Asuuko kultasi kaukana ulkomailla? Oletko liitossa ulkomaalaisen kanssa? Keskustele suhteesta ja arkipäivästä, kun kumppani on ulkomailla tai ulkomaalainen.
Rasistiset ja asiattomat viestit poistetaan palstalta. Tarpeen vaatiessa asiaton kirjoittaja jäljitetään ja tiedot luovutetaan poliisille. Myös keksittyjen tarinoiden, joiden motiivina on kiihottaminen kansanryhmää vastaan, kirjoittaminen palstoille on kielletty.
asuuko kultasi
15
979
Vastaukset
- away hell
kultani asuu aivan lähellä.
en asu liitossa ulkomaalaisen kanssa.
suhteen arkipäivästä ei täällä saa keskustella :(
siispä lähden elävien ihmisten ilmoille, moro! vai itsestä käsin. Jos Suomesta niin minun kultani on kaukana. :) Anyway minun kumppanini on ulkomailla, vaikka onkin suomalainen. Arkipäivämme on monikulttuurinen koska elämme keskellä toista kulttuuria ja lapsemme kasvavat kahden kulttuurin vaikutuksen alla. Kiinnostavaa nähdä kummasta kulttuurista tulee vahvempi tulevaisuudessa, koti- vai koulukulttuurista. Kielistä suomi on ainakin vielä vahvempi, tosin koulukieli vahvistaa asemiaan koko ajan.
- Garibp
mun tyttö on käynyt kielipainotteista luokkaa jo Suomessa, mutta nyt näyttää kirjoittelevan jo päiväkirjaakin englanniksi. Kotona ihan liian usein sorrutaan englantiin, kun pääsee yhdellä selityksellä. Hirvittää vaan, että kuinka käy suomen kielelle, jos me ei reipastuta sen käytössä...
Garibp kirjoitti:
mun tyttö on käynyt kielipainotteista luokkaa jo Suomessa, mutta nyt näyttää kirjoittelevan jo päiväkirjaakin englanniksi. Kotona ihan liian usein sorrutaan englantiin, kun pääsee yhdellä selityksellä. Hirvittää vaan, että kuinka käy suomen kielelle, jos me ei reipastuta sen käytössä...
Etenkin sinun kannattaa ryhdistäytyä suomenkielen puhumisessa, ettekös te asuneet ulkomailla? Tiedän että se on vaikeaa, kun muut puhuvat toista kieltä, mutta voin vakuuttaa että se vaiva kannattaa.
Me puhumme miehen kanssa lunonnollisestikin suomea keskenämme, mutta koska ystäväpiirimme on englannin- ja ranskankielistä, on aika väsyttävää pysyttäytyä koko ajan suomessa lasten kanssa.
Suomessa on kotikoulu ulkosuomalaisille lapsille jossa voi opiskella myös pelkästään äidinkieltä. Vaatii tietysti hieman viitseliäisyyttä ohjata lapsen opiskelua, mutta kyllä se vain kannattaa. Voin laittaa linkin seuraavaan viestiin, koska sivuilla on muutenkin todella hyödyllistä tietoa äidinkielestä ja monikielisyydestä. Suosittelen kaikille! :)moi-je kirjoitti:
Etenkin sinun kannattaa ryhdistäytyä suomenkielen puhumisessa, ettekös te asuneet ulkomailla? Tiedän että se on vaikeaa, kun muut puhuvat toista kieltä, mutta voin vakuuttaa että se vaiva kannattaa.
Me puhumme miehen kanssa lunonnollisestikin suomea keskenämme, mutta koska ystäväpiirimme on englannin- ja ranskankielistä, on aika väsyttävää pysyttäytyä koko ajan suomessa lasten kanssa.
Suomessa on kotikoulu ulkosuomalaisille lapsille jossa voi opiskella myös pelkästään äidinkieltä. Vaatii tietysti hieman viitseliäisyyttä ohjata lapsen opiskelua, mutta kyllä se vain kannattaa. Voin laittaa linkin seuraavaan viestiin, koska sivuilla on muutenkin todella hyödyllistä tietoa äidinkielestä ja monikielisyydestä. Suosittelen kaikille! :)- Suhina67
Garibp kirjoitti:
Totta, mitä sanoit. Minä päätin aikoinaan, että puhun lapsille pelkästään suomenkieltä ja kyllä se on onnistunut ihan ok. Nykyään lapset vaihtavat kieltä sujuvasti suomeksi, kun puhuvat minun kanssani, muutoin käyttävät paikallista kieltä.
Ja onhan se heille koulussa "salakieli", voivat puhua asioista suomeksi, kun muut eivät sitä ymmärrä :) - Garibp
Suhina67 kirjoitti:
Totta, mitä sanoit. Minä päätin aikoinaan, että puhun lapsille pelkästään suomenkieltä ja kyllä se on onnistunut ihan ok. Nykyään lapset vaihtavat kieltä sujuvasti suomeksi, kun puhuvat minun kanssani, muutoin käyttävät paikallista kieltä.
