hankala teini-ikäinen tytärpuoli

hillomunkki

Onkohan muita samassa tilanteessa olevia?

Tilanne siis seuraava: Minulla on kolme omaa lasta iät 8-3v. Uudella miehelläni on kaksi lasta, olemme seurustelleet yhdessä vajaan vuoden, asuneet yhdessä nyt vajaan kuukauden uusioperheessäämme.
Mieheni teini-ikäinen tytär on ruvennut nyt kiukuttelemaan isänsä huomiosta, ovat siis olleet isällään 6vuotta, kun äiti työnsä puolesta näin päätti, eikä kyllä tytärtään kamalasti muutenkaan tapaa, joskus ja jouluna.

Tytär 15 vuotta, ja tahtoo olla vain ja ainostaan isänsä kanssa aina ja jatkuvasti, väittää että minä olen vienyt hänen isänsä häneltä. Hällä on kyllä ystäviä, mutta ei tahdo näiden kanssa olla vaan kaiken vapaa aikansa viettää isänsä kanssa, kauppaankaan emme saa mennä ilman tytärtä. Omat lapseni ovat ottaneet uuden mieheni todella hyvin, ja mieheni toinen lapsi.

Sitten kun koitamme edes iltaisin olla yhdessä viettämässä vanhemmille kuuluvaa laatuaikaa, on tämä tytär siinä, ja kaikkein kamalinta tässä on se että mieheni on kaiketi yhtä kiinni tyttäressään, ei tajua mikä minua ottaa päähään, kun makaamme sohvalla yhdessä tulee tämä 15 vuotias siihen isin syliin istumaan ja silittämään isin päätä....

Auttakaa mitä minun kuuluisi tehdä, vai nielenkö kaiken ja odottelen että tyttö on täysi-ikäinen?

Onko muita joilla olisi samankaltaisia riippuvuus ongelmia?

16

4101

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tälle tytölle

ja tosi typerää tommonen sulta. kasva itse aikuiseksi, etkä kärtä teinitytön vuoksi huomiota. Jos oikeen temppuilet niin jättäähän se ukkos sut, ei ainakaan lasta jättäs.

• hillomunkki

Olen ehkä vähän mustis joo, mutta raivostuttaa, koska meillä ei ole yhtään yhteistä kahdenkeskeistä aikaa, emme voi mennä mihinkään, kun tyttö tulee mukaan, kun ei suostu jäämään yksin mihinkään, mikä mun mielestä kuuluis jo tuon ikäisen jäävän joskus johki yksin, mutta ei!

Elikkä olenko minä nyt se kuspää jos vaadin hiukan yhteistä laatuaikaa?

• keskustella
        hillomunkki kirjoitti:

Olen ehkä vähän mustis joo, mutta raivostuttaa, koska meillä ei ole yhtään yhteistä kahdenkeskeistä aikaa, emme voi mennä mihinkään, kun tyttö tulee mukaan, kun ei suostu jäämään yksin mihinkään, mikä mun mielestä kuuluis jo tuon ikäisen jäävän joskus johki yksin, mutta ei!

Elikkä olenko minä nyt se kuspää jos vaadin hiukan yhteistä laatuaikaa?

tytön isän kanssa, jos isän mielestä asia on ok, niin sittenhän sinä meet takavasemmalle, tai alat miettiin pesäeroa. tai kiellät tyttöä olemasta isän kanssa, jolloin olet kyllä se kuspää..

• hillomunkki
        keskustella kirjoitti:

tytön isän kanssa, jos isän mielestä asia on ok, niin sittenhän sinä meet takavasemmalle, tai alat miettiin pesäeroa. tai kiellät tyttöä olemasta isän kanssa, jolloin olet kyllä se kuspää..

