miesten puku kunniaan!

vastatkaa miehet

Mieheni oli viikonloppuna kollegansa hautajaisissa ja totesi, etta harvalla miehella oli puku paalla.

Viime kesana oli tyttaremme konfirmaatio ja siellakin suurin osa miehista oli pukeutunut ihan "tavallisiin vaatteisiin."

Onko niin, etta joillekin miehille puvun paalle laittaminen on suuri kynnys vai eiko miehet enaa omistakaan sellaista asua? Vai tuntuuko miehista moinen pukeutuminen "turhalta?"

193

36369

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pukumiesss

      Kyllä suomalainen mies on niin jäykkä ja juro, että ei halua edes pukua päällensä laittaa. Pelkää varmaan, että luullaan HOMOKSI. Suomalainen mies haluaa pukeutua mielummin löysiin ja ilmeisesti samalla mukaviin (?!) vaatteisiin. Se on kyllä säälittävää. Itse olen nähnyt niin järkyttäviä vaateyhdistelmiä juhlissakin, että huhhuh. Farkut ja havaijipaita... sukat ja sandaalit... farkut, sukat ja sandaalit... t-paita ja reisitaskuhousut/-shortsit...

      No joo, jokainen pukeutuu niin kuin lystää, mutta edes kutsujan vuoksi vois... vois pikkasen panostaa! Välillä oikein hävettää.

      Olen samaa mieltä kanssasi, että puku kunniaan! Puku miehen tekee.

      Voi tietysti olla, että juuri sillä hetkellä ei omista pukua. Itse omistan kaksi pukua, vaikka olen vähän päälle parikymppinen. Puvun laitan mielelläni päälle, koska on se sen verran miehekäs! :D Tietysti olettaen, että puku on istuva, eikä roiku päällä.

      • pukeudun tilanteen mukaan

        eduskunnan kyselytuntia.siellähän suurinosa miehistä pukeutuu asiallisesti eli arvonsa mukaan pukuun.mutta miten on nais edustajien laita?!?on jos jonkinmoista riepua päällä,riepua joka sopisi paremmin piha talkoisiin kuin eduskuntaan.ei luulisi et siellä olevilla on ainakaan rahasta kiinni tuo pukeutuminen.


      • IAK

        ...on monelaista. Kerran näin todella "särmän" ja ubersiistin afrikkalaisen herrasmiehen Zurich:in lentokentällä. Kannettava tietokone salkkuineen, ja pukuna heimoviitta ja kalliin näköiset sandaalit. ei sukkia, vaan hyvin hoidetut jalat.


      • Guest Star

        Olet kyllä niin väärässä noissa epäilyksissäsi...

        Ensinnäkin, kyllä ennen homous oli suurempi tabu kuin nykyään, ja silti ennen pukua käytettiin yleisemmin.

        Toisekseen, et ilmeisesti ole Kaurismäen filmejä katsellut? Niissä kun poikkeuksetta on pääosassa suomalainen JURO (hetero-)mies jonka asuna on MUSTA PUKU.

        Puvuttomuus on moderniutta. Itse en välttämättä ole siitä kyllä samaa mieltä mutta itse asiaa se ei muuta.


      • wauuuwawuuuvautsi vau vau

        oikein kaksi pukua omistat ja mielelläsi ne yllesi heität...wauu wautsi wauuuuu...oikea pukumies olet...wautsi wauuuuu...toivottavasti vedät puvun päällesi joka päivä kun omistat oikein kaksi pukua...muut kuvailemasi asuyhdistelmät olivat karmeita mutta reisitaskuhousut ja t-paita näyttää kyllä aika hyvältä ainakin vapaa-ajalla rennosti otettaessa siis....juhliin kuin juhliin täytyy pukeutua etiketin mukaisesti, jos näin ei tehdä niin se on osoitus vain ja ainoastaan käytöstapojen puuttumisesta...
        itselläni on 7 pukua ja käytän niitä tilaisuuden niin vaatiessa, vapaa-ajalla en muuten pukuun viitsi pukeutua, mutta joku rento bleizeri menee aina...


      • Pintero
        wauuuwawuuuvautsi vau vau kirjoitti:

        oikein kaksi pukua omistat ja mielelläsi ne yllesi heität...wauu wautsi wauuuuu...oikea pukumies olet...wautsi wauuuuu...toivottavasti vedät puvun päällesi joka päivä kun omistat oikein kaksi pukua...muut kuvailemasi asuyhdistelmät olivat karmeita mutta reisitaskuhousut ja t-paita näyttää kyllä aika hyvältä ainakin vapaa-ajalla rennosti otettaessa siis....juhliin kuin juhliin täytyy pukeutua etiketin mukaisesti, jos näin ei tehdä niin se on osoitus vain ja ainoastaan käytöstapojen puuttumisesta...
        itselläni on 7 pukua ja käytän niitä tilaisuuden niin vaatiessa, vapaa-ajalla en muuten pukuun viitsi pukeutua, mutta joku rento bleizeri menee aina...

        Vai on voulla siis koiralla oikein 7pukua,tuo luku kyllä on valehtelian määrä.Enkä nyt koirilla ole nähnyt kuin kaksi kesä ja talvi-karvan.Että sillee.Minusta on aivan hyvä että on vapaampaan suun taan menty,olin minäkin hautajaisissa ja puku päällä,mutta en ole puvun kannattaja jos on siistit vaatteet(suorat housut ja sileä paita ja takki)vaatteet ei saa olla hyvin kirkkaita ja mieluimmin tummia yksi värisiä.Ai että seitsemän


      • Nimetön
        Pintero kirjoitti:

        Vai on voulla siis koiralla oikein 7pukua,tuo luku kyllä on valehtelian määrä.Enkä nyt koirilla ole nähnyt kuin kaksi kesä ja talvi-karvan.Että sillee.Minusta on aivan hyvä että on vapaampaan suun taan menty,olin minäkin hautajaisissa ja puku päällä,mutta en ole puvun kannattaja jos on siistit vaatteet(suorat housut ja sileä paita ja takki)vaatteet ei saa olla hyvin kirkkaita ja mieluimmin tummia yksi värisiä.Ai että seitsemän

        vau vau ku oot vitsikäs wautsi wau wau...Joo siistit vaatteet, suorat housut ja kauluspaita on ihan ok joissain tilaisuuksissa mutta hautajaiset on sen verran järeä tilaisuus että en ihan mieluusti katso jos toista mennään muistamaan/kunnioittamaan siitä mistä aita on matalin. Sen verran täytyy vaivaa nähdä että skraka kaulaan ja puku päälle kun mennään hautajaisiin. 3 mustaa, 1harmaa, 1liituraita,1tumman sininen ja 1ruskea...Tule katsomaan vai lähetänkö kuvan. Jotkut kun joutuvat myös töissä pukua pitämään, silloin ei yhdellä oikein pärjää.


      • pena.d
        pukeudun tilanteen mukaan kirjoitti:

        eduskunnan kyselytuntia.siellähän suurinosa miehistä pukeutuu asiallisesti eli arvonsa mukaan pukuun.mutta miten on nais edustajien laita?!?on jos jonkinmoista riepua päällä,riepua joka sopisi paremmin piha talkoisiin kuin eduskuntaan.ei luulisi et siellä olevilla on ainakaan rahasta kiinni tuo pukeutuminen.

        "eduskunnan kyselytuntia.siellähän suurinosa miehistä pukeutuu asiallisesti eli arvonsa mukaan pukuun"

        Onko niillä äijillä jokin muukin arvo kuin nimitys "kansankusettajat"?


      • Versace and CK
        wauuuwawuuuvautsi vau vau kirjoitti:

        oikein kaksi pukua omistat ja mielelläsi ne yllesi heität...wauu wautsi wauuuuu...oikea pukumies olet...wautsi wauuuuu...toivottavasti vedät puvun päällesi joka päivä kun omistat oikein kaksi pukua...muut kuvailemasi asuyhdistelmät olivat karmeita mutta reisitaskuhousut ja t-paita näyttää kyllä aika hyvältä ainakin vapaa-ajalla rennosti otettaessa siis....juhliin kuin juhliin täytyy pukeutua etiketin mukaisesti, jos näin ei tehdä niin se on osoitus vain ja ainoastaan käytöstapojen puuttumisesta...
        itselläni on 7 pukua ja käytän niitä tilaisuuden niin vaatiessa, vapaa-ajalla en muuten pukuun viitsi pukeutua, mutta joku rento bleizeri menee aina...

        Taidat olla jotenkin katkera jostain,vai? Olisko tässä siis kyse siitä montako pukua omistat vai jostain muusta? No mutta nyt tiedetään, että wautsiwaulta löytyy 7 pukua. Se on hieno juttu se, joten käytä niitä äläkä ota nuorta vähän reilu 2kymppistä uhkana. Knnattais melkienpä antaa enemmänkin vinkkiä kuin huutia, eikö????
        Kyllä ne jotkut jaksaa....


      • IAK kirjoitti:

        ...on monelaista. Kerran näin todella "särmän" ja ubersiistin afrikkalaisen herrasmiehen Zurich:in lentokentällä. Kannettava tietokone salkkuineen, ja pukuna heimoviitta ja kalliin näköiset sandaalit. ei sukkia, vaan hyvin hoidetut jalat.

        Elämä on näytelmä. Pukeudumme käsikirjoituksen mukaan. Vapaalle mentäessä ei onneksi ole pukupakkoa (ravintolaan). Voi helteellä mennä keveimmissä vaatteissa. Saa (pitää) olla siisti. Pitäessäni edustusfirmaa pukeuduin sen mukaisesti. Samalla täsmällisyys ja huoliteltu ulkoasu antoivat myönteisen kuvan toiminnasta.


    • miehellä...

      ...iästä riippumatta olisi mielestäni oltava ainakin yksi puku, mieluummin kaksikin: tumma puku erittäin juhlaviin tilaisuuksiin, ja vaaleampi puolivirallisiin tilaisuuksiin, tai esim. kesähäihin.

      Esimerkiksi hautajaiset saattavat joskus tulla niin lyhyellä varoitusajalla, että puku olisi paras olla valmiina kaapissa, vaikkei sitä normaalioloissa usein käyttäisikään. Jos mies ei liho tai laihdu ihan jatkuvasti, niin yhden sopivankokoisen puvun pitäminen varastossa juhlavia tilaisuuksia varten ei pitäisi olla mikään ylivoimainen asia...

      Olen samaa mieltä siitä, että ihmisten pitäisi ymmärtää pukeutua eri tilaisuuksiin niiden vaatiman arvokkuuden mukaan, ja mieluummin hieman liian juhlavasti, kuin liian arkisesti.

      • lllllllllllllllllllllllllll...

        Tuli kutsu firman pääjohtajan juhlatilaisuuteen. Pukeutumisohjeeksi kerrottiin kysyttäessä, että samanlainen jossa lähdet kylään.

        Minä yleensä kyläilen farkuissa ja villapaidassa. Tilaisuus tuntui kuitenkin vaativan tummaa pukua.

        Kauhistus, kun osoittautui, että tumma pukuni (kuten myös vaaleampi arkipukuni) osoittautui liian pieneksi. Olin edellisen kerran käyttänyt sitä vuonna 2002.

        Pienellä "tuunaamisella" se kuitenkin pysyi päälläni sen pari tuntia, minkä tuo juhlatilaisuus kesti. Oli melkoista kidutusta, mutta ei ollut kanttia lähteä "kyläilyasussa" - siis farkuissa.

        Sanotaan, että suutarin lapsilla ei ole kenkiä. Minun isäni oli vaatturi. Täytynee käydä hautausmaalla katsomassa, onko faija kääntynyt haudassaan tämän takia.


      • edellinen
        lllllllllllllllllllllllllll... kirjoitti:

        Tuli kutsu firman pääjohtajan juhlatilaisuuteen. Pukeutumisohjeeksi kerrottiin kysyttäessä, että samanlainen jossa lähdet kylään.

        Minä yleensä kyläilen farkuissa ja villapaidassa. Tilaisuus tuntui kuitenkin vaativan tummaa pukua.

        Kauhistus, kun osoittautui, että tumma pukuni (kuten myös vaaleampi arkipukuni) osoittautui liian pieneksi. Olin edellisen kerran käyttänyt sitä vuonna 2002.

        Pienellä "tuunaamisella" se kuitenkin pysyi päälläni sen pari tuntia, minkä tuo juhlatilaisuus kesti. Oli melkoista kidutusta, mutta ei ollut kanttia lähteä "kyläilyasussa" - siis farkuissa.

        Sanotaan, että suutarin lapsilla ei ole kenkiä. Minun isäni oli vaatturi. Täytynee käydä hautausmaalla katsomassa, onko faija kääntynyt haudassaan tämän takia.

        Yllätyksiä tietenkin saattaa välillä tulla. Ehkä tuon jälkeen nyt sitten muistaa aina silloin tällöin tarkistella pukujen sopivuutta :)


    • Herra 57

      Itselläni on kaksi (tällä hetkellä ylle mahtuvaa...) kokopukua, toinen tumma, toinen vaaleahko (kellarikomerossa toki vielä pari muuta pieneksi käynyttä...). Lisäksi on kolme irtotakkia, joiden kanssa vuorottelen kunkin takin kanssa yhteensopivia erilaisia irtohousuja.

    • enää pukeutua

      kravattiin koska on noita kaksintaisteluja ollut vähemmän ja niissäkin mieluummin valitsen pistoolit kuin miekat joten en edes saisi kunnioitusta herättäviä punaisia raitoja solmukkeeseeni. Mielestäni puku ei kuulu missään muodossa nykyaikaisen miehen asusteisiin. Juhlavasti voi pukeutua ilmankin.

      • ja aiheesta

        Miten esim. eduskunta, valtioneuvosto, suurten firmojen johto, ym. Pitäisikö heidän mielestäsi pukeutua solmiotta ja "casual friday" -tyyliin. Minusta ei. Pukeutumiskoodein noudattaminen on paitsi sivistystä, myös arvostusta vastapuolta, asiakasta, yhteistyökumppania jne. kohtaan.

        Kun mennään häihin, hautajaisiin, perhejuhliin, pukeutumisella osoitetaan arvostusta itse tilaisuutta sekä sen järjestäjiä kohtaan. Silloin pääsääntöisesti puku on paikallaan.

        Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että juhlavasti voi pukeutua ilman pukuakin, mutta oikeissa tilanteissa. Voi olla siisti ja tyylikäs yhdistelmäasussa omalla yksilöllisellä tavallaan ja ilman solmiota. Naisilla pukeutumiskoodi on mielestäni vähän helpompi. "Pikkumusta" käy kovin moneen paikkaan jakkuja, huiveja, koruja varioimalla.

        Iltapuku-/smokkijuhlat ovat sitten oma lukunsa. Valitettavasti jopa Linnan juhlissa näkee todellisia floppeja, tullaan tummassa puvussa, kansallispuvussa, lähes naisen pers'aukon paljastavissa vermeissä kameroiden ihmeteltäväksi. Omaa kapinaa voi käydä ja hankkia palstajulkisuutta niin kovin monella tavalla.


      • Ihmettelijä...
        ja aiheesta kirjoitti:

        Miten esim. eduskunta, valtioneuvosto, suurten firmojen johto, ym. Pitäisikö heidän mielestäsi pukeutua solmiotta ja "casual friday" -tyyliin. Minusta ei. Pukeutumiskoodein noudattaminen on paitsi sivistystä, myös arvostusta vastapuolta, asiakasta, yhteistyökumppania jne. kohtaan.

        Kun mennään häihin, hautajaisiin, perhejuhliin, pukeutumisella osoitetaan arvostusta itse tilaisuutta sekä sen järjestäjiä kohtaan. Silloin pääsääntöisesti puku on paikallaan.

        Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että juhlavasti voi pukeutua ilman pukuakin, mutta oikeissa tilanteissa. Voi olla siisti ja tyylikäs yhdistelmäasussa omalla yksilöllisellä tavallaan ja ilman solmiota. Naisilla pukeutumiskoodi on mielestäni vähän helpompi. "Pikkumusta" käy kovin moneen paikkaan jakkuja, huiveja, koruja varioimalla.

        Iltapuku-/smokkijuhlat ovat sitten oma lukunsa. Valitettavasti jopa Linnan juhlissa näkee todellisia floppeja, tullaan tummassa puvussa, kansallispuvussa, lähes naisen pers'aukon paljastavissa vermeissä kameroiden ihmeteltäväksi. Omaa kapinaa voi käydä ja hankkia palstajulkisuutta niin kovin monella tavalla.

        Kansallispuku on juhlapuku, ja käsittääkseni siten käy hyvin. Etiketti on myös muuttumassa hieman vapaampaan suuntaan, joten tumma puku voi käydä myös hyvin. Sitä, miten naisilla on helpompi pukeutumiskoodi en ymmärrä alkuunkaan, joka pippaloon pitäisi olla uusi puku mikä on aivan älytöntä (ja kallista), monissa julkisissa tilanteissa se on juuri se naisen puku (esim. ne mainitsemasi Linnan juhlat) joka arvostellaan yleensä kantajaansa myöten. Miehillä periaatteessa riittää yksi tai kaksi mustaa pukua, ja ne käyvät tilanteeseen kuin tilanteeseen.


      • jo hieman
        Ihmettelijä... kirjoitti:

        Kansallispuku on juhlapuku, ja käsittääkseni siten käy hyvin. Etiketti on myös muuttumassa hieman vapaampaan suuntaan, joten tumma puku voi käydä myös hyvin. Sitä, miten naisilla on helpompi pukeutumiskoodi en ymmärrä alkuunkaan, joka pippaloon pitäisi olla uusi puku mikä on aivan älytöntä (ja kallista), monissa julkisissa tilanteissa se on juuri se naisen puku (esim. ne mainitsemasi Linnan juhlat) joka arvostellaan yleensä kantajaansa myöten. Miehillä periaatteessa riittää yksi tai kaksi mustaa pukua, ja ne käyvät tilanteeseen kuin tilanteeseen.

        enemmän järkeä. Miksi käyttää tumma pukua joka on itseasiassa eurooppalainen kansallispuku? Suomi ei ole sillä tavalla osa eurooppaa, olkoon meillä omat pukumme.


      • Ihmettelijä... kirjoitti:

        Kansallispuku on juhlapuku, ja käsittääkseni siten käy hyvin. Etiketti on myös muuttumassa hieman vapaampaan suuntaan, joten tumma puku voi käydä myös hyvin. Sitä, miten naisilla on helpompi pukeutumiskoodi en ymmärrä alkuunkaan, joka pippaloon pitäisi olla uusi puku mikä on aivan älytöntä (ja kallista), monissa julkisissa tilanteissa se on juuri se naisen puku (esim. ne mainitsemasi Linnan juhlat) joka arvostellaan yleensä kantajaansa myöten. Miehillä periaatteessa riittää yksi tai kaksi mustaa pukua, ja ne käyvät tilanteeseen kuin tilanteeseen.

        En ole koskaan ymmärtänyt ihan tuota kansallispuvun käyttöä - onhan se tietysti juhlapuku, mutta soveltuu kyllä paremmin kotiseutujuhliin tms. tilaisuuksiin. Mutta ei esimerkiksi hautajaisiin - jollei nyt haudata innokasta kansantanssin ystävää, kyläpelimannia tai tunnettua pitäjänneuvosta.

        Ja jos pariskunta saapuu yhdessä ja naisella on kansallispuku tulisi myös miehellä olla sellainen. Naisella kansallispuku ja miehellä tumma puku tai smokki - menee kyllä ohi minun tyylitajuni.

        Tuossa toisessa alaviitteessä mainitaan miehen tumma puku eurooppalaiseksi kansallispuvuksi ja ehdotetaan, että emme noudattaisi moista käytäntöä täällä Suomessa. Voin kyllä kertoa, että ko. kansallispukua käytetään aivan joka maassa - poislukien ehkä primitiiviset heimot syvimmissä metsiköissä. Ja nämäkin käyttäisivät, jos olisivat siitä kuulleet. Globaalin pukukoodin "unohtaminen" saisi meidät kyllä erottumaan massasta, mutta mihin suuntaan?

        On oma valintamme, millä silmillä muut meitä katsovat ja miten tapakulttuuriamme arvostetaan. Farkut, teepaita ja pikkutakki - Suomi-verrarit - salihousut ja vyölaukku - kahiseva purjehdustakki firman logolla, solmiopaita ilman solmiota; itse me oman kuvamme luomme.


      • mikä on solmion
        crudo kirjoitti:

        En ole koskaan ymmärtänyt ihan tuota kansallispuvun käyttöä - onhan se tietysti juhlapuku, mutta soveltuu kyllä paremmin kotiseutujuhliin tms. tilaisuuksiin. Mutta ei esimerkiksi hautajaisiin - jollei nyt haudata innokasta kansantanssin ystävää, kyläpelimannia tai tunnettua pitäjänneuvosta.

        Ja jos pariskunta saapuu yhdessä ja naisella on kansallispuku tulisi myös miehellä olla sellainen. Naisella kansallispuku ja miehellä tumma puku tai smokki - menee kyllä ohi minun tyylitajuni.

        Tuossa toisessa alaviitteessä mainitaan miehen tumma puku eurooppalaiseksi kansallispuvuksi ja ehdotetaan, että emme noudattaisi moista käytäntöä täällä Suomessa. Voin kyllä kertoa, että ko. kansallispukua käytetään aivan joka maassa - poislukien ehkä primitiiviset heimot syvimmissä metsiköissä. Ja nämäkin käyttäisivät, jos olisivat siitä kuulleet. Globaalin pukukoodin "unohtaminen" saisi meidät kyllä erottumaan massasta, mutta mihin suuntaan?

        On oma valintamme, millä silmillä muut meitä katsovat ja miten tapakulttuuriamme arvostetaan. Farkut, teepaita ja pikkutakki - Suomi-verrarit - salihousut ja vyölaukku - kahiseva purjehdustakki firman logolla, solmiopaita ilman solmiota; itse me oman kuvamme luomme.

        eli karavatin historia?
        Siihen pyyhittiin miekka ennenvanhaa puhtaaksi onnistuneen tapon jälkeen. Miksi tuollaisia barbarismin jäänteitä pitäisi kanniskella, varsinkaan kun tuo ei edes kuulunut meidän kulttuuriin vaan jonkun sumuisen saarivaltion. Eli aletaanko täälläkin pitämään sitten viikinkipukua???

        Nykyaikana pidetään nykyaikaisia kuteita. Onhan naistenkin iltapukumuoti kehittynyt valtavasti, miksi miesten pitäisi kulkea jossain antiikkivetimissä???


      • mikä on solmion kirjoitti:

        eli karavatin historia?
        Siihen pyyhittiin miekka ennenvanhaa puhtaaksi onnistuneen tapon jälkeen. Miksi tuollaisia barbarismin jäänteitä pitäisi kanniskella, varsinkaan kun tuo ei edes kuulunut meidän kulttuuriin vaan jonkun sumuisen saarivaltion. Eli aletaanko täälläkin pitämään sitten viikinkipukua???

        Nykyaikana pidetään nykyaikaisia kuteita. Onhan naistenkin iltapukumuoti kehittynyt valtavasti, miksi miesten pitäisi kulkea jossain antiikkivetimissä???

        Minulla on vähän eri käsitys tuosta kravatin historiasta nimeä myöten, mutta mitäpä tuosta... Samoin tumman puvun historiastakin - jos sillä nyt sellaista selkeästi on. Ilmeisesti sinä luulet tietäväsi muodin ja tapakulttuurin historian sitten paremmin; en käy kiistelemään.

        Vanha mummoni sanoi aina, että "kellä ei ole riihiremputtimia, ei ole pyhäkemputtimia", jolla tarkoitti sitä, että tuli aina pukeutua tilanteen mukaisesti. Ja tuli olla kampetta komerossa vähän joka lähtöön. Oikein hyvä neuvo, jolla kyllä pärjää maailmallakin - jonne ilmeisesti sinä et ole aikeissa edes lähteä. Etteivät vaikutteet vain tarttuisi.

        Ja onhan se miesten muotikin muuttunut - tosin vähän hitaammin. Ja tulee kyllä muuttumaan vastakin ja onhan sopeuduttava. Mitähän "nykyaikaisia kuteita" panisit päällesi isäsi hautajaisiin tai jos saisit jostain kumman syystä kutsun cocktailtilaisuuteen tai illallisille? Tai jos kortissa lukisi joku muu pukukoodi kuin "arkirytkyt"?

        Jos nyt joudut ensimmäistä kertaa tällaista miettimään, niin kysymys ei ole turha.


      • IAK
        ja aiheesta kirjoitti:

        Miten esim. eduskunta, valtioneuvosto, suurten firmojen johto, ym. Pitäisikö heidän mielestäsi pukeutua solmiotta ja "casual friday" -tyyliin. Minusta ei. Pukeutumiskoodein noudattaminen on paitsi sivistystä, myös arvostusta vastapuolta, asiakasta, yhteistyökumppania jne. kohtaan.

        Kun mennään häihin, hautajaisiin, perhejuhliin, pukeutumisella osoitetaan arvostusta itse tilaisuutta sekä sen järjestäjiä kohtaan. Silloin pääsääntöisesti puku on paikallaan.

        Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että juhlavasti voi pukeutua ilman pukuakin, mutta oikeissa tilanteissa. Voi olla siisti ja tyylikäs yhdistelmäasussa omalla yksilöllisellä tavallaan ja ilman solmiota. Naisilla pukeutumiskoodi on mielestäni vähän helpompi. "Pikkumusta" käy kovin moneen paikkaan jakkuja, huiveja, koruja varioimalla.

        Iltapuku-/smokkijuhlat ovat sitten oma lukunsa. Valitettavasti jopa Linnan juhlissa näkee todellisia floppeja, tullaan tummassa puvussa, kansallispuvussa, lähes naisen pers'aukon paljastavissa vermeissä kameroiden ihmeteltäväksi. Omaa kapinaa voi käydä ja hankkia palstajulkisuutta niin kovin monella tavalla.

        Olen vanhana kaartin korpraalina ymmärtänyt, että myös Linnan juhliin saa mennä sekä kansallis- että sotilaspuvussa. Esim. ihmishenkiä palveluksessa pelastanut varusmies tai -nainen tulisi kutsuttuna kyseisiin juhliin sotilaspuvussa. Tuolloin yksikön päällikkö päättäisi, olisiko hänellä päällä "pakasta vedetty" ja silitetty maastopuku, vaiko kenttäharmaa.


      • IAK
        mikä on solmion kirjoitti:

        eli karavatin historia?
        Siihen pyyhittiin miekka ennenvanhaa puhtaaksi onnistuneen tapon jälkeen. Miksi tuollaisia barbarismin jäänteitä pitäisi kanniskella, varsinkaan kun tuo ei edes kuulunut meidän kulttuuriin vaan jonkun sumuisen saarivaltion. Eli aletaanko täälläkin pitämään sitten viikinkipukua???

        Nykyaikana pidetään nykyaikaisia kuteita. Onhan naistenkin iltapukumuoti kehittynyt valtavasti, miksi miesten pitäisi kulkea jossain antiikkivetimissä???

        Krt, eli kravatti on Kroatialainen keksintö, ahtaasti tulkittuna ei ole saarivaltio.


      • puku..

        on vanhanaikainen kapistus. Eikä se edes aina "tee miestä" esim. lyhyt tukeva sälli ja hieman pikän mallinen puvun takki, niin on ruman näköinen ja jalatkin näyttää entistä lyhyemmältä.

        Puvun päälle laittajat ovat massaa, mutta vaatii rohkeutta pukeutua eri lailla.

        Miehelläni on pukuja, irtotakkeja housuja. Siitä huolimatta laitettiin juhliin mustat farkut, musta paita ja niittivyö ja mieheni näytti tosi hyvältä talven juhlissa, että se siitä.

        Mielestäni vanhat pukumiehet ovat tylsännäköisiä ja kaavoihin kangistuneet..


      • Hovimestarimies
        puku.. kirjoitti:

        on vanhanaikainen kapistus. Eikä se edes aina "tee miestä" esim. lyhyt tukeva sälli ja hieman pikän mallinen puvun takki, niin on ruman näköinen ja jalatkin näyttää entistä lyhyemmältä.

        Puvun päälle laittajat ovat massaa, mutta vaatii rohkeutta pukeutua eri lailla.

        Miehelläni on pukuja, irtotakkeja housuja. Siitä huolimatta laitettiin juhliin mustat farkut, musta paita ja niittivyö ja mieheni näytti tosi hyvältä talven juhlissa, että se siitä.

        Mielestäni vanhat pukumiehet ovat tylsännäköisiä ja kaavoihin kangistuneet..

        JOhan se täälläkin on sanottu, että pukeutuminen on osoitua, että ARVOSTAA muita ihmisiä. Laita se suuri egosi taskuun siksi aikaa, kun olet muiden ihmisten joukossa.
        Mietihän - sinulla on omat häät ja morsian on nähnyt viikojen vaivan kaiken onnistumiseen. On ollut ihonhoitoa, on kynsien, jalkojen, koko kehon - suunniteltu on tilan, pöytien, liinojen ruokalistojen värit kuosit yms. Ja se kaikkein TÄRKEIN, Morsiamen puku, jote perinteen mukaan edes sulho ei saa nähdä kuin vasta silloin kun morsian astelee isänsä käsipuolessa vihkimystilaan.. On kutsussa annettu pukeutumiskoodi, jota muut noudattavat.
        Sitten tilaantuleekin ISO EGO, suoraan omista harrastuksistaan, pukeutuneena miten huvittaa... Missä siis kunnioituksesi muita ihmisiä kohtaan?
        Käsite PUKU, on käsite ja voithan egoasi korostaa, vaikka sillä, että teetät puvun, josa huomioitu tärkeät asiat!
        Ei siis olla tomppeleita.
        Häihin VAIN morsian pukeutuu valkoisiin.


      • Moderni
        Hovimestarimies kirjoitti:

        JOhan se täälläkin on sanottu, että pukeutuminen on osoitua, että ARVOSTAA muita ihmisiä. Laita se suuri egosi taskuun siksi aikaa, kun olet muiden ihmisten joukossa.
        Mietihän - sinulla on omat häät ja morsian on nähnyt viikojen vaivan kaiken onnistumiseen. On ollut ihonhoitoa, on kynsien, jalkojen, koko kehon - suunniteltu on tilan, pöytien, liinojen ruokalistojen värit kuosit yms. Ja se kaikkein TÄRKEIN, Morsiamen puku, jote perinteen mukaan edes sulho ei saa nähdä kuin vasta silloin kun morsian astelee isänsä käsipuolessa vihkimystilaan.. On kutsussa annettu pukeutumiskoodi, jota muut noudattavat.
        Sitten tilaantuleekin ISO EGO, suoraan omista harrastuksistaan, pukeutuneena miten huvittaa... Missä siis kunnioituksesi muita ihmisiä kohtaan?
        Käsite PUKU, on käsite ja voithan egoasi korostaa, vaikka sillä, että teetät puvun, josa huomioitu tärkeät asiat!
        Ei siis olla tomppeleita.
        Häihin VAIN morsian pukeutuu valkoisiin.

        Kylläpä oli mielipiteesi kuin menneiltä vuosisadoilta. Me muut elämme jo 2000-lukua jolloin meininki on mm. seuraava:

        - Morsian ei läheskään aina pukeudu enää kokovalkoiseen, tai edes osittain valkoiseen.
        - Häät ovat kaveripiirin juhla, jonne tullaan bilettämään ikimuistoisesti, ei jäykistelyntäyteinen sukujuhla jossa kaikilla on tappavan tylsää, kaikista eniten hääparilla.
        - Ei morsiuspuku enää ole mikään taikaesine. Virallinen hääkuvakin otetaan usein jo ennen vihkimistilaisuutta.
        - Morsiuspari astelee kirkkoon ovelta asti tasaveroisena parina. Kyseessä ei ole mikään naisesineen luovutus mieshaltijalta toiselle.
        - Siviilivihkimiset ovat yleistyneet kirkkoon kuuluvienkin keskuudessa, eikä maistraatissa ole mukana kuin ne todistajat ja notaari.

        Eiköhän olisi sinunkin jo aika putsata ne hämähäkinseitit yltäsi.


      • Nimetön
        Hovimestarimies kirjoitti:

        JOhan se täälläkin on sanottu, että pukeutuminen on osoitua, että ARVOSTAA muita ihmisiä. Laita se suuri egosi taskuun siksi aikaa, kun olet muiden ihmisten joukossa.
        Mietihän - sinulla on omat häät ja morsian on nähnyt viikojen vaivan kaiken onnistumiseen. On ollut ihonhoitoa, on kynsien, jalkojen, koko kehon - suunniteltu on tilan, pöytien, liinojen ruokalistojen värit kuosit yms. Ja se kaikkein TÄRKEIN, Morsiamen puku, jote perinteen mukaan edes sulho ei saa nähdä kuin vasta silloin kun morsian astelee isänsä käsipuolessa vihkimystilaan.. On kutsussa annettu pukeutumiskoodi, jota muut noudattavat.
        Sitten tilaantuleekin ISO EGO, suoraan omista harrastuksistaan, pukeutuneena miten huvittaa... Missä siis kunnioituksesi muita ihmisiä kohtaan?
        Käsite PUKU, on käsite ja voithan egoasi korostaa, vaikka sillä, että teetät puvun, josa huomioitu tärkeät asiat!
        Ei siis olla tomppeleita.
        Häihin VAIN morsian pukeutuu valkoisiin.

        No tuosta päästäänkin aasin siltaa pitkin sellaiseen kysymykseen, miksi häitä ylipäätään pidetään enää?? Tietenkin ääri hihhulit ymmärtää, mutta normaali ei mihinkään turhaan uskova tallaaja pitää näitä rahakuoppa juhlia?
        Siis kaikki se vaiva ei minkään takia!! Ja jos haluaa häät pitää, niin turha sitä on muille vieraille rueta sönköttämään kuinka pukeutua!


      • Guest Star
        mikä on solmion kirjoitti:

        eli karavatin historia?
        Siihen pyyhittiin miekka ennenvanhaa puhtaaksi onnistuneen tapon jälkeen. Miksi tuollaisia barbarismin jäänteitä pitäisi kanniskella, varsinkaan kun tuo ei edes kuulunut meidän kulttuuriin vaan jonkun sumuisen saarivaltion. Eli aletaanko täälläkin pitämään sitten viikinkipukua???

        Nykyaikana pidetään nykyaikaisia kuteita. Onhan naistenkin iltapukumuoti kehittynyt valtavasti, miksi miesten pitäisi kulkea jossain antiikkivetimissä???