Ja onhan se heille koulussa "salakieli", voivat puhua asioista suomeksi, kun muut eivät sitä ymmärrä :)hyvinkin, mies ja tyttäreni vääntävät arabiaa välillä leikkimielisesti, naureskelinkin miehelle, että kohta kaikki puhuvat eri kieltä, minä suomea, mies vastaa arabiaksi ja lapseni kommentoi englanniksi. Tätäkin meillä satunnaisesti jo kuulee, mies ja minä ymmärrämme auttavasti toistemme äidinkieliä, mutta puhuun tuottaminen on surkeaa. Kun lapseni kysyi kaveriensa aikana mitä ruokaa ja minä vastasin selvällä suomella, että makaroonilaatikkoa niin mies irvisteli sohvalla, koska pitää juustoa liian rasvaisena.
PS:tullaan muuten sukuloimaan Tunisaan ensiviikoksi, miehen sisko on naimisissa Tunisiassa. Onko yöt vielä kovin kylmiä suomalaiseen makuun? - Garibp
moi-je kirjoitti:
Suomessa on kotikoulu ulkosuomalaisille lapsille jossa voi opiskella myös pelkästään äidinkieltä. Vaatii tietysti hieman viitseliäisyyttä ohjata lapsen opiskelua, mutta kyllä se vain kannattaa. Voin laittaa linkin seuraavaan viestiin, koska sivuilla on muutenkin todella hyödyllistä tietoa äidinkielestä ja monikielisyydestä. Suosittelen kaikille! :)pitkä pätkä Suomessa oleilua, aloitetaan piiitkä kesäloma etuajassa.
Olin ja olen edelleenkin järkyttynyt esim. Keke Rosbergin Nico pojasta, joka ei puhu suomea lainkaan. Ymmärrän ulkomailla asumminen ja saksalainen äiti eivät helpota, mutta kyllä minä kokisin suurta häpeää, jos yhdessä sukupolvessa hävittäisin suomen kielen jälkikasvultani, koska asia on vain ja ainoastaan minun vastuullani. - omin korvin kuultua
Garibp kirjoitti:
pitkä pätkä Suomessa oleilua, aloitetaan piiitkä kesäloma etuajassa.
Olin ja olen edelleenkin järkyttynyt esim. Keke Rosbergin Nico pojasta, joka ei puhu suomea lainkaan. Ymmärrän ulkomailla asumminen ja saksalainen äiti eivät helpota, mutta kyllä minä kokisin suurta häpeää, jos yhdessä sukupolvessa hävittäisin suomen kielen jälkikasvultani, koska asia on vain ja ainoastaan minun vastuullani.Samaa kauhistelin, kun tapasin muutama viikko sitten alle kolmekymppisen nuoren naisen Saksassa. Tällä oli suomalainen etunimi ja sukunimi, mutta ei puhunut kuin pari sanaa suomea ("hei" ja "kiitos"). Hän selitti että hänen isänsä on suomalainen, mutta ei ole koskaan tullut opetelleeksi tämän kieltä.
- Suhina67
Garibp kirjoitti:
hyvinkin, mies ja tyttäreni vääntävät arabiaa välillä leikkimielisesti, naureskelinkin miehelle, että kohta kaikki puhuvat eri kieltä, minä suomea, mies vastaa arabiaksi ja lapseni kommentoi englanniksi. Tätäkin meillä satunnaisesti jo kuulee, mies ja minä ymmärrämme auttavasti toistemme äidinkieliä, mutta puhuun tuottaminen on surkeaa. Kun lapseni kysyi kaveriensa aikana mitä ruokaa ja minä vastasin selvällä suomella, että makaroonilaatikkoa niin mies irvisteli sohvalla, koska pitää juustoa liian rasvaisena.
PS:tullaan muuten sukuloimaan Tunisaan ensiviikoksi, miehen sisko on naimisissa Tunisiassa. Onko yöt vielä kovin kylmiä suomalaiseen makuun?Viileää on vielä öisin, 10 asteen molemmin puolin. Niin että yöksi lämmintä vaatetta mukaan;)
Garibp kirjoitti:
pitkä pätkä Suomessa oleilua, aloitetaan piiitkä kesäloma etuajassa.
Olin ja olen edelleenkin järkyttynyt esim. Keke Rosbergin Nico pojasta, joka ei puhu suomea lainkaan. Ymmärrän ulkomailla asumminen ja saksalainen äiti eivät helpota, mutta kyllä minä kokisin suurta häpeää, jos yhdessä sukupolvessa hävittäisin suomen kielen jälkikasvultani, koska asia on vain ja ainoastaan minun vastuullani.Jokin aika sitten keskustelin työpaikallani minulle ennestään tuntemattoman miehen kanssa enkä puheesta osannut epäillä mitään erikoista. Kaikkien sanojen painotuskin täysin suomalainen. No lähinnä ainut oli se, että hän puhui suht koht kirjakieltä englanninkieliset termit tuli täysin amerikanenglannilla.