Olen kertonut mielipiteeni isälle ja hän tietää ja itsekin tahtoisi enempi yhteisiä hetkiämme, mutta ei tahdo suututtaa tytärtäänkään, joten mut on helpompi lepyttää, vaikkakaan en hänelle tästä nyt niin pulttaa, pottuilen vaan yksikseni. Hänellä on muutenkin rankkaa tiedän sen kun kaksi rakastamaansa naista käy jotain ihme valtataistelua. Olen tytölle kertonut että emme me paini samassa kehässä isän huomiosta, minä olen isän tuleva vaimo ja hän tytär, vähän erilailla rakastamme miestä ja haemme vähän erinlaista huomiota hänestä. Tytär on minun mielestäni aivan liian Rakastunut isäänsä, voiko olla, pojat,siis samanikäiset ei häntä kiinnosta, vain ja ainostaan isi!

• rakkautta isäänsä
        hillomunkki kirjoitti:

Olen kertonut mielipiteeni isälle ja hän tietää ja itsekin tahtoisi enempi yhteisiä hetkiämme, mutta ei tahdo suututtaa tytärtäänkään, joten mut on helpompi lepyttää, vaikkakaan en hänelle tästä nyt niin pulttaa, pottuilen vaan yksikseni. Hänellä on muutenkin rankkaa tiedän sen kun kaksi rakastamaansa naista käy jotain ihme valtataistelua. Olen tytölle kertonut että emme me paini samassa kehässä isän huomiosta, minä olen isän tuleva vaimo ja hän tytär, vähän erilailla rakastamme miestä ja haemme vähän erinlaista huomiota hänestä. Tytär on minun mielestäni aivan liian Rakastunut isäänsä, voiko olla, pojat,siis samanikäiset ei häntä kiinnosta, vain ja ainostaan isi!

ja ei sun tarvi siitä kilpailla mitenkään. Olet kuin et huomaiskaan koko tilanteita joissa rupee ärsyttään. Sitten kun omanikäiset pojat rupeaa kiinnostamaan (ja ei tarvi ihan pian alkaakaan, monet murheet säästyy tytöltä) niin isin huomion haku jää vähemmälle. Ite olin isän tyttö ja pölvästi äitini kilpaili jatkuvasti isän huomiosta. Tuntui sairaalta....väkisin tyrkyttämiseltä se äidin huomionkipeys, näin jälkeenpäin ajateltuna.

• ajan kulua

Kuulostaa tosi kliseiseltä, tiedän...
      Mutta tuskin on parempiakaan neuvoja. Paitsi tietty se, että ota lapsesi ja juokse! Senkin varmasti joku uusperheeseen kyllästynyt sinulle ehtii antamaan.

Olette olleet yhdessä tosi vähän aikaa ja asuneet samassa huushollisssa alle kuukauden. Se on pieni aika, eikä tytärkään varmasti ole täysin vielä sopeutunut ajatukseen siitä, että jutuu isänsä "jakamaan" sinun ja ehkäpä lastesikin kanssa. Tyttö on tavallaan jo menettänyt äitinsä ja haluaakin varmasti pitää isästään kiinni kynsin hampain!

Mutta ymmärrän kyllä sikäli, että jokainen pariskunta tarvitsee kahdenkeskistä aikaa, biovanhemmathan sitä saavat jo ennen lasten syntymää, uusperheellisillä sitä ei niin vaan välttämättä järjestetä...
      On kai teinilläkin jonkinlaiset nukkumaanmenoajat? ( ainakin pitäisi olla!!)Jaksatteko viettää miehesi kanssa kahdestaan iltaa tytön mentyä nukkumaan? Entäpä ,uskaltaisitko pyytää teinin apua omien lastesi "vahtimisessa", jotta voisitte käydä miehesi kanssa vaikka leffassa tai kävelyllä?
      Siis jos tyttö haluaa, velvoittaa ei häntä pidä... mutta voisi olla mielissäänkin tällaisesta luottamuksesta ja näin saisitte aikaa kahdestaan miehen kanssa!

• sitruunaruoho

outoa jos 15-vuotias tyttäreni istuskelisi isänsä sylissä .. huolestuisin todella, isänkin pitäisi auttaa tytärtään irrottautumaan.. suhde voi olla muulla tavallakin läheinen kun nuohoamalla..

