Mitä teksisit jos muslmi miehesi toisi kotiin halal-lihaa. Unohtaistko kaiken mitä kotona on opetettu vai opettaisitko miehesi ihmisten tavoille?
Hyväksytkö halal-lihan
81
5662
Vastaukset
- Meriami
Kyllä muslimimieheni on tuonut kotiin halal-lihaa. On tuonut maitoakin monesti ja vaikka mitä ruoka-aineita. Mutta kai se mies sitten on opetettu ihmisten tavoille, kun kerran osaa käydä kaupassakin.
- teurastus
Kun eläin teurastetaan muslimien oppien mukaan, niin valitettavasti vain kyseessä on 99 prosenttissa tapauksista eläinrääkkäys ja Suomen lakien vastainen teurastustapa!
Eli jos hyväksyt halal-lihan niin käytännössä samalla hyväksyt eläinrääkkäyksen.
Onko todellakin sinulta tunteet niin kuolleet että rinnastat maidon ja eläinrääkkäyksen aivan kuin kyseessä olisi sama asia?? - juuh.
En ole koskaan ymmärtänyt miksi eläimelle pitää tuottaa kipua. Siinä se. Eikö ihmisenä olemiseen kuulu se ettei tee pahaa toiselle tuntevalle eläväiselle?
Et muuten vastannut kysymykseen, miksi hylkäsit sen mitä vanhempasi ovat sinulle opettaneet eläinten kohtelusta. - Meriami
juuh. kirjoitti:
En ole koskaan ymmärtänyt miksi eläimelle pitää tuottaa kipua. Siinä se. Eikö ihmisenä olemiseen kuulu se ettei tee pahaa toiselle tuntevalle eläväiselle?
Et muuten vastannut kysymykseen, miksi hylkäsit sen mitä vanhempasi ovat sinulle opettaneet eläinten kohtelusta.Mikähän siinä poliisia kiinnostaisi? Se, että meidän isäntä käy kaupassa? Halal-lihan ostaminen ei tiettävästi ole Suomen lakien vastaista.
- olekaan
Meriami kirjoitti:
Mikähän siinä poliisia kiinnostaisi? Se, että meidän isäntä käy kaupassa? Halal-lihan ostaminen ei tiettävästi ole Suomen lakien vastaista.
Vastaisko tuohon varsinaiseen kysymykseen?
- niin taas
teurastus kirjoitti:
Kun eläin teurastetaan muslimien oppien mukaan, niin valitettavasti vain kyseessä on 99 prosenttissa tapauksista eläinrääkkäys ja Suomen lakien vastainen teurastustapa!
Eli jos hyväksyt halal-lihan niin käytännössä samalla hyväksyt eläinrääkkäyksen.
Onko todellakin sinulta tunteet niin kuolleet että rinnastat maidon ja eläinrääkkäyksen aivan kuin kyseessä olisi sama asia??Kuule kyllä ne Suomen oppienkin mukaan teurastetut eläimet kokevat kärsimystä ennen elämänsä päättymistä, vai onko jalasta kooukkuun sitominen ja kaulan aukileikkaus elävänä jotenkin vähemmän kamalaa? Eli paha kenenkään lihansyöjänä on sanoa vastustavansa eläinrääkkäystä.
Itse en hyväksy minkäänlaista lihaa, oli se halal tai ei. - sekoitat
niin taas kirjoitti:
Kuule kyllä ne Suomen oppienkin mukaan teurastetut eläimet kokevat kärsimystä ennen elämänsä päättymistä, vai onko jalasta kooukkuun sitominen ja kaulan aukileikkaus elävänä jotenkin vähemmän kamalaa? Eli paha kenenkään lihansyöjänä on sanoa vastustavansa eläinrääkkäystä.
Itse en hyväksy minkäänlaista lihaa, oli se halal tai ei.Teurastamossa eläin ei kärsi. Se tainnutetaan ennen kurkun avaamista.
Muslimit viiltää kurkun ilman tainnutusta.
Nyt voit vastat alkuperäiseen kysymykseen uudestaan - ..--..
sekoitat kirjoitti:
Teurastamossa eläin ei kärsi. Se tainnutetaan ennen kurkun avaamista.
Muslimit viiltää kurkun ilman tainnutusta.
Nyt voit vastat alkuperäiseen kysymykseen uudestaanTainnuthavathan ne! Kesällä jotkut muslimit saivat sakot Suomessa tehdystä halal-teurastuksesta ja heidän puolustuksensa asiaan oli, että eläin oli tainnutettu ennen kurkun leikkaamista lausumalla allahin nimi :D
- Feliza_
teurastus kirjoitti:
Onko todellakin sinulta tunteet niin kuolleet että rinnastat maidon ja eläinrääkkäyksen aivan kuin kyseessä olisi sama asia??Halal- teurastus kuin länsimainen teurastuskin ovat aivan yhtä vääriä. Molemmissa tapauksissa terve eläin tapetaan ihmisen ruoaksi. Ja yhtä paljon eläin kärsii stressistä ja kivusta molemmissa tavoissa.
t. kasvissyöjä
laittaisin ruokaa siitä ja paremmalla mielellä kuin tavan teurastamo lihasta.
Oletko itse teurastanut? Puhu sitten vasta eläinrääkkäyksestä kun olet itse ollut paikalla katsomassa ja havainnut asian.- kun tiedät
Kerropa vähän näistä eroista?
kun tiedät kirjoitti:
Kerropa vähän näistä eroista?
kun eläin tainnutetaan se sätkyilee ja vinkuroi ennen kuin sen kurkulle pääsee verta laskemaan. Halal teurastuksessa otetaan sopiva ote ja laitetaan eläin vasemmalle kyljelle sidotaan jalat ja lasketaan veret kaulavaltimoista, elukka makaa rauhallisena ja ummistaa silmänsä.
Monta sataa kertaa teurastuksia,(lampaiten) nähneenä ja tehneenä mielipiteeni on että ulkopuolisen katsomana tainnutusteurastus on väkivaltaisempaa katsottavaa kuin Halal-teurastus.- Taasnäitä
lili50v kirjoitti:
kun eläin tainnutetaan se sätkyilee ja vinkuroi ennen kuin sen kurkulle pääsee verta laskemaan. Halal teurastuksessa otetaan sopiva ote ja laitetaan eläin vasemmalle kyljelle sidotaan jalat ja lasketaan veret kaulavaltimoista, elukka makaa rauhallisena ja ummistaa silmänsä.
Monta sataa kertaa teurastuksia,(lampaiten) nähneenä ja tehneenä mielipiteeni on että ulkopuolisen katsomana tainnutusteurastus on väkivaltaisempaa katsottavaa kuin Halal-teurastus.Ei sätkyile elukka ei kun sidotaan jalat kiinni. Sitäpaitsi Halal-teurastukseen kuuluu olennaisesti tehokas kivunpoisto joka toteutetaan Allahin nimen mainitsemalla. Olen kuullut, että samaa kivunlievitysmenetelmää ollaan ottamassa käyttöön myös ihmisten valvetilakirurgiassa.
Tiedän muuten yhden iranilaisen (kristityn) joka väittää tietävänsä yhden kauppiaan täällä joka myy tavallista lihaa halal-lihana. - melkoista
lili50v kirjoitti:
Monta sataa kertaa teurastuksia,(lampaiten) nähneenä ja tehneenä mielipiteeni on että ulkopuolisen katsomana tainnutusteurastus on väkivaltaisempaa katsottavaa kuin Halal-teurastus.Ymmärsinkö oikein, että olet itse teurastanut lampaita? Kerro lisää: missä, koska, miten?
- nähnyt
lili50v kirjoitti:
Monta sataa kertaa teurastuksia,(lampaiten) nähneenä ja tehneenä mielipiteeni on että ulkopuolisen katsomana tainnutusteurastus on väkivaltaisempaa katsottavaa kuin Halal-teurastus.Tainnutettu eläin ei tunne kipua.
Tuo kuvailemasi on aivan väärä. Eläin pidetään väkisin paikoillaan, ja se huutaisi kivusta jos pystyisi, mutta pahahan se on kipuaan ilmoille päästää kun kurkku leikataan auki. Kuolema tulee varsin hitaasti eikä eläin sitä rauhallisena odota vaan sätki ja potkii tietysti aivan paniikissa.
Ja sanomattakin on selvää että liha on pilalla. Kuolinkamppailua käyvä eläin erittää lihaan hyvin nopeasti suuren määrä adrenaliinia. - bit
Ensinnäkin: jos kristityt noudattaisivat omia ohjeitaan (Raamattu, sekä VT että UT), hekin söisivät ainoastaan lihaa josta veri on kokonaan laskettu pois. Sen sijaan kukaan tietämäni kristinuskoinen joka kieltäytyy varsinaisista veriruuista (letut, palttu...), ei kyseenalaista syömänsä lihan "puhtautta".
Toiseksi: kaikki muslimit eivät noudata islamin ruokasääntöjä. Ihan samalla tavoin, kuin kaikki heistä eivät kunnioita islamin ns. pukeutumissääntöjä (hmmm...). Jotkut ei uskovaiset muslimit taas ovat alkaneet syödä esim. possua asuttuaan tovin kulttuurissa, jossa sitä ei pidetä epämiellyttävänä (vrt. vaikkapa koiranlihan syönti keskivertolänsimaalaiselle toisaalla).
