Nyt sekoitetaan sitten AVIOIKEUS ja OMSITUSOIKEUS sujuvasti ekskenään ... ja sekaannus ja ????-merkkejä alkaa vilistä.
"Back-To-Basics" -sano
Kun ruvetaan osittamaan avioerossa (ei avioehtoa), lasketaan kummallekin puolisolle nettovarallisuudet näin:
oma omaisuus (auto, firma, lomaosake, säästöt...)
puolet yhteisestä omaisuudesta (talo, kesähuvila, ...)
- omat velat (kulutusluotot, opintovelat, ...)
- puolet yhteisistä veloista (asuntovelka...)
===================================
XXX.XXX EUR
Mitä omaisuuksia ja minkä päivän "saldot" tileiltä katsotaan, on päivä jona I-vaiheen hakemus saapunut käräjäoikeuteen. Mikä hintalappu niille laitetaan (esim. talolle), on päivä jona ositus tehdään.... vaikka vuosien kuluttua avioerosta!
Se. kumman nettovarallisuus suurempi, maksaa köyhemmälle tasinkoa niin paljon että puntit tasan. Huom. negatiivinen nettovarallisuus ositusmatematiikassa aina nolla. Tasingon maksaja saa päättää millä omaisuudellaan tasingon suorittaa. Tasinkoon oikeutettu saa siitä luopua, tasingosta ei makseta veroja. Tätä tarkoitaa avio-oikeus ... oikeutta avioerossa tasinkoon.
Hyvä, nyt vasta ruvetaan jakamaan ... ja toinen mahdollisesti lunastaa esim. talon velattoman osuuden toiselta... ei liity tasinkoon. Voipa vaikka olla, että vaimo ensin saa mieheltään 10.000 EUR tasinkoa, ja sitten vaimo lunastaa mieheltä tämän osuuden talosta 40.000 EUR:lla itselleen (tosiasialliseti ukolle tietenkin siirtyy "vain" 30.000 EUR ko. esimerkissä).
Avio-oikeus ei siis muuta omistussuhdetta mihinkään. Sen vuoksi on väärin kirjoittaa, että jos erotilanteessa toisella on firma, niin siihen osaton puoliso pitäisi "ostaa ulos" (niin olisi vain jos myös omsitavat sen firman puoliksi). Mutta tietenkin se firma vaikuttamassa osaltaan tasingon määrään, siinä missä kaikki muukin omaisuus.
Anteeksi jos tyylini hiema "kärkäs", mutta kun muuten vastauksesi ovat hyviä... niin jos jatkossa tämäkin menisi oikein :-)- Yksi Eroava
M36 kirjoitti:
>
Tämä menee hieman samaan kastiin kuin kritiikki jota esitin aikaisemmin kun sekoitetaan tasinko ja lunastaminen ... huono puolustus jos "puhekielessä" tai "käytännössä..."
Nyt sekoitetaan sitten AVIOIKEUS ja OMSITUSOIKEUS sujuvasti ekskenään ... ja sekaannus ja ????-merkkejä alkaa vilistä.
"Back-To-Basics" -sano
Kun ruvetaan osittamaan avioerossa (ei avioehtoa), lasketaan kummallekin puolisolle nettovarallisuudet näin:
oma omaisuus (auto, firma, lomaosake, säästöt...)
puolet yhteisestä omaisuudesta (talo, kesähuvila, ...)
- omat velat (kulutusluotot, opintovelat, ...)
- puolet yhteisistä veloista (asuntovelka...)
===================================
XXX.XXX EUR
Mitä omaisuuksia ja minkä päivän "saldot" tileiltä katsotaan, on päivä jona I-vaiheen hakemus saapunut käräjäoikeuteen. Mikä hintalappu niille laitetaan (esim. talolle), on päivä jona ositus tehdään.... vaikka vuosien kuluttua avioerosta!