• Anonyymi

Itse olen iloinen kun meidän teini tulee vielä saunaan meidän vanhempien kanssa. Haluaa myös vuorotellen olla sylissä . Tytölle joutuu laittamaan suppoja kun ei pysty nielemään isoja pillereitä. Sairaalassa itki kun hoitoja pyysi isänsä poistumaan huoneesta kun rektalliputkea laitettiin . Isä katsoi tyttöä ja tyttö ei halunnut isän poistuvan. Nykyään liian nopeasti lapset / nuoret yritetään aikuistaa.

• vain odotella

Kun on uusioperheessä, niin ei todella voi odottaakaan saavansa samanlaista huomiota kuin kahdestaan olemalla.
      Kovin on ollut lyhyt tuo teidän tutustumisaika ja totuttautuminen lapsiin.
      Ajattele nyt 15-vuotias, jolla on puoliksi vielä lapsen ajatusmaailma, Yhtäkkiä on neljä vierasta ihmistä samassa huushollissa. Äiti jo hylännyt, ehkä hän pelkää kuollakseen, että isäkin hylkää tässä uudessa hurmiossa. En yhtään ihmettele takertumista. Kyllä sinun pitää vähitellen hakea sen lapsen luottamus siihen, että et vie isää ja hyväksyt ja jopa pidät tästä lapsestakin.
      Olisi vaatinut ennen yhteenmuuttamista pitkiä keskusteluja teidän kahden, siis lapsen ja sinun välillä, jotain yhteistä tekemistä, samoin kuin sen toisenkin. Ehkä toinen oireilee muulla tavalla, yrittää miellyttää olemalla näkymätön, että isä ei vaan pakota esimerkiksi äidille.
      Jos todella haluat, että teillä alkaa tasapainoinen uusperhe-elämä, niin käypä juttelemassa vaikka perheneuvolassa, saat hyviä neuvoja, niitä tulet tarvitsemaan.

• nyt ihan aikuisuuteen

saakka kestää. Kyse on varmaan kriisivaiheesta, kun tytön kotiin on yhtäkkiä muuttanut aika sakki vierasta väkeä. Lisäksi eroperheen vanhin tytär joutuu usein ottamaan aika tavalla vastuuta kodin asioista, ja sitten seuraa hämmennystä, kun tulee joku toinen, jonka kanssa joutuu jakamaan sitä vastuuta ja samalla arvostusta jota sen vastuun kantamisesta saa. Ihmiset kypsyvät myös eri tahtiin, viisitoistavuotias voi hyvin olla melkein aikuinen tai melkein lapsi.

Ehdotan että yrität tutustua tyttöön, käytte vaikka shoppailemassa yhdessä, tai lenkillä jos olette urhelullisia. Aika auttaa. Eiköhän noille pienemmillekin tule omat kriisivaiheensa sit siinä vaiheessa kun ne uskaltavat. Tää on tää uusperheily vähän tällaista seikkailumeininkiä joka päivä.

• Olin bonuslapsi

Helpotus on vain tilapäistä, kun lapset muuttavat. Sitten iskevät syyllisyydentunteet päälle ja jännitykset aikuisen lapsen vierailusta.

Sitten alkaa rumba sinun ja minun lapsenlapset. Lasten hankinta on elinikäinen sitoumus.

• ........

Eihän sinun, aikuisen ihmisen, tarvitse välittää tuollaisesta! Tyttö saattaa tehdä tuon osittain vain ärsyttääkseen/kokeillakseen sinua.
      Siis älä välitä. Ei tuollainen käytös kauaa jatku, jos et siitä välitä.

• tilanteeseen

ole sitä mieltä että jätä huomioimatta koko asia.Se voi olla sinun ärsyttämistäsi tai epävarmuutta isin rakkaudesta, mutta se loppuu kyllä itsestään, kunhan aikaa kuluu.
        Sillävälin yhden jutun voitte tehdä: sinun ja miehesi makuuhuone vain teidän käyttöön, lapsilta pääsy kielletty. näin voitte vetäytyä sinne kaksin!

• jo ratkaistu

Meillä on ollut tuollainen tilanne suunnilleen samoista syistä. Tilanne on ratkennut ja tytär on oikea enkeli ja perheenonni, mutta vuoden ajan hän haki paikkaansa ja häntä sai siihen laittaa. Tyttö itse on asemaansa perheen rakastetttuna lapsena tyytyväinen. Hän on onnellisempi kuin oli ennen, esim. kaikki häiriökäyttäytyminen, jota oli ennen uusperhettä on loppunut: koululintsaajasta on tullut luokkansa priimus jne.

Me olemme tehneet miehen kanssa paljon töitä tämän perheen eteen, ja mielestäni se kaikki on kannattanut. Olen onnellinen, mieheni on onnellinen ja lapset ovat tasapainoisia ja onnellisia. Enempää ei voi elämältä pyytää.

Meillä olivat lähtökohdat nämä:
      1. Minun ja miehen päämäärä oli rakentaa mahdollisimman yhtenäinen perhe, jossa ei ole "sun ja mun lapsia", vaan kaikki lapset on yhteisiä ja perhettä kantaa kaksi vastuullista aikuista. Tämä johtaa kahteen uuteen premissiin: kaikilla lapsilla on yhteiset säännöt ja kummallakin aikuisella sama määräysvalta kaikkiin lapsiin. (Suosittelen puhumista päämääristä miehesi kanssa, ja miten sinne pääsee.)
      2. Keskustelimme ennen yhteenmuuttoa paljon yhteisistä säännöistä, ja asioista, jotka tulevat muuttumaan, ja siitä mikä on yhteinen linja. Esim. miehelläni ja hänen lapsillaan oli mennyt aamupalat muffiseja syödessä ja illat pitsoja. Minun lapseni taas eivät juuri kotitöitä tehneet. Hänen lapsensa saivat aina rahaa pyydettäessä ja minun lapseni taas olivat urheilemattomia ja harrastamattomia sohvaperunoita...Jne. Tiedettiin, että on luvassa protesteja kun tavat muuttuvat: Terveellinen ruokavalio, kotityöt, viikkoraha, urheilu jne... "Meillä tehtiin ennen näin", toisekseen varauduttiin "et sä ole mun isä, et sä ole mun äiti" kommentteihin ja kaikkiin mahdollisiin mustasukkaisuusilmiöihin.

Mustasukkaisuus on normaalireaktio, eikä sille kannatta antaa sen kummempaa valtaa tai arvoa (vaikka olet saanut päinvastaisia kommentteja), se menee ohi kun jokaisella jäsenellä on oma turvattu paikkansa perheessä. Tästä paikasta kannattaa sopia kumppaninsa kanssa: onko murrosikäisen tytön paikka sylissä tai vanhempien sängyssä? Onko murrosikäisen pojan sopivaa passauttaa itseään äidillä? jne. Kun tälle alueelle menee, kannattaa olla hellä ja ymmärtäväinen sekä itseä että kumppania kohtaan, sillä löytyy paljon henkilökohtaista syyllisyyttä "ne tarttee enemmään kun niilllä ei ole isää/äiti" jne. Pointti on kuitenkin se, että tarve tai tunne sinänsä ei parane lellimällä tai poistamalla rajoja, vaan etsimällä terve tie.

Miehen tyttärellä oli paljon kipua, koska suhde äitiin oli niin problemaattinen ja vahingoitttava. Isän ratkaisu lelliä ja ottaa syliin oli väärä. Nyt kun tyttärellä on äitihahmo, ongelmat ovat tasapainottuneet. Tyttö puhuu ongelmansa minulle ja me käymme ostoksilla ja kosmetologilla tekemässä kaikkia tyttöjen juttuja - tätä yhteyttä hän oli syvällä sisimmässään kaivannut, ja sen hän myös sai.

3. Ylimenokauteen kannattaa rauhallisesti varata vuosi. Prosessi ei ole nopea. Hepottaa, jos sen tietää, ja pitää mielessään, että pitämällä kiinni päämäärästään sinne pääsee.

