koitin netistä löytää jonkun pelin ym mutta ei osunut silmään mitään.Olisko jotain sivua jossa pelejä,tulostettavia tehtäviä ym joilla niitä voi harjoitella?Lapsella kova kiinnostus kirjaimiin ja äiti vähän kuutamolla miten niitä opettaa oikein.
Miten opettaa
18
3807
Vastaukset
- attuM
mutta mitäs jos hakisit kirjastosta aapisen tai sitten leikkaa liimaa askartele se oli mielestä mahtavan kivaa silloin kun äiti opetti mulle aakkosia eli hommas kartonkia ja niistä tehtiin taulu liimattiin niin että siitä tuli iso pohja mihin sitten kirjaimet leikattiin. Sitten äiti piirsi A-Ö ja sitten minä leikkasin niitä ja piirsin niihin kirjaimiin kirjaimia Eli A-kirjaimeen piirsin A-kirjaimis ja samalla hoettiin A AA A AA ja jokaisen kirjaimen kohdalla sama. sitten sinitarralla laitettiin ne kiinni pohjaan oikeaan järjestykseen ja päivittäin leikimmi miten kirjoitetaan nimiä ensin oma ja perheen nimet sitten kaverit sitten suku nimet ja sitten sanoja esim. kissa koira kettu jänis pupu ja olin reilun 4 kun opin lukemaan nyt oma lapsi on 1v4kk ja kovaa haluisin jo opetella mutta jos nyt odottais sen puheen ensiks...
- 3 äityli
yleinen mielipide kouluissa opettajilla on se että vanhemmat eivät alkaisi itse opettamaan lapsille kirjaimia , lukemista tai kirjoitusta.
toki lapsi itse maistelee kirjaimia jo ennen koulua eskarin aikana mutta eskaritkin välttävät varsinaista opettamista, ihan siitä syystä että se vaikeuttaa lapsen ns.oikeaan oppimiseen
kouluissa tietty tapa miten lapsi opetetaan lukemaan ja se , että vanhemmat opettavat itse lapsiaan siihen aiheuttaa vain hallaa sitten ekalla.
muutenkin lapsi joka osaa jo kouluun mennessä lukea, kärsii tavallaan siitä , koska kpulupäivät tulevat pitkiksi toisten harjoitellessa aakkosia kun itse osaa jo lukea .
anna lapsesi itsekseen maistella kirjaimia jos haluaa, mutta älä varsinaisesti opeta häntä minkään materiaalin avulla. kirjaimia läytyy kotonakin kuitenkin joka paikasta. - BrettSinclair
3 äityli kirjoitti:
yleinen mielipide kouluissa opettajilla on se että vanhemmat eivät alkaisi itse opettamaan lapsille kirjaimia , lukemista tai kirjoitusta.
toki lapsi itse maistelee kirjaimia jo ennen koulua eskarin aikana mutta eskaritkin välttävät varsinaista opettamista, ihan siitä syystä että se vaikeuttaa lapsen ns.oikeaan oppimiseen
kouluissa tietty tapa miten lapsi opetetaan lukemaan ja se , että vanhemmat opettavat itse lapsiaan siihen aiheuttaa vain hallaa sitten ekalla.
muutenkin lapsi joka osaa jo kouluun mennessä lukea, kärsii tavallaan siitä , koska kpulupäivät tulevat pitkiksi toisten harjoitellessa aakkosia kun itse osaa jo lukea .
anna lapsesi itsekseen maistella kirjaimia jos haluaa, mutta älä varsinaisesti opeta häntä minkään materiaalin avulla. kirjaimia läytyy kotonakin kuitenkin joka paikasta.Oppimisen pitää olla haasteellista ja jos on paljon edellä muita, niin saattaa jäädä huomiotta ja oppimismotivaatio kärsii.
Meillä ruokittiin lasten halua oppia asioita kertomalla ennen kouluun menoa että kuinka ihanaa ja kivaa on olla koulussa ja oppia kaikkia asioita. - Tristar
Pahvia ja sinitarraa. Yhdessä piirretään ja leikataan isot kirjaimet ja napataan sinitarralla seinälle :D
Kirjakaupoissa on käsittääkseni vihkoja joissa on suuri viivoitus valmiina, voi sivulle piirtää mallikirjaimen ja lapsi voi jäljentää perään. Niinhän nuo koulussakin tekevät.
Meillä veikkaan että poika lukee ennenkuin puhuu kunnolla... niin silmittömän kiinnostunut opettelemaan ja uskomattomalla muistilla ja älyllä varustettu napero. Noh, nyt neljän, itse oppin kuusivuotiaana omin päin. Ei tuossa enää kauaa mene...
*** - tämä mielipide
3 äityli kirjoitti:
anna lapsesi itsekseen maistella kirjaimia jos haluaa, mutta älä varsinaisesti opeta häntä minkään materiaalin avulla. kirjaimia läytyy kotonakin kuitenkin joka paikasta.ainakaan meidän koulun opettajilla tai eskarissa, jossa käytännössä kaikki täällä oppivat lukemaan.
Lasta kiinnostaa ehkä se lukeminen jossain vaiheessa ja silloin oppii sen helposti ja nopeasti. Jos siinä vaiheessa ei auteta oppimaan, voi kiinnostus mennä ohi ennen ekaluokkaa ja sitten se ei enää olekaan siellä kivaa tai helppoa.
Nykyään niin monet osaavat lukea ennen kouluun menoa, että kyllä ne opettajat osaavat antaa ekaluokkalaisille lukeville heidän tarpeitaan vastaavia tehtäviä, eikä tarvitse enää uudestaan opettella, että A on A.
Ja jos sattuu, että vaikka matematiikka alkaisikin olla vaikeaa koulussa, niin on vain hyvä, ettei ole se äidinkieli toisena haasteena.
Mutta jos lasta kiinnostaa lukeminen, niin ei sitä varten tarvitse mitään erityisiä ohjelmia keksiä. Kirjasta vaan katsotte kirjaimia. Jos oppii lukemaan, niin oppii, jos ei, niin ei. - Lapsi joka haluaa oppia
3 äityli kirjoitti:
anna lapsesi itsekseen maistella kirjaimia jos haluaa, mutta älä varsinaisesti opeta häntä minkään materiaalin avulla. kirjaimia läytyy kotonakin kuitenkin joka paikasta.lukemaan opettelee sen vaikka maitopurkin kyljestä! Itse opin 4v samoin poikani isä ja poikani myös!
Ja koulussa on valistuneet opettajat nykyisin,antavat lisätehtäviä sellaisille jotka jo osaavat lukea! Ja tekniikkaa tarvitsee harjoitella ja luetun ymmärtämistä! Ei ne ennätä pitkästyä!
Mun lapsi on saanut nykyaikaisen opetuksen ja osaa tehdä kirjaimilla vaikka mitä!
Anna ihmeessä opetella!
http://www.papunet.net/pelit/ - piti olla tolle
Lapsi joka haluaa oppia kirjoitti:
lukemaan opettelee sen vaikka maitopurkin kyljestä! Itse opin 4v samoin poikani isä ja poikani myös!
Ja koulussa on valistuneet opettajat nykyisin,antavat lisätehtäviä sellaisille jotka jo osaavat lukea! Ja tekniikkaa tarvitsee harjoitella ja luetun ymmärtämistä! Ei ne ennätä pitkästyä!
Mun lapsi on saanut nykyaikaisen opetuksen ja osaa tehdä kirjaimilla vaikka mitä!
Anna ihmeessä opetella!
http://www.papunet.net/pelit/3n äitylille,sori!
- donneli
3 äityli kirjoitti:
anna lapsesi itsekseen maistella kirjaimia jos haluaa, mutta älä varsinaisesti opeta häntä minkään materiaalin avulla. kirjaimia läytyy kotonakin kuitenkin joka paikasta.Meillä kun aloitti tämä toka luokkalainen koulun, heti ensimmäisessä vanhempain illassa ope painotti, että ei saa kotona opettaa lukemaan, vaan opettaja antaa läksyt ja opettaa.
Eskarilainen pyysi minua kysymään viime syksynä Opelta, opetellaanko lukemaan?
Ei, oli vastaus.
Vuoden aikoja, eri puu lajeja ynnä muuta.
Mutta täällähän olet kivoja kirjain vinkkejä saanut.
Meillä oli mieleinen se lauta.
ja vielä kirjaimet(magneettiset) kun jäivät Jääkapinkin oveen kiinni.
(Oli isompi alusta).
Mutta ihan leikkiähän se oli.
Nimi ja osoite kyllä opeteltiin kotona, ja puh.numero.
T:Äiti - se on
donneli kirjoitti:
Meillä kun aloitti tämä toka luokkalainen koulun, heti ensimmäisessä vanhempain illassa ope painotti, että ei saa kotona opettaa lukemaan, vaan opettaja antaa läksyt ja opettaa.
Eskarilainen pyysi minua kysymään viime syksynä Opelta, opetellaanko lukemaan?
Ei, oli vastaus.
Vuoden aikoja, eri puu lajeja ynnä muuta.
Mutta täällähän olet kivoja kirjain vinkkejä saanut.
Meillä oli mieleinen se lauta.
ja vielä kirjaimet(magneettiset) kun jäivät Jääkapinkin oveen kiinni.
(Oli isompi alusta).
Mutta ihan leikkiähän se oli.
Nimi ja osoite kyllä opeteltiin kotona, ja puh.numero.
T:Äitisitten paikkakuntakohtaista. Meidän eskarilaisen luokalla on opettajan mukaan yksi, josta hän ei ole ihan varma, oppiiko lukemaan ennen kesälomaa. Kaikki muut kuulemma oppivat, jolleivat vielä osaa.
Ekaluokkalaisen opettaja sanoi, että suurin osa oppilaista osaa aina lukea ensimmäiselle tullessaan, mutta hän sitten antaa heille taitojensa mukaisia tehtäviä.
- kysyi
ensimmäisen kouluviikon jälkeen: Minä osaan jo lukea, laskea ja kirjoittaa, miksi mun pitää olla koulussa?
- lapsellesi, että
hänen pitää olla koulussa muun muassa oppimassa sosiaalisia taitoja. Koulussa opetetaan myös liikuntaa, musiikkia, kuvaamataitoa ja muita taito- ja taideaineita.
Lisäksi Suomessa on oppivelvollisuus. Eikö lapsesi sitä tiedä?
Mitä muuten vastasit lapsellesi?
- donneli
Heippa!
Täällä olisi kiva osoite, ei nyt varsinaisesti aakkosia mutta muuta kivaa.
WWW.tampere.fi/kirjasto/sampola/tietotori/eskarit.htm
Meillä tämä oli suosittun nyt toki jo kun ovat vanhempia.
Toinen on kiva myös:Danonino.net
Itse ostin sellaisen sinisen alustan, pari vuotta sitten.
siinä olivat kaikki kirjaimet(magneetti-pohjalla) saatiin harjoitella.
Halleri oli kaupan nimi(muistaakseni).
T:Äiti- loruaapinen
Aa aa aapeli apinaa
aatu aasilla ratsastaa..
tintura tantura koko jalka antura
tallaus tallaus eteenpäin
kulku se käy näin
tule tule joudu jo
kiva tonttu tohelo
Eli hanki tuollainen aapinen. Tulee kirjaimet ja oudotkin sanat tutummiksi. Mummu mulle luki tuota ja nyt 25vuotiaana edelleen muistan joitain loruja ulkoa =)
Osasin lukea ennen kuin menin kouluun. Parempi sekin kuin että olisi luokalla se ainoa, joka ei osaa lukea eikä tunnista edes kirjaimia. Moni eskarilainen osaa, niitä harjoitellaan päiväkodissa. Lapselle kova paikka jos muut osaavat ja jos itsellä on vielä vaikeuksia, esimerkiksi lukihärö. - Erikoiskouluista
loruaapinen kirjoitti:
Aa aa aapeli apinaa
aatu aasilla ratsastaa..
tintura tantura koko jalka antura
tallaus tallaus eteenpäin
kulku se käy näin
tule tule joudu jo
kiva tonttu tohelo
Eli hanki tuollainen aapinen. Tulee kirjaimet ja oudotkin sanat tutummiksi. Mummu mulle luki tuota ja nyt 25vuotiaana edelleen muistan joitain loruja ulkoa =)
Osasin lukea ennen kuin menin kouluun. Parempi sekin kuin että olisi luokalla se ainoa, joka ei osaa lukea eikä tunnista edes kirjaimia. Moni eskarilainen osaa, niitä harjoitellaan päiväkodissa. Lapselle kova paikka jos muut osaavat ja jos itsellä on vielä vaikeuksia, esimerkiksi lukihärö.vähän erikoasempaa, sielä kun lapsia on vain muutama, niin opettajulla on aikaa ihan erilailla opettaa jokaista lasta vuorollaan. Se on todella hyvä, yksi tuttuni lapsi kävi sellaista koulua ekan vuoden, ja siitä sai kovasti apua ongelmiinsa kaikin puolin.
Esimerkiksi on vanhempia jotka eivät osaa itse lukea tai kirjoitaa vieläkään , vaikka ikää on 50v. Se on totta , mutta hyvin harvinaista nykyaikana, kun on olemassa kaikki iltakoulut sun muut, että oppia saa jos vain haluja on.Mutta kuitekin, silloin on hyvä että lapset saavat erikois apua, etteivät jää jälkeen heti alussa. Ja jos vanhemat eivät itse osaa auttaa lapsiaan. Elämme todella hyvässä maassa!
- OKL-opiskelija
Hei,
olen tuleva luokanopettaja ja luin mielenkiinnolla tätä ketjua.
Nykyään kuulemma yli puolet eppu-luokkalaisita osaa lukea jo kouluun tullessaan. Lapsi, joka osaa jo lukea, ei todellaakaan ole mikään poikkeus luokassa, vaan enemmistö. Heille ilman muuta annetaan vaativampia tehtäviä, kuitenkin lukutaidossa on paljon opittavaa senkin jälkeen, kun on oppinut tavaamaan. :)
Kuitenkaan "lukemattomia" lapsia on luokissa paljon, ja lapset kehittyvät eri aikoina, jotkut oppivat lukemaan vasta kolmannella luokalla ja jotkut 3-vuotiaina, eikä sillä välttämättä ole mitään tekemistä älykkyyden kanssa.
Minusta olisi omituista estää lasta oppimista jotain, mikä häntä luonnollisesti kiinnostaa.
JOs lapsi on eskarissa, siellä lapsi saa päivisin ammatilaiselta ohjausta lukemiseen.
Jos lasta kiinnostaa kirjaimet kotona, niin itse hyödyntäisin juuri päivittäisissä esineissä näkyviä kirjaimia, esim näyttäisin sanomalehdestä, maitopurkista, mainoksesta, takin kauluksesta, että "mikä kirjain" jne.
Jos tahtoo, voi ilman muuta ostaa näitä tauluja ym, tietokonepelitkin voivat olla oikein hauskoja.
Painottaisin kuitenkin sitä, että lukemaanopettelu tapahtuisi lapsen aloitteesta, eikä niin että äiti tai isä on Aapisen kanssa hengittämässä niskaan ja vaatimassa osaamista, täällä tuskin kukaan näin tekisi mutta tällaisistakin vanhemmista kuulee.
Kuitenkin siis nykynäkemyksen mukaan on aivan selvää, että lasta saa toki opettaa lukemaan ja kirjoittamaan, jos lapsi itse tahtoo.
Opettajalla voi olla hankaluuksia kynän asennon tai jonkun erilaisen lukutavan korjaamisessa, mutta harjoittelulla nekin yleensä hoituvat. En tiedä onko siinä isompi homma opettaa lasta pitämään kynästä oikein, ja oma mielipiteeni on, että "oikeaa" otettakaan ei mielestäni liikaa kannata painottaa, jos kirjoittaminen sujuu ja käsi ei lapsella väsy, niin mikäs siinä.
Tsemppiä kaikille lasten vanhemmille, hienoa että olette kiinnostuneita keskustelemaan kasvatuksesta ja kasvatuksen haasteista täällä! :) - tarvitse niitä
millään tietyllä metodilla opettaa. Kun lapsi kysyy, mikä kirjain jokin on, kerro se hänelle. Kun hän näyttää vaikka ässää, sano, että se on äs.
Lapsellasi on selvästi päällä lukemaan oppimisen herkkyysvaihe. Missään tapauksessa ei kannata yrittää tukahduttaa sitä ja siirtää sitä kouluikään asti.
Anna hänelle mahdollisuus katsella kirjoja, joissa on tarpeeksi isot kirjaimet ja kuvia. Lue hänelle paljon ääneen ja anna hänen istua sylissäsi katselemassa. Voithan vaikka sormella seurata tekstiä. Hän luultavasti oppii lukemaan ihan omin päin. - voi harjoitella
kyllä ne aakkoset ajan kanssa sieltä löytyy. Ruokapöydässäkin voi harjoitella maitopurkeista, muropaketeista, yms.. aakkosia. Se vaan vaatii että olet itse mukana innostamassa lasta siihen. JOs kyseessä on alle eskari-ikäinen, niin eihän se mitään tehtäviä innostu tekemään yksinään.
- oik.kand.
Meillä kylläkin nyt 4-vuotias tyttö on tehnyt noita vihkosia missä on mallikirjaimet ja sitten tilaa harjoitella itse tekemään sitä ja numeroita ja joitain sanoja ja muita kivoja tehtäviä......ja tehnyt ihan omasta aloitteesta ja useimmiten yksin kun ei halua ketään häiritsemään itseään, enkä ole mitenkään estänyt päinvastoin olen ostanut erillaisia harjoitusvihkoja tytölle, josta sitten tyttö itse aina ottaa mieleisensä kun tulee halua "opiskella". Eli jotkut lapset harjoittelevat ihan omasta aloituksestakin!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236935Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää401231Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271032- 75891
Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61827Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47824Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38781Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14746- 43723