Tarinoidessa selvisi että hän oli syntyperäinen jenkki ja nyt työasioissa pikaisesti käymässä täällä Suomessa ensimmäistä kertaa eläessään. Hänen vanhempansa olivat kuitenkin suomalaisia ja kotona puhuttiin suomea joten oppinut kielen siitä.
Pisti vain miettimään että kuinka on mahdollista oppia puhumaan vieraassa maassa painotukseltaankin niin puhdasta suomea ettei edes syntyperäinen suomalainen huomaa mitään vieraan kielen taustaa, ja kuinka vanhemmat ovat säilyttäneet suomenkielen painotukset niin hyvin ettei ameriikkalaisuus pääse paistamaan läpi.
Eihän savolaistytönkään tarvitse olla kuin kaksi viikkoa Helsingissä kun jo kotiin palattuaan puhuu Helsingin slangia :).- Garibp
Suhina67 kirjoitti:
Viileää on vielä öisin, 10 asteen molemmin puolin. Niin että yöksi lämmintä vaatetta mukaan;)
kun piti kirjoittaa serkku eikä sisko. Yritin kysellä kelejä niin mies vaan tössötti jotain muuta puhelimeen. Samoja epävarmoja kelejä kun siis Kairossa johon siirrymme sitten Tunisista, tuskin pääsen rannalle eli toivottavasti ei ole edes kelejä=) viikko tai vähän reilu varmaan suttautuu pääkaupungissa...
Niin päätinpä kertoa vielä oman mieheni kielitaidosta, mikä on aika järkky juttu omasta mielestäni.
Mieheni vanhemmat eivät ole kansallisuudeltansa venäläisiä (kansalaisuudeltansa kylläkin), eikä siten tietysti mieskään. Ovat kotoisin eräästä tasavallasta Venäjällä. Kyseisessä tasavallassa puhutaan sekä venäjää, että tasavallan omaa kieltä. Venäläisten lasten pitää koulussa opiskella tasavallan kieltä, kuten Suomessa lasten täytyy opiskella ruotsia (mikä on omasta mielestäni täysin turhaa). Ja toisin päin.
Mutta kuitenkaan mieheni ei puhu sitä kieltä, ymmärtää hyvin vähän. Vanhemmat jostain syystä puhuivat kotona lapsillensa vain venäjää, ja täten se kieli, minkä pitäisi olla nyt mieheni äidinkieli, hävisi yhdessä sukupolvessa tästä perheestä. Se on mielestäni sääli... Minä en pysty edes kuvittelemaan, kuinka itseäni kaduttaisi ja harmittaisi, jos omat lapseni eivät osaisi suomea.- huom..
Keke on sanonut että päätös jättää suomi pois Niocolle opetettvista kielistä oli kaupallinen, eli muut kielet on arvokkaampia esimerkiksi kun tehdään mainossopimuksia Keski-Euroopassa.
- Yksi iloinen palstalainen
"Asuuko kultasi kaukana ulkomailla? Oletko liitossa ulkomaalaisen kanssa? Keskustele suhteesta ja arkipäivästä, kun kumppani on ulkomailla tai ulkomaalainen.
Rasistiset ja asiattomat viestit poistetaan palstalta. Tarpeen vaatiessa asiaton kirjoittaja jäljitetään ja tiedot luovutetaan poliisille. Myös keksittyjen tarinoiden, joiden motiivina on kiihottaminen kansanryhmää vastaan, kirjoittaminen palstoille on kielletty."
Kultani asuu kaukana ulkomailla ja minä myös :-) Ja kyllä, olemme avioliitossa. Keskustelen mielelläni suhteen arkipäivästä! Rasistiset ja asiattomat viestit ilmoitan ylläpidolle, en kylläkään tee kenestäkään tutkintapyyntöä. Minulla ei ole tarvetta eikä aikaa satuilla, eikä myöskään vauhkoilla mitään kansanryhmää vastaan.
Toivotan iloa ja rakkautta kaikille palstan yksinäisille ja synkille ihmisille! On ahdistava lukea rivien välistä, miten jotkut ruokkivat köyhää sielunelämäänsä pelkästään ventovieraitten murhenäytelmillä ja maalailemalla piruja seinille. Kun te muut, iloiset ja rempseät ihmiset vain jaksaisitte jatkaa keskustelua palstan varsinaisesta aiheesta, niin kävisin itsekin mielelläni jatkossakin silloin tällöin kääntymässä :-)
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1271904
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1001660Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy561246Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?521131Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M31988Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s47886Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm51883Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet42837Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37820Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56798