Se. kumman nettovarallisuus suurempi, maksaa köyhemmälle tasinkoa niin paljon että puntit tasan. Huom. negatiivinen nettovarallisuus ositusmatematiikassa aina nolla. Tasingon maksaja saa päättää millä omaisuudellaan tasingon suorittaa. Tasinkoon oikeutettu saa siitä luopua, tasingosta ei makseta veroja. Tätä tarkoitaa avio-oikeus ... oikeutta avioerossa tasinkoon.
Hyvä, nyt vasta ruvetaan jakamaan ... ja toinen mahdollisesti lunastaa esim. talon velattoman osuuden toiselta... ei liity tasinkoon. Voipa vaikka olla, että vaimo ensin saa mieheltään 10.000 EUR tasinkoa, ja sitten vaimo lunastaa mieheltä tämän osuuden talosta 40.000 EUR:lla itselleen (tosiasialliseti ukolle tietenkin siirtyy "vain" 30.000 EUR ko. esimerkissä).
Avio-oikeus ei siis muuta omistussuhdetta mihinkään. Sen vuoksi on väärin kirjoittaa, että jos erotilanteessa toisella on firma, niin siihen osaton puoliso pitäisi "ostaa ulos" (niin olisi vain jos myös omsitavat sen firman puoliksi). Mutta tietenkin se firma vaikuttamassa osaltaan tasingon määrään, siinä missä kaikki muukin omaisuus.
Anteeksi jos tyylini hiema "kärkäs", mutta kun muuten vastauksesi ovat hyviä... niin jos jatkossa tämäkin menisi oikein :-)Täsmälleen ottaen ja käyttäen oikeita termejä asia on noin kuin sen esität.
Ja siitä syystä käytän lainausmerkkejä "ostaa ulos" termin ympärillä. Mitään ostamista/myymistä siinä ei tapahdu, mutta noin sitä ihminen tilanteen kokee: toiselle on lyötävä käteistä räpylään, että voi pitää oman firmansa/kotinsa. Yksi Eroava kirjoitti:
Täsmälleen ottaen ja käyttäen oikeita termejä asia on noin kuin sen esität.
Ja siitä syystä käytän lainausmerkkejä "ostaa ulos" termin ympärillä. Mitään ostamista/myymistä siinä ei tapahdu, mutta noin sitä ihminen tilanteen kokee: toiselle on lyötävä käteistä räpylään, että voi pitää oman firmansa/kotinsa.Noinhan sen voi esittää... siis lainasumerkein, mutta kuten yllä huomasit... sekaannusta aiheutti vaikka sinä ja minäkin tiesi mitä "oikeesti tarkotit".
PS. olipa mulla yllä kiitettävästi lyöntivihreitä osassa tekstiä... tarttee hidastaa, kun ei sormet pysy perässä :-/- Yksi Eroava
M36 kirjoitti:
Noinhan sen voi esittää... siis lainasumerkein, mutta kuten yllä huomasit... sekaannusta aiheutti vaikka sinä ja minäkin tiesi mitä "oikeesti tarkotit".
PS. olipa mulla yllä kiitettävästi lyöntivihreitä osassa tekstiä... tarttee hidastaa, kun ei sormet pysy perässä :-/Pointtihan tässä nyt oli se, että aloittaja ei huomannut sitä faktaa, että puolison toiminimikin tulee huomioida osituksessa puolison varallisuutta nostavana tekijänä.
Vaikka firman arvo olisikin vähäinen niin se pitää jokatapauksessa kirjata ositussopimukseen ja huomioida osituslaskelmassa.
Käsittääkseni moni yksityisyrittäjä on tässä maassa todennut "lyöneensä kätensä paskaan" kun ei ole tajunnut naimisiin mennessä, että puolisolle tulee papin aamenen myötä avio-oikeus firmaan. - @@@
M36 kirjoitti:
>
Eipä kestä kiitellä.
