Karate

Tietämätön

Kertokaa mulle karateesta, kun mä en oikeen tiedä siitä mitään mut alotan syksyllä

36

3758

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kung fu tytsy

      tässä suora kopiointi netistä:

      Karate on sekä urheilulaji että itsepuolustusmenetelmä. Se on erinomainen tapa ylläpitää hyvää yleiskuntoa, sillä siinä kehittyvät kehon kaikki osat. Harrastajan ei välttämättä tarvitse olla erityisen vahva eikä yhtä hyvässä fyysisessä kunnossa saavuttaakseen suuren tehon karatessa.

      Tasapaino, nopeus ja taito ovat karatessa ensisijaisen tärkeitä. Hyvin harjoitellut karateka eli karatenharrastaja, jolla nämä ominaisuudet ovat huippuunsa kehittyneet, pystyy voittamaan painavamman ja voimakkaamman vastustajan. Tämä vaatii kuitenkin mitä suurinta taitoa, nopeutta ja tasapainoa hänen voittamisekseen. Harjaantumaton vaikkakin voimakas vastustaja tuskin pärjää pienikokoiselle, taitavalle karatekalle.

      Ottelusta vähän:
      Ottelijat saavat pisteitä tehokkaista ja puhtaista lyönneistä ja potkuista. Hyökkäykset päähän pysäytetään juuri ennen vastustajaan osumista, jotta vammoilta vältyttäisiin. Ottelun vaarat pyritään poistamaan. Tämä edellyttää ottelijoilta hallittua tekniikkaa sekä tuomareilta tiukkaa sääntöjen soveltamista.

      Jos tietoa haet enemmänkin niin koita Suomen karateliittoa!

      Joku harrastajakin voisi tietenkin vähän kertoa, ikään kuin kiteytettynä.
      Ja omia kokemuksia. Itse ei ole ikinä tullut harrastettua.

      • pantse

        on sorry vähän vanhahtavan kuulosta kamaa - et tainnut mainita lähdettäsi netissä ;=). Olisiko se sama vihkonen, jota itse pikkupoikana selailin innoissani, taisi olla joskus -71 ? "Osaatko puolustaa itseäsi - ja tarpeen tullen kalauttaa niin että tuntuu :=))

        Luepa tarinani tuolta alta ja mieti, poikkeaako paljon sun lajistasi.

        Eikös se "Kuningasjalka" (King foot) oo vaan semmosta viuhtomista enimmäkseen ? Ja hyppimistä jossain banaanipuissa ("hiipivä tiikeri- piillotettu lohikäärme" - okei okei, se on loistava leffa).

        Pantse -shotokan


      • Nume
        pantse kirjoitti:

        on sorry vähän vanhahtavan kuulosta kamaa - et tainnut mainita lähdettäsi netissä ;=). Olisiko se sama vihkonen, jota itse pikkupoikana selailin innoissani, taisi olla joskus -71 ? "Osaatko puolustaa itseäsi - ja tarpeen tullen kalauttaa niin että tuntuu :=))

        Luepa tarinani tuolta alta ja mieti, poikkeaako paljon sun lajistasi.

        Eikös se "Kuningasjalka" (King foot) oo vaan semmosta viuhtomista enimmäkseen ? Ja hyppimistä jossain banaanipuissa ("hiipivä tiikeri- piillotettu lohikäärme" - okei okei, se on loistava leffa).

        Pantse -shotokan

        Liiton käsitys karatesta on monellakin tavalla sangen...mielenkiintoinen.

        No, mitäpä urheiluliitolta voisi odottaakaan. Ei-sporttaavalle harrastajalle ei mitään hyötyä, hippaimagon paiskaa kaikkien niskaan.


    • hmd

      Harkitse ihmeessä Han Moo Don tahi jonkun muun korealaisen lajin aloittamista.
      Karate on lähinnä leikkimielistä kilpaurheilua.
      Korealaisilta löytyy paras tieto ja taito itsepuolustuslajeissa.
      Korealaisia lajeja löytyy suomesta esim. Han Moo Do, Hapkido, Tae Kwondo.
      Netistä saat tietoa näistä kamppailulajeista.

      Hmd-Harjoittelija.

