Mitäs jos kirjoitetaan niin kuin asia on?

Jopel

Miksi ei kirjoiteta?

Vanhahko autoilija rauhoitti liikennettä ajamalla vain viittäkymppiä 50 km/h alueella.
Sehän on totta.

Kiireetön senioriautoilija jätti edellä ajavaan selvän "tur-val-li-suus-väli" välin ja näytti näin oikean liikennöinnin mallia puskurin hankaajille.
Tämäkin on varmasti hyvin yleistä.

Eläkkeellä oleva kiireetön autoilija otti huomioon myös vasemmalta kovaa vauhtia tulevan auton, eikä käyttänyt etuajo-oikeuttaan ja vältti kolarin.
Tämä tapahtuu varmasti usein.

Rauhallisesti ajeleva vanhus hidasti ajoissa vauhtiaan lähestyessään suojatietä kun huomasi odottajia ja pysähtyi reilusti ennen sitä, antaen jalankulkijoille tilaa ylittää tie.
Näinhän me tehdään.

Vanhemmat autoilijat korvaavat iän tuomat haitat kokemuksella ja maltilla.
Sehän todistettu.

Mitäs muuta vielä?

No niin ainakin HYVÄ ME !

8

593

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihmettelevä iines

      taidankin mennä nukkumaan .
      Tuli tutkittua Keskustelupalstan historiaa ja kehumista ei ole ,

      Mutta taasen uusi päivä tuo uudet aatokset, ja moni voi olla onnellinen saavutuksiinsa ,jopa!

    • Olen itse yli 7-kymppinen ja ajanutkin autolla yli 50-vuotta.

      Ajokokemusta siis on ja myös varovaisuutta.

      Liikenteessä ei voi kuitenkaan toimia omien halujen mukaan. Nopeusrajoituksia voi noudattaa jos ajaa oikeanpuoleista ajokaistaa. Muutoin saa puskurissa roikkujan peräänsä, torvien soittoa, runsaita ohituksia y.m. vaaratilanteita aikaan.

      Kaistanvaihto on siis suoritettava myöhään ja tarvittavalla ylinopeudella, jono kun kulkee ylinopeudella ja ahtain välein.

      Höppänyyttäkin esiintyy. Suuntavilkkua ei näytetä kaistanvaihdossa tai käännyttäessä. Muita tiellä liikujia ei aina huomatakaan.

      Vakuuttajakin olettaa meidät uhaksi liikenteelle, vakuutusmaksutkin suuremmat.

      • pitää yrittää olla, erehdyin valomerkillä paheksumaan vaarallisen ohituksen tehnyttä seurauksena oli hänellä täysjarrutus ja pysähtyminen, laitoin jo ovia lukkoon mutta ei hän sentään ulos tullut autosta.


      • Ajatuksen sain kirjoittaa aiheesta kun tila-auto tuli kovaa vasemmalta ja kai oletti minulla olevan kolmion. Vaan kun ei ollut. Onneksi katsoin ja tuolla kokemuksella vältettiin kolarin.
        Useimmiten kuitenkin kirjoitetaan vaan tuo vanhahko autoilija tuli kolmion takaa.....
        Vanhojen havaintokyky liikenteessä ei.....
        Minäkin luovutin ABCE korttini pois ja kaikkia kirjaimia olen paljon liikenteessä tarvinnut. Kaipa sitä kokemusta on todella karttunut yli 50v aikana.


      • Jopel kirjoitti:

        Ajatuksen sain kirjoittaa aiheesta kun tila-auto tuli kovaa vasemmalta ja kai oletti minulla olevan kolmion. Vaan kun ei ollut. Onneksi katsoin ja tuolla kokemuksella vältettiin kolarin.
        Useimmiten kuitenkin kirjoitetaan vaan tuo vanhahko autoilija tuli kolmion takaa.....
        Vanhojen havaintokyky liikenteessä ei.....
        Minäkin luovutin ABCE korttini pois ja kaikkia kirjaimia olen paljon liikenteessä tarvinnut. Kaipa sitä kokemusta on todella karttunut yli 50v aikana.