Kolmanneksi: Minun Iranilainen exäni (joka tosin ei ole muslimi) osti kerran edullista lammasta SUOMALAISomisteiselta luomutilalta. Vinkin tästä paikasta saimme uskismuslimitutulta, joka osteli sieltä itsekin... Vetäkää tästä johtopäätöksiä, jos haluatte!
Ja vielä: Olipa eläinten teurastustapa mikä hyvänsä, niiden elinoloissa ei ole hurraamista tässäkään maassa. Siat, naudat, siipikarja - kaikki ovat kaltoinkohdeltuja. Taisi olla yksi viimeisimmistä Voima -lehden numeroista, missä oli mm. kauhistuttava kuvareportaasi ala-arvoisesta tilanteesta ihan täällä koto-Suomessa.
Olin kasvissyöjä seitsemän vuoden ajan. Lihaan palasin entisen puolisoni lasten vuoksi, sillä heille ei kasvissyönti edes kotioloissa kelvannut. (Iranin isukkinsa olisi lähtenyt leikkiin mukaan huolimatta siitä, että tykkää syödä eläintä kuin eläintä.) Nyt harkitsen asiaa jälleen. - meni
bit kirjoitti:
Ensinnäkin: jos kristityt noudattaisivat omia ohjeitaan (Raamattu, sekä VT että UT), hekin söisivät ainoastaan lihaa josta veri on kokonaan laskettu pois. Sen sijaan kukaan tietämäni kristinuskoinen joka kieltäytyy varsinaisista veriruuista (letut, palttu...), ei kyseenalaista syömänsä lihan "puhtautta".
Toiseksi: kaikki muslimit eivät noudata islamin ruokasääntöjä. Ihan samalla tavoin, kuin kaikki heistä eivät kunnioita islamin ns. pukeutumissääntöjä (hmmm...). Jotkut ei uskovaiset muslimit taas ovat alkaneet syödä esim. possua asuttuaan tovin kulttuurissa, jossa sitä ei pidetä epämiellyttävänä (vrt. vaikkapa koiranlihan syönti keskivertolänsimaalaiselle toisaalla).
Kolmanneksi: Minun Iranilainen exäni (joka tosin ei ole muslimi) osti kerran edullista lammasta SUOMALAISomisteiselta luomutilalta. Vinkin tästä paikasta saimme uskismuslimitutulta, joka osteli sieltä itsekin... Vetäkää tästä johtopäätöksiä, jos haluatte!
Ja vielä: Olipa eläinten teurastustapa mikä hyvänsä, niiden elinoloissa ei ole hurraamista tässäkään maassa. Siat, naudat, siipikarja - kaikki ovat kaltoinkohdeltuja. Taisi olla yksi viimeisimmistä Voima -lehden numeroista, missä oli mm. kauhistuttava kuvareportaasi ala-arvoisesta tilanteesta ihan täällä koto-Suomessa.
Olin kasvissyöjä seitsemän vuoden ajan. Lihaan palasin entisen puolisoni lasten vuoksi, sillä heille ei kasvissyönti edes kotioloissa kelvannut. (Iranin isukkinsa olisi lähtenyt leikkiin mukaan huolimatta siitä, että tykkää syödä eläintä kuin eläintä.) Nyt harkitsen asiaa jälleen.Ensinnäkin: jos kristityt noudattaisivat omia ohjeitaan (Raamattu, sekä VT että UT), hekin söisivät ainoastaan lihaa josta veri on kokonaan laskettu pois...
- Mistä ihmeestä olet saanut päähäsi, että veri tulee pois huonommin jos eläin pistetään sen ollessa tajuton?? Lyöpä omasta päästäsi taju pois ja pyydä jotain kaveria kokeileen lyökö sydän. Kyllä se lyö ihan normaalisti ja pumppaa veren pois.
- Tilalla noudatetaan lakia ja eläin tainnutetaan ennen pistämistä. Pitäisikö jotain muita päätelmiä tuosta vetää..?
- Tätähän ei tässä kysytty ollenkaan. Ihan hyvä, että otit puheeksi, mutta kysymys oli hyväksytkö tajuissan olevalta eläimeltä kurkun viiltämisen auki. - bit
meni kirjoitti:
Ensinnäkin: jos kristityt noudattaisivat omia ohjeitaan (Raamattu, sekä VT että UT), hekin söisivät ainoastaan lihaa josta veri on kokonaan laskettu pois...
- Mistä ihmeestä olet saanut päähäsi, että veri tulee pois huonommin jos eläin pistetään sen ollessa tajuton?? Lyöpä omasta päästäsi taju pois ja pyydä jotain kaveria kokeileen lyökö sydän. Kyllä se lyö ihan normaalisti ja pumppaa veren pois.
- Tilalla noudatetaan lakia ja eläin tainnutetaan ennen pistämistä. Pitäisikö jotain muita päätelmiä tuosta vetää..?
- Tätähän ei tässä kysytty ollenkaan. Ihan hyvä, että otit puheeksi, mutta kysymys oli hyväksytkö tajuissan olevalta eläimeltä kurkun viiltämisen auki.Kuten en hyväksy kurkun viiltämistä tajuissaan olevalta ihmiseltä. Tiedän kuitenkin sekä suomalaisen että muunmaalaisen (sotaveteraaneja molemmat), jotka ovat tuon tehneet eivätkä siitä syyllisyytä kanna.
Aiheen vierestä menee tälläkin palstalla moni juttu. Siinä taas en näe mitään pahaa. Saadaanpahan monet asian tiimoilta heränneet ajatukset tuotua julki.
'Halal' muuten tarkoittaa puhdasta (kuten jutalaisten 'kosher') ja viittaa moniin muihinkin asioihin kuin teurastustapaan. - ..--..
bit kirjoitti:
Kuten en hyväksy kurkun viiltämistä tajuissaan olevalta ihmiseltä. Tiedän kuitenkin sekä suomalaisen että muunmaalaisen (sotaveteraaneja molemmat), jotka ovat tuon tehneet eivätkä siitä syyllisyytä kanna.
Aiheen vierestä menee tälläkin palstalla moni juttu. Siinä taas en näe mitään pahaa. Saadaanpahan monet asian tiimoilta heränneet ajatukset tuotua julki.
'Halal' muuten tarkoittaa puhdasta (kuten jutalaisten 'kosher') ja viittaa moniin muihinkin asioihin kuin teurastustapaan."jotka ovat tuon tehneet eivätkä siitä syyllisyytä kanna."
eivät varmaan kuitenkaan syömisen takia tuota tehneet. suomalainen ainakaan. melkoista kirjoitti:
Ymmärsinkö oikein, että olet itse teurastanut lampaita? Kerro lisää: missä, koska, miten?
juuri teurastettua lammasta Turkissa. En nähnyt itse veren valuttamista, mutta lammikoista päätellen olivat sen juuri minuutteja ennen suorittaneet.
Autoin siis putsaamaan ruhon ja leikkaamaan sopivia paloja lihasta.
Navetalla lempihommaa oli suolan "nuolettaminen" lehmille ;) Rohkeimmat elukat uskalsivat heti tulla luo, mutta suurin osa kuikuili kulmiensa alta, että kukas toi oikein on.. Tolta en kyllä uskalla suolaa käydä hakemassa.- hienoa
Babylous kirjoitti:
juuri teurastettua lammasta Turkissa. En nähnyt itse veren valuttamista, mutta lammikoista päätellen olivat sen juuri minuutteja ennen suorittaneet.
Autoin siis putsaamaan ruhon ja leikkaamaan sopivia paloja lihasta.
Navetalla lempihommaa oli suolan "nuolettaminen" lehmille ;) Rohkeimmat elukat uskalsivat heti tulla luo, mutta suurin osa kuikuili kulmiensa alta, että kukas toi oikein on.. Tolta en kyllä uskalla suolaa käydä hakemassa.Kieltäydyit sentään laittamasta suuhusi eläinparkaa.
hienoa kirjoitti:
Kieltäydyit sentään laittamasta suuhusi eläinparkaa.
Oikein hyvällä ruokahalulla söin kaiken mitä eteen tuotiin, myös lammasta.
Pidän kovasti kaikenkarvaisista eläimistä, mutta ei minusta kyllä mitään kasvissyöjää saisi tekemälläkään. Jos se tekee minusta kamalan ihmisenä, niin sitten ei voi mitään.
Nimim. poro on parasta ;)- pahaa
Babylous kirjoitti:
Oikein hyvällä ruokahalulla söin kaiken mitä eteen tuotiin, myös lammasta.
Pidän kovasti kaikenkarvaisista eläimistä, mutta ei minusta kyllä mitään kasvissyöjää saisi tekemälläkään. Jos se tekee minusta kamalan ihmisenä, niin sitten ei voi mitään.
Nimim. poro on parasta ;)Ainoastaan halal-teurastetun eläimen syönti on tuomittavaa. Itsekin olet sitä mieltä myöskin, mutta et uskalla kieltäytyä ettei loukkaannuta, eikö niin?
pahaa kirjoitti:
Ainoastaan halal-teurastetun eläimen syönti on tuomittavaa. Itsekin olet sitä mieltä myöskin, mutta et uskalla kieltäytyä ettei loukkaannuta, eikö niin?
Olen nyt tosi pahoillani, mutta mulle on ihan yksi lysti että miten mun ruoka pistetään teuraaksi.
