2.Mooseksen kirja:
20:5 Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;
4.Mooseksen kirja:
14:18 'Herra on pitkämielinen ja suuri armossa, hän antaa anteeksi pahat teot ja rikokset, mutta ei jätä niitä rankaisematta, vaan kostaa isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen.'
Hesekiel:
18:19 Ja vielä te kysytte: 'Minkätähden ei poika kanna isän syntivelkaa?' Kun poika on tehnyt oikeuden ja vanhurskauden, noudattanut kaikkia minun käskyjäni ja tehnyt niitten mukaan, hän totisesti saa elää. Se sielu, joka syntiä tekee - sen on kuoltava.
18:20 Poika ei kanna isän syntivelkaa, eikä isä kanna pojan syntivelkaa. Vanhurskaan ylitse on tuleva hänen vanhurskautensa, ja jumalattoman ylitse on tuleva hänen jumalattomuutensa. (Miksi tytöistä ei puhuta mitään?)
5.Mooseksen kirja:
24:16 Älköön isiä rangaistako kuolemalla lasten tähden älköönkä lapsia isien tähden; kukin rangaistakoon kuolemalla oman syntinsä tähden.
Jesaja:
14:21 Laittakaa hänen lapsillensa verilöyly heidän isiensä pahain tekojen tähden, etteivät he nousisi ottamaan omaksensa maata ja täyttäisi maanpiiriä kaupungeilla."
Mikä näistä on
5
136
Vastaukset
Jumala on ennenkaikkea Pyhä - 'numen'. Pyhyyden, numenaalisen, ominaisuus on on samanaikaisesti sen kiehtovuus ja pelottavuus. Se sisältää samanaikaisesti sekä korkeimman hyvän, että tuhon mahdollisuuden.
- anti-kristitty
Miksi Vanhassa Testamentissa ei yleensä puhuta tytöistä/naisista? Yritäs arvata. Vanhan Testamentin kirjoittamisen aikana oli jo olemassa sellainen asia kuin kulttuuri. Ja se kulttuuri oli aika patriarkaalinen. Ymmärrät kai, mitä tuo tarkoittaa?
Vaivauduitko miettimään Jesaja 14:21:n asiayhteyttä? Minkätyyppinen teksti on kyseessä? Kenenkä väitetään tuottaneen tekstin? Ehkä tämä selventää asiaa:
sinä virität Babylonin kuninkaasta pilkkalaulun
(Jes. 14:4)
Jos häiriintynyt ihminen raiskaa ja tappaa, niin ketä me siitä syytämme? Sitä ihmistä? Yhteiskuntaa? Eikö syypäitä ole kaikki, jotka ovat myötävaikuttaneet kyseiseen lopputulokseen? Vai hylkäämmekö tämän itsestäänselvän totuuden sen takia, että se tekee mahdottomaksi syntipukkien löytämisen ja yksinkertaiset oikeuskäsitykset? Vai tuleeko tämä ajatus hylätä sen takia, että se osoittaa, kuinka "pyhiä" ja "hyviä" ihmiset oikeasti ovat ilman mitään perisyntioppiakaan? Kuka on synnitön? Kuka voi sanoa, että ei tehnyt mitään, mikä on myötävaikuttanut pahojen asioiden tapahtumiseen tässä maailmassa suoraan tai epäsuorasti?
Eikö isien pahuus ja tekojen seuraukset siirry jälkipolvillekin?
Ja sitten on vielä sekin, että Vanhassa Testamentissa käytetään sanontoja ja kielikuvia, jotka eivät ole nykyihmisille (ei edes kristityille) tuttuja? Esitit jo johtopäätöksesi viestisi nimessä. Teitkö sen johtopäätöksen tutkittuasi asian perinpohjin vai asiaa tutkimatta sen takia, että tiesit jo valmiiksi, mihin lopputulokseen halusit päätyä?- periytyy?
Kristillisen kirkon ja koko kristinuskon kannalta on kriittinen kysymys juuri tässä: jos ei ole syntiä, perisyntiä eikä saatanaa olemassa muuta kuin persialaisilta lainattuna uskomusolentona eikä mitään lankeamista täydellisestä alkutilasta, johon ”lunastuksen” avulla pitäisi palata takaisin, niin ei ole mitään loogista tarvetta millekään Vapahtajalle, evankeliumille eikä kirkolle. miten synti oikein periytyy geneettisesti, miten se Aadamin ja Eevan hedelmänsyönti olisi geeneihin vaikuttanut, miten se synti oikein periytyy biologisesti? Miten yksi synninteko voi vaikuttaa perimään aiheuttaen koko ihmislajille pysyvän ja pääsemättömän ”turmeltuneisuuden” ja ”orjuuden”? Synti itsessään on uskonnollinen käsite, ja edellyttää tietynlaisen jumaluuden olemassaoloa: jokin epämääräinen abstrakti ”olemisen syvyys” tuskin välittää ihmisten seksuaalisista taipumuksista ja siitä, mitä heidän ajatuksissaan liikkuu. Jos ihmisten ajatuksista, sanomisista ja tekemisistä pikkutarkasti kiinnostunutta, ihmisiä taukoamatta skannaavaa jumaluutta ei ole (sellaisesta jumaluudesta ei ole mitään todisteita), ei ole syntiäkään. On vain moraalisesti vääriä tekoja aivan kuin moraalisesti hyviä/oikeita tekojakin. Ihminen ei ole täydellinen, ihmisellä on evolutiivisesti kehittyneet viettinsä ja tarpeensa ja ihminen toimii välillä väärin toisia ihmisiä kohtaan. Ei siinä mitään sen mystisempää tarvitse olettaa.
- anti-kristitty
periytyy? kirjoitti:
Kristillisen kirkon ja koko kristinuskon kannalta on kriittinen kysymys juuri tässä: jos ei ole syntiä, perisyntiä eikä saatanaa olemassa muuta kuin persialaisilta lainattuna uskomusolentona eikä mitään lankeamista täydellisestä alkutilasta, johon ”lunastuksen” avulla pitäisi palata takaisin, niin ei ole mitään loogista tarvetta millekään Vapahtajalle, evankeliumille eikä kirkolle. miten synti oikein periytyy geneettisesti, miten se Aadamin ja Eevan hedelmänsyönti olisi geeneihin vaikuttanut, miten se synti oikein periytyy biologisesti? Miten yksi synninteko voi vaikuttaa perimään aiheuttaen koko ihmislajille pysyvän ja pääsemättömän ”turmeltuneisuuden” ja ”orjuuden”? Synti itsessään on uskonnollinen käsite, ja edellyttää tietynlaisen jumaluuden olemassaoloa: jokin epämääräinen abstrakti ”olemisen syvyys” tuskin välittää ihmisten seksuaalisista taipumuksista ja siitä, mitä heidän ajatuksissaan liikkuu. Jos ihmisten ajatuksista, sanomisista ja tekemisistä pikkutarkasti kiinnostunutta, ihmisiä taukoamatta skannaavaa jumaluutta ei ole (sellaisesta jumaluudesta ei ole mitään todisteita), ei ole syntiäkään. On vain moraalisesti vääriä tekoja aivan kuin moraalisesti hyviä/oikeita tekojakin. Ihminen ei ole täydellinen, ihmisellä on evolutiivisesti kehittyneet viettinsä ja tarpeensa ja ihminen toimii välillä väärin toisia ihmisiä kohtaan. Ei siinä mitään sen mystisempää tarvitse olettaa.
En alkuunkaan perusta tuollaisesta mallista enkä siitä ajatuksesta, että raamatulliseen usko perustuu mystiikkaan tai mysteereihin. Heprealainen uskonkäsitys kun kuitenkin on ennenkaikkea konkreettinen, tämänpuoleinen ja käytännöllinen.
Täydellinen alkutila? Siellä lukee, että alussa kaikki oli "sangen hyvää", mutta sanaa "täydellisyys" en muista siellä nähneeni.
"Miten yksi synninteko voi vaikuttaa perimään aiheuttaen koko ihmislajille pysyvän ja pääsemättömän ”turmeltuneisuuden” ja ”orjuuden”?"
Kieltämättä. Se on mahdotonta eikä se nähdäkseni ole raamatullistakaan. Kreikkalais-hellenististä kirkkoteologiaa se on.
En näe, miksi synnin pitäisi olla uskonnollinen käsite. Mitä raamattuun tulee, sanan "jumala" merkitys on ei ole todellakaan rajattu pelkkiin epäjumalankuviin ja Herraan. Raha, maine, naiset, jne. voi olla jumala. Mikä tahansa voi olla jumala. Jumala on siis vain synonyymi sille asialle, mikä on ihmiselle tärkeintä, mikä ikinä se sitten onkaan. Se, että kaikilla on arvot ja arvojärjestys, on tuskin mitenkään erityisen uskonnollinen juttu.
Se synti, mistä Raamatussa ihmiset lunastetaan, on heidän rakkaudettomien tekojen synti Jumalaa ja toisiaan kohtaan. Jos Jumala tahtoo, että kaikki rakastaisivat lähimmäistään, niin loogisesti syntiä on kaikki se, mitä ihmiset tekevät, joka aiheuttaa Jumalan tahdon vastaisia seurauksia.
Raamattu sanoo, että Jeesus lunasti ja toistaiseksi minä oletan, että se on totta ja toimii. Perinteinen oppi lunastuksesta on suoraan sanottuna vähintäänkin hämärä... ainakin minulle. Joten tällä hetkellä vielä tongin asiaa.
No... näin minä ainakin luulen. Ehkä olen eri mieltä jo huomenna asioiden tonkimisen jälkeen.
- nähkääs
Nuo eivät ole toisiaan poissulkevia sanomia.
1. Jumala kostaa synnit ts. niiden seurauksia ei poisteta, kaikki ihmiset vihaavat Jumalaa
2. Herra antaa anteeksi, mutta ei edelleenkään pyyhi synnin seurauksia
3. Jokainen vastaa omista synneistään, mutta niiden seurauksista sivullisetkin kärsii
4. Jokainen vastaa itse omista synneistään tuomiolla
5. ennustus maan ihmisistä
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv302806- 1422636
- 1372197
Syitä välttelyyn
En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?1162143Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.131880Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0161591394Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu
Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu311236Miksi kaivattunne
ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo951204Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt891172Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno381128