        Miekin laitan oman riipustukseni tähän.
        Nää liikenne asiat ovat kiistan alaisia aina, jokaisella on omat mielipiteet ja jokainen on omasta mielestään oikeassa. Varovaisuus ennenkaikkea, mutta sellaista asiaa on paljon, jota ei voi muuksi muuttaa ja saa vaan turhaa stressiä, kun funtsii niitä juttuja, joihin ei pysty yksinään vaikuttamaan.
        Näistä jutuista saa keskustella ikuisuuteen asti, me kannatetaan omaa jaloa ja hyvää tarkoittavaa mielipidettämme, johon muiden kommentit ei juurikaan vaikuta.
        Siitä nämä keskustelut ja näkemykset saavat tuulta ja palstalla on vilkasta, niinhän se kuuluu ollakin.


      • wiiwidear kirjoitti:

        Miekin laitan oman riipustukseni tähän.
        Nää liikenne asiat ovat kiistan alaisia aina, jokaisella on omat mielipiteet ja jokainen on omasta mielestään oikeassa. Varovaisuus ennenkaikkea, mutta sellaista asiaa on paljon, jota ei voi muuksi muuttaa ja saa vaan turhaa stressiä, kun funtsii niitä juttuja, joihin ei pysty yksinään vaikuttamaan.
        Näistä jutuista saa keskustella ikuisuuteen asti, me kannatetaan omaa jaloa ja hyvää tarkoittavaa mielipidettämme, johon muiden kommentit ei juurikaan vaikuta.
        Siitä nämä keskustelut ja näkemykset saavat tuulta ja palstalla on vilkasta, niinhän se kuuluu ollakin.

        Jos kaikki on samaa mieltä ja vaan nyökyttelee ja sanoo joo joo, niin ei siitä keskustelua synny.
        Erilaiset mielipiteet luovat keskustelun, jos uskaltaa ottaa kantaa.
        Ennen vanhaan oli, ennen radiota ja varsinkin telkkaria, ihmisillä tapana myös kertoilla juttuja, tosia tai tarinoita, mutta aika kai kului kirvesvartta veistellessä rattoisammin. Mehän muistetaan ne ajat.


      • yli 70 vee
        wiiwidear kirjoitti:

        Miekin laitan oman riipustukseni tähän.
        Nää liikenne asiat ovat kiistan alaisia aina, jokaisella on omat mielipiteet ja jokainen on omasta mielestään oikeassa. Varovaisuus ennenkaikkea, mutta sellaista asiaa on paljon, jota ei voi muuksi muuttaa ja saa vaan turhaa stressiä, kun funtsii niitä juttuja, joihin ei pysty yksinään vaikuttamaan.
        Näistä jutuista saa keskustella ikuisuuteen asti, me kannatetaan omaa jaloa ja hyvää tarkoittavaa mielipidettämme, johon muiden kommentit ei juurikaan vaikuta.
        Siitä nämä keskustelut ja näkemykset saavat tuulta ja palstalla on vilkasta, niinhän se kuuluu ollakin.

        Minulla on ihan totta sellainen ystävätär, joka on juuri kuin keljuista autoilijavitseistä.
        Hänellä on ollut kortti yli puoli vuosisataa, eikä hän ole koskaan ajanut kolaria. Se johtuu hänen äärimäisestä varovaisuudestaan. Liikennesäännöistä hänellä nimittäin ei ole hajuakaan.
        Joskus olen ollut pelkääjän paikalla vieressä ja saanut neuvoa koko ajan, koska hänellä ei ole paikallistuntemusta kuin omalla kotikadullaan.
        Kun sanon, että menet tätä oikeaa kaistaa ja käännyt sitten...on hän seuraavassa hetkessä vasemmalla kaistalla, ja kun tulee aika kääntyä, hän vetää kylmäverisesti poikki liikenteen oikealle, on siinä sitten kuinka monta kaistaa tahansa.
        "Eihän sieltä tullut ketään, minä katsoin!"

