Kysymyksiä lukiosta

elovena

Eli muutama kysymys lukiosta, toivottavasti vastaatte. En oikein tiedä mitään!

1.Kuinka muistiinpanot tehdään lukiossa? Kirjoittaako opettaja vielä taululle, vai onko itse napattava puheesta ne tärkeimmät ja kirjattava ylös? Entä kannattaako käyttää vihkoja vai kansiota ja luentopapereita? Mikä olisi kätevin ja varmin konsti? Mitä itse käytätte ja missä aineissa?

2.Millaisia ovat koeviikot? Onko päivällä vain se koe ja sitten pääsee pois vai millaisia päivät ovat silloin? Ovatko kaikki koekysymykset aina essee-kysymyksiä? Kuinka paljon on aikaa? Kuuluuko kokeeseen aina koko kurssikirja? Onko musiikista/kuvaamataidosta jonkilaisia kokeita? Entä millaisia kielten kokeet ovat?

3.Onko arvostelu tiukkaa? Riippuu tietysti lukiosta, mutta jos on yläasteella saanut vaikkapa kielistä kymppejä, onko se enää mahdollista lukiossa? Pitääkö kiitettävien eteen paartaa entistä kovemmin? Kuinka todennäköistä on, että numerot tippuvat?

4.Onko läksyjä niin paljon kuin väitetään? Kauan niihin menee aikaa päivässä? Onko paljon tehtäviä vai enimmäkseen kappaleiden lukua ja opettelua? Kannattaako läksyjen tekoa suunnitella vai tehdä vain? Luin jostain kurssi/jaksosuunnitelmasta, jonka mukaan kannattaisi opiskella. Mikä se on?

5.Sitten vielä yksi kysymys koulumatkatuista. Kuinka sitä haetaan? Tietääkseni pitää täyttää hakemus Kelalle ja palauttaa se koulun kansliaan. Saanko sieltä *heti* sen ostotodistuksen vai onko minun odotettava Kelalta jotain lappua? Milloin kannttaisi lippu hankkia? Miten menen ensimmäisen päivän, joudunko maksamaan itse vai miten?

Kiitos jos jaksat vastata edes johonkin kysymykseen!

14

4173

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joo

      tarviiko tunneilla viitata, vai kyseleekö opettaja jotain? kannattaako kaikki kirjat ostaa kerralla? minkä tasoinen laskin riittää lyhyeen matikkaan? onko liikunta samanlaista "pakko tehdä kaikki" tyyliin niinkuin peruskoulussa?

    • ex-lukiolainen

      Oman lukio urani lopetin pari vuotta sitten, mutta kaipa osaan silti vastata edes joihinkin kysymyksiin :)
      1.Kyllä opettaja kirjoittaa ne ihan taululle, itse suosittelisin luentopapereita ja kansiota, ja kansioon välilehdet, joiden väliin aina kasataan tietyn aineen muistiinpanot. Tämä on myös halvin tapa ja varmistat, että aina on tarvittavat muistiinpanot mukana.
      2. Päivällä on koe (koe kestää yleensä 4h) ja iltapäivällä sitten seuraavan kokeen/kertausvalmistelu tunti. Eli omassa lukiossani 8-12 oli koe ja ruokailun jälkeen valmistelutunti. Kokeeseen kuuluu kyllä aina joku kurssikirja. Musiikista saattaa olla kirjallinen koe sekä mahdollisesti jonkinlainen laulu/soittokoe riippuen kurssista. Kuvaamataidossa mahdollisesti jonkinlainen portfolio (eli kurssin aikana tehnyt työt). Kielten kokeet ovat yleensä ylioppilaskokeen kaltaisia (opettaja saattaa ottaa osia ylioppilaskokeista, esim. pätkän kuullunymmärtämistä tai kielioppia tms.)toki ne ovat helpompia kuin se lopullinen "koitos".
      3.Riippuu opettajasta. Mutta yläasteella annetut numerot eivät kerro paljon. Kiitettävien eteen pitää pahtaa kovemmin. Numeroiden tippuminen HYVIN todennäköistä, mutta ne sitten pikku hiljaa tasoittuu. Jos lukiosta on joku aina kymppi niin sinulla on jo niin hyvät pohjatiedot, että ainakin 8 tai 9:n pystyt. 10 on sitten jo vähän vaikeampi juttu.
      4. Läksyjä on paljon, mutta niitä ei tarkasteta samalla tavalla. On hyvin mahdollista jättää suurin osa läksyistä tekemättä. Mutta kiitettäviä tai esim. matikassa on kohtuullista numeroa ei kannata odottaa ellei tee läksyjä ja harjoittele. Ainakin meillä läksyt oli enimmäkseen tehtäviä ja joissakin aineissa saattaa olla esim. esseitä (kielissä ja hissassa/ussassa/filosofiassa).
      5. Juu ensimmäisen päivän todennäköisesti joudut maksamaan itse. Käy koulun kansliassa ja pyydä lappu, koulu lähettää sen eteenpäin ja Kelasta tulee sitten lappu. Vaihtoehtoisesti voit käydä ennen lukukauden alkamista koululla täyttämässä tuon lapun (kanslia on todennäköisesti jo auki)