      • Tiikeri

        Ei nyt kyllä ihan noinkaan. Olen aiemmin harrastanut perinteistä Okinawan karatea, jossa ei kilpailtu juuri ollenkaan. Kaikki treenaus perustui vain itsepuolustuksen opiskeluun ja kunnon kohotukseen. Mitään kilpailuun liittyvää ei harrastettu lainkaan. Mitä olen Hanmoodosta saanut sivusta kuvan (en ole harrastanut, vain katsellut näytöksiä ja aikoinaan asunut kesän samassa soluasunnossa yhden 1. dan HMD-tyypin kanssa) niin siellä jos missä harrastetaan sekä jokavuotisia kisoja, sekä erilaisia hienoja temppuja kuten korkeushyppypotkuja ja muuta sellaista joka kyllä on hienoa ja varmaan hubaa mutta ei ole välttämättä sitä kaikkein tehokkainta ip-treeniä. Tai sitten olen väärässä, koska en varsinaisesti ole itse kokeillut. Mutta sen verran epäilen etten edes viitsi kokeilla.

        Alkuperäiselle kysyjälle: missä päin asut? Se, suosittelenko karatea liittyy paljon siihen mitä tyylisuuntaa tai -suuntia siellä on tarjolla, eli kerro sijainti.


      • flammee
        Tiikeri kirjoitti:

        Ei nyt kyllä ihan noinkaan. Olen aiemmin harrastanut perinteistä Okinawan karatea, jossa ei kilpailtu juuri ollenkaan. Kaikki treenaus perustui vain itsepuolustuksen opiskeluun ja kunnon kohotukseen. Mitään kilpailuun liittyvää ei harrastettu lainkaan. Mitä olen Hanmoodosta saanut sivusta kuvan (en ole harrastanut, vain katsellut näytöksiä ja aikoinaan asunut kesän samassa soluasunnossa yhden 1. dan HMD-tyypin kanssa) niin siellä jos missä harrastetaan sekä jokavuotisia kisoja, sekä erilaisia hienoja temppuja kuten korkeushyppypotkuja ja muuta sellaista joka kyllä on hienoa ja varmaan hubaa mutta ei ole välttämättä sitä kaikkein tehokkainta ip-treeniä. Tai sitten olen väärässä, koska en varsinaisesti ole itse kokeillut. Mutta sen verran epäilen etten edes viitsi kokeilla.

        Alkuperäiselle kysyjälle: missä päin asut? Se, suosittelenko karatea liittyy paljon siihen mitä tyylisuuntaa tai -suuntia siellä on tarjolla, eli kerro sijainti.

        Puhut asiaa mutta en rajaisi asiaa noin lajikohtaiseksi, seurakohtaisesti eroavaisuuksia johonkin toiseen saman lajin seuraan voi löytyä enemmän kuin johonkin toisen lajin seuraan.. Jes, hyvää ilmaisutaitoa taasen.. Esimerkiksi wadoryusta löytyy jonkin verran aikalailla puhtaaseen itsepuolustukseen keskittyviä seuroja vaikka tuolla Etelä-Suomen seuroissa lienee keskitytäänkin enemmän kilpakarateen(?). Aikaisemmin kun treenasin tuota wadoa niin siinä seurassa ei sanallakaan mainittu kilpailua..


      • Han moo do

        Totta, kun olen kuunnellut vetäjämme juttuja muista lajeista, en voi kuin ihmetellä kuinka jotkut niitä edes harkitsevat. Han moo do:Sta löydät realismia ja monipuolisuutta yli muiden lajien. Ei mitään turhia toimimattomia tekniikoita vaan todellista taistelutaitoa. Jos paikkakunnaltasi Han Moo Do seura löytyy, älä edes turhaan harkitse karatea tai muita pilipali lajeja.


      • J.M
        Tiikeri kirjoitti:

        Ei nyt kyllä ihan noinkaan. Olen aiemmin harrastanut perinteistä Okinawan karatea, jossa ei kilpailtu juuri ollenkaan. Kaikki treenaus perustui vain itsepuolustuksen opiskeluun ja kunnon kohotukseen. Mitään kilpailuun liittyvää ei harrastettu lainkaan. Mitä olen Hanmoodosta saanut sivusta kuvan (en ole harrastanut, vain katsellut näytöksiä ja aikoinaan asunut kesän samassa soluasunnossa yhden 1. dan HMD-tyypin kanssa) niin siellä jos missä harrastetaan sekä jokavuotisia kisoja, sekä erilaisia hienoja temppuja kuten korkeushyppypotkuja ja muuta sellaista joka kyllä on hienoa ja varmaan hubaa mutta ei ole välttämättä sitä kaikkein tehokkainta ip-treeniä. Tai sitten olen väärässä, koska en varsinaisesti ole itse kokeillut. Mutta sen verran epäilen etten edes viitsi kokeilla.

        Alkuperäiselle kysyjälle: missä päin asut? Se, suosittelenko karatea liittyy paljon siihen mitä tyylisuuntaa tai -suuntia siellä on tarjolla, eli kerro sijainti.

        -This is Hanmoodo, kaikki kilpailee- (Young-Suk)
        -Ruskealle asti hanmoodo on 50%urheilua ja 50% mudoa, Mustan jälkeen 100% mudoa- (Y-S)


      • Tietämätön
        Tiikeri kirjoitti:

        Ei nyt kyllä ihan noinkaan. Olen aiemmin harrastanut perinteistä Okinawan karatea, jossa ei kilpailtu juuri ollenkaan. Kaikki treenaus perustui vain itsepuolustuksen opiskeluun ja kunnon kohotukseen. Mitään kilpailuun liittyvää ei harrastettu lainkaan. Mitä olen Hanmoodosta saanut sivusta kuvan (en ole harrastanut, vain katsellut näytöksiä ja aikoinaan asunut kesän samassa soluasunnossa yhden 1. dan HMD-tyypin kanssa) niin siellä jos missä harrastetaan sekä jokavuotisia kisoja, sekä erilaisia hienoja temppuja kuten korkeushyppypotkuja ja muuta sellaista joka kyllä on hienoa ja varmaan hubaa mutta ei ole välttämättä sitä kaikkein tehokkainta ip-treeniä. Tai sitten olen väärässä, koska en varsinaisesti ole itse kokeillut. Mutta sen verran epäilen etten edes viitsi kokeilla.

        Alkuperäiselle kysyjälle: missä päin asut? Se, suosittelenko karatea liittyy paljon siihen mitä tyylisuuntaa tai -suuntia siellä on tarjolla, eli kerro sijainti.

        Asun espoossa


      • Tiikeri
        Tietämätön kirjoitti:

        Asun espoossa

        Espoossa on mm. Seibukan Shorin-ryu karateseura joka varmasti panostaa ip-harjoitteluun, eikä kilpailuun. Kyseisestä tyylistä löytää lisätietoja ja yhteystietoja sivulta http://www.fssk.org/

        Siinä missä Seibukan on äärimmäisen perinteistä wakawanhaa Okinawan ip-karatea, on lyhyen junamatkan päässä Pitäjänmäen aseman vieressä myös huippuunsa viritettyä modernia "katukaratea", eli myöskin varmasti ip-touhussa testattua ja toimivaa Ashihara tyylisuuntaa. He ovat maininneet jossain että kesän aikanakin ottavat uusia jäseniä. Weppisivut: http://www.netcetera.fi/nishi/

        Jos junalla jaksaa matkustaa pidemmälle, Pasilan aseman vierestä Hesasta löytyy Kyokushin Karatea, myöskin tehokasta. http://www.kyokushinfinland.net/

        Jos Helsingin Vuosaari ei ole liian kaukana, sieltä löytyy myös perinteistä ip-karatea Okinawalta. Tyylisuunta on Goju-ryu ja seuran weppisivu on: http://www.kolumbus.fi/luca.laukkala/hgrd/

        Toivottavasti löytyy sopivaa.


      • nih
        Han moo do kirjoitti:

        Totta, kun olen kuunnellut vetäjämme juttuja muista lajeista, en voi kuin ihmetellä kuinka jotkut niitä edes harkitsevat. Han moo do:Sta löydät realismia ja monipuolisuutta yli muiden lajien. Ei mitään turhia toimimattomia tekniikoita vaan todellista taistelutaitoa. Jos paikkakunnaltasi Han Moo Do seura löytyy, älä edes turhaan harkitse karatea tai muita pilipali lajeja.

        näin se aivopesu toimii.. "vetäjä sanoi A-sucks, niin ihmettelem miksi kukaan does-A"... jälleeen hyvä esimerkki tästä surullisen kuuluisasta hmd aivopesusta


      • tosikko

        1) Oletat, että Tietämätön ei halua harrastaa kilpaurheilua.

        2) Oletat, että kilpaurheiluna harrastettu karate olisi leikkimielistä kilpaurheilua.

        3) Oletat, että korealaisilla on paras tieto ja taito itsepuolustuslajeissa.

        Mikä oletuksistasi perustuu tietoon? Erityisesti olisin kiinnostunut 2)- ja 3)-kohtien perusteluista. Sinulla on kenties karatesta monivuotista kokemustakin? Ainakin voit esittää voimakkaan mielipiteen lajista.

        Ohjeesi lopussa on hyvä: netistä saa tietoa. Samoin tietoa/kokemusta voit saada esim. paikkakuntasi karateseurasta.

        Ei, en harrasta karatea. Voi myös olla, että menin samaan halpaan provoon hmd:sta, kuten nih tuossa yllä.


      • ...
        Han moo do kirjoitti:

        Totta, kun olen kuunnellut vetäjämme juttuja muista lajeista, en voi kuin ihmetellä kuinka jotkut niitä edes harkitsevat. Han moo do:Sta löydät realismia ja monipuolisuutta yli muiden lajien. Ei mitään turhia toimimattomia tekniikoita vaan todellista taistelutaitoa. Jos paikkakunnaltasi Han Moo Do seura löytyy, älä edes turhaan harkitse karatea tai muita pilipali lajeja.

        hmd on ehkä monipuolinen, mutta ei todellakaan realistinen. On se kai, hienoa hyppiä tiikeri loikalla 10 tyypin yli tai potkaista 3 metrin korkeuteen. Kyllä se ihan näyttävä urheilu laji on.


      • kamppailija
        Tietämätön kirjoitti:

        Asun espoossa

        ehdottomasti renshin-kan tai kokondo ylivoimaisesti parhaat seurat pääkaupunki seudulla.
        itsellä 20 vuoden kokemus lajista ja 1. dan.


      • I.K.
        kamppailija kirjoitti:

        ehdottomasti renshin-kan tai kokondo ylivoimaisesti parhaat seurat pääkaupunki seudulla.
        itsellä 20 vuoden kokemus lajista ja 1. dan.

        "ehdottomasti renshin-kan tai kokondo ylivoimaisesti parhaat seurat pääkaupunki seudulla."

        Ja perustelut?


      • kamppailija
        I.K. kirjoitti:

        "ehdottomasti renshin-kan tai kokondo ylivoimaisesti parhaat seurat pääkaupunki seudulla."

        Ja perustelut?

        kyseisissä seuroissa toimii edelleen suomen parhaat karate valmentajat.opetus on monipuolista
        ja realistista kamppailua.kilpauraan näissä seuroissa annetaan parhaat eväät.mutta jos perinteinen karate ja kamppailu kiinnostaa niin siihen annettava opetus on myös erittäin monipuolista.


      • nih
        kamppailija kirjoitti:

        kyseisissä seuroissa toimii edelleen suomen parhaat karate valmentajat.opetus on monipuolista
        ja realistista kamppailua.kilpauraan näissä seuroissa annetaan parhaat eväät.mutta jos perinteinen karate ja kamppailu kiinnostaa niin siihen annettava opetus on myös erittäin monipuolista.

        Eikös sieltä juuri ne "mestarientekijät" kaikonneet kun tyylin harjoittelu amerikanisoitui? Mm. Sensei Oye ym. ovat nykyään aivan muualla...


      • kamppailija
        nih kirjoitti:

        Eikös sieltä juuri ne "mestarientekijät" kaikonneet kun tyylin harjoittelu amerikanisoitui? Mm. Sensei Oye ym. ovat nykyään aivan muualla...

        nuo nyt sattuu olemaan pääkaupunki seudulla ainoat
        seurat jossa opetus on hyvää ja monipuolista.
        itselläni on 20 vuoden kokemus lajista joten tiedolle löytyy pohjaa.en muuten ole kummankaan kyseisen seuran jäsenenä itse,mutta tänä päivänä valitsisin itse jommankumman kyseisistä seuroista.
        karaten taso nyt sattuu olemaan tänä päivänä aika
        huonoilla kantimilla pääkaupunki seudulla.monet muut seurat kärsivät vetäjä pulasta tai sitten ne keskittyvät lähinnä kiistelemään tyylisuunta eroista.


      • nih
        kamppailija kirjoitti:

        nuo nyt sattuu olemaan pääkaupunki seudulla ainoat
        seurat jossa opetus on hyvää ja monipuolista.
        itselläni on 20 vuoden kokemus lajista joten tiedolle löytyy pohjaa.en muuten ole kummankaan kyseisen seuran jäsenenä itse,mutta tänä päivänä valitsisin itse jommankumman kyseisistä seuroista.
        karaten taso nyt sattuu olemaan tänä päivänä aika
        huonoilla kantimilla pääkaupunki seudulla.monet muut seurat kärsivät vetäjä pulasta tai sitten ne keskittyvät lähinnä kiistelemään tyylisuunta eroista.

        No. saanen olla erimieltä. Mielestäni jo esim aiemmin mainitut Ashihara ja Kyokushin ovat parempia tyylejä. Samoin menisin itse mieluumin vaikka noihin Okinawalaisiin perinteisiin tyyleihin kuin Kokondoon. mutta se olisi vain minun valintani. parasta varmaan kun kysyjä itse tutustuu hänelle esitettyihin vaihtoehtoihin ja tekee oman valintansa.


      • kampailija
        nih kirjoitti:

        No. saanen olla erimieltä. Mielestäni jo esim aiemmin mainitut Ashihara ja Kyokushin ovat parempia tyylejä. Samoin menisin itse mieluumin vaikka noihin Okinawalaisiin perinteisiin tyyleihin kuin Kokondoon. mutta se olisi vain minun valintani. parasta varmaan kun kysyjä itse tutustuu hänelle esitettyihin vaihtoehtoihin ja tekee oman valintansa.

        näin on


      • jujutsuka
        nih kirjoitti:

        No. saanen olla erimieltä. Mielestäni jo esim aiemmin mainitut Ashihara ja Kyokushin ovat parempia tyylejä. Samoin menisin itse mieluumin vaikka noihin Okinawalaisiin perinteisiin tyyleihin kuin Kokondoon. mutta se olisi vain minun valintani. parasta varmaan kun kysyjä itse tutustuu hänelle esitettyihin vaihtoehtoihin ja tekee oman valintansa.

        Renshinkanissa ei harjoitella muuta kuin kilpahippaa.
        Itse treenasin kyseisessä seurassa 5 vuotta( ruskea vyö) ja treenit oli pelkkää matsia.
        Aikoinaan siellä treenas Euroopan mestari Tapio Pirttiojakin hänkin oli vain pelkkä ottelija.
        Renshinkanissa ei tiedetty mitään itsepuolustuksesta, siirryin itse jujutsun pariin ja silmät aukesivat, en osannut mitään muuta kuin pisteottelua.
        Tuskinpa on Renshinkanin toiminta paljon kehittynyt siitä nykyisinkään, kävin kerran katsomassa treenejä Vuosaaressa ja samaa kökköä oli edelleenkin.

        Jujutsuka.


      • nih
        jujutsuka kirjoitti:

        Renshinkanissa ei harjoitella muuta kuin kilpahippaa.
        Itse treenasin kyseisessä seurassa 5 vuotta( ruskea vyö) ja treenit oli pelkkää matsia.
        Aikoinaan siellä treenas Euroopan mestari Tapio Pirttiojakin hänkin oli vain pelkkä ottelija.
        Renshinkanissa ei tiedetty mitään itsepuolustuksesta, siirryin itse jujutsun pariin ja silmät aukesivat, en osannut mitään muuta kuin pisteottelua.
        Tuskinpa on Renshinkanin toiminta paljon kehittynyt siitä nykyisinkään, kävin kerran katsomassa treenejä Vuosaaressa ja samaa kökköä oli edelleenkin.

        Jujutsuka.