Hylkäämisen pelko oli tällä tyttärellä niin vahva, että hänen oli lähes mahdotota päästää äitihahmoa elämäänsä. Meillä meni niin pitkälle, että melkein kävi minuun käsiksi ja kerran leikkeli saksilla mun farkut. Kun pahin on läpikäyty - olen pitänyt sylissä raivokohtauksissa, antanut kotiarestia huonosta käyttäytymisestä jne - niin lapsi rauhottuu. Lapsen teoria vanhemman hylätessä on, että itsessä on vikaa. Tämä tyttö oli mielessään ajatellut, että äiti on hylännyt, koska hän ei ole rakastettava. Kestää aikaa vakuuttaa (ja se on aikaa, tekoja ja kärsivällisyyttä), että minä en hylkää häntä enkä ketään muutakaan - mutta käyttäydyttävä on. Rakkautta ja rajoja.

4. Joku antoi sinulle neuvon, että sinun pitäisi keskustella tytön kanssa. Ei tytön kanssa, vaan miehesi. Tyttö käy jo läpi kilpailutilannetta kanssasi, ja päämärä on saada hänet siitä asetelmasta luopumaan. "Tasavartainen keskustelu" pelkästään provosoi jo epätervettä asetelmaa. Miehesi on osoitettava hänelle mitä eroa on rakkaudessa suhteessa lapseen ja kumppaniin, ja että vaikka rakkaus voi olla yhtä voimakasta, käyttäytyminen näissä suhteissa on erilaista. Ei ole ensimmäinen kerta, kun tyttö kokee "voittaneensa" äidin erotilanteessa, ja siitä syystä potee oidipaalista traumaa. Tätä ei voi selvittää jatkamalla epätervettä käyttäytymistä, vaan on löydettävä mikä on terve ja hyvä malli.

JOskus myös vanhempi provosoi huonon mallin. Minulla oli vaikeuksia lakata lellimästä toista poikaani. Passasin ja höösäsin kun on niin "pehmeä luonteeltaan" oman huoneensa sohvalle. Uusioisä oli sitä mieltä, että vikaan mennään (ja oikeassa oli). Telkkari pois ja mies otti mukaansa urheilemaan (poika protestoi aluksi valtavasti), ja tekemään asioita. Nyt poika on niin miehekäs ja reipas, etten samaksi tunne. Minä olin tekemässä karhunpalvelusta lapselle. Sitä ei ole helppoa tunnustaa itselleen, mutta helpotti kun sen oli tehnyt. Samalla oli hyvä sanoa se lapselle, että minä olin erehtynty:
      "Miks mun pitää urheilla ja tehdä kotitöitä, kun en oo koskaan tehny. ja mä oon aina saanu kattoo videoita omassa huoneessa."
      "Joskus vanhempikin erehtyy."

Samaten isän kesti hyväksyä, että murrosikäisen tytön paikka ei ole sylissä. "Mene nojatuoliin istumaan" oli suuri, mutta ratkaiseva askel, sekä lapselle, että isälle, siitä alkoi tervehtyminen. Miehesi on se tehtävä. Puhu hänen kanssaan.

Toivottavasti tästä oli apua. Paljon voimia ja onnea uusperheeseesi. Joskus se voi olla jopa TERVE ;)

• hillomunkki

jo rakaistu:
        Kiitos kovasti pienestä kertomuksestasi, siinä oli tosi paljon kaikkea samaa jota meillä juuri käydään läpi, paljon oppeja ja vinkkejä joita juuri tarvitsen! Helpottaa huomattavasti kun tietää että vika ei ole aina minussa, ja että muillakin voi olla näitä samoja ongelmia, ja että se ei aina ole se aika joka tilanteet ratkaisee, vaan asioihin on puututtava muita keinoja käyttäen!

Kiitos vielä kerran!

• Hienoa

että olette onnistuneet ongelmien ratkaisussa. Me emme onnistuneet selvittämään näitä asioita, vaan erosimme. Perheneuvolasta ei saanut mitään apua.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      60
      6294
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      100
      3252
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      25
      2566
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      2198
    5. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      355
      1788
    6. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      27
      1696
    7. Oikeasti tekisi

Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      1480
    8. Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua

Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n
      Perussuomalaiset
      226
      1413
    9. Kyllä mä sen joudun tekemään

Että lähden pois. Itse halusit että tämä menee näin.
      Ikävä
      49
      1392
    10. Miten menee?

Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      1368
    Aihe