      Ja ne toiset kysymykset:
      No siis ei opettaja mitään kysele vaan pitää viitata :) No jos ostat kaikki kirjat kerralla ne on sitten hankittu ja kirjat on varmasti jakson alussa sulla (opettajat ei vihaa mitään niin paljon kuin oppilaita joilta puuttuu kirjat vielä parin viikkoa jakson alun jälkeen). Kirja usein on myös jakson alussa loppu kun suurinosa ryntää ostamaan. Suosittelen myös hankkimaan ne esim. lukiolaisten kirjakaupan (www.lukiolaistenkirjakauppa.fi) kautta jolloin saat kaikenlaisia alennuksia ja sinulla on kirjat varmasti.
      Lyhyeen matikkaan riittää tavallinen funktiolaskin. Se sama laskin joka peruskoulussa oli. Nelilaskin ei riitä. Lyhyessä matikassa on kyllä hyötyä graafisessa laskimessa, mutta funktiolaskin riittää ihan hyvin.
      Liikunta riippuu ihan koulusta. Yleensä "pakko tehdä kaikki" liikuntaa ei ole. Ja ainakin omassa lukiossani sellaista perinteistä koululiikuntaa ei ollut, vaan liikuntaa oli Golfin peluusta Uimiseen. Tämä luonnollisesti riippuu lukiosta. Mitä isompi lukio sen enemmän liikuntavaihtoehtoja.
      Ps. Älkää ottako ekana vuonna äärettömän paljon kursseja vaan tutustukaa ihmisiin. Siitä ei ole paljoa hyötyä jos ekana ottaa 40 kurssia ja ei tutustu kehenkään koska yksinkertaisesti ei ole aikaa. Lukio voi olla elämänne ikimuistoisinta aikaa ja sitä ei saa ottaa liian vakavasti :)

    • lukiolainen

      Muistiinpanotavat riippuvat paljolti opettajista. Meillä esim. on yksi maikka jonka tunnilla ei kirjoja tarvita ja muistiinpanot tehdään suoraan puheesta. Osa opettajista tekee jonkinnäköisen rungon muistiinpanoille, joihin kannattaa itse lisäillä välikommentteja. Opettele kuitenkin itsellesi sopivin taktiikka, itse tykkään kirjoittaa suoraan puheesta, mutta toiset inhoavat sitä yli kaiken.

      Meillä koeviikolla ei ole muita tunteja kuin kokeita. Kuten ex-lukiolainen kirjoitti, monissa kouluissa kuitenkin on kertaustunteja koeviikolla. Kokeiden pituus vaihtelee kahdesta tunnista neljään. Aluksi kielten kokeet ovat kaksituntisia ja kasvavat pikkuhiljaa nelituntisiksi. Reaaliaineissa on loppuun asti kaksituntiset kokeet (lyö kyllä tyhjää fysiikan ja kemian kohdalla...) ja matematiikan sekä äidinkielen kokeet ovat pääasiallisesti nelituntisia. Esseitä on kaikissa reaalien kokeissa.