Mitenkäs syksyn rapukekkerit? Ravut kun heitetään kiehuvaan veteen ihan elävinä..
Tai osterit? Sitruunaa päälle, jotta varmistetaan että on elossa ja eikun suuppiin..
Oikeesti, jos näitä juttuja alkaa tosissaan miettimään, täytyisi suosiolla ryhtyä joksikin laktovegetaristiksi.
Mistä voisi tietää että esim. hirvimetsällä on osuttu riistaan kuolettavasti jo ensimmäisellä haulilla? Sehän on voinut ensin saada vain puolittaisen osuman--> eläin joutunut kärsimään kivusta ja kuollut vasta seuraavasta laakista..- jotain rotia
Babylous kirjoitti:
Olen nyt tosi pahoillani, mutta mulle on ihan yksi lysti että miten mun ruoka pistetään teuraaksi.
Mitenkäs syksyn rapukekkerit? Ravut kun heitetään kiehuvaan veteen ihan elävinä..
Tai osterit? Sitruunaa päälle, jotta varmistetaan että on elossa ja eikun suuppiin..
Oikeesti, jos näitä juttuja alkaa tosissaan miettimään, täytyisi suosiolla ryhtyä joksikin laktovegetaristiksi.
Mistä voisi tietää että esim. hirvimetsällä on osuttu riistaan kuolettavasti jo ensimmäisellä haulilla? Sehän on voinut ensin saada vain puolittaisen osuman--> eläin joutunut kärsimään kivusta ja kuollut vasta seuraavasta laakista..Rapu ja osteri ovat pieniä elukoita, mikä tarkoittaa pienempiä aivoja ja hermostoa. Ne eivät välttämättä edes tunne kipua siten kuin isommat ja monimutkaisemmat organismit.
Hirvimetsällä ei yleensä käytetä haulikkoa vaan kivääriä. 500-kiloista hirveä ei oikein saa suostuttelemalla teurastettavaksi. Ampuminen on pakollista. Hirvikannan harventaminen on Suomessa melkein pakollista, muuten hirvikolarien määrä nousee sietämättömäksi ja hirviä olisi mahdollisesti sinunkin takapihallasi.
Halal-liha on siis ihan eri asia, siinä on kyse tarpeettoman julmasta teurastustavasta. Jos olisi pakko valita, niin ottaisin mielummin napin kuulaan kuin vuotaisin kuiviin auenneesta kaulavaltimosta.
Välinpitämätön asenne on tosin aika tyypillistä muslimimiesten länsimaalaisille puolisoille, valitettavasti. Seurauksista voi sitten lukea joka päivä lehdistä. jotain rotia kirjoitti:
Rapu ja osteri ovat pieniä elukoita, mikä tarkoittaa pienempiä aivoja ja hermostoa. Ne eivät välttämättä edes tunne kipua siten kuin isommat ja monimutkaisemmat organismit.
Hirvimetsällä ei yleensä käytetä haulikkoa vaan kivääriä. 500-kiloista hirveä ei oikein saa suostuttelemalla teurastettavaksi. Ampuminen on pakollista. Hirvikannan harventaminen on Suomessa melkein pakollista, muuten hirvikolarien määrä nousee sietämättömäksi ja hirviä olisi mahdollisesti sinunkin takapihallasi.
Halal-liha on siis ihan eri asia, siinä on kyse tarpeettoman julmasta teurastustavasta. Jos olisi pakko valita, niin ottaisin mielummin napin kuulaan kuin vuotaisin kuiviin auenneesta kaulavaltimosta.
Välinpitämätön asenne on tosin aika tyypillistä muslimimiesten länsimaalaisille puolisoille, valitettavasti. Seurauksista voi sitten lukea joka päivä lehdistä.Meidän talouteen ei ole koskaan ostettu halal-lihoja. Syömme myös lihaa verrattain harvoin, esim. minä olen viimeksi syönyt lihatuotteita reilu kaksi viikkoa sitten vanhempieni luona (maksaa).
Mutta jos joku tarjoaa minulle ruokaa, en ala tivaamaan häneltä että miten tämä eläin on tapettu?
Ostan kotiin onnellisten kanojen munia ja pyrin ostamaan kaikki vihannekset "lähituotteina"..jne.
Jos eläinoikeuksista aletaan keskustelemaan, niin lähtökohtaisesti olisin ensin huolissani ihan normi teuraseläinten elinolosuhteista, kun nyt Suomessa elellään.- sunmielipe
Babylous kirjoitti:
Meidän talouteen ei ole koskaan ostettu halal-lihoja. Syömme myös lihaa verrattain harvoin, esim. minä olen viimeksi syönyt lihatuotteita reilu kaksi viikkoa sitten vanhempieni luona (maksaa).
Mutta jos joku tarjoaa minulle ruokaa, en ala tivaamaan häneltä että miten tämä eläin on tapettu?
Ostan kotiin onnellisten kanojen munia ja pyrin ostamaan kaikki vihannekset "lähituotteina"..jne.
Jos eläinoikeuksista aletaan keskustelemaan, niin lähtökohtaisesti olisin ensin huolissani ihan normi teuraseläinten elinolosuhteista, kun nyt Suomessa elellään.Nurinkurista ajattelua perustella eläinten huonoa kohtelua sillä että kohtelu on jo huonoa.
Mutta ihan hyvä juttu, että kerroit sinulle olevan yksi lysti miten elukka on tapettu. Tätä tässä haettinkin.
Kerrotko vielä onko tämä asenne ihan lapsuudenkodista vai onko mielipide muuttunut vuosien mittaan tämmöiseen suuntaan? sunmielipe kirjoitti:
Nurinkurista ajattelua perustella eläinten huonoa kohtelua sillä että kohtelu on jo huonoa.
Mutta ihan hyvä juttu, että kerroit sinulle olevan yksi lysti miten elukka on tapettu. Tätä tässä haettinkin.
Kerrotko vielä onko tämä asenne ihan lapsuudenkodista vai onko mielipide muuttunut vuosien mittaan tämmöiseen suuntaan?Lapsuudenkodissa on aina syöty kaikkea; lihaa, kalaa, rapuja jne.. En muista käyneeni koskaan keskustelua vanhempieni kanssa aiheesta -mitä lihalle tapahtui ennen kauppaan tuloa.
- sitten
Babylous kirjoitti:
Lapsuudenkodissa on aina syöty kaikkea; lihaa, kalaa, rapuja jne.. En muista käyneeni koskaan keskustelua vanhempieni kanssa aiheesta -mitä lihalle tapahtui ennen kauppaan tuloa.
Ehkä ajattelisit toisin jos olisitte keskustellet. Onneksi kaikki eivät ole kaltaisiasi.
sitten kirjoitti:
Ehkä ajattelisit toisin jos olisitte keskustellet. Onneksi kaikki eivät ole kaltaisiasi.
olipa tosi kivasti sanottu ;)
Kaikki muut ominaisuuteni TIETENKIN peittyvät tuon yhden mielipiteen alle :)
Toivotaan myös että muut ovat enemmän sinun kaltaisiasi.
Se ken on synnitön, heittäköön ensimmäisen kiven ja sitä rataa ;)
P.S Tiesin muuten aina ihan kysymättä, että se liha tuli stockan lihatiskiltä..- tunnustan
Babylous kirjoitti:
olipa tosi kivasti sanottu ;)
Kaikki muut ominaisuuteni TIETENKIN peittyvät tuon yhden mielipiteen alle :)
Toivotaan myös että muut ovat enemmän sinun kaltaisiasi.
Se ken on synnitön, heittäköön ensimmäisen kiven ja sitä rataa ;)
P.S Tiesin muuten aina ihan kysymättä, että se liha tuli stockan lihatiskiltä..En tee eläimelle mitään mitä en halua itselleni tehtävän. Tämän takia en syö juurikaan broileria.
Mikää ei kuitenkaan estä minua syömästä nautaa. Naudalla on varsin loikoisaa maata pahnoilla ja ruoka tuodaan eteen. Eli hyvä elämä ja hyvä kuolema. En näe että olisin syntinen tässä asiassa. Sinäkin voit tehdä valintasi jos haluat, joten tutkiskelepa sisintäsi. Vai etkö uskalla uhmata miestäsi, etkö uskalla sanoa, että kurkunleikkaaminen on mielestäsi julmaa pientä eläintä kohtaan? Vai etkö todellakaan tunne mitään tunteita lammasta tai nautaa kohtaan, joka joutuu päättämään päivänsä tällaiseen hirvittävään rituaaliin? tunnustan kirjoitti:
En tee eläimelle mitään mitä en halua itselleni tehtävän. Tämän takia en syö juurikaan broileria.
Mikää ei kuitenkaan estä minua syömästä nautaa. Naudalla on varsin loikoisaa maata pahnoilla ja ruoka tuodaan eteen. Eli hyvä elämä ja hyvä kuolema. En näe että olisin syntinen tässä asiassa. Sinäkin voit tehdä valintasi jos haluat, joten tutkiskelepa sisintäsi. Vai etkö uskalla uhmata miestäsi, etkö uskalla sanoa, että kurkunleikkaaminen on mielestäsi julmaa pientä eläintä kohtaan? Vai etkö todellakaan tunne mitään tunteita lammasta tai nautaa kohtaan, joka joutuu päättämään päivänsä tällaiseen hirvittävään rituaaliin?tämä liittyisi minun mieheeni?
