Onkohan terveellistä

tulenlieskat

Niin tuo ilmastointi ihan oikea systeemi. Meille se laitettiin kaksi vuotta sitten. Olen ollut usein nuhassa siitä asti. Minusta ilma kiertää hieman liian vauhdikkaasti. Nenäkin oireilee jo sisäpuoleltakin.
En käsitä miksi lämpö pitää marssittaa luukkujen kautta ulos vetona.
Olen aikaisemmin pitänyt tuuletusikkunaa yötä myöten raollaan, eikä ole nuhaa ollut. Kummastuttaa, miksi villasukkien pitää pyöriä jaloissa vedon vuoksi.
Ehkä saadaan vanhempi väkiluku pois muonavahvuudesta nopeammin. Miettimisen aihetta?

9

779

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MUMMELI1

      Meille on harkittu ilmastoinnin laittamista ja isäntä siitä joka päivä rankuttaa. Asumme omakoti talossa jossa on öljylämmitys.
      Kuulemma säästäisi lämmitys kuluissa talvella eikä kesällä ole kuuma. Myöskin isäntä vetoaa päinvastoin siihen ,että se muka puhdistaa ilmaa.
      Jos puhumme samasta asiasta ilmapumpusta?

      • yli 70 vee

        Työpaikallani oli ilmastointi, kotona ei. Minulla oli tippuva nuha eläkeikään asti. Lomilla siitä pääsin, mutta työssä taas alkoi. Nyt eläkkeellä ei ole nuhasta tietoakaan.

        Kun on ikkunat talon seinässä, niin siinä on ilmastointia tarpeeksi.

        En suosittelisi ainakaan omakotitaloihin.


      • Pelkästään huonneilman vaihtamiseen voi koneellisen ilmanvaihtoon liittää lämmön talteenoton,lämmin ilma puhdistetaan ja kierrätetään takaisin asuntoon. Ilmalämpöpumppu on tarkoitettu sähkölämmityksen avuksi, sillä ei ole mitään tekemistä ilmanvaihdon kanssa. Kesällä toki pumpulla voi viilentää huoneen sisälämpötilaa. Uusin esine on maalämpöpumppu jota suositellaan omakotitalojen lämmityssysteemiksi,Porataan esim 100m syvät reijät ja kierrätetään vettä ja otetaan maalämpö talteen.
        Hyvä hallituksemme kehottaa säästämään sähköä ja luopumaan öljystä. Varmemmaksi vakuudeksi se nostaa polttoaine ja sähköveroa. Samalla valtiojohtoiset sähköyhtiöt ja Öljynjalostamot nostavat hintojaan.
        Liliuksen kaltaiset johtajat saavat miljoonansa. Ja me maksamme viulut.


      • tulenlieskat
        yli 70 vee kirjoitti:

        Työpaikallani oli ilmastointi, kotona ei. Minulla oli tippuva nuha eläkeikään asti. Lomilla siitä pääsin, mutta työssä taas alkoi. Nyt eläkkeellä ei ole nuhasta tietoakaan.

        Kun on ikkunat talon seinässä, niin siinä on ilmastointia tarpeeksi.

        En suosittelisi ainakaan omakotitaloihin.

        ihmettelen kovasti ilmastointi puumia.
        Asun rivitalossa, on taka ja etupiha. Läpivedon saisin itsekkin aikaan jos haluaisin.

        Ovatkohan arkkitehdit itse kokeilleet niskassaan mokomaa viimaa. Taitavat olla niin nuoria et kolotuksen ajat ovat vielä kaukana. Tai haluavat vaan testata ihmisten sietokykyä. Veto aiheuttaa myös niskakipua nuhan lisäksi.
        Ilmastointi pitäisi saada tarvittaessa pois päältä, mutta ei.

        Minä epäilen ilmastoitinuhaa. Ystäväni asuu kerrostalossa ja kertoi myös hirveästä vedosta. Sanoi myös kärsivänsä nuhasta jota ei aikaisemmin ollut. Onkohan meitä ilmastointinuhasia enemmänkin...


      • 60män
        LateVaan kirjoitti:

        Pelkästään huonneilman vaihtamiseen voi koneellisen ilmanvaihtoon liittää lämmön talteenoton,lämmin ilma puhdistetaan ja kierrätetään takaisin asuntoon. Ilmalämpöpumppu on tarkoitettu sähkölämmityksen avuksi, sillä ei ole mitään tekemistä ilmanvaihdon kanssa. Kesällä toki pumpulla voi viilentää huoneen sisälämpötilaa. Uusin esine on maalämpöpumppu jota suositellaan omakotitalojen lämmityssysteemiksi,Porataan esim 100m syvät reijät ja kierrätetään vettä ja otetaan maalämpö talteen.
        Hyvä hallituksemme kehottaa säästämään sähköä ja luopumaan öljystä. Varmemmaksi vakuudeksi se nostaa polttoaine ja sähköveroa. Samalla valtiojohtoiset sähköyhtiöt ja Öljynjalostamot nostavat hintojaan.
        Liliuksen kaltaiset johtajat saavat miljoonansa. Ja me maksamme viulut.

        Ilmalämpöpumpulla otetaan huoneilmasta energia talteen vähän niin kuin jääkaapissakin, muuta päin vastoin ja tällä energialla lämmitetään sisään otettava poiston korvausilma. Pumppua voi myös käyttää kesällä jäädytykseen. Energian säästö tulee tuosta lämmityspuolesta. Ilmalämpöpumpun sanotaan säästävän hintansa muutamassa vuodessa riippuen talon peruslämmönlähteestä. Öljylämmityksessä hitaammin kuin suorassa sähkölämmityksessä.
        Maalämpöpumppu on taas talon päälämmönlähde.
        Siinä kylmäainetta (aikaisemmin freonia, nykyisin jotain alkoholilitkua)tosiaan kierrätetään maan alla, joko porakaivossa tai siteen pitkässä putkessa vaakatasossa. Siten on taas tuo jääkaappia vastaava systeemi väärin päin, jolla tehdään taloon lämpöä.
        Energiaa säästyy niin että vekotin säästää hintansa 10-15v aikana esim. öljyyn verrattuna. Tulevaisuudessa ehkä nopeamminkin
        Näin se suunnilleen menee.


      • Raukka pärjäisi
        LateVaan kirjoitti:

        Pelkästään huonneilman vaihtamiseen voi koneellisen ilmanvaihtoon liittää lämmön talteenoton,lämmin ilma puhdistetaan ja kierrätetään takaisin asuntoon. Ilmalämpöpumppu on tarkoitettu sähkölämmityksen avuksi, sillä ei ole mitään tekemistä ilmanvaihdon kanssa. Kesällä toki pumpulla voi viilentää huoneen sisälämpötilaa. Uusin esine on maalämpöpumppu jota suositellaan omakotitalojen lämmityssysteemiksi,Porataan esim 100m syvät reijät ja kierrätetään vettä ja otetaan maalämpö talteen.
        Hyvä hallituksemme kehottaa säästämään sähköä ja luopumaan öljystä. Varmemmaksi vakuudeksi se nostaa polttoaine ja sähköveroa. Samalla valtiojohtoiset sähköyhtiöt ja Öljynjalostamot nostavat hintojaan.
        Liliuksen kaltaiset johtajat saavat miljoonansa. Ja me maksamme viulut.

        ruuan hinnan noustua.

        Valtakunnan kirkoissa kolehti Fortumin pomoille!


    • Ilma- ja lämpöpumpuista en ymmärrä muuta kuin että meillä oli edellisessä asunnossamme ilmalämpöpumppu, ja ihan huomattavasti se pienensi sähkölaskua. Meillä oli suora sähkölämmitys.

      Kaupunkitalon ilmastoinnista minulla on varsin selvä kokemukseen perustuva käsitys: nuha, köhä ja jatkuva krohina. Ne alkoivat heti, kun toimistomme muutti ilmastoituun taloon, jossa ilmeisesti ei vuosikausiin ollut röörejä huollettu. Kaikenlaista töhnää ja tomuahan niihin oli aikojen kuluessa kertynyt.
      Että oireiluni oli ilmastoinnin syytä, todistaa se, että vaivat alkoivat heti helpottua, kun huoneeni ilmastointi ohitettiin. Ilmanvaihtoaukko peitettiin levyllä ja ilmastointiteipillä. Sen jälkeen tuuletin ikkunasta, eikä ilmastointi mennyt missään muualla sekaisin.

    • Oiko

      Minun aamu-nuhani liittyy aamulääkkeisiin ja aamukahviin. Juoksemalla juoksee silloin, kun olen huolimattomasti heittänyt pillerit kurkkuun. Tarttis vettä reilusti kyytipojaksi. Pölykin voi olla osasyy.
      Tarkkailen nenääni. Olisihan katastrofi olla allerginen jollekin tavalliselle lääkkeelle.

    • nuhaan tuskastunut

      Asuin aikaisemmin rivitalossa missä oli koneellinen ilmanvaihto, nuhaa ei ollut juuri koskaan.
      Kolme vuotta sitten muutin tähän kerrostaloasuntoon missä ilmanvaihto toimii jos toimii. Siitä lähtien nuha on ollut jatkuva riesa.
      Säästösyistä ilmanvaihtoa on pienenetty parin otteeseen. Tunkkaista on ja aamulla huomaa, että pakkasellakin ihmiset heittävät parvekkeen oven auki heti herättyään. Tämä taas huonontaa ilmanvaihtoa.
      Alakerran tupakansavu tuntuu omassa olohuoneessa ja aina välillä ruoankäryt kulkeutuvat toisiin asuntoihin. Nenä on jatkuvasti tukkoinen ja aamut alkavat aivastellen. Pölyt pyyhin päivittäin ja imuroin ja tamppaan mattoja jatkuvasti. Ilmanpuhdistimen olen hankkinut, se on vähän auttanut.
      Luoja ties onko ilmastointi putkia koskaan puhdistettu, omassa asunnossa kyllä pesen ilmanvaihtoventtiilit ja liesituulettimen suodattimen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1323
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      851
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      660
    4. 50
      567
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      491
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      464
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      151
      427
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      397
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      368
    Aihe