Leikkikoulussa lauloimme

vanhoja muistellen

Hukassa sanat laululeikkiin, jossa kukko ja kana meni saunaan, muistaakseni kukko pyörtyi lauteille ja kana lähti hakemaan vettä." Kaunis kaivo, kaunis kaivo anna mulle vettä" johon kaivo vastasi " en anna, en anna ennenku tuot mulle kiulun" jne... Muistaako kukaan?

10

6992

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kukaan....

      Pikkutyttönä lauloimma aina mummun kanssa keinussa sitä laulua. Enää ei mummua ole sitä laulamassa ja itsekin sitä olen muutama hetki sitten yrittänyt muistella

      • laulu?

      • versio.
        laulu? kirjoitti:

        http://www.turunsanomat.fi/extra/?ts=1,3:1010:0:0,4:10:0:1:2002-06-29,104:10:112448,1:0:0:0:0:0:

        "Kukko oli kipeä,/ kana teki saunan,/ ei ollut vettä/ kana kippas kaivo.

        Hyvä kaivo kaunis kaivo/ annas mulle vettä,/ en mä sul' ennen vettä anna/ ennen kuin mul' koukun tuot, /kana kippas koivu.

        Hyvä koivu, kaunis koivu/ annas mulle koukku,/ en mä sul' ennen koukku anna/ ennen kuin mul' rihman tuot,/ kana kippas neitsyn luo.

        Hyvä neitsy kaunis neitsy/ annas mulle rihmaa,/ en mä sul' ennen rihmaa anna/ ennen kuin mulle kengät tuot, kana kippas suutaril./

        Hyvä suutari kaunis suutari/ annas mulle kengät,/ en mä sul' ennen kenkii anna/ ennen kuin mull harjakset tuot,/ kana kippas sian luo.

        Hyvä sika kaunis sika/ annas mulle harjakset,/ en mä sul' ennen harjaksii anna/ ennen kuin mulle jauhot tuot,/ kana kippas myllärille.

        Hyvä mylläri kaunis mylläri/ annas mulle jauhot,/ en mä sul' ennen jauhoja anna/ ennen kuin mulle jyvii tuot, kana kippas pellol.

        Hyvä pelto kaunis pelto/ annas mulle jyvii,/ en mä sul ennen jyvii anna/ ennen kuin mulle sontaa tuot,/ kana kippas tarhaan.

        Hyvä tarha kaunis tarha/ annas mulle sontaa,/ en mä sul' ennen sontaa anna/ ennen kuin mulle hakoa tuot,/ kana kippas metsään.

        Hyvä metsä kaunis metsä/ annas mulle hakoa, en mä sul' ennen hakoa anna/ ennen kuin mulle kirveen tuot,/ kana kippas sepälle.

        Hyvä seppä kaunis seppä/ annas mulle kirves,/ en sul' ennen kirvest' anna/ ennen kuin mulle rautaa tuot,/ kana kippas Suomeen.

        Hyvä Suomi kaunis Suomi/ annas mulle rautaa,/ en mä sul' ennen rautaa anna/ ennen kuin mulle rahaa tuot,/ kana kippas Ruotsiin.

        Hyvä Ruotsi kaunis Ruotsi/ anna mulle rahaa.

        Sieltä kana rahat sai,/ rahan hän Suomeen kantoi,/ Suomi hänel rautaa antoi,

        raudan hän sepäl kantoi,/ seppä hänel kirveen antoi,/ kirveen hän metsään kantoi,/ metsä hänel hakoa antoi/ haot hän tarhaan kantoi,

        tarha hänel sontaa antoi,/ sonnan hän pellol kantoi,/ pelto hänel jyvät antoi,/ jyvät hän mylläril kantoi, mylläri hänel jauhot antoi,

        jauhot hän sial kantoi,/ sika hänel harjakset antoi,/ harjakset hän suutaril kantoi,/ suutari hänel kengät antoi,/ kengät hän neitsyl kantoi,/ rihman hän koivul kantoi,

        koivu hänel koukun antoi,/ koukun hän kaivoon kantoi,/ kaivo hänel vettä antoi/ veden hän saunaan kantoi,/ jo oli kukko kuollut."


      • laulavat näin:
        versio. kirjoitti:

        "Kukko oli kipeä,/ kana teki saunan,/ ei ollut vettä/ kana kippas kaivo.

        Hyvä kaivo kaunis kaivo/ annas mulle vettä,/ en mä sul' ennen vettä anna/ ennen kuin mul' koukun tuot, /kana kippas koivu.

        Hyvä koivu, kaunis koivu/ annas mulle koukku,/ en mä sul' ennen koukku anna/ ennen kuin mul' rihman tuot,/ kana kippas neitsyn luo.

        Hyvä neitsy kaunis neitsy/ annas mulle rihmaa,/ en mä sul' ennen rihmaa anna/ ennen kuin mulle kengät tuot, kana kippas suutaril./

        Hyvä suutari kaunis suutari/ annas mulle kengät,/ en mä sul' ennen kenkii anna/ ennen kuin mull harjakset tuot,/ kana kippas sian luo.

        Hyvä sika kaunis sika/ annas mulle harjakset,/ en mä sul' ennen harjaksii anna/ ennen kuin mulle jauhot tuot,/ kana kippas myllärille.

        Hyvä mylläri kaunis mylläri/ annas mulle jauhot,/ en mä sul' ennen jauhoja anna/ ennen kuin mulle jyvii tuot, kana kippas pellol.

        Hyvä pelto kaunis pelto/ annas mulle jyvii,/ en mä sul ennen jyvii anna/ ennen kuin mulle sontaa tuot,/ kana kippas tarhaan.

        Hyvä tarha kaunis tarha/ annas mulle sontaa,/ en mä sul' ennen sontaa anna/ ennen kuin mulle hakoa tuot,/ kana kippas metsään.

        Hyvä metsä kaunis metsä/ annas mulle hakoa, en mä sul' ennen hakoa anna/ ennen kuin mulle kirveen tuot,/ kana kippas sepälle.

        Hyvä seppä kaunis seppä/ annas mulle kirves,/ en sul' ennen kirvest' anna/ ennen kuin mulle rautaa tuot,/ kana kippas Suomeen.

        Hyvä Suomi kaunis Suomi/ annas mulle rautaa,/ en mä sul' ennen rautaa anna/ ennen kuin mulle rahaa tuot,/ kana kippas Ruotsiin.

        Hyvä Ruotsi kaunis Ruotsi/ anna mulle rahaa.

        Sieltä kana rahat sai,/ rahan hän Suomeen kantoi,/ Suomi hänel rautaa antoi,

        raudan hän sepäl kantoi,/ seppä hänel kirveen antoi,/ kirveen hän metsään kantoi,/ metsä hänel hakoa antoi/ haot hän tarhaan kantoi,

        tarha hänel sontaa antoi,/ sonnan hän pellol kantoi,/ pelto hänel jyvät antoi,/ jyvät hän mylläril kantoi, mylläri hänel jauhot antoi,

        jauhot hän sial kantoi,/ sika hänel harjakset antoi,/ harjakset hän suutaril kantoi,/ suutari hänel kengät antoi,/ kengät hän neitsyl kantoi,/ rihman hän koivul kantoi,

        koivu hänel koukun antoi,/ koukun hän kaivoon kantoi,/ kaivo hänel vettä antoi/ veden hän saunaan kantoi,/ jo oli kukko kuollut."

        KUKKO JA KANA MENI SAUNAAN
        Kukko ja kana -lorusta on tullut kovasti kiitoksia, mutta 58-vuotias "Mummo Loimaalta" lähetti vielä oman versionsa lorusta, jonka hän oli oppinut isältään ja sitten itse vähän "siistinyt" lopusta ja hokee sitä nykyään omille lapsenlapsilleen. Hän ottaisi vielä mielellään vastaan lukijoilta lisätietoja tai omia versioitaan tästä lorusta:

        "Kukko ja kana meni saunaan./ Ei ollut saunassa vettä./ Kukko meni lähteelle, sanoi:/ Hyvä lähde, kaunis lähde,/ anna mulle vettä./ Lähde se hälle vastasi:/ En sulle ennen vettä anna, kun tuot mulle kiulun./ Kukko meni metsään, sanoi:/ Hyvä metsä, kaunis metsä, anna mulle kiulu./ Metsä se hälle vastasi:/ En sulle ennen kiulua anna, kun tuot mulle kirveen./

        Kukko meni sepän tykö, sanoi:/ Hyvä seppä, kaunis seppä,/ anna mulle kirves./ Seppä se hälle vastasi:/ En sulle kirvestä anna, ennen kuin tuot mulle rautaa./ Kukko meni suolle, sanoi:/ Hyvä suo, kaunis suo,/ anna mulle rautaa./

        Suo se hälle raudan antoi,/ Raudan kukko sepälle kantoi./ Seppä se hälle kirveen takoi./ Kirveen kukko metsälle kantoi./ Metsä se hälle kiulun antoi./ Kiulun kukko lähteelle kantoi./ Lähde se hälle vettä antoi./ Veden kukko saunalle kantoi./

        Mutta kukko oli ollut vettä hakemassa niin kauan, että kana oli sillä aikaa nukkunut."


      • alkup.
        laulavat näin: kirjoitti:

        KUKKO JA KANA MENI SAUNAAN
        Kukko ja kana -lorusta on tullut kovasti kiitoksia, mutta 58-vuotias "Mummo Loimaalta" lähetti vielä oman versionsa lorusta, jonka hän oli oppinut isältään ja sitten itse vähän "siistinyt" lopusta ja hokee sitä nykyään omille lapsenlapsilleen. Hän ottaisi vielä mielellään vastaan lukijoilta lisätietoja tai omia versioitaan tästä lorusta:

        "Kukko ja kana meni saunaan./ Ei ollut saunassa vettä./ Kukko meni lähteelle, sanoi:/ Hyvä lähde, kaunis lähde,/ anna mulle vettä./ Lähde se hälle vastasi:/ En sulle ennen vettä anna, kun tuot mulle kiulun./ Kukko meni metsään, sanoi:/ Hyvä metsä, kaunis metsä, anna mulle kiulu./ Metsä se hälle vastasi:/ En sulle ennen kiulua anna, kun tuot mulle kirveen./

        Kukko meni sepän tykö, sanoi:/ Hyvä seppä, kaunis seppä,/ anna mulle kirves./ Seppä se hälle vastasi:/ En sulle kirvestä anna, ennen kuin tuot mulle rautaa./ Kukko meni suolle, sanoi:/ Hyvä suo, kaunis suo,/ anna mulle rautaa./

        Suo se hälle raudan antoi,/ Raudan kukko sepälle kantoi./ Seppä se hälle kirveen takoi./ Kirveen kukko metsälle kantoi./ Metsä se hälle kiulun antoi./ Kiulun kukko lähteelle kantoi./ Lähde se hälle vettä antoi./ Veden kukko saunalle kantoi./

        Mutta kukko oli ollut vettä hakemassa niin kauan, että kana oli sillä aikaa nukkunut."

        Kiitos, ei ihan sama versio kuin aikanaan leikkikoulussa mutta kelpaa :)


      • Paapa101
        alkup. kirjoitti:

        Kiitos, ei ihan sama versio kuin aikanaan leikkikoulussa mutta kelpaa :)

        Hei!
        Tässä samasta aiheesta versio.. Mummilta opittu, tietty! :)


        Kukko ja kana meni saunaan
        Mutta saunassa ei ollut vettä.

        Kukkopa siitä kaivolle juoksi
        -hyvä kaivo, kaunis kaivo, anna minulle vettä.

        En anna, en anna,
        ennen kuin tuot minulle sankon.

        Kukkopa siitä tytölle juoksi
        - hyvä tyttö, kaunis tyttö, anna minulle sanko.

        En anna, en anna,
        ennen kuin tuot minulle kengät.

        Kukkopa siitä suutarille juoksi
        - hyvä suutari, kaunis suutari, anna minulle kengät.

        En anna, en anna,
        ennen kuin tuot minulle harjaksia.

        Kukkopa siitä sialle juoksi
        - hyvä sika, kaunis sika, anna minulle harjaksia.

        En anna, en anna,
        ennen kuin tuot minulle jauhoja.

        Kukkopa siitä myllärille juoksi
        - hyvä mylläri, kaunis mylläri, anna minulle jauhoja.

        En anna, en anna,
        ennen kuin tuot minulle jyviä.

        Kukkopa siitä pellolle juoksi
        - hyvä pelto, kaunis pelto, anna minulle jyviä.

        En anna, en anna,
        ennen kuin tuot minulle sadetta.

        Kukkopa siitä pilvelle juoksi
        - hyvä pilvi, kaunis pilvi, anna minulle sadetta.

        Pilvipä kukolle sateen antoi,
        sateen kukko pellolle kantoi.
        Pelto kukolle jyvät antoi,
        jyvät kukko myllärille kantoi.
        Mylläri kukolle jauhot antoi,
        jauhot kukko sialle kantoi.
        Sika kukolle harjakset antoi,
        harjakset kukko suutarille kantoi.
        Suutari kukolle kengät antoi,
        kengät kukko tytölle kantoi.
        Tyttö kukolle sangon antoi,
        sangon kukko kaivolle kantoi.
        Kaivo kukolle veden antoi,
        veden kukko saunalle kantoi.

        Mutta sillä välin oli kana kuolla kupsahtanut.


    • Viljami Mackie

      Kyllä minä muistan kukon ja kanan tarinoota. Nuorena mukulana äitini pirsi pari kappaletta kuvia jossa on kukko, kana, täti, ja suutari, Jos joku haluaisit nämät voisin lähettää niitä sähköpostitse.
      Parhain ja Eteläpohojalaasin terveisin,
      Viljami Mackie (ent Mäkelä)

    • tarup

      Sattumalta näin kyselysi näin pitkän ajan kuluttua.
      Tunnen kukon ja kanan saunareissun lapsuudestani, jolloin vanhempani lauloivat sitä minulle. Sittemmin olen laulanut sitä lapsilleni.
      Kertomuksen loppua on yleensä muutettu, mutta aina on kerrottu myös oikea loppu, jotta perinne jatkuisi.
      Lauluun tuli oma lisänsä Porin murteesta, mutta tähän kirjoitin sen melkein yleiskielellä:

      Kukko ja kana meni saunaan. Saunassa ei ollut vettä.
      Kukko meni kaivon luo –sanoi:”Hyvä kaivo, kaunis kaivo, anna mulle vettä.”
      ”En anna en anna, ennen kuin tuot mulle ämpärin.”
      Kukko meni emännän luo, sanoi: "Hyvä emäntä, kaunis emäntä, anna mulle ämpäri.”
      ”En anna, en anna. Ennen kuin tuot mulle kengät.”
      Kukko meni suutarin luo, sanoi:"Hyvä suutari, kaunis suutari, anna mulle kengät.”
      ”En anna, en anna, ennen kuin tuot mulle nahkaa.”
      Kukko meni possun luo, sanoi: "Hyvä possu, kaunis possu, anna mulle nahkaa.”
      ”En anna, en anna, ennen kuin tuot mulle jauhoja.”
      Kukko meni myllyyn, sanoi: ”Hyvä mylly, kaunis mylly, anna mulle jauhoja.”
      ”En anna, en anna, ennen kuin tuot mulle jyviä.”
      Kukko meni pellolle, sanoi: ”Hyvä pelto, kaunis pelto, anna mulle jyviä.”
      ”En anna, en anna, ennen kuin tuot mulle lantaa.”
      Kukko meni tunkion luo, sanoi: ”Hyvä tunkio, kaunis tunkio, anna mulle lantaa.”
      ”En anna, en anna, ennen kuin tuot mulle hakoja.”
      Kukko meni metsään, sanoi: ”Hyvä metsä, kaunis metsä, anna mulle hakoja.”
      ”En anna, en anna, ennen kuin tuot mulle kirveen.”
      Kukko meni sepän luo, sanoi: ”Hyvä seppä, kaunis seppä, anna mulle kirves.”
      ”En anna, en anna, ennen kuin tuot mulle rautaa.”
      Kukko meni Ruotsiin, sanoi: ”Hyvä Ruotsi, kaunis Ruotsi, anna mulle rautaa.”

      Ruotsista kukko sitten raudan sai. Raudan hän sitten sepälle kantoi.
      Seppä hänelle kirveen antoi. Kirveen hän sitten metsään kantoi.
      Metsä hänelle hakoja antoi. Havot hän sitten tunkiolle kantoi.
      Tunkio hänelle lantaa antoi. Lannan hän sitten pellolle kantoi.
      Pelto hänelle jyviä antoi. Jyvät hän sitten myllyyn kantoi.
      Mylly hänelle jauhoja antoi. Jauhot hän sitten possulle kantoi.
      Possu hänelle nahkaa antoi. Nahan hän sitten suutarille kantoi.
      Suutari hänelle kengät antoi. Kengät hän sitten emännälle kantoi.
      Emäntä hänelle ämpärin antoi. Ämpärin hän sitten kaivolle kantoi.
      Kaivo hänelle vettä antoi. Veden hän sitten saunaan kantoi.
      Ja kun kukko pääsi saunaan, niin kana oli kuollut ja kukko kuoli kans.

    • Vaari vm. -37

      Kukko ja kana menivät saunaan mutta saunassa ei ollut vettä.
      Kukko lensi lähteelle ja sanoi: Hyvä lähde, kaunis lähde anna mulle vettä!
      Lähde sanoi: En anna , en anna ellet tuo minulle ämpäriä.
      Kukko lensi puusepälle ja sanoi: Hyvä puuseppä, kaunis puuseppä anna mulle ämpäri!
      Puuseppä sanoi: En anna, en anna ellet tuo minulle puuta.
      Kukko lensi metsään ja sanoi: Hyvä metsä, kaunis metsä anna mulle puuta!
      Metsä sanoi: En anna, en anna ellet tuo minulle kirvestä.
      Kukko lensi sepän luo ja sanoi: Hyvä seppä, kaunis seppä anna mulle kirves!
      Seppä sanoi: en anna, en anna ellet tuo minulle rautaa.
      Kukko lensi suolle ja sanoi: Hyvä suo, kaunis suo anna mulle rautaa!
      Ja nyt: Suo se hälle rautaa antaa, kukko raudan pajaan kantaa, seppä hälle kirveen antaa, kukko kirveen metsään kantaa, metsä hälle puuta antaa, kukko puun puusepälle kantaa, puuseppä hälle ämpärin antaa, kukko ämpärin lähteelle kantaa, lähde hälle vettä antaa, kukko veden saunaan kantaa. Mutta saunaan oli kana jo kuollut.
      Näin muistin varaisesti kirjoitettuna. Mahtaneeko jotakin puuttua kun suo, muista poiketen, tekee palveluksen korvauksetta. En myöskään muista tähän minkäänlaista säveltä.

    • jorko

      Minulla on vielä erilainen versio, jonka opin vaariltani (syntynyt 1895 Turun läänin Kiskossa). kieli on Salon murteella.

      Kukko ja kana meni saunaan
      Ei ollut löylyy
      Kana se sanoi kukolle että heitä sinä vettä
      Ja niin lähti kukko vettä hakemaan

      Hyvä lähde kaunis lähde anna mulle vettä
      Ei mä sul ennen vettä anna ennen kun mulle hakoja tuot

      Hyvä kuusi kaunis kuusi, anna mulle hakkoi
      Ei mä sul ennen hakoja anna ennen kuin mulle nauhoja tuot.

      Hyvä neitsyt kaunis neitsyt, anna mulle nauhoja
      Ei mä sul ennen nauhoja anna ennen kuin mulle piaksut tuot.


      Hyvä suutari kaunis suutari anna mulla piaksut
      Ei mä sul ennen piaksuja anna ennen kuin mulle harjaksii tuot

      Hyvä sika kaunis sika anna mulle harjaksii
      Ei mä sul ennen harjaksii anna ennen kuin mulle jyviä tuot

      Hyvä jyvämies kaunis jyvämies, anna mulle jyvii
      Ei mä sul ennen jyviä anna ennen kuin mulle rautta tuot

      Hyvä seppä, kaunis seppä anna mulle rautta
      Ei mä sul ennen rautta anna ennenkuin mulle hiiliä tuot

      Hyvä koivu kaunis koivu, anna mulle hiilii
      Ei mä sul ennen hiiliä anna ennen kuin mulle valkkia(tulta) tuot

      Hyvä emäntä kaunis emäntä, anna mulle valkkia
      Juu kyl mä sul valkkian annan

      Sitten loppu laulettiin yhdellä hengenvedolla

      Emäntä mulle valkkian annoi, minä valkkian koivulle kannoin, koivu mulle hiiliä annoi, minä hiilet sepälle kannoin, seppä mulle rautta annoi, minä raudan jyvämiehel kannoin, jyvämies mulle jyviä annoi, minä jyvät sialle kannoin, sika mulle harjaksi annoi, minä harjakset suutaril kannoin, suutari mulle piaksut annoi, minä piaksut neidolle kannoin, neito mulle nauhoja annoi, minä nauhat kuuselle kannoin, kuusi mulle havuja annoi, minä havut lähteelle kannoin, lähde mulle vettä annoi, minä veden kotia kannoin---- söin join ja ryyppäsin

      Saunakohtaus alussa oli ilman säveltä. Anelu oli aika yksinkertainen Kalevalainen sävel.
      Emännän lupauksessa ei säveltä ollut, mutta sanoissa oli ystävällinen ja iloinen sävy. Paluumatka oli kaksisäveleinen laskevalla lopulla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14826
    2. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      2177
    3. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      2175
    4. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      2175
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      2174
    6. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      2174
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      2173
    8. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      2173
    9. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      2173
    10. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      2173
    Aihe