Kerron nyt uudelleen jos meni ohi; emme osta halal-lihaa kotiin.- sinun.
Babylous kirjoitti:
tämä liittyisi minun mieheeni?
Kerron nyt uudelleen jos meni ohi; emme osta halal-lihaa kotiin.Hyvänen aika sentään. Minä olen aivan äimän käkenä että mihin tämä liityy, jos suomalainen ihminen hyväksyy täysin tuollaisen eläinten kohtelun. En kerta kaikiaan keksi mitään muuta kuin miehesi. Anteeksi jos vedin syyttömän tähän keskusteluun. Ehkä emme saa koskaan tietää mistä johtuu. Tiedän kyllä että maailma on paha eikä kaiki ole niin empaattisia kuin itse olen
melkoista kirjoitti:
Ymmärsinkö oikein, että olet itse teurastanut lampaita? Kerro lisää: missä, koska, miten?
mitään hurjaa ole. Kun aikoinani kasvatin lampaita, ajattelin että koko niitten elin kaaren olen niiden kanssa,astutuksesta-turkiksi,neuleeksi tai paistiksi asti. Siinäsitten tuli opeteltua kätilön ja teurastajankin homma.
Kaikki jotka lihaa syövät tietävät että joku on senkin eläimen teurastanut, ei se muuten siinä kautasella herkullisena odota syömistä.
Eikä teurastajat ole koviksia, vaan inhimillisen palvelun suorittajia.nähnyt kirjoitti:
Tainnutettu eläin ei tunne kipua.
Tuo kuvailemasi on aivan väärä. Eläin pidetään väkisin paikoillaan, ja se huutaisi kivusta jos pystyisi, mutta pahahan se on kipuaan ilmoille päästää kun kurkku leikataan auki. Kuolema tulee varsin hitaasti eikä eläin sitä rauhallisena odota vaan sätki ja potkii tietysti aivan paniikissa.
Ja sanomattakin on selvää että liha on pilalla. Kuolinkamppailua käyvä eläin erittää lihaan hyvin nopeasti suuren määrä adrenaliinia.oliko toi sun mielipide vai luitko sen jostain?
Kuvittele itse kumpi tuntuu sinussa se että saat tällin päähän , vai se että saa terävällä veitsellä äkkiää syvän haavan joka estää aivojesi veren saannin heti ja tajuntasi lähtee??? Tajuton eläin ei huuda ei ääntele vaan on rauhallisena ja ummistaa silmänsä.
Kuoleman tuleminen ei pitkity milläänlailla, sydän pumppaa veren ulos ja elämä loppuu ja eläimestä on tullut ruokaa ihmisille.
Tuota potkimista tapahtuu samallalailla tainnutetuilla kuin muillakin, se on refleksi, joka edesauttaa veren poistumisen, (ihan hyvä)
Liha ei ole pilalla vaan on vähemmän verta sisältävää kuin tavan liha, säilyy paremmin.
Adrenaliinia on pelkäävän eläimen elimistössä.Taasnäitä kirjoitti:
Ei sätkyile elukka ei kun sidotaan jalat kiinni. Sitäpaitsi Halal-teurastukseen kuuluu olennaisesti tehokas kivunpoisto joka toteutetaan Allahin nimen mainitsemalla. Olen kuullut, että samaa kivunlievitysmenetelmää ollaan ottamassa käyttöön myös ihmisten valvetilakirurgiassa.
Tiedän muuten yhden iranilaisen (kristityn) joka väittää tietävänsä yhden kauppiaan täällä joka myy tavallista lihaa halal-lihana.taikasanasta kivunlievityksenä.
Besmelleh-(sinnepäin kirjoitettuna)Jumalan nimeen, on sana jota sanotaan esim ruokailua aloitettaessa ja tietääkseni teurastettaessa (en mene vannomaan).
Kaiken minkä teette tehkää Jumalan nimessä-sanoo raamattukin.
Akupunktiolla puudutettuna tehdään valvetilakirurgiaa, en tiedä mistä Sinä puhut.- olehyvä
lili50v kirjoitti:
oliko toi sun mielipide vai luitko sen jostain?
Kuvittele itse kumpi tuntuu sinussa se että saat tällin päähän , vai se että saa terävällä veitsellä äkkiää syvän haavan joka estää aivojesi veren saannin heti ja tajuntasi lähtee??? Tajuton eläin ei huuda ei ääntele vaan on rauhallisena ja ummistaa silmänsä.
Kuoleman tuleminen ei pitkity milläänlailla, sydän pumppaa veren ulos ja elämä loppuu ja eläimestä on tullut ruokaa ihmisille.
Tuota potkimista tapahtuu samallalailla tainnutetuilla kuin muillakin, se on refleksi, joka edesauttaa veren poistumisen, (ihan hyvä)
Liha ei ole pilalla vaan on vähemmän verta sisältävää kuin tavan liha, säilyy paremmin.
Adrenaliinia on pelkäävän eläimen elimistössä.Siinä sulle rauhallinen eläin joka tyytyväisenä kuolee pois. Hyi helvetti. Itse en edes pysty katsoon loppuun
http://www.youtube.com/watch?v=lo7KfBM7cMY olehyvä kirjoitti:
Siinä sulle rauhallinen eläin joka tyytyväisenä kuolee pois. Hyi helvetti. Itse en edes pysty katsoon loppuun
http://www.youtube.com/watch?v=lo7KfBM7cMYtyönsä tekee. En ymmärrä väkivallala mässäilyä ja ilman kokemusta ja tietoa asioitten dramatisoinnilla ja hirveiksi tekemisellä.
Joka syö lihaa tietäköön että se eläin on teurastettu jotta se olisi syötävää.
Se joka valitsee olla syömättä lihaa tekee valintansa omista lähtökohdistaan.
Molempi parempi.- meni
lili50v kirjoitti:
työnsä tekee. En ymmärrä väkivallala mässäilyä ja ilman kokemusta ja tietoa asioitten dramatisoinnilla ja hirveiksi tekemisellä.
Joka syö lihaa tietäköön että se eläin on teurastettu jotta se olisi syötävää.
Se joka valitsee olla syömättä lihaa tekee valintansa omista lähtökohdistaan.
Molempi parempi.Hyvä ettet enää jauha kivuttomasta operaatiosta mitään ja yhteyden katkeamisesta. Kuka milläkin lailla työnsä tekee, siinä olemme samaa mieltä.
meni kirjoitti:
Hyvä ettet enää jauha kivuttomasta operaatiosta mitään ja yhteyden katkeamisesta. Kuka milläkin lailla työnsä tekee, siinä olemme samaa mieltä.
mieltäsi muuttamaan.
MINUN mielipiteeni ja kokemukseni puoltaa halal teurastusta, KUN se tehdään AMMATTITAIDOLLA. Se on mielestäni INHIMILLISIN tapa eläimelle kuolla ruuaksi joutuessaan JA PISTE- enymmärrä
lili50v kirjoitti:
mieltäsi muuttamaan.
MINUN mielipiteeni ja kokemukseni puoltaa halal teurastusta, KUN se tehdään AMMATTITAIDOLLA. Se on mielestäni INHIMILLISIN tapa eläimelle kuolla ruuaksi joutuessaan JA PISTEMinusta tuo video todistaa vääräksi väitteesi että taju olis pois muutamassa sekunnissa. Tuossa vedettiin kaula auki selkärankaan asti ja silti vaan yritti lehmä jaloilleen.
Jos eläin tainnutetaan hiilidioksidilla niin eihän se edes huomaa sitä. Ihminenkin voi mennä ja tainnutettavaksi ja herätä parin minuutin päästä aivan mukavasti. En ymmärrä mikä seikka puoltaa kurkun katkomista? - naisista
lili50v kirjoitti:
mitään hurjaa ole. Kun aikoinani kasvatin lampaita, ajattelin että koko niitten elin kaaren olen niiden kanssa,astutuksesta-turkiksi,neuleeksi tai paistiksi asti. Siinäsitten tuli opeteltua kätilön ja teurastajankin homma.
Kaikki jotka lihaa syövät tietävät että joku on senkin eläimen teurastanut, ei se muuten siinä kautasella herkullisena odota syömistä.
Eikä teurastajat ole koviksia, vaan inhimillisen palvelun suorittajia.ei pysty teurastamaan eläintä. Ei siihen taida pystyä moni mieskään. Siinä mielessä olet kyllä riuskaotteinen.
Tainnutitko myös eläimet itse? enymmärrä kirjoitti:
Minusta tuo video todistaa vääräksi väitteesi että taju olis pois muutamassa sekunnissa. Tuossa vedettiin kaula auki selkärankaan asti ja silti vaan yritti lehmä jaloilleen.
Jos eläin tainnutetaan hiilidioksidilla niin eihän se edes huomaa sitä. Ihminenkin voi mennä ja tainnutettavaksi ja herätä parin minuutin päästä aivan mukavasti. En ymmärrä mikä seikka puoltaa kurkun katkomista?Olen nähnyt niin monta pyssyllä tainnutettua, jotka kuula kallossa hyppäävät jaloilleen, ei se sen ihanampaa ole sekään.
Tainnutus teurastamossa hiilidioksiidilla???jotain uutta??? Pulttipyssyllä minun tietääkseni, mutta siitähän on jo aikaa, että en mene vannomaan mitä nyt.
Joten jos teurastus on mielestäsi niin kamala asia, sinuna en lihaa söisi ollenkaan.