        Tarkistapa vähän kanonisempi kravatin historia vaikka täältä:

        http://www.buzzle.com/editorials/5-17-2006-96402.asp

        Jos pidemmälle jaksat lukea, niin:

        http://academia-cravatica.hr/interesting-facts/history/

        Ei mitään mainintaa sinun kuvailemastasi käyttötavasta. Joko pistelet omiasi, tai joku on syöttänyt sinulle pajunköyttä.


      • Ihmettelijä... kirjoitti:

        Kansallispuku on juhlapuku, ja käsittääkseni siten käy hyvin. Etiketti on myös muuttumassa hieman vapaampaan suuntaan, joten tumma puku voi käydä myös hyvin. Sitä, miten naisilla on helpompi pukeutumiskoodi en ymmärrä alkuunkaan, joka pippaloon pitäisi olla uusi puku mikä on aivan älytöntä (ja kallista), monissa julkisissa tilanteissa se on juuri se naisen puku (esim. ne mainitsemasi Linnan juhlat) joka arvostellaan yleensä kantajaansa myöten. Miehillä periaatteessa riittää yksi tai kaksi mustaa pukua, ja ne käyvät tilanteeseen kuin tilanteeseen.

        Käsittääkseni oikeaoppinen pukeutuminen Linnan juhliin miehellä on juuri Frakki, tumma puku tai kansallispuku.

        Smokkiin pukeutuminen olisi siis tummaa pukua ja kansallispukua suurempi etikettivirhe.


      • Suomalainen mies
        mikä on solmion kirjoitti:

        eli karavatin historia?
        Siihen pyyhittiin miekka ennenvanhaa puhtaaksi onnistuneen tapon jälkeen. Miksi tuollaisia barbarismin jäänteitä pitäisi kanniskella, varsinkaan kun tuo ei edes kuulunut meidän kulttuuriin vaan jonkun sumuisen saarivaltion. Eli aletaanko täälläkin pitämään sitten viikinkipukua???

        Nykyaikana pidetään nykyaikaisia kuteita. Onhan naistenkin iltapukumuoti kehittynyt valtavasti, miksi miesten pitäisi kulkea jossain antiikkivetimissä???

        Mies, jolla ei ole alkeellisintakaan käsitystä pukeutumisesta saati sen historiasta on sumalaisen peruskoulun tuote. :(


      • Suomalainen mies
        Moderni kirjoitti:

        Kylläpä oli mielipiteesi kuin menneiltä vuosisadoilta. Me muut elämme jo 2000-lukua jolloin meininki on mm. seuraava:

        - Morsian ei läheskään aina pukeudu enää kokovalkoiseen, tai edes osittain valkoiseen.
        - Häät ovat kaveripiirin juhla, jonne tullaan bilettämään ikimuistoisesti, ei jäykistelyntäyteinen sukujuhla jossa kaikilla on tappavan tylsää, kaikista eniten hääparilla.
        - Ei morsiuspuku enää ole mikään taikaesine. Virallinen hääkuvakin otetaan usein jo ennen vihkimistilaisuutta.
        - Morsiuspari astelee kirkkoon ovelta asti tasaveroisena parina. Kyseessä ei ole mikään naisesineen luovutus mieshaltijalta toiselle.
        - Siviilivihkimiset ovat yleistyneet kirkkoon kuuluvienkin keskuudessa, eikä maistraatissa ole mukana kuin ne todistajat ja notaari.

        Eiköhän olisi sinunkin jo aika putsata ne hämähäkinseitit yltäsi.

        Sinä olet väärällä vuosisadalla. Kuvaat 60-luvun hippimeininkiä. Sen aika on jo ohi ;)


      • 75v.
        jo hieman kirjoitti:

        enemmän järkeä. Miksi käyttää tumma pukua joka on itseasiassa eurooppalainen kansallispuku? Suomi ei ole sillä tavalla osa eurooppaa, olkoon meillä omat pukumme.

        Joskus n. 60v. sitten olimme kesälomalla maaseudulla.
        Lämmin sunnuntai kesäpäivä ja meillä ainoastaan shortsit ja sandaalit.
        Paikallisasukkaat tulivat kysymään kuinka köyhiä me olemmekun ei ole paitaakaan.
        Seudulla oli kuulema tapana pukeutua tummaanpukuun, saappaisiin ja huopahattuun kun lähdettiin "ihimisten ilimoolle."


      • Jep jep
        crudo kirjoitti:

        En ole koskaan ymmärtänyt ihan tuota kansallispuvun käyttöä - onhan se tietysti juhlapuku, mutta soveltuu kyllä paremmin kotiseutujuhliin tms. tilaisuuksiin. Mutta ei esimerkiksi hautajaisiin - jollei nyt haudata innokasta kansantanssin ystävää, kyläpelimannia tai tunnettua pitäjänneuvosta.

        Ja jos pariskunta saapuu yhdessä ja naisella on kansallispuku tulisi myös miehellä olla sellainen. Naisella kansallispuku ja miehellä tumma puku tai smokki - menee kyllä ohi minun tyylitajuni.

        Tuossa toisessa alaviitteessä mainitaan miehen tumma puku eurooppalaiseksi kansallispuvuksi ja ehdotetaan, että emme noudattaisi moista käytäntöä täällä Suomessa. Voin kyllä kertoa, että ko. kansallispukua käytetään aivan joka maassa - poislukien ehkä primitiiviset heimot syvimmissä metsiköissä. Ja nämäkin käyttäisivät, jos olisivat siitä kuulleet. Globaalin pukukoodin "unohtaminen" saisi meidät kyllä erottumaan massasta, mutta mihin suuntaan?

        On oma valintamme, millä silmillä muut meitä katsovat ja miten tapakulttuuriamme arvostetaan. Farkut, teepaita ja pikkutakki - Suomi-verrarit - salihousut ja vyölaukku - kahiseva purjehdustakki firman logolla, solmiopaita ilman solmiota; itse me oman kuvamme luomme.

        "...Ja jos pariskunta saapuu yhdessä ja naisella on kansallispuku tulisi myös miehellä olla sellainen. Naisella kansallispuku ja miehellä tumma puku tai smokki - menee kyllä ohi minun tyylitajuni..."

        Smokki ja kansallispuku on mahdoton yhdistelmä. Frakki ja kansallispuku on teoriassa mahdollinen, mutta pitäisin sitä tyylirikkona. Samoin kansallispuku ja tummapuku on siinä rajoilla. Jos käytetään kansallispukua, niin sitten pariskunnan molemmilla on sellainen.

        Itse kyllä paheksun, jos juhliin tullaa ilman pukua. Ei arvosteta juhlittavaa kohdetta.


      • Linnan juhlat
        j.ellroy kirjoitti:

        Käsittääkseni oikeaoppinen pukeutuminen Linnan juhliin miehellä on juuri Frakki, tumma puku tai kansallispuku.

        Smokkiin pukeutuminen olisi siis tummaa pukua ja kansallispukua suurempi etikettivirhe.

        Linnanjuhliin voi mies tulla vain frakissa, kansallispuvussa tai juhlauniformussa. Periaatteessa tumma puku menee, mutta se osoittaa, ettei henkilö hirveästi arvosta Suomen itsenäisyyttä.

        Smokkijuhliinhan ei voi edes tulla tummassa puvussa! Se on täysin vastoin etikettiä.


    • Monet miehet kokevat puvun käytön vastenmieliseksi varmaan siksi, että puku ei istu kunnolla. Hyvä puku on kuin toinen iho, joka joustaa ja sopeutuu kehon liikkeisiin, eikä hiosta. Juuri siksi ahtautuminen vanhaan pieneksi käyneeseen rippi- tai hääpukuun on monelle miehelle tuskallinen ja traumaattinen kokemus. Ei riitä, että puku näyttää hyvältä seistessä, siinä on voitava viihtyä rennosti ja myös liikkua.
      Hinta ei ole hyvässä puvussa ratkaiseva tekijä.Kohtuuhinnallakin saa hyvää. Turhan usein unohdetaan se, mitä puvun alle laitetaan. Jos alla on hiostavaa materiaalia oleva paita, tukalasta olosta on turha syyttää pukua.
      Ottakaa oppia MIB ja Blues Brothers elokuvista. Hyvä puku päällä voi tyylikkäästi pelastaa vaikka vapaan maailman - tai orpokodin.

      • jeessss

        Blues Brothers. John Belushi ja Dan Aykroyd, siinäpä tosiaan kaksikko, joka osasi pukukoodin. Siisti mies on siisti, sillä siisti, eikö niin....


      • ...

        Dressmanista saanee niitä pukuja satasella, mutta mainitsemasi hyvin istuva puku maksaa useita satoja euroja vaikka ei olisi merkkipukukaan.

        En tiedä miten rikas sinä olet, mutta monella ei ole varaa pistää niin paljon rahaa asusteeseen, jota tarvitaan kerran kolmessa vuodessa.


      • Kohtuus kaikessa
        ... kirjoitti:

        Dressmanista saanee niitä pukuja satasella, mutta mainitsemasi hyvin istuva puku maksaa useita satoja euroja vaikka ei olisi merkkipukukaan.

        En tiedä miten rikas sinä olet, mutta monella ei ole varaa pistää niin paljon rahaa asusteeseen, jota tarvitaan kerran kolmessa vuodessa.

        Käyttökelpoisen puvun saa alle tonnilla. Se kestää vähällä käytöllä vuosia. Ei ole iso satsaus.


      • 3 vuodessa???
        ... kirjoitti:

        Dressmanista saanee niitä pukuja satasella, mutta mainitsemasi hyvin istuva puku maksaa useita satoja euroja vaikka ei olisi merkkipukukaan.

        En tiedä miten rikas sinä olet, mutta monella ei ole varaa pistää niin paljon rahaa asusteeseen, jota tarvitaan kerran kolmessa vuodessa.

        Pukua käytetään noin 4-6 kertaa vuodessa. Kaikki kun työkaveri jää eläkkeelle, häät, hautajaiset, kastajaiset, koulujuhlat, pikkujoulut...


      • 8+13
        3 vuodessa??? kirjoitti:

        Pukua käytetään noin 4-6 kertaa vuodessa. Kaikki kun työkaveri jää eläkkeelle, häät, hautajaiset, kastajaiset, koulujuhlat, pikkujoulut...

        4-6 kertaa viikossa, tarkoittanet?

        Suit up!


    • Ihmisen kuuluu pukeutua tilanteen mukaisesti - ei yli, mutta ei missään nimessä alikaan. Tässä mielessä on tilanteita, missä kuljetaan smart casulissa ja tilanteita, missä tarvitaan tumma puku - tai astetta kovemmat rensselit.

      Olin juuri Brysselissä kutsuttuna tilaisuuteen, missä pukukoodi oli "black tie" ja onneksi kaivoin esiin matkalle raitareunahousut ja smokkipaidan plus muut mirrit ja tykötarpeet vaikka vähän pläkkejä niistä saikin harjata. Tilaisuuteen saapasteli kuningas Albert ja olisi saattanut olla vähän kiusallista erottua joukosta pukeutumalla "siistiin, mutta mukavaan" asuun. Eikä olisi paljon auttanut kertoa, että "me emme Suomessa niin välitä näistä pukukoodeista, kun me olemme tällaista mukavaa, välitöntä porukkaa".

      Ei sitä kukaan ymmärtäisi. Soisi saman ajatuksen tulevan taas kunniaan omassakin maassamme. Eivät tilaisuuksiin sopivat vaatteet ole niin kovin iso investointi.

    • vanhanaikanen olen

      wttä, kyllä ainakin hautajaisissa pitäisi olla puku päällä oli kesä tai talvi. Viime keväänä olin sukulaisniehen (55v) hautajisissa.

      Vieraat oli sukulaisia ja työtovereita (tavallisia duunareita) ja kaikilla kyllä oli puku päällä. Kaikilla ei musta mutta harmaa kylläkin. Samoin rippijuhliin omat nuoret miehet pukeutui pukuun. Ei se tumma puku edes kohtuuttomia maksa, koska ei sen tarvi olla Boss tai muu...

      Kollegan tyttären ristiäiskuvia katselin, niin vähän pisti silmään että isaäidin puoliso oli pukeutunut villapaitaan...

      • Et ole yhtään vanhanaikainen vaan annat ajatuksillasi arvoa tilaisuudelle ja ihmiselle tai organisaatiolle, joka sinut on sinne kutsunut.

        Ns. vanhanaikainen tapakulttuuri on voimissaan vielä ympäri maailmaa - eikä sitä poisteta hetkessä. Toki tilanne ja tavat muuttuvat johonkin suuntaan, mutta en ainakaan minä ole valmis sanomaan mihinkä suuntaan olemme menossa.

        Tapakulttuurin noudattaminen on tarkoituksenmukaisuuskysymys ja viesti ulospäin. Viestiä on lisäksi aina peilattava vastaanottajan kautta - itse viestittäjällä ei ole niinkään väliä - duunari, nuori, vanha, johtaja vai mikä. Kaikilla meillä on sama mahdollisuus valita minkä viestin haluamme lähettää - vastaanottaja valitsee aina sen mitä siitä haluaa ymmärtää.


    • paljon!

      Mieheni on aina karsastanut hyvinpukeutumista! Kulkee yleensä mukavissa vaatteissa eikä työnkään puolesta tarvitse edustaa, joten pukuja ja paitoja käytetään todella harvoin.

      Miehen kotona ei ole aikoinaan jaksettu tapella kiukuttelevan pikkumiehen kanssa vaateasioista, kotikasvatuksessa on siis jäänyt homma kesken! Toisin oli meillä kotona, siisti juhlapukeutuminen on opetettu kunnolla kenkien lankkaamista myöten, yleissiisteydestä puhumattakaan... Ja eron huomaa!

      Nykyisin mies omistaa jo yhden puvun, irtotakin, parit housut ja muutaman paidan ja kravatin. Olen koittanut selostaa, että hyvä pukeutuminen ja siisti olemus juhlissa on hyvä tapa paitsi juhlaväkeä niin kohteliasta myös puolisoa kohtaan! Tuntuu kurjalta itse laittautua paremmin, jos kumppani on rötväinen.

      Toisaalta ymmärrän miehiäkin! Meille naisille on niin paljon vaihtoehtoja ja etenkin kesäisin varsin kevyitä ja ilmavia vaatteita hellepäiviinkin.

      Sitä en kyllä käsitä, että joillekin naisille on tullut tavaksi laittaa jos jonkinlaista toppia päälleen juhliin! Tursuavat rintavarustukset ja paljaat käsivarret sopivat kyllä varmaan rannalle ja tenniskentille, mutta juhlapukeutumisessaan voisi käyttää vähän järkeään...

    • IAK

      Samaa tulee mietittyä työnkin puolesta. Pari vuotta sitten haastattelin insinörejä jotka haki meiltä kouluttajan paikkaa. 2 kolmesta tuli paikalle "rennoissa" vetimissä. Kouluttajan hommia hakiessa! Jos miehellä joka on toimihenkilö ei ole tummaa (edes joten kuten istuvaa ) pukua, hän on yksinkertaisesti uusavuton. Tässä on sitä "sprägäämistä" havaittavissa, joka leimaa nykyisin lähes kaikkia käytöstapoja ainakin PK-seudulla.

      • edustaminen erikseen

        Jokaisella on oma tyyli, ja ellei työtehtävät selkeästi sanele (kuten esim. firman nimissä edustaminen tai henkilökohtainen asiakaspalvelu-tyylinen työ, myynti tms.) niin puku ei todellakaan ole normi. Poikkeuksia voi toki olla, yleensä mitä vanhakantaisempi meininki muutenkin, sen enemmän yrityksen kulttuurissa mukana pukeutumis- ja ties mitä koodia. Yleisesti ottaen kuitenkin, niin Suomessa kuin ulkomaillakin, rivi-insinöörit ei todellakaan puku päällä töissään istu.

        Käytöstapoja on monenlaisia, ja tuo sinun jatkuva nuiluttaminen muiden tekemisistä ei paljon pisteitä kerää. Aina voit jättää ne ottamatta töihin, mutta jätä asia siihen. Jos otsasuonesi pullistuu siitä, että puku päällä haluat olla päivät läpeensä ympäristössä, jossa sitä ei kulttuuri vaadi, niin aivan oma mokasi.


      • edustaminen erikseen kirjoitti:

        Jokaisella on oma tyyli, ja ellei työtehtävät selkeästi sanele (kuten esim. firman nimissä edustaminen tai henkilökohtainen asiakaspalvelu-tyylinen työ, myynti tms.) niin puku ei todellakaan ole normi. Poikkeuksia voi toki olla, yleensä mitä vanhakantaisempi meininki muutenkin, sen enemmän yrityksen kulttuurissa mukana pukeutumis- ja ties mitä koodia. Yleisesti ottaen kuitenkin, niin Suomessa kuin ulkomaillakin, rivi-insinöörit ei todellakaan puku päällä töissään istu.

        Käytöstapoja on monenlaisia, ja tuo sinun jatkuva nuiluttaminen muiden tekemisistä ei paljon pisteitä kerää. Aina voit jättää ne ottamatta töihin, mutta jätä asia siihen. Jos otsasuonesi pullistuu siitä, että puku päällä haluat olla päivät läpeensä ympäristössä, jossa sitä ei kulttuuri vaadi, niin aivan oma mokasi.