        Olen kuullut samaa. Renshinkanhan on teknisesti about samaa kamaa kuin Seibukan mutta siinä missä R vääntää katat ns. turhina ja tyhjinä kertoen vain naurettavia pinnallisia bunkai-tekoselityksiä, S keskittää koko opetuksesa fokuksen katan oikeaoppiseen tulkintaan itsepuolustusta varten. R on kilpasuuntaus ja S itsepuolustus-suuntaus samasta juuresta tai oksasta. jotai kertoo sekin että moni S:n pitkäaikainen harrastaja siirtyi juuri R:stä.


      • Juuso
        kamppailija kirjoitti:

        kyseisissä seuroissa toimii edelleen suomen parhaat karate valmentajat.opetus on monipuolista
        ja realistista kamppailua.kilpauraan näissä seuroissa annetaan parhaat eväät.mutta jos perinteinen karate ja kamppailu kiinnostaa niin siihen annettava opetus on myös erittäin monipuolista.

        Ainakin suomen karatemaajoukkueen Kata-valmentajana taitaa toimia Tuomo Heinonen (Lahden Karate) ja suurin osa miesporukasta samasta seurasta.

        Juuso


      • Nume
        nih kirjoitti:

        Olen kuullut samaa. Renshinkanhan on teknisesti about samaa kamaa kuin Seibukan mutta siinä missä R vääntää katat ns. turhina ja tyhjinä kertoen vain naurettavia pinnallisia bunkai-tekoselityksiä, S keskittää koko opetuksesa fokuksen katan oikeaoppiseen tulkintaan itsepuolustusta varten. R on kilpasuuntaus ja S itsepuolustus-suuntaus samasta juuresta tai oksasta. jotai kertoo sekin että moni S:n pitkäaikainen harrastaja siirtyi juuri R:stä.

        Renshinkan on myös helsinkiläinen kilpakarateen keskittynyt seura, joka ei puhtaasti edusta oikein mitään klassista tyyliä vaan on siirtynyt Suomessa viriteltyyn Shoko-Ryu -väännökseen.

        Shorinji-Ryu Renshinkan ja Shorin-Ryu Seibukan sitten ovat hyvin läheisiä sukulaiskoulukuntia. S-R Renshinkan on Isamu Tamotsun, ent. Seibukan-oppilaan, perustama koulukunta, joka on muokannut karateaan okinawalaisesta karatesta japanilaiseen, kilpailupainotteisempaan suuntaan.


      • nih
        Nume kirjoitti:

        Renshinkan on myös helsinkiläinen kilpakarateen keskittynyt seura, joka ei puhtaasti edusta oikein mitään klassista tyyliä vaan on siirtynyt Suomessa viriteltyyn Shoko-Ryu -väännökseen.

        Shorinji-Ryu Renshinkan ja Shorin-Ryu Seibukan sitten ovat hyvin läheisiä sukulaiskoulukuntia. S-R Renshinkan on Isamu Tamotsun, ent. Seibukan-oppilaan, perustama koulukunta, joka on muokannut karateaan okinawalaisesta karatesta japanilaiseen, kilpailupainotteisempaan suuntaan.

        tack så mycket


      • nih
        Juuso kirjoitti:

        Ainakin suomen karatemaajoukkueen Kata-valmentajana taitaa toimia Tuomo Heinonen (Lahden Karate) ja suurin osa miesporukasta samasta seurasta.

        Juuso

        joo, ja joku apuvalkku (ei välttämäti katassa) on kans lahdesta, lahden gentain Laitinen, jonka omat oppilaat on pärjänny euroopan ja muistaakseni peräti australiassa asti avoimissa täyskontakti otteluissa hanskatta


      • kamppailija
        jujutsuka kirjoitti:

        Renshinkanissa ei harjoitella muuta kuin kilpahippaa.
        Itse treenasin kyseisessä seurassa 5 vuotta( ruskea vyö) ja treenit oli pelkkää matsia.
        Aikoinaan siellä treenas Euroopan mestari Tapio Pirttiojakin hänkin oli vain pelkkä ottelija.
        Renshinkanissa ei tiedetty mitään itsepuolustuksesta, siirryin itse jujutsun pariin ja silmät aukesivat, en osannut mitään muuta kuin pisteottelua.
        Tuskinpa on Renshinkanin toiminta paljon kehittynyt siitä nykyisinkään, kävin kerran katsomassa treenejä Vuosaaressa ja samaa kökköä oli edelleenkin.