Ajattele että toiset tappaa elukoita työkseen, jotta muut ihmiset voisi kritisoida heidän työtään pihviään pureskellessaan tai lihapullia kitaansa viskoessaan.- hö-lö-mö
lili50v kirjoitti:
Olen nähnyt niin monta pyssyllä tainnutettua, jotka kuula kallossa hyppäävät jaloilleen, ei se sen ihanampaa ole sekään.
Tainnutus teurastamossa hiilidioksiidilla???jotain uutta??? Pulttipyssyllä minun tietääkseni, mutta siitähän on jo aikaa, että en mene vannomaan mitä nyt.
Joten jos teurastus on mielestäsi niin kamala asia, sinuna en lihaa söisi ollenkaan.
Ajattele että toiset tappaa elukoita työkseen, jotta muut ihmiset voisi kritisoida heidän työtään pihviään pureskellessaan tai lihapullia kitaansa viskoessaan.Kun elukkaa ammutaan pulttipyssyllä päähän niin se on tajuton ja ihan varmaan nousee jaloilleen minuutin päästä ellei sitä enne tapeta. Jos sä oot nähny paljonkin noita jaloilleen nousseita niin jotenkin mä en ihmettele sitä ollenkaan. Täyttää täysin eläinrääkkäyksen tunnusmerkit ja poliisikin vois olla kiinnostunut
hö-lö-mö kirjoitti:
Kun elukkaa ammutaan pulttipyssyllä päähän niin se on tajuton ja ihan varmaan nousee jaloilleen minuutin päästä ellei sitä enne tapeta. Jos sä oot nähny paljonkin noita jaloilleen nousseita niin jotenkin mä en ihmettele sitä ollenkaan. Täyttää täysin eläinrääkkäyksen tunnusmerkit ja poliisikin vois olla kiinnostunut
poliisis. Mene visiitille karjankuljetusauton kyytiin ja katso koko loppumatka jäähdyttämöön asti, jutellaan sitten lisää.
kuolema tulee siinäkin tapauksessa, että tainnutetaan, vasta veren valutuksen jälkeen.- Sargul
tunnustan kirjoitti:
En tee eläimelle mitään mitä en halua itselleni tehtävän. Tämän takia en syö juurikaan broileria.
Mikää ei kuitenkaan estä minua syömästä nautaa. Naudalla on varsin loikoisaa maata pahnoilla ja ruoka tuodaan eteen. Eli hyvä elämä ja hyvä kuolema. En näe että olisin syntinen tässä asiassa. Sinäkin voit tehdä valintasi jos haluat, joten tutkiskelepa sisintäsi. Vai etkö uskalla uhmata miestäsi, etkö uskalla sanoa, että kurkunleikkaaminen on mielestäsi julmaa pientä eläintä kohtaan? Vai etkö todellakaan tunne mitään tunteita lammasta tai nautaa kohtaan, joka joutuu päättämään päivänsä tällaiseen hirvittävään rituaaliin?Ollaanko täällä kuultu niistä tarhaketuista jotka Kiinassa nyljetään elävältään? Jatketaan eläinpalstoilla?
- sekä
kosher- että halal-lihaa, ja varsinkin ihan kotimaista sikanautaa. Kaikki on mennyt kurkusta alas. En kyllä erityisemmin välitä lihasta ja syön sitä vain vähän.
Kaikki otukset, joiden lihaa olen syönyt, on onneksi jollakin lailla tapettu. Ja onneksi minun ei ole tarvinnut niitä itse tappaa. Lapsuudesta kyllä muistan vasikantappoja navetan takana. Se tuntui hirveältä.
Olen sitä mieltä, että tässäkin asiassa on noudatettava kunkin maan lakeja. Jos jossakin maassa halal-teurastus on sallittua, niin siinä ei ole mitään ongelmaa.
Jos asiaa alkaa ajatella eläimen kannalta, on lihansyönti lopetettava kokonaan. Silloin tosin valtaosa eläimistä jäisi syntymättäkin.- maan laki
On olemassa maan rajat ylittäviä lakeja kuten ihmis- ja eläinten oikeudet.
- ihme ajattelua
maan laki kirjoitti:
On olemassa maan rajat ylittäviä lakeja kuten ihmis- ja eläinten oikeudet.
Maailmassa on PIKKASEN enempi kivityksen hyväksyjiä kuin suomalaisia, et revipä siitä...
- nönööö
EN hyväksy! ja menee ruokahalutki kokonaan kun katsoo miten halal-liha alusta loppuun tehään enkä kyl söis muutakaan lihaa jos sikseen tulee kun näkee uutisissa miten kanoja ja muita kasvatetaan! monta viikkoa menee aina kasvisruoalla ja tofulla!
- vegaaniakka
vain idiootit syövät murhattuja eläimiä.
- bidrali
Unohtaisistko kaiken mitä kotona on opetettu;D
Mitenhän se oli ne opetukset... isältä tuli hyviä vinkkejä:
Jos miestä lyö suoraan otsaan se kumahtaa siihen... parempi on kuitenkin kolmen kohdan tekniikka (isä käytti tätä baaritappeluissa).
isän lempi motto oli myös "mikään ei kannata mistään ei ole mitään hyötyä parempi vaan pistää haulikon piippu suulle ja posauttaa".
Isä tykkäsi rasvassa keitetystä tirristä, että minustakin sitten tuli jotain muuta kuin vegaani.
Teurastuksia en katsonut joten en tiedä oliko elukka aina edes hengiltä kun sitä alettiin vuolemaan. Epäilempä kerran isän piti ampua kissa hengiltä kun se oli "rikki" ja niinhän siinä kävi että isä ampui pinskalla liikkuvaa kissaa ja luuli sen kuolleeksi parin päivän päästä se sama kissa tuli pää tohjona juomaan maitoa muiden terveiden kissojen kanssa. Äiti nosti asiasta aika huudon mutta isä kielsi ampuneensa ohi..
(minua luonnollisesti haluttiin suojella tällaiselta joten kissan tappamiset hoidettiin silloin kun minä olin koulussa nyt vasta viinilasillisella ollaan äidin kanssa näistä juteltu ja pahalta tuntuu). Jos nyt puhutaan kotiopetuksesta (mihin tuossa viittasit) niin meillä oli sääntö että lautanen piti syödä puhtaaksi, annetusta ruuasta ei saa kieltäytyä esim. kutsuilla, kaikkea pitää maistaa ainakin kerran ja ruuasta pitää aina kiittää talon emäntää (tai isäntää).
Myös oli sääntö ettei eläimiä saa kiusata (lähinnä kissoja ei saa vetää hännästä eikä nujuuttaa)
Eipä ollut sillon mitään halallihoja mistä olisi tarvinnut erikseen sanoa. Kärsivä elukka piti tappaa nopeasti.
En ole tietääkseni syönyt halal-lihaa, enkä hyväksy teurastus tapaa. Olen keskusteluissamme kyseen alaistanut halal-lihan puhtauden (samoinkuin kaikki muutkin miehen uskontoon liittyvät asiat kuten huivin, miesten auktoriteetin, musliminaisten rajoitetut parisuhde markkinat, naisten oikeudet, poikalasten ympärileikkauksen, Koraanin ja sen noudattamisen, allahin ja kaiken mikä nyt vain on ollut vastaan minun länsimaisia käsityksiäni).
Syömme tavan lihaa kotona, keran joku marokolainen toi halal-lihaa mutta se oli niin epämääräistä kuivaa mössöä että en halunnutkaan edes maistella ja vielä kun se oli halal-lihaa hyi olkoon mutta en mene tuomitsemaan ihmistä joka sitä syö eivät kaikki ajattele asioita kuten minä.
Marokolainen mies ei pahastunut vaikka esitin kantani halal-teurastuksesta mies pahoitteli hymyillen käytöstäni marokolaiselle ja myöhemmin moitti minua kun menin sillä tavalla sanomaan... totesin vain että jos sinä et kestä totuutta/kritiikkiä omasta kulttuuristasi niin millä oikeudella kritisoit minun kulttuuriani... meillä sentään eläimet tainnutetaan ennen teurastusta...
Olen lihan syöjä... tavallaan nyt olen alkanut käyttää lihaa vain lisukkeina kuten aasialaisilla on tapana... pohjoismaisittain liha on ruuan pääosa ja kasvikset ovat siinä lisukkeena. Kanaa tulee syötyä usein lammasta/nautaaa lähinnä kebabina, ei pitäisi olla halal-lihaa.
Sian syönnin olen melkein lopettanut, sian tuotanto on lähinnä pohjoismaissa joten se on ihan turha teuraselukka eikä edes terveellinen ja Raamatussakin jo kieltävät sen syönnin. En osta sianlihaa kotiin mutta en myöskään ala itkeä jos joku minulle sitä tarjoaa, en kuitenkaan esim ulkona syödessä tilaa mitään missä on sikaa.
(Paitsi isän kanssa oli pakko kun ruokalistalla ei ollut muuta (joku paikallinen porsasfile paikka isän lemppari)... no kostoksi hairahduksestani sain salaattiini lasinsiruja onneksi ei mitään vakavampaa tullut ja saatiin salaatti jaminun annos ilmaiseksi;D) - ero?
Ei se, miltä teurastus näyttää, kerro sitä, kumpi on sadistisempi tapa.
Leijona tappaa saaliinsa tukehduttamalla kun puree henkitorvea. Siistin näköistä, mutta saaliseläin ehtii tajuta = kärsiä melko kauan.
Hyeena repii saaliseläimeltä mahan auki, jolloin sisäelimet valuvat ulos. Verinen näky, mutta saaliseläin menee välittömästi sokkiin eikä tiedä tuon taivaallista mistään enää.
Verenlasku halal-teurastuksessa sama juttu. Ei yhtään kivuliaampi, kuin meikäläinen tainnutustekniikka. Sotkuisemman ja verisemmän näköistä toki.
Eläimiä kohdellaan meidänkin tehotaloudessa muutenkin jo niin ala-arvoisesti, että minusta on joutavaa keskittyä teurastustekniikan kivuliaisuuteen - teurastus on rääkätyille eläimille eutanasia. Voitais ihan vain keskittyä siihen eläinten luomutuotannon lisäämiseen.- kaikenlaista
ihmisyys tarkoittaa sitä että me emme toimi niinkuin liejona. Eihän muuten olis mitän mieltä puutua mihinkään yhteiskunnan epäkohtaan.
Meikäläinen nykyaikainen tainnutustekniikka on täysin kivuton, otappa selvää. - onnistu
kaikenlaista kirjoitti:
ihmisyys tarkoittaa sitä että me emme toimi niinkuin liejona. Eihän muuten olis mitän mieltä puutua mihinkään yhteiskunnan epäkohtaan.
Meikäläinen nykyaikainen tainnutustekniikka on täysin kivuton, otappa selvää.ensimmäisellä kerralla. Ja siksi toisekseen eläin on tainnuttamispisteeseen saakka päästessä ehtinyt ja saanut pelätä jo pitkän tovin. Eläimet haistavat ja vaistoavat jo teuraaksi vietäessä, mistä on kysymys. Kalma haisee. Täysin kivutonta teurastamista ei ole olemassakaan.
Ja kuten sanottu, eläinten tehokasvatus on paljon pidemmän ajan ongelma, kuin se, kuinka lopetus hoidetaan. Monessa maassa eläintä rahdataan vielä mielettömiä matkoja ennen kuin se teurastetaan. Tästä kaikesta pitäisi olla nykyistä paljon enemmän huolissaan. - kuitenkin
onnistu kirjoitti:
ensimmäisellä kerralla. Ja siksi toisekseen eläin on tainnuttamispisteeseen saakka päästessä ehtinyt ja saanut pelätä jo pitkän tovin. Eläimet haistavat ja vaistoavat jo teuraaksi vietäessä, mistä on kysymys. Kalma haisee. Täysin kivutonta teurastamista ei ole olemassakaan.
Ja kuten sanottu, eläinten tehokasvatus on paljon pidemmän ajan ongelma, kuin se, kuinka lopetus hoidetaan. Monessa maassa eläintä rahdataan vielä mielettömiä matkoja ennen kuin se teurastetaan. Tästä kaikesta pitäisi olla nykyistä paljon enemmän huolissaan.Ok. Joskus harvoin tainnutus ei onnistu heti mutta halal teurastuksessa sitä ei edes yritetä!
On muuten vissi ero tuossa! - heeeetkinen
onnistu kirjoitti:
ensimmäisellä kerralla. Ja siksi toisekseen eläin on tainnuttamispisteeseen saakka päästessä ehtinyt ja saanut pelätä jo pitkän tovin. Eläimet haistavat ja vaistoavat jo teuraaksi vietäessä, mistä on kysymys. Kalma haisee. Täysin kivutonta teurastamista ei ole olemassakaan.
Ja kuten sanottu, eläinten tehokasvatus on paljon pidemmän ajan ongelma, kuin se, kuinka lopetus hoidetaan. Monessa maassa eläintä rahdataan vielä mielettömiä matkoja ennen kuin se teurastetaan. Tästä kaikesta pitäisi olla nykyistä paljon enemmän huolissaan.Miksi aina perustellaan jotain julmuutta toisella julmuudella?
Tuo muuten mitä sanot tehotuotannosta. Pitäsi erottaa kaksi asiaa, julkisuudessa olleet väärinkäytösket ja sitten ne olosuhteet jotka lain mukaan eläimelle on tarjottava, ja jotka siis valtaosa eläimistä saa. Ajatellaanpa nyt vaikka nautaa tai lammasta Suomessa. Kerrotko kun tunnut tietävän mikä on se epäkohta joka aiheuttaa eläimelle kärsimystä? Laissa on säädetty ainakin, että eläimelle pitää antaa säännöllisesti ruokaa, vettä, pahnoja alle, karsina. Jääkö muuta valitettavaa kuin liian pieni karsina, johon voi vedota vaikka kuinka kauan. Toisaalta säädöksiä parannetaan joka vuosi ja monessa paikassa eläimet pääsee karsinastaan vapaasti ulos jaloittelemaan (isossakin karsinassa eläimet on aina ihan toisissaan kiinni, laumaeläimitä kun ovat). Pointtihan on se, että ihan varmaan kaikki se tehdään aina eläimen hyväksi mikä on ilmaista. Vain eläimistä täysin piittaamaton jättää tekemättä eläimen hyvinvointia parantavan seikan jos se ei maksa mitään. Tainnutus on tällainen toimenpide. Kerropa nyt oma mielipiteesi miten eläimen olosuhteita vois parantaa sille tasolle, että huonoa kuolemaa ei voitais enää perustella huonolla elämällä. - on julma
heeeetkinen kirjoitti:
Miksi aina perustellaan jotain julmuutta toisella julmuudella?
Tuo muuten mitä sanot tehotuotannosta. Pitäsi erottaa kaksi asiaa, julkisuudessa olleet väärinkäytösket ja sitten ne olosuhteet jotka lain mukaan eläimelle on tarjottava, ja jotka siis valtaosa eläimistä saa. Ajatellaanpa nyt vaikka nautaa tai lammasta Suomessa. Kerrotko kun tunnut tietävän mikä on se epäkohta joka aiheuttaa eläimelle kärsimystä? Laissa on säädetty ainakin, että eläimelle pitää antaa säännöllisesti ruokaa, vettä, pahnoja alle, karsina. Jääkö muuta valitettavaa kuin liian pieni karsina, johon voi vedota vaikka kuinka kauan. Toisaalta säädöksiä parannetaan joka vuosi ja monessa paikassa eläimet pääsee karsinastaan vapaasti ulos jaloittelemaan (isossakin karsinassa eläimet on aina ihan toisissaan kiinni, laumaeläimitä kun ovat). Pointtihan on se, että ihan varmaan kaikki se tehdään aina eläimen hyväksi mikä on ilmaista. Vain eläimistä täysin piittaamaton jättää tekemättä eläimen hyvinvointia parantavan seikan jos se ei maksa mitään. Tainnutus on tällainen toimenpide. Kerropa nyt oma mielipiteesi miten eläimen olosuhteita vois parantaa sille tasolle, että huonoa kuolemaa ei voitais enää perustella huonolla elämällä.tainnutusteurastus ihan yhtä julma, vaikka ensimmäinen olisi julmemman näköinen. Teurastaminen pitäisi siis lopettaa kokonaan, jos julmuus halutaan lopettaa. Jokainen lihaa syövä hyväksyy teollaan teurastamisen julmuuden.
Luomutalous tarjoaa ehkä lajityypillisimmät olosuhteet elikoille. Hyvinvointi on muutakin, kuin rehua ja puhtautta. On varmasti mielipidekysymys, kuinka inhimilliseksi(?) eläinten hoito pitäisi tehdä, jotta se ei olisi julmaa. Pitäisikö pikkuvasikoiden saada kasvaa emojensa lähellä? Pienen karjan pito ei oikein enää ole mahdollista ja karjankasvattajan ajasta menee huikea osa byrokratian hoitamiseen. Eläimet ovat kalliita ja kuluttajat haluaisivat saada hyvin hoidettujen eläinten lihaa puoli-ilmaiseksi. Käy samoin, kuin ihmistenkin kasvatus- ja hoitotyössä, seurusteluaikaa ei juuri jää. Pitäisi varmaan lisätä omaa henkilökohtaista kokemusta karjan sielunelämästä. Kissa- ja koirakokemukset kertovat jotain, vaan ei kaikkea. - kuitenkin
on julma kirjoitti:
tainnutusteurastus ihan yhtä julma, vaikka ensimmäinen olisi julmemman näköinen. Teurastaminen pitäisi siis lopettaa kokonaan, jos julmuus halutaan lopettaa. Jokainen lihaa syövä hyväksyy teollaan teurastamisen julmuuden.
Luomutalous tarjoaa ehkä lajityypillisimmät olosuhteet elikoille. Hyvinvointi on muutakin, kuin rehua ja puhtautta. On varmasti mielipidekysymys, kuinka inhimilliseksi(?) eläinten hoito pitäisi tehdä, jotta se ei olisi julmaa. Pitäisikö pikkuvasikoiden saada kasvaa emojensa lähellä? Pienen karjan pito ei oikein enää ole mahdollista ja karjankasvattajan ajasta menee huikea osa byrokratian hoitamiseen. Eläimet ovat kalliita ja kuluttajat haluaisivat saada hyvin hoidettujen eläinten lihaa puoli-ilmaiseksi. Käy samoin, kuin ihmistenkin kasvatus- ja hoitotyössä, seurusteluaikaa ei juuri jää. Pitäisi varmaan lisätä omaa henkilökohtaista kokemusta karjan sielunelämästä. Kissa- ja koirakokemukset kertovat jotain, vaan ei kaikkea.Erittele ne kohdat jotka haluat muuttaa eläintenpidossa niin välitän maa-ja metsätalousministeriöön mietittäviksi. Ehkä jonain päivänä asiat on kunnossa ja voidaan palata asiaan.