        Ei ole vaikeata ajatella, että pukeutuu tilanteen mukaisesti - uimaan mennään simmareissa, autoa korjaamaan haalareissa, firman töihin siinä asussa kun tilaisuus ja toimenkuva edellyttää, päivätilaisuuteen kokkareille smart casualissa tai arkipuvussa, hautajaisiin tummassa puvussa, presidentin vastaanotolle simpseteissä ja kaluunoissa.... järki sanoo mitkä rytkyt on syytä vetää kulloinkin päälle - mutta vain jos oma asenne antaa myöten.

        "Aina voit jättää ne ottamatta töihin, mutta jätä asia siihen". Siinähän sitä on sitä lohdutusta hylätylle työnhakijalle! Monessa elämän tilanteessa ei kakkostiloja edes jaeta.


      • IAK:n mielestä
        crudo kirjoitti:

        Ei ole vaikeata ajatella, että pukeutuu tilanteen mukaisesti - uimaan mennään simmareissa, autoa korjaamaan haalareissa, firman töihin siinä asussa kun tilaisuus ja toimenkuva edellyttää, päivätilaisuuteen kokkareille smart casualissa tai arkipuvussa, hautajaisiin tummassa puvussa, presidentin vastaanotolle simpseteissä ja kaluunoissa.... järki sanoo mitkä rytkyt on syytä vetää kulloinkin päälle - mutta vain jos oma asenne antaa myöten.

        "Aina voit jättää ne ottamatta töihin, mutta jätä asia siihen". Siinähän sitä on sitä lohdutusta hylätylle työnhakijalle! Monessa elämän tilanteessa ei kakkostiloja edes jaeta.

        puku on olennainen osa ammattiaan, johon oli rekrytoimassa, joten siihen viittasin kommentillani, enkä esim. ole ehdottamassa vaatetusta universaaliksi pääasialliseksi rekrytointikriteeriksi. Työhaastatteluissa aina paikan saa paras/mieluisin hakija ja useimmiten rannalle jää joku ellei useampia.


      • IAK:n mielestä kirjoitti:

        puku on olennainen osa ammattiaan, johon oli rekrytoimassa, joten siihen viittasin kommentillani, enkä esim. ole ehdottamassa vaatetusta universaaliksi pääasialliseksi rekrytointikriteeriksi. Työhaastatteluissa aina paikan saa paras/mieluisin hakija ja useimmiten rannalle jää joku ellei useampia.

        Mielestäni tämä keskustelu kehkeytyy kahteen ajatukseen: sellaiseen, joka on sitä mieltä, että ihminen ei tarvitse normin mukaista juhla-asua vaan jonkinlainen smart - "siisti, mutta rento" - casual käy paikkaan kuin paikkaan ja toinen, joka on sitä mieltä, että tumma pukukin kuuluu garderoopiin ollakseen juhlatilaisuuksissakin asianmukaisesti puettu. Toisaalta on väitetty, että tuo "asianmukaisuus" on samaa kuin vanhanaikaisuus tai jopa povattu suorastaan luokkataistelun uutta tulemista.

        "Aatteet on mun vaatteet" lauloi Maukka Perusjätkä aikanaan ja oikeassa oli. Vaatteet ja käyttäytyminen ovat signaali. Viestinnästä ylivomainen osa on sanatonta viestintää - ja vaatteet eräs voimakkaimpia niistä.

        Vaikka miten kuuntelisimme sitä, mitä työpaikkahaastateltava todella sanoo emme voi siirtää silmiämme pois ulkoasusta ja muista ulkoisista tunnusmerkeistä. Tänä päivänä ainakin ensipaikan hakijat ovat jo sen verran hyvin treenattuja työpaikkahaastatteluun, että paristakymmenestä hakijasta jää sanoman, meriittien ja haastattelumuistiinpanojen perusteella pöydälle melko moni - sen verran samansuuntaisia viestit ovat. Silloin vaa'an kallistaa jonkun puoleen muu kuin se, mitä sanot - kuten vaatteet ja muu ulkoinen.

        En ole insinööri enkä aivan tiedä, miten insinööri pukeutuu, mutta uskoisin insinöörin uniformun olevan tuollainen Smart casual töissä, vähän harmaa, ruskea, maanvärinen, mielellään parta ja silmälasit oikein neutraalit, parhaimmillaan vakosamettihousut, mutta useimmiten reisitaskuiset lökähousut ja joskus se ihmeellinen kalaliivi satoine taskuineen. Ja ihan oikein niin, kukin raatinsa mukaan - mutta entäpä firman juhlissa, asiakkaiden seurassa, urheilukerhon lätkämatsissa, pomon hautajaisissa - mistä muuten tämä tarina kauan sitten alkoi. Samat kuteet kaikki tyynni, satoi tai paistoi - jos seuraa tuota ensimmäistä ajatussuuntaa.

        En minä halua kenenkään jäävän juoksuhautaan makaamaan loppuelämäkseen - yksien rytkyjen vangiksi. Eivät vaatteet ole koreilua varten vaan viestiäkseen ihmisen persoonallisuuta - ja kukapa meistä ei haluaisi olla moni-ilmeinen, muuntautumiskykyinen ja valloittava persoona, arjessa ja juhlassa.

        PS Ns. valloittavan originellit ovat asia erikseen - se on parhaimmillaankin sen kaltainen taiteenlaji, että siitä on vain lyhyt askel kylähullun rooliin.


    • mitenkin

      Itse jättäydyn suosiolla pois virallisemmista kinkereistä, koska en niissä viihdy yhtään (firman bileistä hautajaisin, ei minun lajini), joten en ole tarpeelliseksi katsonut ostaa pukuakaan. Alipukeutuneena en kyllä menisi, mutta eipä tuota tarvitse ajatella em. syystä. Olen kuitenkin sitä mieltä, että vaikka joku onkin alipukeutunut, niin miksipä tuohon sen enempää kiinnittää huomiota; joko vieras tietää sen itsekin tai sitten ei vaan välitä, joten ei mitään syytä tehdä asiasta numeroa.

    • Se..

      Niin jäykkää saa olla pukeutuminen..

      • Eihän se mitään jäykkää ole vaan joustavaa - asu tilanteen mukaan. Jäykkä pukeutuminen on saman resun käyttöä sateessa tahi paisteessa, arjessa tai juhlassa.

        Otan esimerkin jäykästä pukeutumisesta - ja traditioista: Lloydsin vakuutusfirmassa Lontoossa on sekä työntekijöille että vieraille - jos nyt pääset edes käymään! - voimassa dress code, so. tumma puku joka tilanteessa kravatteineen kaikkineen.

        Talo moderni, arkkitehtuurin helmiä maailmanmitassa, traditiot 1600-luvulta niin kuin vain Britanniassa voi olla. Ovivahti tarkastaa, missä asussa vieras pyrkii sisään ja lainaa melkeinpä tarvittaessa hillitymmän kravatin Aku Ankka, Mikki Hiiri ja Joulupukki-kravattien tilalle.

        Työntekijät - vakuutusmeklarit - hiihtelevät pitkin isoa hallia koodin mukaisissa puvuissaan kosmoskynä kädessä tekemässä sopimuksia. Nuoret miehet protestoivat kuitenkin dress codea jalkineillaan - monella oli jalassa muodin mukaiset lenkkarit tumman puvun kanssa. Tosin niiden lenkkareiden hinta ylitti kyllä rutkasti suomalaisten keskivertopomarfinien hinnan, mutta kuitenkin - ilmiselvät lenkkarit.

        Tosin se oli mielestäni pikemminkin itseironiaa traditioita kohtaan - vain se, jolla on taju tyylistä ja asenne kunnossa voi rikkoa koodia tulematta leimatuksi ihan tampioksi.


      • Sir Eino
        crudo kirjoitti:

        Eihän se mitään jäykkää ole vaan joustavaa - asu tilanteen mukaan. Jäykkä pukeutuminen on saman resun käyttöä sateessa tahi paisteessa, arjessa tai juhlassa.

        Otan esimerkin jäykästä pukeutumisesta - ja traditioista: Lloydsin vakuutusfirmassa Lontoossa on sekä työntekijöille että vieraille - jos nyt pääset edes käymään! - voimassa dress code, so. tumma puku joka tilanteessa kravatteineen kaikkineen.

        Talo moderni, arkkitehtuurin helmiä maailmanmitassa, traditiot 1600-luvulta niin kuin vain Britanniassa voi olla. Ovivahti tarkastaa, missä asussa vieras pyrkii sisään ja lainaa melkeinpä tarvittaessa hillitymmän kravatin Aku Ankka, Mikki Hiiri ja Joulupukki-kravattien tilalle.

        Työntekijät - vakuutusmeklarit - hiihtelevät pitkin isoa hallia koodin mukaisissa puvuissaan kosmoskynä kädessä tekemässä sopimuksia. Nuoret miehet protestoivat kuitenkin dress codea jalkineillaan - monella oli jalassa muodin mukaiset lenkkarit tumman puvun kanssa. Tosin niiden lenkkareiden hinta ylitti kyllä rutkasti suomalaisten keskivertopomarfinien hinnan, mutta kuitenkin - ilmiselvät lenkkarit.

        Tosin se oli mielestäni pikemminkin itseironiaa traditioita kohtaan - vain se, jolla on taju tyylistä ja asenne kunnossa voi rikkoa koodia tulematta leimatuksi ihan tampioksi.

        Tarinasi oli siis tarinaa... Lenkkarit ;)


    • Iisibiisi

      Mikään ei ole niin helppoa kuin näyttää tyylikkäältä - puku päälle ja menox.

      20 minuuttia helppoon pukeutumiseen:

      1. Ota suihku, siisti leuka, pese hampaat, asettele hiukset, sipaise dödöä ja after shavea
      2. Puhtaat alushousut ja sukat jalkaan
      3. Ota puhdas ja valmiiksi silitetty kauluspaita henkarista ja pue se päälle
      4. Puvun housut jalkaan
      5. Solmi solmio (ja opettele ensikerraksi itse)
      6. Siistit ja etukäteen huolletut kengät jalkaan
      7. Puvun takki päälle
      8. Tsekkaa kännykkä, lompakko ja avaimet (tässä järjestyksessä)
      9. Sinkkumies ottaa matkaan myös tasan 3 spärdäriä
      10. Ei kun radalle - ja tiedät että näytät ja tuoksut hyvälle!

      Tuohon kaikkeen meni se vaivaiset 20 minsaa ilman, että tarvitsi edes miettiä mitä pistät päälle ja näytät siitä huolimatta - tai ehkä juuri sen takia - hemmetin tyylikkäältä!

      Aamulla kotona pienessä kankkusessa, kun et pysty kuitenkaan mihinkään muuhunkaan:
      - Puhdista ja kiillota kengät seuraavaa käyttöä varten
      - Oikeise solmio ja asettele se kaappiin. Jos solmiossa on sinappia, keittoa tms. tahroja jotka ei lähde irti, niin osta uusi solmio ihan suosiolla.
      - Pese ja silitä paita seuraavaa kertaa varten
      - Tsekkaa puvun kunto (yleensä se on paremmassa kunnossa kuin sinä itse): Poista mahdolliset tahrat, tuuleta ja harjaa puku ja lopuksi ripusta puku siististi ja ilmavasti omaan henkariinsa.

      Kaksi pukua on jees, mutta yhdelläkin tumman harmaalla pärjää varsin pitkälle. Kaksi erilaista paitaa on minimi (valkoinen ja joku muu) ja niihin sopivat solmiot on jees. Easy care-paidat ovat helppohoitoisia (= ei tarvitse silittää).

      Paitojen osto on helppoa: marssit kauppaan ja sanot: "Voisitteko myydä minulle kauluspaidan ja solmion (lisää tähän puvun väri) väriseen pukuun". Henkilökunta hoitaa sitten mittaamisen ja sopivuuden tarkistamisen. Sinä vain relaat, sovitat ja vingutat lähtiessäsi pankkikorttia kassalla.

      Puvun hankinta: Mene liikkeeseen ja pyydät myyjää valitsemaan sinulle sopivan puvun. Älä osta liian suurta tai liian pientä. Jos aiot käyttää pukua paljon, siitä kannattaa maksaa hieman enemmän = yleensä kestää käyttöä ja pysyy kuosissa paremmin kuin ihan halvat puvut. Mutta aina hinta ei takaa laatua. Pyydä ohjeet puvun huoltoon ja kirjoita ne ylös.

      Happy partying!!

      • Pivo Tmave

        Edellinen kirjoittaja ehti kirjoittaa ajatukseni ruudulle. EI mitään poistettavaa eikä lisättävää.


        Pivo Tmave


      • wau!

        se vaan on just niin helppoa


      • frendly visitor
        wau! kirjoitti:

        se vaan on just niin helppoa

        Jos käyt Thaimaassa, etsi hyvä räätäliliike ja tilaa muutama rento puku - ei mitään businessvirkapukua, vaan rento (casual) yhdistelmäpuku tai pelkkiä pikkutakkeja.

        Takin hinta esim. Phuketissa on 80 - 120 euroa (huippulaatuinen materiaali ja laadukas käsityö) ja istuu kuin unelma.

        Hinnat kulkevat käsi kädessä laadun kanssa! Halvin ei ole laadukas - toisaalta kannattaa katsoa ettei maksa liikaa


      • Hmm...
        Pivo Tmave kirjoitti:

        Edellinen kirjoittaja ehti kirjoittaa ajatukseni ruudulle. EI mitään poistettavaa eikä lisättävää.


        Pivo Tmave

        Toi puhtaaks 20 min nii siihen viel et dödö haisee, ei missään tapauksessa sitä!


    • ...

      Puku on nykyään eliittiporukoiden asu.

      Tavalliset duunarit ja alemmat toimihenkilöt kertovat puvuttomuudellaan kuuluvansa yhteiskunnan alaluokkaan.

      • höpsöttelyä

        ei oo totta! Ei Suomessa ole alaluokkaa. Olemme samanlaisia taapertajia kaikki. Puku päälle vaan ja olet pukeutunut juhlan arvoisesti. Ilo itsellesi, daamillesi, muille vieraille ja juhlan isäntäparille.


      • kyllä tuulipukukin

        sopii, jos ei muuta ole.
        Parempi vaatteet päällä, kuin ilman.


    • näin on.

      puku on vanhan testamentin aikaista perinnettä. Nykyajan mies ei pukuja kaipaa. Minäkin vein viisi pukuani kirpparille,saa joku sitten niitä pitää.

    • puku päällä?

      Oli toki puupalttoo,mut mitä sen alla?
      Liituraitaa vai halpispuku Seppälästä?

      Se,joka suruun osallistajan pukeutumista moittii,
      on itseään muita parempana pitävä tärkeilijä!

      • sinulle ihan

        kokemuksesta, että vainajalla on puku päällä, samoin hiukset kammattu ja tarvittaessa parta ajettu. Sukatkin laitetaan jalkaan, puhtaat sellaiset. Kyllä tietyt käytöstavat pitäisi jokaisella olla.


      • Tapiiiri
        sinulle ihan kirjoitti:

        kokemuksesta, että vainajalla on puku päällä, samoin hiukset kammattu ja tarvittaessa parta ajettu. Sukatkin laitetaan jalkaan, puhtaat sellaiset. Kyllä tietyt käytöstavat pitäisi jokaisella olla.

        Ei aina. Omaiset voivat itse päättää mitä vainajalle laitetaan päälle, monet haluavat että laitetaan villasukat, ettei tule kylmä. Joskus vainaja puetaan vain valkoiseen kaapuun. Tukka kyllä varmaan kammataan ja parta ajetaan, pitäähän sitä siisti olla.


    • RIP

      Turha lässyttää miesten púkeutumisesta.
      Opettelisit käytöstavat.

      • TGirl

        Kaikkein "arvokkainta" ja kiihottavinta olisi jos miehet pukeutuisivat jakkupukuihin/pikkumustiin kun taas naiset pukeutuisivat miesten pukuihin/vermeisiin =)

        Tai ainakin minä toivon näkeväni aikaisemmin mainitsemaani pukeutumiskoodia =)

        T. "Arvokkaasti" pukeutuva kinkyttäjätär


      • lsuohouo
        TGirl kirjoitti:

        Kaikkein "arvokkainta" ja kiihottavinta olisi jos miehet pukeutuisivat jakkupukuihin/pikkumustiin kun taas naiset pukeutuisivat miesten pukuihin/vermeisiin =)

        Tai ainakin minä toivon näkeväni aikaisemmin mainitsemaani pukeutumiskoodia =)

        T. "Arvokkaasti" pukeutuva kinkyttäjätär

        Älykääpiö?


    • Horrible

      Tottakai puku laitetaan päälle juhliin esim. häihin, hautajaisiin yms. Ärsyttävää se kyllä on ko mikä, mutta fiksulla pukeutumisella kunnioitetaan juhlinnan kohdetta.

    • Puku vai ei

      Kun tulee kutsu erillaiin tapahtumiin niin niissä kutsukirjeissä pitää lukea, että millaista pukeutumista noudatetaan.
      Jos sitä mainintaa ei ole niin silloin käytäntönä on, että asu on vapaa eli siistit arkivaatteet käy.

    • on...

      hautajaisissakin ilman pukua niin se kyllä kuulostaa jo lähinnä uskomattomalta..Mistä päin tälläisiä "miehiä" löytyy? .En ole kyllä itse vielä koskaan törmännyt hautajaisissa kehenkään joka olis ollut ilman pukua.

      • Ei niin outoa

        Kyllä esim. tumma takki & tummat housut riittää sen puvun tilalla.


      • Nimetön

        Sama täällä, minä en ole koskaan ollut hautajaisissa, häissä, ristijäisissä, päättäjäisissä tms. muodollisissa tilaisuuksissa, jossa ei olisi käytetty pukua.

        Kuulostaa melkoisen omalaatuiselta ja poikkeukselliselta! Ehkä kyseessä on vain yhden suvun tapa?


    • Trippeli

      16-vuotiaalla pojallanikin on jo toinen puku menonossa kun kasvaa sellaista vauhtia. Olin kieltämättä yllättynyt, kun hän halusi rippijuhliinsa tumman puvun. Suurimmalla osalla pojista oli. Onhan kunnon puku kallis investointi, mutta, kannattaa. Käyhän se juhlaan kuin juhlaan. Perheeni ja sukuni miehet eivät edes saa edullisia pukuja, ovat hoikkia ja pitkäraajaisia. Eli aina pitää ostaa kalliimpi, joissa on erikoismitoitukset.

    • jumittaakoselkää

      Ajat muuttuu, mennään jenkkiläismalliin, jossa kokouksiin jne. tullaan shortseissa ja pikee-paidassa.

      Toisaalta, kunnollisia ja näyttäviä pukuja ei ole Suomessa tarpeeksi saatavilla.

    • Pohjan-Akka

      Ymmärtää kyllä, että puku voi olla niin kallis ettei ole vara ostaa.

      Ikivanha tapa kyllä on olla hautajaisissa mustassa puvussa. Täällä päin kaikilla on musta puku olemassa juuri ja vain siksi. harva niilta geimeiltä säästyy.

      • näinkin voi olla

        voivat muuttua. Hautajaiset ovat muutenkin kummallisuus käsittämättömine kukkienraahauksien sekä muistotilaisuuden mässäilyineen. Meillä kun vietään vain lähipiirissä niin pukeutua voi ihan miten haluaa. Ei siinä halvenneta vainajaa vaikka ei pukua olekaan saati sitten ulkopuolisia värssyineen vaikka ei vainajasta välttämättä elonaikana ole välitettykään.


      • Pohjan-Akka
        näinkin voi olla kirjoitti:

        voivat muuttua. Hautajaiset ovat muutenkin kummallisuus käsittämättömine kukkienraahauksien sekä muistotilaisuuden mässäilyineen. Meillä kun vietään vain lähipiirissä niin pukeutua voi ihan miten haluaa. Ei siinä halvenneta vainajaa vaikka ei pukua olekaan saati sitten ulkopuolisia värssyineen vaikka ei vainajasta välttämättä elonaikana ole välitettykään.

        Kuoret on vain kuoria.

        Jäin vain ihmettelemään sitä, että onko täällä tosiaan vielä sitten jokin vanha aika elossa. Suurin osa nimittäin niistä, jotka tulee mustissa puvuissa hautajaisiin, eivät KOSKAAN muuten laittaisi pukua päälle. Ei maalaismiehet tykkää puku päällä tepastella. Se sama puku voi olla 20 vuotta vanha.


      • Pohjan-Akka
        Pohjan-Akka kirjoitti:

        Kuoret on vain kuoria.

        Jäin vain ihmettelemään sitä, että onko täällä tosiaan vielä sitten jokin vanha aika elossa. Suurin osa nimittäin niistä, jotka tulee mustissa puvuissa hautajaisiin, eivät KOSKAAN muuten laittaisi pukua päälle. Ei maalaismiehet tykkää puku päällä tepastella. Se sama puku voi olla 20 vuotta vanha.

        Lakkiaisissa, häissä jne on aina se puku. Ja se ettei työmiehet pitäisi juhlissa pukua, se on palturia. Ymmärtääkseni niissä piireissä ollaan perinteissäkin kiinni. Puku on silloin kun sen kuuluu olla, ei muuten.

        Kerran nuorenpana olin tehtaan pikkujouluissa. Muistan sen ällistyksen tunteen. Lökäpöksy-haalarimiehet oli muuttunet aivan muiksi. heitä ei meinannut tuntea. Kyllä se puku aika lailla komistaakin, ei siitä mihinkään pääse.


    • Kyllä

      ..ehdottomasti puku kuuluu, mutta siksipä välttelenkin hautajaisia. Hautajaiset ahdistaa. Vaarinkin hautajaisissa käyntiin oli motiivina se että sai intistä lomaa (sain lainaksi vielä kenttäharmaan puvun josta sukulaiset oli ihan kikseissään, istuki tosi hyvin)

      Tuo istuvuushan se on mullakin se pääasiallinen rasite siinä puvunpitämisessä. Kaikki valmispukuliikkeet on käyty läpi mutta ku kropan malli ei oo sellane ihan standardi ni olis pakko teetättää puku (ellei sitte jossain päin ou bodareille pukupuotia). Eikä mulla oikeesti ou sellaseen varaa. Eikä tarvi selittää että hyvään pukuun kannattaa aina panostaa kun ei ole mistä maksaa.

    • Maiharit_jalassa

      Oli häät tai hautajaiset.

      Pääasia, että pukeutuu siististi.
      Ei puku ole mikään pakko, vaikka olisikin kyse hautajaisista tai konfirmaatiosta, varsinkin jos pukeutumisesta ei kutsukirjeessä ole erillistä mainintaa.

      Arvokkaammat juhlaillalliset on sitten jo toinen juttu, silloin minullakin löytyy smokki.
      Eikä sekään ole vanha vaan uusi smokki tulee hankittua parin vuoden välein.

    • myytikki

      on äärimmäisen seksikäs, ehkä miehet eivät tiedosta tätä naisvinkkeliä. Tosin kysyit miesten mielipidettä.

      • ...

        Näinhän sitä väitetään, mutta todellisuudessa miehestä joka ei ole seksikäs, ei tule puvussa sen seksikkäämpää. Liioin luonnostaan seksikäs mies ei sitä seksikkyyttään ilman pukua menetä, vaikka olisikin vieläkin paremman näköinen siinä puvussa.

        Minä kun olen ensin mainittua, en sen puvun laittamisesta mitään hyödy.


      • myytikki
        ... kirjoitti:

        Näinhän sitä väitetään, mutta todellisuudessa miehestä joka ei ole seksikäs, ei tule puvussa sen seksikkäämpää. Liioin luonnostaan seksikäs mies ei sitä seksikkyyttään ilman pukua menetä, vaikka olisikin vieläkin paremman näköinen siinä puvussa.

        Minä kun olen ensin mainittua, en sen puvun laittamisesta mitään hyödy.

        Moni ihan tavallinen tallaaja on toisenkin katseen saanut puvussa :-)


      • ...
        myytikki kirjoitti:

        Moni ihan tavallinen tallaaja on toisenkin katseen saanut puvussa :-)

        Se "tavallinen tallaaja" ei saanut sitä katsettasi, vaan vain ja ainoastaan se puku.

        Mahdat olla täpinöissäsi Stockan miestenosastolla!


      • myytikki
        ... kirjoitti:

        Se "tavallinen tallaaja" ei saanut sitä katsettasi, vaan vain ja ainoastaan se puku.

        Mahdat olla täpinöissäsi Stockan miestenosastolla!

        ekstaasissa :-)

        Ja katseeni kyllä sai se puku kantaja, koska oli kerrankin "siisti".


    • miksi .

      miehet eivät pidä pukua päällä, niistä vaativissa juhlissa.. Mielestäni mies on HOT käyttäessään hyvin istuvaa pukua ;) harmittaa vain juuri se että sitä näkee niin harvoin..

      • maza24

        ..hyvin istuvaan pukuun


      • ...

        Jos mies ei ole HOT ilman pukua, niin ei hän ole sitä yhtään sen enempää puvussakaan.

        Jos taas mies on HOT puvussa, on hän sitä ilmankin. Vaikka sitten olisikin puvussa enemmän.


      • bcjdsur
        ... kirjoitti:

        Jos mies ei ole HOT ilman pukua, niin ei hän ole sitä yhtään sen enempää puvussakaan.

        Jos taas mies on HOT puvussa, on hän sitä ilmankin. Vaikka sitten olisikin puvussa enemmän.

        Kyllä puku vaan tekee miehen tosi hyvän näköiseksi, kiinnittää huomiota. Ja on se mukava joskus nähdä miehenkin pukeutuvan! jos puku on liian suuri kynnys, voi aloitella varovasti irtotakilla ja suorilla housuilla, ja siitä siirtyä puvun käyttöön....kyllähän miehetkin katselevat mieluummin naista joka on näyttävästi pukeutunut kuin verkkareissa tai tuulipuvussa kulkevaa akkaa, sama se on meillä naisilla...Nuoret miehet saisi enemmän opetella puvun käyttöä, niin kyllä silmä lepää...


      • ...
        bcjdsur kirjoitti:

        Kyllä puku vaan tekee miehen tosi hyvän näköiseksi, kiinnittää huomiota. Ja on se mukava joskus nähdä miehenkin pukeutuvan! jos puku on liian suuri kynnys, voi aloitella varovasti irtotakilla ja suorilla housuilla, ja siitä siirtyä puvun käyttöön....kyllähän miehetkin katselevat mieluummin naista joka on näyttävästi pukeutunut kuin verkkareissa tai tuulipuvussa kulkevaa akkaa, sama se on meillä naisilla...Nuoret miehet saisi enemmän opetella puvun käyttöä, niin kyllä silmä lepää...

        Puku ei tee lihavasta hoikkaa, eikä hintelästä lihaksikasta. Puku ei oikaise huonoa ryhtiä, eikä tee kantajaansa sen pidemmän näköiseksi.

        Taitaapa nyt tämän väittäjät ajatella puvun kantajaksi vain niitä miehiä, jotka ovat hyvän näköisiä ilman pukuakin. Entistäkin paremman näköisiä ehkä puvussa, mutta silti.


    • jootaieitaikylläkai

      Joo samaa voitais kysyy naisilta että miksei niillä ole koskaan hametta vaan suurin osa kulkee housuissa. Yksi syy miksi miehet eivät pidä pukua on pukujen hinnat.

    • mies...

      No se oli kyllä moka.

      Tai sitten heidän suvussaan ei muutenkaan olla niin etiketin perään. Jos koko suvun miehet on aina ilmestyneet juhliin peruskuteissa niin eihän sunkaan miehes ole puvun pitämistä oppinut.

      Kaikki häät, hautajaiset, rippi-, yo- ym. juhlat kyllä vaativat vähän jotain.

      Tädin 50 v.synttärit riippuu ihan tädistä.

      Miehesi ei ilmeisesti tee kovin edustavia hommia työkseen? Valkokaulusorjana puvun käyttö tulee vastaan joka nurkan takana - vaikkei edes haluaisi. Onhan puku jokapäiväisesti käytettynä vähän hankala. Talvella palelee, kesällä hikoilee ja aina saa olla varomassa mihin astuu tai istuu.

      Itsellä pukuja on kaksi irtotakit ja housut. Yksi ongelma puvuissa on se että suomalainen mies tuppaa leviämään vanhetessaan ja muutaman kerran vuodessa käytettävä puku jää äkkiä pieneksi.

      Toisaalta, hyvin pukeutunut saa helposti ylimääräistä etua ihan arkielämässäkin - ykköset päällä joka paikassa saa parempaa palvelua.

      Ja, kuten itse naisena olet asian tuonut esille, huomiota vastakkaiselta sukupuolelta.

      • mies...

        Mikä meni ensin minulta vähän ohi... eli kyseessä oli kollegan hautajaiset?

        Jos mies on duunissa vaikka jossain kaivoksessa ja työkaveri saatetaan jonkun onnettomuuden seurauksena hautaan, niin voihan olla että ko. työporukassa keskinäinen ilmapiiri ja työssään kuolleen vainajan kunnioitus osoitetaan sillä että viimeiselläkin matkalla ollaan kuten porukassa oltiin aina. Etenkin jos vainaja itse on pitänyt "pukupellejä" vain herrojen narreina, tms.


      • ...

        "Valkokaulusorjana puvun käyttö tulee vastaan joka nurkan takana - vaikkei edes haluaisi."

        Juu siis juuri näin ei tapahdu. Riippuu tietysti toimenkuvasta, mutta kun itse tulen konttorille aamulla ja lähden iltapäivällä näkemättä asiakasta edes vilaukselta, tuntuu aika turhalta laittaa pukua päälle. Vaikka "valkokaulusorja" minäkin olen.


      • aloittaja
        mies... kirjoitti:

        Mikä meni ensin minulta vähän ohi... eli kyseessä oli kollegan hautajaiset?

        Jos mies on duunissa vaikka jossain kaivoksessa ja työkaveri saatetaan jonkun onnettomuuden seurauksena hautaan, niin voihan olla että ko. työporukassa keskinäinen ilmapiiri ja työssään kuolleen vainajan kunnioitus osoitetaan sillä että viimeiselläkin matkalla ollaan kuten porukassa oltiin aina. Etenkin jos vainaja itse on pitänyt "pukupellejä" vain herrojen narreina, tms.

        Miehelläni siis oli puku päällä. Hän oli itse kiinnittänyt huomiota joidenkin miesten puvuttomuuteen ja kertoi minulle siitä tullessaan kotiin.

        Mieheni on diplomi-insinööri ja hänen kollegansa oli juuri saanut ylennyksen.


    • Ugh!

      Useasti sanotaan, että se on "taas" raskas päivä, kun joutuu vetämään puvun päälle. Tuo raskaus kulminoituu kravatin laittoon, joka kieltämättä on aika raskasta normipukeutumiseen verrattuna!

    • vatekaappiini puku kuuluu ja käytän sitä aina ystävien synttäreillä ellei ohjelmassa ole känni sauna ja grillaus ;) ... samoin töissä käytän pukua joskus ellei ole remonttia ... vapaa aikan lewis tai verkkarit :) ellei clubille menoa naisen kans :) ... nyt ollu hiljaisempaa nais rintamalla ... ottaisko joku yhteyttä
      t jari ... [email protected]

    • Paha moka

      Etkö osaa kirjoittaa Ä:llä Suomen kielen sanoja?!

      • Kotilainen

        Sanaa "ulkolainen" ei ole olemassakaan - paitsi samassa mielessä kuin esimerkiksi sana "gkygluöklj", kun minä sen nyt tuohon kirjoitin.

        Ethän sinä sano vastaavasti "kotilainen", kun kyse on suomalaisesta? Kotilainen on sitten kylläkin sukunimi...

        Oikea sana on "ulkomaalainen", jos tarkoitetaan ulkomaista henkilöä, ja "ulkomainen", jos kyse on esineestä tai muusta "ei-henkilöstä".


      • aloittaja

        Olen tottunut kirjoittamaan ä-kirjaimet ilman pisteitä. Niitä kun ei ole näppäimistössäni valmiina.


    • Nuori mies

      1) "Puku" on usein kallis hankinta, ja sitä ei tule koskaan käytettyä.
      2) Se on mielestäni jäykkyytensä takia epämukava ja epäkäytännöllinen.
      3) En käy sukujuhlissa tai ravintoloissa.
      4) Yksinkertaisesti en viihdy "puvussa".

    • Ovat...

      Paskahousuja!

    • Yhden puvun mies

      Mahtaisiko sinustakaan olla kovinkaan miellyttävää pukeutua tummaan kuumaan ja kiristävään pukuun jossa kauluksen nappi pitää olla tiukasti kiinni ja solmio timmisti kaulan ympärille vedetty. Oletan että olet nainen ja pukeutumisesi juhlallisissa tilaiksuuksissa on varmasti usein kevyttä ja rentoa. Kokeilepa joskus ihan huvikseen laittaa hyvin istuva tiukka puku päälle ja myös se ylimmäinen paidan nappi kiinni ja pidä sitä päälläsi vaikka puoli päivää. Oikeasti, ei siinä puvussa ole mitenkään mukava olla vaikka se ehkä komean näköistä olisikin. Naisilla on tuossa kohtaa paljon enemmän valinnanvaraa pukeutumisen suhteen.

      Itse toki käytän pukua silloin kun tilanne vaatii mutta en TODELLAKAAN nauti silloin olostani.

    • Pukumies pyhisin

      Ei kyllä pidä paikkaansa ainakaan siellä missä itse liikun sunnuntaisin pääsääntöisesti!

      Itse nautin "kovat kaulassa" olemisesta pyhisin. Imagooni ei mielestäni sovi lainkaan, että lähtisin esim. farkut jalassa ja teepaita yllä kirkkoon tai häihin puhumattakaan johonkin muuhun tilaisuuteen pyhänä. Arkena mielestäni se on ihan yes, sillä työpäivän päätteeksi ei aina viitsi vaihtaa asua parin - kolmen tunnin takia.

      • myytikki

        kraka pois ja ylänappi auki ja vapaalle...Nam.


    • Haluaa hameita näkyviin

      Miksei naiset käytä hameita? EI puhettakaan että pistäisivät päälleen muualla kun juhlissa. Farkut sun muut kyllä kelpaa ja näyttää todella "kauniilta". On se kumma. Ei näin kyllä ole muualla Itä-Euroopassa..

    • meikäläinen tässä

      Itse taas pidän pukua aina töissä,
      siis 5päivä viikossa mutta en solmiota,
      pyrkin olemaan "rennompi"

      Tästä syystä pukua EN käytä vapaa-aika
      ellei ole ihan pakko. Hautajaiset nyt tietysti,
      samoin joku virallinen esim häät mutta jos kyseessä on "sukujuhlat" tai sunnuntailounas,
      on mielestäni naurettavaa vetää kovat kaulaan.