        Kerran sanoin, että väistä väistä, tulet kolmion takaa, ja hän siihen, että mikäs se sellainen kolmio on. "minä olen tottunut, että oikealta tullut menee ensin."
        Minä kysyin, miten hän ikinä on selvinnyt kotikaupunkinsa risteyksissä, ja hän sanoi tietävänsä ulkoa jokaisen kadun, miten siinä mennään. On oppinut, kun mies ja muut ovat neuvoneet. Siinä pelkääjän paikalla antaa kyllä hädissään neuvoja jokainen!

        Kerran oli poliisi seurannut hänen varovaista kulkuaan Aasta Beehen, ja oli perillä tullut kohteliaasti kysymään ihan uteliaisuuttaan kuulemma, että onkos rouvalla ajokortti.

        Mutta maltti ja varovaisuus on hänet pelastanut. Moottoritiellä hän ajaa reunaviivalla, varovasti viittäkymppiä, ja kaikki pääsevät pyytämättä ohi.
        Hän ei myöskään ole koskaan aiheuttanut kolaria muille, mutta varmasti sydämentykytyksiä monellekin.


      • yli 70 vee kirjoitti:

        Minulla on ihan totta sellainen ystävätär, joka on juuri kuin keljuista autoilijavitseistä.
        Hänellä on ollut kortti yli puoli vuosisataa, eikä hän ole koskaan ajanut kolaria. Se johtuu hänen äärimäisestä varovaisuudestaan. Liikennesäännöistä hänellä nimittäin ei ole hajuakaan.
        Joskus olen ollut pelkääjän paikalla vieressä ja saanut neuvoa koko ajan, koska hänellä ei ole paikallistuntemusta kuin omalla kotikadullaan.
        Kun sanon, että menet tätä oikeaa kaistaa ja käännyt sitten...on hän seuraavassa hetkessä vasemmalla kaistalla, ja kun tulee aika kääntyä, hän vetää kylmäverisesti poikki liikenteen oikealle, on siinä sitten kuinka monta kaistaa tahansa.
        "Eihän sieltä tullut ketään, minä katsoin!"

        Kerran sanoin, että väistä väistä, tulet kolmion takaa, ja hän siihen, että mikäs se sellainen kolmio on. "minä olen tottunut, että oikealta tullut menee ensin."
        Minä kysyin, miten hän ikinä on selvinnyt kotikaupunkinsa risteyksissä, ja hän sanoi tietävänsä ulkoa jokaisen kadun, miten siinä mennään. On oppinut, kun mies ja muut ovat neuvoneet. Siinä pelkääjän paikalla antaa kyllä hädissään neuvoja jokainen!

        Kerran oli poliisi seurannut hänen varovaista kulkuaan Aasta Beehen, ja oli perillä tullut kohteliaasti kysymään ihan uteliaisuuttaan kuulemma, että onkos rouvalla ajokortti.

        Mutta maltti ja varovaisuus on hänet pelastanut. Moottoritiellä hän ajaa reunaviivalla, varovasti viittäkymppiä, ja kaikki pääsevät pyytämättä ohi.
        Hän ei myöskään ole koskaan aiheuttanut kolaria muille, mutta varmasti sydämentykytyksiä monellekin.

        Onpa sulla "vauhdikasta" elämän menoo, tyttö ystävä tosiaankin aiheutti sydämen tykytystä mullekin, kun luin kirjoituksesi.
        On siinä onnekas mimmi, jos näillä eväillä on pärjännyt tuolla, välistä, varsin kaaomaisessa liikenteessä!
        Tuurilla ne laivatkin seilaa, joskus sanottiin, mutta onnetar on ottanut sun ystäväs oikein huolelliseen hoivaansa.
        Kädet kyynärpäitä myöten ristiin, että itsekin selviäis pienillä kolhuilla, tai ei ollenkaan olis väliks, kolhuista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1374
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      103
      889
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      615
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      543
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      35
      432
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      182
      401
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      399
    Aihe