Montako kertaa pitää sanoa että tainnutus tehdään nykyään hiilidioksidilla eikä se satu ollenkaan eläimeen. Ja vaikka se tehtäsiiin pulttipyssyllä niin kerropa millä perusteella se on julma? - teurastettava
kuitenkin kirjoitti:
Erittele ne kohdat jotka haluat muuttaa eläintenpidossa niin välitän maa-ja metsätalousministeriöön mietittäviksi. Ehkä jonain päivänä asiat on kunnossa ja voidaan palata asiaan.
Montako kertaa pitää sanoa että tainnutus tehdään nykyään hiilidioksidilla eikä se satu ollenkaan eläimeen. Ja vaikka se tehtäsiiin pulttipyssyllä niin kerropa millä perusteella se on julma?eläin aistii joutuvansa teuraaksi, koska haistaa muiden samassa paikassa pelänneiden ja kuolleiden eläinten hajun, ja ehtii pelätä. Kuolemaa pelkääminen on kuolemaa kauheampaa ja julmaa.
- vain
teurastettava kirjoitti:
eläin aistii joutuvansa teuraaksi, koska haistaa muiden samassa paikassa pelänneiden ja kuolleiden eläinten hajun, ja ehtii pelätä. Kuolemaa pelkääminen on kuolemaa kauheampaa ja julmaa.
Nyt täytyis nähdä viedokuvaa joltain asiansa osaavalta teurastamolta niin näkis kuin paniikissa ovat. Luulis että kuolemansa vaistoava eläin olis niin paniikissa että menis melkein seinille.
Jotenkin musta tuntuu että tuollainen on estetty koska paniikissa oleva eläin on huonoa lihaa - vertaus
"Leijona tappaa saaliinsa tukehduttamalla"
"Hyeena repii saaliseläimeltä mahan auki"
"Verenlasku halal-teurastuksessa sama juttu"
Aika rankka vertaus koska vertaat muslimien teurastusta eläinten käytökseen.
Tarkoitatko että muslimit käyttäytyvät kuten eläimet?
Meidän ihmisten tulisi ainakin käyttäytyä toisin mutta viestisi perusteella pistää miettimään että käyttäytyvätkö tosiaankin toiset ihmiset edelleen kuten eläimet?
- justiinsa
Ja lähteenä islamonline. Tarviiko enempää kommentoida.
- yli kymmeneen vuoteen
syönyt ainakaan tietoisesti minkäänlaista lihaa, joten eipä tarvitse pohtia eri teurastustapojen eettisyyttä tai epäeettisyyttä.
Toisaalta olenkin "pakana" eli en kuulu mihinkään kirkkokuntaan. - Garibp
eläimen joka syntyy, kasvaa ja kuolee ihmisen ruuaksi, elämän kaari on surullinen. Elämä on vaan julmaa syö tai tule syödyksi. Enemmän panostaisin eläinten elämän tekemisestä inhimilliseksi. Se muutaman sekunnin kuolema on loppupeleissä ihan sama, kun vaan käy nopeasti. Kukaan ei tiedä miltä se tuntuu, tainnutus tai kurkun auki leikkaaminen. eipä ole kukaan kertomassa.
Minä syön mitä lihaa milloinkin, mies halalia pelkästään.- halalia
Joko miehellesi myyty tavallista halalina tai sitten vetelee tyytyväisenä jotain purkkimössöjä. Kummin päin vain niin eipä voi muuta sanoa kuin voi, voi raukkaa
- SIAN PÄÄSTÄ
halalia kirjoitti:
Joko miehellesi myyty tavallista halalina tai sitten vetelee tyytyväisenä jotain purkkimössöjä. Kummin päin vain niin eipä voi muuta sanoa kuin voi, voi raukkaa
Varmaan. helvetin hyvää.
- Garibp
halalia kirjoitti:
Suomen tarjonnasta tiedän sen verran että citymarket myy pakastettua halal-lihaa, ainakin Tampereella, yritin päästä selville arabiankielisestä tuoteselosteesta selville. Toki emme asu Suomessa, että mieheni ostaa lihansa ihan toiselta mantereelta.
Purkissa en ole halalia nähnyt, lihaa, mutta kaippa sitäkin on....
Että voi, voi raukkaa, mitä sitten ikinä tarkoititkin... - jumala
Garibp kirjoitti:
Suomen tarjonnasta tiedän sen verran että citymarket myy pakastettua halal-lihaa, ainakin Tampereella, yritin päästä selville arabiankielisestä tuoteselosteesta selville. Toki emme asu Suomessa, että mieheni ostaa lihansa ihan toiselta mantereelta.
Purkissa en ole halalia nähnyt, lihaa, mutta kaippa sitäkin on....
Että voi, voi raukkaa, mitä sitten ikinä tarkoititkin...Nyt ymmärrä että pidät kuolemaa eläimelle helpotuksena. mikä olikaan tämä asuinmaasi?
- Garibp
jumala kirjoitti:
Nyt ymmärrä että pidät kuolemaa eläimelle helpotuksena. mikä olikaan tämä asuinmaasi?
lähes kaikkien ruuaksi päätyvien eläinten elämä on ala-arvoista. Siksi en jaksa enää jeesustella teurastustavasta. Oli se sitten kana tai sika, niin ammattimaisessa lihataloudessa tuottavuus on ainoa pointti, ei eläimen olot...
Sitä tällä hain, panostaisin ensin tuotanto eläimen olosuhteisiin ja sitten vasta tapaan kuolla. - mikä vialla
Garibp kirjoitti:
lähes kaikkien ruuaksi päätyvien eläinten elämä on ala-arvoista. Siksi en jaksa enää jeesustella teurastustavasta. Oli se sitten kana tai sika, niin ammattimaisessa lihataloudessa tuottavuus on ainoa pointti, ei eläimen olot...
Sitä tällä hain, panostaisin ensin tuotanto eläimen olosuhteisiin ja sitten vasta tapaan kuolla.Mikä siinä eläinten kasvatuksessa on vialla? Itse olen läheltä seurannut molempia, lampaan ja naudanlihan tuotantoa. Ei nyt sotketa kanaa ja sikaa tähnä kun ne eitähän kuulu. Kerro nyt sinäkin mikä on vialla lampolassa, jossa lampaat kirmaavat mukavissa karsinoissa.
- Garibp
mikä vialla kirjoitti:
Mikä siinä eläinten kasvatuksessa on vialla? Itse olen läheltä seurannut molempia, lampaan ja naudanlihan tuotantoa. Ei nyt sotketa kanaa ja sikaa tähnä kun ne eitähän kuulu. Kerro nyt sinäkin mikä on vialla lampolassa, jossa lampaat kirmaavat mukavissa karsinoissa.
että esim. luomutilan eläinystävällinen kohtelu poistaa sen, että kanojen tuotanto on jotain aivan kamalaa? Enkä mä tiedä mitä inhimillistä on esim. naudassa joka on koko elämänsä päästänsä metalliportilla kiinni parressa? En keksi, mutta kerro jos tiedät. Lammas on varmaan kokonsa ja vaatimattomuutensa vuoksi vielä onnellisessa asemassa, mutta millä voi perustella esim. kanan alle kahdenkuukauden elämän joka on se pahimman pään esimerkki? Tiedän, että kilpailu on kovaa ja ruoan hinta on olennainen, mutta silti...
Edelleen, tarkoitin siis sitä, että niin kauan kun tehotuotannon nimissä yhdenkin eläinlajin elämä on arvotonta, en näe varsinaisessa tavassa kuolla ongelmaa vaan peräänkuuluttaisin eläinarvoista elinkaarta vaikka se jonkun lautaselle päätyisikin. Siksi en koe ongelmana teurastustapaa. - logiikka..
Garibp kirjoitti:
että esim. luomutilan eläinystävällinen kohtelu poistaa sen, että kanojen tuotanto on jotain aivan kamalaa? Enkä mä tiedä mitä inhimillistä on esim. naudassa joka on koko elämänsä päästänsä metalliportilla kiinni parressa? En keksi, mutta kerro jos tiedät. Lammas on varmaan kokonsa ja vaatimattomuutensa vuoksi vielä onnellisessa asemassa, mutta millä voi perustella esim. kanan alle kahdenkuukauden elämän joka on se pahimman pään esimerkki? Tiedän, että kilpailu on kovaa ja ruoan hinta on olennainen, mutta silti...
Edelleen, tarkoitin siis sitä, että niin kauan kun tehotuotannon nimissä yhdenkin eläinlajin elämä on arvotonta, en näe varsinaisessa tavassa kuolla ongelmaa vaan peräänkuuluttaisin eläinarvoista elinkaarta vaikka se jonkun lautaselle päätyisikin. Siksi en koe ongelmana teurastustapaa."että niin kauan kun tehotuotannon nimissä yhdenkin eläinlajin elämä on arvotonta, en näe varsinaisessa tavassa kuolla ongelmaa"
Siis olet sitä mieltä että jos löytyy edes yksikin eläinlaji täältä maanpäältä jonka elämä ei ole onnellinen niin kaikkia muitakin saa kiduttaa?