      Läksyjä on paljon jos ne tekee kaikki ja kertaa aina tunnilla käsitellyt asiat. Kannattaa karsia jos näyttää että on liikaa tehtävää. Ei siihen koko kurssi kaadu, kunhan et valikoi aina sitä samaa ainetta. Tottakai yritä tehdä kaikki läksyt, mutta ei niistä saa ottaa liikaa paineita. Jos on paljon kursseja ei välttämättä ehdi tehdä kaikkea. Ole tarkkavainen tunneilla, ei tarvitse sitten kotona ihmetellä että mites tämä menikään...

      Koulumatkatuet riippuvat siitä missä asut ja kuinka pitkä koulumatkasi on. Kannattaa käydä kysäsemässä sieltä kelasta, kyllä ne neuvovat.

      Toivottavasti tästä oli jotain apua. Kaikki on lukiokohtaista. Älä ota liikaa paineita, kyllä se siitä suttaantuu!

      • elovena

        Kiitos vastauksista! Kyllä kaikki tosiaankin järjestyy, mutta tietysti sitä haluaa tietää mihin on päänsä pistänyt... =)


      • metti
        elovena kirjoitti:

        Kiitos vastauksista! Kyllä kaikki tosiaankin järjestyy, mutta tietysti sitä haluaa tietää mihin on päänsä pistänyt... =)

        Pieni mutta tärkeä seikka:

        olen vannoutunut vihkojen kannattaja. Itse olen sellainen hömelö että luentolehdille tehdyt muistiinpanot leijuvat pitkin huoneeni pöytää, vihkoon tehdyt ovat hyvässä järjestyksessä.

        Mun taktiikkani on, että reaaliaineiden muistiinpanot on kunnon paksussa vihossa (jokaiselle oma tietty). Mahtuu koko lukion asiat ja ne on sieltä sitten kätevä lukea niitä paljon mainostettuja kirjoutuksia varten...
        Matikassa ja fysiikassa mulla on kierreselkäiset, niihin on oikein hyvä laskea.

        Ja kielten yms. muistiinpanot (joita ei pitkään tarvitse) on epämääräisissä monitoimivihoissa... :)

        No, jokaisella oma tyyli! Mutta sanonpa vaan, että niitä muistiinpanoja lukioaikana tosiaankin kertyy, joten mietipä kuinka monta epämääräistä luentolehtiläjää/kansiota haluat...


      • Dhai

        Koulumatkatuki hoituu helpoiten varmasti siten, että haet ensin kelalta hakemuslapun, täytät sen ja viet kansliaan. Siellä ne kirjoittaa sinulle ostotodistuksen, joka mukanasi voit mennä ostamaan kausikortin (siellä ne mahdollisesti arkistoi sen ostotodistuksen) ja sitten vain maksat 43e/kortin täyttökerta omavastuuta mahdollisesti ekalla kerralla kortin pantin. Koululta ne lähettää sen sun hakemuksesi sitten eteenpäin kelalle. Tarkista muuten, että olet oikeutettu tukeen, jos et ole niin ne voi peria sinulta takaisin tukirahoja. Käytännössä näin tuskin kuitenkaan tapahtuu, sillä lienet tarkistanut jo oikeutesi tukeen.


      • elovena
        Dhai kirjoitti:

        Koulumatkatuki hoituu helpoiten varmasti siten, että haet ensin kelalta hakemuslapun, täytät sen ja viet kansliaan. Siellä ne kirjoittaa sinulle ostotodistuksen, joka mukanasi voit mennä ostamaan kausikortin (siellä ne mahdollisesti arkistoi sen ostotodistuksen) ja sitten vain maksat 43e/kortin täyttökerta omavastuuta mahdollisesti ekalla kerralla kortin pantin. Koululta ne lähettää sen sun hakemuksesi sitten eteenpäin kelalle. Tarkista muuten, että olet oikeutettu tukeen, jos et ole niin ne voi peria sinulta takaisin tukirahoja. Käytännössä näin tuskin kuitenkaan tapahtuu, sillä lienet tarkistanut jo oikeutesi tukeen.