        Jujutsuka.

        T.Pirttioja "pelkkä urheilija" sattuu nyt kuitenkin olemaan yksi kovimmista kamppailijoista
        tässä maassa.Onko esim. judokoista sama mieli-
        pide sulla nehän on kaikki urheilijota samoin painijat ja nyrkkeiliät.Että näin.


    • Kerä

      Oletko jo sitovasti ilmoittautunut Karate kurssille? Jos et niin ota ihmeessä lajistasi tietoa, soita ohjaajille, tutustu kirjoihin ja ennenkaikkea tutustu tarkemmin siihen mitä itse haluat oppia, mikä olisi sellainen mistä sinä pitäisit. Minun olisi ollut todella vaikea valita lajiani jos en olisi ensiksi yrittänyt tutustua eri mahdollisuuksiin, edes kirjan avulla. Eiväthän kirjat kaikkea kerro, mutta niistä saa ainakin jonkin näköistä kuvaa lajista. Yleensä kaikkien lajien alkeiskurssit alkavat samoihin aikoihin joten paras vaihtoehto on mennä katsomaan näytöksiä ja sitten valita.

      Miksi selitin nämä, koska ihmettelen miksi olet menossa harrastamaan karatea vaikka et tunnu tietävän siitä paljoa mitään.. (ei pahalla)

      Ota selvää mahdollisuuksista jota sinulla on. Espoosta pääsee helposti esim. Helsinkiinkin harjoittelemaan..

      • flammee

        Jos laji on ensimmäinen niin ei siinä lajin valinnassa se kirja tieto paljon auta. Kun ei ole kokemusta näistä hommista niin on tosi vaikea keksiä mitä olisi mielekkäintä harjoitella.


      • SBJR

        Niin ja jos valitsemassasi seurassa on vaadittu sitovaa ilmoittautumista jo nyt, vaikka harjoitukset alkavat vasta joskus syksyllä, niin huonon seuran valitsit.


      • Tietämätön

        Kiitos kaikista vastauksista


    • Pantse

      Niin, ensinnäkään en tiedä mihin karateseuraan tai tyylisuuntaan olet liittymässä. Monien muiden tavoin olen kyllä sitä mieltä, että mitään maksuja ei kannata pulittaa, ennenkuin olet tutustunut lajiin ja sen harjoituksiin. Yleensä itseään kunnioittavissa karateseuroissa järjestetään näytös ja ilmoittautuminen, jonka jälkeen alkeiskurssilaisille sallitaan toki parin, joskus jopa kolmen viikon miettimisaika ennenkuin tarvii peruskurssimaksuja maksaa. Ja hinta ei pidä sitten olla mitään satoja euroja.

      Mitä lajiin sinänsä tulee, en viitsi sen enempää kuittailla takaisin näille HMD -tyypeille (aloittelijoita ?), jota hehkuvat oman lajinsa kauneutta. Harrastat mitä karatetyyliä tahansa, törmäät KURINALAISUUTEEN ja ns. dempattuun edistymiseen.

      Toisin sanoen vieläkin karatessa on syylisuuntia, joissa esimerkiksi opettajasi antaa luvan vapaaseen matsiin vasta, kun olet suorittanut esim. oranssin (1 vuosi) tai jopa vihreän (n. 2 vuotta hyvällä harjoittelulla) jälkeen. Tämä kaikki palvelee tietenkin sitä Funakoshin (karaten yksi perustaja) ajatusta, että oikeaa karatea harjoitellessa vältetään loukkaantumisia.

      Yleensä karate etenee todellakin ajatuksella tyvestä puuhun nousemisesta ja siinä mielessä se on kyllä hidastempoinen ja vähemmän seksikäs laji nykyään kuin moni muu. Syvällisimmillään se kuitenkin on aidoimpia budolajeja sanan henkisessä mielessä, koska sen perusajattelu ei lähde tyyliin "miten niittaat seuraavan vittuilijan" tai "kuinka lyön rahoiksi joissakin K1-gameissa". Perusteiltaan turhia gloorioita välttäen kyse on juuri siitä, mistä Karaten nimi kertoo: "tyhjän käden tie". Tai "tyhjän mielen".

      Ei se välttämättä tarkoita mitään persaukisen tai idiootin tietä, mutta jos katselet tämänkin palstan kommentteja, mieti mihin jengiin haluat sitoutua. Karateharjoittelu ei edellytä mitään filosofiankaan opiskeluja, mutta monet muut lajit tuntuvat pyörivän vaan ns. toimivuuden kautta.

      Se tarkoittaa usein käytännössä tätä ikiamerikkalaista hampurilaiskulttuurisovellusta myös itsepuolustukseen tyyliin "vittu, miks pitäis itte tehdä ruokaa kun hese/mc/carrolls tai pizzeria on tuossa vieressä". Moni tämänkään palstan kirjoittajista ei näytä tietävän hölkäsen pölähdystä esim. oman lajinsa karateperusteista jos niitä ei rautalangasta heille väännä.

      (Luepa muuten karatenharjoittelun motiiveista hyvä kirja: Jay McInerney: Ransom)

      Paskaako tässä enempää perusteluja tarvita, ota haaviin toi hyvä idea eri lajeihin tutustumisesta ennen niihin sitoutumista. Karaten suhteen varaudu piiiiiiiiiiitkään kehityskaareen ilman toivettakaan nopeasta taístelukyvystä. Jos jaksat karaten avulla/ ja itsesi kautta kehittää osaamistasi, takaan että esim. viiden vuoden harjoittelun jälkeen tunnet itsesi paremmin, ja ehkä olet parempi ihminenkin ? Riippuu tietysti siitäkin, luetko muutakin kuin Aku Ankkaa ja näiden palstojen mistään ymmärtämättömien ihmisten karatepanetteluja. Itsepuolustuksen suhteen hyvällä harjoittelulla hyvässä seurassa voit olla kohtalaisen huoleton jo parin vuoden jälkeen. Jos et itse hölmöile kaduilla siis.

      Yst. terv.

      Pantse - "paskaa" wadoruy- ja shotokan -karatea jo vuodesta -81

    • The Crow

      Alun perin Okinawalainen keino tappaa aseistettuja ihmisiä paljain käsin tai ensimmäisellä käteen osuvalla esineellä.

      • Nume

        Kukas tappamisen siihen laittoi? Tokihan siihenkin on mahdollisuus, mutta se on ollut kokolailla tarpeetonta koko karaten syntyhistorian ajan.

        Ei myöskään tapa "tappaa aseistettuja". Karate on syntynyt saarella, jossa on ollut aseenkantokielto sekä Ryukyun kuningaskunnan aikana että japanilaisvallan aikana. Japani valtasi Okinawan sangen väkivallattomasti (ts. legendat karatekoista tappelemassa samuraiden kanssa ovat sitä itseään - legendoja). Katasisällöstä löytyy toki viitteitä yksinkertaisia aseita (työkalut, veitsi, eril. kepit) vastaan puolustautumiseen, mutta primääritarkoitus ei tässäkään ole kyseessä.

        Karate on okinawalaisen aateliston ja ylimystön parissa kung fu:sta ja okinawan omista kamppailutaidoista kehittynyt hybridi. Myös okinawalaiset vartijat ja muut julkisvallan edustajat harjoittelivat kamppailutaitoja ja jättivät karateen jälkensä.
        Myöskään kuntoharjoittelu ei ole pienimpänä osana karaten synnyssä.


    • käytöstapoja

      lahden karatessa ei kyllä välitetä miten harrastajat käyttäytyy kun tulee harjotuksii kävellää toisten seurojen reeni ajalla keskeltä mattoa kun toiset reenaa en ymmärrä miten karaten valmentajat sallii semmosen ei karate valmentajat siedä jos joukko muita tulee häiritsemää niiden harjotuksia toisten reenit menee piloille kun karaten opiilaat ja vanhemmat kävellee kun toinen seura reenaa ja joutuu keskeyttää omat reenit jonkun karaten takia kyllä lahden karatessa opetetaa hyvin kun niiden oppilaat saa mennä harjotuksii miten haluu näin käy aina suurmäen taiteluareenalla

    • exlahtelaine

      Siellä on tainnu sitten kuri vähän höltyä tuon kisakoohotuksen takia. Voi voi.....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      86
      6063
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2556
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2063
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1817
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1621
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1418
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1331
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1327
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1213
    Aihe