      Toiseksi, nykyään pukuja voi hyvin käyttää
      ilman solmiota, jopa ilman kauluspaitaa.
      Alle poolo tai tyylikäs pitkähihainen paita.

      • jorema

        Isäni, vaikka oli sodan käynyt lankkumaalari, kävi aina kuolemaansa asti töissä, mustissa suorissa housuissa, valkoisessa kauluspaidassa, tumma "piiska" kaulassa, pikkutakissa ja talvella palttoo päällä ja "stetson" päässä. Minulle ei tullut mieleenikään, että olisin mennyt hänen hautajaisiinsa joissakin reisitaskuhousuissa ja t-paidassa. Silloin ostin ensimmäisen pukuni ja ymmärsin että puvun taskuun mahtuu myös rakennusliiton jäsenkirja ja povitaskuun kossupullo, eikä kumpikaan pullota hyvin tehdyssä puvussa.


    • Nimetön

      Mies puvussa on komea, ainakin komeampi kuin ilman pukua.

      Oikean kokoinen puku on sijoitus. Paitoja ja solmioita vaihtamalla se toimii monta vuotta.

      Oikean kokoinen puku ei kiristä eikä purista. Eri malliset miehet tarvitsevat hieman erilaisen puvun. Naiset osaavat jo vähän katsoa, minkä mittainen jakkupuvun hame ja jakku voivat olla, jotta kantaja näyttäisi upealta. Miehet tarvitsevat tätä samaa tietoa. Hyvällä myyjällä sitä on.

      • nainen5

        miehen olemus ei muutu onko puku vai ei. Naamakaan ei muutu.
        Urheilullinen mies on minun makuun.
        Puku ei tee miestä.


      • Nimetön
        nainen5 kirjoitti:

        miehen olemus ei muutu onko puku vai ei. Naamakaan ei muutu.
        Urheilullinen mies on minun makuun.
        Puku ei tee miestä.

        Se urheilullinen mies on juntti, jos ei osaa tilanteen mukaan pukea pukua päälleen.

        Se sohvaperuna saa pisteet puvusta, vaikka se puku näyttäisi paremmalta atleetin päällä.


      • YxNti
        Nimetön kirjoitti:

        Se urheilullinen mies on juntti, jos ei osaa tilanteen mukaan pukea pukua päälleen.

        Se sohvaperuna saa pisteet puvusta, vaikka se puku näyttäisi paremmalta atleetin päällä.

        Komppaan täysin nainen5 -nimimerkkiä. Sohvaperuna on aina juntti, urheilullinen ei koskaan. Asulla ei ole merkitystä.


      • urheilullinen mies
        nainen5 kirjoitti:

        miehen olemus ei muutu onko puku vai ei. Naamakaan ei muutu.
        Urheilullinen mies on minun makuun.
        Puku ei tee miestä.

        esim hautajaisiin?


    • Kuka jaksaa ees puhua tälläsestä aiheesta!
      Mitä väliä mite miehet pukeutuu!...
      Ei kiinnosta ainakaa paskan vertaa. Ku kukaa ei välittäis ni kaikki uskaltais pukeutua paremmi. idiootit

    • tylsille,

      mielikuvitksettomille nyhveröille. Ei sellaisia kukaan jaksa katsella. Pitäkää nössöt vaan niitä nörttipukujanne ja antakaa muiden pukeutua oman makunsa mukaan.

    • merkki verkkarit

      Maaseudulla saa homoillaki verkkarit päällä, ei tarvita pukua

    • jmmq

      minä ainaki pidän armanin 10000euron pukua

      • ...

        Monikaan pokeriammattilainen ei pidä pukua joten älä puhu paskaa.


    • Tyyli on löystynyt monella tapaa. Saattaapa olla hiukan kasvatuksellakin tekemistä. Eikä tyylin löystyminen koske ainoastaan miehiä. Kyllä juhlissä joskus näkee aika hurjasti pukeutuneita naisiakin.

      Itse en epäröi pukuun pukeutumista tilaisuuden niin vaatiessa. Tuntisin itseni todella noloksi jos menisin tilaisuuteen "siviileissä" ja kaikilla muilla olisi ykköset. Jos tilaisuus on pukeutumiseltaan vapaamuotoinen, niin se yleensä kerrotaan kutsuttaessa.

      Mutta hautajaisiin ja häihin ja vastaaviin ei ole vaihtoehtoja. Se on puku päälle, ehdottomasti.

    • pakkopaitaan kyllästynyt

      Eihän kukaan täysjärkinen mies koskaan vapaaehtoisesti pukeudu mihinkään tiukkaa korsettia muistuttavaan asuun, jos vain on jokin käyttäjäystävällisempi mahdollisuus ehdolla!

      Pukujen sijasta meille miehillekin vapaa mahdollisuus pukeutua mukaviin ja silti siisteihin asuihin, joissa ei tunne itseään ahdistuneeksi.

      • Iisibiisi

        Itselleni puvun käyttö on hyvin helppoa ja rentoa.

        Eli ei kannata ostaa liian pientä ja liian paksusta kankaasta tehtyä pukua.

        SOPIVAN kokoinen (yksirivinen ja kolminappinen) puku, oikean kokoinen kauluspaita ja siihen sopivan tiukalle/löysälle laitettu solmio on niin helppo yhdistelmä kuin olla ja voi. Puvun takista vain ylänappi kiinni (kaksi alinta auki) ja ei kun patsastelemaan toinen käsi rennosti taskussa.

        Yleensä kaikissa juhlissa tulee hetki, milloin solmiota voi hieman löysentää ja ottaa vaikka puvun takin pois päältä. Ei se nyt niin hankalaa ole.

        Tietenkin kesäkuumalla suorassa auringonpaisteessa hiki saattaa virrata, mutta niin se virtaa oli vaate mikä tahansa. Silloin voi käyttää harkintaa ja ottaa vaikka puvun takin käsivarrelle jos oikein ahistaa.


    • Tommy H

      Puku on muinaisjäänne.

      Säälittää jo KappAhl/Dressman/Anttila -pukujen näkeminenkin. Hienoa yritetään kovasti olla, vaikka heikko laatu ja halpuus paistaa niistä läpi.

      Valitettavasti se nyt on niin, että jos jo minun paitanikin maksaa enemmän kuin toisen koko puku, niin kyllä se näkyy selvästi.

      Kyllä se vain on niin, että juhlissa(kin) yleinen laatu on tärkeämpää kuin joku tietty asusteen malli.

      • kömpelö

        Kesällä kuuma. Jos sitten kravatin pujottaa kaulaan niin tukehtuu, kun ilma ei kierrä keholla. Kallis. Lisäksi päällystakki pitäisi ostaa, jota ei voi pitää yleensä muuten kun puvunkanssa. Harvoin tarvitsisi. Kohta vanhan mallinen jota ei kehtaa pitää.


    • on niin

      vastenmielistä? Laiskuusko se meidän pikku tonnikeijuja riivaa?

      • ...

        Vähän pyöreämpi, paljon seksikkäämpi.


      • miehiseen itsetuntoon

        kun piti vaihtaa aihetta naista mollaavaksi, kysymyshän oli miesten pukeutumisesta.


    • weskuu

      Miksei naiset käytä kesaisin minihametta tai jätä pikkareita alta pois?Miks miks miks....jos ei sellasta tarvi ja omista yhen hautajaisten takia.

    • olla samanlainen

      pelle kuin kaikki muut. Muottiin sullottu lammas laumassa.
      siksi ne kaikki tilausuudet joissa ennen pidettiin pukua oli jäykkiä, kun jokainen noudatti stantardia jäykkää käyttäytymismallia.

      Nykyään kun ihmiset pukeutuu niinkuin haluavat se kuvastaa joko heidän mielenköyhyyttään tai rikkautta.
      Eli jos vetää ne sandaalit ja reisitaskushortsit niin on tavis tuulipukupelle.

      Mutta jos osaa persoonallisen arvokkasti pukeutua, niin sillä kyllä ohittaa pukupellet.
      Tai sitten jos hillitymmin tekee, niin persoonallinen pukuin menee, kun jtn yksityiskohtia hioo huomattaviksi.

      Tällä tavalla on naisten ja miestenkin pukeutumistrendi lähentynyt, että miehetkin haluaa erottua massasta vaatteillaan, eihän kukaan nainen halua samanlaista asua itselleen juhliin kuin muilla, van jotain arvokasta ja juhlavaa mutta erilaista, niin miksei miehetkin voi niin tehdä.

    • Klaus Koppava

      Anna Viljon olla ja pukeutua,miten Viljo haluaa.Tuskin Viljo pukeutuu sen takia pukuun,että voit työkavereillesi näyttää,millainen mies sulla on.Mitä jos sua neuvottais miehen taholta pukeutumisessa???? repisit herneet nenuus ja menisit parisuhdeterapialle.Viljon kanssa.

      • J77

        naiset ne jaksaa kiinniittää huomiota miesten pukeutumiseen mutta omat rievut saa olla mitä vaan kunhan niissä on jonkun tunnetun vaatevalmistajan logo jossain "tää on cucci, aivan ihana"


      • aloittaja
        J77 kirjoitti:

        naiset ne jaksaa kiinniittää huomiota miesten pukeutumiseen mutta omat rievut saa olla mitä vaan kunhan niissä on jonkun tunnetun vaatevalmistajan logo jossain "tää on cucci, aivan ihana"

        Mieheni itse kiinnitti puvuttomuuteen huomion ja kertoi siitä minulle.


      • Missä se Väinö on

        Mitäpä sen ulkokuoren, kun sydän terve on...mutta mies kun riisutaan alasti: "Pitävätkö naiset näkemästään...peljästyvät, onko: "Onko pikku Viljo muuttunut käärmeeksi"?


    • Klaf

      Ikinä en ole pukua käyttänyt ja toivoisin että sellaista en päälle joutuisi laittamaankaan. Se vain tuntuu liian kiusalliselta edes katsoa pukumiehiä. Olen kasvanut perheessä jossa pukeutumisella ei ole ikinä ollut mitään väliä, eikä niillä olisi rahaa minulle pukua ollut ostaakaan.

      Luultavasti kuitenkin siihen joutuu pakottautumaan vanhempien hautajaisissa ja kavereiden häissä. Kuitenkin olen niin juntti että tuntuu vaivaantuneelta virallisissa tilaisuuksissa.

    • arvostusta ja pyh

      Mä en ainakaan koe itseäni arvostetuksi, jos toisella on puku päällä. Sääliksi vain käy. Toki itsekin sen laitan, jos tilaisuus sitä vaatii, ja jos on pakko ylipäätään osallistua näin jäykkäniskaiseen tilaisuuteen. Mulle on ainakin yksi lysti onko sillä, joka mun tuhkat levittelee farkut tai puku päällä.

      En ymmärrä miten jotkut puhuvat puvun käytön yhteydessä "vaatteet on mun aatteet" ideologiasta. Pukuhan ei tosiaan kerro yhtään mitään kantajastaan. Sehän on vain standardin mukainen naamiopuku, joka on asukokonaisuutena yhtä mielenkiintoinen kuin ne juhlat, joissa sitä käytetään. Sen valitsemiseen tuskin on edes käytetty sekuntiakaan omaa harkintakykyä ja sitä harvemmin pidetään edes päällä omasta halusta. Minusta ei kerro kantajastaan yhtään mitään.

      Hah, ja jotkut vielä puhuvat "sivistyksestä"...no olihan se "sivistys" Inkoillakin. Itse puhuisin kyllä lähinnä "perinteistä" ja "rituaaleista". Sivistys seuraa aikaansa, ja sitä eivät monet tunnu ymmärtävän.

      • nimimerekki

        suomalaisille miehille ei yksinkertaisesti oo tarjolla sellasia roolimalleja jotka osais pukeutua.
        Eikä mitkään prismat ja sitimarketit edistä pukeutumista parempaan. Itselläni on hyvä räätälin tekemä puku, mutta kunnon puvun löytäminen toisinaan on montakertaa vaikeampaa kuin naisen iltapuvunlöytäminen.
        koot on teltasta elefanttiin ja tekijät ja materiaalit samanlaisia. Monella ei myöskään ole sen vertaa tolkkua päässä että huomaisivat eron. siksi kannattaakin puhua kauppiaan kanssa mitä tarvitsee sinne minne onkin menossa edustamaan.


    • hautajaisissa

      Kunnioitusta vainajaa kohtaan.Sen verran pitäisi kunnioitaa edesmennyttä

    • Vyölaukku

      Suomalaiset, jotka taiteilee toinen jalka suonsilmässä ja toinen jalka EU:ssa pukeutuu mielummin tuulipukuun, tennissukkiin (lahkeet kääritty sukan sisään), avokkaisiin ja vyölaukkuun.

      90% miehistä omistaa rippikoulu aikaisen puvun.

      Itse kaupunkilaisena & B2B bisnestä tekevänä pukeudun työni puolesta pukuihin.

      He, jotka pukua suunnittelee, suuntaa yleensä Dressmaniin tai muuhun polyesteri-asuste liikkeeseen..

    • gewwer

      Pukua koska vain tosi PELLET käyttää. Se aika on jäänyt taakse milloin Herroja kunnioitettiin.

      • Upea nainen

        Ne pukua käyttävät miehet sopivat oikein loistavasti tällaisen paljon hametta, myös jakkupukua käyttävän ladyn kavaljeeriksi.

        Farkut ja t-paita yhdistelmällä ei kannata tuppautua seuraani.


    • ostin

      puvun kun menin naimisiin. Pidin sitä sen ainoan kerran omissa häissäni. Sen jälkeen ei ole pukua ollut päällä koskaan, enkä nykyisin enää omistakaan sellaista. En ole ikinä tuntenut oloani kotoiseksi puvussa. Kynnys puvun pitämiseen on todellakin korkealla ja tunnen oloni siinä epämukavaksi.

      45 vuotta ja tuskin enää koskaan puku päällä.

    • Nimimerkki

      Mielestäni pukeutumisella viestii aika paljon itsestään. Puvun vieroksunta ei ainakaan onnistu isossa osaa liike-elämää. Eräs epäsiististi pukeutuva selitti pukeutumisensa kuvaavan sitä, että hän ei halua keikaroida puvulla. Kumma ajatus, että siisteys olisi keikarointia. Tai puvun käyttö. Sitäpaitsi laadukas puku on ihan mukava päällä.

      • Lime-----

        Liike-elämässä ja virallisemmissa töissä on usein puku, mutta nämä tavalliset matti meikälaiset duunarit ei kyllä yleensä edes omista pukua eikä sellaista hommaa yksien juhlien tai hautajaisten takia. SE on huomattu ja sitten ne kulkee urheilusukissa ja havaiji paidoissa pitkin kyliä. Niitä kiinnosta miltä näyttää, onneksi nykyajan sukupolvi on hieman hienompaan kuin nämä suuret ikäluokat minusta!


    • oma asia

      Jokainen pitäkööt huolta omasta pukeutumisesta ja näin olkoot puuttumatta muiden pukeutumiseen.

      Meille miehille on sanottu, että naisen pukeutumiseen puuttuminen ja arvosteleminen on sektismiä sekä seksuaalista ahdistelua.

      Joten tasa-arvon nimissä ei mitään asiaa arvostella eikä puuttua kenenkään miehen pukeutumiseen!!

      Terv.
      Mittari feministejä täynnä oleva mies!

      • Nimimerkki

        Jos olet kutsuttuna juhliin, pukeudut etiketin mukaan! Jos et, loukkaat kutsujaa! Ei todellakaan ole oma asia! Terv. Nimimerkki "minun kutsuille pukeudutaan asiallisesti tilanteen mukaan tai ei tulla ollenkaan"


      • oma asia
        Nimimerkki kirjoitti:

        Jos olet kutsuttuna juhliin, pukeudut etiketin mukaan! Jos et, loukkaat kutsujaa! Ei todellakaan ole oma asia! Terv. Nimimerkki "minun kutsuille pukeudutaan asiallisesti tilanteen mukaan tai ei tulla ollenkaan"

        "pukeudut etiketin mukaan" "Jos et, loukkaat kutsujaa!"

        Pukeutuminen on jokaisen yksityisasia ja siihen "puuttuminen" loukkaa henkilön (kutsutun) yksityisyyttä. Naiset ovat erittäin ansioituneesti ajaneet tätä ajatusta läpi ja tietenkin sama pätee miehiin. Vaatetukseen puuttuminen on sektismiä.

        "Kutsuja" tai kukaan muukaan ei voi loukkaantua sellaisesta asiasta, joka ei hänen päätäntävaltaan kuulu.

        Vai voiko sinun mielestäsi "kutsuja" (tai joku muu) puuttua kutsuttujen kampauksiin, henk.koht.hygieniaan jne.? Minusta ei voi eikä näinollen voi puuttua myöskään pukeutumiseen.


      • Nimimerkki
        oma asia kirjoitti:

        "pukeudut etiketin mukaan" "Jos et, loukkaat kutsujaa!"

        Pukeutuminen on jokaisen yksityisasia ja siihen "puuttuminen" loukkaa henkilön (kutsutun) yksityisyyttä. Naiset ovat erittäin ansioituneesti ajaneet tätä ajatusta läpi ja tietenkin sama pätee miehiin. Vaatetukseen puuttuminen on sektismiä.

        "Kutsuja" tai kukaan muukaan ei voi loukkaantua sellaisesta asiasta, joka ei hänen päätäntävaltaan kuulu.