>
Noh, ei tietenkään voi yleistää että KAIKISSA oikeusaputoimistoissa JOKAINEN juristi on leipääntynyt työhönsä, koska saa saman palkan ajaa asiakkaansa etua "vasemmalla kädellä" vai paneutuuko juttuun ... siellä "asikaslähtöisyys" voi tarkoitta samaa kuin "hyvä että asiakas lähti"....
Vastaavasti, eivät kaikki yksityisetkään lakimiehet ole eduksi ammattikunnalleen... mutta maksavana asiakkaana voit vaatia hieman paremmin, ja vaihtaa jos huomaat ettei kaveri tiedä tosiaan asiaansa tai ole kiinnostunut myös selvittämään sinulle missä mennään. Yksi keino on kysyä suosituksia tai "referenssejä" ennen toimeksiantoa... mutta ainahan tuossakin epävarmuutta, kuin hammaslääkärinsä valitsemisessa.
>
Niin, eivät väärät luvut laskelmaa estä tekemästä... ja ellet hyväksy lähtöarvoja ne neuvotellaan sellaisiksi että kummallekin ne käyvät. Jos ei sopua synny... niin oikeuden määräämä pesänjakaja määrittelee ihan omatoimisesti tai kuten parhaaksi katsoo.
>
Tuo rikosilmoitus ja poliisitutkinta on se vihon viimeinen keino (petosepäily)... yleensä kun lakimiehesi keskustelee hänen lakimiehensä kanssa, niin alkaa ne tiliotteetkin löytymään...
Poliisi ei tietenkään ala arvioimaan osituksenne kiinteistän arvoja (vaan selvittää onko omaisuutta piilotettu esim. pankkitileille, jos näin äärimmäiseen tilanteeseen ajaudutte) ... sen hoitaa pesänjakaja ellette te siitä pääse sopuun. Jo pesänjakajan ottaminen ositukseen on melko harvinaista... poliisin sekoittaminen ositukseen jo erittäin harvinaista.
>
Sama pätee tämän asian selviämiseen kuin tiliotteisiinkin... vaikkei siihen rikostutkintaan asti ajauduttaisikaan.
>
Selkeintä on, että allekirjoitat ositussopimuksen vasta kun olet siihen tyytyväinen (tai edes tyytyväinen syntyneeseen kompromissiin) ja olet saanut kaikki ne tiedot jotka oleellisia oikeudenmukaisen osituksen tekemiseen ... takarajaa osituksen tekemiselle ei ole.
Tehtyäkin ositussopimusta voi moittia jos se perustuu vääriin tietoihin... muistaakseni 6 kk aikana.
Jos tarkoitat muuta ositushetken määritystä kuin tuo I-vaiheen saapuninen käräjäoikeuteen... niin ei ole. Mutta, sovittelulla voidaan poiketa tulemasta jonka ko. päivä antaisi
.
>
Joka voidaan korjata osituksessa, lukaisepa aviolittolaki... ei ole niin vaikeaa tekstiä kuin voisi luulla ( http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1929/19290234 )
Jonka voi ottaa puheeksi sopivassa kohtaa neuvotteluita (tunnetaan nimellä "taktiikka")
>
Mahdoton sanoa mikä on kohtuullinen myyntiaika... riippuu kohteesta ja alueesta... mutta ei se saa merkittävästi poiketa siitä miten kohteet keskimäärin teillä päin liikkuvat. Toisaalta, pesänjakajan ajettava teidän kummankin etua... siis olla olematta puolueellinen (jonka vuoksi yleensä kumpikin puoliso tyytymätön hänen toimintaansa).
Se, että maksat myös exäsi osuutta lainasta ei ole viisasta... mutta ilmeisesti pakon sanelemaa. Pesänjakaja ottaa tämän huomioon... ja vaikka pääsisittekin sopimusositukseen (toivottavasti), on ainakin lyhennykset luettava eduksesi.
>
Yritys korottaa vaimosi nettovarallisuutta (paitsi jos sillä velkaa enemmän kuin sen myyntiarvo olisi) ... eli sille pistetään "hintalappu" osituksessa aivan kuin autollesikin...Mitä maksaa kunnon juristi?,ositus menossa ja tapeltu omaisuudesta jo melkeen 2v suurin kina talosta joka exän nimissä ostettu avioliiton aikana oltiin jo oltu 5v aviossa ja 2 poikaa kun talo ostettiin.Aviossa kerittiin oleen 20v ero siis 2v takaisin..
- Yksi Eroava
@@@ kirjoitti:
Mitä maksaa kunnon juristi?,ositus menossa ja tapeltu omaisuudesta jo melkeen 2v suurin kina talosta joka exän nimissä ostettu avioliiton aikana oltiin jo oltu 5v aviossa ja 2 poikaa kun talo ostettiin.Aviossa kerittiin oleen 20v ero siis 2v takaisin..
En tiedä mitä juristi maksaa, mutta sellainen mielikuva minulle on tullut jostain, että käräjäoikeuden määräämä pesänjakaja maksaa 2000-9000 euroa.
Käräjäoikeuden määräämää pesänjakajaa voi pyytää kumpi tahansa puolisoista. Hänen kustannuksensa sitten maksavat puolisot 50/50 - mikä tieto yleensä kummasti lisää neuvotteluhalukkuutta puolisoiden kesken. @@@ kirjoitti:
Mitä maksaa kunnon juristi?,ositus menossa ja tapeltu omaisuudesta jo melkeen 2v suurin kina talosta joka exän nimissä ostettu avioliiton aikana oltiin jo oltu 5v aviossa ja 2 poikaa kun talo ostettiin.Aviossa kerittiin oleen 20v ero siis 2v takaisin..
Jokainen asianaja määrittää itse veloituksensa, mutta käytännössä yksityisellä puolella taksa on alkaen 120 EUR/h ... ja jos oikein huolella riidellään, ja vastineita kirjoitetaan, kanteita nostetaan, sekä taustatyötä tehdään ... niin palaahan niitä tunteja. Eli, syytä varautua useampaan tonniin ... mutta kyllä jursistit yleensä osaavat melko hyvän arvionkin antaa, jos kokemusta vastaavan tyyppisistä ositusriidoista on (ja hyvä jos olisi).
- väärässä
M36 kirjoitti:
>
Eipä kestä kiitellä.
>
>
>
>
>
.
>
>
>
Yritys korottaa vaimosi nettovarallisuutta (paitsi jos sillä velkaa enemmän kuin sen myyntiarvo olisi) ... eli sille pistetään "hintalappu" osituksessa aivan kuin autollesikin...Hienoa kun joku opettaa lukemaan!!!!! :-D
Ainoo huonopuoli asiassa on se että mulle alkaa tämän keskusteluketjun pidetessä "kasvaa sarvet päähän", niin paljon olen ollut asioista tietämätön.
Joka voidaan korjata osituksessa, lukaisepa aviolittolaki... ei ole niin vaikeaa tekstiä kuin voisi luulla ( http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1929/19290234 ) >> >>
Lukasin lakia eka kertaa eläissäni itse (muksuna sen lain luki isä aina mulle :) ja löytyihän sieltä jotain mielenkiintoista:
II OSA
PUOLISOIDEN OIKEUSSUHTEET
2 LUKU
Puolisoiden omaisuus
40 a § (13.3.1964/139)
Milloin puoliso, ottamatta asianmukaisesti huomioon toisen puolison avio-oikeutta, on, antamalla lahjaksi muuta kuin 38 §:ssä sanottua omaisuutta, aiheuttanut omaisuutensa olennaisen vähentymisen eikä 85 §:ssä tarkoitetussa omaisuuden osituksessa voida toiselle puolisolle suorittaa täyttä vastiketta ja lahjan saaja tiesi tai hänen olisi pitänyt tietää, että lahjoitus loukkasi toisen puolison oikeutta, on lahja tai sen arvo palautettava siinä määrin kuin se on tarpeen toisen puolison oikeuden toteuttamiseksi. Lahjan arvo on määrättävä sen ajankohdan mukaan, jolloin lahjoitus täytettiin, mikäli asianhaarat eivät muuta aiheuta.
Palauttamista koskeva kanne on nostettava vuoden kuluessa siitä, kun ositus toimitettiin, kuitenkin viimeistään kymmenen vuoden kuluessa lahjoituksen täyttämisestä.
Jollei lahjanlupauksena annettu sitoumus ollut omaisuutta ositettaessa täytetty, älköön sitä saatettako voimaan, sikäli kuin se loukkaa toisen puolison oikeutta.
Voi olla että tulkkaan tota puolueellisesti, mutta mielestäni noi mainitsemani "muilutukset" pitäisi myös laskea mukaan ositukseen.
Jos puoliso ei ko. tietoja ilmoita ja pesänjakaja ei niitä saa, jää jäljelle mielestäni se mainitsemasi "neuvottelu-taktiikka" tai poliisi.
Toi kioski homma kyllä vielä mietityttää:
- tili saldo eropäivänä... menee puoliksi, ok.
- kioskin irtimisto puoliksi tai käypä summa rahaa... ok.
- kioski rakennus on vuokrattu...ei vaikutusta ositukseen.
Mitä tästä vielä voi jakaa???
Toimintaa n. 4kk/vuosi. Liikevaihto on huomattava (duunarin vuosituloihin verattuna...useampi vuosi), mutta tilinpäätöksen jälkeen ei siitä niin hirveitä käteen jää. Se on ollut opiskeluaikoina hyvä rahan tuoja pitkään talveen, mutta nyt enemmänkin harrastus tai tapa (sosiaalista toimintaa) sekä ahkerien nuorten työlistämistä omalta kylältä. Paljon siihen on itsekkin tullut vuosien varrella satsattua työtä ja homma on paisunutkin 10-kertaiseksi 15 vuodessa. Mutta silti en minä ainakaan tiedä miten toi pitäisi hinnoitella. Tosin jos ensikesänä toimintaa ei olisi...olisi se suru monelle nuorelle ja harmistus monelle mökkiläiselle. väärässä kirjoitti:
Hienoa kun joku opettaa lukemaan!!!!! :-D
Ainoo huonopuoli asiassa on se että mulle alkaa tämän keskusteluketjun pidetessä "kasvaa sarvet päähän", niin paljon olen ollut asioista tietämätön.
Joka voidaan korjata osituksessa, lukaisepa aviolittolaki... ei ole niin vaikeaa tekstiä kuin voisi luulla ( http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1929/19290234 ) >> >>
Lukasin lakia eka kertaa eläissäni itse (muksuna sen lain luki isä aina mulle :) ja löytyihän sieltä jotain mielenkiintoista:
II OSA
PUOLISOIDEN OIKEUSSUHTEET
2 LUKU
Puolisoiden omaisuus
40 a § (13.3.1964/139)
Milloin puoliso, ottamatta asianmukaisesti huomioon toisen puolison avio-oikeutta, on, antamalla lahjaksi muuta kuin 38 §:ssä sanottua omaisuutta, aiheuttanut omaisuutensa olennaisen vähentymisen eikä 85 §:ssä tarkoitetussa omaisuuden osituksessa voida toiselle puolisolle suorittaa täyttä vastiketta ja lahjan saaja tiesi tai hänen olisi pitänyt tietää, että lahjoitus loukkasi toisen puolison oikeutta, on lahja tai sen arvo palautettava siinä määrin kuin se on tarpeen toisen puolison oikeuden toteuttamiseksi. Lahjan arvo on määrättävä sen ajankohdan mukaan, jolloin lahjoitus täytettiin, mikäli asianhaarat eivät muuta aiheuta.
Palauttamista koskeva kanne on nostettava vuoden kuluessa siitä, kun ositus toimitettiin, kuitenkin viimeistään kymmenen vuoden kuluessa lahjoituksen täyttämisestä.
Jollei lahjanlupauksena annettu sitoumus ollut omaisuutta ositettaessa täytetty, älköön sitä saatettako voimaan, sikäli kuin se loukkaa toisen puolison oikeutta.
Voi olla että tulkkaan tota puolueellisesti, mutta mielestäni noi mainitsemani "muilutukset" pitäisi myös laskea mukaan ositukseen.
Jos puoliso ei ko. tietoja ilmoita ja pesänjakaja ei niitä saa, jää jäljelle mielestäni se mainitsemasi "neuvottelu-taktiikka" tai poliisi.
Toi kioski homma kyllä vielä mietityttää:
- tili saldo eropäivänä... menee puoliksi, ok.
- kioskin irtimisto puoliksi tai käypä summa rahaa... ok.
- kioski rakennus on vuokrattu...ei vaikutusta ositukseen.
Mitä tästä vielä voi jakaa???
Toimintaa n. 4kk/vuosi. Liikevaihto on huomattava (duunarin vuosituloihin verattuna...useampi vuosi), mutta tilinpäätöksen jälkeen ei siitä niin hirveitä käteen jää. Se on ollut opiskeluaikoina hyvä rahan tuoja pitkään talveen, mutta nyt enemmänkin harrastus tai tapa (sosiaalista toimintaa) sekä ahkerien nuorten työlistämistä omalta kylältä. Paljon siihen on itsekkin tullut vuosien varrella satsattua työtä ja homma on paisunutkin 10-kertaiseksi 15 vuodessa. Mutta silti en minä ainakaan tiedä miten toi pitäisi hinnoitella. Tosin jos ensikesänä toimintaa ei olisi...olisi se suru monelle nuorelle ja harmistus monelle mökkiläiselle.Juuri tuon kohdan toivoinkin sinun löytävän... jota ehkä voidaan soveltaa tilanteessasi.
Kuten huomasit, ei lakitesti ole "munkkilatinaa", etenkään kun on motivaatio lukea... ja ymmärtää. Kun on hieman perillä kuvioista, on helpompi keskustella ja kysellä juristilta miten asiaasi parhaiten voidaan ajaa eduksesi. Vähän sama, jos autossasi iso vika ja menet keskustelemaan hyvän automekaanikon kanssa kuinka korjaamisen kanssa edetään... jos tunnet autotekniikaa hieman enemmän kuin miten se tankataan, olet kaikin puolin "vahvemmilla" vaikka työn tekeekin asiantuntija.
Vaimosi kioskista... koska et ole siinä omistajana, se korottaa arvollaan vain vaimosi nettovarallisuutta (mutta tuskin paljoa)... ja vaikuttaa sitä kautta tasinkoon eduksesi. Ette siis varsinaisesti jaa "kassaa" tai irtaimistoa... hän voi sillä tehdä mitä haluaa. Mutta tietenkin osituksessa sille jokin arvo määritettävä... mikä varmasti vaikeampaa kuin autollesi.
Se, että olet kioskin eteen tehnyt työtä... ei vaikuta tässä tapauksessa (saat osasi tasingon kautta). JOS teillä olisi ollut avioehto (tasinkoa ei maksettaisi), voisit työpanokseesi vedoten vaatia kuitenkin osuuttasi firmasta (ks. sovittelupykälä joka on 103b §).
Jaksamisia, ja haastattelepa oikeustoimiston juristia hieman... nyt kun tiedät asioista enemmän kuin eilen.- Yksi Eroava
M36 kirjoitti:
Juuri tuon kohdan toivoinkin sinun löytävän... jota ehkä voidaan soveltaa tilanteessasi.
Kuten huomasit, ei lakitesti ole "munkkilatinaa", etenkään kun on motivaatio lukea... ja ymmärtää. Kun on hieman perillä kuvioista, on helpompi keskustella ja kysellä juristilta miten asiaasi parhaiten voidaan ajaa eduksesi. Vähän sama, jos autossasi iso vika ja menet keskustelemaan hyvän automekaanikon kanssa kuinka korjaamisen kanssa edetään... jos tunnet autotekniikaa hieman enemmän kuin miten se tankataan, olet kaikin puolin "vahvemmilla" vaikka työn tekeekin asiantuntija.
Vaimosi kioskista... koska et ole siinä omistajana, se korottaa arvollaan vain vaimosi nettovarallisuutta (mutta tuskin paljoa)... ja vaikuttaa sitä kautta tasinkoon eduksesi. Ette siis varsinaisesti jaa "kassaa" tai irtaimistoa... hän voi sillä tehdä mitä haluaa. Mutta tietenkin osituksessa sille jokin arvo määritettävä... mikä varmasti vaikeampaa kuin autollesi.
Se, että olet kioskin eteen tehnyt työtä... ei vaikuta tässä tapauksessa (saat osasi tasingon kautta). JOS teillä olisi ollut avioehto (tasinkoa ei maksettaisi), voisit työpanokseesi vedoten vaatia kuitenkin osuuttasi firmasta (ks. sovittelupykälä joka on 103b §).
Jaksamisia, ja haastattelepa oikeustoimiston juristia hieman... nyt kun tiedät asioista enemmän kuin eilen.Tuosta kioskista vielä. Onhan sekin mahdollista, että se osituksen yhteydessä siirtyy puolisolta aloittajan nimiin.
Yksi Eroava kirjoitti:
Tuosta kioskista vielä. Onhan sekin mahdollista, että se osituksen yhteydessä siirtyy puolisolta aloittajan nimiin.
Onhan se mahdollista että se siirtyy vaikka sinun nimiisi, jos aloittajan vaimo sen sulle päättää myydä. Se on hänen kioskinsa (näin ymmärsin), siis hänen omaisuuttaan ... ja siirtyy vain jos hän päättää sen myydä ostajalle kuka ilmoittautuu.
Myös, vaimo voi maksaa tasinkoaan kioskilla ... eli, jos kioskin arvo on vaikka 10.000 EUR (arvosta yhteisymmärrys osapuolten välillä, tai pesänjakajan "antama") voi hän sen luovuttaa tasinkoana aloittajalle (tai lyhentää tasinkoaan) ... vaikkei ap. koko kuppilaa edes tahtosi... Vastaavasti, vaimon ei ole pakko luovuttaa kioskia tasinkona, vaikka ap. rukoilisi sitä häneltä.
Mitä vaimo ei voi tehdä, on "hukata" kioskiaan ilmaiseksi vaikka siskolleen ... tai myydä sinulle selkeään alihintaan "kikkaillekseen" tasinkoa edukseen (ja ostaakseen kioskin sinulta takaisin kesällä samaan "alihintaan").
Joka tapauksessa, tapahtuu kioskille mitä tahansa, on se osituslaskelmassa korottamassa vaimon nettovarallisuutta.
- asia..
vielä ennenkuin ryhdyt laajamittaisiin hommiin.Selvitä ensin onko sinulla edes mitään oikeutta vaimosi perintöosaan.Meillä ainakin isovanhemmat jo hoitivat asian niin ettei lasten aviopuolisoilla ole oikeutta perintöön,eikä sen tuottoon.Näin säilyy arvokkaat mökit ja maat suvun hallussa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nasima löi Jussille luun kurkkuun
Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse4928593Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"
jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r1205872Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?
Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos2824877Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa
SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli584645Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta
Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s724179Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun
ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta1603940SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat
Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha1723788- 901718
- 991292
- 47899