Uskomaton ajatusmaailma sulla!
No kai tuon ajatusmaailman mukaan muslimimies on oikeutettu myös pieksämään vaimoansa koska kanallakin vaikeaa. - Garibp
logiikka.. kirjoitti:
"että niin kauan kun tehotuotannon nimissä yhdenkin eläinlajin elämä on arvotonta, en näe varsinaisessa tavassa kuolla ongelmaa"
Siis olet sitä mieltä että jos löytyy edes yksikin eläinlaji täältä maanpäältä jonka elämä ei ole onnellinen niin kaikkia muitakin saa kiduttaa?
Uskomaton ajatusmaailma sulla!
No kai tuon ajatusmaailman mukaan muslimimies on oikeutettu myös pieksämään vaimoansa koska kanallakin vaikeaa.ymmärretty väärin. Siis niin kaunankuin melkein kaikilla tehotuotantoeläimillä on luonnottomat olot, en näe ongelmaa kuolintavassa. Kuolema on varmaa helpotus, tapahtuise sitten sekunnissa tai kymmenessä, on kuitenkin murto-osa siitä kituuttamisen määrästä. Ja tällä tarkoitan ei luonnonmukaisia oloja.
Mun mielestä piestä ei saa vaimoa, naista, miestä eikä lasta. Väkivalta on heikkouden osoitus. Minä vannoin joskus, että jos minun lyö lähden enkä takaisin palaa vaikka olisi liuta lapsia ja miljoona velkaa. Ja tämän aijon pitää, mua voi lyödä kaksi kertaa samalla kertaa, ensimmäisen ja viimeisen... - päättää
Garibp kirjoitti:
ymmärretty väärin. Siis niin kaunankuin melkein kaikilla tehotuotantoeläimillä on luonnottomat olot, en näe ongelmaa kuolintavassa. Kuolema on varmaa helpotus, tapahtuise sitten sekunnissa tai kymmenessä, on kuitenkin murto-osa siitä kituuttamisen määrästä. Ja tällä tarkoitan ei luonnonmukaisia oloja.
Mun mielestä piestä ei saa vaimoa, naista, miestä eikä lasta. Väkivalta on heikkouden osoitus. Minä vannoin joskus, että jos minun lyö lähden enkä takaisin palaa vaikka olisi liuta lapsia ja miljoona velkaa. Ja tämän aijon pitää, mua voi lyödä kaksi kertaa samalla kertaa, ensimmäisen ja viimeisen...Ensin kirjoitat:
"tarkoitin siis sitä, että niin kauan kun tehotuotannon nimissä yhdenkin eläinlajin elämä on arvotonta, en näe varsinaisessa tavassa kuolla ongelmaa "
Mutta perään väität että ymmärretty väärin koska:
"ymmärretty väärin. Siis niin kaunankuin melkein kaikilla tehotuotantoeläimillä on luonnottomat olot, en näe ongelmaa kuolintavassa"
Onko siis kyseessä "yksikin" vai melkein kaikki eläinlajit?
Miksi myös hyvin kohdeltujen eläinten täytyisi kuollessaan kärsiä pelkästään siksi että jollain toisella eläimellä on ollut eläessään huono kohtelu?
Laki kuitenkin sanoo että millekkään eläimelle ei saa aiheuttaa tarpeetonta kärsimystä! - Garibp
päättää kirjoitti:
Ensin kirjoitat:
"tarkoitin siis sitä, että niin kauan kun tehotuotannon nimissä yhdenkin eläinlajin elämä on arvotonta, en näe varsinaisessa tavassa kuolla ongelmaa "
Mutta perään väität että ymmärretty väärin koska:
"ymmärretty väärin. Siis niin kaunankuin melkein kaikilla tehotuotantoeläimillä on luonnottomat olot, en näe ongelmaa kuolintavassa"
Miksi myös hyvin kohdeltujen eläinten täytyisi kuollessaan kärsiä pelkästään siksi että jollain toisella eläimellä on ollut eläessään huono kohtelu?
Laki kuitenkin sanoo että millekkään eläimelle ei saa aiheuttaa tarpeetonta kärsimystä!Ja kun tämä toteutuu, lupaan menettää yöuneni teurastuksen ja halalteurastuksen erojen vuoksi!
- kysymykseen
Garibp kirjoitti:
Ja kun tämä toteutuu, lupaan menettää yöuneni teurastuksen ja halalteurastuksen erojen vuoksi!
Kumpi näistä on sinun oikea mielipiteesi:
TÄMÄKÖ:
VAI TÄMÄ?
"Siis niin kaunankuin melkein kaikilla tehotuotantoeläimillä on luonnottomat olot, en näe ongelmaa kuolintavassa"
Sanot myös että et näe halal-teurastustapaa ongelmana!
Onko asenteesi sama ihan yleisestikin lain suhteen? Eli lakia olisikin kunnioitettava vain siinä tapauksessa jos kaikki muutkin sitä kunnioittavat. Toisinsanoen: riippumatta siitä, mitä lainkohtaa joku toinen rikkoo, antaa myös muille "oikeuden" rikkoa lakia?
Tuo ajatusmaailma on tosi lapsellinen ja sitä näkee yleensä vain 3 - 5 vuotiaiden lasten keskuudessa tyyliin:
"mutku toi toinenkin teki noin". - Garibp
kysymykseen kirjoitti:
Kumpi näistä on sinun oikea mielipiteesi:
TÄMÄKÖ:
VAI TÄMÄ?
"Siis niin kaunankuin melkein kaikilla tehotuotantoeläimillä on luonnottomat olot, en näe ongelmaa kuolintavassa"
Sanot myös että et näe halal-teurastustapaa ongelmana!
Onko asenteesi sama ihan yleisestikin lain suhteen? Eli lakia olisikin kunnioitettava vain siinä tapauksessa jos kaikki muutkin sitä kunnioittavat. Toisinsanoen: riippumatta siitä, mitä lainkohtaa joku toinen rikkoo, antaa myös muille "oikeuden" rikkoa lakia?
Tuo ajatusmaailma on tosi lapsellinen ja sitä näkee yleensä vain 3 - 5 vuotiaiden lasten keskuudessa tyyliin:
"mutku toi toinenkin teki noin".Unohda ylempänä oleva, älä n**** pilkkua. Eli toivoisin, että eläimen elämän laatuun panostettaisiin mahdollisimman paljon. Pahaa tekee kun tiedän monen eläimen elävän koko elämänsä pelkkänä tuotantoyksikkönä, jonka luontaisilla ominaisuuksilla ei ole väliä. Nauta ei pääse ulos koko elämässään. Kana ei näe auringonvaloa eikä kuopsuta pihaa. Kun eläimeltä otetaan kaikki vaiston varainen toiminta pois, elämä on miltei arvoton. SIKSI koen, että moisen elämän elämän eläneen eläimen kuolema on siunaus. Koko elämän kärsimyksen rinnalla muutaman sekunnin tajunta siitä että vuotaa kuiviin on pienin murhe.
En pysty sinulle selvittämään kuinka monta prosenttia tuontantoroduista tai yksilöistä elää tarkoittamaani surkeaa elämää, siksi on ihan yhden tekevää takertua puhunko yhdestä tai suurimmasta osasta eläinlajeja, yksilöitä on joka tapauksessa paljon.
Lain rikkominen on aihe mitä en ymmärrä, se osoittaa sopeutumattomuutta yhteiskuntaan, joka on ihmisen perusvaatimus. Siellä missä halal-teurastus on sallittua, se on. Missä ei, niin lakia on syytä noudattaa. Mitään mutkuja siihen ei liity. Eikös ole ihan yhtä lapsellista pitää omaa ajatusmallia ainoana oikeana? Fiksu ihminen myös kyseenalaistaa sen minkä luulee oikeaksi, kannattaa kokeilla.
Mutta annetaan jo olla tämä teurastuskeskustelu, minulla ei ainakaan ole enää asiasta uutta ammennettavaa ja onhan tämä jo ihan ohi palstan aiheenkin.
- hevostako?
Jalka löytyi muovikääröstä.
- Naapurin luomulihaa
Kotona opin syömään naapurin luomutilan kanaa ja lammasta. Kana ei ollut kovin pehmoista lihaa, sillä nämä kanat juoksivat pihalla.
Naapurin supisuomalainen maajussi teurasti reippaasti kolmella eri veitsellä ilman sähköiskuvirityksiä sun muita tainnutuksia. Naapuri sanoo, että sähköshokki on kaikkein epäterveellisin tainnutus. Mielummin sitten vaikka nuijanukutus, jos teurastajan kantti kestää. Kalan pään hän iskikin pyrstöstä pidellen laituriin, ennenkuin viilsi mahan auki.
Pitäiskö naapurin maajussi opettaa vielä vanhoilla päivillään "ihmisten tavoille"?
Kilometrin päässä siitä on teollinen broilerikanala. Voi sitä kärsimyksen määrää. Teollista broileria tai kananmunia en voi vieläkään ostaa.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät
Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain597482Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava
valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak1232916- 1421756
Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous
saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha651649Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi
Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim1151448Miten voit olla niin tyhmä
että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle1671394- 1291126
- 73827
Kyriake=Kirkko
Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko47802- 51707