        Vai voiko sinun mielestäsi "kutsuja" (tai joku muu) puuttua kutsuttujen kampauksiin, henk.koht.hygieniaan jne.? Minusta ei voi eikä näinollen voi puuttua myöskään pukeutumiseen.

        kampauksiin ei yleensä puututa. Kukin valitsemallaan tyylillä. Henkilökohtaiseen hygieniaan..no joo, jos voit esiintyä hielle tai ties mille löyhkäävänä, et ole monien kutsujen kutsuttujen listalla. Jos menet esim. japanilaisen asiakkaasi kutsuille, joissa on dress code ja erehdyt pukeutumaan väärin, olet loukannut kutsujaa. En suosittele! Kutsuja ei voi puuttua kaikkiin kutsuttavan asioihin, mutta pukeutuminen tilanteen mukaisesti. Mielestäni "näin ollen" perustelusi ontuu.


      • ...
        Nimimerkki kirjoitti:

        Jos olet kutsuttuna juhliin, pukeudut etiketin mukaan! Jos et, loukkaat kutsujaa! Ei todellakaan ole oma asia! Terv. Nimimerkki "minun kutsuille pukeudutaan asiallisesti tilanteen mukaan tai ei tulla ollenkaan"

        Eipä ole KOSKAAN tullut oltua YKSISSÄKÄÄN juhlissa, jossa olisi mainittu pukukoodista YHTÄÄN MITÄÄN.


      • Nimimerkki
        ... kirjoitti:

        Eipä ole KOSKAAN tullut oltua YKSISSÄKÄÄN juhlissa, jossa olisi mainittu pukukoodista YHTÄÄN MITÄÄN.

        Minkä ikäinen olet? Oletko ollut paljon juhlissa? Mikä on tyylisi? Onko sinulla pukua?


      • ...
        Nimimerkki kirjoitti:

        Minkä ikäinen olet? Oletko ollut paljon juhlissa? Mikä on tyylisi? Onko sinulla pukua?

        > Minkä ikäinen olet?

        Keski-ikäinen.

        > Oletko ollut paljon juhlissa?

        Normaaleissa sukujuhlissa, noin kerran vuodessa.

        > Mikä on tyylisi?

        Miten tähän oikein voi vastata?

        > Onko sinulla pukua?

        On, pölyttymässä kaapissa.


    • mietitäänpä

      Siis päättelet kahden tapahtuman perusteella ettei ihmiset käytä pukuja?? Kyl niissä tapahtumissa missä mä oon käyny on miehet käyttäny pukuja. Taitaa olla aikamoista yleistystä

    • hyvä käytös ja tavat

      osoittaa huonoa käytöstä ja tilaisuuden aliarviointia, jos ei arvokkaaseen tilanteeseen laita pukua (mies). Naisilta edelytetään myös asiallista pukeutumista, jakkua, housupukua tms.

      En voisi kuvitella ikinä että, kukaan meidän suvusta menisi hautajasiin ilman pukua (miehet) tai naiset ilman samaa tummaa pukeutuskoodia.

      kasvatus ja kunnioitus on sitten hukassa, jos joka paikkaan mennään farkuissa, neulepaidassa tai lippis päässä. Kaikessa tyylittömyydessä ei kannata ottaa oppia Jenkkilästä.

      Hyvästä kankaasta hankittu puku kestää vuosia. saumoissa on myös yleensä vähän varaa päästää ulos/kursia kokoon jos kovasti lihoaa tai laihtuu. Ehkä hyvä myös että sitä pukua olisi *pakko* käyttää kerran pari vuodessa. Olisi sama kun naisilla, näkisi miten keskikeho kasvaa ja olisi aika käydä vähän enemmän lenkillä.

      Mikä voi olla arvokkaampi tilaisuus kun hautajaiset, kunnioittakaa tilaisuutta edes pukeutumalla asiallisesti!
      Jossain häissä, syntymäpäivillä tms voi olla erillaisia teemoja, vieraat eri tyylisiä jne, ja miehille käy myös irtotakki/housut.

      Jos raha o tiukalla, säästäkää edes siihen yhteen kunnon pukuun pari vuotta tai lainatkaa joltain kaverilta, vuokratkaa pukuvuokraamosta.

      • Siistit farkut

        Minusta, hautajaiset ja presidentin linnan juhlat ovat ainoat tilaisuudet, joissa musta miesten puku on paikallaan. Näissä tilaisuuksissa saakin olla vähän epämukavaa.

        Puvun voi laittaa päälle muihinkin juhliin, jos tietää juhlien isännän/emännän olevan niin turhamainen, että hän voisi vaikka loukkaantua, jos pukua ei ole päällä.

        Mutta eikös näissä juhlatilaisuuksissa olisi myös tarkoitus nauttia olostaan, siis myös niiden vieraiden? Jos tietää, että osa vierailijoista ei nauti olostaan ahdistava puku päällä, niin miksi ihmeessä vaatia sitä heiltä?

        Minusta se kertoo aika paljon juhlien isännästä/emännästä, jos sillä ei ole väliä mikä mielentila oikeasti vierailla on, kunhan vierasmassan miesten vaatteet ovat vain sävysävyyn ja tekohymy irtoaa tarvittaessa. Ehkä silloin kannattaisi sivistää itseään muullakin tavalla kuin "käytöksen kultaisella kirjalla".


      • oletkin
        Siistit farkut kirjoitti:

        Minusta, hautajaiset ja presidentin linnan juhlat ovat ainoat tilaisuudet, joissa musta miesten puku on paikallaan. Näissä tilaisuuksissa saakin olla vähän epämukavaa.

        Puvun voi laittaa päälle muihinkin juhliin, jos tietää juhlien isännän/emännän olevan niin turhamainen, että hän voisi vaikka loukkaantua, jos pukua ei ole päällä.

        Mutta eikös näissä juhlatilaisuuksissa olisi myös tarkoitus nauttia olostaan, siis myös niiden vieraiden? Jos tietää, että osa vierailijoista ei nauti olostaan ahdistava puku päällä, niin miksi ihmeessä vaatia sitä heiltä?

        Minusta se kertoo aika paljon juhlien isännästä/emännästä, jos sillä ei ole väliä mikä mielentila oikeasti vierailla on, kunhan vierasmassan miesten vaatteet ovat vain sävysävyyn ja tekohymy irtoaa tarvittaessa. Ehkä silloin kannattaisi sivistää itseään muullakin tavalla kuin "käytöksen kultaisella kirjalla".

        sivistymätön moukka ja juntti. Pysikin "omissa piireissäsi", äläkä tule ihmisten ilmoille.


      • fdhgdfhg
        oletkin kirjoitti:

        sivistymätön moukka ja juntti. Pysikin "omissa piireissäsi", äläkä tule ihmisten ilmoille.

        Kerran olin hautajaisissa, jossa erokkomiehellä oli lenkkarit, pipo, punainen toppaliivi, vihreät toppahousut, joku ruudullinen villapaita... ei näyttänyt kovin asianmukaiselta!


      • ...
        oletkin kirjoitti:

        sivistymätön moukka ja juntti. Pysikin "omissa piireissäsi", äläkä tule ihmisten ilmoille.

        Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa...


    • Nimimerkki

      että Lenita Airisto on ollut koko ajan oikeassa. Ja minä kun luulin hänen hieman kärjistävän ja liioittelevan.

      • ...

        Lenita Airisto itse onkin väärässä?


      • Moderni

        Lenita on muinaismuisto ja samoin edustamansa näkemykset.

        Moderni suomalainen mies osaa olla tyylikäs ja juhlava omilla ehdoillaan. Jos niihin ei sisälly tarvetta pukeutua jäykästi ja mielikuvituksettomasti pukuun, niin se on vain osoitus siitä, ettei ole vanhoihin kaavoihin kangistunut, niin kuin kovin monet tuntuvat.


      • miten tämä
        Moderni kirjoitti:

        Lenita on muinaismuisto ja samoin edustamansa näkemykset.

        Moderni suomalainen mies osaa olla tyylikäs ja juhlava omilla ehdoillaan. Jos niihin ei sisälly tarvetta pukeutua jäykästi ja mielikuvituksettomasti pukuun, niin se on vain osoitus siitä, ettei ole vanhoihin kaavoihin kangistunut, niin kuin kovin monet tuntuvat.

        palsta vetää puoleensa moukkia, kuten lehmänläjä lantakärpäsiä.


      • Moderni
        miten tämä kirjoitti:

        palsta vetää puoleensa moukkia, kuten lehmänläjä lantakärpäsiä.

        ...tämä palsta näemmä vetää puoleensa 1800-luvulle jääneitä homekorvia.


      • ...
        miten tämä kirjoitti:

        palsta vetää puoleensa moukkia, kuten lehmänläjä lantakärpäsiä.

        Jos naiselle esimerkiksi nämä ovat ei-moukkamaisia juhlaan hyvin kelpaavia pukuja:
        - jakkupuku
        - housupuku
        - lyhyt mekko
        - pitkä mekko
        - paita hame
        - paita housut

        Niin miksi miehellä ainoa juhla-asu joka ei ole mielestäsi "moukkamainen" on puku?


      • Nimetön

        Totuushan on, että monella miehellä ei ole kuin ne puolipaskaiset farkut ja tuulipuku, joita pidetään sitten pyhänä ja arkena. En typerämpää pukeutumista tiedä, kuin farkut irtotakki ja kravatti. Kyllä mielestäni jo ystävän 50 vuotispäivät vaatii mieheltä jo pukua. Jos nykyään laitat puvun päälle ja lähdet viettämään ravintola iltaa niin aletaan tuijottelemaan ja kyselemään , että oletko tulossa jostain juhlista varsinkin ne miehetkyselee, jotka kulkee niissä puolipaskaisissa. Minusta se on loukkaus henkilöä kohtaan jolla on joku juhlatilaisuus, jos ei viitsi kunnolla pukeutua.


      • kyllä että
        Moderni kirjoitti:

        ...tämä palsta näemmä vetää puoleensa 1800-luvulle jääneitä homekorvia.

        haluat pukeutumisellasi samastua kaltaisiisi autonasentajiin, mutta älä vaadi sitä sivistyneiltä miehiltä.


      • Moderni
        kyllä että kirjoitti:

        haluat pukeutumisellasi samastua kaltaisiisi autonasentajiin, mutta älä vaadi sitä sivistyneiltä miehiltä.

        Koet selvästi tyylitajuiset itsenäisesti ajattelevat miehet uhkana ahdasmieliselle maailmankuvallesi. Ymmärrän kyllä, SINÄHÄN nyt et ainakaan osaa omilla aivoillasi ajatella.

        Ihastele sinä vaan halvoissa keinokuitupuvussa patsastelevia vässyköitä. Minä sen sijaan olen edelleen tyytyväinen Ralph Laurenin poolopaitoihini ja D&G:n farkkuihini sillä tiedän olevani niissä tyylikäs tilanteessa kuin tilanteessa. Ja samoin tietävät ne, joilla on tyylitajua. Sinä et siis kuulu siihen joukkoon.


      • rehellisesti
        Moderni kirjoitti:

        Koet selvästi tyylitajuiset itsenäisesti ajattelevat miehet uhkana ahdasmieliselle maailmankuvallesi. Ymmärrän kyllä, SINÄHÄN nyt et ainakaan osaa omilla aivoillasi ajatella.

        Ihastele sinä vaan halvoissa keinokuitupuvussa patsastelevia vässyköitä. Minä sen sijaan olen edelleen tyytyväinen Ralph Laurenin poolopaitoihini ja D&G:n farkkuihini sillä tiedän olevani niissä tyylikäs tilanteessa kuin tilanteessa. Ja samoin tietävät ne, joilla on tyylitajua. Sinä et siis kuulu siihen joukkoon.

        Ei ne farkut kyllä oikeasti sovi joka tilanteeseen, se nyt vaan on fakta eikä mielipidekysymys. Itse en pidä pukujen pitämisestä lainkaan, mutta en kyllä farkuissakaan mene tietynlaisiin tilaisuuksiin, joissa nyt satun tietämään olevan (edes implisiittinen) virallisempi pukukoodi. Vaikka jää pois sitten, vääränlaista huomiota herättää muissa juhlijoissa eikä itselläkään hyvä olo sen tietäen. Kyse on yksinkertaisesti kohteliaisuudesta ja huomaavaisuudesta toisia kohtaan, mielestäni ei millään tavalla nöyrtymisestä tai kompromissista itsensä suhteen.


      • juuri mihin
        Moderni kirjoitti:

        Koet selvästi tyylitajuiset itsenäisesti ajattelevat miehet uhkana ahdasmieliselle maailmankuvallesi. Ymmärrän kyllä, SINÄHÄN nyt et ainakaan osaa omilla aivoillasi ajatella.

        Ihastele sinä vaan halvoissa keinokuitupuvussa patsastelevia vässyköitä. Minä sen sijaan olen edelleen tyytyväinen Ralph Laurenin poolopaitoihini ja D&G:n farkkuihini sillä tiedän olevani niissä tyylikäs tilanteessa kuin tilanteessa. Ja samoin tietävät ne, joilla on tyylitajua. Sinä et siis kuulu siihen joukkoon.

        pahimmat nousukasmoukat pukeutuvat. Kun ei ole omaa sivistystä ja tyylitajua, ei auta muu, kuin matkia kaupallisia bling-bling-trendejä, jonka jälkeen olet yhtä kirjava, kuin amerikkalaisen suurkaupungin ghetto-alueen musta sutenööri.

        Moukkamaisuuksista moukkamaisinta on pukeutua noihin mainitsemiisi "merkkeihin", joissa on tärkeintä (esim. juuri D&G:n kohdalla), että logo on mahdollisimman isolla näkyvissä.


      • pukeutumisen puolesta
        Nimetön kirjoitti:

        Totuushan on, että monella miehellä ei ole kuin ne puolipaskaiset farkut ja tuulipuku, joita pidetään sitten pyhänä ja arkena. En typerämpää pukeutumista tiedä, kuin farkut irtotakki ja kravatti. Kyllä mielestäni jo ystävän 50 vuotispäivät vaatii mieheltä jo pukua. Jos nykyään laitat puvun päälle ja lähdet viettämään ravintola iltaa niin aletaan tuijottelemaan ja kyselemään , että oletko tulossa jostain juhlista varsinkin ne miehetkyselee, jotka kulkee niissä puolipaskaisissa. Minusta se on loukkaus henkilöä kohtaan jolla on joku juhlatilaisuus, jos ei viitsi kunnolla pukeutua.

        erikoista tosiaan minne on suomalainen pukeutuminen kadonnut. Kun katsoo vanhoja suomi filmejä niin ihmiset ovat hyvin siististi pukeutuneet .. mutta nykyään mennään sama tuulipuku tai farkut päällä joka paikkaan.

        En itse asua suomessa vaan viime vuodet menneet afrikan ja etelä amerikan suunnalla. Esim. täällä etelä amerikassa puku on todella yleinen arkivaate eikä ihminen näytä kärsivän puku päällä ja karavatti kaulassa. Mielenkiintoista on, että vaikka ihmiset suhteellisesti ottaen elävät vaatimattomammin (siis enemmistö), niin silti pukeutuvat paljon paremmin kuin suomalainen hyvinkin toimeentuleva ihminen. Puvut todella istuvat päällä eivätkä näytä lainavaatteilta ... tosin tässä saattaa näyttää omaa rooliaan se fakta, että suomessa puvut kalliita ja niiden räätälöiminen maksaa mammonaa .. joten harvalla on intoa hankkia eri pukua joikaisele viikon päivälle.

        Farkutkin kelpaavat hyvin "smart casual" tilaisuuksiin tai vaikka perjantaina työpaikalle pikkutakin kanssa. MUTTA, farkutkin pitää olla istuvat eikä niissä saa näkya monen päivän kayton tekemät polvipussit. Vaatteita pitää myös huoltaa eikä housuja laiteta päälle kahta päivää peräkkäin ilman että silittää tai pesee välillä.


    • .........

      ...miten sattuu. Itse olen ollut enemmän tilaisuuksissa joissa miehillä siistit puvut ja naisilla kaikenkirjavaa riepua. Suurimalla osalla naisista on tyylitaju kadonnut jonnekkin persereijän ja omahyväisyyden välimaastoon.

    • ms_x

      Mielestäni hyvin/asiallisesti pukeutuminen on tapa osoittaa kohteliaisuutta tilaisuutta ja muita henkilöitä kohtaan.

      Serkkuni hautajaisissa yksi teinipoika oli pukeutunut mustiin farkkuihin ja mustaan huppariin. Mielestäni se oli loukkaavaa. Jos pukua ei omista, niin olisi edes kauluspaita pitänyt löytyä sen hupparin tilalle.

      • mieltä, mutta

        oli kyseinen teinipoika sentään laittanut tummat vaatteet ylleen eli oli hänkin vähän asiaa ajatellut.

        Kunnioitus toisia ihmisiä kohtaan on tosiaankin häviävä käyttäytymispiirre. Sääli, sillä minusta se on yhdessäelämisen yksi perusedellytyksistä.


    • vaatteilla

      Rumat vaatteilla koreilee, mielestäni tärkeämpää kuin puku on hyvät käytöstavat ja niitä ei joku dressman pysty tarjoamaan.

    • say-a

      meillä on tehty miehen kanssa tällei, hän ei tykkää pitää suoria housuja enkä minä voi siihen häntä pakottaa, mutta tietenkin odotan siistiä pukeutumista esim. tuleviin hautajaisiin ja konfirmaatioon. käymme ostamassa hänelle siistit mustat housut ja kauluspaidan. ne ovat mielestäni hyvät puvun korvike, mikäli mies ei semmoisesta pidä.
      olemme myös suunnitelleet häitä ja päädytty siihen että minulle hommataan joku nätti hääasu ja miehen ei tarvitse pukua päälleen laittaa, tietenkin yritän ja toivon että hän sen tuona päivänä laittaisi.
      jokainen pukeutuu tavallaan, mutta tietysti pitää pukeutua siististi jos tilanne sitä vaatii, mutta ei kaikkia saa pukuun sovitettua. hyviä vappuja kaikille:)

    • Tätä lukiessa

      Toivon vaan ettei joku jenkkiläinen komedia/talkshow löydä tätä viestiketjua.

      Voiko näin juntteja ihmisiä ollakaan? Jos juhlissa on dresscode, "ei voi toisen pukeutumiseen vaikuttaa, loukkaa itsemääräysoikeutta" ei jumalauta!

      Sen kyllä huomaa että iso osa suomalaisista ei kyllä missään muussa pärjää kun koko loppuikänsä jossain paskaduuneissa... Ja vielä kehdataan puhua että Suomi on kansainvälinen...

      Kuten joku sanoi, meneppä vaan vaikka japanilaisen asiakkaasi juhliin johon sait 'formal dresscode' kutsun, verkkareissa ja suomi-teepaidassa. Vitun idiootit, en voi uskoa tätä todeksi, vai kokoontuvatko mauttomat juntit joukossa Suomi24 palstalle ja peittävät alleen esim. kaupunkilaiset?

      • Nimimerkki

        Minä viittasin japanilaisen asiakkaan kutsuihin. Sama se on muidenkin kulttuurien kanssa. Olen seuraillut tätäkin keskustelua ja näyttää väki jakaantuvan kahtia suhtautumisessa pukeutumiseen. Se ihmetyttää, että pukua pidetään epämukavana. Hyvän puvun villakankaiset housut ovat vähintään yhtä mukavat esim. autolla ajaessa kuin farkut. Tietysti vanha rippipuku lisäkilojen tultua kiristävänä on epämukava. Liian pieni kaulus ja hengittämätön kangas ja tiukat, huonosti istuvat housut on epämukava yhdistelmä. Luulin, että suomalaiset osaavat pukeutua, mutta näissä keskusteluissa jyllää junttimeininki. Meillä on joskus vappuna ollut teemana "pukeudu tyylittömästi" ja siellä varmaan osa kommentoijista olisi loistanut ihan omana itsenään. Itsellä oli hartioista liian kireä musta kiiltävä pikkutakki, keltainen kireä paita ja sinivalkoinen neulesolmio, vihreät tiukat "teryleenihousut" ja harmaat läskipohjakengät. Menee vitsinä!


      • Uusi kansallispuku
        Nimimerkki kirjoitti:

        Minä viittasin japanilaisen asiakkaan kutsuihin. Sama se on muidenkin kulttuurien kanssa. Olen seuraillut tätäkin keskustelua ja näyttää väki jakaantuvan kahtia suhtautumisessa pukeutumiseen. Se ihmetyttää, että pukua pidetään epämukavana. Hyvän puvun villakankaiset housut ovat vähintään yhtä mukavat esim. autolla ajaessa kuin farkut. Tietysti vanha rippipuku lisäkilojen tultua kiristävänä on epämukava. Liian pieni kaulus ja hengittämätön kangas ja tiukat, huonosti istuvat housut on epämukava yhdistelmä. Luulin, että suomalaiset osaavat pukeutua, mutta näissä keskusteluissa jyllää junttimeininki. Meillä on joskus vappuna ollut teemana "pukeudu tyylittömästi" ja siellä varmaan osa kommentoijista olisi loistanut ihan omana itsenään. Itsellä oli hartioista liian kireä musta kiiltävä pikkutakki, keltainen kireä paita ja sinivalkoinen neulesolmio, vihreät tiukat "teryleenihousut" ja harmaat läskipohjakengät. Menee vitsinä!

        Ehdotus
        Housut:salihousut/nappiverkkarit, värit omien mieltymysten mukaan.
        Paita: hihaton paita tai talvella collegepaita(tunnetaan nimellä kolitsi)
        Päähine: mainospipo, väri maakuntien mukaan.
        Sukat: urheilusukat (mielellään halpamyymälän tarjouskorista "3 kahden hinnalla").
        Jalkineet: kylmänä vuodenaikana lenkkarit, lämpimällä urheilusandaalit.
        Muita koristeita: vyölaukku.
        Virallisena tätä voisi käyttää arvokkaammissakin juhlissa. Kunniamerkit voivat tuottaa ongelmia hihattoman paidan kanssa, mutta niitähän voisi kiinnittää vyöhön.


    • <<<<

      ITSE PITÄISIN JOSKUS JOS NÄITÄ JUHLIA TULISI 675 112-787 NIIN TUMMAA PUKUA

      • puku päälle

        munki äiti pakottaa pitää pukua juhlissa, mitä pahaa siinä sit on. yhis häissä (oli vähä varakkaampia tuttuja) kaikilla miehillä oli smokki päällä ja nii oli mullaki. rusetit vaa on tosi ahistavii.


      • <<<<
        puku päälle kirjoitti:

        munki äiti pakottaa pitää pukua juhlissa, mitä pahaa siinä sit on. yhis häissä (oli vähä varakkaampia tuttuja) kaikilla miehillä oli smokki päällä ja nii oli mullaki. rusetit vaa on tosi ahistavii.

        OIS NASTAA PITÄÄ SMOKKIA JA KAAPISSA OIS SITTE 49 27-76 SMOKKIA JA SITTEN VIELÄ NAHKATAKKEJA 17 < JA JOSKUS TULISIN JOPA LAIVASTON VILLAPAIDASSA.VIHREISSÄ HOUSUISSA JA AURINKOLASEISSA HÄIHIN JA SMOKKIA UKKO PITÄISI 47 27-74 KERTAA JA KERRAN JOPA JOSSAIN PIPPALOISSA JOUTUISIN PITÄMÄÄN SMOKKIA JA SITTEN SEURALAISENI VIHREÄÄ ILTAPUKUA JA ÄIJÄ OLISI KÄYNYT PARTURISSA 2 TUNTIA AIEMMIN JA JOSKUS UKKO PUKEUTUISI VALKOISEEN PAITAAN.RUSETTIIN JA MUSTIIN HOUSUIHIN JA SMOKKIIN JA JOSKUS ÄIJÄN KAAPISSA OLISI 76 12-88 SMOKKIA < JA KAKSI MUSTAA SMOKKIA JA YKSI PRÄTKÄTAKKI JA YKSI FARKKUTAKKI JA 8 7-15 33-48 SMOKKIA < JA JOSKUS MAKSAISIN SMOKISTANI 500 EUROA


    • Vanha Herrasmies

      Kyllä Suomeen pitäis saada pojille ja miehille jonkinlainen pukupakko. Omat lapsenlapseni pitävät aina vähintään kauluspaitaa, suoria housuja (kesäisin suoria shortseja) ja joskus rusettia. Synttäreillekin mennään puku päällä. Ja jos ei tee mieli laittaa kunnon vaatteita, niin yleensä kun mummo vähän nipistää korvasta niin enää solmion pito ei olekaan niin kamalaa. Vanhempiensa luonakin pukeutuvat kunnolla. Ne on oikeita salskeita pikku herrasmiehiä avaa toisille aina ovet ja kerran koulun tanssiaisjuhlissa meni vanhempi tanssittamaan opettajaa. Siellä se puku päälle valssas.
      Puku miehen tekee joten pojille rusetit kaulaan.

      • Rusetti kaulaan

        Puku päällä on tosi tyylikäs olo. Olen alkanut itsekin käyttää ihan pukua arkenakin. Varsinkin siisti puku ja alla valkoinen kauluspaita ja solmuke kaulassa on tosi tyylikästä. Ennen laitoin puvun päälle ja solmukkeen kaulaan, vain juhliin. Nyt olen alkanut pukeutua arkenakin pukuun ja solmukkeeseen. Aluksi rusettini loi pientä hämmennystä työpaikalla ja kotioloissa. Mutta historian opettajana, voin pukeutua vähän tyylikkäämmin. Olen nyt pari vuotta käyttänyt pukua ja rusettia. Ja vaimonikin mielestäkin olen oikein herrasmies.


    • Weettu

      sanoi aina, kun edessä oli pukua edellyttävät juhlat (esim. synttärit, hautajaiset yms.) , että "raskas päivä". Onhan se tavallaan aika totta, että krakan kireälle kaulaan vetäminen on aika raskasta :)

    • Jos ei kunnioitta toisen juhlatilaisuutta edes pukeuttumalla kunnolla ja tilaisuteen sopivaksi, millä siten? Se on sitä sama perkele-asenne, jolla sitä maailma "vallataan" vientimarkkinnoilla. Motto " jos en sellaisenaan kelpa, olkoon siten ilman minua/meitä/firmamme".

      • ...se vieraan kunnioitus mitataan puvulla, niin ihan sama. Voin lähettää juhliin pelkän puvun ja sehän se vasta kunnioitusta onkin. Jos minut on kutsuttu niin minä myös menen. Ei puku. Jos minua ei vieraana arvosteta ilman pukua, niin en katso sitä omaksi puutteeksi vaan muiden ahdasmielisyydeksi. Kunnioitustani ei ansaitse ihminen, joka tuijottaa vieraiden pukuja itse vieraiden sijasta. Naurettavimpia ilmestyksiä ovat nuoret teinipojat amishaivenineen puku päällä. Niistä puku ei todellakaan tee miestä ja jos on mies ilman pukuakin, niin ei sellaista tarvi miehisyyttä korostaakseen. Ennenhän piti ravintolassakin olla puku/solmio. Ajat muuttuvat...herätkää jo.


      • siilisimo kirjoitti:

        ...se vieraan kunnioitus mitataan puvulla, niin ihan sama. Voin lähettää juhliin pelkän puvun ja sehän se vasta kunnioitusta onkin. Jos minut on kutsuttu niin minä myös menen. Ei puku. Jos minua ei vieraana arvosteta ilman pukua, niin en katso sitä omaksi puutteeksi vaan muiden ahdasmielisyydeksi. Kunnioitustani ei ansaitse ihminen, joka tuijottaa vieraiden pukuja itse vieraiden sijasta. Naurettavimpia ilmestyksiä ovat nuoret teinipojat amishaivenineen puku päällä. Niistä puku ei todellakaan tee miestä ja jos on mies ilman pukuakin, niin ei sellaista tarvi miehisyyttä korostaakseen. Ennenhän piti ravintolassakin olla puku/solmio. Ajat muuttuvat...herätkää jo.

        Vaimon kanssa ollaan ainan yhtä järkyttäneitä, kuntullaan maailmasta kotiin, kuinka huonosti, tyylittömästi ja huolimattomasti ovat ihmiset Suomessa puettuja! Se on juuri sitä asennetta ja se antaa määrätynlainen kuva, olkoonkin että se on väärä, mutta ulkopuolisen silmissä aivan järkyttävä. Jopa yleisiin juhlatilaisuuksiin kehdataa tulla ulkoiluvaateissa ja risokengillä.

        Tämä antaa sellaisen kuvan Suomen kansasta, että se elää köyhyydessä eikä ole kovin tasokas porukka. Menen nyt tuota esittelmään jollekin, joka halua ostaa Suomesta tuoteita tai palveluja.


      • Siis pientä rajaa
        1ulkomaalainen kirjoitti:

        Vaimon kanssa ollaan ainan yhtä järkyttäneitä, kuntullaan maailmasta kotiin, kuinka huonosti, tyylittömästi ja huolimattomasti ovat ihmiset Suomessa puettuja! Se on juuri sitä asennetta ja se antaa määrätynlainen kuva, olkoonkin että se on väärä, mutta ulkopuolisen silmissä aivan järkyttävä. Jopa yleisiin juhlatilaisuuksiin kehdataa tulla ulkoiluvaateissa ja risokengillä.

        Tämä antaa sellaisen kuvan Suomen kansasta, että se elää köyhyydessä eikä ole kovin tasokas porukka. Menen nyt tuota esittelmään jollekin, joka halua ostaa Suomesta tuoteita tai palveluja.

        Ehdottomasti samaa mieltä 1ulkomaalaisen kanssa. Mitä siihen puvun väitettyyn kalleuteen tulee, niin millaisella jurpolla ei ole varaa laittaa muutaman vuoden välein paria sataa euroa kunnon vaatteisiin? Varsinkin kun tietää että samat "rennot" tyypit käyttävät moninkertaisen summan rahaa kaljan ja siiderin ryystämiseen, säälittävien karvanoppadatsuniensa rassaamiseen tai lottoamiseen, tuohon tyhmyysveroon. Eli kysymys on todellakin prioriteeteista. Hyvä on, työttömällä, alaikäisellä tai opiskelijalla tuskin on varaa kunnon vaatteisiin, mutta pientäkin palkkaa saavalla on. Opiskelijankin olisi toisaalta syytä käyttää osa opintolainastaan pukuun, onpahan millä hakea sitä ensimmäistä kunnon työpaikkaa.

        Haluaisin uskoa Suomeen eurooppalaisena sivistysvaltiona, mutta vaikealta näyttää. Onko nyt niin vaikea uskoa että Suomen "omaperäinen" juopottelu, möllöttämis, puhumattomuus, pukeutumattomuus-kulttuuri ei ole mitään alkuvoimaisen hienoa, vaan pelkästään typerää?


      • Siis pientä rajaa kirjoitti:

        Ehdottomasti samaa mieltä 1ulkomaalaisen kanssa. Mitä siihen puvun väitettyyn kalleuteen tulee, niin millaisella jurpolla ei ole varaa laittaa muutaman vuoden välein paria sataa euroa kunnon vaatteisiin? Varsinkin kun tietää että samat "rennot" tyypit käyttävät moninkertaisen summan rahaa kaljan ja siiderin ryystämiseen, säälittävien karvanoppadatsuniensa rassaamiseen tai lottoamiseen, tuohon tyhmyysveroon. Eli kysymys on todellakin prioriteeteista. Hyvä on, työttömällä, alaikäisellä tai opiskelijalla tuskin on varaa kunnon vaatteisiin, mutta pientäkin palkkaa saavalla on. Opiskelijankin olisi toisaalta syytä käyttää osa opintolainastaan pukuun, onpahan millä hakea sitä ensimmäistä kunnon työpaikkaa.

        Haluaisin uskoa Suomeen eurooppalaisena sivistysvaltiona, mutta vaikealta näyttää. Onko nyt niin vaikea uskoa että Suomen "omaperäinen" juopottelu, möllöttämis, puhumattomuus, pukeutumattomuus-kulttuuri ei ole mitään alkuvoimaisen hienoa, vaan pelkästään typerää?

        opiskelijoille ja nuorille työhakijoille:

        Kyllä ihan muodollisesti asiallinen pukeuttuminen on siten kova argumentti työhaussa. Vaikka ajat ovat muutuneet, kannataa kumminkin lukea Vance Packardin kirjan " The Pyramid climbers", joka yrityskonsultin maailmasta kertoo, että millä tavalla 60-luvulla toimii USA:ssa pyramiidikilpeilijoiden kilpailu. Siitä voi ottaa johtopäätöksiä nykymaailmaankin vielä.


    • 34tw34

      Vaikka sinusta siltä tuntuu, konfirmaatio ei ole kovin monelle nykysuomalaiselle kovinkaan iso tapahtuma. Sen sijaan valmistumisjuhliin sen puvun voi jo livauttaa päälle.

    • Korvahuuhtelu

      Ennen patologian osastolle joutumista olisi hyvä suositella potilaalle/asiakkaalle peräsuolihuuhtelua, kuten leikkauspotilaillekin, toisaalta suun kautta "mahaletkun" kautta ravintoliuos: per os ja suonikanyyli...Jumala ja rakkaus voi pelastaaa vakaviltakin kuolemaanjohtavilta sairauksilta, terveysvalistus ennaltaehkäisijänä!

    • syjnysjsj

      Näin naisen näkökulmasta, puku tekee miehen.

      Inhottaa katsella farkku- ja tennarimiehiä linnanjuhlissa mutta jos mies ei kertakaikkiaan pidä puvuista niin eipä voi pakottaa.

    • 7+1

      Se ei vain "tunnu" turhalta vaan ON turhaa. Piste.

    • Puku päälle vaan

      Olen 43- vuotias mies. Ja olen alkanut pukeutumaan jo vähän paremmin arkenakin. Tuntuu vaan siltä, että tässä ijässä täytyy jo alkaa pukeutumaan. Itseäni on aina kiinnostanut hienot pukuvaatteet. Niimpä eräänä aamuna ajattelin oikein pukeutua. Laitoin hienon valkoisen pukupaidan päälle ja solmin tyylikkään solmion kaulaan. Jalkaani vedin ihan tummat suorat housut ja lopuksi laitoin päälle ihan pikkutakin. Lähdin tyylikkäästi pukeutuneena kaupungille. Kaupungilla kukaan ei ihmetellyt tyylikästä pukeutumistani. Tosin pankkineiti kyllä huomautti, että minulla oli tosi tyylikäs solmio kaulassa.

    • Anonyymi

      minkä kokonen miesten puku takki silloin pitää olla 178sentiä pitä aia hoikka

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      71
      5100
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      16
      2357
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1867
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1568
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1348
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      3
      1195
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1187
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe