kyytiin

autoileva äiti

mua närästää kakarat joita ollaan tukkimassa mun kyytiin harrastuksiin ja kisoihin. kerrotaan, miten meidän miskajenna NIIN tykkäisi harrastaa sitä sun tätä, mutta kun ei oo aikaa kuljettaa... tehän meette joka tapauksessa, eikö siihen mahtuisi?

tai kisoihin kun ollaan menossa, niin viimeistään edeltävänä iltana soi puhelin, että meidän miskajenna olis lähdössä kisaan, mutta kun justiin nyt ei kukaan pääse viemään...

hittolainen, mä mikään ilmainen taksi ole. ei mulla ole yhtään enempää vapaa-aikaa kuin muillakaan. mies on vuorotyössä ja kahden lasten kuskaus harjoituksiin ja kisoihin käy jo toisesta työstä.

muut äidit ovat valinneet leipomisen ja kodinkunnostamisen tärkeämmäksi ja minä taas lasten kuskauksen. mut ei se tarkoita että mulla olis yhtään enempää aikaa ku niilläkään. tai että mulla olis halua tehdä kieppejä omiin reitteihini jonkun kirkassilmän takia, joka niin halusisi mukaan... mäkin voisin joskus haluta vaikka siivota, mutta sen mä teen sitten vaikka yöllä, kun ei ehdi. tai vois vaikka haluta kotonatehtyä pizzaa sen kaupasta ostetun sijaan.

onko tää tyypillistä?

15

1538

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toisten

      kannalta myös. Esim mulla ei oo korttia. Mieheni vie joskus lapseni ja hänen kaverinsa harkkoihin. Jos minä veisin myös menisi aikaa hirrveesti, kun toisilla menee noin ½ h. Voithan vihjasta että tarvit bensarahaa tai ehdota, että muutkin välillä vois viedä !!!

    • ihmettelijä...

      ette jaa kuljetusvuoroja. joka toinen kerta sinä viet ja joka toinen kerta sen toisen äiti/isä. tai vielä parempaa jos löytyy kolme lasta samalta suunnalta kuljetusrinkiin, tai vaikka auto täyteen.

      meidän lapsi harrastaa harrastustaan kaksi kertaa viikossa niin ollaan lähellä asuvan lapsen äidin kanssa sovittu että minä vien toisena päivänä ja hän toisena. toimii hyvin ja jää jommallekummalle vapaa ilta aina silloin kun on toisen vuoro kuskata.

      • autoileva äiti

        kun toiset ei halua kuskata. ne kuvittelee, että kun mä joka tapauksessa meen, niin mahtuuhan siihen. oon mä ehdottanut.

        esim. nyt talvella, kun pojan pesisharkat alkoi, alkoi naapurin poika haluta mukaan. mä otin pojan kerran kokeeksi mukaan, että näkee, tykkääkö touhusta vai ei. no tykkäshän se, niin paljon, että sanoi, että monelta tuutte mua hakeen seuraavalla kerralla. mä soitin äidilleen, että jos teidän poika tykkää tulla pojan joukkueeseen, niin eiköhän kuskata vuoroin. no, eihän se mitenkään käynyt, kun kuljettaminen on niin kallista ja heidän toinen auto on niin huono ja sitten heillä on 4 vuotias,joka täytyisi ottaa mukaan, se on taas aika hankalaa jne.... otin pojan vielä kerran mukaan, mutta sitten sanoin, etten mä jouda joka kerta hakea pihasta, kun poikaa vielä piti odottaa eikä kukaan edes ehdottanut, että poika vois tulla valmiiks tien varteen.

        sitten tyttö houkutteli luokkakaverinsa mukaan omiin harjoituksiinsa. kaveri tykkäs kans kovasti. mutta kun ei taaskaan ollut mahdollisuutta viedä heiltä kertaakaan. nää asui 8 km sivussa reitin varrelta. tän tytön äiti tarjos sentäs kyytirahaa, mutta en mä rahasta välitä, vaan siitä että sais itse joskus vapaaillan.

        asutaan haja-asutusalueella ja kun näiden kylän rouvien kanssa juttelee, niin kovasti kuuluu, että heillä lapset kanssa tykkäis harrastaa vaikka mitä, mutta kun ei oo aikaa viedä. heidän pitää tehdä ruoka, siivota, leipoa, olla vaan ja kattoa salkkareita. mäkin teen kaikkea tuota (paitsi katon salkkareita ja leivon) ja silti mulla on aikaa. sitä on kun haluaa. kaikki nää rouvat eivät tee yhtään pitempää työpäivää kuin minä, osa on jopa ihan kotona ja silti ei heillä oo aikaa.

        he siis kuvittelee, että ku mä jokatapauksessa kuljetan, niin miksen mä vois nyt ottaa mukaan. ja usein nämä lapset ei edes oo reitin varrella vaan pitäis koukata muutaman kilsan päähän. mä oon varmaan itsekäs, kun en halua.

        ei mun koti kiillä niin ku muiden ja väliin syödään pakasteita, mutta mun lapset haluaa harrastaa ja se taas tuo heille niin paljon elämyksiä, kavereita, onnistumisia jne. mä pidän sitä tärkeämpänä ku kiiltävää kotia. kai tää on vaan arvokysymys. mutta ei kai mun tarvi mikään taksi näille muille lapsille olla?


      • ajattelee..
        autoileva äiti kirjoitti:

        kun toiset ei halua kuskata. ne kuvittelee, että kun mä joka tapauksessa meen, niin mahtuuhan siihen. oon mä ehdottanut.

        esim. nyt talvella, kun pojan pesisharkat alkoi, alkoi naapurin poika haluta mukaan. mä otin pojan kerran kokeeksi mukaan, että näkee, tykkääkö touhusta vai ei. no tykkäshän se, niin paljon, että sanoi, että monelta tuutte mua hakeen seuraavalla kerralla. mä soitin äidilleen, että jos teidän poika tykkää tulla pojan joukkueeseen, niin eiköhän kuskata vuoroin. no, eihän se mitenkään käynyt, kun kuljettaminen on niin kallista ja heidän toinen auto on niin huono ja sitten heillä on 4 vuotias,joka täytyisi ottaa mukaan, se on taas aika hankalaa jne.... otin pojan vielä kerran mukaan, mutta sitten sanoin, etten mä jouda joka kerta hakea pihasta, kun poikaa vielä piti odottaa eikä kukaan edes ehdottanut, että poika vois tulla valmiiks tien varteen.

        sitten tyttö houkutteli luokkakaverinsa mukaan omiin harjoituksiinsa. kaveri tykkäs kans kovasti. mutta kun ei taaskaan ollut mahdollisuutta viedä heiltä kertaakaan. nää asui 8 km sivussa reitin varrelta. tän tytön äiti tarjos sentäs kyytirahaa, mutta en mä rahasta välitä, vaan siitä että sais itse joskus vapaaillan.

        asutaan haja-asutusalueella ja kun näiden kylän rouvien kanssa juttelee, niin kovasti kuuluu, että heillä lapset kanssa tykkäis harrastaa vaikka mitä, mutta kun ei oo aikaa viedä. heidän pitää tehdä ruoka, siivota, leipoa, olla vaan ja kattoa salkkareita. mäkin teen kaikkea tuota (paitsi katon salkkareita ja leivon) ja silti mulla on aikaa. sitä on kun haluaa. kaikki nää rouvat eivät tee yhtään pitempää työpäivää kuin minä, osa on jopa ihan kotona ja silti ei heillä oo aikaa.

        he siis kuvittelee, että ku mä jokatapauksessa kuljetan, niin miksen mä vois nyt ottaa mukaan. ja usein nämä lapset ei edes oo reitin varrella vaan pitäis koukata muutaman kilsan päähän. mä oon varmaan itsekäs, kun en halua.

        ei mun koti kiillä niin ku muiden ja väliin syödään pakasteita, mutta mun lapset haluaa harrastaa ja se taas tuo heille niin paljon elämyksiä, kavereita, onnistumisia jne. mä pidän sitä tärkeämpänä ku kiiltävää kotia. kai tää on vaan arvokysymys. mutta ei kai mun tarvi mikään taksi näille muille lapsille olla?

        tyylillään... kun mä kuskasin tyttöäni treeneihin niin kaverit kyllä mahtui mukaan.. oishan se ollu harmi jos kaverit olisivat joutuneet kärsimään omien vanhempiensa ryyppäämisistä kun eivät olleet ajokunnossa aamuisin. Nyt nämä lapset ovat jo aikuisia ja ovat useasti kiitelleet siitä että oon auttanu heitä että ovat voineet harrastaa rakasta lajiaan.. ei ne lapset syypäitä siihen ole että vanhemmat eivät kerkee kuskaamaan.. ajatteleppa asiaa tältä kantilta!


      • juopottelu menee lapsen ede...
        ajattelee.. kirjoitti:

        tyylillään... kun mä kuskasin tyttöäni treeneihin niin kaverit kyllä mahtui mukaan.. oishan se ollu harmi jos kaverit olisivat joutuneet kärsimään omien vanhempiensa ryyppäämisistä kun eivät olleet ajokunnossa aamuisin. Nyt nämä lapset ovat jo aikuisia ja ovat useasti kiitelleet siitä että oon auttanu heitä että ovat voineet harrastaa rakasta lajiaan.. ei ne lapset syypäitä siihen ole että vanhemmat eivät kerkee kuskaamaan.. ajatteleppa asiaa tältä kantilta!

        siis jos on aikaa ryypätä! herrajjestas,mitä puhut!
        Siis nehän on silloin välinpitämättömiä,heillä on aikaa ryypätä,mutta ei kuskata! Omas napa ensin,vieköön naapuri kun kuiteskin sinne menee,mie otan olutta!
        "ole että vanhemmat eivät kerkee kuskaamaan.. ajatteleppa asiaa tältä kantilta!"
        Ei siis juopottelultaan ennätä kuskata,ja sinä ennätit ja siitä ne on nyt kiitollisia,just,samat lapset muistaa vieläkin että äiti/isä ei ollut kiinnostunut pätkän vertaa heidän asioistaan,vain juopottelusta!.
        AP on oikeassa,minä en vastaisi puhelimeen silloin kun alkaa tulla noita soittoja"kun nyt kumminkin menet"
        Meillä hopidettiin vastavuoroisesti,vaikka itse kuljinkin jalkapatikassa,minä vein,odotin ja sit käveltiin takasin.
        Kaverin vanhemmat vei autolla. EIpä lapset napisseet,kun pääsivät mieluisaan puuhaan!


      • Samassa tilanteessa
        ajattelee.. kirjoitti:

        tyylillään... kun mä kuskasin tyttöäni treeneihin niin kaverit kyllä mahtui mukaan.. oishan se ollu harmi jos kaverit olisivat joutuneet kärsimään omien vanhempiensa ryyppäämisistä kun eivät olleet ajokunnossa aamuisin. Nyt nämä lapset ovat jo aikuisia ja ovat useasti kiitelleet siitä että oon auttanu heitä että ovat voineet harrastaa rakasta lajiaan.. ei ne lapset syypäitä siihen ole että vanhemmat eivät kerkee kuskaamaan.. ajatteleppa asiaa tältä kantilta!

        Kyse ei ollut ryyppäävistä vanhemmista, vaan ihan tavallisista vanhemmista, joilta enemmänkin puuttui halua, ei aikaa.

        Jos joku sellainen reppana naapurissa asuisi, voisin kyydittääkin.

        Itsellä on ihan samanlainen tilanne kuin aloittajalla. Asumme maalla ja keskustaan on 20 km. Yksi harrastuspaikka on vielä kauempana. Kylällämme taitavat minun lapset olla ainioita, jotka harrastavat urheilua tai yhtään mitään. Lapset harrastaisivat, mutta kyyti puuttuu.

        Minäkin kuulen yhtä mittaa, että kyllä meilläkin haluttaisiin pelata ja yleisurheilla ja vaikka mitä, mutta kun ei ole mahdollisuutta viedä. Kun sitten olen kysellyt, että miksi ei ole, niin selviää, että näiden lasten äideille on tosiaankin se kodin kiillotus tärkeämpää, heillä on aikaa kyllä istua kylässä, siivota ym, mutta ei aikaa sitoutua säännölliseen kuskaamiseen.

        Tajuan täysin ap:n kannan. En minäkään halua olla ilmainen taksi. Enkä edes välitä siitä rahasta, vaan olisi todella kiva, jos niitä ajovuoroja voisi jakaa. Olen minäkin aina kokeeksi ottanut lasten kavereita kyytiin, mutta siinä vaiheessa kun olen kysellyt, että milloinkas heiltä vietäisiin, ollaan oltu vähän hölmistyneitä, että etkös sinä aja sinne? Eikö sinun kyydissä pääsekään? Ei heillä ole aikaa...

        Kurjaa se onkin lasten kannalta, jos vanhemmat eivät välitä. Mutta kyllä jokaisen vanhemman tulee ottaa vastuu omastaan. Ei voi sysätä oman lapsen harrastusta (joka on olennainen osa lapsen elämää) toisten vastuulle. Toisen lapsesta on lisäksi iso vastuu. Ja usein tosiaan ne lapset eivät ole reitin varrella tai vanhemmat eivät viitsi sinne tuoda, täytyy mutkitella kilometrejä. Ja usein ei edes ilmoiteta, ettei tänään tullakaan, vaan se koukkaus tehdään turhaan. Kaikesta tuosta on kokemusta.

        Minä en enää kuskaa. Jos joku oikein kovasti on halunnut mukaan, olen kaksi kertaa kokeeksi ottanut mukaan. Mutta ellei vastavuoroista kyytitarjousta kuulu toiselta puolelta, en ole kahta kertaa enempää hakenut mukaan.

        Minunkaan kotini ei kiillä. Koska en itse ehdi siivota, käy minulla opiskelijatyttö viikottain tekemässä perussiivon ja minä maksan siitä. Jos joku kuskaisi vastavuoroisesti harrastuksiin, ehtisin siivota itse. Samoin ostan ruuan kalliimmalla kaupasta, kun en useinkaan ehdi tehdä itse tai leipoa. Eli onhan se kustannuskysymyskin. Minä olen lisäksi yh, että se toinen osapuoli puuttuu. Silti minulla oletetaan olevan enemmän aikaa kuin muilla.

        En minä ainakaan tunne olevani vastuussa toisten lasten harrastuksista.


    • mvkf- yh

      Monet vanhemmat pitää lasten harrastuksia kenneleinä. Mihin tosiaan on järjestytty ulkoistettu kuljetus.

      Minulle ei sitä miestä ole, lapsia kaksi ja heidän harrastukset olen rajannut kahteen.

      Kuljetukset hoidan itse ja siihen sitten mahtuu naapurinkin lapset. Pidän lasten kuljettamista harrastuksiin parempana vaihtoehtona kuin, että lapset kavereineen norkoilisivat R- kioskilla, häiriköimässä.

      Kaikkeen oppiin, oikealla asenteella. Siivoukseen ja ruuanlaittoonkin löytyy omat aikansa.

      • isi71

        Meilläkin 5 vuotiaalla pojalla ja 8 vuotiaalla tytöllä on molemmilla 2 harrastusta joihin tarvitaan kuljetusta.. Tällä hetkellä ainoastaan 5-6 kertaa viikossa (molempien yht määrä), mutta lähivuosina määrät kasvaa kovasti kun harjoituskertojen määrät kasvaa.
        Jo tällä hetkellä monet tuttavaperheistä ja sukulaisistakin katsovat kuin vierasta sikaa ja ihmettelevät miten viitsitään koko ajan olla kuskaamassa. Eivät itse mitenkään kuulemma jaksaisi. Samalla ihmettelevät kun pikkulapsia pitää retuuttaa koko ajan eri menoihin, nehän väsyy kuulemma..
        Asutaan itä-helsingissä ja varmasti kannustetaan lapsia harrastamaan. Kustannetaan ja kuljetetaankin.
        Kaikkeen oppii, kaikelle löytyy aikaa, oikealla asenteella.


      • Syrjäkyliltä

        Siis tarkoititko todella, että kuskaat kaikki harjoitusvuorot ilman että saat vastavuoroista apua toisilta vanhemmilta? Kuulostaa siltä, että sinua hyväksikäytetään.

        Me asumme 15 km:ä keskustasta. Kylällämme on 3 samanikäistä tyttöä, jotka kaikki pelaavat samassa joukkueessa lentopalloa. Ajovuorot olemme jakaneet. Yhden tytön äiti on yh ja vuorotyössä ja hänen suhteen joustamme eniten, siten, että tämä äiti saa ensin valita ajovuorot.

        Samoin joustamme yhden joukkueen tytön kanssa siten, että hänen kotoaan ei tarvitse osallistua kanttiinivuoroihin kisoissa eikä turnausten kuljetuksiin, sillä tytön isä kuoli vuosi sitten tapaturmaisesti ja äidille jäi 6 huollettavaa.

        Tämmöisiä tapauksia pitääkin auttaa. Mutta en ymmärrä, miten 1-2 lapsen vanhemmat, ilkeävät sysätä lapsensa toisten vastuulle sillän tekosyyllä ettei muka ole aikaa.

        Oikea asenne? Miksi sitä ei löydy kaikilta? Miksi yhden pitäisi löytää siivoukseen ja ruuanlaittoon aika yöllä, kun 4 muuta tekee sitä harjoitusten aikaan?


      • päiväs aikaan kokkaava
        Syrjäkyliltä kirjoitti:

        Siis tarkoititko todella, että kuskaat kaikki harjoitusvuorot ilman että saat vastavuoroista apua toisilta vanhemmilta? Kuulostaa siltä, että sinua hyväksikäytetään.

        Me asumme 15 km:ä keskustasta. Kylällämme on 3 samanikäistä tyttöä, jotka kaikki pelaavat samassa joukkueessa lentopalloa. Ajovuorot olemme jakaneet. Yhden tytön äiti on yh ja vuorotyössä ja hänen suhteen joustamme eniten, siten, että tämä äiti saa ensin valita ajovuorot.

        Samoin joustamme yhden joukkueen tytön kanssa siten, että hänen kotoaan ei tarvitse osallistua kanttiinivuoroihin kisoissa eikä turnausten kuljetuksiin, sillä tytön isä kuoli vuosi sitten tapaturmaisesti ja äidille jäi 6 huollettavaa.

        Tämmöisiä tapauksia pitääkin auttaa. Mutta en ymmärrä, miten 1-2 lapsen vanhemmat, ilkeävät sysätä lapsensa toisten vastuulle sillän tekosyyllä ettei muka ole aikaa.

        Oikea asenne? Miksi sitä ei löydy kaikilta? Miksi yhden pitäisi löytää siivoukseen ja ruuanlaittoon aika yöllä, kun 4 muuta tekee sitä harjoitusten aikaan?

        Lapsethan on tässä "hyväksikäytössä" sen arvoisia.

        Ja mitä voi tehdä lasten ollessa harrastuksissa? Lähteä itse lenkille, silloin on sitä aikaa itselle mitä ei välttämättä löytyisi, jos kyyditys olisi ulkoistettu. Veikkaampa, että omalla kohdalla tuo aika menesi sohvalla loikoituksi.

        Siivous ja ruuanlaitto yöllä taitaa olla pelkkää liioittelua.


      • yks kuskaava äiti
        päiväs aikaan kokkaava kirjoitti:

        Lapsethan on tässä "hyväksikäytössä" sen arvoisia.

        Ja mitä voi tehdä lasten ollessa harrastuksissa? Lähteä itse lenkille, silloin on sitä aikaa itselle mitä ei välttämättä löytyisi, jos kyyditys olisi ulkoistettu. Veikkaampa, että omalla kohdalla tuo aika menesi sohvalla loikoituksi.

        Siivous ja ruuanlaitto yöllä taitaa olla pelkkää liioittelua.

        mä kuskaan kahta lasta harjoituksiin ja koska ovat pahukset eri aikaan, niin joka arki-ilta ollaan menossa. ynnä viikonlopun kisat. yöllä en tosin siivoa, siivoan lauantai-iltana, mutta mun aikani menee viikolla niin, että kun tuun töistä, syödään, lähdetään harkkoihin. niiden aikana käyn kaupassa ja tosiaan myös lenkillä joka saattaisi jäädä ilman lasten harrastuksia. sit kun kotona ollaan ja lapset ovat syöneet iltapalaa, pesut ja läksyt katsottu, on kello 21-22. sen jälkeen kun lapset on sängyssä, alkaa meillä pyykinhuolto, päivittäinen siistiminen (imuroinnit ym) ja seuraavan päivän ruuan valmistelu. kello on usein lähemmäs puoltayötä tai ylikin kun pääsen itse nukkumaan.

        asutaan maalla ja harjoituksiin on matkaa. ja kyytiin tulijoitakin olisi. en huoli, sillä kun olen minäkin kokeeksi muutaman kerran kuskannut, on sitä alettu pitää saavutettuna etuutena eikä koskaan ole tarjottu vastavuoroisuutta. "kun kerran nyt sinä sinne menet muutenkin..." -tyyliin. olen todennut saman kuin jotkut muutkin täällä; minulla ei ole yhtään enempää aikaa kuin muilla äideillä kuskata ja aivan varmasti minulla ei ole halua huolehtia toisten lasten harjoituksiin pääsystä.


      • mvkf- yh
        yks kuskaava äiti kirjoitti:

        mä kuskaan kahta lasta harjoituksiin ja koska ovat pahukset eri aikaan, niin joka arki-ilta ollaan menossa. ynnä viikonlopun kisat. yöllä en tosin siivoa, siivoan lauantai-iltana, mutta mun aikani menee viikolla niin, että kun tuun töistä, syödään, lähdetään harkkoihin. niiden aikana käyn kaupassa ja tosiaan myös lenkillä joka saattaisi jäädä ilman lasten harrastuksia. sit kun kotona ollaan ja lapset ovat syöneet iltapalaa, pesut ja läksyt katsottu, on kello 21-22. sen jälkeen kun lapset on sängyssä, alkaa meillä pyykinhuolto, päivittäinen siistiminen (imuroinnit ym) ja seuraavan päivän ruuan valmistelu. kello on usein lähemmäs puoltayötä tai ylikin kun pääsen itse nukkumaan.

        asutaan maalla ja harjoituksiin on matkaa. ja kyytiin tulijoitakin olisi. en huoli, sillä kun olen minäkin kokeeksi muutaman kerran kuskannut, on sitä alettu pitää saavutettuna etuutena eikä koskaan ole tarjottu vastavuoroisuutta. "kun kerran nyt sinä sinne menet muutenkin..." -tyyliin. olen todennut saman kuin jotkut muutkin täällä; minulla ei ole yhtään enempää aikaa kuin muilla äideillä kuskata ja aivan varmasti minulla ei ole halua huolehtia toisten lasten harjoituksiin pääsystä.

        Meillä on perjantait pääsääntöisti pyhitetty levolle, joilloin meillä ei harrasteta eikä muutenkaan tehdä mitään.

        Muuten ollaan kyllä menossa, töistä kun tulen kotiin niin vaihdan vaatteet ja sitten mennään ja kahdesti viikossa otetaan naapurista kaveri mukaan.(yksi lapsi kaksi aikuista, ei heillä vaan ole aikaa kuskata poikaa harjoituksiin, pitäähän heillä olla yhteistäkin aikaa)Mukava poika, tykkää lajistaan ja pärjääkin hyvin. Empä jaksa kadehtua, hänen vanhempien vapaa- ajasta, kun heidän poikansa kyydissäni kulkee. Lapsen kiitos, kyllä antaa sen minkä ottaa.

        Meillä tosin on lapsillakin ikää jo sen verran(9 ja 10v.), että koulusta tultuaan hoitaa läksyt, puuron syönnit ja kuivaajasta pyykit kaappiin ja tiskikone tyhjäksi. Heillä on hyvin muistissa se, että äiti ei ole ilmainen taksikuski(eikä palvelija), hänenkin taakkaa voi helpotta ihan pienilläkin teoilla.

        Ruokailu on tosiaan olesuhteiden pakosta sijoitettu 19-20, täydellä vatsoilla ei sovi harjoitella. Pyykkikone päälle naps ja hellan viereen. Tiskikone päälle naps. Pyykit koneesta kuivausrumpuun naps. Lapset hammaspesulle ja nukkumaan kello 20-21.

        Mitäs sitten? TV- katselua tai hyvän kirjan lukemista. Elämä on yksikertaista kun sen oikein oivaltaa.

        Ja sitten se siivous, pihatyöt yms. perussiisteyden kun pitää, niin siivous sujuu vasemmalla kädellä.


      • ja ilman katkeruutta
        mvkf- yh kirjoitti:

        Meillä on perjantait pääsääntöisti pyhitetty levolle, joilloin meillä ei harrasteta eikä muutenkaan tehdä mitään.

        Muuten ollaan kyllä menossa, töistä kun tulen kotiin niin vaihdan vaatteet ja sitten mennään ja kahdesti viikossa otetaan naapurista kaveri mukaan.(yksi lapsi kaksi aikuista, ei heillä vaan ole aikaa kuskata poikaa harjoituksiin, pitäähän heillä olla yhteistäkin aikaa)Mukava poika, tykkää lajistaan ja pärjääkin hyvin. Empä jaksa kadehtua, hänen vanhempien vapaa- ajasta, kun heidän poikansa kyydissäni kulkee. Lapsen kiitos, kyllä antaa sen minkä ottaa.

        Meillä tosin on lapsillakin ikää jo sen verran(9 ja 10v.), että koulusta tultuaan hoitaa läksyt, puuron syönnit ja kuivaajasta pyykit kaappiin ja tiskikone tyhjäksi. Heillä on hyvin muistissa se, että äiti ei ole ilmainen taksikuski(eikä palvelija), hänenkin taakkaa voi helpotta ihan pienilläkin teoilla.

        Ruokailu on tosiaan olesuhteiden pakosta sijoitettu 19-20, täydellä vatsoilla ei sovi harjoitella. Pyykkikone päälle naps ja hellan viereen. Tiskikone päälle naps. Pyykit koneesta kuivausrumpuun naps. Lapset hammaspesulle ja nukkumaan kello 20-21.

        Mitäs sitten? TV- katselua tai hyvän kirjan lukemista. Elämä on yksikertaista kun sen oikein oivaltaa.

        Ja sitten se siivous, pihatyöt yms. perussiisteyden kun pitää, niin siivous sujuu vasemmalla kädellä.

        monella muulla voisi tulla mitta täyteen säännöllisesti ottaa se naapurin poika mukaan ilman mitään korvausta tai vastavuoroisuutta. ja tosi hienoa, että teillä lapset noin kypsiä huolehtimaan itse läksyistään, välipalastaan ja vielä laittavat pyykit ja tiskitkin.

        meillä nimittäin 11 ja 9 vuotiaat lapset eikä heiltä onnistu läheskään kaikki mitä edellyttäisin, monesti kun tulen kotiin on ehkä välipala syöty, mutta läksyt unohtuneet, kun naapurista tultiin leikkimään. varmaan pyörtyisin jos joku olisi oma-aloitteisesti laittanut tiskit tai pyykit!

        tuli mieleen yks juttu parin vuoden takaa. silloin minäkin vielä kuskasin naapurin poikaa omieni ohella täysin pyyteettömästi enkä edes kiitosta kuullut, en lapselta en aikuisilta. olin muutaman viikon sairaslomalla, kun katkaisin jalkani. autolla ajo ei tietenkään alkuun onnistunut ja sille ajalle hommasin lapsille kuskin naapurin opiskelijapojasta, jolle maksoin vähän korvausta. kun kerroin käytännöstä tälle kuskattavan pojan vanhemmille ja kerroin, paljonko maksan tälle opiskelijalle, kuului vain: eikös se hae meidänkin pojan? ei puhettakaan mistään maksusta tai muustakaan.

        sen jälkeen en enää viitsinyt hakea tätä poikaa enkä ketään muutakaan kyytiin. kerroin, että jos he tuovat pojan reitilleni odottamaan, ettei tarvi minun koukata hänen takiaan muutamaa kilsaa, voin jatkaa, muuten en, tai sitten täytyy heiltäkin löytyä joskus kuski harjoituksiin. no eihän se käynyt ja pojan harrastus jäi.

        enkä todellakaan tuntenut tästä huonoa omatuntoa, sillä tämä poika ei edes aidosti ollut kiinnostunut lajistaan, äitinsä vain hommasi hänelle hoitopaikan, että sai tehdä omia touhujaan. poika käyttäytyi aika huonosti matkoilla ja harjoituksissakin sain monta kertaa viestejä vanhemmilleen välitettäväksi, kun käytös ei ollut parasta mahdollista.


    • valmentaja....

      tuo on. Meidän lapsi halusi alkaa pelata jalkapalloa ja kyselimme hänelle paikkaa joukkueessa. Sen ikäisille ei ollut joukkuetta, mutta seuran ja monien vanhempien painostuksesta (sekä tietysti ennen kaikkea, koska oma lapsi halusi pelata), me lopulta suostuimme mieheni kanssa vetämään joukkuetta, eli valmentamaan. Sehän on palkatonta työtä, joka sisältää viikoittaisten (kohta kaksi kertaa viikossa) harjoitusten lisäksi harjoitusten suunnittelun, koulutukset (noin kerran kuussa iltakoulutus ja vuodessa kolme tai neljä viikonloppua kokonaan opiskelemassa) vanhempien informoinnin ja kaikkea muuta sellaista. Aikaa siis kuluu hyvinkin paljon.

      Meillä on neljä lasta ja molemmat olemme kokopäivätyössä, joten aika kuluisi kyllä muuhunkin.

      Nyt kun sitä hommaa ollaan vuosi vedetty, niin ollaan ihan totaalisen kypsiä koko touhuun. Lasten kanssa on ihan kiva touhuta, mutta vanhemmat ovat äärettömän rasittavia. Jokaisesta asiasta purnataan. Meidän pitäisi järjestää kaikki mahdolliset pelit ja turnaukset ja muut, mutta kukaan ei suostu tekemään asioiden eteen mitään. Mikään ei saisi maksaa mitään ja meidän pitäisi järjestää sponsoreita ja talkoita (joihin ei muut osallistu kuin me) rahoittamaan toimintaa. Lisäksi meidän pitäisi huolehtia suunnilleen kaikkien lasten kuljetuksista. Omat muut lapset eivät saisi olla mukana harkoissa, kun ne välillä häiritsevät. Emme saisi ottaa pelimatkoille muita lapsiamme mukaan, koska silloin meidän autoon ei mahdu niin montaa joukkueen lasta.

      Entäs sitten kun tulee puhetta kulukorvauksista? Me olemme hommaan ryhtyneet, joten meidän pitää omasta pussistamme maksaa kaikki kulut sen lisäksi, että maksamme lastemme normaalit maksut. Siihen emme suostuneet, jolloin alettiin valittaa, että jos emme ole molemmat joka kerran paikalla harkoissa ilman omia lapsiamme (niitä, jotka eivät pelaa), niin sitten emme ansaitse kulukorvauksiakaan. Ihan niin kuin ne kulut olisivat siitä harkoissa käymisestä. Nehän tulee puhelinkuluista, monistekuluista, ylimääräisistä ajeluista... Ja maksaa meille kyllä paljon enemmän viedä muut lapset hoitoon siksi aikaa. Kertaakaan ei ole harkkoja peruttu siksi, että me emme olisi olleet kumpikaan paikalla, eli siitä ei ole kyse. Tosin, jos olemme molemmat yhtä aikaa vatsataudissa, niin silloin ne harkat tietysti perutaan.

      Toisin sanoen me valmentajina vastaamme koko joukkueen kuljetuksista, kuluista, valmennuksesta ja kaikesta, mutta vanhemmilla on ainut velvollisuus valittaa, valittaa, valittaa. Varsinkin kun me emme pysty toteuttamaan heidän kaikkia toiveitaan.

    • Anonyymi

      Kylla on tuttua

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      28
      1878
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      6
      1782
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      15
      1271
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1184
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1152
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      10
      1085
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1031
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1005
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1004
    10. 10
      980
    Aihe