        Onko siihen sitten jotain erityisiä vaatimuksia? Koulusta sanottiin, että kun asun yli 10km:n päästä oppilaitoksesta ja bussilippu maksaa yli tietyn summan, olen oikeutettu tukeen? Ja tietenkin se, että olen lukiossa. Onko muitakin vaatimuksia olemassa?


      • fin
        elovena kirjoitti:

        Onko siihen sitten jotain erityisiä vaatimuksia? Koulusta sanottiin, että kun asun yli 10km:n päästä oppilaitoksesta ja bussilippu maksaa yli tietyn summan, olen oikeutettu tukeen? Ja tietenkin se, että olen lukiossa. Onko muitakin vaatimuksia olemassa?

        Kannattaa käydä itse Kelasta kyselemässä, sillä jopa Kelan oppaat jakelevat ihan toista tietoa, mitä paikan päällä sanotaan. Koulumatkatukeen vaaditaan nuiden lisäksi myös ainakin se, että kuljet koulumatkan joka päivä ja opiskelusi on päätoimista(eli ei esimerkiksi aikuilukio...).


      • Sandy
        metti kirjoitti:

        Pieni mutta tärkeä seikka:

        olen vannoutunut vihkojen kannattaja. Itse olen sellainen hömelö että luentolehdille tehdyt muistiinpanot leijuvat pitkin huoneeni pöytää, vihkoon tehdyt ovat hyvässä järjestyksessä.

        Mun taktiikkani on, että reaaliaineiden muistiinpanot on kunnon paksussa vihossa (jokaiselle oma tietty). Mahtuu koko lukion asiat ja ne on sieltä sitten kätevä lukea niitä paljon mainostettuja kirjoutuksia varten...
        Matikassa ja fysiikassa mulla on kierreselkäiset, niihin on oikein hyvä laskea.

        Ja kielten yms. muistiinpanot (joita ei pitkään tarvitse) on epämääräisissä monitoimivihoissa... :)

        No, jokaisella oma tyyli! Mutta sanonpa vaan, että niitä muistiinpanoja lukioaikana tosiaankin kertyy, joten mietipä kuinka monta epämääräistä luentolehtiläjää/kansiota haluat...

        Juu kyllä niin on että vihot kunniaan! :) Meidän koulussa aika monilla opettajilla on sellainen tyyli että ne on kirjottanu valmiiksi kalvolle pääasiat käsiteltävästä aiheesta ja ne saa sitten kopioida vihkoon tai luentolehdille tai ihan mille haluaa, tai olla kopioimatta. Pääasioitten ylös kirjoittamisesta on yleensä hyötyä viimeistään kokeisiin lukiessa..


      • oop
        metti kirjoitti:

        Pieni mutta tärkeä seikka:

        olen vannoutunut vihkojen kannattaja. Itse olen sellainen hömelö että luentolehdille tehdyt muistiinpanot leijuvat pitkin huoneeni pöytää, vihkoon tehdyt ovat hyvässä järjestyksessä.

        Mun taktiikkani on, että reaaliaineiden muistiinpanot on kunnon paksussa vihossa (jokaiselle oma tietty). Mahtuu koko lukion asiat ja ne on sieltä sitten kätevä lukea niitä paljon mainostettuja kirjoutuksia varten...
        Matikassa ja fysiikassa mulla on kierreselkäiset, niihin on oikein hyvä laskea.

        Ja kielten yms. muistiinpanot (joita ei pitkään tarvitse) on epämääräisissä monitoimivihoissa... :)

        No, jokaisella oma tyyli! Mutta sanonpa vaan, että niitä muistiinpanoja lukioaikana tosiaankin kertyy, joten mietipä kuinka monta epämääräistä luentolehtiläjää/kansiota haluat...

        Ihan kuin olisi lukenut omaa tekstiä. Käytin puolivuotta kansiota ja se oli kyllä eri epäkäytännöllinen. Paperit aina hukassa ja sikinsokin. :)
        Ei niitä myöhemmin enää jaksanut järjestellä.
        A4:n kokoset kierrevihot parhaimpia. Ehdottomasti. Pienet on tosi huonoja.
        ..Ei tartte niin usein vaihdella sivua. Selkeä, siisti ja helppo lukea..!
        :)


    • 2-luokkalainen

      1.Meidän koulussa opettajat kirjoittavat muistiinpanot taululle tai kalvolle, josta ne saa sitten kopioda, ihan niinkuin yläasteellakin..
      Itse ainakin käytän vihkoja, sillä ne ovat käteviä, jos vaikka opettaja haluaa nähdä muistiinpanot ja kattoo onko tehtävät tehty..
      2.Meillä (ja monilla muilla kouluilla) koe kestää 3h, kokeesta saa lähtä tunnin päästä aikasintaan. Kokeen jälkeen voi olla vapaaehtoinen kertaustunti, jossa todellakin kannattaa käydä!
      Ei välttämättä oo aina esseitä, meillä ainakin on käsitteitä ollu monessa aineessa. yleensä on vain 2 esseetä. Yleensä kokeeseen kuuluu ne asiat, mitä kurssilla ollaan opeteltu, eli ei välttämättä koko kirjaa. Meillä oli musiikista koe ja laulukoe. kielten kokeissa on luetun-ja kuullunymmärtäminen ja kielioppitehtäviä.

      3.Numerot eivät välttämättä tipu. esim. minulla suurinosa nousi...niiden eteen vain täytyy tehdä työtä! Kannattaa aina tehdä läksyt, niin koeviikolla ei tarvi paljoa lukea. Tunnilla kannattaa olla aktiivinen, sillä tuntiaktiivisuus on monesti edellytys hyviin numeroihin.

      4. Riippuu ihan kursseista. Jaksosuunnitelma tehdään heti ekana päivänä, eli siinä sä valitset mitä kursseja käyt missäki jaksossa. kannattaa valita mahdollisimma monipuolisesti, eli esim. ei kaikkia kieliä samalle jaksolle...Eikä niin, että käyt joku jakso vaa pari kurssia ja sit toisella jaksolla mahd. monta... Ekalla kannattaa käydä n. 30 kurssia...

      Toivottavasti tää edes vähän auttoi...

      • viimestä vailla

        Läksyt jos tekee niin oppii. Tunnit ovat pääosin aika tiiviitä.
        Kokeet kesti meillä ainakin yleensä 1,5h-3h (4h kielten kokeet). Kokeet on helppo suorittaa nopeesti. Ei kannata stressata turhaan. Ei niillä numeroillakaan tee juuri mitään, jos ei saa pääosin kymppejä. Jatko-opiskeluihin pääsee pääsykokeiden perusteella eikä tarvitse hyviä todistuksia. Tunti aktiivisuus ei oo välttämättä tarpeen jos vetäsee kokeista hyvän numeron. Koe on tärkein arvosteluperuste. Muistiinpanovälineitä ei välttämättä tarvii paitsi jos ei oo kirjaa. Ilman kirjoja käymällä kurssit säästää rahaa. Tai sitten lainaa kirjoja/ monistaa. Ei opettajien asia oo niistä valittaa. Nekin monistelee sivuja ilman lupia. Lukio kannattaa käydä 4 vuodessa niin voi ottaa rennosti: 75 kurssia 4 vuodessa ei oo paha. Voi sitten huoletta olla ilman stressiä ja mielenterveysongelmia.


    • Lukiossa ollaan

      Muistiin panoista; Kaikki riippuu opettajasta, meidän koulusta löytyy opettajia jotka antavat kaikki kurssin muistiinpanot ensimmäisellä tunnilla valmiiksi joista saa sitten seurata, toinen opettaja taas kirjoituttaa kaikki mahdolliset asiat. Suurin osa opettajista kuitenkin antaa jokaisen tehdä muistiinpanoja niin kuin itse haluaa. Opettajat kirjoittavat taululle tai kalvolle, mutta tosiaankin kannattaa kuunnella tarkasti puhetta, sieltä saattaa tulla sellaisia 'aarteita' joita ei kannata jättää huomioimatta.

      Minä käytän kaikissa aineissa kansiota, olen todennut sen helpoksi ja toimivaksi. Kaikki riippuu tässäkin asiassa siitä kumpi sinusta tuntuu helpommalta. Mulla on kansio ihan sen takia koska kurssi muistiinpanot on helppo tallettaa kansioihin ja yhdistellä muiden kurssien muistiinpanojen kanssa.

      Koeviikot meidän koulussa toimii niin että aamulla kahdeksan jälkeen alkaa koe, kokeessa pitää yleensä kaikkien olla se vakio 1,5 tuntia ja sitten saa lähteä mikäli on valmis, kokeessa saa viettää aikaa noin 3 tuntia. Kokeen jälkeen voi mennä syömään jos haluaa. Meidän koulumme järjestää aina kertaus tunnin seuraavan päivän kokeeseen joka alkaa 12:n jälkeen ja kestää tunnista kahteen, kertaustunnit ovat aina vapaaehtoisia mutta suositeltavia kaikille. Koe kysymykset ovat aluksi niin että siellä on essee ja pikkukysymyksiä, mutta mentäessä pidemmällä kysymyksetkin vaihtuvat kokonaan esseiksi.

      Kuvaamataidosta ei ole ollut koetta, musiikin kursseista on. Kielenkokeet on ihan samanlaisia kuin yläasteellakin, sanoja, kielioppia ja yleensä kielenkokeeseen kuuluu kuullunymmärtäminen, luetun ymmärtäminen ja aine. Toki, kokeet ovat pidempiä, mutta ei ne niin pahoja ole, kunhan niihin tottuu.

      Meillä kokeeseen kuuluu aina koko kurssikirja, sieltä voi lähteä alueita pois, mutta yleinen käytäntö on että koko kirja, sitten siellä koe alueessa voi olla asioita jotka ei ole niin tärkeitä ja ne voi vaikka jättää lukematta jos siltä tuntuu.

      Arvostelu on yleensä niin että matematiikassa pitää saada 1/3 oikein jotta pääsee läpi eli saa 5- tai parempi, kielissä pitää olla 1/2 oikein että pääsee läpi ja muissa aineissa se riippuu opettajasta, sanotaan niin että vaikka jos kokeessa on kaksitoista pistettä maksimi niin läpi menemiseen riittää 4pistettä. Kaikki on suhteellista. Hyviin numeroihin ei tarvita mitään muuta kuin hyvää motivaatiota ja intoa. Mitä luultavammin tulet pärjäämään samalla tavalla kuin yläasteellakin, samalla panoksella samoja numeroita. Ei lukio mikään piiskurikoulu ole, ihan samanlaista kuin yläasteella vain rakennus ja systeemi muuttuvat.

      Läksyjä, jotkut opettajat antavat enemmän läksyjä jotkut ei ollenkaan, matemaattisissa ja kieli aineissa läksyjä luonnollisesti tulee, kun taas enemmän lukuaineissa opiskelu on sinusta itsestä kiinni, itse harrastan sitä että mietin kotimatkalla sitä mitä on käsitelty koulussa ja niin saan päähän asiat jäämään helposti, toisinsanoen kun kertaa asiat, vaikka vain nopeasti niin se auttaa jo paljon. Kavereidan kanssa kannattaa myös miettiä joitain tunteja, se auttaa sisäistämään asioita. Kurssisuunnitelma kertoo milloin opiskelet, mitä ja kuinka paljon missäkin jaksossa.

      Tuesta mulla ei ole mitään tietoa, mutta koulut osaavat ainakin neuvoa, kansliaan vain ekana päivänä niin johan on kaikki selvää.

    • Anonyymi

      moi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2032
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1917
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1885
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1588
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1388
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1330
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1316
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1301
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe